“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt indien de woning en het afgiftesysteem daarvoor geschikt is zeker! Helaas zijn vele woningen in NL daar nog niet geschikt voor. Hybrid+ van Panasonic geeft voor de leek een duidelijk overzicht in een stapsgewijze overgang naar full electric: Het is dus belangrijk in een dergelijke situatie om meteen voor een warmtepomp te kiezen die later in staat is ook zonder cv ketel de woning te kunnen verwarmen. Door de hogere subsidie is de meerprijs hiervoor te overzien.MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:19:
@Carboy54 Beste oplossing is met een HR Ketel? Beste lijkt mij toch helemaal zonder toch?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
58,3% voegt niets toe aan het opgewekte beeld bij 58%Blihi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:07:
[...]
Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland
Nauwelijks steenkolen. Vooral gas en biomassa (en dat is niet allemaal hout) en verder ook afval.
De moderne STEG centrale met rendement (van het STEG gedeelte) boven de 60% staat in Maasbracht. Het rendement van de totale installatie is ruim 58%, maar dat moet ik van jou afronden anders krijg je teveel cijfers achter de komma.
Maar ik heb dat niet uitgevonden.
Het is een goede methode om bij vergelijking van resultaten het totaal te verbijzonderen naar de oorsprong c.q. de kosten toedeling er van.Blihi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:09:
[...]
Er is minder behoefte door isolatie en ..
en er is efficientere opwekking door lagere Ta.
Een lagere Ta beinvloedt de COP, niet het vermogen.
Dus uiteindelijk ben je extra voordelig uit: Je kunt af met minder vermogen en dat vermogen kun je efficienter opwekken. Daarvoor moet je isoleren en je afgiftesysteem aanpassen. Alleen isoleren is vaak niet genoeg.
Op andere wijze barst het daarvan bij technische toepassingen.
Wordt tijd voor iemand met wat leuke foto's van een probleem installatie zodat er weer wat nuttige content komt...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik denk juist dat heel veel woningen wel geschikt zijn. Alle mensen die ik heb geholpen met waterzijdig inregelen van hun cv systeem konden daarna met max 45/50 graden hun huis verwarmen. Okee met 50 graden zal het niet echt zuinig meer zijn maar die paar dagen dat het eens echt koud is zijn op max 14 vingers te tellen.Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:13:
[...]
Klopt indien de woning en het afgiftesysteem daarvoor geschikt is zeker! Helaas zijn vele woningen in NL daar nog niet geschikt voor. Hybrid+ van Panasonic geeft voor de leek een duidelijk overzicht in een stapsgewijze overgang naar full electric: Het is dus belangrijk in een dergelijke situatie om meteen voor een warmtepomp te kiezen die later in staat is ook zonder cv ketel de woning te kunnen verwarmen. Door de hogere subsidie is de meerprijs hiervoor te overzien.
Ik ben met een installateur bezig voor een wp in ons huis, waar een hele opbouw op komt. De opbouw krijgt een 3 port airco buiten unit met 3x leidingwerk en voor nu 2x binnen unit in de werkkamer en logeerkamer.Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
Soms vraag ik me af waarom ik überhaupt nog in dit topic mee lees..
Wordt tijd voor iemand met wat leuke foto's van een probleem installatie zodat er weer wat nuttige content komt...
CV zou eruit gaan en een wp erin, deze komt in de nieuwe opbouw in de technische ruimte. Nu zijn de Daikins uiteraard niet leverbaar, maar ik vraag me af of ik naar een ander merk wil.
Een backup plan meot er zijn, herfst/winter geen wp: dan moet er toch een warmtebron zijn. Ik zou de gasleiding naar boven kunnen trekken om voor komende witner nog de CV daar op te hangen. Lijkt me beter plan dan een elek/inductie CV?
:strip_exif()/f/image/5piPfg0X1v3TtQmTrW5AlJEe.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou een 6kw Daikin r32 worden, met een 3fase all in one Altherma indoor unit met 3-9kW backup heater.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je toont hierboven zelf aan dat via die WP meer dan twee keer zoveel warmte uit een kuub gas wordt gehaald, en haalt daarmee je eigen stelling al voor het grootste deel onderuit.Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
allemaal ok.
9,7kWh gas verbranden tegen 50% opbrengst waar na warmte-/transportverliezen plm. 4,5kWh van resteert en vervolgens die elektra verbruiken tegen een COP van 4 maakt per saldo 19kWh
Zonder isolatie inspanning zal in Nederland een WP gemiddeld duurder stoken dan een Gasbak. Die stelling durf ik wel aan v.w.b. bestaande bouw van voor 2000.
Verder ontbreekt zoals gewoonlijk weer een berekening om je stelling aan te tonen. Jammer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zie cijfers in de tekst, hoezo ontbreekt ?Andrehj schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:37:
[...]
Je toont hierboven zelf aan dat via die WP meer dan twee keer zoveel warmte uit een kuub gas wordt gehaald, en haalt daarmee je eigen stelling al voor het grootste deel onderuit.
Verder ontbreekt zoals gewoonlijk weer een berekening om je stelling aan te tonen. Jammer.
En wat is, dat is en kan genoemd worden. Maar "van het gas af" betekent niet dat "schone" stroom geen andere kant heeft. Al was het slechts het woud aan masten en molens nodig voor diezelfde stroom maar de neerslag daarvan zien we nergens.
Zoals gewoonlijk: jammer
9.3 Kwh winst dus.Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
[...]
allemaal ok.
9,7kWh gas verbranden tegen 50% opbrengst waar na warmte-/transportverliezen plm. 4,5kWh van resteert en vervolgens die elektra verbruiken tegen een COP van 4 maakt per saldo 19kWh
Zonder isolatie inspanning zal in Nederland een WP gemiddeld duurder stoken dan een Gasbak. Die stelling durf ik wel aan v.w.b. bestaande bouw van voor 2000.
Isolatie is niet relevant: Diezelfde verspilde KWh's gaan net zo hard aan gas de deur uit. Relevant is de cop zo houden dat de hoeveelheid energie hoger is dan bij gas. In jouw voorbeeld kan de COP dus 2 worden voordat het energetisch niet meer uit kan.
Dat gas te goedkoop is, en electra te duur is de volgende discussie
Maar los van dit alles: Isolatie is niet relevant. Die verspilde KWh's worden net zo hard verspilt met Gas. Geschikte afgifte op lage tempratuur is wel relevant, zodra dat kan is een warmtepomp per geproduceerde watt warmte goedkoper en nog belangrijker, energetisch beter.
Ja deze https://www.technea.nl/pr...12cm-inbouw/#omschrijvingelektriekert schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Welke douche WTW heb je?
Toevallig de Technea?
Maar misschien verder gaan in een douche wtw topic.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
En toch betaal ik bijv. per jaar liever a) 4000kWh aan stroom met een sCOP van 3overhyped schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:43:
[...]
9.3 Kwh winst dus.
Isolatie is niet relevant: Diezelfde verspilde KWh's gaan net zo hard aan gas de deur uit. Relevant is de cop zo houden dat de hoeveelheid energie hoger is dan bij gas. In jouw voorbeeld kan de COP dus 2 worden voordat het energetisch niet meer uit kan.
Dat gas te goedkoop is, en electra te duur is de volgende discussie![]()
Maar los van dit alles: Isolatie is niet relevant. Die verspilde KWh's worden net zo hard verspilt met Gas. Geschikte afgifte op lage tempratuur is wel relevant, zodra dat kan is een warmtepomp per geproduceerde watt warmte goedkoper en nog belangrijker, energetisch beter.
dan b) 6000kWh stroom met en sCOP van 6.
Bij a) is er behalve een lagere nota ook nog hoop.
Ik begin die installateurs steeds beter te begrijpen.
Laat iedereen in zijn eigen situatie lekker zelf bepalen of er geisoleerd gaat worden of niet. Na een poosje WP en geen/weinig isolatie t.o.v. wat wel zou kunnen neemt de portmonix toch het roer over.
[ Voor 11% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 13:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je geeft zelf de opties aan, er is voor alles wat te zeggen. Als een andere WP leverbaar zou zijn zou ik dat zeker overwegen. De meerkosten voor een tijdelijke (CV) installatie zijn ook niet fijn samen met mogelijk tijdelijke dakdoorvoer etc. Gemak van een elektrische CV is in elk geval dat je geen gasleiding en geen dakdoorvoer etc nodig hebt.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Ik ben met een installateur bezig voor een wp in ons huis, waar een hele opbouw op komt. De opbouw krijgt een 3 port airco buiten unit met 3x leidingwerk en voor nu 2x binnen unit in de werkkamer en logeerkamer.
CV zou eruit gaan en een wp erin, deze komt in de nieuwe opbouw in de technische ruimte. Nu zijn de Daikins uiteraard niet leverbaar, maar ik vraag me af of ik naar een ander merk wil.
Een backup plan meot er zijn, herfst/winter geen wp: dan moet er toch een warmtebron zijn. Ik zou de gasleiding naar boven kunnen trekken om voor komende witner nog de CV daar op te hangen. Lijkt me beter plan dan een elek/inductie CV?
[Afbeelding]
Het zou een 6kw Daikin r32 worden, met een 3fase all in one Altherma indoor unit met 3-9kW backup heater.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Panasonic de nieuwe K serie is al leverbaar op dit moment met R32blb4 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Je geeft zelf de opties aan, er is voor alles wat te zeggen. Als een andere WP leverbaar zou zijn zou ik dat zeker overwegen. De meerkosten voor een tijdelijke (CV) installatie zijn ook niet fijn samen met mogelijk tijdelijke dakdoorvoer etc. Gemak van een elektrische CV is in elk geval dat je geen gasleiding en geen dakdoorvoer etc nodig hebt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
random chinees buitendeel met een carel PLC erin. dus bijzonder simpele regeling zonder "japanse kabouters". ik zou hem overslaan.remcovp schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:28:
De gemeente Utrecht heeft een inkoopactie voor warmtepompen lopen, hier was ik wel in geïnteresseerd. Blijkbaar werken ze samen met het bedrijf Winst uit je Woning, en hier heb ik navraag gedaan welke warmtepomp ze dan aanbieden. Dit blijken de TEC RS11 en TEC QRS11 te zijn. Als ik die opzoek krijg ik alleen de site van TEC (The Energy Combination) als relevant zoekresultaat. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit type warmtepomp?
bron: ik werk elke dag met die carel rommel.
waarom ben je zo gebrand op de daikin? de mitsubishi of panasonic tegenhanger is zeker zo goed dan al niet beter.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Ik ben met een installateur bezig voor een wp in ons huis, waar een hele opbouw op komt. De opbouw krijgt een 3 port airco buiten unit met 3x leidingwerk en voor nu 2x binnen unit in de werkkamer en logeerkamer.
[Afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 13:46 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Thx voor de comment. Die dakdoorvoeren is wel een dingetje ja. Zonde als dat na 1 winter weer dicht moet. Er komen ook gaten voor de WTW aanvoer en afvoer.blb4 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:19:
[...]
Je geeft zelf de opties aan, er is voor alles wat te zeggen. Als een andere WP leverbaar zou zijn zou ik dat zeker overwegen. De meerkosten voor een tijdelijke (CV) installatie zijn ook niet fijn samen met mogelijk tijdelijke dakdoorvoer etc. Gemak van een elektrische CV is in elk geval dat je geen gasleiding en geen dakdoorvoer etc nodig hebt.
Of idd naar een mitsu set met 300L en 6kw. Of een inductie cv voor 1 winter. Lastig
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Geen idee en de site helpt ook niet verder. Zo te zien een verzameling van fantasie namen. Voorlichting van Gemeente Utrecht ?remcovp schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:28:
De gemeente Utrecht heeft een inkoopactie voor warmtepompen lopen, hier was ik wel in geïnteresseerd. Blijkbaar werken ze samen met het bedrijf Winst uit je Woning, en hier heb ik navraag gedaan welke warmtepomp ze dan aanbieden. Dit blijken de TEC RS11 en TEC QRS11 te zijn. Als ik die opzoek krijg ik alleen de site van TEC (The Energy Combination) als relevant zoekresultaat. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit type warmtepomp?
Thx.Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Panasonic de nieuwe K serie is al leverbaar op dit moment met R32
En wat vinden we daarvan, of is de ervaring, in vergelijk met een Daikin Altherma set? Ik ken die Panas minder goed, maar heb me ook minder erin verdiept. Vnvd wat documentatie lezen
de panasonics zijn beter dan veel mensen denken, net als dat de daikins niet zo goed zijn als veel mensen aannemen...PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:48:
[...]
Thx.
En wat vinden we daarvan, of is de ervaring, in vergelijk met een Daikin Altherma set? Ik ken die Panas minder goed, maar heb me ook minder erin verdiept. Vnvd wat documentatie lezen
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ervaring is er nog niet want dit model is net geïntroduceerd. Maar de ervaring in zijn algemeen kan je in het Panasonic topic voldoende terug vinden.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:48:
[...]
Thx.
Tja dat krijg je ervan als gemeentes zich gaan bemoeien met zaken zonder kennis. Net als de overheid die hybride als de heilige graal ziet momenteel.flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:44:
[...]
random chinees buitendeel met een carel PLC erin. dus bijzonder simpele regeling zonder "japanse kabouters". ik zou hem overslaan.
[...]
waarom ben je zo gebrand op de daikin? de mitsubishi of panasonic tegenhanger is zeker zo goed dan al niet beter.
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Panasonic de nieuwe K serie is al leverbaar op dit moment met R32
Heeft ie mogelijk R290?
Lama: dat is de L serie. K serie is R32
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 16-05-2023 14:06 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Omebas op 16-05-2023 14:14 ]
Tenslotte moet iedereen door de EU pomp wat energie betreft.
Niet perse, maar het is, helaas, het eerste wat op tafel komt.flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:44:
[...]
waarom ben je zo gebrand op de daikin? de mitsubishi of panasonic tegenhanger is zeker zo goed dan al niet beter.
Sommigen zeggen, als je een ander merk wilt geen probleem. Sommigen zeggen, wij doen alleen Daikin bv.
Soms denk ik: dalijk ga ik t zelf kopen en installeren... maar zijn toch wat punten die me tegenhouden
Daarom zijn er relatief voordelige duurzaamheidsleningen tot €25k beschikbaar: https://www.warmtefonds.n...ren/actuele-rentetarievenGary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:01:
De overheid weet als geen ander dat erg veel mensen geen geld hebben voor een Warmtepomp en dat nog veel minder mensen de middelen hebben voor all electric.
Rente is nu 4,1% (aftrekbaar) en voor mensen met een laag inkomen (<€48.625) rentevrij.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ooooooofffftopic!!!Omebas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Wat een onzin. Boom groeit neemt CO2 op gaat in de fik en geeft CO2 af. Gas, olie en kolen gaan de grond niet weer in nadat het verbrandt is.
CO2 opname is ook een fabel om te huilen. Als het ooit alsnog in de fik gaat is de compensatie verdwenen.
Die boom stoot de CO2 uit die deze opgenomen heeft. Zo ontstaat er niet meer CO2 in de atmosfeer. Het verplaatst alleen. C02 uit fossiele bronnen doet dat niet.
ik zou het zeker overwegen. het is stuk simpeler als men vaak denkt en met avondje door de diverse WP topics graven weet je al meer dan menig installateur.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:01:
[...]
Soms denk ik: dalijk ga ik t zelf kopen en installeren... maar zijn toch wat punten die me tegenhouden
bijkomend voordeel is dat je rustig 10k kan besparen als je het beetje tof aanpakt. das makkelijk verdiend als je dat in 1 a 2 weekeindjes erin kan stampen over de zomer.
Als je geen geld hebt, geen rente kan betalen etc. ben ik benieuwd wie dan wel deze leningen aflost ?assje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Exact daarom zijn er relatief voordelige duurzaamheidsleningen beschikbaar: https://www.warmtefonds.n...ren/actuele-rentetarieven
Rente is nu 4,1%, is aftrekbaar en voor mensen met een laag inkomen (<€48.625) zelfs rentevrij.
Het gros van Nederland heeft een inkomen < Eur 48.625,-
Weer subsidie !
Wat een extreem vermoeiende manier van posten heb jij.Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:15:
Als je geen geld hebt, geen rente kan betalen etc. ben ik benieuwd wie dan wel deze leningen aflost ?
Weer subsidie !
Als de terugverdientijd van de maatregel korter is dan de 10 of 15 jaar looptijd van de lening dan verruil je simpelweg een energierekening voor kosten van de lening.
L serie is R290 met hydraulisch binnendeel omdat R290 niet binnen mag worden toegepast door de inhoudPCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:00:
[...]
https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/
Heeft ie mogelijk R290?
Lama: dat is de L serie. K serie is R32
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 16-05-2023 14:19 ]
https://www.panasonicproc...%20GEN%2023-nl_be_LQP.pdfCarboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:18:
[...]
L serie is R290 met hydraulisch binnendeel omdat R290 niet binnen mag worden toegepast door de inhoud
Brochure voor de geinteresseerden. Gevel van de opbouw gaat wit worden, mierenne**** , jammer dat de buitenkasten zwart zijn
Ik kan weinig verschillen ontdekken met de Daikin set, ja ok 6kw vs 7kw, maar COP en dBA etc etc alles lijkt wel wat op elkaar. Enige is dat de 185L all in one tank kleiner is dan de 230L van Daikin. Nu wilde ik starten bij 300L (dat had Mitsu wel als mogelijkheid), dus 185 is dan wel een klap minder. Met 2 kleine kids en een bad lijkt me dat riskant.
Ik kan nog zoeken op een wandmodel Pana, met een hydrobox + een losse Pana sww tank... Maar dat schijnt minder efficient te zijn (en een fout/faal gevoeligere externe 3wegklep aldus installateur) dan een all-in-one binnen doos.
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 16-05-2023 14:42 ]
En zo niet ?assje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Wat een extreem vermoeiende manier van posten heb jij.
Als de terugverdientijd van de maatregel korter is dan de 10 of 15 jaar looptijd van de lening dan verruil je simpelweg een energierekening voor kosten van de lening.
Ben wel benieuwd hoe ik 10k kan besparen?flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:14:
[...]
ik zou het zeker overwegen. het is stuk simpeler als men vaak denkt en met avondje door de diverse WP topics graven weet je al meer dan menig installateur.
bijkomend voordeel is dat je rustig 10k kan besparen als je het beetje tof aanpakt. das makkelijk verdiend als je dat in 1 a 2 weekeindjes erin kan stampen over de zomer.
Dit is 1 van de offertes die ik heb gekregen, een andere kwam op enkele 100 euries na ook daarop uit.
De prijs voor de Daikin bij bv Climasense is 8235,- voor de buitenunit en binnenunit + thermostaat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xzc1zBsB7QGhqPwWoBeUS8S1.jpg?f=user_large)
Van die 15k is " maar" 2400 euro montagekosten die ik zou kunnen besparen. Laat daar nog BTW bijkomen. Blijft een berg geld, maar als het 10k besparing zou zijn met zelf doen, dan zou ik het idd overwegen.
Of zie ik wat verkeerd
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 16-05-2023 14:53 ]
Waar is dat 40 liter tankje voor? Dat is alweer 600PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Ben wel benieuwd hoe ik 10k kan besparen?
Dit is 1 van de offertes die ik heb gekregen, een andere kwam op enkele 100 euries na ook daarop uit.
De prijs voor de Daikin bij bv Climasense is 8235,- voor de buitenunit en binnenunit + thermostaat.
[Afbeelding]
Van die 15k is " maar" 2400 euro montagekosten die ik zou kunnen besparen. Laat daar nog BTW bijkomen. Blijft een berg geld, maar als het 10k besparing zou zijn met zelf doen, dan zou ik het idd overwegen.
Of zie ik wat verkeerd
Werkschakelaar 25 euro per stuk
Stuurstroomkabel 2 euro de meter of als je even zoekt 1,50 de meter
Kleinmateriaal cv zijdig is lastig inschatten maar 600 euro kun je een hoop zooi voor kopen.
Dan zul je als je het even uitpluist toch wel een paar K kunnen besparen met zelf doen maar lang geen 10K
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kost die Daikin incl. btw Eur 10.000,- ?Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Waar is dat 40 liter tankje voor? Dat is alweer 600
Kleinmateriaal cv zijdig is lastig inschatten maar 600 euro kun je een hoop zooi voor kopen.
Dan zul je als je het even uitpluist toch wel een paar K kunnen besparen met zelf doen maar lang geen 10K
B-vat lijkt onderdeel van verdien model, kost totaal Eur 750,-
Voor de helft heb je een 80L exemplaar, alleen geen Nibe.
[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 15:23 ]
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:44:
[...]
random chinees buitendeel met een carel PLC erin. dus bijzonder simpele regeling zonder "japanse kabouters". ik zou hem overslaan.
Thanks voor de snelle reacties. Vanavond is de informatieavond maar wilde alvast wat info hebben. Maar zoals het lijkt kan ik deze actie beter naast me neer leggen.Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Geen idee en de site helpt ook niet verder. Zo te zien een verzameling van fantasie namen. Voorlichting van Gemeente Utrecht ?
Daar is overigens een tooltje voor als je bepaalde users liever niet leest.
:strip_exif()/f/image/xPPBbh3DZApyQqcCXF8VYo8A.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-05-2023 15:38 ]
Ik had dat gedaan, maar dan snap je van sommige discussies niets meer.Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:37:
[...]
[Afbeelding]
Bovendien ben je dan ook niet in de gelegenheid om feitelijk onwaarheden te corrigeren.
En dat is toch ook een functie van het forum: Hoe zit het nu echt (en niet wat iemand vindt)
Ik kan die post van WillemSuper van 15:29 niet vinden....Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:37:
[...]
[Afbeelding]
En @Ronald.42 Waar moet je die regel invullen, want ik geloof dat ik wel behoefte aan deze functie heb.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Geen idee eigenlijk, ik heb geleerd om gewoon te negeren.Naalroc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:22:
[...]
Ik kan die post van WillemSuper van 15:29 niet vinden....
En @Ronald.42 Waar moet je die regel invullen, want ik geloof dat ik wel behoefte aan deze functie heb.
Ben nu overigens even met een ander warmtepompje aan het prutsen.
:strip_exif()/f/image/LdclDsKrkatwzoBOCiffU0IN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kb1DwJnXJ2wgFZCYovBRVIFh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn besparing is zonder salderen zo'n 1500 euro per jaar.Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Als je geen geld hebt, geen rente kan betalen etc. ben ik benieuwd wie dan wel deze leningen aflost ?
Weer subsidie !
12k lenen voor 20 jaar tegen 4,1% (netto 3%) kost bruto 80-100 euro per maand ..
Heb t geld wel liggen maar dit is wel interessant:) sinds depositos bijna hoger zijn.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Kun je niet rentevrij (of minimale rente) lenen als het om een 'groene' maatregel gaat?Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:07:
[...]
Mijn besparing is zonder salderen zo'n 1500 euro per jaar.
12k lenen voor 20 jaar tegen 4,1% (netto 3%) kost bruto 80-100 euro per maand ..
Heb t geld wel liggen maar dit is wel interessant:) sinds depositos bijna hoger zijn.
zo zitten we allemaal soms sip voor ons uit te kijken....Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Geen idee eigenlijk, ik heb geleerd om gewoon te negeren.
Ben nu overigens even met een ander warmtepompje aan het prutsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TGQqc7dcubWoObUUghhmK5h0.jpg?f=fotoalbum_large)
ik ga even wat versimpelen. prik me niet vast aan de prijzen, ik houd ze niet exact bij.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Ben wel benieuwd hoe ik 10k kan besparen?
[Afbeelding]
Of zie ik wat verkeerd
panasonic monoblok (7 of 9kW) ca 5k, gaat 3+k subsidie af als je bonnetje regelt.
atlantic explorer v4 270L: 2500 met 800 eraf met subsidiebon.
kan kijken of een 5kW ook past, die levert altijd 5kW ongeacht buitentemperatuur en kan in ergste geval noodelement erbij zetten maar die kost je iets van 1300 na subsidie dus daar kan je weer wat besparen aangezien je SWW apart gaat in deze opstelling dus geen koelleidingen naar de CV ruimte toe nodig en als je op 6kW nodig hebt kan je wel met een 5kW toe als SWW wegvalt.
gooi daar nog eens 1500 tegenaan voor alle losse prut zoals dakdoorvoeren voor de WPB en wat toffe leidingen, bigfoots en huren van perstang of zo en dan ben je er echt wel.
zelfs zonder subsidie zit je dan nog onder de prijs van wat je kwijt zou zijn aan alleen de prijs van die daikin machine, die zou je 7+ kosten, met dit lijstje ben je voor dik onder de 10k klaar en dan reken ik niet eens de subsidie eraf, dat is nog eens 4k, dan zit je dus op 6k netto als je bereid bent om een weekeindje of 2 op te offeren en eventueel de buurman ff te lokken met kratje bier om wat te helpen slepen....
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 17:26 ]
Bij de aankoop hebben we wel een deel bouwdepot voor 1,06% meegenomen. Maar die is al vol heheRzaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:13:
[...]
Kun je niet rentevrij (of minimale rente) lenen als het om een 'groene' maatregel gaat?
Ik las zoiets laatst in het blaadje van VEH.Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]
Bij de aankoop hebben we wel een deel bouwdepot voor 1,06% meegenomen. Maar die is al vol hehe. (Panelen, isolatie, etc).
Maar niet zorgvuldig gelezen, dus wellicht slaat het nergens op.
https://svn.nl/duurzaamhe...Duurzaamheidslening/pag/1
- 40L buffervat, was aan te bevelen ivm defrosts omdat anders de vloer koud ging worden etc, zou vaker voordeel zijn om buffervat te hebben dan om t niet te hebben (ik citeer de installateur)Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Waar is dat 40 liter tankje voor? Dat is alweer 600
Maar idd, er is wat te besparen, maar dan hoef je ook niemand (in deze drukke tijd) te bellen als t niet goed werkt tzt. En: ik heb al genoeg zelf te doen met de verbouwing/opbouw. Moet ook alle elektra gaan doen o.a..
@flippy I get it, met een heel ander merk etc en zelf doen, true, dan kan t voor de helft. Maar zoals gezegd, ik bouw al mn eigen solar, accu, doe alle elektra etc, en cv/airco spul is mij totaal nieuw. T gaat straks ook om aanleg vloerverwarming, leidingen woonkamer naar 2e verdieping, sww etc. en er zijn weinig bedrijven die maar een deel komen doen (want dan is t later: mij niet bellen...)
Ik bespaar overigens op diverse andere vlakken ook behoorlijk, dat even terzijde
[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 16-05-2023 17:53 ]
vat is niet nodig, je vloer geeft genoeg massa.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:48:
[...]
- 40L buffervat, was aan te bevelen ivm defrosts omdat anders de vloer koud ging worden etc, zou vaker voordeel zijn om buffervat te hebben dan om t niet te hebben (ik citeer de installateur)
Maar idd, er is wat te besparen, maar dan hoef je ook niemand (in deze drukke tijd) te bellen als t niet goed werkt tzt. En: ik heb al genoeg zelf te doen met de verbouwing/opbouw. Moet ook alle elektra gaan doen o.a..
@flippy I get it, met een heel ander merk etc en zelf doen, true, dan kan t voor de helft. Maar zoals gezegd, ik bouw al mn eigen solar, accu, doe alle elektra etc, en cv/airco spul is mij totaal nieuw. T gaat straks ook om aanleg vloerverwarming, leidingen woonkamer naar 2e verdieping, sww etc. en er zijn weinig bedrijven die maar een deel komen doen (want dan is t later: mij niet bellen...)
Ik bespaar overigens op diverse andere vlakken ook behoorlijk, dat even terzijdeGing me hier even om, dat ik een goede keuze maak en e.e.a. kan dubbelchecken wat de installateur voorsteld ook.
merk is niet geweldig relevant, die machine is gewoon pokkeduur voor wat het doet versus wat je echt nodig hebt. panasonic maakt ook zon ding en is ook niet goedkoop. maar nu ben je al 7+ kwijt alleen al aan de machine terwijl je voor een fractie daarvan het ook afkan met een stuk simpeler systeem zonder koelleidingen door de toko.
weet zeker als je een vloertoko opbelt die vloerverwarming doet die gewoon aanlegt voor je. vooral die infreesjongens doen niks anders.
als je al je eigen panelen en aanverwante prut doet is een warmtepomp aansluiten peanuts. helemaal met vloerverwarming. dan gaat er alleen een set 32mm meerlaags buizen van de buitenunit naar de vloerverdeler met een aftakkingje naar boven. 2 groepen trekken naar de machine, internetkabeltje en dan ben je er wel.
erg kiss en als het niet helemaal tof werkt weet ik 100% zeker dat je sneller hier antwoord hebt dan bij een installateur....

ik durf er een leuk flesje wiskey op te zetten dat je sneller en beter hier word geholpen dan dat de installateur op zaterdagavond op de stoep staat om naar de boel te kijken....
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 18:02 ]
Ja nou ja het is een keuze.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:48:
[...]
- 40L buffervat, was aan te bevelen ivm defrosts omdat anders de vloer koud ging worden etc, zou vaker voordeel zijn om buffervat te hebben dan om t niet te hebben (ik citeer de installateur)
Ik bespaar overigens op diverse andere vlakken ook behoorlijk, dat even terzijdeGing me hier even om, dat ik een goede keuze maak en e.e.a. kan dubbelchecken wat de installateur voorsteld ook.
Een monoblock die je zelf geplaatst en aangesloten hebt dan weet je zelf ook van de hoed en de rand mocht er wat zijn.
En als je dan een aparte wp boiler hebt dan heb je altijd warm water.
Verwarmen zou dan in geval van nood met een paar straalkacheltjes kunnen.
En ik zou er ook niet van uit gaan dat de installateur heel snel op de stoep staat met een oplossing als ze het ding geplaatst hebben.
Dus 14K met de schijnzekerheid dat de installateur bij storing het dezelfde dag komt oplossen.
Of 7a8K waneer je zelf plaats en dus dan ook vertrouwd bent met wat er staat mocht er een hikje zijn dat je eventueel zelf wat kunt.
Het is een keuze.
Je hebt nog de hele zomer voor de verwarming te instaleren en een wpboiler staat in principe in een dag aangesloten en klaar voor gebruik dus die kun je gewoon gelijk gebruiken voor douche etc
zo hoort het ook.Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:03:
Vandaag kwam de installateur weer even langs. toch besloten om op de verdiepingen ook pomploze verdelers te plaatsen. En 3 rf thermostaten met mechanische schakelaars op de aftakkingen richting de verdelers, dus we kunnen per verdieping de temperatuur regelen.
Installatiemogelijkheid was ook een argument. Kan alleen een WPB op zolder kwijt en moet wat capriolen uithalen om daar een warmwateraansluiting te krijgen. Aangezien ik van stadsverwarming kom, zat in de meterkast de warmtewisselaar. En op die plek pastte mooi de e-boiler.Blihi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:38:
[...]
Ik begrijp de redenering wel hoor. Ik heb zelf geen warmtepompboiler, maar een indirect gestookt vat. De warmtepomp schakelt een keer per dag om om het warm water voor te bereiden. Een warmtepompboiler kan, afhankelijk van het type, een betere keuze zijn, maar dat hangt ook van de installatiemogelijkheden af.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4pUkAD7o2hJSWKLuA46lN6x.jpg?f=user_large)
Er is geen secundaire pomp aangeboden, dus het gaat om een vat wat serieel in de retour wordt opgenomen.PCJR schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:48:
- Reken voor de grap eens uit wat de warmtecapaciteit van dat vat is tov die van de vloer. Ik schat dat dat vat misschien 1% toevoegt....
- En kijk eens naar een schema. De warmte van de defrost komt weliswaar in het begin uit het vat, maar het koude water stroomt vanaf de WP direct de vloer in. Het afkoelen van de vloer wordt dus helemaal niks minder door het toevoegen van dit vat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ze waren met 2. Die andere begon over een eventueel bufferv.... Maar hij kon zn zin niet afmaken want zn collega riep meteen "Nee hoeft Meneer niet"
"meneer vind dat het een nutteloze toevoeging is op de installatie en meneer vraagt zich af waarom meneer dat moet zeggen en waarom de installateur iets aanbied wat meneer niet nodig heeft..."Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:44:
[...]
Ze waren met 2. Die andere begon over een eventueel bufferv.... Maar hij kon zn zin niet afmaken want zn collega riep meteen "Nee hoeft Meneer niet"

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook noodgedwongen de installatie zelf gedaan en weet er inderdaad nu wel het één en ander van.Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:01:
[...]
Ja nou ja het is een keuze.
Een monoblock die je zelf geplaatst en aangesloten hebt dan weet je zelf ook van de hoed en de rand mocht er wat zijn.
Ik heb een aparte ventilatie warmtepomp (Hewalex) welke het warm sanitair water verzorgd, indien de zon niet genoeg warmwater heeft gemaakt. Deze kan ik voor nood ook inzetten om de verwarming iets mee te verwarmen, mocht de monoblock een keer dienst weigeren (kleppen en pomp meteen mee geïnstalleerd). Andersom kan de monoblock binnenkort ook het sanitair water verwarmen (na de verbouwing van de badkamer), indien de ventilatiewarmtepomp een keer problemen geeft.En als je dan een aparte wp boiler hebt dan heb je altijd warm water.
Verwarmen zou dan in geval van nood met een paar straalkacheltjes kunnen.
Dat vermoeden heb ik ook. Ze kunnen hoogstens met straalkacheltjes komen verwacht ik. Een warmtepomp repareren zie ik de meeste (nog) niet doen.En ik zou er ook niet van uit gaan dat de installateur heel snel op de stoep staat met een oplossing als ze het ding geplaatst hebben.
Het heeft me al met al ca. 6.5 k gekost (na aftrek subsidie) en het werkt tot nu toe naar alle tevredenheid.Dus achteraf blij, dat de installateurs het hebben laten afweten. Dan was ik ca. 8k meer kwijt en moet je afwachten of het allemaal goed komt.Dus 14K met de schijnzekerheid dat de installateur bij storing het dezelfde dag komt oplossen.
Of 7a8K waneer je zelf plaats en dus dan ook vertrouwd bent met wat er staat mocht er een hikje zijn dat je eventueel zelf wat kunt.
Het is een keuze.
Je hebt nog de hele zomer voor de verwarming te instaleren en een wpboiler staat in principe in een dag aangesloten en klaar voor gebruik dus die kun je gewoon gelijk gebruiken voor douche etc
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De installateurs krijgen het zo geleerd van de fabrikanten tijdens de cursussen die ze krijgen. Althans dat ik wat ik te horen kreeg van 2 installateurs. Zowel bij Daikin als Vaillant. Waarom roepen de fabrikanten het dan? Ik kan dat niet plaatsen.Andrehj schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:42:
[...]
Er is geen secundaire pomp aangeboden, dus het gaat om een vat wat serieel in de retour wordt opgenomen.Je installateur snapt zijn vak niet.
- Reken voor de grap eens uit wat de warmtecapaciteit van dat vat is tov die van de vloer. Ik schat dat dat vat misschien 1% toevoegt....
- En kijk eens naar een schema. De warmte van de defrost komt weliswaar in het begin uit het vat, maar het koude water stroomt vanaf de WP direct de vloer in. Het afkoelen van de vloer wordt dus helemaal niks minder door het toevoegen van dit vat.
En zo zegt 1 installateur dat ik wel een vatje van 45 liter nodig heb en de ander niet. Wat doet 45 liter? Toch niets?
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2023 20:08 ]
Bij Panasonic vertelt de "leermeester" mij tot 2x toe dat een warmtepomp niet zonder buffer kan ( Mits aan de voorwaarden voldaan uiteraard ) Als ik hem dan vertel dat er wellicht duizenden in NL en DE het doen zonder neemt hij dat niet van mij aan. 1 jaar later hetzelfde verhaal wederom. Inmiddels staat in het nieuwe schema van Pana wel een hydraulisch schema zonder net als bij de Amber. Dat noemen ze dus tunnelvisie!MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:05:
[...]
De installateurs krijgen het zo geleerd van de fabrikanten tijdens de cursussen die ze krijgen. Althans dat ik wat ik te horen kreeg van 2 installateurs. Zowel bij Daikin als Vaillant. Waarom roepen de fabrikanten het dan? Ik kan dat niet plaatsen.
En zo zegt 1 installateur dat ik wel een vatje van 45 liter nodig heb en de ander niet. Wat doet 45 liter? Toch niets?
Het levert je 45 liter extra systeeminhoud wat als je enkel radiatoren (of zelfs convectoren) hebt wel wat toevoegt, als extra warmtebuffer bij een defrost, en ook om het systeem iets trager te krijgen (vindt de regeling fijn). Als je echter een flink oppervlak vloerverwarming hebt (waarmee de warmte dus ook in het beton zit), dan vind je dat kleine beetje warmte-inhoud nooit terug en voegt het dus ook niets toe.MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:05:
veel leermeesters bij deze fabrikanten zijn verkopers van nature, geen technische mensen met praktijkervaring. het is nu ook niet echt zo dat die mensen jarenlang zelf installaties hebben gemaakt en lopen testen.Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:47:
[...]
Bij Panasonic vertelt de "leermeester" mij tot 2x toe dat een warmtepomp niet zonder buffer kan ( Mits aan de voorwaarden voldaan uiteraard ) Als ik hem dan vertel dat er wellicht duizenden in NL en DE het doen zonder neemt hij dat niet van mij aan. 1 jaar later hetzelfde verhaal wederom. Inmiddels staat in het nieuwe schema van Pana wel een hydraulisch schema zonder net als bij de Amber. Dat noemen ze dus tunnelvisie!
Tijdens de training bij LG werd ook de buffer voorgesteld. Ook in de handleiding vind je de buffer telkens weer terug.Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:47:
[...]
Bij Panasonic vertelt de "leermeester" mij tot 2x toe dat een warmtepomp niet zonder buffer kan ( Mits aan de voorwaarden voldaan uiteraard ) Als ik hem dan vertel dat er wellicht duizenden in NL en DE het doen zonder neemt hij dat niet van mij aan. 1 jaar later hetzelfde verhaal wederom. Inmiddels staat in het nieuwe schema van Pana wel een hydraulisch schema zonder net als bij de Amber. Dat noemen ze dus tunnelvisie!
Bij mij draait de installatie sinds september prima zonder buffervat, maar wel met een grote betonbuffer van ca. 110 m².
Gebruik ze meestal in serie in de retour bij Jaga daar zit nauwelijks water in. Ik zie liever bij radiatoren een extra radiator als buffer.Andrehj schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:06:
[...]
Het levert je 45 liter extra systeeminhoud wat als je enkel radiatoren hebt wel wat toevoegt, als extra warmtebuffer bij een defrost, en ook om het systeem iets trager te krijgen (vindt de regeling fijn). Als je echter een flink oppervlak vloerverwarming hebt (waarmee de warmte dus ook in het beton zit), dan vind je dat kleine beetje warmte-inhoud nooit terug en voegt het dus ook niets toe.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 16-05-2023 21:17 ]
Mooi, maar als er ooit iets in de meterkast is waar de netbeheerder bij moet komen heb je een probleem. Dit mag namelijk niet. Je mag geen installaties in de meterkast plaatsen en sowieso niet boven de 500 Watt totaal.wtenboske schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:17:
[...]
Installatiemogelijkheid was ook een argument. Kan alleen een WPB op zolder kwijt en moet wat capriolen uithalen om daar een warmwateraansluiting te krijgen. Aangezien ik van stadsverwarming kom, zat in de meterkast de warmtewisselaar. En op die plek pastte mooi de e-boiler.![]()
[Afbeelding]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Puur veiligheidsmarge, de fabrikanten weten ook hoe de installateurs zijnMotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:05:
[...]
De installateurs krijgen het zo geleerd van de fabrikanten tijdens de cursussen die ze krijgen. Althans dat ik wat ik te horen kreeg van 2 installateurs. Zowel bij Daikin als Vaillant. Waarom roepen de fabrikanten het dan? Ik kan dat niet plaatsen.
Puur systeeminhoud iets vergroten voor defrost, icm radiatoren kan dit handig zijn.En zo zegt 1 installateur dat ik wel een vatje van 45 liter nodig heb en de ander niet. Wat doet 45 liter? Toch niets?
Zelf een 50L vat onder de trap geplaatst, de fabrikant monteur maakte haast een sprongetje van geluk toen die door kreeg dat ik ook een buffervat had

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Heb maanden geleden telefonisch contact gehad met Climasense (offerte blijft denk ik bij hun hangen op de mailserver door een chronische storingAndrehj schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:06:
[...]
Het levert je 45 liter extra systeeminhoud wat als je enkel radiatoren (of zelfs convectoren) hebt wel wat toevoegt, als extra warmtebuffer bij een defrost, en ook om het systeem iets trager te krijgen (vindt de regeling fijn). Als je echter een flink oppervlak vloerverwarming hebt (waarmee de warmte dus ook in het beton zit), dan vind je dat kleine beetje warmte-inhoud nooit terug en voegt het dus ook niets toe.

Hier 4 radiatoren in de woonkamer (2x T33 , 2x T22) altijd open, 1 hal (T11), 1 zeer kleine wc, en 1 badkamer (zo'n groot design geval) altijd open. Volgens mij kan dat dan zonder. Of niet?Carboy54 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:16:
[...]
Gebruik ze meestal in serie in de retour bij Jaga daar zit nauwelijks water in. Ik zie liever bij radiatoren een extra radiator als buffer.
Fohn onder de gas tank +1flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:20:
[...]
zo zitten we allemaal soms sip voor ons uit te kijken....
Mooi spul, wat voor type compressoren zijn dat ? Ik zit zelf in de compressoren (niet voor warmtepompen) maar dat zijn meestal zuiger compressoren van een formaat waarbij je de zuigers met een bovenloop kraan moet trekken
Ha ik zat ook aan een zuigercompressortje te meten de grasso rc 911 leuke 9 pitter.Lollercopter schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:54:
[...]
Fohn onder de gas tank +1
Mooi spul, wat voor type compressoren zijn dat ? Ik zit zelf in de compressoren (niet voor warmtepompen) maar dat zijn meestal zuiger compressoren van een formaat waarbij je de zuigers met een bovenloop kraan moet trekkenBoven die compressoren in dat frame zijn dat de verdampers ?
Hij heeft alleen wat kuren bij lage toerentallen met de opgenomen motorstroom.
Fluctueert zomaar een 50 ampere.
Als de zaak wat optoert en bij een persdruk van een 12 bar is alles wel weer stabiel.
380 ampere per fase
Hangt af van de waterinhoud, oftewel ook de lengte & hoogte van radiatoren en niet alleen 't Txx type. Als het goed is is er voor je (beoogde) WP een minimum systeeminhoud opgegeven. Als je daar boven zit is een buffer niet noodzakelijk. Ik ben er wel blij mee voor het verwerken van Defrosts van mijn Panasonic WP, die gaan met veel 'geweld' (hoge pompsnelheid).MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Hier 4 radiatoren in de woonkamer (2x T33 , 2x T22) altijd open, 1 hal (T11), 1 zeer kleine wc, en 1 badkamer (zo'n groot design geval) altijd open. Volgens mij kan dat dan zonder. Of niet?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Lijkt erg op wat ik heb. Ik heb geprobeert om de inhoud van het systeem uit te rekenen en kwam dan precies op minimaal systeem volume. Ik heb voor de zekerheid toch maar een 45 liter vat in de retour in serie gezet. Ik kan niet zeggen dat ik ooit een keer binnen gemerkt heb dat er een defrost was. Dat zie je alleen aan de stoom wolk die ontsnapt buiten.MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Hier 4 radiatoren in de woonkamer (2x T33 , 2x T22) altijd open, 1 hal (T11), 1 zeer kleine wc, en 1 badkamer (zo'n groot design geval) altijd open. Volgens mij kan dat dan zonder. Of niet?
Zo duur is zo een vat ook weer niet je moet er alleen een plekje voor hebben.
snameroc
Een paar maanden na de installatie heb ik mijn meterkast laten omzetten van 1x40A naar 3x25A. Netbeheerder had er geen enkel probleem mee.Blihi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Mooi, maar als er ooit iets in de meterkast is waar de netbeheerder bij moet komen heb je een probleem. Dit mag namelijk niet. Je mag geen installaties in de meterkast plaatsen en sowieso niet boven de 500 Watt totaal.
Bereken je minale waterinhoud versus het vereiste van de warmtepomp. Is dat krap aan dan 40 liter buffertje in serie in de retour of een extra radiator.MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Verfbrander, geen fohn.Lollercopter schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:54:
[...]
Fohn onder de gas tank +1
Mooi spul, wat voor type compressoren zijn dat ? Ik zit zelf in de compressoren (niet voor warmtepompen) maar dat zijn meestal zuiger compressoren van een formaat waarbij je de zuigers met een bovenloop kraan moet trekkenBoven die compressoren in dat frame zijn dat de verdampers ?
Zijn gewoon scrollcompressors. Simpel aan uit met een softstarter ervoor.
Werk ook aan veel grotere jongens maar daar gaat minder mis mee.
De compressors aan de andere kant van deze machine heb ik al vervangen omdat ze vol waren gelopen met water door een gebarsten/rotte platenwisselaar. Water zat er tot bovenin de condensors. Fun times.
Deze machines doen ook alleen koelen dus dat zijn de condensors ja.
Ben benieuwd naar de argumenten achter die vreemde werkwijze. Heb je ze dat nog gevraagd?MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:22:
Heb maanden geleden telefonisch contact gehad met Climasense (offerte blijft denk ik bij hun hangen op de mailserver door een chronische storing) en je gelooft het niet.....die zeggen bij radiatoren plaatsen wij nooit een buffer maar juist wel bij vloerverwarming.
Ben toch blij met jullie info.
Weet vrij zeker dat ze die zelf niet hebben. Ze doen maar wat.Andrehj schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Ben benieuwd naar de argumenten achter die vreemde werkwijze. Heb je ze dat nog gevraagd?
Dat komt omdat iedereen met vloerverwarming een pomp aan de verdeler heeft. Dus paralelle buffer er tussen of verdeler vervangen.MotorBeast schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:22:
[...]
Heb maanden geleden telefonisch contact gehad met Climasense (offerte blijft denk ik bij hun hangen op de mailserver door een chronische storing) en je gelooft het niet.....die zeggen bij radiatoren plaatsen wij nooit een buffer maar juist wel bij vloerverwarming.
Ben toch blij met jullie info.
Bij radiatoren speelt dit niet. Dan is alleen een seriële buffer nodig bij onvoldoende systeeminhoud of als groepen afgesloten kunnen worden.
Ik ben van mening dat we altijd moeten benoemen om wat voor buffer het gaat.
Komt er aan, 6 appartementen in een boerderij die om moeten. Kom nu nog tijd te kort.Ronald.42 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
Soms vraag ik me af waarom ik überhaupt nog in dit topic mee lees..
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Een mengverdeler met pomp en aangesloten met een dunne leiding + thermostaat en retour restricties zoals dat gebruikelijk is bij een Gas CV ketel installatie, pompt hoofdzakelijk water uit de retour balk naar de aanvoer balk, daar dan nog een buffervat voor zetten als je de CV ketel vervangt door een WP gaat het er niet beter van maken... dus ik denk niet dat dat de reden is.Omebas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Dat komt omdat iedereen met vloerverwarming een pomp aan de verdeler heeft. Dus paralelle buffer er tussen of verdeler vervangen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ja, ik heb zoiets van Samsung. Bevalt prima!Urbanuss schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:47:
Iemand ervaringen met Samsung All In One warmtepomp systeem (https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/)? Ik kan er vrij weinig over vinden wat vaak geen goed teken is. Lijkt de enige in de markt die een combinatie van verwarmen via water en verkoelen via lucht kan aanbieden via een enkele buiten unit. Addertje onder het gras is dat je niet allebei tegelijk kunt doen, dus het is lucht of water.
Wij willen graag volledig van het gas af, hebben de woning volledig geïsoleerd, maar willen ook leef comfort verhogen door een warmtepomp en airco te combineren. Graag geen twee buiten units vanwege zonnepanelen.
Plaats je ook 20kW in woningen?flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:26:
[...]
isoleren is leuk op zich maar heeft in de basis niks te maken met de warmteproducent. het verlaagt de energiebehoefte van een pand, dat is an zich goed natuurlijk maar men kijkt dan wel met oogkleppen naar het kostenplaatje. vervangen van de warmteproducent (dus bij gelijke warmtevraag) levert netto veel meer op dan isoleren. de kostenbeparing is voor velen vaak meer dan 50% op de maandelijkse last. dat is simpwelweg niet voor elkaar te krijgen met isoleren tegen een vergelijkbaar budget. zolang 1kWh stroom minder dan de helft kost van een kuubje gas is de netto winst aanzienlijk en geeft een directe lastenverlaging op wat voor vele mensen eigenlijk het enigste doel is van deze uitgaves.een WP heb je er afhankelijk van de situatie er wel in een paar jaar eruit, isolatie "terugverdienen" zit nog steeds in de 10+ jaar tijdsbestek.
Ik heb een tijdje terug voor de grap bij de warmteverliesberekening de spouwmuur leeg gelaten (hoekwoning) en dat verdubbeld de kW behoefte aan vermogen om te verwarmen
als dat pand 4000 kuub per jaar wegstampt zet ik dat rustig erneer ja. kom bij genoeg panden waar ze dat in een week of minder erdoor jassen....elektriekert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Plaats je ook 20kW in woningen?
Ik heb een tijdje terug voor de grap bij de warmteverliesberekening de spouwmuur leeg gelaten (hoekwoning) en dat verdubbeld de kW behoefte aan vermogen om te verwarmen

Dat halen we niet, de vorige bewoners ook niet overigens.flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:46:
[...]
als dat pand 4000 kuub per jaar wegstampt zet ik dat rustig erneer ja. kom bij genoeg panden waar ze dat in een week of minder erdoor jassen....
Het maximum wat wij hadden voor isolatiemaatregelen was slecht 2100m3,
Het jaar erna 1500m3 en dit jaar zijn we over gegaan op Airco met nog meer isolatiemaatregelen.
Wellicht dat de warmteverliesberekening onbetrouwbaar wordt bij het invoeren van een 0 waarde.
80% van de leefruimte verwarmen kwam op 8,5kW volgens de berekening.
Edit: zo groot is het pand nou ook weer niet.
[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 17-05-2023 23:19 ]
met 2100 heb je aan 10kW echt wel genoeg. als je nog verder gaat isoleren en houd de aircos voor einde der tijden dagen erbij kom je met een 5kW ook een heel eind met je huidige verbruik als je die 1500 nog verder verlaagt.elektriekert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Dat halen we niet, de vorige bewoners ook niet overigens.
Het maximum wat wij hadden voor isolatiemaatregelen was slecht 2100m3,
Het jaar erna 1500m3 en dit jaar zijn we over gegaan op Airco met nog meer isolatiemaatregelen.
Wellicht dat de warmteverliesberekening onbetrouwbaar wordt bij het invoeren van een 0 waarde.![]()
80% van de leefruimte verwarmen kwam op 8,5kW volgens de berekening.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-05-2023 23:21 ]
Dat vermoeden heb ik ook.flippy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:20:
[...]
met 2100 heb je aan 10kW echt wel genoeg. als je nog verder gaat isoleren en houd de aircos voor einde der tijden dagen erbij kom je met een 5kW ook een heel eind met je huidige verbruik.
We zijn al een stuk omlaag gegaan dan die 1500, echter zal het nu over kWh gaan
[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 17-05-2023 23:22 ]
En de zonekleppen zijn als volgt (op de 1e verdieping en 2e verdieping):
- 2 maal een Honeywell zoneklep met Xpress koppelingen 28mm
- 2 maal een Honeywell Round aan/uit RF thermostaat
- Als optie bieden wij aan Honeywell aan/uit RF
klokthermostaten i.p.v. de aangeboden Round thermostaten.
De meerprijs hiervoor op bovenstaande bedraagt € 164,-
De verdelers lijken mij ok? (ook voor koeling). Kan de Honeywell Round ook via WiFi/App worden aangestuurd?
Het is denk ik wel mogelijk, mits je de juiste spullen koopt en bijbehorende toebehoren.Sport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:52:
Ik heb weer aanvullende gegevens van de 2 nieuwe verdelers, het zijn 5 en 6 groeps UFH-MDK pomploze verdelers (Volgens mij merk Henco?).
De verdelers lijken mij ok? (ook voor koeling). Kan de Honeywell Round ook via WiFi/App worden aangestuurd?
Maar ik ben persoonlijk niet zo’n fan van de Honeywell zone klepjes ivm de extra weerstand, de veerbelaste klep welke kan blijven hangen en dat bij enige vervuiling de klep makkelijk blijft doorlaten.
Ik zou dan gaan voor Danfoss, deze gebruiken kogelkranen met minder weerstand en ik dacht een zelfde opbouw qua regelapparatuur eromheen.
Of je neemt bijbehorende regelapparatuur van de vloerverwarmingsverdelers met draadloze thermostaten ofzoiets…
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 18-05-2023 00:51 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik zou persoonlijk zorgen dat die zonekleppen uiteindelijk gewoon via een relais zoals een shelly geschakeld gaan worden en dan zelf iets in home assistant bakken voor de temperatuur regeling.Sport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:52:
Ik heb weer aanvullende gegevens van de 2 nieuwe verdelers, het zijn 5 en 6 groeps UFH-MDK pomploze verdelers (Volgens mij merk Henco?).
Die honeywell round vind ik zelf nogal spartaans, maar dat is eigenlijk wel zijn sterkste kant. Volgens mij kan je daar niet mee koelen. Niet dat dat veel uitmaakt, want je moet gewoon alles open laten als je koelt (dan heeft zone regeling geen enkele zin). Ik draai sommige groepen met de hand dicht als ik koel, is nergens voor nodig om electrische zone regeling te hebben.
Mijn ervaring met die zone regeling systemen met allemaal van die electrische "eitjes" op de groepen is dat het allemaal traag openende bagger is die waardeloos integreert in je home automation, en vaak zeer schrale thermostaten bevat op batterijen met gebruiksgemakt van 0.0.
Die honeywell round is verder prima robuust ding om die kleppen te schakelen, lekker simpel dat gaat wel werken. Ik zou persoonlijk die honeywell round laten hangen en dan daarna zelf gewoon een shelly of andere "smart" oplossing t.z.t. erin fietsen.
Je krijgt er aan de afgifte zijde gewoon een pomp bij.PentaClover schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Een mengverdeler met pomp en aangesloten met een dunne leiding + thermostaat en retour restricties zoals dat gebruikelijk is bij een Gas CV ketel installatie, pompt hoofdzakelijk water uit de retour balk naar de aanvoer balk, daar dan nog een buffervat voor zetten als je de CV ketel vervangt door een WP gaat het er niet beter van maken... dus ik denk niet dat dat de reden is.
Iemand een linkje naar een buigpomp of buigtang voor die maten?
Er staat nog ergens een 26 Kw wp die aangesloten moet worden.
Het spul houd bij 32 mm op of ik kan niet zoeken...
[ Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 18-05-2023 17:49 ]
Ligt eraan hoe snel je 'm nodig hebt, zie deze op AliRonald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:47:
40mm meelagen buis buigen..
Zou er wel een veer in doen voor je het met zo'n ding buigt. Die gele dubbeldekker kun je wel van mij lenen, je woont toch ook ergens in het Noorden (ik zit in ZO Friesland).
De situatie is momenteel dat we 3 verdelers hebben, 2 boven en 1 beneden. In de praktijk mag boven 1 of 2 graden lager zijn, behalve het kantoor (op de 1e) die moet wel gewoon 21 graden zijn. Naar het kantoor gaan 2 groepen (via de gang en wasruimte, dus die zijn ook meteen warm).DutchWing schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:50:
[...]
Het is denk ik wel mogelijk, mits je de juiste spullen koopt en bijbehorende toebehoren.
Maar ik ben persoonlijk niet zo’n fan van de Honeywell zone klepjes ivm de extra weerstand, de veerbelaste klep welke kan blijven hangen en dat bij enige vervuiling de klep makkelijk blijft doorlaten.
Ik zou dan gaan voor Danfoss, deze gebruiken kogelkranen met minder weerstand en ik dacht een zelfde opbouw qua regelapparatuur eromheen.
Of je neemt bijbehorende regelapparatuur van de vloerverwarmingsverdelers met draadloze thermostaten ofzoiets…
Dus ik dacht ik knijp op de 1e verdieping alles behalve de 2 groepen naar de kantoor ruimte en op de 2e (3 kinder slaapkamers) staat alles aan.
koelen is wel noodzakelijk, .Lollercopter schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:05:
[...]
Ik zou persoonlijk zorgen dat die zonekleppen uiteindelijk gewoon via een relais zoals een shelly geschakeld gaan worden en dan zelf iets in home assistant bakken voor de temperatuur regeling.
Die honeywell round vind ik zelf nogal spartaans, maar dat is eigenlijk wel zijn sterkste kant. Volgens mij kan je daar niet mee koelen. Niet dat dat veel uitmaakt, want je moet gewoon alles open laten als je koelt (dan heeft zone regeling geen enkele zin). Ik draai sommige groepen met de hand dicht als ik koel, is nergens voor nodig om electrische zone regeling te hebben.
Mijn ervaring met die zone regeling systemen met allemaal van die electrische "eitjes" op de groepen is dat het allemaal traag openende bagger is die waardeloos integreert in je home automation, en vaak zeer schrale thermostaten bevat op batterijen met gebruiksgemakt van 0.0.
Die honeywell round is verder prima robuust ding om die kleppen te schakelen, lekker simpel dat gaat wel werken. Ik zou persoonlijk die honeywell round laten hangen en dan daarna zelf gewoon een shelly of andere "smart" oplossing t.z.t. erin fietsen.
Hoe fiets ik er een Shelly in? Ben niet zo heel handig in de zin dat ik eventjes een leiding aanpas. Ik zoek dus eigenlijk een software matige oplossing (icm de Honeywell).
Misschien hier:Ronald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:47:
https://www.apreco.nl/bui...lagenbuis-o-32-40-mm.html
Ja die was ik ook al tegen gekomen, maar ik ben meer van eigendom dan van huren.
Maar de suggestie van @BernieW deed mij een lichtje branden ik vond nog wat in de schuur onder mijn gereedschapskist.
In combi met een buigveer maar eens proberen hoe dat gaat.
:strip_exif()/f/image/Fj1TeEYaITmmSMhRDZMLoc05.jpg?f=fotoalbum_large)
Met 33mm binnendiameter en een flow van 4400 liter per uur kom je op een stromingssnelheid van 1,4 meter per seconde. Dat is betrekkelijk hoog, ik zou een maatje groter leidingwerk pakken.Ronald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:47:
1,4m/s vind ik wel acceptabel in dit geval.Insert12 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Met 33mm binnendiameter en een flow van 4400 liter per uur kom je op een stromingssnelheid van 1,4 meter per seconde. Dat is betrekkelijk hoog, ik zou een maatje groter leidingwerk pakken.
Dat gaat om een paar meter van de wp tot aan de eerste verdeler daarna gaat het verder naar de volgende verdeler en zal de flow lager worden.
Is nogal wat vloeroppervlak zal ik maar zeggen.
Maar correcte opmerking
Ik zat overigens nog wat hoger wat betreft de flow...
Dan zal het vast goed gaan idd. Enorme woning trouwens als je een 26kW wp nodig hebt.Ronald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:33:
[...]
1,4m/s vind ik wel acceptabel in dit geval.
Dat gaat om een paar meter van de wp tot aan de eerste verdeler daarna gaat het verder naar de volgende verdeler en zal de flow lager worden.
Is nogal wat vloeroppervlak zal ik maar zeggen.
Maar correcte opmerking![]()
Ik zat overigens nog wat hoger wat betreft de flow...
Hoe bedoel je hoger qua flow? Ik reken met deze formule: (26÷(4,2*5)*3600 = flow per uur. Dan kom je op 4457 liter per uur uit met dT van 5. Of die wp moet met een andere dT werken natuurlijk, dan kom je op een andere flow uit.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt