Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:48:
[...]

Yup. Makkelijk. 45m zal je niet eens merken met zon leiding.
Er zit nu al isolatie omheen (want zo is de buis nu eenmaal gemaakt)
Maar denk je dat ik hem nog extra moet isoleren?

Met bijvoorbeeld Armacell Tubolit DG B1 leidingisolatie 110 mm inwendig x 13 mm isolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan
Een beetje grondleiding heeft op warmtepomptemperaturen voor SWW zo'n 10 W/m verlies.
Maar het hangt van een hoop factoren af, meer details op https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf bladzijde 42 (=pagina 22 in de PDF).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:58:
@Rzaan
Een beetje grondleiding heeft op warmtepomptemperaturen voor SWW zo'n 10 W/m verlies.
Maar het hangt van een hoop factoren af, meer details op https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf bladzijde 42 (=pagina 22 in de PDF).
Maar ik ga hem niet gebruiken voor SWW. Alleen voor VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan dan zijn de verliezen natuurlijk lager. Welke informatie mis je verder nog?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Vraagje. :)

Volgende week wordt waarschijnlijk de WP geïnstalleerd in onze nieuwbouw woning.
Nu moet die WP ook het opstook protocol uitvoeren - er ligt dus nog geen afwerkingsvloer.

De boiler wordt dan ook geplaatst - maar dat is weer een issue qua leggen van de vloer want daar kom ik niet meer zomaar onder natuurlijk.

Hoe hebben anderen dit opgelost of mogelijk idee voor soort plaat die ik in de WP nis kan plaatsen waar het op komt te staan? Moet dan aardig wat druk/gewicht kunnen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 12-04-2023 13:16 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:02:
@Rzaan dan zijn de verliezen natuurlijk lager. Welke informatie mis je verder nog?
Lengte weet ik.
Geschikte buis weet ik nu ook.
Vraag is of ik deze buis (Buitendiameter isolatie 110) nog extra zou moeten isoleren.
Lijkt me van niet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat het verschil in kosten tussen 20 meter leiding met Armaflex isoleren of 20 meter kant-en-klaar geisolleerd nihil is.
Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat aard.

Maar nu weet ik nog steeds hoe lang de leidingen mogen zijn bij een Monobloc.
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.

Ook niet in dit document van Panasonic volgens mij
Uit datzelfde document op blz 63-65 bij mono:
The pipes from the compact unit to the building are heat distribution pipes directly exposed to outside air. These pipes must be insulated to a minimum of the TIMSA Guidance to the Building Regulations, however with 40mm thickness and a thermal conductivity of 0.035W/(m.K.)
Er gelden dus inderdaad slechts eisen voor de isolatie en niet voor de maximale leidinglengte. Want voor splits staat er iets eerder op blz. 61:
The maximum length of the refrigerant piping between hydromodule and outdoor device depending on model is 30 or 40m (see Technical Data). This value may not be exceeded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Proton_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:24:
@Rzaan er is geen fundamentele limiet.
Het wordt begrensd door welke verliezen je wil accepteren en hoeveel je bereid bent om uit te geven om die verliezen te beperken.
vergeet ook de kostenloze sleuf graverij niet, 40x0,5x0,3m = 6m3 x 2 (in/out) =12M3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:15:
[...]

vergeet ook de kostenloze sleuf graverij niet, 40x0,5x0,3m = 6m3 x 2 (in/out) =12M3
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-3000-9.jpg-1200x600-678a3ebc88.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Superbeagle schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:12:
Er gelden dus inderdaad slechts eisen voor de isolatie en niet voor de maximale leidinglengte. Want voor splits staat er iets eerder op blz. 61:
De Terrendis buis voldoet daar op een mm na aan.
Dus dat ik ok.
Nog even kijken of extra isolatie en de kosten daarvan, opwegen tegen de stroombesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Met een foto kun je niet graven en huren is vast niet kosteloos. De aarde terug plaatsen kan dit ding ook niet. Extra leiding doet het beter in de vloer.
Zou de lengte terdege overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:52:
Ook dan scheelt het iets en is naisoleren met Armaflex kostentechnisch interessanter volgens @Andrehj hier.
Daar heb ik het enkel over een nageïsoleerde koelmiddelleiding. Over (na)isoleren van waterleidingen of Terrendis leidingen heb ik in die post niks geschreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:07:
Vraagje. :)

Volgende week wordt waarschijnlijk de WP geïnstalleerd in onze nieuwbouw woning.
Nu moet die WP ook het opstook protocol uitvoeren - er ligt dus nog geen afwerkingsvloer.

De boiler wordt dan ook geplaatst - maar dat is weer een issue qua leggen van de vloer want daar kom ik niet meer zomaar onder natuurlijk.

Hoe hebben anderen dit opgelost of mogelijk idee voor soort plaat die ik in de WP nis kan plaatsen waar het op komt te staan? Moet dan aardig wat druk/gewicht kunnen hebben.
Zie Andrehj in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
(Waarom stel je nou dezelfde vraag in twee topics?) :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:34:
[...]

Met een foto kun je niet graven en huren is vast niet kosteloos. De aarde terug plaatsen kan dit ding ook niet. Extra leiding doet het beter in de vloer.
Zou de lengte terdege overwegen
Dat ding huur je inderdaad voor € 120 per dag.
Is beter dan graven.
Dichtgooien is een stuk makkelijker.
Ik moet sowieso een geul maken voor internet, camerabewaking en toekomstige EV-laadpaal achter in de tuin.

Waarom extra leiding het beter doet in de vloer, is me onduidelijk.
Daar moet ik hem ook isoleren.
Bovendien wil ik mijn buitenunit dusdanig plaatsen dat hij geen overlast voor buren veroorzaakt en zo min mogelijk in het zicht staat.
Dan is achter de garage (die achter in de tuin staat) een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Heb ik in het andere erbij gezet - de Vaillant boiler heeft een mantel die volledig doorloopt tot op de grond. In tegenstelling tot andere boilers. Dus dacht ik het specifieke Vaillant topic mogelijk andere specifiekere oplossingen te vinden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:39:
[...]

Daar heb ik het enkel over een nageïsoleerde koelmiddelleiding. Over (na)isoleren van waterleidingen of Terrendis leidingen heb ik in die post niks geschreven.
Denk jij dat ik zo'n Terrendis-buis nog extra zou moeten isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:04:
Denk jij dat ik zo'n Terrendis-buis nog extra zou moeten isoleren?
Geen idee. Nooit aan gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:39:
[...]

Heb het aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:03:
Waarom extra leiding het beter doet in de vloer, is me onduidelijk.
Daar moet ik hem ook isoleren.
Een leiding door een vloer van monoblock WP naar een verdeler hoef je niet te isoleren, omdat dat water toch dezelfde temperatuur heeft als het water wat je vanaf die verdeler toch al door de vloer laat lopen.
Die leiding isoleren slaat dus nergens op.
Voorwaarde is uiteraard wel dat je de WP niet voor SWW gaat gebruiken, want dan is compleet isoleren wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:53
We zitten al twee jaar in onze woning met een Alpha Innotec warmtepomp, gisteren heb ik van de installateur een brief gekregen met daarin een optie tot een onderhoudscontract. Belangrijkste kenmerk lijkt dat de voorrij- en arbeidskosten niet worden doorberekend met zo'n contract. Hoe storingsgevoelig is zo'n systeem? In de afgelopen twee jaar heb ik geen storing of vastloper gezien.
Ze rekenen 14 euro p/m, hier zit een beginonderhoud en een onderhoud over twee jaar in. Enig idee aan welk bedrag ik moet denken als ik gewoon iemand anders laat komen als ik eens een storing heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:11:
[...]

Een leiding door een vloer van monoblock WP naar een verdeler hoef je niet te isoleren, omdat dat water toch dezelfde temperatuur heeft als het water wat je vanaf die verdeler toch al door de vloer laat lopen.
Die leiding isoleren slaat dus nergens op.
Voorwaarde is uiteraard wel dat je de WP niet voor SWW gaat gebruiken, want dan is compleet isoleren wel een must.
Ik kan de WP ook op de hoek van het huis zetten, aan de straatzijde.
Maar dat vind ik minder mooi.
Bovendien heb ik dan wellicht kans dat er ooit iemand van de welstandscommissie aan komt bellen.

Achter in de tuin heb ik van niemand last.
Kost meer, maar dan heb je ook Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:57
mister_S schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:41:
We zitten al twee jaar in onze woning met een Alpha Innotec warmtepomp, gisteren heb ik van de installateur een brief gekregen met daarin een optie tot een onderhoudscontract. Belangrijkste kenmerk lijkt dat de voorrij- en arbeidskosten niet worden doorberekend met zo'n contract. Hoe storingsgevoelig is zo'n systeem? In de afgelopen twee jaar heb ik geen storing of vastloper gezien.
Ze rekenen 14 euro p/m, hier zit een beginonderhoud en een onderhoud over twee jaar in. Enig idee aan welk bedrag ik moet denken als ik gewoon iemand anders laat komen als ik eens een storing heb?
Welkom in de schimmige wereld van onderhoudscontracten voor verwarmingsinstallaties in z'n algemeenheid en WP's in 't bijzonder. Volgens mij worden deze vooral afgesloten op de angst een x in de kou te komen te zitten en dan op zoek te mogen naar iemand die - natuurlijk tegen de hoofdprijs - genegen is om op korte termijn naar jou systeem te komen kijken. Helaas is die angst - juist omdat veel mensen zo'n contract hebben en dus voor gaan EN de hele installatiebranche 't gierend druk heeft - ook niet geheel onterecht.

De consensus hier is volgens mij dat een WP niet veel onderhoud nodig heeft en dat de meeste zaken - als je enigszins handig bent - zelf gedaan kunnen worden. Volgens mij bestaand 't (2 jaarlijkse) onderhoud v.n.l. uit
wat instellingen nakijken, filters nakijken/schoonmaken en de ventilator een sopje geven.

Je hebt blijkbaar in elk geval een installateur, dus je weet bij wie je terecht kan, dat is alvast 1 belangrijke stap.

Belangrijke vraag m.i. in deze: stel hij valt uit hartje winter: heb jij dan nog een alternatief achter de hand? Al is 't maar een 2 kW elektrisch kacheltje waarmee je de WK een beetje op temp kan houden?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:51:
[...]

Bovendien heb ik dan wellicht kans dat er ooit iemand van de welstandscommissie aan komt bellen.

Om het simpel te maken uit de catalogus, per meter tussen het huis en de WP verlies je ongeveer 10W met een Ta van 35 en Tr 30 (verlies als som van beide buizen). Met een afstand van 40m zit je dus op 400W wat je verliest en niet kunt gebruiken voor het verwarmen van het huis. Dat is natuurlijk lager/hoger afhankelijk van de stooklijn en exacte temperaturen van water en/of grond.

Is dat acceptabel? Dat is aan jou ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rimco schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:04:
[...]

Om het simpel te maken uit de catalogus, per meter tussen het huis en de WP verlies je ongeveer 10W met een Ta van 35 en Tr 30 (verlies als som van beide buizen). Met een afstand van 40m zit je dus op 400W wat je verliest en niet kunt gebruiken voor het verwarmen van het huis. Dat is natuurlijk lager/hoger afhankelijk van de stooklijn en exacte temperaturen van water en/of grond.

Is dat acceptabel? Dat is aan jou ;)
Het zal iets van 25 meter worden, dus dan wordt het nog 250 W.

Ik zou niet weten hoe ik die 400 W moet interpreteren.
Merk je dat überhaupt?
Moet ik dan de WP harder laten werken om tot dezelfde warmte te komen binnenshuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:51:
[...]

Tot 1 meter hoogte geen bemoeienis van Welstandscommisie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Rzaan met een WP die max 7500W levert als het koud is, moet je daar dan 250W vanaf halen en weet je dat je op 7250W uit komt. En inderdaad, zo nu en dan moet hij wat harder werken dan normaal en kost het wat extra stroom.

Met een COP van 5 is het bijvoorbeeld 50W extra stroomverbruik en kost het je 1-2ct per uur ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:15:
[...]

Nee, dat is of je een gewone vergunning nodig hebt.
Dat is de landelijke norm (niet vast aan een bestaand gebouw; niet hoger dan een meter vanaf het maaiveld en oppervlakte kleiner dan 2 m²)
Maar welstandscommissie is plaatselijk geregeld.
Onduidelijk hoe die functioneren in onze gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:23:
[...]

Nee, dat is of je een gewone vergunning nodig hebt.
Dat is de landelijke norm (niet vast aan een bestaand gebouw; niet hoger dan een meter vanaf het maaiveld en oppervlakte kleiner dan 2 m²)
Maar welstandscommissie is plaatselijk geregeld.
Onduidelijk hoe die functioneren in onze gemeente.
Meen, dat <1m etc niet aangemerkt wordt als een bouwwerk/constructie en daardoor zou er geen ruimte zijn voor optreden welstandscommisscie. ( wettelijk geregeld )
Mogelijk ( gemiddelde ) voorgevel rooilijn van belang

[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 12-04-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:55:
[...]

Welkom in de schimmige wereld van onderhoudscontracten voor verwarmingsinstallaties in z'n algemeenheid en WP's in 't bijzonder. Volgens mij worden deze vooral afgesloten op de angst een x in de kou te komen te zitten en dan op zoek te mogen naar iemand die - natuurlijk tegen de hoofdprijs - genegen is om op korte termijn naar jou systeem te komen kijken. Helaas is die angst - juist omdat veel mensen zo'n contract hebben en dus voor gaan EN de hele installatiebranche 't gierend druk heeft - ook niet geheel onterecht.

De consensus hier is volgens mij dat een WP niet veel onderhoud nodig heeft en dat de meeste zaken - als je enigszins handig bent - zelf gedaan kunnen worden. Volgens mij bestaand 't (2 jaarlijkse) onderhoud v.n.l. uit
wat instellingen nakijken, filters nakijken/schoonmaken en de ventilator een sopje geven.

Je hebt blijkbaar in elk geval een installateur, dus je weet bij wie je terecht kan, dat is alvast 1 belangrijke stap.

Belangrijke vraag m.i. in deze: stel hij valt uit hartje winter: heb jij dan nog een alternatief achter de hand? Al is 't maar een 2 kW elektrisch kacheltje waarmee je de WK een beetje op temp kan houden?
Een vraag die klanten ons na installatie van een monobloc vaak stellen. Met 1 rechter hand niet nodig. Filters reinigen, waterdruk controleren en een schoonmaakbeurt en weer klaar voor de winter is vaak voldoende. Was onlangs bij een split tower exemplaar van 23 jaar oud zonder onderhoud en nog steeds zonder problemen. Maar wel heeel vuil 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:15:
[...]

Voor losse bouwsels geldt volgens mij die grens van max 1 meter.

Als je in 't achtererfgebied wil bouwen is veel meer (vergunningsvrij) mogelijk. Ik heb voor mijn WP met omkasting naast 't huis de vergunningscheck ingevuld en daar komt voor een aanbouw met dak vergunningsvrij uit. Zonder dak had ik wel een vergunning nodig....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:53
@blb4 @Carboy54 ik ben best handig, dus voor kleine storingen maak ik me geen zorgen. Onderhoud door de installateur zal ook niet veel voorstellen, dat kan ik waarschijnlijk ook zelf. Hulp bij storingen vind ik wel een dingetje. Ik heb nul ervaring met een WP, dus ik weet ook niet veel van hoe storingsgevoelig zo'n ding is. Twee jaar is er niets gebeurd, maar het is ook een nieuwe installatie.
Stel er is een storing waar ik zelf niets mee kan, aan welke kosten moet ik dan denken als er een monteur hier in de buurt wordt ingeschakeld? Dat we 1-2 dagen zonder verwarming gaan zitten moeten we maar mee leven. Als een monteur dan 200-300 euro gaat rekenen om een storing op te lossen, kan ik net zo goed 14 euro p/m betalen (ervan uit gaande dat ik gemiddele een keer per twee jaar een goede storing krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:33:
[...]

Voor losse bouwsels geldt volgens mij die grens van max 1 meter.

Als je in 't achtererfgebied wil bouwen is veel meer (vergunningsvrij) mogelijk. Ik heb voor mijn WP met omkasting naast 't huis de vergunningscheck ingevuld en daar komt voor een aanbouw met dak vergunningsvrij uit. Zonder dak had ik wel een vergunning nodig....
Zonder teveel de diepte in te gaan.
Vergunningsregels over wat je in je voorerf en achtererf mag doen, zijn landelijk.
Goed kijken wat je waar neerzet, je aan de richtlijnen houden, en klaar.

De regels van de welstandscommissie zijn echter plaatselijk.
Wat ook plaatselijk is, is het handhavingsbeleid.

Door de WP naast het huis te zetten in de voortuin, heb ik kans dat de welstandscommissie langs komt.
Hoeft niet, maar kan.
Door hem voor neer te zetten, haal ik ook (voor onszelf) iets van het aanzicht van het huis weg.
Niet dat we in een bijzonder huis wonen, maar toch.
Achter in de tuin staat het ding goed. Kan vrij uitblazen en is niemand tot last.
Het kost alleen meer en dat moet ik even goed gaan berekenen.
Hoeveel geld heb ik over om hem in de tuin te plaatsen.
Ben er nog niet uit, maar neig toch al naar de tuin. Vooral omdat ik niets met de gemeente te maken wil hebben als het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:00:
[...]

Zonder teveel de diepte in te gaan.
Vergunningsregels over wat je in je voorerf en achtererf mag doen, zijn landelijk.
Goed kijken wat je waar neerzet, je aan de richtlijnen houden, en klaar.

De regels van de welstandscommissie zijn echter plaatselijk.
Wat ook plaatselijk is, is het handhavingsbeleid.

Door de WP naast het huis te zetten in de voortuin, heb ik kans dat de welstandscommissie langs komt.
Hoeft niet, maar kan.
Door hem voor neer te zetten, haal ik ook (voor onszelf) iets van het aanzicht van het huis weg.
Niet dat we in een bijzonder huis wonen, maar toch.
Achter in de tuin staat het ding goed. Kan vrij uitblazen en is niemand tot last.
Het kost alleen meer en dat moet ik even goed gaan berekenen.
Hoeveel geld heb ik over om hem in de tuin te plaatsen.
Ben er nog niet uit, maar neig toch al naar de tuin. Vooral omdat ik niets met de gemeente te maken wil hebben als het niet hoeft.
Ik zou me hier niet druk om maken. Gemeentes moeten ook bepaalde doelstellingen halen als het gaat om duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:32:
[...]

Meen, dat <1m etc niet aangemerkt wordt als een bouwwerk/constructie en daardoor zou er geen ruimte zijn voor optreden welstandscommisscie. ( wettelijk geregeld )
Mogelijk ( gemiddelde ) voorgevel rooilijn van belang
Volgens mij heeft dat meer te maken of het bouwwerk het volume van het hoofdgebouw doet toenemen of niet.
Als het vrijstaat, dan doet het dat niet.
Maar de regels zijn redelijk onduidelijk. Zorgt al jarenlang voor discussies en ook gemeenten weten het niet.
Maar je hebt wel kans dat ze langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:06:
[...]

Ik zou me hier niet druk om maken. Gemeentes moeten ook bepaalde doelstellingen halen als het gaat om duurzaamheid.
Makkelijk gezegd.
Ik heb wel meer vreemde dingen gezien in gemeenten.
Maar wellicht heb je wel gelijk en zijn ze mega-soepel.

Ik heb nog geen buis gekocht, dus ik kan nog alle kanten uit. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 12-04-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:57:
[...]

Er zit nu al isolatie omheen (want zo is de buis nu eenmaal gemaakt)
Maar denk je dat ik hem nog extra moet isoleren?

Met bijvoorbeeld Armacell Tubolit DG B1 leidingisolatie 110 mm inwendig x 13 mm isolatie
nee, absoluut niet nodig en werkt ook totaal niet onder de grond met dat spul. gewoon 2x terrendis in de geul knikkeren en een 60mm mantelbuis voor stroom en internet en overige pruldraden en klaar ermee.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 12-04-2023 17:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Laatst online: 06:25
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:12:
[...]

Het zal iets van 25 meter worden, dus dan wordt het nog 250 W.

Ik zou niet weten hoe ik die 400 W moet interpreteren.
Merk je dat überhaupt?
Moet ik dan de WP harder laten werken om tot dezelfde warmte te komen binnenshuis?
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Aangezien mijn natuurkunde iets is weggezakt heb ik chatgpt de vraag gesteld. Uhhh.... chatgpt betrapte ik op een vaut :-)

Excuses voor de fout in mijn vorige antwoord. U heeft gelijk dat de straal van de binnendiameter van de leiding (r1) niet correct was berekend. Om r1 te berekenen, moeten we de binnendiameter van de leiding (d) delen door 2:

r1 = d/2 = 0,016 m (32 mm / 1000 / 2)

Als we deze waarde gebruiken in de formule voor warmtestroom, krijgen we:

Q = 2πλL(T1 - T2) / ln(r2 / r1)
Q = 2π x 0,04 x 40 x (30 - 10) / ln(0,0365 / 0,016)
Q = 45,2 W

Dit betekent dat het warmteverlies van deze leiding ongeveer 45,2 W bedraagt. Houd er echter rekening mee dat dit slechts een schatting is en dat het werkelijke warmteverlies kan variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden.

Bij deze berekening is uitgegaan van:
- λ een warmtegeleiding van 0,04W/mK
- T1 = watertemp = 30 graden
- T2 = omgevingstemp = 10 graden
- R1 = straal binnendiameter = 32 mm
- R2 = straal buitendiameter = 63 mm
- L = lengte van de leiding = 40m

Dit verlies van 45,2 is dan voor alleen de aanvoer met een temp van 30graden. Je hebt dan ook de retour over dezelfde lengte. Daar is het verlies iets minder omdat de watertemp dan lager is.

De omgevingstemperatuur is de grondtemperatuur. Met een beetje zoeken is die nog wel terug te vinden. Ik denk dat die iets lager is in de wintermaanden dan de in de berekening gebruikte 10graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:10
Omebas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:06:
[...]

Maar als het niet aan de regels voldoet, kan de gemeente misschien wel coulant beleid hebben qua handhaving. Maar als er iemand een klacht indient moeten ze er toch iets mee en als die niet voldoet heb je toch een probleem. Dus ik zou altijd checken of iets aan de regels voldoet, zodat je niet de onzekerheid hebt of je later een handhaver op de stoep hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
marcel h schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:32:
[...]

Maar als het niet aan de regels voldoet, kan de gemeente misschien wel coulant beleid hebben qua handhaving. Maar als er iemand een klacht indient moeten ze er toch iets mee en als die niet voldoet heb je toch een probleem. Dus ik zou altijd checken of iets aan de regels voldoet, zodat je niet de onzekerheid hebt of je later een handhaver op de stoep hebt staan.
Uiteraard. Met niet te druk om maken bedoel ik ook niet dat je een warmtepomp rustig aan de voorgevel van de 1e verdieping kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik wil een met een zonklep de vvw (woonkamer) kunnen open/dicht schakelen en de rest van het huis met radiatoren laten door draaien (altijd open).

Wat zou een goede zoneklep (2-weg) zijn? Ik heb al die van Tameson gevonden, maar misschien zijn andere/betere/goedkopere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jaap19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:32:
Ik wil een met een zonklep de vvw (woonkamer) kunnen open/dicht schakelen en de rest van het huis met radiatoren laten door draaien (altijd open).

Wat zou een goede zoneklep (2-weg) zijn? Ik heb al die van Tameson gevonden, maar misschien zijn andere/betere/goedkopere?
Ik heb laatst de volgende aangeschaft:
https://www.rubinetterias...i-6442-8016615152616.html

en had ook deze overwogen (sluit automatisch als stroomloos):
https://www.rubinetterias...en-z-one-caleffi-642.html

Beiden zijn niet voor deze prijs in NL verkrijgbaar.
Ik moet bekennen geen praktijkervaring ermee te hebben nog, maar heb wel vertrouwen in een merk als Caleffi.

Belangrijk om op te selecteren is de doorlaat-diameter / drukval. Ik had eerst een miskoop gemaakt door naar de DN maat te kijken, maar dat zegt niks over de doorlaat. Ik had een DN25 zoneklep, met een doorlaat van 15mm die ik wilde gebruiken voor het dichtzetten van het fancoil-circuit tijdens een defrost.
Bij bovenstaande modellen zijn goede datasheets de vinden waarin de drukval terug te vinden is.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:38
Jaap19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:32:

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYDcwdgRfZ9ekKOg1bkqb1ojZhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hBkeUMz9dwLwJk1CjMRixDJZ.png?f=user_large

Heb er evt nog eentje voor je, nieuw ga 'm waarschijnlijk niet gebruiken. Komt van tante Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
BernieW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:50:
[...]

Zoiets?

[Afbeelding]

Heb er evt nog eentje voor je, nieuw ga 'm waarschijnlijk niet gebruiken. Komt van tante Ali.
Die dingen vind je ook veelvuldig terug op Amazon. Alleen in de reviews vind je wel iets te vaak verhalen terug over lekproblemen na x-periode, en dat ze niet 100% afsluiten (laatste is voor een zoneklep niet zo heel erg overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:06:
[...]

Volgens mij heeft dat meer te maken of het bouwwerk het volume van het hoofdgebouw doet toenemen of niet.
Als het vrijstaat, dan doet het dat niet.
Maar de regels zijn redelijk onduidelijk. Zorgt al jarenlang voor discussies en ook gemeenten weten het niet.
Maar je hebt wel kans dat ze langskomen.
Ik zou gewoon even de gemeente bellen met je vraagstelling.

Geef ook aan dat je de afmetingen van omgevingsloket honoreert.
Oppervlakte: 2m² / Hoogte: 1m.

Welstandscommissie mag iets vinden over het aanzicht van de woning, wat jij in je tuin doet mogen ze niks van vinden zolang je houdt aan de landelijke regelgeving.

Soms moet je de gemeente er alleen even op attenderen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
BernieW schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:50:
[...]

Zoiets?

[Afbeelding]

Ik hou 'm even in gedachten, dank. Ik kijk eerst even waar m'n installateur mee komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
Oxellaar schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:04:
[...]

Waarschijnlijk mist hij TH1...

:P
Gewoon anders instellen in menu basis, vermoedelijk helemaal geen garantiekwestie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:05:
[...]

Gewoon anders instellen in menu basis, vermoedelijk helemaal geen garantiekwestie.
Maar er hebben goede monteurs naar gekeken… :+

…Was toch niet zo’n goede monteur _O-

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:17:
[...]

Ik weet de afloop overigens niet maar kan mij er wel een voorstelling van maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:17:
[...]

Misschien is er met uitsluiting van een andere conclusie vast te stellen, "dat er nagenoeg slechts slechte en zwaar onvolledige gebruikershandleidingen beschikbaar worden gesteld door de fabrikanten".Bekend gemaakt zou moeten worden wat het resultaat is van iedere instellingswijziging, plus of min, ja of nee, etc etc.
Het verplicht kwisje spelen op de toetsen van de WP-bediening zou finaal afgelopen moeten zijn. Daarvoor is de bediening van een WP met al zijn consequenties veel te belangrijk gezien millieu en financien. Een klusje om e.e.a. doorgevoerd te krijgen lijkt me echt iets voor een consumenten klub met een tv-programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
koevlaas2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:19:
[...]

Ik weet de afloop overigens niet maar kan mij er wel een voorstelling van maken.
vertel ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Is eigenlijk net zoals computers, er kijken 10 'specialisten' naar en niemand weet de oplossing.
Maar het is eigenlijk heel makkelijk als je het weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

EDIT: Laat maar... Denk inderdaad dat we langs elkaar heen praten :)

[ Voor 95% gewijzigd door DutchWing op 12-04-2023 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:19:
[...]

De zorgvuldigheid van de installateurs/servicehandleiding is heel erg merk afhankelijk…
(Daikin vind ik persoonlijk heel onduidelijk.)
Mitsubishi heeft in dat opzicht een vrij goede servicehandleiding, natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten.

Maar tegenwoordig zijn er een hoop installateurs welke geen moeite of eigen initiatief meer steken in het willen leren van iets.
De handleiding lezen, de fabrikant bellen of een collega bellen doen ze niet.

Ook hebben de fabrikanten gewoon inbedrijfstellingscursussen waarin veelal voldoende kennis gegeven word + handige tips.

Misschien moet Tweakers eens via hun DPG network informatie betreft warmtepompen aan de grote klok hangen.

Of een Tweakers warmtepomp certificaat O-)

Maar het probleem van te weinig goede vakmannen of mensen welke serieus met hun vak bezig zijn wordt steeds minder…
Mensen melden zich geen eens aan voor technische opleidingen, maar ik begrijp dat ook wel; handige jongens gaan tegenwoordig niet meer de techniek in als er in andere sectoren beter wordt verdiend. + als beginnende in het vak krijg je gewoon minder betaald dan in andere beroepen, dus het werkt ook nog eens ontmoedigend.
Praat het hier ook langs elkaar heen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
koevlaas2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:31:
[...]

Is eigenlijk net zoals computers, er kijken 10 'specialisten' naar en niemand weet de oplossing.
Maar het is eigenlijk heel makkelijk als je het weet...
denk dat het meer een kwestie is van echt op iemands vraag ingaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:34:
[...]
Ik kan die verliezen niet direct terugvinden.
Die moet je voor jouw situatie berekenen.

Is afhankelijk van omgevingstemperatuur, aanvoer- en retourtemperatuur, leidinglengtes en isolatiewaarde/warmteweerstand van het gebruikte materiaal.

En bekijk het aanbod van Heima24 ook even; die hebben bijvoorbeeld ook leidingen met PUR.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
The Lord schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:07:
[...]

Is afhankelijk van omgevingstemperatuur, aanvoer- en retourtemperatuur, leidinglengtes en isolatiewaarde/warmteweerstand van het gebruikte materiaal.

En bekijk het aanbod van Heima24 ook even; die hebben bijvoorbeeld ook leidingen met PUR.
Knappe prijzen als je 45m1 door de tuin wilt leggen. Koop je ook goede auto voor.
Zou gaan voor een forse pvc mantelbuis met daarin 2 x 30mm buis, deze 2 centreren in de mantelbuis en in het midden daarvan stabiliseren. Vervolgens iedere 50cm een gat boren in de mantelbuis om de spuitlans van een metalen PUR spuit er door te kunnen steken en daarna voldoende lang de trekker overhalen.
Die 45m1 kost aan buis niet zo veel en aan pur ben je max de prijs van 10 spuitbussen kwijt a raison van Eur 5,-
Deze methode bespaart je min Eur 1500,- Kost je wel een dag, maar kon minder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:57:
[...]

Knappe prijzen als je 45m1 door de tuin wilt leggen. Koop je ook goede auto voor.
Zou gaan voor een forse pvc mantelbuis met daarin 2 x 30mm buis, deze 2 centreren in de mantelbuis en in het midden daarvan stabiliseren. Vervolgens iedere 50cm een gat boren in de mantelbuis om de spuitlans van een metalen PUR spuit er door te kunnen steken en daarna voldoende lang de trekker overhalen.
Die 45m1 kost aan buis niet zo veel en aan pur ben je max de prijs van 10 spuitbussen kwijt a raison van Eur 5,-
Deze methode bespaart je min Eur 1500,- Kost je wel een dag, maar kon minder :*)
Pfff, ben blij dat die van mij 12 cm van de gevel afstaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:10:
[...]

Pfff, ben blij dat die van mij 12 cm van de gevel afstaat ;).
Heb overal de kortste route genomen, 35cm van de buitengevel en de kortste koude-leiding. Funktioneel apparaat mag best gezien worden mits clean opgesteld en alles volgens de regels en natuurlijke verhoudingen. De locale WAF regeert binnenshuis doch is vatbaar voor goede adviezen :*) en ik ben de locale "aannemer" en betaal bovendien de rekening doch heb mijn smaak aan die van de WAF aangepast omdat die goed is en goed te verdragen. Zoals bekend, ook goede adviezen vallen of staan op basis van de mate van acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Ik wil ook geen 45 meter (x 2) gaan leggen.
Iemand vroeg wat het maximale zou zijn wat zou kunnen. En dat is 45 meter.
Maar het gaat waarschijnlijk om 27 meter (x 2)
Nog een flink bedrag (iets van € 1.400), dus ik ben er nog niet over uit.

Ik kan ook een gewone meerlagenbuis 32mm in mijn nog aan te leggen schuimbetonvloer ga leggen, ben ik € 200 of daaromtrent kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
[...]

Kan niet. PUR hardt niet uit in een PVC buis. Er is ooit een mooi topic over geweest, maar de conclusie is eigenlijk dat je dat niet zelf kunt maken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:20:
[...]

Kan niet. PUR hardt niet uit in een PVC buis. Er is ooit een mooi topic over geweest, maar de conclusie is eigenlijk dat je dat niet zelf kunt maken.
Alles kan, uitharden is niet voor alle PUR soorten gelijk. Voldoende gaten boren in de buis etc, soms ook zorgen voor enig vocht. Maar vooral: veel schudden !
Kan ook anders, met dikke PIR platen, holte maken met verhit mes en 2 platen op elkaar waarin de buizen. Verlijmen en afzinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:24:
[...]

Alles kan, uitharden is niet voor alle PUR soorten gelijk. Voldoende gaten boren in de buis etc, soms ook zorgen voor enig vocht.
Kan ook anders, met dikke PIR platen, holte maken met verhit mes en 2 platen op elkaar waarin de buizen. Verlijmen en afzinken.
Als ik in die tijd een krantenwijk ga lopen, verdien ik meer. :)
Wil best veel zelf doen, maar er moet wel een balans zijn tussen besparing en inspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:51:
[...]

Ik wil ook geen 45 meter (x 2) gaan leggen.
Iemand vroeg wat het maximale zou zijn wat zou kunnen. En dat is 45 meter.
Maar het gaat waarschijnlijk om 27 meter (x 2)
Nog een flink bedrag (iets van € 1.400), dus ik ben er nog niet over uit.

Ik kan ook een gewone meerlagenbuis 32mm in mijn nog aan te leggen schuimbetonvloer ga leggen, ben ik € 200 of daaromtrent kwijt.
Ik zou ook even uitrekenen wat de bespaarde kWh per meter lengte en per jaar zou zijn. En dan even kijken wanneer je de kosten er uit hebt.
Voor het klimaat zal het niet veel uitmaken, iets niet kopen is ook goed voor het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Lord schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:07:
[...]

Er wordt steeds gesproken over 2 losse leidingen.
Waarom is eigenlijk zo'n dubbele leiding niet goed?
Beïnvloeden de temperaturen elkaar dan teveel?

Afbeeldingslocatie: https://www.heizprofishop.at/media/image/product/4209/md/fernwaermerohr-austropur-double-1lfm-2x-dn25-32x29-da145.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:31:
[...]

Wil best veel zelf doen, maar er moet wel een balans zijn tussen besparing en inspanning.
Maar met een beetje systeem bij het werk is Eur 1500,- in 8 uur niet slecht.
Belangrijk is dat de leidingen goed geisoleerd zijn voor een correct werkende WP.
Uiteindelijk draait het daar om. Soms wordt de nadruk wel erg op de kosten gelegd en kost het denken aan en het vergelijken van allerlei prijzen meer tijd.
Juist met DHZ kun je een goed en betaalbaar systeem aanleggen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gary199 op 13-04-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:40:
[...]

Heb laatst gehoord wat een krantenwijk oplevert van 5-8 uur en in de regen.
"t Is maar waar je goed in bent. Mijn nachtrust is onbetaalbaar.
Ik ga hem ook niet lopen.
Maar nog steeds moet je kijken naar de verhouding besparing vs inspanning.
Als je er uren en uren mee bezig bent en je besparing is niet mega-groot, dan moet je het niet doen.
Veel tweakers zijn ZZP's in de IT.
Het zou niet heel slim zijn als ze per dag € 500 verdienen, dat ze dan 2 of 3 dagen bezig zijn met een lastige dhz klus die ze kant en klaar kunnen kopen voor € 1.000.
Of je moet het ook als hobby zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:31:
[...]

Je kan er ook een verwarmingslint omheen wikkelen, koelen die leidingen ook niet af oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:01:
[...]

Ik ga hem ook niet lopen.
Maar nog steeds moet je kijken naar de verhouding besparing vs inspanning.
Als je er uren en uren mee bezig bent en je besparing is niet mega-groot, dan moet je het niet doen.
Veel tweakers zijn ZZP's in de IT.
Het zou niet heel slim zijn als ze per dag € 500 verdienen, dat ze dan 2 of 3 dagen bezig zijn met een lastige dhz klus die ze kant en klaar kunnen kopen voor € 1.000.
Of je moet het ook als hobby zien.
Over een aanpalende misunderstanding kan ik boeken vol schrijven.
Overigens, die Eur 500 per dag is fiscaal belast en DHZ werk is besparing op prive uitgaven. Even nadenken.
Koop het beste en leg het zelf. 2 x spugen en job done.
Succes met de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:08:
[...]

Over een aanpalende misunderstanding kan ik boeken vol schrijven.
Overigens, die Eur 500 per dag is fiscaal belast en DHZ werk is besparing op prive uitgaven. Even nadenken.
Koop het beste en leg het zelf. 2 x spugen en job done.
Succes met de aanleg.
Je snapt toch wat ik bedoel?
Soms heeft het gewoon niet veel zin om alles zelf te doen, of allerhande fratsen uit te halen om geld te besparen.
Dat is de kern van mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:12:
[...]

Je snapt toch wat ik bedoel?
Soms heeft het gewoon niet veel zin om alles zelf te doen, of allerhande fratsen uit te halen om geld te besparen.
Dat is de kern van mijn verhaal.
Ik zie vaker mogelijkheden dan problemen en fratsen doen we sowieso niet.
Nogmaals, succes bij de klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:38
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
Dat dus. De retour wordt opgewarmd door de aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BernieW schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:32:
[...]

Waar worden deze duo leidingen dan vooral voor gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

Van de Tap naar de bierkelder?
Hoeft de koeling niet zo hard te draaien.
:P

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:33:
[...]

Er wordt steeds gesproken over 2 losse leidingen.
Waarom is eigenlijk zo'n dubbele leiding niet goed?

[Afbeelding]
Ik denk dat de beinvloeding nogal meevalt. De delta is met WP vrij klein, zeg max 10 graden. De buizen zitten ook niet tegen elkaar aan, er zit isolatiemateriaal tussen en de energie die van aanvoer naar retour gaat gaat ook niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gebeld met de gemeente met de vraag of een WP op het voorerf aan welstands-eisen moet voldoen.
Werd een beetje een raar gesprek, met 2 meningen. Ja, zei A. Nee, zei B.
Misschien van de week eens een uitgebreid mailtje sturen, want dit schoot niet op.

Maar even zelf wat onderzoek gedaan.

In de BOR bijlage 2, staat bij 2.21 dat een omgevingsvergunning niet vereist is als een bouwwerk in het voor- of achtererf:
a. niet hoger is dan 1 m, en
b. de oppervlakte niet meer is dan 2 m².
Let wel: Dit geldt in ieder geval voor een vrijstaande warmtepomp die niet aan de gevel vastzit.

Dus een warmtepomp die niet hoger is dan een meter, mag je plaatsen.
Wel moet je alles meerekenen vanaf de grond (dus pootjes, bigfoots of blokken ook)

Vervolgens gekeken naar het document Vergunningvrij Bouwen van de overheid.
Daar staat 2 zaken in die van belang zijn:
Pagina 16, bij Stap 7:
Voldoet uw bouwplan aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen, dan kunt u zonder omgevingsvergunning bouwen. De regels uit het bestemmingsplan zijn in dat geval niet van toepassing. Het Bouwbesluit, waarin regels voor veiligheid en gezondheid zijn opgenomen, en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek gelden wèl.
Oftewel geen gevaarlijke toestanden bijvoorbeeld en de regels voor geluidsoverlast op de erfgrens gelden ook.

Pagina 17, onderaan:
Vergunningvrije bouwwerken hoeven niet te voldoen aan deze welstandseisen. Wel kan de gemeente optreden als het uiterlijk van een bouwwerk ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’.
Een warmtepomp lijkt me niet in strijd met die eisen. Zeker niet ernstig.

Dus, zoals ik het allemaal lees, mag je in ieder geval een niet te hoge WP losstaand voor, achter of naast je huis zetten, zolang je de buren maar niet hindert, en hij niet elk moment kan ontploffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:49:

Vervolgens gekeken naar het document Vergunningvrij Bouwen van de overheid.
Daar staat 2 zaken in die van belang zijn:
Pagina 16, bij Stap 7:
Voldoet uw bouwplan aan de voorwaarden voor vergunningvrij bouwen, dan kunt u zonder omgevingsvergunning bouwen. De regels uit het bestemmingsplan zijn in dat geval niet van toepassing. Het Bouwbesluit, waarin regels voor veiligheid en gezondheid zijn opgenomen, en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek gelden wèl.
Oftewel geen gevaarlijke toestanden bijvoorbeeld en de regels voor geluidsoverlast op de erfgrens gelden ook.

Pagina 17, onderaan:
Vergunningvrije bouwwerken hoeven niet te voldoen aan deze welstandseisen. Wel kan de gemeente optreden als het uiterlijk van een bouwwerk ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’.
Een warmtepomp lijkt me niet in strijd met die eisen. Zeker niet ernstig.

Dus, zoals ik het allemaal lees, mag je in ieder geval een niet te hoge WP losstaand voor, achter of naast je huis zetten, zolang je de buren maar niet hindert, en hij niet elk moment kan ontploffen.
Volgens mij geldt dat vergunningsvrij bouwen alleen op 't achtererf. De voortuin hoort daar in elk geval niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:55:
[...]

Volgens mij geldt dat vergunningsvrij bouwen alleen op 't achtererf. De voortuin hoort daar in elk geval niet bij.
Heb je de linkjes bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:57:
[...]

Heb je de linkjes bekeken?
Ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h5TxCjar5iBIbBqz2uOtvjODjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hW4wh7227e1LjuxZnKZzmgw8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
Goed lezen is een kunst, daar hebben we juristen voor. Dan spelen ook punten en komma's een grote rol. Het is i.i.g. meer dan art. 22 lid 2 sub b kunnen noemen.
Maar opzij en achter ( rooilijn ) is geen gevaar.
Heb al eens een probleem gehad met een object in de voortuin en een late zicht klacht van een buurvrouw.
Object moest 15 cm omlaag, c.q. hoogte lager bepaald.
Tuin toen plaatselijk 15 cm verhoogd. De controlerende ambtenaar kreeg er een rood hoofd van. Bewijs en redenering was problematisch. Peil was niet aangegeven. Bord bleef staan. Vind het grotendeels koud water vrees m.b.t. WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:36:
[...]

Goed lezen is een kunst, daar hebben we juristen voor. Dan spelen ook punten en komma's een grote rol. Het is i.i.g. meer dan art. 22 lid 2 sub b kunnen noemen.
Maar opzij en achter ( rooilijn ) is geen gevaar.
Heb al eens een probleem gehad met een object in de voortuin en een late zicht klacht van een buurvrouw.
Object moest 15 cm omlaag, c.q. hoogte lager bepaald.
Tuin toen plaatselijk 15 cm verhoogd. De controlerende ambtenaar kreeg er een rood hoofd van. Bewijs en redenering was problematisch. Peil was niet aangegeven. Bord bleef staan. Vind het grotendeels koud water vrees m.b.t. WP
Ik zat hier gisteren naar te zoeken, er worden b.v. heel veel omkastingen voor kliko's aangeboden, die zijn allemaal hoger dan 1 meter en als je die in je voortuin zet ben je - officieel - vergunningsplichtig. Ook al is zo'n beetje iedereen 't er over eens dat dit meestal mooier is dan de kliko's zonder omkasting in de voortuin zetten terwijl dat wel zonder vergunning mag. Er zijn een aantal gemeenten die er over gedacht hebben dit specifiek vergunningsvrij te maken maar er in maar een enkele gemeente waar dit daadwerkelijk zo geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Niet goed genoeg gelezen, of gewoon helemaal niet gelezen, of niet goed kunnen lezen.
Dus nogmaals lezen en ook de begrippenlijst.
En niet na pagina 1 stoppen.

Je komt met dit citaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h5TxCjar5iBIbBqz2uOtvjODjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hW4wh7227e1LjuxZnKZzmgw8.png?f=fotoalbum_large

Daar wordt gesproken over 'bijbehorende bouwwerken'.
Een warmtepomp is geen bijbehorende bouwwerk. Net zomin als een klimrek of een grote plantenbak of een put of een grote tuinkabouter.
Dit zegt hetzelfde document:
Het begrip ‘bijbehorend bouwwerk’ is een verzamelterm voor een uitbreiding van een hoofdgebouw,
zoals een aan- of uitbouw waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw. Ook een bijgebouw,
overkapping of ander bouwwerk met een dak waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw.

Maar zelfs als je dat gemist had, dan had je ook in het BOR document de letterlijke tekst kunnen lezen:

Artikel 2, lid 21.
een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en
b.de oppervlakte niet meer dan 2 m2;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat de beinvloeding nogal meevalt. De delta is met WP vrij klein, zeg max 10 graden. De buizen zitten ook niet tegen elkaar aan, er zit isolatiemateriaal tussen en de energie die van aanvoer naar retour gaat gaat ook niet verloren.
Het staat allemaal netjes in de catalogus. Pagina 22.
https://www.pipelife.nl/c...f/Terrendis_Catalogus.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:51:
[...]

Ik zat hier gisteren naar te zoeken, er worden b.v. heel veel omkastingen voor kliko's aangeboden, die zijn allemaal hoger dan 1 meter en als je die in je voortuin zet ben je - officieel - vergunningsplichtig. Ook al is zo'n beetje iedereen 't er over eens dat dit meestal mooier is dan de kliko's zonder omkasting in de voortuin zetten terwijl dat wel zonder vergunning mag. Er zijn een aantal gemeenten die er over gedacht hebben dit specifiek vergunningsvrij te maken maar er in maar een enkele gemeente waar dit daadwerkelijk zo geregeld is.
Niet aarde-vast maken. Nauwelijks uitstekende pennen in de grond en aan de omkasting een paar ringen die ruim om de pennen vallen. m.a.w.: omkasting staat los en is verplaatsbaar.
Zie bijv. ook.reclame op een boerenkar langs de autoweg. Niets tegen te beginnen, tenzij ze altijd stijf op dezelfde plaats staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:53:
[...]

Niet goed genoeg gelezen, of gewoon helemaal niet gelezen, of niet goed kunnen lezen.

Je komt met dit citaat:
[Afbeelding]

Een warmtepomp is geen bijbehorende bouwwerk. Net zomin als een klimrek of een grote plantenbak of een put of een grote tuinkabouter.
Het begrip ‘bijbehorend bouwwerk’ is een verzamelterm voor een uitbreiding van een hoofdgebouw,
zoals een aan- of uitbouw waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw. Ook een bijgebouw,
overkapping of ander bouwwerk met een dak waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw.

Maar zelfs als je dat gemist had, dan had je ook in het BOR document de letterlijke tekst kunnen lezen:

Artikel 2, lid 21.
een ander bouwwerk in voor- of achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a.niet hoger dan 1 m, en
N.m.m. kan een WP een bijbehorend bouwwerk/contruktie zijn omdat deze dienstbaar is aan een gebouw en bovendien door zijn leidingwerk - dat niet zonder meer ontkoppelbaar is - vast verbonden is aan een bouwwerk.
Het gebouw ( woning ) is bijv. ook niet bruikbaar zonder WP. Een put is onroerend, een kabouter niet ook al loopt die niet weg. :*)
Een situatie kapen en projecteren op iets anders is zonder voldoende kennis levensgevaarlijk.
Na verkoop onr.goed mag je de put niet dicht gooien, de WP niet meenemen.
De kabouter mag je straffeloos naar het kerkhof brengen, geen probleem.
Die WP mag. Vraag de Gemeente en vraag door.

[ Voor 11% gewijzigd door Gary199 op 13-04-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:10:
[...]

N.m.m. kan een WP een bijbehorend bouwwerk/contruktie zijn omdat deze dienstbaar is aan een gebouw en bovendien door zijn leidingwerk - dat niet zonder meer ontkoppelbaar is - vast verbonden is aan een bouwwerk.
Wedje ?
Wedje?
Zitten we hier op het schoolplein?

Een regenton is ook dienstbaar aan een gebouw en door de regenpijp vast verbonden.
Is ook geen bijbehorend bouwwerk.

In het bouwbesluit staat het als volgt omschreven: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak.

Dus geen dak op je WP zetten.
En als je hem vast aan je huis zet met een ombouw wellicht ook niet doen.

Maar ik heb duidelijk aangegeven dat het een losstaande WP betreft die niet hoger is dan 1 meter.

Ik zie dat je er nog wat aan toegevoegd hebt over onroerende zaken, meenemen na verkoop, put dichtgooien. Los van dat je het fout hebt (want je mag een WP best meenemen bij verkoop als je dat afspreekt met de koper) is het allemaal irrelevant m.b.t. tot vergunningsvrij bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 13-04-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:19:
[...]

Wedje?
Zitten we hier op het schoolplein?

Een regenton is ook dienstbaar aan een gebouw en door de regenpijp vast verbonden.
Is ook geen bijbehorend bouwwerk.

In het bouwbesluit staat het als volgt omschreven: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak.

Dus geen dak op je WP zetten.
En als je hem vast aan je huis zet met een ombouw wellicht ook.

Maar ik heb duidelijk aangegeven dat het een losstaande WP betreft die niet hoger is dan 1 meter.
Een regenton is roerend tuin ameublement. Vind het verder prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:23:
[...]

Een regenton is roerend tuin ameublement. Vind het verder prima zo.
Als je er op gaat zitten wel, ja.

Lees nou gewoon de regels en kom niet met allerhande interpretaties en irrelevante info.
Je leest niet goed en begrijpt het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 13-04-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
@Rzaan Voor wat ik heb begrepen, toen ik bezig was met de warmtepomp, heb je gelijk.
Voorerf mag, mits lager dan 1m en kleiner dan 2m². Let wel, de unit moet dan wel losstaan van de gevel.
Ook met omkasting zou het nog vergunning vrij kunnen, mits je maar de 1m hoog en 2m² in oog houdt.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:26:
[...]

Als je er op gaat zitten wel, ja.

Lees nou gewoon de regels en kom niet met allerhande interpretaties en irrelevante info.
Je leest niet goed en begrijpt het niet.
Klopt, mijn warmtepomp staat 1 meter voor de voorgevelrooilijn en is 1.1m hoog.
Ik heb geen vergunning en heb die ook niet gevraagd. Ik zat lang geleden in de toenmalige Gemeente zo ongeveer 15 jaar in de toen zo geheten Cie Rechtsbescherming die veel werk had aan geschillen m.b.t.het Bouwbesluit en alle andere Gemeentelijke Beslissingen.
I am lost.

Terug naar je eigenlijke warmtepomp want dit gaat niet echt meer ergens over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:41:
[...]

Klopt, mijn warmtepomp staat 1 meter voor de voorgevelrooilijn en is 1.1m hoog.
Ik heb geen vergunning en heb die ook niet gevraagd. Ik zat lang geleden in de toenmalige Gemeente zo ongeveer 15 jaar in de toen zo geheten Cie Rechtsbescherming die veel werk had aan geschillen m.b.t.het Bouwbesluit en alle andere Gemeentelijke Beslissingen.
I am lost.

Terug naar je eigenlijke warmtepomp want dit gaat niet echt meer ergens over..
Aan je bovenste verhaal is voor velen (in ieder geval ik) geen touw aan vast te knopen.

En mijn post gaat wel degelijk ergens over.
Die gaat over de vraag waar velen mee zitten: Mag je een warmtepomp in je voortuin zetten?
Ja, zonder omgevingsvergunning, echter met een aantal mitsen en maren.
Dat jij het daarna met irrelevante info over verkoop, roerend of onroerend extra mistig maakt, ligt niet aan mij.
Kijk naar de wet en als je denkt dat ik er volgens die regels naast zit, prima.
Benoem ze dan - met die regels erbij - maar doe niet alsof jouw interpretatie de regels zijn.

De post is waarschijnlijk niet voor jou bedoeld, maar anderen kunnen er wellicht wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BernieW schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:32:
[...]

Nee hoor, die zijn prima gescheiden van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:53:
[...]

Je komt met dit citaat:
[Afbeelding]

Artikel 2, lid 21.
a.niet hoger dan 1 m, en
(Belangrijkste) punt is dus die hoogtegrens van 1 meter. Als je daar onder blijft is 't vergunningsvrij. Meeste mensen willen zo'n ding niet zo in de voortuin zetten, iets met WAF, en met een omkasting kom je, als je niet uitkijkt, snel boven die 1 meter uit. Dan heb je dus vergunning nodig. Of je moet 'm juist in 't achtererfgebied zetten met een dakje er op, dan is 't ook weer vergunningsvrij. Maar goed, de grens is nu wel bereikt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:47:
[...]

Aan je bovenste verhaal is voor velen (in ieder geval ik) geen touw aan vast te knopen.

En mijn post gaat wel degelijk ergens over.
Die gaat over de vraag waar velen mee zitten: Mag je een warmtepomp in je voortuin zetten?
Ja, zonder omgevingsvergunning, echter met een aantal mitsen en maren.
Dat jij het daarna met irrelevante info over verkoop, roerend of onroerend extra mistig maakt, ligt niet aan mij.
Kijk naar de wet en als je denkt dat ik er volgens die regels naast zit, prima.
Benoem ze dan - met die regels erbij - maar doe niet alsof jouw interpretatie de regels zijn.

De post is waarschijnlijk niet voor jou bedoeld, maar anderen kunnen er wellicht wat aan hebben.
Eerlijkheidshalve zou ik mij niet teveel storen aan dat soort regels, die duidelijk voor een ander doel bestemd zijn dan mensen dwars te zitten die een warmtepomp willen installeren.

Net zoiets als dat je de keuze kunt maken om door rood licht te lopen op een verlaten oversteekplaats. Gewoon gezond verstand gebruiken en niet het braafste jongetje van de klas willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:58:
[...]

(Belangrijkste) punt is dus die hoogtegrens van 1 meter. Als je daar onder blijft is 't vergunningsvrij. Meeste mensen willen zo'n ding niet zo in de voortuin zetten, iets met WAF, en met een omkasting kom je, als je niet uitkijkt, snel boven die 1 meter uit. Dan heb je dus vergunning nodig. Of je moet 'm juist in 't achtererfgebied zetten met een dakje er op, dan is 't ook weer vergunningsvrij. Maar goed, de grens is nu wel bereikt wat mij betreft.
Dit klopt helemaal.
Zo'n beetje alles wat ik in mijn post vertelde.
Die 1 meter grens moet je inderdaad in de gaten houden.

Je moet hem ook niet vast aan je huis zetten.
Want dat zou geïnterpreteerd kunnen worden als volume-uitbreiding van het hoofdgebouw of bijbehorende gebouw. Da's weer allemaal gedoe als je daarover in gevecht moet met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:05:
[...]

Eerlijkheidshalve zou ik mij niet teveel storen aan dat soort regels, die duidelijk voor een ander doel bestemd zijn dan mensen dwars te zitten die een warmtepomp willen installeren.

Net zoiets als dat je de keuze kunt maken om door rood licht te lopen op een verlaten oversteekplaats. Gewoon gezond verstand gebruiken en niet het braafste jongetje van de klas willen zijn.
Klopt als een bus.
Maar... als je je niet aan de vergunnings-regels houdt (los van de WP-discussie) en een boze buurman dient een klacht in, dan kan de gemeente niet anders dan handhaven. Waarschijnlijk met tegenzin, maar ze moeten nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:08:
[...]

Klopt als een bus.
Maar... als je je niet aan de vergunnings-regels houdt (los van de WP-discussie) en een boze buurman dient een klacht in, dan kan de gemeente niet anders dan handhaven. Waarschijnlijk met tegenzin, maar ze moeten nu eenmaal.
Daar zou je wel een punt kunnen hebben ben ik bang.
Ik ga het risico desalniettemin aanvaarden. Warmtepomp is precies 1m hoog hier aan de voorzijde van het huis, maar ik ga een luifel maken. Mag ook niet want:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/41

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag de eerste kennismaking voor leveranciers en installateurs van de nieuwe Amber van Itho. Zeer onder de indruk van de up to date standaard mogelijkheden, de controller en de stille werking. Helemaal bij de tijd met R290 Monobloc. Levering vanaf juni/juli.

Controller werking : YouTube: Binnenunit film Amber

Geluid in vollast tijdens sww productie: YouTube: Geluid amber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia4MKdxlLYj52dt5HKIGY4aB6q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfprIXOXHhiuoUCTVl7IHG7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-04-2023 20:34 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:15:
[...]

Daar zou je wel een punt kunnen hebben ben ik bang.
Ik ga het risico desalniettemin aanvaarden. Warmtepomp is precies 1m hoog hier aan de voorzijde van het huis, maar ik ga een luifel maken. Mag ook niet want:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/41
In de praktijk zijn gemeentes natuurlijk al blij als je een warmtepomp neemt.
En boze buurmannen zijn er ook niet heel veel.
Komt ook nog bij dat als je in bezwaar gaat, dat dan een rechter soms toch wel net iets pragmatischer denkt.

Ik wilde het gewoon weten zodat ik niet met mijn mond vol tanden sta als de gemeente toch eens aan mijn deur komt. Het geeft me ook wat meer rust.

off-topic: Ik ga ook mijn voordeur en het direct ernaast gelegen raam (240 x 40) van plaats verwisselen.
Moet je ook een omgevingsvergunning voor hebben.
Ga ik ook niet aanvragen.
Als ze constateren dat je het zonder omgevingsvergunning hebt gedaan, volgt er misschien een boete.
Terugbouwen hoeft niet, want zolang je het aanzicht niet "in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand" hoef je niets te doen.
Je moet natuurlijk niet zonder vergunning een carport bouwen, want dan wordt het lastiger.
Pagina: 1 ... 13 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)