Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:16:
[...]

Hoe maak je een boerderij een beetje "tochtvrij" ?
Niet en als de originele kozijnen er nog in zitten ben je over 5 jaar aan de beurt als je aan kierafdichting gaat doen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:50
[...]

Rondom een voorzetwand met folies en isolatie, en kozijnen vervangen plus nog dakisolatie fatsoenlijk aanbrengen.
Dan kom je toch al een heel eind lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
elektriekert schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Rondom een voorzetwand met folies en isolatie, en kozijnen vervangen plus nog dakisolatie fatsoenlijk aanbrengen.
Dan kom je toch al een heel eind lijkt mij.
Kun je niet eenvoudiger er een bungalow in aftimmeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gary199 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Kun je niet eenvoudiger er een bungalow in aftimmeren ?
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:21
RichieB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:44:
@flippy denkt dat het nog 2020 is. Een installateur een eigen gekochte WP laten installeren is nu gewoon wensdenken.
Is mij anders 2 weken geleden nog gelukt? Wel maanden van tevoren afspraken gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
[...]

Niet. Ik streed ook niet naar passief huis of iets dergelijks, maar het vloer oppervlak kan genoeg warmte afgeven op warmtepomp vriendelijke temperaturen om het warm te houden. Wordt case moet de temp naar een graad of 40, lekker warme voeten.

De hele nadruk op isolatie om al dan geen warmtepomp te nemen klopt in mijn ogen niet, afgifte is waar ‘t om gaat, en met vloerverwarming kom je een heel eind.

Er is al wel vele gebeurt: er zitten voorzet wanden in, de kozijnen zijn geen 100 jaar oud de daken zijn redelijk geïsoleerd. Heb zelf het glas vervangen door het beste wat in de huidige kozijnen past, en ga nog wel een keer zoeken naar de grootste tocht gaten, maar pas nadat de kapschuur verbouwd is en ventilatie op orde is. 1 ding: koop wat grond en wat gebouwtjes er op en je kan je geld de komende jaren wel kwijt 😂

[ Voor 26% gewijzigd door overhyped op 14-05-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
overhyped schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Niet. Ik streed ook niet naar passief huis of iets dergelijks, maar het vloer oppervlak kan genoeg warmte afgeven op warmtepomp vriendelijke temperaturen om het warm te houden. Wordt case moet de temp naar een graad of 40, lekker warme voeten.

De hele nadruk op isolatie om al dan geen warmtepomp te nemen klopt in mijn ogen niet, afgifte is waar ‘t om gaat, en met vloerverwarming kom je een heel eind.
ok
maar, werken aan isolatie om evenwicht te bereiken tussen afgifte en warmtebehoefte heeft toch de voorkeur boven het opvoeren van de afgifte ?
Met 3 pompen in cascade en VV krijg je alles warm maar niet ook betaalbaar voor de meeste portemonnees.
Misschien lukt dat in een lullig binnenschip met plafonds op 1.90m en 9m2 maar een boerderij ?
Bij 40* zal de sCOP denk ik niet boven de 2,8 / 3,0 komen of zie ik dat fout ?

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 14-05-2023 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
Een wp is een andere techniek van verwarmen dan met een cv ketel. Isoleren is geen harde eis voor een een wp, als je maar met je afgifte uit komt en een passende wp neemt.

Wel zorgt betere isolatie voor lagere stookkosten , maar dat geldt ook bij een cv ketel. Wat je niet verliest aan warmte hoef je ook niet aan te vullen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• overhyped
Gary199 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:02:
[...]

ok
maar, werken aan isolatie om evenwicht te bereiken tussen afgifte en warmtebehoefte heeft toch de voorkeur boven het opvoeren van de afgifte ?
Met 3 pompen in cascade en VV krijg je alles warm maar niet ook betaalbaar voor de meeste portemonnees.
Misschien lukt dat in een lullig binnenschip met plafonds op 1.90m en 9m2 maar een boerderij ?
Bij 40* zal de sCOP denk ik niet boven de 2,8 / 3,0 komen of zie ik dat fout ?
Er is een grens aan wat je kan bereiken in een oud huis, veel is al gebeurd: dakisolatie, voorzet wanden, glas, kan nog wat tweaken maar dan ben je er wel, zonder dat je in herbouw/ bijna alles plat situaties komt.

Ik denk ik op 80-90% van dat punt zit, zou de dakisolatie nog kunnen verbeteren op een paar punten, vervangen op andere, en heb ook nog wel wat tocht. De tocht ga ik niet aanpakken zonder eerst de ventilatie te doen.

Dan kan je kiezen: enorme bedragen uitgeven voor dat laatste beetje, of accepteren dat je in een oud huis woont en focussen op andere zaken. Uiteindelijk is vervangen van materialen ook niet duurzaam.

Ik gebruikte 2200m3 gas, en op basis van gebruik op koude dagen is de WP gekozen. Het grootste deel van het vermogen kan afgegeven worden door de vloer, en heb boven en in wat kleine ruimtes beneden ook nog wat radiatoren die geüpgraded kunnen worden. (Indien nodig) bijstook met hout van eigen terrein is ook nog een optie.

Ik Verwacht dus ook niet dat ik zo hoog moet qua temperatuur, maar het zou kunnen.

Het is uiteindelijk een keuze, en een privilege om te wonen zoals wij, op 2 hectare grond, aan het bos, in een mooi huis. Vanmorgen stond een groot hert te drinken uit m’n vijver.

Ik doe wat ik kan om dat zo duurzaam mogelijk te doen, zowel in hoe we met energie omgaan (all electric met eigen opwek) hoe we de dieren houden, hoe we met de mest en met het land omgaan.

Terug naar de warmtepomp: met lage temperatuur afgifte (ook met scop 3) is een graad warmte goedkoper uit een warmtepomp dan uit gas, dus sowieso gaan de maandlasten omlaag. En voor ons was gasloos belangrijker dan een TvT. En ja: we beseffen ons dondersgoed dat dat kunnen zeggen niet voor iedereen weggelegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Gezien de offertes die je de afgelopen tijd voorbij ziet komen werkt het helaas niet zo. SWW is bij alle een extreme kostende verhoging van de investering. Het werkt gewoon heel simpel: mevrouwtje U kunt 90 % op Uw gasrekening besparen door op een WP over te gaan voor Uw verwarming. Kost U 5000 euro. Oh U wilt gelijk helemaal van het gas af? Dat kost U dan 5000 euro extra.
Heb een elektrische boiler van 60L geplaatst voor SWW toen ik van het gas afging en gebruik de WP alleen voor verwarming. Kosten 360 euro en eenvoudig zelf te plaatsen. En door de kleine inhoud hoeft maar weinig water warm gehouden te worden: verbruik rond 60kWh per maand.

Met een waterbesparende douchekop en wat terughoudendheid in de lengte van de douchebeurten hebben wij 'm nog niet leeg gekregen. Als je een dubbele regendouche wilt en het hele gezin 20min p.p achter elkaar wilt laten douchen is het geen oplossing. Maar met wat minder willen kom je vaak een heel eind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
overhyped schreef op maandag 15 mei 2023 @ 06:54:
[...]

Er is een grens aan wat je kan bereiken in een oud huis, veel is al gebeurd: dakisolatie, voorzet wanden, glas, kan nog wat tweaken maar dan ben je er wel, zonder dat je in herbouw/ bijna alles plat situaties komt.

Ik denk ik op 80-90% van dat punt zit, zou de dakisolatie nog kunnen verbeteren op een paar punten, vervangen op andere, en heb ook nog wel wat tocht. De tocht ga ik niet aanpakken zonder eerst de ventilatie te doen.

Dan kan je kiezen: enorme bedragen uitgeven voor dat laatste beetje, of accepteren dat je in een oud huis woont en focussen op andere zaken. Uiteindelijk is vervangen van materialen ook niet duurzaam.

Ik gebruikte 2200m3 gas, en op basis van gebruik op koude dagen is de WP gekozen. Het grootste deel van het vermogen kan afgegeven worden door de vloer, en heb boven en in wat kleine ruimtes beneden ook nog wat radiatoren die geüpgraded kunnen worden. (Indien nodig) bijstook met hout van eigen terrein is ook nog een optie.

Ik Verwacht dus ook niet dat ik zo hoog moet qua temperatuur, maar het zou kunnen.

Het is uiteindelijk een keuze, en een privilege om te wonen zoals wij, op 2 hectare grond, aan het bos, in een mooi huis. Vanmorgen stond een groot hert te drinken uit m’n vijver.

Ik doe wat ik kan om dat zo duurzaam mogelijk te doen, zowel in hoe we met energie omgaan (all electric met eigen opwek) hoe we de dieren houden, hoe we met de mest en met het land omgaan.

Terug naar de warmtepomp: met lage temperatuur afgifte (ook met scop 3) is een graad warmte goedkoper uit een warmtepomp dan uit gas, dus sowieso gaan de maandlasten omlaag. En voor ons was gasloos belangrijker dan een TvT. En ja: we beseffen ons dondersgoed dat dat kunnen zeggen niet voor iedereen weggelegd is.
Dank voor je verhaal, duidelijk.
Tot het uiterste gaan met wat dan ook is zelden de beste methode om maximaal rendement te halen (80/20) Dat geldt t.a.v. isoleren ook en niet iedereen heeft in de eigen situatie gelijke kansen t.a.v. isoleren maar wel heeft isoleren 2 pijlen op de boog t.w.: minder energie nodig en tevens wat resteert als nodig wordt efficienter aangemaakt. Daarin is isoleren uniek als "behoefte-beperker".

Voor mij is all elektric meer een financieel argument dan een milieu aspect zolang aanmaak elektra via gasverbranding een rendement heeft van 50% en bomen worden gekapt voor bio brandstof met zware subsidies. ( laatste is dubbel kul )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
wtenboske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Heb een elektrische boiler van 60L geplaatst voor SWW toen ik van het gas afging en gebruik de WP alleen voor verwarming. Kosten 360 euro en eenvoudig zelf te plaatsen. En door de kleine inhoud hoeft maar weinig water warm gehouden te worden: verbruik rond 60kWh per maand.
Alleen is dat een beetje zonde. Want die 60 kWh per maand voor warm water hadden er ook 15 kunnen zijn bij een COP van 4.

Overigens gaan je andere argumenten precies de verkeerde kant op: Kleine inhoud, betekent heel warm water. Dat betekent relatief hoog standverlies, dus extra verbruik.
Met een waterbesparende douchekop en wat terughoudendheid in de lengte van de douchebeurten hebben wij 'm nog niet leeg gekregen. Als je een dubbele regendouche wilt en het hele gezin 20min p.p achter elkaar wilt laten douchen is het geen oplossing. Maar met wat minder willen kom je vaak een heel eind. :)
Hier een gezin van 4, douchen is ongeveer 10 minuten pppd (er zit een timer in de douche op 10 min) met een normale douche, dus geen extreem waterbesparende versie, maar ook geen regendouche.

De totale warmtelast is ongeveer 215 kWh warmte voor SWW productie per maand. Dat komt vrij goed overeen met de situatie voorheen toen ik nog op gas stookte. De COP tot nu toe ligt op 2.8, maar dat is alleen nog het winterseizoen. Voor alleen de maand mei tot nu toe zit de COP tegen de 4.

60 kWh warmte per maand voor SWW is echt extreem weinig. Dat komt overeen met +/- 7 m3 gas per maand, ofwel 84 m3 gas per jaar. Dat is ruim minder dan het gemiddelde gasverbruik voor warm water in Nederland van 292 m3/gezin/jaar.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Alleen is dat een beetje zonde. Want die 60 kWh per maand voor warm water hadden er ook 15 kunnen zijn bij een COP van 4.

Overigens gaan je andere argumenten precies de verkeerde kant op: Kleine inhoud, betekent heel warm water. Dat betekent relatief hoog standverlies, dus extra verbruik.

[...]

Hier een gezin van 4, douchen is ongeveer 10 minuten pppd (er zit een timer in de douche op 10 min) met een normale douche, dus geen extreem waterbesparende versie, maar ook geen regendouche.

De totale warmtelast is ongeveer 215 kWh warmte voor SWW productie per maand. Dat komt vrij goed overeen met de situatie voorheen toen ik nog op gas stookte. De COP tot nu toe ligt op 2.8, maar dat is alleen nog het winterseizoen. Voor alleen de maand mei tot nu toe zit de COP tegen de 4.

60 kWh warmte per maand voor SWW is echt extreem weinig. Dat komt overeen met +/- 7 m3 gas per maand, ofwel 84 m3 gas per jaar. Dat is ruim minder dan het gemiddelde gasverbruik voor warm water in Nederland van 292 m3/gezin/jaar.
Voor die 60kWh kunnen 2 personen iedere dag 3-4 min douchen.
De sCOP voor SWW is meer rond de 2.5 dan zelfs 4.0
Bij 215 kWh kunnen 4 personen max 7-8 min douchen met 40*C
( ook een WPB heeft stilstandsverliezen, een legionella run en vaatwas etc. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben blij dat jij beter weet hoe mijn huishouden en installaties werken dan ik zelf.

De sCOP ligt echt ruim hoger dan 2.5. Alleen in januari zat ik daar onder, de overige maanden er boven. Zoals gezegd is de mCOP voor mei op dit moment iets meer dan 4. Maart en april waren 3.0, november 2.9, december 2.5 en januari 2.4. Ik ben er vrij zeker van dat de sCOP rond de 4 uit gaat komen. Op 1 november kan ik je de sCOP over een heel jaar geven.

Je kunt dit overigens ook nakijken in de cijfers die ik maandelijks deel in de monitoring (zou je ook eens aan mee moeten doen). De afgelopen dagen ligt de COP van de SWW run op 4.6. Het is de wekelijkse legionella-run die de mCOP omlaag haalt.

Wat betreft de douchtijden kun je niet zomaar zeggen dat het om 3-4 minuten per persoon per dag gaat. Misschien heeft @wtenboske wel een mooie douche-WTW in de badkamer. Dan kom je een heel eind met je warmte.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
wtenboske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Weet je het verbruik op dagen dat je geen warm water verbruikt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat die extra stap naar helemaal gasloos door ook SWW om te zetten extreem duur is klopt.

Je kunt inderdaad kiezen om met een E-boiler het SWW water warm te maken, maar dat kost wel (veel) stroom extra.

De 60kWh per maand thermisch voor SWW is extreem weinig.
Ik monitor diverse gezinnen / woningen, maar 300m3 per jaar voor gas voor SWW is toch wel een beetje de norm. Komt neer op 300m3 per jaar * 8 = 2400kWh per jaar = 200kWh per maand.

Zelf monitor ik al 6 jaar ondertussen ons eigen verbruik, en verbruik thermisch inderdaad zo'n 2000kWh per jaar met een COP van 3,3 gemiddeld, dus kost het me zo'n 606kWh per jaar aan stroom.

Besparing is dan +- 1400kWh per jaar , wat kost stroom op het moment? 0,30 = 420 euro bespaar ik dus per jaar.

Maar een grote boiler heeft ook stilstandsverliezen, dus de grote financiële klap ga je niet maken met SWW via de WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:28:
Dat die extra stap naar helemaal gasloos door ook SWW om te zetten extreem duur is klopt.

Je kunt inderdaad kiezen om met een E-boiler het SWW water warm te maken, maar dat kost wel (veel) stroom extra.

De 60kWh per maand thermisch voor SWW is extreem weinig.
Ik monitor diverse gezinnen / woningen, maar 300m3 per jaar voor gas voor SWW is toch wel een beetje de norm. Komt neer op 300m3 per jaar * 8 = 2400kWh per jaar = 200kWh per maand.

Zelf monitor ik al 6 jaar ondertussen ons eigen verbruik, en verbruik thermisch inderdaad zo'n 2000kWh per jaar met een COP van 3,3 gemiddeld, dus kost het me zo'n 606kWh per jaar aan stroom.

Besparing is dan +- 1400kWh per jaar , wat kost stroom op het moment? 0,30 = 420 euro bespaar ik dus per jaar.

Maar een grote boiler heeft ook stilstandsverliezen, dus de grote financiële klap ga je niet maken met SWW via de WP.
Wat voor stilstandverliezen heb je het over in geld uitgedrukt? (idee: in de woonkamer zetten B) dan draagt ie bij aan CV)
Je bespaart overigens ook nog ca. €300 aan netbeheers/leverings -kosten.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En als je een beetje kritische situatie hebt qua geluid moet je SWW niet met je WP gaan doen. Dan zit je in de zomer regelmatig buiten in de herrie, en je buren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Grolsch schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:28:
Maar bij SWW met WP of WPB kun je die stilstandsverliezen wel weer aanvullen met COP3+ ipv COP1 bij een e-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:53:
En als je een beetje kritische situatie hebt qua geluid moet je SWW niet met je WP gaan doen. Dan zit je in de zomer regelmatig buiten in de herrie, en je buren ook.
Dat is misschien wel een dingetje. Ik zal de vogels eens vragen of ze last hebben van de WP op het dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is misschien wel een dingetje. Ik zal de vogels eens vragen of ze last hebben van de WP op het dak :)
Denk dat met het gemiddelde postzegeltuintje in een Vinex wijk de klachten over geluidsoverlast zullen ontstaan in de zomer. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Die SWW draai je toch makkelijk in een uurtje of zo, en wie zit er in de tuin, 's morgens om 9 uur?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Naalroc schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:33:
Die SWW draai je toch makkelijk in een uurtje of zo, en wie zit er in de tuin, 's morgens om 9 uur?
Ik weet niet hoe snel een WP is tov een WPB maar die laatste pruttelt al gauw 2-3 uur.

Assumption is the mother of all… jeweetwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoeveel mensen zijn er in Nederland die dat kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
Gramser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Ik weet niet hoe snel een WP is tov een WPB maar die laatste pruttelt al gauw 2-3 uur.

Assumption is the mother of all… jeweetwel.
Bij het huidige weer duurt het bij ons 50-60 min.
300 liter vat, 48 graden gewenste temp en bij 10 graden daling begint ie. Sensor waar hij op stuurt zit op ongeveer de helft. Is een cilinder unit dus kan de sensor niet verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:52
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:39:
[...]

De meeste zullen het niet instellen als er geen last wordt ondervonden. Hier draait hij ook puur op de gemeten temperaturen. Ik heb geen tijden ingesteld.

Maar zodra er klachten komen dan zal men zelf, of via installateur, wel wat gaan instellen. Bij de meeste WP's is dat toch niet zo moeilijk, en standaard aanwezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Plenkske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:45:
[...]

De meeste zullen het niet instellen als er geen last wordt ondervonden. Hier draait hij ook puur op de gemeten temperaturen. Ik heb geen tijden ingesteld.

Maar zodra er klachten komen dan zal men zelf, of via installateur, wel wat gaan instellen. Bij de meeste WP's is dat toch niet zo moeilijk, en standaard aanwezig ?
Denk dat je het technische kennisniveau van de gemiddelde Nederlander nu wat te hoog inschat. Om nog maar niet te spreken over het nog rekening houden met je buren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Denk dat je het technische kennisniveau van de gemiddelde Nederlander nu wat te hoog inschat. Om nog maar niet te spreken over het nog rekening houden met je buren....
Het interesseert ze ook niets. Het werkt toch? Niet voor niets stoken schat ik 95% van de HR Ketels ook niet optimaal. Het wordt toch warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
verkeerslicht schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Wat voor stilstandverliezen heb je het over in geld uitgedrukt?
Wat betreft de stilstandsverliezen, van onze 120 liter WPB (Panasonic Aquarea):

Dit heb ik op mijn website staan:

Na een jaar gebruik, valt het verbruik toch tegen. Dat heeft misschien mede te maken met de (in mijn ogen) matige isolatie van dit soort boilers. Volgens de specs. is het stilstandsverlies 27 Watt. Dat is dus ongeveer 236 kWh/jaar!
Dat is ongeveer de helft van ons totale jaarverbruik tbv warm tapwater (455 kWh).
​​In de zomer van 2019 is het boilervat aanvullend geïsoleerd. Het warmteverlies is nu nog ca. 13 Watt (elektrisch). Dat scheelt dus ca. 115 kWh/jaar.

Bij ons gaat het om twee personen. We douchen kort met relatief weinig water. We hebben wel de vaatwasser aangesloten op het warm tapwater.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Zwerius schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Na een jaar gebruik, valt het verbruik toch tegen. Dat heeft misschien mede te maken met de (in mijn ogen) matige isolatie van dit soort boilers. Volgens de specs. is het stilstandsverlies 27 Watt. Dat is dus ongeveer 236 kWh/jaar!
Is die 27 Watt thermisch of elektrisch? Indien thermisch valt dat best mee toch, dan blijft er nog geen 100 kWh elektrisch over? Dat is een stuk beter dan een gemiddelde koelkast of vriezer.

Onze Quooker heeft een stilstandsverlies van 10W voor een veel kleinere inhoud, en veel closein boilers van 10L doen het nog slechter. En met COP1 is thermisch verlies gelijk aan elektrisch standbyverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 15-05-2023 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Wàt instellen? Het tijdstip? dat is toch super makkelijk met je tijdklok... Of de duur? Vanmiddag bij mij precies 30 minuten om de boiler weer op de ingestelde temp. te brengen.

Wat was je vraag???? >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
RulazZ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Is die 27 Watt thermisch of elektrisch? Indien thermisch valt dat best mee toch, dan blijft er nog geen 100 kWh elektrisch over? Dat is een stuk beter dan een gemiddelde koelkast of vriezer.

Onze Quooker heeft een stilstandsverlies van 10W voor een veel kleinere inhoud, en veel closein boilers van 10L doen het nog slechter. En met COP1 is thermisch verlies gelijk aan elektrisch standbyverbruik.
Bij mij (en ik denk alle andere Mitsu gebruikers) is dat 26-27 Watt minimaal, soms een uurtje of zo hoger, tot 75-80Watt, electrisch! Ik kan er niet mee zitten, met voldoende PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Wàt instellen? Het tijdstip? dat is toch super makkelijk met je tijdklok... Of de duur? Vanmiddag bij mij precies 30 minuten om de boiler weer op de ingestelde temp. te brengen.

Wat was je vraag???? >:)
Ja, maar het gemiddelde niveau van de Nederlander is dermate laag dat in het rijexamen een onderdeel is opgenomen waar je moet aantonen dat je het oliepeil kan controleren, waar de olie in moet en waar de ruitensproeier vloeistof..... Afgelopen dagen nog een kabouter voorbij zien komen in het Vaillant WP draadje die niet wist hoe hij zijn systeem moest bijvullen. 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik betwijfel of dat het "gemiddelde" niveau is, hopelijk heb je dat mis.

Maar bij mijn auto moet je idd eerst wèl het instructieboekje lezen, want voor de motor olie zit er geen peilstok meer in....... Maar ook hier: is dat echt het geval wat je daar stelt over het rijexamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:10:
Ik betwijfel of dat het "gemiddelde" niveau is, hopelijk heb je dat mis.

Maar bij mijn auto moet je idd eerst wèl het instructieboekje lezen, want voor de motor olie zit er geen peilstok meer in....... Maar ook hier: is dat echt het geval wat je daar stelt over het rijexamen?
Ja:

https://derijmeester.nl/c...kijkje-onder-de-motorkap/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
9 uur 's morgens is niet verstandig. Dan is het buiten het koudst en brengen eventuele zonnepanelen geen zak op. Beter rond 14:00. Dan is het buiten het warmst (kleinere Tlift, hogere COP) en kun je op je eigen zonnestroom draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:15:
[...]

9 uur 's morgens is niet verstandig. Dan is het buiten het koudst en brengen eventuele zonnepanelen geen zak op. Beter rond 14:00. Dan is het buiten het warmst (kleinere Tlift, hogere COP) en kun je op je eigen zonnestroom draaien.
Net het moment waar de meeste mensen in de tuin zijn......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
[...]

Misschien was ik net zo onvolledig als de specs. Daar staat het namelijk ook niet bij. En dat is niet voor niets ;-) Het is dus elektrisch. Ofwel continu een netbelasting van 27 Watt

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Daar staat hij bij mij dan ook precies op; maar het ging hier over het storen van buren die in de tuin zitten, vandaar dat ik stelde dat je dat ook op 9 uur kunt zetten. Maar we beginnen in een cirkeltje te draaien, geloof ik.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dat valt hartstikke mee :)

Mijn Tuintafel staat +/- 3 meter er vanaf.
Maar het kan natuurlijk heel erg merk/type afhankelijk zijn…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:59:
Ik ben blij dat jij beter weet hoe mijn huishouden en installaties werken dan ik zelf.

De sCOP ligt echt ruim hoger dan 2.5. Alleen in januari zat ik daar onder, de overige maanden er boven. Zoals gezegd is de mCOP voor mei op dit moment iets meer dan 4. Maart en april waren 3.0, november 2.9, december 2.5 en januari 2.4. Ik ben er vrij zeker van dat de sCOP rond de 4 uit gaat komen. Op 1 november kan ik je de sCOP over een heel jaar geven.

Je kunt dit overigens ook nakijken in de cijfers die ik maandelijks deel in de monitoring (zou je ook eens aan mee moeten doen). De afgelopen dagen ligt de COP van de SWW run op 4.6. Het is de wekelijkse legionella-run die de mCOP omlaag haalt.

Wat betreft de douchtijden kun je niet zomaar zeggen dat het om 3-4 minuten per persoon per dag gaat. Misschien heeft @wtenboske wel een mooie douche-WTW in de badkamer. Dan kom je een heel eind met je warmte.
Met rekenen kom je een heel eind en cijfers 2 pos. achter de komma krijgen bij mij geen aandacht in huishoudelijk gebruik.
WTW zet meer zoden aan de dijk bij 4 x 10 min douchen per dag, maar het zal zo zijn zoals het is enr een WTW komt ook niet erg ver als er niet ook stevig wordt geventileerd en de kost gaat daar voor de baet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zal dan bij Mitsubishi beter geregeld zijn dan bij Vaillant. Ik hoor aan de WP geen verschil tussen een SWW-run of gewoon verwarmen / koelen. In beide gevallen hoor je enkel de ventilator.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bij gewone SWW-vaten worden thermische verliezen opgegeven. Maar de fabrikant van WP-boilers flessen de boel en geven elektrische verliezen op. Om die te kunnen vergelijken moet je ze dus met ongeveer een factor 3 vermenigvuldigen.
Dit weten helaas veel mensen niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Erwin_83 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 05:50:
Een wp is een andere techniek van verwarmen dan met een cv ketel. Isoleren is geen harde eis voor een een wp, als je maar met je afgifte uit komt en een passende wp neemt.

Wel zorgt betere isolatie voor lagere stookkosten , maar dat geldt ook bij een cv ketel. Wat je niet verliest aan warmte hoef je ook niet aan te vullen.
Allemaal tot je dienst, maar .. goed isoleren brengt de behoefte het meest omlaag bij stevige kou en wie ( wie niet ) een zo klein mogelijke WP wil aanschaffen om pendelen buiten de deur te houden heeft van dat isoleren ook dan de voordelen.
Misschien geen harde eis, maar voor de meesten wel een hard verlangen.
Met goed isoleren behoef je tevens niet allerlei kunstjes te bedenken en uit te voeren om t.a.v. het verbruik "alles er uit te persen", dat gaat dan vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Ach joh, over een paar jaar heeft de helft van Nl zo'n ding en draaien ze allemaal op die tijd. Valt het geluid tegen elkaar weg. Soort van noice cancelling. :+ Mijn units 2x L/L staan in de achtertuin en koelen bij grote hitte ook gewoon. Geen enkel probleem. En dan zit ik zelf op 2 meter op het terras.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gary199 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Met rekenen kom je een heel eind en cijfers 2 pos. achter de komma krijgen bij mij geen aandacht in huishoudelijk gebruik.
WTW zet meer zoden aan de dijk bij 4 x 10 min douchen per dag, maar het zal zo zijn zoals het is enr een WTW komt ook niet erg ver als er niet ook stevig wordt geventileerd en de kost gaat daar voor de baet.
Kom ik aan met elke dag een bad vullen. >:) Genot gaat voor de kosten in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Ja, maar het gemiddelde niveau van de Nederlander is dermate laag dat in het rijexamen een onderdeel is opgenomen waar je moet aantonen dat je het oliepeil kan controleren, waar de olie in moet en waar de ruitensproeier vloeistof..... Afgelopen dagen nog een kabouter voorbij zien komen in het Vaillant WP draadje die niet wist hoe hij zijn systeem moest bijvullen. 8)7 8)7 8)7 8)7
Heb afgelopen winter een systeem waterzijdig ingeregeld. Stond de grootste T33 in de woonkamer gewoon helemaal dicht. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Ik vind het alleen maar prima dat hij dat kwam checken. Liever dat dan iemand die wel die vulkraan opendraait voor hij de slang aankoppelt en dan hier komt klagen over lucht in z’n systeem…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Gramser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:28:
[...]

Ik vind het alleen maar prima dat hij dat kwam checken. Liever dat dan iemand die wel die vulkraan opendraait voor hij de slang aankoppelt en dan hier komt klagen over lucht in z’n systeem…
En zo leren we allemaal van elkaar toch? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:51
Andrehj schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:43:
Dat zal dan bij Mitsubishi beter geregeld zijn dan bij Vaillant. Ik hoor aan de WP geen verschil tussen een SWW-run of gewoon verwarmen / koelen. In beide gevallen hoor je enkel de ventilator.
Mijn Mitsubishi maakt met SWW wel fors geluid terwijl het me bij verwarmen nooit is opgevallen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Cijfers die jou niet uitkomen krijgen nooit jouw aandacht, dat is inmiddels bekend.

Een douche-WTW verwarmt met water met de afvoer. Dat heeft niets met ventilatie te maken en kan wel heel veel schelen in de benodigde warmte voor douchewater.
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Klopt, maar je geen hem hier echt niet horen. Hij staat op een ommuurd plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Cijfers die jou niet uitkomen krijgen nooit jouw aandacht, dat is inmiddels bekend.

Een douche-WTW verwarmt met water met de afvoer. Dat heeft niets met ventilatie te maken en kan we heel veel schelen in de benodigde warmte voor douchewater.

[...]

Klopt, maar je geen hem hier echt niet horen. Hij staat op een ommuurd plat dak.
Nooit een persoonlijke situatie extrapoleren op de rest van de gemeenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
*knip* reactie op offtopic
ds23man schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Nooit een persoonlijke situatie extrapoleren op de rest van de gemeenschap.
Ik weet niet wat je bedoelt, maar dat doe ik niet. De discussie begon met iemand die aan 60 kWh warmte genoeg heeft voor SWW. Dat is extreem weinig, maar kan als er gebruik gemaakt wordt van een douche-WTW.

In de discussie over geluid werd gezegd dat de SWW run om 14 uur precies op het moment is dat mensen buiten zitten. Dat is hier geen probleem, maar ik snap dat dat bij anderen wel zo kan zijn.

Dan plan je hem om 23:00. Dat is het moment dat de buitentemperatuur net begint te dalen en je al gebruik maakt van nachtstroom.

Een SWW run om 9:00 is het minst gunstig. Dat is het koudste moment van de dag (tussen 6 en 9 is het het koudst) en je draait op piekstroom.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

*knip* reactie op offtopic

ik ken meerdere "monteurs" die grofweg hun dagelijks brood verdienen met het schoonmaken van aircos. dus filtertje uitspoelen, afvoer checken en doekje erover. en dat is niet alleen bi bedrijven maar ook grote aantallen particulieren die gewoon niks kunnen of willen.
en de fabrikant moet wel inschalen op de laagste factor in het spel, en dat is dus de grapjurk die de hele dag met grootlicht rondrijd of niet snapt dat je een radiator open moet draaien als je het warm wilt krijgen in een ruimte...

[ Voor 56% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2023 19:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor de beginnende tweaker:

Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder buffer probleemloos en efficiënt werkt. Wel moet het hydraulische circuit voldoende diameter hebben en het minimale systeem volume moet in acht wordt genomen voor een snelle defrost. Als wordt gevraagd waarom is het antwoord steevast om het systeem stabiel te laten zijn en het pendelen tegen te gaan terwijl een dergelijke buffer van 100 liter binnen enkele minuten de systeem temperatuur heeft bereikt en geen afgifte kent door de toegepaste isolatie. Een hydraulische scheiding wordt alleen geadviseerd bij een hybride opstelling zonder gebruik te hebben gemaakt van een keerklep. Bij een bivalente opstelling zijn 2 keerkleppen voldoende.

Hier vier voorbeelden dat het ook anders kan: 2 in hybride/bivalent met en 2 zonder hydraulische scheiding rechtstreeks gekoppeld in het leiding systeem van de verwarming. Let ook op de diverse leidingvoorschriften en diameters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoaI55Uy2mi-fZ-LD8B5JrvIls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nu8dG83B5Z8xvL53DBJez9TE.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
Gary199 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:47:
[...]

Allemaal tot je dienst, maar .. goed isoleren brengt de behoefte het meest omlaag bij stevige kou en wie ( wie niet ) een zo klein mogelijke WP wil aanschaffen om pendelen buiten de deur te houden heeft van dat isoleren ook dan de voordelen.
Misschien geen harde eis, maar voor de meesten wel een hard verlangen.
Met goed isoleren behoef je tevens niet allerlei kunstjes te bedenken en uit te voeren om t.a.v. het verbruik "alles er uit te persen", dat gaat dan vanzelf.
Ja uiteraard, maar je hoort nog vaak zat dat iemand een wp niet ziet zitten omdat de isolatie matig is en ze geen zonnepanelen hebben of kwijt kunnen en dat is niet echt de juiste redenering om geen wp te nemen .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Wat betreft de stilstandsverliezen, van onze 120 liter WPB (Panasonic Aquarea):

Dit heb ik op mijn website staan:

Dat is ongeveer de helft van ons totale jaarverbruik tbv warm tapwater (455 kWh).
​​In de zomer van 2019 is het boilervat aanvullend geïsoleerd. Het warmteverlies is nu nog ca. 13 Watt (elektrisch). Dat scheelt dus ca. 115 kWh/jaar.

Bij ons gaat het om twee personen. We douchen kort met relatief weinig water. We hebben wel de vaatwasser aangesloten op het warm tapwater.
Dank, dat geeft wel inzicht. Dat valt me mee eigenlijk. 236 kWh is denk ik vergelijkbaar met het jaarlijks verbruik van een circulatiepomp in een WP.

Met de huidige prijzen is dat €100 per jaar voor het stilstandverlies, en dat heb je gehalveerd. Dat is netjes. Wel jammer dat het een significant deel van het totaalverbruik is. Daar helpt het zuinig zijn met warm water ook niet mee ;) al had je een doucheWTW, dan zou je nog ongunstiger uitkomen wat dat betreft. Maar goed, uiteindelijk gaat het over het absolute gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Warmtepompen, geen auto's svp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:06:
[mbr]*knip* reactie op offtopic [/]

ik ken meerdere "monteurs" die grofweg hun dagelijks brood verdienen met het schoonmaken van aircos. dus filtertje uitspoelen, afvoer checken en doekje erover. en dat is niet alleen bi bedrijven maar ook grote aantallen particulieren die gewoon niks kunnen of willen.
en de fabrikant moet wel inschalen op de laagste factor in het spel, en dat is dus de grapjurk die de hele dag met grootlicht rondrijd of niet snapt dat je een radiator open moet draaien als je het warm wilt krijgen in een ruimte...
Ik ga airco's onderhouden. Water is gratis bij de klant, heb net een nieuwe bril voor de afvoer en doekjes kosten niet veel bij de Lidl. Here I come! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Blihi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:24:
[...]

[...]
Een WPB is uiteraard altijd zuiniger dan een elektrische boiler. Maar wij wilden 'goedkoop' all electric en met name van de stadsverwarming af (600 euro vastrecht per jaar en gedwongen winkelnering). Zolang de saldering nog in stand is, zorgen de panelen voor die 60 kWh. Ik sluit zeker niet uit dat we over een paar jaar alsnog over gaan naar een WPB.

Wat je zegt over kleine inhoud klopt als je die grote inhoud ook gebruikt. In ons geval zou een in grote boiler 80% van de inhoud moeten worden warm gehouden terwijl het nooit wordt gebruikt.

Overigens douchen wij idd maar een paar minuten per dag, dus zullen niet de gemiddelde use-case zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door wtenboske op 15-05-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
BarryH schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Weet je het verbruik op dagen dat je geen warm water verbruikt?
Helaas, heb ik geen gegevens van.

Overigens ligt het rond 65 kWh per maand, ik had twee maanden van 50 kWh meegenomen, maar daar zaten vakantiedagen buitenshuis bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Ik ga airco's onderhouden. Water is gratis bij de klant, heb net een nieuwe bril voor de afvoer en doekjes kosten niet veel bij de Lidl. Here I come! :+
vergeet de dasty niet: https://www.wibra.nl/asso...ntvetter-classic-5-liter/

O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Eindelijk eens tijd gehad om mijn vloerverwarming verdeler te vervangen die hier al bijna een jaar lag te verstoffen en de wijzigingen in het CV circuit te doen ter voorbereiding voor de WP.

Van links komen de buizen van de radiatoren boven, vanuit de vloer komen de buizen van de radiatoren beneden, vanaf het T-stuk van die twee heb ik alles vervangen.

Alle leidingen 28mm staal.
2 Flinke 3 drieweg kogel kranen met 28mm doorlaat om de vloer verwarming naar keuze in serie met de radiatoren te kunnen zetten of parallell eraan. (Verwacht hem in serie te gaan gebruiken)

Een bypass over de vloer die helemaal dicht kan met de kogelkraan, of als hij openstaat met een flow regelaar
2-16 l/min ingesteld kan worden.

Verder nog een Kamstrup erin, en zo veel mogelijk gebruik gemaakt van knel bochten om het enigzins compact te houden en de knietjes te vermijden.

De ketel is tijdelijk provosorisch met knietjes aangesloten, maar dat deel van de buizen gaat weg als de WP binnen unit er komt.

Om plek te maken moest ik ook de gelijmde afvoer voor de condens en het overstort ventiel weghalen, die heb ik tijdelijk tot de WP komt met een rode mantelbuis+duct tape en een emmer vervangen.

Verder het nodige buigwerk om alles passend te krijgen (Spierpijn :+ ), het expansie vat rechts heb ik het liefst boven de boiler straks, maar ik weet niet of dat lekker gaat passen, dus voorlopig even gebruik gemaakt van een bestaande plug in de muur om hem op te hangen en daar een 15mm buisje naar toe gebogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KC5557BRCLvXXq6Yf_7_-JaFQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pH6YTdQFMOgcc7sQNGaHBewL.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Erwin_83 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Ja uiteraard, maar je hoort nog vaak zat dat iemand een wp niet ziet zitten omdat de isolatie matig is en ze geen zonnepanelen hebben of kwijt kunnen en dat is niet echt de juiste redenering om geen wp te nemen .
Denk dat je daar wel een punt hebt, maar als het budget voor een WP klein is en het inkomen nauwelijks toereikend is voor een hoog energie verbruik, kan toepassen/uitbreiding van isolatie lastig worden waardoor liever helemaal van een WP wordt afgezien. De kennis bij het publiek omtrent werking en kosten van een WP houdt m.i. ook niet over. Iemand hieromtrent afrekenen is wel erg ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 18:32
Carboy54 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:13:
Voor de beginnende tweaker:

Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder buffer probleemloos en efficiënt werkt. Wel moet het hydraulische circuit voldoende diameter hebben en het minimale systeem volume moet in acht wordt genomen voor een snelle defrost. Als wordt gevraagd waarom is het antwoord steevast om het systeem stabiel te laten zijn en het pendelen tegen te gaan terwijl een dergelijke buffer van 100 liter binnen enkele minuten de systeem temperatuur heeft bereikt en geen afgifte kent door de toegepaste isolatie. Een hydraulische scheiding wordt alleen geadviseerd bij een hybride opstelling zonder gebruik te hebben gemaakt van een keerklep. Bij een bivalente opstelling zijn 2 keerkleppen voldoende.

Hier vier voorbeelden dat het ook anders kan: 2 in hybride/bivalent met en 2 zonder hydraulische scheiding rechtstreeks gekoppeld in het leiding systeem van de verwarming. Let ook op de diverse leidingvoorschriften en diameters.

[Afbeelding]
Duidelijk plaatje, zeker met de leiding diameters erbij. En inderdaad voor deze beginnende tweaker verduidelijkend 🙂
Nog wel een beginners vraag, waar in het schema zouden de keerkleppen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Carboy54 Beste oplossing is met een HR Ketel? Beste lijkt mij toch helemaal zonder toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

reign-in-pain schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:03:
Bij geen buffervat.

Keerklep warmtepomp: in aanvoer of fabrikant moet anders aangeven.
Keerklep ketel: in aanvoer of retour afhankelijk van locatie driewegklep in ketel.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_FaW6kGjcvOviHGvmCWDAfVsPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFWxljtbNuEnoQXBMcSNUh7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door DutchWing op 15-05-2023 23:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Denk dat je daar wel een punt hebt, maar als het budget voor een WP klein is en het inkomen nauwelijks toereikend is voor een hoog energie verbruik, kan toepassen/uitbreiding van isolatie lastig worden waardoor liever helemaal van een WP wordt afgezien. De kennis bij het publiek omtrent werking en kosten van een WP houdt m.i. ook niet over. Iemand hieromtrent afrekenen is wel erg ingewikkeld.
de persoon word ook niet afgerekent maar de installateurs wel. en die zitten hetzelfde lulverhaal te verkopen in de hoop de klant meer geld af te kunnen troggelen, of die specifeke installateur nu wel of niet weet of het onzin is wat hij aan de klant wijsmaakt dat ze ook voor 10k aan zonnepanelen en 30k aan isolatie moeten verspijkeren voor ze een warmtepomp kunnen nemen is daarin niet relevant.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 15-05-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
wtenboske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Een WPB is uiteraard altijd zuiniger dan een elektrische boiler. Maar wij wilden 'goedkoop' all electric en met name van de stadsverwarming af (600 euro vastrecht per jaar en gedwongen winkelnering). Zolang de saldering nog in stand is, zorgen de panelen voor die 60 kWh. Ik sluit zeker niet uit dat we over een paar jaar alsnog over gaan naar een WPB.

Wat je zegt over kleine inhoud klopt als je die grote inhoud ook gebruikt. In ons geval zou een in grote boiler 80% van de inhoud moeten worden warm gehouden terwijl het nooit wordt gebruikt.

Overigens douchen wij idd maar een paar minuten per dag, dus zullen niet de gemiddelde use-case zijn.
Ik heb een soortgelijke keus gemaakt om warm water niet door de warmtepomp te laten maken, daar wordt de installatie veel eenvoudiger van, maar wel met een doorstroomverwarmer en douche wtw. Momenteel douche ik, de zuinige van de bewoners hier, met 110 wh per minuut. Dus tel uit je verbruik. Ook bij korte douche beurten doet de douche wtw snel zijn werk en zit ik snel op maar 6000 Watt vermogen nu bij een koudwatertemperatuur van 15 graden. In de zomer gaat die naar 20 graden nog…

Da’s dan met een 5 liter per minuut douche kop en de 2 knoppen van de thermostaatkraan op de klikstand. Een heerlijke douche moet ik zeggen, maar ja dat komt misschien omdat ik het zelf allemaal aangelegd heb :)

Dus als je de boiler vervangt kun je nog wel wat meer besparen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
wtenboske schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Ik begrijp de redenering wel hoor. Ik heb zelf geen warmtepompboiler, maar een indirect gestookt vat. De warmtepomp schakelt een keer per dag om om het warm water voor te bereiden. Een warmtepompboiler kan, afhankelijk van het type, een betere keuze zijn, maar dat hangt ook van de installatiemogelijkheden af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
DutchWing schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:22:
[...]

Bij geen buffervat.

Keerklep warmtepomp: in aanvoer of fabrikant moet anders aangeven.
Keerklep ketel: in aanvoer of retour afhankelijk van locatie driewegklep in ketel.

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Bij mij waren ze de keerklep vergeten.

De warmtepomp was paralell aangesloten. Het water stroomde zowel door het afgifte circuit als in tegengestelde richting door de cv ketel.

Als ik ging douchen dan ging de ketel aan en werd het douchewater niet verwarmd, maar het water van het CV circuit. Er werd dus één of andere klep open gedrukt door de warmtepomp. Met keerklep was dit verholpen. Er zijn ketels die een keerklep ingebouwd hebben geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Omebas op 16-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
reign-in-pain schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Duidelijk plaatje, zeker met de leiding diameters erbij. En inderdaad voor deze beginnende tweaker verduidelijkend 🙂
Bij de meeste moderne CV ketels staat dit in de handleiding en anders inderdaad zoals @DutchWing aan geeft.

De leidingdiameters in dit tabelletje zijn bijzonder ruim bemeten en gelden echt alleen voor de hoofdleiding tot de allereerste splitsing. Ofwel, het stukje gele buis in het plaatje. Het vermogen wordt daar al verdeeld. Hier staan veel uitgebreidere tabellen: https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/.

Daarbij kun je best tot 1 m/s gaan in leidingen van 22mm of groter. Bij leidingen kleiner dan 22 moet je je beperken tot 0.4 m/s. Die tabel kun je dus met een korrel zout nemen. Een 5.5 kW Amber kun je prima aansluiten op een 22mm leiding.

Ik vind de plaatjes zelf wat simplistisch. Zo staat het retourtraject er niet in en staan de keerkleppen er niet duidelijk in. Ook wordt paars gebruikt voor een aanvoerleiding, terwijl dat gemakkelijk te verwarren is met het gebruikelijke blauw van de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Omebas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Bij mij waren ze de keerklep vergeten.

De warmtepomp was paralell aangesloten. Het water stroomde zowel door het afgifte circuit als in tegengestelde richting door de cv ketel.

Als ik ging douchen dan ging de ketel aan, maar stroomde het warme water niet naar de douche, maar in het afgifte circuit. Er werd dus één of andere klep open gedrukt door de warmtepomp. Met keerklep was dit verholpen. Er zijn ketels die een keerklep ingebouwd hebben geloof ik.
Dat is dus die driewegklep. Die werd open gedrukt door de pomp van de WP, waardoor de warmtewisselaar zijn warmte niet aan het sanitair water af gaf, maar aan het CV water. Het is niet zo dat het warme water de radiatoren in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:24:
[...]

de persoon word ook niet afgerekent maar de installateurs wel. en die zitten hetzelfde lulverhaal te verkopen in de hoop de klant meer geld af te kunnen troggelen, of die specifeke installateur nu wel of niet weet of het onzin is wat hij aan de klant wijsmaakt dat ze ook voor 10k aan zonnepanelen en 30k aan isolatie moeten verspijkeren voor ze een warmtepomp kunnen nemen is daarin niet relevant.
Dit zijn inderdaad ijzersterke argumenten die je noemt. Maar veel van die installateurs hadden wat schoolkeuze betreft nou niet bepaald de meeste mogelijkheden.
En door de afschaffing van het leerlingenstelsel - wie kent het nog - is het met de praktische vakkennis en ervaring op veel fronten niet beter geworden. Dat probleem beschrijf jij heel treffend in je bijdrage.
Ik verwijs graag iedereen die nog "iets" heeft te verbeteren naar bijv. de ervaringen van @Andrej waarbij je niet meteen ook alle regelapparatuur behoeft aan te schaffen. Een beetje WP kan het ook best alleen en op robuuste wijze.
Mijn volgorde zou zijn: isoleren indien aan te bevelen, Afgifte voldoende op orde, watertransport optimaliseren/opdelen en dan vervangen Gasbak door WP. Beter kan nauwelijks en qua rendement al helemaal niet.
Daar behoeft hier reeds lang niet meer over getwijfeld te worden.
Deze volgorde zorgt er ook voor dat de investeringen lange tijd niet renderen door een te trage voortgang van optimalisatie

Maar als de hier genoemde activiteiten in een paar maanden gerealiseerd kunnen worden als benodigd, mag van mij iedereen de volgorde hanteren op basis van de persoonlijke willekeur in optima forma. Be my friend.

[ Voor 31% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Dit zijn inderdaad ijzersterke argumenten die je noemt. Maar veel van die installateurs hadden wat schoolkeuze betreft nou niet bepaald de meeste mogelijkheden.
dat is geen excuus. helemaal niet als er opzet in het spel is. gebrek aan kennis is 1 ding, daar valt wat aan te doen, het gebrek aan integriteit is een ander punt. daarnaast heb je nog een (groot) deel rondlopen die niet wilt leren en in beide kampen zit te roeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Blihi schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:01:
[...]

Dat is dus die driewegklep. Die werd open gedrukt door de pomp van de WP, waardoor de warmtewisselaar zijn warmte niet aan het sanitair water af gaf, maar aan het CV water. Het is niet zo dat het warme water de radiatoren in ging.
Nee niet het warme tapwater nee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:08:
[...]

dat is geen excuus. helemaal niet als er opzet in het spel is. gebrek aan kennis is 1 ding, daar valt wat aan te doen, het gebrek aan integriteit is een ander punt. daarnaast heb je nog een (groot) deel rondlopen die niet wilt leren en in beide kampen zit te roeren.
Het punt was/is het belang van isoleren etc.
De keuze van de installateurs is daarin niet van belang en ook niet hun megafoon in pogingen andere geluiden te overstemmen. De klant maakt de keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Het punt was/is het belang van isoleren etc.
De keuze van de installateurs is daarin niet van belang en ook niet hun megafoon. De klant maakt de keuze.
De meeste klanten maken zelf de keuze inderdaad om te gaan isoleren. En dat is omdat de algemene consensus die er heerst is, dat een woning goed geïsoleerd moet zijn omdat een WP anders niet werkt. Die consensus heerst ook bij veel installateurs denk ik. De vraag is haast of ze nog als betrouwbaar worden gezien als ze zeggen dat het anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
verkeerslicht schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:21:
[...]

De meeste klanten maken zelf de keuze inderdaad om te gaan isoleren. En dat is omdat de algemene consensus die er heerst is, dat een woning goed geïsoleerd moet zijn omdat een WP anders niet werkt. Die consensus heerst ook bij veel installateurs denk ik. De vraag is haast of ze nog als betrouwbaar worden gezien als ze zeggen dat het anders is.
Ik vraag mij af of dit komt omdat terugverdientijd altijd als belangrijk gezien wordt. Dan is isoleren niet onbelangrijk. Terwijl in sommige gevallen men alleen van het gas af wil of iets wil met het overschot van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

MotorBeast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Mooie leercurve op weg naar de DHZ installatie van je L/W warmtepomp :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Ik vraag mij af of dit komt omdat terugverdientijd altijd als belangrijk gezien wordt. Dan is isoleren niet onbelangrijk. Terwijl in sommige gevallen men alleen van het gas af wil of iets wil met het overschot van de zonnepanelen.
Wie echt weet onder welke condities elektriciteit in een Centrale gemaakt wordt of weet wat in zekere kringen verstaan wordt onder bio-brandstof zal wat minder haast hebben om van het gas af te gaan, tenzij de keuze gemaakt moet worden in Groningen/Drenthe.
De consument moet van het gas, de maakindustrie kan voor het productieproces niet zonder en daar gebruikt men megaton, geen m3
Per vandaag is hier de Pana J 9kW met vakantie tot 1 oktober. De isolatie kan het tot dat moment best alleen. :*)
Nog 2 T21 vervangen door T22. Dan is na 8 maanden die kant van het verhaal op orde. Berekende lagere stookkosten sinds 16-9-2022 plm. Eur 1.100,- t.o.v. gas waarvan geschat Eur 200 wegens mildere winter.
Mijn dochter had het afgelopen stookseizoen Eur 960,- aan energiekosten.
De ontvangen energie subsidie bedroeg Eur 1.680,- voor haar 60M2 flat.
Lang leve Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

isoleren is leuk op zich maar heeft in de basis niks te maken met de warmteproducent. het verlaagt de energiebehoefte van een pand, dat is an zich goed natuurlijk maar men kijkt dan wel met oogkleppen naar het kostenplaatje. vervangen van de warmteproducent (dus bij gelijke warmtevraag) levert netto veel meer op dan isoleren. de kostenbeparing is voor velen vaak meer dan 50% op de maandelijkse last. dat is simpwelweg niet voor elkaar te krijgen met isoleren tegen een vergelijkbaar budget. zolang 1kWh stroom minder dan de helft kost van een kuubje gas is de netto winst aanzienlijk en geeft een directe lastenverlaging op wat voor vele mensen eigenlijk het enigste doel is van deze uitgaves.een WP heb je er afhankelijk van de situatie er wel in een paar jaar eruit, isolatie "terugverdienen" zit nog steeds in de 10+ jaar tijdsbestek.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 16-05-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
joezzt schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:29:
[...]

Ik heb een soortgelijke keus gemaakt om warm water niet door de warmtepomp te laten maken, daar wordt de installatie veel eenvoudiger van, maar wel met een doorstroomverwarmer en douche wtw. Momenteel douche ik, de zuinige van de bewoners hier, met 110 wh per minuut. Dus tel uit je verbruik. Ook bij korte douche beurten doet de douche wtw snel zijn werk en zit ik snel op maar 6000 Watt vermogen nu bij een koudwatertemperatuur van 15 graden. In de zomer gaat die naar 20 graden nog…

Da’s dan met een 5 liter per minuut douche kop en de 2 knoppen van de thermostaatkraan op de klikstand. Een heerlijke douche moet ik zeggen, maar ja dat komt misschien omdat ik het zelf allemaal aangelegd heb :)

Dus als je de boiler vervangt kun je nog wel wat meer besparen.
Welke douche WTW heb je?
Toevallig de Technea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:26:
[...]

isoleren is leuk op zich maar heeft in de basis niks te maken met de warmteproducent. het verlaagt de energiebehoefte van een pand, dat is an zich goed natuurlijk maar men kijkt dan wel met oogkleppen naar het kostenplaatje. vervangen van de warmteproducent (dus bij gelijke warmtevraag) levert netto veel meer op dan isoleren. de kostenbeparing is voor velen vaak meer dan 50% op de maandelijkse last. dat is simpwelweg niet voor elkaar te krijgen met isoleren tegen een vergelijkbaar budget. zolang 1kWh stroom minder dan de helft kost van een kuubje gas is de netto winst aanzienlijk en geeft een directe lastenverlaging op wat voor vele mensen eigenlijk het enigste doel is van deze uitgaves.
De volgende aanname:
50% minder behoefte aan warmte vanwege goede isolatie is financieel echt meer dan 20% minder productiekosten door een WP doch met een sCOP van 3 wegens slechte isolatie.
Vergelijk:
1m3 gas met 8kW effectief en een prijs van Eur 1.36 = Eur 0,17 en Elektra tegen sCOP 3 komt op Eur 0,126 bij een kWh prijs van Eur 0.38
Dat is niet echt "de helft".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Door te isoleren zal de warmtevraag afnemen, en daarmee ook de te behalen winst van de WP. Uiteraard resulteert isoleren wel in een lagere Ta, maar ik vermoed dat de terugverdientijd niet lager zal worden. En dan moet je eigenlijk ook de kosten van isoleren meenemen in de berekening.

('t is trouwens ook niet heel zwart wit, want als een huis volledig niet geïsoleerd is zou ik persoonlijk zeker wel het nodige isoleren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Door te isoleren zal de warmtevraag afnemen, en daarmee ook de te behalen winst van de WP. Uiteraard resulteert isoleren wel in een lagere Ta, maar ik vermoed dat de terugverdientijd niet lager zal worden. En dan moet je eigenlijk ook de kosten van isoleren meenemen in de berekening.

('t is trouwens ook niet heel zwart wit, want als een huis volledig niet geïsoleerd is zou ik persoonlijk zeker wel het nodige isoleren.)
Er is een lagere behoefte en een lagere Ta, dubbel voordeel.
Het andere vergelijkbare hoofdstuk is "een kortere TvT door een hoge gasprijs".
Hoe je het ook wendt of keert: niets beter dan isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Er is een lagere behoefte en een lagere Ta, dubbel voordeel.
Het andere vergelijkbare hoofdstuk is "een kortere TvT door een hoge gasprijs".
Hoe je het ook wendt of keert: niets beter dan isoleren.
Ta kan omlaag want er is minder behoefte. Je kunt die voordelen niet bij elkaar optellen. Het gaat alleen om het verbruik van de WP die omlaag gaat door een lagere Ta, en dat is gunstig, zeker, maar dat gaat je geen 50% winst opleveren.

edit: Vereiste is wel dat behoefte en afgifte enigszins in balans zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 16-05-2023 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Wie echt weet onder welke condities elektriciteit in een Centrale gemaakt wordt of weet wat in zekere kringen verstaan wordt onder bio-brandstof zal wat minder haast hebben om van het gas af te gaan, tenzij de keuze gemaakt moet worden in Groningen/Drenthe.
De consument moet van het gas, de maakindustrie kan voor het productieproces niet zonder en daar gebruikt men megaton, geen m3
Gas verbranden in een centrale, en dan met een scop van 4 in huis omzetten in warmte is nog altijd energetisch stukken beter dan gas direct verbranden, dus alleen maar ruis en whataboutism.

Jij en ik lezen de nuance misschien nog wel, maar veel mensen niet, als je hoeveel mensen nu al van zonnepanelen afzien omdat "je zo niets meer krijg voor je electra" en wegkijken van warmtepompen "want in de telegraaf staat dat het stroom zuipende herrie makers zijn" zorgt er voor dat wij als voorstanders beter wat stelliger kunnen zijn in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Ta kan omlaag want er is minder behoefte. Je kunt die voordelen niet bij elkaar optellen. Het gaat alleen om het verbruik van de WP die omlaag gaat door een lagere Ta, en dat is gunstig, zeker, maar dat gaat je geen 50% winst opleveren.

edit: Vereiste is wel dat behoefte en afgifte enigszins in balans zijn.
Minder behoefte aan warmte = aantal kWh x prijs kWh
Lagere Ta = resterende behoefte kWh x prijs kWh
Wel degelijk de "voordelen" totaliseren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Wie echt weet onder welke condities elektriciteit in een Centrale gemaakt wordt of weet wat in zekere kringen verstaan wordt onder bio-brandstof
Ik heb liever dat er bio brandstof uit recente bronnen in de fik gaat dan uit fossiele bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
overhyped schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Gas verbranden in een centrale, en dan met een scop van 4 in huis omzetten in warmte is nog altijd energetisch stukken beter dan gas direct verbranden, dus alleen maar ruis en whataboutism.

Jij en ik lezen de nuance misschien nog wel, maar veel mensen niet, als je hoeveel mensen nu al van zonnepanelen afzien omdat "je zo niets meer krijg voor je electra" en wegkijken van warmtepompen "want in de telegraaf staat dat het stroom zuipende herrie makers zijn" zorgt er voor dat wij als voorstanders beter wat stelliger kunnen zijn in mijn ogen :)
allemaal ok.
9,7kWh gas verbranden tegen 50% opbrengst waar na warmte-/transportverliezen plm. 4,5kWh van resteert en vervolgens die elektra verbruiken tegen een COP van 4 maakt per saldo 18kWh
Zonder isolatie inspanning zal in Nederland een WP gemiddeld duurder stoken dan een Gasbak. Die stelling durf ik wel aan v.w.b. bestaande bouw van voor 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb liever dat er bio brandstof uit recente bronnen in de fik gaat dan uit fossiele bronnen.
Hout kappen en verbranden kost a) opname capaciteit CO2 en b) veroorzaakt ook CO2 en zelfs meer dan van van Gas.
Verder kost het de Nederlander subsidie op bio-stook en niet op gas

[ Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Minder behoefte aan warmte = aantal kWh x prijs kWh
Lagere Ta = resterende behoefte kWh x prijs kWh
Wel degelijk de "voordelen" totaliseren
Je verwart behoefte met verbruik.
Een lagere Ta geeft een lager verbruik. Dat is het uitgangspunt.

...
- behoefte omlaag halen vergroot in verhouding het afgiftesysteem
- groter afgiftesysteem maakt lagere Ta mogelijk
- lagere Ta resulteert in lager verbruik.

Alle voordelen van extra isolatie zijn ook toe te passen op het afgiftesysteem. En afhankelijk van de situatie/kostenafweging kan de een gunstiger uitvallen dan de andere. Dat is dan aan ieder persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een moderne STEG gascentrale heeft een rendement van 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Je verwart behoefte met verbruik.
Een lagere Ta geeft een lager verbruik. Dat is het uitgangspunt.

...
- behoefte omlaag halen vergroot in verhouding het afgiftesysteem
- groter afgiftesysteem maakt lagere Ta mogelijk
- lagere Ta resulteert in lager verbruik.

Alle voordelen van extra isolatie zijn ook toe te passen op het afgiftesysteem. En afhankelijk van de situatie/kostenafweging kan de een gunstiger uitvallen dan de andere. Dat is dan aan ieder persoonlijk.
Ik verwar helemaal niets. Er is behoefte tegenover Afgifte.
Er is minder behoefte door isolatie en er is lagere behoefte door lagere Ta.
Ofwel voordeel door lagere transmissie en voordeel door lagere Ta x resterende behoefte.
Dat is de zuivere definitie van het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:50:
Een moderne STEG gascentrale heeft een rendement van 60%.
Waar staat deze centrale ?
In Nederland wordt Hout gestookt, Gas en Steenkolen

edit:
off topic

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 16-05-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Wikipedia: Stoom- en gascentrale :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Ofwel voordeel door lagere transmissie en voordeel door lagere Ta x resterende behoefte.
Een lagere Ta is alleen mogelijk omdat er een lagere behoefte is.
Behoefte omlaag halen door te isoleren werkt ook zonder Ta aan te passen, maar de COP blijft dan gelijk.
Een lagere Ta daarentegen zonder andere maatregelen zorgt voor een koud huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland

Nauwelijks steenkolen. Vooral gas en biomassa (en dat is niet allemaal hout) en verder ook afval.

De moderne STEG centrale met rendement (van het STEG gedeelte) boven de 60% staat in Maasbracht. Het rendement van de totale installatie is ruim 58%, maar dat moet ik van jou afronden anders krijg je teveel cijfers achter de komma.

[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 16-05-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Er is minder behoefte door isolatie en ..

en er is efficientere opwekking door lagere Ta.

Een lagere Ta beinvloedt de COP, niet het vermogen.

Dus uiteindelijk ben je extra voordelig uit: Je kunt af met minder vermogen en dat vermogen kun je efficienter opwekken. Daarvoor moet je isoleren en je afgiftesysteem aanpassen. Alleen isoleren is vaak niet genoeg.

Pagina: 1 ... 28 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)