Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:10
Gary199 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:56:
[...]

En via welke poort van de 3-weg komt er dan water in de Buffer naar jouw idee .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEzD0gIH1Xt4I0Lw-n_YHXUHWEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tS78XlXOpydLpND6v1r7SOpx.jpg?f=fotoalbum_large

Rood is de weg van defrost.
Geel de weg van normaal verwarmen.. De gele stippel lijn door de boiler is vast instelbaar met kraan op iets van 30% .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]

Rood is de weg van defrost.
Geel de weg van normaal verwarmen.. De gele stippel lijn door de boiler is vast instelbaar met kraan op iets van 30% .
Het Buffervat kan niet belemmerd worden met een gedeeltelijk gesloten kraan.
Beperkt flow tijdens defrost.
Ik ben er wel uit met de aangedragen ideeen.
Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:18:
[...]

Jouw buffer vat en jouw bypass hebben een andere bedoeling.
De bypass is voor als je radiators niet voldoende flow creëren !!!!
Jouw buffer vat staat in serie met je radiators om zo een grotere water massa te hebben.

Garry199 wil geen koud water door zijn radiators hebben... maar alleen het vat aangesloten hebben tijdens de defrost.
En zo voorkomen dat de wp een koude plons krijgt na defrost.
Na defrost schakel hij om naar de radiator welke nog redenlijk op temperatuur zijn.
En de wp gaat niet voluit draaien.
In de xx minuten daarna word het vat weer langzaam op temperatuur gebracht.

Mocht je installatie niet voldoende massa/volume /afgifte hebben dan kan je via het omschakelen naar het vat....minder snel een defrost krijgen.... let op dit is alleen het geval als je compressor na defrost vol uit gast draaien. ( gevolg in de slechtste situatie dat de wp erg veel met defrost bezig is en weining met verwarmen van je huis,bovendien krijg je dan ook hoger stroom verbruik).
Zo was ‘t oorspronkelijk bedoeld ja, bypass om voldoende flow te hebben als door naregeling te veel radiatoren geknepen waren. Alleen dat is dus in de praktijk anders uitgepakt: ik heb altijd voldoende (minimale) flow door een aantal radiatoren die altijd open staan en de pompsnelheid staat behoorlijk laag (11l/m) omdat er anders te veel stromingsgeluid door de installatie is. Tijdens defrost gaat cicrulatiepomp van de Panasonic WP naar standje overdrive (35 l/m) en die wordt dus door door de bypass voor een groot deel direct naar de buffer geleid. Er gaat dus wel een deel door de installatie met iets meer strominggeluid maar ‘t werkt behoorlijk goed.

In elk geval goed genoeg om niet meteen met een driewegklep aan de gang te gaan ;).

Nu valt dat afkoelen nog redelijk mee omdat door de relatief hoge temperatuur de defrost erg vlot verloopt, ‘t gaat om een aantal graden.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 21-04-2023 19:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
blb4 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:14:
[...]

In elk geval goed genoeg om niet meteen met een driewegklep aan de gang te gaan ;).

Nu valt dat afkoelen nog redelijk mee omdat door de relatief hoge temperatuur de defrost erg vlot verloopt, ‘t gaat om een aantal graden.
Toppie dat het bij jou goed loopt.

Helaas heeft niet iedereen een "rustig"systeem.
Software algoritme Ta en afgifte systeem en flow zijn niet overal het zelfde.

Dus de " koude plons " is herkenbaar en geeft bij sommige toch last van klachten.
Of wensen om het toch beter ( zuiniger)te laten verlopen.

Leuk dat het bij jouw goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
Vraagje wat betreft NIBE s735: ik overweeg dit systeem, maar voor het elektrisch element (max 9kw) wordt een 3 fase kabel gevraagd. Wat als ik met de bestaande 1 fase kabel het apparaat laat monteren, beperkt dit het elektrisch element tot 2-3 kw? Zou voor mij geen probleem zijn met aircos als backupverwarming…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
Weet iemand of je de flowmeters van een vvw verdeler er zo af kan draaien en schoonmaken van binnen?
Die van mij zijn zo vies dat ze niet meer te lezen zijn.
Dacht 't maar eens schoon te maken nu 't stook seizoen op z'n einde loopt (in de zomer wss geen zin in 😅)

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Baapje327 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:54:
Weet iemand of je de flowmeters van een vvw verdeler er zo af kan draaien en schoonmaken van binnen?
Die van mij zijn zo vies dat ze niet meer te lezen zijn.
Dacht 't maar eens schoon te maken nu 't stook seizoen op z'n einde loopt (in de zomer wss geen zin in 😅)
Weet niet welk merk verdeler je hebt maar onderstaande linkjes geeft 2 voorbeelden hoe ze te reinigen.

YouTube: Roest in de cv-installatie #8 Hoe maak je zelf de debietmeters van ...

https://www.caleffi.com/n...warmingssystemen-reinigen

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Thanks,

Ik heb deze verdeler.
https://www.pumpendiscoun...Simplex-Verteiler-Ed.html

Ik krijg ze niet verder uit elkaar dan dit. Maar zo kan ik er nog niet bij 😅 tips iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idFQ-T-U9nUL2WL1mM4GT4-XCgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnPmn9guZMliIyJlEkEtyfOx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0nYkdiVxH9eYQ9kIQehTXpd2ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8RSEBEevZ9k1nlhrs74S8tg.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLLaAPzXWtRgDM5-4s10QYLtIe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kH9bLRh03iy6I3YM89oLWbq2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Baapje327 op 22-04-2023 16:07 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Baapje327 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:03:
[...]

Thanks,

Ik heb deze verdeler.
https://www.pumpendiscoun...Simplex-Verteiler-Ed.html

Ik krijg ze niet verder uit elkaar dan dit. Maar zo kan ik er nog niet bij 😅 tips iemand?

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemorgen, 't glaasje kun je eraf draaien, |:( 8)7

Dank voor de hulp!!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
Sinds vandaag volledig van het gas door het maken van de laatste stap een inductie kookplaat

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinusa4 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:41:
Vraagje wat betreft NIBE s735: ik overweeg dit systeem, maar voor het elektrisch element (max 9kw) wordt een 3 fase kabel gevraagd. Wat als ik met de bestaande 1 fase kabel het apparaat laat monteren, beperkt dit het elektrisch element tot 2-3 kw? Zou voor mij geen probleem zijn met aircos als backupverwarming…
Die vraag is nogal sterk Nibe-specifiek, en kun je dus beter stellen in het juiste topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast tijdens sww productie: YouTube: Geluid amber

[Afbeelding]
Meer dan de helft van je vermogen weg bij -10c heb je dat ook meegerekend in je hoerastemming ?

Edit: daar waren jullie ook al achter lees ik nu...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:28:
[...]

Meer dan de helft van je vermogen weg bij -10c heb je dat ook meegerekend in je hoerastemming ?
Hoe vaak is het nog -10 per jaar? En met vloerverwarming als buffer geen issue. Dit zijn geen officiële cijfers wat ook al was vermeld in het artikel. Kiwa is nu aan het keuren voor officiële gegevens.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 22-04-2023 20:48 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carboy54 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:47:
[...]

Hoe vaak is het nog -10 per jaar? En met vloerverwarming als buffer geen issue. Dit zijn geen officiële cijfers wat ook al was vermeld in het artikel. Kiwa is nu aan het keuren voor officiële gegevens.
Het kan zomaar een week -10c worden met uitschieters naar -20c, zeg nooit nooit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Heb overigens ooit eens noodgedwongen een Itho W/W WP geplaatst, in 1 woord: wat een K.O.L.E.R.E apparaat, nooit weer.
Ventilatie van Itho vind ik dan wel weer leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[...]

Sorry hoor, maar een instelling als een Kiwa heb je pas nodig in het eindtraject voor het energielabel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ds23man schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:25:
[...]

Sorry hoor, maar een instelling als een Kiwa heb je pas nodig in het eindtraject voor het energielabel.
Dat klopt en dan worden alle specs pas vrijgegeven.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
ds23man schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:25:
[...]

Ze hebben Kiwa ingeschakeld als testende instantie en de resultaten daarvan gaan ze gebruiken als definitieve cijfers. Niemand zegt dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:13:
[...]

Heb overigens ooit eens noodgedwongen een Itho W/W WP geplaatst, in 1 woord: wat een K.O.L.E.R.E apparaat, nooit weer.
Ventilatie van Itho vind ik dan wel weer leuk.
Itho is marktleider in W/W warmtepompen dus anderen denken daar blijkbaar anders over. En een nieuwe L/W heeft daar weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:29:
[...]

dat valt wel mee onder de streep. invriezen gebeurt zoizo. en vooral tijdens de defrost mania wil je zoveel mogelijk vermogen in je huis zien te krijgen tussen de defrosts.
Het liefst draai ik dan zoveel mogelijk in deellast zodat ik zo min mogelijk defrosts krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Carboy54 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:34:
[...]

Itho is marktleider in W/W warmtepompen dus anderen denken daar blijkbaar anders over. En een nieuwe L/W heeft daar weinig mee te maken.
In Jipsingboertange zeker? Over Itho ventilatie gesproken, wat een baggerzooi. Een simpele ventilatiebox heeft het hier wel 4 jaar volgehouden...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
ds23man schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:41:
[...]

In Jipsingboertange zeker? Over Itho ventilatie gesproken, wat een baggerzooi. Een simpele ventilatiebox heeft het hier wel 4 jaar volgehouden...
Mijn Itho WTW gaf onlangs de pijp aan Maarten, maar ik heb 'm zelf gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:39:
[...]

Het liefst draai ik dan zoveel mogelijk in deellast zodat ik zo min mogelijk defrosts krijg.
verschil is niet geweldig groot in tijd tussen defrosts als het echt vochtig is buiten. het duurt gewoon even voor de verdamper weer aan/dichtvriest. kan in die tijd beste zo snel mogelijk weer op je gewenste/nodige Ta zitten dan doormodderen en op een te lage productie uit te komen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:44:
[...]

verschil is niet geweldig groot in tijd tussen defrosts als het echt vochtig is buiten. het duurt gewoon even voor de verdamper weer aan/dichtvriest. kan in die tijd beste zo snel mogelijk weer op je gewenste/nodige Ta zitten dan doormodderen en op een te lage productie uit te komen.
Dit geschetste scenario herken ik niet O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:47:
[...]
Dit geschetste scenario herken ik niet O-)
met kleinere aparaten is het mogelijk anders, heb het zelf getest met een setje 50kW mitsubishi cities met de laptop eraan en wat kutten met de wat meer low level instellingen. probleem met enkele machines is een goede 1:1 vergelijking maken. ik had geluk dat ik een stapel indentieke machines naast elkaar had staan. verschil was alleen dat deze alleen op de luchtbehandeling zaten ipv water maken. had 1 machine op 75% draaen en de ander op 50%. met 3 graden buiten was de tijd tot de 1e defrost verwaarloosbaar klein tussen beide units.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 22-04-2023 22:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:57
flippy schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:53:
[...]

met kleinere aparaten is het mogelijk anders, heb het zelf getest met een setje 50kW mitsubishi cities met de laptop eraan en wat kutten met de wat meer low level instellingen. probleem met enkele machines is een goede 1:1 vergelijking maken. ik had geluk dat ik een stapel indentieke machines naast elkaar had staan. verschil was alleen dat deze alleen op de luchtbehandeling zaten ipv water maken. had 1 machine op 75% draaen en de ander op 50%. met 3 graden buiten was de tijd tot de 1e defrost verwaarloosbaar klein tussen beide units.
Nu ik de LG tijdens de opstart na een defrost op "Stille modus" heb gezet, heb ik de tijd tussen de defrosts kunnen verlengen van 45 min. tot ca. 90..105 min. Dat geeft de warmtepomp dus de tijd om op een lager vermogen toch langer zijn benodigde energie te maken. Dit geeft niet alleen een besparing van het elektrisch vermogen, maar levert netto toch ook zeker meer thermisch vermogen.

De LG start namelijk behoorlijk agressief op, en dit wordt beperkt door de "Stille modus". Na de opstart gaat de "Stille modus" er weer af, want dat is na testen gebleken de beste methode om de volgende defrost zo lang mogelijk uit te stellen. Het is dus blijkbaar zo, dat veel vermogen een defrost bespoedigd, maar weinig vermogen ook. Er is dus waarschijnlijk een optimaal vermogen bij een condensor, waarbij de kans op een defrost het kleinst is. Dit is misschien wel per type warmtepomp te bepalen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Jojan265 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:14:
[...]

Nu ik de LG tijdens de opstart na een defrost op "Stille modus" heb gezet, heb ik de tijd tussen de defrosts kunnen verlengen van 45 min. tot ca. 90..105 min. Dat geeft de warmtepomp dus de tijd om op een lager vermogen toch langer zijn benodigde energie te maken. Dit geeft niet alleen een besparing van het elektrisch vermogen, maar levert netto toch ook zeker meer thermisch vermogen.

De LG start namelijk behoorlijk agressief op, en dit wordt beperkt door de "Stille modus". Na de opstart gaat de "Stille modus" er weer af, want dat is na testen gebleken de beste methode om de volgende defrost zo lang mogelijk uit te stellen. Het is dus blijkbaar zo, dat veel vermogen een defrost bespoedigd, maar weinig vermogen ook. Er is dus waarschijnlijk een optimaal vermogen bij een condensor, waarbij de kans op een defrost het kleinst is. Dit is misschien wel per type warmtepomp te bepalen.
Dat is mijn ervaring ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Voor de statistiekmensen, de SDM120M om de elektrische kWh te meten geeft bij mij sinds maart ca 10-14% te weinig aan :/
Vermogen klopt nog wel, maar kWh niet. Dus een probleem met de klok of nvm.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Hoe weet je dat?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Blihi de COP gaf een trendbreuk in @Tomexergie's vergelijking.
Toen ben ik gaan kijken wat een uurtje op minimale modulatie voor verbruik rapporteerde, dat is immers een vrij constante belasting. Bij gelijke omstandigheden was de vermogen-uitlezing consistent met de historische data maar de energiesom niet. Het helpt dat de SDM120 drie decimalen geeft (Wh resolutie).
Daarna nog een sanity check gedaan: daggemiddeld vermogen * 24 moet overeenkomen met de getelde Wh die dag. Dat klopt tot eind februari.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEELvapH_5M71BsqCAXx_nI9ZuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jG5qdwMmneC8gbLNNvJo98AD.png?f=fotoalbum_large
Zou twee jaar garantie moeten hebben, dus komt vast goed :) De twee andere Eastron meters doen het nog prima

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Dat is wel een vreemd geval ja. Daggemiddeld vermogen kan wel iets afwijken, maar geen 10%.

Metingen van vermogen zijn om de zoveel seconde. Theoretisch kan je steeds precies tussen de metingen in net iets meer vermogen trekken, maar dat is vergezocht.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
[...]

Wat heb jij voor afgifte systeem ?
Heb jij water temperatuur meting tijdens defrost en als de machine start.
Dus de tijd en temp dat hij stil staat er weer start met opwarmen.
Lijkt op een koude plons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

mij is wel wat verschillend gedrag opgevallen tussen belasting en invriesgedrag. kleinere machines hebben door het ontwerp van de verdamper de neiging om egaal in te vriezen en grotere werken met "strepen" door de verdamper en vriezen deel voor deel in. zulke verschillen maken wel uit in het invriesgedrag en snelheid, ook in het ontdooigedrag. al zit een hele grote factor in de hoeveelheid lucht die erdoor gaat. de grotere machines hebben minder beperkingen als het gaat om geluid en stampen liever berg lucht erdoor met de fan op mach 4 dan een klein aircotje die zo stil mogelijk in een hoekje wilt zitten...

ben van plan aankomende winter er meer voor te gaan zitten als ik de kans heb bij wat meer verschillende machines en wat dingen op gaan schrijven. als men hier beetje de vinger op kan leggen kan men er beter op inspelen op hoe je de installatie opzet.

vind het vooral interesant rondom cascadeopstellingen. dus is 2 (of 3) kleine machines beter voor je warmteproductie dan 1 grote tijdens defrost-mania temperaturen.

wil zoizo zien hoe ik de fan van mijn 5H kan opkrikken zonder dat de kabouter uit zijn stekker gaat. wil wel eens zien hoe het reageert als hij structureel 25% meer toeren maakt bijvoorbeeld. zal wel iets met het pin 4 en 7 5V signaal op de motor moeten gaan verzinnnen....
zou leuk zijn voor de mensen die geen beperkingen hebben op geluid om in de echt koude dagen winst te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 24-04-2023 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:57
X21r schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:45:
[...]

Wat heb jij voor afgifte systeem ?
Heb jij water temperatuur meting tijdens defrost en als de machine start.
Dus de tijd en temp dat hij stil staat er weer start met opwarmen.
Lijkt op een koude plons.
Ik heb 100 m² vloerverwarming hoh 15 cm.
Ik heb heel veel metingen, maar kan helaas niet zover terug in de tijd kijken. Ik heb nog wel 2 schermafdrukken gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-LInReedSkAlVPrC-lS3kp73C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMxokUvU2J5AGw5BrvPizwM5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f1IYUB75DVKy2dMwyiWjNfNln8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wgIQZ5JrGFnvaqjTNScBxDUW.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard is er een koude plons. De defrost wordt immers verholpen met thermische energie uit de vloer. Je ziet wel, dat na de opstartpiek, de retourtemperatuur alweer op de normale waarde zit. Ook de luchttemperatuur in de kamer zie je nauwelijks op en neer gaan. Of er nu wel of niet een koude plons uit de vloer komt, dat maakt voor de opstart bij de LG niet uit. Die ziet er altijd hetzelfde uit en alleen na de opstartpiek wordt er gemoduleerd.

Hieronder nog een plaatje van een andere dag met het verschil in electrisch vermogen bij een defrost zonder "Stille modus" en met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvxSsatcao6C8dzV6Y70hu3SNkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LM41IiNcvHzmJQXZVnGR4Xol.png?f=fotoalbum_large

Helaas niet met temperaturen en thermisch vermogen.

De volgende winter wil ik nog wat meer gaan vastleggen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Jojan265 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:30:
[...]

Ik heb 100 m² vloerverwarming hoh 15 cm.
Ik heb heel veel metingen, maar kan helaas niet zover terug in de tijd kijken. Ik heb nog wel 2 schermafdrukken gevonden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteraard is er een koude plons. De defrost wordt immers verholpen met thermische energie uit de vloer. Je ziet wel, dat na de opstartpiek, de retourtemperatuur alweer op de normale waarde zit. Ook de luchttemperatuur in de kamer zie je nauwelijks op en neer gaan. Of er nu wel of niet een koude plons uit de vloer komt, dat maakt voor de opstart bij de LG niet uit. Die ziet er altijd hetzelfde uit en alleen na de opstartpiek wordt er gemoduleerd.

Hieronder nog een plaatje van een andere dag met het verschil in electrisch vermogen bij een defrost zonder "Stille modus" en met:

[Afbeelding]

Helaas niet met temperaturen en thermisch vermogen.

De volgende winter wil ik nog wat meer gaan vastleggen.
Toppie.
Je koude plons lijkt het niet te zijn( pas na 5 minuten krijgt hij kouder water) Misschien Ta net onder de 26 graden en daarom volgas.

Maar inderdaad de LG agressief gedrag na defrost is bekend.
Vraag draait de water pomp continu of stopt hij..
Je vloer lijkt pas na 5 minuten Tr te laten zakken.

Stel je voor water pomp stopt na defrost leidingen en wisselaar zijn nog koud( en sensor zit op leiding)...
Dan krijgt hij een kouder info dan wensenlijk is.

Eigenlijk zou water pomp door moeten draaien. Zou ik zeggen.
Of je Ta sensor zit op de leiding te dicht bij massa warmte wisselaar.
Misschien de waterpomp op max flow te laten lopen ?
Toch leuk een oplossing gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58
Grappig, nov 2022 kreeg ik een offerte voor hybride WP, was 6800 euro (ex subsidie). Toen werd de boel afgeblazen, de WP was niet goed te vekrijgen. Net weer een mailtje gekregen met nieuw aanbod:

Uitgangspunten calculatie
• Installeren van een Remeha Elga Ace 6kw
• Besturing etwist cv aansturing
• Buffervat 50 ltr tbv elga , vuilafscheider
• Buitendeel AwHPT 6 Kw
• Hybride binnendeel, elga ace
• Terug te ontvangen Subsidie na installatie via rijksoverheid €2700,- incl Btw ( per 1-1-2022 )

Wij kunnen de installatie aanbieden voor €7165,- inclusief Btw (na aftrek subsidie €4465,-)

Dus bijna 400 euro duurder.

Maar ja, als ik nu mijn verbruik (800 m3 en -500 kWh (door PV)) invul, kan ik al een jaar contract krijgen voor circa 100 euro per maand.

Om eerlijk te zijn lijkt het verstandiger om even paar jaar te wachten (zolang gas nog betaalbaar is) en gelijk voor all-electric te gaan. De standaard radiatoren (met folie en ventilatoren) kregen het op de koudste dagen (met CV op 50 graden) ook net niet warm genoeg... dus zal ook nog wel moeten investeren in lage temperatuur radiatoren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Red devil Geen LTV radiatoren. Gewoon dikke T33-s hangen. NB: ik heb hetzelfde effect met 950m3 verbruik. Ben alleen bang dat gas niet goedkoop blijft en de Wp's alleen maar duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:13:
Grappig, nov 2022 kreeg ik een offerte voor hybride WP, was 6800 euro (ex subsidie). Toen werd de boel afgeblazen, de WP was niet goed te vekrijgen. Net weer een mailtje gekregen met nieuw aanbod:

• Buitendeel AwHPT 6 Kw
• Terug te ontvangen Subsidie na installatie via rijksoverheid €2700,- incl Btw ( per 1-1-2022 )

Wij kunnen de installatie aanbieden voor €7165,- inclusief Btw (na aftrek subsidie €4465,-)

Maar ja, als ik nu mijn verbruik (800 m3 en -500 kWh (door PV)) invul, kan ik al een jaar contract krijgen voor circa 100 euro per maand.

Om eerlijk te zijn lijkt het verstandiger om even paar jaar te wachten (zolang gas nog betaalbaar is) en gelijk voor all-electric te gaan. De standaard radiatoren (met folie en ventilatoren) kregen het op de koudste dagen (met CV op 50 graden) ook net niet warm genoeg... dus zal ook nog wel moeten investeren in lage temperatuur radiatoren..
Alles wordt duurder ;P

Reken jezelf niet (te) rijk, kijk naar de tarieven ipv de voorschotten. En ga er vanuit dat het energieplafond vroeg of laat weer verdwijnt, misschien zelfs al wel volgend jaar. Ohja, saldering van zonnepanelen gaat er ook uit. Daar moet je wel allemaal rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
olafmol schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:21:
[...]

Alles wordt duurder ;P

Reken jezelf niet (te) rijk, kijk naar de tarieven ipv de voorschotten. En ga er vanuit dat het energieplafond vroeg of laat weer verdwijnt, misschien zelfs al wel volgend jaar. Ohja, saldering van zonnepanelen gaat er ook uit. Daar moet je wel allemaal rekening mee houden.
Er zijn alleen nu alweer tarieven onder het plafond. Saldering van zonnepanelen eraf is juist nadelig voor WP. Die draait in de winter volop als de panelen weinig opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gary199

• Buitendeel AwHPT 6 Kw

Lage temperatuur radiatoren ? Heb "om te proberen" een Jaga aangeschaft voor heel veel geld. Vervolgens een T33. Onder de 35*C heeft ook een Jaga te weinig te bieden. Koop voor dat geld liever een minder lompe T33 voor minder geld, net zo veel warmte en meer water als anti-pendel. Die 1,5L water in een Jaga is leuk voor een gasbak maar echt niet voor een WP. Jaga werd vroeger aangeprezen als de wonder radiator i.c.m. een gasketel. Hoefde je niet te stoken op 75*C maar kon 55*C er ook mee door. Het kan verkeren.
Een T33 kan je bij gelegenheid kopen voor weinig geld, denk zeker Eur 400 minder dan 1 Jaga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48

• Buitendeel AwHPT 6 Kw

ik vind die prijsstijging erg meevallen, kleine 6% op spullen waar de vraag GIGANTISCH is en de leverbaarheid dramatisch. Om te berekenen of het uit kan heb je niks aan voorschotten maar kijk je naar tarieven.

Bijvoorbeeld:
800m3 verbruik aardgas nu, kun je misschien 500 m3 af halen met een hybride wp tegen 1000 kWh stroom. Met prijzen uit het energieplafond: besparing gas is 700 euro, kostprijs stroom is 400 euro, netto 300 euro/jaar besparen. Schiet niet erg op, want je zit nog steeds op gas en hebt nog steeds een cv-ketel nodig.

Je zegt misschien paar jaa rwachten voor een al-electric optie, maar waarom dan precies? wat is er dan ineens anders denk je? gaat je huis veranderen of wordt je portemonnee groter? voorlopig is de salderingsregeling nog top dus sneller toeslaan is langer voordeel hebben van een all-electric optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:09:
[...]

Lage temperatuur radiatoren ? Heb "om te proberen" een Jaga aangeschaft voor heel veel geld. Vervolgens een T33. Onder de 35*C heeft een Jaga ook te weinig te bieden. Koop voor dat geld liever een minder lompe T33 voor minder geld, net zo veel warmte en meer water als anti-pendel. Die 1,5L water in een Jaga is leuk voor een gasbak maar echt niet voor een WP. Jaga werd vroeger aangeprezen als de wonder radiator i.c.m. een gasketel. Hoefde je niet te stoken op 75*C maar kon 55*C er ook mee door. Het kan verkeren.
Een T33 kan je bij gelegenheid kopen voor weinig geld, denk zeker Eur 400 minder dan 1 Jaga.
T22 of T33 met heatfans. Goed voor de minimale inhoud en betere afgifte dan Jaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Fr33z schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:34:
[...]

ik vind die prijsstijging erg meevallen, kleine 6% op spullen waar de vraag GIGANTISCH is en de leverbaarheid dramatisch. Om te berekenen of het uit kan heb je niks aan voorschotten maar kijk je naar tarieven.

Bijvoorbeeld:
800m3 verbruik aardgas nu, kun je misschien 500 m3 af halen met een hybride wp tegen 1000 kWh stroom. Met prijzen uit het energieplafond: besparing gas is 700 euro, kostprijs stroom is 400 euro, netto 300 euro/jaar besparen. Schiet niet erg op, want je zit nog steeds op gas en hebt nog steeds een cv-ketel nodig.

Je zegt misschien paar jaa rwachten voor een al-electric optie, maar waarom dan precies? wat is er dan ineens anders denk je? gaat je huis veranderen of wordt je portemonnee groter? voorlopig is de salderingsregeling nog top dus sneller toeslaan is langer voordeel hebben van een all-electric optie.
Goede punten. Om eerlijk te zijn.... het is gewoon veel gedoe. Eerst moet ik andere radiatoren regelen, die T33 lijken een mooi compromis. Daarna dus die WP gaan regelen en laten installeren. Werkt alles out of the box? Dan valt het nog mee qua gedoe. Maar als ik zo eens in de WP topics kijk, dan zie ik toch best wel wat gedonder met instellingen en niet optimaal werkende WPs. En waar doe ik dat voor? Voor 300 euro per jaar (en natuurlijk milieu).

De weg van de minste weerstand is nu even gas, lekker makkelijk.

Kan me ook niet voorstellen dat de overheid over X aantal jaar minder gaat stimuleren om mensen van gas te halen. Daarbij, kan me ook niet voorstellen dat er dan geen innovatie heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:39:
[...]

T22 of T33 met heatfans. Goed voor de minimale inhoud en betere afgifte dan Jaga
Puur wat afgifte betreft, met fans wint een Jaga het wel van een radiator van gelijke grootte. Zonder fans hangt het van de hoogte af.
Persoonlijk zou ik fans altijd proberen te vermijden (extra stekker, duur, geluid, stof, kunnen stuk). Zelfde effect bereik je met grotere radiatoren (als je dat tenminste kwijt kan).

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:50:
[...]

Puur wat afgifte betreft, met fans wint een Jaga het wel van een radiator van gelijke grootte. Zonder fans hangt het van de hoogte af.
Persoonlijk zou ik fans altijd proberen te vermijden (extra stekker, duur, geluid, stof, kunnen stuk). Zelfde effect bereik je met grotere radiatoren (als je dat tenminste kwijt kan).
Lage radiatoren = minder tijd om de lucht te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:48:
[...]

Goede punten. Om eerlijk te zijn.... het is gewoon veel gedoe. Eerst moet ik andere radiatoren regelen, die T33 lijken een mooi compromis. Daarna dus die WP gaan regelen en laten installeren. Werkt alles out of the box? Dan valt het nog mee qua gedoe. Maar als ik zo eens in de WP topics kijk, dan zie ik toch best wel wat gedonder met instellingen en niet optimaal werkende WPs. En waar doe ik dat voor? Voor 300 euro per jaar (en natuurlijk milieu).

Kan me ook niet voorstellen dat de overheid over X aantal jaar minder gaat stimuleren om mensen van gas te halen. Daarbij, kan me ook niet voorstellen dat er dan geen innovatie heeft plaatsgevonden.
Wat de gas/wp/arbeids-prijzen gaan doen is koffiedik kijken. Waar denk je aan met innovatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
verkeerslicht schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:52:
[...]

Wat de gas/wp/arbeids-prijzen gaan doen is koffiedik kijken. Waar denk je aan met innovatie?
Zou denken dat als straks de gekte wat uit de markt is, de installateurs ook wat meer concurrende prijzen gaan rekenen. Qua innovatie... geen idee, zit niet zo in de WP techniek al heb ik ook wel gehoord dat het wel aardig uitontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:52:
[...]

Lage radiatoren = minder tijd om de lucht te verwarmen
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat veel uit maakt. Wat wel uit maakt is dat Jaga's vooral baat hebben bij de lengte/breedte van de convectoren die erin zitten. De hoogte betreft alleen de ombouw.
Hoge radiatoren winnen het daarom makkelijk omdat die over de hele hoogte warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:59:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet of dat veel uit maakt. Wat wel uit maakt is dat Jaga's vooral baat hebben bij de lengte/breedte van de convectoren die erin zitten. De hoogte betreft alleen de ombouw.
Hoge radiatoren winnen het daarom makkelijk omdat die over de hele hoogte warmte afgeven.
Een Jaga van 35 cm hoog zit slechts half gevuld met verwarmend oppervlak qua hoogte. Is gewoon slecht compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:57:
[...]

Zou denken dat als straks de gekte wat uit de markt is, de installateurs ook wat meer concurrende prijzen gaan rekenen. Qua innovatie... geen idee, zit niet zo in de WP techniek al heb ik ook wel gehoord dat het wel aardig uitontwikkeld is.
Zou best kunnen. Aan de andere kant zal het mogelijk nog wel een tijdje zo doorgaan gezien nieuwe normale gasketels niet meer mogen vanaf 2026. Het kan ook zijn dat de subsidies gaan wegvallen, wat de prijzen wel weer wat eerlijker gaat maken verwacht ik.

Ik vroeg wat betreft die innovatie omdat ik las dat je daar nog wel wat verwachtte ;) hoe dan ook, zal het vermoed ik niet zo significant zijn, los van bediening / instelbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
verkeerslicht schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:06:
[...]

Zou best kunnen. Aan de andere kant zal het mogelijk nog wel een tijdje zo doorgaan gezien nieuwe normale gasketels niet meer mogen vanaf 2026. Het kan ook zijn dat de subsidies gaan wegvallen, wat de prijzen wel weer wat eerlijker gaat maken verwacht ik.

Ik vroeg wat betreft die innovatie omdat ik las dat je daar nog wel wat verwachtte ;) hoe dan ook, zal het vermoed ik niet zo significant zijn, los van bediening / instelbaarheid.
Ja, als die subsidies wegvallen wordt het een ander verhaal, maar dan denk ik dat heel wat andere Nederlanders behoorlijk in de problemen gaan komen. Misschien moet ik maar eens beginnen met het vinden van T33 radiatoren, heb geen zin in vloerverwarming dus moet wel iets doen met betere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:24:
[...]

Ja, als die subsidies wegvallen wordt het een ander verhaal, maar dan denk ik dat heel wat andere Nederlanders behoorlijk in de problemen gaan komen. Misschien moet ik maar eens beginnen met het vinden van T33 radiatoren, heb geen zin in vloerverwarming dus moet wel iets doen met betere radiatoren.
Als ik dit zo lees vraag ik me af wat de houdbaarheid is van de huidige subsidies:
https://solarmagazine.nl/...diepot-mogelijk-snel-leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Dan heb je als je nu gaat zoeken naar radiatoren nog zo'n 2 jaar als je nu offertes gaat opvragen. Ik ben serieus 2 jaar onderweg. d:)b Zes weken geleden een goede installateur binnen gehad. Echt veel kennis, dacht goed mee maar ...... nog geen offerte.

Mijn installateur van L/L na 2 maanden nog geen offerte. Iedereen verzuipt nog steeds in het werk. Als het zo doorgaat voor 2026 een nieuwe Intergas vrees ik. Met 950m3 verbruik overleef ik dat ook wel, net als jij.

NB; met meer afgifte stookt je HR Ketel ook zuiniger. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:28:
[...]

Als ik dit zo lees vraag ik me af wat de houdbaarheid is van de huidige subsidies:
https://solarmagazine.nl/...diepot-mogelijk-snel-leeg
Als gas blijft dalen in prijs is de hype wellicht voorbij. Laten we het hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:48:
[...]

Wat ik hier na een tijdje te lurken vaak ben tegen gekomen is dat de flow erg belangrijk is, dus een goede diameter van je leidingen. Minimaal 22mm staal of koper maar liever nog 28mm.

Anders krijg je de eerste bottleneck al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:44

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:28:
[...]

Dan heb je als je nu gaat zoeken naar radiatoren nog zo'n 2 jaar als je nu offertes gaat opvragen. Ik ben serieus 2 jaar onderweg. d:)b Zes weken geleden een goede installateur binnen gehad. Echt veel kennis, dacht goed mee maar ...... nog geen offerte.

Mijn installateur van L/L na 2 maanden nog geen offerte. Iedereen verzuipt nog steeds in het werk. Als het zo doorgaat voor 2026 een nieuwe Intergas vrees ik. Met 950m3 verbruik overleef ik dat ook wel, net als jij.

NB; met meer afgifte stookt je HR Ketel ook zuiniger. ;)
Op dit moment kan je weer vaste kontrakten afsluiten voor energie.
https://www.gaslicht.com/energievergelijken/resultaten
Dan kom je de winter 2023/2024 ook weer door .

En de heren installateurs die pikken nu de krenten uit de pap is mijn idee.
Liever een factuur schrijven a 15 K dan uurtje factuurtje.
En niet teveel eisen stellen
;w

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:20:
[...]

;w
Tijd voor een topic: "Blijf ik bij mijn ketel of sloop ik mijn spaarrekening met een WP?" :+ Triest is het toch wel. Wil je je steentje bijdragen aan een beter klimaat, drijft de markt je naar de andere kant. Hopelijk wordt de markt van Wp net zo als zonnepanelen. Die concurreren elkaar nu helemaal kapot. Wel prettig voor de koper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

De subsidie wordt gewoon veelal voor een groot deel gewoon doorberekend in de uiteindelijke prijs.
(Vanuit de fabrikant, groothandel en installateur.)

Subsidies afschaffen zal op langer termijn de prijzen weer doen stabiliseren.

Bijvoorbeeld: waarom zijn de prijzen in NL in verhouding tot onze buurlanden en Spanje zo groot?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:20:
[...]

;w
hoef je ook niet echt naar huis over te schrijven. 40 cent stroom en 1,50 voor gas om beetje af te ronden. met simpele warmtepomp kan je dus 1000 kuub gas (1500 euroknallers+ 250 vastrecht) terugbrengen naar 800 euro of minder. das bijna 1000 euro netto winst/minder verlies. dat tikt leuk aan. en dan mag je hopen dat de prijzen volgend jaar niet alsnog omhoog gaan omdat er bij shell een scheet verkeerd zit.

dan negeer ik nog even het feit dat de machines en prijzen alleen maar omhoog gaan. dus de eerder je erbij bent de minder pijn het later doet.
DutchWing schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:29:
[...]
Bijvoorbeeld: waarom zijn de prijzen in NL in verhouding tot onze buurlanden en Spanje zo groot?
gemiddeld inkomen ligt daar 30% lager dan hier en spanje leunt enorm op EU gelden.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 24-04-2023 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:26:
[...]

Tijd voor een topic: "Blijf ik bij mijn ketel of sloop ik mijn spaarrekening met een WP?" :+ Triest is het toch wel. Wil je je steentje bijdragen aan een beter klimaat, drijft de markt je naar de andere kant. Hopelijk wordt de markt van Wp net zo als zonnepanelen. Die concurreren elkaar nu helemaal kapot. Wel prettig voor de koper.
De diverse PV-topics in de gaten houdend kan ik daar maar twee conclusies uit trekken:
- het wordt absoluut niet goedkoper
- de kans dat je een beunhaas over de vloer krijgt wordt alleen maar groter

Hoewel, je leest hier natuurlijk alleen maar de horrorverhalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dat gaat binnenkort ook gewoon een halt toegeroepen worden!

Bij gasketels zijn de teugels al verder aangetrokken, dat zal ook gaan gebeuren voor zonnepanelen en uiteindelijk ook voor de warmtepompen waardoor prijzen weer stabiliseren, markt conform zijn.

offtopic:
Zo concurrerend vindt ik de prijzen momenteel nou niet echt!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:29:
[...]

hoef je ook niet echt naar huis over te schrijven. 40 cent stroom en 1,50 voor gas om beetje af te ronden. met simpele warmtepomp kan je dus 1000 kuub gas (1500 euroknallers+ 250 vastrecht) terugbrengen naar 800 euro. das bijna 1000 euro netto winst/minder verlies. dat tikt leuk aan. en dan mag je hopen dat de prijzen volgend jaar niet alsnog omhoog gaan omdat er bij shell een scheet verkeerd zit.
Ja dat heb je helemaal goed Flippy.
Maar het is allemaal niet zo makkelijk, had er pas nog een installateur die bood een installatie van een Remeha maar dan met een buitendeel van Mitsibushi .
Magazijnopruiming? , voor 10K met heel summier omschreven wat hij er voor deed.
Ja doeiiii.....

En je gezegde dat als je een baco beet kan houden ook een WP is te installeren is slechts voor weinig mensen weggelegd.

Je wordt echt gestoord van die installateurs , als ze al wat van zich laten horen.

Zelf ben ik eigenlijk al zo ver dat ik denk : het milieu ??
Ik flikker er een houtkachel in
Hou erg veel van stralingswarmte,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nou ik geloof dat de meeste een wp nemen voor de besparing, pas in de laatste plaats voor een beter klimaat..

Als de gasprijs weer flink daalt dan hoeft niemand meer een warmtepomp (dan komt hier ook een nieuwe ketel).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:30:
[...]

De diverse PV-topics in de gaten houdend kan ik daar maar twee conclusies uit trekken:
- het wordt absoluut niet goedkoper
- de kans dat je een beunhaas over de vloer krijgt wordt alleen maar groter

Hoewel, je leest hier natuurlijk alleen maar de horrorverhalen…
Niet goedkoper? 10 jaar geleden kostte 10 panelen met 250WP zo'n 5 mille. Nu heb je het dubbele aan vermogen voor dezelfde prijs. Oftewel 0 inflatiecorrectie met dubbele opbrengst. Ben goed in rekenen. Dat is mijn oude vak. Laat beun maar komen. Genoeg kennis over zonnepanelen door......Tweakers. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:41:
[...]

Nou ik geloof dat de meeste een wp nemen voor de besparing, pas in de laatste plaats voor een beter klimaat..

Als de gasprijs weer flink daalt dan hoeft niemand meer een warmtepomp (dan komt hier ook een nieuwe ketel).
Ik niet. Met 950m3 verbruik is de besparing minimaal. Al zal dat optermijn wel ruimer worden. Net als met mijn panelen. 10 jaar geleden werd ik ook daarvoor uitgelachen en wil gewoon mijn steentje bijdragen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:43:
[...]

Niet goedkoper? 10 jaar geleden kostte 10 panelen met 250WP zo'n 5 mille. Nu heb je het dubbele aan vermogen voor dezelfde prijs. Oftewel 0 inflatiecorrectie met dubbele opbrengst. Ben goed in rekenen. Dat is mijn oude vak. Laat beun maar komen. Genoeg kennis over zonnepanelen door......Tweakers. >:)
Het hangt ervan af hoe groot de vraag is. En die is nú nogal groot. Een jaartje terug betaalde je voor een mooi setje met stringomvormer nog geen euro per Wp ex. BTW. Nu lees ik veel vaker over anderhalve euro of meer per Wp. Maar misschien kijk ik op te korte termijn. Ik denk echter niet dat de techniek zo hard vooruit gaat dat we over 10 jaar panelen met 800Wp hebben voor dezelfde prijs.

Hoe dan ook, ik heb hier twee sets liggen, ik ben sinds een week van het gas dankzij de WP en nu een warmtepompboiler. Het scheelt geld, dat klopt. Het is echter ook een forse investering maar dat milieu-aspect is toch echt de grootste drijfveer geweest bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:56:
[...]

Het hangt ervan af hoe groot de vraag is. En die is nú nogal groot. Een jaartje terug betaalde je voor een mooi setje met stringomvormer nog geen euro per Wp ex. BTW. Nu lees ik veel vaker over anderhalve euro of meer per Wp. Maar misschien kijk ik op te korte termijn. Ik denk echter niet dat de techniek zo hard vooruit gaat dat we over 10 jaar panelen met 800Wp hebben voor dezelfde prijs.

Hoe dan ook, ik heb hier twee sets liggen, ik ben sinds een week van het gas dankzij de WP en nu een warmtepompboiler. Het scheelt geld, dat klopt. Het is echter ook een forse investering maar dat milieu-aspect is toch echt de grootste drijfveer geweest bij ons.
Techniek zal altijd vooruit gaan. Goed is goed op een gegeven moment. Je kan bezig blijven. Er zijn nog zoveel andere leuke zaken in het leven waaraan je geld kan uitgeven. Ik heb voor bijleggen nu een prijs van €1,30 per WP voor 420Wp. Oude wil ik op NoordOost leggen. Dek dan 6000kWh af. Alleen die L/W wil maar niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:45:
[...]

Ik niet. Met 950m3 verbruik is de besparing minimaal. Al zal dat optermijn wel ruimer worden. Net als met mijn panelen. 10 jaar geleden werd ik ook daarvoor uitgelachen en wil gewoon mijn steentje bijdragen.
Maar daarmee ben je een uitzondering. Kijk maar naar al die Tesla's in de spits, die rijden echt niet rond omdat mensen daar 50k voor over hebben (hadden). Maar omdat ze met 0% bijtelling 'gratis' konden rondrijden.

Ik zit trouwens op zo'n 1800m3 per jaar en ben net bezig om een berekening te maken of eea uitkomt met prijzen anno nu en afhankelijk van de variabelen die je erin gooit (energieprijzen, salderen, inflatie, etc) zit er een behoorlijke delta tussen...

Wat bij mij meespeelt is dat de huidige ketel (rookgasafvoer) op een hele vervelende plaats zit (nabij een badkamerraam die open kan), destijds waren de regels wat minder streng, tegenwoordig mag dat niet meer. Dus moet bij de vervanging van de ketel de hele boel worden omgebouwd.. En de warmtepomp heeft alvast een prima kabelgat naar buiten :P

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Sport_Life VVD (de autopartij) is tegenwoordig Groen Rechts. :+ Als het maar geld oplevert. Ed Nijpels is of was nu zelfs voorzitter van het Klimaatberaad. _O- Groen is pas interessant als het geld gaat opleveren. Daarom toch maar een WP. Op termijn levert die altijd geld op. Al is het maar bij verkoop woning.

Laat even weten wat je uitkomst is. Ben wel benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:24:
Laat even weten wat je uitkomst is. Ben wel benieuwd.
Paar opmerkingen vooraf:
Uitgaande van 1800m3 vs 4500kwh. Geen idee of dat redelijk is?
Ketel moet vervangen worden a 2500 (dozenschuiver), dat gaat van de investering af. Verder is de investering gebaseerd op een offerte die ik heb ontvangen (ca 15k ex subsidie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3QUt0y7c158bVCTfVFVGrM9Odg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GCV66OesE3BeTDU48vfUxX6E.png?f=fotoalbum_medium

Na 6 jaar terugverdiend :).

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Sport_Life Gas kost nu bij Greenchoice bijvoorbeeld "maar" €1,20.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:53:
[...]

Paar opmerkingen vooraf:
Uitgaande van 1800m3 vs 4500kwh. Geen idee of dat redelijk is?
Ketel moet vervangen worden a 2500 (dozenschuiver), dat gaat van de investering af. Verder is de investering gebaseerd op een offerte die ik heb ontvangen (ca 15k ex subsidie)

[Afbeelding]

Na 6 jaar terugverdiend :).
1800 kuub is grofweg gelijk aan 3600kWh. dus kuub maal 2. betere verhouding kan je krijgen door je afgiftesysteem te verbeteren in de vorm van vloerverwarming of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:29:
[...]

1800 kuub is grofweg gelijk aan 3600kWh. dus kuub maal 2. betere verhouding kan je krijgen door je afgiftesysteem te verbeteren in de vorm van vloerverwarming of zo.
Dan is het helemaal gunstig.

Er is bij ons vloerverwarming. Overigens als ik die kosten meeneem dan komt het nooit uit, maar dat was meer een esthetisch punt.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:57:
[...]

Nieuwe dingen zijn nog in ontwikkeling
Met wat geduld valt er in de toekomst nog wat te kiezen.
https://www.installatiene...n-superhybrid-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jan2023 schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:04:
[...]

Onze thermische warmtepomp kan aangedreven worden door aardgas, groen gas en waterstofgas en gebruikt buitenlucht als hernieuwbare energiebron. Hij maakt bij dit alles gebruik van de bestaande infrastructuur in het huis
Dat is geen nieuwe ontwikkeling, maar een bestaande ontwikkeling (CV Ketel) combineren met een andere bestaande ontwikkeling (warmtepomp zoals die in boilers zit die lucht uit de woning halen).
Ze zeggen ook 30% besparing op gas, dus nog steeds 70% afhankelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

dat is gewoon een absorptiewarmtepomp, zelfde wat je ook vind in de koelkast van een camper die op gas werkt.

efficientie is ruk ten opzichte van een reguliere warmtepomp. COP van meer dan 1.5 is al uitzonderlijk te noemen.
enigste "voordeel" is dat het fossiele brandstof gebruikt dus het "oude geld" zal het geweldig vinden.

deze club is al 5+ jaar bezig met zieltjes/miljoentjes winnen voor dit gedrocht.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 24-04-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
[...]

Dat is gewoon een wat efficiëntere gasketel. Er wordt gewerkt aan een pakket van eisen over een x percentage aan hernieuwbare energie in een installatie. Daar voldoet de Cooll wellicht niet eens aan, resultaat is dan dat het apparaat niet op de markt gebracht kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:11:
[...]

dat is gewoon een absorptiewarmtepomp, zelfde wat je ook vind in de koelkast van een camper die op gas werkt.
Het klinkt ook veel cooler als ze zeggen dat het in de ruimte ook wordt toegepast 8)
De SuperHybrid is een fundamenteel nieuwe technologie op basis van ruimtevaarttechnologie

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:12:
[...]

Het klinkt ook veel cooler als ze zeggen dat het in de ruimte ook wordt toegepast 8)

[...]
die accuboormachine van bol.com van 20 euro is dat ook....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Sport_Life Sommige ruimtevaartuigen gebruiken plutonium voor de energievoorziening (RTG).... "Ruimtetechnologie" is niet noodzakelijk een aanbeveling.
Mijn advies: volg de warmtestromen en ren hard weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Is gewoon weer de zoveelste soort van gasabsorptiewarmtepomp…

EDIT:
Oow @flippy had het ook al benoemd :P

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 24-04-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:29:
[...]

De te hanteren omrekenfactor gas versus elektra wordt regelmatig op 2 gesteld.
Bij hogere verbruikswaarden gas lijkt die factor groter te zijn en is 2,3 reeel.
Hier was het laatste jaar gasketel 2200m3. Het afgelopen WP-jaar komt uit op 5000kWh en met nog wat betere isolatie en een niet zo koud stookseizoen.
De sCOP over '22/'23 zal uitkomen op 4,1
Vloerverwarming zou nog een spectaculaire verbetering geven voor de echte koude periode waarin hoog verbruik en een COP van 2,7 - 3,0
Een sCOP van 4,5 is dan vrijwel zeker haalbaar zonder allerlei toeters en bellen als regel- en schakeltechniek. ( nu WAR en aan/uit op 22,5*C )
Het stervormige leidingensysteem werkt perfect en de 22mm buizen verwerken probleemloos 40L/min en geheel zonder ruis o.i.d.
Het enige "gedoe" wordt veroorzaakt door defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Gary199 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:22:
[...]

Bij hogere verbruikswaarden gas lijkt die factor groter te zijn en is 2,3 reeel.
Hier was het laatste jaar gasketel 2200m3. Het afgelopen WP-jaar komt uit op 5000kWh en met nog wat betere isolatie en een niet zo koud stookseizoen.
Vloerverwarming zou nog een spectaculaire verbetering geven voor de echte koude periode waarin hoog verbruik en een COP van 2,7 - 3,0
Een sCOP van 4,5 is dan vrijwel zeker haalbaar zonder allerlei toeters en bellen als regel- en schakeltechniek. ( nu WAR en aan/uit op 22,5*C )
Het stervormige leidingensysteem werkt perfect en de 22mm buizen verwerken probleemloos 40L/min en geheel zonder ruis o.i.d.
Wat voor stooklijn hanteer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:50:
[...]

Wat voor stooklijn hanteer je?
15/29 -10/39 met incidenteel up/down shift van max 2*C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

De sCOP is niet afhankelijk van het verbruik, maar van je afgiftesysteem.

Bij een goed ingeregelde vloerverwarming situatie is een sCOP van 4,5 geen enkel probleem.

Er is maar 1 parameter belangrijk voor de COP, namelijk de Ta. Hoe kleiner het verschil tussen Ta en Tbuiten hoe beter de (s)COP.

Bij radiatoren zul je vanzelfsprekend een hogere Ta moeten hanteren om voldoende afgifte te krijgen, waardoor de COP slechter zal zijn als bij vloerverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 25-04-2023 11:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[...]

Wat bedoel je met 'het stervormige leidingsysteem' ?

40l/m is aanzienlijk voor 22mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Baapje327 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:49:
[...]

das 2.6m/s watersnelheid. dat is ver boven de normlimiet van 2 en nog veel verder boven de richtgetal van 0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
volgens mij had @Gary199 gewoon 28mm, dus die 22mm zullen wel aftakkingen zijn naar de verschillende radiators wat natuurlijk prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:32:
volgens mij had @Gary199 gewoon 28mm, dus die 22mm zullen wel aftakkingen zijn naar de verschillende radiators wat natuurlijk prima is.
Beneden is rondom de WP 2x 2m1 aan- en afvoer etc 28mm staal. Dat gaat over in 26mm kunststof die direct is opgesplitst naar 3 richtingen. Naar boven 22mm staal + 5m1 22mm op de bovenverdieping zelf. Vanaf centraal punt boven splitst die leiding zich in 2x 15mm staal naar 5 radiatoren die het boven met gemak op 20*C houden ( 3 kamers waarvan 1 logeerkamer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Baapje327 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:49:
[...]

Praktisch direct bij de warmtepomp splitsen zich de lA en R in 3 richtingen.
Op de bovenverdieping splitsen de leidingen zich opnieuw in meerdere richtingen.
A en R bestaan dus uit pak 'm beet 2 x 6 x 6m1 i.p.v. 2 x 36m1.
Vandaar dat hier 22mm en 15mm geen enkel probleem is voor die 40L/min. Een Ict'er stuurt alle gegevens door 0,1mm. Mechanica gebruikt voor serieuze dingen andere eenheden en met die tak van sport heb ik wat meer hoewel ook niet mijn professie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Grolsch schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:39:
[...]

De sCOP is niet afhankelijk van het verbruik, maar van je afgiftesysteem.

Bij een goed ingeregelde vloerverwarming situatie is een sCOP van 4,5 geen enkel probleem.

Er is maar 1 parameter belangrijk voor de COP, namelijk de Ta. Hoe kleiner het verschil tussen Ta en Tbuiten hoe beter de (s)COP.

Bij radiatoren zul je vanzelfsprekend een hogere Ta moeten hanteren om voldoende afgifte te krijgen, waardoor de COP slechter zal zijn als bij vloerverwarming.
sCOP, verbruik en afgiftesysteem zijn meerlingen.
Je kunt stellen: een prima afgiftesysteem kent een laag verbruik.
Je kunt evenzeer stellen dat een laag verbruik bij dezelfde ruimte een goed afgifte systeem zal hebben. Causale verbanden hebben altijd in zekere mate consequenties in tenminste 2 richtingen.

Geen lage Ta zonder goede afgifte en goede isolatie.
Rijden we allemaal altijd van A naar B of rijdt er ook wel eens iemand dezelfde route van B naar A ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:26:
[...]

das 2.6m/s watersnelheid. dat is ver boven de normlimiet van 2 en nog veel verder boven de richtgetal van 0.7.
Reken nog maar eens.
Hoge snelheid alleen direct rond de WP in de 28mm
Daarna opgesplitst in 3 x 26mm die vervolgens opsplitst in meerdere richtingen 22mm om zelfs in 15mm te eindigen.
Compleet stervormig, een soort van Parijs wegennet.
Uiterst practisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:48
Ik krijg een warmtepomp in mijn nieuwbouwwoning, nu vroeg ik me af of de volgende situatie een gangbare opstelling is:

In de woning gaat een ATAG Warmtepomp geplaatst worden met een master/master regeling. Nu had ik vandaag een vooroplevering van onze woning en zag dat ik alleen op de begane grond een ATAG Zone one thermostaat heb zitten en in de andere ruimtes een Danfoss Icon ruimtethermostaat. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik in alle ruimtes dezelfde thermostaat zou krijgen. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
[...]

Waarom zou je dit in hemels naam willen? Je blijft afhankelijk van een brandbare buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
Agostino schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:29:
Ik krijg een warmtepomp in mijn nieuwbouwwoning, nu vroeg ik me af of de volgende situatie een gangbare opstelling is:

In de woning gaat een ATAG Warmtepomp geplaatst worden met een master/master regeling. Nu had ik vandaag een vooroplevering van onze woning en zag dat ik alleen op de begane grond een ATAG Zone one thermostaat heb zitten en in de andere ruimtes een Danfoss Icon ruimtethermostaat. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik in alle ruimtes dezelfde thermostaat zou krijgen. Is dit gebruikelijk?
Ik heb geen idee wat voor een thermostaat de Atag zone one is. Maar ik kan je wel een tip geven voor de Danfoss icon: zet deze op aan/uit ipv pwm+ (volgens mij staat deze standaard op PWM+). Aan/uit zal beter werken met je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Ik ben op zoek naar monoblock, 4, of 6 kw, direct op de CV aan te sluiten. Ik heb groot huis met 3 lucht/lucht systemen. Afgelopen winter hebben ze 95% van de verwarmingsvraag gedaan. Ketel ging iedere dag 40 minuten aan vanwegen de badkamer en alleen op de heel koude dagen op andere tijdens.

Met de lucht / water erbij kan de ketel wel weg. Het idee is dat hij bij koud buiten <10 en koud binnen <17 aan gaat en hele huis alles open houden. Met vloerverwarming in de keuken en badkamer en redelijk wat radiatoren heb ik genoeg systeem inhoud en kan hij lekker draaien en haal ik net de kou eruit. Airco doet dan de rest. Het meest lastige lijkt mij het pendelen voorkomen met de airco. Maar dat is denk ik een kwestie van ervaring opdoen.

Ik heb de openingspost gelezen maar vond weinig merk of kies advies. Misschien kan iemand wat richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

The_Woesh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:24:
Ik ben op zoek naar monoblock, 4, of 6 kw, direct op de CV aan te sluiten. Ik heb groot huis met 3 lucht/lucht systemen. Afgelopen winter hebben ze 95% van de verwarmingsvraag gedaan. Ketel ging iedere dag 40 minuten aan vanwegen de badkamer en alleen op de heel koude dagen op andere tijdens.

Met de lucht / water erbij kan de ketel wel weg. Het idee is dat hij bij koud buiten <10 en koud binnen <17 aan gaat en hele huis alles open houden. Met vloerverwarming in de keuken en badkamer en redelijk wat radiatoren heb ik genoeg systeem inhoud en kan hij lekker draaien en haal ik net de kou eruit. Airco doet dan de rest. Het meest lastige lijkt mij het pendelen voorkomen met de airco. Maar dat is denk ik een kwestie van ervaring opdoen.

Ik heb de openingspost gelezen maar vond weinig merk of kies advies. Misschien kan iemand wat richting geven?
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

aanhangert pakken en een broekzak vol cash en ff uurtje de grens over.

zou wel dit ding gebruiken ipv airco's. stuk efficeinter en comfortabeler.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-04-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
flippy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:37:
[...]

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

aanhangert pakken en een broekzak vol cash en ff uurtje de grens over.

zou wel dit ding gebruiken ipv airco's. stuk efficeinter en comfortabeler.
Thanks, over de airco's zou ik toch even het lucht/lucht topic lezen. Confort valt nog over te twisten maar efficiency is erg goed. Na 1 winter is grootse gemerkte voordeel is vooral de snelle opwarmtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
The_Woesh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:12:
[...]

Thanks, over de airco's zou ik toch even het lucht/lucht topic lezen. Confort valt nog over te twisten maar efficiency is erg goed. Na 1 winter is grootse gemerkte voordeel is vooral de snelle opwarmtijd.
Een WP heeft geen opwarmtijd, die draait 24/7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
The_Woesh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:24:

Ik zou de mogelijkheid zeker open houden om het met WP te kunnen redden zonder lucht/lucht. Dus voor genoeg capaciteit zorgen voor je volledige huis. Je huidige elektriciteitsverbruik en je stookgedrag kunnen iets zeggen over het benodigde vermogen. Eventueel historisch gasverbruik over een jaar waarin je nog geen airco's had.

Voor merk-advies zou ik zeggen, kies een beproefd merk wat veel gebruikt wordt en hier goed bekend staat. Mitsubishi en Panasonic zijn erg geliefd. Dus veel kennis, onderdelen enz.

Let wel: ad hoc stoken zoals met L/L leent zich L/W niet zo voor. Indien je 24/7 stookt zou een L/W iets efficiënter kunnen zijn, want meer afgifte-oppervlak dan een airco waardoor je wegkomt met lagere stooktemperaturen.

Pagina: 1 ... 18 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)