17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Bij mij gaf de netbeheerder aan dat ze de bestaande woningen welke van het gas af zijn niet meer aansluiten.ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Zolang er nog gas in de straat ligt hebben ze een aansluitplicht. Wel een duur grapje omdat je opdraait voor alle kosten inclusief een nieuwe leiding.
Wij hebben ook diverse bedrijfspanden in beheer welke dit probleem hebben, dus als oplossing aangesloten worden bij de buren met een tussenmeter.
Of je niet bij wet het kan afdwingen is mij niet bekend.
Maar verder vrij offtopic inderdaad…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
33k in huidige euroknallers.ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Inderdaad ja. Onze boerderij ligt 500 meter buiten het dorp. In de jaren zestig waren ze bang voor gas en is nooit kosteloos een gasleiding getrokken. Dat hebben wij in 1992 laten doen, kosten 19.000 GULDEN. Zal de inflatie maar niet op loslaten.
Daar koop je nog net een nibe voor...
Of het wel of niet afgedwongen kan worden is meer iets acedemisch, in de praktijk zal het niet voorkomen.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-05-2023 13:31 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zelfs als ik uitga van 3kW minimaal vermogen kom ik uit op 3*20 - 40*1.5 = 0. En de Pana kan vast wel terugmoduleren naar 2kW ofzo. De VV-verdeler wordt vervangen door een open verdeler, mocht dat nog van belang zijn. Dus geen hydraulische ontkoppeling.
[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-05-2023 14:02 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Off-topic: (laatste keer: want moderator heeft m'n bijdrage al verplaatstNaalroc schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
[...]
Over dat 'verplicht verwijderen': Dat ligt helemaal aan de netbeheerder; bij mij in het Rendo gebied hebben ze de heleboel laten liggen, maar wèl in de straat afgekoppeld en afgedopt. Maar het kost je wel hetzelfde, mijn aansluiting is verwijderd toen het nog niet gratis was, wel zo goed, want een deel is koper, en geen gele slang.
Lijkt me het meest verstandige dat netbeheerders kunnen doen: gewoon laten liggen. Want al deze moeite en kosten om een stukje plastic uit de grond weg te halen is natuurlijk van de gekke als dat straks voor iedereen zou moeten.
En ik maar denken dat het een koperbuis tot aan de trottoir / straat aansluiting zou zijn. Dat is dus niet zo: slechts een stukje van de meterkast tot mof op 1 mtr er buiten was koper met gele kunststof buis eromheen. Daarna was het gewoon ~20 mtr gele kunststof buis tot aan trottoir.
Enfin, tot zover de aan WP gerelateerde kwestie van gasbuis weghalen. Nu weer WP only
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat getuigd toch van een visie , namelijk dat de afvalberg , in Afrika of zo , weer groeit.flippy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:44:
[...]
In ander nieuws: water is nat.
Let wel dat ze in die studie er vanniit gaan dat aan einde levenduur machine iemand gewoom de koelleiding doorknipt en het koelmiddel vrijlaat.

Dan is R290 geen slechte ontwikkeling.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
En door die gele kunststof buis kan straks netjes de glasvezel kabel naar de woning.Lijkt me het meest verstandige dat netbeheerders kunnen doen: gewoon laten liggen. Want al deze moeite en kosten om een stukje plastic uit de grond weg te halen is natuurlijk van de gekke als dat straks voor iedereen zou moeten.
het koelmiddel is totaal onderschikt op de vervuiling/boeikasgassen die vrijkomen voor het maken van de energie die de machine verbruikt over zijn leven.Jan2023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:30:
[...]
Dat getuigd toch van een visie , namelijk dat de afvalberg , in Afrika of zo , weer groeit.
![]()
Dan is R290 geen slechte ontwikkeling.
een halve kuub aardgas opbranden in een energiecentrale (dus netto 3kWh aan stroomproductie) staat grofweg al meer aan "CO2 vervuiling" van het koelmiddel wat in een panasonic 5J zit...
relativeren is wel belangrijk met zulke gevallen anders krijg je weer van die "bananen zijn radioactief" discussies.
60% van nederlands stroom komt van aardgas. de co2 die daarbij vrijkomt elk jaar is hillarisch veel meer dan wat gelekte koelmiddelen zouden kunnen produceren ook al zou elke aircomonteur bij elke koelmachine in nederland de kranen opendraaien....
zorgen dat die machine zo efficient mogelijk kan lopen (dus vloerverwarming en isoleren) doet veel meer qua co2 reducties dan een ander koelmiddel ooit zou kunnen...
[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 04-05-2023 17:49 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik ga voor groene stroom om warmte te krijgen d.m.v een warmtepomp.flippy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:35:
[...]
het koelmiddel is totaal onderschikt op de vervuiling/boeikasgassen die vrijkomen voor het maken van de energie die de machine verbruikt over zijn leven.
een halve kuub aardgas opbranden in een energiecentrale (dus netto 3kWh aan stroomproductie) staat grofweg al meer aan "CO2 vervuiling" van het koelmiddel wat in een panasonic 5J zit...
relativeren is wel belangrijk met zulke gevallen anders krijg je weer van die "bananen zijn radioactief" discussies.
En mijn opmerking over R290 heeft betrekking op sloop na gedane arbeid.
Dan heeft R290 minder impact op het milieu als die kinderhandjes het ding uit elkaar trekken.
stroom is kleurloos.

maar die zonnepanelen doen niet geweldig veel als het oerhollands boutweer is buiten, net als je ze nodig hebt voor de warmtepomp....
en maken van al die panelen en windmolens en whatever meer kost ook een berg co2, dus hoe ver wil je dat verhaal doortrekken?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
1m³ aardgas = 1,78 kg CO2.flippy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:35:
1,3 kg R32 = 878 kg CO2. (Inhoud Panasonic 5J)
Maar uiteindelijk zorgt jouw Panasonic nog steeds voor 1/3 van z’n normale uitstoot met een gasketel. Wat zo’n unit gebruik nog steeds grijze stroom.
[ Voor 28% gewijzigd door DutchWing op 04-05-2023 18:30 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
sorry, had 500 kuub moeten zijn, zat even met mn maateenheden door elkaar. ik werk normaal met decameters in mn hoofd.DutchWing schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:27:
[...]
1m³ aardgas = 1,78 kg CO2.
1,3 kg R32 = 878 kg CO2. (Inhoud Panasonic 5J)
Dus wat je zegt klopt gewoon helemaal niet!
dat is nog steeds een halve winter voor de meeste huizen...
Ik heb de tekst iets anders genuanceerdflippy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:30:
[...]
sorry, had 500 kuub moeten zijn, zat even met mn maateenheden door elkaar. ik werk normaal met decameters in mn hoofd.![]()
dat is nog steeds een halve winter voor de meeste huizen...
Natuurlijk nog steeds een besparing ten opzichte van een CV ketel 15 jaar laten doorstoken.
Maar airco's op r290 zal nog wel even op zich laten wachten. Dat wordt condenserend koelen met een monoblock. En die lekken dan weer praktisch gezien nooit.!null schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:03:
R290 is gewoon een enorme vooruitgang op dat gebied. Vooral wereldwijd, al die (lekkende) airco's, dat is zoveel dat er wel degelijk negatieve effecten van zijn, van de F gassen die vrijkomen. Hier in Nederland zal dat minder snel gebeuren, maar we kennen allemaal de gare airco's in het buitenland.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Die zijn er ook al met R290🙃verkeerslicht schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Maar airco's op r290 zal nog wel even op zich laten wachten. Dat wordt condenserend koelen met een monoblock. En die lekken dan weer praktisch gezien nooit.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Sowieso op lange termijn komt er EU wetgeving aan, dus het lijkt erop dat de richting gezet is.
Hopelijk gaan andere regio's dat ook doen.
midea heeft ze al een paar jaar. op zich wel grappig spul. minimum vermogen is wel ruk.
grappige is dat ik poosje geleden nog 2 van die dingen weg heb moeten halen. er zit nog een redelijke kloof tussen de huidige regels en wat de wetgevers willen en wat de verzekeraars toelaten. momenteel komt die discussie erop neer dat propaan splitjes niet in het gebouw komen en grote monobloks (dus die grote industriele chillers en zo op bedrijfspanden) met soms honderden kilos propaan erin dus niet geinstaleerd gaan worden. geen enkel bedrijf heeft zin om hun dak of teschnische ruimtes als ATEX zone 2 gebied om te bouwen...
die pipo's in brussel moeten eerst eens leren wat voor wegeving ze eigenlijk maken voor ze het publiceren...
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 04-05-2023 19:23 ]
Er zijn in ieder geval regels over opgesloten systemen (monoblock dus feitelijk) wat er binnen en buiten mag.
Dus binnen in een losse warmtepompboiler (zijn er al met R290) voldoet aan de regels met een klein beetje propaan, en buiten mag wat meer.
Wat grappig is, als ik het goed heb begrepen zijn de nieuwe R290 Panasonic "Split units" helemaal geen split, maar gewoon R290 monoblocks met een binnendeel, daar tussen gewoon water (of glycol)
ja, dat waren gewoon airco splitjes met propaan erin. die waren verkocht als helemaal CO2 neutrale vervanging voor de antieke R407c splits die er nog hingen. dus bedrijf vond het gezegend om minder CO2 op de papier te hebben maar bij inspectie van hun verzekeraar was het feest afgelopen want propaan is A1 brandbaar gas. dus dat betekende dat die ruimte (patch/serverruimte) omgebouwd moest worden naar ATEX zone 2 standaarden onder de huidige regelgeving. iets wat je natuurlijk niet gaat lukken als je iets van ATEX afweet en dat probeert in een serverruimte toe te passen. dus die dingen konden er weer uit en ging er een setje R410 machines voor in de plaats. R32 werd ook aangeboden maar dat valt onder A2L en bedrijf had gewoon geen zin in gezeik met verzekering meer dus werd het R410 wat niet brandbaar is.!null schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
@flippy Dit ging dan om 2 airco's met R290 in alle leidingen dus ook in de binnenruimte? Waar het dan niet is toegestaan, de reden dat je ze weg hebt moeten halen?
Er zijn in ieder geval regels over opgesloten systemen (monoblock dus feitelijk) wat er binnen en buiten mag.
Dus binnen in een losse warmtepompboiler (zijn er al met R290) voldoet aan de regels met een klein beetje propaan, en buiten mag wat meer.
Wat grappig is, als ik het goed heb begrepen zijn de nieuwe R290 Panasonic "Split units" helemaal geen split, maar gewoon R290 monoblocks met een binnendeel, daar tussen gewoon water (of glycol)
dus zolang de regels niet worden aangepast gaat propaan simpelweg niet in de commeciele/industriele sector toegepast worden.
goed, hele feest had voorkomen kunnen worden als de aankoper wat minder "sorteer op prijs" had gedaan bij de offertes.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 12:01 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18-09 22:04
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
dat is niet hoe de regels momenteel in elkaar steken en hoe de verzekeraars tegen bepaalde zaken aankijken. zelfde als met bepaalde arbo regels, elke veiligheidsregel is geschreven in bloed...Proton_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
Omgekeerd kun je ook zeggen dat de verzekeraar te kort door de bocht gaat met het inschatten van het risico van 900? gram R290. Wellicht dat met een gasdetector (€50) en aanvullende ventilatie ze hadden kunnen blijven hangen.
het ging in dit geval om 5 units, dat was wel meer dan 900 gram en in een relatief kleine ruimte....
maar niet vergeten dat de serieuze koelmachines en warmtepompen soms tientallen of honderden kilos erin kan hebben zitten. de regels kijken naar klassificaties en propaan valt gewoon onder A1 (de hoogste) en daardoor worden weer andere verplichtingen bij zoals ATEX. R410 is niet geclasificeerd als een brandbare stof dus is volledig "vrij" in dat segment en daarom zal r410 en vergelijkbare koelmiddelen ook voorlopig nergens heengaan ongeacht wat ze in brussel bedenken.
ik zie propaan graag komen (op papier is het een "mooi" koelmiddel voor koelmonteurs) maar dan moet het ook eerst onder F-gassen gaan vallen wat het nu niet doet. dus er is geen reguliered orgaan die de boel onder controle houd.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 15:07 ]
R290 is ook lekker praktisch met de monoblocks en warmtepompboilers die we meestal nodig hebben. Veel praktischer dan airco's. En voldoet dan, in het gemiddelde huis, aan de hoeveelheid gram die je buiten of binnen (bijvoorbeeld warmtepompboiler) mag hebben.
Anyway, ik heb wel eens gekeken om F-gassen STEK te halen, echter doe ik er dan niet genoeg mee, en gezien de (lange termijn) omgang naar R290 monoblocks heeft het ook minder nut.
- Proton_
Glycol (of bietsuiker
Verzekeraars zijn doorgaans volgend, zelden leidend. Daar maak ik me dus geen zorgen om, er zijn geen fundamentele bezwaren (tenzij in de praktijk blijkt dat er inderdaad grote risico's zijn, maar dan hadden we het nu al wel geweten met de R290 units zoals de mijne met gewone relais erin).
R410a gaat de weg van DDT: technisch fantastisch,
doet bijna perfect wat het moet doen maar schaalt niet want teveel long tailed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
puntje is wel dat de glycol wel vervangen moet worden om de zoveel jaar en filters goed gecontroleerd worden.
en bij vervangen geen kraanwater gebruiken. en ook niet puur erin gieten, vooral dat laatste ben ik meer dan eens tegengekomen...
want?flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:21:
...........
.......... en ook niet puur erin gieten, vooral dat laatste ben ik meer dan eens tegengekomen...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
onverdunde glycol gaat klonteren na een poosje (en dus je filters verstoppen) en het heeft een veel dikkere consistantie dus je pomp krijgt het bijna niet verpompt, helemaal niet in koelbedrijf. puur is het ook een stuk agressiever voor je materialen en de warmteoverdracht is ruk wat je nog meer efficientie kost. dingen zoals flowsensoren gaan ervan naar de klote en volume/massasensoren leven ook niet geweldig lang tenzij ze daar specifiek op zijn gemaakt. dingen zoals platenwisselaars en keramische lagers in pompen raken verstopt en vol met troep wat uiteindelijk alles om zeep helpt.
de verschillen tussen ethlyeen en en proplyeen varianten laat ik maar even liggen want dan word het nog ingewikkelder. maar ethyleen is erg populair bij fabrikanten omdat het goedkoper is...
bij meer dan 30% verhouding sla je over in het punt waar je meer problemen maakt dan oplost. dat is meestal ook goed voor -10 a -15 aanvoertemperatuur. als je in je woning lagere temperaturen nodig hebt is er wel wat anders mis in dat huis.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 18:58 ]
Maar de eerste is goedkoper en wordt minder viskeus bij lage temperatuur dus wel de meest gebruikte optie. (30 ml is dodelijk voor een volwassene ondanks dat het lekker zoet is...)
Wij gebruiken propyleen ivm voedingsmiddelen.
Maar heel veel hebben we daarvan niet het meeste gaat gewoon met ijswater.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
voor ca. 45% uit ethyleenglycol, ca. 50% is water en de rest wat speciale "additieven".
Blijkbaar kunnen de radiateuren (warmewisselaar), de buizen en de motor langere tijd tegen dit mengsel
en dan nog op hogere temperaturen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het toverwoord is daar additieven.(antischuim, anti sludge etc.)dunklefaser schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:42:
Zoals bijna iedereen weet (of kan opzoeken) bestaat de "normale" koelvloeistof voor motoren
voor ca. 45% uit ethyleenglycol, ca. 50% is water en de rest wat speciale "additieven".
Blijkbaar kunnen de radiateuren (warmewisselaar), de buizen en de motor langere tijd tegen dit mengsel
en dan nog op hogere temperaturen.
En het hogere percentage is te verklaren door een lagere temperatuur bestendigheid
Voor koude gebieden kan het 60.40 of zelfs 70.30 zijn.
Water moet je lezen als demi water.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
dan uit elkaar valt en ijskristallen verschijnen, of niet?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja nee dat het bestendig is tegen een lagere temperatuur bij hogere concentratie glycol.dunklefaser schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:56:
@Ronald.42 Met lagere temperatuurbestendigheid bedoel je vermoedelijk dat het mengsel
dan uit elkaar valt en ijskristallen verschijnen, of niet?
Dus op Antarctica is 70% glycol wel handig.
Maar in de huis tuin en keuken toestanden is 30% genoeg.
En inderdaad met te weinig glycol bij te lage temperatuur krijg je slush puppy.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
De droog draad voor de was is daar ook, je weet buiten de was drogen is de meest efficiënte zonne energieGudZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:38:
Mooie technische hoek onder die overkapping met WP, omvormers, verdeelkast en een setje aloude kleerhangers.
snameroc
De warmtepomp die ik nu besteld heb heeft volgens de opgave fabrikant 11kw vermogen. Zie https://www.toshiba-airco...1101hw-e-hwt-1101xwhm3w-e
Maar op de ISDE lijst staat dat deze 8kw vermogen heeft. Zie https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode
MeldCode KA19951.
Nu geloof ik natuurlijk de fabrikant, maar omdat er een verband zit tussen vernogen en de hoogte van de subsidie, is de subsidie onterecht te laag? Subsidie is 3150, (want 8kw volgens de lijst), maar voor soortgelijke systemen met 11kw vermogen is er 3.600 subsidie.
Foutje ?!
Overigens betreft dit het 1fase model, 3fase is nog geen meldcode bekend.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2023 22:05 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Misschien niet de kapper de haag laat knippen ?snameroc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag een omkasting gemaakt. Hij doet het goed maar vind het geen mooi ding in de tuin.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Het gaat om het ontwerpvermogen. De 11 in de naam is niet zoveel zeggend. Is dat 11kW bij 2, -2 of -7°C?Sport_Life schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:02:
Hopelijk hebben jullie ook verstand van ISDE subsidies?.
De warmtepomp die ik nu besteld heb heeft volgens de opgave fabrikant 11kw vermogen. Zie https://www.toshiba-airco...1101hw-e-hwt-1101xwhm3w-e
Maar op de ISDE lijst staat dat deze 8kw vermogen heeft. Zie https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode
MeldCode KA19951.
Nu geloof ik natuurlijk de fabrikant, maar omdat er een verband zit tussen vernogen en de hoogte van de subsidie, is de subsidie onterecht te laag? Subsidie is 3150, (want 8kw volgens de lijst), maar voor soortgelijke systemen met 11kw vermogen is er 3.600 subsidie.
Foutje ?!
Overigens betreft dit het 1fase model, 3fase is nog geen meldcode bekend.
Ik dacht dat Pdesign van deze 8kW is.
Daarnaast speelt het energiecertificaat een rol, maar hoe precies weet ik ook niet.
Ja, is dit een houtgestookte WP?joezzt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:57:
[Afbeelding]
Dit is een andere manier, zie je de warmtepomp?
Kastje is wel mooi, maar krijgt ie wel de 'aanvoer' van lucht een beetje fatsoenlijk? Lijkt me qua aanvoer een beetje opgesloten. Of staat ie nog ver van de muur af?snameroc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag een omkasting gemaakt. Hij doet het goed maar vind het geen mooi ding in de tuin.
Nee, het hout is voor als de poep de ventilator raakt !
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Hij staat precies genoeg van de muur volgens de montage handleiding en de ombouw is met de achterkant gelijk met de arotherm, aan de opstelling is niets gewijzigd.dof schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Kastje is wel mooi, maar krijgt ie wel de 'aanvoer' van lucht een beetje fatsoenlijk? Lijkt me qua aanvoer een beetje opgesloten. Of staat ie nog ver van de muur af?
[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 06-05-2023 05:12 ]
snameroc
Heb je die er van bovenaf op laten zakken? Rust hij op de pomp zelf? Ziet er erg strak uit hoor.snameroc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het zo:
:strip_exif()/f/image/Rl6apjEbuxXj9sgSYjc2UZkK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij isolatiemaatregelen staat het vaak op de offerte ( dan kun je de netto prijs vd offerte zelf bepalen ) en anders stond het wel op de factuur. Gebeurt dat niet bij WPen?verkeerslicht schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:24:
[...]
Het gaat om het ontwerpvermogen. De 11 in de naam is niet zoveel zeggend. Is dat 11kW bij 2, -2 of -7°C?
Daarnaast speelt het energiecertificaat een rol, maar hoe precies weet ik ook niet.
Hij rust op de pomp op 2 rubber stroken.Gramser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:12:
[...]
Heb je die er van bovenaf op laten zakken? Rust hij op de pomp zelf? Ziet er erg strak uit hoor.
Ik heb het zo:
[Afbeelding]
Ik kan hem er zo afpakken voor eventueel onderhoud.
Gewoon van voren en een beetje naar boven er op zetten.
Maar de jouwe is ook mooi toch.
Het is anders toch een witgoed product te in je tuin. Daar ligt nog wel een markt voor de diverse mensen.
[ Voor 14% gewijzigd door snameroc op 06-05-2023 09:00 ]
snameroc
Nee nog niet maar zit er pas sins gisteren op. De arotherm maakt toch niet veel geluid normaal. Hooguit net na een defrost even. Ik ga er op letten iets zal het wel schelen.KarsS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:59:
@snameroc en @Gramser hebben jullie nou nog gemerkt of zo'n kap iets doet om het geluidniveau omlaag te brengen?
snameroc
De WP staat al niet meer aan. Maar ik denk dat het weinig doet. Misschien gaat het zelfs wel meer geluid maken zo. Gaan we komend seizoen wel meemaken.KarsS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:59:
@snameroc en @Gramser hebben jullie nou nog gemerkt of zo'n kap iets doet om het geluidniveau omlaag te brengen?
Die van ons is vooral bedoeld voor bescherming tegen langslopend “verkeer”: kinderen met fietsen en speelgoed en zo. Deze til je aan de achterkant op en rolt dan zo weg van de WP.snameroc schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Hij rust op de pomp op 2 rubber stroken.
Ik kan hem er zo afpakken voor eventueel onderhoud.
Gewoon van voren en een beetje naar boven er op zetten.
Maar de jouwe is ook mooi toch.
Het is anders toch een witgoed product te in je tuin. Daar ligt nog wel een markt voor de diverse mensen.
Je kan natuurlijk ook gewoon kiezen voor een moderner uiterlijk. Scheelt een zaterdag zagen en een jaarlijkse verfbeurt. Inmiddels ook een levendige tweakers topic bij tweakerssnameroc schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gKKxfpxmdMqBGE31OZDr8GMx.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 06-05-2023 10:33 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Alleen toen stond op de plek waar je de muur ziet een houtstapel, die sowieso weg moest om ruimte te maken voor de warmtepomp. Bij het weghalen ontdekt dat daar een groot gat zit in de muur (grijs rondje op de foto op ongeveer 30 cm. hoogte) waar ooit een wasdrogerafvoer op aangesloten zat.
Voor de mooiheid (geen leidingen op de buitenmuur) en misschien ook het gemak dachten we nu dat het een idee was om het bestaande gat te gebruiken en dan onder de keukenkastjes door dit via de koof naar de cv-ruimte te laten lopen. De cv-ruimte zit boven de bijkeuken. Door dit te doen scheelt het een nieuw gat boren onder de dakrand, wat het bestaande plan is/was. De koof kunnen we nog wel een hoekje uit het aanrechtblad zagen en het houten plafond om eventueel extra ruimte te maken voor de leidingen.
De partij die hier tussen zit dit voorstel gedaan, maar die vonden dat er dan teveel bochten in zouden komen. Mijn vraag is eigenlijk, zijn die extra bochten die er in komen onoverkomelijk over deze kleine afstand? Zijn er nog specifieke regels waaraan moet worden voldaan bij het aanleggen van de leidingen? En/of wat zouden jullie in deze situatie doen?
Hieronder wat foto's van de situatie:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Dat is 7,5kw bij -10.verkeerslicht schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:24:
[...]
Het gaat om het ontwerpvermogen. De 11 in de naam is niet zoveel zeggend. Is dat 11kW bij 2, -2 of -7°C?
Maar dat geldt ook voor andere warmtepompen met 11kw nominaal vermogen, die hebben dat ook niet bij -10 natuurlijk.
- Proton_
Gewoon altijd in de specs kijken en niet in de folder
Ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn. Ik heb ook zoiets gedaan met 32 mm Meerlagenbuis en zoveel mogelijk met ruime bochten gebogen. Dan heb je helemaal geen extra weerstand en staat het gelijk met rechte leiding. Door de muur met pantserslang (1 maat groter) en ook de scherpe bocht naar de meerlagenbuis een grotere maat. Op deze wijze totaal geen problemen met de flow.Tjeerd schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:35:
Een vraag over het aanleggen en dan specifiek het aantal bochten van de leidingen naar/van de warmtepomp van buiten naar binnen. Ik begreep dat elke bocht die je aanbrengt ongeveer gelijk staat aan een extra meter. Onze installateur was een paar weken geleden langs geweest om te kijken hoe het één en ander aan te sluiten, conclusie was toen om het onder de dakrand door laten doen. Zo'n beetje links van de groen geverfde regenpijp.
Alleen toen stond op de plek waar je de muur ziet een houtstapel, die sowieso weg moest om ruimte te maken voor de warmtepomp. Bij het weghalen ontdekt dat daar een groot gat zit in de muur (grijs rondje op de foto op ongeveer 30 cm. hoogte) waar ooit een wasdrogeraanvoer op aangesloten zat.
Voor de mooiheid (geen leidingen op de buitenmuur) en misschien ook het gemak dachten we nu dat het een idee was om het bestaande gat te gebruiken en dan onder de keukenkastjes door dit via de koof naar de cv-ruimte te laten lopen. De cv-ruimte zit boven de bijkeuken. Door dit te doen scheelt het een nieuw gat boren onder de dakrand, wat het bestaande plan is/was. De koof kunnen we nog wel een hoekje uit het aanrechtblad zagen en het houten plafond om eventueel extra ruimte te maken voor de leidingen.
De partij die hier tussen zit dit voorstel gedaan, maar die vonden dat er dan teveel bochten in zouden komen. Mijn vraag is eigenlijk, zijn die extra bochten die er in komen onoverkomelijk over deze kleine afstand? Zijn er nog specifieke regels waaraan moet worden voldaan bij het aanleggen van de leidingen? En/of wat zouden jullie in deze situatie doen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het vergt wel even wat vakmanschap van de installateur om het in 1 keer zo te buigen:
/f/image/YEbZBqhhjKAL3af29znLYrod.png?f=fotoalbum_large)
Maar je mag verwachten dat een installateur dat wel kan. Ik heb het zelf met deze gedaan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rzfAu9O0WCyrTxy0RqL95WI3.png?f=user_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Alles kan stuk.
Daar waar bochten moeten komen niet knel-bochten gebruiken (die zijn erg haaks en geven veel weerstand) maar ruime bochten. Sommigen werken met 32 mm kunststof (~25 mm binnendiameter), ik heb het met 28mm koperbuis gedaan (~25 mm binnendiameter) en dan bochten deels met buigijzer (erg ruim) en deels met soldeer bochtjes (ook nog ruim) gedaan.Tjeerd schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:35:
Een vraag over het aanleggen en dan specifiek het aantal bochten van de leidingen naar/van de warmtepomp van buiten naar binnen. Ik begreep dat elke bocht die je aanbrengt ongeveer gelijk staat aan een extra meter. Onze installateur was een paar weken geleden langs geweest om te kijken hoe het één en ander aan te sluiten, conclusie was toen om het onder de dakrand door laten doen. Zo'n beetje links van de groen geverfde regenpijp.
Alleen toen stond op de plek waar je de muur ziet een houtstapel, die sowieso weg moest om ruimte te maken voor de warmtepomp. Bij het weghalen ontdekt dat daar een groot gat zit in de muur (grijs rondje op de foto op ongeveer 30 cm. hoogte) waar ooit een wasdrogeraanvoer op aangesloten zat.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En bij de WP werk je met flexibele slang, later ingepakt met Armaflex en PVC tape eromheen.
Kan het aanraden en zal het bij andere installaties (in planning
/f/image/xtzuu8Y9lul9rKVwweHPmBwK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JO67pyDVJz3TMzpwOcupi9hD.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yzfMmcsEZuxmTI6op5plb1Az.jpg?f=fotoalbum_large)
Die soldeerbochten zien er erg strak uit, dat gebeurd nog zeldendof schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:50:
[...]
Daar waar bochten moeten niet knelbochten gebruiken (die zijn erg haaks en geven veel weerstand) maar ruime bochten. Sommigen werken met 32 mm kunststof (~25 mm binnendiameter) Ik heb het met 28mm koperbuis gedaan (~25 mm binnendiameter) en dan bochten deels met buigijzer (erg ruim) en deels met soldeer bochtjes (ook nog ruim) gedaan. Kan het aanraden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die gebogen bochten in koper zijn vaak lastig, bij jou zie ik van die ribbels in de binnenbocht. Volgens mij gebeurd dat als je de kopenbuis zelf meebuigt (dus druk op de buis zet) in ‘t buigijzer, iets dat bij staal wel kan en juist goed werkt.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ga dat niet schilderen dat heb ik geleerd met mijn vorige tuinhuis. Eens geschilderd blijft schilderen. Ik geloof zeker dat er mooiere disign toestellen komen en dat dat meer de norm gaat worden. Toen ik deze Vaillant kocht ben ik uitgegaan van het technisch aspect en zelf installeerbaarheid.Carboy54 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Je kan natuurlijk ook gewoon kiezen voor een moderner uiterlijk. Scheelt een zaterdag zagen en een jaarlijkse verfbeurt. Inmiddels ook een levendige tweakers topic bij tweakers![]()
Itho Daalderop Amber
[Afbeelding]
En dat maken was in een uurtje of 3 a 4 gebeurt in mijn eentje van afvalhout van mijn zoon zijn afdak. Ik hobby graag en ja ook met hout. Het heeft 0 euro gekost.
snameroc
Als de buis dik genoeg is kunnen knel bochten best. Er is geen vernauwing wat wel het geval is bij de kunststof meerlagen koppel stukken.blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Die soldeerbouten zien er erg strak uit, dat gebeurd nog zelden![]()
Die gebogen bochten in koper zijn vaak lastig, bij jou zie ik van die ribbels in de binnenbocht. Volgens mij gebeurd dat als je de kopenbuis zelf meebuigt (dus druk op de buis zet) in ‘t buigijzer, iets dat bij staal wel kan en juist goed werkt.
snameroc
Zo ziet dat er bij mij uit (tenminste het laatste stuk):Tjeerd schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:35:
:strip_exif()/f/image/k68FdwFm8WE7RD36wqvTjZ2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GldVcFuxSbYZLKmryzSMfXmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zg0GY5QyMONf8nSKyiXa4Uw8.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha, nee. Maar DHZ loodgieterswerk altijd wel gedaan, en dat is altijd handig gebleken.
Maar 't is allemaal niet zo moeilijk als je wat rustig de tijd ervoor neemt.
Dat laatste is ook zeker van belang: een beetje handig zijn en voldoende tijd nemen.dof schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Haha, nee. Maar DHZ loodgieterswerk altijd wel gedaan, en dat is altijd handig gebleken.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Worden de elektrische elementen ook wel eens opgeteld bij het vermogen?Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:32:
@Sport_Life dat ligt aan het merk en type, een zubadan/hyperheat/EVI etc haalt zijn reclamevermogen doorgaans wel bij -10 en bijvoorbeeld Vaillant kiest er voor om het vermogen bij A-7W45 op het typeplaatje te zetten waardoor je dat bij A-10W35 ook nog hebt.
Ja, ik heb dit weleens gezien, dat dezelfde wp meer subsidie krijgt met elementOmebas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:07:
[...]
Worden de elektrische elementen ook wel eens opgeteld bij het vermogen?

Edit: kan het niet meer terugvinden. Misschien is het aangepast of heb ik het destijds verkeerd gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 06-05-2023 13:17 ]
Ik heb de indruk dat de ISDE lijst niet consequent is met het vermogen. Het lijkt bij de ene warmtepomp het nominale vermogen te pakken en bij de andere het vermogen bij -10.Proton_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:32:
@Sport_Life dat ligt aan het merk en type, een zubadan/hyperheat/EVI etc haalt zijn reclamevermogen doorgaans wel bij -10 en bijvoorbeeld Vaillant kiest er voor om het vermogen bij A-7W45 op het typeplaatje te zetten waardoor je dat bij A-10W35 ook nog hebt.
Moet het even onderzoeken of dat klopt en zo ja of ik daar tijd in ga stoppen voor die paar honderd euro subsidie (ben al heel blij met de huidige netto prijs).
Solderen is niet moeilijk, eigenlijk gemakkelijk met huidige spul. Ik kan zo een cursus beginnen met alle reststukjes Cu die ik nog hebblb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Die soldeerbouten zien er erg strak uit, dat gebeurd nog zelden![]()
Met 15 en 22 mm heb ik nooit ribbels, maar die 28 mm buis is toch wat lastiger.
Maar die zachte ribbeltjes maken voor de flow niet veel uit. Tenzij je een hydraulische fantast bent die met quasi deskundige prietpraat er weer een malle theorie aan vast hangt
Voordat mensen weer met "...moet je buis met zand vullen en dan buigen..." beginnen. Dat werkt niet, die 28mm buis is echt te stevig. En "...heet stoken en dan zachtjes afkoelen en dan buigen.." ook niet. Been there done that...
Als je nog een klusje zoekt....dof schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Geef me een belletje.
Klopt!Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:30:
[...]
Ik heb de indruk dat de ISDE lijst niet consequent is met het vermogen. Het lijkt bij de ene warmtepomp het nominale vermogen te pakken en bij de andere het vermogen bij -10.
Moet het even onderzoeken of dat klopt en zo ja of ik daar tijd in ga stoppen voor die paar honderd euro subsidie (ben al heel blij met de huidige netto prijs).
Quatt krijgt voor een 4kW warmtepomp €2700,-
Ecodan (PUHZ-SW75YAA) A-10/W35 8,4kW warmtepomp €2850,-
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 06-05-2023 14:21 ]
De subsidieregeling is goed vastgelegd in regelgeving. Het subsidiebedrag volgt uit het nominale thermische vermogen dat wordt bepaald volgens Europese normen. Het juiste getal staat op de energiefiche (dat ding met kleurtje en A+++).DutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Klopt!
Fabrikanten adverteren in de praktijk met van alles en nog wat. Sommige zelfs met het vermogen bij +7.
Kun jij achterhalen wat het juiste nominale thermische vermogen is van de Toshiba Estia '11kw'?Kameelstok schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:29:
[...]
De subsidieregeling is goed vastgelegd in regelgeving. Het subsidiebedrag volgt uit het nominale thermische vermogen dat wordt bepaald volgens Europese normen. Het juiste getal staat op de energiefiche (dat ding met kleurtje en A+++).
Fabrikanten adverteren in de praktijk met van alles en nog wat. Sommige zelfs met het vermogen bij +7.
Ik ging zelf uit van 8,5kw bij -10 voor mijn woning (cf specs).
https://www.toshiba-airco...1101hw-e-hwt-1101xwhm3w-e
Nogmaals het gaat me niet om die paar honderd euro maar ben benieuwd hoe het is beredeneerd.
Het suggereert dat Quatt wat meer vriendjes heeft bij die afdeling van ISDEDutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Klopt!
Krijgen we straks de sjoemel warmtepomp
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2023 14:38 ]
Inderdaad. En het is maar net hoe ze er vanaf komen tijdens de certificering. En dat gaat verder dan alleen het label:Kameelstok schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:29:
[...]
De subsidieregeling is goed vastgelegd in regelgeving. Het subsidiebedrag volgt uit het nominale thermische vermogen dat wordt bepaald volgens Europese normen. Het juiste getal staat op de energiefiche (dat ding met kleurtje en A+++).
https://data.rvo.nl/subsi...gielijst/eia/warmtepomp-w
@Sport_Life ^kun je e.e.a. mee uitrekenen
In de ISDE lijst staat er bij PUHZ-SW75YAA - 6kW en bij Quatt 5kW.Kameelstok schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:29:
[...]
Terwijl Quatt aangeeft 4kW:
:strip_exif()/f/image/sQefNyBoSWlRyB1zOP2aAuUY.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij Mitsubishi staat nergens in de databook 6kW behalve ergens richting 55 graden, terwijl deze databook gewoon klopt en geen marketing is.
:strip_exif()/f/image/hzvjiafI46JWNBU3Xn1Dv8rA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 06-05-2023 15:02 ]
Ik weet niet precies hoe het allemaal berekend wordt, het nadeel is dat Quatt niet heel open is over hun gegevens. Mitsubishi heeft gewoon een hele databook met gegevens.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Het suggereert dat Quatt wat meer vriendjes heeft bij die afdeling van ISDE. Ik vond de subsidie van Quatt sowieso wat hoog irt de aanschafprijs. (Ca 50% oid? Terwijl bij andere merken het vaak max 20-30% is).
Krijgen we straks de sjoemel warmtepomp
Nominaal vermogen is normaliter het maximale vermogen met het hoogste rendement.
Volgens @Kameelstok wordt hier na gekeken, @verkeerslicht geeft aanvullende informatie…
Als je merk, type warmtepomp niet in de ISDE lijst staat moet je aanvullende gegevens aanleveren, informatie welke afkomstig is van de fabrikant. Dus hoe het precies zit
Dus die 8kw van Quatt geeft 5400 subsidie en de 8kw (11kw marketing) van Toshiba geeft 3150 subsidie. Die Quatt zou dan een nominaal vermogen van 13,5kw moeten hebben (euro 400 per kw).DutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:59:
[...]
In de ISDE lijst staat er bij PUHZ-SW75YAA - 6kW en bij Quatt 5kW.
Terwijl Quatt aangeeft 4kW:
[Afbeelding]
En bij Mitsubishi staat nergens in de databook 6kW behalve ergens richting 55 graden, terwijl deze databook gewoon klopt en geen marketing is.
[Afbeelding]
Even zonder in de details gedoken te zijn.
Dat kan toch niet ? Dan zou die 'hybride' 4kw in 90% van de woningen als full electric kunnen draaien naast een wp boiler.
Lijkt dat er wat gelobbyd of verdraaid is door Quatt of wat is jullie gevoel hierbij?
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2023 15:35 ]
Quatt zijn 2 losse 4kW warmtepompen, dus blijkbaar mag je dubbel subsidie krijgen.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:30:
[...]
Dus die 8kw van Quatt geeft 5400 subsidie en de 8kw (11kw marketing) van Toshiba geeft 3150 subsidie. Die Quatt zou dan een nominaal vermogen van 13,5kw moeten hebben (euro 400 per kw).
Even zonder in de details gedoken te zijn.
Dat kan toch niet ?
Lijkt dat er wat gelobbyd is bij Quatt of wat is jullie gevoel hierbij?
Dus 2 kleine warmtepompen is meer subsidie
Subsidie is 400 euro per kw , dus dan zou het niet uitmaken of je 2x 4kw hebt of 1x 8kw.DutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:35:
[...]
Quatt zijn 2 losse 4kW warmtepompen, dus blijkbaar mag je dubbel subsidie krijgen.
Dus 2 kleine warmtepompen is meer subsidie
Nee, het maximale vermogen bij genormeerd testomstandigheden. De COP / SCOP volgt hier ook uit.DutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Nominaal vermogen is normaliter het maximale vermogen met het hoogste rendement.
Volgens @Kameelstok wordt hier na gekeken, @verkeerslicht geeft aanvullende informatie…
De data tabel van een fabrikant kan onder veel gunstigere omstandigheden zijn bepaald. Bijvoorbeeld bij hele lage luchtvochtigheid.
Dat klopt volgens mij niet wat je zegt:Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:36:
[...]
Subsidie is 400 euro per kw , dus dan zou het niet uitmaken of je 2x 4kw hebt of 1x 8kw.
Mijn 7 kW LG is ingeschaald als 6 kW en geeft € 2850,- subsidie
Een 12 kW LG is ingeschaald als 12 kW en geeft € 3750,- subsidie
Een 16 kW Panasonic, ingeschaald als 16 KW geeft € 4350,- subsidie
Dus volgens mij is het € 1950,- + € 150,- * Thermisch vermogen
Met 2 warmtepompen heb je dus 2 keer het begin bedrag.
[ Voor 5% gewijzigd door Jojan265 op 06-05-2023 16:27 ]
Volgens mij de officiële testresultaten van de nen 14825 en dan onder gemiddeld klimaat.DutchWing schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Ik weet niet precies hoe het allemaal berekend wordt, het nadeel is dat Quatt niet heel open is over hun gegevens. Mitsubishi heeft gewoon een hele databook met gegevens.
Als je merk, type warmtepomp niet in de ISDE lijst staat moet je aanvullende gegevens aanleveren, informatie welke afkomstig is van de fabrikant. Dus hoe het precies zit
Zoals dit bijvoorbeeld:
https://www.heatpumpkeyma...0af22f4c9bf373fc24f002866
Databoeken van de fabrikant zelf doen er niet toe. Die testen volgens eigen methodieken.
Edit: link klopte niet
[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 06-05-2023 16:41 ]
Het dak vd uitbouw is bereikbaar via een raam dat open kan.
We wonen aan een doodlopend smal straatje en zo'n kraan is toch een beste onderneming.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2023 19:55 ]
Ik denk dat je dat het beste aan je installateur kunt vragen. Maar het zijn knap onhandelbare dingen.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:53:
Ik begreep dat onze buitenunit met een kraan de uitbouw (2 hoog) op wordt gehesen. Kan die unit niet via de binnen trap omhoog met 2-3 man? Weegt ongeveer 100kg.
We wonen aan een doodlopend smal straatje en zo'n kraan is toch een beste onderneming.
Je kan zelf voorstellen om het ding een dag eerder de trap op te tillen. Installateurs moeten al vaak genoeg de trap op. Liggen in kruipruimtes. Moeten zich in de meest onbereikbare plaatsen wringen. Ze hebben maar één rug.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:53:
Ik begreep dat onze buitenunit met een kraan de uitbouw (2 hoog) op wordt gehesen. Kan die unit niet via de binnen trap omhoog met 2-3 man? Weegt ongeveer 100kg.
Eén hijs met een autolaadkraantje is dan heel fijn. Geen schades aan de muren en trap en tijd voor andere dingen die moeten gebeuren.
Voor mezelf zou ik dat ding de trap op zeulen met een paar man.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:53:
Bij een ander... doe maar een kraantje ik heb mijn rug thuis nodig
Ik kan wel wat mensen regelen maar ben toch bang dat dat ding naar beneden klettert.Ronald.42 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:41:
[...]
Voor mezelf zou ik dat ding de trap op zeulen met een paar man.
Bij een ander... doe maar een kraantje ik heb mijn rug thuis nodig
Kan niet inschatten hoe makkelijk het gaat. Bij de verhuizing werd een wasmachine door 1 man op zn rug naar boven getild, dan zou een buitenunit toch ook met 3 man moeten lukken lijkt mij.
En anders doen we het zelf
Maar wat is het probleem? Die kraan in de straat is met een uurtje weer weg.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Ik kan wel wat mensen regelen maar ben toch bang dat dat ding naar beneden klettert.
Kan niet inschatten hoe makkelijk het gaat. Bij de verhuizing werd een wasmachine door 1 man op zn rug naar boven getild, dan zou een buitenunit toch ook met 3 man moeten lukken lijkt mij.
Of zijn de kraankosten hoog en wil je die besparen?
100 kilo de trap op is wel te doen mits je zorgt voor voldoende handige til punten.
Maar als aannemer zit je ook nog met eventuele schade aan muren kozijnen etc. En het apparaat zelf natuurlijk.
Kort: ja het kan de trap op.
En je moet ook nog zorgen dat de warmtepomp rechtop blijft. Een beetje scheef mag, maar niet teveel.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Ik kan wel wat mensen regelen maar ben toch bang dat dat ding naar beneden klettert.
Geef ze geen ongelijk..
En een ongeval is zo gebeurd , wie is dan de pineut?
kan je nu al vertellen dat je geen installateur gaat vinden die dat ding de trap op beurt.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Voor het hijsen heb ik een verhuislift laten komen, inclusief bediening ("objectservice"). Heb je nog steeds 3 man nodig om hem op en af de verhuislift te tillen, maar wel zo makkelijk ook in onze krappe straat met bomen met.takken op 2 meter van de gevel.Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:53:
Dat scheelt aanzienlijk met die soldeerbochten.dof schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Solderen is niet moeilijk, eigenlijk gemakkelijk met huidige spul. Ik kan zo een cursus beginnen met alle reststukjes Cu die ik nog heb. En zei ik het al ? die bochtjes kosten bijna niks in .de.
Met 15 en 22 mm heb ik nooit ribbels, maar die 28 mm buis is toch wat lastiger.
Maar die zachte ribbeltjes maken voor de flow niet veel uit. Tenzij je een hydraulische fantast bent die met quasi deskundige prietpraat er weer een malle theorie aan vast hangt![]()
Voordat mensen weer met "...moet je buis met zand vullen en dan buigen..." beginnen. Dat werkt niet, die 28mm buis is echt te stevig. En "...heet stoken en dan zachtjes afkoelen en dan buigen.." ook niet. Been there done that...
Stuk goedkoper dan knel.
Wellicht dat ik uit DE maar eens wat sokken moet bestellen
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Maar koper buis is vele malen duurder dan staal,dat kan nooit uit.elektriekert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Dat scheelt aanzienlijk met die soldeerbochten.
Stuk goedkoper dan knel.
Wellicht dat ik uit DE maar eens wat sokken moet bestellen
snameroc
De kraan komt (deels) op de oprit/voortuin en mogelijk trekt ie de tegels los.Ronald.42 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:52:
[...]
Maar wat is het probleem? Die kraan in de straat is met een uurtje weer weg.
Of zijn de kraankosten hoog en wil je die besparen?
100 kilo de trap op is wel te doen mits je zorgt voor voldoende handige til punten.
Maar als aannemer zit je ook nog met eventuele schade aan muren kozijnen etc. En het apparaat zelf natuurlijk.
Kort: ja het kan de trap op.
Toen dacht ik waarom tillen ze dat ding niet naar boven maar aan de reacties begrijp ik waarom
Vergeleken met b.v. Uponor 32mm is 28mm koperbuis 2x duurder, maar door alle Uponor koppelingen en pers spul kom je vaak duurder uit. Staal heb ik een hekel aan want in oude huizen zie je vaak hoe verrot dat kan roesten. En buigen is me te zwaar werk. Enfin, persoonlijke smaak...snameroc schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:20:
[...]
Maar koper buis is vele malen duurder dan staal,dat kan nooit uit.
[ Voor 98% gewijzigd door Naalroc op 06-05-2023 22:46 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Volgens mij ging het om de buitenunit van 100 kg. Dan is het volgens mij geen onzin!
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt