Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hansvk schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Misschien is de Panasonic Aquarea L-serie iets voor jou? Deze kan ook hogere temperaturen leveren, kan handig zijn met radiatoren en een convector als het een keer erg koud is.
Hoge temperatuurmachine is helemaal niet nodig en juist wat je moet zien te voorkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
Ik heb een in eerste instantie een simpele vraag, welke warmtepomp moet ik hebben?

Kleine situatieschets, wij gaan ons huis volledig verbouwen en isoleren en willen daarbij van het gas af.
De inhoud van de kamer is zo'n 190m3 (kamer, zijkamer, open keuken), we willen geen vloerverwarming, maar lage temperatuur radiatoren en een convectorput voor de schuifdeur.
Bovenverdieping stoken wij eigenlijk nooit, behalve de doucheruimte. Warmwatervoorziening wordt een 200 liter vat (geen bad, 2 personen).

Ik denk dat wij genoeg hebben aan een 5kW warmtepomp, maar de grote vraag is welke, zie door de bomen het bos niet meer,
Ga niet een WP kiezen die de bovenverdieping niet kan verwarmen. Er zijn niet voor niets voorschriften voor de ruimtetemperaturen (ruwweg geldt: je moet verblijfsruimtes 20 graden, badkamer 22 graden, de rest 18 graden kunnen maken en houden). Houd je er aan, of je woning wordt significant minder waard.

Doe een warmteverliesberekening (of laat die doen) voor de nieuwe situatie en stem daar je installatie op af. Dat kan prima met LTV radiatoren als je dat wilt. Vloerverwarming is wel veel beter.

Ook voor warm water moet je nadenken over de boilergrootte, niet op basis van gebruik, maar op basis van de grootte van de woning. Daar zijn in de nieuwbouw tabellen voor. Een grotere boiler is niet veel duurder, levert wel meer comfort en kost niet meer, maar juist minder energie omdat je het vat op een lagere temperatuur kunt houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 11-05-2023 16:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
flippy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Hoge temperatuurmachine is helemaal niet nodig en juist wat je moet zien te voorkomen.
Uiteraard. Deze Pana kan ook gewoon op lage temperatuur draaien. Hij wordt ook aanbevolen als opvolger van de J-serie.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Blihi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Ga niet een WP kiezen die de bovenverdieping niet kan verwarmen. Er zijn niet voor niets voorschriften voor de ruimtetemperaturen (ruwweg geldt: je moet verblijfsruimtes 20 graden, badkamer 22 graden, de rest 18 graden kunnen maken en houden). Houd je er aan, of je woning wordt significant minder waard.

Doe een warmteverliesberekening (of laat die doen) voor de nieuwe situatie en stem daar je installatie op af. Dat kan prima met LTV radiatoren als je dat wilt. Vloerverwarming is wel veel beter.

Ook voor warm water moet je nadenken over de boilergrootte, niet op basis van gebruik, maar op basis van de grootte van de woning. Daar zijn in de nieuwbouw tabellen voor. Een grotere boiler is niet veel duurder, levert wel meer comfort en kost niet meer, maar juist minder energie omdat je het vat op een lagere temperatuur kunt houden.
Oei, dan moet ik maar gauw radiatoren laten aanleggen boven:+

Zonder gekheid, je zult een punt hebben, maar ik neem aan dat je sowieso alleen een WP installeert als je het plan hebt nog wel een tijdje in de woning te blijven. Dan zou ik me niet teveel laten leiden door wat een ander mogelijk kan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:19:
[...]

Zonder gekheid, je zult een punt hebben, maar ik neem aan dat je sowieso alleen een WP installeert als je het plan hebt nog wel een tijdje in de woning te blijven. Dan zou ik me niet teveel laten leiden door wat een ander mogelijk kan vinden.
Tja, ieder z'n ding. Een woning zonder radiatoren boven zal gewoon veel minder waard zijn. Als ze er van vroeger uit niet zijn, jammer dan, maar een woning met een perfect functionerende CV gaan verminken met een te krappe WP is gewoon heel dom. De kosten van die WP worden dan ineens extreem hoog, want je moet de afschrijving op de woning ook meerekenen.

Dan ga je hier zitten tweaken om een kWh te besparen, terwijl je aan de andere kant zo 25k of meer aan verkoopwaarde weggooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 11-05-2023 16:26 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:19:
[...]

het heeft niet met vinden te maken, het heeft met voldoen aan de eisen te maken. We komen uit een tijd dat je alles met een adres verkocht, de komende jaren zullen weer anders zijn. Als je dan onverhoopt moet verkopen is het toch fijn dat de eerste de beste keuring niet zegt "te kleine boiler voor een gezein" of "Bovenruimte mogen we niet als woonruimte rekenen want het wordt niet warm genoeg" waardoor je taxatie lager uit valt. En Ja, dit kan gebeuren.

Lange termijn investeringen moet je doen voor normaal gebruik van het huis, niet voor je eigen afwijking :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
overhyped schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:27:
[...]

het heeft niet met vinden te maken, het heeft met voldoen aan de eisen te maken. We komen uit een tijd dat je alles met een adres verkocht, de komende jaren zullen weer anders zijn. Als je dan onverhoopt moet verkopen is het toch fijn dat de eerste de beste keuring niet zegt "te kleine boiler voor een gezein" of "Bovenruimte mogen we niet als woonruimte rekenen want het wordt niet warm genoeg" waardoor je taxatie lager uit valt. En Ja, dit kan gebeuren.

Lange termijn investeringen moet je doen voor normaal gebruik van het huis, niet voor je eigen afwijking :)
Toevallig is zo'n soort topic net afgesplitst van L/L. Daar denkt ook iedereen dat als je een L/L in een woonkamer plaatst en 1 in de hal dat dat geen bal uitmaakt voor de verkoop. Dus wel. Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:37

Jan2023

KISS

overhyped schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ach , als een woning niet helemaal voldoet aan de eisen van deze tijd gaat ie gewoon de markt op als
starterswoning .

Liefhebbers genoeg die hun eigen paleis willen maken en niet opzien tegen wat werk.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik zou 't wel netjes vinden als je vermeldt dat je dealer en installateur hiervan bent en dus partijdig.

Harstikke welkom natuurlijk, zo'n installateur op het forum die ook nog eens warmtepompen aan medetweakers verkoopt. En je verbergt het niet. Maar niet elke (nieuwe) Tweaker weet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Jajajaja... niet teveel dat ding gaan lopen pluggen he :>
Niet nodig dat doen andere wel voor mij. In 1 week 12 pagina,s active posts kom jij ook in voor toch?? 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zou 't wel netjes vinden als je vermeldt dat je dealer en installateur hiervan bent en dus partijdig.

Harstikke welkom natuurlijk, zo'n installateur op het forum die ook nog eens warmtepompen aan medetweakers verkoopt. En je verbergt het niet. Maar niet elke (nieuwe) Tweaker weet dat.
Helaas dat mag ik niet van de administrator en daar houd ik mij dus aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 17:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:37:
Ik denk dat je je dan het beste kunt gaan vervoegen in de afzonderlijke topics over de verschillende merken, zoals Panasonic, Toshiba, Vaillant, etc. Heb je al een voorkeur? Je zult wel iets meeer info moeten geven over wat er nog niet duidelijk is. Of gaat het echt alleen nog maar om het merknaampje?
Dat is het probleem, het gaat in eerste instantie om het merknaampje. Ik hoop hier van een aantal ervaringsdeskundigen te weten te komen over welke warmtepompen zij tevreden zijn en bij welke je weg moet blijven, van daar uitkristalliseren naar een volledig systeem, dan kan ik in de afzonderlijke topics gaan kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
Ik heb een in eerste instantie een simpele vraag, welke warmtepomp moet ik hebben?

Kleine situatieschets, wij gaan ons huis volledig verbouwen en isoleren en willen daarbij van het gas af.
De inhoud van de kamer is zo'n 190m3 (kamer, zijkamer, open keuken), we willen geen vloerverwarming, maar lage temperatuur radiatoren en een convectorput voor de schuifdeur.
Bovenverdieping stoken wij eigenlijk nooit, behalve de doucheruimte. Warmwatervoorziening wordt een 200 liter vat (geen bad, 2 personen).

Ik denk dat wij genoeg hebben aan een 5kW warmtepomp, maar de grote vraag is welke, zie door de bomen het bos niet meer,
Ik zou eerst een (lokale) installateur zoeken. Die heeft vaak bepaalde merken.

Ik had bijvoorbeeld keuze uit Panasonic (lange levertijden) of Toshiba (op voorraad).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2023 17:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Ik zou eerst een (lokale) installateur zoeken. Die heeft vaak bepaalde merken.

Ik had bijvoorbeeld keuze uit Panasonic of Toshiba.
De aannemer heeft afspraken gemaakt met 3 installateurs, maar ik wil graag zelf van te voren weten welke wel en welke niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:55:
[...]

De aannemer heeft afspraken gemaakt met 3 installateurs, maar ik wil graag zelf van te voren weten welke wel en welke niet
Deze niet....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkiCXq5cIQC-O5Nrxnbwc-FfVt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZfhnmwHjBNWi6rT5h40jKCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze installateur niet bedoelde ik :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 11-05-2023 17:58 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Dat is het probleem, het gaat in eerste instantie om het merknaampje. Ik hoop hier van een aantal ervaringsdeskundigen te weten te komen over welke warmtepompen zij tevreden zijn en bij welke je weg moet blijven, van daar uitkristalliseren naar een volledig systeem, dan kan ik in de afzonderlijke topics gaan kijken
Ik heb sinds september een LG monoblock in gebruik (HM071Mr.U44) en ben daar zeer tevreden mee. Ik wou eigenlijk voor een Panasonic gaan, aangezien men daar hier op tweakers nogal lovend over is, maar die waren destijds niet te krijgen.

Het enige nadeel van de LG is de opstartpiek, maar die bedwing ik middels modbus in HomeAssistant. Het vergt wel een beetje tijd om alle parameters van de LG te doorgronden, maar volgens mij heb ik die nu aardig onder controle. Het verbruik is zoals verwacht ca. 2 x aantal m³ Gas in kWh.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Ik zou eerst een (lokale) installateur zoeken.
Ja maar dat is het probleem niet. Die is altijd zo gevonden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Als je niet te bijdehand doet als ie langs komt krijg je vanzelf een offerte ;) 8)

Dan vervolgens met dit topic alles nalopen en corrigeren :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Helaas dat mag ik niet van de administrator en daar houd ik mij dus aan.
Daar houd je je dus niet aan door maar 1 merk te roepen als iemand vraagt wat een goede optie zou zijn. Je bent dus per definitie partijdig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Ronald.42 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Deze niet....
[Afbeelding]

Installateur met liefde voor tuba's en trompetten? 😄

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Als je niet te bijdehand doet als ie langs komt krijg je vanzelf een offerte ;) 8)

Dan vervolgens met dit topic alles nalopen en corrigeren :+
Voor een hybride een offerte als je niet van tevoren bijstuurt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Voor een hybride een offerte als je niet van tevoren bijstuurt. ;)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:48:
[...]

Ik zou eens beginnen met dit topic te lezen/volgen. Dan kom je vanzelf de namen tegen. Ja, kost je veel tijd maar levert je veel (keuzestress :+ ) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hoezo :? ? Echt waar, de meeste die ik binnen heb gehad wilde alleen hybride plaatsen. Radiatoren meneer. Full electric kan niet. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
dof schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Installateur met liefde voor tuba's en trompetten? 😄
Wees blij dat hij niet van trombones houdt, anders was de boel ook nog de hele tijd aan het schuiven geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:13:
[...]

Hoezo :? ? Echt waar, de meeste die ik binnen heb gehad wilde alleen hybride plaatsen. Radiatoren meneer. Full electric kan niet. 8)7
Ah zo... Ik snap wel dat (veel) installateurs liever hun vingers niet branden aan (originele) radiatoren.

Ook al zou het wellicht ok werken, met iets minder comfort.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:17:
[...]

Ah zo... Ik snap wel dat (veel) installateurs liever hun vingers niet branden aan (originele) radiatoren.

Ook al zou het wellicht ok werken, met iets minder comfort.
Ik hoef ze juist niet zo warm te stoken dus hun vingers gaan ze dan niet branden toch? :*) Hoezo minder comfort? Heb zelfs nog L/L als backup.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 17:37

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Niet zeuren over buffervaten en zo dan krijg je wel een vette offerte,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Niet zeuren over buffervaten en zo dan krijg je wel een vette offerte,-)
Vette offertes zat: €27 mille en zo. d:)b Maar laten we het hier maar bij houden. Het blijft de komende tijd een mega probleem wat meneer Jetten nog niet helemaal helder op de bril heeft. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
5kW is wel genoeg, alleen nog even een voorkeur voor een merk scoren.
Een grote open ruimte van 190m3, zal toch wel zo'n 70m2 zijn. Boven gaan we niet verwarmen, alleen badkamer. Nog 10 m2 en 23*C. Maar stel dat er ooit de behoefte ontstaat boven wel te verwarmen ?
Geen VV. LTV radiatoren met weinig water en minimaal 33*C voor enige warmte afgifte.
Kan allemaal, maar dan wel met dubbele opp. aan radiatoren dat nodig is bij 55*C water temp.
En nog SWW water ?
Kansloos met 5kW tenzij de gemiddelde isolatie waarde minimaal halverwege de dubbele cijfers reikt.

Wie 5kW wil neemt 5kW maar dat zou mijn keuze niet zijn, no way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Carboy54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Niet nodig dat doen andere wel voor mij. In 1 week 12 pagina,s active posts kom jij ook in voor toch?? 🙃
Zeker. Daarom juist mijn opmerking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Blihi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Tja, ieder z'n ding. Een woning zonder radiatoren boven zal gewoon veel minder waard zijn. Als ze er van vroeger uit niet zijn, jammer dan, maar een woning met een perfect functionerende CV gaan verminken met een te krappe WP is gewoon heel dom. De kosten van die WP worden dan ineens extreem hoog, want je moet de afschrijving op de woning ook meerekenen.

Dan ga je hier zitten tweaken om een kWh te besparen, terwijl je aan de andere kant zo 25k of meer aan verkoopwaarde weggooit.
Ik had natuurlijk even moeten vermelden dat de WP in ons geval sowieso wel voldoende vermogen heeft. Ook als een volgende bewoner op de bovenverdieping wat meer kamers wil laten verwarmen, zou die zomaar LTV radiatoren kunnen installeren. Alleen zou ik dat zelf vermoedelijk oplossen met een L/L warmtepomp. En die hebben we nu niet nodig, aangezien WIJ het nu zo wel prima vinden. Ik bedoel maar te zeggen dat niet alles ineens hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Toevallig is zo'n soort topic net afgesplitst van L/L. Daar denkt ook iedereen dat als je een L/L in een woonkamer plaatst en 1 in de hal dat dat geen bal uitmaakt voor de verkoop. Dus wel. Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?
De discussie was gaande tussen een aantal tweakers, en iemand kon het niets interesseren dat zijn huis minder waard werd.

Jouw reactie is generaliserend.

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 11-05-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:33:
[...]

De discussie was gaande tussen een aantal tweakers, en iemand kon het niets interesseren dat zijn huis minder waard werd.

Jouw reactie is generaliserend en onjuist.
Ik ga hier verder maar niet op in. Daar is dat afgesplitste topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
MotorBeast schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Ik ga hier verder maar niet op in. Daar is dat afgesplitste topic voor.
Ik heb mijn reactie aangepast, het wekte de indruk dat ik het over het onderwerp had, echter was mijn reactie niet duidelijk genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door elektriekert op 11-05-2023 21:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Jajajaja... niet teveel dat ding gaan lopen pluggen he :>
Ik zie eigenlijk geen voordeel van een Amber, als ik 12 kW voor een huis uitreken en ik installeer een 12 kW Amber heb ik nog maar 7kW over bij -10c ;w
Voor een warmtepomp zijn 2 dingen belangrijk, minimaal vermogen bij +12c en maximaal vermogen bij -10c en op dit laatste punt laat Amber de bijl blijkbaar vallen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

koevlaas2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:49:
[...]

Ik zie eigenlijk geen voordeel van een Amber, als ik 12 kW voor een huis uitreken en ik installeer een 12 kW Amber heb ik nog maar 7kW over bij -10c ;w
Voor een warmtepomp zijn 2 dingen belangrijk, minimaal vermogen bij +12c en maximaal vermogen bij -10c en op dit laatste punt laat Amber de bijl blijkbaar vallen.
Dan noem je dat ding toch Amber 7.

Toshiba doet trouwens hetzelfde met de 11kw, daar blijft ook maar 8 of zo van over .
Ik kan wel lekker patsen met een '11'kw unit B-)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2023 22:55 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• koevlaas2
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Dan noem je dat ding toch Amber 7.

Toshiba doet trouwens hetzelfde met de 11kw, daar blijft ook maar 8 of zo van over .
AmPer 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:49:
[...]

liever 2x 5kW neerzetten als het enigsinds kan. de kleintjes hebben vaak minder last van vermogensverlies, vooral als ze gebaseerd zijn op grotere modellen. de 5kW panasonic is perfect voorbeeld, die blijft gewoon altijd 5kW leveren ongeacht de temperatuur. dat je tegelijk SWW kan maken in normaal bedrijf is leuke bonus die mensen weer wat geruster maakt om niet onder koude douche te komen ook al hebben ze 300 liter staan...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-05-2023 23:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:06:
[...]

liever 2x 5kW neerzetten als het enigsinds kan. de kleintjes hebben vaak minder last van vermogensverlies, vooral als ze gebaseerd zijn op grotere modellen. de 5kW panasonic is perfect voorbeeld, die blijft gewoon altijd 5kW leveren ongeacht de temperatuur. dat je tegelijk SWW kan maken in normaal bedrijf is leuke bonus die mensen weer wat geruster maakt om niet onder koude douche te komen ook al hebben ze 300 liter staan...
Niet helemaal met je eens, je boiler opwarmen gaat niet zo snel met 5 kW.
Koevlaas zet liever een zubadan neer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Ik had natuurlijk even moeten vermelden dat de WP in ons geval sowieso wel voldoende vermogen heeft. Ook als een volgende bewoner op de bovenverdieping wat meer kamers wil laten verwarmen, zou die zomaar LTV radiatoren kunnen installeren. Alleen zou ik dat zelf vermoedelijk oplossen met een L/L warmtepomp. En die hebben we nu niet nodig, aangezien WIJ het nu zo wel prima vinden. Ik bedoel maar te zeggen dat niet alles ineens hoeft.
Zeker als je het leidingwerk er ook al op voorbereid is dat natuurlijk een prima optie. Zo laat je de mogelijkheden open. Het is een heel ander verhaal als je kunt zeggen: De woning is volledig voorbereid op LTV radiatoren boven, maar wij hebben die nooit aangelegd, dan dat je moet zeggen: Om aan de eisen te voldoen moet de warmtepomp vervangen worden door een grotere, moet al het leidingwerk opnieuw en zul je moeten gaan breken om de leidingen weg te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
We snappen elkaar. We zitten er ergens tussenin, denk ik zomaar. Maar hier hopen we oud te worden, en dat mag even duren - vermoedelijk is de warmtepomp zelf dan ook al 1 (of2?) keer vervangen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Gramser Hier enigzins dezelfde situatie.
Boven ga ik het met mijn installatie niet zo warm als beneden kunnen krijgen. 22mm leiding naar boven toe (monoblock aangesloten op 32mm bgg) en te kleine radiatoren boven.

Vind het voor nu prima, want kinderen zijn nog klein en zijn beneden als ze niet slapen. Daarnaast vind ik 's nachts een koude slaapkamer lekker.

Grote radiatoren/fancoils en vervangend leidingwerk naar boven komen nog weleens b.l.e.w.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:17:
@Gramser Hier enigzins dezelfde situatie.
Boven ga ik het met mijn installatie niet zo warm als beneden kunnen krijgen. 22mm leiding naar boven toe (monoblock aangesloten op 32mm bgg) en te kleine radiatoren boven.

Vind het voor nu prima, want kinderen zijn nog klein en zijn beneden als ze niet slapen. Daarnaast vind ik 's nachts een koude slaapkamer lekker.

Grote radiatoren/fancoils en vervangend leidingwerk naar boven komen nog weleens b.l.e.w.
Als je op ieder niveau de aanvoer/retour kunt opsplitsen kom je overal met 22mm echt goed weg. Fancoils zijn een redelijk lapmiddel maar niet meer dan dat.
Bij een WP hoort onlosmakelijk inhoud. Fancoils zetten aan tot meer liters.
Een T33 unit neemt minder ruimte in beslag en is zeker de helft goedkoper dan een Jaga met iets meer dan nul inhoud. Weinig inhoud = snelle afkoeling = veel flow nodig. Een T21/22 50x200 heeft 9L inhoud. Daar kan een systeem iets mee.
Dan kun je ook bij een "voorzichtig" begin een WP installeren die de hele toko kan verwarmen en ook goed functioneert voor alleen de benedenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Als je op ieder niveau de aanvoer/retour kunt opsplitsen kom je overal met 22mm echt goed weg. Fancoils zijn een redelijk lapmiddel maar niet meer dan dat.
Bij een WP hoort onlosmakelijk inhoud. Fancoils zetten aan tot meer liters.
Een T33 unit neemt minder ruimte in beslag en is zeker de helft goedkoper dan een Jaga met iets meer dan nul inhoud. Weinig inhoud = snelle afkoeling = veel flow nodig. Een T21/22 50x200 heeft 9L inhoud. Daar kan een systeem iets mee.
Dan kun je ook bij een "voorzichtig" begin een WP installeren die de hele toko kan verwarmen en ook goed functioneert voor alleen de benedenverdieping.
Klopt, met die 22mm (aftakking) an sich is het wel te redden, alleen (en dat had ik er niet bij vermeld) wil ik ooit condenserend koelen boven. Met fancoils dus. Dat betekent dat ik het staal naar boven toe moet vervangen voor meerlaags, en deze tevens tot in de puntjes moet gaan isoleren.

Dat betekent dat ik een gestucte koof moet gaan openbreken. En de WAF ligt nogal hoog wat dat betreft :P

Overigens, met fancoils bedoel ik geen ventilators onder de radiators/convectors, maar zoiets (dit hangt nu op begane grond):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp1WwCVmK8w6cUPqSO4NI5_aGCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8mhuaAvPdbdgUG0KPT6T5yG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1XaRYfc6ewVwsWdhe8zPKhEsGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtYNHh7gp39FIZks6REkFbCF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 12-05-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Klopt, met die 22mm (aftakking) an sich is het wel te redden, alleen (en dat had ik er niet bij vermeld) wil ik ooit condenserend koelen boven. Met fancoils dus. Dat betekent dat ik het staal naar boven toe moet vervangen voor meerlaags, en deze tevens tot in de puntjes moet gaan isoleren.

Dat betekent dat ik een gestucte koof moet gaan openbreken. En de WAF ligt nogal hoog wat dat betreft :P

Overigens, met fancoils bedoel ik geen ventilators onder de radiators/convectors, maar zoiets (dit hangt nu op begane grond):
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat verandert de zaak. Hier "ouderwets"gebouwd, woning houdt de warmte lang buiten door bouwtechnische keuzes.
Gevel zonwering ( markiezen ) kan niet helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Dat verandert de zaak. Hier "ouderwets"gebouwd, woning houdt de warmte lang buiten door bouwtechnische keuzes.
Gevel zonwering ( markiezen ) kan niet helpen ?
Ook dat zou wel ietsjes helpen uiteraard. Maar ook dit is een huis uit '73 met een spouw van 6cm (wel nageïsoleerd, maar niet vergelijkbaar met hedendaagse bouw). Het warmt hier gewoon zo ontzettend snel op als de zon even schijnt. In de winter wil dat weleens gunstig zijn, maar in de zomer, vooral boven op het schuine dak boven de slaapkamers is het echt minder. Vandaar de fancoilwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Ook dat zou wel ietsjes helpen uiteraard. Maar ook dit is een huis uit '73 met een spouw van 6cm (wel nageïsoleerd, maar niet vergelijkbaar met hedendaagse bouw). Het warmt hier gewoon zo ontzettend snel op als de zon even schijnt. In de winter wil dat weleens gunstig zijn, maar in de zomer, vooral boven op het schuine dak boven de slaapkamers is het echt minder. Vandaar de fancoilwens.
Hier i.v.m. verkeersgeluid boven tegen het schuine dak overal 12cm steenwol plus dubbel gipsplaat aangebracht. Daardoor is het er stil, koel 's zomers en warm 's winters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Hier i.v.m. verkeersgeluid boven tegen het schuine dak overal 12cm steenwol plus dubbel gipsplaat aangebracht. Daardoor is het er stil, koel 's zomers en warm 's winters
Hier deels 8cm xps tussen de gordingen / deels 10cm eps unidekplaten boven de gordingen. Veel geluid, en veel warmte ;(
Staat ook op het lijstje om wat mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Deze niet....
[Afbeelding]

Vrije 'installateurs-interpretatie" van "zich in allerlei bochten wringen" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Vrije 'installateurs-interpretatie" van "zich in allerlei bochten wringen" _/-\o_
Wel heel speciaal ook als je voor een radiator 28mm buis gebruikt als aansluiting.
Die heeft te veel tweakers gelezen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Het lijkt mij gewoon 15 mm buis.
Maar hoe doe je het anders, als de klant eist, dat de ingaande oude 1/2"buis niet verplaatst kan/mag worden , en de radiator ook niet?
Dan is er wel een dilemma; dit is niet fraai, maar hoe dan wèl?
Bestaat er zoiets als RVS rillenbuis dat gevormd kan worden op dat hele korte stukje tussen de oude buis en de radiator?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Naalroc schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:51:
Maar hoe doe je het anders, als de klant eist, dat de ingaande oude 1/2"buis niet verplaatst kan/mag worden , en de radiator ook niet?
Bestaat er zoiets als RVS rillenbuis dat gevormd kan worden op dat hele korte stukje tussen de oude buis en de radiator?
met 2 x 90* bocht kun je behoorlijk wat doen.
en/of radiator een paar cm opschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Zoals je plaatje duidelijk toont, kan het met 2 x 90° NIET, en rechts staat een muur.....geen geschuif.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Naalroc schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:33:
Zoals je plaatje duidelijk toont, kan het met 2 x 90° NIET, en rechts staat een muur.....geen geschuif.....
Met 2 x 90* heen en terug of met een z.g. verzet kan dat prima en rechts zie ik geen muur.

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 12-05-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik zou gewoon zeggen "doe het zelf maar"...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Je heb DRL flex

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
koevlaas2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Niet helemaal met je eens, je boiler opwarmen gaat niet zo snel met 5 kW.
Koevlaas zet liever een zubadan neer.
@koevlaas2 kan jij iets zeggen over de werking van een elektrisch element in een warmtepomp. Mag je dit vermogen bij de warmtepomp optellen of helpt deze alleen bij koude om op gang te komen en ben je daarna weer terug bij het vermogen van de warmtepomp. Hoe werkt zoiets in de praktijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:37

HaTe

haat niet

Omebas schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:02:
[...]

@koevlaas2 kan jij iets zeggen over de werking van een elektrisch element in een warmtepomp. Mag je dit vermogen bij de warmtepomp optellen of helpt deze alleen bij koude om op gang te komen en ben je daarna weer terug bij het vermogen van de warmtepomp. Hoe werkt zoiets in de praktijk.
Ik ben dan geen koevlaas... maar ik kan het wel antwoorden.
Dit vermogen wordt normaal niet bij het opgegeven vermogen van de warmtepomp opgesteld. Dit kan je zelf echter wel doen.
Als je de warmtepomp bivalent hebt ingesteld, dan mogen zowel de warmtepomp als het element tegelijk warmte leveren, dus dan is het totale vermogen dat van de warmtepomp + het elektrische element. Dit zal je in zeer uitzonderlijke gevallen (koud weer van -20 graden) nodig hebben.
Ook wordt het elektrische element gebruikt bij de legionella cyclus, waarbij het water heter moet worden dan wat de warmtepomp zelf kan leveren. Dit geldt uiteraard alleen voor warmtepompen die niet warmer water kunnen maken dan 60 graden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Kijk, dat is tenminste een zinnig antwoord op de serieuze vraag, ( en geen typisch "Gary-antwoord") en eigenlijk precies wat ik op het oog had, alleen niet van het bestaan af wist. Bedankt!

*knip* op de man

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Naalroc schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Kijk, dat is tenminste een zinnig antwoord op de serieuze vraag, ( en geen typisch "Gary-antwoord") en eigenlijk precies wat ik op het oog had, alleen niet van het bestaan af wist. Bedankt!

*Knip*
Ik ga ze zelf ook gebruiken om vanuit de kruipruimte naar het leidingwerk op de begane grond te komen. Scheelt een hoop moeilijk buigwerk met stalen buis (ik gebruik geen meerlagenbuis) en je kunt een vloeiende bocht maken (eventueel meerdere kanten op).

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

*Knip*
Ik zie een halve radiator met daarachter een muur, maar rechts is helemaal niets te zien. Verder mag ik uitgaan van normaal bevattelijk vermogen. Verder zie ik geen probleem

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
HaTe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Ik ben dan geen koevlaas... maar ik kan het wel antwoorden.
Dit vermogen wordt normaal niet bij het opgegeven vermogen van de warmtepomp opgesteld. Dit kan je zelf echter wel doen.
Als je de warmtepomp bivalent hebt ingesteld, dan mogen zowel de warmtepomp als het element tegelijk warmte leveren, dus dan is het totale vermogen dat van de warmtepomp + het elektrische element. Dit zal je in zeer uitzonderlijke gevallen (koud weer van -20 graden) nodig hebben.
Ook wordt het elektrische element gebruikt bij de legionella cyclus, waarbij het water heter moet worden dan wat de warmtepomp zelf kan leveren. Dit geldt uiteraard alleen voor warmtepompen die niet warmer water kunnen maken dan 60 graden.
Reden dat ik het koevlaas vraag is, omdat ik regelmatig zie dat een koevlaas + 3kW formule toegepast wordt. Terwijl je dan veel momenten in het jaar een te hoog minimaal vermogen hebt. Niet bij alle warmtepompen uiteraard, want een aantal heeft wel een heel mooi bereik. Maar bij de opkomende propaanmodellen lijkt dit wel aan de hand.

Zon element zou dan toch ook meegenomen moeten worden in de keuze als het gemiddeld maar ééns in de 6 jaar een week -10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Omebas schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Reden dat ik het koevlaas vraag is, omdat ik regelmatig zie dat een koevlaas + 3kW formule toegepast wordt. Terwijl je dan veel momenten in het jaar een te hoog minimaal vermogen hebt. Niet bij alle warmtepompen uiteraard, want een aantal heeft wel een heel mooi bereik. Maar bij de opkomende propaanmodellen lijkt dit wel aan de hand.

Zon element zou dan toch ook meegenomen moeten worden in de keuze als het gemiddeld maar ééns in de 6 jaar een week -10 graden is.
Een relevante vraag is dan ook wat ongunstiger is onder aan de streep:
A. Eerder pendelgedrag
B. Meer stoken op de backup-heater

En daarnaast of pendelen sowieso wel dan niet zal optreden afhankelijk van het afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
verkeerslicht schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Een relevante vraag is dan ook wat ongunstiger is onder aan de streep:
A. Eerder pendelgedrag
B. Meer stoken op de backup-heater

En daarnaast of pendelen sowieso wel dan niet zal optreden afhankelijk van het afgiftesysteem.
Precies. En wat ik me daarbij nog meer afvraag.. Wat als je met de warmtepomp ook tapwater verwarmd. Is de keuze dan wel verstandig om voor een modelletje groter te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:44:
[...]

ja en nee.

het ligt aan paar factoren. je nominale last en piekmomenten en enventueel de "einde-der-tijden" omstandigheden. deze wil je liefste allemaal kunnen doen op de WP. maar dat betekent vooral met de laatste factor een veel te grote installatie die alleen maar pendelt bij de andere 2 factoren. dus een kleinere unit die normaal draait onder de eerste 2 factoren maar bij factor 3 voor die 5 minuten in de 10 jaar even het element moet bijschakelen is ook uit economisch oogpunt de betere oplossing en ook de oplossing die word geadviseerd als je in de ontwerpbijbels kijkt van de fabrikanten. het is alleen aan de installateur om de boel goed in te stellen dat het element alleen inschakelt als het te lang duurt voor de setpoint behaald word. hoe lang dat is ligt aan de woning, afgiftesysteen en hoe het pand gebruikt word.

als je beetje op die grensgevallen zit (voor woningen is dat rond de 10~12kW) kan je soms beter de bivalentschakeling (dus element bijschakelen of hulp van externe warmtebron activeren) gebruiken in een cascadeopstelling van 2 kleinere units. je gebruikt dan een 2e warmtepomp ipv je noodelement. moet je wel met de WAF 2 units kunnen wegwerken in de tuin maar doorgaans hebben woningen van dat formaat ook minder beperkingen qua plaatsing. bijkomend voordeel is dat je tegelijk kan verwarmen en SWW maken.
in de 10~30kW installaties is dit nog relatief nieuw voor reguliere woningen maar in de grotere installaties is cascadeopstellingen eigenlijk de norm. bij de wat meer potente systemen zoals mitsubishi city kan je gewoon meerdere buitendelen aan elkaar knopen en dan gaan ze onderling het uitvechten en de belasting verdelen wat weer de efficientie verhoogt en geluidsoverlast vermindert.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 12-05-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

@ Gary: die muur zie jij niet, omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is, zoals gewoonlijk
Ik heb er goede ervaringen mee. Bestel wel het gereedschap mee, want zonder dat gereedschap krijg je ze echt niet op lengte (althans, de dikkere 22 en 28 niet).

Bij het vastzetten van dit spul in knelkoppelingen moet je iets meer moeite doen dan bij koper of staal, want RVS is harder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
*knip* TR svp :)

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 14-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Radiator S bocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKrME4iqjgEd-8LFJtGnIo15aW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0F63OP2AR6P5EqmuDlOhgh8E.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 12-05-2023 18:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
En voor een foto van 2 van deze Heimeier S-koppelingen in het wild:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuFxWQRsHxvW7T9qRD0j2DD65uI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fmEjn62QORO64ub367jsB7RD.png?f=user_large

Werkte hier goed om nieuwe T33 op oude buizen aan te sluiten waarbij de maatvoering net even anders was dan bij de oude radiatoren.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is zo'n beetje het idee van de koppelingen van een douchekraan, alleen, hier met een (veel) grotere off-set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
PentaClover schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:13:
En voor een foto van 2 van deze Heimeier S-koppelingen in het wild:
[Afbeelding]

Werkte hier goed om nieuwe T33 op oude buizen aan te sluiten waarbij de maatvoering net even anders was dan bij de oude radiatoren.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar heb hier een T11 met onderaansluitingen voor een T33 vervangen. Dan kom je doorgaans ook niet uit, tenzij je een exemplaar vind waar de aansluitingen in het "T11" gedeelte zitten.
Dan kan het zonder wijzigingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrBY_0YlFx9RRyz83iZq2MIFVBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9EgKfBrV44YH4n1nVfOUbvf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Ola,

We zijn na bijna 1,5 jaar wachten eindelijk zover dat onze warmtepomp geïnstalleerd gaat worden eind van deze maand. Inmiddels heb ik hem aan stookkosten denkelijk al 2 keer betaald, maar goed.

Het huis is uit 1964 (bouwtechnisch niet de beste tijd), en is een oude winkel waaraan in de loop de tijd het nodige is aan, bij en verbouwd.
204m2 woonoppervlak, 800 m3 inhoud.
Isolatie is mwah (laten we zeggen dat de verkoopinfo wat optimistisch was)
Een deel is al aangepakt (denk aan schuimbeton met vloerverwarming.
Een deel van de buitenmuren heeft spouwisolatie, onbekend wat voor, waarschijnlijk uit begin 2000.
Platte dak willen we gaan verbeteren, want dat is de grootste verliespost weten we inmiddels.

We krijgen een Elga Ace 4KW, dus een hybride. Hybride is voor ons een no-brainer gezien het huis en de ketel is 2 jaar oud (intergas 36/30)
Zoneregeling laten plaatsen zodat de woonkamer en een studeerkamer beneden (beide vloerverwarming) los zijn gekoppeld van de rest van het huis. Ook omdat er in de woonkamer een houtkachel staat die het in no-time warmstookt.
2 x Honeywell Tr6 thermostaten.

De 4Kw Elga is diverse malen besproken met de installateur en die heeft het ferme standpunt dat het genoeg is. “Een warmtepomp moet draaien” is de korte variant van het statement. Daarbij heb je bij een te zware pomp uiteraard mogelijk last van een te groot minimaal vermogen.

Punt is dat ik nu wordt geattendeerd op de Adlår Aurora II 6Kw.
Die lijkt een prima machine te zijn én voorbereid voor full-electric. (Ja ik weet dat ik eerder schrijf dat Hybride een bewuste keuze is.) Maar aangezien iemand weet wat de wet en regelgeving gaat doen is de optie wel een fijne denk ik.

Voor de elga is bedacht dat de binnenunit naast de ketel komt en de buitenunit een meter of 20 verderop bij een tuinmuur (net geen woonkamer meer)

Zijn er mensen met ervaring met die 2 pompen?
Is een monoblicock op 20 meter van de muurdoorvoer een goed idee (er wordt een sleuf gegraven van ong. 50cm diep)

Historisch gasverbruik: 2500 m³/jaar
Dit is niet 100% correct want van de vorige bewoners. Inmiddels 69m2 vloerverwarming met grotendeels Rd 3,5 of zelfs meer eronder. Note, dan blijft er alleen beneden al minstens 43m2 over die geen vloerverwarming heeft en beton op zand is (ergo, koud)
Over dit jaar helaas geen betrouwbare cijfer zo voorhanden, wegens wissel van leverancier. (Ik ga mijn best doen ze alsnog te vinden)
Afgiftesysteem:
- 69 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open
- 11 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ?kW, waterinhoud in totaal ?liter (veel, want er zitten ook een aantal jaren 70 typen tussen)
SWW:
- plek voor boiler, we hebben nog een verse intergas gasketel en die blijft, full electric is niet de wens
- ? liter nodig (nvt)
- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Zeer snel verkrijgbaar, zuinig, stil
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Buitenunit komt op de ruime oprit, tegen buitenmuur van terras (net naast de woonkamer)
CV hangt 20 meter verder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTeI0D_I-7syubTO68lA1ZJXw2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRhyo79pF6OmztYg8MOVpE5H.jpg?f=fotoalbum_large
De buitenunit komt waar de plant nu staat, dus links van het raam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4qUrsFKetgRFKOtT6HnLUZpY44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XlFOYz5liw7nDcOnMZCp8FN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5aYKAbNSU0_xHnQzQ4l9C2LKXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNzMIsiwvauaAey7jDOVELpE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06mMwFIIn6Oxj8_aksfUj1k1uX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHVhBBzEU1jOabp0rsc3Fl0w.jpg?f=fotoalbum_large
Waar de tas hangt is ruimte voor de Elga binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dus je bent anderhalf jaar aan het wachten, en gaat met minder dan een maand te gaan toch nog twijfelen over welk type?

Dan zou ik denk ik gewoon verder twijfelen en dit uitstellen, aangezien je ketel nog hartstikke nieuw is, en dan uiteindelijk meteen full electric gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Gramser schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:39:
Dus je bent anderhalf jaar aan het wachten, en gaat met minder dan een maand te gaan toch nog twijfelen over welk type?

Dan zou ik denk ik gewoon verder twijfelen en dit uitstellen, aangezien je ketel nog hartstikke nieuw is, en dan uiteindelijk meteen full electric gaan.
Met de gasprijzen waar we zelfs nu nog mee zitten (€1,20/m3 en het was op enig moment €2,92/m3) wil ik minder gas gebruiken.
En dat er de afgelopen 1,5 jaar geen warmtepomp werd uitgeleverd is wat het is.
Ik zie nu een andere mogelijk interessante optie voorbij komen en kan nu nog kiezen.
En nu nog gas-only is financieel gewoon een hele slechte keuze.
Dus wachten op full-electric derhalve ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 15-09 12:04
Om met die "Adlår Aurora II 6Kw" over te kunnen op full electric moet je nog wel heel wat isoleren lijkt mij.

De vuistregel voor het WP vermogen is: jaarlijks gasverbruik / 200

In jou geval moet je dus van ongeveer 2500m3 gas naar 1200m3 om met 6kW toe te kunnen. Misschien best realiseerbaar, maar daar moet je dan wel even goed naar kijken. Anders kun je net zo goed eerst eens ervaring opdoen met de Elga Ace 4KW. Dat help bij de keuze voor full electric later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Met de gasprijzen waar we zelfs nu nog mee zitten (€1,20/m3 en het was op enig moment €2,92/m3) wil ik minder gas gebruiken.
Ik zie nu een andere mogelijk interessante optie voorbij komen en kan nu nog kiezen.
4kW Elga dekt mogelijk 70-75% van de totale behoefte.
Blijft 600-700 m3 gas benodigd. Hybride stoken is niet de meest voordelige wijze
De vraag is wat de Ta zal zijn in het komende stook concept. Wat zal de sCOP zijn ?
De waarde van de gasketel Intergas die nog hangt is van weinig belang als het gaat om minimale stookkosten. Indien elektra goedkoper stookt dan gas heeft het weinig zin de gasketel te laten hangen. Als gas zijn dienst en prijs bewijst betr. SWW zal dat mogelijk anders liggen.
Maar ik heb nog geen getallen gezien anders dan een verouderde 2500m3
Slechte isolatie helpt niet bij full electric en ook niet bij hybride stoken.
Maar als hybride een no brainer is, dan is het dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:57:
[...]

ik zou het omdraaien, haal nog een 5kW panasonic in duitsland (op voorraad voor 4k en je installateur kan subsidiebon maken zodat het je netto 1300 kost) en zet die naast de elga en laat de elga als assistent dienen voor de panasonic. kost je 2000 netto meer voor de extra warmtepomp en een SWW tank en dan kan de ketel weg.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 13-05-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:13:
[...]

ik zou het omdraaien, haal nog een 5kW panasonic in duitsland (op voorraad voor 4k en je installateur kan subsidiebon maken zodat het je netto 1300 kost) en zet die naast de elga en laat de elga als assistent dienen voor de panasonic. kost je 2000 netto meer voor de extra warmtepomp en een SWW tank en dan kan de ketel weg.
€700,- voor een SWW tank… Waar?

+ het wordt uitbesteed, dus weinig kans dat een installateur je eigen gekochte warmtepomp + boiler gaat installeren. Je kan het natuurlijk altijd proberen ;)

Als iemand het al doet zou ik eerder rekening houden met €3500,- netto.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
@flippy denkt dat het nog 2020 is. Een installateur een eigen gekochte WP laten installeren is nu gewoon wensdenken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
RichieB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:44:
@flippy denkt dat het nog 2020 is. Een installateur een eigen gekochte WP laten installeren is nu gewoon wensdenken.
Betaal de man de misgelopen winst op de WP en op een nette manier. Alles heeft zijn prijs. Heb mijn installateur vorig jaar een hoger uurtarief aangeboden.
Hij: "U betaalt het normale tarief". Eur 68,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Dit jaar is de eerste zomer die ik met een hybride warmtepomp ga meemaken. Het gaat om een Techneco Elga. Nu vraag ik me af vanaf welke buitentemp begin je met het koelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Makkievld 2.0 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:06:
Dit jaar is de eerste zomer die ik met een hybride warmtepomp ga meemaken. Het gaat om een Techneco Elga. Nu vraag ik me af vanaf welke buitentemp begin je met het koelen?
Eerst moet je je afvragen of je afgiftesysteem daar wel geschikt voor is. Koelen gaat vooral goed met vloerverwarming, en dan vooral met vloerverwarming op de verdiepingen, omdat je zo op de onderliggende verdieping via het plafond kan koelen. Echter de meeste huizen met vloerverwarming op de verdieping hebben geen hybride WP maar gaan full-electric.
Zelfs bij de meeste huizen met alleen vloerverwarming op de bgg is full-electric de "way to go".

Maar stel dat je wel een voor koelen geschikt afgiftesysteem hebt: Je gaat uiteraard pas koelen als het binnen te warm wordt...
Energetisch is het altijd gunstiger om eerst te proberen met zaken als zonwering de warmte buiten te houden en de woning 's nachts met koele lucht te ventileren. Pas als dat niet meer lukt ga je met de WP koelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:44:
voor de lokale gasboer die nu ineens warmtepompexpert is geworden ja, voor de installatiebedrijven die commericele installaties doen is het de normaalste zaak van de wereld. je betaalt ze gewoon voor de werkzaamheden en de uurtjes die het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Over koelen gesproken, wij hebben (straks) 1 kunstof verdeler bg en 2 ijzeren met pomp voor de verdiepingen.
Koelen zou niet gaan boven ivm corrosie maar wat als we het toch gewoon doen en na een paar jaar die dingen vervangen ? Beneden is koelen niet nodig ivm ramen op noord.

Vraag me ook af of vervangen niet al een goed idee is nu, misschien meteen meenemen?
Zijn verdelers met pomp van 1 jaar oud nog iets waard ?

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:28:
Over koelen gesproken, wij hebben (straks) 1 kunstof verdeler bg en 2 ijzeren met pomp voor de verdiepingen.
Koelen zou niet gaan boven ivm corrosie maar wat als we het toch gewoon doen en na een paar jaar die dingen vervangen ? Beneden is koelen niet nodig ivm ramen op noord.

Vraag me ook af of vervangen niet al een goed idee is nu, misschien meteen meenemen?
Zijn verdelers met pomp van 1 jaar oud nog iets waard ?
je moet zoizo pomploos, dus gewoon pleister eraf trekken en pomploze verdelers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Gary199 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:41:
[...]

4kW Elga dekt mogelijk 70-75% van de totale behoefte.
Blijft 600-700 m3 gas benodigd. Hybride stoken is niet de meest voordelige wijze
De vraag is wat de Ta zal zijn in het komende stook concept. Wat zal de sCOP zijn ?
De waarde van de gasketel Intergas die nog hangt is van weinig belang als het gaat om minimale stookkosten. Indien elektra goedkoper stookt dan gas heeft het weinig zin de gasketel te laten hangen. Als gas zijn dienst en prijs bewijst betr. SWW zal dat mogelijk anders liggen.
Maar ik heb nog geen getallen gezien anders dan een verouderde 2500m3
Slechte isolatie helpt niet bij full electric en ook niet bij hybride stoken.
Maar als hybride een no brainer is, dan is het dat.
Dat isolatie helpt is duidelijk.
Gezien de aard van het huis is full- electric (en daarmee de snelheid van verwarming (wp =traag)) op dit moment en brug te ver.
Het basis idee is dat we met een warmtepomp icm de aanwezige zonnepanelen in het voor en najaar “gratis”stoken op de wp, en in de winter deels gratis stoken.
Met de besparingen die je daarmee haalt, verder isoleren en die 600/700m3 verder naar beneden brengen.
En dan ooit wellicht naar full-electric, maar dat zien we dan wel weer.
De techniek en de regelgeving gaat zo razendsnel momenteel, dat vooruit kijken al lastig zat is.

Blijven de vragen staan;
Zijn er mensen met ervaringen met de Elga Ace 4 en de Adlar Castra 6Kw
Is een Adlar Castra 6 Kw is staat om op laag genoeg vermogen te draaien zodat ie niet gaat pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Is een Adlar Castra 6 Kw is staat om op laag genoeg vermogen te draaien zodat ie niet gaat pendelen?

@macfocus Datasheet al bekeken?

NB: snelheid van verwarmen bepaalt niet echt of je full electric kan. Met WP hou je sowieso de binnentemperatuur zo constant mogelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

flippy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:42:
[...]

je moet zoizo pomploos, dus gewoon pleister eraf trekken en pomploze verdelers halen.
Heb ik ook gedaan. Meeste verdelers hier in huis waren van het type "nodeloos ingewikkeld, inefficiënt, roestig, veel plaats innemend, en natuurlijk met pomp en stroomkabel er aan en zagen er niet uit (WAF)".
Zo dat is er uit. :P

'k Heb ze vervangen door dit type met auto ontluchters, kogelkranen, manometer, temp meters, flow meters, aftap & vulmogelijkheid, en modulair in te korten en uit te breiden (gewoon een stukje draadstang nodig). En zien er goed uit (WAF)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrasJdIQqwr14PghA8HQCBUwfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAryqyUPH4mUgVV5jVeDTOat.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik badkamer aan het vernieuwen en heb er een streng VVW buis ingelegd en ga nog zo eentje kopen. Wellicht een beetje overbodig voor 1 streng maar dan zit wel alles er op en die dingen kosten geen vermogen.

Kortom, @Sport_Life ga meteen over naar full electric en vervang de oude zooi.

PS. 'k heb inmiddels een paar van die tussenunits over dus iemand ? (PM even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
macfocus schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Gezien de aard van het huis is full- electric (en daarmee de snelheid van verwarming (wp =traag)) op dit moment en brug te ver.
Het basis idee is dat we met een warmtepomp icm de aanwezige zonnepanelen in het voor en najaar “gratis”stoken op de wp, en in de winter deels gratis stoken.
Met de besparingen die je daarmee haalt, verder isoleren en die 600/700m3 verder naar beneden brengen.
De techniek en de regelgeving gaat zo razendsnel momenteel, dat vooruit kijken al lastig zat is.

Blijven de vragen staan;
De lage snelheid van op warmen door een WP is betrekkelijk. Zonder nachtverlaging kan een WP prima de buitentemperatuur wisseling volgen. Traagheid lijkt geen argument. Met een "winter-COP > plm. 2.6 wordt in de koude perioden geen geld op de WP toegelegd t.o.v. een gasketel. De technische ontwikkelingen van de WP m.b.t. sCOP prestaties worden begrensd door wat "natuurkundig"mogelijk is.
De lage Ta beheerst samen met afgifte en isolatie. Regelgeving gaat nu o.a. over subsidi, het andere is niet bijster interessant en leidt af.
"ooit wellicht" klinkt niet bijster enthousiast ?
Succes met je keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar toch begrijp ik niet waarom je een 4 kW Elga Ace overweegt. Je huidige gasverbruik (2500 m³) is erg hoog. Met een 6 kW Elga zou je nog veel meer gas kunnen besparen, terwijl de kosten daarvan nauwelijks hoger zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

denk dat hier een misverstand is. met een WP hou je het warm, je maakt het niet warm. dus de snelheid is niet relevant.

je hebt alleen een grotere machine nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-05-2023 12:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Blijven de vragen staan;
'k Wil geen welles nietes discussie starten maar wel m'n eigen mening en ervaring geven... Hier een vrijstaand huis (~200m2) waar vorige bewoners 3500 m3 stookten. We wonen er sinds okt. 22. Niet bijster goed geïsoleerd maar toch meteen de sprong gedaan naar full electric in vertrouwen op reacties hier _/-\o_
Bovendien een pesthekel aan gas door alle problemen hier (Groningen).

Dus WP geïmporteerd en WPB wel in .nl gekocht. Intussen ook begonnen met isoleren (kruipruimte, HR++ glas, kieren en naden etc). En nog veel isolatie werk te doen (dak , muren).

WPB (Auer Edel Air) in ~nov geïnstalleerd en WP in febr. geïnstalleerd (pana 9kW mono). Alles draait als een tierelier met alleen gebruik makend van de remote (Td en Ta op ~30) en verder zo simpel mogelijke opzet (geen buffer, zones etc).

Ja, we hebben nog geen -10 C meegemaakt maar wanneer gebeurt dat nog dat er meerdere dagen -10 is? Nu de ervaring dat het huis ~1 graad per dag afkoelt bij < 10 C (als ik de WP uitzet). Ik heb vertrouwen dat hij het kan doen

Energie bedrijf wilde ons aanslaan voor 650€ per maand (pre WP), en inmiddels voorspeld m'n dynamische elektriciteits leverancier een maandelijks bedrag van ~120€ (april 90€). Ga de WP dus snel terugverdienen.

(misschien toch eens m'n eigen topic starten :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:57:
[...]

'k Wil geen welles nietes discussie starten maar wel m'n eigen mening en ervaring geven... Hier een vrijstaand huis (~200m2) waar vorige bewoners 3500 m3 stookten. We wonen er sinds okt. 22. Niet bijster goed geïsoleerd maar toch meteen de sprong gedaan naar full electric in vertrouwen op reacties hier _/-\o_

Dus WP geïmporteerd en WPB wel in .nl gekocht. Intussen ook begonnen met isoleren (kruipruimte, HR++ glas, kieren en naden etc). En nog veel isolatie werk te doen (dak , muren).

WPB (Auer Edel Air) in ~nov geïnstalleerd en WP in febr. geïnstalleerd (pana 9kW mono). Alles draait als een tierelier met alleen gebruik makend van de remote (Td en Ta op ~30) en verder zo simpel mogelijke opzet (geen buffer, zones etc).

Ja, we hebben nog geen -10 C meegemaakt maar wanneer gebeurt dat nog dat er meerdere dagen -10 is? Nu de ervaring dat het huis ~1 graad per dag afkoelt bij < 10 C (als ik de WP uitzet). Ik heb vertrouwen dat hij het kan doen

Energie bedrijf wilde ons aanslaan voor 650€ per maand (pre WP), en inmiddels voorspeld m'n dynamische elektriciteits leverancier een maandelijks bedrag van ~120€ (april 90€). Ga de WP dus snel terugverdienen.

Vind dit een bijzonder positief verhaal. Gewoon de bovenste plank kiezen en springen ! Goede keuzes maken en isoleren.
Alles vloerverwarming of ook radiatoren ?
In Harkema grote isolatie-boer, heeft ook 2cm PIR panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:17:
[...]

voor de lokale gasboer die nu ineens warmtepompexpert is geworden ja, voor de installatiebedrijven die commericele installaties doen is het de normaalste zaak van de wereld. je betaalt ze gewoon voor de werkzaamheden en de uurtjes die het kost.
Het is gewoon heel verschillend van bedrijf tot bedrijf hoe ze erin staan.
Dit geldt voor zowel particulieren, woningbouw als VvE’s en Utiliteitsbouw.

Dit heeft werkelijk niks te maken met of ze nu ineens warmtepompen plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Gary199 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Vind dit een bijzonder positief verhaal. Gewoon de bovenste plank kiezen en springen ! Goede keuzes maken en isoleren.
Alles vloerverwarming of ook radiatoren ?
:) Vloerverwarming in twee ruimtes (woonkamer en serre en radiatoren elders). Zie ook oud plaatje hier. Overigens klopt het plaatje niet helemaal met wat uiteindelijk geïnstalleerd is.

Maar ik ga meer radiatoren eruit gooien voor vvw. Wel alles op z'n tijd. Nu eerst de badkamer (met vvw).

Ja bedrijf in Harkema heeft al een heleboel isolatiemateriaal geleverd, zie b.v. hier. 120 PIR platen en 12 rollen Knauf :)

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 14-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
[...]

Blijven de vragen staan;
Om toch een antwoord te geven op je vraag (zonder de spec sheets te hebben gezien): of een wp gaat pendelen hangt af van het minimum vermogen en je afgifte. Zolang de afgifte meer kan afgeven dan het minimum vermogen van de wp wordt er niet gependeld. Een warmtepomp met hoger minimum vermogen zal (bij dezelfde afgifte) eerder gaan pendelen. In principe kun je alle warmtepompen aan het pendelen krijgen door je Ta heel dicht of gelijk aan omgevingstemperatuur in te stellen (de omgeving waar de warmte aan afgegeven moet) worden.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dof schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Heb ik ook gedaan. Meeste verdelers hier in huis waren van het type "nodeloos ingewikkeld, inefficiënt, roestig, veel plaats innemend, en natuurlijk met pomp en stroomkabel er aan en zagen er niet uit (WAF)".
Zo dat is er uit. :P

'k Heb ze vervangen door dit type met auto ontluchters, kogelkranen, manometer, temp meters, flow meters, aftap & vulmogelijkheid, en modulair in te korten en uit te breiden (gewoon een stukje draadstang nodig). En zien er goed uit (WAF)!

[Afbeelding]

Nu ben ik badkamer aan het vernieuwen en heb er een streng VVW buis ingelegd en ga nog zo eentje kopen. Wellicht een beetje overbodig voor 1 streng maar dan zit wel alles er op en die dingen kosten geen vermogen.

Kortom, @Sport_Life ga meteen over naar full electric en vervang de oude zooi.

PS. 'k heb inmiddels een paar van die tussenunits over dus iemand ? (PM even)
Neem ik mee :).
Meteen van die pomp af , ook een pokkeding;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
dof schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Hier ook, oude boerderij, deels uit 1910, en drie verbouwingen daarna. Vloerverwarming, wpb, warmtepomp, en al ‘t glas vervangen. Ook 39 panelen, maar daar krijg je ‘t niet warm van.

Ik moet de eerste winter met deze setup nog meemaken, toegegeven, maar heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
overhyped schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:31:
[...]

Hier ook, oude boerderij, deels uit 1910, en drie verbouwingen daarna. Vloerverwarming, wpb, warmtepomp, en al ‘t glas vervangen. Ook 39 panelen, maar daar krijg je ‘t niet warm van.

Ik moet de eerste winter met deze setup nog meemaken, toegegeven, maar heb er alle vertrouwen in.
Hoe maak je een boerderij een beetje "tochtvrij" ?
Pagina: 1 ... 27 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)