Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:09

Rzaan

Altijd zoekende

koevlaas2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:54:
[...]

Nee hoor, die zijn prima gescheiden van elkaar.
Maar las ergens dat zo'n buis met dubbele leiding erin wellicht wat moeilijker te buigen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:40
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:47:
[...]

Maar las ergens dat zo'n buis met dubbele leiding erin wellicht wat moeilijker te buigen is.
Klopt, r is ongeveer 0.75m in de praktijk. Maar als je het precies wilt weten dan staat dit ook gewoon vermeld in de documentatie van Terrendis. Ook alle antwoorden op je vragen mbt warmteverlies per meter zijn daar te vinden 🤓.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bensss schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:59:
[...]

Klopt, r is ongeveer 0.75m in de praktijk. Maar als je het precies wilt weten dan staat dit ook gewoon vermeld in de documentatie van Terrendis. Ook alle antwoorden op je vragen mbt warmteverlies per meter zijn daar te vinden 🤓.
Over dat buigen had ik niet gezien.
Warmteverlies wel. Maar snapte het niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:33
@Rzaan uit ervaring kan ik melden dat de Terrendis 32x110 al heel stug is en een grote buigradius heeft. Veel groter dan de opgegeven buigradius doet vermoeden waardoor je veel ruimte nodig hebt als je bochten wilt nemen.
Dat zal voor de duo niet beter zijn…

Verder dik tevreden trouwens met de 32 110 Uno. Toen het deze winter een keer koud was heb ik met de warmtecamera gekeken naar het deel van de leiding die boven de grond zit (bij de aansluiting op de wp). Er was niets te zien van warmte t.o.v. omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat warmteverlies vind ik nog best wat trouwens.
Als @Rzaan 27m gaat leggen (retour 54m dus), dan komt het verlies dus op ~343watt uit (uitgaande van H11032 met een gemiddelde Δt van 30°C (taanvoer- tgrond) = 6,18W/m uit dit document:
https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf)
Daar kun je toch een aardige T33 radiator mee op 30°C houden.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:57
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]

In de praktijk zijn gemeentes natuurlijk al blij als je een warmtepomp neemt.
En boze buurmannen zijn er ook niet heel veel.
Komt ook nog bij dat als je in bezwaar gaat, dat dan een rechter soms toch wel net iets pragmatischer denkt.

Ik wilde het gewoon weten zodat ik niet met mijn mond vol tanden sta als de gemeente toch eens aan mijn deur komt. Het geeft me ook wat meer rust.

off-topic: Ik ga ook mijn voordeur en het direct ernaast gelegen raam (240 x 40) van plaats verwisselen.
Moet je ook een omgevingsvergunning voor hebben.
Ga ik ook niet aanvragen.
Als ze constateren dat je het zonder omgevingsvergunning hebt gedaan, volgt er misschien een boete.
Terugbouwen hoeft niet, want zolang je het aanzicht niet "in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand" hoef je niets te doen.
Je moet natuurlijk niet zonder vergunning een carport bouwen, want dan wordt het lastiger.
Volgens mij heb je wel gelijk qua hoogte en oppervlakte wanneer een voortuin warmtepomp vergunningsplichtig is. Is ook al eerder besproken zoals hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2152048

Echter heb je ook aan de geluids limieten gedacht? Gemeentegrond is ook een erfgrens en je moet een behoorlijke voortuin hebben wil je aan de decibel limieten voldoen.

Uit het andere topic:
want grote kans dat je dan ook moet aantonen dat de geluidsdruk op de erfgrens onder de 40 dB snachts en 45 dB overdag blijft.
En dat gaat echt niet lukken met een Panasonic met een geluidsvermogen van 65 tot 69 dB op 2.5 m van de erfgrens

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

evleerdam schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:54:

Echter heb je ook aan de geluids limieten gedacht? Gemeentegrond is ook een erfgrens en je moet een behoorlijke voortuin hebben wil je aan de decibel limieten voldoen.
Ja, je moet aan die limieten denken.
Maar zoals ik begrepen heb, is bijvoorbeeld de Panasonic 9kW fluisterstil als hij gewoon overdag draait.
Pas bij defrost gaat hij herrie maken.

Nu denk ik niet dat de gemeente pro-actief gaat meten.
Wel schijnt in 2021 het Bouwbesluit aangepast. De geluidsnormen werden aangescherpt naar maximaal 40 dB ’s nachts en 45 dB overdag.
Installateurs moeten met een berekening aantonen dat een systeem aan deze geluidseisen voldoet.
Nog nooit gehoord dat dit in de praktijk ook gebeurd.
Ook geen idee of de gemeente hier om vraagt.
Die komen denk ik pas opdagen als er klachten zijn.

Wij wonen aan een drukke weg, dus niemand hoort dat ding overdag.
En 's avonds is het buur-pand aan de zijde waar de WP komt te staan, leeg.
Dus ik zie daar in ons specifieke geval geen problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 13-04-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:49:
Gebeld met de gemeente met de vraag of een WP op het voorerf aan welstands-eisen moet voldoen.
Werd een beetje een raar gesprek, met 2 meningen. Ja, zei A. Nee, zei B.
Misschien van de week eens een uitgebreid mailtje sturen, want dit schoot niet op.

Maar even zelf wat onderzoek gedaan.

In de BOR bijlage 2, staat bij 2.21 dat een omgevingsvergunning niet vereist is als een bouwwerk in het voor- of achtererf:
a. niet hoger is dan 1 m, en
b. de oppervlakte niet meer is dan 2 m².
Let wel: Dit geldt in ieder geval voor een vrijstaande warmtepomp die niet aan de gevel vastzit.

Dus een warmtepomp die niet hoger is dan een meter, mag je plaatsen.
Wel moet je alles meerekenen vanaf de grond (dus pootjes, bigfoots of blokken ook)

Vervolgens gekeken naar het document Vergunningvrij Bouwen van de overheid.
Daar staat 2 zaken in die van belang zijn:
Pagina 16, bij Stap 7:
Voldoet uw bouwplan aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen, dan kunt u zonder omgevingsvergunning bouwen. De regels uit het bestemmingsplan zijn in dat geval niet van toepassing. Het Bouwbesluit, waarin regels voor veiligheid en gezondheid zijn opgenomen, en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek gelden wèl.
Oftewel geen gevaarlijke toestanden bijvoorbeeld en de regels voor geluidsoverlast op de erfgrens gelden ook.

Pagina 17, onderaan:
Vergunningvrije bouwwerken hoeven niet te voldoen aan deze welstandseisen. Wel kan de gemeente optreden als het uiterlijk van een bouwwerk ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’.
Een warmtepomp lijkt me niet in strijd met die eisen. Zeker niet ernstig.

Dus, zoals ik het allemaal lees, mag je in ieder geval een niet te hoge WP losstaand voor, achter of naast je huis zetten, zolang je de buren maar niet hindert, en hij niet elk moment kan ontploffen.
Toch gebeld ;)

Maar gewoon iets ingraven, daar zegt de regelgeving niks over! >:)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:26:
[...]

Toch gebeld ;)

Met een 1 meter haal je het meestal wel.
En anders inderdaad een beetje onder het maaiveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
DutchWing schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:26:
[...]

Toch gebeld ;)

Dat is idd een optie, beetje ingraven als die 1 meter krap is. De Panasonic J serie Monoblocks zijn zo'n 86 cm hoog, op bigfoots dus zo'n 96 cm. Als je er een kast omheen wil zit je dan zo aan 1 meter. Maar 10 cm ingraven geeft weer aardig wat ruimte. Wel zorgen dat troep / water etc. er onder goed weg kan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
evleerdam schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:54:
[...]

Volgens mij heb je wel gelijk qua hoogte en oppervlakte wanneer een voortuin warmtepomp vergunningsplichtig is. Is ook al eerder besproken zoals hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2152048

Uit het andere topic:

[...]
Die geluidslimieten gelden volgens mij alleen op de erfgrens naar buren toe. Naar de openbare weg gelden deze normen niet. Ook is er een hele discussie (geweest) over onder welke werkomstandigheden je die 40 dB overdag / 45 dB 's nachts moet halen. In 't openingstopic staat daar ook wat over met een link naar de interpretatie van Alklima (Mitsubishi) die 't meest soepel is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:17
verkeerslicht schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:38:
Dat warmteverlies vind ik nog best wat trouwens.
Als @Rzaan 27m gaat leggen (retour 54m dus), dan komt het verlies dus op ~343watt uit (uitgaande van H11032 met een gemiddelde Δt van 30°C (taanvoer- tgrond) = 6,18W/m uit dit document:
https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf)
Daar kun je toch een aardige T33 radiator mee op 30°C houden.
Ik schrik hier wel van. Ik moet zelf een afstand van 60m gaan overbruggen.

Hier de berekening die ik had toegepast:
Wat is nu de waarheid?

https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=vaut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Stillekracht ik heb te veel plausibele bullshit uit ChatGPT zien komen om hem te vertrouwen, ik ken die formule niet en zonder eenheden wordt het lastig zien wat er gebeurt.

Dat gezegd hebbende is de 6W/m van hierboven wel worst case - dT is doorgaans <20 en zonder stromend grondwater isoleert de grond ook (of warmt op, waardoor dT afneemt, zelfde effect).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:09:
[...]

Maar zoals ik begrepen heb, is bijvoorbeeld de Panasonic 9kW fluisterstil als hij gewoon overdag draait.

Nu denk ik niet dat de gemeente pro-actief gaat meten.
Wel schijnt in 2021 het Bouwbesluit aangepast. De geluidsnormen werden aangescherpt naar maximaal 40 dB ’s nachts en 45 dB overdag.
Installateurs moeten met een berekening aantonen dat een systeem aan deze geluidseisen voldoet.
Nog nooit gehoord dat dit in de praktijk ook gebeurd.
Ook geen idee of de gemeente hier om vraagt.
Die komen denk ik pas opdagen als er klachten zijn.

Wij wonen aan een drukke weg, dus niemand hoort dat ding overdag.
En 's avonds is het buur-pand aan de zijde waar de WP komt te staan, leeg.
Dus ik zie daar in ons specifieke geval geen problemen.
De berekening is makkelijk zelf te doen.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mss is het al eerder door iemand geopperd, maar ik zou een diepe en brede gleuf graven. Die bekleden met dikke pir platen en dan de (goedkope) waterleiding er in leggen. Gaten opvullen.

De isolatiewaarde hoeft toch niet heel veel beter dan die van je vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:53
Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast tijdens sww productie: YouTube: Geluid amber

[Afbeelding]
Nu nog wat specs. Met name minimale en maximale vermogen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Stillekracht schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:13:
[...]

Ik schrik hier wel van. Ik moet zelf een afstand van 60m gaan overbruggen.

Hier de berekening die ik had toegepast:
Wat is nu de waarheid?

https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=vaut
Je hat self al een voutje ondekd ;) Mogelijk waren er nog meer.
Hoe dan ook mag je een specsheet van een fabrikant op dit soort zaken wel vertrouwen. Zeker als die slechter uitkomen dan een berekening uit CGPT.

Het berekende verlies is niet iets om super druk over te maken, maar ik zou het wel meenemen in de afwegingen. Normaal gesproken maken we ons al druk over de idle load van een WP (enkele Watts), een gloeilamp of een circulatiepomp (50W). Waarom zou je dan niet druk maken over 200 of 300watt leidingverlies.

En het is ook waar wat @Proton_ zegt. Het is het minder gunstige scenario met een dt van 30, bijvoorbeeld een Tgrond van 5°C en een Taanvoer van 35°C (bij een Tbuiten -7°C of zo).

Hiervoor geldt dan wel dat het afgiftesysteem adequaat is zodat je niet hoger hoeft dan 35°C en dat de Terrendis leiding diep genoeg in de bodem ligt.

Toevoeging:
Ditzelfde "probleem" geldt voor kruipruimtes. Ik heb straks zo'n beetje 75m leiding in de kruipruimte lopen, en daar is het ook koud. Dan heb je met 19,5mm dikke armaflex (AF-4 035) toch ook nog een aardig verlies.

[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 14-04-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:19:
Mss is het al eerder door iemand geopperd, maar ik zou een diepe en brede gleuf graven. Die bekleden met dikke pir platen en dan de (goedkope) waterleiding er in leggen. Gaten opvullen.

De isolatiewaarde hoeft toch niet heel veel beter dan die van je vloer?
Interessant idee vind ik. Misschien eerst bekleden met een soort van waterkerend materiaal (als een soort van mantel).
Eventueel piepschuim i.p.v. pir. Dat is nog goedkoper :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:08
Als je dan toch helemaal los wil gaan en zelf iets wil maken heb ik dit wel eens bedacht
  • Betonnen U-elementen - Geven een goede stevige basis.
  • Bekleden aan de binnenkant met PIR, aftapen met alutape (Hogere isolatiewaarde dan EPS - 5cm pir is Rd 2,25, 5cm EPS - Rd 1,45) -
  • De leidingen erin, met een PIR tussenschot.
  • Dakje van PIR erop, en misschien afwerken aan de bovenkant met nog een betonnen tegel. Zodat je er niet eenvoudig met een schep doorheen gaat.
Denk niet dat dit (inclusief arbeid) goedkoper wordt.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]

In de praktijk zijn gemeentes natuurlijk al blij als je een warmtepomp neemt.
En boze buurmannen zijn er ook niet heel veel.
Komt ook nog bij dat als je in bezwaar gaat, dat dan een rechter soms toch wel net iets pragmatischer denkt.

Ik wilde het gewoon weten zodat ik niet met mijn mond vol tanden sta als de gemeente toch eens aan mijn deur komt. Het geeft me ook wat meer rust.

off-topic: Ik ga ook mijn voordeur en het direct ernaast gelegen raam (240 x 40) van plaats verwisselen.
Moet je ook een omgevingsvergunning voor hebben.
Ga ik ook niet aanvragen.
Als ze constateren dat je het zonder omgevingsvergunning hebt gedaan, volgt er misschien een boete.
Terugbouwen hoeft niet, want zolang je het aanzicht niet "in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand" hoef je niets te doen.
Je moet natuurlijk niet zonder vergunning een carport bouwen, want dan wordt het lastiger.
Carport is volgens de "omgevingswet" in veel gevallen vergunningsvrij en kan worden volstaan met een z.g. melding.
Wel bijzonder consequent om je voordeur te verplaatsen zonder noodzakelijke vergunning en je zorgen te maken (?) over de alom geaccepteerde, aangeprezen en voorgeschreven installatie van een WP over een paar jaar.

Wie het niet te bont maakt en geen overlast veroorzaakt zal met een WP bij Gemeenten weinig last ondervinden. Ook de daar werkende personen zijn mensen die zelf in hetzelfde schuitje zitten t.a.v. de energie transitie.
Maar onbekendheid en onwetendheid roepen vragen op, dat spreekt.
Omdat er veel precedenten zijn zal het beleid t.a.v. stellingname en handhaving als te verwachten soepel zijn. Zoveel staat wel vast. Niet voor niets is er een grote verscheidenheid m.b.t. aanstelling van Welstandscommissies en hun lokale regels en werkmethoden. T.a.v. de WP is er een positieve grondhouding, bevorderd door de subsidie regeling voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:09:
[...]

Inderdaad, bij 19-25 Hz hoor je de Pana nauwelijks. Wasmachine binnen maakt haast meer lawaai buiten.

De defrosts duren (bij mij althans) maar 7-8 minuten en dus maar heel even om het anderhalf uur of iets dergelijks (zolang die vocht en temperatuur periode duurt). Geeft dan tevens een grote wolk damp af.

En wanneer de WP continu hard moet werken is het buiten veel te koud, dus stoor je weinig mensen.
(Tenzij je de WP zomers wilt gebruiken om te koelen).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:40
verkeerslicht schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:51:
[...]

En het is ook waar wat @Proton_ zegt. Het is het minder gunstige scenario met een dt van 30, bijvoorbeeld een Tgrond van 5°C en een Taanvoer van 35°C (bij een Tbuiten -7°C of zo)

Toevoeging:
Ditzelfde "probleem" geldt voor kruipruimtes. Ik heb straks zo'n beetje 75m leiding in de kruipruimte lopen, en daar is het ook koud. Dan heb je met 19,5mm dikke armaflex (AF-4 035) toch ook nog een aardig verlies.
De grond is een redelijk goede isolator, zeker als deze redelijk droog is, de temperatuur zal op -60cm echt niet heel veel lager komen dan 10 en zal idd ook wat opwarmen over een heel seizoen rond de buis. Je moet naar verschil stookseizoensgemiddelde aanvoer en bodemtemperatuur kijken, die is doorgaans (bij goede afgifte) niet veel hoger dan 20 graden.

En idd, bij kruipruimtes kan de luchttemp zelfs lager worden dan 10 graden en daar wordt doorgaans geen 110 mm armaflex omheengeplakt.

Zie de aanvoerbuis als onderdeel van de schil van je huis. Wil je de extra moeite en geld in de buitenleiding stoppen of investeer je in extra isolatie van een ander deel van je huis? Voor iedereen ligt die balans overigens weer anders, ik heb vanwege geluid besloten om de extra investering te doen in 7 meter dure buis met een beetje verlies. Ik krijg daar wel meer comfort en een betere relatie met mijn buren voor terug 😊. De grote klap met isolatie ga ik met mijn beglazing maken.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast tijdens sww productie: YouTube: Geluid amber

[Afbeelding]
Mooi ding zo'n strakke bak & controller ziet er gaaf uit.

Als de specs van modulerend vermogen waargemaakt worden, lijkt de 9,5 kW Amber een mooi alternatief voor de 9j Pana.

Bij de 9,5 kW Amber beweert Itho "Modulerend vermogen (kW bij A7W35) 2,8* - 9,5*. En bij zeg een COP van ~5 zou dat rond de 500 Watt zijn. Dat doet m'n Pana 9j ook.

Ben benieuwd naar de echte meetgegevens + praktijk. En wat gaat die ongeveer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

verkeerslicht schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:51:
[...]

Je hat self al een voutje ondekd ;) Mogelijk waren er nog meer.
Hoe dan ook mag je een specsheet van een fabrikant op dit soort zaken wel vertrouwen. Zeker als die slechter uitkomen dan een berekening uit CGPT.

Het berekende verlies is niet iets om super druk over te maken, maar ik zou het wel meenemen in de afwegingen. Normaal gesproken maken we ons al druk over de idle load van een WP (enkele Watts), een gloeilamp of een circulatiepomp (50W). Waarom zou je dan niet druk maken over 200 of 300watt leidingverlies.

En het is ook waar wat @Proton_ zegt. Het is het minder gunstige scenario met een dt van 30, bijvoorbeeld een Tgrond van 5°C en een Taanvoer van 35°C (bij een Tbuiten -7°C of zo).

Hiervoor geldt dan wel dat het afgiftesysteem adequaat is zodat je niet hoger hoeft dan 35°C en dat de Terrendis leiding diep genoeg in de bodem ligt.

Toevoeging:
AF-6-35 kan je ook pakken. 35mm isolatie voor 32mm leiding.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@flippy Klopt. Scheelt bijna een factor 2.
Heb AF-4 al liggen, en dat is al meer dan de 13mm die (denk ik) veel gebruikt wordt. Eerst maar eens zien hoe het gaat. Ik kan er altijd nog achteraf wat extra isolatiespul (isobooster of zo) omheen wikkelen mocht het nodig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door verkeerslicht op 14-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bensss schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:18:
[...]

De grond is een redelijk goede isolator, zeker als deze redelijk droog is, de temperatuur zal op -60cm echt niet heel veel lager komen dan 10 en zal idd ook wat opwarmen over een heel seizoen rond de buis. Je moet naar verschil stookseizoensgemiddelde aanvoer en bodemtemperatuur kijken, die is doorgaans (bij goede afgifte) niet veel hoger dan 20 graden.

En idd, bij kruipruimtes kan de luchttemp zelfs lager worden dan 10 graden en daar wordt doorgaans geen 110 mm armaflex omheengeplakt.

Zie de aanvoerbuis als onderdeel van de schil van je huis. Wil je de extra moeite en geld in de buitenleiding stoppen of investeer je in extra isolatie van een ander deel van je huis? Voor iedereen ligt die balans overigens weer anders, ik heb vanwege geluid besloten om de extra investering te doen in 7 meter dure buis met een beetje verlies. Ik krijg daar wel meer comfort en een betere relatie met mijn buren voor terug 😊. De grote klap met isolatie ga ik met mijn beglazing maken.
Goede punten. Toch noemt men 60cm de vorstgrens. Maar misschien geldt dat pas als het een aantal dagen -10°C is buiten of zo? De temperatuur in de kruipruimte is wat minder gefilterd dan de grond. Dus inderdaad kan het worst case effect daar nog wat minder gunstig uitpakken.

Wat het laatste punt betreft. Ik bedoelde het meer op de manier dat als je een keuze hebt tussen ergens achter in de achtertuin of dichtbij de gevel, dat je een dergelijk verlies kan meenemen in de afweging.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 14-04-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:04:
[...]

En wanneer de WP continu hard moet werken is het buiten veel te koud, dus stoor je weinig mensen.
(Tenzij je de WP zomers wilt gebruiken om te koelen).
Niet iedereen heeft de ramen dicht in de slaapvertrekken als het koud is. Ik zou altijd de buren hoogste prioriteit geven als het om geluid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Als je wil koelen met de warmtepomp en vloerverwarming moet het water minimaal 18°C zijn.
Is het dan acceptabel om met een metalen ongeïsoleerde collector te werken, of bestaat het risico dan op een of andere manier dat er toch condensatie op de collector ontstaat?
Is het beter in dit geval naar een kunststof collector te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:21:
[...]

Als de specs van modulerend vermogen waargemaakt worden, lijkt de 9,5 kW Amber een mooi alternatief voor de 9j Pana.

Bij de 9,5 kW Amber beweert Itho "Modulerend vermogen (kW bij A7W35) 2,8* - 9,5*. En bij zeg een COP van ~5 zou dat rond de 500 Watt zijn. Dat doet m'n Pana 9j ook.

Ben benieuwd naar de echte meetgegevens + praktijk. En wat gaat die ongeveer kosten?
De Amber haalt in theorie 5,5 kW uit de lucht bij A-10W35. Doet jouw 9J dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:08
Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:50:
[...]

De Amber haalt in theorie 5,5 kW uit de lucht bij A-10W35. Doet jouw 9J dat ook?
9J doet bij -7 graden volgens het boekje
bij 35 graden 7.5kWh thermisch
bij 55 graden 7kWh thermisch.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Superbeagle schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:50:
[...]

't Ging me hier even over hoever dit model terug zou kunnen moduleren. Vindt dit een belangrijker gegeven in het zuinig kunnen stoken (zonder te pendelen).

Buiten -10 C komt maar weinig voor. Wel interessant om te weten hoeveel er dan overblijft, maar niet doorslaggevend.
Want een groot deel van het jaar is het 5-15 C en dan wil je zuinig stoken. Je wilt niet dat die gemiddeld duurder stookt om die paar keer bij -10 C wat over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Omebas schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:34:
[...]

Niet iedereen heeft de ramen dicht in de slaapvertrekken als het koud is. Ik zou altijd de buren hoogste prioriteit geven als het om geluid gaat.
Gewoon op een objectieve manier kijken, sommige mensen horen al geluiden als je gaat beginnen over warmtepompen 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
DutchWing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:07:
[...]

Gewoon op een objectieve manier kijken, sommige mensen horen al geluiden als je gaat beginnen over warmtepompen 8)7
Ik postte van de week ook. Als straks 1/2 Nederland vol staat met die dingen hoor je niemand meer. Mijn buren vonden 10 jaar geleden mijn zonnepanelen ook lelijk. Totdat hun energierekening lelijk werd. Toen lagen er ineens ook lelijke panelen bij de buren. Van mij mag de gasprijs skyhigh worden. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:42:
[...]

't Ging me hier even over hoever dit model terug zou kunnen moduleren. Vindt dit een belangrijker gegeven in het zuinig kunnen stoken (zonder te pendelen).

Buiten -10 C komt maar weinig voor. Wel interessant om te weten hoeveel er dan overblijft, maar niet doorslaggevend.
Want een groot deel van het jaar is het 5-15 C en dan wil je zuinig stoken. Je wilt niet dat die gemiddeld duurder stookt om die paar keer bij -10 C wat over te hebben.
Dat begrijp ik. Ik wil enkel mensen bewust maken dat de Amber 9,5 kW en de Pana 9J niet helemaal vergelijkbaar zijn bij lagere temperaturen.
De meeste warmteverliesberekeningen zijn bij -10 of -7 °C en dan wil je wel dat de wp voldoende vermogen levert voor die ene keer in 10 jaar dat het zo koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:37
dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:42:
[...]

Interessante insteek. Dus als het een keer een paar dagen hard vriest trek je een extra trui aan of zo?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:34:
[...]

Interessante insteek. Dus als het een keer een paar dagen hard vriest trek je een extra trui aan of zo?
het is niet zo dat bij -10 ineens de verwarming uitslaat en alle ramen en deuren openklappen.

einde der tijden momenten komen slechts enkele uren per jaar voor en dat word gewoon opgevangen door de massa van je huis. binnen merk je daar helemaal niks van. enigste wat je merkt is dat de machine door blijft stampen terwijl het buiten al wat warmer is geworden.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 14-04-2023 17:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
[...]

Bijvoorbeeld. Want niet elk huis heeft evenveel massa om een temperatuurdaling op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:47:
[...]

Nu nog wat specs. Met name minimale en maximale vermogen.
Staan op mijn website tab Itho

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:20:
[...]

Ik postte van de week ook. Als straks 1/2 Nederland vol staat met die dingen hoor je niemand meer. Mijn buren vonden 10 jaar geleden mijn zonnepanelen ook lelijk. Totdat hun energierekening lelijk werd. Toen lagen er ineens ook lelijke panelen bij de buren. Van mij mag de gasprijs skyhigh worden. 8)
Nounou , heb je al een offerte binnen dan ?
Met een installatiedatum voor dit jaar?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:56:
[...]

het is niet zo dat bij -10 ineens de verwarming uitslaat en alle ramen en deuren openklappen.
Dat niet maar mijn woonkamer verliest 's nachts zo 4 graden als ik niet bijstook. Stel ik heb bij -10 een WP van 11 kW nodig, maar die levert maar 5,5 kW. Dan kan ik die afkoeling maar 50% opvangen en daalt de temperatuur van 19 naar 17 graden. Op dag 2 van de ijstijd is dat dan al minder dan 15 graden. Nee dank je, ik dimensioneer mijn WP toch echt ook op maximaal vermogen op een koude winterdag.
einde der tijden momenten komen slechts enkele uren per jaar voor en dat word gewoon opgevangen door de massa van je huis. binnen merk je daar helemaal niks van. enigste wat je merkt is dat de machine door blijft stampen terwijl het buiten al wat warmer is geworden.
Spreek vooraf voor jezelf, niet iedereen heeft rondom Rc 6.0 en overal vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:18:
[...]

Dat niet maar mijn woonkamer verliest 's nachts zo 4 graden als ik niet bijstook. Stel ik heb bij -10 een WP van 11 kW nodig, maar die levert maar 5,5 kW. Dan kan ik die afkoeling maar 50% opvangen en daalt de temperatuur van 19 naar 17 graden. Op dag 2 van de ijstijd is dat dan al minder dan 15 graden. Nee dank je, ik dimensioneer mijn WP toch echt ook op minimaal vermogen op een koude winterdag.

[...]

Spreek vooraf voor jezelf, niet iedereen heeft rondom Rc 6.0 en overal vloerverwarming.
met een warmtepomp pas je ook vrijwel geen nachtverlaging toe dus je woonkamer blijft op temperatuur. dus die situatie komt simpelweg niet voor.

en isolatie heeft er niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:20:
[...]

met een warmtepomp pas je ook vrijwel geen nachtverlaging toe dus je woonkamer blijft op temperatuur. dus die situatie komt simpelweg niet voor.
Als je WP minder vermogen kan leveren dan nodig is om het warmteverlies te compenseren dan koelt je huis gewoon af hoor. Basis natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:21:
[...]

Als je WP minder vermogen kan leveren dan nodig is om het warmteverlies te compenseren dan koelt je huis gewoon af hoor. Basis natuurkunde.
het was afgelopen winter -11 bij vliegbasis twenthe... voor een uurtje....

aantal ijsdagen in nederland is een neergaande trend die inmiddels al ruim onder de 5 is. dus een volle dag daadwerkelijke aanhoudende vorst.

dus nee, het is totaal niet nodig om een veel te grote machine neer te zetten voor die paar uurtjes in het jaar dat je warmtepomp het op papier niet bij kan houden. hij heeft de rest van de dag om dat weer in te halen.
zo werkt het bij letterlijk tienduizenden woningen en grote panden zonder problemen.

hou je gewoon aan de koevlaas berekening en klaar ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:28:
[...]

Precies! Dus als je koevlaas berekening hoger uitkomt dan 5,5 is de Itho Amber niet een veilige keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:29:
[...]

Precies! Dus als je koevlaas berekening hoger uitkomt dan 5,5 is de Itho Amber niet een veilige keus.
er is nogal een verschil tussen een 5,5 en vervolgens aan komen waaien met een 11. dan sla je de plank gewoon mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
[...]

Ik heb een Google Nest thermostaat. Die onthoud de verwarmingscapaciteit van je CV en kijkt naar de verwachte temperatuur. Dan kan hij al ruim vooraf beginnen met stoken. Zou dit niet ook goed helpen bij de koudere dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:16:
[...]

Nounou , heb je al een offerte binnen dan ?
Met een installatiedatum voor dit jaar?
Bij mij is L/W vervanging voor L/L. Staat al drie jaar een unit in de tuin. Comfort kwestie en het rest beetje gas eruit is de reden voor L/W. Die 400m3 besparing ga ik niet meer merken. Installateur heb ik vorige week nog gebeld ivm andere plaatsing unit. Komt goed en haast heb ik na maanden (bijna 2 jaar) zoeken niet meer. Ik hoop dat de rente nog wat verder oploopt, dan kakt de vraag vanzelf in denk ik. Laat de inflatie zijn werk maar doen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

aantal ijsdagen in nederland is een neergaande trend die inmiddels al ruim onder de 5 is. dus een volle dag daadwerkelijke aanhoudende vorst.

dus nee, het is totaal niet nodig om een veel te grote machine neer te zetten voor die paar uurtjes in het jaar dat je warmtepomp het op papier niet bij kan houden. hij heeft de rest van de dag om dat weer in te halen.
zo werkt het bij letterlijk tienduizenden woningen en grote panden zonder problemen.

Cop1 2000W kacheltje van de Gamma van 2 tientjes doet dan wonderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:38:
[...]

Cop1 2000W kacheltje van de Gamma van 2 tientjes doet dan wonderen.
er zit al een COP1 element van 3000W in de warmtepomp.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:30:
[...]

er is nogal een verschil tussen een 5,5 en vervolgens aan komen waaien met een 11. dan sla je de plank gewoon mis.
De Itho Amber "9,5 kW" levert als je het echt nodig hebt nog maar 5,5 kW. De "12 kW" versie 7,3 kW. Daar ging het hier over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:39:
[...]

er zit al een COP1 element van 3000W in de warmtepomp.... O-)
Ik bedoel als je dan al wat vermogen tekort komt. In het huidige klimaat ben ik wel blij met koelen. Verwarmen bij vorst komt bijna niet meer voor helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 14-04-2023 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:29:
[...]

Ik heb heel wat te kleine 5J's afgeleverd hier zelfs aan klanten die een 9J hadden besteld door betere leverbaarheid. Ook die hebben het nooit te koud gehad en dat bleek toch probleemloos te gaan zelfs bij lagere temperaturen dan de berekening door 24/7 de hut op temperatuur te houden. Een nachtje -10 doet daar weinig aan af zeker niet met vloerverwarming als buffer. Ook heeft de Itho standaard nog een 3 kw backup voor dat ene enkele moment per jaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Carboy54 De backup heater kan inderaad een uitkomst zijn. Mag je dan de vermogens bij elkaar optellen? Dus produceert de 9,5 kW versie dan 5,5 + 3 = 8,5 kW bij A-10W35 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RichieB schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:47:
@Carboy54 De backup heater kan inderaad een uitkomst zijn. Mag je dan de vermogens bij elkaar optellen? Dus produceert de 9,5 kW versie dan 5,5 + 3 = 8,5 kW bij A-10W35 ?
ja, de heater kan je erbij optellen. dat heet ook bivalent stoken. de meeste warmtepompen met een element hebben die optie en/of hebben een aparte uitgang om bijvoorbeeld een CV ketel of zelfs een 2e warmtepomp tbij te schakelen als hulp.

maar nogmaals, kijk niet naar dat ene uurtje dat het -10 is. kijk naar het gemiddelde van de dag. en dat gemiddelde is in nederland nooit -10.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 14-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:49:
[...]

ja, de heater kan je erbij optellen. dat heet ook bivalent stoken. de meeste warmtepompen met een element hebben die optie en/of hebben een aparte uitgang om bijvoorbeeld een CV ketel of zelfs een 2e warmtepomp tbij te schakelen als hulp.

maar nogmaals, kijk niet naar dat ene uurtje dat het -10 is. kijk naar het gemiddelde van de dag. en dat gemiddelde is in nederland nooit -10.
Voor € 3.000 meer heb je straks een Panasonic L serie 9 Kw met R290 die ook maar iets beter presteert bij -7. maar dan moet het hele winters onder de -10 blijven wil je dat verschil met het 3 Kw element compenseren. De meeste warmtepompen geven deze cijfers bij -7 en niet -10. Bovendien zijn deze cijfers nog niet officieel. De afronding volgt bij de eerste afleveringen in april/mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:56:
[...]

Voor € 3.000 meer heb je straks een Panasonic L serie 9 Kw met R290 die ook maar iets beter presteert bij -7. maar dan moet het hele winters onder de -10 blijven wil je dat verschil met het 3 Kw element compenseren. De meeste warmtepompen geven deze cijfers bij -7 en niet -10. Bovendien zijn deze cijfers nog niet officieel. De afronding volgt bij de eerste afleveringen in april/mei.
ik hoorde van een klein vogeltje dat je ook voor weinig een J nog kan krijgen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Hij werkt uiteraard nog wel, maar misschien lastig om het 21 C te houden.

Maar A) vinden we dat niet zo erg dat het dan b.v. 19 C is (WAF ook), B) er is een andere warmtebron voor erbij (hier heeft vorige eigenaar ook nog een Fujitsu Airco aangelegd) en C) kan de standby heater van de WP ook nog aan.

En wat @flippy ook stelde: het huis koelt door de massa slechts langzaam af. Momenteel merk ik in de woonkamer 1 graad afname als ik de WP om 23:00 uitzet (doe ik soms).

[ Voor 14% gewijzigd door dof op 14-04-2023 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier kreeg iemand in de straat een hybride 10kW geadviseerd terwijl ik het deze winter gewoon warm kon houden met all-electric 7kW (en ons huis heeft waarschijnlijk meer warmteverlies).
Installateurs 8)7 8)7

Van de winter dacht ik zelfs even dat 5kW ook nog kon volstaan.

Tot we de periode hadden met wat vorst en mist. -5 en helder weer was namelijk niet zo'n issue. Maar rond het vriespunt en mist, dat kost gewoon veel efficiëntie en veel defrotst, en dat is niet iets wat je in een getal kunt uitdrukken in een specs sheet. Tegen de tijd dat je unit weer lekker bezig is zit hij weer dichtgevroren, en als je dan ook een SWW of zelfs Legionella run moet doen koelt je kamer aardig af.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 14-04-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:06:
[...]

ik hoorde van een klein vogeltje dat je ook voor weinig een J nog kan krijgen... :+
Die vervuilende R32 dingen worden momenteel bij opbod aangeboden vanuit Polen. Daar hebben ze door hoe gretig wij hier zijn 😁 door de hoge subsidies en stoken ze daar gewoon door met bruinkool.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 14-04-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:37:
[...]

Bij mij is L/W vervanging voor L/L. Staat al drie jaar een unit in de tuin. Comfort kwestie en het rest beetje gas eruit is de reden voor L/W. Die 400m3 besparing ga ik niet meer merken. Installateur heb ik vorige week nog gebeld ivm andere plaatsing unit. Komt goed en haast heb ik na maanden (bijna 2 jaar) zoeken niet meer. Ik hoop dat de rente nog wat verder oploopt, dan kakt de vraag vanzelf in denk ik. Laat de inflatie zijn werk maar doen. >:)
Ja je komt vanzelf op een punt dat je er in berust.
;)
Pas nog voor 1 bedankt die vroeg 10 K voor het plaatsen van een Remeha Mercuria 8 KW.
Veel verder ging de omschrijving niet in de offerte.
8)7

Climasense wacht ik al weer ruim 3 wkn na een gesprek op de offerte.
:?

Nu heeft zoonlief sinds kort zijn f-gassen certificaat.
Wordt ik het echt beu zeg ik Houdoe en gaan we zelf maar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:49:
[...]

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:51:
[...]

;)
Pas nog voor 1 bedankt die vroeg 10 K voor het plaatsen van een Remeha Mercuria 8 KW.
8)7

Die zoon kan het dan zeker doen met desnoods 1 hand in zijn zak. Het is geen rocket science hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:51:
[...]

;)
8)7

Climasense is ondertussen :X 8)7 Ik zit al 2 maanden op een offerte te wachten en na 2 maanden mailen/bellen over een tikkend geluid in mijn L/L nog geen oplossing. Vroeger in L/L was het DE club waar mensen bestelde maar ik geef het op met hen. Ben nu nog in de race voor een Vaillant.

Je zoon heeft anders hier opdracht 2 te pakken. Graag. ;) Ik woon ook in Houdoe land. :+

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 14-04-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:53:
[...]

Die zoon kan het dan zeker doen met desnoods 1 hand in zijn zak. Het is geen rocket science hoor.
Of ik ga weer nadenken over een monoblock
Was daar vanaf gestapt i.v.m mogelijk bevriezingsgevaar bij spanningsuitval met een wellicht overbelast netwerk in de toekomst.
Maar als ik zo lees over de itho Amber is dat next level met dat nieuwe koelmiddel.
Staat mij ook wel aan.
Komt toch pal voor de achtergevel , met aan de andere kant aansluiten op de vv verdeler, dat ding is nog een uitdaging met zijn pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:10:
[...]

Of ik ga weer nadenken over een monoblock
Was daar vanaf gestapt i.v.m mogelijk bevriezingsgevaar bij spanningsuitval met een wellicht overbelast netwerk in de toekomst.
Maar als ik zo lees over de itho Amber is dat next level met dat nieuwe koelmiddel.
Staat mij ook wel aan.
Komt toch pal voor de achtergevel , met aan de andere kant aansluiten op de vv verdeler, dat ding is nog een uitdaging met zijn pomp.
Angst voor vorst? De Itho heeft bodem en leiding verwarmings linten standaard. Stroom angst ?monteer dan caleffi vorst beveiligers erbij. Kan je altijd goed slapen wat er ook gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:06:
[...]

Dat vogeltje blijft er steeds maar meer bij ons afleveren, iemand nog interesse (7J/9J)? :+ Anders gaan ze mp op ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:24:
Dat vogeltje blijft er steeds maar meer bij ons afleveren, iemand nog interesse (7J/9J)? :+ Anders gaan ze mp op ;)
Wellicht iets voor @MotorBeast ?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:49:
[...]

Die vervuilende R32 dingen worden momenteel bij opbod aangeboden vanuit Polen.
Deze zin kan ik even niet plaatsen.
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:46:
[...]

Deze zin kan ik even niet plaatsen.
Wat bedoel je daarmee?
Je moet het dan wel in de context zien van het hele verhaal incl. smiley 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:18:
[...]

Angst voor vorst? De Itho heeft bodem en leiding verwarmings linten standaard. Stroom angst ?monteer dan caleffi vorst beveiligers erbij. Kan je altijd goed slapen wat er ook gebeurd
UPS'je voor de lintverwarming is wel genoeg. zo doen we het ook vaak bij grote systemen. UPS voor die 2 meter kost 100 euro of zo en houd het rustig een dag vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:56:
[...]

UPS'je voor de lintverwarming is wel genoeg. zo doen we het ook vaak bij grote systemen. UPS voor die 2 meter kost 100 euro of zo en houd het rustig een dag vol.
Ook goed idee en voordeliger 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:56:
[...]

Dit is een heel goed idee, goede tip. @flippy zie je ook wel eens een UPS met een waterpompje of is dat niet zo gebruikelijk, dat was mijn eerste ingeving... Maarja moet je weer terugslag kleppen hebben etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:10:
[...]

Dit is een heel goed idee, goede tip. @flippy zie je ook wel eens een UPS met een waterpompje of is dat niet zo gebruikelijk, dat was mijn eerste ingeving... Maarja moet je weer terugslag kleppen hebben etc.
Nee, lintverwarming is goedkoper en geen inbreuk op je watersysteem. Gewoon lint aan onderkant leiding vasttapen en dan isolatie erover en om de waterdelen van de WP wikkelen. Die delen niet isoleren wat in de kast zit. Bonuspunten als je het in 1 stuk doet.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 14-04-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Lollercopter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:10:
[...]

Mijn idee is de WP gewoon op mijn batterijsysteem met EPS functie aan te sluiten en de WP gewoon uit te laten. Hij gaat zelf de circulatiepomp laten lopen als 't te koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:20:
[...]

Mijn idee is de WP gewoon op mijn batterijsysteem met EPS functie aan te sluiten en de WP gewoon uit te laten. Hij gaat zelf de circulatiepomp laten lopen als 't te koud wordt.
Iets ander prijskaartje....

Wel de CN4 op je omvormer aansluiten zodat hij stopt met verwarmen op de accu.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 14-04-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:23:
[...]

Iets ander prijskaartje....

Wel de CN4 op je omvormer aansluiten zodat hij stopt met verwarmen op de accu.
Maar vraagt zo'n warmtelint zo veel minder vermogen dan de circulatiepomp?

ik zal idd ff nadenken over voorkomen dat de WP ongewenst aangaat. Ik denk dat ik 't met was software ga oplossing. Als er nog 10 kWh in de batterij zit kan de WP ook nog wel ff op een laag pitje aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:30:
[...]

Maar vraagt zo'n warmtelint zo veel minder vermogen dan de circulatiepomp?

ik zal idd ff nadenken over voorkomen dat de WP ongewenst aangaat. Ik denk dat ik 't met was software ga oplossing. Als er nog 10 kWh in de batterij zit kan de WP ook nog wel ff op een laag pitje aan :).
Pompsysteem is veel duurder en onslachtiger. Lintverwarming gaat vrijwel nooit its mis mee.

12v linten zijn helemaal handig. Die knoop je sirect aan een oude autoaccu met een domme lader eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
[...]

In midden Nederland (de Bilt) is de gemiddelde dagtemperatuur de laatste 5 jaar niet meer onder de -6 graden gekomen. In de laatste laatste top 10 winter van de afgelopen 100 jaar (1996) was de gemiddelde dagtemperatuur op z'n laagst -8. Voor mij - in de stad Utrecht waar de temperatuur sowieso nog wat hoger is - was dit ook een laatste overweging om voor een L/W WP te gaan ipv een bodemwarmtepomp.
Zeker als je huis goed geïsoleerd is en vnl overdag verwarmd (dus nachtverlaging toepast 8) dan ligt de gemiddelde brontemperatuur voor een L/W WP al snel hoger dan die voor een bodemwarmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:15:
[...]

Hij werkt uiteraard nog wel, maar misschien lastig om het 21 C te houden.

Maar A) vinden we dat niet zo erg dat het dan b.v. 19 C is (WAF ook), B) er is een andere warmtebron voor erbij (hier heeft vorige eigenaar ook nog een Fujitsu Airco aangelegd) en C) kan de standby heater van de WP ook nog aan.

En wat @flippy ook stelde: het huis koelt door de massa slechts langzaam af. Momenteel merk ik in de woonkamer 1 graad afname als ik de WP om 23:00 uitzet (doe ik soms) en 's morgens kijk.
Gemiddelde temperatuur per dag (groene lijn) in 2022. Dus als je ervan uitgaat dat de massa van je huis de temperatuur wel een dag vasthoudt, lijkt me de onder 0 C situatie niet iets om veel rekening mee te houden.
Dan zijn noodoplossingen (de veel aanwezige 3kW WP heater even een tijdje aan of snel even straalkacheltje kopen :+ ) heel plausibel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9lJzKmq3exDKNjM46OBiu4OMB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLjq33a5aNdNb4kHBXVVlQ8U.png?f=fotoalbum_large

En percentage dagen per jaar met een maximumtemperatuur van minder dan ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RblsVlCL1Z3xlPT3_ClG9xcSEHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txQikH5iAEAtQp5VA6F3qQxz.png?f=fotoalbum_large

De elfstedentocht hebben we ook al jaaaren niet meer gehad. Ik zou het best leuk vinden 14 dagen vriezen, maar of dat er nog van gaat komen?

(Bron https://magazines.rijksov...2/opwarming-van-nederland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:56:
[...]

Gemiddelde temperatuur per dag (groene lijn) in 2022. Dus als je ervan uitgaat dat de massa van je huis de temperatuur wel een dag vasthoudt, lijkt me de onder 0 C situatie niet iets om veel rekening mee te houden.
Dan zijn noodoplossingen (de veel aanwezige 3kW WP heater even een tijdje aan of snel even straalkacheltje kopen :+ ) heel plausibel.

[Afbeelding]

En percentage dagen per jaar met een maximumtemperatuur van minder dan ...

[Afbeelding]

De elfstedentocht hebben we ook al jaaaren niet meer gehad. Ik zou het best leuk vinden 14 dagen vriezen, maar of dat er nog van gaat komen?

(Bron https://magazines.rijksov...2/opwarming-van-nederland)
https://www.knmi.nl/over-...elijk-sneller-dan-gedacht

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Heel Friesland verplicht een water/water WP met 't oppervlaktewater als bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
blb4 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:08:
[...]

Heel Friesland verplicht een water/water WP met 't oppervlaktewater als bron.
Dat wordt een lange pijp naar het dichtbijzijnde elfsteden water dan...
Nee bedankt ik doe wel lucht/water...

Nog een leuke zaak gekregen vandaag.
300m2 vloerverwarming beneden in 15 cm beton.
300m2 vloerverwarming boven waarschijnlijk wordt dat droogbouw.
Muren, dak en onder het beton 15cm pir.

Wat voor warmtepomp moet erin...
Dus ik heb weer wat huiswerk.
Aantal groepen en meters
Totale vermogen en flow nodig
Zone regeling eventueel
Warmteverlies schatten
Ventilatie moet nog dus dat zou wtw moeten worden
Etc
Etc

Eerst maar wat biertjes het is per slot van rekening eindelijk weekend na 12 dagen arbeid. :9B

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:30
@Ronald.42 Hoever zit dit nog van passief af. Denk dat je meer aan koelen moet gaan denken, dan verwarmen. En die zoneregeling kan je door de massa volgens mij niks meer mee. Het is wel weer groot dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Carboy54 Wat zijn wat jouw betreft de voordelen van de Amber t.o.v. de Panasonic J behalve de kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:21:
@Carboy54 Wat zijn wat jouw betreft de voordelen van de Amber t.o.v. de Panasonic J behalve de kleur?
Ik heb dat geprobeerd in kaart te brengen door een vergelijking:

( onder voorbehoud wijzigingen )

Overeenkomsten met de Panasonic:

Geen hydraulische binnen unit
Aan te sluiten onder voorwaarden zonder buffer
Aansluitingen over 2 fases verdeeld 2x16Ah
Goed modulerend minimum vermogen
Dynamische waterpomp
Zelfde prijs en vermogensrange
Externe thermostaat mogelijk

Voor:

Nederlandse betrouwbare partner met groot netwerk
R290 toekomstgericht ook voor HTV / Radiatoren geschikt tot 70 graden
Fraai modern uiterlijk met strakke luxe afwerking kast.
Snel leverbaar vanaf deze zomer
Digitale controller op Windows gebaseerd in de binnen unit met zeer veel mogelijkheden
Dynamische stooklijn verstelling met 5 verschillende temperatuur zones via ruimtesensor
Ruimtesensor standaard meegeleverd met 20 mtr. kabel.
6.5, 9.5 en 12 Kw versies met 3 Kw backup
Zeer stil ( zie You Tube filmpje )
GWP van slechts 3 dus milieuvriendelijk en toekomstbestendig
Grote condensor tot 12 Kw
Intern verwarmingslint voor bodem en 1 meter aan en afvoerleiding standaard
Geen F-gassen certificering nodig
Door 70 graden watertemperatuur kan de legionella run voor de sww zonder backup worden bereikt.
2 jaar volledige garantie en 5 jaar op onderdelen na registratie.
Mod Bus communicatiepoort
2e zone aansturing standaard
Energy ready aansluiting voor bijvoorbeeld zonnepanelen ( ER )
Landelijke in bedrijf stelling door ons mogelijk
Nieuwe vierkante indirecte boilers met warmtewisselaar i.p.v. spiraal zonder gelaagdheid en daardoor ook
horizontaal te plaatsen.

Na:

Nog geen communicatie en monitoring op afstand mogelijk ( in ontwikkeling )
Iets duurder dan de huidige R32 Panasonic J series maar ook completer zonder extra print
Nog niet alle gegevens zijn vrij gegeven op dit moment. De ontwerp en installatie cursussen voor ons
komen in mei
Geen 14 en 16 Kw
Geen ingebouwd expansievat

Enkele opnames welke door mij zijn opgenomen op YouTube:

Binnenunit instellingen: YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid Amber buiten: YouTube: Geluid amber

Geluid tijdens productie sww: YouTube: Geluid Amber 2

Laat ik duidelijk zijn ik blijf Panasonic fan maar een deel van mijn klanten vroegen door alle problemen en onduidelijkheden om een snelle oplossing en is als tweede merk Itho toegevoegd.

Binnenkort maak ik nog een apart topic voor de Itho Amber op tweakers met volledige info.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 15-04-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 15:06
zijn schommelingen van 15graden in het koelmiddel circuit normaal tijdens gelijkblijvend vermogen?
Zijn die golven van zo'n 45min een normaal cyclus, of klopt er iets niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKxjdhlKyPInLKo15q2MNYDaT8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuGXZa7ZVIf809cBtc43ywjb.png?f=fotoalbum_large

En op het typeplaatje buitenunit (split) is niets ingevuld, of/hoeveel koelmiddel is bijgevuld, Is dat invullen nou optioneel? (Op een stikker over R410A staat: "Please fill in the blanks, when a product is installed")

edit: plaatje nu met temp aanduiding, retour en current flow(=aanvoer).

[ Voor 28% gewijzigd door hackbard op 15-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hackbard schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:37:
zijn schommelingen van 15graden in het koelmiddel circuit normaal tijdens gelijkblijvend vermogen?
Zijn die golven van zo'n 45min een normaal cyclus, of klopt er iets niet?
[Afbeelding]

En op het typeplaatje buitenunit (split) is niets ingevuld, of/hoeveel koelmiddel is bijgevuld, Is dat invullen nou optioneel? (Op een stikker over R410A staat: "Please fill in the blanks, when a product is installed")
wat voor systeem heb je waterzijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:41:
[...]

wat voor systeem heb je waterzijdig?
radiatoren, als je dat bedoeldt. En een 20l buffertje in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hackbard schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:43:
[...]

radiatoren, als je dat bedoeldt. En een 20l buffertje in de retour.
staan die altijd open of heb je thermostaatkranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:43:
[...]

staan die altijd open of heb je thermostaatkranen?
de meeste hebben oude thermostaat kranen. Ik dacht dat die voldoende open staan, in de retour zijn geen schommelingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Carboy54 Wat ik als echte grote voordelen zie:

- LR op de compressor
- Daadwerkelijk integratie van een ruimte sensor zonder externe thermostaat (zo lees ik het tenminste).

En afhankelijk van je situatie de zones.

Voor de rest ben ik wel nieuwsgierig naar de daadwerkelijke cijfers achter de marketing wanneer die er zijn. En dan met name het geluid en het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hackbard schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:47:
[...]

de meeste hebben oude thermostaat kranen. Ik dacht dat die voldoende open staan, in de retour zijn geen schommelingen te zien.
haal die dingen er maar eens af en zet de radiatoren vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:46:
[...]

In midden Nederland (de Bilt) is de gemiddelde dagtemperatuur de laatste 5 jaar niet meer onder de -6 graden gekomen. In de laatste laatste top 10 winter van de afgelopen 100 jaar (1996) was de gemiddelde dagtemperatuur op z'n laagst -8. Voor mij - in de stad Utrecht waar de temperatuur sowieso nog wat hoger is - was dit ook een laatste overweging om voor een L/W WP te gaan ipv een bodemwarmtepomp.
Kijk je iets verder terug, maar nog steeds redelijk recent, dan was de gemiddelde dagtemperatuur in De Bilt op 4 februari 2012 slechts -12,1 graden (en de dagen ervoor en erna zaten rond de -8). Weekgemiddelde lag toen 2 weken achter elkaar rond de -6.

Leuk als je naar maand-gemiddeldes kijkt, maar als je een koud weekje of paar koude dagen hebt dan vind ik dat er hier op dit forum wel heel makkelijk gezegd wordt "dan is het toch een dagje wat minder warm in huis...". En het ene huis is het andere niet. Hoe meer massa, hoe minder dit een probleem is, maar er zijn genoeg huizen waar de massa beperkt is en het met een paar uur niet of weinig verwarmen merkbaar afkoelt.

Zorg gewoon dat je je systeem dimensioneert dat het met -10 comfortabel warm blijft in huis, zou mijn advies zijn.
Je wil toch ook niet aan je vrienden/familie waarbij je zo enthousiast hebt lopen opscheppen dat je warmtepomp zo comfortabel en zuinig is gaan uitleggen dat je als het écht koud wordt er toch maar een ventilatorkacheltje naast gezet hebt :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
flippy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
[...]

haal die dingen er maar eens af en zet de radiatoren vast.
ik zet wel eens de kranen helemaal open, met volgens hetzelfde gedrag. Als er een effect was door open en dicht gaande thermostaatkranen, zou dat toch te zien zijn in de retour temperatuur? Ik zet die zo even erbij op het plaatje boven. De retour temp is precies gelijk aan de onderkant van de condenser output linie, en gaat zo'n 0,3graden op en neer als gevolg van een 2 graden schommelende aanvoer temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
@Carboy54 Wat ik als echte grote voordelen zie:

- LR op de compressor
- Daadwerkelijk integratie van een ruimte sensor zonder externe thermostaat (zo lees ik het tenminste).

En afhankelijk van je situatie de zones.

Voor de rest ben ik wel nieuwsgierig naar de daadwerkelijke cijfers achter de marketing wanneer die er zijn. En dan met name het geluid en het minimale vermogen.
Die voorlopige cijfers staan op mijn site. Een extra externe thermostaat is ook mogelijk met max 1-3 schakelingen per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Carboy54 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:58:
[...]

Die voorlopige cijfers staan op mijn site.
Dat had ik gezien, daarom noem ik ook dat ik in verwachting ben van de daadwerkelijke cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:59:
[...]

Dat had ik gezien, daarom noem ik ook dat ik in verwachting ben van de daadwerkelijke cijfers.
Als die in mei bekend zijn plaats ik het in de nieuwe topic Itho Amber welke ik binnenkort zal opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
dof schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:21:
[...]

Vooralsnog ligt het minimale verbruik wat hoger. De amber 6,7 bij mij tikt de 500 watt wel aan maar het varieert tussen 530watt 36hz en 660watt 43hz. Laagste compressor frequentie is 36hz en maximaal een uur lang.

Kan best zijn dat dit nog wat getweakt wordt. Ze zijn druk bezig met puntjes op de i zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:20:
[...]

Vooralsnog ligt het minimale verbruik wat hoger. De amber 6,7 bij mij tikt de 500 watt wel aan maar het varieert tussen 530watt 36hz en 660watt 43hz. Laagste compressor frequentie is 36hz en maximaal een uur lang.

Kan best zijn dat dit nog wat getweakt wordt. Ze zijn druk bezig met puntjes op de i zetten.
Klopt de updates zijn in voorbereiding. Let wel R290 gedraagt zich ook anders dan R32. @flippy schreef hierover onlangs een opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Omebas schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:20:
[...]

Ok, toch ietwat hoger dan Pana. De 9j geeft 400W aan in z'n controller, maar op S0 kWh meter rond de 500 W. En compressor frequentie is dan ook wat hoger want de 9j draait soms een dag op 19 Hz.
Maar komt in de buurt, en ook benieuwd hoe dat zich verhoudt tot de 9kW en 12 kW modellen.

't Is even interessant hoe zo'n nieuwe lijn van propaan WP's qua real life specs naar voren komt ('k heb nog niet naar andere propaaan WP's gekeken).

Maar best een mooi ding overigens, spreekt me wel aan. Hoop dat ze nog wat kunnen verbeteren, we wachten af :) .

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 15-04-2023 10:32 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)