Toen ik nog stookte 1 keer per 5 jaar met 950m3 per jaar. Geen centje pijn en nog nooit 1 storing gehad. En als het zo doorgaat in de WP branche komt er voor de deadline vrees ik gewoon een Intergas Extreme hier. Zit nu in week 7 of 8 na bezoek en weer geen offerte. Bel ik voor een nieuwe ketel heb ik hem volgende week hangen. De hele installatiebranche is totaal niet ingericht op de omschakeling meneer Jetten.Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:08:
[...]
Lees jouw polis van de verzekering er maar eens op na. Wordt leuk als er brand komt door slecht onderhoud. Ook leuk als de CV stuk gaat na enkele jaren gepruts dan wordt je door dezelfde installateur zur Kasse gebeten en terecht.
Staat nog iets interessants in:
" Om dit soort belemmeringen weg te nemen is het voorstel om onder de Omgevingswet de buitenunit van de warmtepomp op te nemen in de lijst (in het Bbl) van landelijk van de vergunningplicht uitgezonderde bouwwerken."
Wel met een voetnoot:
"Eventueel onder toepassing van de voor-en-achterkantbenadering die ook bij bijvoorbeeld dakkapellen is toegepast."
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Wonen is mijn beste belegging met hoogste rendement. Moet ik wel de boel verkopen. Kan niet wachten op mijn pensionering.Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:49:
[...]
Wonen is een vorm van consumptie, niet van terug verdienen. Geldt ook voor een WP
Zonnepanelen kosten nog steeds geld, stofzuigen op zonnestroom ook.
Terugverdienen is een foute aanduiding. Je gaat niet aan jezelf verdienen.
Terug leveren is "verdienen". Probeer maar tegen Eur 0,09 per kWh
Vergunningsvrij staat niet gelijk aan regelvrij.JBtL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:54:
[...]
Staat nog iets interessants in:
" Om dit soort belemmeringen weg te nemen is het voorstel om onder de Omgevingswet de buitenunit van de warmtepomp op te nemen in de lijst (in het Bbl) van landelijk van de vergunningplicht uitgezonderde bouwwerken."
Wel met een voetnoot:
"Eventueel onder toepassing van de voor-en-achterkantbenadering die ook bij bijvoorbeeld dakkapellen is toegepast."
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ja, met emotionele- en gevoelswaarde t.a.v. rendement.MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:58:
[...]
Wonen is mijn beste belegging met hoogste rendement. Moet ik wel de boel verkopen. Kan niet wachten op mijn pensionering.
Bedenk wel: goedkoop wonen stijgt in waarde door inflatie etc en verruimt het inkomen. Vlottende "emolumenten" uit eigen middelen doen geen belasting, pensioen houd je door allerlei heffingen steeds minder van over en inflatie ..........
Isolatie, een goed afgestelde WP en voldoende Afgifte zijn "spekkopers".
"Kan niet wachten op mijn pensionering" ?? Had een vak gekozen met toekomst ?
sorry voor de late reactie. ik moest toch even van het mooie weer genietenH143 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:58:
[...]
ik heb dezelfde wp eerst een 8 en later de buitenunit omgewisseld voor een 6kw dit omdat van de 8 het minimale termische vermogen rond de 4 kw lag en voor mij veel te hoog was en dus ook ging pendelen.
de warmtepomp kan ook ingesteld worden hoeveel overshoot in de aanvoer temperatuur hji accepteerd heb je deze al hoger gezet?
de pomp snelheid kan je in de binnenunit zelf instellen met een knopje op de pomp via de regelaar is verder niks hiervoor in te stellen.
het kan best zijn dat hij zn flow niet kwijt kan en de aanvoertemperatuur te snel oploopt en hij uit gaat.
convectoren hebben doorgaans veel minder inhoud tov paneelradiatoren, wellicht is je systeeminhoud te klein?
verder draait hij bij mij goed, ik verwarm het gehele jaar mijn woning met de wp en de ketel gebruik ik alleen voor warm tapwater, welliswaar draait hij bij mij wel op lage temperatuur.
.
dat knopje voor de pomp zit dan bij de cv ingebouwd? de warmtepompen zijn niet van mezelf, maar van mijn broer.
de overshoot waar kan je dat instellen? ik zie alleen de temperatuur staan van het water wat het gedaald moet zijn voor hij weer aan gaat.
heb jij hem dan ook op auto temp staan? ik zie alleen fixed stooklijnen. hij staat nu op high temp keuze 3 40c, bij 20c en 55c bij -15c staan.
Nukezone FTW
Omdat ik dan mijn woning verkoop en kan cashen.Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:14:
[...]
Ja, met emotionele- en gevoelswaarde t.a.v. rendement.
Bedenk wel: goedkoop wonen stijgt in waarde door inflatie etc en verruimt het inkomen. Vlottende "emolumenten" uit eigen middelen doen geen belasting, pensioen houd je door allerlei heffingen steeds minder van over en inflatie ..........
Isolatie, een goed afgestelde WP en voldoende Afgifte zijn "spekkopers".
"Kan niet wachten op mijn pensionering" ?? Had een vak gekozen met toekomst ?
Zijn alleen anderen ontevreden ? Neem een WP, zelf installeren, kun je hier blijven,MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:21:
[...]
Omdat ik dan mijn woning verkoop en kan cashen.Op naar Zuid-Europa en weg uit dit overvolle land vol met ontevreden mensen. Heb ik alleen nog maar een L/L nodig om te koelen.
misschien. Jammer dat je - misschien - je woning moet opeten.
[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 01-05-2023 19:47 ]
Heel die gasketel wet slaat nergens op. Maar goed ik heb het gas opgezegd, moet de ketel dan ook gekeurd worden😀. Hij hangt er nog wel. Maar wie al die warmte pompen moet plaatsen weet ik ook niet.
snameroc
De ketel zelf wellicht niet maar die losse afvoeren zonder klem wel😆 is ook afkeur. Als je helmaal geen onderhoud uit voert zit een ongeluk ook in een klein vuurtje.Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:41:
[...]
CV ketel is gemaakt om te branden, fikt niet direct uit.
Zie eerder overbelasting ontstaan in een WP
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Klopt, dagelijks branden er tientallen woningen af door slecht of geen onderhoud aan CV ketelsCarboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:08:
[...]
De ketel zelf wellicht niet maar die losse afvoeren zonder klem wel😆 is ook afkeur. Als je helmaal geen onderhoud uit voert zit een ongeluk ook in een klein vuurtje.
Met een registratie door de installateur na een onderhoudsbeurt voorkom je dat. Volgende stap is wellicht nog verre toekomst maar toch....ze zijn er gek genoeg voor.ds23man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:35:
[...]
De privacywetgeving gaat dat echt tegenhouden. Zelfs een netbeheerder heeft geen recht om je woning zomaar te betreden.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-05-2023 20:15 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik hoor diverse onwaarheden over de nieuwe gasketelwet maar dat even terzijde…
Maak daarvoor even een aparte topic aan, dan kunnen we het weer hebben over warmtepompen.
Alvast bedankt!
Maak daarvoor even een aparte topic aan, dan kunnen we het weer hebben over warmtepompen.
Alvast bedankt!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik gebruik zelf een externe ruimtethermostaat.Powrskin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:18:
[...]
sorry voor de late reactie. ik moest toch even van het mooie weer genieten![]()
dat knopje voor de pomp zit dan bij de cv ingebouwd? de warmtepompen zijn niet van mezelf, maar van mijn broer.
de overshoot waar kan je dat instellen? ik zie alleen de temperatuur staan van het water wat het gedaald moet zijn voor hij weer aan gaat.
heb jij hem dan ook op auto temp staan? ik zie alleen fixed stooklijnen. hij staat nu op high temp keuze 3 40c, bij 20c en 55c bij -15c staan.
De overshoot is volgensmij onder een parameter ingesteld ik dacht t4 oid of t4s? Het knopje zit op de pomp zelf er zitten 2 pompen in 1 met eennknopje en 1 zonder die met het knopje is voor de wp
Nou @flippy, je kunt je borst weer nat maken. Weer een artikel op FrontPage over warmtepompen vol hele en halve waarheden in de comments: Kabinet NL verplicht warmtepomp niet in appartementen en monumenten
al gezien. geef wel wat opmerkingen (hopelijk levert me het nog een flesje wiskey opSuperbeagle schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:41:
Nou @flippy, je kunt je borst weer nat maken. Weer een artikel over warmtepompen vol hele en halve waarheden in de comments: Kabinet NL verplicht warmtepomp niet in appartementen en monumenten

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Weet iemand nog een goede installateur die in omgeving Groningen een warmtepomp kan/wil installeren? Graag PM
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Sorry dat ik dit toch nog aangrijp om de legionella discussie nog eens te starten.
Met een boiler is er volgens mij altijd een punt in je installatie waar de temperatuur voor legionella(groei) optimaal is. Je waterleiding vanaf buiten is ~ 7 graden, je leiding naar je boiler toe is ~ 20 graden en bovenin je boiler ~ 50 graden. Er zit dus ergens een overgang - waarschijnlijk de laatste centimeters van de koudwateraansluiting op de boiler en de onderste liters in de boiler zelf waar de temperatuur optimaal is voor legionellagroei (30-45 graden). Als je dan een legionella run doet op 62 graden (of zelfs 70 graden) zal de temperatuur onderin de boiler / laatste deel koudwaterleiding niet boven de 50 graden komen en wordt eventuele aanwezige legionella niet gedood.
Is eventueel aanwezige legionella altijd weg te krijgen met doorspoelen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Heel afhankelijk van wat voor type boiler je hebt en waar het verwarmingselement zit.blb4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Sorry dat ik dit toch nog aangrijp om de legionella discussie nog eens te starten.
Met een boiler is er volgens mij altijd een punt in je installatie waar de temperatuur voor legionella(groei) optimaal is. Je waterleiding vanaf buiten is ~ 7 graden, je leiding naar je boiler toe is ~ 20 graden en bovenin je boiler ~ 50 graden. Er zit dus ergens een overgang - waarschijnlijk de laatste centimeters van de koudwateraansluiting op de boiler en de onderste liters in de boiler zelf waar de temperatuur optimaal is voor legionellagroei (30-45 graden). Als je dan een legionella run doet op 62 graden (of zelfs 70 graden) zal de temperatuur onderin de boiler / laatste deel koudwaterleiding niet boven de 50 graden komen en wordt eventuele aanwezige legionella niet gedood.
Mijn cilinder unit heeft bijvoorbeeld een tapwater pomp welke nagenoeg de gehele boiler inhoud door een TSA duwt. Dus 60 graden is 60 graden.
Ook op de sensoren (2 stuks) 1 midden, andere iets lager meten ook na 2 uur nog geen temperatuur verschil zolang ik geen warmwater tap.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat is waarom ik wel even heb overwogen een circulatiepomp te installeren om ‘t water in de boiler te circuleren tijdens DHW & Legionella run. Maar dat wordt in de praktijk volgens mij hier door bijna niemand toegepast.DutchWing schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:57:
[...]
Heel afhankelijk van wat voor type boiler je hebt en waar het verwarmingselement zit.
Mijn cilinder unit heeft bijvoorbeeld een tapwater pomp welke nagenoeg de gehele boiler inhoud door een TSA duwt. Dus 60 graden is 60 graden.
Ook op de sensoren (2 stuks) 1 midden, andere iets lager meten ook na 2 uur nog geen temperatuur verschil zolang ik geen warmwater tap.
P.S.: Wat is een TSA?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De situatie welke jij omschrijft is meer gemeengoed in Engeland.blb4 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 00:54:
[...]
Dat is waarom ik wel even heb overwogen een circulatiepomp te installeren om ‘t water in de boiler te circuleren tijdens DHW & Legionella run. Maar dat wordt in de praktijk volgens mij hier door bijna niemand toegepast.
P.S.: Wat is een TSA?
De boiler in de cilinder binnenunit van Mitsubishi heeft geen spiraal.
In plaats daarvan zit er een tapwaterwisselaar met tapwater pomp (TSA = TegenStroomApparaat.) waardoor drinkwater van de boiler stroomt.
De opstelling in Engeland is na mijn weten:
- Boiler met spiraal.
- (optioneel) Oplaadpomp voor het warmwater.
Zo ziet mijn unit eruit:
:strip_exif()/f/image/ka0HzDttNmF7nOjsVhg8K3an.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 02-05-2023 01:35 ]
Ik heb er een wilo pomp tussen gemaakt, maar die is voordat ik de boiler ging gebruiken blijkbaar al stuk... Wou hem met een legionella run laten draaien. Moet ik toch maar een keer de boiler leeghalen en kranen er tussen zetten en garantie vragen....
Je hebt flink overuren lopen maken zo te zien.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:42:
[...]
al gezien. geef wel wat opmerkingen (hopelijk levert me het nog een flesje wiskey op) maar het is heel veel koffieaparaatpraat wat mensen aangeleerd is door hun collegas die wat op facebook hebben gelezen...

Het viel me op in de comments dat Tweakers die in andere topics best kundig zijn, hun kennis op het gebied van warmtepompen niet verder komt dan die van de gemiddelde mens.
Dat terwijl ze letterlijk een paar muisklikken verder in dit topic alle kennis kunnen opdoen.

Even vraagje tussendoor:).
Heb nu een Toshiba Estia besteld met 300l boiler, maar twijfel tussen 8 of 11 kw. (Resp. 7,49 vs 8,45kw bij -10). Zie data sheets hieronder.
Gasverbruik afgelopen jaar 1530m3. Woning is vrijstaand 200m2 (vloerverwarming) + 60m2 goed geïsoleerde kelder (cop 1 kachel), dat was wel tijdens een verbouwing dus september de hele maand geen gas gestookt, maar er valt nog iets meer te isoleren (hr > hr++ en vloerisolatie RC 2,5 > RC 5). Momenteel 0,551 M3/ graaddag. Kom dus volgens Koevlaas op ca 7,48.
De installateur geeft aan obv woningtype uit te komen op 8kw (7,49kw -10) en hij zegt dat 11kw (8,45kw -10)teveel gaat pendelen.
Bij extreem koude winters kan het electrisch element dan bijverwarmen.
Ik denk dat 11kw beter uitkomt omdat we een vrij milde winter hebben gehad en de boiler zal sneller opwarmen.
Wat denken jullie?
/f/image/NN6WI8u9C6C3VSitSQ1BTtQ0.png?f=fotoalbum_medium)
Heb nu een Toshiba Estia besteld met 300l boiler, maar twijfel tussen 8 of 11 kw. (Resp. 7,49 vs 8,45kw bij -10). Zie data sheets hieronder.
Gasverbruik afgelopen jaar 1530m3. Woning is vrijstaand 200m2 (vloerverwarming) + 60m2 goed geïsoleerde kelder (cop 1 kachel), dat was wel tijdens een verbouwing dus september de hele maand geen gas gestookt, maar er valt nog iets meer te isoleren (hr > hr++ en vloerisolatie RC 2,5 > RC 5). Momenteel 0,551 M3/ graaddag. Kom dus volgens Koevlaas op ca 7,48.
De installateur geeft aan obv woningtype uit te komen op 8kw (7,49kw -10) en hij zegt dat 11kw (8,45kw -10)teveel gaat pendelen.
Ik denk dat 11kw beter uitkomt omdat we een vrij milde winter hebben gehad en de boiler zal sneller opwarmen.
Wat denken jullie?
/f/image/NN6WI8u9C6C3VSitSQ1BTtQ0.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/jkrS08bJ726OjmxfeFFuMotp.png?f=fotoalbum_medium)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
8kw is eigenlijk al op de grens van teveel dus 10 is helemaal teveel.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:03:
Gasverbruik afgelopen jaar 1530m3. Woning is vrijstaand 200m2 (vloerverwarming) + 60m2 kelder (cop 1 kachel), dat was wel tijdens een verbouwing dus september de hele maand geen gas gestookt, maar er valt nog iets meer te isoleren (hr > hr++ en vloerisolatie RC 2,5 > RC 5). Momenteel 0,551 M3/ graaddag. Kom dus volgens Koevlaas op ca 7,48.
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je een douche wtw plaatst kan je met 8kw al oneindig douchen dus boiler bijtrekken is niet een issue.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-05-2023 08:16 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kunt je afvragen waarom uitgegaan moet worden van vollast tijdens -7. Afhankelijk van modulatie grens, tijd van opwarmen SWW en gedrag bij defrosts zou ik te installeren vermogen bepalen.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:03:
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pendelen vraagt om extra aandacht, te weinig vermogen vraagt om bijverwarming.
Om pendelen te voorkomen kun je een Aan/Uit thermostaat de WP doen stoppen. Bij hogere Tb duurt het afkoelen van de ruimtes toch al wat langer en blijft de WP dus ook langer op non actief. Misschien speelt woonplaats ( meer/minder RV ) ook rol bij defrosts ? Laatste winter was niet echt een winter.
[ Voor 18% gewijzigd door Gary199 op 02-05-2023 08:32 ]
Puur afgaande op de tabellen maakt het niks uit. De cijfers van het minimale vermogen zijn identiek tussenbeide. Dus ik snap dat argument van dat pendelen niet. Zeker ook omdat je 200m² aan vloerverwarming hebt. Je zou al makkelijk wegkomen met een WP met het dubbele minimale vermogen.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:03:
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met de 11 (8,45kW bij -10°C) heb je ietsje meer capaciteit mochten we onverhoopt een hele koude winter tegemoet gaan.
Eigenlijk kan je met beiden niet de mist in gaan. Zou de keuze van het prijsverschil laten afhangen.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Sinds het redelijk ver terug moduleren van bijna iedere WP behoeft niet meer stijf voor een te kleine WP te worden gekozen. Je moet alleen de horkerige types links laten liggen.verkeerslicht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Puur afgaande op de tabellen maakt het niks uit. De cijfers van het minimale vermogen zijn identiek tussenbeide. Dus ik snap dat argument van dat pendelen niet. Zeker ook omdat je 200m² aan vloerverwarming hebt. Je zou al makkelijk wegkomen met een WP met het dubbele minimale vermogen.
Met de 11 (8,45kW bij -10°C) heb je ietsje meer capaciteit mochten we onverhoopt een hele koude winter tegemoet gaan.
Eigenlijk kan je met beiden niet de mist in gaan. Zou de keuze van het prijsverschil laten afhangen.
Prijsverschil zal minimaal zijn , maar ik heb al akkoord gegeven op basis van zijn advies om voor de 8kw te gaan. Ik heb tijdens de hele verbouwing vaak moeten 'ingrijpen' (bv om 32mm Uponor erin te krijgen, vloerverwarming 16x2 ipv 14x2, zuinige douche ipv 15l/m regendouche, etc..) iedereen die iets met verbouwingen doet gaat uit van HTV, vaak combinatie van kosten besparing en gebrek aan kennis. Maargoed ik had wel vaak een boze aannemer want ze houden niet zo van eigenwijze klanten..verkeerslicht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Puur afgaande op de tabellen maakt het niks uit. De cijfers van het minimale vermogen zijn identiek tussenbeide. Dus ik snap dat argument van dat pendelen niet. Zeker ook omdat je 200m² aan vloerverwarming hebt. Je zou al makkelijk wegkomen met een WP met het dubbele minimale vermogen.
Dus ik zou nog kunnen wisselen als het echt een probleem zou zijn, maar ik heb ook geen zin om (weer) zo'n discussie aan te gaan met iemand die er meer kennis en ervaring mee heeft.
Badkamer 1 is recent verbouwd en douche wtw is niet gelukt want de installateur deed daar erg moeilijk over. Sowieso lastig om een verticale te plaatsen want de badkamer zit precies naast de boiler.flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:10:
[...]
8kw is eigenlijk al op de grens van teveel dus 10 is helemaal teveel.
Als je een douche wtw plaatst kan je met 8kw al oneindig douchen dus boiler bijtrekken is niet een issue.
Badkamer 2 volgt later en die zit precies boven de boiler dus daar is een douche wtw denk ik makkelijker te plaatsen, nu nog een installateur vinden die er ervaring mee heeft.
Zelfa zonder wtw zal je echt moeite moeten doen om onder een koude douche te komen met 8kW buiten.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Badkamer 1 is recent verbouwd en douche wtw is niet gelukt want de installateur deed daar erg moeilijk over. Sowieso lastig om een verticale te plaatsen want de badkamer zit precies naast de boiler.
Badkamer 2 volgt later en die zit precies boven de boiler dus daar is een douche wtw denk ik makkelijker te plaatsen, nu nog een installateur vinden die er ervaring mee heeft.
Herken/begrijp het. Voelt een beetje als een afwijzing voor een aannemer als een klant het "beter" weet en dan kost het moeite om de discussie te voeren. Aan de andere kant moet jij er mee leven de komende tijd dat je er woont, en de aannemer verdient gewoon centen, dus moet 'ie niet zeuren.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Prijsverschil zal minimaal zijn , maar ik heb al akkoord gegeven op basis van zijn advies om voor de 8kw te gaan. Ik heb tijdens de hele verbouwing vaak moeten 'ingrijpen' (bv om 32mm Uponor erin te krijgen, vloerverwarming 16x2 ipv 14x2, etc..) iedereen die iets met verbouwingen doet gaat uit van HTV, vaak combinatie van kosten besparing en gebrek aan kennis. Maargoed ik had wel vaak een boze aannemer want ze houden niet zo van eigenwijze klanten..
Dus ik zou nog kunnen wisselen als het echt een probleem zou zijn, maar ik heb ook geen zin om (weer) zo'n discussie aan te gaan met iemand die er meer kennis en ervaring mee heeft.
Hoe dan ook. Die 8kW is prima. Mocht je nog voor de keuze staan dan kon je de 11 nog overwegen omdat er geen negatieve effecten aan verbonden zijn.
Dit is ook met externe thermostaten. Werkt slecht trouwens, ze zijn niet erg precies.H143 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Ik gebruik zelf een externe ruimtethermostaat.
De overshoot is volgensmij onder een parameter ingesteld ik dacht t4 oid of t4s? Het knopje zit op de pomp zelf er zitten 2 pompen in 1 met eennknopje en 1 zonder die met het knopje is voor de wp
Ik heb een screenshot gemaakt, als ik er weer ben kijk ik naar instellingen en de pomp.
Nukezone FTW
De plaats waar is veel belangrijker.Powrskin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Dit is ook met externe thermostaten. Werkt slecht trouwens, ze zijn niet erg precies.
Ik heb een screenshot gemaakt, als ik er weer ben kijk ik naar instellingen en de pomp.
De plekken zijn goed. Ze wilden de oude thermostaten nog gebruiken en dat werkte dan niet goed. Nu hangen er andere en eigenlijk werkt dat ook niet echt mooi. Waarschijnlijk zet ik een orginele thermostaat weer aan en ga ik die andere verplaatsen.
Nukezone FTW
Ik gebruik een dompelelement onderin de boiler. Het vat wordt dus van onderuit opgewarmd. Als het op de sensor 62 graden is, dan is het onderin dus ook minimaal 62 graden.blb4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:32:
[...]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Misschien moet ik hier een eigen topic voor maken, maar doe hem even hier. Ik heb een probleem met drukopbouw in het CV circuit, die ik ten eerste niet verwacht, en ten tweede niet zijn weg kan vinden naar de overstort beveiliging(!). Dus voordat ik verder ga en het systeem ga laten draaien, wil ik dit begrijpen.
Ik heb nu de boel weer leeg laten lopen voor de veiligheid.
Situatie:
- Warmtepomp draait nog niet, wel al wat flowtesten en ontluchting gedaan, nu staat de warmtepomp uit
- Met de flowtesten over afgifte circuit haalde ik wel 40 liter per minuut, dus er was genoeg doorgang over dat deel
- Mengklep stond dicht richting boiler
- Boiler wordt tijdelijk opgewarmd met elektrisch element
- Losse manometer en warmtepomp gaven allebei rond de 1.7 bar aan toen ik er aan werkte.
De tapwaterboiler werd al eerder elektrisch opgewarmd, en dat werkte allemaal prima met het tapwater.
Nu ik echter het CV circuit af had, en er water in had (voor de flowtesten in ieder geval), werd het vervelend. Het CV water in de spiraal in de boiler warmt natuurlijk ook op en zet uit. Dat is prima.
Ook zou het geen ramp moeten zijn dat de mengklep dicht staat richting de boiler (in de aanvoer) want hij kan altijd nog weg via de retour.
Maar daar ging dus iets mis. Hij heeft over dat gedeelte (in het rood) flink druk op zitten bouwen en via de zwakste schakel eruit gegooid, een koppeling lek. Hoeveel bar het was weet ik niet, maar dit oversteeg duidelijk de 3 bar van de overstort beveiligingen, die in de warmtepomp en in aanvoer circuit zitten (en nieuw zijn)
Ik begrijp niet waardoor de drukopbouw heeft kunnen plaatsvinden. Ik heb gedacht dat er een verstopping of blokkade zou moeten zijn in het retour stuk, dus dat ben ik gaan controleren. Maar tussen het boilervat en de warmtepomp kon ik geen blokkades vinden. Wat ook vreemd zou zijn, het is allemaal nieuw 22 en 28mm. Ik heb de filters gecontroleerd en daar kwam niks geks uit. Het filtertje bij de warmtepomp was zelfs nog helemaal schoon.
De leidingen van/naar boiler incl warmtewisselaar kwam super makkelijk water doorheen dus daar zit ook geen restrictie.
Verder is het een vrij standaard opzet voor een warmtepomp toepassing met boiler.
Wel zal het systeem nog lucht erin hebben gehad (ik was nog niet klaar), maarja, lucht is alleen maar makkelijker in te drukken en zou niet in weg moeten staan om druk verder in het systeem kwijt te kunnen.
Ik ga na dit akkefietje nog wel een 3e overstort beveiliging bij het boiler gedeelte plaatsen, maar dat is natuurlijk wat symptoombestrijding en los ik niks mee op.
Iemand een idee hoe dit heeft kunnen gebeuren?
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de warmtepomp zelf de boel dicht heeft gezet, maar dat zou heel raar zijn, want ik had vlak hiervoor nog 40 liter per minuut er doorheen gejast.
Dan zou de warmtepomp de boel moeten blokkeren als hij uitstaat? Incl zijn eigen overstort beveiliging.
Allemaal onwaarschijnlijk.
Situatie:
- Warmtepomp draait nog niet, wel al wat flowtesten en ontluchting gedaan, nu staat de warmtepomp uit
- Met de flowtesten over afgifte circuit haalde ik wel 40 liter per minuut, dus er was genoeg doorgang over dat deel
- Losse manometer en warmtepomp gaven allebei rond de 1.7 bar aan toen ik er aan werkte.
De tapwaterboiler werd al eerder elektrisch opgewarmd, en dat werkte allemaal prima met het tapwater.
Nu ik echter het CV circuit af had, en er water in had (voor de flowtesten in ieder geval), werd het vervelend. Het CV water in de spiraal in de boiler warmt natuurlijk ook op en zet uit. Dat is prima.
Ook zou het geen ramp moeten zijn dat de mengklep dicht staat richting de boiler (in de aanvoer) want hij kan altijd nog weg via de retour.
Maar daar ging dus iets mis. Hij heeft over dat gedeelte (in het rood) flink druk op zitten bouwen en via de zwakste schakel eruit gegooid, een koppeling lek. Hoeveel bar het was weet ik niet, maar dit oversteeg duidelijk de 3 bar van de overstort beveiligingen, die in de warmtepomp en in aanvoer circuit zitten (en nieuw zijn)
Ik begrijp niet waardoor de drukopbouw heeft kunnen plaatsvinden. Ik heb gedacht dat er een verstopping of blokkade zou moeten zijn in het retour stuk, dus dat ben ik gaan controleren. Maar tussen het boilervat en de warmtepomp kon ik geen blokkades vinden. Wat ook vreemd zou zijn, het is allemaal nieuw 22 en 28mm. Ik heb de filters gecontroleerd en daar kwam niks geks uit. Het filtertje bij de warmtepomp was zelfs nog helemaal schoon.
De leidingen van/naar boiler incl warmtewisselaar kwam super makkelijk water doorheen dus daar zit ook geen restrictie.
Verder is het een vrij standaard opzet voor een warmtepomp toepassing met boiler.
Wel zal het systeem nog lucht erin hebben gehad (ik was nog niet klaar), maarja, lucht is alleen maar makkelijker in te drukken en zou niet in weg moeten staan om druk verder in het systeem kwijt te kunnen.
Ik ga na dit akkefietje nog wel een 3e overstort beveiliging bij het boiler gedeelte plaatsen, maar dat is natuurlijk wat symptoombestrijding en los ik niks mee op.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de warmtepomp zelf de boel dicht heeft gezet, maar dat zou heel raar zijn, want ik had vlak hiervoor nog 40 liter per minuut er doorheen gejast.
Dan zou de warmtepomp de boel moeten blokkeren als hij uitstaat? Incl zijn eigen overstort beveiliging.
/f/image/Dm4kaSvwTrjmu90E35Z1eao7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 02-05-2023 16:15 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
verkeerde montage terugslagklep, idem pomp, prop tape o.id., kraan dicht, leiding verkeerd om geplaatst, bedenk maar wat. 2-weg/3-weg klep dicht ?!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:13:
Misschien moet ik hier een eigen topic voor maken, maar doe hem even hier. Ik heb een probleem met drukopbouw in het CV circuit, die ik ten eerste niet verwacht, en ten tweede niet zijn weg kan vinden naar de overstort beveiliging(!). Dus voordat ik verder ga en het systeem ga laten draaien, wil ik dit begrijpen.
Situatie:
[Afbeelding]
Expansievat te klein? Of stuk?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Heb je op de manometer gezien dat de druk inderdaad veel te hoog werd? Kan de koppeling misschien niet helemaal goed gezeten hebben en gewoon losgeschoten door de temperatuuropbouw in plaats van drukopbouw?
Of enorme luchtzak die cavitatie veroorzaakt in een pomp ??KarsS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:57:
Heb je op de manometer gezien dat de druk inderdaad veel te hoog werd? Kan de koppeling misschien niet helemaal goed gezeten hebben en gewoon losgeschoten door de temperatuuropbouw in plaats van drukopbouw?
Het is een beetje offtopic, maar wanneer je goed bij de (toekomstige?) afvoer kunt zou je kunnen overwegen de WTW zelf vooraf te plaatsen. Even er vanuit gaande dat er nu nog geen leidingwerk ligt.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Badkamer 1 is recent verbouwd en douche wtw is niet gelukt want de installateur deed daar erg moeilijk over. Sowieso lastig om een verticale te plaatsen want de badkamer zit precies naast de boiler.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Als ik naar die datasheets kijk zit er wel een verschil in minimum vermogen/cop. Niet bij 10% maar wel bij 60/70%.verkeerslicht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Herken/begrijp het. Voelt een beetje als een afwijzing voor een aannemer als een klant het "beter" weet en dan kost het moeite om de discussie te voeren. Aan de andere kant moet jij er mee leven de komende tijd dat je er woont, en de aannemer verdient gewoon centen, dus moet 'ie niet zeuren.
Hoe dan ook. Die 8kW is prima. Mocht je nog voor de keuze staan dan kon je de 11 nog overwegen omdat er geen negatieve effecten aan verbonden zijn.
Ik kan niet helemaal plaatsen wat het effect zou zijn met een ietwat overbemeten vermogen?
Nou ja, daarom heb ik die retour dus proberen na te kijken. Maar daar kwam alles gewoon doorheen.Gary199 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:49:
[...]
verkeerde montage terugslagklep, idem pomp, prop tape o.id., kraan dicht, leiding verkeerd om geplaatst, bedenk maar wat. 2-weg/3-weg klep dicht ?
3-weg klep zat sowieso dicht richting boiler, helemaal dicht was hij niet. En dan nog zou hij via retour weg kunnen.
Ik heb er nu geen terugslagklep in zitten, en heb dus gekeken of ik water door de boiler spiraal en vanaf daar door de retour tot aan warmtepomp kreeg, en dat ging gewoon zonder problemen.
Daarom begrijp ik het ook niet, ik had verwacht in dat pad een blokkade te vinden en het opgelost te hebben.
Ik heb hierbij ook nog wat ingevoerd via de Caleffi vuilafscheider (omdat dat een handig vulpunt is in de retour route.
Maar hoe dan ook, wat er ook mis zou zijn met het retourpad richting warmtepomp, zou hij toch via de retour van de radiatoren ook zijn druk kwijt kunnen richting het aanvoer traject waar ook een overstort beveiliging zit.
Expansievat heb ik ook vernieuwd. Ik vermoed wel dat daar nog een hoop lucht zat.Ronald.42 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:52:
Expansievat te klein? Of stuk?
Nou, hij heeft hem er echt uitgedrukt en er kwamen flink wat spetters bij vrij. Er was niemand bij, maar het was wel duidelijk dat hij op kracht die ene 22mm knel koppeling er uit heeft gedrukt, wat allang geloosd had moeten worden via de overstort beveiliging (even los van dat er uberhaupt niet zo'n druk opbouw had moeten gebeuren)KarsS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:57:
Er draaide geen pomp. Het ging feitelijk over een paar meter buis + spiraal die in de boiler zat die opgewarmd werd doordat de boiler opwarmde (elektrisch).Gary199 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:01:
[...]
Of enorme luchtzak die cavitatie veroorzaakt in een pomp ??
Dus als er onderdruk was zou die juist moeten worden opgelost door uitzetting van warmte boiler.
bijna zeker een luchtzak die is geexplodeerd. Luchtzak laat zich samenpersen en gedraagt zich volstrekt anders dan puur water onder druk.!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:43:
[...]
Nou ja, daarom heb ik die retour dus proberen na te kijken. Maar daar kwam alles gewoon doorheen.
3-weg klep zat sowieso dicht richting boiler, helemaal dicht was hij niet. En dan nog zou hij via retour weg kunnen.
Ik heb er nu geen terugslagklep in zitten, en heb dus gekeken of ik water door de boiler spiraal en vanaf daar door de retour tot aan warmtepomp kreeg, en dat ging gewoon zonder problemen.
Daarom begrijp ik het ook niet, ik had verwacht in dat pad een blokkade te vinden en het opgelost te hebben.
Ik heb hierbij ook nog wat ingevoerd via de Caleffi vuilafscheider (omdat dat een handig vulpunt is in de retour route.
Maar hoe dan ook, wat er ook mis zou zijn met het retourpad richting warmtepomp, zou hij toch via de retour van de radiatoren ook zijn druk kwijt kunnen richting het aanvoer traject waar ook een overstort beveiliging zit.
[...]
Expansievat heb ik ook vernieuwd. Ik vermoed wel dat daar nog een hoop lucht zat.
[...]
Nou, hij heeft hem er echt uitgedrukt en er kwamen flink wat spetters bij vrij. Er was niemand bij, maar het was wel duidelijk dat hij op kracht die ene 22mm knel koppeling er uit heeft gedrukt, wat allang geloosd had moeten worden via de overstort beveiliging (even los van dat er uberhaupt niet zo'n druk opbouw had moeten gebeuren)
[...]
Er draaide geen pomp. Het ging feitelijk over een paar meter buis + spiraal die in de boiler zat die opgewarmd werd doordat de boiler opwarmde (elektrisch).
Dus als er onderdruk was zou die juist moeten worden opgelost door uitzetting van warmte boiler.
@!null Tot hoeveel bar vul je bij?
Vermoedelijk zat er wel water in de spiraal van de boiler durf ik wel te stellen, maar in de enkele meters tussen boiler spiraal en 3-weg klep (die dus dicht stond) kan zeker wel een stuk lucht hebben gezeten. Dat pad was ik ook niet aan het testen op flow.Gary199 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:59:
[...]
bijna zeker een luchtzak die is geexplodeerd. Luchtzak laat zich samenpersen en gedraagt zich volstrekt anders dan puur water onder druk.
Naast de 3 weg klep zit wel een ontluchter, maar dus in het aanvoer gedeelte, en de klep zat dicht, dus kon hij daar niet ontluchten.
Ik zal op die leiding nog een ontluchter en overstortventiel plaatsen. Dan kan het niet nog eens gebeuren als jouw hypothese klopt.
Ik had hem nu maar op 1.6 a 1.7 bar, en dit is onderin de woning (technische ruimte zit onderin)
Op wat stond de druk eerst?!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:05:
[...]
Vermoedelijk zat er wel water in de spiraal van de boiler durf ik wel te stellen, maar in de enkele meters tussen boiler spiraal en 3-weg klep (die dus dicht stond) kan zeker wel een stuk lucht hebben gezeten. Dat pad was ik ook niet aan het testen op flow.
Naast de 3 weg klep zit wel een ontluchter, maar dus in het aanvoer gedeelte, en de klep zat dicht, dus kon hij daar niet ontluchten.
Ik zal op die leiding nog een ontluchter en overstortventiel plaatsen. Dan kan het niet nog eens gebeuren als jouw hypothese klopt.
[...]
Ik had hem nu maar op 1.6 a 1.7 bar, en dit is onderin de woning (technische ruimte zit onderin)
Ik bedoel meer dat ik die druk heb afgelezen tijdens flowtesten (op afgifte systeem, niet op boiler). En de warmtepomp toen heb uitgezet. Toen heb ik de boiler weer in het stopcontact gestoken.
Pas een tijdje later, vrijwel zeker door het opwarmen van de boiler, is dit gebeurt.
Wat de druk in de tussentijd was weet ik niet. En die metingen waren uberhaupt bij warmtepomp en in aanvoer naar het afgifte circuit (gescheiden door 3-weg klep) en niet bij de boiler.
Nog even, wat gebeurt er dan precies. Lucht laat zich inderdaad lekker samenpersen in tegenstelling tot water. En best aannemelijk dat daar in een paar meter 22mm wat lucht zat.Gary199 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:59:
[...]
bijna zeker een luchtzak die is geexplodeerd. Luchtzak laat zich samenpersen en gedraagt zich volstrekt anders dan puur water onder druk.
Maar wat is het dan? Dat cavitatie verhaal is onderdruk. Maar de boiler gaat maar tot circa 60 graden in dit geval, dus het is niet zo dat het water door onderdruk eerder aan de kook is geraakt, want circa 60 graden is dan niet genoeg lijkt mij.
Dus hoe werkt een explosie dan? Of bedoel je niet letterlijk een explosie.
Geen onderdruk. Luchtzak is anders dan bij vliegen. Luchtzak is hier letterlijk een zak lucht die opwarmt en druk absorbeert en uiteindelijk ploft. Die zak lucht fungeert als een luchtkamer, denk bijv. aan een pompbuks. Ooit een exploderende vrachtwagen band gezien ? Gaat meters hoog nog met alles wat er aan zit door het garage dak.!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:43:
[...]
Nou ja, daarom heb ik die retour dus proberen na te kijken. Maar daar kwam alles gewoon doorheen.
[...]
Expansievat heb ik ook vernieuwd. Ik vermoed wel dat daar nog een hoop lucht zat.
[...]
Nou, hij heeft hem er echt uitgedrukt en er kwamen flink wat spetters bij vrij. Er was niemand bij, maar het was wel duidelijk dat hij op kracht die ene 22mm knel koppeling er uit heeft gedrukt, wat allang geloosd had moeten worden via de overstort beveiliging (even los van dat er uberhaupt niet zo'n druk opbouw had moeten gebeuren)
[...]
Er draaide geen pomp. Het ging feitelijk over een paar meter buis + spiraal die in de boiler zat die opgewarmd werd doordat de boiler opwarmde (elektrisch).
Cavitatie kan gemakkelijk voorkomen in hydrauliek pompen wegens te weinig koeling. Er ontstaan dan luchtbellen, lucht smeert niet en cavitatie vernielt dan door vibratie, slechte smering en hitte de pomp. Een luchtzak in je systeem , gesteld dat dat het probleem was, kan druk verzamelen. Waar die lucht vandaan is gekomen en waar gelokaliseerd en hoeveel en temperatuur weet je niet. Druk verhoogt de temp etc. Als het dan teveel/te hoog wordt begeeft het zwakste punt het. De opgebouwde druk ontploft als het ware.!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:32:
[...]
Nog even, wat gebeurt er dan precies. Lucht laat zich inderdaad lekker samenpersen in tegenstelling tot water. En best aannemelijk dat daar in een paar meter 22mm wat lucht zat.
Maar wat is het dan? Dat cavitatie verhaal is onderdruk. Maar de boiler gaat maar tot circa 60 graden in dit geval, dus het is niet zo dat het water door onderdruk eerder aan de kook is geraakt, want circa 60 graden is dan niet genoeg lijkt mij.
Dus hoe werkt een explosie dan? Of bedoel je niet letterlijk een explosie.
Het is me helemaal duidelijk dat jij hydrauliek hebt gestudeerd Gary: ongelofelijk hoeveel je er van weet, daar kunnen we allemaal nog wat van leren.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
off topic:Naalroc schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:05:
Het is me helemaal duidelijk dat jij hydrauliek hebt gestudeerd Gary: ongelofelijk hoeveel je er van weet, daar kunnen we allemaal nog wat van leren.
niet overdrijven svp.
Ooit kocht ik een Daf vrachtwagentje, de Pony, met vliegwielkoppeling en variomatic versnellingsbak/differentieel. Deze heb ik eigenhandig omgebouwd en hydraulisch aangedreven gemaakt met 2 hydr. pompen en op ieder achterwiel een hydrauliek motor. Vol gas ontstond er geen wielslip maar wel full power.
Gebeurde in opdracht voor iemand anders. Er ontstond cavitatie dat ik heb verholpen met luchtkoeling.
svp weer on topic
Je kijkt naar part load, dat betekent niet minimum, maar deellast. 100% is de max capaciteit (dezelfde waarden komen terug in de "Heating peak capacity and power input" tabellen). 10% is de minimale capaciteit. Hoe die procenten precies bedacht zijn weet ik niet, dat is ook iets softwarematigs.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:40:
[...]
Als ik naar die datasheets kijk zit er wel een verschil in minimum vermogen/cop. Niet bij 10% maar wel bij 60/70%.
Ik kan niet helemaal plaatsen wat het effect zou zijn met een ietwat overbemeten vermogen?
Voor het minimum hoef je dus alleen bij de 10% kolom te kijken.
Waarom is het minimum vermogen belangrijk?
Omdat, als de warmtepomp meer warmte creeërt dan benodigd, deze z'n warmte niet kwijt kan en voortijdig uitschakelt ongeacht de ruimte-temperatuur. Na een bepaald interval zal de wp weer aan gaan omdat er nog steeds warmtevraag is. Deze aan/uit-klapperingen kunnen kort achter elkaar gebeuren. Als dit veel gebeurt is dit slecht voor de compressor, en ook voor de COP.
Toshiba heeft een opvallend laag minimum vermogen, dus dat effect zal niet snel optreden.
Waarom het minimum vermogen voor jou eigenlijk niet belangrijk is:
Jouw tweelaagse vloerverwarming kan heel veel warmte opnemen, en ook heel lang blijven afgeven. De runs kunnen ongeacht de buitentemperatuur heel lang zijn, en dat geldt zowel voor de aan als uit-momenten.
Daarom kun jij straks met een bijna vlakke stooklijn heel gunstig wegkomen. Het is jammer dat Toshiba de kolommen met 25°C aanvoer is vergeten toe te voegen in de documentatie, want dat zijn wel temperaturen die voor jou relevant zijn.
Het overdimensioneren heeft in dit geval geen invloed anders dan dat je bij het 11kW model tot ietsje lagere buitentemperaturen nog kan doorstoken terwijl je in het andere geval de backup-heater zou moeten aanspreken. De vraag is of deze situatie in de praktijk voorkomt. Maar nogmaals, als overdimensioneren zowel in de werking als in de portomonee geen pijn doet zie ik geen reden om het niet te doen.
Als ik 't goed zie zit hier dus een pomp(je) in die water laat circuleren van onderuit 't boilervat naar boven 't verwarmingselement?DutchWing schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 01:33:
[...]
De situatie welke jij omschrijft is meer gemeengoed in Engeland.
De boiler in de cilinder binnenunit van Mitsubishi heeft geen spiraal.
In plaats daarvan zit er een tapwaterwisselaar met tapwater pomp (TSA = TegenStroomApparaat.) waardoor drinkwater van de boiler stroomt.
De opstelling in Engeland is na mijn weten:
- Boiler met spiraal.
- (optioneel) Oplaadpomp voor het warmwater.
Zo ziet mijn unit eruit:
[Afbeelding]
Kijk, zo snap ik dat 't werkt. Alhoewel je dus nog steeds ergens in je koudwateraanvoerleiding een temperatuur van 30-45 graden zal hebben.Andrehj schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:00:
[...]
Ik gebruik een dompelelement onderin de boiler. Het vat wordt dus van onderuit opgewarmd. Als het op de sensor 62 graden is, dan is het onderin dus ook minimaal 62 graden.
Ik heb een Panasonic boiler (made by OSO), volgens mij geen kleine leverancier, die het verwarmingselement op ongeveer 1/3 van de hoogte heeft (van onderaf gemeten). Vandaar dat ik zo mijn bedenkingen heb hoe een legionella run de gehele boiler kan 'behandelen'.
Ik heb verschillende externe thermostaten gehad beel van deze thermostaten denken slim te zijn en schakelen vaak aan en uit dit wil je juist niet met een warmtepomp, ik zou het hier eerst eens in zoeken verbind de aan/uit contact eens door en kijk of hij dan wel door blijft draaien, pas wel op bij deze wp staat er 230v op de contacten.Powrskin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:54:
[...]
De plekken zijn goed. Ze wilden de oude thermostaten nog gebruiken en dat werkte dan niet goed. Nu hangen er andere en eigenlijk werkt dat ook niet echt mooi. Waarschijnlijk zet ik een orginele thermostaat weer aan en ga ik die andere verplaatsen.
Tnx, helderverkeerslicht schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:56:
[...]
Je kijkt naar part load, dat betekent niet minimum, maar deellast. 100% is de max capaciteit (dezelfde waarden komen terug in de "Heating peak capacity and power input" tabellen). 10% is de minimale capaciteit. Hoe die procenten precies bedacht zijn weet ik niet, dat is ook iets softwarematigs.
Voor het minimum hoef je dus alleen bij de 10% kolom te kijken.
Waarom is het minimum vermogen belangrijk?
Omdat, als de warmtepomp meer warmte creeërt dan benodigd, deze z'n warmte niet kwijt kan en voortijdig uitschakelt ongeacht de ruimte-temperatuur. Na een bepaald interval zal de wp weer aan gaan omdat er nog steeds warmtevraag is. Deze aan/uit-klapperingen kunnen kort achter elkaar gebeuren. Als dit veel gebeurt is dit slecht voor de compressor, en ook voor de COP.
Toshiba heeft een opvallend laag minimum vermogen, dus dat effect zal niet snel optreden.
Waarom het minimum vermogen voor jou eigenlijk niet belangrijk is:
Jouw tweelaagse vloerverwarming kan heel veel warmte opnemen, en ook heel lang blijven afgeven. De runs kunnen ongeacht de buitentemperatuur heel lang zijn, en dat geldt zowel voor de aan als uit-momenten.
Daarom kun jij straks met een bijna vlakke stooklijn heel gunstig wegkomen. Het is jammer dat Toshiba de kolommen met 25°C aanvoer is vergeten toe te voegen in de documentatie, want dat zijn wel temperaturen die voor jou relevant zijn.
Het overdimensioneren heeft in dit geval geen invloed anders dan dat je bij het 11kW model tot ietsje lagere buitentemperaturen nog kan doorstoken terwijl je in het andere geval de backup-heater zou moeten aanspreken. De vraag is of deze situatie in de praktijk voorkomt. Maar nogmaals, als overdimensioneren zowel in de werking als in de portomonee geen pijn doet zie ik geen reden om het niet te doen.
Morgen maar eens een telefoontje aan wagen.
Trouwens die Toshiba's zijn 1 fase, maakt dat nog uit (er komt een 3 fase aan, waarschijnlijk langere levertijd en iets duurder). We hebben een kookplaat op 3 fase a 11,1kw (als 5x boost aan staat, wordt natuurlijk nooit volledig gebruikt) en 9k wp pv panelen (Enphase). En in de toekomst ooit nog een laadpaal.
Verder vroeg ik me af of die 300l boiler zonder problemen op een 1e verdieping geplaatst kan worden qua gewicht. Het betreft breedplaatvloeren.
Ook onze oosterburen hebben last van hoge prijzen en de Heizungs Bauer kijken op hun eigen wijze tegen hoge prijzen en overvolle agenda's aan.
https://www.haustechnikdi...e-ich-die-Kundschaft-los-
Kun je de WP Boeren de hoge prijzen kwalijk nemen ?
Nee, zeker niet. Schaarste creëert zijn eigen prijs, en gebeurt hier ook. De keuze om ja of nee te zeggen ligt bij de mensen zelf.Gary199 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:28:
Ook onze oosterburen hebben last van hoge prijzen en de Heizungs Bauer kijken op hun eigen wijze tegen hoge prijzen en overvolle agenda's aan.
Wel kun je je afvragen of het goed is om als installateur dan maar zoveel overwerk aan te nemen waardoor het eigenlijk niet meer past. Hoe ben je dan nog in staat om kwaliteit te leveren? Gerelateerd daaraan, en dat lijkt hier op het forum wel het geval te zijn, is dat er soms prutskwaliteit wordt geleverd met 0,0 nazorg. Intussen is de installateur waarschijnlijk al bezig met zijn volgende €20.000 klus. Dat is wel kwalijk.
Verschil 1 of 3 fase weet ik niet. Je zou er de databooks op na moeten lopen wat de verschillen zijn in prestaties.Sport_Life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:40:
[...]
Tnx, helder
Morgen maar eens een telefoontje aan wagen.
Trouwens die Toshiba's zijn 1 fase, maakt dat nog uit (er komt een 3 fase aan, waarschijnlijk langere levertijd en iets duurder). We hebben een kookplaat op 3 fase a 11,1kw (als 5x boost aan staat, wordt natuurlijk nooit volledig gebruikt) en 9k wp pv panelen (Enphase). En in de toekomst ooit nog een laadpaal.
Verder vroeg ik me af of die 300l boiler zonder problemen op een 1e verdieping geplaatst kan worden qua gewicht. Het betreft breedplaatvloeren.
Ook qua draagkracht van breedplaatvloeren kan ik je niks wijsmaken
Stel dat ze proberen zo veel als mogelijk klanten te helpen met een WP. Betalen hogere lonen, hogere inkoopprijzen en proberen ze het aanbod van klanten te kanaliseren door hogere prijzen. Hoe kies je anders wie je wanneer gaat helpen ? Het is niet de schuld van de WP Boeren dat de wereld op zijn kop staat.verkeerslicht schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:35:
[...]
Nee, zeker niet. Schaarste creëert zijn eigen prijs, en gebeurt hier ook. De keuze om ja of nee te zeggen ligt bij de mensen zelf.
Wel kun je je afvragen of het goed is om als installateur dan maar zoveel overwerk aan te nemen waardoor het eigenlijk niet meer past. Hoe ben je dan nog in staat om kwaliteit te leveren? Gerelateerd daaraan, en dat lijkt hier op het forum wel het geval te zijn, is dat er soms prutskwaliteit wordt geleverd met 0,0 nazorg. Intussen is de installateur waarschijnlijk al bezig met zijn volgende €20.000 klus. Dat is wel kwalijk.
Ze hebben ook slechte jaren gekend in de jaren 80 en na 2007
Als je zoveel mogelijk klanten wil helpen met een WP, dan lever je kwaliteit en kwalitatieve nazorg. Anders help je slechts jezelf.Gary199 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:18:
[...]
Stel dat ze proberen zo veel als mogelijk klanten te helpen met een WP. Betalen hogere lonen, hogere inkoopprijzen en proberen ze het aanbod van klanten te kanaliseren door hogere prijzen. Hoe kies je anders wie je wanneer gaat helpen ? Het is niet de schuld van de WP Boeren dat de wereld op zijn kop staat.
Dat staat los van een goede boterham verdienen, waar niks mis mee is. Ik zeg toch ook niks negatiefs over de hoge prijzen?
Ja, dat kan ik ook nog eens doen. Eerst maar op eigen thermostaat sturen. Dat is via het menuutje lekker makkelijk instellen. Ze hebben er Honeywell thermostaten bij deze:H143 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:38:
[...]
Ik heb verschillende externe thermostaten gehad beel van deze thermostaten denken slim te zijn en schakelen vaak aan en uit dit wil je juist niet met een warmtepomp, ik zou het hier eerst eens in zoeken verbind de aan/uit contact eens door en kijk of hij dan wel door blijft draaien, pas wel op bij deze wp staat er 230v op de contacten.
https://www.badkamerwinke...-met-wifi-wit-atp921r3100
Hier zie ik wel een probleem inderdaad met aansturen..
https://www.warmteservice...-24---230-volt/p/37052555
Deze zou het gewoon moeten doen
Wil eigenlijk eerst de storing er wel uit. Geeft bij beide h2 en h3 storing. Had gevraagd of @Arjan123 toevallig tijd had, maar die is op vakantie denk ik.
Wel heel vervelend dat de installateur niet thuis geeft, het mijn eigen spul niet is en er gewoon nog garantie op zit.
Kom je er eigenlijk wel snel op uit dat je het gewoon beter zelf kan installeren. Hoop dat ze opschieten met de klus vouchers/leningen van de overheid en die subsidies allemaal afschaffen.
Nukezone FTW
Ik dank iedereen hier voor de informatie over verbruik van warmtepompen.
Net voor de winter een daikin warmtepomp geplaatst en mijn gasverbuik is gehalveerd 600kub bespaart
op de eind nota dankzij de warmtepomp heel de winter 21 graden warmpjes erbij gezeten en veel gas kunnen besparen erg tevreden om zo te verwarmen en straks te koelen.
Net voor de winter een daikin warmtepomp geplaatst en mijn gasverbuik is gehalveerd 600kub bespaart
op de eind nota dankzij de warmtepomp heel de winter 21 graden warmpjes erbij gezeten en veel gas kunnen besparen erg tevreden om zo te verwarmen en straks te koelen.
Dat de prijzen vanwege marktomstandigheden zijn gestegen wordt door, gok ik, de meesten niet betwist. Wel als de kwaliteit van de geleverde dienst, door wederom gok ik een minderheid van de installateurs, de andere kant op beweegt.Gary199 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:18:
[...]
Stel dat ze proberen zo veel als mogelijk klanten te helpen met een WP. Betalen hogere lonen, hogere inkoopprijzen en proberen ze het aanbod van klanten te kanaliseren door hogere prijzen. Hoe kies je anders wie je wanneer gaat helpen ? Het is niet de schuld van de WP Boeren dat de wereld op zijn kop staat.
Daarnaast is ‘ Ze hebben ook slechte jaren gekend in de jaren 80 en na 2007’ en dat het daarmee geoorloofd is om dat nu proberen goed te maken door de eigen marge op te blazen een vorm van sunk cost fallacy.
Over economie gesproken, we zitten nu duidelijk in een leveranciersmarkt. Volgens de economische wetten komt er vroeg of laat een consumentenmarkt, want terwijl ik dit typ worden wamtepompfabrieken uit de grond gestampt en worden hele volksstammen monteurs opgeleid.
Ik heb de luxe om die tijd af te wachten.
Heb net gebeld met de installateur en hij gaat na of de 11kw 3Fase op voorraad is.verkeerslicht schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Verschil 1 of 3 fase weet ik niet. Je zou er de databooks op na moeten lopen wat de verschillen zijn in prestaties.
Ook qua draagkracht van breedplaatvloeren kan ik je niks wijsmakenmisschien wat bouwkundigen op het forum die daar wat meer van weten.
Zo niet dan komt 8kw 1 of 3fase.
Ik heb ook geen zin lang te wachten want iedere maand gas kost geld, zeker vanaf september.
Nog even hier op terugkomend. Het is dus zeer waarschijnlijk dat hier lucht zat in een doodlopend stuk (of althans, doodlopend omdat de 3-weg klep dicht stond die kant op).Gary199 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:42:
[...]
Cavitatie kan gemakkelijk voorkomen in hydrauliek pompen wegens te weinig koeling. Er ontstaan dan luchtbellen, lucht smeert niet en cavitatie vernielt dan door vibratie, slechte smering en hitte de pomp. Een luchtzak in je systeem , gesteld dat dat het probleem was, kan druk verzamelen. Waar die lucht vandaan is gekomen en waar gelokaliseerd en hoeveel en temperatuur weet je niet. Druk verhoogt de temp etc. Als het dan teveel/te hoog wordt begeeft het zwakste punt het. De opgebouwde druk ontploft als het ware.
Vervolgens warmt het CV water op (vanwege de boiler), en drukt dat luchtzakje in.
Als je iets gaat indrukken (compressie) wordt het warm (principe diesel motor). Maar het CV water is dan niet mega warm (waarschijnlijk richting 60 graden zoals gezegd) en het CV water kon op 2 plekken wel zijn weg vinden om de druk af te lossen, weliswaar minstens 10 meter verder weg in leidingen.
De lucht wordt dan warm, en kan zijn druk niet goed kwijt? Omdat hij het CV water niet zomaar weg gedrukt krijgt? (Vermoedelijk zat er ook nog lucht in expansievat, waardoor hij niet optimaal werkte)
Dus dan is de trigger dat de druk te hoog oploopt in het lucht gedeelte en de zwakste schakel ploft? Terwijl CV waterdruk in de rest van het systeem waarschijnlijk nog op acceptabele waardes zat (onder de 3 bar in ieder geval)
Want verder is het geen olie dat het zich als een diesel motor gaat gedragen
De olie die ik noemde zat in een aandrijflijn w.o. tandwielpompen en hydromotoren z.g. verdringermotoren, niet in een dieselmotor.!null schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Nog even hier op terugkomend. Het is dus zeer waarschijnlijk dat hier lucht zat in een doodlopend stuk (of althans, doodlopend omdat de 3-weg klep dicht stond die kant op).
Vervolgens warmt het CV water op (vanwege de boiler), en drukt dat luchtzakje in.
Als je iets gaat indrukken (compressie) wordt het warm (principe diesel motor). Maar het CV water is dan niet mega warm (waarschijnlijk richting 60 graden zoals gezegd) en het CV water kon op 2 plekken wel zijn weg vinden om de druk af te lossen, weliswaar minstens 10 meter verder weg in leidingen.
De lucht wordt dan warm, en kan zijn druk niet goed kwijt? Omdat hij het CV water niet zomaar weg gedrukt krijgt? (Vermoedelijk zat er ook nog lucht in expansievat, waardoor hij niet optimaal werkte)
Dus dan is de trigger dat de druk te hoog oploopt in het lucht gedeelte en de zwakste schakel ploft? Terwijl CV waterdruk in de rest van het systeem waarschijnlijk nog op acceptabele waardes zat (onder de 3 bar in ieder geval)
Ja dat snap ik.Gary199 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:32:
[...]
De olie die ik noemde zat in een aandrijflijn w.o. tandwielpompen en hydromotoren z.g. verdringermotoren, niet in een dieselmotor.
Het gaat me erom dat moment in begrip van de situatie en wat jij omschrijft klopt.
En toch snap ik het niet. Het wil er bij mij niet in, dat door luchtopbouw en warmte uitzetting de druk zo hoog geworden is, dat er een 22 mm koppeling los is gegaan. Tevens zit er een expansievat in het systeem en overdruk ventielen, dus in principe kan de druk niet hoger geworden zijn in het systeem dan 3 bar. Ook het expansievat zal er voor gezorgd hebben, dat de druk niet hoger wordt dan een beetje meer dan er bij koud water in het systeem zou zijn. Het kan niet zo zijn, dat de druk bij de koppeling veel hoger is, dan bij de overdrukventielen. Er kan maar een klein beetje verschil zitten tussen dynamische drukken, maar statische drukken zal overal in het systeem hetzelfde zijn, mits op hetzelfde nivo. Als er een verdieping tussen zit, dan moet je het aantal meters/10 er van afhalen of erbij op tellen, afhankelijk waar het één en ander zit. Ik vermoed gewoon, dat door de warmte, de niet zo goed aangedraaide 22 mm koppeling los is geschoten. DIt zou je moeten kunnen zien, in de buis, waar de borgring van de koppeling hoorde te zitten. Als deze totaal niet ingedeukt is, dan was de koppeling dus niet goed aangedraaid.!null schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Nog even hier op terugkomend. Het is dus zeer waarschijnlijk dat hier lucht zat in een doodlopend stuk (of althans, doodlopend omdat de 3-weg klep dicht stond die kant op).
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Je mist de quintessence van het verhaal.Jojan265 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:44:
[...]
En toch snap ik het niet. Het wil er bij mij niet in, dat door luchtopbouw en warmte uitzetting de druk zo hoog geworden is, dat er een 22 mm koppeling los is gegaan. Tevens zit er een expansievat in het systeem en overdruk ventielen, dus in principe kan de druk niet hoger geworden zijn in het systeem dan 3 bar. Ook het expansievat zal er voor gezorgd hebben, dat de druk niet hoger wordt dan een beetje meer dan er bij koud water in het systeem zou zijn. Het kan niet zo zijn, dat de druk bij de koppeling veel hoger is, dan bij de overdrukventielen. Er kan maar een klein beetje verschil zitten tussen dynamische drukken, maar statische drukken zal overal in het systeem hetzelfde zijn, mits op hetzelfde nivo. Als er een verdieping tussen zit, dan moet je het aantal meters/10 er van afhalen of erbij op tellen, afhankelijk waar het één en ander zit. Ik vermoed gewoon, dat door de warmte, de niet zo goed aangedraaide 22 mm koppeling los is geschoten. DIt zou je moeten kunnen zien, in de buis, waar de borgring van de koppeling hoorde te zitten. Als deze totaal niet ingedeukt is, dan was de koppeling dus niet goed aangedraaid.
Verklaar, ik geloof er ook niets van dat in een gesloten systeem de druk niet overal gelijk is.
snameroc
Ik vind het ook een bijzonder verhaal.Jojan265 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:44:
[...]
En toch snap ik het niet. Het wil er bij mij niet in, dat door luchtopbouw en warmte uitzetting de druk zo hoog geworden is, dat er een 22 mm koppeling los is gegaan. Tevens zit er een expansievat in het systeem en overdruk ventielen, dus in principe kan de druk niet hoger geworden zijn in het systeem dan 3 bar. Ook het expansievat zal er voor gezorgd hebben, dat de druk niet hoger wordt dan een beetje meer dan er bij koud water in het systeem zou zijn. Het kan niet zo zijn, dat de druk bij de koppeling veel hoger is, dan bij de overdrukventielen. Er kan maar een klein beetje verschil zitten tussen dynamische drukken, maar statische drukken zal overal in het systeem hetzelfde zijn, mits op hetzelfde nivo. Als er een verdieping tussen zit, dan moet je het aantal meters/10 er van afhalen of erbij op tellen, afhankelijk waar het één en ander zit. Ik vermoed gewoon, dat door de warmte, de niet zo goed aangedraaide 22 mm koppeling los is geschoten. DIt zou je moeten kunnen zien, in de buis, waar de borgring van de koppeling hoorde te zitten. Als deze totaal niet ingedeukt is, dan was de koppeling dus niet goed aangedraaid.
Ik gebruik knelfittingen in mijn persluchtnet in de schuur, dat staat op 12 bar, 22 en 15 mm cv leiding.
Gaat al jaren prima en lekvrij.
Met een defect expansievat vat en water opgesloten tussen 2 afsluiters zou er wat kunnen gebeuren bij opwarmen maar volgens bijgaande schema Zie ik dat niet.
Om over de overdruk beveiligingen nog maar niet te beginnen.
Ik verdenk ook een slecht aangedraaid koppeling of de leiding niet een paar mm door de knelring heen maar op het echte uiteinde van de leiding.
Verdere fantasieën laat ik aan mij voorbij gaan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Het getuigt dan van goed fatsoen om een concept nogmaals uit te leggen aan de nieuwsgierige in plaats van iets te zeggen zodat iemand zich mogelijk inferieur kan voelen. Been there, done that.
Gebruik dan analogieën of eenvoudiger bewoording.
De eenvoudigste uitleg is vaak de juiste....!null schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:13:
Situatie:
[Afbeelding]
De koppeling zat gewoon niet helemaal goed en is los gekomen door het temperatuurverschil.
Alle verhalen over lokale drukopbouw van luchtbellen zijn kletspraat. Als alle radiatoren inderdaad netjes open staan en er geen terugslagventielen zijn is de druk in het hele systeem altijd overal nagenoeg gelijk. Alleen over de pomp is een kleine drukverhoging (die zorgt voor stroming).
Een luchtbel die uitzet zal gewoon het water wegduwen. Het expansievat en de overdukventielen vangen dat op.
Dus: koppeling even opnieuw vastzetten. Nieuwe knelring er in, even goed kijken of er geen andere beschadigingen zijn en klaar is Kees.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De vergelijking met een Dieselmotor gaat ook mank. Water wat verwarmd wordt en niet opgesloten is werkt niet als een compressor. Als er terugslagkleppen in het systeem zitten kan dit.
Maar dan nog is de druk van de luchtbel gelijk aan die van het water. De druk op de zuiger van een Dieselmotor is ook gelijk aan de druk van het brandstofmengsel. In de compressieslag wordt die druk opgevangen door de zuigerstang (daarom is die ook zo dik) en in de verbrandingsslag wordt die druk door diezelfde zuigerstang overgebracht naar de krukas en omgezet in beweging.
Maar dan nog is de druk van de luchtbel gelijk aan die van het water. De druk op de zuiger van een Dieselmotor is ook gelijk aan de druk van het brandstofmengsel. In de compressieslag wordt die druk opgevangen door de zuigerstang (daarom is die ook zo dik) en in de verbrandingsslag wordt die druk door diezelfde zuigerstang overgebracht naar de krukas en omgezet in beweging.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Heb jij inmiddels al een leverdatum voor de 3 fase?kawouter80 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Wij hebben onlangs een offerte geaccepteerd voor een Estia 11kW warmtepomp (typenummers nog niet bekend, wij hebben namelijk de 3-fase versie besteld), inclusief 300L boiler en 120L buffervat en installatie. Totaalprijs € 16.500 inclusief BTW, exclusief subsidie. Regio 's-Hertogenbosch. Mocht je de gegevens van de installateur willen, dan stuur me maar een berichtje.
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2023 22:44 ]
Ik begrijp de consternatie en de opwinding niet helemaal.snameroc schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:36:
[...]
Verklaar, ik geloof er ook niets van dat in een gesloten systeem de druk niet overal gelijk is.
De quintessence in het verhaal missen slaat op het vervormen en uitbreiden van hetgeen ik schreef en waarvoor niet ik verantwoordelijk ben.
De omschrijving van het losschieten van een koppeling en dus het vrijkomen van water incl. het bevatten van lucht in het systeem deed mij uitkomen bij een luchtzak en ik voegde daaraan toe dat: "als dat de oorzaak zou zijn geweest, dat dan etc etc.... "
Verder vraag ik dan of iemand wel eens een exploderende vrachtwagen band heeft gezien. Daarna gaat het verhaal door opmerkingen van links en van rechts zijn eigen leven leiden en krijg ik woorden in de mond gelegd. Een echte klassieker.
Met een verwijzing naar fatsoenlijk gedrag wordt wel erg strak een reactie verlangd.
Ik heb aan mijn eigen verhaal niets toe te voegen. Ik heb geschreven wat een mogelijkheid zou kunnen zijn en dat verhaal is duidelijk.
Er ontbreekt hier een opsomming van feitelijkheden waardoor iedereen probeert een verklaring te veronderstellen. Dat is prima en daarbij behoeft niemand een deel van de veronderstellingen als bijzonder typisch te classificeren.
Een hoeveelheid vloeistof onder druk en vermengd met lucht gedraagt zich bij plotseling vrijkomen volstrekt anders dan een vloeistof onder druk die niet vermengd is met lucht. Vloeistof alleen laat zich niet samendrukken en als de druk bij decompressie niet wordt aangevuld is de vloeistof heel snel drukloos.
Hoe anders gedraagt zich een fles cola na schudden en openen of een tank vloeistof die gelost wordt m.b.v. luchtdruk. Heeft iemand wel eens een brandweerslang in actie gezien die onder stevige druk stond en ook nog lucht bevatte ? Dat wordt bij sterke druk een soort kanon. Het effect ontstaat door de samendrukbaarheid van lucht (gas) en het niet direct wegvallen van alle druk.
Het ligt echt aan jouw manier van reageren. Ik hoop dat je daar de "quintessence" van snapt.Gary199 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:08:
[...]
Ik begrijp de consternatie en de opwinding niet helemaal.
De quintessence in het verhaal missen slaat op het vervormen en uitbreiden van hetgeen ik schreef en waarvoor niet ik verantwoordelijk ben.
De omschrijving van het losschieten van een koppeling en dus het vrijkomen van water incl. het bevatten van lucht in het systeem deed mij uitkomen bij een luchtzak en ik voegde daaraan toe dat: "als dat de oorzaak zou zijn geweest, dat dan etc etc.... "
Verder vraag ik dan of iemand wel eens een exploderende vrachtwagen band heeft gezien. Daarna gaat het verhaal door opmerkingen van links en van rechts zijn eigen leven leiden en krijg ik woorden in de mond gelegd. Een echte klassieker.
Met een verwijzing naar fatsoenlijk gedrag wordt wel erg strak een reactie verlangd.
Ik heb aan mijn eigen verhaal niets toe te voegen. Ik heb geschreven wat een mogelijkheid zou kunnen zijn en dat verhaal is duidelijk.
Er ontbreekt hier een opsomming van feitelijkheden waardoor iedereen probeert een verklaring te veronderstellen. Dat is prima en daarbij behoeft niemand een deel van de veronderstellingen als bijzonder typisch te classificeren.
Een hoeveelheid vloeistof onder druk en vermengd met lucht gedraagt zich bij plotseling vrijkomen volstrekt anders dan een vloeistof onder druk die niet vermengd is met lucht. Vloeistof alleen laat zich niet samendrukken en als de druk bij decompressie niet wordt aangevuld is de vloeistof heel snel drukloos.
Hoe anders gedraagt zich een fles cola na schudden en openen of een tank vloeistof die gelost wordt m.b.v. luchtdruk. Heeft iemand wel eens een brandweerslang in actie gezien die onder stevige druk stond en ook nog lucht bevatte ? Dat wordt bij sterke druk een soort kanon. Het effect ontstaat door de samendrukbaarheid van lucht (gas) en het niet direct wegvallen van alle druk.
Om nu weer een brandweerslang en cola erbij te halen slaat natuurlijk helemaal nergens op (tenzij de beste man zijn systeem met koolzuurhoudend water gevuld heeft). Op het moment dat er nog veel lucht in het systeem zit, heb je een uitbreiding van je expansievat eigenlijk. Lucht is immers samendrukbaar en zal er juist voor zorgen, dat bij uitzetting van water door warmte de druk minder hoog wordt, dan wanneer er geen lucht meer aanwezig is.
Aangezien er geen overdrukventiel open is gegaan, is de druk in het systeem niet te hoog geweest dat daardoor een knelkoppeling los kan raken. Het moet echt een gevalletje geweest zijn van niet goed aandraaien of niet goed monteren.
Het feit dat de koppeling is losgesprongen is mogelijk gemaakt door 2 redenen en wel: 1) niet op alle gewenste plaatsen waren beugels over de leidingen gemonteerd. Normaliter voorkomen voldoende en correct geplaatste beugels het verschuiven van koppelingen. 2) Als alle koppelingen met voldoende moment zouden zijn vastgedraaid zou losschieten er van niet hebben plaats gevonden. Maar iedereen weet of kan weten dat het plaats vinden van een incident mogelijk wordt gemaakt omdat iets anders zoiets toe laat. Oorzaak en gevolg.Jojan265 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:59:
[...]
Het ligt echt aan jouw manier van reageren. Ik hoop dat je daar de "quintessence" van snapt.
Om nu weer een brandweerslang en cola erbij te halen slaat natuurlijk helemaal nergens op (tenzij de beste man zijn systeem met koolzuurhoudend water gevuld heeft). Op het moment dat er nog veel lucht in het systeem zit, heb je een uitbreiding van je expansievat eigenlijk. Lucht is immers samendrukbaar en zal er juist voor zorgen, dat bij uitzetting van water door warmte de druk minder hoog wordt, dan wanneer er geen lucht meer aanwezig is.
Aangezien er geen overdrukventiel open is gegaan, is de druk in het systeem niet te hoog geweest dat daardoor een knelkoppeling los kan raken. Het moet echt een gevalletje geweest zijn van niet goed aandraaien of niet goed monteren.
Hoe hoog de druk in het systeem is geweest is niet vast te stellen. Iedere mening daaromtrent is een subjectieve aanname. Het lijkt er op, dat een overdrukventiel mogelijk niet correct heeft gewerkt, wie zal het zeggen.
Ik denk dat ik met een redelijke overtuiging kan zeggen, dat de druk niet te hoog is geweest. Volgens de tekening zitten er 2 overdrukventielen en een expansievat in het systeem. Hoe kan de druk dan ooit boven de 3 bar komen? 3 zaken gelijktijdig defect?Gary199 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:47:
[...]
Het feit dat de koppeling is losgesprongen is mogelijk gemaakt door 2 redenen en wel: 1) niet op alle gewenste plaatsen waren beugels over de leidingen gemonteerd. Normaliter voorkomen voldoende en correct geplaatste beugels het verschuiven van koppelingen. 2) Als alle koppelingen met voldoende moment zouden zijn vastgedraaid zou losschieten er van niet hebben plaats gevonden. Maar iedereen weet of kan weten dat het plaats vinden van een incident mogelijk wordt gemaakt omdat iets anders zoiets toe laat. Oorzaak en gevolg.
Hoe hoog de druk in het systeem is geweest is niet vast te stellen. Iedere mening daaromtrent is een subjectieve aanname. Het lijkt er op, dat een overdrukventiel mogelijk niet correct heeft gewerkt, wie zal het zeggen.
De wat?Jojan265 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:59:
[...]
Het ligt echt aan jouw manier van reageren. Ik hoop dat je daar de "quintessence" van snapt.
Ik heb al moeite genoeg met de technische termen.
Laten we dan proberen de rest begrijpelijk te houden.
Het is hier toch niet het Groot Dictee der Nederlandse Taal toch?
Ik ben het helemaal met je eens. Dit was een cynische reactie op een bericht van @Gary199.
Ah, vandaar.Jojan265 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:22:
Ik ben het helemaal met je eens. Dit was een cynische reactie op een bericht van @Gary199.
Die bijdragen lees ik dan weer niet.
@!null Vergeet dat cavitatie verhaal slaat als een tang op een varken. Lucht in het systeem maakt niet uit voor het loskomen van je fitting of toenemen van de druk in die leiding. Als er geen overdruk heeft plaats gevonden (wat fysiek bijna onmogelijk is zoals je heb vastgesteld), juist nog extra als het systeem vol met extra lucht zit, dan zou ik me geld zetten op botte pech en dat de fitting gewoon niet lekker zat. Alleen als je die leiding gaat inblokken met terugslagkleppen of afsluiters dan kan je de boel kapot drukken door thermische expansie, maar dat heb je goed bekeken.
Het pendelen van de Panasonic hier behoort sinds gisteren tot het verleden. Een bevriende elektrotechneut heeft op mijn verzoek een regel-unit gemaakt die m.b.v. een aan/uit thermostaat en de buitentemperatuur een "verbeterd" aan/uit signaal aan de WP afgeeft.
Grof aangeduid komt het er op neer, dat op basis van de buitentemperatuur en een handmatig schaalbare multiplier een dynamische stookpauze wordt gehanteerd richting WP.
Op termijn wil hij zijn extensie commercieel exploiteren.
Grof aangeduid komt het er op neer, dat op basis van de buitentemperatuur en een handmatig schaalbare multiplier een dynamische stookpauze wordt gehanteerd richting WP.
Op termijn wil hij zijn extensie commercieel exploiteren.
Staat me wel tegen dit eigenlijk. Het is A: Niet duurzaam. B: Je bent inderdaad van 't gas af, maar meteen ook wel heel permanent. Er is geen weg terug.dof schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Tja, hier is een hele topic over ( Gas de deur uitdoen: Gratis )![]()
Je wilt geen vastrecht voor gas meer betalen, je energie leverancier wijst dan naar infrastructuur verantwoordelijke (Enexis bij mij), en die zegt: kan niet blijven liggen, moet weg want overheid wil dat.
En energie leverancier zegt: stoppen met vastrecht rekening doen we pas als we bericht krijgen dat je kabel weg is![]()
Nu kun je dat dan gaan bestrijden (zie dat topic), maar dat is me echt even wat teveel gedoe (zijn al zoveel klussen te doen).
Het weghalen kost mij momenteel niks (huidige overeengekomen regeling), maar de kosten zijn er natuurlijk wel van halve dag werk door drie vaklui, met bijbehorende machines.
Enfin, ze hebben het netjes achtergelaten, en dat muurtje wordt hersteld (beloofden ze...).
Zie voor meer info dat topic
Ik vermoed dat hier wel een iets andere regelgeving voor komt vóór 2026.
Over dat 'verplicht verwijderen': Dat ligt helemaal aan de netbeheerder; bij mij in het Rendo gebied hebben ze de heleboel laten liggen, maar wèl in de straat afgekoppeld en afgedopt. Maar het kost je wel hetzelfde, mijn aansluiting is verwijderd toen het nog niet gratis was, wel zo goed, want een deel is koper, en geen gele slang.verkeerslicht schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:03:
[...]
Staat me wel tegen dit eigenlijk. Het is A: Niet duurzaam. B: Je bent inderdaad van 't gas af, maar meteen ook wel heel permanent. Er is geen weg terug.
Ik vermoed dat hier wel een iets andere regelgeving voor komt vóór 2026.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In ander nieuws: water is nat.blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:42:
TNO heeft nu ook onderzoek gedaan naar WP vs CV.
TNO: WARMTEPOMP ECHT BETER VOOR HET KLIMAAT
Let wel dat ze in die studie er vanniit gaan dat aan einde levenduur machine iemand gewoom de koelleiding doorknipt en het koelmiddel vrijlaat.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-05-2023 10:46 ]
@flippy Is alleen het vrijkomen van de koelmiddelen schadelijk, of ook het creëeren ervan?
Dat valt wel mee, er is nogal een verschil tussen de gassen die vrijkomen bij een boom verzagen naar planken dan de gassen die vrijkomen bij het verbranden van die planken.verkeerslicht schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:19:
@flippy Is alleen het vrijkomen van de koelmiddelen schadelijk, of ook het creëeren ervan?
Nee, helaas nog niet. Ik zal ze deze week nog eens contacteren.Sport_Life schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:56:
[...]
Heb jij inmiddels al een leverdatum voor de 3 fase?
Interessant onderzoek, ook om te zien met welke aannames ze gerekend hebben. Overigens zegt TNO zelf: "Milieuprestatie warmtepompen vrijwel altijd beter dan cv-ketel", waarbij de uitzondering slaat op situaties met een laag gasverbruik (660m3 per jaar, waarvan 600m3 voor verwarming) en een voorbehoud voor de energiemix. Het afgiftesysteem is niet meegenomen in het onderzoek. Enerzijds begrijpelijk, vanwege de grote verschillen, maar het maakt het onderzoek ook weer niet helemaal compleet.blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:42:
TNO heeft nu ook onderzoek gedaan naar WP vs CV.
TNO: WARMTEPOMP ECHT BETER VOOR HET KLIMAAT
Ik zou het eerder samenvatten als "water is meestal nat".
Ook bij mij (in Cogas gebied) is alleen de gasleiding in de straat losgekoppeld van de hoofdleiding.Naalroc schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
[...]
Over dat 'verplicht verwijderen': Dat ligt helemaal aan de netbeheerder; bij mij in het Rendo gebied hebben ze de heleboel laten liggen, maar wèl in de straat afgekoppeld en afgedopt. Maar het kost je wel hetzelfde, mijn aansluiting is verwijderd toen het nog niet gratis was, wel zo goed, want een deel is koper, en geen gele slang.
Dat was inmiddels 14 jaar geleden. Moest er toen inderdaad nog wel voor betalen.
De rest van de leiding ligt op mijn grond en ik heb er destijds voor betaald (bij aansluiting in 1987). Dus het is mijn leiding.
Zwerius Kriegsman
Gasleiding laten liggen maakt weinig uit, ze mogen je toch niet meer opnieuw aansluiten op het gas.Naalroc schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
[...]
Over dat 'verplicht verwijderen': Dat ligt helemaal aan de netbeheerder; bij mij in het Rendo gebied hebben ze de heleboel laten liggen, maar wèl in de straat afgekoppeld en afgedopt. Maar het kost je wel hetzelfde, mijn aansluiting is verwijderd toen het nog niet gratis was, wel zo goed, want een deel is koper, en geen gele slang.
Dus van het gas af is permanent.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 04-05-2023 13:05 ]
Volgens mij klopt dit niet. Zolang er nog gas in de straat ligt hebben ze een aansluitplicht. Wel een duur grapje omdat je opdraait voor alle kosten inclusief een nieuwe leiding.DutchWing schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Gasleiding laten liggen maakt weinig uit, ze mogen je toch niet meer opnieuw aansluiten op het gas.
Dus van het gas af is permanent.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Voor dat geld kan je een heel mooi warmtepompje kopen....ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Zolang er nog gas in de straat ligt hebben ze een aansluitplicht. Wel een duur grapje omdat je opdraait voor alle kosten inclusief een nieuwe leiding.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt