Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
ds23man schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:21:
[...]

Om 150 liter weer 4 graden omhoog te krijgen heb je wel even vermogen nodig.
Iets als 150 x 4 x 4,2 / 3600 = 700 W ?
stel 6kW gedurende 5 minuten = 500W zou dan geen 5 min. zijn doch 5 x 7 / 5 = 7 min
ook weer afkoeling in die 7 min. moet ook aangevuld.
blijkt ook hier, natuur jokt niet.

Die plm. 4*C was voor mij aanleiding 100L buffervat niet weg te kieperen doch serieel op te nemen voor 175L systeemwater. Of dat kWh kost vind ik niet interessant, ik wil een warme kamer.

[ Voor 18% gewijzigd door Gary199 op 19-04-2023 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tijdens defrost mania is tijd een grote factor. ook op minimaal vermogen vriest de verdamper dicht. dus de machine wilt in zulke omstandigheden zo snel mogelijk weer terug op de gewenste afgifte komen die is ingesteld om de hoeveelheid nuttige warmte te maximaliseren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:37:
[...]

stel 6kW gedurende 5 minuten = 500W zou dan geen 5 min. zijn doch 5 x 7 / 5 = 7 min

Die plm. 4*C was voor mij aanleiding 100L buffervat niet weg te kieperen doch serieel op te nemen voor 175L systeemwater. Of dat kWh kost vind ik niet interessant, ik wil een warme kamer.
Het extreme optoeren na een defrost zal je dan ook vaak zien bij een afgifte met radiatoren. Heb hier met mijn 2 VV systemen dat effect totaal niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 17:19
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:37:
[...]

Stel je had de helft aan inhoud zou het dan 75 x 8 x 4,2 / 3600 = 700 W zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:31:
[...]

Stel je had de helft aan inhoud zou het dan 75 x 8 x 4,2 / 3600 = 700 W zijn?
Geen idee. Is niet mijn specialiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:17:
[...]

Even de handleiding van de Elga er bij pakken. De warmtepomp moet ingesteld worden voor aan uit. Is wel zelfde contact geloof ik.
Ik heb de dipswitch in de ELGA al omgezet naar aan/uit en ook de thermstaat aansluiting op de elga aangesloten op de aan/uitcontact. De foutmelding blijft echter. Als ik de diverse schema's voor de elga bekijk dan zie ik alleen de Honeywell (opentherm) als thermostaat staan. Vandaar ook mijn vraag. De Danfoss Ion kan alleen over weg met eigen thermostaten en dat zijn aan/uit-thermostaten. Open/therm werkt niet op deze zoneregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu een offerte ontvangen van een lokale partij, vroeg me af wat jullie ervan vinden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vind het bedrag acceptabel en heb een goed gevoel bij deze installateur.

Heb wel wat vragen:
- Betreft een 1 fase WP, we hebben 3 fase in de meterkast kan ik niet beter een 3fase WP nemen? Wat zijn de voor- nadelen?
- De buitenunit komt boven de badkamer/washok/technische ruimte op een betonnen dak. Wel vlak naast de slaapkamer, maar hij blaast de andere kant op. Eventueel kan hij ook in de tuin (600m2 kavel) maar dan zijn de leidingen weer erg lang. Wat is raadzaam?
- Verbruik is ca 1700m3 per jaar (afgelopen jaar) en 0,539 m3/graaddag. Op een hele koude dag stoken we zo 20-25m3 weg. Koevlaas zegt 8,24kW, deze Estia komt tot 8,11 bij -7. We kunnen nog wel iets verduurzamen (oa extra vloerisolatie en ramen + kozijnen vervangen binnen 5-10 jaar). De volgende stap is 11kW
- Prijs lijkt mij redelijk ok?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2023 19:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:20:
Ik heb nu een offerte ontvangen van een lokale partij, vroeg me af wat jullie ervan vinden.

***members only***

Heb wel wat vragen:
- Betreft een 1 fase WP, we hebben 3 fase in de meterkast kan ik niet beter een 3fase WP nemen? Wat zijn de voor- nadelen?
- De buitenunit komt boven de badkamer/washok/technische ruimte op een betonnen dak. Wel vlak naast de slaapkamer, maar hij blaast de andere kant op. Eventueel kan hij ook in de tuin (600m2 kavel) maar dan zijn de leidingen weer erg lang. Wat is raadzaam?
- Verbruik is ca 1700m3 per jaar (afgelopen jaar) en 0,539 m3/graaddag. Op een hele koude dag stoken we zo 20-25m3 weg. Koevlaas zegt 8,24kW, deze Estia komt tot 8,11 bij -7. We kunnen nog wel iets verduurzamen (oa extra vloerisolatie en ramen + kozijnen vervangen binnen 5-10 jaar). De volgende stap is 11kW
Wat geoffereerd is lijkt me zeer redelijk in deze tijd. Ook qua gekozen componenten zit het wel goed volgens mij.

Wel een kanttekening. Als je op een koude dag 25m3 wegstookt in de vloerverwarming, dan doe je dat waarschijnlijk best efficiënt. Is dat inclusief SWW?

Als je rekent met 9kW per kuub, dan kom je uit op 9*25 = 225kWu op een dag. Dat maakt een benodigd vermogen van 9,375kW. Dan zit je al aan de krappe kant dus, gezien de koude dagen waar jij het over hebt, waarschijnlijk geen -10°C dag is. Daar komt dan misschien nog SWW bovenop.

Gezien je vloerverwarming hebt, dan kom je met een grotere variant weg. Zeker omdat die Toshiba's goed terug kunnen moduleren.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Tomexergie schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:19:
Resultaten monitoring maart 2023
Het is toch bewonderenswaardig, dat Tom hier bijna elke maand weer tijd insteekt. Hulde!

Wanneer ik het sommetje doe voor het benodigde vermogen bij -10 en daarvoor de temperaturen van Eindhoven gebruik, kom ik op 8.0kW uit. Dit komt zowel met de data van afgelopen december als die van 2020 zo uit, waarmee inderdaad mijn gevoel bevestigt is, dat de WP aan de krappe kant is voor zulke situaties.

Echter verwacht ik daar niet snel een probleem mee. Immers het scheelt bijna 10%, wanneer je de kamertemperatuur een graad lager zet. Dat valt prima te overleven voor die paar dagen per decennium. Als die al ooit nog gaan komen. Afgelopen 5 jaar was het nooit een probleem.

Edit: En er zit ook nog 5kW element in, wat aan mag springen, wanneer het niet lukt. Alleen in de allereerste dagen is er zo 8kWh bijgestookt.

[ Voor 8% gewijzigd door LangeFries op 19-04-2023 20:10 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
LangeFries schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:02:
[...]

Het is toch bewonderenswaardig, dat Tom hier bijna elke maand weer tijd insteekt. Hulde!

Wanneer ik het sommetje doe voor het benodigde vermogen bij -10 en daarvoor de temperaturen van Eindhoven gebruik, kom ik op 8.0kW uit. Dit komt zowel met de data van afgelopen december als die van 2020 zo uit, waarmee inderdaad mijn gevoel bevestigt is, dat de WP aan de krappe kant is voor zulke situaties.

Echter verwacht ik daar niet snel een probleem mee. Immers het scheelt bijna 10%, wanneer je de kamertemperatuur een graad lager zet. Dat valt prima te overleven voor die paar dagen per decennium. Als die al ooit nog gaan komen. Afgelopen 5 jaar was het nooit een probleem.
In het slechtste geval rij je naar de bouwmarkt en haal je voor 3 tientjes een straalkachel om cop 1 wat bij te stoken als je het echt niet te harden vind.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

verkeerslicht schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:58:
[...]

Wat geoffereerd is lijkt me zeer redelijk in deze tijd. Ook qua gekozen componenten zit het wel goed volgens mij.

Wel een kanttekening. Als je op een koude dag 25m3 wegstookt in de vloerverwarming, dan doe je dat waarschijnlijk best efficiënt. Is dat inclusief SWW?

Als je rekent met 9kW per kuub, dan kom je uit op 9*25 = 225kWu op een dag. Dat maakt een benodigd vermogen van 9,375kW. Dan zit je al aan de krappe kant dus, gezien de koude dagen waar jij het over hebt, waarschijnlijk geen -10°C dag is. Daar komt dan misschien nog SWW bovenop.

Gezien je vloerverwarming hebt, dan kom je met een grotere variant weg. Zeker omdat die Toshiba's goed terug kunnen moduleren.
Toch nog even gekeken, de koudste dag in 2022 was 14dec (-7) en die week stookten we 13-17m3 per dag. Incl Sww (ca 30min douchen).

Dus 18x9 / 24 = 6,3kW?
Vind het ook niet erg om 11 kw te nemen tegen een meerprijs, maar het moet wel nut hebben. Wellicht dat de boiler dan sneller op temp is.

En indd de hele woning vloerverwarming 10cm hoh. Helaas wel met pomp dus beneden wordt vervangen en boven (2x 5 groepen) laten we in eerste instantie met pomp.

Totaal 200m2 vloerverwarming dus buffervat vond de installateur niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-04-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:55
Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:20:

***members only***

Heb wel wat vragen:
De buitenunit gaat op 1 fase, de bijverwarmers op een andere fase (die gaan nooit tegelijk aan, maar je kunt ze nog verdelen over 2 fases). De buitenunit gebruikt max 16A. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met de hoofdzekering, maar denk wel na over de verdeling van apparaten over de fases.
Er is een topic over trillingen. Zet de unit op een brede basis, dus: opstelbalken, dwars daarop met rubbers of veren een paar 50x50x3mm RVS balken van 100 a 120cm en daar de unit op. Dan heb je nauwelijks last van trillingen.
De 11 kW is technisch gelijk aan de 8 kW versie, alleen kan hij op hogere frequenties draaien (maar dan komt het verbruik boven de 16A uit, moet je even in de databoeken zoeken in het Toshiba topic). Wil je zekerheid, kies dan de 11 kW versie.
Zeer ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:27:
[...]

Toch nog even gekeken, de koudste dag in 2022 was 14dec (-7) en die week stookten we 13-17m3 per dag. Incl Sww (ca 30min douchen).

Dus 18x9 / 24 = 6,3kW?
Vind het ook niet erg om 11 kw te nemen tegen een meerprijs, maar het moet wel nut hebben. Wellicht dat de boiler dan sneller op temp is.

En indd de hele woning vloerverwarming 10cm hoh. Helaas wel met pomp dus beneden wordt vervangen en boven (2x 5 groepen) laten we in eerste instantie met pomp.
Inderdaad.
Dat valt dan wel weer mee. Dan kom je denk ik wel weg met het 8kW model. Het voordeel met zo'n massa aan vloerverwarming is dat er heel veel vertraging in zit. Dus je vangt een grote klap op door de aanwezige energie die nog in de vloer zit als het even koud is. En als er dan echt aanhoudende kou is, kun je altijd nog overwegen om niet te douchen :P

Het 11kw model heeft nog 9,1kW over bij -7°C. Wel het overwegen waard gezien je overal vloerverwarming hebt afhankelijk van de meerprijs. Subsidie is mogelijk ook wat hoger, dus als het niet heel veel meer kost is het zo gek nog niet. Mocht het dan onverhoopt echt een keer koud worden, dan kun je het nog steeds warm houden.

Ook altijd interessant is heatpumpkeymark:
https://www.heatpumpkeyma...80e7239b7047d5d3bcd5032fe
https://www.heatpumpkeyma...bdaa81f2194ab02684410a9d4
kijk dan naar "tbiv" en "Pdh Tj = Tbiv". Dan is te zien dat beide warmtepompen 1kW lager uitkomen dan door Toshiba zelf gespecificeerd. (tbiv is de grenstemperatuur waarbij het vermogen (Pdh Tj = Tbiv) nog gehaald kan worden zonder backup heater) Mogelijk dat ze zelf al iets van de backup heater meerekenen in het vermogen.
Ik zou voor de 11kW gaan.

Pomp op de bovenverdieping is niet ideaal maar ook niet heel erg. Hangt er ook een beetje vanaf hoe warm je het boven wilt hebben. Het water wat de vloer in gaat zal boven ietsje kouder zijn dan beneden, en daarmee de ruimtetemperatuur mogelijk ook. Maar ideaal is dat je geen warmteverlies hebt naar de bovenverdieping toe. De aanvoertempertuur kun je dan echt heel laag houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Dus 18x9 / 24 = 6,3kW?

ik zou nog overwegen om 2 machines neer te zetten in cascade. voordeel van dubbel subiside en lagere miniums en stabiliere afgifte en als extra bonus tegelijk SWW maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

[...]

Dus 18x9 / 24 = 6,3kW?

Heb je ook gasverbruik gegevens van begin februari 2021?

En op welke retourtemperatuur? 40 °C of lager dan reken je met 9 kWh. Veel hoger dan 50 °C, dan met 8 kWh.

Ik geloof ook niet dat je ketel gemiddeld 24 uur per dag heeft staan stoken. Misschien 20 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:27
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:10:
[...]

De Panasonic doet dat hier. Gaat i.i.g. van 19Hz door naar 57Hz of 63Hz
Bekend fenomeen de koude plons (bij radiatoren systeem).
Na defrost komt er koud water naar binnen.En gelijk weer naar aanvoer gestuurd.Verschil tussen Tset en Ta is groot dus systeem laat de compressor hard draaien.
Vorige winter ( of daarvoor ) systemen met LG en radiators hadden daar veel last van.
Gevolg als de compressor zo hard gaat draaien na defrost dat de volgende defrost heel snel komt.
Resultaat... niet warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

X21r schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:20:
[...]

Na defrost komt er koud water naar binnen.En gelijk weer naar aanvoer gestuurd.Verschil tussen Tset en Ta is groot dus systeem laat de compressor hard draaien.
Vorige winter ( of daarvoor ) systemen met LG en radiators hadden daar veel last van.
Gevolg als de compressor zo hard gaat draaien na defrost dat de volgende defrost heel snel komt.
dat valt wel mee onder de streep. invriezen gebeurt zoizo. en vooral tijdens de defrost mania wil je zoveel mogelijk vermogen in je huis zien te krijgen tussen de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
wbchevron schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:04:
[...]

Ik heb de dipswitch in de ELGA al omgezet naar aan/uit en ook de thermstaat aansluiting op de elga aangesloten op de aan/uitcontact. De foutmelding blijft echter. Als ik de diverse schema's voor de elga bekijk dan zie ik alleen de Honeywell (opentherm) als thermostaat staan. Vandaar ook mijn vraag. De Danfoss Ion kan alleen over weg met eigen thermostaten en dat zijn aan/uit-thermostaten. Open/therm werkt niet op deze zoneregeling.
Welke ELGA hebben we het over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:20:
[...]

Klopt.
Daarom Buffervat van 100L uit "parallel-aanvoer" gehaald en thans serieel in Retour.
3-weg ventiel geplaatst die de Retour afsluit en een korte bypass vanuit de Aanvoer opent direct naar het Buffervat. De inhoud van het Buffervat heeft dezelfde Temp als de Retour voor de defrost. Het verwarmende circuit blijft daardoor verschoond van de aanvoer van kouder water. Overwogen wordt om gedurende bijv. 8 a 10 minuten na de defrost het Retour water niet door het koude Buffervat retour te laten gaan naar de WP doch via een 2e bypass die geregeerd wordt door een hier al liggend ventiel. Getest gaat worden welk circuit beter is.
Eventueel ga ik testen met een 2e Buffervat van 100L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
flippy schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:29:
[...]

dat valt wel mee onder de streep. invriezen gebeurt zoizo. en vooral tijdens de defrost mania wil je zoveel mogelijk vermogen in je huis zien te krijgen tussen de defrosts.
Nee Flippy. serieuze problemen. Een paar gebruikers hadden er last van.(LG).
Na defrost :compressor full speed :radiators :en hoge Ta. =Mogenlijk Bingo.
Snel achter elkaar defrost en huis niet warm.
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:37:
[...]
Klopt.
Daarom Buffervat van 100L uit "parallel-aanvoer" gehaald en thans serieel in Retour.
Of verwarmings element in schakelen.Tijdens defrost.( geen buffers nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

X21r schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:50:
[...]

de problemen zijn nog groter als je te lang duurt met opwarmen. het gaat onder de streep om wat je netto in je huis krijgt.

er zijn dingen die je kan doen om het effect te verminderen maar expres de unit afremmen kan zeker meer problemen veroorzaken dan je ermee oplost. men kan het wel eens testen (volgend stooksezoen) door de sitille modus op maximaal te zetten bijvoorbeeld.
backup heater kan ook voor verlichting zorgen tijdens defrosts als er eentje inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

[...]

Of verwarmings element in schakelen.Tijdens defrost.( geen buffers nodig)
Ik vind verwarmen met COP-1 een probleem dus die heater mag pas invallen bij -10 Een buffer compenseert een minder goed systeem naar een beter system qua inhoud.
De buffer parallel in de Anvoer nam 600 liter warm water uit de Aanvoer en dat scheelde ongeveer 1kW aan warmte wat minder de radiatoren in ging. Laat iemand mij eens uitleggen waarom Buffer parallel in Aanvoer het beste circuit zou zijn qua Buffer. Dat is stellig geredeneerd vanuit de visie van de fabrikant/installateur met de bedoeling zo weinig mogelijk te hoeven opdraven. Met de instelling m.b.t. de circ.pomp op "zo hoog mogelijk"gaat er hier 31-32L/min het systeem in.
Dat systeem is nagenoeg geheel 22mm staal doch waaiert wel zo ongeveer stervormig uit door het pand. Geen ander systeem met deze diam. buis accepteert probleemloos zo veel water. Ook de 40L/min tijdens refrosts is geen probleem. Remark: niets te horen, buizen zijn muisstil, WP is stil
Theoretiseren is prima, hier direct boven staat mijn praktijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Gary199 op 19-04-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat vinden jullie van R32? Ik ben gewend dat tweakers voorop lopen qua techniek en milieu aspecten, maar de tendens hier lijkt vooral te zijn dat R32 nog prima is? En wat is het alternatief: monoblock of wachten op propaan/R290?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Omebas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:34:
[...]

Welke ELGA hebben we het over
Het betreft een Elga uit 2017 (dus techneco) met de meest actuele software versie 16.3 . Even in aanvulling op mijn eerste mail. Is het bv mogelijk om de zoneregeling te laten schakelen via de extra contacten (contacten 30 en 31) waarmee de mogelijkheid bestaat via een potentiaal vrij contact verwarmen vrij te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:43
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:37:
[...]

Klopt.
3-weg ventiel geplaatst die de Retour afsluit en een korte bypass vanuit de Aanvoer opent direct naar het Buffervat. De inhoud van het Buffervat heeft dezelfde Temp als de Retour voor de defrost. Het verwarmende circuit blijft daardoor verschoond van de aanvoer van kouder water. Overwogen wordt om gedurende bijv. 8 a 10 minuten na de defrost het Retour water niet door het koude Buffervat retour te laten gaan naar de WP doch via een 2e bypass die geregeerd wordt door een hier al liggend ventiel. Getest gaat worden welk circuit beter is.
Eventueel ga ik testen met een 2e Buffervat van 100L
Heb je hier ergens een schema staan van jou installatie? Zo ja waar en zo nee: kan je die eens delen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
wbchevron schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:04:
[...]

De ketel aansturing moet opentherm blijven. Alleen de aansturing van de Elga wordt aan uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
[...]

Dat heb ik nu opgelost, door de LG automatisch tijdens de opstart na een defrost de "stille modus" in te schakelen. Na de opstartpiek gaat deze weer uit. Tevens schakelt bij lagere temperaturen de "stille modus" automatisch uit. Dit alles zorgt ervoor om zo lang mogelijk een defrost te voorkomen, en de tijd tussen de defrosts te verlengen. Dit lijkt goed te werken en krijg hierdoor het huis goed warm en het energieverbruik is een stuk minder geworden.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 06:59:
[...]

De ketel aansturing moet opentherm blijven. Alleen de aansturing van de Elga wordt aan uit.
Die indruk had ik al, maar kan ik daar dan de genoemde extra vrijgave contacten voor gebruiken? Er moet immers wel een koppeling worden gelegd met de zoneregeling en die kan niet met opentherm over weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
wbchevron schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:35:
[...]

Die indruk had ik al, maar kan ik daar dan de genoemde extra vrijgave contacten voor gebruiken? Er moet immers wel een koppeling worden gelegd met de zoneregeling en die kan niet met opentherm over weg.
Waar lees je dat jouw Elga met een aan/uit thermostaat overweg kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:07:
Wat vinden jullie van R32? Ik ben gewend dat tweakers voorop lopen qua techniek en milieu aspecten, maar de tendens hier lijkt vooral te zijn dat R32 nog prima is? En wat is het alternatief: monoblock of wachten op propaan/R290?
als consument is de keuze voor welk koelmiddel het beste te vergelijken met het kopen van een auto en de beslissing laten vallen op welke olie er in de versnellingsbak moet.

pak wat je nu kan krijgen en wat betaalbaar is. propaan is 30% duurder en nog onbewezen bij vooral de nieuwe spelers. r32 is nog de aankomende 20+ jaar verkrijgbaar voor de F-gassenmonteur dus qua reparaties is het een non issue. zelfs r410 machines zijn nog perfect bruikbaar voor de volle levensduur aangezien dat nog steeds de norm is voor grote installaties en voorlopig nog nergens heengaat in de grote industrie waar het echte geld zit voor fabrikanten.

dus pak een aanhangwagen en maak een tripje naar duitsland met 4500 euro in de zak om een monoblok op te halen en knikker die gewoon in de tuin.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-04-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:47
wbchevron schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:04:
In het verleden heb ik dit forum wel eens wat vragen gesteld in verband met het goed afstellen van een Elga hybride WP. Er dient zich nu ook iets aan waar ik niet uit kom. (Ik ben ook maar een goed willende amateur).

Aangezien de ELGA met een honeywell zoneregeling erg aan het pendelen was, omdat het geen aan/uit regeling betreft, maar een PWM-regeling, heb ik op aanraden een Danfoss ion (helaas is de Danfos CF2+ niet meer leverbaar) aangeschaft omdat deze in te stellen is op PWM of aan/uitregeling. Nu blijkt bij het aansluiten van de zoneregeling dat er iets niet goed gaat. De Danfoss ION kan niet over weg met een Open Therm, maar alleen met een Aan/Uit regeling. Voor de CV-ketel is dit geen probleem, als ik de Elga aansluit krijg ik een storingsmelding (communicatieprobleem met OpenTherm Thermostaat). Dit is m.i. ook logisch, omdat er alleen aan/uit aansluiting is op de Danfoss Ion . Is hier een oplossing voor of niet. M.a.w. kan de Danfoss deze configuratie niet handelen of zie ik iets over het hoofd bij de ELGA. Je hebt bij voorbeeld wel een vrijgavecontact voor verwarmen en koelen.
Mijn 2014 ELGA kan wel een cv ketel aan/uit aansturen, maar niet zelf aan/uit gestuurd worden. Hij heeft een opentherm thermostaat nodig.
Je kan evt wel dat blokkeer contact aansturen.
Nb. Bij een groot huis en veel flow draait de ELGA vaak op hoog vermogen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:11:
[...]

als consument is de keuze voor welk koelmiddel het beste te vergelijken met het kopen van een auto en de beslissing laten vallen op welke olie er in de versnellingsbak moet.

pak wat je nu kan krijgen en wat betaalbaar is. propaan is 30% duurder en nog onbewezen bij vooral de nieuwe spelers. r32 is nog de aankomende 20+ jaar verkrijgbaar voor de F-gassenmonteur dus qua reparaties is het een non issue. zelfs r410 machines zijn nog perfect bruikbaar voor de volle levensduur aangezien dat nog steeds de norm is voor grote installaties en voorlopig nog nergens heengaat in de grote industrie waar het echte geld zit voor fabrikanten.

dus pak een aanhangwagen en maak een tripje naar duitsland met 4500 euro in de zak om een monoblok op te halen en knikker die gewoon in de tuin.
Huh maar een monoblock is toch juist niet met R32?

Die split kost incl installatie en boiler netto 12.680,- , een hoop geld maar ik kan helaas zelf geen mono installeren en in de kennissenkring zijn er ook geen 'handige' mensen die ik het aandurf

Dus qua geld is het wat mij betreft om het even, maar ik zit even met dat koudemiddel. Het voelt alsof we aan de vooravond staan van nieuwe generatie WP's met propaan en ik voor relatief veel geld nog een 'oud' beestje koop.

Alternatief is water/water , ik ga daar ook eens naar kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:24:
[...]

Die split kost incl installatie en boiler netto 12.680,- , een hoop geld maar ik kan helaas zelf geen mono installeren en in de kennissenkring zijn er ook geen 'handige' mensen die ik het aandurf
een panasonic J serie monoblok is gewoon R32. oook verkrijgbaar in split en vergelijkbare modellen van andere fabrikanten.

het gezeik met de koelmiddelen in een split is er met propaan, niet R32 en 410.

monoblok is verreweg het goedkoopste en er is geen F gassenman bij nodig en ook veel minder risico op koelmiddelgezeik door lekkages in de toekomst. monoblokken lekken eigenlijk nooit, splits is meer een kwestie van waneer dan of gezien de gemiddelde kwaliteit van installateurs momenteel...

vooral icm met een losse warmtepompboiler kan het onder de streep wel goedkoper uitvallen door de lagere installatiekosten dus dat is eventueel nog overwegen waard. al is het belangrijkste ervoor zorgen dat het juiste vermogen word gekocht en niet te groot en je leidingwerk de enorme toename van flow aankan. dus 28mm staal of 32mm meerlaags.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 20-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Dus qua geld is het wat mij betreft om het even, maar ik zit even met dat koudemiddel. Het voelt alsof we aan de vooravond staan van nieuwe generatie WP's met propaan en ik voor relatief veel geld nog een 'oud' beestje koop.

Qua moeilijkheid is in de achterband van je fiets een lek opsporen en de band plakken te vergelijken met een Mono installeren. De zware unit op zijn plaats brengen en op de sokkel zetten, kuiltje graven, gat in muur boren en 2 leidingen aansluiten en job done. Aansluiten WP op E.net is voor de elektriker. Installateurs zijn ook niet als installateur geboren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Je lijkt te denken dat er geen koudemiddel wordt gebruikt in monoblocks en water/water warmtepompen. Een warmtepomp heeft altijd een koudemiddel. Bij monoblocks intern en bij split tussen binnen en buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Sport_Life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:07:
R32 is juist ingezet tegen klimaatverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:28:
[...]

een panasonic J serie monoblok is gewoon R32. oook verkrijgbaar in split en vergelijkbare modellen van andere fabrikanten.

het gezeik met de koelmiddelen in een split is er met propaan, niet R32 en 410.

monoblok is verreweg het goedkoopste en er is geen F gassenman bij nodig en ook veel minder risico op koelmiddelgezeik door lekkages in de toekomst. monoblokken lekken eigenlijk nooit, splits is meer een kwestie van waneer dan of gezien de gemiddelde kwaliteit van installateurs momenteel...

vooral icm met een losse warmtepompboiler kan het onder de streep wel goedkoper uitvallen door de lagere installatiekosten dus dat is eventueel nog overwegen waard. al is het belangrijkste ervoor zorgen dat het juiste vermogen word gekocht en niet te groot en je leidingwerk de enorme toename van flow aankan. dus 28mm staal of 32mm meerlaags.
De installateur heeft wel een goede track record (lokaal bedrijf zit al vanaf het begin in de warmtepompen) , dus dat komt wel goed. Adviseur zei ook hetzelfde wat hier staat qua buffervat, (open) verdeler, enz.
Vraag me wel af waarom zij geen monos installeren, al heeft dat natuurlijk ook nadelen.

Op (oa) jouw advies heb ik bij de verbouwing 32mm geïsoleerde Uponor door de woning laten leggen die dat zit ook wel goed ! :). De aannemer vond het niet zo'n leuke klus en vond het ook onzin ("koop toch een nieuwe cv ketel") maar uiteindelijk is de leiding helemaal weggewerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:48:
[...]

De installateur heeft wel een goede track record (lokaal bedrijf zit al vanaf het begin in de warmtepompen) , dus dat komt wel goed. Vraag me wel af waarom zij geen monos installeren, al heeft dat natuurlijk ook nadelen.

Op jouw advies heb ik bij de verbouwing 32mm Uponor door de woning laten leggen die dat zit ook wel goed ! :).
De reden waarom men splits doet is simpel: het is een wit kassie aan de muur wat de boer al kent...

For the record:

Het "begin" van warmtepompen voor verwarmen begon ergens rond de eeuwwisseling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:51:
[...]

De reden waarom men splits doet is simpel: het is een wit kassie aan de muur wat de boer al kent...

For the record:

Het "begin" van warmtepompen voor verwarmen begon ergens rond de eeuwwisseling. ;)
Die eeuwwisseling was dan de voorlaatste maar wiki beschrijft dat als geen succes en pas 70'er jaren begon men er weer wat mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-06 21:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:45:
[...]

R32 is juist ingezet tegen klimaatverandering.
R 32 met een GWP van ongeveer 700 is inderdaad ingezet om de hoge GWP van R410 van meer dan 7000 te kunnen uitfaseren. Het nieuwe R290 propaan met een GWP van 3 is door het natuurlijk gas by far het schoonste alternatief van dit moment en vermoedelijk verplicht voor nieuwe warmtepompen vanaf 2027.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:42:
[...]

R 32 met een GWP van ongeveer 700 is inderdaad ingezet om de hoge GWP van R410 van meer dan 7000 te kunnen uitfaseren. Het nieuwe R290 propaan met een GWP van 3 is door het natuurlijk gas by far het schoonste alternatief van dit moment en vermoedelijk verplicht voor nieuwe warmtepompen vanaf 2027.
Maar als het inderdaad zo is dat een monoblock "nooit" lekt, dan is het gebruikte koelmiddel toch niet meer boeiend? Op die manier beredeneerd is de warmtepomp met de hoogste COP het beste voor het millieu - even in het midden gelaten met welk koelmiddel dat dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:52:
[...]

Maar als het inderdaad zo is dat een monoblock "nooit" lekt, dan is het gebruikte koelmiddel toch niet meer boeiend? Op die manier beredeneerd is de warmtepomp met de hoogste COP het beste voor het millieu - even in het midden gelaten welk koelmiddel dat dan is.
de enigste momenten dat een mono lekt is als er een fysiek mankenment is. dus een rottende verdamper bijvoorbeeld (*kuch* toshiba *kuch*) of een servicepoort of iets in die trant. bij splits ben je 100% afhankelijk van externe factoren in de vorm van de installateur en minimaal 4 schroefkoppelingen die duizenden thermische cyclussen doorgaan in de loop der jaren en een procentueel magistraal hoger percentage hebben om te lekken dan een monoblok die volledig in de fabriek gesoldeerd is net als een koelkast of zoiets.

in theorie als er nooit lekkages zouden zijn en machines altijd goed afgevoerd worden zouden we nog steeds met R22 of zelfs R12 spelen en geen gat in de ozonlaag hebben gehad. let op het woord gehad in deze context....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:52:
[...]

Maar als het inderdaad zo is dat een monoblock "nooit" lekt, dan is het gebruikte koelmiddel toch niet meer boeiend? Op die manier beredeneerd is de warmtepomp met de hoogste COP het beste voor het millieu - even in het midden gelaten met welk koelmiddel dat dan is.
Ooit wordt die WP afgedankt en wie weet waar dat koelmiddel dan blijft ergens bij de oudijzer boer. En mocht 1 op de 1000 lekken, dan is dat ook meer dan nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:57:
[...]

de enigste momenten dat een mono lekt is als er een fysiek mankenment is. dus een rottende verdamper bijvoorbeeld (*kuch* toshiba *kuch*) of een servicepoort of iets in die trant. bij splits ben je 100% afhankelijk van externe factoren in de vorm van de installateur en minimaal 4 schroefkoppelingen die duizenden thermische cyclussen doorgaan in de loop der jaren en een procentueel magistraal hoger percentage hebben om te lekken dan een monoblok die volledig in de fabriek gesoldeerd is net als een koelkast of zoiets.

in theorie als er nooit lekkages zouden zijn en machines altijd goed afgevoerd worden zouden we nog steeds met R22 of zelfs R12 spelen en geen gat in de ozonlaag hebben gehad. let op het woord gehad in deze context....
"googelt even op het ontstaan van gaten in de ozonlaag en het herstel ervan"
Oké, dus als het goed begrijp maakt het koelmiddel wel degelijk uit, zelfs voor mono's, omdat het toch nog voor komt dat er fysiek iets mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-06 21:55
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:00:
[...]

Ooit wordt die WP afgedankt en wie weet waar dat koelmiddel dan blijft ergens bij de oudijzer boer. En mocht 1 op de 1000 lekken, dan is dat ook meer dan nul.
Daar is nu precies waarvoor de WEEE richtlijn is geintroduceerd. Als mensen dan ook stoppen apparaten aan de oudijzer boer mee te geven, en de leverancier van de nieuwe WP (of koelkast, wasmachine , droger, ...) de oude mee laten nemen (is ie ook toe verplicht) zodat het netjes via Wecycle verwerkt kan worden is ook dat probleem opgelost.
En nu weer terug on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:57:
[...]

Dit is dan ook waarom de splits een paar jaar eerder al verboden worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:23:
[...]

"googelt even op het ontstaan van gaten in de ozonlaag en het herstel ervan"
Oké, dus als het goed begrijp maakt het koelmiddel wel degelijk uit, zelfs voor mono's, omdat het toch nog voor komt dat er fysiek iets mis gaat.
voor jou als consument maakt het geen verschil. de consument moet alleen kijken naar de kosten van de machine en het energieverbruik over het leven ervan. en dan is een zuinigere installatie (dus door een beter afgiftesysteem) vele malen belangrijker omdat verreweg de grootste uitstoot komt van de energieopwekking, niet het koelmiddel. niet vergeten dat die electronen niet uit zichzelf in de machine komen.
je kan onder de streep veel beter voor je miljeu bezig zijn door 1000 euroknallers in je afgiftesysteem te stoppen dan een machine te kopen met een ander koelmiddel. das paard achter de kar spannen of zoiets...

het idee dat men de wereld gaat redden door een veel duurdere machine te kopen die ook nog eens minder presteert of niet merkbaar beter is an zich een leuk idee maar het slaat de plank een beetje mis als je kijkt naar de enorme hoeveelheden die de industrie en commerciele installaties doorheen jagen.
ik sta dagelijks tegen machines aan te kijken waar tientallen of zelfs honderden kilos koelmiddel in gaan en compressors hebben op 1 snelheid die 150kW verwarmingsvermogen hebben of meer en dus "pendelen" op rustig 50kW stroomverbruik 24/7. en dat is dan 1 van de 5 machines op 1 dak van 1 fabriek en als je op dat dak naar de rest van de bedrijven kijkt staan daar nog veel meer machines met ook andere leuke koelmiddelen zoals ammoniak. dat "zuchje" koelmiddel wat in een normaal monoblok zet niet echt zoden aan de dijk zullen we maar zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:00:
[...]

Koelmiddel kan gerecycled worden. Eens dat 1/1000 lekkende WP al jammer is. Maar dat is toch rommelen in de marge. Wat mij betreft geen primaire reden om een keuze op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:34:
[...]

Koelmiddel kan gerecycled worden. Eens dat 1/1000 lekkende WP al jammer is. Maar dat is toch rommelen in de marge. Wat mij betreft geen primaire reden om een keuze op te baseren.
De installateur die zijn klanten een poot uittrekt bij de installatie van een WP is dezelfde die tot inname oude WP verplicht is. Misschien lekt wel 1%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:05:
[...]

De installateur die zijn klanten een poot uittrekt bij de installatie van een WP is dezelfde die tot inname oude WP verplicht is. Misschien lekt wel 1%
Laten installeren of zelf doen (het ging mij ook immers om monoblock) is een keuze. Als je het zelf doet kun je zelf zorg dragen voor het apparaat aan het eind van z'n leven. (millieustraat of gratis inleveren bij WeCycle zoals @BernieW noemde)

"Misschien" is irrelevant. Echte cijfers zijn interessanter (die heb ik overigens ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-06 21:43
Heeft iemand suggesties voor de makkelijkste manier om 32mm meerlagenbuis te koppelen aan 28mm staal?
Ik had gehoopt een koppeling als deze te gebruiken: https://www.heima24.de/ro...uer-28-mm-kupferrohr.html

Alleen is het mij niet helemaal duidelijk of deze ook geschikt is voor stalen buis ipv koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:17:
[...]

Heb je hier ergens een schema staan van jou installatie? Zo ja waar en zo nee: kan je die eens delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a6JMtuGMfF73muqmXYOvbHRQn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duQqUjrl3g6p0nPpt4sSoGqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:54
Tinkerer84 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:25:
Heeft iemand suggesties voor de makkelijkste manier om 32mm meerlagenbuis te koppelen aan 28mm staal?
Ik had gehoopt een koppeling als deze te gebruiken: https://www.heima24.de/ro...uer-28-mm-kupferrohr.html

Alleen is het mij niet helemaal duidelijk of deze ook geschikt is voor stalen buis ipv koper.
goed nieuws, dat kan dus gewoon ;) zoals iemand anders probeert aan te vullen: dat kan dus zoals ik al zei. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 20-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Fr33z schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:31:
[...]

goed nieuws, dat kan dus gewoon ;)
meen dat alle staal geschikt is waar ook knel koper gebruikt kan worden

[ Voor 32% gewijzigd door Gary199 op 20-04-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19
Ik wil ook graag een warmtepomp installeren. Niet omdat ik daar rijk van ga worden, maar omdat ik de techniek interessant vindt en wat tijd heb om te klussen.

- rijtjeshuis uit 2018, goed geisoleerd etc, 150m2
- 16 zonnepanelen
- gasverbruik jaarlijks water+verwarming = 500m3, koevlaas = 2.42kW
- vloerverwarming beneden 70m2, 4 groepen 16mm slangen, open verdeler. 1 groep staat standaard dicht, maar kan eventueel erbij geschakeld worden(gang)
- boven radiatoren, maar staan eigenlijk nooit aan omdat het toch al warm is boven. Badkamer(radiator) zou eventueel wel aan kunnen.

de kleinste gangbare monoblocks die ik kan vinden zijn de 5kWs van panasonic of LG icm met een boiler voor het warm water. ik maak me vooral zorgen over het minimale debiet. Met 2L/m op iedere groep van de vloerverwarming kom ik maar tot 8L/min. Verder natuurlijk de vraag of de 5kW niet al veel te groot is voor ons huis. Het liefst maak ik geen gebruik van buffervat omdat de plaats in het CV hok beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Wat voor programma heb je hiervoor gebruikt :+ ? En die 3-wegklep bedien jij dus met 't defrost signaal waarbij tijdens een defrost de aanvoer naar de buffer staat en normaal blauw op blauw dus de retour van je installatie naar 't buffer?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
tieske_janssen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:17:
Ik wil ook graag een warmtepomp installeren. Niet omdat ik daar rijk van ga worden, maar omdat ik de techniek interessant vindt en wat tijd heb om te klussen.

- 16 zonnepanelen
- vloerverwarming beneden 70m2, 4 groepen 16mm slangen, open verdeler. 1 groep staat standaard dicht, maar kan eventueel erbij geschakeld worden(gang)
- boven radiatoren, maar staan eigenlijk nooit aan omdat het toch al warm is boven. Badkamer(radiator) zou eventueel wel aan kunnen.

de kleinste gangbare monoblocks die ik kan vinden zijn de 5kWs van panasonic of LG icm met een boiler voor het warm water. ik maak me vooral zorgen over het minimale debiet. Met 2L/m op iedere groep van de vloerverwarming kom ik maar tot 8L/min. Verder natuurlijk de vraag of de 5kW niet al veel te groot is voor ons huis. Het liefst maak ik geen gebruik van buffervat omdat de plaats in het CV hok beperkt is.
Ik denk dat je wel goed moet letten op 't minimale vermogen van de WP. De 5 kW van Panasonic heeft een minimaal (uitgangs)vermogen van rond de 2,5 kW en dat zal grote delen van 't jaar veel te veel zijn. Nu hoeft dat met vloerverwarming niet een al te groot probleem zijn, je kan b.v. 2 uur 'stoken' en dan daarna 5 uur niet oid terwijl de ruimtetemperatuur niet al te veel varieert maar daar weten anderen vast meer van.

Dit is natuurlijk wel een typische nieuwbouwsituatie die veel voor (gaat) komen: goed geïsoleerde woningen met een laag warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:43:
[...]

Wat voor programma heb je hiervoor gebruikt :+ ? En die 3-wegklep bedien jij dus met 't defrost signaal waarbij tijdens een defrost de aanvoer naar de buffer staat en normaal blauw op blauw dus de retour van je installatie naar 't buffer?
Gezien het gebruikte tekenpakket zal het drieweg ventiel met de hand omgezet worden tijdens de defrost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:43:
[...]

Geen idee wat je vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

tieske_janssen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:17:

- 16 zonnepanelen

je gaat straks 3~4L/min doen op de vloer dus geen probleem. die verdeler maak je zoizo pomploos dus flow is geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:40:
[...]

Geen idee wat je vraag is.
De vraag is: Hoe krijg jij het voor elkaar dat tijdens de defrost alleen het water uit de buffer gebruikt wordt en het circuit van je afgifte systeem niet beïnvloed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:43:
[...]

De vraag is: Hoe krijg jij het voor elkaar dat tijdens de defrost alleen het water uit de buffer gebruikt wordt en het circuit van je afgifte systeem niet beïnvloed wordt.
Defrost signaal gebruiken en met el. klep rechtstreeks over de buffer in serie retour voor wp lijkt mij zonder de tekening te hebben uitgeplozen.😅

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 20-04-2023 18:47 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat je wel goed moet letten op 't minimale vermogen van de WP. De 5 kW van Panasonic heeft een minimaal (uitgangs)vermogen van rond de 2,5 kW en dat zal grote delen van 't jaar veel te veel zijn. Nu hoeft dat met vloerverwarming niet een al te groot probleem zijn, je kan b.v. 2 uur 'stoken' en dan daarna 5 uur niet oid terwijl de ruimtetemperatuur niet al te veel varieert maar daar weten anderen vast meer van.

Dit is natuurlijk wel een typische nieuwbouwsituatie die veel voor (gaat) komen: goed geïsoleerde woningen met een laag warmteverlies.
Wordt het min vermogen niet aangegeven met 1500 Watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:43:
[...]

zie de tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:45:
[...]

Defrost signaal gebruiken en met el. klep rechtstreeks over de buffer in serie retour voor wp lijkt mij zonder de tekening te hebben uitgeplozen.😅
Het was mijn vraag niet maar bedankt ;)

Vraag me af of het nut heeft. Als je de buffer niet eerst opwarmt na de defrost komt er alsnog koud water in je circuit. En ga je wel eerst de buffer weer verwarmen dan wordt al die tijd je huis ook niet vergewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Op de tekening staat niet hoe het drieweg ventiel bedient wordt. Geef gewoon antwoord op de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:46:
[...]

Wordt het min vermogen niet aangegeven met 1500 Watt ?
min vermogen word bepaald door temperatuursverschil tussen binnen en buiten. de groter die is de lager je nuttige productie kan zijn. standaard word min vermogen bepaald op A7/W35.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 20-04-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:56:
[...]

min vermogen word bepaald door temperatuursverschil tussen binnen en buiten. de groter die is de lager je nuttige productie kan zijn. standaard word min vermogen bepaald op A7/W35.
zal best zo zijn, maar ik gaf het getal dat in de Pana Papers staat vermeld. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:51:
[...]

Vraag me af of het nut heeft. Als je de buffer niet eerst opwarmt na de defrost komt er alsnog koud water in je circuit. En ga je wel eerst de buffer weer verwarmen dan wordt al die tijd je huis ook niet vergewarmd.
Ik heb een verbetering gemerkt t.a.v. de vorige compositie maar verwacht een nog beter resultaat door een 2-weg ventiel in een 2e bypass die geopend wordt nadat het 3-weg ventiel weer in zijn "ruststand" is teruggekeerd en daarna gedurende 5-6 minuten de retour het buffervat mijdt.
Het koude defrostwater drukt niet al het in de buffer aanwezige warmere water in de retour vanwege menging. Daar ontstaat vertraging maar er komt geen koud defrost water in de aanvoer voorbij de aftakking. De tijdelijke 2e bypass zal de circulatiesnelheid en beschikbaar vermogen ook verhogen ( getest ) en meer geleidelijk het Buffervat weer verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:51:
[...]

Niet te voorkomen is dat ergens koud defrost water in het systeem ( i.c. buffer ) komt. Er zijn echter qua tijd, volume en temp. moeilijk kwantificeerbare grootheden die je moet/kunt uittesten op resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb een verbetering gemerkt t.a.v. de vorige compositie maar verwacht een nog beter resultaat door een 2-weg ventiel in een 2e bypass die geopend wordt nadat het 3-weg ventiel weer in zijn "ruststand" is teruggekeerd en daarna gedurende 5-6 minuten de retour het buffervat mijdt.
Het koude defrostwater drukt niet al het in de buffer aanwezige warmere water in de retour vanwege menging. Daar ontstaat vertraging maar er komt geen koud defrost water in de aanvoer voorbij de aftakking. De tijdelijke 2e bypass zal de circulatiesnelheid en beschikbaar vermogen ook verhogen ( getest ) en meer geleidelijk het Buffervat weer verwarmen
Bijkomend voordeel bij de Pana lijkt mij bij een dergelijke configuratie dat de backup niet even gaat bijspringen na een defrost. Dat gebeurd indien retour onder de , 25 graden zakt. Hij begint dan eerst weer met het warmere cv water en de seriële buffer komt later weer bij. Correct me if I am wrong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:48:
[...]

Bijkomend voordeel bij de Pana lijkt mij bij een dergelijke configuratie dat de backup niet even gaat bijspringen na een defrost. Dat gebeurd indien retour onder de , 25 graden zakt. Hij begint dan eerst weer met het warmere cv water en de seriële buffer komt later weer bij.
Klopt, de backup heeft hier in totaal NUL uren gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:50:
[...]

Klopt, de backup heeft hier in totaal NUL uren gewerkt.
Ach hier met radiatoren en een 9 Kw slechts 9 uur in 3 jaar. Te verwaarlozen dus en die zorgen na een defrost ervoor dat de radiator binnen 5 min. weer op temperatuur zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 20-04-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:58:
[...]

Ach hier met radiatoren en een 9 Kw slechts 9 uur in 3 jaar. Te verwaarlozen dus en die zorgen na een defrost ervoor dat de radiator binnen 5 min. weer op temperatuur zijn.
Er zijn hier gemiddeld een groot aantal defrosts per jaar gebaseerd op het aantal niet anders te benoemen starts gedeeld door 2.
Totale starts dit stookseizoen tot nu plm. 2400 w.o. plm. 125 vanwege tests etc.
Het is niet voor niets dat ik probeer de effecten ervan te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
@Gary199 Je tekening is een beetje verwarrend. Je keer kleppen moeten staan zoals hier onder aan gegeven( je cv stookt de buffer warm als kortsluiting).

Je begrijpt nu ook dat terug schakelen ( je vat op verwarmen ) ook een koude plons kan geven.
Daarom voorstel.
Een 3 weg klep met een begrenzen die 90% door geeft( een kraan beetje dicht draaien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFDCP5sIJEJhmZzb783Z4YMSSwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ3LSVCEcfQh9hMWFlllWtyC.jpg?f=fotoalbum_large

In normaal gebruik zal de klep in stand B staan en het vat langzaam op warmen.
90% van het water loopt als bypas.
De 10% zal het vat langzaam op warmen.

Bij defrost zal de klep naar stand A gaan en zullen de radiators dus eigenlijk kortgesloten worden.
Waardoor al het water in defrost mode door het vat gestuurd word.
Tijdens defrost blijven je radiators op temperatuur.

Na defrost schakeld de klep weer om zodat de radiators weer ingeschakeld worden en het "koude" water van het vat maar voor 10% word bijgevoegd.. dus geen koude plons.

Dit alles met een 3 wegklep en een kraan.
En geen andere tijd dingen...gewoon simpel KISS een functie.
( 90% of zo iets zal je moeten uitdokteren aan de hand van de korste tijd tussen defrost in ...in defrost mania tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:38:
@Gary199 Je tekening is een beetje verwarrend. Je keer kleppen moeten staan zoals hier onder aan gegeven( je cv stookt de buffer warm als kortsluiting).

Je begrijpt nu ook dat terug schakelen ( je vat op verwarmen ) ook een koude plons kan geven.
Daarom voorstel.
Een 3 weg klep met een begrenzen die 90% door geeft( een kraan beetje dicht draaien)

[Afbeelding]

Bij defrost zal de klep naar stand A gaan en zullen de radiators dus eigenlijk kortgesloten worden.

Na defrost schakeld de klep weer om zodat de radiators weer ingeschakeld worden en het "koude" water van het vat maar voor 10% word bijgevoegd.. dus geen koude plons.

( 90% of zo iets zal je moeten uitdokteren aan de hand van de korste tijd tussen defrost in ...in defrost mania tijd).
Bedankt.
Wat je uittekent heb ik gehad in combinatie met het B-vat parallel in de aanvoer.
De kranen zitten nog voor het B-vat.
Jouw 90% is en doet wat ik bedoel met moeilijk te kwantificeren variabelen
die uitgetest moeten worden. Alleen moet die 90% plm. 70% zijn, anders duurt het te lang.
Zie ook het krabbel lijntje op plaats van vroegere bypass.
Die "sluiproute" en zijn uitwerking had ik in sept. j.l. al geprobeerd.

De keerkleppen in het systeem , 1 voor WP en 1 voor de gasketel, zijn er om tegenwerking tussen de beide te voorkomen. Hebben niets van doen met het defrost verhaal. ( of bedoel je wat anders ? )

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 20-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:52:
[...]
De keerkleppen in het systeem , 1 voor WP en 1 voor de gasketel, zijn er om tegenwerking tussen de beide te voorkomen. Hebben niets van doen met het defrost verhaal. ( of bedoel je iets anders ? )
In jouw originele tekening kan de cv de buffer vullen.... je keer klep in de wp leiding staat te laag op de tekening... moet omhoog ...bij het knoop punt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:01:
[...]

In jouw originele tekening kan de cv de buffer vullen.... je keer klep in de wp leiding staat te laag op de tekening... moet omhoog ...bij het knoop punt zeg maar.
de beide keerkleppen hebben als functie de 2 aanvoeren te beschermen m.b.t. tegendruk en het voorkomen van flow-errors. Ze werken beide als bedoeld.
Geen functie bij defrosts. Zij bij 1e installatie zo geplaatst en is daarna niets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:01:
[...]

Sorry, was dat vergeten, je hebt deels gelijk. Gas-ketel en WP tegelijkertijd aan werkt echter slecht of niet omdat er door de typische opstelling - 7m tussen Gasketel en WP -
waardoor door die aanvoer flow zou moeten zijn van links naar rechts en tegelijkertijd van rechts naar links. Werkt niet en daarom kan de keerklep t.b.v. de WP er nog zo zitten zonder effect.
De klep wordt verwijderd of verplaatst zodra ook de extra circ. pomp wordt verwijderd.
Deze 2e pomp is reeds tijden afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:24:
[...]

Sorry, was dat vergeten, je hebt deels gelijk. Gas-ketel en WP tegelijkertijd aan werkt echter slecht of niet omdat er door de typische opstelling - 7m tussen Gasketel en WP -
waardoor door die aanvoer flow zou moeten zijn van links naar rechts en tegelijkertijd van rechts naar links. Werkt niet en daarom kan de keerklep t.b.v. de WP er nog zo zitten zonder effect.
De klep wordt verwijderd of verplaatst zodra ook de extra circ. pomp wordt verwijderd.
Deze 2e pomp is reeds tijden afgesloten.
Nr 4 terugslag klep moet naar boven..na aanhechting van klep.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOQgfB2X1q0L22ivrzFFHsP4EDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uTWp2z31YPl6NBUbtI37JgB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:07:
[...]

Nr 4 terugslag klep moet naar boven..na aanhechting van klep.[Afbeelding]
Klopt helemaal, maar gasbak gaat niet meer aan voor verwaming. Doet uitsluitend WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:38:

Daarom voorstel.

[Afbeelding]

In stand A worden de radiatoren niet geheel afgesloten, daarvoor zit de 3-weg niet op de goede plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:51:
[...]

For the record:

Van mij mag het best een Mono zijn, maar ik ben afhankelijk van de installateur. En die biedt alleen split aan.
Ze geven aan 2 merken te voeren, Toshiba en Panasonic. De Toshiba is op relatief korte termijn leverbaar zeggen ze (sept 23).

Ik ben er iets verder ingedoken en de markt lijkt nu wel om te slaan naar R290. Nu zag ik dat Panasonic met 2 nieuwe modellen komt (L > R290 en K > R32 serie voor specs zie hier), met een mooie buitenunit (antraciet). Men geeft aan R32 voor nieuwbouw en R290 voor bestaande bouw , waarom dat onderscheid wordt gemaakt begrijp ik niet helemaal, de L serie zou ook prima in nieuwbouw passen zou ik zeggen (andersom wellicht minder omdat de K serie lagere uitvoertemp heeft). Prijsverschil is 10%, dat zou een argument kunnen zijn voor een ontwikkelaar om in grootschalige projecten te kiezen voor R32.

Specs:
Panasonic L serie: KIT-ADC09L3E5 (R290)
SCOP 4,84 / 3,67 (W 35 °C / W 55 °C)
Adviesprijs: 8.658,-

Panasonic K serie: KIT-ADC09K3E5 (R32)
SCOP 4,44 / 3,41 (W 35 °C / W 55 °C)
Adviesprijs: 7.869,-

Toshiba HWT-801HW-E (heb ik nu een offerte voor)
SCOP 4,63

Verschil in SCOP is minimaal lijkt mij, of maakt dat zoveel verschil die paar tiendes?
Reden voor mij om een voorkeur te hebben voor R290 is dat als ik dat ding over 10-15 jaar wil vervangen voor een moderner of efficiënter model de oude waarschijnlijk meer waarde heeft. Dat R32 uitgefaseerd wordt voelt niet heel prettig/toekomst proof.
Voor de natuur/ozon maakt het mij minder uit , want als dat ding niet op mijn dak komt dan staat het wel bij de buurman.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Omebas schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:49:
[...]

Waar lees je dat jouw Elga met een aan/uit thermostaat overweg kan?
Wellicht heb ik het wat vreemd verwoord. De Elga kan inderdaad alleen met een OT-thermostaat overweg en dat is ook het punt waarom de Danfoss Ion hier niet mee overweg kan, want die kan alleen 24 V en geen 0-10V aan. . Wat ik bedoel, is dat ik de extra kabel heb voor de Elga waardoor je de mogelijkheid hebt voor het blokkeren of vrijgeven van verwarming. De Danfoss Ion heeft een potentiel vrij relais waarmee de ketel/.WP wordt geschakeld. Of zoals Danfoss het omschrijft om warmtevraag te activeren wordt geadviseerd om het potentiaal vrije relais als warmtevraagsignaal te gebruiken.
Of te wel deze aansluiting is de enige mogelijkheid om de elga aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
BarryH schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:17:
[...]

Mijn 2014 ELGA kan wel een cv ketel aan/uit aansturen, maar niet zelf aan/uit gestuurd worden. Hij heeft een opentherm thermostaat nodig.
Je kan evt wel dat blokkeer contact aansturen.
Nb. Bij een groot huis en veel flow draait de ELGA vaak op hoog vermogen
De elga kan inderdaad niet aan/uit worden gestuurd, maar de zoneregeling kan alleen aan/uit worden gestuurd. De enige mogelijkheid die ik zie is het gebruiken van het vrijgavecontact. Ik zoek hiervoor een bevestiging, maar wil geen aansluitingen realiseren die of de zoneregeling of de Elga schade toebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:02:
[...]

In stand A worden de radiatoren niet geheel afgesloten, daarvoor zit de 3-weg niet op de goede plek.
Jawel. rechts van de rechthoek ( driewegklep) is de centrale in/uitgang...
Die word verbonden met A.
Of die centrale in/uitgang rechts word door verbonden met B.

In stand A stroomt er geen water naar je radiatoren ..die radiatoren worden namenlijk overbrugt.. cq kort gesloten.
De aanvoer van water gaat dan gelijk naar je buffer vat.Deze leiding gaat koud worden bij defrost.

In stand B gaat het warme water naar je radiatoren...en komt terug op

1 de centrale in/uitgang... en komt bij B er uit en word dan gemengd in een % met wat uit de buffer komt.

2 gaat de buffer in..en komt er weer uit en word gemengd met wat er uit B komt.

Nu de kleine voet noot...
Water volgt de minste weerstand...
Dus wat heeft de meeste weerstand.
A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.
Dus hoe je leidingen lopen..wat is de diameter van je pijpen in/aan je buffer vat.

Dus op alle twee ( B uitgang en buffer) kraantje zetten om beste regeling te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
wbchevron schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:21:
[...]

Wellicht heb ik het wat vreemd verwoord. De Elga kan inderdaad alleen met een OT-thermostaat overweg en dat is ook het punt waarom de Danfoss Ion hier niet mee overweg kan, want die kan alleen 24 V en geen 0-10V aan. . Wat ik bedoel, is dat ik de extra kabel heb voor de Elga waardoor je de mogelijkheid hebt voor het blokkeren of vrijgeven van verwarming. De Danfoss Ion heeft een potentiel vrij relais waarmee de ketel/.WP wordt geschakeld. Of zoals Danfoss het omschrijft om warmtevraag te activeren wordt geadviseerd om het potentiaal vrije relais als warmtevraagsignaal te gebruiken.
Of te wel deze aansluiting is de enige mogelijkheid om de elga aan te sturen.
De zone regeling doet er niet toe. Dat is iets tussen de Danfoss (Icon??) en de zones. Je wil alleen dat de Elga gaat verwarmen. Nu kan de Elga op dit moment via open therm verwarmen terwijl vrijgave contact open staat. (Of zit hier een brug in?)

Dus als het zou kunnen met dit contact dan moet er in de Elga nog een instelling zijn dat hij dit contact gebruikt. En dat zou je dan moeten combineren met weerafhankelijk regelen. Dan moet de Elga hier wel een eigen buitensensor voor hebben.

edit: Kijk eens bij in de Elga handleiding hoofdstuk 9.8 extra contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:47
wbchevron schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:27:
[...]

De elga kan inderdaad niet aan/uit worden gestuurd, maar de zoneregeling kan alleen aan/uit worden gestuurd. De enige mogelijkheid die ik zie is het gebruiken van het vrijgavecontact. Ik zoek hiervoor een bevestiging, maar wil geen aansluitingen realiseren die of de zoneregeling of de Elga schade toebrengen.
Dat contact kan je idd gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:35:
[...]

In stand A stroomt er geen water naar je radiatoren ..die radiatoren worden namenlijk overbrugt.. cq kort gesloten.
De aanvoer van water gaat dan gelijk naar je buffer vat.Deze leiding gaat koud worden bij defrost.

1 de centrale in/uitgang... en komt bij B er uit en word dan gemengd in een % met wat uit de buffer komt.

A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.
Dus hoe je leidingen lopen..wat is de diameter van je pijpen in/aan je buffer vat.

Dus op alle twee ( B uitgang en buffer) kraantje zetten om beste regeling te vinden.
stromingsprincipes zijn wel bekend. Daarom wordt ook verondersteld dat water vanuit de retour radiatoren wordt meegezogen het buffervat in. Niet bekend in welke verhouding dat gebeurt maar het is zeker meer dan niets. Verder accoord met wat je opmerkt maar de "gekronkelde" leiding heeft mijn voorkeur voor eventuele doorverbinding. ( herstel vroegere situatie ) Ook de bewegingen van het 3-weg ventiel varieren de drukverschillen en veranderen het verloop.
Je redenering volgend, zou niet per se een 3-weg ventiel nodig zijn doch zou ook een bypass met 2-weg ventiel kunnen volstaan. Dan is het echt "laat de beide verbindingen het onderling maar uitvechten".
Heeft mijn aandacht.
Dank voor je reaktie.

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 21-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:35:
[...]

A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.

Zal je advies aldus testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@Gary199
Nog een idee...
Je weet niet waar de meeste of minste weerstand zit ,daar wil het water door heen lopen... leiding B of het vat.( in normaal bedrijf).

Als we nu een bypass regelaar nemen.. die is normaal gesloten en bij xx bar gaat hij pas open.
Leiding B heeft een zeer lage weerstand dus bypass gaat niet open.
Bij defrost gaat de bypass open door de druk van het water.( net als een keer klep..alleen is nu de druk regelbaar waarbij hij opengaat).

Nu het opladen in % van de buffer moet je doen met een kraantje over deze bypass.
KISS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU60LmcIe-C-_QBj8syRQqW6s9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F12epYa1dxwNIv6IsCIof1rw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:06:
@Gary199
Nog een idee...
Je weet niet waar de meeste of minste weerstand zit ,daar wil het water door heen lopen... leiding B of het vat.( in normaal bedrijf).

Als we nu een bypass regelaar nemen.. die is normaal gesloten en bij xx bar gaat hij pas open.
Bij defrost gaat de bypass open door de druk van het water.( net als een keer klep..alleen is nu de druk regelbaar waarbij hij opengaat).

Nu het opladen in % van de buffer moet je doen met een kraantje over deze bypass.
KISS.

[Afbeelding]
Ik gebruik geen 3-wegklep, alleen een bypass. Werkt naar tevredenheid; groot deel defrost gaat direct over de buffer, een deel door 't afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
@Gary199
Nog een idee...

KISS.

[Afbeelding]
Keek er nog even naar. Kraan zou in de leiding naar het B-vat moeten om daar te knijpen na defrost ( en voor defrost ), doch bij defrost moet alles over het B-vat. Met handbediende kraan werken. kan dus niet.
Er is nog iets anders, als de defrosts al na 35 minuten van de vorige komen, moet wel al het B-vat weer op temperatuur zijn, anders paard achter de wagen.

Het 3-weg ventiel werkt met een "vertragaing"van 8-15 seconden, afhankelijk van welke positie naar een andere positie wordt gedraaid. Hierdoor zal niet alle defrost water uitsluitend door het B-vat gaan, maar door de vertraging wel het meest koude water. So far so good. Door de vertraging zal het eerste deel van het weer warme water uit de WP ook geheel naar het B-vat gaan. Na plm. 15-23 seconden gaat het verwarmde water weer de radiatoren in. De Retour uit het B-vat levert dan water van plm. 30*C afhankelijk van de stooklijn. Dat is de huidige situatie.
Wel op een andere manier maar is wellicht deels goed te vergelijken met hoe het werkt met alleen een drukverschil regelventiel.
Nog meer toegespitst zou het m.i. kunnen werken met een omgekeerd werkend thermisch ventiel.

[ Voor 23% gewijzigd door Gary199 op 21-04-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Gary199 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:29:
[...]

Keek er nog even naar. Kraan zou in de leiding naar het B-vat moeten om daar te knijpen na defrost ( en voor defrost ),
.
Neen door B leiding loopt het normale verwarmings water.dus niet knijpen.

In gewone verwarmings mode loopt alles door B leiding en niets door bypass
( hier moet een kraantje over zodat er 30% aan water uit buffer gemengd word...afstellen zodat in 20 minuten of minder de buffer weer gevuld is.. dus eenmalig afstellen op +/-20 minuten)
doch bij defrost moet alles over het B-vat. Met handbediende kraan werken. kan dus niet.
.Bij defrost loopt al het water over het vat en gaat automatisch de bypass open

En kraan stel je een malig af op iets van xx % zodat hij in 20 minuten weer op temperatuur is.

@blb4
Jij heb het buffer vat dus parallel staan...net als een radiator.? schema.
( dus als kortsluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
@Gary199
Nog een idee...

KISS.

[Afbeelding]
t.o.v. de huidige situatie zou ik kunnen werken met 2 2-weg ventielen. Eentje in de bypass van Aanvoer naar B-vat en een bypass die het B-vat per saldo parallel aansluit op de Retour. Eventueel met een kogelkraan juist voorbij de onderste buis van de parallel aansluiting. Zo is het B-vat onbelemmerd tijdens defrost en kan de kraan doseren voor en na defrost. Het B-vat dient m.i. minimaal 5L/min te ontvangen om tijdig te kunnen opwarmen. Het vat heeft 3 temp. meters om alles te kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:50:
[...]
.

( hier moet een kraantje over zodat er 30% aan water uit buffer gemengd word...afstellen zodat in 20 minuten of minder de buffer weer gevuld is.. dus eenmalig afstellen op +/-20 minuten)

[...]

En kraan stel je een malig af op iets van xx % zodat hij in 20 minuten weer op temperatuur is.

@blb4
( dus als kortsluiting).
Na de Buffer komt geen kraan, belemmert vrije doorlaat. Ook een regelklep na de Buffer beperkt de flow. Wil ik daar ook niet. Een verandering moet > 10% van wat dan ook brengen aan meer warmte, minder koud water of korte opwarmtijd.
Anders heeft meer techniek geen zin.

[ Voor 15% gewijzigd door Gary199 op 21-04-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:50:
[...]
.

[...]

@blb4
( dus als kortsluiting).
schema staat hier: Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie Die 3-wegkleppen zijn voor DHW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
Omebas schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:56:
[...]

De zone regeling doet er niet toe. Dat is iets tussen de Danfoss (Icon??) en de zones. Je wil alleen dat de Elga gaat verwarmen. Nu kan de Elga op dit moment via open therm verwarmen terwijl vrijgave contact open staat. (Of zit hier een brug in?)

Dus als het zou kunnen met dit contact dan moet er in de Elga nog een instelling zijn dat hij dit contact gebruikt. En dat zou je dan moeten combineren met weerafhankelijk regelen. Dan moet de Elga hier wel een eigen buitensensor voor hebben.

edit: Kijk eens bij in de Elga handleiding hoofdstuk 9.8 extra contacten.
Het is duidelijk. Ga ik dat komend weekend maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
BarryH schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:23:
[...]

Dat contact kan je idd gebruiken
Bedankt. Ga ik dat zo aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Jouw buffer vat en jouw bypass hebben een andere bedoeling.
De bypass is voor als je radiators niet voldoende flow creëren !!!!
Jouw buffer vat staat in serie met je radiators om zo een grotere water massa te hebben.

Garry199 wil geen koud water door zijn radiators hebben... maar alleen het vat aangesloten hebben tijdens de defrost.
En zo voorkomen dat de wp een koude plons krijgt na defrost.
Na defrost schakel hij om naar de radiator welke nog redenlijk op temperatuur zijn.
En de wp gaat niet voluit draaien.
In de xx minuten daarna word het vat weer langzaam op temperatuur gebracht.

Mocht je installatie niet voldoende massa/volume /afgifte hebben dan kan je via het omschakelen naar het vat....minder snel een defrost krijgen.... let op dit is alleen het geval als je compressor na defrost vol uit gast draaien. ( gevolg in de slechtste situatie dat de wp erg veel met defrost bezig is en weining met verwarmen van je huis,bovendien krijg je dan ook hoger stroom verbruik).
Pagina: 1 ... 17 ... 215 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)