blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:21:
[...]
Terugkomend op de discussie hierover in maart:
Die buffer gaat niet helpen. Jou installatie is zodanig aangelegd dat als je die 11 kW echt nodig hebt je een enorme bak strominggeluid hebt, dat was jou originele klacht. Daar is dus zeer lastig wat aan te doen.
Die buffer helpt daar totaal niet bij. Naar mijn weten is je WP ook met 22 mm op 't buffervat aangesloten, ook daar hebt je dus een (te) hoge stromingssnelheid nodig om 11 kW door die leidingen te krijgen me dus hoge pompsnelheid en dus ook geluid. Dit zou eventueel nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door hier minimaal 28 mm staal maar beter nog grotere diameter toe te passen. Maar dat helpt helemaal niets richting je afgifte (vandaar dus dat we al aangaven dat dat buffer er beter uit kan, alleen maar efficiëntieverlies), daar moet uiteindelijk die 11 kW naar toe en met een voor een WP normale dT van hooguit 5 graden kom je met 22 mm met veel te hoge stroomsnelheid en pompdruk te zitten.
Ik zou zeggen dat de installateur moet kunnen aantonen dat die 11 kW aan je afgiftesysteem geleverd wordt en dat daarbij 't geluidsniveau van de gehele installatie in de gehele woning acceptabel (exact te definiëren) is en dat daarbij ook het stroomverbruik van de circulatiepomp(en) acceptabel is. Ik zou zo even niet weten welke waarden je daarvoor zou moeten hanteren.
Als het niet hoger of lager wil.. Die 11kW resulteert in 1900L/uur bij een Dt van 5*C
1800L/min bij Dt 5*C geeft 10,24kW en een stroomsnelheid van 1,6m/sec in de 22mm buis. Dat vermogen moet geleverd worden bij de laagste temperaturen, vaak zal het omtrent de helft daarvan zijn en een beperkt deel van het stookseizoen.
Ook dan nog is stromingslawaai vervelend.
Het gedeelte van de installatie na de verdeler(s) qua stroomsnelheid optimaliseren verhoogt het probleem in de 22mm buis. Daar optimaliseren moet gericht zijn op doelmatige afgifte en beperking transmissie verliezen. Geen warmte transporteren naar waar het niet/minder nodig is. 100% goed waterzijdig inregelen.
Mogelijk helpt een kleine circulatiepomp aan het begin van de Retour direct na de verdeler om de druk in de Aanvoer te beperken.
Waar mogelijk de 22mm vervangen door 28mm rondom de WP.
Een vraag zou kunnen zijn: speelt systeemdruk i.g.v. het geluid hier een rol in de sterkte er van ?
Beperking van de luchtcirculatie in de woning. ( breedte luchtspleet onder deuren en deuren zo veel mogelijk dicht )
Bij een 1*C grotere Dt kan de hoeveelheid water terug naar 1500L/uur. Dat zou het verschil kunnen maken samen met verhogen Afgifte capaciteit.
Dit alles voor wat het waard is.
nb. het b-vat kan helpen de pomp(en) wat te ontlasten t.a.v. max druk, voor de rest nadelig.