flippy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:51:
[...]
De reden waarom men splits doet is simpel: het is een wit kassie aan de muur wat de boer al kent...
For the record:
Het "begin" van warmtepompen voor verwarmen begon ergens rond de eeuwwisseling.

Van mij mag het best een Mono zijn, maar ik ben afhankelijk van de installateur. En die biedt alleen split aan.
Ze geven aan 2 merken te voeren, Toshiba en Panasonic. De Toshiba is op relatief korte termijn leverbaar zeggen ze (sept 23).
Ik ben er iets verder ingedoken en de markt lijkt nu wel om te slaan naar R290. Nu zag ik dat Panasonic met 2 nieuwe modellen komt (
L > R290 en
K > R32 serie voor specs zie
hier), met een mooie buitenunit (antraciet). Men geeft aan R32 voor nieuwbouw en R290 voor bestaande bouw , waarom dat onderscheid wordt gemaakt begrijp ik niet helemaal, de L serie zou ook prima in nieuwbouw passen zou ik zeggen (andersom wellicht minder omdat de K serie lagere uitvoertemp heeft). Prijsverschil is 10%, dat zou een argument kunnen zijn voor een ontwikkelaar om in grootschalige projecten te kiezen voor R32.
Specs:
Panasonic L serie: KIT-ADC09L3E5 (R290)
SCOP 4,84 / 3,67 (W 35 °C / W 55 °C)
Adviesprijs: 8.658,-
Panasonic K serie: KIT-ADC09K3E5 (R32)
SCOP 4,44 / 3,41 (W 35 °C / W 55 °C)
Adviesprijs: 7.869,-
Toshiba HWT-801HW-E (heb ik nu een offerte voor)
SCOP 4,63
Verschil in SCOP is minimaal lijkt mij, of maakt dat zoveel verschil die paar tiendes?
Reden voor mij om een voorkeur te hebben voor R290 is dat als ik dat ding over 10-15 jaar wil vervangen voor een moderner of efficiënter model de oude waarschijnlijk meer waarde heeft. Dat R32 uitgefaseerd wordt voelt niet heel prettig/toekomst proof.
Voor de natuur/ozon maakt het mij minder uit , want als dat ding niet op mijn dak komt dan staat het wel bij de buurman.
[
Voor 7% gewijzigd door
Sport_Life op 20-04-2023 23:16
]