Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Topic gemaakt om het algemene LW topic niet te overspoelen met vragen

Korte samenvatting

Bijna 3 weken geleden is er hier een Hitachi Warmtepomp geinstalleerd. Het gaat om een 11kw Split unit en een 300 liter boiler.

Om een lang verhaal kort te houden.

De mannen geven nu aan dat zij alleen de installatie doen van de WP, en verder niet kijken naar afgifte systeem en aanwezige leidingen. Bij installatie hebben zij dus de gehele installatie waterzijdig voorzien van 22MM stalen leidingen, aangesloten op 25MM aanwezige leidingen die van boven naar beneden lopen , en dan via een 22MM stalen leiding naar de VV verdeler gaat. Er is door hen van te voren niet gewezen op het feit dat de leidingen in de muren niet toereikend zijn voor een WP van dit formaat, passende bij de warmtevraag van mijn huis.

Resultaat is veel leiding lawaai, een interne pomp die veel lawaai maakt en te weinig flow richting VV. Ik heb dus een systeem wat totaal niet optimaal werkt.

Aangeboden door de mannen is het vervangen van alle leidingen bij de WP boven, koppelingen met een kleine diameter zoals afsluitkranen worden vervangen. Zij willen niks doen aan de leiding richting de VV. Eerste argument is dat zij alleen de WP doen en niks richting VV, tweede argument is dat er dan venturi effect kan optreden. Het alleen WP doen is trouwens iets nieuws voor mij, daar is namelijk niet over gesproken. Zij zouden alles verzorgen, behalve electricien en VV . Zij zouden alleen niks aan de VV doen, wat ik op zich geen probleem vind. Maar de leiding tot de verdeler is nog steeds voor hen vind ik.

Maar de oplossing die zij aanbieden.... Ze willen de buffer en Wilo niet weghalen, ze laten de 22MM buis zitten richting VV.

Ik heb totaal geen verstand van deze materie , al heb ik al wel wat kennis opgedaan door het topic goed door te lezen.

Waar ik echt tegen aanloop is
  • De aangeboden oplossing. Graag feedback vanuit jullie. Ik wil gewoon een optimaal systeem. Geen pleister werk. Ik mag verwachten dat ik een perfect lopend systeem heb, of in ieder geval van te voren op de hoogte gebracht te zijn geweest over eventuele knelpunten etc.
  • Instellingen. Totaal 0,0 uitleg. Ik heb gevonden hoe ik de stooklijn moet verhogen , maar heb eigenlijk geen idee wat ik nog meer moet doen. Ik zag bijvoorbeeld dat er een minimale looptijd van 6 minuten staat en een wachttijd van 6 minuten. Mijn beperkte kennis zegt mij dat ik die minimale looptijd toch veel hoger moet zetten ivm met aan en uit gaan?
Zoals jullie zien, weinig kennis maar met een systeem wat in mijn ogen niet correct is ingesteld. Om het nog leuker te maken, ik kan op dit moment niet monitoren want ik ben door Tmobile ten onrechte gemigreerd dus ik heb geen internet aka homewizard 3 fase meter doet niks.

Support is appreciated.

[ Voor 56% gewijzigd door backupdevice op 24-03-2023 10:20 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Als ik puur basseer op de info uit de start post.
Ik zou verwachten dat ze vanuit de WP ook met 25MM (of groter) naar de bestaande 25MM leiding zouden gaan. Waarschijnlijk is dat de plek waar een oude CV ketel heeft gestaan?

Als het niet specief in de opdracht vermeld staat zou ik niet verwachten dat ze al het binnenhuis leiding werk gaan vervangen, zeker als er al genoemd is er niets met de VV verdeler gedaan wordt.
Gevalletje van aanname doen en ipv uitgevraagd bij offerte?

Ik hoop overigens wel dat ze een magneet filter in het systeem hebben geplaatst?

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 24-03-2023 10:26 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
The-Source schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:25:
Ik zou verwachten dat ze vanuit de WP ook met 25MM (of groter) naar de bestaande 25MM leiding zouden gaan. Waarschijnlijk is dat de plek waar een oude CV ketel heeft gestaan?
Ja waar de oude CV ketel heeft gehangen.

Als het niet specief in de opdracht vermeld staat zou ik niet verwachten dat ze al het binnenhuis leiding werk gaan vervangen, zeker als er al genoemd is er niets met de VV verdeler gedaan wordt.
Staat inderdaad niet in de offerte en ik verwacht ook niet dat zij de leidingen binnen zouden vervangen. Wat ik wel verwachtte is dat zij van te voren checken of de aanwezige infrastructuur geschikt is voor optimale werking. Dan hadden wij zelf een keuze kunnen maken om door te gaan of niet. Nu staat alles er en is er geen optie meer. Vandaar de vraag hoe optimaal dit gemaakt kan worden.

Ik hoop overigens wel dat ze een magneet filter in het systeem hebben geplaatst?
Ja, maar die hebben zij met een radiator ontluchter aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Even voor je beeldvorming, ik heb vanaf mijn WP 5/4 leiding naar T-Stuk lopen (ongeveer 1meter vanaf de WP).
Daarna gaat er 1x een 20mm :X MLB (Meerlagenbuis = dus 16mm inwendig) naar verdeler 1e (4 groepen ongeveer 38M2) en 1x 20mm MLB naar BG naar 5 groeps verdeler (43M2).
Nu is die leidingdikte zeker niet optimaal maar het is niet zo dat ik een laag rendement heb. En dat is dus zelf nog met gesloten verdeler (dus met een pomp).
Ik heb wel de water pomp in de WP op een lagere flow ingesteld om juist dat geluid te beperken. Daarnaast staan open verdelers op de planning wanneer stook seizoen voorbij is.
Over heel februari haal ik een COP van 6.4 en moet daarbij wel zeggen dat dit op basis is van gegevens die de WP zelf berekend. En heb ook wel de nodige fine-tuning gedaan op basis van WAR profiel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
The-Source schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:06:
Even voor je beeldvorming, ik heb vanaf mijn WP 5/4 leiding naar T-Stuk lopen (ongeveer 1meter vanaf de WP).
Daarna gaat er 1x een 20mm :X MLB (Meerlagenbuis = dus 16mm inwendig) naar verdeler 1e (4 groepen ongeveer 38M2) en 1x 20mm MLB naar BG naar 5 groeps verdeler (43M2).
Nu is die leidingdikte zeker niet optimaal maar het is niet zo dat ik een laag rendement heb. En dat is dus zelf nog met gesloten verdeler (dus met een pomp).
Ik heb wel de water pomp in de WP op een lagere flow ingesteld om juist dat geluid te beperken. Daarnaast staan open verdelers op de planning wanneer stook seizoen voorbij is.
Over heel februari haal ik een COP van 6.4 en moet daarbij wel zeggen dat dit op basis is van gegevens die de WP zelf berekend. En heb ook wel de nodige fine-tuning gedaan op basis van WAR profiel.
Ok thx .

Weet iemand een valide reden waarom die buis van de inwendige 25MM buis naar de VV verdeler niet te vervangen voor een 28MM stalen buis? Ze hadden het over Venturi effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:14
het is mij niet duidelijk hoe dingen lopen en wat voor installatie je hebt. Het lijkt me wel belangrijk om goed te checken wat voor afspraken je hebt met die installateurs, want dit klinkt wel wat suf. Heb je al betaalt? en wat vragen dit soort lui voor een halve installatie ongeveer als ik vragen mag?

Venturi-effect mogen ze dan wel eens goed uitleggen waarom dat erg zou zijn.Wat voor verdelers/radiatoren etc heb je in je woning?

Ik denk eigenlijk dat je warmtepomp gewoon veel te hoge pompsnelheid heeft meegekregen, de grens van prima werken naar "lawaai" uit je leidingen is soms heel dun. Hier is het bijv. zo dat ik bij pompstand 4 uit 5 geen problemen heb maar bij 5 uit 5 klinkt het als 1 grote waterval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Hoi,

ik heb je verhaal in grote lijnen gelezen en denk dat het overeenkomt met een hoop ervaringen hier. De overstap naar een systeem met een warmtepomp vraagt kennis van de installateur en de gebruiker. Bij een hoop installateurs ontbreekt deze en evengoed bij de meeste gebruikers. In het cv tijdperk resulteerde dit in een minder zuinig systeem maar geen problemen bij de gebruikers. Bij een warmtepomp systeem ervaart de gebruiker wel problemen / overlast. Daarom bestaan hier een veelvoud aan warmtepomp topics waar gebruikers opzoek zijn naar ervaringen en tips. Ik heb dezelfde leercurve doorlopen.

Volgens mij kun je beter je verwachtingen van de installateur loslaten en je energie richten op het vergroten van je eigen kennis.

Je hebt nu een werkend systeem was is aangesloten op een bestaande woning die niet ontworpen is met een warmtepomp in gedachten. Het houd je huis warm maar wel met een sub optimaal rendement en tot eergisteren geluidsoverlast.

Stap 1 zou zijn het elimineren van de geluidsoverlast,
Stap 2 het verhogen van je rendement,

Om je rendement te verhogen zijn al meerdere suggesties gegeven maar start ook met meten is weten, Dus zorg voor minimaal een kWh meter waarvan je de data kan uitlezen en een warmtemeter (kamstrup) maakt het helemaal luxe.

Daarna is het doel een zo laag mogelijke watertemperatuur en lange runs maken voor het maximale rendement. De formule voor vermogen is: P = 4,2 * flow (l/s) * delta T. Je kunt dus hetzelfde vermogen afgeven bij een lagere aanvoertemperatuur als je de flow groter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Fr33z schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:23:
het is mij niet duidelijk hoe dingen lopen en wat voor installatie je hebt. Het lijkt me wel belangrijk om goed te checken wat voor afspraken je hebt met die installateurs, want dit klinkt wel wat suf. Heb je al betaalt? en wat vragen dit soort lui voor een halve installatie ongeveer als ik vragen mag?

Venturi-effect mogen ze dan wel eens goed uitleggen waarom dat erg zou zijn.Wat voor verdelers/radiatoren etc heb je in je woning?

Ik denk eigenlijk dat je warmtepomp gewoon veel te hoge pompsnelheid heeft meegekregen, de grens van prima werken naar "lawaai" uit je leidingen is soms heel dun. Hier is het bijv. zo dat ik bij pompstand 4 uit 5 geen problemen heb maar bij 5 uit 5 klinkt het als 1 grote waterval.
Ik heb het lawaai uit de binnenunit weg kunnen halen door de interne pomp op 80% te zetten. Nu hoor je alleen een soort van fluisteren komen vanuit de binnen unit. Wat ik al wel gezien heb is dat nu de interne pomp met 1.5M3 l/u naar de buffer gaat, en de Wilo pomp achter de buffer met 1.8m3 l/u gaat.

Ja het is heel duf. Duf dat er op de offerte staat installatie van WP en toebehoren. Terwijl in de gesprekken aangegeven werd dat zij voor alles zouden zorgen, behalve de stroom en het aanleggen van de VV.

Ik moet nu nog een kleine 7K betalen.
WillemSuper schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:37:
Hoi,

ik heb je verhaal in grote lijnen gelezen en denk dat het overeenkomt met een hoop ervaringen hier. De overstap naar een systeem met een warmtepomp vraagt kennis van de installateur en de gebruiker. Bij een hoop installateurs ontbreekt deze en evengoed bij de meeste gebruikers. In het cv tijdperk resulteerde dit in een minder zuinig systeem maar geen problemen bij de gebruikers. Bij een warmtepomp systeem ervaart de gebruiker wel problemen / overlast. Daarom bestaan hier een veelvoud aan warmtepomp topics waar gebruikers opzoek zijn naar ervaringen en tips. Ik heb dezelfde leercurve doorlopen.

Volgens mij kun je beter je verwachtingen van de installateur loslaten en je energie richten op het vergroten van je eigen kennis.

Je hebt nu een werkend systeem was is aangesloten op een bestaande woning die niet ontworpen is met een warmtepomp in gedachten. Het houd je huis warm maar wel met een sub optimaal rendement en tot eergisteren geluidsoverlast.
Tja, ik had graag van te voren te keuze hebben gehad om met een sub optimaal installatie te werken.

Om je rendement te verhogen zijn al meerdere suggesties gegeven maar start ook met meten is weten, Dus zorg voor minimaal een kWh meter waarvan je de data kan uitlezen en een warmtemeter (kamstrup) maakt het helemaal luxe.

Daarna is het doel een zo laag mogelijke watertemperatuur en lange runs maken voor het maximale rendement. De formule voor vermogen is: P = 4,2 * flow (l/s) * delta T. Je kunt dus hetzelfde vermogen afgeven bij een lagere aanvoertemperatuur als je de flow groter maakt.
Die kWh meter heb ik, maar helaas geen internet op dit moment. Maar als die er weer is kan ik meten.

De langere runs is wel een ding. Want ik zie in het display het volgende staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YddzHfTlrJ58i4-DH4Nne-ghUV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEMvUnFTWlpqwtssRe1bx0cl.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik de waarde MINIMUM TIJD AAN niet omhoog zetten?

Probleem is dus dat ik de flow niet groter krijg vanwege de leidingen die te dun zijn.

Ik heb een 17 groeps gesloten verdeler die per flowmeter maar 1 l/u doorlaat.

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 24-03-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 21:38
Er gaat best een hoop mis hier. Ik heb de foto van je verdeler ook gezien in het L/W topic en zie dat daar niks aan ingeregeld is. Met het venturi effect zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat op de plek van de vernauwing er geluid en weerstand op zal treden. Die weerstand en het geluid zijn er nu al door te kleine leidingdiameters en kunnen alleen opgelost worden door grotere leidingdiameters te gebruiken.

De enige manier waarop je je huidige systeem kunt laten werken is door met hogere temperaturen te werken, een grotere delta T en als gevolg lagere volumestromen. Dat is de principewerking van een cv ketel en daarvoor zouden de 22mm leidingen prima werken. Dan had je geen warmtepomp aan hoeven schaffen.

Het verschil is echter dat je bij een cv ketel met een delta T tussen 10 en 20 werkt (afhankelijk van de aanvoertemperatuur) en bij een warmtepomp over het algemeen met een delta T van 5. Qua volumestromen houdt dat in dat je bij een delta T van 5 vier maal zoveel water rond pompt dan bij een delta T van 20. Daarom die grotere leidingdiameters. De volumestromen van jouw 11kW warmtepomp vragen om de leidingdiameters van een 48kW cv ketel die het volle vermogen levert. Deze installatie is verder ook te vergelijken met een cv ketel installatie, enkel is er een parallel buffervat met externe pomp toegepast omdat de fabrikant het voorschrijft. Daarom houden ze er ook aan vast, ze willen eventueel hulp van de fabrikant kunnen inroepen en die krijgen ze niet als ze dat buffervat er uit halen. Dan zouden ze niet meer aan de installatievoorschriften voldoen namelijk.

Oftewel, er zijn veranderingen nodig:

- 28mm staal vind ik persoonlijk te klein, minimaal 32mm om te voorkomen dat je naar leidingsnelheden groter dan een meter per seconde gaat. Met 28mm staal ga je alsnog naar iets meer dan een meter per seconde. Mocht je later met een kleinere delta T willen gaan werken (3 of 4 in plaats van 5) dan gaan je volumestromen verder omhoog en heb je alsnog kans op geluid.

- Per groep moet de vloerverwarmingsverdeler ingeregeld worden. Op basis van de groep lengte moet de installateur regelen hoeveel liter per minuut er door die groep mag. Laat hem dat berekenen op een delta T van 5, niet op een grotere delta T zoals ze met cv ketels gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Insert12 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:26:
Er gaat best een hoop mis hier. Ik heb de foto van je verdeler ook gezien in het L/W topic en zie dat daar niks aan ingeregeld is. Met het venturi effect zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat op de plek van de vernauwing er geluid en weerstand op zal treden. Die weerstand en het geluid zijn er nu al door te kleine leidingdiameters en kunnen alleen opgelost worden door grotere leidingdiameters te gebruiken.

De enige manier waarop je je huidige systeem kunt laten werken is door met hogere temperaturen te werken, een grotere delta T en als gevolg lagere volumestromen. Dat is de principewerking van een cv ketel en daarvoor zouden de 22mm leidingen prima werken. Dan had je geen warmtepomp aan hoeven schaffen.

Het verschil is echter dat je bij een cv ketel met een delta T tussen 10 en 20 werkt (afhankelijk van de aanvoertemperatuur) en bij een warmtepomp over het algemeen met een delta T van 5. Qua volumestromen houdt dat in dat je bij een delta T van 5 vier maal zoveel water rond pompt dan bij een delta T van 20. Daarom die grotere leidingdiameters. De volumestromen van jouw 11kW warmtepomp vragen om de leidingdiameters van een 48kW cv ketel die het volle vermogen levert. Deze installatie is verder ook te vergelijken met een cv ketel installatie, enkel is er een parallel buffervat met externe pomp toegepast omdat de fabrikant het voorschrijft. Daarom houden ze er ook aan vast, ze willen eventueel hulp van de fabrikant kunnen inroepen en die krijgen ze niet als ze dat buffervat er uit halen. Dan zouden ze niet meer aan de installatievoorschriften voldoen namelijk.
:/

Dank je wel voor dit duidelijk verhaal. Stemt mij niet gelukkig.
Insert12 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:26:

- 28mm staal vind ik persoonlijk te klein, minimaal 32mm om te voorkomen dat je naar leidingsnelheden groter dan een meter per seconde gaat. Met 28mm staal ga je alsnog naar iets meer dan een meter per seconde. Mocht je later met een kleinere delta T willen gaan werken (3 of 4 in plaats van 5) dan gaan je volumestromen verder omhoog en heb je alsnog kans op geluid.

- Per groep moet de vloerverwarmingsverdeler ingeregeld worden. Op basis van de groep lengte moet de installateur regelen hoeveel liter per minuut er door die groep mag. Laat hem dat berekenen op een delta T van 5, niet op een grotere delta T zoals ze met cv ketels gewend zijn.
Ik kan helaas op dit moment niet alles vervangen naar die 32MM , want dan moet ik een hele renovatie boven gaan doen ,en wij komen net uit een beneden verdieping renovatie . Dat maakt het dus nog wranger... had het maar gezegd dat hadden wij andere design of aankoop keuzes kunnen maken.

VV verdeler inregelen. Is dit de term " waterzijdig inregelen" ? Indien ja dan moeten zij dat verplicht doen.

Betreffende het venturi effect... Dus toch zo breed mogelijke verbinding naar de VV verdeler plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 21:38
28mm staal kan ook hoor, dan moet je gewoon met een delta T van 5 gaan regelen en niet kleiner. Dan wil het best zonder geluid.

Aan de andere kant heeft mijn warmtepomp een zelfstandig modulerende pomp die fors over z'n nominale volumestroom heen gaat op het moment dat er warmtevraag komt. Nominaal moet het bij mij zo'n 10,5 liter zijn maar toch zie ik maximaal 17 liter per minuut. Dit is dan wel weer te beperken door de maximale pompcapaciteit lager in te stellen. Daar beperk je aan de andere kant wel het modulatiebereik en de efficiëntie van de warmtepomp mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Ik heb een woning uit 1993 met ook een 11kw warmtepomp. Mijn beperking zit in de vloerverwarming met op 90m2 6 groepen. Krijg ook niet meer dan 17 liter a 18 liter rond gepompt. Toch wel een cop van 4,5 over het hele jaar gehaald. Dus optimaliseren waar het kan en accepteren waar het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Zou voor de instellingen de handleiding rustig lezen en ook in het Hitachi forum vragen. Problemen bij veel starten en stoppen ontstaan als je het minimum vermogen niet kwijt kan en dan moet je mogelijk de minimum aanvoer temperatuur omhoog zetten. Maar eerst rustig slapen. Zorgen dat je de meting werkend krijgt en dan rustig met de instellingen aan de slag gaan.

Denk dat je ook een versie 2 ontwerp moet definiëren voor jezelf (buffer en extra pomp eruit en de leiding diameters groter waar mogelijk) en hier een installateur/loodgieter bij zoeken (als je de huidige niet weet te motiveren om de klus op te pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
WillemSuper schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:37:
Zou voor de instellingen de handleiding rustig lezen en ook in het Hitachi forum vragen. Problemen bij veel starten en stoppen ontstaan als je het minimum vermogen niet kwijt kan en dan moet je mogelijk de minimum aanvoer temperatuur omhoog zetten. Maar eerst rustig slapen. Zorgen dat je de meting werkend krijgt en dan rustig met de instellingen aan de slag gaan.

Denk dat je ook een versie 2 ontwerp moet definiëren voor jezelf (buffer en extra pomp eruit en de leiding diameters groter waar mogelijk) en hier een installateur/loodgieter bij zoeken (als je de huidige niet weet te motiveren om de klus op te pakken).
Wij krijgen maandag een 2nd opinion .

Idd eerst slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met de 1500 liter/uur die je nu hebt is voor 11 kW een dT van 6.3 K nodig. Een lagere dT beter, dit terugbrengen naar 5K geeft ca 2% efficientiewinst (plus nog een beetje vanwege minder pompvermogen met minder leidingweerstand). Hoeveel geld en moeite die pakweg 3% waard is moet je zelf beoordelen.

Mijn mening: "perfect is the enemy of done": uithuilen, accepteren en doorgaan.

Het is wel handig om de afgiftepomp ("de Wilo") nu ook op of iets onder de 1.5 m³/h te zetten.
Elke liter die hij meer pompt komt immers uit zijn eigen retour en is dus koud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:41:
Met de 1500 liter/uur die je nu hebt is voor 11 kW een dT van 6.3 K nodig. Een lagere dT beter, dit terugbrengen naar 5K geeft ca 2% efficientiewinst (plus nog een beetje vanwege minder pompvermogen met minder leidingweerstand). Hoeveel geld en moeite die pakweg 3% waard is moet je zelf beoordelen.

Mijn mening: "perfect is the enemy of done": uithuilen, accepteren en doorgaan.

Het is wel handig om de afgiftepomp ("de Wilo") nu ook op of iets onder de 1.5 m³/h te zetten.
Elke liter die hij meer pompt komt immers uit zijn eigen retour en is dus koud.
Volgens mij staat het nu al rond een dT van 5 ingesteld.

Bedankt voor je feedback. Op dit moment lastig om te accepteren maar ja. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Afgelopen maandag is er een adviseur langskomen die een snelle blik op de installatie heeft geworden .

Drie dingen kwamen naar voren.

Leidingen te smal. Zelfs een stuk kleiner dan 22 MM , deze zit in muren en dekvloer eerste verdieping

Buitenunit maakt te veel lawaai binnen en buiten . Buiten over de erfgrens wet heen.

Warmtepomp is over gedimensioneerd.

Status is dat wij de mannen hebben aangeschreven over deze punten . Het antwoord van hen is dermate teleurstellend dat er niks anders op zit om juridische hulp in te schakelen

Alle punten zijn onze verantwoordelijkheid volgens hen.

Wordt vervolgd.

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 02-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Update.

Probleem met de flow wordt wel duidelijk. Kleinere kamers worden warm, grotere ruimtes niet. Toevoer staat op 32 graden minimaal anders gaat de unit pendelen. Gisteren heeft de WP een halve dag gedraaid en jaagt er dan 17.5kWh doorheen. Het gaat nergens over. In de winter gaat dit echt een probleem worden.

Advocaat op gezet. Traject om koop te ontbinden is gestart. Op de eerste brief hebben zij niet gereageerd dus een dagvaarding gaat volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 21-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 20:34
Ik werk als elektromonteur bij een installatiebedrijf die ook Hitachi warmtepompen installeren.
In nieuwe huizen van normale grootte worden er combi warmtepompen geïnstalleerd met een vermogen van 5.8 KW en een inbouwde SWW boiler van 220-270 liter.
Het leidingwerk naar de verdeler(s) van de vloerverwarming is standaard 32mm van Uponor, bij kleine verdelers 25 mm.
De buitenunit is niet de stilste op de markt, de buitenunit zal zeker op koude winterdagen duidelijk te horen zijn.
Van de Nederlandse importeur hebben wij een handleiding om de verschillende functie's en parameters van de wp in te stellen, aangepast voor nieuw opgeleverde Nederlandse woningen (temperaturen, back-up verwarmer instellingen, nacht mode... enzovoorts)

Advies: neem contact op met de importeur, zij zitten echt niet te wachten op slechte referentie's van klanten door woeker installateurs, vraag om de benodigde instellingen voor jou wp passend voor jou woning.
Hou je ons (mij) op de hoogte?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Importeur al gesproken. Hebben wij weinig aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:44
natural colour schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:27:
Ik werk als elektromonteur bij een installatiebedrijf die ook Hitachi warmtepompen installeren.
In nieuwe huizen van normale grootte worden er combi warmtepompen geïnstalleerd met een vermogen van 5.8 KW en een inbouwde SWW boiler van 220-270 liter.
Het leidingwerk naar de verdeler(s) van de vloerverwarming is standaard 32mm van Uponor, bij kleine verdelers 25 mm.
De buitenunit is niet de stilste op de markt, de buitenunit zal zeker op koude winterdagen duidelijk te horen zijn.
Van de Nederlandse importeur hebben wij een handleiding om de verschillende functie's en parameters van de wp in te stellen, aangepast voor nieuw opgeleverde Nederlandse woningen (temperaturen, back-up verwarmer instellingen, nacht mode... enzovoorts)

Advies: neem contact op met de importeur, zij zitten echt niet te wachten op slechte referentie's van klanten door woeker installateurs, vraag om de benodigde instellingen voor jou wp passend voor jou woning.
Hou je ons (mij) op de hoogte?
Heb jij wel goede ervingen mer de importeur?

Hier is de importeur al 2 (!) keer langs geweest voor de problemen maar zij blijven erbij dat het echt aan andere dingen ligt (oa de vloerverwarming, isolatie etc), terwijl de installatie zelf van geen kant klopt. Het voelt toch een beetje als een slager die z’n eigen vlees keurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
kokpol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:49:
[...]

Hier is de importeur al 2 (!) keer langs geweest voor de problemen maar zij blijven erbij dat het echt aan andere dingen ligt (oa de vloerverwarming, isolatie etc), terwijl de installatie zelf van geen kant klopt. Het voelt toch een beetje als een slager die z’n eigen vlees keurt.
Standaard antwoord idd van de importeur . Ik sla deze dan ook gewoon over en laat een schouwing plaatsvinden. Dat rapport gaat gebruikt worden voor de rechtzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Door wat voor soort wanden lopen de dunne leidingen ?
Is de WP overbemeten ? Las daar iets over, juist ?

[ Voor 32% gewijzigd door Gary199 op 27-04-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
@backupdevice heeft de schouwing inmiddels al plaats gevonden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
Leidingen te smal. Zelfs een stuk kleiner dan 22 MM , deze zit in muren en dekvloer eerste verdieping
Dit zit tussen vloerverwarming verdeler en warmtepomp? Wat voor buis precies?

Je hebt wel lekker veel groepen (weinig weerstand) dat compenseert dan wel weer een beetje de dunne leidingen.
Maar met 1500 liter per uur is het geluid bijna weg? Delta T van 6.3 graden bij 11 kW is op papier vrij hoog. Maar het is niet absurd, sommigen zaaien hier denk ik iets teveel paniek.
En omdat je warmtepomp overgedimensioneerd is heb je in principe die 11 kW niet nodig.
Bij deellast tot 8.7 kW heb je bij 1500 liter per uur een delta T van 5 graden. En dat is prima.

Een 3 fase model van een Aziatisch merk kun je binnen de bebouwde kom inderdaad zelden plaatsen volgens de geluidseisen.
De helft van de airco's worden ook te dicht bij de erfgrens geplaatst.
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de koper er een probleem van maakt. Juridisch sta je op dit punt misschien wel sterk. Tenzij de verkoper expliciet heeft aangegeven dat de installatie niet voldoet aan de geluidseisen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Gary199 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:44:
Door wat voor soort wanden lopen de dunne leidingen ?
Is de WP overbemeten ? Las daar iets over, juist ?
WP te overbemeten. Leidingen 22MM van zolder door muur en dekvloer etage 2 naar etage 1 , dan via denkvloer en muur van etage 1 naar de beneden verdieping met 20MM naar naar VV .
kokpol schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:45:
@backupdevice heeft de schouwing inmiddels al plaats gevonden ?
Nog niet .
busscherski schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:42:
[...]

Dit zit tussen vloerverwarming verdeler en warmtepomp? Wat voor buis precies?

Je hebt wel lekker veel groepen (weinig weerstand) dat compenseert dan wel weer een beetje de dunne leidingen.
Maar met 1500 liter per uur is het geluid bijna weg? Delta T van 6.3 graden bij 11 kW is op papier vrij hoog. Maar het is niet absurd, sommigen zaaien hier denk ik iets teveel paniek.
En omdat je warmtepomp overgedimensioneerd is heb je in principe die 11 kW niet nodig.
Bij deellast tot 8.7 kW heb je bij 1500 liter per uur een delta T van 5 graden. En dat is prima.

Een 3 fase model van een Aziatisch merk kun je binnen de bebouwde kom inderdaad zelden plaatsen volgens de geluidseisen.
De helft van de airco's worden ook te dicht bij de erfgrens geplaatst.
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de koper er een probleem van maakt. Juridisch sta je op dit punt misschien wel sterk. Tenzij de verkoper expliciet heeft aangegeven dat de installatie niet voldoet aan de geluidseisen.
Verkopers heeft ons nergens van op de hoogte gebracht. Alle punten waar wij het hier over hebben werden pas door hen als aandachtspunt bevestigd nadat wij hier hen over aangeschreven hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
backupdevice schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:54:
[...]

WP te overbemeten. Leidingen 22MM van zolder door muur en dekvloer etage 2 naar etage 1 , dan via denkvloer en muur van etage 1 naar de beneden verdieping met 20MM naar naar VV .

[...]

Nog niet .

[...]

Verkopers heeft ons nergens van op de hoogte gebracht. Alle punten waar wij het hier over hebben werden pas door hen als aandachtspunt bevestigd nadat wij hier hen over aangeschreven hadden.
een deel van de leiding zelfs 20 mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:03:
[...]

een deel van de leiding zelfs 20 mm ?
Ja vanaf de eerste verdieping naar beneden. Buis is 25 MM buitenkant maar is meerwandig. Een expert gaf aan 3MM per kant . Daarop zit een 22mm buis naar de VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
kokpol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:49:
[...]

Ik zou een externe een schouwing laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
backupdevice schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:17:
[...]

Ik zou een externe een schouwing laten doen.
Niet aan deze installateur is te wijten de aanwezigheid van 20 en 22mm leidingen.
I.c. plak je daar echter niet zo maar een WP aan vast. Had niet mogen gebeuren.
Overeenkomst ontbinden lijkt een slechte oplossing omdat het probleem blijft.
Ook is niet bekend onder welke condities een Rechter ontbindt en of gevonden gaat worden wat huiseigenaar zelf misschien beter had kunnen/moeten doen.
Denk dat ik zou kiezen voor een compromis en dus voor de noodzakelijke aanpassingen. Misschien vindt een Rechter dat een ander bedrijf dit mag oplossen op kosten van de "huidige"installateur" indien geacht wordt dat de huidige de kennis etc mist. Een Rechter zal indien nodig zelf een deskundige aanwijzen als het probleem groot genoeg wordt geacht.
Is een vervangende 28mm leiding via een wat ander traject onmogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:46:
[...]

Niet aan deze installateur is te wijten de aanwezigheid van 20 en 22mm leidingen.
I.c. plak je daar echter niet zo maar een WP aan vast. Had niet mogen gebeuren.
Overeenkomst ontbinden lijkt een slechte oplossing omdat het probleem blijft.
Ook is niet bekend onder welke condities een Rechter ontbindt en of gevonden gaat worden wat huiseigenaar zelf misschien beter had kunnen/moeten doen.
Denk dat ik zou kiezen voor een compromis en dus voor de noodzakelijke aanpassingen. Misschien vindt een Rechter dat een ander bedrijf dit mag oplossen op kosten van de "huidige"installateur" indien geacht wordt dat de huidige de kennis etc mist. Een Rechter zal indien nodig zelf een deskundige aanwijzen als het probleem groot genoeg wordt geacht.
Is een vervangende 28mm leiding via een wat ander traject onmogelijk ?
Ik reageerde op @kokpol , dus die vragen zou je aan hem moeten stellen.

In mijn geval is het niet mogelijk zonder grootschalige verbouwing.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Kan je de foto's en video's aan je startpost toevoegen en eventuele relevante reacties uit het L/W topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
Ik zou eerder de suggestie willen doen hier geen updates meer te plaatsen voor de rechtszaak heeft plaatsgevonden. Ik denk niet dat je jezelf ermee helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:24
Om de leidingdiameter makkelijk te maken is het wellicht handig om de binnendiameter aan te houden. Daar is een standaard voor namelijk :).
DN20 = 22mm staal = 25/26mm mlcbuis
DN25 = 28mm staal = 32mm mlcbuis

Normaal begin ik er niet over, maar ik heb zelf ook moeite met inschatten hoe ristrictief de leidingen nu echt zijn.

Als je woning vloerverwarming heeft en je het gros van de energie op de begane grond kwijt kunt, is alleen een beetje bijverwarmen op de verdieping op zich nog niet zo heel erg. Ligt wel aan je isolatie.
Als je het gros van je warmte niet in je VVW kwijtkunt, dan heb je wel een probleem. Ik zou verwachten van een wp installateur dat hij nagaat of je wel genoeg afgiftecapaciteit hebt op lage temperaturen. Als je dat al niet mag verwachten, waar heb je dan nog een installateur voor.

Een samenvatting in de openingspost met overzicht van wat er nu echt in je woning aanwezig is zou het plaatje duidelijker maken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
Zoals @P5ycho schrijft. De binnendiameter van 22 mm CV buis is gelijk aan 25/26 meerlagenbuis. Allebei ruwweg 20 mm binnendiameter.

In een rechtszaak aantonen dat een flow van 1500 liter per uur niet voldoende is wordt denk ik lastig. Het is niet volgens de vuistregels, maar lijkt inmiddels redelijk te werken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
P5ycho schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:01:
Om de leidingdiameter makkelijk te maken is het wellicht handig om de binnendiameter aan te houden. Daar is een standaard voor namelijk :).

Normaal begin ik er niet over, maar ik heb zelf ook moeite met inschatten hoe ristrictief de leidingen nu echt zijn.

Als je woning vloerverwarming heeft en je het gros van de energie op de begane grond kwijt kunt, is alleen een beetje bijverwarmen op de verdieping op zich nog niet zo heel erg. Ligt wel aan je isolatie.
Als je het gros van je warmte niet in je VVW kwijtkunt, dan heb je wel een probleem. Ik zou verwachten van een wp installateur dat hij nagaat of je wel genoeg afgiftecapaciteit hebt op lage temperaturen. Als je dat al niet mag verwachten, waar heb je dan nog een installateur voor.

Een samenvatting in de openingspost met overzicht van wat er nu echt in je woning aanwezig is zou het plaatje duidelijker maken.
Installateur gaf na installatie aan niet verder te kijken dan de WP en zich niet bemoeit met alles na de Wilo pomp.
Gramser schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:57:
Ik zou eerder de suggestie willen doen hier geen updates meer te plaatsen voor de rechtszaak heeft plaatsgevonden. Ik denk niet dat je jezelf ermee helpt.
IDD. Ik geef wel een update als er iets relevants te melden is . Bedankt voor jullie info .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
P5ycho schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:01:

De weerstand van meerlagenbuis is lager dan staal en koper bij gelijke binnendiameter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:24
Daar staat tegenover dat mlc koppelingen restrictiever zijn. Zeker de kunststof koppelingen. Vaak ook uitgevoerd als knie ipv bocht.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Korte update.

Wij hebben besloten om akkoord te gaan met een compromis. Hierdoor hebben wij nu de vrijheid om met de WP te doen wat wij willen , wat in ons geval weghalen inhoud.

Aan de leken onder ons , kijk uit voor cowboys op de markt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
backupdevice schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:35:
Korte update.

Wij hebben besloten om akkoord te gaan met een compromis. Hierdoor hebben wij nu de vrijheid om met de WP te doen wat wij willen , wat in ons geval weghalen inhoud.

Aan de leken onder ons , kijk uit voor cowboys op de markt .
Goed om te horen! Hier gaat op korte termijn ook een hitachi wp eruit (volledig op kosten van de installateur).

Het is inderdaad goed om te waarschuwen voor cowboys, maar ik wil graag ook waarschuwen voor het merk Hitachi. Als deze vakkundig geïnstalleerd is dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar mocht je problemen gaan krijgen dan is de ondersteuning vanuit Hitachi (HDkl) echt dramatisch. Hitachi is over het algemeen wat goedkoper dan de gerenommeerde merken, maar ik zou zeker adviseren om iets meer uit te geven aan bijv. een daikin, mitsubishi, panasonic of vaillant. Anders is het straks: goedkoop is duurkoop (wat inmiddels bij meerdere hitachi installaties is gebleken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Mooi dat jouw leverancier wel meedenkt en meewerkt

Wij gaan voor nu terug naar gas en laten dan ook een nieuwe ketel hangen , die in de toekomst misschien nog in een hybride opstelling zou kunnen draaien .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
kokpol schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Goed om te horen! Hier gaat op korte termijn ook een hitachi wp eruit (volledig op kosten van de installateur).

Het is inderdaad goed om te waarschuwen voor cowboys, maar ik wil graag ook waarschuwen voor het merk Hitachi. Als deze vakkundig geïnstalleerd is dan is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar mocht je problemen gaan krijgen dan is de ondersteuning vanuit Hitachi (HDkl) echt dramatisch. Hitachi is over het algemeen wat goedkoper dan de gerenommeerde merken, maar ik zou zeker adviseren om iets meer uit te geven aan bijv. een daikin, mitsubishi, panasonic of vaillant. Anders is het straks: goedkoop is duurkoop (wat inmiddels bij meerdere hitachi installaties is gebleken).
Nog even inhakend op de ondersteuning vanuit Hitachi . Die is idd non existing voor consumenten en er is ons herhaaldelijk aangegeven dat zij alleen de installateurs ondersteunen indien zij daar zelf om vragen.

Dus een waarschuwing voor mensen die met een Hitachi bezig zijn…. Ga kijken naar andere merken.

Pagina: 1