Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:31:
Beetje offtopic? , moet kunnen,-)

[...]

Dit werd gisteren even snel gemeld , lijkt tot nu toe tot weinig mensen door te dringen of de verjaardag van Willem is belangrijker , maar daarbij werd ook vermeld dat alles boven de 800 kuuub zwaarder belast zou worden !
Dat zal veel mensen zonder warmtepomp nog zwaar opbreken , 800 kuub is bijna niks om een beetje woning te verwarmen.
En het prijsplafond is volgend jaar ook over.
Ben benieuwd wanneer de massa wakker wordt
800 kuub is alleen voor zeer goed geïsoleerde woningen haalbaar en die zijn sowieso beter af met een warmtepomp. Ik ben bang dat tegen het najaar de netto gasprijzen weer door het dak gaan en dan zet die paar cent korting op de eerste 800 kuub geen zoden aan de dijk. De gasmeter gratis weg laten halen wel dat scheelt €300 jaarlijks aan vaste kosten ;) Daar kan je heel wat stroom voor kopen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpr_xhL4dRApy1zleCqVNTcnEys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb27lzZDbmwWhcuGzAS1T1uh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 27-04-2023 19:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:11:
[...]

800 kuub is alleen voor zeer goed geïsoleerde woningen haalbaar en die zijn sowieso beter af met een warmtepomp. Ik ben bang dat tegen het najaar de netto gasprijzen weer door het dak gaan en dan zet die paar cent korting op de eerste 800 kuub geen zoden aan de dijk. De gasmeter gratis weg laten halen wel dat scheelt €300 jaarlijks aan vaste kosten ;) Daar kan je heel wat stroom voor kopen!
[Afbeelding]
Van die 800m3 mag je ook nog 200m3 + afhalen voor koken en sww dan blijft er niet veel over om de keet te verwarmen.
Gasmeter is hier nu ook een aantal weken weg d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik veronderstel ,dat men hybride installaties uit de wind zal houden omdat de overheid daar op stuurt en men weet ook, dat oudere woningen moeilijk/duurder gasloos te maken zijn. Mogelijk > 800 m3 gas 0,25 per m3 er bij en <800m3 gas Eur 0,25 er af, verschil dus 0,50 per m3 of whatever. Bij 1600m3 dan neutraal resultaat.
De warmtepomp is een LTV systeem en moet het voor de afgifte hebben van een perfecte VV om bijv. met een Ta van 26*C te kunnen werken.
Defrosts zijn de grote vijand.

[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:57
Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:30:
[...]

Ik veronderstel ,dat men hybride installaties uit de wind zal houden omdat de overheid daar op stuurt en men weet ook, dat oudere woningen moeilijk/duurder gasloos te maken zijn. Mogelijk > 800 m3 gas 0,25 per m3 er bij en <800m3 gas Eur 0,25 er af, verschil dus 0,50 per m3 of whatever. Bij 1600m3 dan neutraal resultaat.
De warmtepomp is een LTV systeem en moet het voor de afgifte hebben van een perfecte VV om bijv. met een Ta van 26*C te kunnen werken.
Defrosts zijn de grote vijand.
Ik ben bang, dat het wel wat meer moet gaan zijn dan € 0,25 erbij voor de grotere verbruikers.

Als ik nu stel, dat er 1,7 miljoen huizen zijn aangesloten op gas en het gemiddeld verbruik is 1340 m³. Met een energiebelasting van bijna € 0,60 levert dat de staat 1,35 miljard op. Stel dat door alle ontwikkelingen en maatregelen er misschien nog 1 miljoen huizen overbijven op gas. Deze zullen misschien gemiddeld ook iets minder verbruiken; stel 800 m³. Om toch weer dezelfde belasting inkomsten te krijgen, zal de energiebelasting naar gemiddeld € 1,70 toe moeten. En als dan tot 800 m³ ook nog lager zal zijn, dan daarboven, dan kom je misschien wel boven € 2,- uit.

Kortom: ik ben blij dat ik van het gas ben. O-)

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ronald.42 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:23:
[...]

Van die 800m3 mag je ook nog 200m3 + afhalen voor koken en sww dan blijft er niet veel over om de keet te verwarmen.
Gasmeter is hier nu ook een aantal weken weg d:)b
Maar we kennen de overheid. Zodra de meerderheid van het gas is ....... gaat ineens de belasting op stroom omhoog na afschaf van saldering. Je ontloopt het helaas altijd maar tijdelijk. Linksom of rechtsom de belasting moet binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:39:
[...]

Maar we kennen de overheid. Zodra de meerderheid van het gas is ....... gaat ineens de belasting op stroom omhoog na afschaf van saldering. Je ontloopt het helaas altijd maar tijdelijk. Linksom of rechtsom de belasting moet binnen komen.
Ja dat is een dingetje..
Maar tot die tijd kunnen we er nog vruchten van plukken.
Saldering is ook zo'n dingetje.
Nu nog niet rendabel voor de thuisaccu maar gedurende de afbouw komt er een punt dat het mischien interessant wordt.
Één en ander afhankelijk van de tlv mischien is het dan ook wel handiger om op plekken waar ik ze nu nog niet heb ook maar panelen neer te plempen.
We gaan het zien.
We moeten toch acteren op de grillen van de overheid voorlopig zitten we er leuk bij en gaan proberen dat te handhaven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Insert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:10:
[...]

Nee het is niet een halvering van het vermogen. Je pompt gewoon 11kW vermogen in het afgiftesysteem, alleen met een lagere flow. Om dit vermogen kwijt te kunnen met een lagere flow heb je een grotere dT nodig.

Veel 30kW ketels hebben 22mm aansluitingen, die werken dan ook met een dT van 20. Een warmtepomp veelal met een dT van 5. Gevolg is 4x zoveel volume wat rondgepompt wordt om hetzelfde vermogen af te kunnen geven.
Ik heb een Toshiba SWW vat met 22mm knel aansluitingen. Daar gaat echt 11 kW naartoe, over 22mm leidingen. De flow is dan zo'n 1500 liter/uur en de delta-T ongeveer 6.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:23:
[...]

Ik heb een Toshiba SWW vat met 22mm knel aansluitingen. Daar gaat echt 11 kW naartoe, over 22mm leidingen. De flow is dan zo'n 1500 liter/uur en de delta-T ongeveer 6.
10,24kw ;) ongeveer :P bij 1,5m/s ongeveer op zich niet gek snel...

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 27-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:39:
[...]

Gooi dat ding eruit joh. Ik heb iets meer dan 30 jaar gasgestookt en nog nooit 1 storing gehad. Nederlanders zijn angsthazen. Ik heb er lang geleden goed aan verdient in mijn oude vak als verzekeringsadviseur. De hemel kan ook naar beneden vallen. Een Wp lijkt me nog veel minder storinggevoelig.
Ik ben niet zo bang voor storing hoor. Daarnaast kan ik het zelf wel fixen als ik de onderdelen kan krijgen. Tenzij er een probleem in het koelgas systeem komt.
Maar de vailliant cv is er nu een maal en op dit moment wordt alleen de monometer gebruikt. Het gas is dichtgedraaid. Maar ik ben een knutselaar dus niet omdat het moet maar omdat het kan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:54:
Misschien een hele rare vraag. Ik ben inmiddels gasloos l. Ik heb een arotherm wp en een losse wp boiler. De cv ketel hangt er nog en is nog gewoon parrallel aangesloten. Het gas is opgezegd. Nu heb ik wel eens gezien in bijvoorbeeld stacaravans dat een cv ketel omgebouwd kan worden naar buta gas. Dan heb je een volwaardige backup. De meeste zullen het wel stom vinden hier maar de butagasfles is er ook al van de bbq dus waarom niet?
offtopic:
Dan moet de fles etc wel hierop berekend zijn!

Waar veel mensen geen rekening mee houden is dat butaan van vloeibaar naar gasvormig moet gaan, indien dit niet goed berekend is krijg je gewoon vloeibaar brutaan in de cv ketel…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
DutchWing schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:41:
[...]

offtopic:
Dan moet de fles etc wel hierop berekend zijn!

Waar veel mensen geen rekening mee houden is dat butaan van vloeibaar naar gasvormig moet gaan, indien dit niet goed berekend is krijg je gewoon vloeibaar brutaan in de cv ketel…
Hoe dan? Het gas stroomt boven uit de fles, dus daar kan dan toch nooit vloeibaar butaan komen? Ik zou denken dat de druk "gewoon" wegvalt, als de temperatuur te veel afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
marcop23 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:50:
[...]

Hoe dan? Het gas stroomt boven uit de fles, dus daar kan dan toch nooit vloeibaar butaan komen? Ik zou denken dat de druk "gewoon" wegvalt, als de temperatuur te veel afneemt.
Er hoort een drukregelaar tussen te zitten, afgestemd op de brander(s)
Je moet een volle gasfles eens schudden, hoor je het klotsen.

Wat nou als particulieren zelf hun warmtepomp installeren .......

[ Voor 14% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
Dat er een geschikte drukregelaar tussen moet spreekt voor zich. Dat die de capaciteit moet hebben die er door heen kan gaan vind ik ook logisch. Maar het bestaat gewoon in de stacaravan wereld. En vailliant levert ombouw sets begrijp ik inmiddels via internet. Het is maar een idee verder. We zien wel. Eerst moeten ze de gasmeter maar een keer komen ophalen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
backupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.

Stel je hebt een warmtepomp van 11KW die aangesloten zit op leidingwerk van 22mm . Klopt onderstaande stelling betreffende een buffervat dan?

De leidingen zijn niet ideaal, maar daarmee is niet gezegd dat er geen optimale werking is, deze is er wel. Om deze optimale werking te waarborgen is er een buffervat geïnstalleerd. Dit buffervat voorziet de leidingen door de woning. De warmtepomp circuleert uitsluitend over het primaire
Terugkomend op de discussie hierover in maart:
Die buffer gaat niet helpen. Jou installatie is zodanig aangelegd dat als je die 11 kW echt nodig hebt je een enorme bak strominggeluid hebt, dat was jou originele klacht. Daar is dus zeer lastig wat aan te doen.

Die buffer helpt daar totaal niet bij. Naar mijn weten is je WP ook met 22 mm op 't buffervat aangesloten, ook daar hebt je dus een (te) hoge stromingssnelheid nodig om 11 kW door die leidingen te krijgen me dus hoge pompsnelheid en dus ook geluid. Dit zou eventueel nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door hier minimaal 28 mm staal maar beter nog grotere diameter toe te passen. Maar dat helpt helemaal niets richting je afgifte (vandaar dus dat we al aangaven dat dat buffer er beter uit kan, alleen maar efficiëntieverlies), daar moet uiteindelijk die 11 kW naar toe en met een voor een WP normale dT van hooguit 5 graden kom je met 22 mm met veel te hoge stroomsnelheid en pompdruk te zitten.

Ik zou zeggen dat de installateur moet kunnen aantonen dat die 11 kW aan je afgiftesysteem geleverd wordt en dat daarbij 't geluidsniveau van de gehele installatie in de gehele woning acceptabel (exact te definiëren) is en dat daarbij ook het stroomverbruik van de circulatiepomp(en) acceptabel is. Ik zou zo even niet weten welke waarden je daarvoor zou moeten hanteren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:21:
[...]

Die buffer gaat niet helpen. Jou installatie is zodanig aangelegd dat als je die 11 kW echt nodig hebt je een enorme bak strominggeluid hebt, dat was jou originele klacht. Daar is dus zeer lastig wat aan te doen.

Die buffer helpt daar totaal niet bij. Naar mijn weten is je WP ook met 22 mm op 't buffervat aangesloten, ook daar hebt je dus een (te) hoge stromingssnelheid nodig om 11 kW door die leidingen te krijgen me dus hoge pompsnelheid en dus ook geluid. Dit zou eventueel nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door hier minimaal 28 mm staal maar beter nog grotere diameter toe te passen. Maar dat helpt helemaal niets richting je afgifte (vandaar dus dat we al aangaven dat dat buffer er beter uit kan, alleen maar efficiëntieverlies), daar moet uiteindelijk die 11 kW naar toe en met een voor een WP normale dT van hooguit 5 graden kom je met 22 mm met veel te hoge stroomsnelheid en pompdruk te zitten.

Ik zou zeggen dat de installateur moet kunnen aantonen dat die 11 kW aan je afgiftesysteem geleverd wordt en dat daarbij 't geluidsniveau van de gehele installatie in de gehele woning acceptabel (exact te definiëren) is en dat daarbij ook het stroomverbruik van de circulatiepomp(en) acceptabel is. Ik zou zo even niet weten welke waarden je daarvoor zou moeten hanteren.
Als het niet hoger of lager wil.. Die 11kW resulteert in 1900L/uur bij een Dt van 5*C
1800L/min bij Dt 5*C geeft 10,24kW en een stroomsnelheid van 1,6m/sec in de 22mm buis. Dat vermogen moet geleverd worden bij de laagste temperaturen, vaak zal het omtrent de helft daarvan zijn en een beperkt deel van het stookseizoen.
Ook dan nog is stromingslawaai vervelend.
Het gedeelte van de installatie na de verdeler(s) qua stroomsnelheid optimaliseren verhoogt het probleem in de 22mm buis. Daar optimaliseren moet gericht zijn op doelmatige afgifte en beperking transmissie verliezen. Geen warmte transporteren naar waar het niet/minder nodig is. 100% goed waterzijdig inregelen.
Mogelijk helpt een kleine circulatiepomp aan het begin van de Retour direct na de verdeler om de druk in de Aanvoer te beperken.
Waar mogelijk de 22mm vervangen door 28mm rondom de WP.
Een vraag zou kunnen zijn: speelt systeemdruk i.g.v. het geluid hier een rol in de sterkte er van ?
Beperking van de luchtcirculatie in de woning. ( breedte luchtspleet onder deuren en deuren zo veel mogelijk dicht )
Bij een 1*C grotere Dt kan de hoeveelheid water terug naar 1500L/uur. Dat zou het verschil kunnen maken samen met verhogen Afgifte capaciteit.
Dit alles voor wat het waard is.

nb. het b-vat kan helpen de pomp(en) wat te ontlasten t.a.v. max druk, voor de rest nadelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:50:
[...]

Butaan blijft bij 0 graden gewoon vloeibaar dus dan komt er niks uit de fles. Die wordt namelijk drukloos.
Propaan doet dat pas bij -42

Vandaar dat propaan de handiger keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:21:
[...]

We zijn een juridisch traject gestart.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2023 09:14 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:14:
[...]

We zijn een juridisch traject gestart.
Dat had ik begrepen idd. En daarin is imho van belang dat de geleverde installatie niet het noodzakelijke maximale vermogen kan leveren zonder dat jullie gek worden van de herrie en de efficiëntie van de installatie (gezien ‘t noodzakelijke energiegebruik voor de circulatie pompen) niet is wat je van een WP installatie mag verwachten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:25:
[...]

Dat had ik begrepen idd. En daarin is imho van belang dat de geleverde installatie niet het noodzakelijke maximale vermogen kan leveren zonder dat jullie gek worden van de herrie en de efficiëntie van de installatie (gezien ‘t noodzakelijke energiegebruik voor de circulatie pompen) niet is wat je van een WP installatie mag verwachten.
Dat , en andere dingen die ik hier niet ga bespreken vanwege de naderende rechtzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:25:
[...]

Staat hier ergens dat de WP overbemeten is; indien juist vervalt het argument van te weinig vermogen. Kan me echter voorstellen, dat een Rechter van mening is dat bij het plakken van een WP aan een op een gasbak afgestemde installatie je niet toch automatisch het recht hebt op een optimaal werkend systeem.
Als aangewezen deskundige zou ik vaststellen wat per vertrek de afgifte capaciteit is en de bijbehorende flow op basis van Dt 5*C bepalen.
De uitgebrachte offerte laat qua omschrijving echter ruimte voor geschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:36:
[...]

Staat hier ergens dat de WP overbemeten is; indien juist vervalt het argument van te weinig vermogen. Kan me echter voorstellen, dat een Rechter van mening is dat bij het plakken van een WP aan een op een gasbak afgestemde installatie je niet toch automatisch het recht hebt op een optimaal werkend systeem.
Als aangewezen deskundige zou ik vaststellen wat per vertrek de afgifte capaciteit is en de bijbehorende flow op basis van Dt 5*C bepalen.
De uitgebrachte offerte laat qua omschrijving echter ruimte voor geschillen.
afgiftesysteem is vloerverwarming dus geschiktheid is niet aan de orde, vloerverwarming moet juist aangepast worden (met mengverdelers en thermostaten) om een gasketel eraan te kunnen hangen. een WP kan er juist direct aan, dat is het hele punt. je kan niet een dt van 20 (wat je cv nodig heeft) over een vloer drukken zonder je vloer te slopen.

en ruimte voor geschil is er niet, men overtreed de normen met hoe men de installatie heeft neergezet door onkunde, ontwetendheid en/of marge. welke factor het uiteindelijk is mag de rechter beslissen. onder de streep had de installateur gewoon moeten weglopen van deze offerte. ze hebben gegokt en verloren.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 10:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:36:
[...]
Kan me echter voorstellen, dat een Rechter van mening is dat bij het plakken van een WP aan een op een gasbak afgestemde installatie je niet toch automatisch het recht hebt op een optimaal werkend systeem
Wij zijn mening dat wijzelf de keuze hadden moeten kunnen maken voor een niet optimaal werkend systeem. Nu is deze keuze voor ons gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:48:
[...]

afgiftesysteem is vloerverwarming dus geschiktheid is niet aan de orde, vloerverwarming moet juist aangepast worden (met mengverdelers en thermostaten) om een gasketel eraan te kunnen hangen. een WP kan er juist direct aan, dat is het hele punt. je kan niet een dt van 20 (wat je cv nodig heeft) over een vloer drukken zonder je vloer te slopen.

en ruimte voor geschil is er niet, men overtreed de normen met hoe men de installatie heeft neergezet door onkunde, ontwetendheid en/of marge. welke factor het uiteindelijk is mag de rechter beslissen. onder de streep had de installateur gewoon moeten weglopen van deze offerte. ze hebben gegokt en verloren.
Voor een niet-jurist is het i.d.d. lastig om qua denkwijze in de buurt te komen van ieders aandeel in het probleem. Hier ligt een offerte waarin bepalende zaken niet worden genoemd. Dat kan iedereen zien. Wie een auto koopt houdt het ook niet alleen bij het noemen van slechts het merk.
Er is dus veel ruimte voor het ontstaan van een geschil. Veel zal daardoor afhangen van wat hard gemaakt kan worden.

Bij mij wilde ook een airco-WP Boer alle aanvoerleidingen vervangen en vertelde dat met veel bombarie. "zou niet kunnen werken".
Niets vervangen en het werkt zoals te wensen. 22mm en 26mm meerlagen.

Las dat die Mitsubishi overbemeten zou zijn. Dat geeft m.i. hoop.
Misschien is ook de teleurstelling groter dan het probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
backupdevice schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:17:
[...]

Wij zijn mening dat wijzelf de keuze hadden moeten kunnen maken voor een niet optimaal werkend systeem. Nu is deze keuze voor ons gemaakt.
Ik zou er wel een onafhankelijke deskundige bij laten komen en een rapport op laten maken. Rechters hebben geen kennis van Wp's en de benodigde installatie.Hoop voor je dat de achterstanden bij de rechtbanken ondertussen minder zijn want anders ben je nog maanden onderweg. Succes en klote dat het zo moet lopen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:29:
[...]

Voor een niet-jurist is het i.d.d. lastig om qua denkwijze in de buurt te komen van ieders aandeel in het probleem. Hier ligt een offerte waarin bepalende zaken niet worden genoemd. Dat kan iedereen zien. Wie een auto koopt houdt het ook niet alleen bij het noemen van slechts het merk.
Er is dus veel ruimte voor het ontstaan van een geschil. Veel zal daardoor afhangen van wat hard gemaakt kan worden.

Bij mij wilde ook een airco-WP Boer alle aanvoerleidingen vervangen en vertelde dat met veel bombarie. "zou niet kunnen werken".
Niets vervangen en het werkt zoals te wensen. 22mm en 26mm meerlagen.

Las dat die Mitsubishi overbemeten zou zijn. Dat geeft m.i. hoop.
Misschien is ook de teleurstelling groter dan het probleem
Voor een jurist klinkt het ongeveer zo "De auto die ik, voor woon werk verkeer, heb gekocht kan harder dan ik mag. De verkoper heeft mij dit nooit verteld."

Wat ik mij bij dit hele verhaal van @backupdevice afvraag is of SWW nog van belang is. De vloerverwarming kan misschien geen 11kW leveren, maar kan de warmtepomp dit wel kwijt aan het tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:59:
[...]

Dat , en andere dingen die ik hier niet ga bespreken vanwege de naderende rechtzaak.
Ik mis de tussenstap bij een geschillencommissie. Is deze er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:50:
[...]

Ik zou er wel een onafhankelijke deskundige bij laten komen en een rapport op laten maken. Rechters hebben geen kennis van Wp's en de benodigde installatie.Hoop voor je dat de achterstanden bij de rechtbanken ondertussen minder zijn want anders ben je nog maanden onderweg. Succes en klote dat het zo moet lopen voor je.
Die komt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Omebas schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:52:
[...]

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:52:
[...]

Zou een goed idee zijn..

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
Volgens mij was hiervoor juist een apart topic geopend.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Installateur is niet aangesloten bij Techniek Nederland .
Kees_frl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:38:
Volgens mij was hiervoor juist een apart topic geopend.
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 11:17
Beste forumleden,

Binnnkort komt er hier een 6KW daikin WP, op de bestaande radiatoren. Er lopen alpex buizen met een binnendiameter van 16mm naar de radiatoren, is dat een probleem? De installateur heeft hierover niets gemeld dus ik hoop dat dat goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:36
Nilos128 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:56:
Beste forumleden,

Binnnkort komt er hier een 6KW daikin WP, op de bestaande radiatoren. Er lopen alpex buizen met een binnendiameter van 16mm naar de radiatoren, is dat een probleem? De installateur heeft hierover niets gemeld dus ik hoop dat dat goed zit.
Het laatste stukje naar de radiatoren kan best 16mm zijn, heb ik ook. Ik moet het wel doen met relatief lage flow, anders stromingsgeluid

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nilos128 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:56:
Beste forumleden,

hoe groot is de hoofdleiding?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@verkeerslicht

Ik ben aan het prutsen met de instellingen van 2x ferroli hybrid C 8kw.
https://www.ferroli.com/media/1597136085.pdf

zijn er hier meer die deze toevallig hebben? ik heb hem nu op Hightemp staan en dan is de watertemp van 40c bij 20c tot 55c bij -15 en toch blijft het ding pendelen.

cv heb ik gezet dat hij pas bij -5 ondersteund, zodat die niet mee begint te emmeren.

Het hele huis zit vol convectorputten, die alle 2 of meerdere ventilatoren hebben. bij de schuifpui zelfs een stuk of 12, maar dat is ook een put van 7meter.
er is niet eens zoveel in te stellen, maar snap niet waarom die uit gaat. de 40c haalt die ook nog niet en gaat toch uit, terwijl het binnen nog lang niet warm genoeg is.

pompsnelheid zie ik ook niet hoe ik die kan aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 28-04-2023 17:10 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Powrskin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:08:
@verkeerslicht

zijn er hier meer die deze toevallig hebben? ik heb hem nu op Hightemp staan en dan is de watertemp van 40c bij 20c tot 55c bij -15 en toch blijft het ding pendelen.

cv heb ik gezet dat hij pas bij -5 ondersteund, zodat die niet mee begint te emmeren.

Het hele huis zit vol convectorputten, die alle 2 of meerdere ventilatoren hebben. bij de schuifpui zelfs een stuk of 12, maar dat is ook een put van 7meter.
er is niet eens zoveel in te stellen, maar snap niet waarom die uit gaat. de 40c haalt die ook nog niet en gaat toch uit, terwijl het binnen nog lang niet warm genoeg is.

Weet je de aanvoer en retourtemperatuur? En is er nog een kamerthermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

Superbeagle

Always smile

@verkeerslicht

Ben je aan die machines aan het prutsen tegen beter weten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:59:
[...]

Yo Flippy,

Bedoel je de buis van het koude water die naar de gasketel gaat?
Deze is 26mm. Buizen die naar sanitaire warm water gaat zijn 20mm.

[ Voor 12% gewijzigd door Nilos128 op 28-04-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ik will monoblok aansluiten op bestaande verwarming.

Diameter vloeistofleiding 1/4 inch, als ik dat omreken is dat 6,35 mm. Dat lijkt mij heel klein. volgens mij begrijp ik het niet goed. |:(

Ik zou hem graag beneden op de verdeler willen aansluiten, buis diameter buitenkant 20mm. Verdeler ook gelijk vervangen.

flow beneden moet goed zijn, naar boven mag iets minder, behalve de badkamer wordt daar nauwelijks verwarmd.

Ik zou beneden en boven eventueel ook parallel kunnen uitvoeren. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibK1Dl1LO7hpMQ5sVikdXPv-K9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXomXRwe0aJdZymYAvGO6fPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW9EJjfyCGD2VSILMnnSSiTdF-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX0Q6kMhJ2ETnJQZ1MWvFSaj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:06:

Diameter vloeistofleiding 1/4 inch, als ik dat omreken is dat 6,35 mm. Dat lijkt mij heel klein. volgens mij begrijp ik het niet goed. |:(

Ik zou hem graag beneden op de verdeler willen aansluiten, buis diameter buitenkant 20mm. Verdeler ook gelijk vervangen.

flow beneden moet goed zijn, naar boven mag iets minder, behalve de badkamer wordt daar nauwelijks verwarmd.

Ik zou beneden en boven eventueel ook parallel kunnen uitvoeren. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze oude slangen wel zuurstofdicht?? ( is een absolute vereiste )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:32:
[...]

Goede vraag. Ik ga uit van wel, hoef eigenlijk nooit te ontluchten. Ook niet eerder van gehoort. Worden leidingen dan poreus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:34:
[...]

Goede vraag. Ik ga uit van wel, hoef eigenlijk nooit te ontluchten. Ook niet eerder van gehoort. Worden leidingen dan poreus?
Leeftijd van de slangen? Zit er veel zwarte drab in de slangen? google maar eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Geen drap volgens mij. Ik heb even gegoogled. Het gaat over zuurstof diffusie. Het huis is van 1989.
Leiding is niet zwart, maar bruin.
Het zijn ook geen vloerverwarming leidingen, ze gaan naar de radiators.

Hier een closeup

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XtMLO35YDIAgNA5dPxsmKV8t9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXZqNKhlKpdi30tMGP5HArFq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door The_Woesh op 28-04-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:41
Een half jaar geleden via een lokale installateur een Viesmann Vitocal 222-A (6,7kW) besteld. Zou ongeveer in maart dit jaar worden geleverd was de voorspelling. Ik had al wel rekening gehouden met wat vertraging maar deze week helaas vernomen dat het nog wel een jaar kan duren. In verband met een lopende uitbreiding en verduurzaming van het huis wil ik alles zo'n beetje aan het eind van de zomer af hebben gerond en full-electric zijn. Daarom op zoek naar een alternatieve L/W warmtepomp van vergelijkbare kwaliteit.

De Viessmann zou zo'n €13.500,- kosten, geïnstalleerd en wel en na aftrek van de subsidie. Binnen dit bedrag dus op zoek naar een alternatief. Esthetische eis is dat de buitenunit niet wit is en qua warm tapwater 200 liter of meer. Keuze die me vanuit de installateur werd gegeven:
  1. Ferroli > type nog niet vernomen maar ik had eigenlijk gelijk al afkeurend gereageerd. Ik kan me herinneren van het inlezen destijds dat dat merk (kwalitatief) niet hoog stond aangeschreven. Zo te zien hebben ze alleen witte buitenunits
  2. Nefit EnviLine 7kW > qua naam, prijs / kwaliteit, geluid en COP redelijk dicht op de Viessmann. Enige minpuntje is het voorraadvat warm water (190liter i.p.v. 210liter bij de Viessmann) en de buitenunit is redelijk hoog ten opzichte van de Viessmann. Prijs hoor ik binnenkort nog maar zal naar verwachting rond hetzelfde uitkomen.
Op basis van eigen zoekwerk naar modellen die uit voorraad leverbaar zijn stuitte ik op de Intergas Xource 7kW. Antraciete buitenunit, 300liter boiler van Inventum, zeer betaalbaar á €7.300,- aanschaf en daar gaat nog €3.000,- subsidie van af. Enige minpuntje is het geluid, die lijkt fors met 54dB(a). Buitenunit komt op zo'n 3 meter van de erfgrens te staan en de buurvrouw was op voorhand al niet blij met mijn verduurzamingsplannen ("straks lig ik wakker van jouw warmtepomp!'). Ik kan niet heel veel vinden over de Intergas en ken ze alleen als CV-producent. Hier mensen ervaring met de Xource 7 en geluid in de praktijk? Toch maar voor de Nefit gaan of zijn er nog andere, goede alternatieven die op voorraad leverbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:48:
Geen drap volgens mij. Ik heb even gegoogled. Het gaat over zuurstof diffusie. Het huis is van 1989.

Hier een closeup

[Afbeelding]
Ah radiatoren. Is het niet gewoon koper?? Lijkt er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:44

Jan2023

KISS

Wat heeft het voor nut om die verdeler dan te vervangen ?
Als het aftakkingen zijn naar radiatoren win je daar weinig mee zolang die leidingen in de vloer blijven zitten

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hier een closeup

[Afbeelding]
Deze slangen kun je gewoon vervangen, ik zou dat wel doen gezien de verwachte leeftijd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Jan2023 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:54:
Wat heeft het voor nut om die verdeler dan te vervangen ?
Als het aftakkingen zijn naar radiatoren win je daar weinig mee zolang die leidingen in de vloer blijven zitten
Meer omdat ik dan toch bezig ben. Er is wel eens gelekt en er is aardig wat corrosie.

Maar hoeft niet, de vraag was meer kan ik daar op aansluiten en beter serie of parallel voor boven en beneden circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KeFFeR1208 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:53:
Een half jaar geleden via een lokale installateur een Viesmann Vitocal 222-A (6,7kW) besteld. Zou ongeveer in maart dit jaar worden geleverd was de voorspelling. Ik had al wel rekening gehouden met wat vertraging maar deze week helaas vernomen dat het nog wel een jaar kan duren. In verband met een lopende uitbreiding en verduurzaming van het huis wil ik alles zo'n beetje aan het eind van de zomer af hebben gerond en full-electric zijn. Daarom op zoek naar een alternatieve L/W warmtepomp van vergelijkbare kwaliteit.

De Viessmann zou zo'n €13.500,- kosten, geïnstalleerd en wel en na aftrek van de subsidie. Binnen dit bedrag dus op zoek naar een alternatief. Esthetische eis is dat de buitenunit niet wit is en qua warm tapwater 200 liter of meer. Keuze die me vanuit de installateur werd gegeven:
  1. Ferroli > type nog niet vernomen maar ik had eigenlijk gelijk al afkeurend gereageerd. Ik kan me herinneren van het inlezen destijds dat dat merk (kwalitatief) niet hoog stond aangeschreven. Zo te zien hebben ze alleen witte buitenunits
  2. Nefit EnviLine 7kW > qua naam, prijs / kwaliteit, geluid en COP redelijk dicht op de Viessmann. Enige minpuntje is het voorraadvat warm water (190liter i.p.v. 210liter bij de Viessmann) en de buitenunit is redelijk hoog ten opzichte van de Viessmann. Prijs hoor ik binnenkort nog maar zal naar verwachting rond hetzelfde uitkomen.
Op basis van eigen zoekwerk naar modellen die uit voorraad leverbaar zijn stuitte ik op de Intergas Xource 7kW. Antraciete buitenunit, 300liter boiler van Inventum, zeer betaalbaar á €7.300,- aanschaf en daar gaat nog €3.000,- subsidie van af. Enige minpuntje is het geluid, die lijkt fors met 54dB(a). Buitenunit komt op zo'n 3 meter van de erfgrens te staan en de buurvrouw was op voorhand al niet blij met mijn verduurzamingsplannen ("straks lig ik wakker van jouw warmtepomp!'). Ik kan niet heel veel vinden over de Intergas en ken ze alleen als CV-producent. Hier mensen ervaring met de Xource 7 en geluid in de praktijk? Toch maar voor de Nefit gaan of zijn er nog andere, goede alternatieven die op voorraad leverbaar zijn?
Itho Daalderop Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@KeFFeR1208 Ga je nu echt een merk kiezen op de kleur buiten? Je kan die unit altijd (laten) spuiten of wrappen. Daar zou ik echt de keuze niet vanaf laten hangen.

Al wil ik een Vaillant. en die heeft toevallig een fraaie kleur. Maar dat bepaalt niet mijn keuze.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:57:
[...]

Meer omdat ik dan toch bezig ben. Er is wel eens gelekt en er is aardig wat corrosie.

Maar hoeft niet, de vraag was meer kan ik daar op aansluiten en beter serie of parallel voor boven en beneden circuit.
Parallel want dan verhoog je de flow naar 2 kanten. Dus een T vlak voor de verdeler bij voorkeur met 28 mm vanaf de wp pomp en daar vandaan weer naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@Carboy54 thanks. Dat dacht ik ook, maar ben geen expert.

@DutchWing Ik zal eens kijken of dat kan. Ze zitten in een buis en gaan dan door de vloer. Zou wel moeten kunnen maar laat ik liever over aan een loodgieter. Wil niet met afgebroken leiding in de vloer zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:06:
@Carboy54 thanks. Dat dacht ik ook, maar ben geen expert.

@DutchWing Ik zal eens kijken of dat kan. Ze zitten in een buis en gaan dan door de vloer. Zou wel moeten kunnen maar laat ik liever over aan een loodgieter. Wil niet met afgebroken leiding in de vloer zitten
Is het nu koper of kunststof??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:07:
[...]

Is het nu koper of kunststof??
Kunstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:06:
Is gewoon mogelijk in deze situatie.
Collega’s van mij van de woning installaties doen niks anders.

Ik zou het inderdaad wel door een installateur/loodgieter laten uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 28-04-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

KeFFeR1208 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:53:

Intergas, Ferroli en Nefit zou ik vermijden!

Mijn voorkeur is:
- Nibe. (Geen ervaring met helpdesk)
- Mitsubishi. (Goede helpdesk)
- Vaillant. (Goede helpdesk)
- Panasonic. (Geen ervaring met helpdesk)
- Daikin. (Helpdesk beetje traag)
- Viessmann. (Helpdesk beetje traag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@verkeerslicht

Sorry, ik kan je (nog) niet helpen, gezien ik mijn Ferroli nog niet draaiende heb. Met drie van die kleine koters om me heen gaan de projectjes niet zo rap als ik zou willen :P
Technisch gezien komt de machine denk ik overeen met de https://www.ferroli.com/nl/products/Warmtepompen/rvl-i
Een generatie ouder dus dan de machine die ik heb.

Ik weet dat @Carboy54 professionele Ferroli Midea ervaring heeft. Misschien kan hij jou wel info verschaffen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:19:
[...]

Is Ferroli echt zo slecht? Benieuwd, want ik ben zo'n ding aan het installeren. Hoop uiteraard dat ik er acceptabel mee kan stoken straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:51:
[...]

Is Ferroli echt zo slecht? Benieuwd, want ik ben zo'n ding aan het installeren. Hoop uiteraard dat ik er acceptabel mee kan stoken straks ;)
het is gewoon midea met een andere sticker. en de kwaliteit van een chinees B-merk mag je zelf beoordelen.

voordeel is wel dat je makkelijker aan onderdelen kan komen omdat airwell, ferroli en mdiea en nog een sloot andere "merken" dezelfde machines verkopen. je moet alleen niet verwachten dat je over 10 jaar nog steeds die onderdelen kan krijgen zoals bij de gevestigde orde zoals de mitsubishi's, panasonics en daikins....

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:51:
[...]

Ferroli wordt in de installatie wereld wel een beetje vervloekt. (Voornamelijk hun cv ketels)

Als ik @flippy begrijpt zit er geen Ferroli techniek in hun warmtepompen, just rebrand.
Dan valt het wel mee gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:57:
[...]

het is gewoon midea met een andere sticker. en de kwaliteit van een chinees B-merk mag je zelf beoordelen.

voordeel is wel dat je makkelijker aan onderdelen kan komen omdat airwell, ferroli en mdiea en nog een sloot andere "merken" dezelfde machines verkopen. je moet alleen niet verwachten dat je over 10 jaar nog steeds die onderdelen kan krijgen....
Is me bekend idd. In Duitsland verkoopt Remeha ze bijvoorbeeld onder de naam Tensio C. Alleen de ervaringen hier zijn te schaars om een waardeoordeel te vellen. In mijn ervaring is niet alles uit China slecht. Ik moet het maar gaan ervaren. Wie weet kom ik in een kouwe kermis thuis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:09:
[...]

Ferroli wordt in de installatie wereld wel een beetje vervloekt. (Voornamelijk hun cv ketels)

Als ik @flippy begrijpt zit er geen Ferroli techniek in hun warmtepompen, just rebrand.
de hardware is van midea voor zover ik ze heb gezien. ferroli is erg gedreven met rommelen met software om hun eigen draai eraan te geven, meestal niet ten goede van het geheel, zie ook het remeha prul.

in mijn werk word vrijwel alles uit italie redelijk vervloekt. in elk geval door mij. zie nog steeds niet in hoe chinees B spul met een italiaanse saus erover er beter op word....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:54:
[...]

Ah radiatoren. Is het niet gewoon koper?? Lijkt er op.
Dat is ook mijn gedachte, geen slangen maar koperen leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:09:
[...]

We zien 't wel :) Achteraf gezien had ik er ook niet voor gekozen. Niet omdat ik weet dat het rommel is, maar omdat ik het niet weet. Zou nu eerder voor een goed vertegenwoordigd merk kiezen zoals Panasonic of Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:11:
[...]

Echt 100% kunstof. Net zelf gecheckt. De kleur is inderdaad wat verwarrend. Ik denk ook dat ze verkleurd zijn na 30 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:11:
[...]

Dan is dit wicubuis met mantel.
En geen rood en blauw ribbelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:10:
[...]

de hardware is van midea voor zover ik ze heb gezien. ferroli is erg gedreven met rommelen met software om hun eigen draai eraan te geven, meestal niet ten goede van het geheel, zie ook het remeha prul.

in mijn werk word vrijwel alles uit italie redelijk vervloekt. in elk geval door mij. zie nog steeds niet in hoe chinees B spul met een italiaanse saus erover er beter op word....
Babi pangang met spagettisaus ofzo?
Maar die software is volgens mij gelijk over alle rebrands. De control-units zijn los van het logootje identiek, en de bedieningsmanuals ook.

Edit: Toch zijn merken zoals Innova (fancoils) en Caleffi wel gerenommeerde merken op verwarmingsgebied. En dat komt uit Italië.
o.a. Panasonic, Daikin, Vasco rebranden de fancoils van Innova.

Ik twijfel er ook niet aan dat heel veel Europese warmtepompen deels van Chinese makelij zijn gemaakt qua onderdelen.

[ Voor 18% gewijzigd door verkeerslicht op 29-04-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:24
Noob vraagje misschien.

Maar kun je met die bigfoots onder een warmtepomp ook iets doen qua waterpas stellen? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kees_frl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:43:
Noob vraagje misschien.

Maar kun je met die bigfoots onder een warmtepomp ook iets doen qua waterpas stellen? :)
je kan een paar ringen eronder doen maar meer dan 1cm zal je niet halen met normale bevestitingsbouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:44:
[...]

Ben je aan die machines aan het prutsen tegen beter weten in?
:> Grappig

Euh ja het is imo niet echt aan te raden spul.
Alleen er is dik betaald en het moet nu zo goed mogelijk gasloos gaan werken.
Er is nu nog steeds een sensor storing, maar een beetje normaal zou het toch moeten werken.

Aanvoer hangt op 36c als hij weer uit gaat. Retour 30 oid

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas

Hier een closeup

[Afbeelding]
Het kunnen tyleen slangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
20mm Aanvoer en Retour ? Lengte van deze leidingen ?
Hoeveel liter water/uur moet daar door ?
20mm met welke binnen-diameter ?

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 29-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Powrskin schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:34:
[...]

:> Grappig

Euh ja het is imo niet echt aan te raden spul.
Alleen er is dik betaald en het moet nu zo goed mogelijk gasloos gaan werken.
Er is nu nog steeds een sensor storing, maar een beetje normaal zou het toch moeten werken.

Aanvoer hangt op 36c als hij weer uit gaat. Retour 30 oid
Wat doet die als je af stapt van een stooklijn en de unit vast in stelt de 40graden? Stopt die dan ook voor de 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ErnstvV schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:53:
[...]

Wat doet die als je af stapt van een stooklijn en de unit vast in stelt de 40graden? Stopt die dan ook voor de 40 graden?
Ja ik had de storing nog niet opgezocht omdat het toch onder garantie gerepareerd moet worden (duurt lang), maar de buiten unit geeft verkeerde temperatuur door naar binnen. Daardoor gaat hij steeds uit. Probleem ook direct opgelost. Niet zo goed voor de levensduur een half jaartje pendelen.

Ik zal er even achteraan dat het nu snel gefixt moet worden

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Is er echt een sensor defect of zitten er misschien twee verkeerd om? Je kunt best wat informatie uit de user interface module krijgen, twee draden om wisselen is nog wel een keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Omebas schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:38:
[...]

Het kunnen tyleen slangen zijn.
Tyleen slangen zijn zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
ErnstvV schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:47:
Is er echt een sensor defect of zitten er misschien twee verkeerd om? Je kunt best wat informatie uit de user interface module krijgen, twee draden om wisselen is nog wel een keer gedaan.
hmm ja zal nog een keertje kijken vd week.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
Gary199 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:42:
[...]

20mm Aanvoer en Retour ? Lengte van deze leidingen ?
Hoeveel liter water/uur moet daar door ?
20mm met welke binnen-diameter ?
Ik ga het parralel doen, na tip hier.
Dus 28mm aanvoer en retour vanuit warmtepomp.

Beneden direct op verdeler, 5 uitgangen.
Naar boven via 20mm, naar verdeler boven. Ik denk 4 a 5m lengte.

Oude buizen, binnen diameter onbekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verkeerslicht schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:49:
[...]

Sorry, ik kan je (nog) niet helpen, gezien ik mijn Ferroli nog niet draaiende heb. Met drie van die kleine koters om me heen gaan de projectjes niet zo rap als ik zou willen :P
Technisch gezien komt de machine denk ik overeen met de https://www.ferroli.com/nl/products/Warmtepompen/rvl-i
Een generatie ouder dus dan de machine die ik heb.

Ik weet dat @Carboy54 professionele Ferroli Midea ervaring heeft. Misschien kan hij jou wel info verschaffen.
Ik heb een aantal Airwells geleverd en gemonteerd ook van Midea. Het apparaat is zeker niet verkeerd. Alleen willen ze 32 Ah aansluiten op ons net over 1 fase 8)7 dus moet de hele boel worden aangepast. Klanten zijn tevreden over de prestaties alleen ben ik het niet over de importeurs van deze merken en ben er dus mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
The_Woesh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:47:
[...]

Ik ga het parralel doen, na tip hier.
Dus 28mm aanvoer en retour vanuit warmtepomp.

Beneden direct op verdeler, 5 uitgangen.
Naar boven via 20mm, naar verdeler boven. Ik denk 4 a 5m lengte.

Oude buizen, binnen diameter onbekend.
Serieel zou denk ik ook geen goede reden voor zijn. Die 20mm lijkt magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7-at8pc4nzUE6VzhNfNZfC_AYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sfg2pQJnsTsIR2VK1qT0rrvT.jpg?f=fotoalbum_large

Toedertijd had ik alpex 16mm besteld, 20mm en 26mm. De buizen naar de verdeler zijn26mm, de buizen voor warm water 20mm en de buizen naar de radiatoren zijn 16mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
DutchWing schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:52:
[...]

Tyleen slangen zijn zwart.
Zijn die half transparante pe buizen dan geen polyethyleen. Binnenzijde is vies daarom bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Wat je kan proberen is om die leidingen even met een doekje af te nemen, en zien of er ergens tekst op gedrukt staat waar je info uit kan halen.

Ik was eerst ook bang dat het bij mij niet-diffusiedichte leidingen waren (grijs, en dan schijnt het tyleen te kunnen zijn). Na even schoonmaken en met een telefooncamera achterlangs vond ik ik een opdruk: "Evoh nach DIN4729" Wat aangeeft dat het diffusiedicht is. Scheelt weer iets aan hoofdzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Omebas schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:07:
[...]

Zijn die half transparante pe buizen dan geen polyethyleen. Binnenzijde is vies daarom bruin.
Dat klopt inderdaad,

Ik bedoelde eigenlijk dat de zwarte tyleen slangen altijd niet diffusiedicht zijn.

De kunststof slangen zijn inderdaad polyetheen (PE) / polyethyleen slangen echter met een zuurstofdiffusie dichte/remmende laag, veelal PE-RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
verkeerslicht schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:10:
[...]

Wat je kan proberen is om die leidingen even met een doekje af te nemen, en zien of er ergens tekst op gedrukt staat waar je info uit kan halen.

Ik was eerst ook bang dat het bij mij niet-diffusiedichte leidingen waren (grijs, en dan schijnt het tyleen te kunnen zijn). Na even schoonmaken en met een telefooncamera achterlangs vond ik ik een opdruk: "Evoh nach DIN4729" Wat aangeeft dat het diffusiedicht is. Scheelt weer iets aan hoofdzorgen.
Goede tip.

Ik kan inderdaad iets lezen.

PPR 12x2.0 911

Verder kom ik niet... andere leidingen kan ij nog geen opschrift vinden.

PPR staat volgens google voor PolyPropyleen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEUok1pLbxb2NrR1MBvowvUI6uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8trfTE1B4tBcdc2UM22ds0sn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

The_Woesh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:45:
[...]

Goede tip.

PPR 12x2.0 911

[Afbeelding]
Ik zou wel serieus overwegen om die meuk te laten vervangen door een loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
The_Woesh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:45:
[...]

Goede tip.

PPR 12x2.0 911

[Afbeelding]
Jammer, kan ik niks zinnigs over zeggen. 10mm 8mm intern is wel karig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:07:
[...]

Jammer, kan ik niks zinnigs over zeggen. 10mm intern is wel karig.
Is het 8 of 10mm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Voor mensen met een Engelmann of Elster warmtemeter. Ik ben bezig met een ESP bordje om de warmtemeter uit te lezen en inmiddels met succes. Geen dure raspberry pi of moeilijk gedoe met libraries en te bouwen met arduino/platformio.

Voor geïnteresseerden:
verkeerslicht in "Warmtemeter Sensostar U met ESP uitlezen + API/MQTT"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
Carboy54 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:32:
[...]

Waarom zijn zuurstof dichte slangen een harde vereiste?
Heb hier zwarte tyleen vvw door 't hele huis, vanaf de bouw (`79) maar geen enkel probleem mee.
Just curious, Als ik ooit de vloer eruit trek komt er wss wel nieuwe vvw, maar 't werkt al 5 jaar prima met een WP.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Baapje327 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:29:
[...]

Waarom zijn zuurstof dichte slangen een harde vereiste?
Heb hier zwarte tyleen vvw door 't hele huis, vanaf de bouw (`79) maar geen enkel probleem mee.
Just curious, Als ik ooit de vloer eruit trek komt er wss wel nieuwe vvw, maar 't werkt al 5 jaar prima met een WP.
Je krijgt van die slijmerige drab en dingen die van ijzer zijn in je systeem gaan/blijven roesten. Das wat er bij de meeste die 40 jaar geleden veur weimig tyleen in de vloer hebben laten leggen ipv de goede buis.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 29-04-2023 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:40
@verkeerslicht

ik heb dezelfde wp eerst een 8 en later de buitenunit omgewisseld voor een 6kw dit omdat van de 8 het minimale termische vermogen rond de 4 kw lag en voor mij veel te hoog was en dus ook ging pendelen.

de warmtepomp kan ook ingesteld worden hoeveel overshoot in de aanvoer temperatuur hji accepteerd heb je deze al hoger gezet?

de pomp snelheid kan je in de binnenunit zelf instellen met een knopje op de pomp via de regelaar is verder niks hiervoor in te stellen.
het kan best zijn dat hij zn flow niet kwijt kan en de aanvoertemperatuur te snel oploopt en hij uit gaat.
convectoren hebben doorgaans veel minder inhoud tov paneelradiatoren, wellicht is je systeeminhoud te klein?

verder draait hij bij mij goed, ik verwarm het gehele jaar mijn woning met de wp en de ketel gebruik ik alleen voor warm tapwater, welliswaar draait hij bij mij wel op lage temperatuur.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:41
MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:01:
@KeFFeR1208 Ga je nu echt een merk kiezen op de kleur buiten? Je kan die unit altijd (laten) spuiten of wrappen. Daar zou ik echt de keuze niet vanaf laten hangen.

Al wil ik een Vaillant. en die heeft toevallig een fraaie kleur. Maar dat bepaalt niet mijn keuze.
Nog nooit gehoord dat je die dingen kunt wrappen dus zal dat eens uitzoeken, bedankt. Spuiten ga ik niet aan beginnen, dat ding staat in weer en wind dus dat valt er na een paar jaar vanaf. Er valt gelukkig genoeg te kiezen in niet-witte buitenunits dus de zelf opgelegde beperking valt mee ;)
Ik zie dat je ze ook levert, neem binnenkort even contact met je op!
DutchWing schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:19:
[...]

Mijn voorkeur is:
- Nibe. (Geen ervaring met helpdesk)
- Mitsubishi. (Goede helpdesk)
- Vaillant. (Goede helpdesk)
- Panasonic. (Geen ervaring met helpdesk)
- Daikin. (Helpdesk beetje traag)
- Viessmann. (Helpdesk beetje traag)
Bedankt voor je suggesties! Mag ik vragen waarom je zoveel ervaring hebt met verschillende merken? Ben je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KeFFeR1208 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:01:
[...]

Nog nooit gehoord dat je die dingen kunt stappen dus zal dat eens uitzoeken, bedankt. Spuiten ga ik niet aan beginnen, dat ding staat in weer en wind dus dat valt er na een paar jaar vanaf. Er valt gelukkig genoeg te kiezen in niet-witte buitenunits dus de zelf opgelegde beperking valt mee ;)
Als je hem bij een professionele spuiter laat doen blijdt het er langer en betee op zitten dan dat vleugje verf wat er fabriek af op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
flippy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:06:
[...]

Je krijgt van die slijmerige drab en dingen die van ijzer zijn in je systeem gaan/blijven roesten. Das wat er bij de meeste die 40 jaar geleden veur weimig tyleen in de vloer hebben laten leggen ipv de goede buis.
Snap dat 't niet handig is om aan te leggen nu, maar 40 jaar terug was 't volgens mij de standaard. Tis soms wat 't is, en kun je 't niet echt aanpassen tenzij je de hele vloer eruit trekt.

Maar het is toch geen harde vereiste? Dat bedoelde ik meer, niet optimaal wellicht, maar 't werkt prima.

Heb hier 12 groepen 20mm slang liggen, 14mm binnenkant, en krijg de tent gewoon warm met een stooklijn 24-28.
Max flow is zelfs nog 20 l/m ivm ketel installateur die een stuk 20mm flex heeft aangelegd. (staat op de planning om te fixen). Dus kan nog optimaler. Maar heb niet 't idee dat de tyleenslangen een issue zijn.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Baapje327 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:41:
[...]

Snap dat 't niet handig is om aan te leggen nu, maar 40 jaar terug was 't volgens mij de standaard.
Vroeger wisten ze het ook dat het niet goed was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

flippy schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:58:
[...]

Vroeger wisten ze het ook dat het niet goed was.
Het complete plaatje:

https://www.volkmanservic.../actueel/zuurstofdiffusie

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Roeien met de riemen die je hebt of kunt krijgen.
Nieuwe tijd, nieuwe materialen. De Solex is een E-bike geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Laatst online: 18-09 14:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1 ... 20 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)