Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:49:
[...]

Snap ik maar als je een paar uur bezig bent met een SWW run bij -5 overdag dan ben ik toch bang dat het geen 19/20 graden blijft met radiatoren die binnen no time koud zullen zijn.
Als je een paar uur nodig hebt wordt het kritisch ja, maar dan ben je wel flink veel water aan het verwarmen. Het kost 230Wh om 200L 1°C te verwarmen herinner ik mij uit een eerdere discussie. Kun je een beetje berekenen hoe lang zoiets kan duren.

Bij mij zou het vermoedelijk wel een probleem zijn gezien het hier op een koude dag met veel wind snel afkoelt binnnen, maar dacht altijd te begrijpen dat jouw huis de warmte goed vasthoudt.

(Defrosts doen er overigens wel toe, omdat die ook gedaan moeten worden tijdens SWW runs. Al is het wellicht mogelijk om in te stellen dat het SWW-water hierbij gebruikt wordt)

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 04-04-2023 21:48 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
verkeerslicht schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:10:
[...]

Als je een paar uur nodig hebt gaat wordt het kritisch ja, maar dan ben je wel flink veel water aan het verwarmen. Het kost 230Wh om 200L 1°C te verwarmen herinner ik mij uit een eerdere discussie. Kun je een beetje berekenen hoe lang zoiets kan duren.

Bij mij zou het vermoedelijk wel een probleem zijn gezien het hier op een koude dag met veel wind snel afkoelt binnnen, maar dacht altijd te begrijpen dat jouw huis de warmte goed vasthoudt.

(Defrosts doen er overigens wel toe, omdat die ook gedaan moeten worden tijdens SWW runs.)
Ik wil 300 liter boiler naar 45 graden. Ik hou het ook behoorlijk warm maar bij -5 met wind koelt het toch echt wel af. Het is geen huis uit 2020 met WTW maar 1978 nageisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
elektriekert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:01:
[...]

Hier is ie toch echt versneld gekomen door de gas prijzen.
Wel heeft het ons minimaal 600M3 gas bespaard a 2euro de kuub.

Volledig offtopic dus hier houd ik het ook bij :9
Ik zeg toch ook niet dat je geen gas bespaart? Iets met comfort, wind, geluid en geen buffer bij defrosts. Ik adviseer geen mens meer L/L om te verwarmen. Had beter die 5,5 mille (3 units) gelijk in L/W kunnen steken. Heb er al 3 hier in de straat tegengehouden en die sparen nu door voor L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:14:
[...]

Ik wil 300 liter boiler naar 45 graden. Ik hou het ook behoorlijk warm maar bij -5 met wind koelt het toch echt wel af. Het is geen huis uit 2020 met WTW maar 1978 nageisoleerd.
Dan is nog een bepalende factor hoeveel vermogen de WP heeft bij de voorgestelde -5°C.
stel dat dit netto 5000W is (defrosts meegerekend), dan is het dus zo:
- Je SWW is afgekoeld tot 38°C.
- er moet 7°C bij
- 300L 1 graad verhogen kost 345Wh
- 300L 7 graden verhogen kost 7*345=2415Wh

2415/5000 = ongeveer een half uur.

Die 45°C lijkt me wel wat karig. Die heb je er volgens mij zo afgedoucht, maar dat kan ik mis hebben.

Hoe dan ook zou ik als je niet zeker bent van je zaak gewoon voor een WPB gaan. Dat vereenvoudigt de boel enorm.
... Of gewoon op gas blijven douchen al vind jij dat vast niks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:49:
[...]

Snap ik maar als je een paar uur bezig bent met een SWW run bij -5 overdag dan ben ik toch bang dat het geen 19/20 graden blijft met radiatoren die binnen no time koud zullen zijn.
Gaat bij mij gewoon prima.

Mijn warmtepomp maakt 60 minuten maximaal SWW en daarna weer voor 30 minuten verwarming.
Dus gewoon merk afhankelijk.

Maar volgens mij heb ik dit al eens gezegd?!

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 04-04-2023 21:34 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

koevlaas2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:51:
[...]

Lokale loodgieters weten niets van een WP.
:(

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37
MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:18:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je geen gas bespaart? Iets met comfort, wind, geluid en geen buffer bij defrosts. Ik adviseer geen mens meer L/L om te verwarmen. Had beter die 5,5 mille (3 units) gelijk in L/W kunnen steken. Heb er al 3 hier in de straat tegengehouden en die sparen nu door voor L/W.
Ik geef slechts mijn beweeg reden aan. Zoals ook al eerder in het andere forum aangegeven,
de een vind het juist prettiger en de andere weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:51:
[...]

Zal hier altijd lang zijn. Bad wordt eigenlijk iedere dag gevuld in de winter. 50 liter buffer zal denk ik niet veel doen.
Neem aan dat je je bewust bent dat een WPB nog langer bezig is met opwarmen. Je kunt de COP 1 heater erbij aandoen, maar de sport is natuurlijk deze niet te gebruiken.

En goed te horen dat je nu een installateur gevonden hebt waarmee je stappen maakt. Ben je eindelijk van de doe-het-zelf aanmoedigingen af O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 20:25
timovd schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
@GJA ligt vooral aan je afgifte. Met 20 graden heb je nauwelijks afgifte als je wil verwarmen naar bijvoorbeeld 18 graden. De retourtemperatuur is dan vrijwel gelijk als de aanvoer. Met 25 zit je al enorm laag. Vanwaar je vraag?
hier in huis heb ik maximaal 31 graden nodig als aanvoer de vloer in om het warm te houden.
je hebt altijd warmteverlies dus dat je naar de 20 graden wil begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
DutchWing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:23:
@annestweak maak even wat foto’s van je vloerverwarmingverdeler en installatie boven.

spoiler:
Hoogstwaarschijnlijk vloerverwarming met pomp
wij hebben een gesloten verdeler, foto's volgen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:28:
het is ook niet dat wij het koud hebben maar we willen graag een goed werkende warmtepomp en toen zag ik het grillig gedrag qua stroomverbruik van de warmtepomp.

omdat ik mij afvroeg of dit normaal was ben ik deze vraag gaan stellen op dit forum.
Dit soort gedrag herken ik wel van de Elga, je zult dan om de 40 minuten een defrost zien als je buiten gaat kijken. Dat gevraagde setpoint bij Heat heb ik ooit wel geweten, maar dat ben ik even kwijt...

Wat ik overigens wel zag in de korte periode dat ik full-war heb gedraaid met de Elga/Toshiba is dat hij dan eerder gas bij gaat stoken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MotorBeast heb je plek voor een wpb, zijn luchtkanalen en een deur tegen het geluid? Dan is het een prima optie die het leidingwerk erg kan vereenvoudigen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

DropjesLover

Dit dus ->

Geen idee waarom, maar mijn 3 jaar oude Lyric T6r thermostaat mist een paar opties in het geavanceerde instellingen menu :X
Waaronder dus het aantal schakelingen per uur.
Maar wel de warmwater temperatuur en tijden, die weer niet in de handleiding vermeld staan.

Anyway, weer flink pendelen vandaag, ook op hoge zone flow.
Lagere flow maakt het afgifte vermogen lager, met een hogere Ta en thermostaat regeling (ipv WAR) doe ik langer met wat in mn systeem en buffervat zit.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20

DropjesLover

Dit dus ->

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:14:
[...]

Ik heb onze 300l boiler op 48°C gezet. Dat is het maximale wat de WP in de winter nog levert zonder elektrisch bij te stoken, en genoeg voor 2x douchen samen met de kinderen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:39

GJA

annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:38:
[...]

hier in huis heb ik maximaal 31 graden nodig als aanvoer de vloer in om het warm te houden.
je hebt altijd warmteverlies dus dat je naar de 20 graden wil begrijp ik ook niet.
Nog volledig in de experimentele fase 🫣
Lerende fase ook 😎

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:49:
vraag: is dit normaal gedrag van onze warmtepomp? of moet ik iets aanpassen zodat hij minder grillig is.

[Afbeelding]
wel mooi grillig..... :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Aziraphale schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:44:
[...]

Dit soort gedrag herken ik wel van de Elga, je zult dan om de 40 minuten een defrost zien als je buiten gaat kijken. Dat gevraagde setpoint bij Heat heb ik ooit wel geweten, maar dat ben ik even kwijt...

Wat ik overigens wel zag in de korte periode dat ik full-war heb gedraaid met de Elga/Toshiba is dat hij dan eerder gas bij gaat stoken.
hier werkt de elga solo
ik las iets van dat de p70 de setpoint setting is, die stond op 19 en heb ik nu maar op 20 gezet.

afwachten dus, zoals hij het nu doet draaien we volledig gasloos qua verwarmen, dat is natuurlijk perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BernieW schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:14:
En goed te horen dat je nu een installateur gevonden hebt waarmee je stappen maakt. Ben je eindelijk van de doe-het-zelf aanmoedigingen af O-)
Nog even wachten of de offerte goed uitpakt… O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:28:
Vandaag nog even overleg gehad met de installateur die wel serieus meedenkt. Een verademing. Ik stelde voor om ipv split en boiler wellicht een mono in de achtertuin ipv voortuin te plaatsen (dan hoef ik nog maar 11 meter te overbruggen) en dan een WP Boiler ernaast te plaatsen. Dit omdat ik vermoed dat dit met radiatoren toch beter gaat werken tijdens SWW run. Hij vond dit een goed idee. Hoe denken de kenners hierover. Mijn gedachtegang was dat ik immers niet net zoals met VV een enorme buffer aan warmte heb bij echte koude buiten.
Ik heb hier geen enkel probleem met m'n 7 kW monoblock, radiatoren en ssw productie. Ik heb een behoorlik goed nageisoleerd jaren 50 huis, ook bij flink lage temperaturen kan ik overdag wel een uur zonder verwarming. Wij hebben een 192 l boiler die met z'n 3en hier niet vaker dan 2x per week opgewarmd hoeft te worden. Dat verwarmen is dan van 42 -> 50 graden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:41
Ik was bezig met de vijver filter wat aan te passen, dus bezig met pvc buizen en vroeg mij af waarom we dat eigenlijk niet hier en daar voor installatie werkzaamheden gebruiken. Zeker wp naar vvw zou qua temperatuur/druk prima kunnen en is stukken goedkoper met de koppelingen.
Gebruik 't hier ook op de warmtewisselaar vanaf 't buffervat/wp naar de hottub, werkt prima met stuk hogere temperaturen dan de wp/vvw doet.
Waarom is pvc niet goed genoeg voor installatie werkzaamheden?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:42:
Ik was bezig met de vijver filter wat aan te passen, dus bezig met pvc buizen en vroeg mij af waarom we dat eigenlijk niet hier en daar voor installatie werkzaamheden gebruiken. Zeker wp naar vvw zou qua temperatuur/druk prima kunnen en is stukken goedkoper met de koppelingen.
Gebruik 't hier ook op de warmtewisselaar vanaf 't buffervat/wp naar de hottub, werkt prima met stuk hogere temperaturen dan de wp/vvw doet.
Waterdruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 14:34
DropjesLover schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:49:
Geen idee waarom, maar mijn 3 jaar oude Lyric T6r thermostaat mist een paar opties in het geavanceerde instellingen menu :X
Waaronder dus het aantal schakelingen per uur.
Maar wel de warmwater temperatuur en tijden, die weer niet in de handleiding vermeld staan.

Anyway, weer flink pendelen vandaag, ook op hoge zone flow.
Lagere flow maakt het afgifte vermogen lager, met een hogere Ta en thermostaat regeling (ipv WAR) doe ik langer met wat in mn systeem en buffervat zit.
Als je de instelling voor het aantal schakelingen mist dan is je thermostaat inderdaad via OpenTherm aangesloten. Je ziet sommige instellingen alleen als je de aan/uit contacten gebruikt :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Kees_frl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:33:
[...]

Zijn nog andere project ontwikkelaars, met andere bouwers. Zal het vast iets beter gaan.

Wij hebben een eigen aannemer, maar bouwen naast één van deze woningen. Zonder overleg gewoon op onze grond, op laatst hebben ze gewoon metalen hekken onder die hoogwerker gegooid.
Compleet verwrongen, blubber, gaten etc - vrachtwagen en kraan nodig gehad om dat vanuit onze grond te trekken en alles laten liggen..

Dus achteraan geweest en dag later bijna alles verwijderd. Geen excuses, gaten of wat dan ook niet opgevuld etc.

Ben dus erg benieuwd hoe en wat ze bij @leonlwd gaan doen. Wel begrepen dat het voor de rest in Fase 2 van de wijk beter draait. :)
Klinkt als een mooie puinhoop!

Ja verder gaat het daar beter. Ze hebben in ieder geval grotere diameter leidingen gebruikt, alle filters die er in horen geplaatst en ook de mechanische ventilatie beter gedaan. Maar die schoorsteenkap hebben ze daar hetzelfde. En we zijn ook nog druk met ventilatieroosters die niet voldoen aan de geluidsnormen.

Ik ben ook erg benieuwd, ga vooralsnog uit van teleurstellende resultaten van de onderzoeken, kan het alleen maar meevallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Is er een boilervat van 300l met een grote warmtewisselaar die aan te raden is prijs kwaliteit?
Degene die ik dacht te kopen zou volgens de leverancier uit productie zijn sinds vorige week.

[ Voor 37% gewijzigd door baxxie op 05-04-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

baxxie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:08:
Is er een boilervat van 300l met een grote warmtewisselaar die aan te raden is prijs kwaliteit?
Degene die ik dacht te kopen zou volgens de leverancier uit productie zijn sinds vorige week.
Ik lever een DGC 300 RVS uit voorraad met een spiraal van 3.1 m2. Komt bij dezelfde fabriek vandaan als de Panasonic: OSO. Daarnaast is de spiraal groter dan de HI versie van Panasonic. Geschikt tot 18 Kw.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2023 14:29 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De combinatie van hoge temperatuur en hoge druk zal niet goed gaan. Bij kamertemperatuur kan PVC best veel hebben, maar niet meer als er 80 of 90° warm water doorheen stroomt.
Ik zou het zeker niet toepassen voor een leiding waar (erg) warm water onder druk doorheen stroomt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:48:

Ik lever een DSG 300 RVS uit voorraad met een spiraal van 3.1 m2. Komt bij dezelfde fabriek vandaan als de Panasonic: OSO. Daarnaast is de spiraal groter dan de HI versie van Panasonic. Geschikt tot 18 Kw.
Heb je een link naar de specs van dat vat? Via Google kom ik enkel op versnellingsbakken van VAG uit...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:00:
[...]

Heb je een link naar de specs van dat vat? Via Google kom ik enkel op versnellingsbakken van VAG uit...
Ik heb daar een uitgebreide PDF voor. Dit zijn algemene gegevens. De 300 die ik lever heeft iets andere specs met een groter spiraal van 3.1 i.p.v. 1.8 m2 en een iets zwaarder element van 2400 watt. https://www.osohotwater.com/?s=DGC Ze zijn te leveren met diverse opties via de Panasonic distributeur. Google op OSO: https://www.osohotwater.com/ OSO maakt de boilers onder eigen label van Panasonic. Maar ja levertijden he.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEG95vIkqnleS05nvaD2sscQYa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YUQjpTIfT1exrsjba0IIu12h.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2023 14:32 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:00:
[...]

Typefoutje :-) Geen VAG product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Vind het niet zo'n gek idee. Goedkoop en volgens mij gaat het lang mee. En dacht dat je ook wel PVC-leidingen hebt die geschikt zijn voor hoge druk.
Maar hoe is het met de fittingen, repareerbaarheid en dergelijke? Voor mijn gevoel is het wat minder robuust.
Ook is PVC niet diffusiedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb daar een uitgebreide PDF voor. Dit zijn algemene gegevens. De 300 die ik lever heeft iets andere specs met een groter spiraal van 3.1 i.p.v. 1.8 m2 en een iets zwaarder element van 2400 watt. https://www.osohotwater.com/?s=DGC Ze zijn te leveren met diverse opties via de Panasonic distributeur. Google op OSO: https://www.osohotwater.com/ OSO maakt de boilers onder eigen label van Panasonic. Maar ja levertijden he.

[Afbeelding]
DGC is natuurlijk ook wel heel wat anders dan DSG.... :/ Geen wonder dat Google niks vond.

Specs zien er niet zo gek uit. Heat loss is mooi laag, en het verwarmingselement zit mooi onderin. Jammer dat het een 3 kW enkel fase element is. Heb je ook een tekening met afmetingen? Staat daar de schroefdraadmaat voor dat element ook op? Als het een standaard 1.5" element is, kun je die gemakkelijk vervangen door iets anders.

Wat kost zo'n vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Waarom zou die 3 kW niet genoeg zijn?

Ik heb zelf een 300 liter vat van Toshiba. Er is vrijwel niets over te vinden qua documentatie, maar de 11 kW haalt ie in ieder geval. Ook daar zit het element netjes onderin,

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:48:
Waarom zou die 3 kW niet genoeg zijn?
Gaat wel qua vermogen, maar zo'n last verdelen over drie fasen is gewoon mooier, zeker bij een 3x25A aansluiting. Dat element staat toch snel een uur (of meer) continu aan, en is daarmee niet te vergelijken met een vaatwasser of wasmachine, die z'n ~2 kW maar een paar minuten achter elkaar trekt. Als je dan ook toevallig tegelijkertijd aan het stofzuigen of koken bent, wordt het al aardig krap op die fase.
Om al die stress te voorkomen zit er bij mij een 4.5 kW drie-fasen element in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:52:
[...]

Gaat wel qua vermogen, maar zo'n last verdelen over drie fasen is gewoon mooier, zeker bij een 3x25A aansluiting. Dat element staat toch snel een uur (of meer) continu aan, en is daarmee niet te vergelijken met een vaatwasser of wasmachine, die z'n ~2 kW maar een paar minuten achter elkaar trekt. Als je dan ook toevallig tegelijkertijd aan het stofzuigen of koken bent, wordt het al aardig krap op die fase.
Om al die stress te voorkomen zit er bij mij een 4.5 kW drie-fasen element in.
Ah, op die manier. Dan snap ik het.

In de Toshiba buitenunit zit een 2600 Watt element (net even opgezocht). Dat staat op zondag inderdaad enkele uren aan voor de legionella-run. Grappig genoeg ben ik, sinds de installatie van de WP, op geen enkele fase op geen enkel moment over een verbruik van 25A heen gegaan (nog even los van het feit dat de zonnepanelen de stroom over de zekering meestal nog lager uit laten komen).

En dat is met een 16A buitenunit, een 3kW backup element en een 2600W boiler element en verder toch de gebruikelijke verbruikers thuis, inclusief 1-fase 16A autolader.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
Een zware elektrische weerstand is iets dat Belgen best vermijden door het capaciteitstarief.
De netbeheerder bekijkt per maand tijdens welk kwartier je het hoogste kwartiervermogen hebt getrokken.
Hierop wordt een deel van de nettarieven bepaald.

Enkele uren op 3kW, kost je al snel 120€/jaar extra als je dit op het verkeerde ogenblik doet.
Per kW kwartiervermogen betalen we ongeveer 40€ excl BTW per jaar.
Waarschijnlijk zal Nederland ooit iets gelijkaardig krijgen vermoed ik.

Kan een warmtepomp de legionella run doen over een veel langere tijd zonder weerstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

baxxie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:43:
Een zware elektrische weerstand is iets dat Belgen best vermijden door het capaciteitstarief.
De netbeheerder bekijkt per maand tijdens welk kwartier je het hoogste kwartiervermogen hebt getrokken.

Enkele uren op 3kW, kost je al snel 120€/jaar extra als je dit op het verkeerde ogenblik doet.

Kan een warmtepomp de legionella run doen over een veel langere tijd zonder weerstand?
Ja met R290 propaan tot 70 graden zoals de nieuwe Panasonic L serie of de Amber van Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:45:
[...]

DGC is natuurlijk ook wel heel wat anders dan DSG.... :/ Geen wonder dat Google niks vond.

Specs zien er niet zo gek uit. Heat loss is mooi laag, en het verwarmingselement zit mooi onderin. Jammer dat het een 3 kW enkel fase element is. Heb je ook een tekening met afmetingen? Staat daar de schroefdraadmaat voor dat element ook op? Als het een standaard 1.5" element is, kun je die gemakkelijk vervangen door iets anders.

Wat kost zo'n vat?
1.895 voor de 300 incl transport en Pana sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Hij doet er ongeveer 75 minuten over en stookt dan 2600 Watt. Je zou dat natuurlijk met een thuisaccu kunnen overbruggen, maar voor die 120 euro per jaar kun je zo'n accu niet ophangen. Dan zou je beter een tijdklok kunnen maken die dat element steeds 10 minuten aan, 5 minuten uit schakelt :)
De WP zelf houdt er mee op bij een Tr van ongeveer 55.6 graden. De Ta is dan 57.4, dus het SWW vat zal zo'n 55 graden zijn. Daarna komt het elektrisch element er bij om het vat naar 65 graden te brengen en daar 10 minuten te houden. Ik ga ervan uit dat mijn R32 unit dus gewoon niet hoger komt dan 57.4 graden (het ligt in ieder geval niet aan de instellingen).

Edit: Volgens de boekjes gaat de WP door tot een aanvoertemperatuur van 56 graden. Die 57.4 is gemeten door een externe (geijkte) warmtemeter, dus die ligt al iets hoger dan wat in de boekjes staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 05-04-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
De DGC 300 is een optie. Zijn er nog andere opties?
Hoe belangrijk is de grootte van de warmtewisselaar?
Het verwondert mij dat er niet meer boilers met grote warmtewisselaars te vinden zijn.
Wat zijn de ervaringen met gewone boilers met een warmtewisselaar van 1.2-1.4m²?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

baxxie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:20:
Het verwondert mij dat er niet meer boilers met grote warmtewisselaars te vinden zijn.
Wat zijn de ervaringen met gewone boilers met een warmtewisselaar van 1.2-1.4m²?
Boilers met 1.8 m2 kunnen tot max 7 Kw verwerken en daarboven moeten ze terug moduleren. Voor de 9 Kw is een grotere dus te adviseren. Kleiner dan 1.8 zou ik niet gaan met een 7 kw. Des te groter des te sneller opwarmen dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Of je koopt een 270 L warmtepompboiler. Kost €2070 en daar krijg je €725 subsidie op.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar ben ik op voorbereid. Het element wat ik heb heeft ook een aangesloten nul, zodat ik het in drie trappen van 1.5 kW kan schakelen. Als ooit de salderingsregeling verdwijnt kan ik zo (via wat intelligentie) mooi het vermogen van het relais sturen en zo optimaal mogelijk van PV-vermogen gebruik maken.
De meesten niet. Dat lukt alleen de R290 (propaan) types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:30:
Boilers met 1.8 m2 kunnen tot max 7 Kw verwerken en daarboven moeten ze terug moduleren. Voor de 9 Kw is een grotere dus te adviseren. Kleiner dan 1.8 zou ik niet gaan met een 7 kw. Des te groter des te sneller opwarmen dat ook.
Dat laatste klopt niet (of hooguit voor de laatste paar graden). Het vermogen van de WP verandert immers niet.
Het is gewoon een kwestie van afgifte. Net als bij het afgiftesysteem in je huis. Een grotere spiraal heeft een grotere afgifte, waardoor er dus een lagere Ta nodig is om je SWW op het gewenste setpoint te brengen. En daardoor wordt je COP beter (of minder slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:12:
[...]

Dat laatste klopt niet (of hooguit voor de laatste paar graden). Het vermogen van de WP verandert immers niet.
Het is gewoon een kwestie van afgifte. Net als bij het afgiftesysteem in je huis. Een grotere spiraal heeft een grotere afgifte, waardoor er dus een lagere Ta nodig is om je SWW op het gewenste setpoint te brengen. En daardoor wordt je COP beter (of minder slecht).
Dit schreef ik in de context van de combinatie van bijvoorbeeld een 9 kw warmtepomp met gebruik makend van een groter spiraal is dus meer afgifte en dus eerder op temperatuur dan een 9 Kw met een 1.8 m2 spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:16:
Dit schreef ik in de context van de combinatie van bijvoorbeeld een 9 kw warmtepomp met gebruik makend van een groter spiraal is dus meer afgifte en dus eerder op temperatuur.
Maar ook die 9 kW WP kan prima op een spiraal met een oppervlak van slechts 1 m². Probleem is alleen dat hij dan op een erg hoge watertemperatuur moet draaien om via die kleine spiraal de 9 kW over te brengen. Daardoor wordt je COP erg laag.
En aan het eind kom je dan in de problemen, want dan zit die WP aan zijn temperatuurlimiet en zal hij dus zijn vermogen terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:19:
[...]

Maar ook die 9 kW WP kan prima op een spiraal met een oppervlak van slechts 1 m². Probleem is alleen dat hij dan op een erg hoge watertemperatuur moet draaien om via die kleine spiraal de 9 kW over te brengen. Daardoor wordt je COP erg laag.
En aan het eind kom je dan in de problemen, want dan zit die WP aan zijn temperatuurlimiet en zal hij dus zijn vermogen terugregelen.
Alles kan ja maar is niet optimaal. Stelregel is dat je bij meer dan 7 Kw beter uit bent met een groter spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:08:
Alles kan ja maar is niet optimaal. Stelregel is dat je bij meer dan 7 Kw beter uit bent met een groter spiraal
Uiteraard. Daarom wordt hier ook vaak gezegd dat je eigenlijk naar een spiraal van 3 m² moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Andrehj schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:58:
[...]

De combinatie van hoge temperatuur en hoge druk zal niet goed gaan. Bij kamertemperatuur kan PVC best veel hebben, maar niet meer als er 80 of 90° warm water doorheen stroomt.
Ik zou het zeker niet toepassen voor een leiding waar (erg) warm water onder druk doorheen stroomt.
Ja precies, maar wp en vvw is max 30 graden (hier) en koppelingen zijn echt factor 10 goedkoper. En zelfs 32 mm of 40 mm is 't allemaal nog een beetje te betalen.
Zeker de lange leidingen zijn wel makkelijk te leggen en 't werkt prettig vind ik. En knietjes zijn best nette bochten, niet zo haaks (of 2x 45 graden is helemaal top) en je hebt behoorlijk wat koppelingen met schroefdraad waar je gewoon staal/messing op kan schroeven met loctite.
@verkeerslicht pvc niet diffuusdicht nee? Het lijkt me toch behoorlijk plastic, daar komt toch geen damp doorheen?
Persoonlijk vind ik dat niet zo een issue overigens.
Best interessant om eens uit te zoeken, zeker als je wp hebt die alleen maar naar vvw verdeler gaat. Zonder sww bedoel ik.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 09:54
baxxie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:20:
Ik heb een stalen boilervat van Tesy gekocht (bij boilergarant). De 200 liter heeft 2,1 m2 (heb ik gekocht), de 300 liter 3,0 m2. Binnenin lopen er eigenlijk twee spiralen parallel (zie je aan de buitenkant verder niks van). Reden voor mij om deze te kopen is de beperkte ruimte in de hoogte die ik heb. Het moeten vervangen van de anode neem ik daarbij voor lief. En was in een dag thuis geleverd.

Vat is voor mijn gevoel wel matig geïsoleerd (heb geen vergelijk). Ze hebben ook een energie klasse B. De specs op de site van boilergarant zijn wel tegenstrijdig. De aansluiting voor de spiraal is 1 1/2 ipv 1 wat op de site van boilergarant staat.

[ Voor 7% gewijzigd door ranjo op 05-04-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Baapje327 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:28:
[...]

pvc niet diffuusdicht nee? Het lijkt me toch behoorlijk plastic, daar komt toch geen damp doorheen?
Persoonlijk vind ik dat niet zo een issue overigens.
Best interessant om eens uit te zoeken, zeker als je wp hebt die alleen maar naar vvw verdeler gaat. Zonder sww bedoel ik.
Bij mijn weten niet. Als het om korte stukjes gaat, en je hele systeem is van kunststof dan is het inderdaad minder boeiend. Maar als je staal in je systeem hebt zitten, dan kun je wel roest en slurry gaan krijgen. Iets waar de circulatiepomp ook niet echt gelukkig van wordt.
Als je de keuze hebt dan ga je voor diffusiedicht.

Als je alleen maar een stukje nodig hebt van WP naar de verdeler, dan is de te behalen winst ook heel laag. Je zult ook allemaal (waarschijnlijk dure) conversie-fittingen moeten hebben waarop je fatsoenlijk andere CV componenten kunt aansluiten. Vermoed dat je met simpele stalen CV-leiding goedkoper uit gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
verkeerslicht schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:02:
[...]

Bij mijn weten niet. Als het om korte stukjes gaat, en je hele systeem is van kunststof dan is het inderdaad minder boeiend. Maar als je staal in je systeem hebt zitten, dan kun je wel roest en slurry gaan krijgen. Iets waar de circulatiepomp ook niet echt gelukkig van wordt.
Als je de keuze hebt dan ga je voor diffusiedicht.

Als je alleen maar een stukje nodig hebt van WP naar de verdeler, dan is de te behalen winst ook heel laag. Je zult ook allemaal (waarschijnlijk dure) conversie-fittingen moeten hebben waarop je fatsoenlijk andere CV componenten kunt aansluiten. Vermoed dat je met simpele stalen CV-leiding goedkoper uit gaat zijn.
Wart is er mis met meerlagenbuis? Goed te buigen en de prijs valt best wel mee. Als je hoge druk PVC koppelingen moet kopen, zijn deze niet goedkoper dan koppelingen voor meerlagenbuis.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Jojan265 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:18:
[...]

Wart is er mis met meerlagenbuis? Goed te buigen en de prijs valt best wel mee. Als je hoge druk PVC koppelingen moet kopen, zijn deze niet goedkoper dan koppelingen voor meerlagenbuis.
niks.mis.maar elke overgang naar bijv 3/4 binnendraad ofzo voor aansluiten van een vuilfilter kost €€€. dus als je maar klein stukje hoeft kan staal met knelkoppeling zo een stuk voordeliger zijn. overgangen van type a naar b zijn serieus duur (dus van staal naar meerlagenbuis of andersom). je zit zo op 30 euro voor 2 koppelingetjes voor 1 overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Daar is niks mis mee, maar dacht als je het goedkoopst uit wil zijn dat je op staal uitkomt. Hoewel het erom zal hangen. Fittingen zijn ook niet goedkoop voor staal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Fr33z schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:30:
[...]

niks.mis.maar elke overgang naar bijv 3/4 binnendraad ofzo voor aansluiten van een vuilfilter kost €€€. dus als je maar klein stukje hoeft kan staal met knelkoppeling zo een stuk voordeliger zijn. overgangen van type a naar b zijn serieus duur (dus van staal naar meerlagenbuis of andersom). je zit zo op 30 euro voor 2 koppelingetjes voor 1 overgang.
Dan zou ik toch wat beter zoeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWkRbEQ-dMMl51Tm1HajZoU0jkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/osCDW7TQIRyQKuTILYaDEOVg.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmzZjZyyMGv-c-5eDReWJr0Saw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/34NCR6bXsdezbhpUY2BfA8pf.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jojan265 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt, heb ik ook mijn spullen vandaan.
Die zijn wel leuk trouwens. Krijg je na 1 keer vastpersen nooit meer losgedraaid.

Deze kunnen ook voor een paar euro's extra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptX-JvdAK7uv8okmPXUBofaX4Ek=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H2Ni8ZgGiiw8tbCFxuN4i3FA.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door verkeerslicht op 05-04-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Zijn er hier mensen die vloerverwarming en radiatoren in huis hebben en een warmtepomp? Later dit jaar wordt er hier een WP aangelegd en ik begin te twijfelen over welke keuzes te maken voor boven.

Onze vloerverwarming is nu ingesteld op het maximum dat toen der tijd is geadviseerd toen de boel werd aangelegd (30 graden) en dat is voldoende om de benedenverdieping op 20-21 graden te houden en de restwarmte houd de rest van het huis op 15+ graden. Boven hebben we radiatoren waarvan er eigenlijk maar twee gebruikt worden. Ik was van plan om de mengverdeler van de VV te laten vervangen en de ruimtes die we boven verwarmen te voorzien van jaga's en dan de warmtepomp op 30-35 graden te laten functioneren. Maar ik lees hier nu wisselende verhalen over dat samen met de flinke kosten van jaga radiatoren helemaal met een DBE unit doet mij twijfelen wat nu wijsheid is.
  • mengverdeler laten zitten wat het oorspronkelijke advies was van de installateur, en wp op 45C laten werken.
  • Gewoon gaan voor jaga's
  • Airco laten plaatsen boven (prijstechnisch niet eens heel veel duurder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@haakjesluiten Ik heb deze combinatie en het werkt prima. De verdeler van de vvw is vervangen door een pomploze verdeler en ik heb een T22 door een T33 laten vervangen. Ik heb nu beneden vvw en 3 radiatoren en boven enkel radiatoren, die het indien nodig prima op temperatuur houden omdat ze nog berekend zijn op een ongeïsoleerde situatie.

Jaga's zijn leuk, maar ik zou eerst eens kijken of je het met je huidige afgifte warm genoeg krijgt. Ventilatoren of grotere radiatoren kan altijd nog.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Eigenlijk is de uitdaging voornamenlijk op de kamer van mijn dochter, die kamer is nu al moeilijk warm te houden als het kouder is doordat die kamer net een hogere warmte behoeften heeft en er een relatief kleine radiator hangt (80 bij 60cm radiator met twee panelen). Ik gok dat die sowieso vervangen moet worden door iets competenters. Er kan op dezelfde plek makkelijk een bredere en hogere radiator.
Aziraphale schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:27:
@haakjesluiten Ik heb deze combinatie en het werkt prima. De verdeler van de vvw is vervangen door een pomploze verdeler en ik heb een T22 door een T33 laten vervangen. Ik heb nu beneden vvw en 3 radiatoren en boven enkel radiatoren, die het indien nodig prima op temperatuur houden omdat ze nog berekend zijn op een ongeïsoleerde situatie.

Jaga's zijn leuk, maar ik zou eerst eens kijken of je het met je huidige afgifte warm genoeg krijgt. Ventilatoren of grotere radiatoren kan altijd nog.
Zit er dan nog steeds een mengkraan op de verdeler of verwarm je je hele huis met 35 graden?>

[ Voor 82% gewijzigd door haakjesluiten op 05-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
haakjesluiten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:32:
Eigenlijk is de uitdaging voornamenlijk op de kamer van mijn dochter, die kamer is nu al moeilijk warm te houden als het kouder is doordat die kamer net een hogere warmte behoeften heeft en er een relatief kleine radiator hangt (80 bij 60cm radiator met twee panelen). Ik gok dat die sowieso vervangen moet worden door iets competenters. Er kan op dezelfde plek makkelijk een bredere en hogere radiator.

[...]

Zit er dan nog steeds een mengkraan op de verdeler of verwarm je je hele huis met 35 graden?>
80x60 is ook wel een kleintje... Als je daar een zo groot mogelijke T33 neerhangt, eventueel in een eco uitvoering, dan denk ik dat je het daar ook wel warm krijgt.

En ik heb geen mengkraan meer op de verdeler, dus alles gaat op dezelfde temperatuur. Over het algemeen is dat langer dan 35, daar kom ik alleen aan bij vorst.

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 05-04-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
haakjesluiten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:22:
Zijn er hier mensen die vloerverwarming en radiatoren in huis hebben en een warmtepomp? Later dit jaar wordt er hier een WP aangelegd en ik begin te twijfelen over welke keuzes te maken voor boven.

Onze vloerverwarming is nu ingesteld op het maximum dat toen der tijd is geadviseerd toen de boel werd aangelegd (30 graden) en dat is voldoende om de benedenverdieping op 20-21 graden te houden en de restwarmte houd de rest van het huis op 15+ graden. Boven hebben we radiatoren waarvan er eigenlijk maar twee gebruikt worden. Ik was van plan om de mengverdeler van de VV te laten vervangen en de ruimtes die we boven verwarmen te voorzien van jaga's en dan de warmtepomp op 30-35 graden te laten functioneren. Maar ik lees hier nu wisselende verhalen over dat samen met de flinke kosten van jaga radiatoren helemaal met een DBE unit doet mij twijfelen wat nu wijsheid is.
  • mengverdeler laten zitten wat het oorspronkelijke advies was van de installateur, en wp op 45C laten werken.
Hier ook een mix, beneden alles vloerverwarming, boven 7 radiatoren. Afgelopen dagen 's morgens vroeg ging ie op WAR naar 31 C. Had T11 en T21 radiatoren, die allemaal vervangen door T33. Badkamer een handdoekradiator met op de retour wat lussen door de vloer, Alles wel waterzijdig ingeregeld, maar hou het prima op temperatuur. Verdelers met pomp heb ikook vervangen. Gas is afgelsoten, moet alleen de oude ketel er nog uit slopen.

[ Voor 3% gewijzigd door BernieW op 05-04-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
haakjesluiten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:32:

[...]

Als je de ruimte hebt, neem grotere T33 dan je nu hebt hangen, vooral als je het hogere aanvoertemperatuur al moeilijker warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
De CV staat al in een flink lager vermogen en ik zie het cv water eigenlijk nooit boven de 50C komen dus het is niet alsof die nu 90C krijgt. Ik zie trouwens vergelijkbare radiatoren op +/-750watt worden opgegeven (ik gok ook nog eens bij temperaturen boven de 70C). Dus wellicht een een T21 80 bij 60 jaga die een opgegeven vermogen heeft van 2148 Watt (waar nog 324 van over is bij 35 graden) hier dan toch uitkomst bied.

[ Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 05-04-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Jojan265 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
jij ook, zoals hieronder aangegeven zijn dit de verkeerde :+ (h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
haakjesluiten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:51:
De CV staat al in een flink lager vermogen en ik zie het cv water eigenlijk nooit boven de 50C komen dus het is niet alsof die nu 90C krijgt. Ik zie trouwens vergelijkbare radiatoren op +/-750watt worden opgegeven (ik gok ook nog eens bij temperaturen boven de 70C). Dus wellicht een een T21 80 bij 60 jaga die een opgegeven vermogen heeft van 2148 Watt (waar nog 324 van over is bij 35 graden) hier dan toch uitkomst bied.
Heb zelf geen ervaring met Jaga, maar ik heb er hier wel wisselende ervaringen over gelezen. Onmiskenbaar voordeel van een T33 bij gebruik met een warmtepomp is het veel grotere watervolume, daarnaast zijn ze ook nog es heel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Wat vragen over het beugelen van 32 meerlaags:
Ik doe het op de manier zoals in deze post aangegeven:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dus dat betekent:
Al het leidingwerk geïsoleerd aanleggen, en daarna pas beugelen met beugels die om de isolatie heen gaan. De buitendiameter van het armaflex wat ik gebruik is 74mm. De benodigde beugelmaat is daarmee 75mm.

Nu ben ik bezig met het leidingwerk aanleggen in de kruipruimte, en het aantal punten waar ik beugels kan bevestigen is beperkt omdat de vloer is geisoleerd met tonzon.

Wat is een wenselijke tussenafstand om te beugelen?
Bestaan er beugels met een wijde ring zodat het zachte armaflex een beetje steun heeft en niet teveel ingedrukt wordt door het gewicht van de buis?

edit:
Idee wat ikzelf bedacht was misschien een paar stukjes 75mm PVC-buis op maat zagen, bijvoorbeeld lengtes van 10cm en die om de isolatie heen, en daaromheen beugels.

[ Voor 9% gewijzigd door verkeerslicht op 06-04-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

verkeerslicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:40:
edit:
Idee wat ikzelf bedacht was misschien een paar stukjes 75mm PVC-buis op maat zagen, bijvoorbeeld lengtes van 10cm en die om de isolatie heen, en daaromheen beugels.
Dat hebben die kant en klare armaflex beugels ook, iets van dun PVC rondom de isolatie en daaromheen de metalen beugel zonder rubbers inlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

75mm is een standaardmaat voor riolering, daar is zat spul voor te krijgen.

Bijvoorbeeld dit:

https://www.kamerfilter.n...ABEgK6ffD_BwE#description

En hier zit ook wel wat tussen:

https://www.google.nl/sea...biw=1536&bih=711&dpr=1.25

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb precies deze situatie. Beneden vloerverwarming. Daar heb ik een pomploze verdeler met 32mm meerlagenbuis erheen. Boven in alle kamers de radiatoren afgelopen jaren vervangen door de grootst mogelijke maat Jaga Tempo's (T21) met DBH erop. Dit is inderdaad een dure actie, vooral de DBH Units zijn serieus duur. De Tempo's heb ik via marktplaats gehaald bij mensen die over gingen naar vloerverwarming en door de tijd te nemen, is het me gelukt dat voor redelijke prijzen te kunnen doen. Monteren kon ik zelf doen, dus dan zijn de kosten te overzien. Allemaal waterzijdig ingeregeld met Heimeier Eclipse 300 radiatorkranen.

Ik draai nu met de WP op 28 graden aanvoertemperatuur en het lukt prima om alles warm te krijgen, vooral de werkkamer op zolder is daarbij belangrijk.

Dus mijn advies zou zijn om eerst te kijken of je met je huidige radiatoren het warm krijgt en houdt. Zo ja, perfect. Zo nee, dan gericht kijken naar vervangen van de meest prangende radiatoren door T33 of Jaga's.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online

Die situatie heb ik nu een jaar. Van die mengverdeler wil ik z.s.m. af. Twee oude plaatradiatoren zijn vervangen door ltv radiatoren, maar achteraf de investering niet waard (te weinig invloed op de ruimtetemperatuur t.o.v. de oude).
Ik wil nu de mengverdeler vervangen (voor een lagere Ta), een zoneklep voor de vvw zodat de radiatoren warmte kunnen krijgen als de woonkamer op temperatuur is. De Ta (stooklijn) kun je dan zo instellen dat de radiatoren genoeg warmte krijgen en de kamerthermostaat de woonkamer zone op temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

verkeerslicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:40:
Wat vragen over het beugelen van 32 meerlaags:
Ik doe het op de manier zoals in deze post aangegeven:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dus dat betekent:
Al het leidingwerk geïsoleerd aanleggen, en daarna pas beugelen met beugels die om de isolatie heen gaan. De buitendiameter van het armaflex wat ik gebruik is 74mm. De benodigde beugelmaat is daarmee 75mm.

Nu ben ik bezig met het leidingwerk aanleggen in de kruipruimte, en het aantal punten waar ik beugels kan bevestigen is beperkt omdat de vloer is geisoleerd met tonzon.

Wat is een wenselijke tussenafstand om te beugelen?
Bestaan er beugels met een wijde ring zodat het zachte armaflex een beetje steun heeft en niet teveel ingedrukt wordt door het gewicht van de buis?

edit:
https://www.vanwalraven.com/nl/artnr/189184/draagschaal-75mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:08:
[...]

Dat hebben die kant en klare armaflex beugels ook, iets van dun PVC rondom de isolatie en daaromheen de metalen beugel zonder rubbers inlagen.
Ik kan ze alleen maar vinden met een inleg (wat ik dus wil vermijden)
ds23man schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:28:
75mm is een standaardmaat voor riolering, daar is zat spul voor te krijgen.

Bijvoorbeeld dit:

https://www.kamerfilter.n...ABEgK6ffD_BwE#description

En hier zit ook wel wat tussen:

https://www.google.nl/sea...biw=1536&bih=711&dpr=1.25
Klopt, alleen mist dit wat ik zoek, namelijk iets meer dragend oppervlak zodat het zachte armaflex een beetje gespaard blijft.
Dit ziet er wel uit als een optie (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
haakjesluiten schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:51:
Een cv-ketel brandt niet de hele dag. Ik denk dat je versteld zal staan hoe continu een warmtepomp warmte aan je huis toevoegt en hoe goed dat werkt. En als er echt veel warmte lekt denk dan eerst aan isoleren of vervangen van glas.

Bij een cv-ketel die af en toe aan slaat komen de muren en vloeren niet echt op temperatuur. Bij een warmtepomp is dat heel anders. Alles warmt op en dan hoef je alleen de verliezen aan te vullen. Toen ik met mijn cv-ketel ging testen dacht ik dat 55 graden wel het minimum was. Nu de warmtepomp draait is 30tot40 zat. Ik heb alleen radiatoren in een ruime vrijstaande woning. Wel label A uit 2009 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:40:
[...]

Een cv-ketel brandt niet de hele dag. Ik denk dat je versteld zal staan hoe continu een warmtepomp warmte aan je huis toevoegt en hoe goed dat werkt. En als er echt veel warmte lekt denk dan eerst aan isoleren of vervangen van glas.

Bij een cv-ketel die af en toe aan slaat komen de muren en vloeren niet echt op temperatuur. Bij een warmtepomp is dat heel anders. Alles warmt op en dan hoef je alleen de verliezen aan te vullen. Toen ik met mijn cv-ketel ging testen dacht ik dat 55 graden wel het minimum was. Nu de warmtepomp draait is 30tot40 zat. Ik heb alleen radiatoren in een ruime vrijstaande woning. Wel label A uit 2009 ongeveer.
Draait jouw Amber van Itho met of zonder buffer over de radiatoren? 6.5 of 9.5 Kw en welke stooklijn pas je toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:01:
[...]

Draait jouw Amber van Itho met of zonder buffer over de radiatoren? 6.5 of 9.5 Kw en welke stooklijn pas je toe?
6,7kW. Geen buffer maar voorschakelvat in de retour. Deze had wat groter gemogen en geïsoleerd. Hij verliest maar onnodig warmte op zolder. Ik zet nu gewoon meer radiatoren open op de verdieping dan ik gewend was.

Stooklijn
-10 40
0 36
5 34
15 30
20 28

Er komt meestal 2 graden boven setpoint water uit de warmtepomp.

De temperatuur in de huiskamer loopt dan heel langzaam op tot 20,5/21. Thermostaat staat op 21,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:27:
[...]

6,7kW. Geen buffer maar voorschakelvat in de retour. Deze had wat groter gemogen en geïsoleerd. Hij verliest maar onnodig warmte op zolder. Ik zet nu gewoon meer radiatoren open op de verdieping dan ik gewend was.

Stooklijn
-10 40
0 36
5 34
15 30
20 28

Er komt meestal 2 graden boven setpoint water uit de warmtepomp.

De temperatuur in de huiskamer loopt dan heel langzaam op tot 20,5/21. Thermostaat staat op 21,5.
Ik vraag mij af wat de functie is van jouw voorschakelvat. Iets wat wij bij Panasonic niet kennen. Je bedoeld toch geen expansievat?

Wat is een Voorschakelvat?
Voorschakelvaten zijn bedoeld voor het afkoelen van het expansiewater, alvorens dit in het expansievat of de expansieautomaten komt. Een voorschakelvat is noodzakelijk als het expansiewater een hogere temperatuur heeft dan 70°C. Verkrijgbaar van 200 tot en met 2.000 liter, drukklasse 6 of 10 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[...]

Wellicht vandaar m'n vraag, is pvc hoge druk koppelingen echt nodig? Want pn16 kan tot 16bar als ik 't snel Google, dan moet 1,5 bar in de leiding toch geen probleem zijn zou je zeggen.

ik zie factor 10 lagere prijzen voor pvc koppelingen als ik ze vergelijk met messing. Zie link.
Koppelingen zijn echt prijzig tegenwoordig en als je een wat complexer systeem hebt, dan gaat dat best wel in de papieren lopen.

Zie link na een googletje: https://pvcvoordeel.nl/pv...l7FQyCYeJctYaAnHUEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:36:
[...]

Ik vraag mij af wat de functie is van jouw voorschakelvat. Iets wat wij bij Panasonic niet kennen. Je bedoeld toch geen expansievat?

Voorschakelvaten zijn bedoeld voor het afkoelen van het expansiewater, alvorens dit in het expansievat of de expansieautomaten komt. Een voorschakelvat is noodzakelijk als het expansiewater een hogere temperatuur heeft dan 70°C. Verkrijgbaar van 200 tot en met 2.000 liter, drukklasse 6 of 10 bar
Er bestaat ook gewoon 20 en 40 liter. Het is gewoon om meer volume te creëren. Mooi voor het defrosten. Ik heb geen vloerverwarming om leeg te trekken.

En nee ik bedoel geen expansievat. Die heb ik ook.

Edit: bij hybride systemen komt het vaker voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Omebas op 06-04-2023 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Baapje327 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:41:
[...]

Wellicht vandaar m'n vraag, is pvc hoge druk koppelingen echt nodig? Want pn16 kan tot 16bar als ik 't snel Google, dan moet 1,5 bar in de leiding toch geen probleem zijn zou je zeggen.

ik zie factor 10 lagere prijzen voor pvc koppelingen als ik ze vergelijk met messing. Zie link.
Koppelingen zijn echt prijzig tegenwoordig en als je een wat complexer systeem hebt, dan gaat dat best wel in de papieren lopen.

Zie link na een googletje: https://pvcvoordeel.nl/pv...l7FQyCYeJctYaAnHUEALw_wcB
Pvc-u als ik me niet vergis is bij 40 graden nog maar 50% van zijn pn klasse dus pn10 is dan nog maar 5 bar.
Wat nog steeds toereikend is.
Diffusie dicht is hij niet maar dat is een afweging van waar de rest van je installatie uit bestaat.

Pvc wordt ook veel toegepast voor perslucht systemen en ik zie het ook wel voor verwarmings systemen.
Maar die laatste niet heel veel een paar terugwin systemen met lage temperatuur aka warmtepomp systeem temperatuur....

En bochten en overgangen naar schroefdraad kun je allemaal lijmen ik vind het geen gek idee als je de zuurstof in je systeem niet erg vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 06-04-2023 15:57 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:44:
[...]

Er bestaat ook gewoon 20 en 40 liter. Het is gewoon om meer volume te creëren. Mooi voor het defrosten. Ik heb geen vloerverwarming om leeg te trekken.

En nee ik bedoel geen expansievat. Die heb ik ook.

Edit: bij hybride systemen komt het vaker voor.
Duidelijk wij noemen dat een seriële buffer en monteren voor dat doel meestal 40 liter. Echter alleen noodzakelijk als je het minimum vermogen x 20 liter niet haalt in het systeem. Met radiatoren kom je daar meestal wel aan. Met jaga's is het vaak noodzaak. Leuk om te vernemen dat de Itho Amber dus ook goed functioneert zonder parallel buffervat. Iets wat veel old scool installateurs niet willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik wil 2x 28mm leiding van een 9kW monoblock langs het huis hebben. 28mm + 13mm isolatie is alweer 54mm diameter. Dat gaat dan wel met zo'n muurbeugel die 60mm hart op hart.

Maar de enige leidinggoot/leidingkanaal waar dat in past is die van Canalplast of die van Canalit van 125x75mm, en die zijn helaas alleen maar in het wit. Ik wil gewoon zwart of grijs(antraciet), een kleur die er wel is voor de kleinere maten.

Heeft iemand nog een alternatief waar ik naar kan kijken?

Anders moet ik 2 van Tecnosystemi, 1 per buis, dat wordt er ook niet mooier op.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 06-04-2023 16:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:36:
[...]

Een voorschakelvat is een term uit de grote installaties.
Maar elke buffervat met maar 2 aansluiting is in wezen een voorschakel of schakelvat.
Een normale buffervat kun je namelijk altijd kiezen of je deze parallel/open of serie aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Omebas schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:40:
[...]

Hij wordt in juni geplaatst dus ik kan prima even aankijken hoe het e.a zich gedraagt en als het in de herfst tegenvalt dan is een radiator vervangen te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Wegens de aanschaf van een huis in Stockholm ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in warmtepompen. Wegens het moeten openbreken van de vloer voor een vochtprobleem zijn we van plan gelijk vloerverwarming te installeren. En dus zijn we op zoek naar een warmtebron in de vorm van ofwel een bodem warmtepomp of een lucht/waterwarmtepomp. Nu had ik begrepen dat bodemwarmtepompen over het algemeen het meest efficiënt zijn, met name in koudere klimaten. Maar we hebben wat met bedrijven gepraat en nu zeggen die dat de nieuwste lucht/waterwarmtepompen al vanaf een paar graden boven nul efficiënter zijn dan een bodempomp. Klopt dat? En wat zouden jullie voor type aanraden hier in Stockholm? Min 20 hebben we hier niet heel vaak, maar min 5 wel met enige regelmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@eswa
Mag je daar grondboringen doen?
En wat betaal je daar per kWh en wat voor warmtevraag is er? Efficiëntie is belangrijk als er echt een grote warmtevraag is.
Maar ik denk dat ze een punt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eswa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:47:
Wegens de aanschaf van een huis in Stockholm ben ik me de laatste tijd aan het verdiepen in warmtepompen. Wegens het moeten openbreken van de vloer voor een vochtprobleem zijn we van plan gelijk vloerverwarming te installeren. En dus zijn we op zoek naar een warmtebron in de vorm van ofwel een bodem warmtepomp of een lucht/waterwarmtepomp. Nu had ik begrepen dat bodemwarmtepompen over het algemeen het meest efficiënt zijn, met name in koudere klimaten. Maar we hebben wat met bedrijven gepraat en nu zeggen die dat de nieuwste lucht/waterwarmtepompen al vanaf een paar graden boven nul efficiënter zijn dan een bodempomp. Klopt dat? En wat zouden jullie voor type aanraden hier in Stockholm? Min 20 hebben we hier niet heel vaak, maar min 5 wel met enige regelmaat.
Er zijn maar weinig mensen in dit topic met kennis van de bodem in Stockholm. Ik denk dat je beter lokale expertise kunt zoeken. In Zweden zullen ze toch ook wel zo'n forum hebben?

Over efficiency: De warmtepomp met de warmste bron zal wel winnen. Welke dat is hangt af van de omstandigheden: Oftewel, hoe warm is de bodem waaruit je de warmte wint, en hoe warm is de lucht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ja klopt, er zal hier in Zweden ook wel zo'n forum bestaan, moet ik alleen mijn vocabulair een beetje bijspijkeren :-) Er worden hier iig alle soorten pompen verkocht, dus er zal geboord mogen worden, tenzij je bovenop een metrolijn of iets dergelijks woont natuurlijk. Hoe het precies zit met de warmte in de bodem en hoe dat te vergelijken is met de buitenlucht weet ik niet, maar is een goede vraag om eens aan zo'n man te stellen.
Mijn gedachte was meer dat mocht er in de koudere regio's in Nederland al luchtwarmtepompen worden afgeraden, dan zou het zeker hier meer een oplossing zijn voor mensen met een kleinere beurs misschien. Maar als ze toch erg dicht bij elkaar lijken te liggen en de luchtwarmtepomp soms zelfs efficiënter zou zijn bij matige temperaturen, dan denk ik dat een bodempomp de investering niet waard zal zijn (er moet toch door rots heen geboord worden, for what it worth).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:28:
[...]

Duidelijk wij noemen dat een seriële buffer en monteren voor dat doel meestal 40 liter. Echter alleen noodzakelijk als je het minimum vermogen x 20 liter niet haalt in het systeem. Met radiatoren kom je daar meestal wel aan. Met jaga's is het vaak noodzaak. Leuk om te vernemen dat de Itho Amber dus ook goed functioneert zonder parallel buffervat. Iets wat veel old scool installateurs niet willen horen.
Ik weet ook wel dat het een serie buffer is in de retour. En een beetje installateur kent Reflex voorschakelvaten wel. Alleen als je over een buffervat praat dan zijn dit vaak geïsoleerde vaten en dat heb ik gewoon niet.

De hele all-electric handleiding staat trouwens vol met parallelle buffervaten. Bij elk schema toegepast. Het hybride schema is daarop de uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
!null schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:31:
Ik wil 2x 28mm leiding van een 9kW monoblock langs het huis hebben. 28mm + 13mm isolatie is alweer 54mm diameter. Dat gaat dan wel met zo'n muurbeugel die 60mm hart op hart.

Maar de enige leidinggoot/leidingkanaal waar dat in past is die van Canalplast of die van Canalit van 125x75mm, en die zijn helaas alleen maar in het wit. Ik wil gewoon zwart of grijs(antraciet), een kleur die er wel is voor de kleinere maten.

Nadeel van je in het pooiersegment soeteneursegment begeven is dat de prijs enorm oploopt.

https://www.elektramat.nl...sGT8A4_G02ywaAlbzEALw_wcB

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
eswa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:34:
Ja klopt, er zal hier in Zweden ook wel zo'n forum bestaan, moet ik alleen mijn vocabulair een beetje bijspijkeren :-) Er worden hier iig alle soorten pompen verkocht, dus er zal geboord mogen worden, tenzij je bovenop een metrolijn of iets dergelijks woont natuurlijk. Hoe het precies zit met de warmte in de bodem en hoe dat te vergelijken is met de buitenlucht weet ik niet, maar is een goede vraag om eens aan zo'n man te stellen.
Mijn gedachte was meer dat mocht er in de koudere regio's in Nederland al luchtwarmtepompen worden afgeraden, dan zou het zeker hier meer een oplossing zijn voor mensen met een kleinere beurs misschien. Maar als ze toch erg dicht bij elkaar lijken te liggen en de luchtwarmtepomp soms zelfs efficiënter zou zijn bij matige temperaturen, dan denk ik dat een bodempomp de investering niet waard zal zijn (er moet toch door rots heen geboord worden, for what it worth).
In Zweden hebben ze er meer verstand van dan hier hoor. Succes met het vinden van je Värmepumpar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
koevlaas2 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:51:
[...]

Nadeel van je in het pooiersegment soeteneursegment begeven is dat de prijs enorm oploopt.

https://www.elektramat.nl...sGT8A4_G02ywaAlbzEALw_wcB
Haha maar zeg nou eens eerlijk, die witte dingen is toch ook niks op het gemiddelde huis? Ik vind dat altijd zo lelijk staan, tenzij het natuurlijk er echt goed bij past (bijv witte muur of bij een witte regenpijp o.i.d.)
Of bedoel je met souteneurs dure elektriciens? :D

Maar goed, die Attema uit je link is wel weer groot en niet voor buiten denk ik. Wellicht niet UV bestendig.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 06-04-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
!null schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:31:

Hoeveel meter moet je overbruggen? Heb je niet de optie om de leiding onder de grond te leggen? Dan kun je ook wegkomen met wat dikkere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

eswa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:34:
grondpompen zijn het in nederland eigenlijk nooit waard tenzij er hele specifieke randzaken zijn.

zelfs in de noordelijke landen komt het niet uit gezien de prijs van stroom en de kosten om iets in de grond te krijgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baxxie
Ik had prijs gevraagd voor grondboringen; 7500€ excl. Dit bedrag zou je dus moeten terug verdienen door het iets hoger rendement van de warmtepomp. Als ik google vind ik ongeveer een SCOP van 4 voor lucht-water warmtepompen met vloerverwarming en 5 voor een Grond-Water warmtepomp.
Dus door de grondboringen kan je 20% goedkoper verwarmen. In een koud klimaat zal het verschil wat groter zijn. Als je weet dat zonnepanelen spotgoedkoop zijn lijkt mij dat een betere investering om de 7500€ in te steken en dat iets meer stroom te verbruiken. Ik weet wel niet wat panelen nog opbrengen in een Zweedse winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
verkeerslicht schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:51:
[...]

Hoeveel meter moet je overbruggen? Heb je niet de optie om de leiding onder de grond te leggen? Dan kun je ook wegkomen met wat dikkere isolatie.
Nee helaas geen optie, anders had ik dat idd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Bedankt mensen, ik was benieuwd of er in verschillende landen veschillend tegen dit soort dignen wordt aangekeken, maar het lijkt dus overeen te komen. Ik ga me inderdaad eens goed verdiepen in de Zweedse (luft/vatten)värmepumpwereld. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
eswa schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
Bedankt mensen, ik was benieuwd of er in verschillende landen veschillend tegen dit soort dignen wordt aangekeken, maar het lijkt dus overeen te komen. Ik ga me inderdaad eens goed verdiepen in de Zweedse (luft/vatten)värmepumpwereld. :)
värmepumpvärlden :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
Voor wie het zich nog kan herinneren: een plaatje van m'n omkasting en de discussie of dit nou wel of niet weerstand geeft voor de luchtstroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ5XllMTikyY5i-Vz9AcgJUVf9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yboPx1jkQs9c0kfZjI4TTb5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad4H_B-a489UomCqd8T1uDn5ZmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stz51FmELWnG5X492m0cMUp4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het maar even gesimuleerd en inderdaad is er 'enige' kortsluiting' onder de unit door. Dus daar ga ik maar een plankje maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJfCqZjR0dgG9UzxXYbHcWsoYkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4ekws7GSrbEuMtBBBqNUvc6.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Joris 407 Nuttig (y)
Is het makkelijk na te gaan of die (kleine) kortsluiting komt door de behuizing, m.a.w. is dit ook niet aan de orde zonder de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:01
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:25:
@Joris 407 Nuttig (y)
Is het makkelijk na te gaan of die (kleine) kortsluiting komt door de behuizing, m.a.w. is dit ook niet aan de orde zonder de behuizing?
Goed idee. Ik wil ook nog met plankje eronder simuleren, maar m'n collega heeft de software in gebruik nu. Ik kom er op terug.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Joris 407 indrukwekkend, kun je het model delen?
Ik zieaf en toe in verschillende topics de vreemdste constructies voorbij komen (een twee drie voorbeelden ) waarbij ik het gevoel heb dat recirculatie op de loer ligt - het lijkt me interessant om te cfd-en om te zien of dat gevoel dan ergens op slaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 07-04-2023 14:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 10 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)