Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:57:
Het gaat een keer fout en dan is de ellende niet te overzien. Wees gewaarschuwd!

[Afbeelding]
Standaard moet je een instelling aanpassen in de Mitsubishi binnenunit.
Maar in het Ecodan topic genoeg gezien van verkeerd ingestelde units…

Verwijs hem even naar het Ecodan topic, dan helpen wij hem wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 12:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:07
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:40:
[...]

Omdat je deze energie niet kunt afgeven.

Pendelen krijg je als je meer energie opwekt dan dat je kunt afgeven. Een buffer voegt geen afgiftevermogen toe, dus je kunt nog steeds niet meer afgeven.

De energie die je de eerste keer in het opwarmen van de buffer stopt moet er weer uit. De eerste aan-tijd van de compressor zal iets langer zijn (om ook de buffer op te warmen) en de uit-tijd ook (marginaal langer, want die 0.29 kWh is erg weinig).

Alleen, zodra de compressor weer aan springt, denkt de WP dat veel vermogen nodig is. Er zal dus snel extra vermogen in het systeem gestopt worden. De aan-tijd blijft dus even kort.

Het doel is juist om de aan-tijd te verlengen en niet de uit-tijd.

Bij een 1000 liter vat is dit wat anders, omdat de WP een heel lange tijd kan doen over het opwarmen daarvan en je ook met die 1000 liter heel lang kunt doen om de warmte af te geven. Je kunt er dan op gaan sturen door de aan- en uittijden zelf te programmeren.
Die warmte wordt toch tijdens het rondpompen afgegeven in de radiatoren en daarmee de herstart uitgesteld tijdens het rondpompen tijdens de compressor pauze gedurende het pendelen.
Je kunt praten als brugman maar ieder serievat verlaagd de pendel frequentie hoe kleiner hoe minder maar het doet altijd iets. Samen met de hysterese van de pomp thermostaat is dat meer dan je denkt misschien.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:09:
Het verlagen van de watertemperatuur zal resulteren in een koudere woonkamer, en dat wil ik niet. En dan gaat ie toch alleen maar meer pendelen omdat het vermogen nog veel minder is dan het minimale vermogen van de warmtepomp?

------------------------
Even voor mijn beeld de terminologie:

[...]

------------------------
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer massa minder vaak pendelen.
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer afgifte vermogen naar en lagere aanvoertemperatuur, om op gelijk afgifte vermogen te blijven, maar heeft geen effect op het pendelen.
Even grof ziet mijn situatie er zo uit. Betreft een 5 kW warmtepomp.
[Afbeelding]

Met meer massa zal het systeem even goed pendelen, maar dan minder vaak. Echter vraag ik me af waarom ik moeite zou steken in extra massa, als het geen effect heeft op de COP?

Waarom maakt men zich zo druk om het pendelen?
Omdat rustig rijden zuiniger is dan continu afremmen en weer optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:26:
[...]

De analogieën met het (auto)rijden lijken iets begrijpelijk te maken maar passen hier überhaupt niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:10:
[...]

Die warmte wordt toch tijdens het rondpompen afgegeven in de radiatoren en daarmee de herstart uitgesteld tijdens het rondpompen tijdens de compressor pauze gedurende het pendelen.
Je kunt praten als brugman maar ieder serievat verlaagd de pendel frequentie hoe kleiner hoe minder maar het doet altijd iets. Samen met de hysterese van de pomp thermostaat is dat meer dan je denkt misschien.
Een warmtepomp van 7kW kan per minuut 6,6 liter water van 20 naar 35 graden brengen.
Dat zou betekenen bij een inhoud van:
50L = 7,57 minuten langer draaien.
100L = 15,15 minuten langer draaien.
200L = 30 minuten langer draaien.

Alleen zodra je installatie op temperatuur is en je warmtepomp begint te pendelen is het afhankelijk van je instellingen.

Bij Mitsubishi is de standaard schakeldifferentie -5 en +5 boven setpoint. (Op kamertemperatuur regeling)

Het is dus ook afhankelijk van welk merk, inhoud installatie en hoe de instellingen werken of een serie buffervat überhaupt meerwaarde heeft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:02:
@verkeerslicht Zoals al door @Fullpower aangegeven voegt een seriebuffer helemaal niets toe qua "massa" in jouw interpretatie. Een seriebuffer vangt geen pendelgedrag op, maar stelt het hooguit de eerste keer een minuut of 2 uit. Daarna ook dat niet meer.

Natuurlijk is strikt genomen een seriebuffer ook een radiator. Er treedt iets van warmteverlies op, maar dat is verwaarloosbaar weinig als de buffer isolatie heeft.

Een seriebuffer dient echt alleen om bij defrosts de minimale systeeminhoud te garanderen. Als alle zones dicht staan bijvoorbeeld in een nageregeld systeem zorgt een seriebuffer ervoor dat de defrosts wel door kunnen gaan.

Pendelen kun je echt alleen tegengaan door te zorgen dat het afgitevermogen groter is dan het opgewekte vermogen, onder alle omstandigheden. En een (serie)buffer voegt helemaal niets toe aan het afgiftevermogen.
Dit is precies wat ik ook zeg.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Dat hij dat op hoog vermogen kan geloof ik maar teruggemoduleerd duurt dat minimaal 2 keer zo lang en dat is de situatie tijdens pendelen samen met de hysterese is dat genoeg om onder de gevreesde compressor slijtage van de vele starts te blijven.
En ook met defrost helpt het dus die aversie op het forum is een beetje overdreven.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Fullpower schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:22:
[...]

Toch wel, kijk maar:
Als de WP teveel vermogen levert in relatie tot de afgifte, dan wordt het 'restant' gebruikt voor opwarmen van massa (water, beton). Dus hoe minder afgifte, hoe meer vermogen er 'over' is. Nu kost opwarmen van massa energie (= vermogen x tijd). Dus hoe meer massa er in het systeem zit, hoe lang het duurt voordat de WP zijn uitschakeldrempel heeft bereikt. Dus hoe langer de WP draait.

Als afgifte en opwek in evenwicht is, zal er niets 'over' zijn om massa op te warmen. Dus zou de WP onbeperkt lang kunnen draaien.

Maar op een gegeven moment zal het mogelijk te warm worden in huis, en schakelt de kamerthermostaat de WP uit. Je hebt dan weer een aan/uit gedrag, maar met een langere periode tijd. Maar dit heel geen pendelen. Pendelen is dat de WP stopt vanwege een te hoge watertemperatuur terwijl er nog wel warmtevraag is.
Ja, het klopt dat massa opwarmen tijd kost, dus inderdaad vloerverwarming, radiatoren, maar die geven de warmte ook weer af. Maar een buffer raakt na opwarmen in theorie zijn warmte niet meer kwijt (want geen afgiftemedium). Je stelt de eerste keer pendelen dus uit, en daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:34:
Dat hij dat op hoog vermogen kan geloof ik maar teruggemoduleerd duurt dat minimaal 2 keer zo lang en dat is de situatie tijdens pendelen samen met de hysterese is dat genoeg om onder de gevreesde compressor slijtage van de vele starts te blijven.
En ook met defrost helpt het dus die aversie op het forum is een beetje overdreven.
Het was ook puur als onderbouwing/referentiepunt, het was niet als kritiek op jouw mening bedoeld ;)

Ik heb zelf namelijk ook een 50L buffervat in serie.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:32
verkeerslicht schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:53:
[...]

Ja, het klopt dat massa opwarmen tijd kost, dus inderdaad vloerverwarming, radiatoren, maar die geven de warmte ook weer af. Maar een buffer raakt na opwarmen in theorie zijn warmte niet meer kwijt (want geen afgiftemedium). Je stelt de eerste keer pendelen dus uit, en daarna niet meer.
Kan je een warmtepomp niet door laten pompen zonder dat hij verwarmt? Dan raakt een buffer zn warmte ook prima kwijt. En als het opwarmen van de buffer zo'n 10 minuten duurt, dan duurt elke run al snel 10 minuten langer.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
evleerdam schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:11:
[...]

Kan je een warmtepomp niet door laten pompen zonder dat hij verwarmt? Dan raakt een buffer zn warmte ook prima kwijt. En als het opwarmen van de buffer zo'n 10 minuten duurt, dan duurt elke run al snel 10 minuten langer.
De Vaillant doet dat gewoon.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:43
[...]

Dit is ook wat ik zie. De circulatiepomp van mijn Panasonic WP blijft na uitschakelen Compressor doordraaien en door de (50l) extra inhoud van de seriebuffer duur ‘t afkoelen van ‘t water langer dan zonder zo’n buffer. De cycleduur is dus langer dan zonder.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
dunklefaser schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:41:
[...]

De analogieën met het (auto)rijden lijken iets begrijpelijk te maken maar passen hier überhaupt niet.
Want water af laten koelen en weer opwarmen is net zo efficiënt als het water op zijn gemiddelde temperatuur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:26:
[...]
Pulse and glide is het meest zuinig autorijden. Remmen in WP-context is actief koelen, ik ken geen regeling die dat doet. Zou inderdaad niet erg zuinig zijn ;)

In het kader van pendelen zit de warmtevraag onder minimaal vermogen; op de juiste temperatuur houden is dus niet aan de orde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Proton_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:48:
[...]

Pulse and glide is het meest zuinig autorijden. Remmen in WP-context is actief koelen, ik ken geen regeling die dat doet. Zou inderdaad niet erg zuinig zijn ;)

In het kader van pendelen zit de warmtevraag onder minimaal vermogen; op de juiste temperatuur houden is dus niet aan de orde.
Radiatoren hebben maar een korte glide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
[...]

Stel, het vat is opgewarmd tot het setpoint en de compressor schakelt uit. De pomp blijft circuleren en de radiatoren koelen langzaam af. Na 2 minuten is de buffer leeg en krijgen de radiatoren dus steeds kouder water te verwerken, ze kunnen steeds minder afgeven.

Op een gegeven moment start de WP weer op Hysterese. Op dat moment is het buffervat in zijn geheel kouder dan de Tr gemeten door de WP. De eerst minuten na de compressor-start denkt de WP dus dat hij moet optoeren, want de gemeten Tr wordt steeds lager en dat doet deze dan ook.

Tot de buffer weer op temperatuur is en langzaam in temperatuur begint te stijgen omdat de WP het vermogen niet kwijt kan aan het afgiftesysteem.

Dus ja, je hebt deels gelijk dat de uit-tijd van de WP theoretisch langer duurt (+/- 2 minuten). Maar de WP gaat bij het inschakelen compenseren door een hoger vermogen te leveren. Hierdoor warmt de boel juist sneller op dan nodig is.

De totale hoeveelheid energie die in de ruimte gaat verandert niet. Tijdens de aan-tijden wordt echter initieel meer vermogen geleverd en de uit-tijden duren (marginaal) langer.

Daar komt nog bij dat de meeste WP's een minimale wachttijd hebben voor inschakelen bij pendelen die ruim langer is dan die tijd die nodig is om de buffer leeg te maken. Ofwel, in de praktijk merk je niets van de theoretisch kortere uit-tijd. Omdat de WP echter met een hoger vermogen start, en je evenveel energie gemiddeld in het systeem moet krijgen, wordt de aan-tijd uiteindelijk zelfs korter.

Dus: In een pendelend systeem wat moduleert op delta-T over de aanvoer en retour bij de ketel gaat een schakelbuffer van een lage capaciteit niet helpen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:41:
[...]

Als je dan zo'n analogie maakt, dan is de schakelbuffer een kastje dat ervoor zorgt dat je op je dashboard niet meer ziet hoe snel je rijdt, maar hoe snel je 2 minuten geleden reed (50 liter bij 25 liter/min).

Dit effect zie je bij motorrijders in groepen. De voorste rijdt steeds ongeveer 50 tot 80 km/uur, de achterste rijdt steeds ergens tussen de 30 en 150 km/uur. Gemiddeld rijden ze even snel, maar de laatste heeft pas heel laat door dat de snelheid omlaag of omhoog gegaan is en moet dus over-compenseren.

Door de inherente traagheid van het systeem (het kost tijd om sneller of langzamer te gaan rijden, evenals het tijd kost om de temperatuur omhoog of omlaag te brengen) krijg je dit effect.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:57:
[...]

Stel, het vat is opgewarmd tot het setpoint en de compressor schakelt uit. De pomp blijft circuleren en de radiatoren koelen langzaam af. Na 2 minuten is de buffer leeg en krijgen de radiatoren dus steeds kouder water te verwerken, ze kunnen steeds minder afgeven.

Op een gegeven moment start de WP weer op Hysterese. Op dat moment is het buffervat in zijn geheel kouder dan de Tr gemeten door de WP. De eerst minuten na de compressor-start denkt de WP dus dat hij moet optoeren, want de gemeten Tr wordt steeds lager en dat doet deze dan ook.

Tot de buffer weer op temperatuur is en langzaam in temperatuur begint te stijgen omdat de WP het vermogen niet kwijt kan aan het afgiftesysteem.

Dus ja, je hebt deels gelijk dat de uit-tijd van de WP theoretisch langer duurt (+/- 2 minuten). Maar de WP gaat bij het inschakelen compenseren door een hoger vermogen te leveren. Hierdoor warmt de boel juist sneller op dan nodig is.

De totale hoeveelheid energie die in de ruimte gaat verandert niet. Tijdens de aan-tijden wordt echter initieel meer vermogen geleverd en de uit-tijden duren (marginaal) langer.

Daar komt nog bij dat de meeste WP's een minimale wachttijd hebben voor inschakelen bij pendelen die ruim langer is dan die tijd die nodig is om de buffer leeg te maken. Ofwel, in de praktijk merk je niets van de theoretisch kortere uit-tijd. Omdat de WP echter met een hoger vermogen start, en je evenveel energie gemiddeld in het systeem moet krijgen, wordt de aan-tijd uiteindelijk zelfs korter.

Dus: In een pendelend systeem wat moduleert op delta-T over de aanvoer en retour bij de ketel gaat een schakelbuffer van een lage capaciteit niet helpen.
Toegeven is moeilijk.
Hij schakelt minder keer per uur dat is het enige wat ik zeg.
En dat verhaal van verder optoeren is niet anders dan zonder buffer want dan is het water ook afgekoeld. Het duurt nu eenmaal langer om 100liter systeem inhoud af te koelen dan het systeem zonder vat met 50 liter systeem inhoud en daarna weer op te warmen. Dat is gewoon natuurkunde.
Maar goed dat je er niets van merkt is met vat net zo als zonder vat tenzij je monitort en er met een stopwatch naast gaat zitten. Met deze buiten temperaturen gaat hij toch uit na een tijdje. Met vat zit je wat verder van de overslijtage van het aantal starts dan zonder vat De fabrikant schrijft het voor bij een bepaalde systeem inhoud al was het maar voor de garantie.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Eerst zeg je dat het zo leeg is en vervolgens zeg je dat het te lang duurt voor het opgewarmd is en daardoor de compressor optoert.
Dat spreekt elkaar tegen. Ik denk ook nog dat het bij het ene merk beter uitpakt dan het andere.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:09:
Het verlagen van de watertemperatuur zal resulteren in een koudere woonkamer, en dat wil ik niet.
Lange discussie kort.

Radiator groter + water temperatuur lager kan resulteren in dezelfde kamertemperatuur en een hogere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn Panasonic regelt op de aanvoertemperatuur. Bij +2°C of meer overshoot gedurende 3 minuten stopt deze met verwarmen. De circulatiepomp blijft daarna nog wel draaien (wel iets langzamer).

Zoals @Proton_ aangeeft is de pulse and glide techniek het meest zuinige bij een fossiele auto. Bij mij gaat 's nachts de auto uit en ook de warmtepomp uit. In mijn beleving het meest zuinige.

Feit blijft dat opwarmen van 1 gram water 4,19 Joule kost per °C. Pendelen blijf je altijd hebben bij warme buitentemperaturen. De vraag is alleen of de pendelfrequentie dan van invloed is op de COP. Uit de reacties tot op heden lijkt het geen verschil te maken.
Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:18:
[...]

Lange discussie kort.

Radiator groter + water temperatuur lager kan resulteren in dezelfde kamertemperatuur en een hogere COP
Mijn vraag ging niet over grotere radiatoren qua afgifte. Het gaat mij om het vergroten van de systeeminhoud (=massa) zonder dat de afgifte veranderd. Het plaatsen van bijvoorbeeld een grote seriebuffer zou de pendelfrequentie verlagen, maar heeft geen invloed op de aanvoertemperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 10-04-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:25:
Mijn Panasonic regelt op de aanvoertemperatuur. Bij +2°C of meer overshoot gedurende 3 minuten stopt deze met verwarmen. De circulatiepomp blijft daarna nog wel draaien (wel iets langzamer).

Zoals @Proton_ aangeeft is de pulse and glide techniek het meest zuinige bij een fossiele auto.
Pulse en glide is zeker niet de zuinigste manier, maar goed, ieder zijn geloof.
Bij mij gaat 's nachts de auto uit en ook de warmtepomp uit. In mijn beleving het meest zuinige.
Dat ligt aan je woning. Als je een wat minder goed geisoleerde woning hebt klopt dat. Bij een zeer goed geisoleerde woning niet. Het opwarmen gebeurt met een veel slechtere COP, dus onder de streep heb je misschien minder warmte nodig, maar meer elektriciteit.
Feit blijft dat opwarmen van 1 gram water 4,19 Joule kost per °C. Pendelen blijf je altijd hebben bij warme buitentemperaturen. De vraag is alleen of de pendelfrequentie dan van invloed is op de COP. Uit de reacties tot op heden lijkt het geen verschil te maken.
Er is een verschil tussen pendelen (afgiftecapaciteit lager dan de opwekondergrens) en in de tijd regelen. Ik heb helemaal geen pendelgedrag in de installatie. De WP slaat nooit af omdat de Tr te hoog wordt.

Als er minder warmte nodig is dan minimaal geleverd moet worden, dan regelt de thermostaat dat door de WP uit te schakelen.
[...]

Mijn vraag ging niet over grotere radiatoren qua afgifte. Het gaat mij om het vergroten van de systeeminhoud (=massa) zonder dat de afgifte veranderd. Het plaatsen van bijvoorbeeld een grote seriebuffer zou de pendelfrequentie verlagen, maar heeft geen invloed op de aanvoertemperatuur.
En, zoals gezegd, dat gaat je niet helpen.

Als je van pendelen af wil, moet je je afgiftevermogen verhogen. Niets meer, niets minder. Dat kan door een hogere Ta, or door een grotere flow, of door een groter afgifteoppervlak. Meer variabelen heb je niet om mee te spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 10-04-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:31:
[...]

[...]

En, zoals gezegd, dat gaat je niet helpen.

Als je van pendelen af wil, moet je je afgiftevermogen verhogen. Niets meer, niets minder. Dat kan door een hogere Ta, or door een grotere flow, of door een groter afgifteoppervlak. Meer variabelen heb je niet om mee te spelen.
Dan wordt het veel te warm. Dat betekend dat ik via een ruimte-thermostaat de boel moet afschakelen en ook frequent genoeg om een stabiele kamertemperatuur te houden. Ik kan de Ta verhogen naar 44°C bij +15°C buiten, maar dan wordt het veel te warm in huis. Er zit voor mij geen verschil tussen vaak in- en uitschakelen via de ruimte-thermostaat of door overshoot van de Ta (=warmtepomp). Alleen zal die hoge stooklijn niet gunstig zijn voor de COP. Ik kan de stooklijn toch het beste zo laag mogelijk houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 10-04-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als mijn woning 1 kW nodig heeft voor een stabiele temperatuur en de warmtepomp minimaal 2 kW levert zal die hoe dan ook 50% van de tijd uit moeten staan en 50% van de tijd op 2 kW moeten pruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hierbij nog een fictief rekensommetje:
Warmtebehoefte = 1,5 kW
Minimum vermogen WP = 2 kW
0,5 kW teveel waardoor de watertemperatuur stijgt.
Stel dat de warmtepomp een hysterese heeft van 5°C

0,5 kW om 5°C op te warmen
Systeeminhoud
  • 10 liter water = 0,06 kWh = 7 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW
  • 50 liter water = 0,29 kWh = 34 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW
  • 100 liter water = 0,58 kW = 70 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:36:
[...]

Dan wordt het veel te warm.
Nee, want dan ben je teveel warmte aan het toevoegen. Dus dat klopt niet.
Dat betekend dat ik via een ruimte-thermostaat de boel moet afschakelen en ook frequent genoeg om een stabiele kamertemperatuur te houden. Ik kan de Ta verhogen naar 44°C bij +15°C buiten, maar dan wordt het veel te warm in huis. Er zit voor mij geen verschil tussen vaak in- en uitschakelen via de ruimte-thermostaat of door overshoot van de Ta (=warmtepomp). Alleen zal die hoge Ta niet gunstig zijn voor de COP. Ik kan de stooklijn toch het beste zo laag mogelijk houden :)
Het verschil is dat in het ene geval je aan het pendelen bent (te weinig afgiftevermogen) en in het andere geval aan het regelen.

Als je over 45 graden Ta bij +15 praat heb je gelijk, maar als je zo weinig afgifte hebt dat je een Ta van 45 graden moet hanteren om het vermogen van je afgiftesysteem boven het minimum vermogen van de WP te krijgen, dan is je systeem gewoon slecht ontworpen.
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:39:
Als mijn woning 1 kW nodig heeft voor een stabiele temperatuur en de warmtepomp minimaal 2 kW levert zal die hoe dan ook 50% van de tijd uit moeten staan en 50% van de tijd op 2 kW moeten pruttelen.
Klopt. Het beste is dan een uur aan en 2 kW kunnen leveren en dan een uur uit en 0 leveren. Dat is regelen van de thermostaat en dat heet een low-load regeling. Voorwaarde is natuurlijk dat je afgiftesysteem die 2 kW kan verwerken.

Bij pendelen levert de WP 20 minuten 2 kW, waarvan steeds meer afgegeven wordt (de gemiddelde temperatuur stijgt immers) en de rest in het opwarmen van de "massa" gaat. Daarna schakelt de WP in de pendelbeveiliging en gaat de compressor een paar minuten uit, maar blijft de pomp draaien. In die periode daalt het afgiftevermogen weer (de temperatuur daalt immers).

Welke van de twee regelstrategien is beter voor de WP denk je?

Stel dat je van die 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:52:
Hierbij nog een fictief rekensommetje:
Warmtebehoefte = 1,5 kW
Minimum vermogen WP = 2 kW
0,5 kW teveel waardoor de watertemperatuur stijgt.
Stel dat de warmtepomp een hysterese heeft van 5°C

0,5 kW om 5°C op te warmen
Systeeminhoud
  • 10 liter water = 0,06 kWh = 7 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW
  • 50 liter water = 0,29 kWh = 34 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW
  • 100 liter water = 0,58 kW = 70 minuten tijd om 5°C op te warmen met 0,5 kW
En hoe lang kan de WP dan uitblijven in de anti-pendel beveiliging? Probeer dat eens uit te rekenen (dat is niet eenvoudig, want dat zijn stelsels van differentiaalvergelijkingen). Wedden dat je niet langer uit kunt blijven dan de vaste minimale uit-tijd in de pendelbeveiliging?

Houd er overigens ook rekening mee dat er bij het opwarmen steeds meer vermogen naar de ruimte gaat en steeds minder de buffer in (de convectoren worden warmer, dus krijgen ze meer afgiftevermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
. De vraag is alleen of de pendelfrequentie dan van invloed is op de COP. Uit de reacties tot op heden lijkt het geen verschil te maken.
[...]
De vraag COP ..start kost altijd iets aan COP.
Nu heb ik even lopen zoeken.
Zelfs zonder zichbaar pendelen .. EN te weining afgifte..kan het je 0,5 COP kosten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGfTreNNZKVlyyJctwtWXYh4O9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5u6WHv4QxSPtE17w4tf57jy.jpg?f=fotoalbum_large

De regeling zit op de grens van pendelen ivm te weining afgifte.
A= missing data,B defrost.
Je zie de regeling heeft het moeilijk.

Nu in jou grafiek zeg je boven de 4,5 graden is pendelen.. als je onderstaande dag gemiddelde ziet over een jaar ( van een mede tweaker).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnHCI1Rt2Ta0N8IYyPzRyuWHSn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcH6ACdC7sja45aRfnWeRo5t.jpg?f=fotoalbum_large
En kijkt hoeveel dagen je boven de 4,5 en onder de 15 graden zit...ben ik bang dat je heel veel pendelt in een jaar.

In het mitsubishi topic was er laats een die geen garantie kreeg ivm te veel start stops.. hij heeft maar gewoon een nieuwe buiten unit gekocht.

Een serie buffer zal het aantal keren pendelen iets naar beneden brengen..maar 2-4 per uur is erg hoog ..

Nu afgifte verhogen met goedkeuring van WAF.
Je heb Jaga en Jaga.. ik pak dit type H2O.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l-a74QpGopD1p2MzISShrHExk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iHHXJBvMxP7L6UihjFeiOAnf.jpg?f=user_large
Je heb dubbele naast elkaar en boven elkaar..je kan er ZELF 2 of 3 boven elkaar zetten om je afgifte te verhogen.
De buiten kast mag je van hout maken.
Je weet dat je geen hoge temperatuur door je jaga jaagt.
Dus kan je er wat moois van maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u7oqMGW_igH-JwilV13-Y7d5LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKilgf2fnqYcp1jbCJ0lAjKM.jpg?f=fotoalbum_large
Er is aardig wat te vinden op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
De opstart kost inderdaad altijd iets aan COP.

Als je echt ruim minder warmteverlies hebt dan dat je vermogen moet opwekken (minder warmte nodig dan de WP moet leveren, zoals in het voorbeeld: 1 kW nodig, 2 kW ondergrens) dan is een regeling die in de tijd aan/uit stuurt het beste.

Ik heb zelf mijn stooklijn vanaf 0 graden buitentemperatuur op 31 graden staan. Een lagere Ta levert pendelen op omdat het afgiftevermogen (in mijn geval van de kleinste set ruimtes) te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Blihi Sorry ik begrijp je niet. Als iemand het aan een elektrotechneut met weerstanden en condensatoren ofzo kan uitleggen hou ik me aanbevolen.

Ik heb weinig massa (=kleine condensator :?) en moet daarom vrij vaak spanning erop zetten (PWM) om de spanning stabiel te houden op de condensator. Een uur uit betekend gewoon een koude radiator c.q. lege condensator. Iets met Tau-tijd (RC).

[ Voor 47% gewijzigd door Dre op 10-04-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas

Zoals @Proton_ aangeeft is de pulse and glide techniek het meest zuinige bij een fossiele auto. Bij mij gaat 's nachts de auto uit en ook de warmtepomp uit. In mijn beleving het meest zuinige.

[...]

Je vraag ging ook over een betere cop en dan moet je naar betere afgifte. Die seriebuffer kan helpen met slijtage en als het koud is met defrosten.

Het pendelen is niet zo'n probleem tenzij het meerdere keren per uur is. Hier kan een buffer bij helpen.

Als je de overshoot kan instellen zet deze dan eens op 5 graden en laat de thermostaat ingrijpen als het te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:04:
De opstart kost inderdaad altijd iets aan COP.

Als je echt ruim minder warmteverlies hebt dan dat je vermogen moet opwekken (minder warmte nodig dan de WP moet leveren, zoals in het voorbeeld: 1 kW nodig, 2 kW ondergrens) dan is een regeling die in de tijd aan/uit stuurt het beste.

Ik heb zelf mijn stooklijn vanaf 0 graden buitentemperatuur op 31 graden staan. Een lagere Ta levert pendelen op omdat het afgiftevermogen (in mijn geval van de kleinste set ruimtes) te laag wordt.
Dat tijd aan en uit sturen doet toch gewoon de kamerthermostaat als je die goed ingesteld hebt. Samen met een iets hogere ta die vervolgens ook meer energie in de buffer stopt door de hogere ta.

Verder maakt het voor de compressor niets uit of hij gestopt wordt door een te hoge ruimte temp of door een te hoge ta. Ook de software in de wp beperkt het aantal starts stops bij een goed systeem oftewel het beschermt zichzelf.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:07:
@Blihi Sorry ik begrijp je niet. Als iemand het aan een elektrotechneut met weerstanden en condensatoren ofzo kan uitleggen hou ik me aanbevolen.

Ik heb weinig massa (=kleine condensator :?) en moet daarom vrij vaak spanning erop zetten (PWM) om de spanning stabiel te houden op de condensator. Een uur uit betekend gewoon een koude radiator c.q. lege condensator. Iets met Tau-tijd (RC).
Met een parallel buffer en secundaire pomp kan ik wel een verhaaltje bedenken.

Je stroombron is de wp, je condensator is je buffervat en je verbruiker is je huis.

Je wp(voeding) moet! minimaal 2 Kw leveren daarmee ram je in een half uur je buffer(condensator)vol.
Je verbruiker (afgifte) kan maximaal 1Kw kwijt.
Dus je wp draait een half uur en je secundaire pomp heeft een uur nodig om dat uit je condensator het huis in te krijgen.

Zou je nu de voeding verder kunnen terug regelen kan je door pruttelen.
Zou je je afgifte verhogen naar die 2 Kw kan je ook door pruttelen.

Dan blijft wel de vraag heb je die 2 Kw ook nodig om je huis warm te houden?
Of zou het handiger zijn dat je verder terug kunt in het toegevoerde vermogen.

Om pendelen te voorkomen heb je wel een vette buffer nodig wil het wat toevoegen.
Dan moet je al aardig wat Kwh kwijt kunnen in die buffer.
En dan dan heb je wat keuzes.
Dikke vette buffer zodat het pendelen binnen de perken blijft.(extra pomp kost ook wat stroom aanschaf onderhoud)
Wp die verder terug kan moduleren.
Accepteren dat je wp sneller slijt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Onderstaand plaatje geeft voor mijn woning het stookgedrag van de WP over afgelopen seizoen weer (1-11 t/m vandaag).

Hier zie je het warmteverlies (rode trendlijn), het berekende warmteverlies (roze) en de metingen per dag. Interessant is ook de modulatie-ondergrens van de WP (groen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HOcaGN3B-6M6LnZ7HwYwdDLpgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAz6ti713KEBYaSHqeuVf3YX.png?f=fotoalbum_large

Vanaf een buitentemperatuur van zo'n 12 graden ligt de trendlijn van het benodigde vermogen onder de modulatie-ondergrens. Dus op dat moment moet de WP in de tijd gaan moduleren (dus periodiek aan / uit). Tot die tijd kan de WP in principe 100% van de tijd blijven draaien, mits..... het afgiftevermogen groter blijft dan de modulatie-ondergrens.

Om dat laatste te bereiken moet ik minstens 31 graden water maken. Ga ik lager dan een Ta van 31 graden, dan lukt het de vloerverwarming niet meer om het opgewekte vermogen af te geven. Dat heeft er dan weer mee te maken omdat in die situaties alleen specifieke ruimtes warmte nodig hebben, met een beperkt oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:55

Je massa is idd een condensator. Het vermogen van de warmtepomp kun je zien als een stroombron, en geen spanningsbron.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

Denk dat je condensator lek is .
:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:24:
[...]

Dat hangt er nogal van af. Als ik een dergelijke cyclus bij Mitsubishi zie dan is dat het gevolg van een WP die zijn minimum vermogen niet kwijt kan en dus steeds uit gaat. In dat geval moet de watertemperatuur dus omhoog, zodat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan.
Als de cycli door de thermostaat worden veroorzaakt is het een ander verhaal, dan is het inderdaad de kunst om de watertemperatuur steeds verder te verlagen.
Nauwkeurig monitoren van zowel thermostaat als het (opgenomen) vermogen kan hier uitsluitsel bieden.
de periodes worden alleen korter met meer radiatoren open terwijl de retour niet dichterbij de aanvoer komt. dus dat is de thermostaat die ingrijpt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
flippy schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:50:
[...]

de periodes worden alleen korter met meer radiatoren open terwijl de retour niet dichterbij de aanvoer komt. dus dat is de thermostaat die ingrijpt.
Nee korter met minder radiator. Hij schakelt af, omdat aanvoer te ver boven setpoint komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:01
Nog even over luchtstroom bij gebruik van een omkasting: ook met een plank aan de onderzijde van de voorzijde van de kast, zorgt het naar beneden forceren van de luchtstroom ervoor dat deze weer aangezogen wordt. Dus kortsluiting voorkomen IN de kast is niet voldoende om kortsluiting te voorkomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP5GMPKI9QPxJBrq-4AjLHikHP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkJwSjRjZJDgFGM7idWR0CqD.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Nu wellicht mijn WP wat verder van mijn VV verdeler komt te staan, heb ik geisoleerde grondleiding nodig.

Door @flippy werd Terrendis 32 x 110 genoemd. € 32 per meter.

Ik kwam echter ook SBS shop uit Letland tegen zij vragen € 21,60 per meter.
Zonder transportkosten scheelt dat rond de € 300 als je 30 meter besteld. Niet de wereld maar toch mooi meegenomen.
Als je een bestelling samenstelt, vertellen ze je wat de transportkosten zijn.

Moet hier vast ook ergens voor minder kunnen dan die € 32, want het spul komt uit Frankrijk of België volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/catalog/product/cache/67f5103aeaa7bbf18cd18a6c81fd201d/h/e/heatuno.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Joris 407 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:55:
Nog even over luchtstroom bij gebruik van een omkasting: ook met een plank aan de onderzijde van de voorzijde van de kast, zorgt het naar beneden forceren van de luchtstroom ervoor dat deze weer aangezogen wordt. Dus kortsluiting voorkomen IN de kast is niet voldoende om kortsluiting te voorkomen

[Afbeelding]
Kun je voor de gein dat ding ook een meter van de grond plaatsten?
Koude lucht zakt naar beneden toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:04:
[...]

Kun je voor de gein dat ding ook een meter van de grond plaatsten?
Koude lucht zakt naar beneden toch?
Koude lucht zakt ja, maar de wp zuigt ook, dat is de andere werkende kracht.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Uit interesse wat gebeurd er als je de louvre latten onder een hoek van zeg 92 graden zet dus zeer licht voorover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Joris 407 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:28:
[...]

Koude lucht zakt ja, maar de wp zuigt ook, dat is de andere werkende kracht.
Als ik die pijltjes op je model volg gaan ze over de grond weer naar de voorkant.
Als die grond lager zit zuigt hij het dan nog op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik weet niet of ik nog wat aan het requestlijstje mag toevoegen :P
Dit model is gebaseerd (denk ik) op een WP met omkasting in het vrije veld. Echter in de praktijk komt het vaak voor dat de opstelling 30 cm van de gevel gepositioneerd is. Ik ben benieuwd of dat nog effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:58
Rzaan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:00:

Moet hier vast ook ergens voor minder kunnen dan die € 32, want het spul komt uit Frankrijk of België volgens mij.
Ik heb recent de duo heat 32mm 140mm gebruikt. Een flinke buis maar ziet er heel robuust uit. Met de wetenschap dat deze buis langer ligt dan de levensduur van de WP vind ik het de investering wel waard. De koppelingen zijn overigens ook duur maar lijken me wel de beste oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmIySm744CBxUg1f_dNpN35FAsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dapVEt3ZRhRiMjxZzxHA85nK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0pwQruUbcSyTPy4dboh3rRPQwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FrrL52UF6JYTsdqMdUuAhixV.jpg?f=user_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

Als je toch met louvre deurtjes werkt, zou je dan niet beter de compressor rooster van de WP zelf kunnen weghalen en er tevens ervoor zorgen dat het intern in de omkasting niet gaat circuleren? Nu heb je het rooster van de compressor EN de louvre deurtjes die de luchtstroom dempen.

Bij m'n Pana 9j (met dakje maar zonder panelen) valt het met 19 Hz wel mee (draait ie momenteel zo'n beetje 24/7), maar bij stevige arbeid van de WP en met >40 Hz is er toch wel enig geweld van luchtstromen.

Bij defrosts idem, dan zijn er best flinke windstromen en grote dampwolken.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dof schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:49:
Als je toch met louvre deurtjes werkt, zou je dan niet beter de compressor rooster van de WP zelf kunnen weghalen en er tevens ervoor zorgen dat het intern in de omkasting niet gaat circuleren? Nu heb je het rooster van de compressor EN de louvre deurtjes die de luchtstroom dempen.

Bij m'n Pana 9j (met dakje maar zonder panelen) valt het met 19 Hz wel mee (draait ie momenteel zo'n beetje 24/7), maar bij stevige arbeid van de WP en met >40 Hz is er toch wel enig geweld van luchtstromen.

Bij defrosts idem, dan zijn er best flinke windstromen en grote dampwolken.
Bij mij zit 't louvrepaneel zeer strak voor 't compressorrooster, door 't louvrepaneel is de weg van de minste weerstand denk ik. Ik zal ook te denken om 't compressorrooster zelf nog weg te halen en een soort manchet om de opening aansluitend naar 't louvrepaneel. Affijn, genoeg opties :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bensss schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:49:
Ik heb recent de duo heat 32mm 140mm gebruikt. Een flinke buis maar ziet er heel robuust uit. Met de wetenschap dat deze buis langer ligt dan de levensduur van de WP vind ik het de investering wel waard. De koppelingen zijn overigens ook duur maar lijken me wel de beste oplossing.
Het is me nog niet helemaal duidelijk of je nu de uno versie moet gebruiken (dus met 1 leiding in de isolatie), of de duo (met 2 leidingen in de isolatie)

Ik zie veelal de uno genoemd in de diverse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-09 20:49

De dualiteit naar elektro:

Thermisch vermogen is de elektrische stroom
Temperatuur is elektrische spanning
afgiftepunt (bv radiator, maar ook buffervat) is een condensator
Warmteverlies is een weerstand

Heeeel vroegert ging men thermische problemen wel modelleren in elektronica simulatie pakketten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

[Afbeelding]
Of de lamellen omhoog richten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Rzaan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:06:
[...]

Het is me nog niet helemaal duidelijk of je nu de uno versie moet gebruiken (dus met 1 leiding in de isolatie), of de duo (met 2 leidingen in de isolatie)

Ik zie veelal de uno genoemd in de diverse topics.
In mijn geval was het makkelijker om met de duo te werken omdat er een 155mm gat is geboord door mijn vloer heen, daar kon de 140mm duo precies doorheen. Twee keer 110 is denk ik beter (marginaal?) maar waarschijnlijk ook een heel stuk makkelijker omdat de buisradius kleiner is. Ik heb de buis op 70cm diepte moeten leggen om loodrecht door het gat van de vloer te kunnen gaan, de bocht zou anders te krap worden.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
bensss schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:52:
[...]

In mijn geval was het makkelijker om met de duo te werken omdat er een 155mm gat is geboord door mijn vloer heen, daar kon de 140mm duo precies doorheen. Twee keer 110 is denk ik beter (marginaal?) maar waarschijnlijk ook een heel stuk makkelijker omdat de buisradius kleiner is. Ik heb de buis op 70cm diepte moeten leggen om loodrecht door het gat van de vloer te kunnen gaan, de bocht zou anders te krap worden.
Bij lange afstanden zou je verwachten dat je de retourleiding gaat opwarmen met de aanvoerleiding. Kan je dat meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:01:
[...]

Bij lange afstanden zou je verwachten dat je de retourleiding gaat opwarmen met de aanvoerleiding. Kan je dat meten?
Ja, dat gebeurt. De fabrikanten waarschuwen daar ook voor.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
martijn v o schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:44:
[...]

Of de lamellen omhoog richten?
Lamellen omhoog wil je niet, vanwege inregenen, maar de andere varianten kan ik wel eens simuleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:19:
[...]

Ja, dat gebeurt. De fabrikanten waarschuwen daar ook voor.
Bij mij is de afstand 7 meter, ik schat dat het meevalt maar mijn voorkeur zou ook twee uno’s zijn. Ik meen me te herinneren dat in de specs ook iets vermeld staat over warmteverlies. Weet niet of de onderlinge deltaT van 5 graden ook een significant verlies geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:00
Volgende week ergens zal onze WP geïnstalleerd worden.

Komt op betonnen dak te staan van berging - verwacht geen geluid maar wil voor de zekerheid en de WP wat hoger te krijgen even twee opsluitbandjes halen en die op rubberen tegels.

Nog speciaal type rubberen tegel nodig of volstaat iedere bij de bouwmarkt vandaan? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Kees_frl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:14:
Volgende week ergens zal onze WP geïnstalleerd worden.

Komt op betonnen dak te staan van berging - verwacht geen geluid maar wil voor de zekerheid en de WP wat hoger te krijgen even twee opsluitbandjes halen en die op rubberen tegels.

Nog speciaal type rubberen tegel nodig of volstaat iedere bij de bouwmarkt vandaan? :)
Je kan ook rubberen tegeldragers gebruiken dan kan het water er gewoon onder door lopen. Die zijn zon 10x10x1cm.

Komen er bigfoots onder de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokki
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-04-2023
Binnenkort wordt bij ons een LG therma V monobloc S 5.5 kw geplaatst. Nu ben ik zelf nog opzoek naar een compacte oplossing die die tapwater kan voorzien. Een efficiencte oplossing lijkt mij een 100L indirect gestookte boiler met elektische element (extra verwarming bij snelle behoefte aan water). Heeft iemand enig idee welke boiler vaten (of merken) er geschikt zijn voor een dergelijke aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Klein beetje advies gewenst nav een aangeboden offerte. Er wordt me een warmtepomp van 11KW aangeraden (Remeha Mercuria) die samen met een boilervat van 300 liter mij volledig van het gas af moet halen.

Mijn woonsituatie is als volgt:
  • 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin
  • Inhoud woning is zo'n 425m3
Als ik met deze gegevens kijk naar wat ik qua capaciteit nodig heb, kom ik eerder op een 4kw uit dan op een 11kw warmtepomp. Installateur geeft aan dat door het grootte boilervat een 3-fasen warmtepomp nodig heb.

Mijn vraag is nu of ik niet een enorme overcapaciteit krijg, met daarmee veel hogere energiekosten, en uiteindelijk teveel betaal voor het gebruik en de aanschaf. De offerte komt overigens uit op zo'n 15.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:16
@Slachtafval123

Ik ben geen expert, maar ik kan het af met een 9kW WP waar ik een gasverbruik van 1900m3 heb en ook een 300 liter boiler ga gebruiken.
11kW lijkt me wat te gortig, maar dat zullen de echte experts je hier ook wel snel gaan vertellen.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Slachtafval123 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:34:
Klein beetje advies gewenst nav een aangeboden offerte. Er wordt me een warmtepomp van 11KW aangeraden (Remeha Mercuria) die samen met een boilervat van 300 liter mij volledig van het gas af moet halen.

• 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin
Als ik met deze gegevens kijk naar wat ik qua capaciteit nodig heb, kom ik eerder op een 4kw uit dan op een 11kw warmtepomp. Installateur geeft aan dat door het grootte boilervat een 3-fasen warmtepomp nodig heb.

Mijn vraag is nu of ik niet een enorme overcapaciteit krijg, met daarmee veel hogere energiekosten, en uiteindelijk teveel betaal voor het gebruik en de aanschaf. De offerte komt overigens uit op zo'n 15.000 euro.
Ja, een enorme overcapaciteit! Niet doen, want anders heb je heel veel pendelen. Hoe komen ze in *naam aan 11 kW? Prijs lijkt (in deze tijd) mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

• 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin

11? :? Hij bedoelt een 4. Je hebt hem niet goed verstaan. 8) En 3 fase niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

• 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin

Zou snel een andere installateur zoeken. Wat een partij onzin 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:22
@Slachtafval123 Van de zotte 11 kW op basis van je gasverbruik kan je met minder dan de helft af ca. 5 kW is meer dan genoeg.
Stuur die installatuur ook eens naar de Remeha site en laat daar het advies uitrollen.. Die 11 kW hoort bij een gasverbruik van 2200 m3. met jouw 800m3 zegt Remeha: Mercuria Ace 4,5kW en dan kan er ca. € 3000 van de prijs af :)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

• 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin

RUN!!!

Wat een beunhaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Er is nu opnieuw een berekening gedaan voor de capaciteit. Ze gebruiken het aantal vierkante meters(zo'n 165m2) en vermenigvuldigen met een wattage(45). Via die berekening komen ze nu op 8KW uit.

De installateur geeft aan dat het buffervat wat ze zouden installeren het pendelen van de WP zou verminderen.

Iemand nog contactgegevens van een goede installateur in het noorden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Slachtafval123 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:58:
Er is nu opnieuw een berekening gedaan voor de capaciteit. Ze gebruiken het aantal vierkante meters(zo'n 165m2) en vermenigvuldigen met een wattage(45). Via die berekening komen ze nu op 8KW uit.

De installateur geeft aan dat het buffervat wat ze zouden installeren het pendelen van de WP zou verminderen.

Met 165 m2 en 800 kuub gasverbruik, is het huis erg goed geïsoleerd of staat de thermostaat niet erg hoog. Die 4,5 kW lijkt nog steeds de beste keuze. Als er veel m2 vvw is, dan is een buffervat niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Jaap19 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:07:
[...]

Met 165 m2 en 800 kuub gasverbruik, is het huis erg goed geïsoleerd of staat de thermostaat niet erg hoog. Die 4,5 kW lijkt nog steeds de beste keuze. Als er veel m2 vvw is, dan is een buffervat niet per se nodig.
De eerste verdieping(radiatoren) en zolder worden niet verwarmd. Daarnaast staat mijn Tado het hele jaar door op 21 graden met een schema van 06:15 - 21:00. Huis is een tussenwoning uit 2017 en prima geïsoleerd.

Ik heb de tool van Remeha ook nog eens gebruikt, pas bij 1300m3 schakelt hij bij mij over naar een 6kw warmtepomp dus ik ga maar eens wat offertes opvragen voor een 4.5kw warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:36
@Slachtafval123 Je 300L vat opwarmen kost dan dik 2 uur.
Moet je dan maar 1 keer leeg douchen, doe je met bad nog een keer heb je 4 u geen verwarming.
Is 1/6 deel van de dag, Voor 108kWTh (24*4,5) wordt dat een 5,4kWTh
5 a 6 zou mijn keuze zijn, dan draait die tenminste niet maximaal. En bij >12C buiten zet je hem op alleen SWW. Maar meer ook zeker niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Slachtafval123 bedenk wel dat een 11kW wp of welk getal dan ook niet direct wat zegt. Belangrijk om te weten is het thermisch vermogen wat de wp nog bij -7 of -10 graden kan leveren.
De Remeha Mercuria 11kW levert die 11kW bij +7 graden. Bij +2 graden is dat nog 10,19kW. Lagere buitentemperaturen dan +2 graden worden voor zover ik gezien heb niet genoemd. Misschien eens navragen bij Remeha wat de diverse modellen van hun doen? Of is dit wel ergens online te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Franciesco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:06:
@Slachtafval123 bedenk wel dat een 11kW wp of welk getal dan ook niet direct wat zegt. Belangrijk om te weten is het thermisch vermogen wat de wp nog bij -7 of -10 graden kan leveren.
De Remeha Mercuria 11kW levert die 11kW bij +7 graden. Bij +2 graden is dat nog 10,19kW. Lagere buitentemperaturen dan +2 graden worden voor zover ik gezien heb niet genoemd. Misschien eens navragen bij Remeha wat de diverse modellen van hun doen? Of is dit wel ergens online te vinden?
Op laaglast bij een kamertemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van -7 is z’n vermogen nog steeds 5,9 kW.

Zie blz 18:
https://tools.remeha.nl/w...rcuria-NOT-7705298-04.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Zou met “laaglast” het minimum vermogen bedoeld worden? Zo ja, dan zou dat bij +7 graden 9kW en bij +12 graden 7,7kW zijn… :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:06:
Goed punt. In deze sheet is meer te vinden:
https://tools.remeha.nl/w...rcuria-NOT-7705298-04.pdf
Edit: zie dat @DutchWing hier ook al naar verwijst

@Slachtafval123 Zoek op bivalent. Dan zie je op de pagina's 17/18 de benodigde informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm30IzlDy5eNZ_Jkwfyz9bKIMJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGqNRXDeKWf7E9rN60HXetJE.png?f=fotoalbum_large

Tbivalent is het omslagpunt waaronder Pnom (Prated) niet meer gehaald wordt zonder bijschakeling van een backup heater.

Het 11kW model heeft dus een Pnom van 6 8)7

Belangrijker is om te achterhalen wat het minimale vermogen is. Dat kun je een beetje zien aan
Tj = +7 °C
Tj = +12 °C
Dan is te zien dat het model 8 duidelijk beter terugmoduleert (met behoud van bijna hetzelfde vermogen bij -10°C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Franciesco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:27:
Zou met “laaglast” het minimum vermogen bedoeld worden? Zo ja, dan zou dat bij +7 graden 9kW en bij +12 graden 7,7kW zijn… :X
Ik weet alleen dat er normaal nog verwezen worden naar de
klimaatcondities: colder, average, warmer.
Temperatuur condities: low en medium.

Remeha geeft aan laaglast, normaal is laaglast het minimale vermogen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het eerder een soort middel / 50% last is.

Wel grappig dat Remeha ergens anders verwijst naar het feit dat je een warmtepomp moet kiezen bij -10 buitentemperatuur, maar het makkelijk maken voor de installateur of consument ho maar 7(8)7

Een grafiek + tabel zoals onder andere Mitsubishi heeft is het beste:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Erc9YLUuiIbMF7YmGsngtf0xr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzvjiafI46JWNBU3Xn1Dv8rA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 11-04-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:41:
[...]

Ik weet alleen dat er normaal nog verwezen worden naar de
klimaatcondities: colder, average, warmer.
Temperatuur condities: low en medium.

Remeha geeft aan laaglast, normaal is laaglast het minimale vermogen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het eerder een soort middel / 50% last is.

Een grafiek + tabel zoals onder andere Mitsubishi heeft is het beste:
[Afbeelding]
Dat laaglast is denk ik gewoon een foutje. Er zal zoals je al zegt deellast bedoeld zijn. Dit zijn tabellen volgens de EN14825.
Dus die waardes moeten zoveel mogelijk matchen met de colder, average, warmer condities op basis van de designtemperatuur. Bij +7 en +12 zitten de meeste machines dan vanzelf aan het minimale vermogen, en bij de laagste temperaturen aan - of dichtbij het maximale vermogen van de betreffende temperatuur.

Verder goed om in de gaten te houden dat die metingen zonder defrosts zijn.. Die tabellen zoals mitsubishi toont zijn mogelijk (deels) inclusief defrosts, en daarvoor ook waardevoller.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:48:
Vanmiddag ook maar eens aan de omkasting begonnen.

[..]

Maandag hopelijk afronden.
[Afbeelding]
Hij is af!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofnEG53pJRoAgsPv7TwOL0WG5tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScKYJ87E31ePMJNMuE4k02hb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas

Zoek iets dat ver terug kan moduleren. Je hebt een prima geïsoleerde en niet al te grote woning. Die buffer gaat niet veel doen tegen pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023

• 800m3 gasverbruik
  • 4 persoons gezin

800m3 voor verwarming alleen ? Of ook koken etc ?
Provincie installateur ?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Joris 407
Op verzoek nog de simulaties van een wp in een kast met de kast op 250mm van een muur, en hetzelfde, maar dan op 1m hoogte.

Op de grond op 250mm van een muur: nauwelijks verschil met de situatie zonder muur, in ieder geval niet als het gaat om kortsluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX3hlDnHqmZSs8PvHo16CfXLOAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O12g3x2WMhg73AaCpzmgtRuD.jpg?f=fotoalbum_large

En op hoogte, wat wel uitmaakt, de flow kan hier langer ongestoord parallel aan de lammelen door stromen, dus geen kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWpBY4ZpNPCUOyQwMrbVPStfdBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9vR4znQutL6HU9kzhLfu83l.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het gebruik van naar beneden gerichte lamellen lijkt het op hoogte zetten van de warmtepomp dus een goede oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vloeroppervlak vermenigvuldigen met een kengetal is zo ongeveer de minst betrouwbare methode om je WP-vermogen te bepalen.
Heb je geen gasverbruik (per dag!) van een aantal erg koude dagen? Liefst van de februari 2021?
Yeah. Right. Reken maar eens uit hoeveel minuten het duurt voordat die veel te grote WP dat buffervat vol heeft gepompt. Dat is maar een minuut of 5.

Maar je vermeldt niets over je afgiftesysteem. Hoe ziet dat er uit? Radiatoren of VVW? Want dat maakt voor de keuze van een WP ook nogal wat uit.

Maar zoals reeds vele malen hierboven geschreven. Zowel 8 als 11 kW zijn te groot. Maar wat ik mis: Hoeveel vermogen leveren die warmtepompen eigenlijk bij -10?

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 12-04-2023 10:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:50:
Verder goed om in de gaten te houden dat die metingen zonder defrosts zijn.. Die tabellen zoals mitsubishi toont zijn mogelijk (deels) inclusief defrosts, en daarvoor ook waardevoller.
Mitsubishi is daar erg duidelijk over: De grijs gearceerde regels uit de tabel zijn inclusief defrosts, de rest exclusief. Dat staat gewoon in het databook. Meer info in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:01:
[...]

Vloeroppervlak vermenigvuldigen met een kengetal is zo ongeveer de minst betrouwbare methode om je WP-vermogen te bepalen.
Heb je geen gasverbruik (per dag!) van een aantal erg koude dagen? Liefst van de februari 2021?

[...]

Yeah. Right. Reken maar eens uit hoeveel minuten het duurt voordat die veel te grote WP dat buffervat vol heeft gepompt. Dat is maar een minuut of 5.

Maar je vermeldt niets over je afgiftesysteem. Hoe ziet dat er uit? Radiatoren of VVW? Want dat maakt voor de keuze van een WP ook nogal wat uit.

Maar zoals reeds vele malen hierboven geschreven. Zowel 8 als 11 kW zijn te groot. Maar wat ik mis: Hoeveel vermogen leveren die warmtepompen eigenlijk bij -10?
800 m3 gas voor mogelijk ook nog niet eens alleen verwarming komt by far niet in de buurt van 8 of zelfs 11kW. Te groot is te groot, ook bij die nooit voorkomende -10.
Dan zijn defrosts een veel groter probleem. 800 x 8 /1650 = plm. 4kW
En bij -10*C ? Bij 800m3j/aar zal bij -10 max verbruik per dag niet meer zijn dan 8m3
8 x 8kWh = 64kWh gedeeld door 20 uur = 3,2
Afronden naar 5-6kW en geen druppel meer zou ik zeggen.
Royale leidingen, goede kwaliteit pomp, mogelijk 50L seriele buffer en job done.

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 12-04-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:06:
[...]

Mitsubishi is daar erg duidelijk over: De grijs gearceerde regels uit de tabel zijn inclusief defrosts, de rest exclusief. Dat staat gewoon in het databook. Meer info in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dat doen ze netjes.
Alleen (even muggenzifterig) jammer dat de relatieve luchtvochtigheid er niet bij staat, en het had ook waardevol geweest als de defrosts bij alle metingen inbegrepen zaten. Maar ik kan me voorstellen dat dat teveel gevraagd is voor een fabrikant.

Uiteindelijk is het belangrijk om te weten dat de defrosts wel of niet meegenomen zijn. Dan kun je in het laatste geval met een marge van 10% of zo rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hie wordt binnenkort een Monobloc WP geplaatst.
Die wordt verbonden met de VV verdeler in huis.

Ik ben nu naar allerhande plaatsen om het huis aan het zoeken waar ik de WP kan neerzetten.
Maar hoever mogen de leidingen WP > VV en vice versa maximaal zijn?

Ik ga de geïsoleerde buizen 110/32 gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 12-04-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:31:
Hie wordt binnenkort een Monobloc WP geplaatst.
Die wordt verbonden met de VV verdeler in huis.

Ik ben nu naar allerhande plaatsen om het huis aan het zoeken waar ik de WP kan neerzetten.
Maar hoever mogen de leidingen WP > VV en vice versa maximaal zijn?

Ik ga de geïsoleerde buizen 110/32 gebruiken.
Over welke afstanden heb je 't (maximaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maximaal 45 denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 12-04-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

@Rzaan Die discussie is hier eind vorige maand al eens gevoerd vanaf hier ongeveer. Mijn conclusie daaruit is dat je moet aanhouden wat er in de installatiehandleiding (welke wp?) staat, zorg ervoor dat de wp niet te krap bemeten is en sowieso goed isoleren met Armaflex.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 12-04-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Superbeagle schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:47:
@Rzaan Die discussie is hier eind vorige maand al eens gevoerd vanaf hier ongeveer. Mijn conclusie daaruit is dat je moet aanhouden wat er in de installatiehandleiding (welke wp?) staat en sowieso goed isoleren met Armaflex.
Het wordt een Panasonic Monobloc 9 kW.
Armafelx lijkt me niet nodig als ik een geisoleerde leiding van Terrendis koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:49:
[...]

Het wordt een Panasonic Monobloc 9 kW.
Armafelx lijkt me niet nodig als ik een geisoleerde leiding van Terrendis koop.
Ook dan scheelt het iets en is naisoleren met Armaflex kostentechnisch interessanter volgens @Andrehj hier.

Verhaal via de link hierboven gaat over splits en koelmiddelleidingen en niet waterleidingen bij mono.

[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 12-04-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Superbeagle schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:52:
[...]

Ook dan scheelt het iets en is naisoleren met Armaflex kostentechnisch interessanter volgens @Andrehj hier.
En ik geloof dat ook de consensus was dat 't niet veel uitmaakt (qua verlies) of je nu een split systeem of en monoblock toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Superbeagle schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat het verschil in kosten tussen 20 meter leiding met Armaflex isoleren of 20 meter kant-en-klaar geisolleerd nihil is.
Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat waard.

Maar nu weet ik nog steeds hoe lang de leidingen mogen zijn bij een Monobloc.
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.

Ook niet in dit document van Panasonic volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:53
Joris 407 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:46:
Bij het gebruik van naar beneden gerichte lamellen lijkt het op hoogte zetten van de warmtepomp dus een goede oplossing
Dit zou wellicht ook een reden zijn om de hoek van de lamellen kleiner dan 45º te kiezen. Om optisch en akoestisch hetzelfde resultaat te bereiken zou dat wel resulteren in een kleinere afstand tussen de lamellen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Rzaan er is geen fundamentele limiet.
Het wordt begrensd door welke verliezen je wil accepteren en hoeveel je bereid bent om uit te geven om die verliezen te beperken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat het verschil in kosten tussen 20 meter leiding met Armaflex isoleren of 20 meter kant-en-klaar geisolleerd nihil is.
Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat aard.

Ik denk niet dat er een maximum lengte gespecificeerd is. Waar je rekening mee moet houden zijn de factoren warmteverlies, traagheid systeem (met lange runs die je wil maakt dit normaal gesproken niet uit) en extra waterinhoud. Bij zulke lengtes zal je grote diameter willen gebruiken om de leidingsweerstand binnen de perken te houden en daardoor zit er aardig wat water in die leiding. Bij 26 mm binnendiameter kom je met 2 x 45m al op zo'n 50 liter, waarschijnlijk wil je voor 9 kW met nog grotere diameter werken. Als je WP een tijd uit staat zal deze 50 liter toch zijn afgekoeld naar zeg 10 graden. Dit moet dan weer opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Handige nieuw RVS leidingsysteem voor verwarmen en koelen voor warmtepompen:

https://www.wasco.nl/nieuws-item/temponox

https://www.viega.nl/nl/p...tvast-staal/temponox.html

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 12-04-2023 12:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Proton_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:24:
@Rzaan er is geen fundamentele limiet.
Het wordt begrensd door welke verliezen je wil accepteren en hoeveel je bereid bent om uit te geven om die verliezen te beperken.
Ik kan die verliezen niet direct terugvinden.
En waar ze wel genoemd worden, lijken ze weer te worden tegengesproken door N=1 gebruikers.

Ben best bereid om wat verliezen te pakken.
ik wil ook de Terrendis grondleiding heat uno 32 x 110 gaan gebruiken.
Dit lijkt me voldoende isolatie.
Of denk je dat meer nog beter zou zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:03:
[...]

Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat aard.

er is vrijwel geen limiet bij een monoblok. je bent alleen beperkt in de weerstand van het leidingsysteem. dus 40+ meter is geen enkel probleem in meerlaags met beetje toffe diameter. ik werk vaak zat aan installaties die rustig 200M leiding eraan hebben zitten. in ergste geval moet er op het eind een circulatiepomp worden bijgezet om het een handje te helpen. maar voor een 9kW met 32mm gladde buis hoef je pas druk te maken als je dat ding ergens aan andere kant van de wijk zet of zo....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 12-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:35:
[...]

er is vrijwel geen limiet bij een monoblok. je bent alleen beperkt in de weerstand van het leidingsysteem. dus 40+ meter is geen enkel probleem in meerlaags met beetje toffe diameter. ik werk vaak zat aan installaties die rustig 200M leiding eraan hebben zitten. in ergste geval moet er op het eind een circulatiepomp worden bijgezet om het een handje te helpen. maar voor een 9kW met 32mm gladde buis hoef je pas druk te maken als je dat ding ergens aan andere kant van de wijk zet of zo....
Zou de door jouw in een ander topic genoemde terrendis heat uno 32 x 110 voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:40:
[...]

Zou de door jouw in een ander topic genoemde terrendis heat uno 32 x 110 voldoen?
Yup. Makkelijk. 45m zal je niet eens merken met zon leiding.

Pagina: 1 ... 12 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)