Zit de pomp ook bij de s0 meter op? Ik heb ook een s0 meter maar de pomp wordt door de binnenunit gevoed geloof ik dus dat moet er dan nog bij op..dof schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:30:
[...]
Ok, toch ietwat hoger dan Pana. De 9j geeft 400W aan in z'n controller, maar op S0 kWh meter rond de 500 W. En compressor frequentie is dan ook wat hoger want de 9j draait soms een dag op 19 Hz.
Maar komt in de buurt, en ook benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de 9kW en 12 kW modellen.
't Is even interessant hoe zo'n nieuwe lijn van propaan WP's qua real life specs naar voren komt ('k heb nog niet naar andere propaaan WP's gekeken).
Maar best een mooi ding overigens, spreekt me wel aan. Hoop dat ze nog wat kunnen verbeteren, we wachten af.
In het echt is ie ook zeer indrukwekkend.dof schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:30:
[...]
Ok, toch ietwat hoger dan Pana. De 9j geeft 400W aan in z'n controller, maar op S0 kWh meter rond de 500 W. En compressor frequentie is dan ook wat hoger want de 9j draait soms een dag op 19 Hz.
Maar komt in de buurt, en ook benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de 9kW en 12 kW modellen.
't Is even interessant hoe zo'n nieuwe lijn van propaan WP's qua real life specs naar voren komt ('k heb nog niet naar andere propaaan WP's gekeken).
Maar best een mooi ding overigens, spreekt me wel aan. Hoop dat ze nog wat kunnen verbeteren, we wachten af.
Valt me vooral op dat de naamgeving verwarrend is als je ze 6,5, 9,5 en 12kW noemt. Als ik even de namen gebruik van de specsheet is het namelijk heel anders:CurlyMo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:59:
[...]
Dat had ik gezien, daarom noem ik ook dat ik in verwachting ben van de daadwerkelijke cijfers.
Amber 65: Vermogen vergelijkbaar met een 5J, hoger boven 0, maar lager onder 0.
Amber 95: vergelijkbaar met 7J, wederom hoger boven 0, maar lager onder 0.
Amber 120: 9J, hetzelfde verhaal.
Ook zie ik dat ze niet allemaal zo ver terug kunnen moduleren als de J serie waarbij het niet uit maakt welk model je pakt. 5,7,9J kunnen allemaal net zo ver terug, maar als je een amber 95 of 120 pakt ipv 65 krijg je ook meteen een hoger minimaal vermogen erbij.
Laatste wat me opvalt is dat de 120 ook fysiek groter is (hoger), dat lijkt tegen te spreken dat ze allemaal dezelfde condensor hebben.
Een controller die op Windows draait trouwens, wie verzint het

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom geen bewezen producten zoals Mitsubishi of Toshiba (geen split) maar een product dat nieuw op de markt is? Is dat vanwege de snelheid van leveren?Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:32:
[...]
Laat ik duidelijk zijn ik blijf Panasonic fan maar een deel van mijn klanten vroegen door alle problemen en onduidelijkheden om een snelle oplossing en is als tweede merk Itho toegevoegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 15-04-2023 11:03 ]
Jazeker, alles zit op de S0 meter (groep in meterkast).Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:41:
[...]
Zit de pomp ook bij de s0 meter op? Ik heb ook een s0 meter maar de pomp wordt door de binnenunit gevoed geloof ik dus dat moet er dan nog bij op..
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Na bijna een jaar wachten heb ik zojuist goed en minder goed nieuws ontvangen per mail. Het goede nieuws is dat ze eindelijk een betrouwbare leverdatum hebben en ik komende week gebeld ga worden om eea in te gaan plannen. Het minder goeie nieuws is dat ik rekening moet houden met een prijs stijging van 20-25%. En hier schrok ik uiteraard van. Met iets van een prijs stijging had ik wel rekening gehouden, maar niet deze proporties.
Nu kan ik wel kosteloos annuleren, maar ja, een echt alternatief heb ik dan niet. 9 van de 10 bedrijven hebben een offerte stop, en de 10e die het niet heeft, heeft of belachelijke prijzen, een wachttijd van meer dan een jaar, of is een cowboy.
Ik weet dat er hier ook installateurs zitten. Is een prijs stijging van 20-25% reeel? Betreft een Daikin Altherma 8kW split + 300L boiler (geen buffervat), en is puur en alleen aansluiten van WP (dus geen verdelers of ander leiding werk in huis).
Ik wil uiteraard nog in gesprek gaan om de prijs nu gedetailleerder inzichtelijk te krijgen, om te kijken waar nu de grootste pijnpunten zitten.
Nu kan ik wel kosteloos annuleren, maar ja, een echt alternatief heb ik dan niet. 9 van de 10 bedrijven hebben een offerte stop, en de 10e die het niet heeft, heeft of belachelijke prijzen, een wachttijd van meer dan een jaar, of is een cowboy.
Ik weet dat er hier ook installateurs zitten. Is een prijs stijging van 20-25% reeel? Betreft een Daikin Altherma 8kW split + 300L boiler (geen buffervat), en is puur en alleen aansluiten van WP (dus geen verdelers of ander leiding werk in huis).
Ik wil uiteraard nog in gesprek gaan om de prijs nu gedetailleerder inzichtelijk te krijgen, om te kijken waar nu de grootste pijnpunten zitten.
Mitsubishi gaat via Alklima, dat hebben ze na mijn weten aardig dichtgetimmerd.Superbeagle schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom geen bewezen producten zoals Mitsubishi of Toshiba (geen split) maar een product dat nieuw op de markt is? Is dat vanwege de snelheid van leveren?
Prijs technisch is er dan geen droog brood meer te verdienen in vergelijking tot de Spaanse webshops voor doorverkopers.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Staat dat in de getekende offerte vermeld? Anders moet hij zich gewoon houden aan de prijsafspraak na mijn weten.danny.s schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
Na bijna een jaar wachten heb ik zojuist goed en minder goed nieuws ontvangen per mail. Het goede nieuws is dat ze eindelijk een betrouwbare leverdatum hebben en ik komende week gebeld ga worden om eea in te gaan plannen. Het minder goeie nieuws is dat ik rekening moet houden met een prijs stijging van 20-25%. En hier schrok ik uiteraard van. Met iets van een prijs stijging had ik wel rekening gehouden, maar niet deze proporties.
25%… Hij bedoeld waarschijnlijk ±6% + 19% voor mijzelf

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ze gokken het er gewoon op.danny.s schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
Ik vind 20 en 25 al een fors verschil. Bellen en lullen als brugman dus. Jij 10-15 procent en een laat een andere klant maar 25-30 meer betalen
De grote vraag naar R290 milieuvriendelijke machines, de zeer professionele aanpak van Itho op het gebied van ontwerp en installatie trainingen en technische ondersteuning met groot NL netwerk, lange garantietermijn en last but not least de snelle gegarandeerde leveringen :-) Ook de concurrerende prijs speelt een rol. Toepasbaarheid voor tweakers zoals bij Panasonic. Maar ook het oog wil tegenwoordig wat op dit gebied.Superbeagle schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom geen bewezen producten zoals Mitsubishi of Toshiba (geen split) maar een product dat nieuw op de markt is? Is dat vanwege de snelheid van leveren?
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-04-2023 12:04 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja dat staat wel in de getekende offerte, dat ivm de onzekerheid in de markt een prijs verhoging kan optreden, en er dan kosteloos geannuleerd mag worden. Dus ja, heb hier bewust voor getekend, en dacht dat het wel los zou lopen. Wist ik veel dat niet heel lang erna de inflatie als een malle ging stijgen, en half jaar een jaar werd..DutchWing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:39:
[...]
Staat dat in de getekende offerte vermeld? Anders moet hij zich gewoon houden aan de prijsafspraak na mijn weten.
25%… Hij bedoeld waarschijnlijk ±6% + 19% voor mijzelf
Maar in diezelfde e-mail staat eerst iets genoemd van prijsstijgingen van enkele honderden euro’s, en later 20-25%. Enkele honderden kan ik idd wel mee leven, maar 20-25% hebben we het over 2-3K
Precies mijn gedachtes, daarom vraag ik ook wat extra info.Rimco schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:
[...]
Valt me vooral op dat de naamgeving verwarrend is als je ze 6,5, 9,5 en 12kW noemt. Als ik even de namen gebruik van de specsheet is het namelijk heel anders:
Ook zie ik dat ze niet allemaal zo ver terug kunnen moduleren als de J serie waarbij het niet uit maakt welk model je pakt. 5,7,9J kunnen allemaal net zo ver terug, maar als je een amber 95 of 120 pakt ipv 65 krijg je ook meteen een hoger minimaal vermogen erbij.
Laatste wat me opvalt is dat de 120 ook fysiek groter is (hoger), dat lijkt tegen te spreken dat ze allemaal dezelfde condensor hebben.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik kom anders veel installaties tegen welke enorm vreemd ontworpen zijn, en niet naar behoren werken.Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:55:
[...]
De grote vraag naar R290 milieuvriendelijke machines, de zeer professionele aanpak van Itho op het gebied van ontwerp en installatie trainingen en technische ondersteuning met groot NL netwerk, lange garantietermijn en last but not least de snelle gegarandeerde leveringen :-) Ook de concurrerende prijs speelt een rol. Toepasbaarheid voor tweakers zoals bij Panasonic. Maar ook het oog wil tegenwoordig wat op dit gebied.
Toevallig allemaal Itho-Daalderop.
Misschien toch de installateurs beter opleiden of meer kiezen voor een KISS ontwerp.
(Of ze dat al gedaan hebben geen idee)
Ze zijn ook de eerste partij welke hun CV Ketels opdoeken, maar dat komt omdat hun marktaandeel gewoon klein was in vergelijking tot Remeha, Nefit-Bosch en Intergas.
En vroeger Agpo-Ferroli.
Hun warmtepomp afdeling begint inderdaad aardig groot te worden.
Maar dat komt voornamelijk door concurrerende prijzen wat in de projectbouw de voornaamste reden is om te kiezen voor Merk A of B.
Ik vind het niet erg dat je een merk de hemel in wilt prijzen, maar in de installatie techniek zijn de meningen over Itho-Daalderop onder installateurs toch wat meer verdeeld…
Overigens zijn de servicedeskmedewerker prima opgeleid en wordt je netjes geholpen.
Ook bij eventuele vragen pakken ze prima door, waar ze bij Daikin en Remeha hier weer veel van kunnen leren.
Het grootste voordeel van Itho-Daalderop is dat ze een compleet systeem kunnen aanbieden van ventilatie, warmwater tot verwarming en koeling.
Zeker voor iemand op Tweakers welke alles wilt uitlezen kan dit de setup drastisch versimpelen.
Vergelijk je prijzen eens hier https://www.climasense.nl/ Ik zou zo'n 10% accepteren, niet meer. Sterker inflatie is alweer aan het dalen. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt. Ja loonkosten zijn ook omhoog maar geen 25%. Mijn vrouw is ook ZZP-er maar die hoeft niet met 25% aan te komen bij haar klanten.danny.s schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:02:
[...]
Ja dat staat wel in de getekende offerte, dat ivm de onzekerheid in de markt een prijs verhoging kan optreden, en er dan kosteloos geannuleerd mag worden. Dus ja, heb hier bewust voor getekend, en dacht dat het wel los zou lopen. Wist ik veel dat niet heel lang erna de inflatie als een malle ging stijgen, en half jaar een jaar werd..
Maar in diezelfde e-mail staat eerst iets genoemd van prijsstijgingen van enkele honderden euro’s, en later 20-25%. Enkele honderden kan ik idd wel mee leven, maar 20-25% hebben we het over 2-3K
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-04-2023 13:06 ]
Meer lengte wordt veroorzaakt door grotere warmtewisselaar. Met die controller is helemaal niets mis. Daar wordt menig gebruiker jaloers op. Heel gebruiksvriendelijk en informatiefRimco schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:
[...]
Valt me vooral op dat de naamgeving verwarrend is als je ze 6,5, 9,5 en 12kW noemt. Als ik even de namen gebruik van de specsheet is het namelijk heel anders:
Zoals geschreven zijn de specs nog informatief en niet definitief bij deze 0 series. Upgrades staan gereed voor de introductie.
Zoals gemeld zijn de specs nog informatief en niet definitief.
:strip_exif()/f/image/XevRcRQ2sdVrbgUYfrSX90FF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-04-2023 13:13 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dit vind ik inderdaad erg veel. Ik heb net even een snelle vergelijk gedaan m.b.t. meerlagenbuis en koppelingen. T.o.v. juli 2022 is er nauwelijks prijsverschil. Dus dan moet het al helemaal in de warmtepomp zelf zitten en het uurloon. Mijn warmtepomp is ca. 7.5 % duurder t.o.v. juli 2022. Het uurloon zou best eens 10% hoger kunnen liggen. In totaal zou je dan ca. 7% als prijsstijging mogen zien.danny.s schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:02:
[...]
Ja dat staat wel in de getekende offerte, dat ivm de onzekerheid in de markt een prijs verhoging kan optreden, en er dan kosteloos geannuleerd mag worden. Dus ja, heb hier bewust voor getekend, en dacht dat het wel los zou lopen. Wist ik veel dat niet heel lang erna de inflatie als een malle ging stijgen, en half jaar een jaar werd..
Er wordt waarschijnlijk inderdaad misbruik gemaakt van de schaarste.
Ik zou echt een goede onderbouwing willen zien van de prijsstijging. Je hebt immers een contract waar je ze aan kunt houden. Dit geeft hun niet het recht om exorbitante verhogingen door te voeren, ook al staat er in het contract dat er prijsverhogingen kunnen komen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Zolang het aan de installateurs ligt en niet aan de hardware maak ik mij geen zorgen. Er zijn heel wat ondeskundige installateurs bij welk merk dan ook. Zijn ook altijd de afwezige bij opleidingen De Amber is Kiss tweaker voorbereid 😃DutchWing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:46:
[...]
Ik kom anders veel installaties tegen welke enorm vreemd ontworpen zijn, en niet naar behoren werken.
Toevallig allemaal Itho-Daalderop.
Misschien toch de installateurs beter opleiden of meer kiezen voor een KISS ontwerp.
(Of ze dat al gedaan hebben geen idee)
Ze zijn ook de eerste partij welke hun CV Ketels opdoeken, maar dat komt omdat hun marktaandeel gewoon klein was in vergelijking tot Remeha, Nefit-Bosch en Intergas.
En vroeger Agpo-Ferroli.
Hun warmtepomp afdeling begint inderdaad aardig groot te worden.
Maar dat komt voornamelijk door concurrerende prijzen wat in de projectbouw de voornaamste reden is om te kiezen voor Merk A of B.
Ik vind het niet erg dat je een merk de hemel in wilt prijzen, maar in de installatie techniek zijn de meningen over Itho-Daalderop onder installateurs toch wat meer verdeeld…
Overigens zijn de servicedeskmedewerker prima opgeleid en wordt je netjes geholpen.
Ook bij eventuele vragen pakken ze prima door, waar ze bij Daikin en Remeha hier weer veel van kunnen leren.
Het grootste voordeel van Itho-Daalderop is dat ze een compleet systeem kunnen aanbieden van ventilatie, warmwater tot verwarming en koeling.
Zeker voor iemand op Tweakers welke alles wilt uitlezen kan dit de setup drastisch versimpelen.
Dat de servicedienst goed functioneert klinkt tweakers als muziek in de oren 😃
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-04-2023 14:02 ]
Bij sommige installateurs is het uurtarief wel 30% hoger, deels verstopt in de pompprijsJojan265 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:12:
[...]
Dit vind ik inderdaad erg veel. Ik heb net even een snelle vergelijk gedaan m.b.t. meerlagenbuis en koppelingen. T.o.v. juli 2022 is er nauwelijks prijsverschil. Dus dan moet het al helemaal in de warmtepomp zelf zitten en het uurloon. Mijn warmtepomp is ca. 7.5 % duurder t.o.v. juli 2022. Het uurloon zou best eens 10% hoger kunnen liggen. In totaal zou je dan ca. 7% als prijsstijging mogen zien.
Er wordt waarschijnlijk inderdaad misbruik gemaakt van de schaarste.
Ik zou echt een goede onderbouwing willen zien van de prijsstijging. Je hebt immers een contract waar je ze aan kunt houden. Dit geeft hun niet het recht om exorbitante verhogingen door te voeren, ook al staat er in het contract dat er prijsverhogingen kunnen komen.
@danny.s Bekend fenomeen: Mijn Nibe was ook 23% duurder dan op de offerte en dat was puur de doorberekende prijsstijging van Nibe. Ik had net als jij geen keuze, maar heb wel de installateur om een goede onderbouwing gevraagd.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Vaillant is in een jaar tijd ook 15% duurder geworden.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik heb besteld in juni 2022 en geleverd gekregen in maart 2023. Ook een daikin 9kw split met 300l Prijs was goed marktconform en verder geen prijs verhoging doorgerekend gekregen.danny.s schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:16:
Zou inderdaad eens een goede onderbouwing willen zien in dat geval!
Het is een en en verhaal. CAO lonen fors omhoog, pompprijzen omhoog en installatiemateriaal is ook al niet meer te betalen.
Bij mijn weten waren de installatiematerialen een jaar geleden ongeveer op hetzelfde hoge prijsnivo dan nu. Dat zou voor die zaken geen verhoging mogen betekenen.ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
Het is een en en verhaal. CAO lonen fors omhoog, pompprijzen omhoog en installatiemateriaal is ook al niet meer te betalen.
Ik zit met een korte vraag:
Ik heb afgelopen stookseizoen volledig met een lucht/lucht warmtepomp verwarmd. Ter vervanging van een gasketel met vloerverwarming.
Het totale verbruik om te verwarmen kwam hierbij uit op een 1000kWh elektriciteit.
Stel nu dat ik mijn gasketel zou vervangen door een lucht/water warmtepomp in combinatie met de bestaande vloerverwarming (er zijn geen radiatoren).
Zou het elektrisch verbruik dan nog een stuk lager liggen dan de 1000kWh die ik verbruikt heb met de lucht/lucht warmtepomp?
Ik heb afgelopen stookseizoen volledig met een lucht/lucht warmtepomp verwarmd. Ter vervanging van een gasketel met vloerverwarming.
Het totale verbruik om te verwarmen kwam hierbij uit op een 1000kWh elektriciteit.
Stel nu dat ik mijn gasketel zou vervangen door een lucht/water warmtepomp in combinatie met de bestaande vloerverwarming (er zijn geen radiatoren).
Zou het elektrisch verbruik dan nog een stuk lager liggen dan de 1000kWh die ik verbruikt heb met de lucht/lucht warmtepomp?
@Wozmro de praktijkdata (stroom vs oud gasverbruik) lijkt uit te wijzen dat het rendement ongeveer hetzelfde is - voor stookkosten maakt het niet echt uit. Beide komt op ~2 kWh om 1 m³ laagcalorisch gas te vervangen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, je zult ongeveer op hetzelfde uitkomen. Maar dit is wel sterk afhankelijk van je stookgedrag. Als je nu (met L/L) niet continu stookt, en straks met VVW en L/W wel, kan het zomaar zijn dat je zelfs hoger uitkomt.Wozmro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit is een niet te beantwoorden vraag vanwege ontbreken indicatoren.Wozmro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:
Dan moet je de % wel eerlijk verdelen.ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
Dus niet €15.000 x 1,20 = €18.000,-
Maar:
€3500 installatie x 1,07 = €3745,-
€10000 warmtepomp x 1,08 = €10.800,-
€1500 overige materiaal x 1,05 = €1575,-
Nieuwe prijs = €16.120,-
Op zo’n manier kan ik mijzelf ook rijk rekenen.
Edit: Dit gaat over reeds geaccepteerde offertes. Deel is ook ondernemers risico.
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 15-04-2023 15:19 ]
De l/l warmtepomp is 24/24 ingeschakeld gebleven op stand automatisch van 1 oktober tot begin april.Andrehj schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:47:
[...]
Nee, je zult ongeveer op hetzelfde uitkomen. Maar dit is wel sterk afhankelijk van je stookgedrag. Als je nu (met L/L) niet continu stookt, en straks met VVW en L/W wel, kan het zomaar zijn dat je zelfs hoger uitkomt.
Maar als ik het goed begrijp dan zal bijvoorbeeld het feit dat de nodige aanvoertemperatuur voor vloerverwarming (25 á 30gr?) een stuk lager is dan de uitblaastemperatuur van l/l warmtepomp (+/-40gr?) niet het grote verschil maken?
De kosten van de installateur bestaan niet louter uit loonkosten. Bovendien als de lonen stijgen met 10% rekent de installateur daar bovenop ook nog zijn marge plus een vergoeding voor directe en indirecte kosten. Ga maar uit van minimaal het dubbele dus 20% In de huidige tijd hebben door flagrante inflatie de installateur en zijn kompanen veel meer armslag tot prijsaanpassing. Men lift extra mee op de tendens. Dus die 20% wordt 30%. Men slaat om zich heen en dat is de komende 5 jaar niet anders. Er zijn meer uittreders dan intreders in de installatie wereld. Geen enkele consument kan via de eigen loonsverhoging goed maken wat hij/zij aan prijsverhogingen tegenkomt. Wie dat wel kan vormt een uitzonderingDutchWing schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:53:
[...]
Dan moet je de % wel eerlijk verdelen.
Dus niet €15.000 x 1,20 = €18.000,-
Maar:
€3500 installatie x 1,07 = €3745,-
€10000 warmtepomp x 1,08 = €10.800,-
€1500 overige materiaal x 1,05 = €1575,-
Nieuwe prijs = €16.120,-
Op zo’n manier kan ik mijzelf ook rijk rekenen.
Ik zou mn huis over kunnen nemen met dit wince apparaat dus ik denk daar anders over.Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:10:
[...]
Meer lengte wordt veroorzaakt door grotere warmtewisselaar. Met die controller is helemaal niets mis. Daar wordt menig gebruiker jaloers op. Heel gebruiksvriendelijk en informatief
[Afbeelding]

De software die erop draait voor de wp is niks mis mee.
Met L/L verwarm je lucht. Airco uit is koud huis. Met warmtepomp verwarm je jouw huis / vloer en is veel comfortabelerWozmro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:57:
[...]
De l/l warmtepomp is 24/24 ingeschakeld gebleven op stand automatisch van 1 oktober tot begin april.
Maar als ik het goed begrijp dan zal bijvoorbeeld het feit dat de nodige aanvoertemperatuur voor vloerverwarming (25 á 30gr?) een stuk lager is dan de uitblaastemperatuur van l/l warmtepomp (+/-40gr?) niet het grote verschil maken?
@Omebas WinCE, is daar een bron voor?
Een nieuwe apparatenlijn met dat OS uitbrengen is nogal... bijzonder. Support eindigt over een paar maanden en over vijf jaar kan je geen licenties meer krijgen.
Een nieuwe apparatenlijn met dat OS uitbrengen is nogal... bijzonder. Support eindigt over een paar maanden en over vijf jaar kan je geen licenties meer krijgen.
Een Win10 IoT device lijkt me waarschijnlijker?When is the end of life for Windows CE?
While Windows CE 2013 will reach end of extended support in late 2023, Microsoft will allow license sales to continue for Windows Embedded Compact 2013 until 2028. And of course, Windows CE devices can continue to be used indefinitely.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wordt allemaal nog aan gewerkt. Dit zijn 35 operationele 0 series in NL Geduld is een schone zaak.Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:27:
[...]
Een Win10 IoT device lijkt me waarschijnlijker?
Rara een Intergas Ketel is maar €100,- duurder dan een jaar geleden.ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
Ik verwacht bij mezelf een fractie lager want om het comfortabel te hebben met L/L stook ik vaak een graad hoger. Tevens met echte koude (bijna) geen verlaging omdat massa nauwelijks opwarmt en denk met een L/W toch met radiatoren een nachtverlaging van 18 graden te kunnen. Dit kon met de HR Ketel ook makkelijk. NB: ik heb geen VV.Wozmro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:
Taxeer, dat een Intergas ketel niet meer doorontwikkeld wordt. Iedere gasketel die nu vervangen wordt door een Intergas, wordt na verloop van tijd gemakkelijk vervangen door een WP met dezelfde naam. Concurrerend prijzen dus. Voor wat het waard is.MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:47:
[...]
Rara een Intergas Ketel is maar €100,- duurder dan een jaar geleden.
Een Wp is ook al jaren op de markt. Dat het in Nederland geen gemeengoed was is wat anders. Er wordt gewoon simpelweg gebruik gemaakt van de hype en subsidie. Iets van wet van vraag en aanbod.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:52:
[...]
Taxeer, dat een Intergas ketel niet meer doorontwikkeld wordt. Iedere gasketel die nu vervangen wordt door een Intergas, wordt na verloop van tijd gemakkelijk vervangen door een WP met dezelfde naam. Concurrerend prijzen dus. Voor wat het waard is.
Waarom kan je die dingen fors goedkoper uit het buitenland halen denk je?
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-04-2023 16:58 ]
Ik denk dat het niet altijd goedkoper is, maar er wordt geleverd. Dat was voor mij een punt. Legde vorig jaar de vraag aan de plaatselijke installateur voor. Wil je bij mij een WP installeren ? Antw.: willen wel maar vrees dat ik niet kan leveren. Vraag: als ik voor de WP zorg, wil je dan installeren ? Antw.: jaMotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:55:
[...]
Een Wp is ook al jaren op de markt. Dat het in Nederland geen gemeengoed was is wat anders. Er wordt gewoon simpelweg gebruik gemaakt van de hype en subsidie. Waarom kan je die dingen fors goedkoper uit het buitenland halen denk je?
2 maand later WP gekocht en binnen 36 uur ontvangen.
Compleet met Cloud module 9J voor Eur 4.390,-
Door dubbel energieplafond en efficienter stoken dit seizoen Eur 1.200,- bespaard
Temperatuurverloop is veel gelijkmatiger. ( 21.5*C )
8 weken later geinstalleerd met externe specifieke F-gassen monteur en de Local
Grotendeels onderdelen gekocht bij Warmteservice m.b.v. Installateurskorting.
Dan nog nauwelijks prijstechnisch meekomend met de Duitse prijzen maar kon bij hen ruilen en desgewenst terugbrengen waardoor inkopen eenvoudiger.
[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 15-04-2023 17:07 ]
WinCE6 staat erop. De bron dat ben ik zelf want de binnenuit hangt hier op zolder. Wat nog leuker is. Na de update was de default taal chinees.Proton_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:27:
[...]
Een Win10 IoT device lijkt me waarschijnlijker?
De warmtepompen van energysave.se draaien exact dezelfde software ook op wince.
https://energysave.se/wp-...ser-manual-hmi_eng_v1.pdf
https://energysave.se/wp-...ion-aw-r32-m-eng-v5-1.pdf
Nou begint het verwarrend te worden. Is die pomp nou Spaans, Chinees of Nederlands?Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:05:
[...]
WinCE6 staat erop. De bron dat ben ik zelf want de binnenuit hangt hier op zolder. Wat nog leuker is. Na de update was de default taal chinees.![]()
De warmtepompen van energysave.se draaien exact dezelfde software ook op wince.
https://energysave.se/wp-...ser-manual-hmi_eng_v1.pdf
https://energysave.se/wp-...ion-aw-r32-m-eng-v5-1.pdf
se is Zwedends23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:12:
[...]
Nou begint het verwarrend te worden. Is die pomp nou Spaans, Chinees of Nederlands?
Daar hebben ze ook vis.
Een L/L die 24/7 het hele seizoen aan staat, verwarmt ook het hele huis (inc. muren, dak en vloer). Maar idd, vvw is comfortabeler.Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:24:
[...]
Met L/L verwarm je lucht. Airco uit is koud huis. Met warmtepomp verwarm je jouw huis / vloer en is veel comfortabeler
Dan blijft alleen de vraag over: welke methode heeft de beste COP.Jaap19 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:40:
[...]
Een L/L die 24/7 het hele seizoen aan staat, verwarmt ook het hele huis (inc. muren, dak en vloer). Maar idd, vvw is comfortabeler.
Dat zal L/W vloerverwarming zijn. vanwege 1-2*C lagere stook temp.ds23man schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:43:
[...]
Dan blijft alleen de vraag over: welke methode heeft de beste COP.
Klopt, met vv kan je op een lagere ruimtetemperatuur stoken omdat de warmte van onderen komt. Ze waren vroeger nog niet zo gek met de stoofjes in de kerk.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:47:
[...]
Dat zal L/W vloerverwarming zijn. vanwege 1-2*C lagere stook temp.
Wat een onzin. De lucht verwarmt vloeren en muren ook. Kwestie van lang genoeg aanzetten.Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:24:
[...]
Met L/L verwarm je lucht. Airco uit is koud huis. Met warmtepomp verwarm je jouw huis / vloer en is veel comfortabeler
Als je veel geduld hebt wel ja maar minder comfortabel als met een warmtepomp met vloerverwarming of radiatoren. Los van het geluid en de luchtstroom. Ik heb er zelf ervaring mee al 18 jaar en airco uit betekent veel snellere afkoeling dan dat de hut in zijn geheel is verwarmd. Kwestie van smaak.Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:55:
[...]
Wat een onzin. De lucht verwarmt vloeren en muren ook. Kwestie van lang genoeg aanzetten.
Het is al jaren aangetoond dat je met VV een graad lager kan stoken omdat de warmte van onderen komt.Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:55:
[...]
Wat een onzin. De lucht verwarmt vloeren en muren ook. Kwestie van lang genoeg aanzetten.
Om geïnteresseerde tweakers beter te informeren heb ik voor de Itho Amber een nieuwe topic aangemaakt:
Itho Daalderop Amber
Itho Daalderop Amber
Niet zoals een HR Ketel en L/W Wp. Ik kon met mijn HR Ketel makkelijk 1,5 uur van tevoren hem uitzetten. Doe ik dat met mijn L/L is het binnen notime niet meer aangenaam.Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:55:
[...]
L/L is top in deze tijd van het jaar. Ik vermoed dat mocht ik ooit een L/W hebben deze dan niet eens te gebruiken maar bij echte koude is het gewoon een net niet verwarming.
Toch snap ik dat niet helemaal. Toegeven, ik heb geen L/L ervaring. Maar het is toch geen magische warmte die vluchtiger is dan warmte van radiatoren (vloerverwarming daargelaten )? Als je 24/7 het huis verwarmt, dan warmt alles mee op en heeft het toch dezelfde thermische buffer?MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:38:
[...]
Niet zoals een HR Ketel en L/W Wp. Ik kon met mijn HR Ketel makkelijk 1,5 uur van tevoren hem uitzetten. Doe ik dat met mijn L/L is het binnen notime niet meer aangenaam.
L/L is top in deze tijd van het jaar. Ik vermoed dat mocht ik ooit een L/W hebben deze dan niet eens te gebruiken maar bij echte koude is het gewoon een net niet verwarming.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ik vermoed dat het komt omdat je met behoorlijk hoge temperatuur vanuit 1 hoek aan het verwarmen bent met echte koude 40 graden plus, die hoek zal best warm zijn, maar een eind weg de lucht wel 21 graden is maar niet de kracht heeft om daar de muur echt op te warmen.verkeerslicht schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:13:
[...]
Toch snap ik dat niet helemaal. Toegeven, ik heb geen L/L ervaring. Maar het is toch geen magische warmte die vluchtiger is dan warmte van radiatoren (vloerverwarming daargelaten )? Als je 24/7 het huis verwarmt, dan warmt alles mee op en heeft het toch dezelfde thermische buffer?
Wij hebben zowel een l/l als een l/w warmtepomp, het voornaamste verschil vind ik dat de radiatoren (en zeker vloerverwarming) nog een tijd nadat de warmtepomp uitschakelt warm blijven, terwijl bij een l/l de warmtebron direct naar 0 gaat. Het is daardoor bij een l/l warmtepomp belangrijker om lange runs te maken (en defrosts zijn veel beter merkbaar binnen).
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 15-04-2023 19:30 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
@JBtL Mijn radiatoren bleven echt geen 1,5 uur warm.
Snel (instant/geen thermische massa) -> langzaam (dag vertraging / veel thermische massa):MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:34:
@JBtL Mijn radiatoren bleven echt geen 1,5 uur warm.
Luchtverwarming -> convectoren -> radiatoren -> vvw droogbouw-> vvw hoog in dekvloer -> vvw in betonvloer.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mogelijk ook stralingswarmte van radiatoren op 50 graden die je niet hebt bij een airco.verkeerslicht schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:13:
[...]
Toch snap ik dat niet helemaal. Toegeven, ik heb geen L/L ervaring. Maar het is toch geen magische warmte die vluchtiger is dan warmte van radiatoren (vloerverwarming daargelaten )? Als je 24/7 het huis verwarmt, dan warmt alles mee op en heeft het toch dezelfde thermische buffer?
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Ook niet. Kwam normaal gesproken niet boven de 40 graden. Anders zou ik me niet orienteren op L/W.LacsapOV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:57:
[...]
Mogelijk ook stralingswarmte van radiatoren op 50 graden die je niet hebt bij een airco.
In deze tijd van het jaar is L/L dan wel weer top. Hele dag nog geen stroom verbruikt. Wordt nu wat kil en binnen notime met minimaal verbruik weer lekker. Dat is denk ik dan wel weer een voordeel tov L/W.
[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 15-04-2023 20:07 ]
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Platgeslagen komt het er dan op neer dat het een verspreidingsprobleem is, en dat niet alles even uniform opwarmt. Van radiatoren heb je er verspreid door de woning nogal wat.MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:18:
[...]
Ik vermoed dat het komt omdat je met behoorlijk hoge temperatuur vanuit 1 hoek aan het verwarmen bent met echte koude 40 graden plus, die hoek zal best warm zijn, maar een eind weg de lucht wel 21 graden is maar niet de kracht heeft om daar de muur echt op te warmen.
Maar die stralingswarmte heb je ook niet meer als je gasktel uitslaat (wat waarschijnlijk bij 50 graden veel gebeurt).LacsapOV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:57:
[...]
Mogelijk ook stralingswarmte van radiatoren op 50 graden die je niet hebt bij een airco.
Nee, maar de stralingswarmte warmt de vloer, muren, interieur, etc... wel op. Dus dat is dan weer een tijdelijke buffer. Zelfde als de zon even een tijdje op je vloer schijnt, dat is een flinke buffer aan warmte.verkeerslicht schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:28:
[...]
Maar die stralingswarmte heb je ook niet meer als je gasktel uitslaat (wat waarschijnlijk bij 50 graden veel gebeurt).
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Je zult echt geen warme vloer krijgen.verkeerslicht schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:13:
[...]
Bij radiatoren is de vloer in principe plm. 15*C Op 1.50 is de temp 20*C en op 2.50-3.00m is de temp =>25*C
Bij vloerverwarming is de temp geheel omgekeerd en is de vloer =>25*C
Akkoord, maar heb je weinig aan als de ketel afslaat. Terwijl met lagere temperatuur (= langere runs) de massa gemiddeld genomen net zo goed, zelfs uniformer opwarmt. Ga maar na wat er gebeurt op bijvoorbeeld 70°C.LacsapOV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:37:
[...]
Nee, maar de stralingswarmte warmt de vloer, muren, interieur, etc... wel op. Dus dat is dan weer een tijdelijke buffer. Zelfde als de zon even een tijdje op je vloer schijnt, dat is een flinke buffer aan warmte.
Dan heb je veel meer stralingswarmte, maar binnen de kortste keren slaat de CV af, om vervolgens direct de warmte weer snel kwijt te raken.
Je vloer zal in geval van radiatoren slechts net rondom de radiatoren een stukje opwarmen door straling. Het overgrote deel zal zo opstijgen en gedissipeerd worden door het plafond, net als bij een airco.Gary199 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:52:
[...]
Je zult echt geen warme vloer krijgen.
Bij radiatoren is de vloer in principe plm. 15*C Op 1.50 is de temp 20*C en op 2.50-3.00m is de temp =>25*C
Bij vloerverwarming is de temp geheel omgekeerd en is de vloer =>25*C
Vloerverwarming is idd een ander verhaal, maar daar doelde ik ook niet op.
Om geïnteresseerde tweakers beter te informeren heb ik voor de Amber van Itho een eigen topic aangemaakt:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Het valt me op dat er nog al eens door Tweakers op installateurs gemopperd wordt. Omdat er nogal eens 'matig' (understatement) werk geleverd wordt.
Nou, er wordt door Tweakers zelf ook nogal eens een hoop onzin gespuid... Er wordt vooral vaak een heel verhaal opgehangen aan een of ander klein detail en het hele plaatje wordt uit het oog verloren met eindeloze discussies tot gevolg. Ik snap nu beter waarom we hier in dit onderwerp al op #11 terecht zijn gekomen.
Sorry, ik moest het even kwijt.
Dus, terugkomend op de originele vraag van @Wozmro :
De warmtebron hoeft alleen maar het warmteverlies op te brengen. Los van allerlei details, hoef je dan alleen maar naar de specificaties (de 'specs') van je warmtebron te kijken om die vraag te beantwoorden.
Nu heb ik in dit forum echt wel veel opgestoken (ondanks m'n bovenstaande gemopper)
en geleerd dat bij warmtepompen de 'Tlift' een belangrijke factor is voor het rendement. Als je denkt dat bij L/W de Tlift iets lager kan liggen dan bij L/L, dan zal het rendement, de COP, bij L/W gunstiger liggen. Je afgiftesysteem zal daarin een belangrijke factor zijn. Alleen radiatoren, of vvw of een mix maakt vaak wel wat uit. En of die eventuele radiatoren flink overbemeten zijn of juist niet.
Die beoordeling kan de vraagsteller het best geven. Aangezien er geen radiatoren zijn bij de vraagsteller gaat het dus alleen om vvw met L/W tegenover L/L verwarming. Allerlei details spelen een rol om een heel precies antwoord te geven, maar dat is klein bier vergeleken met het de hoofdzaak: warmteverlies van het huis aanvullen met een warmtebron en de efficiëntie daarvan.
Dus: maak een inschatting van de verschillen in Tlift (ik schat een paar graden ten gunste van L/W) tussen de twee bronnen en kijk in de specs.
Nou, er wordt door Tweakers zelf ook nogal eens een hoop onzin gespuid... Er wordt vooral vaak een heel verhaal opgehangen aan een of ander klein detail en het hele plaatje wordt uit het oog verloren met eindeloze discussies tot gevolg. Ik snap nu beter waarom we hier in dit onderwerp al op #11 terecht zijn gekomen.
Laten we eens beginnen met een sterk versimpeld model: een huis wordt maanden lang (het stookseizoen) op een constante temperatuur gehouden (zoals aangegeven door de vraagsteller).Zou het elektrisch verbruik (met L/W) dan nog een stuk lager liggen dan de 1000kWh die ik verbruikt heb met de lucht/lucht warmtepomp?
De warmtebron hoeft alleen maar het warmteverlies op te brengen. Los van allerlei details, hoef je dan alleen maar naar de specificaties (de 'specs') van je warmtebron te kijken om die vraag te beantwoorden.
Nu heb ik in dit forum echt wel veel opgestoken (ondanks m'n bovenstaande gemopper)
Die beoordeling kan de vraagsteller het best geven. Aangezien er geen radiatoren zijn bij de vraagsteller gaat het dus alleen om vvw met L/W tegenover L/L verwarming. Allerlei details spelen een rol om een heel precies antwoord te geven, maar dat is klein bier vergeleken met het de hoofdzaak: warmteverlies van het huis aanvullen met een warmtebron en de efficiëntie daarvan.
Dus: maak een inschatting van de verschillen in Tlift (ik schat een paar graden ten gunste van L/W) tussen de twee bronnen en kijk in de specs.
En wat ga je dan doen als bijvoorbeeld blijkt dat je maar liefst 20% kan besparen dus 200 kWh oftewel 80 euro per jaar?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Vraag is niet aan mij gesteld maar ik zou dan kiezen voor comfort voor de 8 tientjes per jaarmartijn v o schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:10:
En wat ga je dan doen als bijvoorbeeld blijkt dat je maar liefst 20% kan besparen dus 200 kWh oftewel 80 euro per jaar?
En in dit geval dus comfort en 8 tientjes per jaarCarboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:12:
[...]
Vraag is niet aan mij gesteld maar ik zou dan kiezen voor comfort voor de 8 tientjes per jaar
Van de installateurs mag je anders verwachten; dat zijn professionals. Van de tweakers hier op het forum weet je dat niet altijd en moet je dat dus meenemen in je overwegingen.Jaap19 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:03:
Het valt me op dat er nog al eens door Tweakers op installateurs gemopperd wordt. Omdat er nogal eens 'matig' (understatement) werk geleverd wordt.
Als je met L/L verwarmd, dan is dat een hele andere type verwarming dan met vloerverwarming. Je zet de L/L misschien alleen aan, indien nodig en de vloerverwarming blijft de hele dag aan. Als de vraagsteller 1000 kWh/j gebruikt met L/L, dan krijgt hij nog een hele toer om dat te redden met een L/W.Dus, terugkomend op de originele vraag van @Wozmro :
[...]
Laten we eens beginnen met een sterk versimpeld model: een huis wordt maanden lang (het stookseizoen) op een constante temperatuur gehouden (zoals aangegeven door de vraagsteller).
Nu heb ik in dit forum echt wel veel opgestoken (ondanks m'n bovenstaande gemopper)en geleerd dat bij warmtepompen de 'Tlift' een belangrijke factor is voor het rendement. Als je denkt dat bij L/W de Tlift iets lager kan liggen dan bij L/L, dan zal het rendement, de COP, bij L/W gunstiger liggen. Je afgiftesysteem zal daarin een belangrijke factor zijn. Alleen radiatoren, of vvw of een mix maakt vaak wel wat uit. En of die eventuele radiatoren flink overbemeten zijn of juist niet.
Ik vermoed wel, dat het comfort omhoog gaat, maar ik denk ook de energierekening.
Dan moet je nog even teruglezen. De L/L staat bij de vraagsteller @Wozmro 24/7 aan, het hele seizoen.Jojan265 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:22:
Als je met L/L verwarmd, dan is dat een hele andere type verwarming dan met vloerverwarming. Je zet de L/L misschien alleen aan, indien nodig en de vloerverwarming blijft de hele dag aan. Als de vraagsteller 1000 kWh/j gebruikt met L/L, dan krijgt hij nog een hele toer om dat te redden met een L/W.
Ik vermoed wel, dat het comfort omhoog gaat, maar ik denk ook de energierekening.
Om het kort te houden:Jaap19 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:03:
[...]
Laten we eens beginnen met een sterk versimpeld model: een huis wordt maanden lang (het stookseizoen) op een constante temperatuur gehouden (zoals aangegeven door de vraagsteller).
Nu heb ik in dit forum echt wel veel opgestoken (ondanks m'n bovenstaande gemopper)en geleerd dat bij warmtepompen de 'Tlift' een belangrijke factor is voor het rendement. Als je denkt dat bij L/W de Tlift iets lager kan liggen dan bij L/L, dan zal het rendement, de COP, bij L/W gunstiger liggen. Je afgiftesysteem zal daarin een belangrijke factor zijn. Alleen radiatoren, of vvw of een mix maakt vaak wel wat uit. En of die eventuele radiatoren flink overbemeten zijn of juist niet.
L/W met vloerverwarming heeft lagere transmissieverliezen vanwege andere verdeling van de warmte in de ruimte. De geisoleerde vloer kan zijn warmte kwijt aan de ruimte en de vloer heeft dus verder slechts een geisoleerd aanrakingsvlak.
L/L verlies direct zijn warmte aan de ruimte doch de verwarmde lucht grenst verder aan alle vlakken met warmteverlies.
Verder stookt L/W met VV voordeliger met een 2*C lagere temperatuur.
L/L stookt relatief goedkoper door veel aan/uit en dus comfort manco.
Maar laat iedereen vinden wat hij/zij wil geloven of meent te weten.
Je treft hier geen wetenschappelijk betoog en verder soldeert iedere tweaker op zijn manier hier of thuis de boel aan elkaar.
Des te meer we met stelligere beweringen komen, des te meer deze er vaker naast zitten
@Gary199 Veel aan/uit? Want?
L/L is echt niet veel goedkoper. Ik verstookte met mijn ketel 550m3 om te verwarmen. Met L/L zo'n 1400kWh.
L/L is echt niet veel goedkoper. Ik verstookte met mijn ketel 550m3 om te verwarmen. Met L/L zo'n 1400kWh.
Gas: 2 x 550 + 15% = 1250kWh Dan is 1400kWh duurder stoken hetgeen m.i. verklaard zou kunnen worden door de 2*C minder hoge Ta bij VV.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:55:
@Gary199 Veel aan/uit? Want?
Minder hoge Ta is minder brandstofkosten door minder brandstof efficienter te verbranden. (win/win) samen geschat op 2 x 2,3% plus 5% = 9,6%
"veel" aan/uit omdat dat bij L/L denk ik gemakkelijk kan en snel toegepast.
vertrek uit = heater uit
Hoger verbruik komt omdat ik setpoint met L/L een graad hoger zet voor comfort. Aan/uit hier ook grootste gedeelte van stookseizoen niet maar 24/7. In deze tijd (voor- najaar) niet meer.Gary199 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:02:
[...]
Gas: 2 x 550 + 15% = 1250kWh Dan is 1400kWh duurder stoken hetgeen m.i. verklaard zou kunnen worden door de 2*C minder hoge Ta bij VV.
Minder hoge Ta is minder brandstofkosten door minder brandstof efficienter te verbranden. (win/win) samen geschat op 2 x 2,3% plus 5% = 9,6%
vertrek uit = heater uit
dat is niet hoe het werkt met L/L. de geprocudeerde warmte trekt enorm snel in de omgeving en interieur want alles is koud van tafels tot muren. dus je voelt een straalkachel maar alles om je heen is koud. bijzonder oncomfortabel dus. ook is de machine harder aan het werk om de luchttemperatuur omhoog te krijgen en vervolgens te houden omdat de lucht word afgekoeld door de massa. dus wil je een vergelijkbaar comfort of gevoelstemperatuur dient de luchttemperatuur veel hoger te zijn wat je meer energie kost.Gary199 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:02:
[...]
vertrek uit = heater uit
ook al praat je over dezelfde warmteproductie tussen L/W en L/L is het geen eerlijke strijd door de inherente lagere efficientie van L/L systemen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
@flippy , hoe zit dat dan, dat L/L minder efficiënt zou zijn? In essentie is het toch gewoon hetzelfde apparaat, maar is de condensor in het ene geval water, en in het andere geval luchtgekoeld (om het maar zo te zeggen). In theorie zou er met (L/L) een adequaat grote condensor en idem ventilator toch dezelfde COP bereikt moeten worden als met L/W met een adequaat afgiftesysteem? Of ligt er meer aan ten grondslag?
Een minpunt voor L/L is dat je niet snel meer dan twee airco's op bijvoorbeeld de begane grond zult hebben, en dat de COP in de praktijk lager zal uitvallen omdat de warmte niet lekker verspreidt en dat men daarom de units een graadje if twee hoger gaat zetten.
Een minpunt voor L/L is dat je niet snel meer dan twee airco's op bijvoorbeeld de begane grond zult hebben, en dat de COP in de praktijk lager zal uitvallen omdat de warmte niet lekker verspreidt en dat men daarom de units een graadje if twee hoger gaat zetten.
verschil zit hem in dat tijdens verwarmen de unit altijd mikt op een uitblaastemperatuur van ergens rond de 40 graden. kleine verschillen tussen merken en types blijven maar 40 graden of meer (55 graden zie ik vaak bij daikin op vol gas) is wat ik zie. dat is stukken hoger dan wat een L/W unit doet. met koelen het zelfde feestje, die is altijd ergens rond de 8 a 12 graden uitblaas. een L/W kan die gewoon op WAR stoken varieren. L/L units werken gewoon veel simpeler in dat aspect.verkeerslicht schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:37:
@flippy, hoe zit dat dan, dat L/L minder efficiënt zou zijn? In essentie is het toch gewoon hetzelfde apparaat, maar is de condensor in het ene geval water, en in het andere geval luchtgekoeld (om het maar zo te zeggen). In theorie zou er met (L/L) een adequaat grote condensor en idem ventilator toch dezelfde COP bereikt moeten worden als met L/W met een adequaat afgiftesysteem? Of ligt er meer aan ten grondslag?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Klinkt als iets wat software deels zou kunnen oplossen. WAR stoken zou toch bij L/L in theorie ook moeten werken had ik verwacht. En misschien het probleem dat die units eigenlijk gewoon te klein zijn voor het afvoeren van de gegenereerde warmte op een lagere temperatuur?flippy schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
[...]
verschil zit hem in dat tijdens verwarmen de unit altijd mikt op een uitblaastemperatuur van ergens rond de 40 graden. kleine verschillen tussen merken en types blijven maar 40 graden of meer (55 graden zie ik vaak bij daikin op vol gas) is wat ik zie. dat is stukken hoger dan wat een L/W unit doet. met koelen het zelfde feestje, die is altijd ergens rond de 8 a 12 graden uitblaas. een L/W kan die gewoon op WAR stoken varieren. L/L units werken gewoon veel simpeler in dat aspect.
Luchtverwarming is altijd op hogere temperatuur.verkeerslicht schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:48:
[...]
Klinkt als iets wat software deels zou kunnen oplossen. WAR stoken zou toch bij L/L in theorie ook moeten werken had ik verwacht. En misschien het probleem dat die units eigenlijk gewoon te klein zijn voor het afvoeren van de gegenereerde warmte op een lagere temperatuur?
Want als je de temperatuur naar beneden brengt moet je meer lucht verplaatsen over de condensor.
Vergelijk het een beetje met de JAGA convectoren met ventilatoren.
Meer lucht verplaatsen = meer geluid produceren.
Of de unit moet ineens groter worden wat ook geen gezicht is.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 16-04-2023 14:01 ]
Het is hogere temperatuur omdat je maar vanuit 1 punt uit de kamer verwarmt. Daarom stook ik ook bij echte koude net als jullie 24/7. Maar wat je ook doet bij echte koude, het heeft nooit het comfort van wat ik heb met stoken met mijn HR Ketel. Logisch want dan komt de warmte van alle kanten met 4 grote radiatoren in de woonkamer. Veel betere warmteverdeling. Daarom ook de wens voor L/W. Achteraf had ik nooit L/L moeten nemen voor verwarmen. Koelen = top.DutchWing schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:00:
[...]
Luchtverwarming is altijd op hogere temperatuur.
Want als je de temperatuur naar beneden brengt moet je meer lucht verplaatsen over de condensor.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-04-2023 14:06 ]
Het is hogere temperatuur omdat luchtverwarming altijd met hogere temperaturen werkt door het beperkte oppervlakte van het afgifte element / condensor.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:05:
[...]
Het is hogere temperatuur omdat je maar vanuit 1 punt uit de kamer verwarmt. Daarom stook ik ook bij echte koude net als jullie 24/7. Maar wat je ook doet bij echte koude, het heeft nooit het comfort van wat ik heb met stoken met mijn HR Ketel. Logisch want dan komt de warmte van alle kanten met 4 groter radiatoren in de woonkamer. Veel betere warmteverdeling.
Daarom zou ik nooit een L/W warmtepomp op luchtverwarming zetten, want je primaire temperaturen zijn altijd hoger.
Dat wat jij noemt is puur waarom luchtverwarming minder comfortabel is als radiatoren of vloerverwarming, maar dat heeft weinig met de uitblaas temperatuur te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 16-04-2023 14:15 ]
Eigenlijk precies wat ik zeg. Het is dus een nadeel aan het ontwerp. Ze moeten (mooi) klein zijn, dus moet er een hogere temperatuur in. En dat gaat hand in hand met wat @MotorBeast zegt. Als je namelijk een multisplit hebt met bijvoorbeeld 4 airco's op de begane grond, dan heb je veel meer condensor oppervlak en een betere verspreiding, en zou je in theorie prima met een lagere uitblaastemperatuur kunnen werken. Niemand doet dat alleen (wat overigens logisch is).DutchWing schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:00:
[...]
Luchtverwarming is altijd op hogere temperatuur.
Met meerdere jaga's of fancoils op LW kan de aanvoertemp ook laag zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 16-04-2023 14:30 ]
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door verkeerslicht op 16-04-2023 14:29 ]
Je stelt dat alles koud is. Dan is het dus veel aan/uit, anders zou niet alles koud zijn.flippy schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:21:
[...]
dat is niet hoe het werkt met L/L. de geprocudeerde warmte trekt enorm snel in de omgeving en interieur want alles is koud van tafels tot muren. dus je voelt een straalkachel maar alles om je heen is koud. bijzonder oncomfortabel dus. ook is de machine harder aan het werk om de luchttemperatuur omhoog te krijgen en vervolgens te houden omdat de lucht word afgekoeld door de massa. dus wil je een vergelijkbaar comfort of gevoelstemperatuur dient de luchttemperatuur veel hoger te zijn wat je meer energie kost.
ook al praat je over dezelfde warmteproductie tussen L/W en L/L is het geen eerlijke strijd door de inherente lagere efficientie van L/L systemen.
Inconsistent verhaal. Maar wel stellen: "dat is niet hoe het werkt".
Nu ik het 2x lees begrijp ik wat @MotorBeast zegt, maar dat bedoelde ik ook alleen anders verwoord.verkeerslicht schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:27:
[...]
Eigenlijk precies wat ik zeg. Het is dus een nadeel aan het ontwerp. Ze moeten (mooi) klein zijn, dus moet er een hogere temperatuur in. En dat gaat hand in hand met wat @MotorBeast zegt. Als je namelijk een multisplit hebt met bijvoorbeeld 4 airco's op de begane grond, dan heb je veel meer condensor oppervlak en een betere verspreiding, en zou je in theorie prima met een lagere uitblaastemperatuur kunnen werken. Niemand doet dat alleen (wat overigens logisch is).
Met meerdere jaga's of fancoils op LW kan de aanvoertemp ook laag zijn.
Grotere afgifte/oppervlakte = lagere aanvoertemperatuur.
Kleinere afgifte/oppervlakte = hogere aanvoertemperatuur.
Je zou dan ook nog kunnen overwegen welke manier van verwarmen een beter milieu opleverd in je huis.Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:12:
[...]
Vraag is niet aan mij gesteld maar ik zou dan kiezen voor comfort voor de 8 tientjes per jaar
Stofverplaatsing bv
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Je bevestigt dus.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:19:
[...]
Hoger verbruik komt omdat ik setpoint met L/L een graad hoger zet voor comfort. Aan/uit hier ook grootste gedeelte van stookseizoen niet maar 24/7. In deze tijd (voor- najaar) niet meer.
Dus resumé, na 24 uur discussiërenWozmro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:27:
Edit: oppervlak is de bovenste laag van een object terwijl oppervlakte de grootte van een tweedimensionaal vlak is.
[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 16-04-2023 15:32 ]
Voor mij is het allemaal de dikke duim en wat je wilt beweren.Superbeagle schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:08:
[...]
Dus resumé, na 24 uur discussiërenop jouw korte vraag: waarschijnlijk zal jouw verbruik dan iets lager zijn want de L/W werkt op een iets lagere TA dan de L/L vanwege het grotere afgifteoppervlak van de vvw bij die eerste. Mits alle andere zaken gelijk blijven.
Iets lijkt aannemelijk, maar behoeft niet juist te zijn.
He Andrehj, ik heb me altijd afgevraagd waarom specifiek de badkamer. Wat is daar de logica achter?Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:12:
[...]
Dat laatste is je probleem. Je moet de Watts regeling op je benedenverdieping uitschakelen. Tenminste, de thermostaat mag wel werken (moet zelfs), maar de zones moeten daar altijd open blijven staan. Bij gewone groepen is dat simpelweg een kwestie van het motortje verwijderen. Bij jou kan dat vast ook wel.
Hetzelfde geldt voor de groep van de badkamer. Anders ga jij nooit een goed en stabiel werkend WP-systeem krijgen.
De woonkamer fungeert zonder motor als een groot buffervat neem ik aan, maar de badkamer..?
De badkamer wordt zo'n beetje altijd genoemd bij de zones / ruimtes om altijd open te zetten omdat je de badkamer meestal aangenaam warm (wat warmer dan andere ruimtes) wil hebben.Atomius schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:14:
[...]
He Andrehj, ik heb me altijd afgevraagd waarom specifiek de badkamer. Wat is daar de logica achter?
De woonkamer fungeert zonder motor als een groot buffervat neem ik aan, maar de badkamer..?
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 16-04-2023 15:20 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ben @Andrehj niet, maar ik gok dat van alle verblijfsruimtes de badkamer de hoogste temperatuur mag hebben. Logisch dus dat de afgifte daar altijd open kan blijven.Atomius schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:14:
[...]
He Andrehj, ik heb me altijd afgevraagd waarom specifiek de badkamer. Wat is daar de logica achter?
Anders krijg je eventueel het zelfde als @leonlwd dat de badkamer niet op temperatuur wilt komen.Atomius schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:14:
[...]
Ok ik dacht hij meer bedoelde dat het hielp voor een stabiel systeem (om dat Watts systeem te omzeilen) gezien die sterk wisselende debiet liters per minuut die soms uit mijn WP komen.
Beide. Om een zo hoog mogelijke COP te halen wil je op een zo laag mogelijke temperatuur draaien. Daarvoor moet je zoveel mogelijk afgifte hebben. Zoveel mogelijk groepen open dus. Meestal wil je op de badkamer de hoogste temperatuur hebben, terwijl daar vaak meer verlies (per eenheid afgifte) is. De slaapkamers eromheen zijn immers vaak kouder.Atomius schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:23:
Ok ik dacht hij meer bedoelde dat het hielp voor een stabiel systeem (om dat Watts systeem te omzeilen) gezien die sterk wisselende debiet liters per minuut die soms uit mijn WP komen.
De VVW-groep van de badkamer permanent open zetten is dus echt een no-brainer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als de mantel erom weg is kan je best aardig een buiging maken, zeker met een buigtang.Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:02:
[...]
Over dat buigen had ik niet gezien.
Warmteverlies wel. Maar snapte het niet helemaal.
Maar met mantel ben je aangewezen op vliegtuigbochten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Geschikt ! Voor hoe lang ? Is dat noodzakelijk ? Max vermogen bij -10*C bepalen is wat anders dan max vermogen per se moeten aanspreken. Hoeft allemaal niet.DutchWing schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:49:
[...]
Als een fabrikant zegt dat hun merk hiervoor geschikt is, dan mag je aannemen dat deze hiervoor geschikt is.
Fabrikanten geven trouwens zelf aan dat je een warmtepomp zijn maximale vermogen bij -10 moet berekenen.
We praten trouwens over misschien 1-2 weekjes onder 0 graden, zo’n unit gaat daar echt niet stuk van.
Bij mij staat inderdaad de badkamer altijd open. Maar andere ruimtes heb ik veelal dicht. Behalve de woonkamer. Maar door veel ramen is deze ruimte al snel opgewarmd door de zon. De nieuwbouw-isolatie zorgt dat de wp daarom niet veel meer hoeft te doen, waardoor de badkamer, die op de noordkant ligt dus ook niet warm wil worden.DutchWing schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:22:
[...]
Anders krijg je eventueel het zelfde als @leonlwd dat de badkamer niet op temperatuur wilt komen.

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt