Plaatsing warmtepomp voortuin (lijkt vergunningplichtig)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42
Hi. Had ik bedacht de net geleverde (split)warmtepomp in de voortuin te plaatsen. Blijkt dat de Panasonic 130cm hoog is, en daarmee boven de vergunningsvrije hoogte. Blijkbaar zijn warmtepompen bouwwerken en dus vergunningplichtig in de voortuin, want vóór de voorgevelrooilijn.

Ons huis is aan een drukke straat, dus ik zou erg graag die pomp in de voortuin zetten. Ik heb de gemeente gevraagd of ik de warmtepomp mag ingraven, zo ongeveer 30cm naar beneden om op de 1 meter boven het gemiddelde maaiveld uit te komen. Onze welstand en bestemmingsplan geeft geen informatie en de voorbeelden zijn veelal de schuren en aanbouwen.

Willen jullie meedenken met andere opties of hebben jullie ervaring hiermee? Ik heb naast het huis een carport, maar dan blaast hij aardig naar de buren (circa 250cm tot perceelgrens). Is wel weer mooi beschut.
Een andere optie kan zijn verder in de tuin, maar dan kijk ik uit op zo'n lelijk ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0N6oUpR0C8_WqVopgikAp3xzA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vz3LtEHD1mUopETxYVNwvTea.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Ik zou geen vergunning aanvragen voor een Panasonic, want grote kans dat je dan ook moet aantonen dat de geluidsdruk op de erfgrens onder de 40 dB snachts en 45 dB overdag blijft.
En dat gaat echt niet lukken met een Panasonic met een geluidsvermogen van 65 tot 69 dB op 2.5 m van de erfgrens (Panasonic is op papier het luidste merk, zolang het niet vriest valt het in de praktijk wel mee)

Ingraven kan ook niet want dan sneeuwt hij in. Ik plaats ze vaam zelfs 20 cm boven de grond zodat het ook werkt in de meeste sneeuwduinen.

Je kunt denk ik het beste gewoon je plan uitvoeren, vrijwel altijd gaat het goed. En als je toch trammelant krijgt de media opzoeken oid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Misschien een paar struiken er omheen zetten. Lelijk valt over te twisten, men zet al decennialang auto's in de meest opzichtige kleuren in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42
Voor geluidsdruk ben ik niet zo bang. We zitten aan een drukke weg (gescheiden fietspad dus de snelheid is vaak hoog) met circa 10k auto's per dag.
Ben alleen bang dat ik de gemeente al heb gevraagd 👀 moderne problemen 😉

En ik wilde er inderdaad een groene haag omheen zetten, al was het voor mijzelf!