Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:42:
Misschien zijn de cv-boeren niet allemaal onkundig. Er ligt een wereld tussen de installatie en een opdracht krijgen. Hier kun je immers lezen dat de aanbieder met de hoogste prijs met 0 opdrachten naar huis gaat.
Dat gaat uitmiddelen. Als daarna de installatie niet zo goed presteert zal nagenoeg iedere installateur zijn werk verdedigen. In de discussie gaat het hier immers net zo, ook t.a.v. de hier roulerende installateurs.
Tel daar bij op de fabrikanten en hun verspreiders die niet zitten te wachten op garantie klachten en er voor de zekerheid een parallel buffertje tussen plakken. Welke installateur gaat daar tegenin om vervolgens de medewerking van de distributeur en fabrikant te verliezen ? Dan maar een maatje groter.

@Klassenoudste doet er goed aan de specifieke eigenaardigheden van zijn installatie te specificeren en de consequenties daarvan te bepalen. Mogelijk kunnen dan een 12kW T-cap plus een 5kW volstaan.
Op basis van de latere mededelingen gebruikt het zwembad totaal plm. 4500m3 en de woning 2000m3.
Nog uit te splitsen gebruik de aanmaak van WW. Dit laatste kan de berekening wat omgooien.
Net als een aanvulling op de wisselaar in het zwembad.
Maar mij niet gezien hier met 2 x een 7kW of 7 plus 9kW
Steeds maar prutten om alles 100% warm te stoken gaat vervelen net als moeten schipperen in de voorrang van verwarmen met al te veel kleppen etc. Dat het ene moet wachten op het andere laat alles langer duren.
En misschien is er wel plaats voor 2 Kamstrups.
Onzinverhaal. De beste installatie is niet per se de duurste, integendeel vaak.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laat maar…

[ Voor 95% gewijzigd door DutchWing op 17-04-2023 09:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:58
Klassenoudste schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
[...]

Nu nog wel maar dat is op basis van de CV ketels. Als blijkt dat deze periodes ruimer moeten om een warmtepomp met lagere aanvoertemperatuur te laten draaien dan kan dat worden aangepast. Maar de kanttekening daarbij is dat langer op lagere temperatuur stoken van de warmtepomp ook betekend dat de filtratiepomp dan langer draait, wat ook stroom kost. maar ook dat het warmtehoudende laagje niet vormt.

[...]

Ik ga er nog eens achteraan
Ik zie hier een boeiende, interessante maar ook lange en niet zo vaak voorkomende situatie besproken worden. Zou ‘t niet beter zijn dit in een eigen topic te zetten en daar verder te bediscussiëren? Ik weet dat ‘t vaak lastig is genoeg aandacht te krijgen voor een eigen topic maar d’r zijn zo te zien genoeg discussiepartners.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:38

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:17:
[...]

Ik zie hier een boeiende, interessante maar ook lange en niet zo vaak voorkomende situatie besproken worden. Zou ‘t niet beter zijn dit in een eigen topic te zetten en daar verder te bediscussiëren? Ik weet dat ‘t vaak lastig is genoeg aandacht te krijgen voor een eigen topic maar d’r zijn zo te zien genoeg discussiepartners.
Helemaal eens dit gaat verder dan de doelstelling van dit forum. 8)7

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Carboy54 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:22:
[...]

Helemaal eens dit gaat verder dan de doelstelling van dit forum. 8)7
Is die doelstelling niet Lucht-Water Warmepompen ? En haar "afnemers".
Wat is de beperking ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:08:
[...]

Is die doelstelling niet Lucht-Water Warmepompen ? En haar "afnemers".
Wat is de beperking ?
Dat er soms ellelange discussies worden gevoerd door een aantal tweakers waardoor sommige geïnteresseerde afhaken omdat de aandachtwaarde van de essentie van het topic wordt verstoort. Voor zwembaden en ingrijpende problemen etc. is het raadzaam een eigen of bestaand topic te raadplegen en daar naar te verwijzen. Blijf on topic.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:14:
[...]

Dat er soms ellelange discussies worden gevoerd door een aantal tweakers waardoor sommige geïnteresseerde afhaken omdat dat de aandachtwaarde van de essentie van het topic verstoort. Voor zwembaden en ingrijpende problemen etc. is het raadzaam een eigen of bestaand topic te raadplegen en daar hier naar te verwijzen. Blijf on topic.
Ok, duidelijk.
Maar wat doe je met een woning en een inpandig zwembad ? Het blijft een woning, zijnde de gebruikelijke verblijfs-/woonruimte van een gezin.
Jailhouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:51:
[...]

ik denk zoals nu: aankondigen in dit forum dat je hierover kennis wil ophalen of discussieren en dat je daarvoor een eigen draadje start?
Iedere TS haalt hier toch wat op ?

Vind het allemaal prima voor zover ik hier iets heb te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Gary199 op 17-04-2023 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:30
Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ok, duidelijk.
Maar wat doe je met een woning en een inpandig zwembad ? Het blijft een woning, zijnde de gebruikelijke verblijfs-/woonruimte van een gezin.
ik denk zoals nu: aankondigen in dit forum dat je hierover kennis wil ophalen of discussieren en dat je daarvoor een eigen draadje start?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ok, duidelijk.

[...]

Iedere TS haalt hier toch wat op ?

Vind het allemaal prima voor zover ik hier iets heb te vinden.
't gaat er niet over dat 't off-topic is, 't gaat vnl over de omvang van de discussie en in dit geval ook nog over een niet erg veel voorkomende situatie. Bij zo'n omvangrijk en behoorlijk specifieke situatie is 't m.i. beter om er een apart topic voor te openen. Dat kan vooraf (dus topic openen en dan b.v. in dit topic daar naar verwijzen en verzoeken daarop te reageren) of na de start van de discussie hier als blijkt dat 't allemaal wel erg specifiek en omvangrijk is alsnog een apart topic openen en daar de discussie voort zetten. Zou dan ook mooi zijn om als de discussie dan zo'n beetje afgerond is / conclusies getrokken dat dan in dit topic nog even een melding gemaakt wordt met weer een link naar 't specifieke topic.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Afgelopen 14 dagen met wisselend lagere temperaturen en meerdere defrosts produceerde de Panasonic J 9kW een COP van 4,3 Aantal uren Aan 307 en aantal Starts 103. Gemiddelde Ta geschat op 34/35, Ruimte Temperatuur 21,5*C Aantal gewogen graaddagen 174; gemiddeld thermisch resultaat 3,4kWh
Verwarmde ruimte 21,5*C 95m2, 18*C 80m2 Gemiddeld verbruik energie 22,7 Watt per m2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klassenoudste
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-06 14:41
blb4 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:06:
[...]

't gaat er niet over dat 't off-topic is, 't gaat vnl over de omvang van de discussie en in dit geval ook nog over een niet erg veel voorkomende situatie. Bij zo'n omvangrijk en behoorlijk specifieke situatie is 't m.i. beter om er een apart topic voor te openen. Dat kan vooraf (dus topic openen en dan b.v. in dit topic daar naar verwijzen en verzoeken daarop te reageren) of na de start van de discussie hier als blijkt dat 't allemaal wel erg specifiek en omvangrijk is alsnog een apart topic openen en daar de discussie voort zetten. Zou dan ook mooi zijn om als de discussie dan zo'n beetje afgerond is / conclusies getrokken dat dan in dit topic nog even een melding gemaakt wordt met weer een link naar 't specifieke topic.
Ik begrijp je punt. Voorlopig kunnen we de discussie wel even sluiten want ik heb meer dan genoeg overwegingen om voorlopig mee vooruit te kunnen. ;)

Ik ga in overleg met de installateur en domotica leverancier en met m'n vriendin natuurlijk, de WAF factor niet vergeten. En nadenken of een tweede unit ergens zou kunnen staan zonder dat wij of de buren er last van hebben.

Ik vind ik het mooi om te zien hoeveel kennis er aanwezig is in dit topic en hoeveel bereidwilligheid er is om te helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:55
Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:08:
Afgelopen 14 dagen met wisselend lagere temperaturen en meerdere defrosts produceerde de Panasonic J 9kW een COP van 4,3 Aantal uren Aan 307 en aantal Starts 103. Gemiddelde Ta geschat op 34/35, Ruimte Temperatuur 21,5*C Aantal gewogen graaddagen 174; gemiddeld thermisch resultaat 3,4kWh
Verwarmde ruimte 21,5*C 95m2, 18*C 80m2 Gemiddeld verbruik energie 22,7 Watt per m2
Ik zou zeggen: doe mee met de maandelijkse monitor hier. Deze cijfers klinken niet heel indrukwekkend voor deze tijd van het jaar.

Mijn MCOP voor april zit nu net boven de 5. Voor SWW zit ik vrij consequent net boven de 3 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geen flauw idee van de cop. Behalve de moment opname als ik even in de schuur op de meter kijk.

100kwh elektra gebruikt
42 starts.... en stops uiteraard🤪
Huis setpoint 20.5 als de zon er is meestal 22 plus.

Dat is voor deze maand tot nu dit moment.

Mij hoor je niet klagen over die gratis Chinees.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het binnenzwembad is gearchiveerd naar Klassenoudste in "Binnenzwembad verwarmen met warmtepomp" waar @Klassenoudste straks zijn offertes kan bespreken :)

De metadiscussie over de discussie liever in een topicreport (dank daarvoor) of in het DEI feedbacktopic .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:08:
Wat zijn je settings...
Mss in pana topic kijken:-)

Kan je mss wel op weg helpen.
Als je wat meer deelt...

Regelmatig df met deze temp is wel apart:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Resultaten monitoring maart 2023

Deze gemeten waarden tonen aan dat het toepassen van de lucht/water warmtepomp een effectieve maatregel is om aardgas te reduceren. Indien goed geïnstalleerd en afgesteld worden hoge COP's bereikt. Wij zijn het enige platform met echt gemeten cijfers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Dlk4ihWHFaGtUcr8vXFYxHC1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6uQOUFDhgK49KPFw7ffhKVnJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYmxH0x39W6V3m2j3ziKXeYF2kQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q7VvVxIbsRacOD0MRlp96MHs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJNsagi4b5O69YxwWyk7gCwdkPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rveTtY3KWvsFCsMxLPHOEv7B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:37:
[...]

Ik zou zeggen: doe mee met de maandelijkse monitor hier. Deze cijfers klinken niet heel indrukwekkend voor deze tijd van het jaar.

Mijn MCOP voor april zit nu net boven de 5. Voor SWW zit ik vrij consequent net boven de 3 gemiddeld.
De COP is zeker niet indrukwekkend en valt mij ook tegen. Had op plm. 4.6 gerekend.
Wel zijn er hier koude nachten en ochtenden geweest en het defrost circus is een week geleden ook langs gekomen. De laatste isolatie ronde komt nog met 4 dubbel +++ glas.
Ook speelt een 2e pomp nog een rol.
Slechts 10m2 vloerverwarming, rest radiatoren, dus hogere Ta
Laatste vervanging T21 radiatoren gepland mei a.s
Radiatoren of VV scheelt eenvoudig 4*C m.b.t. Ta
M.u.v. defrost sessies is de Carnot factor regelmatig toch wel 43-46%

[ Voor 14% gewijzigd door Gary199 op 17-04-2023 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
Dylantje2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:07:
[...]

Wat zijn je settings...
Mss in pana topic kijken:-)

Kan je mss wel op weg helpen.
Als je wat meer deelt...

Regelmatig df met deze temp is wel apart:-)
Met defrosts valt veel vermogen weg. Bovendien is de Pana j 9kW ook niet bepaald een Koning in zuinigheid. COP 4.9 of daaromtrent is wel de max
De settings zijn verder ok Alleen staan hier de deuren regelmatig alle open want de poezen hebben hier de status van Koningin met serene en blauw zwaailicht als het om deuren gaat. Ik spreek die beesten ook aan met U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gary199 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:27:
[...]

Met defrosts valt veel vermogen weg. Bovendien is de Pana j 9kW ook niet bepaald een Koning in zuinigheid. COP 4.9 of daaromtrent is wel de max
De settings zijn verder ok Alleen staan hier de deuren regelmatig alle open want de poezen hebben hier de status van Koningin met serene en blauw zwaailicht als het om deuren gaat. Ik spreek die beesten ook aan met U.
Okeeeee.
Met u is altijd beter....

Maar dan snap ik je vraag verkeerd, of wat is de reden dat je het hier zet..
Veel vermogen, alles in mijn ogen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:48
Tomexergie schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:19:

Wij zijn het enige platform met echt gemeten cijfers!
Hoewel ik graag meewerk aan het overzicht van Tomexergie en het een duidelijk beeld geeft voor de Nederlandse situatie, is het bovenstaande toch niet helemaal juist.
Zie: https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In de buurtapp kwam een melding voorbij van iemand die een Intergas XTend heeft laten plaatsen. Een hybride deel voor bij de Intergas XTreme, met een piepkleine binnenunit. Het ziet er gelikt uit, maar ik ben benieuwd wat de COP doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36

Deze gemeten waarden tonen aan dat het toepassen van de lucht/water warmtepomp een effectieve maatregel is om aardgas te reduceren. Indien goed geïnstalleerd en afgesteld worden hoge COP's bereikt. Wij zijn het enige platform met echt gemeten cijfers!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi overzicht weer @Tomexergie en allen die input leverden d:)b

En @Chris_82 Loria draait nog met mooie COP ;) (y)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 17:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het mogelijk om hieraan deel te gaan nemen?
Wat is de procedure?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:09:
[...]

Okeeeee.
Met u is altijd beter....

Maar dan snap ik je vraag verkeerd, of wat is de reden dat je het hier zet..
Veel vermogen, alles in mijn ogen.
Misschien niet zozeer een vraag.
Een hoge COP wordt geregeerd door Afgiftevermogen en Isolatie plus een goed afgestelde WP en stookgedrag.
Voor afgiftevermogen heb je eenvoudigweg VV nodig, gelegd 100-125mm hoh. Overmaat aan radiatoren blijft behelpen en bereikt nooit het vermogen van VV en al helemaal niet de top down van de luchtkolom en bijbehorende gelaagdheid in de opbouw daarvan. Met radiatoren sta je dus voortdurend op achterstand. Nou kun je met isolatie erg veel goed maken maar dat kan niet overal of met veel kosten en dan nog.
Ik zal dus zeker altijd minstens een half punt of meer inleveren qua COP.
Met een jaargemiddelde van 3.8 ben ik tevreden alles in aanmerking nemende.
Het geld moet "verdiend worden" in de winter en als de WP daar boven de 3.0 kan blijven is het ok.
Met de laatste isolatie maatregelen moet dat goed komen.
Heb hier een "strakke en schone" systeem structuur met korte aanvoer en geen ingebakken flauwe kul. Het rendement van de Panasonic J 9kW is niet slecht maar ook niet goed. Je kunt er over twisten of de 9kW het eigenlijke ontwerp is dan wel een opgevoerde 5 of 7kW. Ik denk het laatste althans dat is de heersende mode in de ontwerpwereld. M.a.w., je moet een perfecte systeem structuur hebben om een 9kW Pana boven de COP 5,0 te "duwen". Overal 32mm kunststof aanvoer en 18mm in de vloer bij max 125mm. Kortom, Ta niet boven de 28*C
De jaar Ta zal hier 33-38*C zijn. Kansloos voor >COP 5,0
Ik acht een Mitsubishi met 10kW zomer en winter daartoe beter in staat.
De Pana varieert tussen de 9 en 6kW of bij -10 nog veel lager.
We zullen het er mee moeten doen.
Het seizoensgebruik 22/23 ( 15/9 - 15/5 ) aan energie zal rond de 5000kWh liggen, hetgeen neerkomt op 0,5 x 5000 - 20% = 2000m3 gas ( lager dan ooit )
De zonnepanelen zullen plm. 500kWh daaraan bijgedragen hebben. Verwaarloosbaar dus ! Het stookgedrag heeft wel veel aandacht gehad en we hebben geen kou geleden doch het was m.i. een milde winter. Het betreft een redelijk geisoleerde woning, vrijstaand en in de volle wind. Plm. 465m3 en 175m2, jaren 20 vorige eeuw.
Voldoende duidelijk @Dylantje2 ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:27:
[...]

Een hoge COP wordt geregeerd door Afgiftevermogen en Isolatie plus een goed afgestelde WP en stookgedrag.
Voor afgiftevermogen heb je eenvoudigweg VV nodig, gelegd 100-125mm hoh. Overmaat aan radiatoren blijft behelpen en bereikt nooit het vermogen van VV en al helemaal niet de top down van de luchtkolom en bijbehorende gelaagdheid in de opbouw daarvan. Met radiatoren sta je dus voortdurend op achterstand. Nou kun je met isolatie erg veel goed maken maar dat kan niet overal of met veel kosten en dan nog.
Het geld moet "verdiend worden" in de winter en als de WP daar boven de 3.0 kan blijven is het ok.
Heb hier een "strakke en schone" systeem structuur met korte aanvoer en geen ingebakken flauwe kul. Het rendement van de Panasonic J 9kW is niet slecht maar ook niet goed. Je kunt er over twisten of de 9kW het eigenlijke ontwerp is dan wel een opgevoerde 5 of 7kW. Ik denk het laatste althans dat is de heersende mode in de ontwerpwereld. M.a.w., je moet een perfecte systeem structuur hebben om een 9kW Pana boven de COP 5,0 te "duwen". Overal 32mm kunststof aanvoer en 18mm in de vloer bij max 125mm. Kortom, Ta niet boven de 28*C
Het seizoen gebruik 22/23 ( 15/9 - 15/5 ) aan energie zal rond de 5400kWh liggen, hetgeen neerkomt op 0,5 x 5400 - 20% = 2160m3 gas ( lager dan ooit )
Het stookgedrag heeft wel veel aandacht gehad en we hebben geen kou geleden doch het was m.i. een milde winter. Het betreft een redelijk geisoleerde woning, vrijstaand en in de volle wind. Plm. 465m3 en 175m2, jaren 20 vorige eeuw.
Daar ga je de mist in. COP word uitsluitend en alleen bepaald door de aanvoertemperatuur. Je isolatie heeft daar in de basis niks mee te maken, isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt en niet hoe je dat opwekt.
Wil je hogere COP dan moet de aanvoer omlaag en dat betekent je afgiftesysteem vergroten. Je gaat niet een hogere COP halen door een ander merk machine neer te zetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:18
Andrehj schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:27:
[...]

Beide. Om een zo hoog mogelijke COP te halen wil je op een zo laag mogelijke temperatuur draaien. Daarvoor moet je zoveel mogelijk afgifte hebben. Zoveel mogelijk groepen open dus. Meestal wil je op de badkamer de hoogste temperatuur hebben, terwijl daar vaak meer verlies (per eenheid afgifte) is. De slaapkamers eromheen zijn immers vaak kouder.
De VVW-groep van de badkamer permanent open zetten is dus echt een no-brainer.
Oke, volgens mij heb ik nu een vrij continue stroom lopen naar in ieder geval de woonkamer.

Ik vind het toch wat spannend om motortjes te slopen, maar heb denk ik hetzelfde effect bereikt door de woonkamer Watts thermostaat hoog te zetten (en de aanvoertemp van de WP zo laag mogelijk) zodat hij altijd warmtevraag heeft vanuit de WP.

Ik moet zeggen dat de hoeveelheid verbruikte kWh hiermee zeer dramatisch is gedaald. Ik ben je/jullie dankbaar _/-\o_

Nog een paar vragen:

1) Wat ik hierboven zeg klopt? Het is echt beter om een continue stroom te hebben lopen toch? Want dat verbruikt dan minder energie dan dat de WP minder frequent (met pauzes) een hogere temperatuur erdoorheen pompt?

2) Als je één zone zoals de woon- en/of badkamer altijd open hebt staan dan blijft de WP toch altijd pompen? Dus ook in de zomer als het buiten 34 graden is? Want de WP krijgt dan nergens een signaal vandaan dat hij moet stoppen, toch? Want de zone is altijd open? Normaliter zou mijn naregelsysteem de zone dichtdraaien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:34:
[...]

Daar ga je de mist in. COP word uitsluitend en alleen bepaald door de aanvoertemperatuur. Je isolatie heeft daar in de basis niks mee te maken, isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt en niet hoe je dat opwekt.
Wil je hogere COP dan moet de aanvoer omlaag en dat betekent je afgiftesysteem vergroten. Je gaat niet een hogere COP halen door een ander merk machine neer te zetten.
De Ta wordt afgedwongen door de hoeveelheid afgifte capaciteit PLUS de transmissieverliezen etc Om je dat duidelijk te maken het volgende:
Bij 1m2 oppervlakte afgifte, nul ventilatie verliezen en nul transmissieverliezen kun je volstaan met een Ta van 20*C keer 0,001 liters en heb je een theoretische COP van minstens 17. ( de moeite van het uitrekenen niet waard )
Een machine met betere interne condities etc zal meer inherente efficiency leveren dan een "mindere" machine.
We weten nu ondertussen wel hoe het werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:46:
[...]

De Ta wordt afgedwongen door de hoeveelheid afgifte capaciteit PLUS de transmissieverliezen etc Om je dat duidelijk te maken het volgende:
Bij 1m2 oppervlakte afgifte, nul ventilatie verliezen en nul transmissieverliezen kun je volstaan met een Ta van 20*C keer nul liters en heb je een theoretische COP van minstens 17. ( de moeite van het uitrekenen niet waard )
Een machine met betere interne condities etc zal meer inherente efficiency leveren dan een "mindere" machine.
We weten nu ondertussen wel hoe het werkt.
Ik heb geen idee wat je nu weer allemaal verzint maar hoe dan ook heeft dat er niks mee te maken.
We weten inmiddels wel dat je moeite hebt met bepaalde zaken maar ipv vastbijten zou het beter zijn als je even een minuutje pakt en al die randzaken die je erbij haalt even naast je neerlegt en focust op het grote plaatje. In dit geval zal een andere machine 0 verschil maken want je afgifteyssteem en isolatie blijft hetzelfde en je watertemperatuur dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 17:19
flippy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:34:
[...]

Mijn aanvoer temperatuur is 35 graden. Wat is mijn COP? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb geen idee wat je nu weer allemaal verzint maar hoe dan ook heeft dat er niks mee te maken.
We weten inmiddels wel dat je moeite hebt met bepaalde zaken maar ipv vastbijten zou het beter zijn als je even een minuutje pakt en al die randzaken die je erbij haalt even naast je neerlegt en focust op het grote plaatje. In dit geval zal een andere machine 0 verschil maken want je afgifteyssteem en isolatie blijft hetzelfde en je watertemperatuur dus ook.
Tsja aaaa,

" want je afgifteyssteem en isolatie blijft hetzelfde en je watertemperatuur dus ook".

en daarvoor dezelfde flipperkast:
"Daar ga je de mist in. COP word uitsluitend en alleen bepaald door de aanvoertemperatuur. Je isolatie heeft daar in de basis niks mee te maken, isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt en niet hoe je dat opwekt".

Ik behoef voor deze inconsequentie c.q. discrepantie geen enkele verklaring.

Nogmaals, we weten ondertussen allemaal wel hoe het werkt maar dank voor de uitleg.. Meerdere keren verwezen naar de Carnot formule waar de Ta deel van uit maakt. Daar hoeft dan niemand meer de uitleg van de Ta naast gelegd te krijgen.
Het is beter het topic niet verder te vervuilen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 18-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:02:
[...]

Je COP is hoger dan waneer je aanvoer 40 graden is.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
flippy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:03:
[...]

Je COP is hoger dan waneer je aanvoer 40 graden is.

Graag gedaan.
En andere machine maakt niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:16:
[...]

Hangt er vanaf waar je deze "koopt"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:32
[...]

1 als je alleen het element gebruikt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:16:
[...]

Als die machine een inherent hogere cop heeft bij die aanvoertemperatuur wel natuurlijk. Al is het dan de vraag of de kosten van een nieuwe machine opwegen tegen een marginale hogere cop. Als er al een terugverdientijd is die lager is dan de geplande levensduur kan je beter kijken of dat budget niet beter te spenderen is aan het verlagen van de aanvoertemperatuur.

Voor het spul waar ik mee werk is die vraag vrij snel richting een nieuwe machine maar voor huis tuin en keukengebruik zal je heel veel moeite moeten doen om financieel een 0.2 hogere cop te verantwoorden.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 18-04-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Gary199 Los van de discussie is jouw COP van gemiddeld bijna 4 toch best mooi? Je stookt op een ruimtetemperatuur van 21,5°C en dat is best hoog. Dat vraagt om een hogere aanvoertemperatuur. Daarnaast sta je inderdaad met alleen radiatoren een puntje achter. Ik geloof niet dat een andere machine daar meetbare verandering in gaat brengen tenzij dat je huidige machine te ver geoverdimensioneerd is. Maar in dat geval is het veel interessanter om je afgiftesysteem te upgraden.

[ Voor 17% gewijzigd door verkeerslicht op 18-04-2023 10:41 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Zwerius schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:37:
[...]

Hoewel ik graag meewerk aan het overzicht van Tomexergie en het een duidelijk beeld geeft voor de Nederlandse situatie, is het bovenstaande toch niet helemaal juist.
Zie: https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch
Uiteraard in NL. Maar de Duitse site geeft niet de juiste informatie om te kunnen vergelijken.
Zo wordt geen rekening gehouden met sanitair warm water (DHW). Alles wordt op een hoop gegooid.
Daarnaast vullen de deelnemers zelf de tabel in. Er is geen controle op onzin of vergissingen.
Ook is het niet duidelijk welke meters voor warmte er gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Met radiatoren is cop 4 heel netjes.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Staat gewoon in de specs van je wp, zoek maar even op. Heeft niks met je huis te maken. Geen dank.

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap19 op 18-04-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:40:
@Gary199 Los van de discussie is jouw COP van gemiddeld bijna 4 toch best mooi? Je stookt op een ruimtetemperatuur van 21,5°C en dat is best hoog. Dat vraagt om een hogere aanvoertemperatuur. Daarnaast sta je inderdaad met alleen radiatoren een puntje achter. Ik geloof niet dat een andere machine daar meetbare verandering in gaat brengen tenzij dat je huidige machine te ver ge-overdimensioneerd is. Maar in dat geval is het veel interessanter om je afgiftesysteem te upgraden.
Dank voor je reactie.
Ik ben ook wel tevreden, maar werken aan beter is bijna altijd goed. Een goed werkende installatie die je zelf hebt aangelegd mag ook best wat vertroeteld worden. ( Bovendien ben ik t.a.v. veel meer technieken actief )
Die 21,5*C is het gevolg van meer isolatie. Probeer vast te stellen wat er precies geplust is. De Afgifte wordt verder ge-upgraded en de tv-kamer krijgt 4-dubbel +++ glas. De fancoils draaien ook al 80% op T33 en Jaga.
Het liefst leg ik nog droogbouw VV. Dan komt denk ik zelfs 27*C in beeld als Ta.
Het feit dat de Pana erg ver terug valt in vermogen bij defrosts en kou moet wel zijn neerslag hebben op de theoretisch te behalen COP onder laboratorium omstandigheden en dus ook hier in de praktijk.
De buitenmuren kunnen niet meer isolatie aan. Volgend seizoen verwacht ik een gemiddelde COP van 4.0 en dat is prima met slechts 10m2 VV ( in de hal )
In de 18m2 grote kelder hangt de Pana met meters ongeisoleerde leidingen om daar de kou te verdrijven. Ook dat is een thermisch "lek".
Maar een goede "winter-COP" heb ik liever dan een 6,0 in mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:56:
[...]

Staat gewoon in de specs van je wp, zoek maar even op. Heeft niks met je huis te maken. Geen dank.
Het ene is wat haalbaar is onder gedefinieerde omstandigheden en het andere is wat je installatie in de gegeven ruimte en omstandigheden plus stookgedrag er van bakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:59:
[...]

Het ene is wat haalbaar is onder gedefinieerde omstandigheden en het andere is wat je installatie in de gegeven ruimte en omstandigheden plus stookgedrag er van bakt.
Onzin. Je verwart cop met verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:04:
[...]

Onzin. Je verwart cop met verbruik.
Nee lieve, niet voor mij gaan denken. Lees de tekst en laat dat doordringen in relatie tot de algemene theorie. Niet een ander napraten.
En voor je andermans schrifturen onzin noemt beter eerst tot 3 tellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-06 11:24
Benieuwd naar jullie advies over het volgende.
Wij zijn aan het kijken of een hybride warmtepomp financieel voordelig voor ons is. Daarvoor heb ik een simpel excelletje in elkaar geflanst, zie hieronder.

Aannames:
  • Quatt hybride warmtepomp aanschaf + installatie = 2499E
  • (s)COP = 4, warmtebehoefte woning = 8000kWh, dus extra stroomverbruik WP = 2000kWh
  • Geen zonnepanelen (kan hier niet om redenen waar ik nu niet over ga uitwijden)
  • Huis is goed geïsoleerd met vloerverwarming beneden + boven (energielabel A).
  • CV tapwater alleen nodig voor bad+douchen, in de keuken staat een Quooker
  • Daarom denk ik dat een besparing van 80% gas mogelijk is
Terugverdientijd lijkt met de gemiddelde energieprijzen zoals in de tabel (die ik dit jaar tot nu toe heb betaald bij Zonneplan) ongeveer 6 jaar te zijn. Mis ik dan nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIM89i0kLZgplf_CUhRSY4IzGeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCyDw6eRy1xZWfPyGZ1oX7MM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
"Basisinstallatie". Wat wordt daaronder verstaan?

En die subsidie kun je pas na installatie aanvragen. Dat is op zijn vroegst Q4 2023 en dan kan het zomaar zijn dat de subsidiepot leeg is. Dus.... reken ook met de prijs exclusief subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:07:
[...]

Nee lieve, niet voor mij gaan denken. Lees de tekst en laat dat doordringen in relatie tot de algemene theorie. Niet een ander napraten.
En voor je andermans schrifturen onzin noemt beter eerst tot 3 tellen..
*knip* op de man

Je schrijft veel en lange teksten en daar staan veel termen in die kloppen. Helaas zijn er ook dingen die je gewoon net niet begrijpt OF zo opschrijft dat het niet te merken is of dat zo is. Dat kan gebeuren maar ik zou echt even wat minder stellig zijn.

Je riedeltje over COPs en Ta's en transmissieverliezen en defrosts: het is basic natuurkunde dat een lagere Ta een betere COP geeft. Dat heeft dus niks met je warmtepomp zelf te maken en ook niet met je radiatoren of je isolatie. Wat er wel bij komt is dat een bepaald afgiftesysteem een bepaald vermogen heeft bij een bepaalde Ta. Als je beter isoleert heb je minder verlies dus minder vermogen en dus kun je met een lagere Ta uit de voeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Nickname27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:07:
Wij zijn aan het kijken of een hybride warmtepomp financieel voordelig voor ons is. Daarvoor heb ik een simpel excelletje in elkaar geflanst, zie hieronder.

Aannames:
  • (s)COP = 4, warmtebehoefte woning = 8000kWh, dus extra stroomverbruik WP = 2000kWh
  • Geen zonnepanelen (kan hier niet om redenen waar ik nu niet over ga uitwijden)
Terugverdientijd lijkt met de gemiddelde energieprijzen zoals in de tabel (die ik dit jaar tot nu toe heb betaald bij Zonneplan) ongeveer 6 jaar te zijn. Mis ik dan nog iets?

[Afbeelding]
Je besparing gaat geen 80% zijn maar eerder rond de 50-60%. Je hebt een laag verbruik dus relatief groot deel is douchen waarschijnlijk, stel even dat dat 200 m3/jaar is. Dan heb je nog 800 m3 over voor ruimteverwarming en is het afhankelijk van een aantal zaken hoeveel je hybride echt kan overnemen. Maar stel dat het 80% van het gas voor ruimteverbruik is, dan heb je 80 % * 80% = 64% reductie, ofwel 640 m2 aardgas vervangen door ~ 1300 kWh stroom. Je sommetje komt dus beter uit, maar vooral doordat je een no-name chinees ding koopt bij Quatt voor minder dan een cv-ketel (is er dan nooit iemand die dat feit opmerkelijk vindt? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Fr33z schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:14:
[...]
*knip*
Je schrijft veel en lange teksten en daar staan veel termen in die kloppen. Helaas zijn er ook dingen die je gewoon net niet begrijpt OF zo opschrijft dat het niet te merken is of dat zo is. Dat kan gebeuren maar ik zou echt even wat minder stellig zijn.

Je riedeltje over COPs en Ta's en transmissieverliezen en defrosts: het is basic natuurkunde dat een lagere Ta een betere COP geeft. Dat heeft dus niks met je warmtepomp zelf te maken en ook niet met je radiatoren of je isolatie. Wat er wel bij komt is dat een bepaald afgiftesysteem een bepaald vermogen heeft bij een bepaalde Ta. Als je beter isoleert heb je minder verlies dus minder vermogen en dus kun je met een lagere Ta uit de voeten.
Je begrijpt dus zelf niet de inhoud van wat je schrijft. Ga ik verder niet op in.
Geen isolatie is hogere Ta nodig de tent op temperatuur te houden vanwege hogere transmissieverliezen. Wat valt hier verder uit te leggen.
Durf de 1 op 1 stelligheid nog wel wat op te voeren.
Maar ga niet helpen de boel hier te vervuilen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 18-04-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:11:
"Basisinstallatie". Wat wordt daaronder verstaan?

En die subsidie kun je pas na installatie aanvragen. Dat is op zijn vroegst Q4 2023 en dan kan het zomaar zijn dat de subsidiepot leeg is. Dus.... reken ook met de prijs exclusief subsidie.
Schat dat die pot niet leeg komt in 2023 ? Er is toch weinig leverbaar ? Of andere informatie beschikbaar ?

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 18-04-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
De "voortdurende" ontwikkeling van de Warmtepompen sec maakt dat de technisch haalbare COP geleidelijk aan hoger wordt. In de jaren 80 moest genoegen worden genomen met waarden tussen 3,0 en 3,5 Nu is dat eerder 4,0 en 4,5 Een niet uit te vlakken verbetering.
Hoezo hangt de haalbare COP niet ook af van de technische configuratie van de WP zelf ?
Ook al zou het slechts afhangen van de interne software.
Vergeet echter niet de ontwikkeling van de scroll compressoren en hun vibraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:36:
[...]

Schat dat die pot niet leeg komt in 2023 ? Er is toch weinig leverbaar ? Of andere informatie beschikbaar ?
Geen idee, maar het kan zomaar. De pot voor elektrische auto's was ook vrij snel leeg en de ISDE pot is vorig jaar ook leeg gegaan en toen aangevuld. Maar garanties heb je nooit dat dat weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:03:
De "voortdurende" ontwikkeling van de Warmtepompen sec maakt dat de technisch haalbare COP geleidelijk aan hoger wordt. In de jaren 80 moest genoegen worden genomen met waarden tussen 3,0 en 3,5 Nu is dat eerder 4,0 en 4,5 Een niet uit te vlakken verbetering.
Hoezo hangt de haalbare COP niet ook af van de technische configuratie van de WP zelf ?
Ook al zou het slechts afhangen van de interne software.
Vergeet echter niet de ontwikkeling van de scroll compressoren en hun vibraties.
Andere koelmiddelen, zuinigere pompen, zuinigere compressoren, dat werkt allemaal mee.

Maar binnen de levensduur vernieuwen van een WP is waarschijnlijk economisch onverstandig. Je gaat de vervangingskosten niet terugverdienen (binnen de technische levensduur) met een iets hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:44
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:20:
[...]
Bij geen isolatie heb je (binnen dezelfde setting) een hoger thermisch vermogen nodig om de tent op temperatuur te houden vanwege hogere transmissieverliezen. Dat kan door op een hogere Ta te gaan stoken of je afgifte te verbeteren (mits je WP ook dat thermische vermogen kan leveren).
Even wat verbeteringen aangebracht. Houdbaar totdat iemand anders mij weer verbeterd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 18-04-2023 13:49 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Nickname27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:07:

Aannames:

[Afbeelding]
Ik draai hybride als test voor Itho. Alleen douchen is nog op cv. Hybride is wat mij betreft geen waardevolle tussenstap.

Je cv ketel moet met wp stookgedrag mee en daar is ie niet voor geschikt. Elke kuub gas wordt ook duurder door de vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:20:
[...]

Geen isolatie is hogere Ta nodig de tent op temperatuur te houden vanwege hogere transmissieverliezen. Wat valt hier verder uit te leggen.
Je kan ook meer aanvoeren van dezelfde Ta.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
... Als @Gary199 overal waar hij COP schrijft, sCOP (seizoensgemiddelde COP) bedoelt, dan begrijp ik het misverstand.
Misschien klinkt het als muggenzifterij maar dat verschil ligt denk ik aan de basis van het geharrewar en wellesnietes.
Immers houdt ook zijn 9 kW pana zich vrij goed aan de tabellen uit de datasheet (met wissselende COP bij wisselende omstandigheden), maar de sCOP uit de folder geldt alleen onder vaste, genormeerde omstandigheden en die kunnen mijlenver liggen van de individuele gebruiksomstandigheden. Daar is niemand verbaasd over.

Met "kansloos voor COP 5" en Gary199 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" lijkt er beweerd te worden dat de tabellen in de datasheet niet kloppen, maar als er eigenlijk sCOP of mCOP bedoeld wordt is het al logischer en is iedereen het eigenlijk met elkaar eens :)

Let op, op zeker punt gaat de sCOP omlaag met meer isoleren omdat de warmtepomp dan alleen nog maar bij zeer lage buitentemperaturen draait. Het totaal verbruik is dan natuurlijk wel gunstiger.
Het overzicht van Tomexergie moet je dan ook niet als COP wedstrijd zien maar alleen als aanknopingspunt en sanity check, daarom staan de ruwe verbruiksgetallen en basis-Ta er ook in.
Dan zie je bijvoorbeeld dat @Andrehj en ik in de winter dichter bij elkaar liggen, want een groot verschil tussen onze huizen is dat ik geen ramen op het zuiden heb.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 19:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb recentelijk mijn warmtepompsysteem aangepakt. Ik had een parallel-buffer, maar dat heb ik omgezet in een buffer in de retour. Ook de vloerverwarmingsverdeler beneden vervangen door een pomploze variant. Tegelijk de leidingen van en naar de vloerverwarming omgezet van 20mm naar 32mm meerlagenbuis.

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCuya943v0cSQ8jsbCN3dwuUJMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jno8Q72PUWRkVhpofO868vXc.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFc_6GMqa25s6IU6Wn7JYIn8EQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6byPdX34GaxhbalbO2QV1O8j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK24iU_ZqE9DAc5qzmNvBmxXpOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4c1d9sGYynqMKWa1ZRUU3tO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8oIIfjrrH8WiM53jayH31wCY9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vszh9yvtDB9ieogBPmaGofZI.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer gelukkig met het resultaat. Het is natuurlijk wel laat in het seizoen, dus echt heel zwaar verwarmen is er niet bij, maar de aanvoertemperatuur van 30 naar 27 graden teruggezet en alles lijkt tot nu toe erg makkelijk op te warmen en geen pendelen meer.

Daarnaast zijn er dus 2 pompen tussenuit gegaan, namelijk de circulatiepomp en de vloerverwarmingspomp, dus ook een hoop electraverbruik weer ertussenuit gesneden.

Stiekum best trots op dit zelf te hebben ondernomen (met veel advies van de ons welbekende expert) en zonder lekkages af weten te ronden.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:03:
[...]

Je kan ook meer aanvoeren van dezelfde Ta.
In theorie zeker, maar soms zit een systeem qua volume aan zijn limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:27:
[...]

Het seizoensgebruik 22/23 ( 15/9 - 15/5 ) aan energie zal rond de 5000kWh liggen, hetgeen neerkomt op 0,5 x 5000 - 20% = 2000m3 gas ( lager dan ooit )
De zonnepanelen zullen plm. 500kWh daaraan bijgedragen hebben. Verwaarloosbaar dus ! Het stookgedrag heeft wel veel aandacht gehad en we hebben geen kou geleden doch het was m.i. een milde winter. Het betreft een redelijk geisoleerde woning, vrijstaand en in de volle wind. Plm. 465m3 en 175m2, jaren 20 vorige eeuw.
Mwha....
Ik lees wel,
Maar of het allemaal waar is.
Waarmee meet je de COP?
En stook je WAR only of?

Rekenen niet mijn sterkste kant, dat laat ik over aan graaddagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MrScratch schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:55:
Ik heb recentelijk mijn warmtepompsysteem aangepakt. Ik had een parallel-buffer, maar dat heb ik omgezet in een buffer in de retour. Ook de vloerverwarmingsverdeler beneden vervangen door een pomploze variant. Tegelijk de leidingen van en naar de vloerverwarming omgezet van 20mm naar 32mm meerlagenbuis.

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zeer gelukkig met het resultaat. Het is natuurlijk wel laat in het seizoen, dus echt heel zwaar verwarmen is er niet bij, maar de aanvoertemperatuur van 30 naar 27 graden teruggezet en alles lijkt tot nu toe erg makkelijk op te warmen en geen pendelen meer.

Daarnaast zijn er dus 2 pompen tussenuit gegaan, namelijk de circulatiepomp en de vloerverwarmingspomp, dus ook een hoop electraverbruik weer ertussenuit gesneden.

Stiekum best trots op dit zelf te hebben ondernomen (met veel advies van de ons welbekende expert) en zonder lekkages af weten te ronden.
goed bezig.

zie alleen een potenieel issue met de T stuk en de dop die er rechts op zit. die eindkappen met de gele rand moet je afknippen als je er iets mee wilt doen, dan is er niet genoeg lengte meer om een andere fitting op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:29:
[...]

Mwha....
Ik lees wel,
Maar of het allemaal waar is.
Waarmee meet je de COP?
En stook je WAR only of?

Rekenen niet mijn sterkste kant, dat laat ik over aan graaddagen...
Misschien kunnen we niet alles geloven, maar wat "jokken in eigen zak betekent", wordt echt niemand rijk van toch ?
Bijna dagelijks noteer ik opbrengst en verbruik. Opbrengst uit het venster van de Kamstrup ( correct gemonteerd ) en het verbruik uit het venster van de professionele meetunit ( tot op een honderdste nauwkeurig ) in de meterkast.
Beide worden binnen 30 seconden na elkaar uitgelezen.
Ter controle worden ook de meterstanden Elektra uitgelezen en genoteerd.
De WAR regeert hier, doch bij 21,5*C setpoint kapt de aan/uit de boel af.
De aan/uit is een door dit Forum geadviseerde Emos en bevalt goed.
Heb hier echt een KISS systeem omdat ik niet zelfs door het eigen systeem voor de gek wil worden gehouden.

Rekenen met graaddagen geeft soms minder goed verklaarbaar resultaat.
Onder omstandigheden pakt het soms zelfs raar uit, vooral de zon is een aangename spelbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:46:
[...]

Misschien kunnen we niet alles geloven, maar wat "jokken in eigen zak betekent", wordt echt niemand rijk van toch ?
Bijna dagelijks noteer ik opbrengst en verbruik. Opbrengst uit het venster van de Kamstrup ( correct gemonteerd ) en het verbruik uit het venster van de professionele meetunit ( tot op een honderdste nauwkeurig ) in de meterkast.
Beide worden binnen 30 seconden na elkaar uitgelezen.
Ter controle worden ook de meterstanden Elektra uitgelezen en genoteerd.
De WAR regeert hier, doch bij 21,5*C setpoint kapt de aan/uit de boel af.
De aan/uit is een door dit Forum geadviseerde Emos en bevalt goed.
Heb hier echt een KISS systeem omdat ik niet zelfs door het eigen systeem voor de gek wil worden gehouden.

Rekenen met graaddagen geeft soms minder goed verklaarbaar resultaat.
Onder omstandigheden pakt het soms zelfs raar uit, vooral de zon is een aangename spelbreker.
Waar zit je kampstrup en welk type in welke diameter leidingen.
Aan en uit is omdat sommige systemen op war door blijven pruttelen., een pana is daarin uniek bijna,.. Gaat netjes uit, als hij de warmte niet kwijt kan. Zie mijn grafieken.
Welk verbruik meet je en hoe?

Graaddagen geven een beter beeld dan COP. Je kunt hoge COP halen met deuren op zei iemand wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:56:
[...]

Waar zit je kampstrup en welk type in welke diameter leidingen.
Aan en uit is omdat sommige systemen op war door blijven pruttelen., een pana is daarin uniek bijna,.. Gaat netjes uit, als hij de warmte niet kwijt kan. Zie mijn grafieken.
Welk verbruik meet je en hoe?

Graaddagen geven een beter beeld dan COP. Je kunt hoge COP halen met deuren op zei iemand wel eens.
De Kamstrup is geheel volgens de voorschriften gemonteerd en zit in een 28mm stalen leiding zonder bocht een meter van de WP. De afmeting is hier niet van belang omdat de WP er met gemak en zonder geluid 40L/min doorpompt.
Een beetje blijven door pruttelen wil ik niet omdat dat slechts stroomverbruik geeft vanwege stationair draaien. De Kamstrup geeft dat duidelijk weer als je een poos de WP en de Kamstrup on the spot volgt. De Pana heeft 2 eigen groepen geheel alleen en daar wordt verbruik gemeten. ( ik ben bekend met wetenschappelijk onderzoek )
COP wordt gebruikt om richting te geven in de afstelling. Is niet echt een doel op zich.
De Pana moet "in de buurt komen", ik doe geen wedstrijd. Wil wel weten of kosten ter verbetering in verhouding kunnen staan tot die verbetering en of ik niet dwaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 18-04-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 19:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

flippy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:31:
[...]

goed bezig.

zie alleen een potenieel issue met de T stuk en de dop die er rechts op zit. die eindkappen met de gele rand moet je afknippen als je er iets mee wilt doen, dan is er niet genoeg lengte meer om een andere fitting op te maken.
Ik had hier achteraf beter het hele t-stuk ertussenuit geknipt en gewoon een sok 20 naar 16 opgezet. Op de begane grond is er toch overal vloerverwarming op 1 klein radiatortje in de gang na, dus kleine kans dat hier ooit nog iets aan gaat gebeuren. Maar zo is het ook wel prima, kan verder weinig kwaad.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
knipje, we laten het gaan...

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 18-04-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hier heeft niemand wat aan, liever niet posten om het posten...

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 18-04-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
voortaan graag een topicreport. Thanks

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 18-04-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-06 14:27

GJA

Vraag over de werking van een warmtepomp; ik neem aan dat een WP die in vermogen terug kan regelen dat doet door het toerental van de compressor terug te regelen?
En dat daardoor het opgenomen vermogen zakt?

Wanneer doet de WP dat dan; als de retourtemperatuur in de buurt van de ondergrens van de delta T komt, maw als de aanvoer en retour qua temperatuur bij elkaar in de buurt komen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21
GJA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:46:
Vraag over de werking van een warmtepomp; ik neem aan dat een WP die in vermogen terug kan regelen dat doet door het toerental van de compressor terug te regelen?

Wanneer doet de WP dat dan; als de retourtemperatuur in de buurt van de ondergrens van de delta T komt, maw als de aanvoer en retour qua temperatuur bij elkaar in de buurt komen?
Als de aanvoertemperatuur (Ta) op blijft lopen tot boven het setpoint, ondanks dat die al tot het minimum gemoduleerd is, dan gaat de warmtepomp tijdelijk helemaal uit. Wat er daarna precies gebeurd, hoe lang de wachttijd is of de temperatuur waarbij die weer gaat draaien, verschilt per warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bestudeer deze grafiek maar eens in detail dat geeft veel antwoorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV9icubOibXQ0RNrqHY-4GITogs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Jullie hebben toch wel allemaal morgen tussen 12:00u en 16:00u je legionella run gepland?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8pqKBNWNNcdsDg0B2cWCNiycpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JzzhI3FcKyezlb670K4M1Mt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:20:
Jullie hebben toch wel allemaal morgen tussen 12:00u en 16:00u je legionella run gepland?
[Afbeelding]
Met veel panelen zijn dynamische tarieven niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:21:
[...]

Met veel panelen zijn dynamische tarieven niet zinvol.
Toch wel; een legionellarun in dit tijdswindow ontlast 't net en op dat moment is ook de buitentemperatuur (en dus ook COP) relatief hoog. Ik heb zelfs nog een ferrarismeter dus doe sowieso niets met dynamische tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas

Bij de Itho Amber wordt er alleen op aanvoer temperatuur geregeld.

Stel het water is 20 graden.
Je vraagt een aanvoertemperatuur van 30.

Dan start hij op 90 hz en de temperatuur loopt op. Als de temperatuur 2 graden onder setpoint komt (28 graden) begint hij met terug moduleren. Net zo lang totdat deze gelijk loopt met de set temperature. (30)
Er zijn situaties bij onvoldoende warmte afgifte dat de temperatuur boven setpoint uit komt. Bijvoorbeeld 32 graden. Dan stopt de compressor en start weer bij 2 graden onder setpoint. (28)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Carboy54 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:55:
[...]

Bestudeer deze grafiek maar eens in detail dat geeft veel antwoorden.

[Afbeelding]
Mooi plaatje.
Lager toerental, lagere stroom; duidelijk.
Maar ik snap nog niet waarom de WP terugregelt. Ik zie zowel aanvoer als retour zakken op hetzelfde moment dat de stroom zakt. Maar waarom doen ze dat; omdat de temperatuur in de buurt komt van de gewenste warmtevraag (de thermostaat instelling)?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
GJA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:30:
[...]

Mooi plaatje.
Lager toerental, lagere stroom; duidelijk.
Maar ik snap nog niet waarom de WP terugregelt. Ik zie zowel aanvoer als retour zakken op hetzelfde moment dat de stroom zakt. Maar waarom doen ze dat; omdat de temperatuur in de buurt komt van de gewenste warmtevraag (de thermostaat instelling)?
In de openingspost zijn alle manier van regelen genoemd. Ik heb zowel 2 als 3.

1 = WAR met een maximale buitentemperatuur. Dit is standaard functionaliteit van een een aantal WP's, waaronder Panasonics, maar Mitsu's bijvoorbeeld niet. Dit betekent dat er altijd conform stooklijn wordt verwarmd, behalve als de buitentemperatuur xx temperatuur is, dan stopt de WP met verwarmen.

2 = WAR met ruimtethermostaat. De ruimtethermostaat stel je in op een bepaalde temperatuur (stel 21 graden). Afhankelijk van de hysterese van de thermostaat schakelt de thermostaat de WP aan. Stel dat Hysterese 0,2 graad is, dan zal bij setpoint 21 graden bij 20,8 graden gemeten ruimtetemperatuur de WP beginnen met verwarmen volgens de stooklijn van WAR, en bij 21,2 graden stopt de WP met verwarmen, net zo lang tot de ruimtetemperatuur is gezakt naar 20,8 graden.

3 = WAR met ruimtecompensatie. Dit betekent dat je een principe stooklijn hebt (WAR) maar dat adhv de ruimtetemperatuur gemeten door een ruimtethermostaat de stooklijn wordt aangepast. Stel dat je bij Tbuiten 5 graden een Ta hoort te hebben van 30 graden. Stel dat je gewenste ruimtetemperatuur 21 graden is. Als de ruimtetemperatuur dan onder setpoint is zal hij de stooklijn verhogen (bijv. met 5K per graad), dus is de ruimte temperatuur 20 graden dan is de gewenste Ta 35 graden (+5K), is de ruimtetemperatuur 22 graden, dan is de gewenste Ta 25 graden (-5K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:29:
[...]

Dan start hij op 90 hz en de temperatuur loopt op. Als de temperatuur 2 graden onder setpoint komt (28 graden) begint hij met terug moduleren. Net zo lang totdat deze gelijk loopt met de set temperature.
Er zijn situaties bij onvoldoende warmte afgifte dat de temperatuur boven setpoint uit komt. Bijvoorbeeld 32 graden. Dan stopt de compressor en start weer bij 2 graden onder setpoint. (28)
Ok, wordt al duidelijker 😁
En hoe zit het met de delta T die je instelt?
Stel je hebt een setpoint van 25. DT is 3.
Dan gaat ie dus terugregelen als de retour in de buurt van de 22 komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
GJA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:35:
[...]

Nee die delta T is het niet. Het gaat alleen om de delta T gevraagde aanvoer temperatuur en gemeten aanvoer temperatuur van het water. Heeft niks met retour te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Omebas op 18-04-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
GJA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:35:
[...]

Een andere delta T (aanvoer - retour) is eigenlijk niet iets instelbaars. Als je water met maximale snelheid door je systeem stuurt dan komt het gewoon met een bepaalde temperatuur weer terug afhankelijk van je afgifte. 30 aanvoer 25 retour bijvoorbeeld. Echter zijn er systemen. En dat kan bij mij ook. Waarbij je een bepaalde Delta T (verschil aanvoer - retour) aan probeert te houden. Daarmee zal de warmtepomp alleen de pompsnelheid regelen om de Delta T vast te houden. Niet de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:38:
[...]

Nee die delta T is het niet. Het gaat alleen om de delta T gevraagde aanvoer temperatuur en gemeten aanvoer temperatuur van het water. Heeft niks met retour te maken.
Ah juist!
Is dat dan de trigger voor de WP om lager vermogen te gaan afgeven? Hij komt in de buurt van de gewenste delta T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
GJA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:46:
[...]

Ah juist!
Is dat dan de trigger voor de WP om lager vermogen te gaan afgeven? Hij komt in de buurt van de gewenste delta T?
Nee hij komt in de buurt van de gevraagde water temperatuur.

En als hij daar is probeert hij deze op de laagst mogelijke compressorstand vast te houden.

Loopt de temperatuur op de laagste stand alsnog op dan gaat hij uit en weer aan (pendelen)

Delta T(temperatuur) betekend niets anders dan "verschil in temperatuur" Dit kunnen allerlei temperatuur waardes zijn. Als we het op het forum over delta T hebben dan praten we vaak over verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Een warmtepomp heeft echter meer regelingen.

[ Voor 45% gewijzigd door Omebas op 19-04-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
In het verleden heb ik dit forum wel eens wat vragen gesteld in verband met het goed afstellen van een Elga hybride WP. Er dient zich nu ook iets aan waar ik niet uit kom. (Ik ben ook maar een goed willende amateur).

Aangezien de ELGA met een honeywell zoneregeling erg aan het pendelen was, omdat het geen aan/uit regeling betreft, maar een PWM-regeling, heb ik op aanraden een Danfoss ion (helaas is de Danfos CF2+ niet meer leverbaar) aangeschaft omdat deze in te stellen is op PWM of aan/uitregeling. Nu blijkt bij het aansluiten van de zoneregeling dat er iets niet goed gaat. De Danfoss ION kan niet over weg met een Open Therm, maar alleen met een Aan/Uit regeling. Voor de CV-ketel is dit geen probleem, als ik de Elga aansluit krijg ik een storingsmelding (communicatieprobleem met OpenTherm Thermostaat). Dit is m.i. ook logisch, omdat er alleen aan/uit aansluiting is op de Danfoss Ion . Is hier een oplossing voor of niet. M.a.w. kan de Danfoss deze configuratie niet handelen of zie ik iets over het hoofd bij de ELGA. Je hebt bij voorbeeld wel een vrijgavecontact voor verwarmen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
wbchevron schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:04:
In het verleden heb ik dit forum wel eens wat vragen gesteld in verband met het goed afstellen van een Elga hybride WP. Er dient zich nu ook iets aan waar ik niet uit kom. (Ik ben ook maar een goed willende amateur).

Aangezien de ELGA met een honeywell zoneregeling erg aan het pendelen was, omdat het geen aan/uit regeling betreft, maar een PWM-regeling, heb ik op aanraden een Danfoss ion (helaas is de Danfos CF2+ niet meer leverbaar) aangeschaft omdat deze in te stellen is op PWM of aan/uitregeling. Nu blijkt bij het aansluiten van de zoneregeling dat er iets niet goed gaat. De Danfoss ION kan niet over weg met een Open Therm, maar alleen met een Aan/Uit regeling. Voor de CV-ketel is dit geen probleem, als ik de Elga aansluit krijg ik een storingsmelding (communicatieprobleem met OpenTherm Thermostaat). Dit is m.i. ook logisch, omdat er alleen aan/uit aansluiting is op de Danfoss Ion . Is hier een oplossing voor of niet. M.a.w. kan de Danfoss deze configuratie niet handelen of zie ik iets over het hoofd bij de ELGA. Je hebt bij voorbeeld wel een vrijgavecontact voor verwarmen en koelen.
Even de handleiding van de Elga er bij pakken. De warmtepomp moet ingesteld worden voor aan uit. Is wel zelfde contact geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ah juist!
De wp moduleert terug op het moment dat Ta wordt overschreden. DT doet mijn wp niets mee, wordt wel kleiner als vermogen lager wordt omdat mijn wp vaste flow heeft.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:29:
[...]

Dan start hij op 90 hz en de temperatuur loopt op. Als de temperatuur 2 graden onder setpoint komt (28 graden) begint hij met terug moduleren. Net zo lang totdat deze gelijk loopt met de set temperature. (30)
Lijkt dit late terug moduleren wat op het gedrag als bij een gasketel ?
m.a.w.: is dit wel een zuinige manier van moduleren ?

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 19-04-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:48:
[...]

Lijkt dit late terug moduleren niet erg op het gedrag als bij een gasketel ?
Een cv ketel moduleert ook wel eens trapsgewijs omhoog. Dus zachtjes beginnen en dan langzaam opbouwen. Hier zal een opentherm thermostaat dan om vragen. Mijn WP regelt alleen op WAR of aan/uit en hoog beginnen en trapsgewijs omlaag.

Voor de rest blijft moduleren rondom setpoint gewoon moduleren. te hoog -> omlaag / te laag -> omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Omebas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:15:
[...]

Een cv ketel moduleert ook wel eens trapsgewijs omhoog. Dus zachtjes beginnen en dan langzaam opbouwen. Hier zal een opentherm thermostaat dan om vragen. Mijn WP regelt alleen op WAR of aan/uit en hoog beginnen en trapsgewijs omlaag.

Voor de rest blijft moduleren rondom setpoint gewoon moduleren. te hoog -> omlaag / te laag -> omhoog.
Als ook een WP goedkoper produceert bij rustig stookgedrag zou je verwachten dat zoiets geregeld word door de WP zelf of anders extern te sturen/instellen valt.
Zoals een WP acteert na een defrost is eigenlijk best lachwekkend. Bij voldoende vloer en VV hoeft er toch helemaal niet geracet te worden ? Waarom dan doortoeren naar het hoogste of 1 na hoogste toerental ? Of speelt verplaatsen van olie in de pomp hier een rol ? Misschien toch een 0-10V regeling bij Bt > 8*C en bijv. aftoppen tot op 80% ?

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 19-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:23:
[...]

Als ook een WP goedkoper produceert bij rustig stookgedrag zou je verwachten dat zoiets geregeld word door de WP zelf of anders extern te sturen/instellen valt.
Zoals een WP acteert na een defrost is eigenlijk best lachwekkend. Bij voldoende vloer en VV hoeft er toch helemaal niet geracet te worden ? Waarom dan doortoeren naar het hoogste of 1 na hoogste toerental ? Of speelt verplaatsen van olie in de pomp hier een rol ? Misschien toch een 0-10V regeling bij Bt > 8*C en bijv. aftoppen tot op 80% ?
Een compressor start niet altijd op 100%. Als het gat wat kleiner is kan dit ook lager zijn. Het rekensommetje hiervan heb ik niet.

Olie speelt een rol maar ook efficiëntie. Verschillende compressoren hebben verschillende efficiëntie bij partial load of full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Ben benieuwd of iemand hier een 0-10V regeling heeft geinstalleerd en hoe dat uitwerkt in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omebas schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:33:
In de openingspost zijn alle manier van regelen genoemd. Ik heb zowel 2 als 3.

1 = WAR met een maximale buitentemperatuur. Dit is standaard functionaliteit van een een aantal WP's, waaronder Panasonics, maar Mitsu's bijvoorbeeld niet. Dit betekent dat er altijd conform stooklijn wordt verwarmd, behalve als de buitentemperatuur xx temperatuur is, dan stopt de WP met verwarmen.
Dat klopt niet (meer). Mitsubishi heeft deze mogelijkheid ook. Het zou wel kunnen dat dit pas vanaf de FTC6 generatie (vm2D) is ingevoerd. Ik kan namelijk gewoon een maximale buitentemperatuur instellen waarboven niet meer verwarmd wordt.
Dit doe ik echter niet, want jouw beschreven methode 2 (met thermostaat) werkt veel beter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:23:
Geen idee bij welk merk je gezien hebt dat ie na een defrost vol gas gaat (of hoe je daar bij komt), maar mijn Mitsubishi doet dat in ieder geval niet. Die gaat gewoon rustig verder met waar ie gebleven was.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 19-04-2023 09:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[...]

Ah juist!
Compressor en flow worden bij mij 'fuzzy' geregeld. Ik vermoed dat die zo ingesteld is dat de best haalbare cop bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Andrehj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:05:
[...]

Geen idee bij welk merk je gezien hebt dat ie na een defrost vol gas gaat (of hoe je daar bij komt), maar mijn Mitsubishi doet dat in ieder geval niet. Die gaat gewoon rustig verder met waar ie gebleven was.
De Panasonic doet dat hier. Gaat i.i.g. van 19Hz door naar 57Hz of 63Hz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:05:
[...]

Vaillant ook niet. Kan wel zijn dat als je veel te weinig bufferend vermogen hebt in je afgifte, de pomp wel volgas moet geven omdat je watertemperatuur gigantisch gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Andrehj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:03:
[...]

Dat klopt niet. Mitsubishi heeft deze mogelijkheid ook. Het zou wel kunnen dat dit pas vanaf de FTC6 generatie (vm2D) is ingevoerd. Ik kan namelijk gewoon een maximale buitentemperatuur instellen waarboven niet meer verwarmd wordt.
Dit doe ik echter niet, want jouw beschreven methode 2 (met thermostaat) werkt veel beter.
Dit is niet mijn tekst. Ik haalde dit uit de openingspost. @Grolsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:08:
[...]

Compressor en flow worden bij mij 'fuzzy' geregeld. Ik vermoed dat die zo ingesteld is dat de best haalbare cop bereikt wordt.
Als afgeregeld zou worden op de best haalbare COP zou de WP wel haast zeker continue op minimaal vermogen draaien. De stook intentie volgt n.m.m. uit bijv. de stooklijn en de begrenzingen. WP kan ook niet vooraf weten wat de Bt doet en waar die eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
ds23man schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:12:
[...]

Vaillant ook niet. Kan wel zijn dat als je veel te weinig bufferend vermogen hebt in je afgifte, de pomp wel volgas moet geven omdat je watertemperatuur gigantisch gezakt is.
Dat laatste lijkt een goede gedachte. Zakt hier soms 4*C maar is wel binnen 5 min weer op nivo. ( 5 x 30L = 150L )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:19:
[...]

Dat laatste lijkt een goede gedachte. Zakt hier soms 4*C maar is wel binnen 5 min weer op nivo. ( 5 x 30L = 150L )
Om 150 liter weer 4 graden omhoog te krijgen heb je wel even vermogen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omebas
Gary199 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:16:
[...]

Als afgeregeld zou worden op de best haalbare COP zou de WP wel haast zeker continue op minimaal vermogen draaien. De stook intentie volgt n.m.m. uit bijv. de stooklijn en de begrenzingen. WP kan ook niet vooraf weten wat de Bt doet en waar die eindigt.
Zo werkt een compressor niet altijd. Op laag vermogen is de olie huishouding slechter en korte wisselingen tussen de onderste vermogens zijn minder efficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Omebas schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:16:
Dit is niet mijn tekst. Ik haalde dit uit de openingspost. @Grolsch
OK. Dankjewel. Ik heb het net in de TS gefixt.

Pagina: 1 ... 16 ... 215 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)