L/L is goedkoper maar geeft "gebrekkig" comfortverkeerslicht schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:28:
[...]
Ik zou de mogelijkheid zeker open houden om het met WP te kunnen redden zonder lucht/lucht. Dus voor genoeg capaciteit zorgen voor je volledige huis. Je huidige elektriciteitsverbruik en je stookgedrag kunnen iets zeggen over het benodigde vermogen. Eventueel historisch gasverbruik over een jaar waarin je nog geen airco's had.
Voor merk-advies zou ik zeggen, kies een beproefd merk wat veel gebruikt wordt en hier goed bekend staat. Mitsubishi en Panasonic zijn erg geliefd. Dus veel kennis, onderdelen enz.
Let wel: ad hoc stoken zoals met L/L leent zich L/W niet zo voor. Indien je 24/7 stookt zou een L/W iets efficiënter kunnen zijn, want meer afgifte-oppervlak dan een airco waardoor je wegkomt met lagere stooktemperaturen.
Een lucht lucht warmtepomp draait 24/7? Bijzondere opmerking.Gary199 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:18:
[...]
Een WP heeft geen opwarmtijd, die draait 24/7
Nee, als je goed leest bedoelt @The_Woesh dat je direct het effect voelt van een lucht lucht warmtepomp. Dus zodra je hem aanzet voel je direct de warmte.
Jouw opmerking van een WP die geen opwarmtijd heeft klopt wellicht wel maar gaat vooral om lucht/water en is een vreemde opmerking in deze context.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
En dan zijn er ook nog steeds mensen (zoals ik...) die 's nachts de L/W warmtepomp gewoon uit zetten (nachtverlaging toepassen).
Dat een L/W WP 24/7 draait is dus ook niet altijd waar....
Ik heb afgelopen winter een paar weken 24/7 gedraaid en het verbruik lag daarmee onnodig veel hoger dan wanneer hij gewoon een groot deel van de nacht uit is.
Ik heb afgelopen winter een paar weken 24/7 gedraaid en het verbruik lag daarmee onnodig veel hoger dan wanneer hij gewoon een groot deel van de nacht uit is.
Het ligt heel erg aan je huis of je hem 24/7 aan laat. Hier ook 24/7 aan dat is is even duur in verbruik dan snachts uit. Hier gewone radiatoren maar echt alle buizen liggen in de cement dekvloer. Voor je het betonnen skelet van een huis op 20 graden hebt duurt even maar daarna is het ook je accu/buffer. Ik zeg altijd wij hebben een thermisch traag huis zowel in opwarmen als afkoelen.
snameroc
Ik vond het geen vreemde opmerking. Zoals ik hem las gaf @The_Woesh aan dat het voordeel van een L/L de snelle opwarmtijd (snel comfortabel) waarop @Gary199 reageerde dat je daar met een L/W geen last van hebt omdat die continue draait, continue comfort.evleerdam schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:10:
[...]
Een lucht lucht warmtepomp draait 24/7? Bijzondere opmerking.
Nee, als je goed leest bedoelt @The_Woesh dat je direct het effect voelt van een lucht lucht warmtepomp. Dus zodra je hem aanzet voel je direct de warmte.
Jouw opmerking van een WP die geen opwarmtijd heeft klopt wellicht wel maar gaat vooral om lucht/water en is een vreemde opmerking in deze context.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Gary199 : Ik bedoel inderdaad het comfort van snelle reactie. Wij vinden overdag 17 prima als we er zijn, maar als oma langs komt zet ik hem hoger en is de lucht in no time 20. Als we er niet zijn staat alles uit.Een WP heeft geen opwarmtijd, die draait 24/7
@verkeerslicht : Ik zal naar de meerprijs kijken, maar het wordt ook een budget kwestie. Ik heb voor 13kw aan L/L, daar kan ik het hele huis mee doen. Het gaat mij primair erom dat ik de badkamer ivm met vocht verwarm en de vloer beneden. comfort L/L is erg goed, maar je moet ze alleen niet op maximaal zetten ivm met blaas geluid, ik denk dat een warme vloer hier ontzettend bij gaat helpen.Ik zou de mogelijkheid zeker open houden om het met WP te kunnen redden zonder lucht/lucht.
Ik ga inderdaad voor 24/7 op de L/W dus ik wil ook geen overcapaciteit.
Ik krijg meerdere Panasonic tips, er is ook een speciaal forum voor dus ik ga eerst die even uitpluizen.
[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 26-04-2023 08:17 ]
De prijs van een WP met hoger vermogen is niet veel hoger als je bedenkt dat de subsidie ook toeneemt voor grotere WP's (tot een zeker limiet). Ook als je het laat doen is de prijs van de WP zelf niet meer de belangrijkste kostenpost.The_Woesh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:15:
[...]
@verkeerslicht : Ik zal naar de meerprijs kijken, maar het wordt ook een budget kwestie. Ik heb voor 13kw aan L/L, daar kan ik het hele huis mee doen. Het gaat mij primair erom dat ik de badkamer ivm met vocht verwarm en de vloer beneden. comfort L/L is erg goed, maar je moet ze alleen niet op maximaal zetten ivm met blaas geluid, ik denk dat een warme vloer hier ontzettend bij gaat helpen.
Ik ga inderdaad voor 24/7 op de L/W dus ik wil ook geen overcapaciteit.
Ik krijg meerdere Panasonic tips, er is ook een speciaal forum voor dus ik ga eerst die even uitpluizen.
13kW is een enorme hoop vermogen en vermoedelijk veelste veel voor L/W, zelfs al zou je ooit zonder L/L stoken.
Ik zou aanraden om erachter te komen wat je werkelijk benodigde vermogen is. Als je toch het pad inslaat van L/W is het zonde om het half te doen (al is het uiteraard je eigen keuze
Overcapaciteit is niet erg, te hoog minimum vermogen wel.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Hoe je het bekijktevleerdam schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:10:
[...]
Niet stoken kost niets. halve dag aan halve dag uit kan prima. Is wel een jojo, dat wel.ocaj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:12:
En dan zijn er ook nog steeds mensen (zoals ik...) die 's nachts de L/W warmtepomp gewoon uit zetten (nachtverlaging toepassen).
Wat iemand wil.
Nachtverlaging vereist ook een andere stooklijn, omdat je weer moet "opstoken". Dus het kan zijn dat jouw 24/7 test niet zo optimaal is geweest.ocaj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:12:
Op welke manier wijkt een stooklijn bij nachtverlaging af van de gebruikelijk instelling?verkeerslicht schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:56:
[...]
Nachtverlaging vereist ook een andere stooklijn, omdat je weer moet "opstoken". Dus het kan zijn dat jouw 24/7 test niet zo optimaal is geweest.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Zonder definitie is er geen inzicht in een "gebruikelijke" instelling. Evenmin als een verwijzing naar "normaal" gebruik. 24/7 geeft de warmte af d.m.v. een lagere gemiddelde water temperatuur. ( tijd x temp )RobEppink schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:04:
[...]
Op welke manier wijkt een stooklijn bij nachtverlaging af van de gebruikelijk instelling?
Toepassen nachtverlaging = "gas denken"
Voor wat meer idee gewoon verder lezen ..
[ Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 26-04-2023 10:12 ]
Bij een stooklijn die de hoogst mogelijke cop haalt, is het heel moeilijk om het huis op te warmen. De stooklijn staat dan zodanig ingesteld dat alleen het warmteverlies door de wp geleverd wordt. Dan is er weinig over om ook nog de thermische massa op te warmen.RobEppink schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:04:
[...]
Op welke manier wijkt een stooklijn bij nachtverlaging af van de gebruikelijk instelling?
Met nachtverlaging moet je de stooklijn dus iets hoger instellen.
Nah daar ben ik het niet mee eens.
Vooral in het voor- of naseizoen: je kan kiezen tussen de hele nacht pendelen of in de voormiddag een lange run (op dezelfde Ta) om het huis 's middags warm te krijgen. Waarbij de lange run bijvoorbeeld resulteert in meer eigenverbruik icm zonnepanelen en mogelijk hogere COP ivm hogere buitentemperatuur.
Helemaal als je huis makkelijk opwarmt door de zon is het zonde als je s nachts de hele nacht je huis hebt warmgehouden.
Als het buiten vriest is het een ander verhaal: als je Ta significant hoger moet met nachtverlaging, is het al snel niet meer efficiënt inderdaad.
Maar onder sommige omstandigheden kan een nachtverlaging met een WP geen gekke keus zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 26-04-2023 10:19 ]
Bij nachtverlaging daalt de temperatuur, dat moet gecompenseerd worden met een hogere Ta.RobEppink schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:04:
[...]
Zonder nachtverlaging hoef je alleen maar de temperatuur vast te houden.
m.a.w. Als je zonder aanpassingen kan overstappen op nachtverlaging was de stooklijn niet ideaal ingeregeld voor 24/7
edit: Terechte nuance van @marcop23. Al zul je op zo'n moment de Ta dus iets hoger moeten zetten waardoor het pendelen ook al iets tegengegaan wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 26-04-2023 10:35 ]
Nachtverlaging is iets anders dan selectief stoken met het doel tijdelijk stoken zo goed mogelijk over de gehele dag te verdelen. Doel is de woning te verwarmen, niet als 1e een zo laag mogelijke COP te behalen. Dan beter de WP uit.marcop23 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:16:
[...]
Nah daar ben ik het niet mee eens.
Vooral in het voor- of naseizoen: je kan kiezen tussen de hele nacht pendelen of in de voormiddag een lange run (op dezelfde Ta) om het huis 's middags warm te krijgen. Waarbij de lange run bijvoorbeeld resulteert in meer eigenverbruik icm zonnepanelen en mogelijk hogere COP ivm hogere buitentemperatuur.
Helemaal als je huis makkelijk opwarmt door de zon is het zonde als je s nachts de hele nacht je huis hebt warmgehouden.
Als het buiten vriest is het een ander verhaal: als je Ta significant hoger moet met nachtverlaging, is het al snel niet meer efficiënt inderdaad.
Maar onder sommige omstandigheden kan een nachtverlaging met een WP geen gekke keus zijn.
Leven als hippies in de 60'er jaren kan natuurlijk, is niets mis mee.
We zitten hier op Tweakers hè, waarbij we graag alles er uit persen wat er te halen valtGary199 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:27:
[...]
Nachtverlaging is iets anders dan selectief stoken met het doel tijdelijk stoken zo goed mogelijk over de gehele dag te verdelen. Doel is de woning te verwarmen, niet als 1e een zo laag mogelijke COP te behalen. Dan beter de WP uit.
Leven als hippies in de 60'er jaren kan natuurlijk, is niets mis mee.
Vannacht was het een koude nacht, dus ondanks stille modus toch een aantal defrosts gehad met de Elga 4KW met 50L buffervat in de retour. Tijdens zo'n defrost schakelt de Elga altijd de gasketel even bij (zie screenshot HW rond 08:30 is er ook even gedoucht))
Is dit noodzakelijk? De bivalente temperatuur (HP000) staat op 2 graden. Kun je het al dan niet bijschakelen van de gasketel tijdens een defrost beïnvloeden? En dan wél de gasketel laten bijschakelen als de buitentemperatuur onder de ingestelde bivalente temperatuur komt?
Is dit noodzakelijk? De bivalente temperatuur (HP000) staat op 2 graden. Kun je het al dan niet bijschakelen van de gasketel tijdens een defrost beïnvloeden? En dan wél de gasketel laten bijschakelen als de buitentemperatuur onder de ingestelde bivalente temperatuur komt?
/f/image/ohbChLpGyt3u0HJQxxJsMkGy.png?f=fotoalbum_large)
De elga vind dat het nodig is. Of dat echt zo is valt te betwijfelen maar het elga systeem is nu eenmaal zo opgezet zodat je niet zonder gasketel kan. Dus in dat oogpunt heb je niet veel keus met een hybride systeem.connos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:57:
Vannacht was het een koude nacht, dus ondanks stille modus toch een aantal defrosts gehad met de Elga 4KW met 50L buffervat in de retour. Tijdens zo'n defrost schakelt de Elga altijd de gasketel even bij (zie screenshot HW rond 08:30 is er ook even gedoucht))
[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mijn L/L draait hier gewoon 24/7 onder de 5 graden buiten. Anders haal je gewoon geen comfort niveau en stook je je te pletter met een lage Cop om niet alleen de lucht maar ook de massa op te warmen van je huis. Bij echte koude, lees vorst is L/L het net niet met defrosts zonder buffer, hoge blaasstanden om het verbruik niet omhoog te jagen of lage fanstand en een hoog verbruik. In deze tijd van het jaar is het top.evleerdam schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:10:
[...]
Ik raad geen mens meer aan na 3 jaar gebruik L/L voor verwarmen te gebruiken. Iets meer investeren en L/W met het comfort van de oude HR Ketel.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2023 11:28 ]
De Elga Ace stuurt een stooksignaal naar de ketel/backup als de Ta onder de 18 graden komt, wat tijdens de defrosts kan gebeuren. Dit kan je niet veranderen op de Elga Ace voor zover ik weet (wel geprobeerd), hij negeert in dit geval de bivalente temperatuur en andere WP/ketel switchlogica.connos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:57:
[Afbeelding]
Wat wel kan is eventueel een wachttijd op de CV-ketel instellen, dat heb ik hier gedaan op onze Intergas HREco. In mijn geval heb ik een wachttijd ingesteld van 3 minuten, de Elga Ace stuurt bij ons ongeveer 1 minuut een stooksignaal naar de ketel als de defrost al zo goed als klaar is. De wachttijd bespaart bij ons toch 0,1 m3 gas per defrost, wat best aantikt over een heel stookseizoen. Uiteraard scheelt het aan de andere kant wat stroom, maar dat is met de COP erbij ws een stuk goedkoper.
Kijk dus even in de handleiding van je CV-ketel hoe je een wachttijd kunt instellen. Mocht je ook een Intergas HREco hebben en er niet uitkomen, stuur me dan een PM.
[ Voor 9% gewijzigd door RulazZ op 26-04-2023 11:39 ]
Laatste paar dagen in de ochtend H62 storing op een WH-MDC05F3E5 , staat wel rond te pompen op 54 watt door de lage temp. Na een reset (spanning er af en na 15 sec er weer op) start hij elke keer netjes op. Heeft het zin om de stromingsschakelaar te demonteren en schoon te maken? Deze zit best wel verstopt, en moet je het 1 en ander eerst demonteren, dus heeft het zin om dit te proberen? Druk is 1,5 bar, unit staat (boven) op het dakterras.
Ook geplaatst in: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Ook geplaatst in: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Maar jij hebt wellicht die air-conditioning allemaal 'terugverdiend ze hangen er nog wel een tijdje.MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:23:
[...]
Mijn L/L draait hier gewoon 24/7 onder de 5 graden buiten. Anders haal je gewoon geen comfort niveau en stook je je te pletter met een lage Cop om niet alleen de lucht maar ook de massa op te warmen van je huis. Bij echte koude, lees vorst is L/L het net niet met defrosts zonder buffer, hoge blaasstanden om het verbruik niet omhoog te jagen of lage fanstand en een hoog verbruik. In deze tijd van het jaar is het top.
Ik raad geen mens meer aan na 3 jaar gebruik L/L voor verwarmen te gebruiken. Iets meer investeren en L/W met het comfort van de oude HR Ketel.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dat heb ik al geprobeerd. Parameter HP030 staat op 5 minuten, maar dat wordt hier genegeerd lijkt 't wel. Maakt 't bij jou wel verschil als je HP030 op 0 of op 3 zet? Hier trouwens een Tzerra Ace CW5 die via opentherm aan de Elga hangt.RulazZ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:32:
[...]
De Elga Ace stuurt een stooksignaal naar de ketel/backup als de Ta onder de 18 graden komt, wat tijdens de defrosts kan gebeuren. Dit kan je niet veranderen op de Elga Ace voor zover ik weet (wel geprobeerd), hij negeert in dit geval de bivalente temperatuur en andere WP/ketel switchlogica.
Wat wel kan is eventueel een wachttijd op de CV-ketel instellen, dat heb ik hier gedaan op onze Intergas HREco. In mijn geval heb ik een wachttijd ingesteld van 3 minuten, de Elga Ace stuurt bij ons ongeveer 1 minuut een stooksignaal naar de ketel als de defrost al zo goed als klaar is. De wachttijd bespaart bij ons toch 0,1 m3 gas per defrost, wat best aantikt over een heel stookseizoen. Uiteraard scheelt het aan de andere kant wat stroom, maar dat is met de COP erbij ws een stuk goedkoper.
Kijk dus even in de handleiding van je CV-ketel hoe je een wachttijd kunt instellen. Mocht je ook een Intergas HREco hebben en er niet uitkomen, stuur me dan een PM.
Sorry, ik las niet goed, jij hebt de vertraging in de gasketel ingesteld en dus niet in de Elga. Heb de manual van de Tzerra doorgeploegd, maar er is dus geen mogelijkheid om een wachttijd in te stellen afaik. So be it. Dank vooor het meedenken!
[ Voor 9% gewijzigd door connos op 26-04-2023 12:12 ]
Nee hoor. Scheelt mij 3 tientjes per maand tot nu toe (heb nog 2 jaar oude luxe tarieven). Had maar een gasverbruik van 950m3 met 450 voor SWW.GudZ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:56:
[...]
Maar jij hebt wellicht die air-conditioning allemaal 'terugverdiend ze hangen er nog wel een tijdje.
Nachtverlaging is wel een interessante discussie bij ons thuis
. Ik hou het liefst 24/7 stookgedrag aan, maar WAF vindt dat het 's nachts wel uit mag (denkt dat het zuiniger is).
Even de situatie bij ons in deze tijd waar Tb slingert tussen 6 en 12 C.
De situatie met onze Pana 9j is dat die eigenlijk perfect draait. Nu alweer sinds zondag één lange run op laagste verbruik (400W zegt Pana, S0 meter zegt 500W)) en ingesteld op dT van 5 graden en dan Ta van rond de 30 C wat een huistemperatuur van rond 20 C betekent (VVW en radiatoren).
Als ik de WP aan laat staan verbruikt die tussen zeg 24:00 en 07:00 dus totaal zo'n 3,5 kWh. En is het om 07:00 gewoon een prima temperatuur in huis.
Maar als ik de WP uitzet (Ta verlagen heeft geen zin want Pana kan niet lager dan 500W verbruik en zal gaan pendelen en dat wil ik niet) om 24:00 en weer aan om 07:00 dan is het in huis een graad lager en de WP start met meer verbruik wat zo'n 5 tot 6 uur kost voor het weer naar 500W is gezakt en huis weer op 20C is.
Ik wilde het nog een keer precies meten qua verbruik, maar het zal weinig verschil zijn. Dus voorlopig doe ik niet aan nachtverlaging (ik bedien de knoppen
).
Zie de temps...
/f/image/bELvU6etC1xbbokakARquUSk.png?f=fotoalbum_large)
Verder pruttelt de rest ook rustig mee: de compressor op 19 Hz, en pomp op rond 10 L/min, COP op 5,5 tot 8 (vlgs Pana).
Voor de duidelijkheid: ik gebruik dus geen thermostaat en ook geen WAR. Gewoon simpel de Ta graadje hoger als het warmer moet (dat is wel WAF approved
)
Ik probeer WAF te overtuigen niet uit te zetten 's nachts maar pleit is nog niet gewonnen
De situatie met onze Pana 9j is dat die eigenlijk perfect draait. Nu alweer sinds zondag één lange run op laagste verbruik (400W zegt Pana, S0 meter zegt 500W)) en ingesteld op dT van 5 graden en dan Ta van rond de 30 C wat een huistemperatuur van rond 20 C betekent (VVW en radiatoren).
Als ik de WP aan laat staan verbruikt die tussen zeg 24:00 en 07:00 dus totaal zo'n 3,5 kWh. En is het om 07:00 gewoon een prima temperatuur in huis.
Maar als ik de WP uitzet (Ta verlagen heeft geen zin want Pana kan niet lager dan 500W verbruik en zal gaan pendelen en dat wil ik niet) om 24:00 en weer aan om 07:00 dan is het in huis een graad lager en de WP start met meer verbruik wat zo'n 5 tot 6 uur kost voor het weer naar 500W is gezakt en huis weer op 20C is.
Ik wilde het nog een keer precies meten qua verbruik, maar het zal weinig verschil zijn. Dus voorlopig doe ik niet aan nachtverlaging (ik bedien de knoppen
Zie de temps...
/f/image/bELvU6etC1xbbokakARquUSk.png?f=fotoalbum_large)
Verder pruttelt de rest ook rustig mee: de compressor op 19 Hz, en pomp op rond 10 L/min, COP op 5,5 tot 8 (vlgs Pana).
Voor de duidelijkheid: ik gebruik dus geen thermostaat en ook geen WAR. Gewoon simpel de Ta graadje hoger als het warmer moet (dat is wel WAF approved
Ik probeer WAF te overtuigen niet uit te zetten 's nachts maar pleit is nog niet gewonnen
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Je kan een vertragingsrelais tussen het stuursignaal drukken. Dat vertraagt de opstart van de ketel, als je relais ruim genoeg instelt kan je daardoor voorkomen dat ie inkomt bij een korte vraag maar bij een storing wel aanslaat. Kan niet garanderen dat de elga niet over de zeik gaat als watertemperatuur te ver inkakt.connos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:59:
[...]
Dat heb ik al geprobeerd. Parameter HP030 staat op 5 minuten, maar dat wordt hier genegeerd lijkt 't wel. Maakt 't bij jou wel verschil als je HP030 op 0 of op 3 zet? Hier trouwens een Tzerra Ace CW5 die via opentherm aan de Elga hangt.
Sorry, ik las niet goed, jij hebt de vertraging in de gasketel ingesteld en dus niet in de Elga. Heb de manual van de Tzerra doorgeploegd, maar er is dus geen mogelijkheid om een wachttijd in te stellen afaik. So be it. Dank vooor het meedenken!
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zoals ik al aangaf: op de Elga Ace instellingen aanpassen doet hier niks mee, de backupvraaglogica tijdens defrosts heeft hier helaas lak aan. HP030 heb ik inderdaad ook geprobeerd alvorens het op de CV-ketel in te stellen. Zou mooi zijn als dit wel aan de kant van de Elga Ace zou kunnen. Anders wat @flippy zegt, al weet ik niet hoe je een Relais in OpenTherm koppeling kan zetten, misschien een OpenTherm Gateway ertussen en dan iets programmeren?connos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:59:
[...]
Dat heb ik al geprobeerd. Parameter HP030 staat op 5 minuten, maar dat wordt hier genegeerd lijkt 't wel. Maakt 't bij jou wel verschil als je HP030 op 0 of op 3 zet? Hier trouwens een Tzerra Ace CW5 die via opentherm aan de Elga hangt.
Eventueel zou je eens een keertje kunnen kijken hoe een defrost verloopt qua aanvoertemperatuur door tijdens een defrost bij de binnenunit te zitten, al zal dat waarschijnlijk pas tijdens het volgende stookseizoen weer overdag zijn. Als de Ta slechts kort onder de 18 graden komt, zou je ook kunnen proberen om de flow iets te verhogen of een iets hogere Ta te gebruiken (COP wordt dan wel lager) zodat de Ta niet meer onder de 18 graden komt tijdens een defrost. En anders gewoon accepteren dat er een beetje gas verbruikt wordt tijdens defrosten helaas.
[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 26-04-2023 12:40 ]
Jojo klinkt niet goed en niet wenselijk.Gary199 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:47:
[...]
Niet stoken kost niets. halve dag aan halve dag uit kan prima. Is wel een jojo, dat wel.
Wat iemand wil.
Wat veel mensen hier lijken te doen is 24/7 een constante temperatuur. Wij vinden dat niet prettig. In de ochtend is het voldoende als net de kou er af is. Overdag dan 20 graden en in de avond als je wat minder actief bent dan is 20,5 wel prettig.
Oftewel: Ons wens-patroon is zo dat hij vanaf 22:00 gewoon uit kan en als hij er dan voor zorgt dat in de ochtend de kou eraf is, dan is dat prima.
Wat ik doe is dat ik hem om 22:00 naar 18 graden zet, dan gaat hij altijd uit. Vanaf middernacht gaat hij weer naar 19 graden. Afhankelijk van hoe koud het 's nachts is zakt op enig moment (of niet) de temperatuur tot 19 graden en dan gaat hij 19 graden warm houden.
Dat levert me in het stookseizoen runs op die ergens in de nacht tussen ca 2:00 en 7:00 beginnen en om 22:00 eindigen. Niks, geen ge-jojo dus, gewoon een lichte temperatuurschommeling tussen de 19 ('s nachts) en 20,5 in de avond.
Ik heb trouwens de stooklijn op automatisch staan, dat doet Mistubishi verder prima. Toen ik een paar weken lang hem 's nachts heb laten doorlopen zat ik echt structureel 8-10kWh per dag hoger, dus na 2 weken ben ik dat experiment maar weer gestaakt.
Lijkt me prima als de WP doet wat wordt verlangd en nog zuiniger ook.ocaj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:47:
[...]
Jojo klinkt niet goed en niet wenselijk.
Wat veel mensen hier lijken te doen is 24/7 een constante temperatuur. Wij vinden dat niet prettig. In de ochtend is het voldoende als net de kou er af is. Overdag dan 20 graden en in de avond als je wat minder actief bent dan is 20,5 wel prettig.
Oftewel: Ons wens-patroon is zo dat hij vanaf 22:00 gewoon uit kan en als hij er dan voor zorgt dat in de ochtend de kou eraf is, dan is dat prima.
Wat ik doe is dat ik hem om 22:00 naar 18 graden zet, dan gaat hij altijd uit. Vanaf middernacht gaat hij weer naar 19 graden. Afhankelijk van hoe koud het 's nachts is zakt op enig moment (of niet) de temperatuur tot 19 graden en dan gaat hij 19 graden warm houden.
Dat levert me in het stookseizoen runs op die ergens in de nacht tussen ca 2:00 en 7:00 beginnen en om 22:00 eindigen. Niks, geen ge-jojo dus, gewoon een lichte temperatuurschommeling tussen de 19 ('s nachts) en 20,5 in de avond.
Ik heb trouwens de stooklijn op automatisch staan, dat doet Mistubishi verder prima. Toen ik een paar weken lang hem 's nachts heb laten doorlopen zat ik echt structureel 8-10kWh per dag hoger, dus na 2 weken ben ik dat experiment maar weer gestaakt.
Als je een heel precieze stooklijn hebt, volgt deze precies het warmteverlies en is het afgiftevermogen dus steeds afgestemd daarom. Er is dan geen "overcapaciteit" om een ruimte even warm te stoken als deze afgekoeld is.RobEppink schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:04:
[...]
Wil je nachtverlaging toepassen, moet je dus een iets hogere Ta kiezen, zodat het afgiftevermogen groter wordt en je zo je ruimte wel warm kunt stoken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Klopt dit nou helemaal, volgens mij hoeft dat niet perse ? Als je snachts niet stookt dan is bij mij de vloer / beton een stuk kouder. De warmtepomp start dan in de ochtend weer op, en krijgt dan ineens water van +- 18-20 graden retour uit de vloer. Ondanks dat de stooklijn dan nog steeds op "zuinig" staat ingesteld, gaat de compressor toch flink optoeren (en dus meer vermogen leveren) om het water wat hij ziet weer naar zijn gewenste aanvoer temperatuur (Ta) te krijgen. Dus je ziet dan dat hij naar 65 Hz gaat (bijna vol vermogen) en dan na 20-30 minuten langzaam terugzakt tot meestal 25-20 Hz en op zijn minimum vermogen blijft doorpruttelen (opgenomen vermogen 500 Watt, afgegeven +- 2000-2500W) afhankelijk van het weer.Blihi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:08:
[...]
Als je een heel precieze stooklijn hebt, volgt deze precies het warmteverlies en is het afgiftevermogen dus steeds afgestemd daarom. Er is dan geen "overcapaciteit" om een ruimte even warm te stoken als deze afgekoeld is.
Wil je nachtverlaging toepassen, moet je dus een iets hogere Ta kiezen, zodat het afgiftevermogen groter wordt en je zo je ruimte wel warm kunt stoken.
En zo gaat het dus. Het Beest gaat deels naar eigen "inzicht" met de stooklijn om.Lollercopter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:29:
[...]
Klopt dit nou helemaal, volgens mij hoeft dat niet perse ? Als je snachts niet stookt dan is bij mij de vloer / beton een stuk kouder. De warmtepomp start dan in de ochtend weer op, en krijgt dan ineens water van +- 18-20 graden retour uit de vloer. Ondanks dat de stooklijn dan nog steeds op "zuinig" staat ingesteld, gaat de compressor toch flink optoeren (en dus meer vermogen leveren) om het water wat hij ziet weer naar zijn gewenste aanvoer temperatuur (Ta) te krijgen. Dus je ziet dan dat hij naar 65 Hz gaat (bijna vol vermogen) en dan na 20-30 minuten langzaam terugzakt tot meestal 25-20 Hz en op zijn minimum vermogen blijft doorpruttelen (opgenomen vermogen 500 Watt, afgegeven +- 2000-2500W) afhankelijk van het weer.
Het punt is niet dat het behalen van Ta een probleem zou zijn, maar of Ta nog voldoende is om de ruimte weer op temperatuur te krijgen.Lollercopter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:29:
[...]
Klopt dit nou helemaal, volgens mij hoeft dat niet perse ? Als je snachts niet stookt dan is bij mij de vloer / beton een stuk kouder. De warmtepomp start dan in de ochtend weer op, en krijgt dan ineens water van +- 18-20 graden retour uit de vloer. Ondanks dat de stooklijn dan nog steeds op "zuinig" staat ingesteld, gaat de compressor toch flink optoeren (en dus meer vermogen leveren) om het water wat hij ziet weer naar zijn gewenste aanvoer temperatuur (Ta) te krijgen. Dus je ziet dan dat hij naar 65 Hz gaat (bijna vol vermogen) en dan na 20-30 minuten langzaam terugzakt tot meestal 25-20 Hz en op zijn minimum vermogen blijft doorpruttelen (opgenomen vermogen 500 Watt, afgegeven +- 2000-2500W) afhankelijk van het weer.
Bij een ideaal ingestelde stooklijn is Ta net voldoende voor een stabiele oneindige run op de gewenste ruimtetemperatuur.
Opstoken na nachtverlaging met Ta gaat dan niet meer.
Behalve in het voorjaar of najaar waarbij het minimale vermogen hoger kan zijn dan verlies.
Dan is nachtverlaging ook een mooie oplossing.
In de ochtend langere run bij hogere buiten temperatuur
Dan is nachtverlaging ook een mooie oplossing.
In de ochtend langere run bij hogere buiten temperatuur
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Erger nog bij 18 graden retour gaat ook de backup heater aan om snel de temperatuur weer boven de 20 graden te krijgen. ( panasonic ) Het is net als bij een auto: Bij 100 km 1:10 en bij 200 km snelheid 1:5 maar de afgelegde afstand blijft 100 km. Dus verhoudingsgewijs gaat de wp veel meer stroom gebruiken. 24/7 door pruttelen op een laag niveau is het advies en ervaring. Comfortabeler en efficiënt. In voor en najaar kan een andere keuze worden gemaakt.Lollercopter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:29:
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@Carboy54 Het zal waarschijnlijk wel een fractie meer stroom kosten, maar precies.....comfortabeler. Zeker als het koud is en je muren, meubels ook koud zijn bij/na nachtverlaging.
Inderdaad. Heb hier twee installaties met VV en warmtepompen, de ene ligt in 25cm beton en de andere in 30cm zandcement. Ik moet er niet aan denken om daar (nacht) verlaging in toe te passen.Carboy54 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:37:
[...]
Erger nog bij 18 graden retour gaat ook de backup heater aan om snel de temperatuur weer boven de 20 graden te krijgen. ( panasonic ) Het is net als bij een auto: Bij 100 km 1:10 en bij 200 km snelheid 1:5 maar de afgelegde afstand blijft 100 km. Dus verhoudingsgewijs gaat de wp veel meer stroom gebruiken. 24/7 door pruttelen op een laag niveau is het advies en ervaring. Comfortabeler en efficiënt. In voor en najaar kan een andere keuze worden gemaakt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
De WP draait hogere frequentie en moduleert vervolgens naar de ingestelde Ta.verkeerslicht schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:42:
[...]
Het punt is niet dat het behalen van Ta een probleem zou zijn, maar of Ta nog voldoende is om de ruimte weer op temperatuur te krijgen.
Bij een ideaal ingestelde stooklijn is Ta net voldoende voor een stabiele oneindige run op de gewenste ruimtetemperatuur.
Opstoken na nachtverlaging met Ta gaat dan niet meer.
Mag geen probleem zijn. Duurt misschien wat langer.
Klopt; als hij 's nachts uitgaat (via thermostaat of handbediend) en we hem 's morgens weer aanzetten zie ik in energieverbruik, compressor frequentie en verstouwde pomp liters een halve omgekeerde parabool die pas na 4-5 uur weer vlak is.Lollercopter schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:29:
[...]
De Ta is wel snel op z'n niveau, maar de rest van de machine is even druk bezig om weer naar rustig niveau te gaan. Dus wat je wint met uitzetten (aantal uur geen verbruik) verstook je weer de eerste uren bij aanzetten. En de huistemperatuur is ook pas weer een uur of wat op normaal. Goed het scheelt weinig in temperatuur (bij ons) maar toch.
Uitzetten doe ik pas wanneer het een aantal dagen goed weer is en ik weet dat ie niet aan hoeft.
Vannacht, met temperaturen rond het vriespunt en de dagen ervoor een WP die nagenoeg niet aanging, heeft me doen besluiten vandaag weer even te switchen naar puur WAR draaien. Dit om te voorkomen dat de WP komende nacht weer als een malle probeert zo snel mogelijk de ruimte op tempeartuur te krijgen en daar te houden, wat hij doet als hij de wenstemperatuur op de kamerthermostaat van invloed laat zijn. Met WAR bepaalt hij de Ta obv de buitentemperatuur, en die is nu nog laag genoeg om urenlang te kunnen bufferen op een laag pitje (pak 'm beet 400W). En dat scheelt als het goed is komende nacht dan weer!Carboy54 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:37:
[...]
Erger nog bij 18 graden retour gaat ook de backup heater aan om snel de temperatuur weer boven de 20 graden te krijgen. ( panasonic ) Het is net als bij een auto: Bij 100 km 1:10 en bij 200 km snelheid 1:5 maar de afgelegde afstand blijft 100 km. Dus verhoudingsgewijs gaat de wp veel meer stroom gebruiken. 24/7 door pruttelen op een laag niveau is het advies en ervaring. Comfortabeler en efficiënt. In voor en najaar kan een andere keuze worden gemaakt.
En zo blijf je ermee spelen...
En als je nou niet aan nachtverlaging doet maar ochtendverlaging? Immers, rond 07:00 is de buitentemperatuur het laagst en dus het warmteverlies van de woning het hoogst.dof schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:31:
Nachtverlaging is wel een interessante discussie bij ons thuis. Ik hou het liefst 24/7 stookgedrag aan, maar WAF vindt dat het 's nachts wel uit mag (denkt dat het zuiniger is).
Ik wilde het nog een keer precies meten qua verbruik, maar het zal weinig verschil zijn. Dus voorlopig doe ik niet aan nachtverlaging (ik bedien de knoppen).
Zie de temps...
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid: ik gebruik dus geen thermostaat en ook geen WAR. Gewoon simpel de Ta graadje hoger als het warmer moet (dat is wel WAF approved)
Dus niet om 07:00 dat ding aanzetten maar, (afhankelijk van het seizoen, ligging en oriëntatie van de woning) als de buitentemperatuur het hoogst is.
Je zou dan in de avond een graadje hoger kunnen stoken zodat het ‘s ochtends nog aangenaam is.
1 paneeltje op het dak erbij en je hoeft nergens meer naar om te kijken :-) lekker relaxed.Superbeagle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:08:
[...]
En als je nou niet aan nachtverlaging doet maar ochtendverlaging? Immers, rond 07:00 is de buitentemperatuur het laagst en dus het warmteverlies van de woning het hoogst.
Dus niet om 07:00 dat ding aanzetten maar, (afhankelijk van het seizoen, ligging en oriëntatie van de woning) als de buitentemperatuur het hoogst is.
Je zou dan in de avond een graadje hoger kunnen stoken zodat het ‘s ochtends nog aangenaam is.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zo is de Elga wel opgezet maar met een beetje tweaken kan ‘t wel (zonder gasketel).flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:06:
[...]
De elga vind dat het nodig is. Of dat echt zo is valt te betwijfelen maar het elga systeem is nu eenmaal zo opgezet zodat je niet zonder gasketel kan. Dus in dat oogpunt heb je niet veel keus met een hybride systeem.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wordt me allemaal wat te ingewikkeld voor dit moment. Maar ik geef toe dat stoken met het oog op je warmtegevoel (pas in de namiddag wil ik het wat warmer) wel een goede gedachte is. Maar niet iedereen heeft dit ritmeSuperbeagle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:08:
[...]
En als je nou niet aan nachtverlaging doet maar ochtendverlaging? Immers, rond 07:00 is de buitentemperatuur het laagst en dus het warmteverlies van de woning het hoogst.
Maar voor de simpelheid hou ik het voorlopig maar even op 24/7 pruttelen. Komende week wat warmer en kan hij wellicht weer een week uit.
Helemaal goed.dof schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:42:
[...]
Wordt me allemaal wat te ingewikkeld voor dit moment. Maar ik geef toe dat stoken met het oog op je warmtegevoel (pas in de namiddag wil ik het wat warmer) wel een goede gedachte is. Maar niet iedereen heeft dit ritme.
Maar voor de simpelheid hou ik het voorlopig maar even op 24/7 pruttelen. Komende week wat warmer en kan hij wellicht weer een week uit.
Met verwarmen kun je het klimaat ook nauwelijks verder helpen. Iedereen heeft de keuze tussen extra trui of extra graad. Klandizie in de supermarkten toont hoe zeer iedereen met het klimaat is begaan.
Niet dat ik ontevreden ben, maar denk dat hier een Mitsubishi net wat beter had gepast dan een Panasonic vanwege diens echt inkakken tijdens defrosts en gaat van 9kW naar 6kW waar de Mitsubishi blijkens verhalen hier etc van 10kW ook bij -10 dat aantal nog weet te produceren.
Ben zeker tevreden met m'n Pana 9j monobloc want die draait bij mij al een aantal maanden zonder problemen. Ook vreemd die recente defrosts bij jou, want de laatste defrost bij mij was al meer dan een maand geleden (ergens in maart). Dat "inkakken" na defrosts hebben we het al eens over gehad en a) komt het dus bij mij minder voor, b) zijn het grotere intervallen (~1,5 hr) en c) heb ik bij een defrost er in huis ook minder last van qua terugval in temperatuur (en heb ook geen buffervat etc). Maar goed er zijn veel variabelen waarmee elke WP installatie weer sterk kan verschillen.Gary199 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:26:
[...]
Helemaal goed.
Met verwarmen kun je het klimaat ook nauwelijks verder helpen. Iedereen heeft de keuze tussen extra trui of extra graad. Klandizie in de supermarkten toont hoe zeer iedereen met het klimaat is begaan.
Niet dat ik ontevreden ben, maar denk dat hier een Mitsubishi net wat beter had gepast dan een Panasonic vanwege diens echt inkakken tijdens defrosts en gaat van 9kW naar 6kW waar de Mitsubishi blijkens verhalen hier etc van 10kW ook bij -10 dat aantal nog weet te produceren.
Defrosts kwamen bij mij alleen voor ('k heb natuurlijk nog maar beperkte ervaring) tussen 0 en 4 C en bij flinke vochtigheid. En misschien gaat het ruime dakje boven m'n WP ook nog een beetje helpen. Ook zie ik met interesse @flippy 's experimenten hieromtrent tegemoet.
Ik vraag me sterk af of een ander merk/type jou uit de problemen gaat helpen. Het omlaag kunnen moduleren zoals de Pana's dat kunnen zou ik niet willen missen. Dat houdt het verbruik laag in > 90% van de stooktijd in een jaar. Zou ik echt tekort komen qua verwarmingscapaciteit in de winter, dan zou ik eerder een cascade opstelling overwegen dan een zwaardere machine. Maar op zulke momenten is een warme trui en wat meer bewegen ook een oplossing
Defrosts komen hier - Noord Drenthe - voor van plm. 5*C tot -6*Cdof schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:25:
[...]
Ben zeker tevreden met m'n Pana 9j monobloc want die draait bij mij al een aantal maanden zonder problemen. Ook vreemd die recente defrosts bij jou, want de laatste defrost bij mij was al meer dan een maand geleden (ergens in maart). Dat "inkakken" na defrosts hebben we het al eens over gehad en a) komt het dus bij mij minder voor, b) zijn het grotere intervallen (~1,5 hr) en c) heb ik bij een defrost er in huis ook minder last van qua terugval in temperatuur (en heb ook geen buffervat etc). Maar goed er zijn veel variabelen waarmee elke WP installatie weer sterk kan verschillen.
Defrosts kwamen bij mij alleen voor ('k heb natuurlijk nog maar beperkte ervaring) tussen 0 en 4 C en bij flinke vochtigheid. En misschien gaat het ruime dakje boven m'n WP ook nog een beetje helpen. Ook zie ik met interesse @flippy 's experimenten hieromtrent tegemoet.
Ik vraag me sterk af of een ander merk/type jou uit de problemen gaat helpen. Het omlaag kunnen moduleren zoals de Pana's dat kunnen zou ik niet willen missen. Dat houdt het verbruik laag in > 90% van de stooktijd in een jaar. Zou ik echt tekort komen qua verwarmingscapaciteit in de winter, dan zou ik eerder een cascade opstelling overwegen dan een zwaardere machine. Maar op zulke momenten is een warme trui en wat meer bewegen ook een oplossing
De kortste tussenpozen zijn dan plm. 25 minuten. Dat zijn geen WAF momenten.
Qua isolatie rest nu nog extra dubbel HR++ glas achter het reeds aanwezige HR++
Heb daaromtrent grote verwachtingen. In 2 kamers droogbouw vloerverwarming zou de kers op de taart zijn en het huis minimaal een B label bezorgen.
Even hypothetisch.
Stel je hebt een warmtepomp van 11KW die aangesloten zit op leidingwerk van 22mm . Klopt onderstaande stelling betreffende een buffervat dan?
De leidingen zijn niet ideaal, maar daarmee is niet gezegd dat er geen optimale werking is, deze is er wel. Om deze optimale werking te waarborgen is er een buffervat geïnstalleerd. Dit buffervat voorziet de leidingen door de woning. De warmtepomp circuleert uitsluitend over het primaire
Stel je hebt een warmtepomp van 11KW die aangesloten zit op leidingwerk van 22mm . Klopt onderstaande stelling betreffende een buffervat dan?
De leidingen zijn niet ideaal, maar daarmee is niet gezegd dat er geen optimale werking is, deze is er wel. Om deze optimale werking te waarborgen is er een buffervat geïnstalleerd. Dit buffervat voorziet de leidingen door de woning. De warmtepomp circuleert uitsluitend over het primaire
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nee, dat is klinkklare onzin. Ook de term optimaal is een verdoezelend woord in deze. Dat het optimaal werkt is subjectief.backupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.
Een buffervat is geen pleister voor te dun leidingwerk. Dat staat ook nergens in de handleiding van de warmtepomp.
Dat er gescheiden circuits zijn lost niks, maar dan ook niks op.
Dank je wel . Dit idee had ik ook al.verkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:19:
[...]
Nee, dat is klinkklare onzin. Ook de term optimaal is een verdoezelend woord in deze. Dat het optimaal werkt is subjectief.
Een buffervat is geen pleister voor te dun leidingwerk. Dat staat ook nergens in de handleiding van de warmtepomp.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat hangt er vanaf denk ik. Als er tussen wp en buffervat 32mm ligt en vanuit het buffervat 2x 22mm ligt kan het voldoende zijn. Maar dat geldt zonder buffervat ook. Het buffervat kan er bij zo'n opstelling alleen voor zorgen dat een deel van de aanvoer meteen retour gaat en dat is zeker niet optimaalbackupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Jawel, het lost het geluid op. Wel ten koste van het rendement, maar dat is nu ook al het geval. Om een 11kW warmtepomp te laten werken op 22mm leidingwerk moet de pompsnelheid omlaag en dat gaat sowieso al ten koste van het vermogen. Hooguit de helft blijft over aan vermogen.verkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:19:
[...]
Nee, dat is klinkklare onzin. Ook de term optimaal is een verdoezelend woord in deze. Dat het optimaal werkt is subjectief.
Kijk dit plaatje eens:

Door een buffervat te plaatsen ga je met verschillende volumestromen werken aan de primaire en secundaire kant. Dat zorgt voor twee dT regelingen, de wp circuleert met een dT van 5 over het buffervat en met 22mm leidingwerk zal er waarschijnlijk een dT van 10 over het afgiftesysteem zijn. Dat gaat ten koste van het rendement (want hogere Ta) en is geen goede oplossing, maar het kan wel werken. Idealiter houd je de volumestromen aan de primaire en secundaire kant gelijk om maximaal rendement te halen.
Het buffervat zo plaatsen zou de quick fix zijn vanuit de installateur die geen standleiding wil of kan vervangen of wanneer de klant geen hak en breekwerk wil.
@Insert12 @Joris 407
Als je 26 groepen vvw hebt, en die 11kw nodig hebt in de winter. Ga je het dan met deze 22mm leiding redden? Nee.
De fix zoals jij voorstelt @Insert12 is een halvering van vermogen. Waarom zou je dan 11kW installeren in de eerste plaats. Het werkt dus niet. Die flowsnelheid heb je gewoon nodig voor een goede werking. Een halvering van vermogen is geen goede werking. Geluid is alleen maar een teken van te dunne leiding. Het geluid oplossen door het vermogen te halveren is de omgekeerde wereld.
Als je 26 groepen vvw hebt, en die 11kw nodig hebt in de winter. Ga je het dan met deze 22mm leiding redden? Nee.
De fix zoals jij voorstelt @Insert12 is een halvering van vermogen. Waarom zou je dan 11kW installeren in de eerste plaats. Het werkt dus niet. Die flowsnelheid heb je gewoon nodig voor een goede werking. Een halvering van vermogen is geen goede werking. Geluid is alleen maar een teken van te dunne leiding. Het geluid oplossen door het vermogen te halveren is de omgekeerde wereld.
Nee het is niet een halvering van het vermogen. Je pompt gewoon 11kW vermogen in het afgiftesysteem, alleen met een lagere flow. Om dit vermogen kwijt te kunnen met een lagere flow heb je een grotere dT nodig.verkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:02:
@Insert12 @Joris 407
Veel 30kW ketels hebben 22mm aansluitingen, die werken dan ook met een dT van 20. Een warmtepomp veelal met een dT van 5. Gevolg is 4x zoveel volume wat rondgepompt wordt om hetzelfde vermogen af te kunnen geven.
Dit is allemaal wel heel erg stellig. Optimaal een verdoezelend woord ? Hoe dan ?verkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:19:
[...]
Optimaal zou best kunnen toch ? Het is immers maar de vraag of i.c. 28mm tot een meetbaar beter resultaat leidt. En is dat dan subjectief ? Als het "hier" optimaal werkt kan het overal optimaal werken als de installaties nagenoeg hetzelfde zijn.
En subjectief wil zeggen dat de uitkomst van een beoordeling persoonsgebonden is en hier gaat het niet om een persoonsgebonden oordeel doch betreft het een hypothetisch voorbeeld dat in de praktijk zou kunnen bestaan.
Gescheiden circuits kan ook best wat oplossen. Kleine verschillen die weggemasseerd worden en "eigenlijk"ophouden te bestaan. Als het ware dus tolerantie-oplossers.
De goede werking van een WP staat of valt met toleranties en hoe de software van de WP daar mee omgaat. De goede werking van bijv. lagers staat of valt met het bestaan van tolerantie.
Ik ben dus wat minder stellig hier.
Hier wil ik wel garantie geven dat i.c. 2 x 22 staal meer flow en andere flow geeft dan 1 x 32mm .Joris 407 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:26:
[...]
Dat hangt er vanaf denk ik. Als er tussen wp en buffervat 32mm ligt en vanuit het buffervat 2x 22mm ligt kan het voldoende zijn. Maar dat geldt zonder buffervat ook. Het buffervat kan er bij zo'n opstelling alleen voor zorgen dat een deel van de aanvoer meteen retour gaat en dat is zeker niet optimaal
Als de systemen in de discussie niet beter gedefinieerd worden heeft bijna iedereen het gelijk aan zijn zijde
Als er geen leiding lengte bekend is en ook geen afgiftesysteem is discussie wel lastig, zeker als ook nog type, aantal en maat onbekend zijn. Zo is ieder antwoord wellicht goed.verkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:02:
@Insert12 @Joris 407
Die halvering van vermogen had ik gemakshalve uit jouw post overgenomen :Insert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:10:
[...]
Nee het is niet een halvering van het vermogen. Je pompt gewoon 11kW vermogen in het afgiftesysteem, alleen met een lagere flow. Om dit vermogen kwijt te kunnen met een lagere flow heb je een grotere dT nodig.
Veel 30kW ketels hebben 22mm aansluitingen, die werken dan ook met een dT van 20. Een warmtepomp veelal met een dT van 5. Gevolg is 4x zoveel volume wat rondgepompt wordt om hetzelfde vermogen af te kunnen geven.
"Om een 11kW warmtepomp te laten werken op 22mm leidingwerk moet de pompsnelheid omlaag en dat gaat sowieso al ten koste van het vermogen. Hooguit de helft blijft over aan vermogen."
Maar ik vind (akkoord, kwestie van perceptie) dat als een wp op cv-temperaturen moet werken dat deze dan niet werkt. Dan heb je dus weer een pomp bij je vloerverdeler nodig bijvoorbeeld. Een WP "werkt" op lage temperaturen. Anders kun je net zo goed op gas blijven stoken.
Ik ken de context van de situatie. Die is uitgebreid besproken in deel 10 van dit topic. @backupdevice doet er goed aan om deze te linken in z'n laatste bericht want het is logisch dat niet iedereen deze kent.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:59:
[...]
Dit is allemaal wel heel erg stellig. Optimaal een verdoezelend woord ? Hoe dan ?
Optimaal zou best kunnen toch ? Het is immers maar de vraag of i.c. 28mm tot een meetbaar beter resultaat leidt. En is dat dan subjectief ? Als het "hier" optimaal werkt kan het overal optimaal werken als de installaties nagenoeg hetzelfde zijn.
En subjectief wil zeggen dat de uitkomst van een beoordeling persoonsgebonden is en hier gaat het niet om een persoonsgebonden oordeel doch betreft het een hypothetisch voorbeeld dat in de praktijk zou kunnen bestaan.
Gescheiden circuits kan ook best wat oplossen. Kleine verschillen die weggemasseerd worden en "eigenlijk"ophouden te bestaan. Als het ware dus tolerantie-oplossers.
De goede werking van een WP staat of valt met toleranties en hoe de software van de WP daar mee omgaat. De goede werking van bijv. lagers staat of valt met het bestaan van tolerantie.
Ik ben dus wat minder stellig hier.
Verder ben ik inderdaad stellig. Iets kan optimaal werken voor de situatie. Maar dat betekent niet dat het naar behoren werkt. Dat bedoel ik met verdoezelend. Dus de installateur kan het persoonlijk best optimaal vinden werken.
Een buffervat plaatsen om de nadelen van 22mm richting een enorme vloerverwarmingverdeler vind ik gerommel.
Verder laat ik het erbij.
Ongetwijfeld zal de fabrikant voorschrijven dat bij de 11 kW WP leidingen van 32 mm kunststof of 28 mm metaal het absolute minimum is.backupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.
Niet het paard achter de wagen spannen met een buffer.
De beginstelling ging meen ik uit van 1 x 32mm t.o. 2 x 22mmverkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:18:
[...]
Die halvering van vermogen had ik gemakshalve uit jouw post overgenomen :
"Om een 11kW warmtepomp te laten werken op 22mm leidingwerk moet de pompsnelheid omlaag en dat gaat sowieso al ten koste van het vermogen. Hooguit de helft blijft over aan vermogen."
Maar ik vind (akkoord, kwestie van perceptie) dat als een wp op cv-temperaturen moet werken dat deze dan niet werkt. Dan heb je dus weer een pomp bij je vloerverdeler nodig bijvoorbeeld. Een WP "werkt" op lage temperaturen. Anders kun je net zo goed op gas blijven stoken.
Met gemeten eenheden er bij krijgt de discussie wat meer inhoud.
Nu is het ventileren van alg theorie en meningen.
[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 10:37 ]
Nee. Dat slaat nergens op. Die leidingen zijn gewoon veel te dun voor zo'n grote WP. Hier is 28mm echt het minimum.backupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.
Om het 11 kW op die dunne rietjes kwijt te kunnen heb je een veel te grote dT nodig. En dus ook een hoge Ta, waardoor automatisch je COP daalt.
Bovendien moet die waterpomp onnodig hard pompen om dat water door die rietjes te persen.
In alle opzichten verre van optimaal dus.
Daar kan dat buffervat niets aan veranderen (behalve een nog verdere rendementsverlaging, omdat door nooit perfecte afstelling de Ta vanuit de WP nog hoger moet liggen dan de Ta vanuit je buffervat).
Je installateur praat poep.
Even terugzoeken in dit topic (of in een van de andere WP-topics), er was hier een paar weken geleden iemand die precies dit had (grote WP op te kleine leidingen) en nu allerlei problemen. Wellicht dat iemand met een beter geheugen nog weet wie dat was, dat zoekt veel gemakkelijker.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Twijfels over WP installatieAndrehj schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:44:
[...]
Even terugzoeken in dit topic (of in een van de andere WP-topics), er was hier een paar weken geleden iemand die precies dit had (grote WP op te kleine leidingen) en nu allerlei problemen. Wellicht dat iemand met een beter geheugen nog weet wie dat was, dat zoekt veel gemakkelijker.
In zijn algemeenheid kun je stellen, dat iedere installatie wel iets heeft dat nog beter zou kunnen. Een goede isolatie kan vaak nog wel verder worden verbeterd. Kost dat veel ? Is niet het punt. Het gaat immers om de optimale werking van het systeem. Een pomp die nog wat doordramt ? Kan dan beter met goede afstelling.Andrehj schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:44:
[...]
Nee. Dat slaat nergens op. Die leidingen zijn gewoon veel te dun voor zo'n grote WP. Hier is 28mm echt het minimum.
Om het 11 kW op die dunne rietjes kwijt te kunnen heb je een veel te grote dT nodig. En dus ook een hoge Ta, waardoor automatisch je COP daalt.
Bovendien moet die waterpomp onnodig hard pompen om dat water door die rietjes te persen.
In alle opzichten verre van optimaal dus.
Daar kan dat buffervat niets aan veranderen (behalve een nog verdere rendementsverlaging, omdat door nooit perfecte afstelling de Ta vanuit de WP nog hoger moet liggen dan de Ta vanuit je buffervat).
Je installateur praat poep.
VV op 125mm leidingen afstand ? Kan best goed zijn, maar kan nog beter met 75 of 100mm afstand. Dit alles voor het kunnen hanteren van een lagere Ta en goedkoper rendement.
Het kan altijd beter als het puur om een systeem gaat.
Hier plaats ik volgende week 4-dubbele beglazing, een soort van Hr++++ .
Waarom ? Omdat dit uit de mogelijkheden de goedkoopste is en 3/4 beslaat van de buitenwand, dus ook echt effectief. Daarna blijft als verbeterpunt over VV in 2 kamers. Dan zijn alle mogelijkheden uitgepierd maar is wel een Ta van 26*C mogelijk bij -10*C en is het woninglabel zeker A.
En oh ja, hier ligt 28mm, 26mm en 2x22mm met buffervat.
Is mijn mening subjectief ? Zou kunnen, maar hier spreek ik "namens" de objectieve metingen. Maar het B-vat zit serieel in de retour met 1 bypass en 3-weg ventiel en daarnaast nu nog een extra bypass en 2-weg ventiel om het verschil in werking tussen de ventielen vast te stellen om daarna de beste van de 2 over te houden.
Dan is het helemaal klaar en zou de gasketel weg kunnen maar .. geen onmiddellijke hulp bij storing van de WP plus de voorziene lagere gasprijs wegens minder hoge belasting op hoeveelheden gas < 800m3 hebben mij doen besluiten de gaspot te laten hangen.
ik weet 100% zeker dat je makkelijker/sneller aan een aircoman/vrouw kan komen als het -10 is buiten dan een gasboer/boerin.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:07:
[...]
Dan is het helemaal klaar en zou de gasketel weg kunnen maar .. geen onmiddellijke hulp bij storing van de WP plus de voorziene lagere gasprijs wegens minder hoge belasting op hoeveelheden gas < 800m3 hebben mij doen besluiten de gaspot te laten hangen.
Dat zou best zo kunnen zijn maar met een gaspot als backup kom ik niets eens aan die vergelijking toe. Bovendien is bijv. verwarmen en 2 x een prijsplafond uiterst effectief.flippy schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:12:
[...]
ik weet 100% zeker dat je makkelijker/sneller aan een aircoman/vrouw kan komen als het -10 is buiten dan een gasboer/boerin.
Om Paul van Vliet te citeren: "ik lach me te barsten"
[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 11:22 ]
al die mensen die alleen een gasketel hebben zonder enige backup (in tegenstelling tot de heater in een warmtepompGary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:19:
[...]
Dat zou best zo kunnen zijn maar met een gaspot als backup kom ik niets eens aan die vergelijking toe. Bovendien is bijv. verwarmen en 2 x een prijsplafond uiterst effectief.
Om Paul van Vliet te citeren: "ik lach me te barsten"

Helemaal niet nodig, maar misschien gebeurt dat wel.flippy schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:29:
[...]
al die mensen die alleen een gasketel hebben zonder enige backup (in tegenstelling tot de heater in een warmtepomp) zullen dan allemaal moeten trillen als een rietje elke dag van de winter....
Mijn auto is ook voorzien van een reservewiel en toch is met de kwaliteit van de meeste wegen niets meer mis en zijn de banden ook van goede kwaliteit.
Relatief branden er erg weinig huizen af en desalniettemin hebben hele volksstammen een brandverzekering afgesloten. Onzin ? Onnodig ?
Het zal je maar treffen. Je kunt natuurlijk bij pech ook naar de kroeg gaan .... buiten Corona tijd.
En die heater in een WP zal het ook wel niet meer doen bij een storing.
Ik hou niet erg van doelredenering of liegen in eigen zak.
neem dan ook je eigen advies aan.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:52:
[...]
Ik hou niet erg van doelredenering of liegen in eigen zak.
en warmtepompen hebben al 20+ jaar de hardware en software zo in elkaar zitten dat de heater het doet zolang de pomp maar kan lopen. dat is het hele punt ervan. en dat is iets wat mensen met gasketels nooit hebben gehad of verlangen maar warmtepompen kennelijk niet genoeg vertrouwen ondanks dat de warmtepomp langer bestaat dan de huidige HR ketel. dus als je over droogredenen praat moet dus niet beginnen over de noodzaak van backups als je die nooit hebt gehad of nodig hebt gevonden met een gasketel.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 27-04-2023 11:56 ]
juist ja, zolang de pomp maar kan lopen .... en laat die nou juist de geest te hebben gegeven. En wat "die mensen met gasketels nooit hebben gehad" is volstrekt irrelevant.flippy schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:55:
[...]neem dan ook je eigen advies aan.
leg maar uit svp
en warmtepompen hebben al 20+ jaar de hardware en software zo in elkaar zitten dat de heater het doet zolang de pomp maar kan lopen. dat is het hele punt ervan. en dat is iets wat mensen met gasketels nooit hebben gehad of verlangen maar warmtepompen kennelijk niet genoeg vertrouwen ondanks dat de warmtepomp langer bestaat dan de huidige HR ketel.
Het gaat hier n.l. om een warmtepomp.
Met alle kritiek hier op de installateurs van warmtepompen, jou wel bekend, is enige zekerheid inbouwen misschien ook geen luxe. Beter safe dan sorry.
[ Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 12:02 ]
als het om warmtepompen gaat waarom begin je dan over hoe geweldig je gasketel is?Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:58:
[...]
juist ja, zolang de pomp maar kan lopen .... en laat die nou juist de geest te hebben gegeven. En wat "die mensen met gasketels nooit hebben gehad" is volstrekt irrelevant.
Het gaat hier n.l. om een warmtepomp.
hint: die gasketel doet het ook niet doet als de waterpomp stuk is...
zoals andere mensen ook al hebben tegen je gezegd op verschillende manieren: men kan het wel uitleggen aan je maar men kan het niet begrijpen voor je.
terug ontopic. als je echt door wilt gaan hierover doe je dat maar in een PM of een eigen topic.
"De" warmtepomp bestaat inderdaad langer dan de huidige gasketel omdat die huidige gasketel van NU is.
De warmtepomp is vanwege zijn vroegere gebrekkige functioneren op een zijspoor beland en werd pas weer van stal gehaald in de jaren 70 van de vorige eeuw. Er was ook nog een andere minor zijdelingse reden maar het disfunctioneren was evident.
Met het huidige gebrekkige functioneren van de dienstverlening en absurde prijzen is er alle reden om op zeker te gaan en kan iedereen daarover voor zichzelf beslissen.
Mijn advies: doen waar het kan, welk merk WP je ook hebt.
De warmtepomp is vanwege zijn vroegere gebrekkige functioneren op een zijspoor beland en werd pas weer van stal gehaald in de jaren 70 van de vorige eeuw. Er was ook nog een andere minor zijdelingse reden maar het disfunctioneren was evident.
Met het huidige gebrekkige functioneren van de dienstverlening en absurde prijzen is er alle reden om op zeker te gaan en kan iedereen daarover voor zichzelf beslissen.
Mijn advies: doen waar het kan, welk merk WP je ook hebt.
[ Voor 24% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 12:13 ]
Is dat echt zo? Lagere (energie)belasting op gas bij verbruiken < 800 m³? - Ik heb dit iig nog niet kunnen vinden.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:07:
[...]
.....
Mijn lijfspreuk: "Pomp warmte - geen gas"
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 27-04-2023 12:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@Gary199 als je geen vertrouwen heb in de warmtepomp en dat hij een back-up moet hebben.
kan je dan niet beter je huis super isoleren en dan heb je alleen een eclectisch kachel nodig als back-up
kan je dan niet beter je huis super isoleren en dan heb je alleen een eclectisch kachel nodig als back-up
Zojuist weer geconfronteerd met een foutje in de software van de Pana.
Er is warmtevraag doch de WP heeft zichzelf uitgeschakeld c.q. start niet meer op.
Had het B-vat weer bij het systeem aangemeld.
Systeeminformatie geeft aan: Zone-1 temp 28*C, Ta 28*C en B-vat temp 32*C
Staat vast, dat zolang temp B-vat hoger is dan Ta/Zone-1 de WP niet zal opstarten.
B-vat nu afgemeld en WP startte onmiddellijk op.
Wordt hierdoor m.i. ook duidelijk waarom support afd. Panasonic ook een B-vat adviseert.
B-vat temp kan hoger worden ingesteld dan temp in de zones bij VV. Systemen vroeger afgesteld op de aanwezigheid van hogere Ta's en bijmenging retour-water.
In die situaties zal secundair systeem de Temp in een B-vat regulier hebben verlaagd tot temp in de Zones na afschakelen WP.
Nu is dat niet meer altijd het geval met lange uitschakeling tot gevolg.
Er is warmtevraag doch de WP heeft zichzelf uitgeschakeld c.q. start niet meer op.
Had het B-vat weer bij het systeem aangemeld.
Systeeminformatie geeft aan: Zone-1 temp 28*C, Ta 28*C en B-vat temp 32*C
Staat vast, dat zolang temp B-vat hoger is dan Ta/Zone-1 de WP niet zal opstarten.
B-vat nu afgemeld en WP startte onmiddellijk op.
Wordt hierdoor m.i. ook duidelijk waarom support afd. Panasonic ook een B-vat adviseert.
B-vat temp kan hoger worden ingesteld dan temp in de zones bij VV. Systemen vroeger afgesteld op de aanwezigheid van hogere Ta's en bijmenging retour-water.
In die situaties zal secundair systeem de Temp in een B-vat regulier hebben verlaagd tot temp in de Zones na afschakelen WP.
Nu is dat niet meer altijd het geval met lange uitschakeling tot gevolg.
Gisteren mededeling van Rob Jetten als minister Energie, samen met andere maatregelen op energie gebied als E auto's nieuw en gebruikt alsook verhiging benzine prijzendunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:22:
[...]
Is dat echt zo? Lagere (energie)belasting op gas bij verbruiken < 800 m³? - Ik heb dit iig nog niet kunnen vinden.
Ik heb wel vertrouwen in de WP maar dat is niet zo groot dat ik denk dat die dingen feilloos zijn.kanaaldijk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:27:
@Gary199 als je geen vertrouwen heb in de warmtepomp en dat hij een back-up moet hebben.
Electr. kachel verwarmt 3 x zo duur als een WP en 2,5 keer zo duur als een gasketel.
Je kunt inderdaad allerlei andere dingen doen maar die gasketel hangt er en bereikt ieder vertrek. Dat e-kacheltje is hopelijk niet meer dan een oprisping, maar je bent zelf vrij in je eigen keuzes, dat zeker.
Eerst flink omhoog en dan een beetje korting. Koekje van eigen deeg heet datdunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:22:
[...]
Is dat echt zo? Lagere (energie)belasting op gas bij verbruiken < 800 m³? - Ik heb dit iig nog niet kunnen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 27-04-2023 12:41 ]
Overheid heeft geen geld/bezittingen ( behalve aandelen Air France en nog wat klein spul ) doch slechts schulden en in zoverre heeft men niets anders weg te geven dan een koekje van eigen deeg, net als de subsidie op warmtepompen. ( komt o.a. uit de energiebelasting op elektra en gas, benzine etc etc.Carboy54 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:39:
[...]
Eerst flink omhoog en dan een beetje korting. Koekje van eigen deeg heet dat99% van mijn klanten hebben zonnepanelen dus die liggen daar al helemaal niet wakker van.
Als je een 11kW warmtepomp op 22mm leidingwerk wilt laten werken moet je de pompcapaciteit verlagen naar zo'n 50% om lawaai te voorkomen, op die manier houd je amper 6kW vermogen over. Zo bedoel ik hemverkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:18:
[...]
Die halvering van vermogen had ik gemakshalve uit jouw post overgenomen :
11 kW kan best op 22mm mits de VV streng max 70m is en de leiding in de vloer 18mmInsert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:50:
[...]
Als je een 11kW warmtepomp op 22mm leidingwerk wilt laten werken moet je de pompcapaciteit verlagen naar zo'n 50% om lawaai te voorkomen, op die manier houd je amper 6kW vermogen over. Zo bedoel ik hem
Uh doe maar niet. De stromingssnelheid wordt echt veel te hoog in het stuk 22mm leiding.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:55:
[...]
11 kW kan best op 22mm mits de VV streng max 70m is en de leiding in de vloer 18mm
dat valt erg mee.Insert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:08:
[...]
Uh doe maar niet. De stromingssnelheid wordt echt veel te hoog in het stuk 22mm leiding.
Want: 22mm x 18mm VV is per saldo slechts 13% nauwer dan 28mm x 16mm VV; gekoppeld aan max 70m1 VV is de flow via 22m qua snelheid lager dan 28mm etc bij 100m1 strenglengte.
Qua totaal oppervlak heb je gelijk, je moet alleen wel de volle 11kW aan flow (1700 liter per uur) door die 22mm persen. Dus hoge stromingssnelheid in dat stuk. Daarna kun je het verdelen over 16mm of 18mm groepen en gaat de stromingssnelheid per groep sowieso omlaag.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:22:
[...]
dat valt erg mee.
Want: 22mm x 18mm VV is per saldo slechts 13% nauwer dan 28mm x 16mm VV; gekoppeld aan max 70m1 VV is de flow via 22m qua snelheid lager dan 28mm etc bij 100m1 strenglengte.
Wat er hier door kan bij goede aanleg kan er elders ook door.Insert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:38:
[...]
Qua totaal oppervlak heb je gelijk, je moet alleen wel de volle 11kW aan flow (1700 liter per uur) door die 22mm persen. Dus hoge stromingssnelheid in dat stuk. Daarna kun je het verdelen over 16mm of 18mm groepen en gaat de stromingssnelheid per groep sowieso omlaag.
Gehele bovenverdieping hangt hier aan 1 standleiding van 22mm
"Panta Rhei" - Meten is weten, maar weet wat je meet (of berekent)
.
Als voorbeeld de stromingsnelheid aka flow rate of "Fliessgeschwindigkeit".
Of hier enkele vuistregels in "Haustechnikdialog"

Als voorbeeld de stromingsnelheid aka flow rate of "Fliessgeschwindigkeit".
Of hier enkele vuistregels in "Haustechnikdialog"
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zet er dan wel ff bij dat je thuis drie aftakkingen van 22mm hebt (onderstaande post). Daarmee is het debiet per 22mm leidingsysteem een stuk kleiner dan 1 standleiding van 22mm waar een 11kW wp op wordt gezet.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:41:
[...]
Wat er hier door kan bij goede aanleg kan er elders ook door.
Gehele bovenverdieping hangt hier aan 1 standleiding van 22mm
Gary199 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:
[...]
Beneden is rondom de WP 2x 2m1 aan- en afvoer etc 28mm staal. Dat gaat over in 26mm kunststof die direct is opgesplitst naar 3 richtingen. Naar boven 22mm staal + 5m1 22mm op de bovenverdieping zelf. Vanaf centraal punt boven splitst die leiding zich in 2x 15mm staal naar 5 radiatoren die het boven met gemak op 20*C houden ( 3 kamers waarvan 1 logeerkamer )
Kwestie van verstand gebruiken, maar zoals geschreven, de gehele bovenverdieping wordt gevoed door 1x 22mm leiding. I.h.a. is de lengte van een leiding meer de bepalende factorInsert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:00:
[...]
Zet er dan wel ff bij dat je thuis drie aftakkingen van 22mm hebt (onderstaande post). Daarmee is het debiet per 22mm leidingsysteem een stuk kleiner dan 1 standleiding van 22mm waar een 11kW wp op wordt gezet.
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 14:31 ]
Naast de warmtepomp hebben we ook nog een pelletkachel (jaren geleden met subsidie gekocht). Die kachel heeft het binnen 3 kwartier 24 graden op de zachtste stand. Zolang de WP werkt is het inderdaad overbodig en meer een sfeermakertje. Andersom een prima alternatief als de WP in storing gaat/de geest geeft. Voor de slaapkamer nog een kleine olieradiator..Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:36:
[...]
Ik heb wel vertrouwen in de WP maar dat is niet zo groot dat ik denk dat die dingen feilloos zijn.
Electr. kachel verwarmt 3 x zo duur als een WP en 2,5 keer zo duur als een gasketel.
Je kunt inderdaad allerlei andere dingen doen maar die gasketel hangt er en bereikt ieder vertrek. Dat e-kacheltje is hopelijk niet meer dan een oprisping, maar je bent zelf vrij in je eigen keuzes, dat zeker.
Misschien een hele rare vraag. Ik ben inmiddels gasloos l. Ik heb een arotherm wp en een losse wp boiler. De cv ketel hangt er nog en is nog gewoon parrallel aangesloten. Het gas is opgezegd. Nu heb ik wel eens gezien in bijvoorbeeld stacaravans dat een cv ketel omgebouwd kan worden naar buta gas. Dan heb je een volwaardige backup. De meeste zullen het wel stom vinden hier maar de butagasfles is er ook al van de bbq dus waarom niet?
snameroc
Propaan ketels zijn er genoeg, ombouwen zal best kunnen.snameroc schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:54:
Misschien een hele rare vraag. Ik ben inmiddels gasloos l. Ik heb een arotherm wp en een losse wp boiler. De cv ketel hangt er nog en is nog gewoon parrallel aangesloten. Het gas is opgezegd. Nu heb ik wel eens gezien in bijvoorbeeld stacaravans dat een cv ketel omgebouwd kan worden naar buta gas. Dan heb je een volwaardige backup. De meeste zullen het wel stom vinden hier maar de butagasfles is er ook al van de bbq dus waarom niet?
Voor een fornuis is het een kwestie van sproeiers vervangen bij een ketel zal er wat meer moeten gebeuren.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Komop Gary, jij voed je bovenverdieping toch niet met 11kW.Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:16:
[...]
Kwestie van verstand gebruiken, maar zoals geschreven, de gehele bovenverdieping wordt gevoed door 1x 22mm leiding. I.h.a. is de lengte van een leiding meer de bepalende factor
Dank voor je ophelderingInsert12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:50:
[...]
Als je een 11kW warmtepomp op 22mm leidingwerk wilt laten werken moet je de pompcapaciteit verlagen naar zo'n 50% om lawaai te voorkomen, op die manier houd je amper 6kW vermogen over. Zo bedoel ik hem
Oppervlakte tussen de 2 is zo’n 13,8% meer voor 2x 22mm t.o.v. 32 meerdaags, dus dat klopt welGary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:02:
[...]
Hier wil ik wel garantie geven dat i.c. 2 x 22 staal meer flow en andere flow geeft dan 1 x 32mm .
[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 27-04-2023 17:01 ]
https://www.tlv.com/globa...h-piping.html?advanced=onverkeerslicht schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:11:
[...]
Komop Gary, jij voed je bovenverdieping toch niet met 11kW.
Beetje offtopic? , moet kunnen,-)
Dat zal veel mensen zonder warmtepomp nog zwaar opbreken , 800 kuub is bijna niks om een beetje woning te verwarmen.
En het prijsplafond is volgend jaar ook over.
Ben benieuwd wanneer de massa wakker wordt
Dit werd gisteren even snel gemeld , lijkt tot nu toe tot weinig mensen door te dringen of de verjaardag van Willem is belangrijker , maar daarbij werd ook vermeld dat alles boven de 800 kuuub zwaarder belast zou worden !plus de voorziene lagere gasprijs wegens minder hoge belasting op hoeveelheden gas < 800m3 hebben mij doen besluiten de gaspot te laten hangen.
Dat zal veel mensen zonder warmtepomp nog zwaar opbreken , 800 kuub is bijna niks om een beetje woning te verwarmen.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Er was afgelopen winter al een run op houtkachels. Kuch, kuch, kuch.Jan2023 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:31:
Beetje offtopic? , moet kunnen,-)
[...]
Dit werd gisteren even snel gemeld , lijkt tot nu toe tot weinig mensen door te dringen of de verjaardag van Willem is belangrijker , maar daarbij werd ook vermeld dat alles boven de 800 kuuub zwaarder belast zou worden !
Gooi dat ding eruit joh. Ik heb iets meer dan 30 jaar gasgestookt en nog nooit 1 storing gehad. Nederlanders zijn angsthazen. Ik heb er lang geleden goed aan verdient in mijn oude vak als verzekeringsadviseur. De hemel kan ook naar beneden vallen. Een Wp lijkt me nog veel minder storinggevoelig.snameroc schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:54:
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt