Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:27

dof

BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Oef 8)7 , dan ben ik een verkeerde weg ingeslagen bij mijn projectje ben ik bang.. Ben een monoblok met defecte wisselaar (bevroren geweest) aan het ombouwen naar split. Niet de beste beslissing dus!

Waarom split hoor ik je denken, om te voorkomen dat de wisselaar kan bevriezen.

Ga er nog even goed over nadenken.
Was alleen de wisselaar defect na het bevriezen? (en op dat moment geen elektriciteit aan de WP neem ik aan)

Want in eerdere discussie gaf @flippy al aan dat als de wisselaar bevriest dit wel het ergste geval van mankement is.

Lukt jou dat om zo'n wisselaar repareren? Als je daar foto's van hebt, dan leuk :)

Het advies van @flippy hangt nu bij m'n WP in case of... _/-\o_

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:38:
Betreft een Vaillant VWL 155/2, heeft een COP van 2,6 bij -7/35. Niet echt denderend dus.

Twijfel toch weer over monoblock of split. Kijkend naar de lage COP bij -7 is mono dus handiger? Of begrijp ik dat verkeerd?

Als monoblock bouwen heeft als voordeel dat ik er, mocht het stuk gaan er zo een andere neer kan zetten. Als split gaat dit niet zo makkelijke omdat ik zelf wat in de kelder moet fabriceren voor wisselaar en pomp.

Denk er nog even over na maar ik ga waarschijnlijk toch voor terugbouwen als monoblock.. Koelleiding die ik heb aangeschaft gaat dan maar op marktplaats. Terreinleiding heb ik nog liggen, dacht DN32 rvs ribbel met pur isolatie. Lijkt me wel geschikt.

Extra voordeel wanneer ik voor monoblock ga ik er eerder mee kan testen, omdat ik nog ~3 weken moet wachten op 2 kleppen aangeschaft via Ali.
Matige isolatie en hoge Ta plus radiatoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:10:
[...]

En daarom dus altijd 2 stuks 1.x water en 1x onluchting.
Ik begrijp niet waarom dat uitmaakt en wat je precies bedoelt met ontluchting. Kun je het toelichten?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 10:07
@dof Wisselaar lek, helaas is een platenwisselaar niet te repareren. Volgens de verkoper was dit het enig probleem, we gaan het zien. Prijzige dingen, kost even €525.

@Gary199 Huis 1960 matig geïsoleerd wel vloerverwarming en Jaga`s op de bovenverdieping. Isolatie wordt aan gewerkt. Voor het huis alleen een overbemeten warmtepomp maar hoop er ook de schuur mee te kunnen doen. Mocht het te veel pendelen zal ik uiteindelijk voor 2 kleinere gaan denk ik.

De warmtepomp voor een mooi prijsje op kunnen halen, leuk voor de hobby en hopelijk straks ook voor de gasrekening.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:11:
@dof Wisselaar lek, helaas is een platenwisselaar niet te repareren. Volgens de verkoper was dit het enig probleem, we gaan het zien. Prijzige dingen, kost even €525.

@Gary199 Huis 1960 matig geïsoleerd wel vloerverwarming en Jaga`s op de bovenverdieping. Isolatie wordt aan gewerkt. Voor het huis alleen een overbemeten warmtepomp maar hoop er ook de schuur mee te kunnen doen. Mocht het te veel pendelen zal ik uiteindelijk voor 2 kleinere gaan denk ik.

De warmtepomp voor een mooi prijsje op kunnen halen, leuk voor de hobby en hopelijk straks ook voor de gasrekening.
Goed bezig, gaat vast lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
tinusa4 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:41:
Vraagje wat betreft NIBE s735: ik overweeg dit systeem, maar voor het elektrisch element (max 9kw) wordt een 3 fase kabel gevraagd. Wat als ik met de bestaande 1 fase kabel het apparaat laat monteren, beperkt dit het elektrisch element tot 2-3 kw? Zou voor mij geen probleem zijn met aircos als backupverwarming…
De reactie vanuit NIBE:
De ventilatielucht/water warmtepompen zijn 3-fasige toestellen. Deze zijn helaas niet 1-fase aan te sluiten.

Krijgt het toestel met 1-fase dan totaal geen voeding i.p.v. een beperkte elektrische na/bijverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tinusa4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:33:
[...]

De reactie vanuit NIBE:
De ventilatielucht/water warmtepompen zijn 3-fasige toestellen. Deze zijn helaas niet 1-fase aan te sluiten.

Krijgt het toestel met 1-fase dan totaal geen voeding i.p.v. een beperkte elektrische na/bijverwarming?
printplaten voor de compressor zijn volgens mij ook 400V, die werken niet op 220. dus hoe dan ook zal er weinig gebeuren.

nog afgezien dat als je een 3 fase model van dat vermogen nodig hebt je ook die 9kW als backupheater echt wel wilt hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 14:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]

dat klopt wel, maar het is niet zo dat de warmtepomp leeg raakt, want het systeem wordt niet bijgevuld met lucht, maar met vers water (daarom heb je een automatisch vulsysteem nodig met drukregeling).
Omdat de circulatiepomp stilstaat bij elektriciteitsstoring, zal het water dus niet uit de WP komen, maar rechtsstreeks uit je vulslang. Het water wat in de WP staat zal gewoon afkoelen en bevriezen als het te lang duurt.

Althans, dat is mijn hypothese. Dus als dit weerlegd kan worden, graag.
Dan moet je binnen in de aanvoer een keerklep zetten.
Dan moet het water altijd via de retour door de wisselaar naar de aanvoer en dan via de vorstklep water lekken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Die antibevriezingsventielen hebben volgens het plaatje aan de bovenkant een vacuüm ventiel zitten, zou het niet zo werken dat eerst de druk van het systeem ervoor zorgt dat het systeem leeg is en als de druk weg is, het vacuüm ventiel open gaat en ervoor zorgt dat er lucht in het systeem komt en daardoor de rest leeg loopt? Als ze op het laagste punt in het systeem zitten zal dat er voor zorgen dat al het water er uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ErnstvV schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:41:
Die antibevriezingsventielen hebben volgens het plaatje aan de bovenkant een vacuüm ventiel zitten, zou het niet zo werken dat eerst de druk van het systeem ervoor zorgt dat het systeem leeg is en als de druk weg is, het vacuüm ventiel open gaat en ervoor zorgt dat er lucht in het systeem komt en daardoor de rest leeg loopt? Als ze op het laagste punt in het systeem zitten zal dat er voor zorgen dat al het water er uit gaat.
Zie link hieronder + Quote:
Installatie:
…Voor de correcte werking van het toestel moet de installatie altijd onder druk staan, ook tijdens de afvoer van de vorstbeveiligingsklep.
https://tweakers.net/i/iV...eRntAKgq.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 09-05-2023 18:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 06-05 15:14

Jan2023

KISS

RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:34:
@spijkerhoofd Mijn woning is van 1969 en heeft 15 zonnepanelen van 400Wp liggen en is sinds we deze 5 jaar geleden gekocht hebben waar mogelijk door ons zelf geisoleerd. Spouw en kruipruimte hebben we laten doen. We zijn van 800m3 toen we hier het eerste jaar woonden naar 339m3 gas in 2022 gegaan. Dan komt natuurlijk mede door de hogere temperaturen de laatste jaren maar zeker ook door de extra Isolatie. De woning heeft volledig HR++ glas en alle muren van de buitenschil zijn naast de spouwmuur isolatie nog voorzien van voorzet wanden van 105mm pir platen afgewerkt met gipsplaat.
Met zo,n verbruik zou ik absoluut geen haast maken voor een warmtepomp .
Zeker nu er weer plannen zijn om de eerste 800 kuub gas wat goedkoper te gaan leveren.

En de rest extra te belasten ,-(

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jan2023 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Met zo,n verbruik zou ik absoluut geen haast maken voor een warmtepomp .
Zeker nu er weer plannen zijn om de eerste 800 kuub gas wat goedkoper te gaan leveren.

En de rest extra te belasten ,-(
Het hebben van zonnepanelen kan een goede reden zijn wel haast te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat plaatje had ik gezien, er staan aantal tegenstrijdigheden in. Zo staat er dat als ze niet goed geïnstalleerd worden er water in de leiding achter blijft wat alsnog kan bevriezen. Dat suggereert dat als het systeem werkt zoals bedoelt, het hele systeem leeg loopt bij bevriezingsgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:04:
[...]

Het hebben van zonnepanelen kan een goede reden zijn wel haast te hebben
Dit begrijp ik niet , leg eens uit?

En m.b.t salderen , daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

https://solarmagazine.nl/...bf328-23c62d3085-74540724

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jan2023 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Dit begrijp ik niet , leg eens uit?

En m.b.t salderen , daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

https://solarmagazine.nl/...bf328-23c62d3085-74540724
Met een warmtepomp en elektrisch koken kom je aardig in de buurt van 40% eigen gebruik opgewekte stroom. Met tenminste nog 2 jaar salderen tegen 100% kun je vast een groot deel van de aanschaf panelen terug verdienen waardoor het terug verdienen van de rest ook sneller gaat.
En wat salderen betreft: m.i. komt daar iets voor terug t.b.v. de consument want anders wordt het energie-leven wel erg duur en dat gaat ten koste van de koopkracht en daar heeft de overheid schade van door afnemende belastingopbrengsten. Men zal geld blijven rondpompen en afromen daar waar het kan maar salderen kan helpen bij de transitie en anders wordt de consument echt transitie moe en beu.
En die minister Jetten ? Die kraamde tijdens de energiecrisis uit, dat er wat hem betreft een "inkoopregeling"voor de energieleveranciers moest komen op iets van 80% van hun eigen leveringsprijs aan de consument. Waarschijnlijk was toen het voorstel van nu aan de 1e Kamer al panklaar..
Om de verkoop/installatie van Warmtepompen te blijven bevorderen zal teruggeleverde stroom een reele prijs moeten houden. Ik wil er nog 4 panelen bij hebben om 2 daken helemaal vol te leggen. De stroomprijs zal blijven stijgen, ook door inflatie en uitbreiding van transportleidingen. Beter 30 panelen waarvan 50% voor eigen gebruik en de rest voor een slordige 25% verkopen aan de energie maffia dan helemaal geen panelen. De Panasonic hier moet gevoed blijven en zal max iets van 5000-6000kWh jaarlijks vragen. Daar kunnen 30 panelen van 415Wp bij helpen, samen met SWW, koken, wassen en drogen. Rijden doe ik al jaren op gas !
Met het eventueel verdwijnen van de saldering zal er meer behoefte komen aan vloerverwarming voor een 5*C lagere Ta daar waar nu radiatoren hangen.
Met radiatoren blijf je hangen op 36*C gemiddeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ik heb me ietwat in verdiept in de vorstbeveiligingsklep van Caleffi en vond het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTkZUalhJDz6dzjieURAkZWJUpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZTV7KPPQSEDlPs0FoZQMOC3y.png?f=fotoalbum_tile

Onder de 3°C gaat de thermostatische klep (water uitlaat) open. Als er onderdruk ontstaat, zal de vacuümafsluiter lucht het systeem binnenlaten. Tegelijkertijd zorgt de automatische vulinrichting ervoor dat de druk constant blijft, en de water uitlaat open blijft staan.

Ik ben het met @ErnstvV eens dat dit een tegenstrijdig principe is, want op het moment dat het systeem zich automatisch blijft bijvullen met vers water zal de vacuüm-klep nooit lucht binnenlaten, en gaat het water in de warmtepomp nergens heen. Ook hier dezelfde tegenstrijdigheid: https://www.caleffi.com/n...ngen%20bij%20warmtepompen.
Daarom nog steeds mijn vraag: "Werkt" het dan wel?
En ik ben benieuwd, want ik heb die dingen liggen, maar als ze niet werken ga ik ze niet installeren.
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:34:
[...]

zonder het gecontroleerd te hebben:
mijn hypothese:
1) de kleppen worden verkocht omdat ze effectief zijn
2) de aansluiting van de leidingen aan de WP vormt het laagste punt
3) de installateur heeft met 1) en 2) rekening gehouden en daardoor kunnen ook de kleppen in de leidingen op een nog lager punt gemonteerd worden.
4) heb nog nooit gelezen dat die kleppen niet kunnen funktioneren
1) Aannemen dat iets wordt verkocht omdat het effectief is is niet echt heel sterk. Er worden zat dingen verkocht die niet werken zoals geadverteerd.
4) Heb nog nooit gelezen dat die kleppen functioneren.
DutchWing schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Dan moet je binnen in de aanvoer een keerklep zetten.
Dan moet het water altijd via de retour door de wisselaar naar de aanvoer en dan via de vorstklep water lekken.
Op zich geen slecht idee, maar dan zou het vulsysteem dus tussen de beveiligingskleppen en de warmtepomp in moeten zitten. Ik was overigens in de veronderstelling dat een stilstaande waterpomp de waterstroom blokkeert. Of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:32:
Ik heb me ietwat in verdiept in de vorstbeveiligingsklep van Caleffi en vond het volgende:
[Afbeelding]

Onder de 3°C gaat de thermostatische klep (water uitlaat) open. Als er onderdruk ontstaat, zal de vacuümafsluiter lucht het systeem binnenlaten. Tegelijkertijd zorgt de automatische vulinrichting ervoor dat de druk constant blijft, en de water uitlaat open blijft staan.

Ik ben het met @ErnstvV eens dat dit een tegenstrijdig principe is, want op het moment dat het systeem zich automatisch blijft bijvullen met vers water zal de vacuüm-klep nooit lucht binnenlaten, en gaat het water in de warmtepomp nergens heen. Ook hier dezelfde tegenstrijdigheid: https://www.caleffi.com/n...ngen%20bij%20warmtepompen.
En ik ben benieuwd, want ik heb die dingen liggen, maar als ze niet werken ga ik ze niet installeren.

[...]

1) Aannemen dat iets wordt verkocht omdat het effectief is is niet echt heel sterk. Er worden zat dingen verkocht die niet werken zoals geadverteerd.

[...]

Op zich geen slecht idee, maar dan zou het vulsysteem dus tussen de beveiligingskleppen en de warmtepomp in moeten zitten. Ik was overigens in de veronderstelling dat een stilstaande waterpomp de waterstroom blokkeert. Of is dat niet zo?
Om me te beperken tot de "water uitlaat":
onderdruk zorgt er voor, dat de water uitlaat open blijft staan. De water uitlaat laat water uit, laat niet binnen. Daar zit de nuance.
Je moet de dubbele werking van de klep begrijpen. Die onderdruk ten andere zijde is nodig om de uitlaat te laten functioneren. Zo begrijp ik de werking van de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

Ik vind de handleiding zelf ook verwarrend.
Ik kan niet helemaal opmaken hoe de inwendige systeem precies werkt. Alleen temperatuur gestuurd of temperatuur/druk gestuurd.
Wij passen ze namelijk niet toe…
Daikin adviseert ze standaard bij hun monoblock systemen. In Engeland worden ze veelal toegepast, zoek maar op YouTube.
De kleppen zelf functioneren wel, dat heb ik op YouTube gezien. Alleen of het inderdaad heel je buitenleidingtraject beschermd?
Natuurlijk de wisselaar zit in de buitenunit en net zoals met water onder bruggen verwacht ik niet zo heel snel dat dit gaat bevriezen.
Maar tja, 100% garantie heb je nooit…
Water gaat er wel doorheen.
De waaier is immens open, anders kan er bij draaien ook geen water doorheen.
Alleen lucht wilt soms wel eens in het pompbuis blijven hangen. (n.v.t.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Om me te beperken tot de "water uitlaat":
onderdruk zorgt er voor, dat de water uitlaat open blijft staan. De water uitlaat laat water uit, laat niet binnen. Daar zit de nuance.
Je moet de dubbele werking van de klep begrijpen. Die onderdruk ten andere zijde is nodig om de uitlaat te laten functioneren. Zo begrijp ik de werking van de klep.
De wateruitlaat is een thermische klep, en staat open onder de 3°C, en sluit daarboven weer af. Caleffi geeft zelf aan dat er blijvende druk op het systeem nodig is. Dat rijmt niet met het idee dat onderdruk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:56:
[...]
De kleppen zelf functioneren wel, dat heb ik op YouTube gezien.
Ik heb ook verschillende filmpjes gezien, maar geen demonstratie. Mochten die er zijn dan houd ik me aanbevolen.
Water gaat er wel doorheen.
De waaier is immens open, anders kan er bij draaien ook geen water doorheen.
Alleen lucht wilt soms wel eens in het pompbuis blijven hangen. (n.v.t.)
Volgens mij bestaan er wel degelijk pompen die blokkeren als ze stil staan.
Maar ik begrijp van jou dat het om een centrifugaalpomp gaat. Dat zou betekenen dat er water door de WP blijft stromen als de vorstbeveiligingsklep open staat. Dan zou het kunnen werken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:00:
[...]

De wateruitlaat is een thermische klep, en staat open onder de 3°C, en sluit daarboven weer af. Caleffi geeft zelf aan dat er blijvende druk op het systeem nodig is. Dat rijmt niet met het idee dat onderdruk nodig is.
citaat:
Caleffi geeft zelf aan dat er blijvende druk op het systeem nodig is. Dat rijmt niet met het idee dat onderdruk nodig is.

Het zal gaan om 2 "kamers". Dan is het geen ingesloten tegenstelling.
Niks mis mee.

YouTube: Terugstroombeveiliging - Werking en controle van een CA en BA terugs...

Dit gaat over een Caleffie beveiligingsklep niet voor vorstbeveiliging.
De vorstbeveiligingsklep werkt op dezelfde manier met meerdere kamers voor de drukverschillen. De vorstbeveiligingsklep heeft een aanvullende bi-metaal "stift".

[ Voor 29% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:31:
[...]

citaat:
Caleffi geeft zelf aan dat er blijvende druk op het systeem nodig is. Dat rijmt niet met het idee dat onderdruk nodig is.

Het zal gaan om 2 "kamers". Dan is het geen ingesloten tegenstelling.
Niks mis mee.
In mijn optiek is er maar 1 kamer en dat is het circuit waarin de antivrieskleppen gemonteerd zijn. Hoe bedoel je "2 kamers"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:45:
[...]

In mijn optiek is er maar 1 kamer en dat is het circuit waarin de antivrieskleppen gemonteerd zijn. Hoe bedoel je "2 kamers"?
zie hierboven.
meerdere kamers met mogelijkheid voor onderling verschillende druk.
Anders krijg je nooit repeterende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19
verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Als je systeemwater onder de drie graden komt. Lees: als je warmtepomp uitgevallen is. Gaat de onderzijde druppelen. Dit beschermd de leiding. Boven blijft voornamelijk dicht. Dit is alleen voor het geval er een vacuum onstaat.

Druk daalt door het druppelen. Als je warmtepomp lang stuk blijft moet je bijvullen om druk te behouden.

Hier een animatie
YouTube: Components for heat pump systems

[ Voor 7% gewijzigd door Omebas op 09-05-2023 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb ook verschillende filmpjes gezien, maar geen demonstratie. Mochten die er zijn dan houd ik me aanbevolen.
Zal morgen even zoeken of ik dat filmpje nog kan vinden, sowieso is de uitleg hierin vrij summier.
Volgens mij bestaan er wel degelijk pompen die blokkeren als ze stil staan.
Maar ik begrijp van jou dat het om een centrifugaalpomp gaat. Dat zou betekenen dat er water door de WP blijft stromen als de vorstbeveiligingsklep open staat. Dan zou het kunnen werken inderdaad.
In de verwarming/klimaattechniek wordt voornamelijk centrifugaalpompen toegepast.
Zelfs pompen voor grote kantoorpanden zijn centrifugaalpompen, afgelopen week nog 1 vervangen van 130kg.

Het hoeft natuurlijk niet te zijn dat de waaier zelf draait, als het water er maar doorheen kan stromen omdat er inwendig geen terugslagklep zit of andere soort blokkeersysteem.

Maar ik kom ze in ieder geval niet tegen, misschien @Ronald.42 op z’n werk of dat @flippy deze bij klanten ooit is tegengekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, zulke pompen zijn extreem ouderwets als ze nog ergens zijn. enigste plek waar ik zo'n pomp heb gezien is hoogbouw waar ze 10+ verdiepingen met 1 pomp willen halen maar die staat ook al op de lijst voor vervangen naar een "reguliere" centrufigaalpomp met een heleboel trappen erin twv iets van 4000 euroknallers per stuk...

enigste uitzondering die ik echt zo weet is in zeer speciale toepassingen waarbij een super specifieke en consitente flow benodigd is met vrij aparte en/of lage viscociteit vloeistoffen. dat is eigenlijk alleen in laboratoria van bedrijven en testopstellingen in zoiets als universiteiten.
zulke opstellingen zijn issues zoals bovenstaand ook niet aan de orde dus in de prakijk is het een niet bestaand probleem. kom je wel zo;n pomp tegen moet die gewoon vervangen worden...

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 00:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De enige centrifugaalpompen met iets die ik tegenkom zijn de zelfaanzuigende uitvoeringen.
Daar zit een terugslagklep in de zuig van de pomp zodat het pomphuis vol blijft staan.
Maar dan wil het water nog altijd in de normale stroomrichting door de pomp lopen.

In ieder geval niet iets wat je normaal vind in een verwarming systeem.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Ronald.42 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 05:04:
De enige centrifugaalpompen met iets die ik tegenkom zijn de zelfaanzuigende uitvoeringen.
Daar zit een terugslagklep in de zuig van de pomp zodat het pomphuis vol blijft staan.
Maar dan wil het water nog altijd in de normale stroomrichting door de pomp lopen.

In ieder geval niet iets wat je normaal vind in een verwarming systeem.
Waarom wordt "druk" vertaald in pompwerking ingeval van stroomuitval tijdens vorst ?

Isoleren van de Caleffi klep: https://www.youtube.com/watch?v=Wt1WfYUK2QU

De Caleffi vorstbeveiligingsklep bestaat o.a. uit een 2-kamer druk-systeem

[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 09:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:21
[Afbeelding]

[...]

[...]

Het zijn interessante kleppen, zeker omdat de documentatie wat te wensen overlaat en de opmerking over "er moet druk blijven" wat misleidend is.

Eerst even het basisprincipe: De klep heeft een wasbuisje. Als de temperatuur van het water daalt, wordt de kraan open gedrukt, door de veren heen. De kraan wordt dus nooit door overdruk geopend, maar alleen bij een te lage temperatuur. Als de klep open staat, stroomt het water weg. Dit is hetzelfde principe als een thermostaatkraan die een mengverdeler beveiligd, of de thermostaat in het koelcircuit van de auto.

Als er verder geen vulinstallatie aanwezig is, dan zorgt de luchttoevoer ervoor dat het water vervangen wordt door lucht in de leidingen. De klep zal dan uiteindelijk sluiten als de leidingen leeg zijn, want dan wordt de klep weer dicht gedrukt door de veren die er in zitten. De eventuele achtergebleven druppels water in de leiding zijn geen probleem, daarvan vriezen leidingen niet kapot.

Als je de kleppen combineert met een vulinstallatie (en dan moet je in NL goed nadenken over de eisen van het waterleidingbedrijf, want zo'n vulinstallatie moet aan bepaalde eisen qua terugstroming voldoen) werkt dit systeem anders. In dat geval openen de kleppen ook bij < 3 graden watertemperatuur, maar wordt het water vanuit de vulinstallatie vervangen door vers water. Dat verse water is warmer dan 3 graden, want water komt met zo'n 15 graden het huis binnen 's winters en wordt binnen de thermische schil nog opgewarmt.

In dat laatste geval zal de klep dus steeds een beetje openen/sluiten. Net genoeg om het water in de leiding op een temperatuur boven de 3 graden te houden.

Aangezien de vulinstallatie vult in de aanvoer (of de retour), maar niet beide, zal het water dat bijgevuld wordt ook door de buitenunit heen naar de tweede afsluiter geduwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

Blihi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Het zijn interessante kleppen, zeker omdat de documentatie wat te wensen overlaat en de opmerking over "er moet druk blijven" wat misleidend is.

Eerst even het basisprincipe: De klep heeft een wasbuisje. Als de temperatuur van het water daalt, wordt de kraan open gedrukt, door de veren heen. De kraan wordt dus nooit door overdruk geopend, maar alleen bij een te lage temperatuur. Als de klep open staat, stroomt het water weg. Dit is hetzelfde principe als een thermostaatkraan die een mengverdeler beveiligd, of de thermostaat in het koelcircuit van de auto.

Als er verder geen vulinstallatie aanwezig is, dan zorgt de luchttoevoer ervoor dat het water vervangen wordt door lucht in de leidingen. De klep zal dan uiteindelijk sluiten als de leidingen leeg zijn, want dan wordt de klep weer dicht gedrukt door de veren die er in zitten. De eventuele achtergebleven druppels water in de leiding zijn geen probleem, daarvan vriezen leidingen niet kapot.

Als je de kleppen combineert met een vulinstallatie (en dan moet je in NL goed nadenken over de eisen van het waterleidingbedrijf, want zo'n vulinstallatie moet aan bepaalde eisen qua terugstroming voldoen) werkt dit systeem anders. In dat geval openen de kleppen ook bij <3 graden watertemperatuur, maar wordt het water vanuit de vulinstallatie vervangen door vers water. Dat verse water is warmer dan 3 graden, want water komt met zo'n 15 graden het huis binnen 's winters en wordt binnen de thermische schil nog opgewarmt.

In dat laatste geval zal de klep dus steeds een beetje openen/sluiten. Net genoeg om het water in de leiding op een temperatuur boven de 3 graden te houden.

Aangezien de vulinstallatie vult in de aanvoer (of de retour), maar niet beide, zal het water dat bijgevuld wordt ook door de buitenunit heen naar de tweede afsluiter geduwd worden.
Gewoon monteren volgens de bijgevoegde tekening en niks automatische vulinrichting. Nooit problemen gehad. 1x een lekkende vervangen voor garantie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:08
Mijn schoonouders overwegen om hun 40 jaar oude CV en geiser voor warm water te vervangen door een hybride warmtepomp. Hun huidige verbruik ligt rond de 2200m3 en hun huis buitenaf uit 1980 heeft weinig tot geen isolatie. Gelukkig hebben ze 24 zonnepanelen en een driejarig vast contract dat eind dit jaar afloopt. Ze vragen zich af wat de beste keuze is. De grootste hybride modellen die ik zie hebben een vermogen van 8 kW, maar dit lijkt niet voldoende te zijn, ook al verwarmen ze hun huis beperkt (de slaapkamers zijn momenteel niet aangesloten). Wat is wijs?

[ Voor 35% gewijzigd door Puddi Puddin op 10-05-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Als je de kleppen combineert met een vulinstallatie (en dan moet je in NL goed nadenken over de eisen van het waterleidingbedrijf, want zo'n vulinstallatie moet aan bepaalde eisen qua terugstroming voldoen) werkt dit systeem anders. In dat geval openen de kleppen ook bij <3 graden watertemperatuur, maar wordt het water vanuit de vulinstallatie vervangen door vers water. Dat verse water is warmer dan 3 graden, want water komt met zo'n 15 graden het huis binnen 's winters en wordt binnen de thermische schil nog opgewarmt.

Super, dit verklaart een hele hoop! Hoop dat Caleffi meeleest, want dan kunnen ze dit stukje tekst aan hun documentatie toevoegen (y) (y)

Dus zonder auto-vulinrichting loopt de WP wel echt leeg. Dat verklaart waarom twee kleppen nodig zijn (in die situatie).

Met auto-vulinrichting stroomt de boel dus met stapjes heel rustig door. Zeg ik het goed dat er dan maar 1 klep nodig is, en dat 2 misschien zelfs onwenselijk zijn? Ik kan me nog niet goed voorstellen wat er precies gebeurt, maar dan zou het kunnen zijn het verkeerde water eruit stroomt terwijl het water in de WP blijft staan (als je begrijpt wat ik bedoel)

Nog een vraag over het laatste wat je zegt. In mijn situatie heb ik de vulkraan aangesloten op de retour. Ik zou dan de vorstbeveiligingsklep monteren op de afvoerende zijde van de WP, zodat het nieuwe water eerst door de WP geforceerd wordt. Is er dan ook niet een keerklep nodig om die route te "forceren"? Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xUJuBfMpHBVLLwM-mGVNfgVua8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWZEiET58PReuqvC84el4z3r.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Super, dit verklaart een hele hoop! Hoop dat Caleffi meeleest, want dan kunnen ze dit stukje tekst aan hun documentatie toevoegen (y) (y)

Dus zonder auto-vulinrichting loopt de WP wel echt leeg. Dat verklaart waarom twee kleppen nodig zijn (in die situatie).
Leeg? Nee, niet helemaal. Dat hoeft ook niet. Om tegen vorst te beveiligen moet de leiding wat lucht bevatten zodat het bevriezende water uit kan zetten. Op die manier weet je zeker dat je leidingen niet kapot vriezen.
Met auto-vulinrichting stroomt de boel dus met stapjes heel rustig door.
Heel rustig, met maximaal 55, 70 of 72 m3/uur afhankelijk van de uitvoering :) Dat is een behoorlijke sloot water hoor.
Zeg ik het goed dat er dan maar 1 klep nodig is, en dat 2 misschien zelfs onwenselijk zijn? Ik kan me nog niet goed voorstellen wat er precies gebeurt, maar dan zou het kunnen zijn het verkeerde water eruit stroomt terwijl het water in de WP blijft staan (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik denk dat je gelijk hebt. Eentje, op het koudste punt direct na de wisselaar is genoeg, zolang je de stroomrichting van het toegevoegde water kunt garanderen, maar wat als nu ook de waterdruk wegvalt?
Nog een vraag over het laatste wat je zegt. In mijn situatie heb ik de vulkraan aangesloten op de retour. Ik zou dan de vorstbeveiligingsklep monteren op de afvoerende zijde van de WP, zodat het nieuwe water eerst door de WP geforceerd wordt. Is er dan ook niet een keerklep nodig om die route te "forceren"? Zo dus:
[Afbeelding]
Ja inderdaad. En wellicht ook daarom dat ze adviseren er twee te plaatsen. Misschien zijn er ook wel warmtepompen waar zo'n keerklep al in de buitenunit zit. Daarbij is de tweede nodig voor het geval er geen water meer bijgevuld wordt, want dan moet je aan beide kanten van de warmtewisselaar zo'n ding hebben.

Ik weet sowieso niet waarom je dit zou monteren? Als het echt zo is dat de stroom uitvalt op het moment dat het buiten -10 is en de leidingen door de isolatie heen dus gaan bevriezen en er schade ontstaat is dat gedekt door de verzekering.

De keren dat dit in NL gebeurd is, dus dat de stroom lang genoeg uit viel bij dergelijke buitentemperaturen, zijn volgens mij op 1 hand te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Puddi Puddin schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:19:
Mijn schoonouders overwegen om hun 40 jaar oude CV en geiser voor warm water te vervangen door een hybride warmtepomp. Hun huidige verbruik ligt rond de 2200m3 en hun huis buitenaf uit 1980 heeft weinig tot geen isolatie. Gelukkig hebben ze 24 zonnepanelen en een driejarig vast contract dat eind dit jaar afloopt. Ze vragen zich af wat de beste keuze is. De grootste hybride modellen die ik zie hebben een vermogen van 8 kW, maar dit lijkt niet voldoende te zijn, ook al verwarmen ze hun huis beperkt (de slaapkamers zijn momenteel niet aangesloten). Wat is wijs?
wijs is die ketel wegtiefen bij grofvuil en 2 5kW units neerzetten of 1 grote van 10.

ben zelf voorstander van 2x5kW in cascade. veel beter regelbaar en aanzienlijk minder tot geen pendelproblemen erdoor en bijna alle warmtepompen zijn daarop voorbereid om te doen. stukje efficeinter ook en je kan tegelijk warm water maken terwijl je verwarmt...

hou er wel rekening mee dat die oude gasketels veel minder zuinig zijn. dus 1:1 vervangen zal uitkomen op teveel vermogen. 10kW in een huis pompen is veel, dat moeten je radaitoren ook kwijt zien te raken...
Blihi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:38:
[...]
Ik weet sowieso niet waarom je dit zou monteren? Als het echt zo is dat de stroom uitvalt op het moment dat het buiten -10 is en de leidingen door de isolatie heen dus gaan bevriezen en er schade ontstaat is dat gedekt door de verzekering.

De keren dat dit in NL gebeurd is, dus dat de stroom lang genoeg uit viel bij dergelijke buitentemperaturen, zijn volgens mij op 1 hand te tellen.
dat dus ja, je moet meerdere uren stroomuitval hebben en niet thuis zijn (zodat je hem zelf leeg kan laten lopen) en het mot stevig vriezen wilt het een issue zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Bij 2200m3 heb je minimaal 11kW nodig en bij slechte/geen isolatie heb je tijdens echt koude perioden daar amper genoeg aan omdat het verbruik dan meer dan gemiddeld stijgt. Niet isoleren geeft bij 2200m3 en hoge gasprijzen eeuwige ellende en wordt het niet/nauwelijks verwarmen van vertrekken gezien als enige uitkomst. Bij slechte isolatie helpen die panelen bij afbouw van saldering hen niet de winter door, dat gaat fors tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Bij 2200m3 heb je minimaal 11kW nodig en bij slechte/geen isolatie heb je tijdens echt koude perioden daar amper genoeg aan omdat het verbruik dan meer dan gemiddeld stijgt. Niet isoleren geeft bij 2200m3 en hoge gasprijzen eeuwige ellende en wordt het niet/nauwelijks verwarmen van vertrekken gezien als enige uitkomst. Bij slechte isolatie helpen die panelen bij afbouw van saldering hen niet de winter door, dat gaat fors tegenvallen.
staat je niet blind op de kuubs, we praten hier over een CR of VR ketel, aantal kuubs is dus makkelijk 20 a 30% lager in berekeningen gebaseerd op HR ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:38:
[...]

wijs is die ketel wegtiefen bij grofvuil en 2 5kW units neerzetten of 1 grote van 10.

ben zelf voorstander van 2x5kW in cascade. veel beter regelbaar en aanzienlijk minder tot geen pendelproblemen erdoor en bijna alle warmtepompen zijn daarop voorbereid om te doen. stukje efficeinter ook en je kan tegelijk warm water maken terwijl je verwarmt...

hou er wel rekening mee dat die oude gasketels veel minder zuinig zijn. dus 1:1 vervangen zal uitkomen op teveel vermogen. 10kW in een huis pompen is veel, dat moeten je radaitoren ook kwijt zien te raken...

[...]

dat dus ja, je moet meerdere uren stroomuitval hebben en niet thuis zijn (zodat je hem zelf leeg kan laten lopen) en het mot stevig vriezen wilt het een issue zijn.
Bij een niet geisoleerd huis raken ook radiatoren hun warmte snel kwijt en die radiatoren hebben geen last van defrosts.
En het is een misverstand dat VR ketels veel onzuiniger zijn dan HR ketels die gemiddeld ook staan afgesteld op 75*C watertemp.
Bij een Tr van 55*C wordt er niet/nauwelijks gecondenseerd. Bij een goede vlamkleur verschillen die systemen nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:37
Is het leidingwerk wel up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:54:
[...]

staat je niet blind op de kuubs, we praten hier over een CR of VR ketel, aantal kuubs is dus makkelijk 20 a 30% lager in berekeningen gebaseerd op HR ketels.
Niks 30% lager. De schoonouders, met een energiecontract tegen lage prijzen, verwarmen nu een aantal vertrekken niet en je kunt er vergif op innemen, dat de andere vertrekken ook niet roodgloeiend gekleurd zijn.
Vr en Hr verschillen doorgaans nauwelijks 10% in efficiency.

Zelf kwam ik ooit uit een situatie met een 5 pijps systeem van Burnham 54kW !!
Daarna een Nefit Hr 25kW die 22 jaar gehangen heeft, opgevolgd door een Nefit Ecomomy ( the best there is ) die ik voortdurend volgde met Nefit afstel- en track mogelijkheid. ( bij mij nog steeds te koop )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
elektriekert schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Is het leidingwerk wel up to date?
Zal ik na moeten vragen ik ga er vanuit van niet gezien de leeftijd van de CV, een geiser en een 3 fase stoppen kast met oude glas zekeringen zonder hoofdschakelaar.
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Niks 30% lager. De schoonouders, met een energiecontract tegen lage prijzen, verwarmen nu een aantal vertrekken niet en je kunt er vergif op innemen, dat de andere vertrekken ook niet roodgloeiend gekleurd zijn.
Vr en Hr verschillen doorgaans nauwelijks 10% in efficiency.

Zelf kwam ik ooit uit een situatie met een 5 pijps systeem van Burnham 54kW !!
Daarna een Nefit Hr 25kW die 22 jaar gehangen heeft, opgevolgd door een Nefit Ecomomy ( the best there is ) die ik voortdurend volgde met Nefit afstel- en track mogelijkheid. ( bij mij nog steeds te koop )
Van het hele huis word alleen de badkamer, woonkamer en keuken verwarmt in de winter en dan staat de thermostaat erg laag. In de woonkamer word bij verwarmt met een houtkachel.

Het is duidelijk dat er flink geïnvesteerd moet worden en dit zijn ze zeker bereid om te doen gezien hun energie contract eind dit jaar ook afloopt en dan gaan ze hem echt voelen. Schoonvader kan erg veel zelf en er is veel hulp en kennis vanuit de buurt dus extra isoleren en aanpassen van leiding werk zal wel moeten lukken voor zo ver dat kan. Wat zijn de optie's voor een hybride warmtepomp? Volledig elektrisch gaat hem niet worden die stap is na mijn idee te groot om in een keer te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 10-05-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:38:
[...]

[...]

2 x 5kW in cascade geeft hoger basis-stroomverbruik dan 1 x 10kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:12:
[...]

2 x 5kW in cascade geeft hoger basis-stroomverbruik dan 1 x 10kW
dat staat totaal niet invergelijking met de voordelen die het bied en de hogere efficientie.
Puddi Puddin schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Van het hele huis word alleen de badkamer, woonkamer en keuken verwarmt in de winter en dan staat de thermostaat erg laag. In de woonkamer word bij verwarmt met een houtkachel.

Het is duidelijk dat er flink geïnvesteerd moet worden en dit zijn ze zeker bereid om te doen gezien hun energie contract eind dit jaar ook afloopt en dan gaan ze hem echt voelen. Schoonvader kan erg veel zelf en er is veel hulp en kennis vanuit de buurt dus extra isoleren en aanpassen van leiding werk zal wel moeten lukken voor zo ver dat kan. Wat zijn de optie's voor een hybride warmtepomp? Volledig elektrisch gaat hem niet worden die stap is na mijn idee te groot om in een keer te maken.
een 10kW systeem gaat dan zoizo niet werken want je gaat niet 10kW in een paar radiatoren in een woonkamer en keuken duwen.

je moet eerst kijken hoeveel vermogen je pracitsch gezien uberhaupt in de woning kan krijgen.

voor de duidelijkheid: dit heeft niks te maken met hybride of gasloos. dit is simpele natuurkunde die losstaat van de warmteproducent. de radiatoren kan het niks schelen wat het water warm maakt.

[ Voor 71% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Zal ik na moeten vragen ik ga er vanuit van niet gezien de leeftijd van de CV, een geiser en een 3 fase stoppen kast met oude glas zekeringen zonder hoofdschakelaar.

[...]

Belangrijk zal zijn welke hoeveelheid liters water door het leidingsysteem kan worden gepompt. Bij veel vertakkingen kan dat best meevallen maar bestaat het systeem uit 1 aanvoer/retour overal naar toe, kan dat een probleem vormen.
( probeer op te splitsen )
Is het huis nu snel helemaal en overal op te warmen zal er vermoedelijk niet een probleem zijn de WP goed zijn werk te laten doen doch het wordt wel steeds kritischer bij lagere Ta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:18:
[...]

dat staat totaal niet invergelijking met de voordelen die het bied en de hogere efficientie.

[...]

een 10kW systeem gaat dan zoizo niet werken want je gaat niet 10kW in een paar radiatoren in een woonkamer en keuken duwen.

je moet eerst kijken hoeveel vermogen je pracitsch gezien uberhaupt in de woning kan krijgen.
Ik kijk naar de info die TS geeft, niet naar mogelijke theoretische modellen.
Nog niet bekend is wat er in de woning aan radiatoren hangt maar met 2200m3 gas voor een paar verwarmde vertrekken zal dat best meevallen qua m2
Het is echt van de laatste jaren dat er zelden 0,1kW meer hangt dan strikt noodzakelijk. Er werd voorheen nauwelijks ergens een Heishamon verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik kijk naar de info die TS geeft, niet naar mogelijke theoretische modellen.
Nog niet bekend is wat er in de woning aan radiatoren hangt maar met 2200m3 gas voor een paar verwarmde vertrekken zal dat best meevallen qua m2
Het is echt van de laatste jaren dat er zelden 0,1kW meer hangt dan strikt noodzakelijk. Er werd voorheen nauwelijks ergens een Heishamon verkocht.
waar je naar kijkt is dat je zijn/haar situatie aan het vergelijken bent met die van jou, dat moet je niet doen.

beste geval hier is voor @Puddi Puddin een eigen topic op te starten met wat details over het afgiftesysteem en hoe het feest nu in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Leeg? Nee, niet helemaal. Dat hoeft ook niet. Om tegen vorst te beveiligen moet de leiding wat lucht bevatten zodat het bevriezende water uit kan zetten. Op die manier weet je zeker dat je leidingen niet kapot vriezen.
(y)
[...]

Heel rustig, met maximaal 55, 70 of 72 m3/uur afhankelijk van de uitvoering :) Dat is een behoorlijke sloot water hoor.
70m³/u die van mij. "Gloep*", dat is ca. 20 liter/s. Dat hoop ik toch van niet eigenlijk ;)
Het zal in de praktijk toch vrij rustig moeten zijn vermoed ik, want het gaat in stapjes. het verse water is weer 12°C, dus dat duurt steeds weer even voordat het is afgekoeld.
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Eentje, op het koudste punt direct na de wisselaar is genoeg, zolang je de stroomrichting van het toegevoegde water kunt garanderen, maar wat als nu ook de waterdruk wegvalt?

[...]

Ja inderdaad. En wellicht ook daarom dat ze adviseren er twee te plaatsen. Misschien zijn er ook wel warmtepompen waar zo'n keerklep al in de buitenunit zit. Daarbij is de tweede nodig voor het geval er geen water meer bijgevuld wordt, want dan moet je aan beide kanten van de warmtewisselaar zo'n ding hebben.

Waarom ik dit zou monteren? omdat een automatische vulinrichting met 1 vorstklep niet duurder is dan 2 vorstkleppen zonder automatische vulinrichting. Het is dus een chiqueere oplossing, voor hetzelfde geld. Maar de werking is discutabel als ik jou goed begrijp, dus denk dat ik ze maar gewoon beiden ga monteren zonder auto-vulinrichting.

Of bedoel je dat je de vorstbeveiligingskleppen sowieso afraadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:30:
[...]

waar je naar kijkt is dat je zijn/haar situatie aan het vergelijken bent met die van jou, dat moet je niet doen.

beste geval hier is voor @Puddi Puddin een eigen topic op te starten met wat details over het afgiftesysteem en hoe het feest nu in elkaar steekt.
Ik had en heb een verwarmingssysteem dat overal en voor iedereen te koop is/was.
Bovendien kijkt de natuurkunde niet naar namen zoals ook hier steeds wordt beweerd. Voordragen uit eigen werk zien we overigens overal en voortdurend.
De voorgelegde casus geeft de relevante situatie aan en die is bepalend voor Aanvoer, Afgifte t.g.v. de heersende transmissie verliezen.
Eigen topic starten is niet verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Bedankt ik ga wat extra informatie verzamelen en hopelijk op korte termijn hier een eigen topic voor starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:31:
[...]

(y)

[...]

70m³/u die van mij. "Gloep*", dat is ca. 20 liter/s. Dat hoop ik toch van niet eigenlijk ;)
Het zal in de praktijk toch vrij rustig moeten zijn vermoed ik, want het gaat in stapjes. het verse water is weer 12°C, dus dat duurt steeds weer even voordat het is afgekoeld.

[...]

Waarom ik dit zou monteren? omdat een automatische vulinrichting met 1 vorstklep niet duurder is dan 2 vorstkleppen zonder automatische vulinrichting. Het is dus een chiqueere oplossing, voor hetzelfde geld. Maar de werking is discutabel als ik jou goed begrijp, dus denk dat ik ze maar gewoon beiden ga monteren zonder auto-vulinrichting.

Gewoon monteren, slaapt beter en is veiliger voor het systeem.
De kosten zijn niet meer dan de verzekeringspremie voor de komende 20 jaar

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Gewoon monteren, slaapt beter en is veiliger voor het systeem.
De kosten zijn niet meer dan de verzekeringspremie voor de komende 20 jaar
Beste @Gary199, Ik stoor me een beetje aan jouw manier van reageren. Lukraak leg je stellingen neer die niet onderzocht/onderbouwd zijn. Ook met deze reactie kan ik meerere kanten op.
De opmerking over twee kamers van even terug kan ik ook geheel geen chocola van maken. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar ik ben er in ieder geval niet mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Beste @Gary199, Ik stoor me een beetje aan jouw manier van reageren. Lukraak leg je stellingen neer die niet onderzocht/onderbouwd zijn. Ook met deze reactie kan ik meerere kanten op.
De opmerking over twee kamers van even terug kan ik ook geheel geen chocola van maken. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar ik ben er in ieder geval niet mee geholpen.
Ook jij hebt vast de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan.
Nergens zien we testen m.b.t. de effectieve uitwerking van de Caleffi anti bevries kleppen. Daar kunnen we beiden dus niet aan refereren. Deze kleppen hebben 2 kamers, zie de foto's. Dat is wat anders dan lukraak iets beweren. En of die kleppen nu 2 of 3 kamers hebben, het is meer een probleem lijkt wel dat er pompwerking wordt bij gesleept.
Ik ben ook niet verantwoordelijk voor iedereens hybride gedachtengang, ik heb daar geen invloed op.
Terug on topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Ook jij hebt vast de beste bedoelingen, daar twijfel ik niet aan.
Nergens zien we testen m.b.t. de effectieve uitwerking van de Caleffi anti bevries kleppen. Daar kunnen we beiden dus niet aan refereren. Deze kleppen hebben 2 kamers, zie de foto's. Dat is wat anders dan lukraak iets beweren. En of die kleppen nu 2 of 3 kamers hebben, het is meer een probleem lijkt wel dat er pompwerking wordt bij gesleept.
Ik ben ook niet verantwoordelijk voor iedereens hybride gedachtengang, ik heb daar geen invloed op.
Terug on topic.
ik heb ze afgelopen winter vaak zat af zien gaan door diverse oorzaken, grotendeels gebruikersfouten.

die dingen werken en werken goed. moeilijk voor te stellen maar die grijze baarden bij caleffi weten wel waar ze mee bezig zijn....

probleem is dat ze soms na een paar jaar wat incontinentieprobleemjes krijgen. vooral de budgetopties op de markt hebben daar last van net als ontluchters en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wil de binnenunit + 300L boiler in een voormalig CV hok laten plaatsen.

Ik heb eea in Sketchup gemaakt, volgens mij moet dit passen of zie ik iets over het hoofd? De ruimte is 118x153cm en er komt dus ook een wasmachine + droger in. Boven de wasmachine/droger zit een gat waar de kabels naar de buitenunit gaan (boven deze ruimte zit een plat dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f43CTLCl7DivzOswgF05xk324n4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9utBClp5z8SjJFxQCRtdF00.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyJ8bBihTNLGOv9fH7aBsWIajbk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIjhMvfVdvTLgZtbz5JJY9mc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9yupdmgnCioDAPwFfWErcc1WF0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5HoaMo8s9rB6PTWkgQt29cn.jpg?f=fotoalbum_medium

Qua electra werk: (dit laat ik doen door een electricien)
- Er is een kabel van 5x 4m2 voor de buitenunit, moet deze 16 of 20A worden aangesloten in de meterkast? Leverancier zegt 16A maar volgens mij moet het 20A zijn, kan het kwaad om 20A te doen voor de zekerheid?
- In de ruimte zijn verder 2 aparte groepen aanwezig (dus totaal 3 met de 5x 4m2 kabel), 1 is nodig voor de wasmachine/droger en 1 groep is dan over voor de warmtepomp. De installateur wilde voorstellen om die groep te gebruiken voor het electrisch element + de boiler (beide 3kw geloof ik) en er een schakelaar tussen te zetten dat als de legionelle run draait die voorrang krijgt. Een extra groep erbij is vrij lastig en kan eigenlijk niet zonder weer wat open te moeten breken.

Het gaat dus om de Toshiba Estia 11kw 3 fase R32.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2023 11:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:12:
[...]

ik heb ze afgelopen winter vaak zat af zien gaan door diverse oorzaken, grotendeels gebruikersfouten.

die dingen werken en werken goed. moeilijk voor te stellen maar die grijze baarden bij caleffi weten wel waar ze mee bezig zijn....

probleem is dat ze soms na een paar jaar wat incontinentieprobleemjes krijgen. vooral de budgetopties op de markt hebben daar last van net als ontluchters en zo.
Wie zegt dat een WP geen onderhoud nodig heeft. Afzettingen in water en uitdrogen afdichtingen werken nu eenmaal 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:19:
De installateur wilde voorstellen om die groep te gebruiken voor het electrisch element + de boiler (beide 3kw geloof ik) en er een schakelaar tussen te zetten dat als de legionelle run draait die voorrang krijgt. Een extra groep erbij is vrij lastig en kan eigenlijk niet zonder weer wat open te moeten breken.
absoluut niet. de legionellarun word geregeld door de warmtepomp en het element krijgt ook stroom van de warmtepomp en daar moet je dus niet ineens een wasmachineschakelaar tussen vouwen.

zou nog ff vragen hoeveel ervaring installateur heeft met warmtepompen en de bijbehorende SWW tanks...

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:22:
[...]

absoluut niet. de legionellarun word geregeld door de warmtepomp en het element krijgt ook stroom van de warmtepomp en daar moet je dus niet ineens een wasmachineschakelaar tussen vouwen.

zou nog ff vragen hoeveel ervaring installateur heeft met warmtepompen en de bijbehorende SWW tanks...
Hoe kan ik dit dan oplossen? Moet er per se een groep bij dan?

Ik kan het ook verkeerd begrepen hebben, hij wilde iig ergens een wasmachine schakelaar tussen plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Hoe kan ik dit dan oplossen? Moet er per se een groep bij dan?
afhankelijk van de warmtepomp gaan er 2 groepen heen, 1 is voor de warmtepomp zelf en de andere naar de backup heater die erin zit. het boilercontact (waar de legionellarun mee word gedaan) word gevoed vanaf de aansluiting van het backupelement.

let dus op de nul van je bekabeling, die moet in ergste geval dus wel het tankelement en de warmtepomp kunnen trekken. die draad kan/zal dus meer dan 16A kunnen zien als de WP loopt en de legionellarun is bezig.
immers gaat de WP weer terug naar regulier verwarmen van het huis op de compressor en gaat de legionellarun op de achtergrond verder via het element. dus beide staan dan aan.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:31:
[...]

(y)

[...]

Dat is bij volle opening inderdaad, dus als ineens de temperatuur van het water onder de 3 graden zakt is dat het maximale debiet.
[...]

Als je de kleppen hebt liggen en de vulinstallatie niet, zou ik gewoon de kleppen monteren. Heb je de vulinstallatie ook, kan dat nooit kwaad.
Ja, want ik zie de meerwaarde niet. Stel het is winter en buiten vriest het. Ik ga ervan uit dat jouw WP dan al een hele dag lekker staat te stoken en het water in de aanvoer zo'n 32 graden is en in de retour 27 graden.

Nu valt de stroom uit. Hoe lang duurt het dan voordat het water in de geisoleerde leidingen inderdaad tot 3 graden gezakt is? Wat is de kans dat je zelf in al die tijd niet de mogelijkheid hebt om zelf de installatie af te gaan tappen?

Het risico waartegen je je beschermt is gewoon heel erg beperkt, terwijl de componenten niet gratis zijn en ook weer tot mogelijke lekkages leiden (die kleppen moet je onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Ja, want ik zie de meerwaarde niet. Stel het is winter en buiten vriest het. Ik ga ervan uit dat jouw WP dan al een hele dag lekker staat te stoken en het water in de aanvoer zo'n 32 graden is en in de retour 27 graden.

Nu valt de stroom uit. Hoe lang duurt het dan voordat het water in de geisoleerde leidingen inderdaad tot 3 graden gezakt is? Wat is de kans dat je zelf in al die tijd niet de mogelijkheid hebt om zelf de installatie af te gaan tappen?

Het risico waartegen je je beschermt is gewoon heel erg beperkt, terwijl de componenten niet gratis zijn en ook weer tot mogelijke lekkages leiden (die kleppen moet je onderhouden).
duurt ongeveer 4 uur. O-)

aan de andere kant is een caleffi 553840 een paar tientjes. vooral handig als je nog bezig bent met verbouwen/renoveren en je moet nog met het systeem een paar keer lopen emmeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:26:
[...]

afhankelijk van de warmtepomp gaan er 2 groepen heen, 1 is voor de warmtepomp zelf en de andere naar de backup heater die erin zit. het boilercontact (waar de legionellarun mee word gedaan) word gevoed vanaf de aansluiting van het backupelement.

let dus op de nul van je bekabeling, die moet in ergste geval dus wel het tankelement en de warmtepomp kunnen trekken. die draad kan/zal dus meer dan 16A kunnen zien als de WP loopt en de legionellarun is bezig.
immers gaat de WP weer terug naar regulier verwarmen van het huis op de compressor en gaat de legionellarun op de achtergrond verder via het element. dus beide staan dan aan.
En als de backupheater gecombineerd zit met de wasmachine/droger , met zo'n schakelaar is dat mogelijk?

De legionellarun kan op gezette tijden draaien als de wasmachine uitstaat..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:35:
[...]

En als de backupheater gecombineerd zit met de wasmachine/droger , met zo'n schakelaar is dat mogelijk?

De legionellarun kan op gezette tijden draaien als de wasmachine uitstaat..?
de heater is niet gecombineerd en die moet gewoon op een eigen groep. de heater in de WP kan 3kW trekken en de meeste tankelementen zijn ergens tussen de 1600 en 2500W. daar ga en mag je niet nog eens een wasmachine of droger bij zetten.

en gaat zoizo niet werken want de WP heeft een gezette tijdsduur ervoor en als het gewenste resultaat niet word gehaald omdat je het element uit het geschakelt om een wasje te draaien gaat de machine in storing.

je bent gewoon 2 groepen kwijt aan de WP en de tank.

het is ook stukje gemak, steeds emmeren met een schakelaar en die vergeten is niet geweldig qua WAF nadat je duizenden euroknallers uit hebt gegeven...

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:38:
[...]

de heater is niet gecombineerd en die moet gewoon op een eigen groep. de heater in de WP kan 3kW trekken en de meeste tankelementen zijn ergens tussen de 1600 en 2500W. daar ga en mag je niet nog eens een wasmachine of droger bij zetten.

en gaat zoizo niet werken want de WP heeft een gezette tijdsduur ervoor en als het gewenste resultaat niet word gehaald omdat je het element uit het geschakelt om een wasje te draaien gaat de machine in storing.

je bent gewoon 2 groepen kwijt aan de WP en de tank.

het is ook stukje gemak, steeds emmeren met een schakelaar en die vergeten is niet geweldig qua WAF nadat je duizenden euroknallers uit hebt gegeven...
Ja dus totaal 3 groepen voor de warmtepomp: 1x boiler,1x binnenunit en 1x buiten unit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ja dus totaal 3 groepen voor de warmtepomp: 1x boiler,1x binnenunit en 1x buiten unit ?
Boilerelement krijgt zijn stroom van de WP. Als je eentje neemt met binnendeel gaat alle stroom vaanf her binnendeel. Dus daar gaan dan de 2 groepen heen. Maar kijk even goes in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:31:
[...]

duurt ongeveer 4 uur. O-)

aan de andere kant is een caleffi 553840 een paar tientjes. vooral handig als je nog bezig bent met verbouwen/renoveren en je moet nog met het systeem een paar keer lopen emmeren....
Nou ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht :P
En dan ook nog een keerklep om het verse water richting de wisselaar te forceren? Deze van Caleffi met kogekraan bijvoorbeeld: caleffi 327700
En, ter bevestiging, dan is er ook maar 1 vorstbeveiligingsklep nodig toch?

[ Voor 6% gewijzigd door verkeerslicht op 10-05-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Boilerelement krijgt zijn stroom van de WP. Als je eentje neemt met binnendeel gaat alle stroom vaanf her binnendeel. Dus daar gaan dan de 2 groepen heen. Maar kijk even goes in de installatiehandleiding.
En hoe zit dat met een monoblock. zou dat wel gaan met totaal 2 groepen (1x krachtgroep + 1 voor de boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:02:
[...]

En hoe zit dat met een monoblock. zou dat wel gaan met totaal 2 groepen (1x krachtgroep + 1 voor de boiler).
Daar zit geen verschil in. Enigste verschiol is waar de 2 groepen aangesloten worden, in het binnendeel of een buitendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Ik begrijp niet waarom dat uitmaakt en wat je precies bedoelt met ontluchting. Kun je het toelichten?
Het moet eigenlijk niet "ontluchting" zijn, maar "beluchting". Om het water goed weg te laten lopen, moet je aan de andere kant van het systeem lucht toelaten in het systeem. Anders loopt het systeem natuurlijk niet goed leeg.
Wel rekening mee houden dat alles op afschot loopt naar de drainklep.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Daar zit geen verschil in. Enigste verschiol is waar de 2 groepen aangesloten worden, in het binnendeel of een buitendeel.
En een onderverdeler?

Dus 5x 4m2 vanuit meterkast naar de onderverdeler (die kabel ligt er al) en dan 1x krachtgroep en 2x losse groep?

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Carboy54 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:10:
[...]

En daarom dus altijd 2 stuks 1.x water en 1x onluchting.
De beluchting zit gewoon boven de klep. Het feit dat er 2 zijn is gewoon nodig omdat anders de helft van het circuit een sifon is. Beide kleppen zitten op het laagste punt van de installatie in de aanvoer en de retour. Zou je er maar 1 doen, dan blijft de andere helft gevuld (tot de hoogte van de warmtewisselaar in de buitenunit).

Bij een automatische vuller heb je daar geen last van, omdat er nooit lucht in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:16:
[...]

En een onderverdeler?

Dus 5x 4m2 vanuit meterkast naar de onderverdeler (die kabel ligt er al) en dan 1x krachtgroep en 2x losse groep?
Krachtstroom heb je alleen nodig als je WP een 3 fase model is, dus doorgaand 10kW of meer.

Een eventueel boileraansluiting word bij 3 fase modellen in de unit afgetapt net als bij een 1 fase model.

Welke WP gaat er komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Krachtstroom heb je alleen nodig als je WP een 3 fase model is, dus doorgaand 10kW of meer.

Een eventueel boileraansluiting word bij 3 fase modellen in de unit afgetapt net als bij een 1 fase model.

Welke WP gaat er komen?
Ik heb nog even gebeld met de installateur.

De binnenunit (hydrounit) wordt gevoed door de buitenunit, die zit op een aparte 3 fase groep (5x 4m2). Hij wilt het electrisch element van de binnen unit combineren met het electrisch element in de boiler met een wasmachine schakelaar. Dat wordt vaker toegepast en zou goed moeten gaan. Dus als de legionella run draait dan gaat het electrisch element in de warmtepomp uit, de binnenunit zelf draait dan nog wel (want wordt gevoed door de buitenunit). Tot -10 kan de warmtepomp zonder electrisch element draaien, er is genoeg capaciteit.

Het gaat om de Toshiba Estia 11kw 3 fase (op de website staan alleen 1 fase modellen, maar hij wordt ook uitgebracht in 3 fase) type HWT-1101HW-E / HWT-1101XWHM3W-E + 300L boiler.
https://www.toshiba-airco...systemen/estia-r32-serie/

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Hoe bedoel je?

Stel, je hebt krachtstroom afgezekerd op 16A. Je hebt geen teruglevering en de cos phi op alle fases is ongeveer gelijk. Dan krijg je nooit meer dan 16A door de nul.

Er zijn manieren waarop dat wel gebeurd, maar dan moet me met teruglevering spelen of met sterk verschillende cos phi's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wijs is om een eigen topic te openen volgens de instructies uit de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:27

dof

Als daar ook een houtkachel is is dat de bijverwarming en lijkt me een hybride overkill. Ik denk dat je kritisch moet kijken naar isolatie, wat is hun temperatuur wens (sommige ouderen willen 22 C in wnkmr, andere 19C). Ik heb niet gehoord over vloerverwarming, dus verwarming met radiatoren? Dan radiatoren gebruiken die geschikt zijn voor lage temperatuur (T33, geeft meteen wat extra systeem waterinhoud) en wellicht kritisch kijken of leidingen groot genoeg zijn voor hogere waterflow, etc.

Hier een huis waar vorige bewoners 3500 m3 verstookten. Inmiddels beter geïsoleerd (PIR onder vloer, HR++ glas en andere isolatie in planning), wij hebben andere wens temperatuur (max 20 C) en verwarm met 9kW Pana mono die het uitstekend doet, en voor SWW gebruik ik een WPB.
En overgegaan naar dynamisch elektriciteits-contract en gaskabel is inmiddels weggehaald. Energie rekening komt nu uit op 100-125€ per maand (ingeschat door energieleverancier) i.p.v. 650€ wat vorige energieleverancier ons in de maag wilde splitsen (pre WP).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

offtopic:
@Blihi <3 -> nosmilies tag -> <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:27
Ik heb hier al regelmatig gelezen dat een buffervat overkill is als je (genoeg) vvw hebt. Deze week weer 2 offertes ontvangen waar een buffervat op staat. Eerder deze week was het antwoord van de intstallateur "dat doe ik altijd", maar verder niet op doorgevraagd omdat hij verder toch te duur was. Maar gister nog een interessante offerte ontvagen van een Vaillant AroTherm VWL 75/5 AS, waar wederom een buffervat op staat.

Situatie hier:
- woonkamer/keuken 40-45m2 vloerverwarming
- badkamer: op dit moment radiator, maar wordt in het najaar vvw.
- werkkamer: overbemeten T22 radiator.
Overige ruimtes hoeven niet door WP verwarmd te worden.

Zou in deze situatie een buffervat
1. compleet overbodig zijn, werkt alleen nadelig
2. het maakt niet uit (behalve kosten), geen voor- of nadelen verder
3. wel nodig zijn.

Dan weet ik of ik deze optie nog kan laten schrappen uit de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Met een warmtepomp en elektrisch koken kom je aardig in de buurt van 40% eigen gebruik opgewekte stroom. Met tenminste nog 2 jaar salderen tegen 100% kun je vast een groot deel van de aanschaf panelen terug verdienen waardoor het terug verdienen van de rest ook sneller gaat.
En wat salderen betreft: m.i. komt daar iets voor terug t.b.v. de consument want anders wordt het energie-leven wel erg duur en dat gaat ten koste van de koopkracht en daar heeft de overheid schade van door afnemende belastingopbrengsten. Men zal geld blijven rondpompen en afromen daar waar het kan maar salderen kan helpen bij de transitie en anders wordt de consument echt transitie moe en beu.
En die minister Jetten ? Die kraamde tijdens de energiecrisis uit, dat er wat hem betreft een "inkoopregeling"voor de energieleveranciers moest komen op iets van 80% van hun eigen leveringsprijs aan de consument. Waarschijnlijk was toen het voorstel van nu aan de 1e Kamer al panklaar..
Om de verkoop/installatie van Warmtepompen te blijven bevorderen zal teruggeleverde stroom een reele prijs moeten houden. Ik wil er nog 4 panelen bij hebben om 2 daken helemaal vol te leggen. De stroomprijs zal blijven stijgen, ook door inflatie en uitbreiding van transportleidingen. Beter 30 panelen waarvan 50% voor eigen gebruik en de rest voor een slordige 25% verkopen aan de energie maffia dan helemaal geen panelen. De Panasonic hier moet gevoed blijven en zal max iets van 5000-6000kWh jaarlijks vragen. Daar kunnen 30 panelen van 415Wp bij helpen, samen met SWW, koken, wassen en drogen. Rijden doe ik al jaren op gas !
Met het eventueel verdwijnen van de saldering zal er meer behoefte komen aan vloerverwarming voor een 5*C lagere Ta daar waar nu radiatoren hangen.
Met radiatoren blijf je hangen op 36*C gemiddeld.
Wat die zonnepanelen betreft dat is maar net hoe je er in staat.
Zelf heb ik de installatie wat betreft capaciteit afgestemd op het verbruik
In de toekomst zullen we toch moeten inspelen op het moment van opwekking.
Schijn de zon dan de vaatwasser , wasmachine e.d. aan
En kan je investeren dan nog een dikke accu voor de nodige opslag .
Vorig jaar had ik 800 KW over en kreeg slechts 60 euro er voor terug , pure diefstal !
Heb je je zoveel kapaciteit op je dak omdat je er een verdienmodel van wilde maken dan wordt het lastig.
Je leest nu al dat mensen de omvormer uit zetten als de prijs negatief is.
Persoonlijk vindt ik een dynamisch kontrakt wel een goede oplossing , in de nacht stoken met je warmtepomp en je eventuele accu,s opladen.
Hoewel die er bij mij voorlopig niet komen . even een pas op de plaats , je wordt gewoon gek gemaakt.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:23:
Ik heb hier al regelmatig gelezen dat een buffervat overkill is als je (genoeg) vvw hebt. Deze week weer 2 offertes ontvangen waar een buffervat op staat. Eerder deze week was het antwoord van de intstallateur "dat doe ik altijd", maar verder niet op doorgevraagd omdat hij verder toch te duur was. Maar gister nog een interessante offerte ontvagen van een Vaillant AroTherm VWL 75/5 AS, waar wederom een buffervat op staat.

Situatie hier:

3. wel nodig zijn.

Ik ben geen Vaillant specialist (die vind je in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen). Maar dat lijkt me een 7.5 kW warmtepomp.
Heb je al uitgerekend of je in die slechts 50 m² + 1 radiator (max 500 W op WP temperaturen?) die 7.5 kW kwijt kan? Dat lijkt me wel een dingetje.
Ik zou ernstig een kleinere WP overwegen.

Over dat buffervat vermeld je niet of dat een parallel of serieel buffervat is, dus daar is zonder meer info niet veel over te zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:36:
[...]

De binnenunit (hydrounit) wordt gevoed door de buitenunit, die zit op een aparte 3 fase groep (5x 4m2). Hij wilt het electrisch element van de binnen unit combineren met het electrisch element in de boiler met een wasmachine schakelaar. Dat wordt vaker toegepast en zou goed moeten gaan. Dus als de legionella run draait dan gaat het electrisch element in de warmtepomp uit, de binnenunit zelf draait dan nog wel (want wordt gevoed door de buitenunit). Tot -10 kan de warmtepomp zonder electrisch element draaien, er is genoeg capaciteit.

Het gaat om de Toshiba Estia 11kw 3 fase (op de website staan alleen 1 fase modellen, maar hij wordt ook uitgebracht in 3 fase) type HWT-1101HW-E / HWT-1101XWHM3W-E + 300L boiler.
ik vind het een ernstig vreemde manier wat die installateur allemaal in zijn hoofd haalt of je aan zit te smeren.

aan de ene kant heb je schijnbaar 11kW verwarmingsvermogen nodig, maar vervolgens hangt ie een 220V binnendeel op die maar een 3kW noodelement heeft dus als je 11kW in de winter nodig hebt en je krijgt een storing heb je dus een vet probleem want dan mis je ineens 8kW aan verwarmingsvermogen.
je buitendeel is 220 en voor zo'n buitendeel zit je dus op 25A afzekering en je hebt nog 2x 16A nodig voor je binnendeel. eentje voor de backup heater en nog eentje voor je tank.

ik weet niet helemaal hoe hij dit van plan is maar qua electra wat men tot zover ervan heeft uitgelegd met een wasmachineschakelaar en dergelijke is gewoon prutswerk wat je krijgt als je alles optelt.

dit is gewoon geen toffe installatie en de 3 fase modellen krijg je niet met de typenummers die je opgeeft, de modellen die je opgeeft zijn expeciet voor de 220V variant, de 3 fase modellen hebben andere coderingen en die zitten gewoon in dezelfde serie en documentatie. dus als je 3 fase modellen krijgt moet hij op papier die modelnummers geven. let dus heel goed op welke variant je krijgt want er zit een flink verschil tussen.

nog even los van dit alles maar heb jij een historisch gasverbruik van rond de 2500 kuub? een 11kW machine is niet niks namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:19:
[...]

ik vind het een ernstig vreemde manier wat die installateur allemaal in zijn hoofd haalt of je aan zit te smeren.

aan de ene kant heb je schijnbaar 11kW verwarmingsvermogen nodig, maar vervolgens hangt ie een 220V binnendeel op die maar een 3kW noodelement heeft dus als je 11kW in de winter nodig hebt en je krijgt een storing heb je dus een vet probleem want dan mis je ineens 8kW aan verwarmingsvermogen.
je buitendeel is 220 en voor zo'n buitendeel zit je dus op 25A afzekering en je hebt nog 2x 16A nodig voor je binnendeel. eentje voor de backup heater en nog eentje voor je tank.

ik weet niet helemaal hoe hij dit van plan is maar qua electra wat men tot zover ervan heeft uitgelegd met een wasmachineschakelaar en dergelijke is gewoon prutswerk wat je krijgt als je alles optelt.

dit is gewoon geen toffe installatie en de 3 fase modellen krijg je niet met de typenummers die je opgeeft, de modellen die je opgeeft zijn expeciet voor de 220V variant, de 3 fase modellen hebben andere coderingen en die zitten gewoon in dezelfde serie en documentatie. dus als je 3 fase modellen krijgt moet hij op papier die modelnummers geven. let dus heel goed op welke variant je krijgt want er zit een flink verschil tussen.

nog even los van dit alles maar heb jij een historisch gasverbruik van rond de 2500 kuub? een 11kW machine is niet niks namelijk.
Flippy, stel dat die 11kw ver genoeg terug kan moduleren. Kan het hoge vermogen dan zinvol zijn voor het sneller verwarmen van het tapwater bij lage buiten temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Van die 11 kW bleef toch maar 7 over bij A-10W35?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
danny.s schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:23:

Situatie hier:

3. wel nodig zijn.

Buffervat parallel op Aanvoer slokt in 1e aanleg plm. 15% van het WP vermogen op
om het daarna beetje bij beetje grotendeels terug te geven
Serieel in de Retour speelt dat niet.
40 + 10 m2 VVW is niet veel en 1 radiator maakt dat weinig meer.
5kW komt mogelijk meer in aanmerking

Overigens hoe ernstig is het pendelen ?
J 9kW staat hier ingesteld op WAR en aan/uit thermostaat.
Stooklijn 28/15 en 38/-6*c; Delta T 5*C en pompsnelheid keuze WP
Setpoint T kamer 23*C; overdag met zon WP uit door thermostaat
Vandaag 8:00 uur: Ta 31*C, Tr 29*C , Zone 1 30*C, Hz 20, pomp 26L/min
afgelopen 55 dagen: gem. draaitijd per Start 3,4 uur, min. 1uur, max 9,2 uur
over deze periode geen pendelen
Thermische productie 17/9/2022 - 11/04/2023 18.600kWh
voorheen 2300m3 gas a 8,8kWh

[ Voor 16% gewijzigd door Gary199 op 11-05-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Dit is al eerder uitgebreid besproken, de conclusie is dat de 8 en 11KW van Toshiba net zover terug kunnen moduleren. Zie verkeerslicht in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

8KW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slpGfwSW3oDDA64djoocC_Z-NSc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NN6WI8u9C6C3VSitSQ1BTtQ0.png?f=fotoalbum_medium

11KW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM52oomUYxSVj4tvxET6hNZa37g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jkrS08bJ726OjmxfeFFuMotp.png?f=fotoalbum_medium

De 11kw is bij -10 ~8,45KW, het verbruik van afgelopen jaren (vorige bewoner) was 1900 m3, mijn verbruik afgelopen jaar was 1650m3 (met vloerverwarming en dak beter geïsoleerd). Woonoppervlakte is 260m2.

Het 3fase model is nieuw, typenummer is nog onbekend. Maar het zou vrijwel identiek moeten zijn aan de 11 kw 1 fase.

Of de oplossing van de wasmachineschakelaar prutswek is laat ik aan jou/jullie over, volgens de installateur zou het elektrisch element in de boiler en het noodelement nooit gelijktijdig aan hoeven staan. De binnenunit wordt dus gevoed door de buitenunit.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:27
Andrehj schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Ik ben geen Vaillant specialist (die vind je in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen). Maar dat lijkt me een 7.5 kW warmtepomp.
Heb je al uitgerekend of je in die slechts 50 m² + 1 radiator (max 500 W op WP temperaturen?) die 7.5 kW kwijt kan? Dat lijkt me wel een dingetje.
Ik zou ernstig een kleinere WP overwegen.
Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:44:
[...]
40 + 10 m2 VVW is niet veel en 1 radiator maakt dat weinig meer.
5kW komt mogelijk meer in aanmerking
Deze stond al op mijn lijst om te vragen, waarom hij deze aanbied en niet de kleinere.
Een jaar geleden een 3tal installateurs gehad die 8kW offereerden. Toen had ik nog niet de kennis van nu, en dus verder niet op doorgevraagd (zal tenslotte wel kloppen als 3 installateurs dat ofhankelijk van elkaar aanbieden, was mijn gedachtegang toen). Met de kennis van nu zou ik ook denken dat 5-6kW meer dan voldoende is. Maar ook deze week dus weer 2 offertes die daar boven zitten. De genoemde vaillant van 7.5kW, en een Panasonic mono van 9kW zelfs (hier niet doorgevraagd omdat hij al ruim te duur was).

Ik heb overigens nog niet gekeken wat het minimum vermogen van de Vaillant 5.5 tov 7.5.
Andrehj schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Over dat buffervat vermeld je niet of dat een parallel of serieel buffervat is, dus daar is zonder meer info niet veel over te zeggen.
Dat staat niet gespecificeerd, dus ga ik zeker navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:04

DropjesLover

Dit dus ->

Nu heb ik al tijden wat problemen met mn warmtepomp, maar nu zag ik toch iets bijzonders in de logging...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-S_eWqNwAMnGDwwHER2nDTZODE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMJZjfOFXRxnbKd89yHVt0Mw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51HjhV9Ly_HszRLkhtTs82WjROQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNvCPY0HLeJOTJzhP466sEUN.jpg?f=fotoalbum_tile

Afgelopen week was overdag (tussen 6:30 en 17:30) de hele dag mn watertemperatuur enorm hoog, maar mn stroomverbruik nihil.
Goed, na het douchen 's ochtends springt hij even aan om het SWW op te warmen, maar dat is het ook.
De temperatuur in huis was gewoon comfortabel, en de vloerverwarming niet bijzonder warm ofzo.

Of zou het komen omdat de unit niet schakelde naar de vloerverwarming en de sensoren dus de hele tijd nog het SWW water zagen?

Mn unit pendelt nog steeds en iig al 1 andere installateur heeft aangegeven te weigeren iets aan de installatie geplaatst door een ander te willen doen. De oorspronkelijke installateur weigert ook omdat z'n Loria man afgelopen jaar is weggegaan, en hij nu niemand meer heeft die er iets van af weet :X

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 11-05-2023 00:02 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DropjesLover driewegklep die vast staat op sww stand waardoor je wp over je sww vat aan het pompen is?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
DropjesLover schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:00:
Nu heb ik al tijden wat problemen met mn warmtepomp, maar nu zag ik toch iets bijzonders in de logging...

[Afbeelding][Afbeelding]

Afgelopen week was overdag (tussen 6:30 en 17:30) de hele dag mn watertemperatuur enorm hoog, maar mn stroomverbruik nihil.
Goed, na het douchen 's ochtends springt hij even aan om het SWW op te warmen, maar dat is het ook.
De temperatuur in huis was gewoon comfortabel, en de vloerverwarming niet bijzonder warm ofzo.

Of zou het komen omdat de unit niet schakelde naar de vloerverwarming en de sensoren dus de hele tijd nog het SWW water zagen?

Mn unit pendelt nog steeds en iig al 1 andere installateur heeft aangegeven te weigeren iets aan de installatie geplaatst door een ander te willen doen. De oorspronkelijke installateur weigert ook omdat z'n Loria man afgelopen jaar is weggegaan, en hij nu niemand meer heeft die er iets van af weet :X
Wat meet welk stroomgebruik ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:36:
[...]

De beste installateur heeft geen flauw idee waar hij het over heeft.....

De elektrische elementen van de boiler en de binnenunit gaan helemaal nooit tegelijk aan. Die situatie staat gewoon beschreven in de handleidingen. Daar hoeft geen ingewikkelde schakelaar tussen, die kunnen gewoon samen op 1 fase op 1 groep en kunnen in de unit doorverbonden worden. Zie onderstaande tabel uit de service handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFUPGr272_DF8bL1DizUjTTLrKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3g96dOYcXMxWJuXj2Cl3YmV.png?f=fotoalbum_large

Het elektrisch element in de binnenunit gaat, mits goed geconfigueerd, nauwelijks aan. Eigenlijk alleen op de momenten dat warmtevraag start, terwijl de compressor nog in de wachttijd zit van het omschakelen tussen SWW en CV bedrijf, of na een defrost. Maar dan gaat het echt om periodes minder dan 2 minuten.

Overigens vind ik dat wel een nadeel van kiezen voor de 3-fase versie. De backup heater(s) moet(en) op een van de drie fases erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 11-05-2023 08:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:53:
[...]

De boiler en de binnenunit kunnen samen op 1 groep, zoals ik al eerder aangaf. Die gaan nooit tegelijk aan. Beter is om ze ieder een eigen groep te geven, maar het hoeft niet.

Ik heb zelf de 8kW Toshiba buitenunit op een C16A automaat en de binnenunit en boiler beide op een B16A automaat.

De boiler verbruikt 4 kWh per week voor de legionella-run op zondag (Het duurt +/- 2 uur om de boiler met het element op 65 graden te krijgen en hem daar 10 minuten te houden.)

De backup heater van de binnenunit verbruikte, over het hele stookseizoen, dus van 1 november tot nu, 2.5 kWh. Oftewel, dat element staat echt nauwelijks aan.

Als je toch 5x4 mm2 bij de binnenunit hebt, maak je daar een verdeelkast. Daarin doe je een hoofdschakelaar (verplicht) en een C16 automaat voor de buitenunit en twee B16 automaten voor de backup en de boiler. En dan nog kWh meters, zodat je precies ziet was het verbruik is.

Zoiets dus (hoewel in deze kast ook nog 3 groepen voor de zonnepanelen zitten en nog wat relais en toen ik de foto maakte klopten de labeltjes nog niet. Inmiddels wel.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k32nNs9LMOfoAR3yREKmPWCoHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYTbIlK1zCh9RYrewnyaetVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:23:
[...]

De boiler en de binnenunit kunnen samen op 1 groep, zoals ik al eerder aangaf. Die gaan nooit tegelijk aan. Beter is om ze ieder een eigen groep te geven, maar het hoeft niet.

Ik heb zelf de 8kW Toshiba buitenunit op een C16A automaat en de binnenunit en boiler beide op een B16A automaat.

De boiler verbruikt 4 kWh per week voor de legionella-run op zondag (Het duurt +/- 2 uur om de boiler met het element op 65 graden te krijgen en hem daar 10 minuten te houden.)

De backup heater van de binnenunit verbruikte, over het hele stookseizoen, dus van 1 november tot nu, 2.5 kWh. Oftewel, dat element staat echt nauwelijks aan.

Als je toch 5x4 mm2 bij de binnenunit hebt, maak je daar een verdeelkast. Daarin doe je een hoofdschakelaar (verplicht) en een C16 automaat voor de buitenunit en twee B16 automaten voor de backup en de boiler. En dan nog kWh meters, zodat je precies ziet was het verbruik is.

Zoiets dus (hoewel in deze kast ook nog 3 groepen voor de zonnepanelen zitten en nog wat relais en toen ik de foto maakte klopten de labeltjes nog niet. Inmiddels wel.):

[Afbeelding]
Top bedankt voor je reactie!

Met zo'n verdeelkast kan ik dan ook in 2-3 extra groepen aanmaken (wasmache, droger apart), omdat het toch verdeeld wordt over 3 fases? (overigens laat ik het doen door een electricien uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Sport_Life schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Top bedankt voor je reactie!

Met zo'n verdeelkast kan ik dan ook in 2-3 extra groepen aanmaken (wasmache, droger apart), omdat het toch verdeeld wordt over 3 fases? (overigens laat ik het doen door een electricien uiteraard)
Ja, daar kun je zoveel groepen in maken als er in passen.

Maar, de ingaande kabel is 5x4 mm2, die moet je dus op 20A afzekeren in de hoofdmeterkast. Je hebt dus maximaal 20A per fase ter beschikking. Ik zou dus de backup en boiler op een fase doen en de wasmachine/droger in ieder geval niet op dezelfde (die kunnen eventueel samen als het om een warmtepompdroger gaat, anders inderdaad allebei op een eigen fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik heb een in eerste instantie een simpele vraag, welke warmtepomp moet ik hebben?

Kleine situatieschets, wij gaan ons huis volledig verbouwen en isoleren en willen daarbij van het gas af.
De inhoud van de kamer is zo'n 190m3 (kamer, zijkamer, open keuken), we willen geen vloerverwarming, maar lage temperatuur radiatoren en een convectorput voor de schuifdeur.
Bovenverdieping stoken wij eigenlijk nooit, behalve de doucheruimte. Warmwatervoorziening wordt een 200 liter vat (geen bad, 2 personen).

Ik denk dat wij genoeg hebben aan een 5kW warmtepomp, maar de grote vraag is welke, zie door de bomen het bos niet meer,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:06
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:07:
Ik heb een in eerste instantie een simpele vraag, welke warmtepomp moet ik hebben?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Die heb ik natuurlijk al bekeken en volg dit topic al een tijd, maar toch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:06
Henri. schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:32:
[...]
Die heb ik natuurlijk al bekeken en volg dit topic al een tijd, maar toch :?
Misschien dan toch nog even wat specifieker kijken naar alles onder het eerste kopje ('Ik wil advies, welke info willen jullie dan van me hebben?')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:44

Kleine situatieschets, wij gaan ons huis volledig verbouwen en isoleren en willen daarbij van het gas af.
De inhoud van de kamer is zo'n 190m3 (kamer, zijkamer, open keuken), we willen geen vloerverwarming, maar lage temperatuur radiatoren en een convectorput voor de schuifdeur.
Bovenverdieping stoken wij eigenlijk nooit, behalve de doucheruimte. Warmwatervoorziening wordt een 200 liter vat (geen bad, 2 personen).

Ik denk dat wij genoeg hebben aan een 5kW warmtepomp, maar de grote vraag is welke, zie door de bomen het bos niet meer,
Moet er met de warmtepomp ook SWW worden gemaakt? Of een aparte warmtepompboiler?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:49
Ik denk dat je je dan het beste kunt gaan vervoegen in de afzonderlijke topics over de verschillende merken, zoals Panasonic, Toshiba, Vaillant, etc. Heb je al een voorkeur? Je zult wel iets meeer info moeten geven over wat er nog niet duidelijk is. Of gaat het echt alleen nog maar om het merknaampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:44

Misschien is de Panasonic Aquarea L-serie iets voor jou? Deze kan ook hogere temperaturen leveren, kan handig zijn met radiatoren en een convector als het een keer erg koud is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

Itho Daalderop Amber

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:49
Jajajaja... niet teveel dat ding gaan lopen pluggen he :>
Pagina: 1 ... 26 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)