Kleur valt er vanaf? Hoezo? Die dingen zijn af fabriek ook gespoten. Desnoods haal je de kappen er vanaf en laat je ze bij een autospuiterij spuiten. Valt de kleur ook van je auto af? Koop gewoon een gerenommeerd merk en plaats die unit eerst. Ik heb 2 units in mijn achtertuin (L/L) en na 3 jaar vallen die dingen mij niet eens meer op.KeFFeR1208 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:01:
[...]
Nog nooit gehoord dat je die dingen kunt wrappen dus zal dat eens uitzoeken, bedankt. Spuiten ga ik niet aan beginnen, dat ding staat in weer en wind dus dat valt er na een paar jaar vanaf. Er valt gelukkig genoeg te kiezen in niet-witte buitenunits dus de zelf opgelegde beperking valt mee
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor (poeder)coating er gebruikt is. Spuiters zitten echt niet te wachten op dit soort risicogevalletjes.....MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:12:
[...]
Kleur valt er vanaf? Hoezo? Die dingen zijn af fabriek ook gespoten. Desnoods haal je de kappen er vanaf en laat je ze bij een autospuiterij spuiten. Valt de kleur ook van je auto af? Koop gewoon een gerenommeerd merk en plaats die unit eerst. Ik heb 2 units in mijn achtertuin (L/L) en na 3 jaar vallen die dingen mij niet eens meer op.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Units spuiten word heel vaak gedaan en is totaal geen probleem. Je moet natuurlijk niet naar de turk op de hoek gaan met een spuitbus.ds23man schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:30:
[...]
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor (poeder)coating er gebruikt is. Spuiters zitten echt niet te wachten op dit soort risicogevalletjes.....
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het grote rooster van kunststof word op den duur toch echt wel een dingetje in het donkergrijs 😁flippy schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:37:
[...]
Units spuiten word heel vaak gedaan en is totaal geen probleem. Je moet natuurlijk niet naar de turk op de hoek gaan met een spuitbus.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ligt aan de spuiter. De goede primers en verfsoorten uitzoeken en goede voorbehandelingis vakwerk. Heb zat machines in onderhoud die 10+ jaar geleden gespoten zijn.Carboy54 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:42:
[...]
Het grote rooster van kunststof word op den duur toch echt wel een dingetje in het donkergrijs 😁
Truc is wel om her te doen als die nieuw is en in doos naar de spuiter gaat....
Aan de andere kant slopen we net zo vaak de roosters eraf en doen er een standaard open draadrooster op om geluid beetje te verminderen....
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-04-2023 12:45 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De kappen lijken me eerder gepoedercoat.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:12:
[...]
Kleur valt er vanaf? Hoezo? Die dingen zijn af fabriek ook gespoten. Desnoods haal je de kappen er vanaf en laat je ze bij een autospuiterij spuiten. Valt de kleur ook van je auto af? Koop gewoon een gerenommeerd merk en plaats die unit eerst. Ik heb 2 units in mijn achtertuin (L/L) en na 3 jaar vallen die dingen mij niet eens meer op.
Kun je inderdaad nog iets geluid verminderen met een open draad rooster?flippy schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:44:
[...]
Aan de andere kant slopen we net zo vaak de roosters eraf en doen er een standaard open draadrooster op om geluid beetje te verminderen....
Ik wil een houten kap om mijn WP maken, mede om het geluid nog een fractie lager te krijgen. Ik zat daarbij al te denken dat houten lamellen aan de voorkant (zoals je meestal ziet) misschien het geluid iets zouden kunnen dempen maar dat dat ook weer het risico meebrengt dat je de luchtstroom hindert. Zo'n draadrooster zou dan misschien een betere optie zijn?
Ik ben inderdaad werkzaam in de klimaattechniek (utiliteitsbouw).KeFFeR1208 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:01:
Bedankt voor je suggesties! Mag ik vragen waarom je zoveel ervaring hebt met verschillende merken? Ben je installateur?
Wij hebben ook een afdeling welke woningbouw / beleggingsmaatschappijen doet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:45:
[...]
Kun je inderdaad nog iets geluid verminderen met een open draad rooster?
Ik wil een houten kap om mijn WP maken, mede om het geluid nog een fractie lager te krijgen. Ik zat daarbij al te denken dat houten lamellen aan de voorkant (zoals je meestal ziet) misschien het geluid iets zouden kunnen dempen maar dat dat ook weer het risico meebrengt dat je de luchtstroom hindert. Zo'n draadrooster zou dan misschien een betere optie zijn?
![]() | ![]() |
Ik heb er dit van gemaakt. Meer bedoeld voor bescherming van de unit, omdat-ie wat in de loop staat. Kinderen, fietsen, speelgoed… Wel verplaatsbaar voor onderhoud en eventueel wanneer hij niet genoeg lucht kan aanzuigen.
Een 2 weken geleden hier al gepost dat mijn offerte 20-25% duurder ging uitvallen. Nog bedankt voor de feedback daar op.
Nu heb ik inmiddels per e-mail al een bevestiging dat het idd dik 3000 euro duurder wordt. Morgen heb ik hier over een telefonisch contact om dit verder te bespreken. Ook wil ik vragen hoe de prijs precies opgebouwd is.
Originele offerte was €12750. Nieuwe prijs zal dus richting of zelf over de 16K gaan. Het betreft de Daikin 8kw met 300L boiler.
Nu heb zelf het volgende ‘verzonnen’:
De Daikin apparatuur vind ik online voor €8000
Overig materiaal: €1500
Montage: 32u a €75 = €2400
Totaal: €11900
Nu snap ik dat dit zeer optimistisch is, en zij waarschijnlijk meer marge pakken, dus laten we hem iets duurder maken:
Daikin apparatuur: €9500
Overig materiaal: €2000
Montage 32u a €100 = €3200
Totaal €14700
Dus ergens in deze range zou ik een eerlijke prijs vinden. Sla ik hier mee de plank volledig mis?
Ik kan de offerte wel kosteloos annuleren, maar dan wordt het moeilijk qua alternatieven.
Ik neig om het zelf te bestellen, en het dan iemand laten installeren met kunde (absoluut niet zelf dus).
Weet iemand nog een goeie installateur regio zuid Limburg? Die of mijn zelf bestelde WP wilt installeren, of evt een totaal plaatje kan maken?
Daikin is geen harde vereiste, maar wel een lichte voorkeur (omdat ik al bijna een jaar het Daikin topic mee aant lezen ben en hier dus inmiddels aardig van weet hoe en waar op te letten)
Nu heb ik inmiddels per e-mail al een bevestiging dat het idd dik 3000 euro duurder wordt. Morgen heb ik hier over een telefonisch contact om dit verder te bespreken. Ook wil ik vragen hoe de prijs precies opgebouwd is.
Originele offerte was €12750. Nieuwe prijs zal dus richting of zelf over de 16K gaan. Het betreft de Daikin 8kw met 300L boiler.
Nu snap ik dat dit zeer optimistisch is, en zij waarschijnlijk meer marge pakken, dus laten we hem iets duurder maken:
Totaal €14700
Dus ergens in deze range zou ik een eerlijke prijs vinden. Sla ik hier mee de plank volledig mis?
Ik kan de offerte wel kosteloos annuleren, maar dan wordt het moeilijk qua alternatieven.
Ik neig om het zelf te bestellen, en het dan iemand laten installeren met kunde (absoluut niet zelf dus).
Weet iemand nog een goeie installateur regio zuid Limburg? Die of mijn zelf bestelde WP wilt installeren, of evt een totaal plaatje kan maken?
Daikin is geen harde vereiste, maar wel een lichte voorkeur (omdat ik al bijna een jaar het Daikin topic mee aant lezen ben en hier dus inmiddels aardig van weet hoe en waar op te letten)
Tsja. Ga je überhaupt wel iemand vinden die al jouw zelf gezochte spulletjes wil installeren? Hoe ga je vervolgens met garantie om?
En wanneer had je akkoord gegeven op die offerte eigenlijk, dus hoe lang voordat ze de prijs verhoogden?
En wanneer had je akkoord gegeven op die offerte eigenlijk, dus hoe lang voordat ze de prijs verhoogden?
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 30-04-2023 16:08 ]
@danny.s Ik kan de offerte wel kosteloos annuleren, maar dan wordt het moeilijk qua alternatieven.
En daarom trekken ze je het vel over de oren. Knap 25% terwijl de inflatie max zo'n 10% was en iedereen in salaris onderhandelingen er ook 10% bij kreeg/krijgt. Mijn vrouw is ook ZZP-er. Als die hiermee aankomt houdt ze klanten meer over.
En daarom trekken ze je het vel over de oren. Knap 25% terwijl de inflatie max zo'n 10% was en iedereen in salaris onderhandelingen er ook 10% bij kreeg/krijgt. Mijn vrouw is ook ZZP-er. Als die hiermee aankomt houdt ze klanten meer over.
Het is nu gewoon een “voor jou 10 anderen” markt. Je moet bedenken/uitrekenen of je in die markt een van de “gelukkigen” wil zijn die een WP mag laten installeren.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Daarom gaf ik aan dat het totaal plaatje ook prima is. Ik sta voor beiden opties open.Gramser schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:59:
Tsja. Ga je überhaupt wel iemand vinden die al jouw zelf gezochte spulletjes wil installeren? Hoe ga je vervolgens met garantie om?
Akkoord was vorig jaar mei, dus bijna een jaar geleden.
Als ik het goed begreep (vorige week heel kort gebeld, maar was op vakantie, dus geen zin en tijd om diep er in te gaan), klonk het alsof die prijs stijging volledig door de WP kwam, maar daar wil ik morgen nog verder op doorvragen, dat zou echt van de zotte zijn.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:13:
@danny.s Ik kan de offerte wel kosteloos annuleren, maar dan wordt het moeilijk qua alternatieven.
En van deze partij had ik het niet verwacht dat ze me het vel over de oren zouden trekken. Ik heb veel vertrouwen in ze, omdat ik in het verleden goeie ervaringen heb gehad met de zonnepanelen, en ook diverse anderen zeer positief over deze partij gehoord heb.
Zo voelt het inderdaad wel. Een jaar geleden zou ik echter nooit getekend hebben voor bijna 16K. Nu wordt ik er heen gedwongen voor mijn gevoel als ik toch m’n WP wil.RichieB schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:45:
Het is nu gewoon een “voor jou 10 anderen” markt. Je moet bedenken/uitrekenen of je in die markt een van de “gelukkigen” wil zijn die een WP mag laten installeren.
[ Voor 13% gewijzigd door danny.s op 30-04-2023 16:49 ]
Kijk even op Climasense.nl voor normale prijzen van Daikins.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:48:
[...]
Daarom gaf ik aan dat het totaal plaatje ook prima is. Ik sta voor beiden opties open.
[...]
Als ik het goed begreep (vorige week heel kort gebeld, maar was op vakantie, dus geen zin en tijd om diep er in te gaan), klonk het alsof die prijs stijging volledig door de WP kwam, maar daar wil ik morgen nog verder op doorvragen, dat zou echt van de zotte zijn.
En van deze partij had ik het niet verwacht dat ze me het vel over de oren zouden trekken. Ik heb veel vertrouwen in ze, omdat ik in het verleden goeie ervaringen heb gehad met de zonnepanelen, en ook diverse anderen zeer positief over deze partij gehoord heb.
NB: ik ben juist geen fan meer van Daikin als ik het topic lees. Moeten toch heel wat toeren uithalen om deze lekker te laten draaien. Verder heb ik L/L van Daikin en kom geen stap verder met een kleine klacht, een tikkende unit door de lamellen binnen. Klantvriendelijkheid van Daikin is ook niet om over naar huis te schrijven. Toen ik Vaillant belde voor wat info werd ik een stuk vriendelijker en vaktechnisch beter te woord gestaan.
[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2023 16:52 ]
Daar staat de binnen/buiten unit combi voor €6015. De boiler vind ik ergens anders voor €1900 nog iets. Vandaar dat ik in mijn eigen gemaakte kosten plaatje op €8000 uitkwam voor de Daikin apparatuurMotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:49:
[...]
Kijk even op Climasense.nl voor normale prijzen van Daikins.
Je moet je ook beseffen dat de subside voor een groot deel in de zak van de fabrikant verdwijnt door de prijsverhogingen. De rest strijkt de installateur op.
Dan word je dus een oor aangenaaid. Met zo'n prijs blijft mijn gasketel gewoon hangen. Geduld is een schone zaak en met de rente die oploopt kunnen steeds minder mensen lenen/kopen. Komt goed.Wet van vraag/aanbod gaat vanzelf zijn werk doen.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:50:
[...]
Daar staat de binnen/buiten unit combi voor €6015. De boiler vind ik ergens anders voor €1900 nog iets. Vandaar dat ik in mijn eigen gemaakte kosten plaatje op €8000 uitkwam voor de Daikin apparatuur
Ik heb ondertussen contact met een F-gassen installateur. Wellicht dat dat nog mogelijkheden gaat bieden.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2023 16:57 ]
monoblokje neerzetten, WBP naar de zolder slepen en zaterdagje of 2 opbranden met wat hulp van een buurman, handige vriend/collega en je bent voor 6500 klaar. kan je letterlijk 10k in de zak houden door wat tijd en energie erin te steken. das een goed uurloon hoe je het ook uitrekent....danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:48:
[...]
Daarom gaf ik aan dat het totaal plaatje ook prima is. Ik sta voor beiden opties open.
[...]
Als ik het goed begreep (vorige week heel kort gebeld, maar was op vakantie, dus geen zin en tijd om diep er in te gaan), klonk het alsof die prijs stijging volledig door de WP kwam, maar daar wil ik morgen nog verder op doorvragen, dat zou echt van de zotte zijn.
[...]
Zo voelt het inderdaad wel. Een jaar geleden zou ik echter nooit getekend hebben voor bijna 16K. Nu wordt ik er heen gedwongen voor mijn gevoel als ik toch m’n WP wil.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-04-2023 16:58 ]
@flippy Begint voor zichzelf en gaat alle Tweakers bedienen. Ik zie $ tekens.
ik ben juist gestopt met installaties doen. ik doe alleen nog maar service en reparatie.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:58:
Aanvulling op @flippy: voor €150 een “installatie” factuur regelen en alsnog de subsidie claimen. 😇
Ik heb liever € tekensMotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:58:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Tja, momenteel heb je weinig in te brengen… Zoals iemand al zei; voor jou 10 andere.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:42:
Alleen montage zullen vrij weinig doen in een markt waar er meer vraag als aanbod is.Ik kan de offerte wel kosteloos annuleren, maar dan wordt het moeilijk qua alternatieven.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 30-04-2023 18:11 ]
De Daikin WP + Intergas Gasketel 8kW werd mij in april 2022 door een degelijk bedrijf in Drenthe aangeboden voor Eur 11.975, incl btw Dat was zonder voorziening voor SWWdanny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:50:
[...]
Daar staat de binnen/buiten unit combi voor €6015. De boiler vind ik ergens anders voor €1900 nog iets. Vandaar dat ik in mijn eigen gemaakte kosten plaatje op €8000 uitkwam voor de Daikin apparatuur
Subsidie Eur 2.850,- Investering per saldo Eur 9.125,-
Met SWW voor Eur 3.000,- was dat dus Eur 12.125, geweest waaraf nog de subsidie voor SWW.
De Buitenunit zou op een plat dak worden geplaatst, 6m boven de kelder waar de leidingen naar binnen zouden komen. Vond dat Eur 1.000,- te duur en heb de offerte Boer een mail gestuurd met o.a. de volgende tekst:
Geachte Heer ......
Hartelijk dank voor uw offerte. Ik veronderstel dat U zeker een scherpe aanbieding hebt gedaan, doch voor mij wordt dat uit de cijfers niet duidelijk. Ik zal van uw gewaardeerde offerte dan ook geen gebruik maken.
Met vriendelijke groet,
De baas zelf kwam voorrijden in een hagelnieuwe SUV BMW waar iemand met een normaal postuur een ladder voor nodig zou hebben om er in te klimmen.
Met Eur 1.000,- als overshoot was die offerte volgens de huidige maatstaven denk ik een koopje.
@Gary199 Hij reed een SUV maar hij was niet SUF.
Ik heb vorig jaar juni de lokale installateur aangeboden een hoger uurloon te berekenen voor "spoedwerk". Hij weigerde dat met de woorden: "U betaalt het normale tarief", zijnde Eur 67,50 naar ik meen. Zo geschiedde na 3 maand wachten.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:13:
Heb die man dezelfde dag zijn geld overgemaakt.
Zou je zeggen, maar van de 10 offertes maar 1 binnen halen levert ook niet echt een bijdrage aan financieel welzijn. Maar de overshoot voorkomt anderzijds wel een paar uur tekenen en calculeren vanwege de ruime jas.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:22:
@Gary199 Hij reed een SUV maar hij was niet SUF.
Vind het wel slecht ondernemerschap
In principe heb je een contract (getekende offerte) met de installateur. Dat er in de offerte aangegeven is, dat er een prijsverhoging mogelijk is, aangezien de levertijd onbekend is, is mijn inziens geen vrijbrief voor de installateur om woekerprijzen te vragen.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:42:
Een 2 weken geleden hier al gepost dat mijn offerte 20-25% duurder ging uitvallen. Nog bedankt voor de feedback daar op.
Totaal €14700
Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Indien dit wel het geval is, zou ik daar zeker contact mee op nemen. Het zal er een beetje aanliggen hoe het precies verwoord is in het contract, maar ik kan me niet voorstellen dat een prijsverhoging ongelimiteerd is. Ook moet de installateur maar aantonen waar de prijsverhogingen vandaan komen. In Nederland is een consument behoorlijk goed beschermd, alleen weten heel veel mensen dit niet.
Het probleem zal waarschijnlijk zijn om je gelijk te halen, maar je contract staat nog steeds. Dus zolang je niet aangegeven hebt om er van af te zien, moeten beide partijen zich er aan houden.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Redelijk is dat je de aantoonbare prijsverhoging tussen installateur en distributeur krijgt door berekend. Dat wordt altijd aangekondigd met een brief van de groothandel/distributeur als bewijs en aantoonbaar dus. Zo doe ik het ook.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:42:
Totaal €14700
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een koopovereenkomst dient een overeengekomen prijs te bevatten en een aangeduid product. Verder moet het contract een geoorloofde oorzaak hebben.Jojan265 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:55:
[...]
In principe heb je een contract (getekende offerte) met de installateur. Dat er in de offerte aangegeven is, dat er een prijsverhoging mogelijk is, aangezien de levertijd onbekend is, is mijn inziens geen vrijbrief voor de installateur om woekerprijzen te vragen.
Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Indien dit wel het geval is, zou ik daar zeker contact mee op nemen. Het zal er een beetje aanliggen hoe het precies verwoord is in het contract, maar ik kan me niet voorstellen dat een prijsverhoging ongelimiteerd is. Ook moet de installateur maar aantonen waar de prijsverhogingen vandaan komen. In Nederland is een consument behoorlijk goed beschermd, alleen weten heel veel mensen dit niet.
Het probleem zal waarschijnlijk zijn om je gelijk te halen, maar je contract staat nog steeds. Dus zolang je niet aangegeven hebt om er van af te zien, moeten beide partijen zich er aan houden.
Staat er in dat bijv. een prijsverhoging van 10% mag worden berekend t.g.v. marktomstandigheden in combinatie met langere levertijd dan dient een prijsverhoging binnen die limiet te blijven. Een hogere meerprijs kan reden zijn voor annulering zijdens de koper/opdrachtgever.
Heb je geen advocaat voor nodig, als je tenminste zelf kunt schrijven.
Dat heb ik al gedaan, en ze gaven aan als er geen limiet in de offerte staat, er weinig tegen te doen is. Mede ook omdat kosteloze annulering mogelijk is.Jojan265 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:55:
[...]
Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Indien dit wel het geval is, zou ik daar zeker contact mee op nemen. Het zal er een beetje aanliggen hoe het precies verwoord is in het contract, maar ik kan me niet voorstellen dat een prijsverhoging ongelimiteerd is.
Welke mono blok heb jij hoog in het vaandel staan/zou je adviseren ?flippy schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:57:
[...]
monoblokje neerzetten, WBP naar de zolder slepen en zaterdagje of 2 opbranden met wat hulp van een buurman, handige vriend/collega en je bent voor 6500 klaar. kan je letterlijk 10k in de zak houden door wat tijd en energie erin te steken. das een goed uurloon hoe je het ook uitrekent....
Dat lijkt wel een erg scherpe prijs en zonder cadeautje voor buurman en zijn vrouwdanny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:06:
[...]
Welke mono blok heb jij hoog in het vaandel staan/zou je adviseren ?
als je makkelijk wilt doen haal je gewoon een panasonic 5j, hebben ze ook over de grens op voorraad:danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:06:
[...]
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J of bij je eigen favoriete warmtepomp shop...
voordeel is dat je die ook heel ver van je huis kan zetten zonder gezeik, alleen een berg graven voor de terrendis leiding. en 5kW'tje is genoeg voor je als je SWW via de WBP laat doen.
nog wel ff je vloerverdelers opbouwen naar pomploos of in zijn geheel vervangen en waar mogelijk de leidingdiameters opkrikken naar 32 meerlaags.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 30-04-2023 20:00 ]
@danny.s Ik zou het slikken, als je het financieel kunt doen. Een andere optie (behalve dhz) kost je zo weer een x-aantal maanden en dit soort prijsstijgingen blijven momenteel een ding. Bij mij was er ook een stijging van 23%, maar dat ging puur om de onderdelen van Nibe. De rest bleef gelijk en ik zou in jouw geval dan ook een hele goede specificatie willen zien.
Overigens kun je met de prijzen van de dozenschuivers niet veel als je de boel laat installeren, want via een installateur ben je altijd meer kwijt. Meestal houden die zich namelijk gewoon aan de prijslijst van de fabrikant, wat ik momenteel ook wel weer snap.
Overigens kun je met de prijzen van de dozenschuivers niet veel als je de boel laat installeren, want via een installateur ben je altijd meer kwijt. Meestal houden die zich namelijk gewoon aan de prijslijst van de fabrikant, wat ik momenteel ook wel weer snap.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Welke temperatuur hebben jullie ingesteld voor de warmwater tank? (230l hier)
De installateur zette hem op 53C en weer opwarmen op 43C, is dat een beetje logisch?
Ik kan evt ook een schema maken met eco en comfort temperaturen, maar warm water wordt hier in huis op zulke onvoorspelbare tijden gebruikt dat dat me niet echt handig lijkt.
De installateur zette hem op 53C en weer opwarmen op 43C, is dat een beetje logisch?
Ik kan evt ook een schema maken met eco en comfort temperaturen, maar warm water wordt hier in huis op zulke onvoorspelbare tijden gebruikt dat dat me niet echt handig lijkt.
De truc is om deze temperaturen net zo lang lager te zetten totdat je een keer een lauwe douche hebt. Dan weet je dat ie weer wat omhoog moet. 53/43 lijkt in ieder geval vrij hoog.Impstoker schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:40:
Welke temperatuur hebben jullie ingesteld voor de warmwater tank? (230l hier)
Hier werkt 37 / 47 prima. Als ik op de sensor 37°C meet, zit er (bij mij) altijd nog 100 liter water boven die sensor wat nog warmer is dan die 37 graden. Hoeveel dat bij jou is kun je zelf opmeten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mijn gevoel zegt dat ze je proberen te naaien idd zo'n verhoging is buiten proportie. Als je rechtsbijstand hebt en er staat in de offerte dat ze prijzen obv inflatie kunnen verhogen kun je nog iets proberen. Ik zou al het vertrouwen verliezen in zo'n partij. Je zal ook wel ineens allerlei meerwerk facturen krijgen.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:42:
Totaal €14700
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik wil mijn oude zonnepalen wel aan je verkopen. Oh de markt is krap dus als jij ze komt ophalen zijn ze voor 25% duurder. Deal?Aziraphale schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:15:
@danny.s Ik zou het slikken, als je het financieel kunt doen. Een andere optie (behalve dhz) kost je zo weer een x-aantal maanden en dit soort prijsstijgingen blijven momenteel een ding. Bij mij was er ook een stijging van 23%, maar dat ging puur om de onderdelen van Nibe. De rest bleef gelijk en ik zou in jouw geval dan ook een hele goede specificatie willen zien.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb het over prijsverhogingen van de fabrikant (of importeur, in mijn geval. In Zweden halen was veel goedkoper geweest, maar dan zit je weer met garantie) en niet over het doorverkopen van oude panelen. Die trouwens ook duurder zullen worden als er meer vraag dan aanbod is, maar dat terzijde.MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:48:
[...]
Ik wil mijn oude zonnepalen wel aan je verkopen. Oh de markt is krap dus als jij ze komt ophalen zijn ze voor 25% duurder. Deal?
Ik ben in mijn geval akkoord gegaan met een prijsverhoging vanuit de fabrikant die specifiek als uitzondering in de offerte stond, dus ik wist dat dit kon gebeuren. Was er een verhoging van het arbeidsloon of het overige materiaal geweest dan was ik daar niet mee akkoord gegaan, want daarover stond niets in de offerte. Vandaar mijn advies aan @danny.s om een exacte specificatie te vragen en die naast de offerte te leggen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Hier heeft een partij de CV-ketel 21 jaar onderhouden (contract overgenomen van vorige bewoners).danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:48:
[...]
[...]
[...]
Zo voelt het inderdaad wel. Een jaar geleden zou ik echter nooit getekend hebben voor bijna 16K. Nu wordt ik er heen gedwongen voor mijn gevoel als ik toch m’n WP wil.
Die hadden een nieuwe geoffreerd voor een 3600€, deze had ik kunnen laten hangen voor 2600€ maar door geouwehoer met een ingehuurde ZZP-er door het bedrijf waar ik deze kocht heb ik toch maar besloten om het zelf te doen.
Dat CV-ketel bedrijfje doet tegenwoordig ook Zonnepanelen, dakbedekking en WP’s, met schandalige prijzen dus.
i.p.v. 8kW Daikin 2 x 5kW Panasonic.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:06:
[...]
Kopen in Dld. Wegens 2 x5kW garantie en storingen event. minder groot probleem.
Zelf installeren. Geen levertijd. Alle tijd nemen voor de installatie.
Voldoende vermogen en geen pendelgedrag in cascade.
En wat doe jij qua legionella-run?Andrehj schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:18:
[...]
De truc is om deze temperaturen net zo lang lager te zetten totdat je een keer een lauwe douche hebt. Dan weet je dat ie weer wat omhoog moet. 53/43 lijkt in ieder geval vrij hoog.
Hier werkt 37 / 47 prima. Als ik op de sensor 37°C meet, zit er (bij mij) altijd nog 100 liter water boven die sensor wat nog warmer is dan die 37 graden. Hoeveel dat bij jou is kun je zelf opmeten.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik denk dat ik mss met 1x 5kw ook wel weg zou komen. Kreeg vanuit twee verschillende installateurs toen 8kw geoffreerd. Daarna ben ik hier pas gaan mee lezen en twijfel ik dat 8 wellicht overbemeten is. Maar als het goed is, is het minimum vermogen bij Daikin van de 6 en 8kw hetzelfde, dus zou het verder niets uitmaken.Gary199 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:40:
[...]
i.p.v. 8kW Daikin 2 x 5kW Panasonic.
Kopen in Dld. Wegens 2 x5kW garantie en storingen event. minder groot probleem.
Zelf installeren. Geen levertijd. Alle tijd nemen voor de installatie.
Voldoende vermogen en geen pendelgedrag in cascade.
Maar eerst morgen maar eens afwachten wat er gemeld wordt, en dan kijken of ik echt een alternatief pad moet/wil gaan bewandelen.
Ik zou het wel financieel kunnen slikken, maar zoals ik ook aangaf, een jaar geleden zou ik 16k nooit getekend hebben. Tevens heb ik een vrouw die de 12,7K al erg veel vond. Even los van een evt principe kwestie of ze me idd wel of niet een oor proberen aan te naaien.Aziraphale schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:15:
Vorig jaar moest iedereen ineens een huis. Nu is het een warmtepomp. Laat je niet gek maken. Betaal wat je reëel vind en luister naar de vrouw. Je krijgt er maar weinig voor terug. Je huis is net zo warm en de douche ook.danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:53:
[...]
Ik zou het wel financieel kunnen slikken, maar zoals ik ook aangaf, een jaar geleden zou ik 16k nooit getekend hebben. Tevens heb ik een vrouw die de 12,7K al erg veel vond. Even los van een evt principe kwestie of ze me idd wel of niet een oor proberen aan te naaien.
Is de cop ook hetzelfde bij dat minimum vermogen?danny.s schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:51:
[...]
Ik denk dat ik mss met 1x 5kw ook wel weg zou komen. Kreeg vanuit twee verschillende installateurs toen 8kw geoffreerd. Daarna ben ik hier pas gaan mee lezen en twijfel ik dat 8 wellicht overbemeten is. Maar als het goed is, is het minimum vermogen bij Daikin van de 6 en 8kw hetzelfde, dus zou het verder niets uitmaken.
Maar eerst morgen maar eens afwachten wat er gemeld wordt, en dan kijken of ik echt een alternatief pad moet/wil gaan bewandelen.
Ik had hetzelfde bij Toshiba, die kan ver terug moduleren, maar de cop gaat gigantisch achteruit.. Dus nu 9kw (7,5 bij -10) waar ik uitkom op 7,5-8 volgens Koevlaas methode. Anders zou het 11kw worden.
Mijn offerte voor hetzelfde komt trouwens op 14k uit ongeveer (excl meerwerk) bij een goede partij, dus ik zou daar op richten .
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 30-04-2023 23:21 ]
Durf ik niet te zeggen, technische specs van Daikin zijn aardig goed verstopt (vind ik overigens wel een min punt van Daikin). Vermoeden is echter dat alleen het maximum software matig gelimiteerd is, en dan de 6kw en 8kw dus eigenlijk dezelfde machines zijn. Dan zou ik verwachten dat de COP hetzelfde is op minimum vermogen.Sport_Life schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:17:
[...]
Is de cop ook hetzelfde bij dat minimum vermogen?
Maar mocht ik een alternatieve route inslaan, is dit wel goed in om mee te nemen, want hier was ik me nog niet van bewust.
MONITORING april 2023 inleveren s.v.p.
Een lagere COP bij minimum vermogen is niet zo erg tenzij de WP een heel jaar door tokkelt.Sport_Life schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:17:
[...]
Is de cop ook hetzelfde bij dat minimum vermogen?
Ik had hetzelfde bij Toshiba, die kan ver terug moduleren, maar de cop gaat gigantisch achteruit.. Dus nu 9kw (7,5 bij -10) waar ik uitkom op 7,5-8 volgens Koevlaas methode. Anders zou het 11kw worden.
Mijn offerte voor hetzelfde komt trouwens op 14k uit ongeveer (excl meerwerk) bij een goede partij, dus ik zou daar op richten .
Ik heb nu een aantal keer de suggestie langs zien komen om, i.p.v. een 11kW machine, 2 stuks van 5kW te installeren. Een cascade-opstelling heet dat volgens mij. Sommige warmtepompen ondersteunen dit af fabriek (communiceren met elkaar of hebben iig weet van elkaars aanwezigheid).
Flippy onderstreepte recentelijk nog even dat het wel extra aandacht vergde qua hydrauliek.
Hoe ziet het hydraulische schema er dan idealiter uit? Alle schema's van fabrikanten laten bij cascade het, hier veel besproken, buffervat zien in de schema's. Is dit noodzakelijk, of is het gewoon een kwestie van keerkleppen in beide toevoerleidingen?
Het lijkt mij anders nog lastiger om met een secundaire pomp een vergelijkbare volumestroom te realiseren op het moment dat wpA, wpB of beide actief zijn...
Een lager minimaal vermogen in het voor- en naseizoen en een tijdelijke vermogenshalvering tijdens aanmaak van SSW maken dat dit, mijns inziens, wel een interessante setup. Die interesse verminderd wanneer de setup hiermee veel complexer wordt en de efficiëntie twijfelachtig.
Flippy onderstreepte recentelijk nog even dat het wel extra aandacht vergde qua hydrauliek.
Hoe ziet het hydraulische schema er dan idealiter uit? Alle schema's van fabrikanten laten bij cascade het, hier veel besproken, buffervat zien in de schema's. Is dit noodzakelijk, of is het gewoon een kwestie van keerkleppen in beide toevoerleidingen?
Het lijkt mij anders nog lastiger om met een secundaire pomp een vergelijkbare volumestroom te realiseren op het moment dat wpA, wpB of beide actief zijn...
Een lager minimaal vermogen in het voor- en naseizoen en een tijdelijke vermogenshalvering tijdens aanmaak van SSW maken dat dit, mijns inziens, wel een interessante setup. Die interesse verminderd wanneer de setup hiermee veel complexer wordt en de efficiëntie twijfelachtig.
[ Voor 14% gewijzigd door Rene2322 op 01-05-2023 09:33 ]
Misschien ook wel iets om eens te kijken op welke wijze de hoeveelheid liters die passen bij 10kW Afgifte in de vloer/radiatoren te krijgen met 2x de op 5kW gebaseerde circulatiepompjes van de 2 WP'sRene2322 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:24:
Ik heb nu een aantal keer de suggestie langs zien komen om, i.p.v. een 11kW machine, 2 stuks van 5kW te installeren. Een cascade-opstelling heet dat volgens mij. Sommige warmtepompen ondersteunen dit af fabriek (communiceren met elkaar of hebben iig weet van elkaars aanwezigheid).
Is slechts een voorstudie voor potentieel aan te schaffen vrijstaande kluswoning ('30-'50) met potentie. Ben bang dat ik me onvoldoende denktijd gun als ik eenmaal ben gesprongen, dus ben me al enkele jaren aan het inlezen in dit interessante thema.
In dit scenario is de Afgifte nog naar wens aan te leggen (bv nieuwe vloer op begane grond met voldoende korte lussen vvw).
Thermische schil zal, zolang economisch reëel, in de loop van de tijd worden verbeterd. Warmtevraag zal daardoor nog wat afnemen.
Mijn vraag was eigenlijk: wanneer de systeeminhoud ruim voldoende is en er geen wensen zijn voor naregeling op afzonderlijke zones... Hoe ziet het hydraulische schema er dan uit bij een cascade-setup? Kan dit net zo KISS als bij een enkele WP, of is hier onherroepelijk een secundaire loop voor nodig?
In dit scenario is de Afgifte nog naar wens aan te leggen (bv nieuwe vloer op begane grond met voldoende korte lussen vvw).
Thermische schil zal, zolang economisch reëel, in de loop van de tijd worden verbeterd. Warmtevraag zal daardoor nog wat afnemen.
Mijn vraag was eigenlijk: wanneer de systeeminhoud ruim voldoende is en er geen wensen zijn voor naregeling op afzonderlijke zones... Hoe ziet het hydraulische schema er dan uit bij een cascade-setup? Kan dit net zo KISS als bij een enkele WP, of is hier onherroepelijk een secundaire loop voor nodig?
Denk dat de z.g. koude plons "hier" niet van terug heeft:X21r schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:20:
[...]
Bekend fenomeen de koude plons (bij radiatoren systeem).
Na defrost komt er koud water naar binnen.En gelijk weer naar aanvoer gestuurd.Verschil tussen Tset en Ta is groot dus systeem laat de compressor hard draaien.
Vorige winter ( of daarvoor ) systemen met LG en radiators hadden daar veel last van.
Gevolg als de compressor zo hard gaat draaien na defrost dat de volgende defrost heel snel komt.
Resultaat... niet warm te krijgen.
B-vat niet serieel doch parallel aansluiten aan de Retour. Handmatig instelbaar ventiel regelt hoeveelheid water door B-vat
99% Bypass van Aanvoer naar punt kort voor B-vat aansluiten op parallel van Retour. In de Bypass 2-weg ventiel opnemen, die opent door Defrost signaal van WP.
Na Defrost en weer afsluiten Bypass wordt B-vat gedurende plm. 20 minuten weer geheel op waarde van de Tr gebracht.
Praktisch energie neutraal wordt voorkomen dat Defrost water de Aanvoer in gaat en vervolgens dat een latere koude plons de vloer of radiatoren alsnog ineens afkoelt of de WP extra op toeren jaagt.
Wie het nog verder wil regelen zet een "Timer" op het weer afsluiten van de Bypass waardoor het B-vat weer gereguleerd kan aanlopen en daarna weer als gebruikelijk meeloopt.
Wij hebben nu 4 jaar een warmtepomp draaien, IDM A3-11, tot nu toe naar tevredenheid, paar kleine dingetjes maar daar wordt aan gewerkt. Wat ik wel heel vreemd vind, sinds vorige week al een paar keer opgevallen, en vanmorgen ook, dat de warmtepomp in defrost gaat bij best wel hoge buitentemperaturen.
Vanmorgen om 10.00 gestart met een SWW-run, om 10.15 start een defrost, bij een buitentemperatuur van 14 graden. Luchtvochtigheid is rond de 66%. Dit lijkt mij toch niet helemaal normaal?
Na de defrost gaat de SWW-run weer gewoon verder tot de gevraagde 48 graden bereikt is.
Dit gebeurt nu dus sinds een week of 2, niets veranderd aan de opstelling of instelling.
Iemand enig idee waar dit door zou komen?
Vanmorgen om 10.00 gestart met een SWW-run, om 10.15 start een defrost, bij een buitentemperatuur van 14 graden. Luchtvochtigheid is rond de 66%. Dit lijkt mij toch niet helemaal normaal?
Na de defrost gaat de SWW-run weer gewoon verder tot de gevraagde 48 graden bereikt is.
Dit gebeurt nu dus sinds een week of 2, niets veranderd aan de opstelling of instelling.
De vraag is wel, of er ergens ijs aan de WP is waar te nemen.Tigern schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:43:
Wij hebben nu 4 jaar een warmtepomp draaien, IDM A3-11, tot nu toe naar tevredenheid, paar kleine dingetjes maar daar wordt aan gewerkt. Wat ik wel heel vreemd vind, sinds vorige week al een paar keer opgevallen, en vanmorgen ook, dat de warmtepomp in defrost gaat bij best wel hoge buitentemperaturen.
Ik heb geen verstand van cascade, maar ik denk dat in sommige situaties ook heel eenvoudig gewoon 2 losse installaties gebouwd kunnen worden; 1 voor bv begane grond en 1 voor de rest + DHW.Rene2322 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:24:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wat geven de verschillende sensoren aan?Tigern schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:43:
Kan natuurlijk vanalles zijn, van kapotte sensoren tot lekkage van koelmiddel.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Elke 14 dagen naar 62 graden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je i.i.g. minder flow nodig per WPblb4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb geen verstand van cascade, maar ik denk dat in sommige situaties ook heel eenvoudig gewoon 2 losse installaties gebouwd kunnen worden; 1 voor bv begane grond en 1 voor de rest + DHW.
op plekken waar niemand erbij kan komen en geen risico is op dingen zoals ratten haal ik nog wel eens de roosters compleet weg.KarsS schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:45:
[...]
Kun je inderdaad nog iets geluid verminderen met een open draad rooster?
probeer het maar eens bij je eigen WP of airco terwijl de unit draait. rooster is verantwoordelijk voor het gros van het lawaai die de fan maakt.
Zojuist hier 4 magneetfilters uit kogelkranen schoon gemaakt. WP draait nu 7,5 maand.
Plm. 1,5 cm3 zwarte troep verwijderd. Was lastig schoon te krijgen vanwege de magneet. Troep is dus grotendeels oud ijzer. De meest vervuilde kwam uit de retour naast de WP
1 x per half jaar of vaker reinigen lijkt geen luxe
Plm. 1,5 cm3 zwarte troep verwijderd. Was lastig schoon te krijgen vanwege de magneet. Troep is dus grotendeels oud ijzer. De meest vervuilde kwam uit de retour naast de WP
Waar kwam de troep vandaan, denk je? Oude leidingen? Radiatoren? (Ik ken je setup niet).Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:24:
Zojuist hier 4 magneetfilters uit kogelkranen schoon gemaakt. WP draait nu 7,5 maand.
Even ter informatie, omdat er niet bijzonder veel te vinden is over L/W icm een ZB heb ik een fork geopend om die broodjes speciaal wat meer bij elkaar te houden:
Het warmtepomp met een zonneboiler combineren topic.
Het warmtepomp met een zonneboiler combineren topic.
De stalen leidingen, in vervolg op de 26mm leidingen, zijn alle aangebracht in 2011 toen de complete CV installatie volledig is vervangen. ( daarvoor 1-pijps systeem )Gramser schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:28:
[...]
Waar kwam de troep vandaan, denk je? Oude leidingen? Radiatoren? (Ik ken je setup niet).
Ik heb momenteel een hoge temperatuur warmtepomp dus in principe werkt alles maar, Stel ik moet mijn gietijzeren radiator vervangen. Welk type werkt dan het beste met lage temperatuur?
Ik heb er eentje met veel roest aan dus wil die liever vernieuwen.
Sensoren geven niets geks aan, ik was niet in de buurt dus kon niet kijken of er daadwerkelijk ijs op zat, maar lijkt me sterk na 15 min. met een buitentemperatuur van bijna 15 graden. Ik neem nog eens contact op met de leverancier. Alvast bedankt!Blihi schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Wat geven de verschillende sensoren aan?
Kan natuurlijk vanalles zijn, van kapotte sensoren tot lekkage van koelmiddel.
Op voorhand lijkt een gebrekkig algoritme een deelprobleemTigern schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:43:
[...]
Sensoren geven niets geks aan, ik was niet in de buurt dus kon niet kijken of er daadwerkelijk ijs op zat, maar lijkt me sterk na 15 min. met een buitentemperatuur van bijna 15 graden. Ik neem nog eens contact op met de leverancier. Alvast bedankt!
simpelste is een zo groot mogelijk T33. dus als je ruimte over hebt dan wat er nu hangt dus een grotere halen.blinded schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:37:
Ik heb momenteel een hoge temperatuur warmtepomp dus in principe werkt alles maar, Stel ik moet mijn gietijzeren radiator vervangen. Welk type werkt dan het beste met lage temperatuur?
maar waarom heb je uberhuapt een HT warmtepomp? op welke temperaturen stook je momenteel?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 15:38 ]
`Tigern schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:43:
Nu ken ik de IDM A3-11 niet, maar het lijkt me stug dat je een defrost hebt bij 14 graden.
Heb in ander forum nog even wat grafiekjes gezet zoals defrosts bij mij voorkomen. Nog nooit eentje gezien boven 5 C.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
https://nos.nl/artikel/24...epomp-verplichting-gelden
Meer 'duidelijkheid' - zal hier druk worden
Staat trouwens dat wanneer de CV stuk gaat dan verplicht een WP - ik neem aan dat een normale reparatie nog wel mag aan een CV?
Staat trouwens dat wanneer de CV stuk gaat dan verplicht een WP - ik neem aan dat een normale reparatie nog wel mag aan een CV?
[ Voor 86% gewijzigd door Kees_frl op 01-05-2023 16:31 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
En hier de bron.Kees_frl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:17:
https://www.rijksoverheid...aat-en-de-energierekening
Ik denk dat de cv ketel branche ook wel lekker gaat lopen komende jaren.Kees_frl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:17:
Ik ook niet, maar ik kan me wel een paar voordelen indenken (in theorie, de vraag is of dit in de praktijk ook zo is)blb4 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb geen verstand van cascade, maar ik denk dat in sommige situaties ook heel eenvoudig gewoon 2 losse installaties gebouwd kunnen worden; 1 voor bv begane grond en 1 voor de rest + DHW.
Afhankelijk van hoe slim de WP's kunnen samenwerken verwacht ik de volgende voordelen:
1. De WP's draaien vaker binnen het optimale werkingsgebied (hoge cop). m.a.w. Het modulatiebereik speelt een kleinere rol.
2. Ze kunnen mekaar helpen tijdens een defrost.
3. Het minimale vermogen ligt lager, dus minder snel pendelgedrag.
4. Gaat er één in storing, dan dient de ander als backup.
Ga je de route van parallel, dan heb je deze voordelen niet.
Ik ben wel benieuwd @flippy, welke uitdagingen er zijn bij het hydraulisch opzetten van cascade.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
voor reguliere woonhuizen is het makkelijkste om er 2 te hebben als je formaat huis een WP van 10+kW nodig heeft, dus een gasverbruik van 2000 kuub of meer.verkeerslicht schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Ik ook niet, maar ik kan me wel een paar voordelen indenken (in theorie, de vraag is of dit in de praktijk ook zo is)
Afhankelijk van hoe slim de WP's kunnen samenwerken verwacht ik de volgende voordelen:
1. De WP's draaien vaker binnen het optimale werkingsgebied (hoge cop). m.a.w. Het modulatiebereik speelt een kleinere rol.
Ik ben wel benieuwd @flippy, welke uitdagingen er zijn bij het hydraulisch opzetten van cascade.
nummer 1 is verwarming voor huis en nummer 2 doet SWW. als het nodig is kan nummer 1 aan nummer 2 vragen om mee te helpen als hij niet binnen gestelde periode zijn setpoint haalt. de meeste warmtepompen zijn hier al op voorbereid. de panasonics zoizo.
dus je hebt wel 1 cirquit voor het hele huis. dus niet opdelen in verdiepingen of zo.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 16:29 ]
Cacade is geen hogere wiskunde, wordt al jaren toegepast in grotere installaties met CV ketels. Een warmtepomp is niet anders wat dat betreft. Kijk maar eens in de systeemwijzers van de grotere merken.verkeerslicht schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Ik ook niet, maar ik kan me wel een paar voordelen indenken (in theorie, de vraag is of dit in de praktijk ook zo is)
Bij vriesweer gaat die toch naar 50+ graden. De verwarmingsketel kon enkel vervangen worden een warmtepomp maar heel het huis opbreken voor vloerverwarming was niet direct een optie. Dus is dit een mooie tussenstap. Een HT pomp kan ook lager stoken als het moet maar omgekeerd moeilijker.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:37:
[...]
simpelste is een zo groot mogelijk T33. dus als je ruimte over hebt dan wat er nu hangt dus een grotere halen.
maar waarom heb je uberhuapt een HT warmtepomp? op welke temperaturen stook je momenteel?
als je 24/7 op 50+ stookt op je radiatoren zou ik even een eigen topic openen, denk dat er dan wel meer mis is en/of je hebt wat hulp nodig om het tof in te stellen.blinded schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:38:
[...]
Bij vriesweer gaat die toch naar 50+ graden. De verwarmingsketel kon enkel vervangen worden een warmtepomp maar heel het huis opbreken voor vloerverwarming was niet direct een optie. Dus is dit een mooie tussenstap. Een HT pomp kan ook lager stoken als het moet maar omgekeerd moeilijker.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 16:41 ]
"Terugverdientijd" WP ziet men graag < 7 jaar.Kees_frl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:17:
Overheid "helpt" graag een handje daarbij.
Gasprijs (belasting) gaat daarom omhoog en elektra wordt een beetje goedkoper (belasting) maar per saldo betalen we wat meer om de subsidie te financieren.
Lang leve de Overheid. Heerlijk als je zo aan de knoppen mag zitten.
Tuurlijk niet, ik maak gebruik van een stooklijn.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:40:
[...]
als je 24/7 op 50+ stookt op je radiatoren zou ik even een eigen topic openen, denk dat er dan wel meer mis is en/of je hebt wat hulp nodig om het tof in te stellen.
zelfs met een stooklijn is 50+ best stevig te noemen voor 24/7 stoken op radiatoren. zo graag willen achterhalen wat de oorzaak is en of dat niet lager kan.blinded schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:
[...]
Tuurlijk niet, ik maak gebruik van een stooklijn.
Gezien de kosten voor de installateur van CV installaties door de nieuwe gaswet en alle daaraan verbonden eisen wordt de rekening van de twee jaarlijkse onderhoudskosten en eventuele reparaties geen pretje. Dan mag je blij zijn met een monobloc.Kees_frl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:17:
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-05-2023 17:00 ]
dan zal er wel eerst een controlerende instantie moeten komen....Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Gezien de kosten voor de installateur van CV installaties door de nieuwe gaswet en alle daaraan verbonden eisen wordt de rekening van de twee jaarlijkse onderhoudskosten en eventuele reparaties geen pretje. Dan mag je blij zijn met een monobloc.

Wie zegt dat je verplicht wordt om (twee) jaarlijks onderhoud te plegen? Je moet wat minder de pagina's van de installatiebranche lezen. Wij van WC Eend adviseren.....Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Gezien de kosten voor de installateur van CV installaties door de nieuwe gaswet en alle daaraan verbonden eisen wordt de rekening van de twee jaarlijkse onderhoudskosten en eventuele reparaties geen pretje. Dan mag je blij zijn met een monobloc.
Klopt maar een groot deel van de installateurs hebben nog niet de noodzakelijke papieren en weigeren in de praktijk nog onderhoud en reparaties uit te voeren. En schaarste zorgt ook voor graaiflatieflippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:05:
[...]
dan zal er wel eerst een controlerende instantie moeten komen....

Lees jouw polis van de verzekering er maar eens op na. Wordt leuk als er brand komt door slecht onderhoud. Ook leuk als de CV stuk gaat na enkele jaren gepruts dan wordt je door dezelfde installateur zur Kasse gebeten en teds23man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:06:
[...]
Wie zegt dat je verplicht wordt om (twee) jaarlijks onderhoud te plegen? Je moet wat minder de pagina's van de installatiebranche lezen. Wij van WC Eend adviseren.....
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 01-05-2023 17:10 ]
Dit advies maar niet in de topicstart opnemen i.v.m. de vingers?flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:13:
[...]
op plekken waar niemand erbij kan komen en geen risico is op dingen zoals ratten haal ik nog wel eens de roosters compleet weg.
probeer het maar eens bij je eigen WP of airco terwijl de unit draait. rooster is verantwoordelijk voor het gros van het lawaai die de fan maakt.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
het is ook geen advies...GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:10:
[...]
Dit advies maar niet in de topicstart opnemen i.v.m. de vingers?

Die heb ik recentelijk nog gelezen en heb van Univé nog geen udate daar over gehad. Heb hier jarenlang gepruts gezien van een ERKENDE Nefit installateur gezien met 3 ketels, werkelijk elke regel qua installatie of voorgeschreven onderhoud (fabrikant) was met voeten getreden.......Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:08:
[...]
Lees jouw polis van de verzekering er maar eens op na. Wordt leuk als er brand komt door slecht onderhoud. Ook leuk als de CV stuk gaat na enkele jaren gepruts dan wordt je door dezelfde installateur zur Kasse gebeten en terecht.
Vandaar dus nu de verplichte gaswet. Volgende stap is een tweejaarlijkse registratie en een automatische boete net als bij de APK 🙃ds23man schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:20:
[...]
Die heb ik recentelijk nog gelezen en heb van Univé nog geen udate daar over gehad. Heb hier jarenlang gepruts gezien van een ERKENDE Nefit installateur gezien met 3 ketels, werkelijk elke regel qua installatie of voorgeschreven onderhoud (fabrikant) was met voeten getreden.......
De privacywetgeving gaat dat echt tegenhouden. Zelfs een netbeheerder heeft geen recht om je woning zomaar te betreden.Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:30:
[...]
Vandaar dus nu de verplichte gaswet. Volgende stap is een tweejaarlijkse registratie en een automatische boete net als bij de APK 🙃
Er lopen vast nog wel wat nozems die ze graag Burgerwacht of Handhavers noemen.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:05:
[...]
dan zal er wel eerst een controlerende instantie moeten komen....
Met een reader gaan die de ketels langs om de controle-stickers uit te lezen.
Geen label dan een geringe boete van Eur 150,- Binnen 8 weken keuring aantonen, anders Eur 300,-
Digitaal Keurnummer doorgeven en E-controle via DigiD werkt nog beter.
CV ketel is gemaakt om te branden, fikt niet direct uit.Carboy54 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:08:
[...]
Lees jouw polis van de verzekering er maar eens op na. Wordt leuk als er brand komt door slecht onderhoud. Ook leuk als de CV stuk gaat na enkele jaren gepruts dan wordt je door dezelfde installateur zur Kasse gebeten en terecht.
Zie eerder overbelasting ontstaan in een WP
Als het buiten -5 is en ik moet mijn living warm krijgen met twee put converteren is dat wel normaal denk ik.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:49:
[...]
zelfs met een stooklijn is 50+ best stevig te noemen voor 24/7 stoken op radiatoren. zo graag willen achterhalen wat de oorzaak is en of dat niet lager kan.
Misschien laat ik mijn sinds vorige week overbodige Intergas ketel nog even in de schuur liggen, over 2 jaar krijg ik er vast veel meer voor...Sport_Life schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat de cv ketel branche ook wel lekker gaat lopen komende jaren.
De gastarieven dan brengen een ander verhaal. Men neemt dan een WPjurjen_g schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:05:
[...]
Misschien laat ik mijn sinds vorige week overbodige Intergas ketel nog even in de schuur liggen, over 2 jaar krijg ik er vast veel meer voor...
[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 01-05-2023 18:12 ]
Ik mag hopen dat er dan toch wel een paar gasputten in de Noordzee in bedrijf zijn .Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:11:
[...]
De gastarieven dan brengen een ander verhaal. Men neemt dan een WP
Zou toch van de zotte zijn dat de burgers in dit land de energie niet meer kunnen betalen omdat er ergens een vleermuis zit verstopt of de haring in de Noordzee gestrest is volgens wat wappies.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Dat klopt wel ongeveer , mijn tvt is 6 jaar. Wel inbegrepen dat de ketel vervangen moet worden.Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:42:
[...]
"Terugverdientijd" WP ziet men graag < 7 jaar.
Overheid "helpt" graag een handje daarbij.
Gasprijs (belasting) gaat daarom omhoog en elektra wordt een beetje goedkoper (belasting) maar per saldo betalen we wat meer om de subsidie te financieren.
Lang leve de Overheid. Heerlijk als je zo aan de knoppen mag zitten.
Trouwens dat is alleen de warmtepomp, als ik de hele verbouwing meeneem dan verdienen we t nooit terug.
Wonen is een vorm van consumptie, niet van terug verdienen. Geldt ook voor een WPSport_Life schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Dat klopt wel ongeveer , mijn tvt is 6 jaar. Wel inbegrepen dat de ketel vervangen moet worden.
Trouwens dat is alleen de warmtepomp, als ik de hele verbouwing meeneem dan verdienen we t nooit terug.
Zonnepanelen kosten nog steeds geld, stofzuigen op zonnestroom ook.
Terugverdienen is een foute aanduiding. Je gaat niet aan jezelf verdienen.
Terug leveren is "verdienen". Probeer maar tegen Eur 0,09 per kWh
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt