WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Waarom niet de link naar het warmtepomp specifieke gedeelte. Daar gaat dit topic tenslotte over.Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Dat is het probleem van de RVO.![]()
Het zijn regels van diezelfde overheid.
Voor wie er in geïnteresseerd is en wil weten hoe het echt zit:
https://www.rvo.nl/subsid...g/isde/wet-en-regelgeving
Probleem is dat je dan regels tegenkomt die niet kloppen.Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Voer in de zoekfunctie sbi code oof kvk en voila ga er maar een avondje voor zitten
De tekst over de SBI-codes bijvoorbeeld is niet afkomstig van de RVO, maar van de Groene Energiewinkel.
De tekst is onvolledig en daardoor onjuist.
Vind het altijd zo makkelijk om te zeggen 'voer dit in in Google en zoek het zelf uit'.
Wie claimt, moet bewijzen.
De RVO is helemaal niet zo strikt.
Je moet het alleen niet uit laten voeren door een keurslager of een sportschool.
SBI-codes worden door de RVO bijvoorbeeld nergens genoemd.
Wel over bepaalde secties, maar dan hebben ze het ook meteen weer over vergelijkbare secties. Die ze dan weer niet benoemen.
Het staat in dit document.Omebas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Waarom niet de link naar het warmtepomp specifieke gedeelte. Daar gaat dit topic tenslotte over.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0035474/2023-04-29
Je moet het alleen her en der bij elkaar schrapen, omdat ze een wartmepomp soms een warmtepomp noemen, maar omdat deze valt onder ruimteverwarmingstoestellen of waterverwarmingstoestellen is het soms wat lastiger.
Lees bijvoorbeeld Artikel 4.5.2
Bij Artikel 4.5.1.c vind je de omschrijving wat een installatiebedrijf volgens de RVO is.
Nou danny.s, we zijn een flink aantal posts verder en de gemoederen zijn wat hoog opgelopen.danny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:29:
In mijn zoektocht naar alternatieven (na de 27% prijs stijging) ben ik bij een Belgische installateur uitgekomen, die (waarschijnlijk) ook nog eens een prijs weet aan te bieden waar ik me in kan vinden. Ben nog op de offerte aant wachten, maar de grove prijs schatting van hem weet me wel optimistisch te stemmen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik niet via een NL installeur te WP laten installeren? Of blijft alles gewoon hetzelfde als NL (ook qua subsidie e.d.)?
Maar het kan dus gewoon. Controleer zelf wel of die installateur staat ingeschreven in de Belgische KVK onder de juiste codes.
Ik weet nu idd waar ik op moet letten. Thanks iedereen.Superbeagle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Nou danny.s, we zijn een flink aantal posts verder en de gemoederen zijn wat hoog opgelopen.![]()
Maar het kan dus gewoon. Controleer zelf wel of die installateur staat ingeschreven in de Belgische KVK onder de juiste codes.
Heb hier een lijst gevonden van ‘erkende’ installateurs in België. Ik ben verder niet bekend met de regels in België maar ik gok dat als hij op de lijst voorkomt je al een heel eind bent.danny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:26:
[...]
Ik weet nu idd waar ik op moet letten. Thanks iedereen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Interessant, daar staat ie niet tussen als ik het even snel goed zie (op m’n telefoon). Zal hem morgen eens contacteren hoe het zit. Hij gaf zal aan dat subsidie geen probleem was, maar ik denk, dubbel check hier even. Dus ik heb nu iig materiaal om door te vragen bij hem hoe het dan precies zit.Superbeagle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:30:
[...]
Heb hier een lijst gevonden van ‘erkende’ installateurs in België. Ik ben verder niet bekend met de regels in België maar ik gok dat als hij op de lijst voorkomt je al een heel eind bent.
Ik ken de Belgische wetgeving niet.danny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Interessant, daar staat ie niet tussen als ik het even snel goed zie (op m’n telefoon). Zal hem morgen eens contacteren hoe het zit. Hij gaf zal aan dat subsidie geen probleem was, maar ik denk, dubbel check hier even. Dus ik heb nu iig materiaal om door te vragen bij hem hoe het dan precies zit.
Ook geen idee wat ze met een erkende installateur bedoelen.
Erkend door de overheid? Of erkend door bijvoorbeeld een vakvereniging.
In Nederland wordt soms ook gesproken over erkende installateurs.
Maar wij kennen dat bij installatie - bij mijn weten - niet als in 'erkend door de overheid'.
Wat niet wil zeggen dat iedereen zomaar alles mag doen. Werken met bepaalde stoffen zoals wat in airco's zit of met asbest, mag je niet zomaar.
Vraag naar zijn Belgische KvK inschrijving en kijk na in welke sectie hij staat.
Staat hij in de goede sectie, dan is het goed.
Hoe kom je daar nou bij? Zolang je maar een factuur hebt met de post "in bedrijf stelling" is er niets aan de hand. RVO deed niet moeilijk bij mijn 3 warmtepompen die ik zelf geïnstalleerd heb.elektriekert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:11:
Ook hier geldt dat je niet zelf een Warmtepomp mag installeren om nog subsidie te kunnen krijgen maak ik uit de RVO op.
Ze schijnen tegenwoordig iets moeilijker te doen. Een inbedrijfstelling alleen is niet meer genoeg. Wanneer heb jij de warmtepompen geïnstalleerd?ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:19:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? Zolang je maar een factuur hebt met de post "in bedrijf stelling" is er niets aan de hand. RVO deed niet moeilijk bij mijn 3 warmtepompen die ik zelf geïnstalleerd heb.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Laatste half jaar van 2022. De 125/6 in december. Factuur en betalingsbewijs was genoeg....Jojan265 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:21:
[...]
Ze schijnen tegenwoordig iets moeilijker te doen. Een inbedrijfstelling alleen is niet meer genoeg. Wanneer heb jij de warmtepompen geïnstalleerd?
Ik heb ze nog gemaild, omdat ik op papier wilde hebben of ik het zelf mocht doen. Hun antwoord:ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:19:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? Zolang je maar een factuur hebt met de post "in bedrijf stelling" is er niets aan de hand. RVO deed niet moeilijk bij mijn 3 warmtepompen die ik zelf geïnstalleerd heb.
Desondanks heb ik hier wel vraagtekens bij: als je het leidingwerk bijvoorbeeld zelf vervangt en klaarmaakt, heeft dat in principe niet direct iets met de warmtepomp te maken.De warmtepomp moet echt in het geheel door een installatiebedrijf zijn geïnstalleerd. Er is geen grens van wat u zelf wel kan doen qua plaatsing, het moet allemaal door de installateur gedaan zijn.
Dat is helemaal correct.elektriekert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:11:
Ook hier geldt dat je niet zelf een Warmtepomp mag installeren om nog subsidie te kunnen krijgen maak ik uit de RVO op.
Alleen wordt daar door de DHZérs de hand mee gelicht.
"De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:19:
[...]
Bron:
https://www.rvo.nl/subsid...en/warmtepomp#voorwaarden
Via via een installatiefactuur regelen kan natuurlijk ook.
Waarom? Er staat nergens in de regelgeving dat de installateur fysiek aanwezig moet zijn. Een Vaillant dealer kan probleemloos op afstand achter zijn laptop een monoblok in bedrijf stellen.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:32:
[...]
Dat is helemaal correct.
Alleen wordt daar door de DHZérs de hand mee gelicht.
Hoe had je gedacht dat de RVO dit kan controleren? Ze zijn allang blij dat ze stortvloed aan aanvragen kunnen verwerken.......elektriekert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:36:
[...]
"De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."
Bron:
Dat iets lukt en goedgekeurd wordt betekent niet dat het mag.ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:19:
[...]
m.i. begint de WP bij de 1 1/4 aansluiting van de WP zelf.marcop23 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik heb ze nog gemaild, omdat ik op papier wilde hebben of ik het zelf mocht doen. Hun antwoord:
[...]
Desondanks heb ik hier wel vraagtekens bij: als je het leidingwerk bijvoorbeeld zelf vervangt en klaarmaakt, heeft dat in principe niet direct iets met de warmtepomp te maken.
De WP heeft een subsidienummer en dat is de WP t/m zijn eigen aansluitpunten.
- de tekst van de Wet - taalkundig uitgelegd - spreekt van de WP geheel laten aanleggen. Leidingen en appendages behoren niet tot de WP.
Niet bekend, of er een aanvulling op de Wet is of een bijbehorende uitleg.
Maar ik zou gedoe willen voorkomen.
Het is absoluut een verdedigbaar standpunt dat het waterzijdige installatiewerk plus het elektrische deel geen direct deel uit maakt van de WP waarvoor subsidie wordt ontvangen, maar ................
de subsidie wordt gegeven voor de installatiekosten maar dan is het wel weer vreemd dat de koopsom van de WP basis is voor die subsidie.
Er is hier vast iemand die de kennis hieromtrent paraat heeft.
Ik zou zelfs niet een klant willen uitleggen waarom ik daar als installateur totaal niets voor zou voelen en bij een ramp opdraaien voor de ontstane schade en of slachtoffers hetgeen bovendien bij een dergelijke werkwijze niet verzekerd zou zijn door een bedrijfs WA verzek. Heeft ook niets van doen met beroepsmoraal waar hier zo op gefoeterd wordt.ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Waarom? Er staat nergens in de regelgeving dat de installateur fysiek aanwezig moet zijn. Een Vaillant dealer kan probleemloos op afstand achter zijn laptop een monoblok in bedrijf stellen.
t.b.v. mijn installateur heb ik hem eigenerbeweging een schriftelijke verklaring gegeven -voor de opdracht - dat de gehele installatie naar mijn ontwerp is en hij niet aansprakelijk is voor hetgeen hij niet heeft aangelegd en ook niet voor de goede werking voor zover het de waterzijdige aansluiting etc betreft.
Dat leek mij niet meer dan fair t.o. hem en bovendien bespoedigde dit de zaak en drukte dat de kosten omdat hij zich niet meer in een aantal facetten behoefde te verdiepen.
Door rood rijden is fout ook al staat er geen agent.ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Hoe had je gedacht dat de RVO dit kan controleren? Ze zijn allang blij dat ze stortvloed aan aanvragen kunnen verwerken.......
Dit laatste is valsheid in geschrifte en bovendien fraude door 2 of meer partijen.elektriekert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:36:
[...]
"De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."
Bron:
Waar staat dit? En ik welke wet?Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:45:
[
- de tekst van de Wet - taalkundig uitgelegd - spreekt van de WP geheel laten aanleggen. Leidingen en appendages behoren niet tot de WP.
Er staat dat een warmtepomp door een bouwinstallatie bedrijf (of een ander bedrijf) moet zijn aangelegd.
Maar over de omvang van de werkzaamheden en wat er wel of niet bijhoort, kan ik niets vinden.
Ik lees het antwoord van de RVO, maar vraag me af waar ze dat woord 'geheel' vandaan halen.marcop23 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik heb ze nog gemaild, omdat ik op papier wilde hebben of ik het zelf mocht doen. Hun antwoord:
Je zou kunnen zeggen dat het in de geest van de wet is; wellicht dat ze dat bedoelen.
Het is een beetje lastig om precies de grenzen aan te geven wat precies de installatie is, en wat niet.elektriekert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:36:
[...]
Alles zal in redelijkheid beoordeeld worden.
Het apparaat op zijn plaats zetten, zou je ook tot installatie kunnen rekenen.
Maar denk niet dat er iemand klaagt als je helpt sjouwen.
Maar een gat in de muur boren mocht dit nodig zijn?
Als een bedrijf dit doet is dit volgens mij gewoon een volledige installatie.
Dus wat is het verschil met wanneer je al deze voorbereidingen doet, en een bedrijf alleen de pomp aansluit.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
https://wetten.overheid.n...0#Hoofdstuk4_Titeldeel4.5 (dit is de meest recente versie van alle aanpassingen aan deze wet, en geldig per 02-01-2023)
/f/image/v1eJkoXYvZqc3pF3YjXdQ30t.png?f=fotoalbum_large)
dus het antwoord op de originele vraag: zolang het bedrijf uit BE een bouwbedrijf of bouwinstallatiebedrijf is, dan is het volgens de wet OK
/f/image/3SAMVBTgJR0fJYxVmC6wQUwd.png?f=fotoalbum_large)
wat er wel en niet onder de installatie wordt verstaan, wordt niet gespecificeerd en kan dus van alles zijn.
dit ten aanzien van de onjuist verspreide lijst van SBI codes, al dan niet de vereiste voor buitenlandse bedrijven voor het hebben van een kvk inschrijving
[ Voor 13% gewijzigd door LinuZZ op 08-05-2023 21:35 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
@Superbeagle linkte een interessant artikel over iemand die geen subsidie kreeg.LinuZZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:22:
wat er wel en niet onder de installatie wordt verstaan, wordt niet gespecificeerd en kan dus van alles zijn.
Maar die persoon stuurde facturen van € 0,01 in.
Da's natuurlijk niet handig.
en ook daar gaat het alleen om het feit dat het bedrijf van de installatie op het moment van het sturen van de factuur geen bouwbedrijf of bouwinstallatie bedrijf was, niet om de € 0,01. als het bedrijf wel een bouwbedrijf was, ben ik heel benieuwd wat er dan gebeurd was. mijn boeren-fluitjes rechtsgevoel zegt dat de subsidie dan keurig was uitgekeerdRzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:27:
[...]
@Superbeagle linkte een interessant artikel over iemand die geen subsidie kreeg.
Maar die persoon stuurde facturen van € 0,01 in.
Da's natuurlijk niet handig.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik denk het niet.LinuZZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:31:
[...]
en ook daar gaat het alleen om het feit dat het bedrijf van de installatie op het moment van het sturen van de factuur geen bouwbedrijf of bouwinstallatie bedrijf was, niet om de € 0,01. als het bedrijf wel een bouwbedrijf was, ben ik heel benieuwd wat er dan gebeurd was. mijn boeren-fluitjes rechtsgevoel zegt dat de subsidie dan keurig was uitgekeerd
Omdat er altijd zoiets bestaat als 'de geest van de wet'.
De wet bakent niet alles haarscherp af.
Denk dat de rechter niet over die € 0,01 begonnen is, omdat het niet nodig was.
Maar ik denk wel dat die € 0,01 de reden was dat de persoon uberhaupt voor de rechter kwam.
Als het een redelijke factuur was geweest, had waarschijnlijk niemand het opgemerkt.
Ik praat niet over of men controleert.ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Hoe had je gedacht dat de RVO dit kan controleren? Ze zijn allang blij dat ze stortvloed aan aanvragen kunnen verwerken.......
Ik heb het slechts over de voorwaarden.
Vind 't ook best hoog, zeker voor zo'n recent product. Enige wat ik kan bedenken is dat de eTwist thermostaat ook wordt gevoed uit de Elga.Blihi schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:32:
@connos Ik vind het standby verbruik nog best hoog. Mijn Toshiba doet 8 Watt continu. Waar heeft die Elga dat vermogen allemaal voor nodig?
Klopt, dit werd onlangs geopperd door iemand in een ander forum.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:57:
[...]
Dit laatste is valsheid in geschrifte en bovendien fraude door 2 of meer partijen.
Mijn Mitsubishi heeft één stand-by verbruik van +/- 30Wconnos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Vind 't ook best hoog, zeker voor zo'n recent product. Enige wat ik kan bedenken is dat de eTwist thermostaat ook wordt gevoed uit de Elga.
Vind 15W nog meevallen…
Zal deels de carterverwarming zijn of zoiets…
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-05-2023 22:21 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De laatste zin: denk het niet. Opk al moet je een heel verhaal bedenken, hier wordt openlijk een loopje genomen met een serieuze regeling.LinuZZ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:31:
[...]
en ook daar gaat het alleen om het feit dat het bedrijf van de installatie op het moment van het sturen van de factuur geen bouwbedrijf of bouwinstallatie bedrijf was, niet om de € 0,01. als het bedrijf wel een bouwbedrijf was, ben ik heel benieuwd wat er dan gebeurd was. mijn boeren-fluitjes rechtsgevoel zegt dat de subsidie dan keurig was uitgekeerd
Die waarschijnlijk de plank volledig mis slaat. Er zullen massa 's tweakers zijn, welke de warmtepomp beter kunnen installeren en inregelen dan de "echte" installateurs.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:24:
[...]
De laatste zin: denk het niet. Opk al moet je een heel verhaal bedenken, hier wordt openlijk een loopje genomen met een serieuze regeling.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Er zijn een aantal tweakers goed en de rest leert het al doende en door schade en schande een beetje. Maar dat is totaal niet het punt.Jojan265 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:26:
[...]
Die waarschijnlijk de plank volledig mis slaat. Er zullen massa 's tweakers zijn, welke de warmtepomp beter kunnen installeren en inregelen dan de "echte" installateurs.
Ik woon pas een jaartje in deze woning. In de winter heb ik voornamelijk gestookt met airco. Vooral omdat in de dagen dat ik wel de vloerverwarming zijn werk liet doen, er gauw 6 tot 8 kuub gas werd weggestookt. Werd mij iets te prijzig.
Woning is uit 2005. Isolatiewaarde bijna alles 3,5RC. Plat dak (gedeelte van de woning) is inmiddels ruim 5,5 door middel van omgekeerd dak isolatie. Er is wel veel glasoppervlak, plus veel dakoppervlak, waardoor alsnog veel warmteverlies vermoed ik.
Hoe dan ook. Ik heb wel een EPN berekening terug gevonden van de woning. Waar uitgebreid wordt berekend wat de benodigde energie is. Er staan echter geen eenheden benoemd, dus ik vind de gegevens moeilijk te interpreteren. Kan iemand mij wegwijs maken? Mocht iemand een goede referentie hebben naar een artikel, dan kan ik mij daar in gaan verdiepen.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ah duidelijk!JBtL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:07:
@Frankvbr Dit wordt over het algemeen in MJ (megajoule) aangegeven. 3.6 MJ = 1kWh, dus voor verwarmen zou je ca. 1000 m3 gas per jaar nodig hebben. Er wordt iets meer dan 500 m3 voor warm water gerekend, wat vrij ruim lijkt. Misschien kan je dat zelf wel goed schatten aan de hand van het gasverbruik in een maand dat je geen gas voor verwarmen hebt gebruikt. Voor verwarmen zou je een warmtepomp van 5 kW (bij -7/-10) nodig hebben, dat wordt waarschijnlijk 6 kW als je warm water ook met de warmtepomp gaat doen.
Dat verklaart een hoop. Vorige woning kwam ik weg met 700 kuub, die was uit 1995 en minder geisoleerd maar ook veel minder glasoppervlak. Dus dit bevestigt wel mijn verwachting dat ik hoger in verbruik uit kom.
Gasverbruik warm water (douche dus) is misschien 10 tot 20 kuub per maand (deels thuiswonende kinderen, zelf ook vaak weg, kort douchen).
Zat zelf te denken aan een Itho amber 95. Die zou dan net voldoen. Itho amber 120 ruimer.
Kan ik uit zo'n warmteverliesrapport ook een indicatie halen van het minimumvermogen (inzake pendelen)?
Minimum vermogen is afhankelijk van de afgifte.Frankvbr schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:21:
[...]
Ah duidelijk!
Dat verklaart een hoop. Vorige woning kwam ik weg met 700 kuub, die was uit 1995 en minder geisoleerd maar ook veel minder glasoppervlak. Dus dit bevestigt wel mijn verwachting dat ik hoger in verbruik uit kom.
Gasverbruik warm water (douche dus) is misschien 10 tot 20 kuub per maand (deels thuiswonende kinderen, zelf ook vaak weg, kort douchen).
Zat zelf te denken aan een Itho amber 95. Die zou dan net voldoen. Itho amber 120 ruimer.
Kan ik uit zo'n warmteverliesrapport ook een indicatie halen van het minimumvermogen (inzake pendelen)?
Met vloerverwarming niet zo spannend, met radiatoren/convectoren meer een dingetje.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik zou dan zelf voor de Amber 95 gaan, 5.5 kW bij -10 is echt wel voldoende voor verwarming + warm water. En er zit nog een 3kW backup in. Minimum vermogen is trouwens met name afhankelijk van de warmtepomp, naast buitentemperatuur en afgiftesysteem. Voor de 95 is het minimum 2.8 kW. Nog een reden om niet de 120 te kiezen, want daar is het minimum 4.2 kW (bij 7/35), en loopt de warmtepomp waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd in en uit te schakelen met vloerverwarming.
[ Voor 65% gewijzigd door JBtL op 09-05-2023 00:18 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Die komt eind dit jaar op de markt.
[ Voor 48% gewijzigd door RVerheijden op 09-05-2023 07:33 ]
Die heeft mijn installateur afgeraden. Probleem is niet dat het een slechte warmtepomp is, probleem zit hem in de jaarlijkse onderhoud, Bosch-Nefit doet geen onderhoud, en omdat het op een schuin dak staat moet de eigenaar van de woning cq warmtepomp voor ieder onderhoud een steiger huren vanwege veilig werken, plus de warmtepomp werkt op basis van propaan, en daarom moet er zo'n constructie gebouwd worden op het dak, propaan mag in deze hoeveelheden niet binnen huis geplaatst worden vanwege licht ontvlambaar.RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:27:
Wat vinden jullie van de Nefit Bosch Compress 5800i AWR?
Die komt eind dit jaar op de markt.
Heren? Tellen dames niet meer mee?Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Heren dit is al xxxxx maal beschreven in de diverse topics op tweakers ook hier! On topic please
😅
Dit omdat met de huidige geluidsnormen voor geluid op de erf grens en de breedte van ons huis en de plaatsen waar de warmte pomp dan kon staan. Alleen anders achter in de tuin een optie zou zijn dan werden de leidingen echter zeer lang ( ongeveer 20m )waardoor er teveel warmte verlies zou zijn. Ik weet niet of het geluid wat de buitenunits produceren sinds begin 2022 is verlaagd waardoor er mgelijk nu andere opties zijn. De installateur waar wij oorspronkelijk hadden besteld heeft brand gehad en ze zijn nu aan het kijken wat er mogelijk is om hun klanten toch op korte termijn te kunnen helpen. We zijn nu aan het kijken naar alternatieven mocht men niets geregeld krijgen. Aangezien we al meer dan een jaar wachten.
Dan hebben we het wel over een monoblock. Bij koelleidingen is dat weer anders.
Wij zitten met het zelfde, wij wilde eerst de Vincent van Itho Daalderop, maar die is helaas net te zwak gebleken volgens berekeningen van de installateur, maar dat is er een met een buitenunit. Bij ons is de Bosch ook langgekomen maar die is daarmee ook weer afgewezen vanwege de forse nadelen. Bij ons was met de buitenunit niet perse het warmteverlies maar wel de extra buizen in huis omdat de binnenunit op zolder zou komen te staan en de buitenunit beneden. Maar ondertussen moet de installateur weer terug naar de tekentafel.RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:45:
@spijkerhoofd Bedankt voor de reactie. Ik heb in het verleden diverse installateurs hier gehad ( begin 2022) En die gaven allen aan dat het dak eigenlijk bij ons huis de beste oplossing was.
Dit omdat met de huidige geluidsnormen voor geluid op de erf grens en de breedte van ons huis en de plaatsen waar de warmte pomp dan kon staan. Alleen anders achter in de tuin een optie zou zijn dan werden de leidingen echter zeer lang ( ongeveer 20m )waardoor er teveel warmte verlies zou zijn. Ik weet niet of het geluid wat de buitenunits produceren sinds begin 2022 is verlaagd waardoor er mgelijk nu andere opties zijn. De installateur waar wij oorspronkelijk hadden besteld heeft brand gehad en ze zijn nu aan het kijken wat er mogelijk is om hun klanten toch op korte termijn te kunnen helpen. We zijn nu aan het kijken naar alternatieven mocht men niets geregeld krijgen. Aangezien we al meer dan een jaar wachten.
Mag ik vragen uit welk jaar uw woning komt? Onze woning komt uit 2014 en zoals de installateur al benoemde is het helaas geen rekening destijds gehouden met een toekomst van warmtepomp of zonnepanelen helaas. Vooral dat laatste is raar want die waren 9 jaar geleden ook al beschikbaar.RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:07:
@spijkerhoofd Dat is bij ons ook de CV ketel hangt nu op zolder en daar zijn de dikste buizen. Hoe verder naar beneden hoe dunner ze worden. Ze zitten deels in de binnenmuur en deels in een voorzet wand. Dus buizen vervangen zou aardag wat breekwerk kosten.
Heb je al de opening post geraadpleegd? Daar staat ook iets over het "officiële" rekentool van de rijksoverheid voor de geluidsproductie op de erfgrens.spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:06:
Ik heb wel een andere vraag aan de mede topic mensen, hoe is het met de geluidsproductie van de moderne buitenunit cq monoblock? We willen natuurlijk geen burenruzie vanwege een dure warmtepomp.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb de OP doorgescrolled maar ik kan de rekentool niet vinden. Daarbij ik wil ook de gebruikerservaringen hierover weten want cijfers zijn leuk maar dat zegt mij minder dan wat daadwerkelijke gebruikers ervaren.dunklefaser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:12:
[...]
Heb je al de opening post geraadpleegd? Daar staat ook iets over het "officiële" rekentool van de rijksoverheid voor de geluidsproductie op de erfgrens.
Als in de nabijheid van de woning niet kan qua geluid, is er dan geen andere optie dan gelijk maar helemaal achterin de tuin ?RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:45:
@spijkerhoofd Bedankt voor de reactie. Ik heb in het verleden diverse installateurs hier gehad ( begin 2022) En die gaven allen aan dat het dak eigenlijk bij ons huis de beste oplossing was.
Of is dat slechts een meter of 10 ?
Oeps, blijkt 20m, halverwege niet een optie ?
Uiteraard: Luisteren kan je ook of beter "meten is weten", maar dan staat dat ding al. - En daadwerkelijke ervaringen van anderen zijn interessant en geven misschien een indicatie als je de exacte opstelling en omgeving kent, maar anders zijn ze alleen maar anekdotisch.
Als ik de berekening niet zelf kan doen, zou ik het gespecialiseerde installatiebedrijf vragen.
Just my € 2 ct
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Soms kun je de oude buizen beter buiten gebruik stellen en een andere oplossing kiezen.RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:07:
@spijkerhoofd Dat is bij ons ook de CV ketel hangt nu op zolder en daar zijn de dikste buizen. Hoe verder naar beneden hoe dunner ze worden. Ze zitten deels in de binnenmuur en deels in een voorzet wand. Dus buizen vervangen zou aardag wat breekwerk kosten.
Lees dat de buizen naar beneden steeds dunner worden, blijft er voldoende diameter beneden over voor een goede flow ? Weliswaar heb je met 400m3/850kWh niet echt veel nodig, maar toch ..
WP op het dak lijkt me overigens wel de laatste optie
[ Voor 20% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 09:06 ]
Het beproefde spul hier is Terrendis, maar ik zou deze van Armacell zeker in overweging nemen (nog minder verlies):RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:05:
@verkeerslicht Dat valt inderdaad best mee. Koeling is niet nodig. Dan wordt het kijken of een andere installateur mogelijk eens tijd heeft om te komen kijken en een offerte te maken. De tuin heeft met dat geringe verlies toch de voorkeur.
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html
Beide merken zijn overigens goed aan de prijs, dat wel.
[ Voor 35% gewijzigd door RVerheijden op 09-05-2023 08:43 ]
Je zou denken dat je met een 3 a 4 kW WP gemakkelijk die 400/500m3 gasRVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:34:
@spijkerhoofd Mijn woning is van 1969 en heeft 15 zonnepanelen van 400Wp liggen en is sinds we deze 5 jaar geleden gekocht hebben waar mogelijk door ons zelf geisoleerd. Spouw en kruipruimte hebben we laten doen. We zijn van 800m3 toen we hier het eerste jaar woonden naar 339m3 gas in 2022 gegaan. Dan komt natuurlijk mede door de hogere temperaturen de laatste jaren maar zeker ook door de extra Isolatie. De woning heeft volledig HR++ glas en alle muren van de buitenschil zijn naast de spouwmuur isolatie nog voorzien van voorzet wanden van 105mm pir platen afgewerkt met gipsplaat.
kunt doen vergeten. ( ook nog incl SWW ) 105mm pir isoleert geweldig en dan ook nog spouw isolatie. Uit de grafiek m.b.t. gasverbruik blijkt, dat de isolatie er voor zorgt dat je in de wintermaanden nauwelijks meer verbruikt dan in het voor- en naseizoen. Beter bewijs van effectief werkende isolatie is er niet.
Chapeau !
[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 09:59 ]
Ik heb zelf de laatste generatie Vaillant, doodstil en heb er een vaantje op moeten plakken om te zien wanneer ie draait:spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:06:
Ik heb wel een andere vraag aan de mede topic mensen, hoe is het met de geluidsproductie van de moderne buitenunit cq monoblock? We willen natuurlijk geen burenruzie vanwege een dure warmtepomp.
Buitenunit in schuur
Je kan aan het gewicht zien dat er heel veel zorg besteed is aan geluidsdempende maatregelen. En vergeet niet dat de grootste deel van de tijd ze op laag vermogen draaien. Wat wel een ding kan zijn dat als je hem ook gebruikt voor SWW hij wel af en toe op hoog vermogen draait, ook in de zomer! Om dat te voorkomen kan je beter een aparte WPB installeren.
Wel even nieuwsgierig hoeveel watt verlies het is bij koudemiddel leiding met de standaard isolatie in een mantelbuis?verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:59:
@RVerheijden Met goede grondleidingen (125mm) heb je zon 6 Watt verlies per meter. Dus als je 20m (40 retour) moet overbruggen, dan is dat ongeveer 240W verlies wat best verwaarloosbaar is. Met een cop van 4 is dit zo'n 60W effectief.
Dan hebben we het wel over een monoblock. Bij koelleidingen is dat weer anders.
Blaaaaad
Wij verbruiken tussen de 500 en de 600 kuub, precies weten we het nog niet omdat wij er nog geen jaar wonen hier en omdat we nu koken op elektra sinds maart. Moet erbij zeggen dat we overdag niet thuis zijn door de weeks en de kachel dus uitstaat. Afgelopen 1,5 week hebben wij de kachel niet aangehad. Ook nu staat hij uit en de binnentemp is 19 graden vanochtend.RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:34:
@spijkerhoofd Mijn woning is van 1969 en heeft 15 zonnepanelen van 400Wp liggen en is sinds we deze 5 jaar geleden gekocht hebben waar mogelijk door ons zelf geisoleerd. Spouw en kruipruimte hebben we laten doen. We zijn van 800m3 toen we hier het eerste jaar woonden naar 339m3 gas in 2022 gegaan. Dan komt natuurlijk mede door de hogere temperaturen de laatste jaren maar zeker ook door de extra Isolatie. De woning heeft volledig HR++ glas en alle muren van de buitenschil zijn naast de spouwmuur isolatie nog voorzien van voorzet wanden van 105mm pir platen afgewerkt met gipsplaat.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Bij koudemiddel is dat best complex omdat het nog door de condensor heen moet (nadat het verlies al is opgetreden). Ook drukval speelt hier een rol.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:05:
[...]
Wel even nieuwsgierig hoeveel watt verlies het is bij koudemiddel leiding met de standaard isolatie in een mantelbuis?
De ervaring hier leert dat de standaard isolatie van koelleidingen vaak ver onder de maat is.
@flippy is de kennisdrager op dat gebied.
Dank je! Daar heb ik wat aan. Ook mooi te lezen dat hij tijdens de echt koude dagen 60kwh aan warmte opwekt, dat is zeker positief!ds23man schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Ik heb zelf de laatste generatie Vaillant, doodstil en heb er een vaantje op moeten plakken om te zien wanneer ie draait:
Buitenunit in schuur
Je kan aan het gewicht zien dat er heel veel zorg besteed is aan geluidsdempende maatregelen. En vergeet niet dat de grootste deel van de tijd ze op laag vermogen draaien. Wat wel een ding kan zijn dat als je hem ook gebruikt voor SWW hij wel af en toe op hoog vermogen draait, ook in de zomer! Om dat te voorkomen kan je beter een aparte WPB installeren.
De leidingen hebben alleen een condenswerende laag (die witte isolatie is alleen om condens tegen te houden) en de koperen leiding is even heet over de hele afstand als de compressor uitlaat. Alle warmte die men verliest door die ene cm foam dient dus gecompenseerd te worden door de compresor. Dus je zit met meer (koeltechnische) balletjes in de lucht dan alleen het pure warmteverlies die natuurlijk aanzienlijk hoger is. Immers is een koperen pijp met 1cm isolatie erom die makkelijk temperaturen van 60 a 80 graden aantikt meer dan die paar watt verlies oplevert dan wat een waterleiding doet zoals hierboven al aangegeven word.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:05:
[...]
Wel even nieuwsgierig hoeveel watt verlies het is bij koudemiddel leiding met de standaard isolatie in een mantelbuis?
Fabrikanten geven ook vaak correcties op vermogen versus afstand die best aan kan tikken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb er geen eTwist aan hangen maar een aan/uit thermostaat op batterijen, dus dat is het niet. Waarschijnlijk inderdaad carterverwarming zoals @DutchWing zegt, en verder een beetje standbyverbruik van het scherm van de binnenunit die altijd aan staat.connos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Vind 't ook best hoog, zeker voor zo'n recent product. Enige wat ik kan bedenken is dat de eTwist thermostaat ook wordt gevoed uit de Elga.
‘t Zijn meestal heren die niet goed ‘t topic doorlezen en eigenwijs dezelfde issues weer blijven herhalen, goed dat dames daarop niet aangesproken worden toch?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als je iedere leuke vrouw die zich hier technisch onderscheidt brutaal een manwijf kunt noemen is er nog geen man over boordblb4 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:20:
[...]
‘t Zijn meestal heren die niet goed ‘t topic doorlezen en eigenwijs dezelfde issues weer blijven herhalen, goed dat dames daarop niet aangesproken worden toch?
Bij de 6kW is het stand-by verbruik een stuk lager, het ligt aan de buitenunit van de 4kW.Blihi schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:32:
@connos Ik vind het standby verbruik nog best hoog. Mijn Toshiba doet 8 Watt continu. Waar heeft die Elga dat vermogen allemaal voor nodig?
@Frankvbr Vaak wordt teveel gekeken naar vermogen bij -10 graden. Hoe vaak komt dat in NL nog voor en wat is het effect van een Kw te weinig vermogen op dat moment? Of de backup van 3 Kw helpt op dat moment mee om de temperatuur op niveau te houden ( afhankelijk van de instellingen ) of het is 1 graadje kouder in de woning in de ochtend. Bij -10 schijnt bijna altijd de zon en haalt de warmtepomp het in de ochtend wel weer bij.JBtL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:07:
@Frankvbr
Ik zou dan zelf voor de Amber 95 gaan, 5.5 kW bij -10 is echt wel voldoende voor verwarming + warm water. En er zit nog een 3kW backup in. Minimum vermogen is trouwens met name afhankelijk van de warmtepomp, naast buitentemperatuur en afgiftesysteem. Voor de 95 is het minimum 2.8 kW. Nog een reden om niet de 120 te kiezen, want daar is het minimum 4.2 kW (bij 7/35), en loopt de warmtepomp waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd in en uit te schakelen met vloerverwarming.
Voor die 3 nachten per jaar kan je je ook wat warmer kleden :-).Belangrijker is het minimale vermogen om bij temperaturen van 10-12 graden de warmtepomp zonder onderbrekingen door te laten draaien. Dat zijn wellicht wel 100 dagen in een seizoen. Ook speelt het afgiftesysteem een grote rol. 6 jaar geleden compenseerde ik 1500 kuub gas met een veel te kleine 5 Kw warmtepomp en toch was het nooit echt koud in huis. De huidige 9 Kw doet het nu al jaren gasloos bij 20.5 graden kamertemperatuur en 24/7
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Oefflippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:34:
[...]
De leidingen hebben alleen een condenswerende laag (die witte isolatie is alleen om condens tegen te houden) en de koperen leiding is even heet over de hele afstand als de compressor uitlaat. Alle warmte die men verliest door die ene cm foam dient dus gecompenseerd te worden door de compresor. Dus je zit met meer (koeltechnische) balletjes in de lucht dan alleen het pure warmteverlies die natuurlijk aanzienlijk hoger is. Immers is een koperen pijp met 1cm isolatie erom die makkelijk temperaturen van 60 a 80 graden aantikt meer dan die paar watt verlies oplevert dan wat een waterleiding doet zoals hierboven al aangegeven word.
Fabrikanten geven ook vaak correcties op vermogen versus afstand die best aan kan tikken.
Waarom split hoor ik je denken, om te voorkomen dat de wisselaar kan bevriezen.
Ga er nog even goed over nadenken.
Blaaaaad
Maar wel is die 9kW 1kW meer dan strikt noodzakelijk, helemaal als je ook nog aan -6/-8 *C refereert bij de keuze.Carboy54 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:37:
[...]
@Frankvbr Vaak wordt teveel gekeken naar vermogen bij -10 graden. Hoe vaak komt dat in NL nog voor en wat is het effect van een Kw te weinig vermogen op dat moment? Of de backup van 3 Kw helpt op dat moment mee om de temperatuur op niveau te houden ( afhankelijk van de instellingen ) of het is 1 graadje kouder in de woning in de ochtend. Bij -10 schijnt bijna altijd de zon en haalt de warmtepomp het in de ochtend wel weer bij.
Voor die 3 nachten per jaar kan je je ook wat warmer kleden :-).Belangrijker is het minimale vermogen om bij temperaturen van 10-12 graden de warmtepomp zonder onderbrekingen door te laten draaien. Dat zijn wellicht wel 100 dagen in een seizoen. Ook speelt het afgiftesysteem een grote rol. 6 jaar geleden compenseerde ik 1500 kuub gas met een veel te kleine 5 Kw warmtepomp en toch was het nooit echt koud in huis. De huidige 9 Kw doet het nu al jaren gasloos bij 20.5 graden kamertemperatuur en 24/7
Maakt m.i. duidelijk, dat 1-2 kW "overpower" geen probleem hoeft te zijn.
Indien matig geisoleerd, is er bij lage temperaturen al snel te weinig vermogen als geselecteerd is op minimaal vermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 10:46 ]
Dat is geheel afhankelijk van de eigenschappen van de warmtepomp per merk. Dat verschil zie je ook bij de T Caps van Panasonic versus de niet T Caps. Minimaal vermogen 5 Kw versus 2 Kw. En de discussie ging ook niet over het selecteren op minimaal vermogen!Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:43:
[...]
Maar wel is die 9kW 1kW meer dan strikt noodzakelijk, helemaal als je ook nog aan -6/-8 *C refereert bij de keuze.
Maakt m.i. duidelijk, dat 1-2 kW "overpower" geen probleem hoeft te zijn
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 09-05-2023 10:48 ]
Je kan er gewoon glycol in doen of speciale aflaatkleppen plaatsen. Of zelfs lintverwarming...BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Oef, dan ben ik een verkeerde weg ingeslagen bij mijn projectje ben ik bang.. Ben een monoblok met defecte wisselaar (bevroren geweest) aan het ombouwen naar split. Niet de beste beslissing dus!
Waarom split hoor ik je denken, om te voorkomen dat de wisselaar kan bevriezen.
Ga er nog even goed over nadenken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bij iedere selectie van een WP m.b.t. het vermogen zijn er hier steeds 2 factoren die belicht worden. Min en max waarbij vrijwel steeds te lezen valt dat -10*C er niet meer zo veel toe doet maar het pendelen vooral moet worden voorkomen door eventueel met nauwelijks toereikend max vermogen genoegen te nemen. De WP is dan ook een zelfstandige contradictio in terminis.Carboy54 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Dat is geheel afhankelijk van de eigenschappen van de warmtepomp per merk. Dat verschil zie je ook bij de T Caps van Panasonic versus de niet T Caps. Minimaal vermogen 5 Kw versus 2 Kw. En de discussie ging ook niet over het selecteren op minimaal vermogen!
De meesten hier draaien zonder glycol? Lees er niet heel veel over namelijk.flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:52:
[...]
Je kan er gewoon glycol in doen of speciale aflaatkleppen plaatsen. Of zelfs lintverwarming...
Blaaaaad
Monteer 2 caleffi vorstkleppen bij twijfel. Glycol is slecht voor jouw systeem en rendement.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:11:
[...]
De meesten hier draaien zonder glycol? Lees er niet heel veel over namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-05-2023 11:20 ]
Blaaaaad
Het is ook eigenlijk niet nodig, er moeten zoveel dingen foutgaan bij een bewoond huis waar de verwarming aanstaat dat het risico te klein is om je druk te maken. Paar kleppen zoals hierboven staan is meer dan voldoende als uiterste nood om schade te voorkomen.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:11:
[...]
De meesten hier draaien zonder glycol? Lees er niet heel veel over namelijk.
Voor woningen die een andere gebruiksprofiel (denk vakantiehuisjes) hebben is het wel handiger om te kijken naar warmtelinten en glycol ipv een dumpklep.
Her gaat erom dat je buitenunit leegloopt.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:25:
Mooie oplossing maar ik ga de grond in met mijn leidingwerk, dus dan werkt dit toch niet?
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 11:30 ]
Nu nog wel maar je weet niet wat de toekomst gaat brengen met al die warmtepompen en elektrische auto'sflippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:27:
[...]
Het is ook eigenlijk niet nodig, er moeten zoveel dingen foutgaan bij een bewoond huis waar de verwarming aanstaat dat het risico te klein is om je druk te maken. Paar kleppen zoals hierboven staan is meer dan voldoende als uiterste nood om schade te voorkomen.
Voor woningen die een andere gebruiksprofiel (denk vakantiehuisjes) hebben is het wel handiger om te kijken naar warmtelinten en glycol ipv een dumpklep.
[...]
Her gaat erom dat je buitenunit leegloopt.
en een plaatselijk krap netwerk.
Blaaaaad
je buitenunit loopt niet leeg volgens mij, want er is altijd druk nodig om die kleppen te laten werken, dus je moet een automatisch vulklep hebben die de boel op druk houdt.
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe die dingen uberhaupt effect kunnen hebben, want als de circulatiepomp uit staat, dan loopt er niks "door" toch?
[ Voor 33% gewijzigd door verkeerslicht op 09-05-2023 11:46 ]
Blaaaaad
In dat geval werkt het zeker niet inderdaad. Wel raar dat de aansluitingen zo hoog zitten dan...BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:50:
Bij de warmtepomp die ik heb zal de wisselaar altijd gevuld blijven en dus uiteindelijk wel stuk vriezen verwacht ik.. Aanvoer en retour monoblock zitten boven de wisselaar dus dan doet zo`n vorstklep toch weinig?
Heb je zo'n afstand te overbruggen dat je geen split ervan wilt maken?
(wel gaaf dat je zoiets zelf kan/doet)
wanneer water het vriespunt nadert gaan de kleppen automatisch open en water gaat naar het laagste punt.verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:45:
[...]
je buitenunit loopt niet leeg volgens mij, want er is altijd druk nodig om die kleppen te laten werken, dus je moet een automatisch vulklep hebben die de boel op druk houdt.
Ik vraag me dan eigenlijk af hoe die dingen uberhaupt effect kunnen hebben, want als de circulatiepomp uit staat, dan loopt er niks "door" toch?
De kleppen zijn wel een extra hindernis bij het isoleren van de leidingen.
[ Voor 22% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 12:00 ]
Bij 3 graden en vandaar dus altijd 2 stuks. En de klep zelf niet isoleren. Zie de tekening.Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:54:
[...]
wanneer water het vriespunt nadert gaan de kleppen automatisch open en water gaat naar het laagste punt.
dat klopt wel, maar het is niet zo dat de warmtepomp leeg raakt, want het systeem wordt niet bijgevuld met lucht, maar met vers water (daarom heb je een automatisch vulsysteem nodig met drukregeling).Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:54:
[...]
wanneer water het vriespunt nadert gaan de kleppen automatisch open en water gaat naar het laagste punt.
Omdat de circulatiepomp stilstaat bij elektriciteitsstoring, zal het water dus niet uit de WP komen, maar rechtsstreeks uit je vulslang. Het water wat in de WP staat zal gewoon afkoelen en bevriezen als het te lang duurt.
Althans, dat is mijn hypothese. Dus als dit weerlegd kan worden, graag.
Afstand valt erg mee, ongeveer 4 meter maar om te voorkomen dat de wisselaar weer zou bevriezen had ik bedacht deze naar binnen te brengen. Maar niet over de verliezen nagedacht. En aangezien de COP (4.5 bij 7/35) van het ding al niet erg hoog is wil ik niet nog extra transport verliezen toevoegen..verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:53:
[...]
In dat geval werkt het zeker niet inderdaad. Wel raar dat de aansluitingen zo hoog zitten dan...
Heb je zo'n afstand te overbruggen dat je geen split ervan wilt maken?
(wel gaaf dat je zoiets zelf kan/doet)
Verlies bij 35graden warm water is natuurlijk veel lager dan bij de veel hogere temperaturen van het koudemiddel, achteraf wel logisch!
Blaaaaad
4 meter is toch goed te overzien! Goed opnieuw isoleren en dan is het verlies ook niet hoog. Ben je van je bevriesprobleem af. Wat voor WP is het?BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Afstand valt erg mee, ongeveer 4 meter maar om te voorkomen dat de wisselaar weer zou bevriezen had ik bedacht deze naar binnen te brengen. Maar niet over de verliezen nagedacht. En aangezien de COP (4.5 bij 7/35) van het ding al niet erg hoog is wil ik niet nog extra transport verliezen toevoegen..
Verlies bij 35graden warm water is natuurlijk veel lager dan bij de veel hogere temperaturen van het koudemiddel, achteraf wel logisch!
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 27-10 19:09
En soms ook niet, dus eigenlijk hoop ik nog steeds dat iemand (jij bijvoorbeeld) er een berekening of meting op los laat om er een getal op te plakken.flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Vooralsnog blijft het bij een autoriteitsargument zonder onderbouwing
Bij een vorige bewering zat je er per ongeluk een factor 1000 naast, vergissen is menselijk dus doe jezelf een lol en laat je stellige aannames controleren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
zonder het gecontroleerd te hebben:verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]
dat klopt wel, maar het is niet zo dat de warmtepomp leeg raakt, want het systeem wordt niet bijgevuld met lucht, maar met vers water (daarom heb je een automatisch vulsysteem nodig met drukregeling).
Omdat de circulatiepomp stilstaat bij elektriciteitsstoring, zal het water dus niet uit de WP komen, maar rechtsstreeks uit je vulslang. Het water wat in de WP staat zal gewoon afkoelen en bevriezen als het te lang duurt.
mijn hypothese:
1) de kleppen worden verkocht omdat ze effectief zijn
2) de aansluiting van de leidingen aan de WP vormt het laagste punt
3) de installateur heeft met 1) en 2) rekening gehouden en daardoor kunnen ook de kleppen in de leidingen op een nog lager punt gemonteerd worden.
4) heb nog nooit gelezen dat die kleppen niet kunnen funktioneren
Vind die COP van 4.5 bij 7/35 alleszins meevallen.BuNNy_RaBBiT schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Afstand valt erg mee, ongeveer 4 meter maar om te voorkomen dat de wisselaar weer zou bevriezen had ik bedacht deze naar binnen te brengen. Maar niet over de verliezen nagedacht. En aangezien de COP (4.5 bij 7/35) van het ding al niet erg hoog is wil ik niet nog extra transport verliezen toevoegen..
COP 2.75 bij -5 is een heel ander verhaal, dan zit je WP in de range van zichzelf versterkende minderopbrengsten
En daarom dus altijd 2 stuks 1.x water en 1x onluchting.verkeerslicht schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:06:
[...]
dat klopt wel, maar het is niet zo dat de warmtepomp leeg raakt, want het systeem wordt niet bijgevuld met lucht, maar met vers water (daarom heb je een automatisch vulsysteem nodig met drukregeling).
Twijfel toch weer over monoblock of split. Kijkend naar de lage COP bij -7 is mono dus handiger? Of begrijp ik dat verkeerd?
Als monoblock bouwen heeft als voordeel dat ik er, mocht het stuk gaan er zo een andere neer kan zetten. Als split gaat dit niet zo makkelijke omdat ik zelf wat in de kelder moet fabriceren voor wisselaar en pomp.
Denk er nog even over na maar ik ga waarschijnlijk toch voor terugbouwen als monoblock.. Koelleiding die ik heb aangeschaft gaat dan maar op marktplaats. Terreinleiding heb ik nog liggen, dacht DN32 rvs ribbel met pur isolatie. Lijkt me wel geschikt.
Extra voordeel wanneer ik voor monoblock ga ik er eerder mee kan testen, omdat ik nog ~3 weken moet wachten op 2 kleppen aangeschaft via Ali.
Blaaaaad
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt