LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Excuus, in mijn geval ging het om drinkwaterleidingsnameroc schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:20:
[...]
Maar koper buis is vele malen duurder dan staal,dat kan nooit uit.
En de Arbo wet verbiedt het.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:34:
[...]
De kraan komt (deels) op de oprit/voortuin en mogelijk trekt ie de tegels los.
Toen dacht ik waarom tillen ze dat ding niet naar boven maar aan de reacties begrijp ik waarom
Hier zelf de buitenunit het dak op gehesen en gelijk de zonnepanelen. Werkte toen nog bij een kraanbedrijf, dus was makkelijk regelen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb een 300l vat met een kraantje door het zolder dak gehesen nadat ik eerst via de trap had geprobeerd. Gemak dient de mens en spaart ruggen.Erwin_83 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 06:47:
[...]
En de Arbo wet verbiedt het.
Hier zelf de buitenunit het dak op gehesen en gelijk de zonnepanelen. Werkte toen nog bij een kraanbedrijf, dus was makkelijk regelen.
Mijn wp heb ik met 3 man op het dak van de garage via de ladder naar boven getrokken en geduwd maar dat doe ik nooit meer.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
dubbelpost van Petje72 in "Verduurzaming en (nieuwe) elektrische (hoofd)aansluiting" , dezelfde discussie op twee plekken is niet de bedoeling
[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2023 21:43 ]
Zo dus. Met een dergelijke kraan / spin kan je heel veel. Ingeklapt kan hij door een deur.Erwin_83 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:58:
Ja binnendeel met ingebouwde boiler door het dakraam gehesen. Sjouwen over de trap niet eens geprobeerd. Een kraan klinkt eng voor sommige maar er is veel mogelijk. Ook met een compact kraan/ mini hijskraan kan je al een heel eind komen en scheelt je een "zware" kraan op je stoel.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
zonnepanelen, thuisbatterij en een warmtepomp te laten plaatsen.
Nu heb ik over de vp en batterij al genoeg info weten te vinden , maar de WP geraak ik niet goed in ingelezen ;
Wat heb ik nodig voor wp als ik mijn huidige installatie = vloerverwarming beneden, lage temp radiatoren boven Maar in praktijk worden er slechts twee gebruikt op badkamers.
Te vervangen door een warmtepomp , Ik zou voor een lucht water willen gaan .
Ik verwarm op gas ,Ik heb nu een condensatie hr+ ketel hangen.
Ik zou graag het gas willen bannen uit de woning.
Is dit dan die lucht water wp aansluiten op de huidige installatie en de ketel weg ?Of hoe moet ik dat zien?
Tom
Heb je al het gerelateerde topic "Ik wil een warmtepomp FAQ" geraadpleegd? En de opening post hier?Darkmentom schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:07:
Goedemorgen beste tweakers; ik heb de beslissing gemaakt om in mijn woning (bj 2008)
Nu heb ik over de vp en batterij al genoeg info weten te vinden , maar de WP geraak ik niet goed in ingelezen ;
Wat heb ik nodig voor wp als ik mijn huidige installatie = vloerverwarming beneden, lage temp radiatoren boven Maar in praktijk worden er slechts twee gebruikt op badkamers.
Is dit dan die lucht water wp aansluiten op de huidige installatie en de ketel weg ?Of hoe moet ik dat zien?
Tom
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik - met mijn zeeeeer beperkte kennis - zeg 'inderdaad, zo moet je dat volgens mij zien.Darkmentom schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:07:
Goedemorgen beste tweakers; ik heb de beslissing gemaakt om in mijn woning (bj 2008)
Tom
Maar er zijn hier genoeg deskundigen (altijd wat minder in het weekend, want dan kunnen ze niet in de baas z'n tijd antwoorden) die je goed advies kunnen geven.
Ja die heb ik reeds doorgelezen,maar soms word ik er niet wijzer van. Ik zou graag al wat zelf info hebben zodat ik de installateurs wanneer ze met hun offertes gaan komen beetje begrijp en me niet zomaar iets laat aansmeren.dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Heb je al het gerelateerde topic "Ik wil een warmtepomp FAQ" geraadpleegd? En de opening post hier?
Er komt een vp installatie op het dak van 6880wp.
[ Voor 4% gewijzigd door Darkmentom op 07-05-2023 10:30 ]
ja die heb ok doorgelezen om mezelf een beetje in te leren in de materie. Met die kennis en alles wat ik hier op forums lees kan ik redelijk snappen wat in de offerte staat. gezien de hoge prijs stel ik hier toch de vraag omdat ik niet snap dat hij zo hoog is. En ik kan niet zelf bepalen wat er weg of anders kan qua installatie, dar kom ik zelf niet. Met hulp van jullie wil ik terug naar de aanbieder zodat ik onderbouwd vragen kan stellen.dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Heb je al het gerelateerde topic "Ik wil een warmtepomp FAQ" geraadpleegd? En de opening post hier?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:43
Welk deel van de FAQ kan er verduidelijkt worden?Darkmentom schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Ja die heb ik reeds doorgelezen,maar soms word ik er niet wijzer van.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kom ik later op terug. FAQ is zeer goed maar sommige zaken zijn voor mij onduidelijk, ik zal proberen aan te geven wat er bij de FAQ kan worden toegevoegd.Proton_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:45:
[...]
@Proton_
Welk deel van de FAQ kan er verduidelijkt worden?
Start edit 17:23u wat kan duidelijker aan FAQ?
Ik typ dit op basis van mijn situatie waar ik me nu in bevind. Laat ik voorop stellen dat de FAQ prima in elkaar zit en alle losse onderdelen goed beschrijft. Ook al kan het zijn dat je de technische dingen niet 100% snapt na het lezen kan je er b.v. wel mee naar je installateur als je er vragen over hebt.
In mijn situatie mis ik iets om te kunnen bepalen wat goed is mijn situatie. Je kan een formule gebruiken op basis van je gasverbruik om het vermogen van WP te bepalen. Dat werkt super als je je gasverbruik hebt van een jaar waarin je huis hetzelfde is als dat het nu is en waar je een WP wil in/op wil plaatsen. Denk dan aan b.v. isolatie of type verwarming (radiotoren/vloerverwarming).
Mischien moet mijn situatie vergelijken met een nieuwbouwhuis. Onze renovatie is zo groot dat het op gebied van aanleggen van spullen alles nieuw is.
22 juli 2022 hebben wij het huis gekocht van onze (schoon)ouders.
Staat van het huis voor 22 juli 2022:
Bouwjaar 1927
Binnenkant mergelsteen, geen spouw, baksteen aan de buitenkant
Nergens isolatie
in 2003 Kunstof kozjinen op BG en 1e verdieping
zolder is pannendak met over gaten en kieren
kelder onder woonkamer heeft open gat waar de buitenlucht binnenkomt (en regen bij grote buien)
kruipruimte onder 2e gedeelte woonkamer via gat vanuit kelder
houten vloeren over al
kou trekt vanuit kelder en kruipruimte door de houten vloer de woonkamer in
kou van zolder via kieren spleten en houten vloeren naar 1e verdieping zelfs bg (gang)
CV van 15 jaar oud, ongeisoleerde stalen leidingen op radiatoren uit 1955
gasverbruik (vandaag opgevraagd bij schoonpa) per jaar ±3000m3
Staat van huis na verbouwing
gasaansluiting is verwijderd
Vloerisolatie 85m2 140mm XPS Rc 4,00
Vloerisolatie 38m2 40mm PS-combinatievloer Rc 3,7
Gevelisolatie 287m2 180mm EPS Rc 6,3
Dakisolatie zolder 132m2 142mm PIR Rc 6,3
Dakisolatie aanbouw 57m2 142mm PIR Rc 6,3
HR++ beglazing in kunstof kozijn mer ZR roosters Ug 1,1
genoeg ruimte om apparatuur te plaatsen
architect heeft warmteverlies berekening gedaan en geadviseerd om op de bg electrische vloerverwarming te nemen, die zou makkelijk het huis kunnen verwarmen omdat er bijna geen warmteverlies is. Nou.. van die COP 1 electrische vloerverwarming stappen we dus af en gaan naar conventionele (water) vloerverwarming met warmtepomp.
![]() | ![]() | ![]() |
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen
Warmwaterbehoefte: 2x regendouche (waar in 1 in dagelijkse gebruik) 1x bad (eens in de x weken, is luxe/ relax iets, we gaan niet 3x per week in bad)
Dus wat ik mis is: hoe bepaal ik basis van mijn (toekomstige) situatie wat een goede installatie is?
b.v.
- aantal m2 vloer oppervlakte die ik wil verwarmen.
- hoogte plafond, heeft dat invloed?
- warmverlies getal
- isolatiewaardes
op basis van deze gegevens een inschatting maken welk vermogen je nodig heb.
SSW is duidelijk dat we die nodig hebben, dan de vraag een losstaande warmtepompboiler (zonder buitenunit) ? of een SSW buffervast op de WP installatie? dat je kan puzzelen wat je nodig hebt aan materiaal en zo optimaal de offerte van je installatuer kan controleren.
Misschien een soort flowchart... als dat te bouwen is. Ik wil daar wel eens energie in steken om die op te zetten. Dan maak ik die niet op basis mijn technische kennis over warmtepompen maar op basis van logisch nadenken en van de gegevens die ik hier uit het topic haal en de faq.
[ Voor 87% gewijzigd door Petje72 op 07-05-2023 17:56 ]
Dat is voor verwarming en warm water voor 3 personen.
De huidige Atag i36ECZ ketel staat reeds in de lage temperatuur stand en heeft geen moeite om de woning warm te houden.
De woning is uit 1969 en is reeds voorzien van extra isolatie overal HR++ ramen en deuren en Jaga lage temperatuur verwarmingen.
Woonoppervlakte van 130 m2 en inhoud van 425 m.
We willen volledig van het gas af en een offerte laten maken voor een warmptepomp die op het het dak wordt geplaatst met een warmtepomp kap(Delta-Discovery Air).
Deze wordt aan de achterkant van de woning op het dak geplaatst.
Men heeft een Diakin Altherma 3RW van 6KW geoffereerd met een los 200 liter vat voor warm water en een 40L buffer de binnen unit komt op de zolder i.p.v. de huidige cv ketel deze ruimte bevind zich direct onder de plaats van de buiten unit.
Het vat voor warm water is los vanwege de de beperkte ruimte.
Een krachtstroom leiding en een losse aparte groep zijn reeds beschikbaar in de ruimte waar de binnenunit komt.
Men heeft een kraan nodig om de buitenunit op het dak te krijgen.
Deze offerte komt uit op 14775,00 is dit een reeele prijs.
Daarnaast is de door hen gemaakt keuze goed of kan ik beter voor een andere installatie gaan?
Extra gegevens woning zijn te vinden in bijgevoegd document.
https://1drv.ms/w/s!AqMBU66EelgajS20oo7EtBVP0Oza?e=fh1RpS
[ Voor 8% gewijzigd door RVerheijden op 07-05-2023 13:03 ]
Eur 31.500,- incl. btw voor verwarming is veel geld maar het bedrag behelst meer dan een WP en SWW.Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:46:
[...]
Bedankt voor je reply. Zoneregeling gaat er dus uit.
Leidingwerk is in zicht maar mij boeit het niet hoe het eruit ziet die leiding. Ik ga het navragen bij de aanbieder waarom koper.
Betreft werkschakelaar, zit er wel in volgens mij: Het leveren en monteren van 2x werkschakelaars t.b.v. buiten en binnendeel.
Vloerwerking zit er niet bij, die heb ik apart in het budget/planning en is al geregeld. 60x60 keramische tegels
Zonder gedegen bestudering weinig zinnigs van te zeggen. Als geld geen rol speelt resteert alleen de zorg m.b.t. een goed werkende installatie op basis van de eigen verwachting. Wat eigen inzicht zou daarbij kunnen helpen. Met alleen "tweakers" red je het m.i. niet.
Wel heel veel geld voor een situatie waar - uit de losse mouw - 3-4kW voldoende is.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:59:
We hebben een tussen woning en gebruiken tussen de 400,3 en 500m3 gas ieder jaar.
De huidige Atag i36ECZ ketel staat reeds in de lage temperatuur stand en heeft geen moeite om de woning warm te houden.
De woning is uit 1969 en is reeds voorzien van extra isolatie overal HR++ ramen en deuren en Jaga lage temperatuur verwarmingen.
We willen volledig van het gas af en een offerte laten maken voor een warmptepomp die op het het dak wordt geplaatst met een warmtepomp kap(Delta-Discovery Air).
Men heeft een Diakin Altherma 3RW van 6KW geoffereerd met een 200 liter vat voor warm water en een 40L buffer de binnen unit komt op de zolder i.p.v. de huidige cv ketel deze ruimte bevind zich direct onder de plaatst van de buiten unit.
Een krachtstroom leiding en een losse aparte groep zijn reeds beschikbaar in de ruimte waar de binnenunit komt.
Daarnaast is de door hen gemaakt keuze goed of kan ik beter voor een andere installatie gaan?
Kraanhuur e.d. plus draagconstructie op het dak zal wel vermogen kosten ?
ik zou echt kijken naar een andere oplossing dan een dakmontage. die dingen zijn altijd een issue en helemaal erg als je wat hebt, dan sta je voor grof geld elke keer een hoogwerker te huren.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:59:
Men heeft een Diakin Altherma 3RW van 6KW geoffereerd met een 200 liter vat voor warm water en een 40L buffer de binnen unit komt op de zolder i.p.v. de huidige cv ketel deze ruimte bevind zich direct onder de plaatst van de buiten unit.
waarom niet een warmtepomp achterin de tuin en een losse warmtepompboiler op zolder? dat kost aanzienlijk minder en levert een veel beter te onderhouden/repareren systeem op.
krachtstroom heb je niet nodig.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hieronder de ex BTW prijzen van wat men offereerd:Gary199 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:14:
[...]
Wel heel veel geld voor een situatie waar - uit de losse mouw - 3-4kW voldoende is.
Kraanhuur e.d. plus draagconstructie op het dak zal wel vermogen kosten ?
We hebben twee buren die nogal snel lopen te klagen over geluids overlast.
Daarnaast is de woning 6,4M breed. en volgens het installatie bedrijf dat is geweest zouden we om de geluidsnormen aan te houden van wat de warmpomp mag producteerd op de erf grens en richting de achtergevel de warmtepomp achteraan in de tuin moeten plaatsen wat veel warmte verlies zou opleveren.
Ook is er mochten we een warmtepomp vinden die weinig lawaai produceerd weinig plek aan de achtergevel waar de warmte pomp geplaatst of opgehangen kan worden.
[ Voor 3% gewijzigd door RVerheijden op 07-05-2023 11:37 ]
Kende die Delta-Discovery Air kap niet, maar wel interessant om te zien, ook dat die van binnenuit bereikbaar is.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:59:
We hebben een tussen woning en gebruiken tussen de 400,3 en 500m3 gas ieder jaar.
Toch lijkt me dat wel een complexe en risicovolle constructie. Tevens zie ik in ander bericht dat alleen al die behuizing plus kraan al zo'n 6-7 k€ (incl btw) kost. Dat is best een flinke meerprijs t.o.v. plaatsing ergens eenvoudig naast het huis.
Gezien je gasverbuik zit je al heel laag in je warmtewens, dus je hebt geen grote WP nodig (5 kW is al ruim zat lijkt me), en ik denk dat je eentje wilt die ver kan terugmoduleren zodat hij bij kleine warmtewens niet teveel gaat pendelen.
Krachtstroom? Dat heb je niet nodig gezien je WP capaciteits-wens.
Zie verder topicstart en "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic".
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Omdat we dus 5KW aan warmte moeten kunnen produceren bij -15 heeft de installateur dus die 6KW unit geoffereerd die zou dat moeten kunnen. We willen inderdaad niet dat de warmptepomp veel gaat pendelen.dof schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Kende die Delta-Discovery Air kap niet, maar wel interessant om te zien, ook dat die van binnenuit bereikbaar is.
Toch lijkt me dat wel een complexe en risicovolle constructie. Tevens zie ik in ander bericht dat alleen al die behuizing plus kraan al zo'n 6-7 k€ (incl btw) kost. Dat is best een flinke meerprijs t.o.v. plaatsing ergens eenvoudig naast het huis.
Gezien je gasverbuik zit je al heel laag in je warmtewens, dus je hebt geen grote WP nodig (5 kW is al ruim zat lijkt me), en ik denk dat je eentje wilt die ver kan terugmoduleren zodat hij bij kleine warmtewens niet teveel gaat pendelen.
Krachtstroom? Dat heb je niet nodig gezien je WP capaciteits-wens.
Zie verder topicstart en "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic".
Ah, Elfstedentocht bestendig dus.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:44:
[...]
Omdat we dus 5KW aan warmte moeten kunnen produceren bij -15 heeft de installateur dus die 6KW unit geoffereerd die zou dat moeten kunnen. We willen inderdaad niet dat de warmptepomp veel gaat pendelen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Na de zoveelste installateur die na weken wachten nog geen offerte heeft gepresenteerd ga ik me nu toch maar richten op monoblock en WP boiler. Ben er wel klaar mee. Heb een vraag aan je. Kan ik een unit op een schuurdak met houten plafond zetten met minimale/geen resonantie? Op die manier kan ik zo'n 6 meter van de aanvoer afsnoepen namelijk.flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:17:
[...]
ik zou echt kijken naar een andere oplossing dan een dakmontage. die dingen zijn altijd een issue en helemaal erg als je wat hebt, dan sta je voor grof geld elke keer een hoogwerker te huren.
waarom niet een warmtepomp achterin de tuin en een losse warmtepompboiler op zolder? dat kost aanzienlijk minder en levert een veel beter te onderhouden/repareren systeem op.
krachtstroom heb je niet nodig.
Heb hier een 9kW Panasonic staan. Die staat 0,50m van de zijgevel binnen 1m1 van een kamerraam.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Hieronder de ex BTW prijzen van wat men offereerd:
[Afbeelding]
De WP is niet te horen, ook niet als ik pal achter de ruit sta of zit.
Zie het ding alleen dampen tijdens een defrost.
De binnen unit hangt in de kelder, 0,50m1 vanaf de kamer vloer.
Noch in de kelder noch in de kamer hoor je dat ding.
"Zeuren is wat een ander doet en geluid wordt lawaai als het van de buurman komt".
Het is goedkoper om de WP van de buurman voor de helft te betalen i.p.v. een lelijke stookhut op je eigen huis te hijsen.
-15*C is op veel plaatsen in Nederland voor het laatst voorbij gekomen in 1967
[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 07-05-2023 12:08 ]
Het idee komt bovendrijven dat je speelbal van de installateur bent in je eigen huisPetje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Ik had verwacht dat een "simpele" doch goed losse setup voor de vloerverwarming zouden aanbieden. De "oude" situatie/bouwplan was elektrische vloerverwarming beneden en een warmtepompboiler (zonder buitenunit) voor het warmwater. Nu krijgen we dus een, wat op mij overdreven groot en duur overkomt, oplossing die wellicht zwaar overkill is.
Daar zou ik toch een beetje mee oppassen. Bouwjaar is niet altijd hetzelfde als jaar van installatie.ds23man schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Even op je gasmeter kijken, daar staat altijd een bouwjaar op. Meterstand even delen door de leeftijd. Dan krijg je een langjarig gemiddelde.
Als het nu gaat om 18 of 20 jaar (geïnstalleerde jaren tov leeftijd meter), is de invloed nog niet zo groot.
Met 3 of 5 (geïnstalleerde jaren tov leeftijd meter) jaar wordt het al tamelijk onbetrouwbaar.
Zwerius Kriegsman
Wellicht zijn er nog jaarafrekeningen terug te vinden. Daar staan ook de meterstanden op.Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:36:
[...]
ik vrees dat ik dat niet meer kan achterhalen, schoonpa heeft dat allemaal niet bijgehouden. Enige dat ik weet dat ze in januari 2022 een energierekening hadden van 700 euro !! stroom verbruiken ze bijna niet. Ze hadden een variabel contract dus ik schat in dat ze in wintermaanden zo'n 350 tot 450 kuub gas hebben verstookt
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Oef -15 C ? Kijk eens naar deze plaatjes en zie hoe vaak dat voor komt. Om de keuze op -15C te baseren lijkt me discutabel.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:44:
[...]
Omdat we dus 5KW aan warmte moeten kunnen produceren bij -15 heeft de installateur dus die 6KW unit geoffereerd die zou dat moeten kunnen. We willen inderdaad niet dat de warmptepomp veel gaat pendelen.
Zelf keek ik eerst (net als jij en vele anderen) naar wat de WP kan doen wanneer het erg koud is. Nu is het andersom en kijk ik naar het minimale verbruik tijdens die andere 99% dagen dat ik de WP nodig heb.
Het minimum verbruik (dus zo dat ie helemaal terugmoduleert naar z'n laagste stand) vind ik nu belangrijk want dat stookt zuinig.
Bij mij is dat 400-500W verbruik (COP 5-6) bij een Panasonic monobloc 9kW. Pendelen geen last van en runs van meerdere dagen en als het te warm wordt zet ik de WP een paar dagen uit.
Voor de komst van de WP (in febr 22) wilde m'n toenmalige energie leverancier m'n maandbedrag naar 650 € zetten (hier een huis waar vorige bewoners 3500 m3 gas verstookten), nu (met WP, gas weg en dynamische stroomleverancier) is m'n maandbedrag rond de 100€. En het is een prettiger klimaat dan in de gastijd.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als de keuze is tussen bewegend ding van > 100 kg op een houten schuur of 6 mtr dure (Terendis) buis door de grond, zou ik voor het laatste kiezen. Meteen minder gedoe met waterafgifte (nette grindbak maken), minder geluid (zal toch altijd minder storend zijn dan op houtconstructie) en makkelijker onderhoud en tevens kun je dan makkelijker een nette kast eromheen of een dakje erboven maken (= levensduur verlengend).MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Na de zoveelste installateur die na weken wachten nog geen offerte heeft gepresenteerd ga ik me nu toch maar richten op monoblock en WP boiler. Ben er wel klaar mee. Heb een vraag aan je. Kan ik een unit op een schuurdak met houten plafond zetten met minimale/geen resonantie? Op die manier kan ik zo'n 6 meter van de aanvoer afsnoepen namelijk.
Ik weet zeker dat ik toen sliepdunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:30:
Met statistieken kan je bijna alles aantonen/bewijzen/berekenen![]()
![]()
:
[Afbeelding]
En daar staat dan ook het historisch verbruik op.Jojan265 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Wellicht zijn er nog jaarafrekeningen terug te vinden. Daar staan ook de meterstanden op.
De unit die daar aan de muur hangt is the Diakin Airco die we nu al hebben.
Deze is binnen als hij op maximale stand draait net te horen.
[ Voor 15% gewijzigd door RVerheijden op 07-05-2023 12:36 ]
Zuinig stoken bij minimale behoefte is nauwelijks interessant.dof schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Oef -15 C ? Kijk eens naar deze plaatjes en zie hoe vaak dat voor komt. Om de keuze op -15C te baseren lijkt me discutabel.
Zelf keek ik eerst (net als jij en vele anderen) naar wat de WP kan doen wanneer het erg koud is. Nu is het andersom en kijk ik naar het minimale verbruik tijdens die andere 99% dagen dat ik de WP nodig heb.
Het minimum verbruik (dus zo dat ie helemaal terugmoduleert naar z'n laagste stand) vind ik nu belangrijk want dat stookt zuinig.
Bij mij is dat 400-500W verbruik (COP 5-6) bij een Panasonic monobloc 9kW. Pendelen geen last van en runs van meerdere dagen en als het te warm wordt zet ik de WP een paar dagen uit.
Voor de komst van de WP (in febr 22) wilde m'n toenmalige energie leverancier m'n maandbedrag naar 650 € zetten (hier een huis waar vorige bewoners 3500 m3 gas verstookten), nu (met WP, gas weg en dynamische stroomleverancier) is m'n maandbedrag rond de 100€. En het is een prettiger klimaat dan in de gastijd.
letterlijk penny wise and pound foulish.
Verstandig stoken levert wel wat op.
Maar van 3500m3 gas naar 500m3 dat vereist enige toelichting.
bijv.: zaten er geen deuren in de buitenkozijnen ?
Ik lag er toen ook niet wakker van
[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 07-05-2023 13:16 ]
Veel mensen denken dat bij -15 opeens je warmtepomp stopt en je zit te klappertanden. Ik heb een paar jaar geleden mijn CV ketel begrensd op 15 kW. Je zag tijdens een zeldzame -10 periode heel langzaam de temperatuur in huis zakken, maar dit duurde wel dagen. Begon op 21,5 graad en na een dag of 4-5 zat ik 20. En dit klopt aardig als ik het uurverbruik op mijn gasmeter omreken, dan heb ik bij -10 16 kW aan vermogen nodig.dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:30:
![]()
:
[Afbeelding]
Als geluid richting de buren je beweegreden is om de unit op het dak te plaatsen, kon je weleens bedrogen uitkomen.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Hieronder de ex BTW prijzen van wat men offereerd:
[Afbeelding]
Je hebt een rijtjeshuis zag ik. Het gevaar bestaat dat trillingen doorgegeven worden via de constructie. Ik zou zo'n opstelling proberen te vermijden.
Achter in de tuin is dan veel veiliger. Verlies is met een goede grondleiding héél beperkt.
Voor info over geluid en trillingen, zie evt. Trillingen warmtepomp dempen
Heb je al eens een installateur nagebeld of wacht je alleen maar af ?MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Na de zoveelste installateur die na weken wachten nog geen offerte heeft gepresenteerd ga ik me nu toch maar richten op monoblock en WP boiler. Ben er wel klaar mee. Heb een vraag aan je. Kan ik een unit op een schuurdak met houten plafond zetten met minimale/geen resonantie? Op die manier kan ik zo'n 6 meter van de aanvoer afsnoepen namelijk.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Toen was het bij ons -9dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:30:
![]()
:
[Afbeelding]
Yep. De laatste vroeg ik of hij nog offerte ging maken. Antwoord: Sorry, ik heb het gewoon te druk en u kan beter "even" verder zoeken. Grappenmaker. Wel jammer want deze had echt veel kennis.Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:25:
[...]
Heb je al eens een installateur nagebeld of wacht je alleen maar af ?
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 13:34 ]
Weet je ook wat de maat is van boven naar beneden toe, en is het een optie om deze evt. te vervangen? 15 in de kruipruimte kun je vrij pijnloos nog upgraden.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:31:
Als ik met in de tuin plaatsen binnen de geluids normen blijf vind ik dat allemaal prima zou ik ook beter vinden. Wordt wel een lange leiding dan naar de zolder. In de keuken en de woonkamer/eetkamer zijn de leiding waar je bij kunt 15mm. Op de zolder is deze volgens mij 28mm. En op de 1e etage zit deze weg gewerkt in een voorzet wand.
Of je wacht tot hij wel tijd heeft.MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Yep. De laatste vroeg ik of hij nog offerte ging maken. Antwoord: Sorry, ik heb het gewoon te druk en u kan beter "even" verder zoeken. Grappenmaker. Wel jammer want deze had echt veel kennis.
Maar zoals ik het nu begrijp ga je het toch zelf uitvoeren icm een monoblock?
[ Voor 58% gewijzigd door DutchWing op 07-05-2023 14:20 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik denk dat het van de begane grond vloer tot bij de CV ketel ongeveer 12 meter is.
Daar komt het stuk in de tuin dan nog bij.
We hebben wel een kruipruimte daar lopen echter geen CV leidingen.
Men heeft op de begane grond de leidingen volledig in de muur verwerkt.
Upgrade zou op de kleedkamer kunnen dan moet ik daarna de voorzet wand met isolatie weer opnieuw maken.
Wat is de minimale dikte van leiding die nodig is?
De leiding die daar namelijk naar beneden gaat is dunner dan de hoofdleiding maar dikker dan de leidingen naar de radiatoren zelf. Ik kan er nu helaad niet bij om te meten. Het is nog oude dikwandige buis.
Heb je de Vincent van Itho al bekeken ,RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:44:
[...]
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
Wat vermogen betreft zou die al voldoende zijn , en hij staat binnen.
Estetisch wel netjes en wat de buren niet zien .....
[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 07-05-2023 15:13 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Wel mooi dat je daar de lucht aanvoer van buiten op kunt aansluiten.
Lekker toch, hybride en nog jaren op gas want bij -4*C komen de problemen.Jan2023 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Heb je de Vincent van Itho al bekeken ,
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00659
Wat vermogen betreft zou die al voldoende zijn , en hij staat binnen.
Estetisch wel netjes en wat de buren niet zien .....
"Low-load"of hoe je dat wil noemen ziet bij mij als volgt uit:dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Ik lag er toen ook niet wakker van- was alleen interessant voor een beetje statistiek en simpele regressieanalyse.
low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT
6 starts = ca.16 min (ca. 14,3 l/min = ca. 7.8 kW - onder modulatiegrens!!)
16 x 14,3 = 228 l/h = ca. 2,1 kW effectief
een gasketel hier ?
En anders kun je bellen met het energiebedrijf of ze alle meterstanden kunnen mailen. Zo kon ik ook mijn historisch verbruik alsnog opbouwends23man schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:34:
[...]
En daar staat dan ook het historisch verbruik op.
En toch was de etmaalgemiddelde temperatuur ‘maar’ zo’n -12 °C. Neem je het gemiddelde van de dag ervoor en daarna zit je weer onder de -10 °C… "Lies, damned lies, and statistics"dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:30:
![]()
:
[Afbeelding]
De installateur denkt liever die ene dag in de 15 jaar 20 °C binnen in plaats van 19 °C dan jaarlijks meerdere dagen een pendelende warmtepomp.
De Appie heeft regelmatig een aanbieding met Nomad thermo ondergoed.Superbeagle schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:33:
[...]
En toch was de etmaalgemiddelde temperatuur ‘maar’ zo’n -12 °C. Neem je het gemiddelde van de dag ervoor en daarna zit je weer onder de -10 °C… "Lies, damned lies, and statistics"
De installateur denkt liever die ene dag in de 15 jaar 20 °C binnen in plaats van 19 °C dan jaarlijks meerdere dagen een pendelende warmtepomp.
[Afbeelding]
als je relatief dezelfde woningen in de wijk hebt kan je ook de gemiddelden downloaden bij sommige netbeheerders op postcodenivo.Jailhouse schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:10:
[...]
En anders kun je bellen met het energiebedrijf of ze alle meterstanden kunnen mailen. Zo kon ik ook mijn historisch verbruik alsnog opbouwen
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Inderdaad, roken is echt niet slecht voor je, mijn opa werd er 90 jaar mee!dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:30:
![]()
:
[Afbeelding]
Dit is trouwens totaal niet waar en ironisch bedoeld, voor de duidelijkheid.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik betwijfel of de "normale" installateur deze soort overwegingen maakt of überhaupt in staat is deze te maken.De installateur denkt liever die ene dag in de 15 jaar 20 °C binnen in plaats van 19 °C dan jaarlijks meerdere dagen een pendelende warmtepomp.
Misschien bedoel je ook: "De installateur denkt liever die ene dag in de 15 jaar 19 °C binnen in plaats van 20 °C dan jaarlijks meerdere dagen een pendelende warmtepomp."?
De mijne is er 96 mee geworden en die rookte alles wat maar roken wou.joezzt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:34:
[...]
Inderdaad, roken is echt niet slecht voor je, mijn opa werd er 90 jaar mee!
Dit is trouwens totaal niet waar en ironisch bedoeld, voor de duidelijkheid.
Sigaren, pijp , shag en filtersigaretten.
En op zijn tijd een berenburgje of jonge jenever.
Oude kaas en droge worst.
Soms heb je geluk
Ik vergeet ook nooit weer (toen was ik nog een klein jochie jaar of 12 denk ik) vrat ie pistachenootjes op met dop en al...
Godverdomme wat bin die dingen skerp yn e bek..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
dapper om aan te nemen dat de "normale" installateurs uberhaupt zover denken momenteel.dunklefaser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:39:
@Superbeagle
[...]
Ik betwijfel of de "normale" installateur deze soort overwegingen maakt of überhaupt in staat is deze te maken.
Misschien bedoel je ook: "De installateur denkt liever die ene dag in de 15 jaar 19 °C binnen in plaats van 20 °C dan jaarlijks meerdere dagen een pendelende warmtepomp."?
32 meerlaags of 28 dunwandig staal of koper is de norm om goed een hoge flow aan te kunnen zonder dat het geluid maakt en met weinig drukval.RVerheijden schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:53:
@verkeerslicht
Ik denk dat het van de begane grond vloer tot bij de CV ketel ongeveer 12 meter is.
Daar komt het stuk in de tuin dan nog bij.
We hebben wel een kruipruimte daar lopen echter geen CV leidingen.
Men heeft op de begane grond de leidingen volledig in de muur verwerkt.
Upgrade zou op de kleedkamer kunnen dan moet ik daarna de voorzet wand met isolatie weer opnieuw maken.
Wat is de minimale dikte van leiding die nodig is?
De leiding die daar namelijk naar beneden gaat is dunner dan de hoofdleiding maar dikker dan de leidingen naar de radiatoren zelf. Ik kan er nu helaad niet bij om te meten. Het is nog oude dikwandige buis.
Mocht je de optie willen openhouden om condenserend te willen koelen, dan 32 meerlaags.
Oude dikwandige buis is niet ideaal. Op zich ook geen ramp. Want de benedenverdieping is doorgaans de primaire te verwarmen ruimte. Het hangt ook wel van de staat van de buis af. Als je er niet tegenop ziet zou je deze meteen kunnen vervangen voor 32 meerlaags en isoleren om condenserend te kunnen koelen boven.
De winst is dan dat je geen leiding over je buitengevel hebt lopen en dat de te overbruggen afstand korter is. Logische keuze is dan een monoblock, en als je helemaal van het gas af wil, dan een warmtepompboiler erbij.
Wellicht een kleine moeite om het woord kraan/lift/hijsen/tillen toe te voegen.Carboy54 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Zo dus. Met een dergelijke spin kan je heel veel. Ingeklapt kan hij door een deur.
[Afbeelding]
Voor topic zoekers!
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Vind het toch bijzonder dat ze langs komen en op meten en vervolgens geen tijd hebben voor een offerte.MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Yep. De laatste vroeg ik of hij nog offerte ging maken. Antwoord: Sorry, ik heb het gewoon te druk en u kan beter "even" verder zoeken. Grappenmaker. Wel jammer want deze had echt veel kennis.
Ben je niet te bijdehand met de kennis van dit topic?
Ik ben trouwens een jaar bezig geweest met 1 offerte. Wilde per se deze installateur (lokaal, goede track record op LinkedIn) en na een jaar regelmatig bellen/mailen had ie tijd om langs te komen
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2023 20:37 ]
Ik had de pech dat hij veel offertes al had uitstaan en bijna iedereen voor akkoord heeft getekend. 1 pitter helaas. Die mannen hebben allemaal een luxeprobleem.Sport_Life schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:33:
[...]
Vind het toch bijzonder dat ze langs komen en op meten en vervolgens geen tijd hebben voor een offerte.
Ben je niet te bijdehand met de kennis van dit topic?(ik moest me echt inhouden als de zoveelste weer over een buffervat begon terwijl er 200m2 vloerverwarming ligt).
Ik ben trouwens een jaar bezig geweest met 1 offerte. Wilde per se deze installateur (lokaal, goede track record op LinkedIn) en na een jaar regelmatig bellen/mailen had ie tijd om langs te komen.
Maar deze regio is echt een probleem. Daikin dealer welgeteld 2. Vaillant, bijna alleen maar ketelboeren en 2 in mijn woonplaats. Pana en mitsu. Geen 1. Ze lopen hier echt achter. Drama.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 21:04 ]
Ik zou anders even via Vaillant hun website kijken.MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:57:
Maar deze regio is echt een probleem. Daikin dealer welgeteld 2. Vaillant, bijna alleen maar ketelboeren en 2 in mijn woonplaats. Pana en mitsu. Geen 1. Ze lopen hier echt achter. Drama.
Of eventueel Alklima bellen…
Lijkt mij stug dat (dacht; Brabant) er zo weinig installateurs zijn.
Zie er genoeg elke keer over de Moerdijk naar ons toe komen
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Tegen 0,40 per kWh levert dat in 4 maanden Eur 17,20 opconnos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:35:
Is er iets op tegen de EA WP in de zomer helemaal uit te schakelen? Scheelt toch weer 15W sluipverbruik.
Ja, maar is er iets op tegenGary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Tegen 0,40 per kWh levert dat in 4 maanden Eur 17,20 op
meestal draaien de circ. pompen eens per 24 uur, dus ...... ?
Ik zet de mijne in elk geval niet uit, om deze reden. En ten opzichte van de CV-ketel scheelt het standby-verbruik niet eens heel veel. Mijn AWB (Vaillant) neemt maar 10W in standby.
Het blijkt dat de EA de pomp niet periodiek laat draaien als er dagenlang geen warmtevraag is. Dus daar hoef je 't niet voor te laten toch?Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:
[...]
meestal draaien de circ. pompen eens per 24 uur, dus ...... ?
Niet elke 24 uur, maar ik zie wel eens in de 3 dagen en 1 uur (gisteren 3:00, afgelopen donderdag 2:00 en afgelopen maandag om 1:00) een pomppiekje in de HomeWizard plot van de Elga Ace hier. In de zomermaanden gebruik ik hem ook om af en toe te koelen, dus hier gaat ie sowieso niet uit. Maar 17W standbyverbruik blijft wel een beetje zonde.
Maakt voor recht op subsidie niet uit. Faktuur + betalingsbewijs tonen van de installatie van een in de subsidielijst genoemde WPdanny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:29:
In mijn zoektocht naar alternatieven (na de 27% prijs stijging) ben ik bij een Belgische installateur uitgekomen, die (waarschijnlijk) ook nog eens een prijs weet aan te bieden waar ik me in kan vinden. Ben nog op de offerte aant wachten, maar de grove prijs schatting van hem weet me wel optimistisch te stemmen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik niet via een NL installeur te WP laten installeren? Of blijft alles gewoon hetzelfde als NL (ook qua subsidie e.d.)?
Installateur moet de genoemde/verlangde inschrijving KvK hebben !
Controleer eerst of de Belgische installateur bereid is hieraan te voldoen:danny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:29:
In mijn zoektocht naar alternatieven (na de 27% prijs stijging) ben ik bij een Belgische installateur uitgekomen, die (waarschijnlijk) ook nog eens een prijs weet aan te bieden waar ik me in kan vinden. Ben nog op de offerte aant wachten, maar de grove prijs schatting van hem weet me wel optimistisch te stemmen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik niet via een NL installeur te WP laten installeren? Of blijft alles gewoon hetzelfde als NL (ook qua subsidie e.d.)?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EweJkrrmY87IN9oOihxspK1Z.jpg?f=user_large)
Bron
En dat heeft die Belgische installateur vast niet, en staat niet op de lijst van "erkende " , SBI ingeschreven bedrijven, dus geen subsidie...Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Maakt voor recht op subsidie niet uit. Faktuur + betalingsbewijs tonen van de installatie van een in de subsidielijst genoemde WP
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Tenzij het een slimme Belg is (Naalroc schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:46:
[...]
En dat heeft die Belgische installateur vast niet, en staat niet op de lijst van "erkende " , SBI ingeschreven bedrijven, dus geen subsidie...
[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 08-05-2023 14:15 ]
Belgen zijn slim ! Jaga radiatoren werden vroeger aangeprezen als je van het m.b.t. HTV, nu hetzelfde fenomeen doch m.b.t. LTV. Ben je dan slim ?verkeerslicht schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:09:
[...]
Tenzij het een slimme Belg is () die dichtbij de grens van NL woont, en hier veel zaken doet met gretige Nederlanders die er goed voor willen betalen.
En die dingen vallen reeds tijdens plaatsing uit elkaar vanwege minimaal materiaal.
Juist dat laatste kan natuurlijk voor een Belgische installateur een issue zijn: die heeft geen NL KvK inschrijving.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Maakt voor recht op subsidie niet uit. Faktuur + betalingsbewijs tonen van de installatie van een in de subsidielijst genoemde WP
Belgische regels voor elektriciteit, legionellapreventie e.d. zijn wat anders dan de NL regels. Zorgen dus (contractueel vastleggen) dat hij de installatie doet volgens NL voorschriften.
En natuurlijk zorgen dat tie niet met Belgische schroefdraad komt aanzetten
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De regelgeving zegt: De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.danny.s schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:29:
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik niet via een NL installeur te WP laten installeren? Of blijft alles gewoon hetzelfde als NL (ook qua subsidie e.d.)?
'Bouwinstallatiebedrijf" is redelijk breed te interpreteren en ze geven niet aan wat dat precies is.
Je hebt wel bij de de SBI de hoofdcode. Bouwinstallatie.
Daar vallen zowel loodgieters, elektriciens, verwarmingsmonteurs en 'overig' onder.
Daarnaast staat er ook nergens dat het een Nederlands bedrijf moet. Sterker nog, denk dat de overheid buitenlandse bedrijven met een soortgelijke omschrijving moet accepteren.
Je kunt ook nog altijd door een plaatselijke loodgieter een final check laten doen, want nergens staat omschreven wat de werkzaamheden precies moeten inhouden. Maar dit heb ik slechts van horen zeggen.
Touw gebruiken ze ook in Belgie al een paar jaren niet meer.blb4 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Juist dat laatste kan natuurlijk voor een Belgische installateur een issue zijn: die heeft geen NL KvK inschrijving.
Belgische regels voor elektriciteit, legionellapreventie e.d. zijn wat anders dan de NL regels. Zorgen dus (contractueel vastleggen) dat hij de installatie doet volgens NL voorschriften.
En natuurlijk zorgen dat tie niet met Belgische schroefdraad komt aanzetten.
Inschr. KvK en de gewenste code is leidend en is hetgeen geduid wordt. Wat iemand daar subjectief van vindt of denkt is irrelevant. De werkzaamheden dienen de feitelijke installatie te betreffen. Het installatiebedrijf dient werkzaam te zijn in of ten dienste van de feitelijke bouw onr. goed.Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:39:
[...]
De regelgeving zegt: De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
'Bouwinstallatiebedrijf" is redelijk breed te interpreteren en ze geven niet aan wat dat precies is.
Je hebt wel bij de de SBI de hoofdcode. Bouwinstallatie.
Daar vallen zowel loodgieters, elektriciens, verwarmingsmonteurs en 'overig' onder.
Daarnaast staat er ook nergens dat het een Nederlands bedrijf moet. Sterker nog, denk dat de overheid buitenlandse bedrijven met een soortgelijke omschrijving moet accepteren.
Je kunt ook nog altijd door een plaatselijke loodgieter een final check laten doen, want nergens staat omschreven wat de werkzaamheden precies moeten inhouden. Maar dit heb ik slechts van horen zeggen.
Wijs die regelgeving eens aan dan waar dat staat op deze door jouw omschreven manier.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:54:
[...]
Inschr. KvK en de gewenste code is leidend en is hetgeen geduid wordt. Wat iemand daar subjectief van vindt of denkt is irrelevant. De werkzaamheden dienen de feitelijke installatie te betreffen. Het installatiebedrijf dient werkzaam te zijn in of ten dienste van de feitelijke bouw onr. goed.
Want hoe kan een Belgisch bedrijf ingeschreven staan in de KvK?
En welke SBI-code noemt de overheid dan?
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 08-05-2023 16:05 ]
De SBI-codes die ik eerder heb gepost zijn inderdaad leidend. Vorig jaar heeft de bestuursrechter al een oordeel over geveld:Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Wijs die regelgeving eens aan dan waar dat staat op deze door jouw omschreven manier.
En:Het CBb is dan ook onverbiddelijk: de installateur is niet een bouwinstallatiebedrijf zoals omschreven in de subsidieregeling. De installatie van de apparaten voldoet daarom niet aan de vereisten.
Volgens de bron doen verder alle andere zaken dan de juiste SBI-codes er niet toe.De consument had volgens de bestuursrechter zelf moeten en kunnen nagaan of de installateur als bouwinstallatiebedrijf was ingeschreven in een handelsregister door dit te vragen aan de leverancier/installateur van de apparaten dan wel de website van RVO te raadplegen, of het handelsregister, dat algemeen toegankelijk is.
Edit: zie de post van @Rzaan hieronder. Het mag elk bouw- of installatiebouwbedrijf in de Europese Unie zijn zolang ze in eigen land onder betreffende secties staan ingeschreven.
Linkje naar artikel in Staatscourant.
[ Voor 13% gewijzigd door Superbeagle op 08-05-2023 17:13 ]
Als je de moeite zou willen nemen om zelf de voorwaarden voor *knip* als je zo stellig bent, dan quote je de regelgeving en voorkom je welles/nietes.Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Wijs die regelgeving eens aan dan waar dat staat op deze door jouw omschreven manier.
[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 17:06 ]
In de FB groep was Patrick Nierop zo aardig het voor te leggen aan Remeha. Dit is hun antwoord:
"Uiteraard is het mogelijk om het toestel volledig spanningsloos te maken, wij adviseren echter om dit niet te doen.
U moet hierbij nl. rekening houden met het feit dat de circulatiepomp hierdoor vast kan gaan zitten en eventueel stuk kan gaan.
Als het toestel onder spanning blijft staan zal de pomp standaard 1 x per 24 uur even worden ingeschakeld om vast zitten te voorkomen.".
En laat nu net de Elga de pomp even te hebben gestart en gestopt. Kortom, ik laat ‘m aanstaan. Dank iedereen voor het meedenken.
Klinklare onzin wat je schrijft.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:26:
[...]
Als je de moeite zou willen nemen om zelf de voorwaarden voor *knip* als je zo stellig bent, dan quote je de regelgeving en voorkom je welles/nietes.
Bovendien: Wat er niet staat, kan ik niet vinden.
*knip* op de man
[ Voor 75% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 17:07 ]
You have chosen,... wiselyconnos schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:26:
[...]
In de FB groep was Patrick Nierop zo aardig het voor te leggen aan Remeha. Dit is hun antwoord:
"Uiteraard is het mogelijk om het toestel volledig spanningsloos te maken, wij adviseren echter om dit niet te doen.
U moet hierbij nl. rekening houden met het feit dat de circulatiepomp hierdoor vast kan gaan zitten en eventueel stuk kan gaan.
Als het toestel onder spanning blijft staan zal de pomp standaard 1 x per 24 uur even worden ingeschakeld om vast zitten te voorkomen.".
En laat nu net de Elga de pomp even te hebben gestart en gestopt. Kortom, ik laat ‘m aanstaan. Dank iedereen voor het meedenken.
[Afbeelding]
Dit zegt de overheid als het gaat over wat een bouwinstallatiebedrijf is mbt tot de "Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing:
bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie.
Een Nederlands bedrijf moet dan in die bepaalde sectie ingeschreven zijn.
Een Belgisch bedrijf moet dat in Belgie zijn.
Dus je mag ook een Belg inhuren als hij maar in de juiste sectie staat ingeschreven.
En wat vergelijkbare sectie is, wordt niet helder omschreven. Dat het geen bankerbakker mag zijn, lijkt me duidelijk. Of een recyclingbedrijf zoals in het door jou gelinkte stuk.
Maar een aannemer zal waarschijnlijk wel aan de eisen voldoen.
Erkende installatiebedrijven (door de overheid) bestaan niet in Nederland.
Dat het ook een gewoon bouwbedrijf mag zijn lees je in de volgende passage:
een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en de installatie of het aanbrengen van de investering voor een ruimteverwarmingstoestel, een waterverwarmingstoestel of een zonneboiler, als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdelen a of b, waaronder begrepen de door het bouwinstallatiebedrijf of bouwbedrijf getekende factuur in geval van contante betaling van de investeringen, waarop ten minste het betaalde bedrag, de begunstigde en betaaldatum vermeld wordt;.
[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 08-05-2023 17:11 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 17:08 ]
Een buitenlands bedrijf dat ondernemingsactiviteiten in Nederland heeft kan zich inschrijven bij de kvk.Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Code begint met 43.2
Heren dit is al xxxxx maal beschreven in de diverse topics op tweakers ook hier! On topic pleaseOmebas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:21:
[...]
Een buitenlands bedrijf dat ondernemingsactiviteiten in Nederland heeft kan zich inschrijven bij de kvk.
Code begint met 43.2
😅
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Waar ik 'kan' schreef, had ik eigenlijk 'zou' moeten schrijven.Omebas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:21:
[...]
Een buitenlands bedrijf dat ondernemingsactiviteiten in Nederland heeft kan zich inschrijven bij de kvk.
Code begint met 43.2
Want inschrijving is helemaal niet nodig.
Je stapt gewoon 's morgens in je Belgische busje als Belg, doet een klus in Nederland en je stuurt een factuur.
Zo eenvoudig werkt de EU.
Je moet wel in Belgie ingeschreven staan in een sectie Bouwinstallatiebedrijf of aanverwante sectie.
That's it.
We moeten dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 08-05-2023 17:30 ]
Hoe komt het dan dat mensen het nog steeds niet begrijpen?Carboy54 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Heren dit is al xxxxx maal beschreven in de diverse topics op tweakers ook hier! On topic please
😅
Of de regels zo onnodig moeilijk maken?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:43
Dan kunnen we dit afsluiten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is nou net de kern van de Europese Unie: vrijheid van economisch verkeer. De Nederlandse overheid mag geen enkel bedrijf uit de andere lidstaten uitsluiten, al huur je een Griek in. Probleem zal meer liggen bij de RVO om de inschrijving te controleren....Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Waar ik 'kan' schreef, had ik eigenlijk 'zou' moeten schrijven.
Want inschrijving is helemaal niet nodig.
Je stapt gewoon 's morgens in je Belgische busje als Belg, doet een klus in Nederland en je stuurt een factuur.
Zo eenvoudig werkt de EU.
Je moet wel in Belgie ingeschreven staan in een sectie Bouwinstallatiebedrijf of aanverwante sectie.
That's it.
We moeten dingen niet moeilijker maken dan ze zijn.
Dat is het probleem van de RVO.ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:35:
[...]
Dat is nou net de kern van de Europese Unie: vrijheid van economisch verkeer. De Nederlandse overheid mag geen enkel bedrijf uit de andere lidstaten uitsluiten, al huur je een Griek in. Probleem zal meer liggen bij de RVO om de inschrijving te controleren....
Het zijn regels van diezelfde overheid.
Voor wie er in geïnteresseerd is en wil weten hoe het echt zit:
https://www.rvo.nl/subsid...g/isde/wet-en-regelgeving
Heb je ook een Readers Digest?Rzaan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:37:
[...]
Dat is het probleem van de RVO.![]()
Het zijn regels van diezelfde overheid.
Voor wie er in geïnteresseerd is en wil weten hoe het echt zit:
https://www.rvo.nl/subsid...g/isde/wet-en-regelgeving
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/lmxAivhXaEzajEFenx7OIWaV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/C0fDeDrscj5jQ7oazhxuKk4y.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/XP8KQzNyljfdN49lYLybR3mg.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PhqsgUA5hCYbJrDOD4HOAlZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6xx3CCZSIBsu1l0uHZsMD4mA.jpg?f=fotoalbum_large)