Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Proton_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:27:
@Joris 407 indrukwekkend, kun je het model delen?
Ik zieaf en toe in verschillende topics de vreemdste constructies voorbij komen (een twee drie voorbeelden ) waarbij ik het gevoel heb dat recirculatie op de loer ligt - het lijkt me interessant om te cfd-en om te zien of dat gevoel dan ergens op slaat.
In welk formaat?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Joris 407 goeie vraag, daar schakel ik een collega voor in ;)
Welk pakket heb jij gebruikt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:31:
@Joris 407 goeie vraag, daar schakel ik een collega voor in ;)
Welk pakket heb jij gebruikt?
SolidWorks Flow Simulation.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eventueel een (niet heel wetenschappelijk onderbouwd maar toch wel) interessant filmpje hierover:
YouTube: Can We Put Heat Pumps INDOORS Now?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:27:
@Joris 407 indrukwekkend, kun je het model delen?
Ik zieaf en toe in verschillende topics de vreemdste constructies voorbij komen (een twee drie voorbeelden ) waarbij ik het gevoel heb dat recirculatie op de loer ligt - het lijkt me interessant om te cfd-en om te zien of dat gevoel dan ergens op slaat.
Maar jij hebt toch niets aan mijn model? Je moet de situaties die je daar ziet modelleren en dan cfd-en.
Maar de simulatie is behoorlijk eenvoudig op te zetten dus als ik tijd heb kan ik e.e.a. wel doen, als je uitlegt of schetst wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:43:
Eventueel een (niet heel wetenschappelijk onderbouwd maar toch wel) interessant filmpje hierover:
YouTube: Can We Put Heat Pumps INDOORS Now?
Een rookmachine (of -bom) is inderdaad wel een praktische manier om recirculatie zichtbaar te maken of uit te sluiten, ze vinden daar twee á drie graden lager nog wel meevallen maar dat zal 4% efficientie kosten.
Enerzijds is 4% efficientieverlies bij suboptimale plaatsing geen reden om een warmtepomp links te laten liggen, anderzijds is het wel de moeite waard om een gatenzaag te pakken.
Misschien iets voor @Ronald.42 om zijn opstelling nog eens kritisch te bekijken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:12:
[...]

Een rookmachine (of -bom) is inderdaad wel een praktische manier om recirculatie zichtbaar te maken of uit te sluiten, ze vinden daar twee á drie graden lager nog wel meevallen maar dat zal 4% efficientie kosten.
Enerzijds is 4% efficientieverlies bij suboptimale plaatsing geen reden om een warmtepomp links te laten liggen, anderzijds is het wel de moeite waard om een gatenzaag te pakken.
Misschien iets voor @Ronald.42 om zijn opstelling nog eens kritisch te bekijken :)
Kortsluiting van lucht heb ik sowieso niet.
Hooguit een beperking in de lucht flow maar als ik de vergelijking trek met anderen qua defrosten heb ik dat gevoel eigenlijk ook niet.
Zo staat hij er nu bij en onder de kast zit een strook armaflex die de ruimte opvult.
Dus wat er achter uit komt komt never nooit niet aan de voorkant weer terug.
Mischien kan ik nog wat cop winnen door de flow vrijer te maken maar voor het verbeteren van die cop heb ik eerst andere prioriteiten zoals de water temperatuur naar beneden.
Ik heb met deze opstelling verder ook nog geen klachten met geluid of dat soort zaken.
Denk dat het voorlopig zo even blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CPJ-aoUx6BJjNTNMjeIXfrL4F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X9WCoZ9KD3txASGLrol7gxv.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris 407
Zonder kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbjeDNgO5atM6XoUvyWtJwL0vpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6I4vrVSu0HRl4ydc1U0tirh.jpg?f=fotoalbum_large

Met kast, zonder plankje tussen de bigfoots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJfCqZjR0dgG9UzxXYbHcWsoYkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4ekws7GSrbEuMtBBBqNUvc6.jpg?f=fotoalbum_large

Met kast, met plankje tussen de bigfoots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5xrFPDDpaY8EgaYqbQwyCX-rGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt67l5QO3FtWLqcBwXV017GJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie toch nog wat kortsluiting wat om de bigfoots heen gaat, dus aan de buitenzijde daarvan moet ook een blokkade komen.
Nu ff geen tijd meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:00:
Zonder kast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie toch nog wat kortsluiting wat om de bigfoots heen gaat, dus aan de buitenzijde daarvan moet ook een blokkade komen.
Nu ff geen tijd meer
let op dat je niet de waterafvoer hindert. die moet wel vrije hoogte hebben om ijvorming in de machine te voorkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Hoop dat er in dit topic nog wel ruimte is voor een n00b-vraagje :)

Stel: je hebt nu je cv-ketel op de 2e verdieping. Vanuit hier lopen er cv-leidingen naar radiatoren de 1e verdieping en naar de begane grond met vloerverwarming.
Nu zou ik cv-ketel willen vervangen door een monoblock warmtepomp in de voor- of achtertuin.

Gaat dat dan zomaar? :P

Als in: is dat een kwestie van 2 leidingen (+ elektra) van tuin -> kruipruimte -> leidingkoof, en daar op de bestaande cv-leidingen monteren? En dan de 'oude' plek van de cv-ketel simpelweg doorverbinden, en klaar?
Of kan je 'boven' en 'onder' niet zomaar omdraaien in een cv-circuit?
En, hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een expansievat?

Bijbehorend vraagje: zo'n SWW boilervat van pak 'm beet 200 liter / 100kg met flinke afmetingen... Tillen jullie die gewoon de trap op? :P

Beetje achtergrondinfo: we zijn momenteel onze woning aan het renoveren. Het gaat om een tussenwoning, waar we niet zomaar buitenunits aan mogen ophangen van de gemeente, en zonder bijkeuken of garage waar veel van de topics hier hun buitenunits en boilervat kwijt kunnen.
Voordat we dingen afmonteren vind ik het wel praktisch om een beetje een plan te hebben over een warmtepomp :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:00:
Zonder kast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ff geen tijd meer
Leuk model. Kun je nog op een of andere manier iets over de weerstand van de kast zeggen? Dus bijvoorbeeld door de drukval te meten? Of doordat de flow door de kast iets lager wordt (geen idee wat je als ingang in je CFD-model hebt ingesteld).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Richh schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:22:

Stel: je hebt nu je cv-ketel op de 2e verdieping. Vanuit hier lopen er cv-leidingen naar radiatoren de 1e verdieping en naar de begane grond met vloerverwarming.
Nu zou ik cv-ketel willen vervangen door een monoblock warmtepomp in de voor- of achtertuin.

Als in: is dat een kwestie van 2 leidingen (+ elektra) van tuin -> kruipruimte -> leidingkoof, en daar op de bestaande cv-leidingen monteren? En dan de 'oude' plek van de cv-ketel simpelweg doorverbinden, en klaar?

Bijbehorend vraagje: zo'n SWW boilervat van pak 'm beet 200 liter / 100kg met flinke afmetingen... Tillen jullie die gewoon de trap op? :P

Beetje achtergrondinfo: we zijn momenteel onze woning aan het renoveren. Het gaat om een tussenwoning, waar we niet zomaar buitenunits aan mogen ophangen van de gemeente, en zonder bijkeuken of garage waar veel van de topics hier hun buitenunits en boilervat kwijt kunnen.
Voordat we dingen afmonteren vind ik het wel praktisch om een beetje een plan te hebben over een warmtepomp :)
Zonder dat ik de specifieke details heb van jouw CV-installatie; in principe kun je dat inderdaad zo aansluiten.
De aanvoer en afvoer zou ik niet verwisselen, maar je kunt de WP in de tuin zetten en de leidingen ergens aankoppelen waar het handig uitkomt.
Je expansievat kun je gewoon laten zitten, hoewel in een monoblock meestal ook een expansievat zit.
De leidingen niet doorverbinden als de ketel wordt verwijderd, maar afdoppen. Wellicht benutten voor een ontluchter aangezien het waarschijnlijk het hoogste punt van je installatie is.
Een boiler kan de trap op, maar hoe "gewoon" dat is hangt af van de hulptroepen waarover je kunt beschikken. 100kg ga je vermoedelijk niet in je eentje naar boven tillen. Maar de afmetingen van het trapgat en de bochten van de trap moeten het natuurlijk wel mogelijk maken.
Als je verdiepingsvloer van hout is, zou ik wel even nagaan of deze geschikt is voor het gewicht.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

jaari schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:24:
[...]

Zonder dat ik de specifieke details heb van jouw CV-installatie; in principe kun je dat inderdaad zo aansluiten.
De aanvoer en afvoer zou ik niet verwisselen, maar je kunt de WP in de tuin zetten en de leidingen ergens aankoppelen waar het handig uitkomt.
Je expansievat kun je gewoon laten zitten, hoewel in een monoblock meestal ook een expansievat zit.
De leidingen niet doorverbinden als de ketel wordt verwijderd, maar afdoppen. Wellicht benutten voor een ontluchter aangezien het waarschijnlijk het hoogste punt van je installatie is.
Een boiler kan de trap op, maar hoe "gewoon" dat is hangt af van de hulptroepen waarover je kunt beschikken. 100kg ga je vermoedelijk niet in je eentje naar boven tillen. Maar de afmetingen van het trapgat en de bochten van de trap moeten het natuurlijk wel mogelijk maken.
Als je verdiepingsvloer van hout is, zou ik wel even nagaan of deze geschikt is voor het gewicht.
Voor een boilervat op zolder heb je wel een eigen aanvoer nodig. Een warmtepomp boiler is dan vaak de betere oplossing.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Inderdaad, op zich valt 2 á 3 graden nog wel mee, maar dan moet je ook al rekening houden met het maximum vermogen bij een lagere minimum temperatuur, -12 in plaats van -10°C bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Andrehj schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:33:
[...]

Leuk model. Kun je nog op een of andere manier iets over de weerstand van de kast zeggen? Dus bijvoorbeeld door de drukval te meten? Of doordat de flow door de kast iets lager wordt (geen idee wat je als ingang in je CFD-model hebt ingesteld).
Dat kan, maar het meest relevant is denk ik de kortsluiting en hoe dat te minimaliseren. Die kast blijft, vanwege aangezicht (en geluid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:53:
[...]

Maar jij hebt toch niets aan mijn model? Je moet de situaties die je daar ziet modelleren en dan cfd-en.
Maar de simulatie is behoorlijk eenvoudig op te zetten dus als ik tijd heb kan ik e.e.a. wel doen, als je uitlegt of schetst wat je wilt
Misschien een tutorial aan het topic toevoegen?
Dan kunnen de beste mannen hem pinnen en eventueel aan de start post toevoegen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
jaari schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:24:
[...]

@Richh Ik weet na veel info dat dit niet zomaar waar is. Je kan niet beneden zomaar aankoppelen op een smalle leiding en dan naarboven pompen om dan weer de andere kant van je huis te bereiken volgens mij. Bij mij wordt dat helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
DutchWing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:12:
[...]

Misschien een tutorial aan het topic toevoegen?
Dan kunnen de beste mannen hem pinnen en eventueel aan de start post toevoegen.
Deze software kost 20000 euro geloof ik. Dus dat is niet nuttig denk ik.

Of bedoel je tekeningen van de kast? Dat kan natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Joris 407 op 07-04-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:45:
[...]

In Daikin topic zijn er weer een aantal die de grootste problemen hebben met van die kasten die kant en klaar verkocht worden in de markt. Lekkere smalle ribben en natuurlijk geen scheiding tussen aanvoer en afvoer. Kast eraf en typisch ineens geen defrosts meer. Ja de vrouw moet blij zijn want een unit is niet mooi. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
Richh schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:22:

Je hebt al de terugkoppeling dat je misschien beter een warmtepompboiler kunt nemen.
Maar realiseer je ook dat een WP niet een 1 op 1 alternatief voor een CV ketel is:
Vaak zijn CV leidingen te dun om de flow van een warmtepomp te kunnen verwerken. Als je toch aan het removeren bent en je wilt een warmtepomp, doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat die leidingen de volumestroom aan kunnen. Hoofdstromen bij CV gaan vaak door 22mm buis, vervang dit door 28 mm of 32 mm meerlagenbuis.
Als je niet overal vloerverwarming hebt, zijn je radiatoren groot genoeg om die kamers met radiatoren op een lage temperatuur warm te krijgen?
Over de vlerverwarming, je rendement van de warmtepomp wordt hoger als je een niiet mengende verdeler (zonder pomp hebt).

En zaken die ik nu vergeet worden vast nog wel aangevuld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
BernieW schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:56:
[...]

Je hebt al de terugkoppeling dat je misschien beter een warmtepompboiler kunt nemen.
Maar realiseer je ook dat een WP niet een 1 op 1 alternatief voor een CV ketel is:
Vaak zijn CV leidingen te dun om de flow van een warmtepomp te kunnen verwerken. Als je toch aan het removeren bent en je wilt een warmtepomp, doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat die leidingen de volumestroom aan kunnen. Hoofdstromen bij CV gaan vaak door 22mm buis, vervang dit door 28 mm of 32 mm meerlagenbuis.
Als je niet overal vloerverwarming hebt, zijn je radiatoren groot genoeg om die kamers met radiatoren op een lage temperatuur warm te krijgen?
Over de vlerverwarming, je rendement van de warmtepomp wordt hoger als je een niiet mengende verdeler (zonder pomp hebt).

En zaken die ik nu vergeet worden vast nog wel aangevuld
Dat bedoel ik. Ze wilde bij mij een aansluiting maken op 22mm beneden in de hal terwijl mijn hoofdbuizen 28 zijn boven. Ik wil dus boven aansluiten op het originele verdeelpunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:10:
[...]

Dat bedoel ik. Ze wilde bij mij een aansluiting maken op 22mm beneden in de hal terwijl mijn hoofdbuizen 28 zijn boven. Ik wil dus boven aansluiten op het originele verdeelpunt.
Als je middenin inbreekt en 22mm links en rechtsaf hebt is het opzich prima.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Joris 407 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:45:
[...]

Laat maar inderdaad :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:53:
[...]

Als je middenin inbreekt en 22mm links en rechtsaf hebt is het opzich prima.
Dit ga ik binnenkort ook doen met een 5kw wp. En dan parallel inbreken in de kruipruimte: 22mm naar begane grond en 22mm voor 1e en 2e etage.
Hopelijk gaat dat inderdaad goed. Zal mijn bevindingen delen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Speedfight schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:08:
[...]

Dit ga ik binnenkort ook doen met een 5kw wp. En dan parallel inbreken in de kruipruimte: 22mm naar begane grond en 22mm voor 1e en 2e etage.
Idem hier met een 9 kW WP. Hoop ook dat het goed gaat. Als het echt nodig is kan ik het grotendeels wel aanpassen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Ik heb dit bij mij met een 7,5 kW gedaan.Aanvoer vanaf wp 28 mm staal en 22 naar eerste verdieping en 22mm begane grond. Werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door snameroc op 08-04-2023 09:28 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 03:21
Iemand ervaringen met Samsung All In One warmtepomp systeem (https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/)? Ik kan er vrij weinig over vinden wat vaak geen goed teken is. Lijkt de enige in de markt die een combinatie van verwarmen via water en verkoelen via lucht kan aanbieden via een enkele buiten unit. Addertje onder het gras is dat je niet allebei tegelijk kunt doen, dus het is lucht of water.

Wij willen graag volledig van het gas af, hebben de woning volledig geïsoleerd, maar willen ook leef comfort verhogen door een warmtepomp en airco te combineren. Graag geen twee buiten units vanwege zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Ik heb ook zonnepanelen maar heb gekozen voor twee buiten-units in ieder geval. Waarom wil je geen twee buitenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Urbanuss schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:47:
Iemand ervaringen met Samsung All In One warmtepomp systeem (https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/)? Ik kan er vrij weinig over vinden wat vaak geen goed teken is. Lijkt de enige in de markt die een combinatie van verwarmen via water en verkoelen via lucht kan aanbieden via een enkele buiten unit. Addertje onder het gras is dat je niet allebei tegelijk kunt doen, dus het is lucht of water.

Wij willen graag volledig van het gas af, hebben de woning volledig geïsoleerd, maar willen ook leef comfort verhogen door een warmtepomp en airco te combineren. Graag geen twee buiten units vanwege zonnepanelen.
geen fan van samsung hier. ze zijn erg "teer" ten opzichte van de conccurentie. zoizo is dit beetje houtje touwtje oplossing want tokos zoals mitsubishi kan het wel tegelijk. al praat je dan wel over een andere (prijs)klasse machine.

en als je van plan bent dat ding op het dak te zetten zou ik daar wel heel goed over nadenken. als je resonanties gaat krijgen kan dat erg vervelend worden qua kosten en burengezeik om daar wat aan te doen.

o ja, je isolatie heeft niks te maken met het gegeven of je een warmtepomp kan nemen of niet. isolatie zegt alleen iets over hoeveel energie je nodig hebt, niet het opwekken ervan.

andere optie is fancoils. 1 unit maar die kan je hele huis voorzien van airco via de CV leidingen. voordeel is dat het 1 unit is en veel goedkoper is dan een allinone. nadeel is dat het wat meer gezeik oplevert om netjes te installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-04-2023 09:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

@Andrehj

Deze foto komt van een post van jou van al weer enige tijd geleden.

In het begeleidende tekstje wordt ook gesproken over een Bigfoot van 100 cm.
Niet duidelijk of dat ook deze op de foto betreft.

dus was benieuwd of je Bigfoot's van 100 cm hebt gebruikt.
En zo ja, waarom geen 60 cm? Want dat zou toch voldoende moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7CxyOOvFmeoFnwbTxiuDkI2ayU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MKFesS3GqPPAz2PgpsVgIY6M.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:13:
@Andrehj

[Afbeelding]
Ons huis staat vol op de wind en ik wilde niet het risico lopen dat de WP om zou kunnen waaien.
Voor die paar euro meer voor de langere big foots heb ik nu geen stress.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Speedfight schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:08:
[...]

En dat is hier het probleem. Geen kruipruimte. Dus niet halverwege kunnen aansluiten. Situatie is hier alles behalve makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
MotorBeast schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:07:
[...]

En dat is hier het probleem. Geen kruipruimte. Dus niet halverwege kunnen aansluiten. Situatie is hier alles behalve makkelijk.
Hoeveel meter moet je overbruggen onder het huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Geef de moed niet zo snel op. Meestal bestaan er opensource software alternatieven voor dat soort producten zoals OpenFOAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 14:11
Iemand ervaringen met Samsung All In One warmtepomp systeem (https://ambrava.nl/all-in-one-warmtepomp/)?…
Ik heb een warmtepomp van Samsung, alleen lucht/water met SWW.

Deze om precies te zijn (4,4kwh) https://ambrava.nl/produc...mpen/climatehub-ehs-split

Draait nu sinds mei en erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
Stevenlameris schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:08:
[...]

Deze om precies te zijn (4,4kwh) https://ambrava.nl/produc...mpen/climatehub-ehs-split

De Chinook van @Rimco is ook van Samsung maar gaat uiteindelijk toch het veld ruimen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Stevenlameris schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:08:
[...]

Welke ringtoon heb je op de buitenunit? :+ Nee geintje. Ben wel benieuwd hoe die functioneert. Heb er nog nooit iets over gelezen eigenlijk. L/L heb ik ze ook weinig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omebas schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:41:
[...]

Hoeveel meter moet je overbruggen onder het huis?
Ben geen mol. :+ Dat gaat hem echt niet worden. Meter of 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:13:
@Andrehj

[Afbeelding]
Alklima levert standaard 1 meter bigfoots bij de PUHZ-SW75YAA (complete order)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DutchWing schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:13:
[...]

Alklima levert standaard 1 meter bigfoots bij de PUHZ-SW75YAA (complete order)
Lijkt me toch niet echt nodig (behalve natuurlijk als er altijd de wind op staat zoals Andre zein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Zoals @koevlaas2 al aangaf staat er hier een Samsung, maar wel van een andere serie (DVM S) met VRF techniek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ijRt8jyC-MulXNhYH_SoGZpOuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLGKXmSUzPHZtkPUpUqEVZfr.jpg?f=fotoalbum_large

Idee was zowel L/W en L/L, maar heeft tot nu enkel L/W gedaan. Op die manier er achter gekomen dat deze techniek zich niet lekker leent voor L/W, zeker met lagere vermogens.

Ondertussen dus 2 Panasonic J serie monoblocs verzameld die in cascade komen te staan. Ook de reden dat ik er nog meer heb geïmporteerd en nog steeds importeer om aan wat tweakers hier en daar te slijten :+

Een kleinere DVM Eco is ook al weer binnen zodat we die alsnog op de L/L units aansluiten, want die zijn wel mooi en al ondertussen al ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT9UgE6lPXwFe7MtK5i2Ww0kZNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URlj6N5BqT931iLhAi3ijACK.jpg?f=fotoalbum_large

De Eco uitvoering kon in het verleden geen L/W doen, vandaar staat er ook zo'n veel te grote versie. Sowieso wil je Samsung niet in Nederland kopen vanwege de prijs die Ambrava rekent. Heb ze in het verleden uit VK laten komen en recentelijk uit Spanje.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
Vanmiddag ook maar eens aan de omkasting begonnen. Materiaallijstje was:
1 x Louvre Tuinscherm Assen Geïmpregneerd 90 x 180 cm - Glad Geschaafd€ 59.95
3 x Schuttingpaal Geïmpregneerd hout 6.8 x 6.8 x 240 cm€ 29.85
4 x Schutting tuinplank geïmpregneerd grenen hout 1.6 x 14 x 240 cm€ 17.00
totaal€ 106,80

Maandag hopelijk afronden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSMM5lz7nh_C25AHWbT_tBblFxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3RldMpoE7j5wClXZnfmZHPY.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joris 407
Haha, in je eigen topic ook al gepost, maar zal ook hier m'n eigen vandaag afgemaakte kastje posten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqDQ1v6AMni3Hshtyma2OQTrQX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7izo1jP0Ef8a9I4x6SNBrbqS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:46:
Haha, in je eigen topic ook al gepost, maar zal ook hier m'n eigen vandaag afgemaakte kastje posten
[Afbeelding]
Ziet er ook keurig uit zo!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
[...]

Da's een goeie. Ik heb zo'n ding (rookmachine), maar eens aanslingeren zonder en met omkasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
MotorBeast schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:29:
[...]

Ben geen mol. :+ Dat gaat hem echt niet worden. Meter of 15.
Er wordt ook wel eens nieuwe riolering onder huizen zonder kruipruimte aangelegd. Omdat je zelf de oplossing niet ziet betekend niet dat er niks mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Omebas schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:46:
[...]

Er wordt ook wel eens nieuwe riolering onder huizen zonder kruipruimte aangelegd. Omdat je zelf de oplossing niet ziet betekend niet dat er niks mogelijk is.
Inderdaad, dat valt onder sleufloze technieken. Zoals bij dit bedrijf via de eerste de beste Google search term.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaOL1GjtRVxGjfkoa871SbYvwNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtLw76EfLn0x0FBuTpuxanAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxKG2qD0diLF8jD8rQPkWixb5Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMIbfYKkT0teHojkxeUvaTfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-BgiGvEbqNA3IFuyJzyz9KElNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFLZOfKTjHPGW1WQGvCZmPwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1mDLJMnCfKRkqJB7AL_sm-pCk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpfHruB5PU2t4dRPtT6izNoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dakje er even aftillen met 2 man.
Dan zijn alle Louvre simpel weg te halen, voor evt..... ellende. 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dylantje2 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dakje er even aftillen met 2 man.
Dan zijn alle Louvre simpel weg te halen, voor evt..... ellende. 8)
Ik kan aan alle zijden de Louvre raamwerken er zo uit pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is het effect op de COP van de warmtepomp als meer massa aan je systeem gaat toevoegen, en dus minder vaak pendelt. Ik heb een systeem met weinig massa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljl9SA3CUSYHn8vMi0CSkO7aQtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuJemSkHjWKiSirhXwLuZbSn.png?f=fotoalbum_large

Maar ik kan niet achterhalen wat voor effect het heeft op de COP om meer massa in je systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Dre schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:19:
Wat is het effect op de COP van de warmtepomp als meer massa aan je systeem gaat toevoegen, en dus minder vaak pendelt. Ik heb een systeem met weinig massa:

[Afbeelding]

Maar ik kan niet achterhalen wat voor effect het heeft op de COP om meer massa in je systeem te hebben.
Ik zou zeggen 0,25 COP.Met iets meer massa radiator.
Maar met zoveel tijd "uit" krijg je minder warmte in je huis.
Eigenlijk afgifte verhogen,of temp omhoog.

Hier onder korte run en lange run.
Bovenste groen = COP.
Middelste groen =opgenomen vermogen warmte pomp.
Onderste groen = aanvoer temp.

Licht grijs is de netspanning ~220-230V.
Rood PV.
Onder paars= buiten temp 2 graden hoger.

COP berekend dmv temp sensor op de pijp x opgenomen vermogen.
Data is per 1 minuut.
Systeem is hybride,in serie.
Aanvoer water naar jaga radiators en dan naar/ door vloer verwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pGq9bRLGwKsbsaynizn333QUyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zN5v5a5p6LcGoXWIWJr07fD1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]

je COP word bepaald door je aanvoertemperatuur. de lager die is de hoger de COP. massa heeft daar dus niks mee te maken. de truc om de aanvoer omlaag te krijgen is de hoeveelheid afgifte te verhogen. dus grotere radiatoren of vloerverwarming of langer stoken op lagere temperaturen, dsu stooklijn lager zetten tot je het nog net warm kan houden.

die cyclussen die je ziet betekent dus dat je aanvoer te hoog is, dus omlaag met de watertemperatuur totdat je merkt dat de machine moeite heeft om aan te blijven of het te koud word. en natuurlijk de raditoren open.

doel is dat die aanvoer 1 strakke lijn is en zich alleen aapast aan de buitentemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 10-04-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
flippy schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:25:
[...]

je COP word bepaald door je aanvoertemperatuur. de lager die is de hoger de COP. massa heeft daar dus niks mee te maken. de truc om de aanvoer omlaag te krijgen is de hoeveelheid afgifte te verhogen. dus grotere radiatoren of vloerverwarming of langer stoken op lagere temperaturen, dsu stooklijn lager zetten tot je het nog net warm kan houden.
Dit klopt: Grotere radiatoren of vloerverwarming, of grotere flow, of ventilatoren onder de radiatoren gaan allemaal helpen om het afgiftevermogen te verhogen.
die cyclussen die je ziet betekent dus dat je aanvoer te hoog is, dus omlaag met de watertemperatuur totdat je merkt dat de machine moeite heeft om aan te blijven of het te koud word. en natuurlijk de raditoren open.
Dit klopt niet. De aanvoer is niet te hoog, want bij deze aanvoer hebben de radiatoren al te weinig vermogen. De aanvoer of de flow zal dus omhoog moeten als je pendelen wilt vermijden.
doel is dat die aanvoer 1 strakke lijn is en zich alleen aapast aan de buitentemperatuur.
Klopt. En om dat te bereiken moet het afgiftevermogen omhoog, want dat is nu te laag. De Tr blijft stijgen, dus de radiatoren kunnen de warmte niet kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 10-04-2023 08:32 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Massa heeft er niks mee te maken, maar de aanvoer temperatuur moet omlaag en daarvoor moet hij massa toevoegen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:49:
[...]

Massa heeft er niks mee te maken, maar de aanvoer temperatuur moet omlaag en daarvoor moet hij massa toevoegen? 8)7
Massa is iets anders dan afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas

[Afbeelding]

Met meer massa kan dus de aanvoer temperatuur omlaag. Ik zou het wel toevoegen in de vorm van radiatoren met meer inhoud en niet met een (grotere) seriebuffer.

Je ziet nu dat de lijn nooit vlak gaat lopen. Bij welke aanvoer temperatuur lukt dit wel? Kan je de compressor eerder terug laten moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

5 T33 radiatoren met 3 heatfans onder dezelfde omstandigheden. Aanvoer 32 graden Delta 3. Temperatuur omlaag en veel meer afgifte is dus het advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV9icubOibXQ0RNrqHY-4GITogs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-04-2023 09:09 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:55:
[...]

Met meer massa kan dus de aanvoer temperatuur omlaag. Ik zou het wel toevoegen in de vorm van radiatoren met meer inhoud en niet met een (grotere) seriebuffer.

Je ziet nu dat de lijn nooit vlak gaat lopen. Bij welke aanvoer temperatuur lukt dit wel? Kan je de compressor eerder terug laten moduleren?
Een seriebuffer gaat niet helpen.

Ik zou eerder nadenken over het verhogen van de stooklijn bij hogere buitentemperaturen. Aangezien de COP afhangt van de Tlift is het belangrijk om bij lage buitentemperaturen een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te hebben, maar als het buiten eenmaal 15 graden of hoger is, doet die aanvoertemperatuur er voor de COP niet heel veel meer toe.

Je zit dan in het bereik Tlift tussen 5 en 15 graden (bij Tbuiten = 15 en Tset = 20 tot 30). In dat bereik blijft de COP wat vlakker omdat de pompstroom zwaarder gaat wegen.

Zie hier de COP uitgezet tegen de Tlift voor mijn WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymYeHprgT_lJHu8BpvRb3kIbx2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E3araj5edo1l2GzzD4Huh9XC.png?f=fotoalbum_large

De COP is gemeten door een externe warmtemeter en externe kWh meters en dit is alleen verwarming, dus geen SWW.

Je ziet de COP eigenlijk afvlakken bij een Tlift van 22 en bij lagere Tlift zelfs iets dalen omdat de WP het moeilijker heeft met lagere modulatievermogens.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat hangt er nogal van af. Als ik een dergelijke cyclus bij Mitsubishi zie dan is dat het gevolg van een WP die zijn minimum vermogen niet kwijt kan en dus steeds uit gaat. In dat geval moet de watertemperatuur dus omhoog, zodat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan.
Als de cycli door de thermostaat worden veroorzaakt is het een ander verhaal, dan is het inderdaad de kunst om de watertemperatuur steeds verder te verlagen.
Nauwkeurig monitoren van zowel thermostaat als het (opgenomen) vermogen kan hier uitsluitsel bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
En het gedrag over de afgelopen 24 uur ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBrpecZsDu0oI6RZJDlZKVl7ULA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56H8hPC5SpbaeR22zfH2rrjj.png?f=fotoalbum_large

Dat is inclusief zondag met 2 SWW runs (eerst naar 50 graden en de tweede naar 65 graden die vervolgens over gaat in een Legionella-run)

De Ta is mooi vlak en de COP schommelt tussen 4 en 6. Setpoint is 31 graden boven de 0 buiten, omdat ik 31 graden nodig heb om het vermogen kwijt te kunnen in de kleinste zone en de badkamer/toilet op temperatuur te kunnen houden.

De schommelingen in de COP/vermogen komen door het open- en dichtsturen van zones beneden door de PWM regeling van Honeywell.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 10-04-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:24:
[...]

Dat hangt er nogal van af. Als ik een dergelijke cyclus bij Mitsubishi zie dan is dat het gevolg van een WP die zijn minimum vermogen niet kwijt kan en dus steeds uit gaat. In dat geval moet de watertemperatuur dus omhoog, zodat de WP zijn minimum vermogen kwijt kan.
Inderdaad.
Als de cycli door de thermostaat worden veroorzaakt is het een ander verhaal, dan is het inderdaad de kunst om de watertemperatuur steeds verder te verlagen.
Nauwkeurig monitoren van zowel thermostaat als het (opgenomen) vermogen kan hier uitsluitsel bieden.
Ik verwacht niet dat de cycli van de thermostaat komen. Dan zouden ze niet korter worden bij het dichtdraaien van een radiator, zoal het plaatje wel suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Omebas schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:49:
[...]

Kwestie van de juiste terminologie gebruiken. Vloerverwarming heeft veel massa, radiatoren al minder en een convector heeft praktisch helemaal geen massa. Toch delen ze alledrie de eigenschap afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Massa wordt meestal meer gebruikt om de traagheid van het afgiftesysteem aan te duiden. Hoe meer massa, hoe trager het opwarmt en afkoelt. Dat is handig bij defrosts.

Ook speelt traagheid mee in het bereiken van een evenwichtssituatie en meestal redeneren we hier alsof het systeem in evenwicht is om het begrijpbaar te houden, dus: hogere Ta is een hoger afgiftevermogen. Dat is strikt genomen dus niet compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:55
[...]

...

Heb je dat wel goed? Op basis van de info zeg ik dat de aanvoertemperatuur juist te laag is. De WP gaat dan pendelen. Bij een extra radiator open draait hij iets langer: meer afgifte en meer massa om op te warmen. Maar ook dat is nog te weinig.

Dus om de WP continue te laten draaien moet:
- de aanvoertemp omhoog
- debiet omhoog
- meer afgifte

Maar: als één of meer van bovenstaande maatregelen neemt, zal er meer warmte worden geleverd, en zal de kamerthermostaat uiteindelijk ingrijpen. Dus je blijft bij relatief hoge buitentemperaturen zitten met aan/uit gedrag, alleen met een lagere frequentie. Dat kan niet anders. In het uiterste geval één run van 8 uur aan en 16 uur uit o.i.d.

Verder kan de aan/uit tijd bij vloerverwarming best flink opgerekt worden. Maar bij radiatoren kan het comfort verlagend werken.

Een buffer voegt geen extra afgifte toe, maar wel meer massa. Afhankelijk van de grootte, zou de WP wel langer kunnen draaien. Maar beter is het om meer afgifte te zoeken. Een buffer blijft in dit geval een dure pleister.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Dre enig gunstig effect zou zijn is dat de warmtepomp minder starts heeft. Bij sommige types helpt dat ook om een hogere COP te halen (die hebben pas na 15 minuten steady state), bij mijn warmtepomp meet ik zo'n effect niet, maar die doet sowieso hooguit 1 start per uur. Ook is er met minder starts mogelijk een gunstig effect op de levensduur, sowieso lastig te kwantificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 22:42
[Afbeelding]
Dit lijkt een beetje op wat ik van plan ben en vandaag eens aan wilde gaan voorbereiden. Voor mij zou het voornaamste doel wel geluidreductie zijn. Ik zou overwegen de binnenkant van de kast en de lamellen te beplakken met geluidsabsorberend materiaal.

Zo te zien heb jij alleen hout maar de bloembak is natuurlijk ook wel massa. Merk jij verschil qua geluid?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Fullpower schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:56:
[...]

Heb je dat wel goed? Op basis van de info zeg ik dat de aanvoertemperatuur juist te laag is. De WP gaat dan pendelen. Bij een extra radiator open draait hij iets langer: meer afgifte en meer massa om op te warmen. Maar ook dat is nog te weinig.

Dus om de WP continue te laten draaien moet:
- de aanvoertemp omhoog
- debiet omhoog
- meer afgifte

Maar: als één of meer van bovenstaande maatregelen neemt, zal er meer warmte worden geleverd, en zal de kamerthermostaat uiteindelijk ingrijpen. Dus je blijft bij relatief hoge buitentemperaturen zitten met aan/uit gedrag, alleen met een lagere frequentie. Dat kan niet anders. In het uiterste geval één run van 8 uur aan en 16 uur uit o.i.d.

Verder kan de aan/uit tijd bij vloerverwarming best flink opgerekt worden. Maar bij radiatoren kan het comfort verlagend werken.

Een buffer voegt geen extra afgifte toe, maar wel meer massa. Afhankelijk van de grootte, zou de WP wel langer kunnen draaien. Maar beter is het om meer afgifte te zoeken. Een buffer blijft in dit geval een dure pleister.
Eens, behalve met het laatste gedeelte.
Die buffer is weliswaar massa (strikt genomen alleen een grotere systeeminhoud), maar de WP zal er niet langer door draaien. Want het is zoals je zegt geen afgifte. De eens opgeslagen warmte raakt het sysyeem niet meer kwijt.
Het kan slechts nut hebben bij een defrost.

Edit: Mijn verhaal geldt alleen voor een buffer in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:55
verkeerslicht schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:09:
[...]

Eens, behalve met het laatste gedeelte.
Die buffer is weliswaar massa (strikt genomen alleen een grotere systeeminhoud), maar de WP zal er niet langer door draaien. Want het is zoals je zegt geen afgifte. De eens opgeslagen warmte raakt het sysyeem niet meer kwijt.
Het kan slechts nut hebben bij een defrost.

Edit: Mijn verhaal geldt alleen voor een buffer in serie.
Toch wel, kijk maar:
Als de WP teveel vermogen levert in relatie tot de afgifte, dan wordt het 'restant' gebruikt voor opwarmen van massa (water, beton). Dus hoe minder afgifte, hoe meer vermogen er 'over' is. Nu kost opwarmen van massa energie (= vermogen x tijd). Dus hoe meer massa er in het systeem zit, hoe lang het duurt voordat de WP zijn uitschakeldrempel heeft bereikt. Dus hoe langer de WP draait.

Als afgifte en opwek in evenwicht is, zal er niets 'over' zijn om massa op te warmen. Dus zou de WP onbeperkt lang kunnen draaien.

Maar op een gegeven moment zal het mogelijk te warm worden in huis, en schakelt de kamerthermostaat de WP uit. Je hebt dan weer een aan/uit gedrag, maar met een langere periode tijd. Maar dit heel geen pendelen. Pendelen is dat de WP stopt vanwege een te hoge watertemperatuur terwijl er nog wel warmtevraag is.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

[Afbeelding]

Wat is de Ta eigenlijk hier (volgens de stooklijn)? Is de actuele aanvoer daar al een paar graden overheen als de wp uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
assje schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:06:
[...]

Dit lijkt een beetje op wat ik van plan ben en vandaag eens aan wilde gaan voorbereiden. Voor mij zou het voornaamste doel wel geluidreductie zijn. Ik zou overwegen de binnenkant van de kast en de lamellen te beplakken met geluidsabsorberend materiaal.

Zo te zien heb jij alleen hout maar de bloembak is natuurlijk ook wel massa. Merk jij verschil qua geluid?
Ik heb niet lang zonder gedraaid, dus kan er niet veel over zeggen, maar heb de ruimte tussen de lamellen zo groot gekozen dat er nog materiaal op aangebracht kan worden.
Voorlopig vind ik het niet nodig. Buren hebben er geen last van en ik ook niet. Ik ben vooral blij dat er nu geen witte, opvallende kast in de tuin staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Het gaat een keer fout en dan is de ellende niet te overzien. Wees gewaarschuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb8PWDx8UuSyxz4YCHvZDc610Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tn2pjXm717IKpN5iA9wBnjb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 10-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@verkeerslicht Zoals al door @Fullpower aangegeven voegt een seriebuffer helemaal niets toe qua "massa" in jouw interpretatie. Een seriebuffer vangt geen pendelgedrag op, maar stelt het hooguit de eerste keer een minuut of 2 uit. Daarna ook dat niet meer.

Natuurlijk is strikt genomen een seriebuffer ook een radiator. Er treedt iets van warmteverlies op, maar dat is verwaarloosbaar weinig als de buffer isolatie heeft.

Een seriebuffer dient echt alleen om bij defrosts de minimale systeeminhoud te garanderen. Als alle zones dicht staan bijvoorbeeld in een nageregeld systeem zorgt een seriebuffer ervoor dat de defrosts wel door kunnen gaan.

Pendelen kun je echt alleen tegengaan door te zorgen dat het afgitevermogen groter is dan het opgewekte vermogen, onder alle omstandigheden. En een (serie)buffer voegt helemaal niets toe aan het afgiftevermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:57:
Het gaat een keer fout en dan is de ellende niet te overzien. Wees gewaarschuwd!

[Afbeelding]
Niet helemaal duidelijk op wie je reageert.
Maar de koper moet aankloppen bij AircoPlazaZwolle.
Dat is de enige die hem moet helpen.
Ik denk dat ook anderen hem wel willen helpen, als hij maar betaalt.
Maar dat zou hij ook moeten doen als het een Nederlandse Mitsubishi zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

[Afbeelding]
Waarschijnlijk mist hij TH1...

:P

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Tja. Strikt genomen moet de leverancier garantie leveren. Je mag van een WP verwachten dat deze langer mee gaat. Dat deze uit Spanje komt is niet het probleem van de consument, maar van de verkoper in dit geval.

Dit is overigens anders als je zelf gaat importeren natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 10-04-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:03:
[...]

Niet helemaal duidelijk op wie je reageert.
Maar de koper moet aankloppen bij AircoPlazaZwolle.
Dat is de enige die hem moet helpen.
Ik denk dat ook anderen hem wel willen helpen, als hij maar betaalt.
Maar dat zou hij ook moeten doen als het een Nederlandse Mitsubishi zou zijn.
En de partij die heeft geleverd is dus niet thuis. En andere partijen zijn druk genoeg met hun eigen business en zitten niet te wachten op andermans sores. Daarom weiger ik nog steeds Panasonics uit Polen en andere EU landen. Panasonic Nl en zijn distributeurs helpen je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het verlagen van de watertemperatuur zal resulteren in een koudere woonkamer, en dat wil ik niet. En dan gaat ie toch alleen maar meer pendelen omdat het vermogen nog veel minder is dan het minimale vermogen van de warmtepomp?

------------------------
Even voor mijn beeld de terminologie:
Massa
Energie opslag. Kan je uitdrukken in kWh of Joule om aan te geven hoeveel energie je nodig hebt om de massa bijvoorbeeld 1°C op te warmen. Om 1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is ongeveer 4,19 Joule nodig. In geval van radiatoren zit er ook nog massa in het staal en bij vloerverwarming in het beton. Convectoren hebben heel weinig massa.

Afgifte vermogen
Vermogen drukken we uit in de eenheid kW. De radiator, convector of vloerverwarming geeft vermogen af aan de woonkamer. Een groter temperatuurverschil tussen de verwarming en de ruimtetemperatuur zorgt voor meer vermogen. Een grotere verwarming (lees: meer/grotere radiatoren) zal resulteren in meer vermogen bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur.
------------------------
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer massa minder vaak pendelen.
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer afgifte vermogen naar en lagere aanvoertemperatuur, om op gelijk afgifte vermogen te blijven, maar heeft geen effect op het pendelen.
Even grof ziet mijn situatie er zo uit. Betreft een 5 kW warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idrFD_4VwjzLWegknNs65ZaHaAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xkAYKnL6sU2wSLu20BYEPKlp.png?f=user_large

Met meer massa zal het systeem even goed pendelen, maar dan minder vaak. Echter vraag ik me af waarom ik moeite zou steken in extra massa, als het geen effect heeft op de COP?

Waarom maakt men zich zo druk om het pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:04:
[...]

Tja. Strikt genomen moet de leverancier garantie leveren. Je mag van een WP verwachten dat deze langer mee gaat. Dat deze uit Spanje komt is niet het probleem van de consument, maar van de verkoper in dit geval.

Dit is overigens anders als je zelf gaat importeren natuurlijk.
Klopt maar recht hebben is iets anders als krijgen bij veel van dit soort grijze import. Vaak zijn ze überhaupt niet in staat een diagnose te stellen. Diagnose stellen is een taak van de installateur en die schittert bij afwezigheid en zo komen ze er dus makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:07:
[...]

En de partij die heeft geleverd is dus niet thuis. En andere partijen zijn druk genoeg met hun eigen business en zitten niet te wachten op andermans sores. Daarom weiger ik nog steeds Panasonics uit Polen en andere EU landen. Panasonic Nl en zijn distributeurs helpen je ook niet.
Dat die partij niet thuisgeeft maak ik uit de post niet op.
Maar ook als het wel zo is, ligt het probleem bij de verkoper en moet je die aanpakken.
Juridisch gezien heb je alleen met de verkopende partij te maken.
Dat die anderen je niet helpen, lijkt me logisch.
Denk dat ze het ook niet hadden gedaan als het apparaat wel van de Nederlandse importeur/agent afkomstig zou zijn.

Ik begrijp dat jij geen apparaten uit Polen wilt kopen.
Maar daarmee help je de klant niet of wel.
Je helpt daarmee vooral jezelf.
Want als er iets mis gaat met een apparaat, ben jij daarvoor verantwoordelijk en moet jij het oplossen.
(natuurlijk binnen alle wettelijke termijnen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:09:
Het verlagen van de watertemperatuur zal resulteren in een koudere woonkamer, en dat wil ik niet. En dan gaat ie toch alleen maar meer pendelen omdat het vermogen nog veel minder is dan het minimale vermogen van de warmtepomp?

------------------------
Even voor mijn beeld de terminologie:

[...]

------------------------
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer massa minder vaak pendelen.
  • Als ik het goed begrijp ga ik met meer afgifte vermogen naar en lagere aanvoertemperatuur, om op gelijk afgifte vermogen te blijven, maar heeft geen effect op het pendelen.
Even grof ziet mijn situatie er zo uit. Betreft een 5 kW warmtepomp.
[Afbeelding]

Met meer massa zal het systeem even goed pendelen, maar dan minder vaak. Echter vraag ik me af waarom ik moeite zou steken in extra massa, als het geen effect heeft op de COP?
Wat bedoel je met massa, want dat is niet helemaal duidelijk?

Massa in de vorm van een seriebuffer: niet doen, heeft geen effect op pendelen en geen effect op COP

Massa in de vorm van een ander (groter) afgiftesysteem: Je kunt hetzelfde vermogen leveren met een lagere aanvoertemperatuur. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP. Of je de investering terugverdient is maar de vraag, want een nieuw afgiftesysteem is duur en de COP winst omgerekend naar euro's waarschijnlijk beperkt.

Het is handiger om niet over "massa" te praten, maar preciezer te zijn in wat je bedoeld, dus "meer waterinhoud" of "ander afgiftesysteem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:02:
@verkeerslicht Zoals al door @Fullpower aangegeven voegt een seriebuffer helemaal niets toe qua "massa" in jouw interpretatie. Een seriebuffer vangt geen pendelgedrag op, maar stelt het hooguit de eerste keer een minuut of 2 uit. Daarna ook dat niet meer.

Natuurlijk is strikt genomen een seriebuffer ook een radiator. Er treedt iets van warmteverlies op, maar dat is verwaarloosbaar weinig als de buffer isolatie heeft.

Een seriebuffer dient echt alleen om bij defrosts de minimale systeeminhoud te garanderen. Als alle zones dicht staan bijvoorbeeld in een nageregeld systeem zorgt een seriebuffer ervoor dat de defrosts wel door kunnen gaan.

Pendelen kun je echt alleen tegengaan door te zorgen dat het afgitevermogen groter is dan het opgewekte vermogen, onder alle omstandigheden. En een (serie)buffer voegt helemaal niets toe aan het afgiftevermogen.
Dat laatste is maar net hoe je het bekijkt....
Als er een grotere waterinhoud is, is er een groter afgiftevermogen van de warmtepomp naar het water....
Dat het water in het seriebuffer alleen zijn warmte af kan geven, wanneer het de vloer in wordt gepompt, dat is een ander verhaal.
Afhankelijk van de waterinhoud, heb je wel degelijk minder pendelgedrag met een grotere waterinhoud. Dus ook met een seriebuffer.

Want een defrost niet volledig uit kunnen voeren, door te weinig waterinhoud, is ook pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:10:
[...]

Klopt maar recht hebben is iets anders als krijgen bij veel van dit soort grijze import. Vaak zijn ze überhaupt niet in staat een diagnose te stellen. Diagnose stellen is een taak van de installateur en die schittert bij afwezigheid en zo komen ze er dus makkelijk vanaf.
Helemaal eens hoor. En dit soort bedrijven moet ook gewoon aangepakt worden. Hoe moet de consument (die niet 200 Tweakers pagina's doorleest) weten dat AircoServiceZwolle importeert uit Spanje?

Ik ben bij mijn installateur uitgekomen via de website van de importeur. Dan weet je zeker dat je met een NL apparaat te maken hebt. Maar in de jacht naar de goedkoopste optie kom je soms op de verkeerde plek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Oxellaar schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:14:
[...]

Dat laatste is maar net hoe je het bekijkt....
Als er een grotere waterinhoud is, is er een groter afgiftevermogen van de warmtepomp naar het water....
Nee. afgiftevermogen wordt bepaald door aantal en type van radiatoren/convectoren/vloerlussen. Niet door waterinhoud.
Dat het water in het seriebuffer alleen zijn warmte af kan geven, wanneer het de vloer in wordt gepompt, dat is een ander verhaal.
Afhankelijk van de inhoud van het seriebuffer, heb je wel degelijk minder pendelgedrag met een grotere waterinhoud. Dus ook met een seriebuffer.
Dit is gewoon niet waar. Je stelt het pendelen de eerste keer (na opstarten van een afgekoeld systeem) wat uit, maar daarna niet meer. De energie is in het systeem gaan zitten en komt er niet meer uit. De buffer blijft dus warm. Een seriebuffer helpt helemaal niet tegen pendelen.

Edit: Een 2000 liter buffer doet natuurlijk wel iets. Daarmee worden de pendel-intervallen langer (dus langere compressor aan-tijd gevolgd door langere uit-tijd), maar een 50 liter of 80 liter bufferttje thuis, wat in 3 minuten leeg gepompt wordt gaat niets toevoegen.
Want een defrost niet volledig uit kunnen voeren, door te weinig waterinhoud, is ook pendelgedrag.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 10-04-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:11:
[...]

Dat die partij niet thuisgeeft maak ik uit de post niet op.
Maar ook als het wel zo is, ligt het probleem bij de verkoper en moet je die aanpakken.
Juridisch gezien heb je alleen met de verkopende partij te maken.
Dat die anderen je niet helpen, lijkt me logisch.
Denk dat ze het ook niet hadden gedaan als het apparaat wel van de Nederlandse importeur/agent afkomstig zou zijn.

Ik begrijp dat jij geen apparaten uit Polen wilt kopen.
Maar daarmee help je de klant niet of wel.
Je helpt daarmee vooral jezelf.
Want als er iets mis gaat met een apparaat, ben jij daarvoor verantwoordelijk en moet jij het oplossen.
(natuurlijk binnen alle wettelijke termijnen e.d.)
Ik en mijn klanten slapen snachts graag goed en warm. 🙃 Dus help ik inderdaad mijzelf en mijn klanten met een dergelijke visie. Helaas vertraagt Panasonic de boel maar dat is voor mij geen reden dit aan te passen. Ben door schade en schande in het verleden wel wijzer geworden ( en leeftijd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:15:
[...]

Helemaal eens hoor. En dit soort bedrijven moet ook gewoon aangepakt worden. Hoe moet de consument (die niet 200 Tweakers pagina's doorleest) weten dat AircoServiceZwolle importeert uit Spanje?

Ik ben bij mijn installateur uitgekomen via de website van de importeur. Dan weet je zeker dat je met een NL apparaat te maken hebt. Maar in de jacht naar de goedkoopste optie kom je soms op de verkeerde plek uit.
Maar sec gezien: Als jouw installateur niet thuis geeft bij een defect, wordt je waarschijnlijk ook niet geholpen door de importeur. Want die zal je weer verwijzen naar de installateur.
We moeten niet denken dat alle moederbedrijven en hun lokale kantoren alles zomaar oplossen.
Ze hebben de verplichting niet en doen het ook vaak niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Rzaan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:18:
[...]

Maar sec gezien: Als jouw installateur niet thuis geeft bij een defect, wordt je waarschijnlijk ook niet geholpen door de importeur. Want die zal je weer verwijzen naar de installateur.
Klopt. Hoewel het ook anders kan. Mijn CV is door Intergas afgesteld en ingeregeld (na intensief mailcontact), nadat de installateur het voor elkaar kreeg om er zo'n grote puinhoop van te maken dat iedereen het opgaf.
We moeten niet denken dat alle moederbedrijven en hun lokale kantoren alles zomaar oplossen.
Ze hebben de verplichting niet en doen het ook vaak niet.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:13:
[...]

Wat bedoel je met massa, want dat is niet helemaal duidelijk?

Massa in de vorm van een seriebuffer: niet doen, heeft geen effect op pendelen en geen effect op COP

Massa in de vorm van een ander (groter) afgiftesysteem: Je kunt hetzelfde vermogen leveren met een lagere aanvoertemperatuur. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP. Of je de investering terugverdient is maar de vraag, want een nieuw afgiftesysteem is duur en de COP winst omgerekend naar euro's waarschijnlijk beperkt.

Het is handiger om niet over "massa" te praten, maar preciezer te zijn in wat je bedoeld, dus "meer waterinhoud" of "ander afgiftesysteem".
Met massa bedoel ik bijvoorbeeld een Jaga convector versus een T33 radiator. Beide hebben dezelfde afgifte, maar de T33 bevat veel meer water en staal, dus massa. Met meer massa zal de pendelfrequentie toch veel lager worden? Dus ook het toevoegen van een seriebuffer zal resulteren in langere runs (lees: lagere pendelfrequentie).

De stooklijn zal gelijk blijven ondanks de hoeveelheid massa. Al voeg je een 200 liter geïsoleerd buffervat toe: de stooklijn zal gelijk blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 10-04-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:15:
[...]

Het is ook een beetje een eenzijdig verhaal natuurlijk. Wat heeft deze consument al geprobeerd met AircoPlaza. Juridisch gezien zijn zij de leverancier. En als de klant een consument is, dan heb je in Nederland behoorlijk wat rechten. Je moet natuurlijk wel de leverancier in staat stellen, om het probleem op te lossen.

Ik lees ook niet of de unit überhaupt al gefunctioneerd heeft.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:18:
[...]

Ik en mijn klanten slapen snachts graag goed en warm. 🙃 Dus help ik inderdaad mijzelf en mijn klanten met een dergelijke visie. Helaas vertraagt Panasonic de boel maar dat is voor mij geen reden dit aan te passen. Ben door schade en schande in het verleden wel wijzer geworden ( en leeftijd )
Dat is ook goed.
En het is ook het beste om het zo te regelen.
Maar puur juridisch gezien, heeft de man naast een probleem met zijn Mitsubishi vooral een probleem met zijn verkoper.
Gissen ook of hij zich eigenlijk wel bij AircoPlazaZwolle heeft gemeld met een probleem, en ook of zij zeiden "Zoek het maar uit".

Als jij niet thuis zou geven voor je klanten, kunnen die klanten ook niet per definitie terecht bij Panasonic Nederland.
Panasonic heeft geen enkele plicht t.o.v. de particuliere klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 10-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:21:
[...]

Met massa bedoel ik bijvoorbeeld een Jaga Convector versus een T33 radiator. Beide hebben dezelfde afgifte, maar de T33 bevat veel meer water en staal, dus massa. Met meer massa zal de pendelfrequentie toch veel lager worden? Dus ook het toevoegen van een seriebuffer zal resulteren in langere runs (lees: lagere pendelfrequentie).
Nee. Een T33 tegenover een Jaga convector met hetzelfde vermogen zal exact hetzelfde pendelgedrag geven.

Een serie-buffer haalt de frequentie niet significant omlaag. (even uitgaande van een 50 liter of 80 liter vaatje en geen 2000 liter vat).

Een opgewarmde buffer van 50 liter wordt in 2 minuten leeg gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is ook goed.
En het is ook het beste om het zo te regelen.
Maar puur juridisch gezien, heeft de man naast een probleem met zijn Mitsubishi vooral een probleem met zijn verkoper.

Als jij niet thuis zou geven voor je klanten, kunnen die klanten ook niet per definitie terecht bij Panasonic Nederland.
Panasonic heeft geen enkele plicht t.o.v. de particuliere klanten.
Indien ik niet thuis zou geven of niet meer zou bestaan is de NL Panasonic distributeur de aangewezen partij om de klacht over te nemen. Hij heeft hem tenslotte ook geleverd en zal zeker assistentie verlenen. Daarom worden alle serienummers ook geregistreerd in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 10-04-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:24:
[...]

Nee. Een T33 tegenover een Jaga convector met hetzelfde vermogen zal exact hetzelfde pendelgedrag geven.

Een serie-buffer haalt de frequentie niet significant omlaag. (even uitgaande van een 50 liter of 80 liter vaatje en geen 2000 liter vat).

Een opgewarmde buffer van 50 liter wordt in 2 minuten leeg gepompt.
50 liter 5°C opwarmen kost 1049 kJ oftewel 0,29 kWh. Hoezo draagt dit dan niet mee in de pendelfrequentie. En waarom een 2000 liter vat wel?

Natuurkundig begrijp ik je verhaal dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:30:
[...]

Indien ik niet thuis zou geven of niet meer zou bestaan is de NL Panasonic distributeur de aangewezen partij om de klacht over te nemen. Hij heeft hem tenslotte ook geleverd en zal zeker assistentie verlenen. Daarom worden alle serienummers ook geregistreerd in Nederland.
Vaak doen de distribiteurs niet direct zaken met consumenten. Je zult waarschijnlijk eerst een installateur moeten vinden, welke voor je wilt bemiddelen met de distribiteur.

Ik weet niet of dat voor Panasonic NL ook zo gaat, maar vaak is dit wel het geval.

En laat het zoeken naar een installateur op dit moment voor consumenten niet het eenvoudigste zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe moeten jouw klanten weten wie de distributeur is?
Die zullen dan gaan bellen met Panasonic en wellicht weten die het dan.
Of ze zeggen 'pech gehad'.

Ook als jouw klant weet wie de distributeur is, moet er wel nog fabrieksgarantie op zitten en die moet ook duidelijk omschreven zijn.
Want anders hoeft de leverancier en ook de fabrikant wettelijk gezien niets te doen.
De koper en de leverancier hebben immers nooit een contract gesloten.
Wellicht dat ze het uit coulance doen, of uit goed ondernemerschap.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 10-04-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:17:
[...]

Nee. afgiftevermogen wordt bepaald door aantal en type van radiatoren/convectoren/vloerlussen. Niet door waterinhoud.

[...]
Jij pint jezelf vast op afgifte vermogen van je afgifte systeem.
Maar je afgifte vermogen begint in je warmtewisselaar van je warmtepomp.
En 60 liter water 5K opwarmen, vraag nu eenmaal meer draaitijd dan 10 liter water 5K opwarmen.
Alleen moet je in de stoptijd wel die hele 60 liter af koelen.
Dit is gewoon niet waar. Je stelt het pendelen de eerste keer (na opstarten van een afgekoeld systeem) wat uit, maar daarna niet meer. De energie is in het systeem gaan zitten en komt er niet meer uit. De buffer blijft dus warm. Een seriebuffer helpt helemaal niet tegen pendelen.

[...]
Zolang er nog vraag is uit de ruimte blijft de circulatiepomp toch draaien na bereiken van setpoint aanvoertemperatuur? Je koelt dus een grotere hoeveelheid water af, terwijl de compressor uit is gegaan.
Je hebt dus een langere stop tijd van de compressor, dankzij je waterinhoud.
Je seriebuffer zit in de retour, dus bij start van de compressor heb je niet heel snel weer die te hoge retour, als zonder seriebuffer.
Hierdoor is de draaitijd langer....

Als klopt wat jij zegt...dan zou een seriebuffer van, noem iets achterlijks, 5000 liter, geen effect hebben op de draaitijd van de compressor ;)
Natuurlijk heeft het effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ervanuitgaande dat pendelen een beetje intelligent gedaan wordt (dus met draaiende afgiftepomp en gestuurd op de gemeten temperaturen, en niet helemaal uit op een timer) zal een seriebuffer de periodetijd verlengen. Zo niet, dan niet, want dan blijft de warmte in de buffer zitten en gaat @Blihi's redenatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dre schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:31:
[...]

50 liter 5°C opwarmen kost 1049 kJ oftewel 0,29 kWh. Hoezo draagt dit dan niet mee in de pendelfrequentie. En waarom een 2000 liter vat wel?

Natuurkundig begrijp ik je verhaal dus nog niet.
Omdat je deze energie niet kunt afgeven.

Pendelen krijg je als je meer energie opwekt dan dat je kunt afgeven. Een buffer voegt geen afgiftevermogen toe, dus je kunt nog steeds niet meer afgeven.

De energie die je de eerste keer in het opwarmen van de buffer stopt moet er weer uit. De eerste aan-tijd van de compressor zal iets langer zijn (om ook de buffer op te warmen) en de uit-tijd ook (marginaal langer, want die 0.29 kWh is erg weinig).

Alleen, zodra de compressor weer aan springt, denkt de WP dat veel vermogen nodig is. Er zal dus snel extra vermogen in het systeem gestopt worden. De aan-tijd blijft dus even kort.

Het doel is juist om de aan-tijd te verlengen en niet de uit-tijd.

Bij een 1000 liter vat is dit wat anders, omdat de WP een heel lange tijd kan doen over het opwarmen daarvan en je ook met die 1000 liter heel lang kunt doen om de warmte af te geven. Je kunt er dan op gaan sturen door de aan- en uittijden zelf te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Grootste probleem wat ik zie met een seriebuffer is dat je moet kiezen of het water er onder of boven in/uit gaat. Ofwel het warmste water gaat het snelste er doorheen of anders het koudste. Al zal het afhankelijk van de grootte en het debiet of gelaagdheid echt relevant is, maar kan je dus tegenwerken om echt te bufferen.

In dat opzicht kan je met een parallelbuffer wel met gelaagdheid en flow spelen om zowel het warmste als koudste water te gebruiken. Kost je wel weer een extra pomp (al ben ik aan het denken om het zo te ontwerpen dat het ook zonder extra pomp kan zolang de wp pompt). Lekker experimenteren zoals gewoonlijk :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:35:
[...]

Hoe moeten jouw klanten weten wie de distributeur is?
Die zullen dan gaan bellen met Panasonic en wellicht weten die het dan.
Of ze zeggen 'pech gehad'.

Ook als jouw klant weet wie de distributeur is, moet er wel nog fabrieksgarantie op zitten en die moet ook duidelijk omschreven zijn.
Want anders hoeft de leverancier en ook de fabrikant wettelijk gezien niets te doen.
De koper en de leverancier hebben immers nooit een contract gesloten.
Wellicht dat ze het uit coulance doen, of uit goed ondernemerschap.
Mijn klanten weten dat precies aan de hand van de pakbon van de transporteur bij aflevering. De garantievoorwaarden zijn op te vragen bij Panasonic. En er is inderdaad zoiets als goed ondernemerschap en coulance. De leveranciers staan tien jaar in mijn verplichte administratie opgeslagen. Los daarvan maak ik concrete afspraken met deze distributeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rimco schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:51:
Grootste probleem wat ik zie met een seriebuffer is dat je moet kiezen of het water er onder of boven in/uit gaat. Ofwel het warmste water gaat het snelste er doorheen of anders het koudste. Al zal het afhankelijk van de grootte en het debiet of gelaagdheid echt relevant is, maar kan je dus tegenwerken om echt te bufferen.

In dat opzicht kan je met een parallelbuffer wel met gelaagdheid en flow spelen om zowel het warmste als koudste water te gebruiken. Kost je wel weer een extra pomp (al ben ik aan het denken om het zo te ontwerpen dat het ook zonder extra pomp kan zolang de wp pompt). Lekker experimenteren zoals gewoonlijk :+
Een seriebuffer heeft geen extra pomp. De aanvoer (vanuit de installatie) zit bovenin, de retour (naar de WP) onderin. Er is helemaal geen sprake van gelaagdheid etc. omdat zo'n ding iedere paar minuten ververst wordt.

Het is geen 300 liter SWW vat waar warm water met 3 of 4 liter/min uit gehaald wordt.

Pagina: 1 ... 11 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)