WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je wel aangegeven, dat het sluiten van deuren en ramen behoorlijk kan besparen?MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:08:
Ik lees net weer een post in Daikin L/L. Iemand heeft een verbruik van 6000kWh op 140m2. Tja het is nu eenmaal duurder stoken dan met een HR Ketel volgens de installateur.![]()
Volgens mij kan ik ondertussen door inlezen beter inregelen en het is mijn vak niet. In en in triest.

Maar serieus. Wat moet er wel niet mis zijn, om deze hoeveelheid er doorheen te jagen. Dit is bijna COP 1.
Ik heb 179 m² en kom dit seizoen waarschijnlijk uit op 9000 kWh thermisch en gebruik hiervoor zo'n 2200 kWh.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Deze Ecodan-specifieke vraag kun je beter in het Ecodan- topic stellen.Zwerius schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:48:
Je kunt bij de Mitsu's de Service tool "A-Control Service Tool (PAC-SK52ST)” aansluiten op de buitenunit en dan allerlei info uitlezen, waaronder het aantal draaiuren en het aantal compressorstarts.
Maar als ik het me goed herinner, heb ik dat ooit ook eens gedaan zonder die servicetool, maar gewoon via de afstandsbediening PAR-W21MAA.
Ik meen me te herinneren, dat het veel gedoe was, maar wel mogelijk.
Ik kan dat echter nergens meer vinden.
Ook google helpt me nog niet verder.
Weet iemand dat toevallig?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat klopt niet. De WP-(serie) die ik heb kwam pas in 2018 op de markt en was pas in 2019 een beetje goed verkrijgbaar.(Kijk maar in de lijst van eigenaren in het Ecodan-topic, de oudste is van december 2018 en de tweede kwam pas in augustus 2019).verkeerslicht schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:29:
Het zal me benieuwen als het gaat om de ontwikkeling in efficiëntie.
Als ik zie dat de best presterende warmtepomp @Andrehj op dit forum een unit is welke een ander forumlid al sinds eind 2015 heeft staan, dan gaan de ontwikkelingen ook weer niet zo hard. .
Overigens klopt de strekking van je post wel, want de serie die ik heb is tov de vorige vooral beter qua modulatiebereik en geluid.
Op het gebied van rendement is er weinig veranderd.
[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 03-04-2023 18:58 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb hier met radiatoren in de winter met vorst genoeg aan deltaT van 9, maar nu springt de pomp dan nauwelijks aan en vind ik 6 beter. Ik heb al een automatie op ha draaien, maar vraag me af of dit niet een taak is van de fabriekanten. Of wordt het dan onnodig complex en alleen voor de tweaker interessant?
Excuus, die lijst doelde ik op, maar heb het typenummer verward.Andrehj schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:16:
[...]
Dat klopt niet. De WP-(serie) die ik heb kwam pas in 2018 op de markt en was pas in 2019 een beetje goed verkrijgbaar.(Kijk maar in de lijst van eigenaren in het Ecodan-topic, de oudste is van december 2018 en de tweede kwam pas in augustus 2019).
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
met een warmtepomp is 9 veel te hoog. je moet eerder mikken op een dT onder de 5.hackbard schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:20:
vraag: Is het met warmer weer nuttig om de deltaT te verlagen? En zijn er warmtepompen die dat automatisch doen?
Ik heb hier met radiatoren in de winter met vorst genoeg aan deltaT van 9, maar nu springt de pomp dan nauwelijks aan en vind ik 6 beter. Ik heb al een automatie op ha draaien, maar vraag me af of dit niet een taak is van de fabriekanten. Of wordt het dan onnodig complex en alleen voor de tweaker interessant?
dat verhoogt ook de gemiddelde temperatuur en kan je dus uit met een lagere aanvoertemperatuur wat weer energie bespaart.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 18:33 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik geef niets meer aan want ik ben geen expert. Verwijs ze regelmatig naar hier. Lijkt me wijzer.Jojan265 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:00:
[...]
Heb je wel aangegeven, dat het sluiten van deuren en ramen behoorlijk kan besparen?![]()
Maar serieus. Wat moet er wel niet mis zijn, om deze hoeveelheid er doorheen te jagen. Dit is bijna COP 1.
Ik heb 179 m² en kom dit seizoen waarschijnlijk uit op 9000 kWh thermisch en gebruik hiervoor zo'n 2200 kWh.
Het was overigens geen L/L maar L/W. 6000kWh is mijn totale verbruik hier op dit moment, wasmachine, droger, lampen etc etc incl verwarming met L/L. Ik zou met 6000 alleen voor verwarmen tegen de 10.000 uitkomen op 140m2. Moet er niet aan denken.
De T6r zit sowieso via OpenTherm, die kan niet anders (in de remote receiver) en daar hangt ook de OTGW aan.Bo0bz schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:00:
[...]
Ik lees in het vorige topic dat je een T6R en andere honeywell thermostaat gebruikt. Weet je zeker dat deze zijn aangesloten volgens opentherm? Die 6x per uur schakelen is namelijk een standaard instelling bij thermostaten die werken via het aan/uit protocol. Volgens mij kun je dit niet aanpassen bij opentherm. Deze schakelmomenten kun je dan handmatig aanpassen naar 3/6/6/12x per uur schakelen.
De chrontherm touch durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Ik denk ook dat, al helemaal nu de woning nageisoleerd is (hr+++ glas, dak en kruipruimte naar Rc 6) dat de 10kW Loria 6010 nu ook te groot is.Blihi schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:29:
[...]
Te gemakkelijk. Als je WP 20 liter/min aan het systeem levert en de verdeler pompt ook 20 liter/min, dan is er effectief gewoon geen menging. De mengverdeler gedraagt zich dan als een radiator met weerstand 0.
Juist bij langere leidingtrajecten met een te kleine diameter die niet te corrigeren zijn kan dat een handig trucje zijn. Je pompt 20 liter/min naar de verdeler, de verdeler pompt ook 20 liter/min door de vloer en er is dus (vrijwel) geen menging.
De dT aan de warmtepomp/ketel is gewoon gelijk aan de dT over de vloer.
[...]
Het kan wel degelijk. Ik doe het hier ook en pendelen heb ik gewoon geen last van. Soms wil je juist net dat er wel warmtevraag kan zijn, terwijl de "referentieruimte" niet bediend wordt en dan is een master/master zoneregeling helemaal geen slecht idee. Het vereist wel goed inregelen.
[...]
Daar heb je een punt: Het minimum afgiftevermogen moet op orde zijn. Dus, de kleinst mogelijk zone moet voldoende groot zijn om het minimum vermogen van de WP kwijt te raken. In mijn geval is dat de badkamer + toilet/hal beneden (die staan altijd open) + de kleinste ruimte met eigen thermostaat.
In afgelopen koudste dagen met -10 verbruikte de compressor zo'n 2,2kW (elektrisch) maximaal, en 55kWh op de hele dag (incl rest van het huis, doorgaans ~8kWh). Ik denk dat ik met een 6kWh (thermisch) nu ook wel toe zou kunnen...
De 6010 kan eenvoudigweg niet ver genoeg terug moduleren.
Wat nou 2 zones, eigen pompen, het 100l buffervat en de Ta en pompen zuig bovenin het vat, en de retouren onderin.
Tegen de tijd dat de Tr te hoog wordt en de WP afslaat is het hele systeem op temperatuur.
Die hydraulische ontkoppeling vaatje van 2l is gewoon te klein. Al zitten de aanvoer en retour leidingen daar ook vlak bij elkaar.
De ombouw naar 2 zones en buffervat kostte me dik €3000 dus vind het wat lastig daar afscheid van te nemen en ik geloof er wel in dat het meer rust en comfort kan geven.
En het is ook de officiële Techneco manier, daar hebben echt wel slimmere en ervaren mensen over nagedacht...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik ben benieuwd naar je systeem en hoe je aan zo'n hoge delta t komt met weinig afgifte vermogen op lage temperatuur.hackbard schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:20:
vraag: Is het met warmer weer nuttig om de deltaT te verlagen? En zijn er warmtepompen die dat automatisch doen?
dagverbruik 55kWh-8kWh=47kWh voor verwarming; bij COP 3,25 is dat thermisch 153 kWhDropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:31:
[...]
De T6r zit sowieso via OpenTherm, die kan niet anders (in de remote receiver) en daar hangt ook de OTGW aan.
[...]
Ik denk ook dat, al helemaal nu de woning nageisoleerd is (hr+++ glas, dak en kruipruimte naar Rc 6) dat de 10kW Loria 6010 nu ook te groot is.
In afgelopen koudste dagen met -10 verbruikte de compressor zo'n 2,2kW (elektrisch) maximaal, en 55kWh op de hele dag (incl rest van het huis, doorgaans ~8kWh). Ik denk dat ik met een 6kWh (thermisch) nu ook wel toe zou kunnen...
Wat nou 2 zones, eigen pompen, het 100l buffervat en de Ta en pompen zuig bovenin het vat, en de retouren onderin.
Tegen de tijd dat de Tr te hoog wordt en de WP afslaat is het hele systeem op temperatuur.
Die hydraulische ontkoppeling vaatje van 2l is gewoon te klein. Al zitten de aanvoer en retour leidingen daar ook vlak bij elkaar.
De ombouw naar 2 zones en buffervat kostte me dik €3000 dus vind het wat lastig daar afscheid van te nemen en ik geloof er wel in dat het meer rust en comfort kan geven.
En het is ook de officiële Techneco manier, daar hebben echt wel slimmere en ervaren mensen over nagedacht...
Bij 22 stookuren/etmaal wordt dat 6,95kW benodigd vermogen bij -10*C
Techneo zou het voor zichzelf bedrijfseconomisch niet goed doen als hun slimme en ervaren mensen hun garantierisico niet zo veel mogelijk beperken en stookresultaat stellen boven optimaal economisch stoken door de gebruiker.
Misschien nog eens over nadenken ?
de techneo mensen hebben als prioriteit om geen gezeik te krijgen, dus als dat betekent dat jij daarmee word opgezadeld met een inefficient systeem is dat niet hun probleem. dus ja, ze hebben er over nagedacht maar niet in jouw voordeel. en dit probleem ga je niet oplossen met een groter vaatje, het moet gewoon allemaal weg zodat er geen menging meer plaats kan vinden en al het water de vloer in gaat.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:31:
[...]
De T6r zit sowieso via OpenTherm, die kan niet anders (in de remote receiver) en daar hangt ook de OTGW aan.
[...]
Ik denk ook dat, al helemaal nu de woning nageisoleerd is (hr+++ glas, dak en kruipruimte naar Rc 6) dat de 10kW Loria 6010 nu ook te groot is.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 20:15 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Maar als het zo eenvoudig was zou iedereen het doen zeker.
https://zet-shop.be/nl/ai...n-70-tot-120-kg-rood.html
[ Voor 189% gewijzigd door baxxie op 03-04-2023 21:32 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:05
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De prijzen variëren enorm. Zoek even goed rond. Deze zijn te duur.baxxie schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:30:
Kan je hier iets mee of slaat dit nergens op. In principe kan ik mij wel voorstellen dat veren helpen.
Ik heb de warmtepomp zelf gekozen, op basis van een nog niet nageisoleerd huis uit 1991 (gekocht, CV bleek stok oud). En we hebben een paar winters gehad dat het een paar dagen fris was in huis.Gary199 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:07:
[...]
dagverbruik 55kWh-8kWh=47kWh voor verwarming; bij COP 3,25 is dat thermisch 153 kWh
Bij 22 stookuren/etmaal wordt dat 6,95kW benodigd vermogen bij -10*C
Techneo zou het voor zichzelf bedrijfseconomisch niet goed doen als hun slimme en ervaren mensen hun garantierisico niet zo veel mogelijk beperken en stookresultaat stellen boven optimaal economisch stoken door de gebruiker.
Misschien nog eens over nadenken ?
Die 47kWh elektrisch / 150kWh thermisch is over een hele dag bezien, waar ik geen elektrisch vermogen boven de 2,5kWh gezien heb, terwijl hij 3,6kWh kan trekken (SWW verwarmen).
Het is een groter probleem dat hij bij temperaturen tussen de 0 en 18 graden buiten zo staat te pendelen. Want dat is 70% van het jaar, temperaturen onder de -5 is wat, 2% van het jaar...
Gisteravond heb ik hem van 100% thermostaat regeling naar 100% WAR gezet, en de stooklijn vaar +1,5 om de Ta omhoog te krikken.
Prompt heeft hij een mooie run gedaan van 11 uur, constant ~1000-1200W getrokken.
Te oordelen aan de Ta en Tr ging die warmte ook mooi de vloer in met een dT van ~3-4 graden. Maar de rest van de dag stond hij weer gewoon te pendelen.
Nu om nogmaals @flippy te ontkrachten, beide zones pompen voluit gezet. Inderdaad 1,5l/min op de lussen. Die flow samen zou iets groter moeten zijn dan die van de WP. Dan gaat ook echt alles aan het begin van het hydraulische ontkoppeling vaatje de vloer in, en er ook weer koud uit.
[ Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 03-04-2023 22:43 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
sorry ik begrijp het niet helemaal, dus nog eens het verhaal: Systeem is radiatoren, stooklijn 27-50grad. Advies instelling deltaT was 7 of 8.Omebas schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:47:
[...]
Ik ben benieuwd naar je systeem en hoe je aan zo'n hoge delta t komt met weinig afgifte vermogen op lage temperatuur.
Met 7 en heel koud weer dacht ik dat de pomp heel hard draait maar de radiatoren niet warm worden/ de streeftemperatuur van zeg 45 niet wordt gehaald. Maar met 7 en warm weer draait de pomp nauwelijks en komen de verste radiatoren niet aan de streeftemperatuur van 30.
Vandaar mijn vraag of het nuttig kan zijn om de deltaT afhankelijk van de buitentemperatuur te gaan instellen. Was eigenlijk een beetje algemeen bedoeld, systeem onafhankelijk.
@flippy ook dank voor de reactie. Bedoel je dT richting 5 met radiatoren? Stooklijn omlaag, en dan dus niks meer aan doen als de buitentemperatuur verandert? Ik geef toe, 9 is wel erg hoog, ik overdreef een beetje, onder de 8 moet ook hier kunnen met vorst. Ik ben al een tijdje bezig met dT begrijpen, maar vind het nog steeds lastig. Kan ook weinig vinden. Volgens een test met half uur ramen open en maximaal verwarming aan, had ik een 10 moeten instellen. Op het nefit/enviline forum leek ik tenminste niet de enige die aanpassen van dT afhankelik van buitentemperatuur/seizoen logisch vind. Maar misschien is het toch een onnodig idee en moet ik maar verder zoeken naar de "one and only" gouden dT.
Als ik de cijfers hiervoor betr. de degelijke isolatie zie, dan acht ik het verbruik meer dan je zou mogen verwachten op basis van de opp. tenzij de m3'ers onevenredig hoog zijn. Dit duidt m.i. op inefficient stoken hetgeen aansluit bij overige beweringen hier. Het is ook lastig om een 1e en 2e circuit dezelfde liters exact tegelijkertijd te laten verpompen. Op een Duits Forum zijn daar in dec/jan j.l. 54 pagina's aan gewijd betr. 1 installatie met een hoog verbruik en pendelgedrag. Ik ben een liefhebber van samengestelde kwaliteitstechniek maar hydrauliek is bijzonder eigenwijs in de uitwerking en kan niet zonder een fijne gecontroleerde afregeling indien niet een ijzeren en onontkoombare 1 op 1 samenhang bestaat.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
[...]
Ik heb de warmtepomp zelf gekozen, op basis van een nog niet nageisoleerd huis uit 1991 (gekocht, CV bleek stok oud). En we hebben een paar winters gehad dat het een paar dagen fris was in huis.
Die 47kWh elektrisch / 150kWh thermisch is over een hele dag bezien, waar ik geen elektrisch vermogen boven de 2,5kWh gezien heb, terwijl hij 3,6kWh kan trekken (SWW verwarmen).
Het is een groter probleem dat hij bij temperaturen tussen de 0 en 18 graden buiten zo staat te pendelen. Want dat is 70% van het jaar, temperaturen onder de -5 is wat, 2% van het jaar...
Zou het apparaat stoken op basis van WAR "only" met een aan/uit thermostaat en een kleine overshoot.
Same hier. Ben je grotendeels van het gependel af
[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 03-04-2023 23:01 ]
Draai hier top op radiatoren al 6 jaar met een Delta van 3 met dynamische waterpomp.hackbard schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:37:
[...]
sorry ik begrijp het niet helemaal, dus nog eens het verhaal: Systeem is radiatoren, stooklijn 27-50grad. Advies instelling deltaT was 7 of 8.
Met 7 en heel koud weer dacht ik dat de pomp heel hard draait maar de radiatoren niet warm worden/ de streeftemperatuur van zeg 45 niet wordt gehaald. Maar met 7 en warm weer draait de pomp nauwelijks en komen de verste radiatoren niet aan de streeftemperatuur van 30.
Vandaar mijn vraag of het nuttig kan zijn om de deltaT afhankelijk van de buitentemperatuur te gaan instellen. Was eigenlijk een beetje algemeen bedoeld, systeem onafhankelijk.
@flippy ook dank voor de reactie. Bedoel je dT richting 5 met radiatoren? Stooklijn omlaag, en dan dus niks meer aan doen als de buitentemperatuur verandert? Ik geef toe, 9 is wel erg hoog, ik overdreef een beetje, onder de 8 moet ook hier kunnen met vorst. Ik ben al een tijdje bezig met dT begrijpen, maar vind het nog steeds lastig. Kan ook weinig vinden. Volgens een test met half uur ramen open en maximaal verwarming aan, had ik een 10 moeten instellen. Op het nefit/enviline forum leek ik tenminste niet de enige die aanpassen van dT afhankelik van buitentemperatuur/seizoen logisch vind. Maar misschien is het toch een onnodig idee en moet ik maar verder zoeken naar de "one and only" gouden dT.
/f/image/xuEw4BgfSIORIDxx92lyEcJx.png?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
hoge dT's zijn iets van gasketels. iets wat veel teveel mensen projecteren op warmtepompen. warmtepompen willen juist lage dT's.hackbard schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:37:
[...]
sorry ik begrijp het niet helemaal, dus nog eens het verhaal: Systeem is radiatoren, stooklijn 27-50grad. Advies instelling deltaT was 7 of 8.
je moet kijken naar de gemiddelde temperatuur. dus heb je om het even makkelijk te maken 40/30 en dus een dT van 10 is je gemiddelde temperatuur van de radiator 35. wat je dus ook kan doen is met een dT van 2 gaan draaien op 36/34. effectief krijg je dan dezelfde warmte maar die 4 graden lagere dT levert je 8% minder stroomverbruik op voor dezelfde warmteproductie.
dus pompvermogen zet je gewoon even vast in je systeem en dan ga je waterzijdig inregelen zodat alle radiatoren even warme/koude retour hebben (wel beetje aanpassen op wat je nodig hebt in die ruimte)
waarschijnlijk kom je dan niet gek veel hoger uit dan een dT van 4 of minder. daarna kan je de stooklijn gaan bijdraaien naar iets normaals want 50/27 graden klopt niet. die lijn moet veel vlakker zijn.
je blijft nog steeds naar de verkeerde kant kijken. zolang die menging er is zal het pendelen nooit stoppen ongeacht wat je doet met de pompen. dus je ontrachtigd niks tot zover. om dat te doen moet je de hydraulische scheider omzeilen en die mengkraan volledig dichtdraaien zodat die niet meer meedoet. dat laatste is trouwens erg laaghangend fruit qua wat je nu kan doen om de problemen te verminderen.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
[...]
Ik heb de warmtepomp zelf gekozen, op basis van een nog niet nageisoleerd huis uit 1991 (gekocht, CV bleek stok oud). En we hebben een paar winters gehad dat het een paar dagen fris was in huis.
Gisteravond heb ik hem van 100% thermostaat regeling naar 100% WAR gezet, en de stooklijn vaar +1,5 om de Ta omhoog te krikken.
Prompt heeft hij een mooie run gedaan van 11 uur, constant ~1000-1200W getrokken.
Te oordelen aan de Ta en Tr ging die warmte ook mooi de vloer in met een dT van ~3-4 graden. Maar de rest van de dag stond hij weer gewoon te pendelen.
Nu om nogmaals @flippy te ontkrachten, beide zones pompen voluit gezet. Inderdaad 1,5l/min op de lussen. Die flow samen zou iets groter moeten zijn dan die van de WP. Dan gaat ook echt alles aan het begin van het hydraulische ontkoppeling vaatje de vloer in, en er ook weer koud uit.
[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 23:00 ]
Het is een 2-onder-1-kapper van 165m2, grofweg 400m3.Gary199 schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:45:
[...]
Als ik de cijfers hiervoor betr. de degelijke isolatie zie, dan acht ik het verbruik meer dan je zou mogen verwachten op basis van de opp. tenzij de m3'ers onevenredig hoog zijn. Dit duidt m.i. op inefficient stoken hetgeen aansluit bij overige beweringen hier. Het is ook lastig om een 1e en 2e circuit dezelfde liters exact tegelijkertijd te laten verpompen. Op een Duits Forum zijn daar in dec/jan j.l. 54 pagina's aan gewijd betr. 1 installatie met een hoog verbruik en pendelgedrag. Ik ben een liefhebber van samengestelde kwaliteitstechniek maar hydrauliek is bijzonder eigenwijs in de uitwerking en kan niet zonder een fijne gecontroleerde afregeling indien niet een ijzeren en onontkoombare 1 op 1 samenhang bestaat.
Zou het apparaat stoken op basis van WAR "only" met een aan/uit thermostaat en een kleine overshoot.
Same hier. Ben je grotendeels van het gependel af
WAR only met een aan/uit thermostaat spreekt elkaar nogal tegen. Of het is 100% WAR, of 100% thermostaat, of iets er tussenin.
Met 30% WAR draaide hij het beste toen ik nog deels vloerverwarming en radiatoren had.
Die mengkraan is een automatische klep, aangestuurd door de WP, om op die zone een andere stooklijn te kunnen realiseren. Ik heb voor beide zones dezelfde stooklijn ingezet.flippy schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:48:
[...]
hoge dT's zijn iets van gasketels. iets wat veel teveel mensen projecteren op warmtepompen. warmtepompen willen juist lage dT's.
je moet kijken naar de gemiddelde temperatuur. dus heb je om het even makkelijk te maken 40/30 en dus een dT van 10 is je gemiddelde temperatuur van de radiator 35. wat je dus ook kan doen is met een dT van 2 gaan draaien op 36/34. effectief krijg je dan dezelfde warmte maar die 4 graden lagere dT levert je 8% minder stroomverbruik op voor dezelfde warmteproductie.
dus pompvermogen zet je gewoon even vast in je systeem en dan ga je waterzijdig inregelen zodat alle radiatoren even warme/koude retour hebben (wel beetje aanpassen op wat je nodig hebt in die ruimte)
waarschijnlijk kom je dan niet gek veel hoger uit dan een dT van 4 of minder. daarna kan je de stooklijn gaan bijdraaien naar iets normaals want 50/27 graden klopt niet. die lijn moet veel vlakker zijn.
[...]
je blijft nog steeds naar de verkeerde kant kijken. zolang die menging er is zal het pendelen nooit stoppen ongeacht wat je doet met de pompen. dus je ontrachtigd niks tot zover. om dat te doen moet je de hydraulische scheider omzeilen en die mengkraan volledig dichtdraaien zodat die niet meer meedoet. dat laatste is trouwens erg laaghangend fruit qua wat je nu kan doen om de problemen te verminderen.
Ik zie nog steeds geen verklaring waarom een ontkoppel vat waar het kan mengen nou zo slecht is. Behalve dat je zegt dat het slecht is.
De zones pakken het warme water waar het binnenkomt in het vaatje, voordat het kan mengen met de retour.
En de retour gaat ook direct weer naar de WP.
Jammergenoeg heb ik geen thermische camera, maar ik weet heel zeker dat het vaatje aan 1 kant warm is en de andere kant koud, en dat het overgangsgebied na de zone aanvoeren ligt. Er zit ook geen roerwerk oid in.
[ Voor 48% gewijzigd door DropjesLover op 03-04-2023 23:18 ]
BThGvNeOA
Het dynamische is WAR geregeld en bij 22*C grijpt hier de aan/uit thermostaat in.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:08:
[...]
Het is een 2-onder-1-kapper van 165m2, grofweg 400m3.
WAR only met een aan/uit thermostaat spreekt elkaar nogal tegen. Of het is 100% WAR, of 100% thermostaat, of iets er tussenin.
Hoe we dat gaan noemen heeft het systeem geen weet van. Hoofdzaak is: het werkt
Bij jouw isolatie cijfers zou ik het energie verbruik 10-20% lager inschatten.
BTW: hoe regel je 30% WAR ?
Hydrauliek werkt soms bedrieglijk.
Inkomend water komt als een soort kolom binnen. Een kleine vermenging wordt nauwelijks opgemerkt en vindt bij voorkeur in het binnenste van het "vaatje" plaats.
( daar minste weerstand )
Een graad verlies laat zich in procenten uitrekenen in relatie tot een gemiddelde van Ta/Tr.
[ Voor 23% gewijzigd door Gary199 op 03-04-2023 23:29 ]
dat is een aanname, en de hoeveelheid systemen die ik tegenkom die op deze manier zijn opgebouwd en letterlijk allemaal voor problemen zorgen zijn te groot om te negeren.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:08:
De zones pakken het warme water waar het binnenkomt in het vaatje, voordat het kan mengen met de retour.
theorie en praktijk zijn 2 hele verschillende dingen, helemaal in de hydrauliek.
als je gelijk hebt en die installateurs die het systeem zo hebben opgetuigd ook gelijk hebben zou je niet deze problemen hebben die onmogelijk op te lossen blijken te zijn met instellingen aanpassen.
als je op 2 verschillende vermogens wilt draaien moet je geen bypass plaatsen maar de liters beperken die de groep ingaan en dus meer warmte/liters naar de andere verdelers sturen. pomp is een beetje nutteloos als je dus met tig liters per minuut je hete aanvoer vol terug in de retour aan het blazen bent en dan vervolgens afvraagt waarom de machine zo raar doet....
begin dus maar eens met die klep dicht te gooien.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 23:32 ]
We verwarmen het hele huis op een constante 21°C ivm kleine kinderen. Hebben op de slaapkamers WTW ventilatie. Dat kan een verschil zijn waarom we (zeer koude dagen) zo veel verbruiken?Gary199 schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:21:
[...]
Het dynamische is WAR geregeld en bij 22*C grijpt hier de aan/uit thermostaat in.
Hoe we dat gaan noemen heeft het systeem geen weet van. Hoofdzaak is: het werkt
Bij jouw isolatie cijfers zou ik het energie verbruik 10-20% lager inschatten.
BTW: hoe regel je 30% WAR ?
Hydrauliek werkt soms bedrieglijk.
Inkomend water komt als een soort kolom binnen. Een kleine vermenging wordt nauwelijks opgemerkt en vindt bij voorkeur in het binnenste van het "vaatje" plaats.
( daar minste weerstand )
Een graad verlies laat zich in procenten uitrekenen in relatie tot een gemiddelde van Ta/Tr.
Afgelopen week schommelt zo rond de 15kWh voor het hele huis, pakweg 5-7 kWh is dan verwarming.
BThGvNeOA
Wij verbruikten hier met plm. 450m3, geheel vrijstaand en aanzienlijk minder goed geisoleerd tussen 7 en 15kWh voor verwarming en plm 9kWh voor huishouding etc.. ( NN )DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:36:
[...]
We verwarmen het hele huis op een constante 21°C ivm kleine kinderen. Hebben op de slaapkamers WTW ventilatie. Dat kan een verschil zijn waarom we (zeer koude dagen) zo veel verbruiken?
Afgelopen week schommelt zo rond de 15kWh voor het hele huis, pakweg 5-7 kWh is dan verwarming.

Er moet toch vraag zijn als het buiten onder 0 is, maar toch zijn beide zones pompen al sinds 22:15 uit. Temperatuur in de woonkamer is naar 20,3 gezakt (setpoint 21) en ook de slaapkamers voelen koud.
Temperatuur volgens:
WP buitensensor: +1,6°C (5,5m hoog onder dakgoot, op noord-west)
Weer app: -1, voelt als -3°C
Grondtemperatuur in Domoticz: -6,3°C
Correct, per dag inderdaad.Joris 407 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:29:
[...]
Dat is toch niet veel? Ik ga ervanuit dat het 5-7 kWh per dag is dan.
Ik ben over het energieverbruik niet ontevreden
[ Voor 42% gewijzigd door DropjesLover op 04-04-2023 07:31 ]
BThGvNeOA
Dat is toch niet veel? Ik ga ervanuit dat het 5-7 kWh per dag is dan.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:36:
[...]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:05
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Welke dT instelling heb je het exact over? Wij bedoelen met dT het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur.hackbard schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:37:
[...]
dT betekent gewoon verschil in temperatuur. Grote kans dus dat we langs elkaar heen praten.
Stooklijn iets lager zetten en thermostaat iets omhoog zodat de stooklijn de kamertemperatuur stabiel houdt maar net niet de gewenste setpoint van de thermostaat haalt.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
[...]
Ik gok dat hij in de winter de stooklijn plus 9 verschuift en nu plus 6.flippy schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:32:
[...]
met een warmtepomp is 9 veel te hoog. je moet eerder mikken op een dT onder de 5.
dat verhoogt ook de gemiddelde temperatuur en kan je dus uit met een lagere aanvoertemperatuur wat weer energie bespaart.

Als de pompen van de mengverdeler harder pompen dan de pomp van de warmtepomp dan zuigen ze weer retour water aan uit de vloer. Niet doen dus.DropjesLover schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:28:
[...]
Ik ben er zeer tevreden over, zie ook mijn post daarover Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"baxxie schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:30:
Kan je hier iets mee of slaat dit nergens op. In principe kan ik mij wel voorstellen dat veren helpen.
De goedkoopste zijn bij https://www.asvairco.nl/search/?search=Vibratiekit
[ Voor 5% gewijzigd door Jaap19 op 04-04-2023 08:57 ]
oh ja, ik was niet duidelijk. Bij nefit warmtepompen regelt de interne pomp op basis van een dT instelling, die draait dus harder als dT over de ingestelde waarde komt. Ik had het over die ingestelde waarde. Het vermogen van de warmtepomp regelt alleen op de aanvoertemperatuur.Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:03:
[...]
Welke dT instelling heb je het exact over? Wij bedoelen met dT het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur.
dT betekent gewoon verschil in temperatuur. Grote kans dus dat we langs elkaar heen praten.
@flippy ik denk niet dat ik hier pompvermogen kan vastzetten. En waterzijdig inregelen zou vast goed zijn maar lukt me helaas niet. Misschien werken onze warmtepompen toch wat verschillend wat betreft pompsturing en dT instelling.
Maar jullie werken dus allemaal met een vaste dT, die niet verandert met de buitentemperatuur?
Stel een stooklijn 25/40 was wel passend bij de woning. Dan heb ik met een dT van 5 met koud weer aanvoer 40, retour 35, prima. Maar met warm weer is toch misschien 25/20 wat veel, en zou 25/23, oftewel dT van 2, beter kunnen zijn? (Of je zou in dat geval naar 24/22 kunnen gaan, stooklijn omlaag en dT omlaag.) Of maakt het allemaal niet veel uit, omdat een besparing tijdens warm weer toch meevalt.
Ok ik begrijp je inmiddels. Vergeet even alles wat je weet over delta T en inregelen zoals we dat bij radiatoren met cv ketels deden. Met knijpen of inregelen gingen we proberen om het water ca 20 graden kouder retour te krijgen. Hierdoor kon de ketel efficiënt werken.hackbard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:27:
[...]
oh ja, ik was niet duidelijk. Bij nefit warmtepompen regelt de interne pomp op basis van een dT instelling, die draait dus harder als dT over de ingestelde waarde komt. Ik had het over die ingestelde waarde. Het vermogen van de warmtepomp regelt alleen op de aanvoertemperatuur.
@flippy ik denk niet dat ik hier pompvermogen kan vastzetten. En waterzijdig inregelen zou vast goed zijn maar lukt me helaas niet. Misschien werken onze warmtepompen toch wat verschillend wat betreft pompsturing en dT instelling.
Maar jullie werken dus allemaal met een vaste dT, die niet verandert met de buitentemperatuur?
Stel een stooklijn 25/40 was wel passend bij de woning. Dan heb ik met een dT van 5 met koud weer aanvoer 40, retour 35, prima. Maar met warm weer is toch misschien 25/20 wat veel, en zou 25/23, oftewel dT van 2, beter kunnen zijn? (Of je zou in dat geval naar 24/22 kunnen gaan, stooklijn omlaag en dT omlaag.) Of maakt het allemaal niet veel uit, omdat een besparing tijdens warm weer toch meevalt.
De warmtepomp kan vooral heel constant een beetje warmte toevoegen met hoog rendement. Om toch de kamer warm te krijgen met bijvoorbeeld 35 graden water gaan we heel veel water een beetje laten afkoelen. De pompsnelheid moet hoog zijn. Ga maar voor delta T op 3 of 4 met radiatoren. (wat heb je precies?) Zorg dat alle radiator knoppen en voetventielen maximaal open staan in de woonkamer/keuken. Je pomp zal hard werken. Door de hogere pompsnelheid (flow) geeft de radiator evenveel warmte af als met lagere flow grotere dT.
Het maakt niet uit of het winter of zomer is. Is het te koud dan moet de stooklijn bijgesteld worden. Niet de dT. Hoe beter je huis geïsoleerd is. Hoe vlakker de stooklijn wordt.
Die geadviseerde dT van 7 kan alleen met vloerverwarming en met lage temperaturen. Met moderne radiatoren niet doen.
Wat is de reden om de buitenvoeler zo hoog te plaatsen terwijl er blijkbaar een groot verschil kan zijn tussen temp voeler en temp begane grond hetgeen tot misleiding van de WP zal leiden. Als er geen warmtevraag is terwijl temp voldoende onder setpoint ligt zal oorzaak gezocht moeten worden in ontbreken onderlinge kalibratie temp voelers en/of temperatuur in buffervat (?) c.q. vertraging werking WP dan wel afwijkende/conflicterende instelling elders. Wel zeker omtrent 100% WAR ?DropjesLover schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:01:
Ook iets wat ik niet snap... Op 100%WAR en een koude nacht zoals vannacht blijft de WP geheel uit
Er moet toch vraag zijn als het buiten onder 0 is, maar toch zijn beide zones pompen al sinds 22:15 uit. Temperatuur in de woonkamer is naar 20,3 gezakt (setpoint 21) en ook de slaapkamers voelen koud.
Temperatuur volgens:
WP buitensensor: +1,6°C (5,5m hoog onder dakgoot, op noord-west)
Weer app: -1, voelt als -3°C
Grondtemperatuur in Domoticz: -6,3°C
[...]
Correct, per dag inderdaad.
Ik ben over het energieverbruik niet ontevreden
maar hoezo kan je dan niet het beste de dT op 1 of 0,5 zetten? Is er niet ergens een punt waar de pomp zo veel energie verbruikt dat het niet meer loont?Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:53:
[...]
Ok ik begrijp je inmiddels. Vergeet even alles wat je weet over delta T en inregelen zoals we dat bij radiatoren met cv ketels deden. Met knijpen of inregelen gingen we proberen om het water ca 20 graden kouder retour te krijgen. Hierdoor kon de ketel efficiënt werken.
De warmtepomp kan vooral heel constant een beetje warmte toevoegen met hoog rendement. Om toch de kamer warm te krijgen met bijvoorbeeld 35 graden water gaan we heel veel water een beetje laten afkoelen. De pompsnelheid moet hoog zijn. Ga maar voor delta T op 3 of 4 met radiatoren. (wat heb je precies?) Zorg dat alle radiator knoppen en voetventielen maximaal open staan in de woonkamer/keuken. Je pomp zal hard werken. Door de hogere pompsnelheid (flow) geeft de radiator evenveel warmte af als met lagere flow grotere dT.
Het maakt niet uit of het winter of zomer is. Is het te koud dan moet de stooklijn bijgesteld worden. Niet de dT. Hoe beter je huis geïsoleerd is. Hoe vlakker de stooklijn wordt.
Die geadviseerde dT van 7 kan alleen met vloerverwarming en met lage temperaturen. Met moderne radiatoren niet doen.
En ik dacht met vloerverwarming kan de dT lager, met (oude) radiatoren juist hoger. Advies van nefit is dus 7 voor radiatoren, en 5 voor vvw.
Ik heb nu de dT pompsturing afhankelijk van de buitentemperatuur ingesteld via homeassistant, van 6 met warm weer tot (in stappen) 8 met heel koud weer. In de praktijk is de dT vaak alleen tijdens opstart/hoog vermogen rond die waarde, als de wp rustiger draait, zakt ook de dT en draait de pomp minder tot minimaal. Een teken dat dT omlaag kan?
En is dT instellen afhankelijk van buitentemperatuur nou een ingenieuze idee
Moet delta T juist niet kleiner zijn met koud weer? Daarmee verhoog je de afgifte van warmte volgens mij, Dus precies omgekeerd.hackbard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:51:
[...]
maar hoezo kan je dan niet het beste de dT op 1 of 0,5 zetten? Is er niet ergens een punt waar de pomp zo veel energie verbruikt dat het niet meer loont?
En ik dacht met vloerverwarming kan de dT lager, met (oude) radiatoren juist hoger. Advies van nefit is dus 7 voor radiatoren, en 5 voor vvw.
Ik heb nu de dT pompsturing afhankelijk van de buitentemperatuur ingesteld via homeassistant, van 6 met warm weer tot (in stappen) 8 met heel koud weer. In de praktijk is de dT vaak alleen tijdens opstart/hoog vermogen rond die waarde, als de wp rustiger draait, zakt ook de dT en draait de pomp minder tot minimaal. Een teken dat dT omlaag kan?
En is dT instellen afhankelijk van buitentemperatuur nou een ingenieuze idee, of iets voor de prullenbak?
Toch nog even een kleine periode getest door de WAR weer naar vaste voorloop van 28 te zetten. EN wat blijkt. de dag-COP op SWW gaat weer richting de 2/2,5.Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:33:
[...]
Zoek even op de posts van @Tomexergie met de verbruiks- en COP-overzichten (gepind in dit topic). Daarin staat alle data die je zoekt.
[...]
Dat is onmogelijk.
Ten eerste omdat de regeling voor de ruimtetemperatuur geen invloed heeft op het rendement van het SWW maken. Dat staat compleet los van elkaar.
En ten tweede die COP van 7 voor SWW. Dat haalt geen enkele warmtepomp (tenzij het buiten 20 graden is en je SWW-setpoint op 25 oid staat, maar dat lijkt niet bepaald realistisch).
Maar beide vragen had je drie weken geleden ook al in het Ecodan topic gesteld en zijn daar toen ook al beantwoord...
Het zou dus onmogelijk moeten zijn dat WAR invloed heeft op de COP van SWW, maar dat is het dus blijkbaar niet.
Deze week verwachten we de resultaten van het grootse onderzoek dat heeft plaatsgevonden. Mijn eigen conclusie is vrij helder. Hele zooi opnieuw en met juiste leidingdiameters op de juiste manier installeren. Nog even afwachten

Ben benieuwd - in fase 2 hebben ze ook bij een aantal woningen de ventilator/fan al moeten vervangen.leonlwd schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:02:
[...]
Toch nog even een kleine periode getest door de WAR weer naar vaste voorloop van 28 te zetten. EN wat blijkt. de dag-COP op SWW gaat weer richting de 2/2,5.
Het zou dus onmogelijk moeten zijn dat WAR invloed heeft op de COP van SWW, maar dat is het dus blijkbaar niet.
Deze week verwachten we de resultaten van het grootse onderzoek dat heeft plaatsgevonden. Mijn eigen conclusie is vrij helder. Hele zooi opnieuw en met juiste leidingdiameters op de juiste manier installeren. Nog even afwachten
Issue daar is dat die kappen niet aan de straatkant zijn geplaatst maar aan de tuinkant. Dus bijna niet te bereiken. Mooi de zwaarste hoogwerker gepakt en alle nieuwe opritten mogen opnieuw aangelegd worden.
Ze hebben dat ding zelfs bij ons in de tuin gezet maar dat was een grote blubber partij en zijn ze vast komen te zitten. Groot materieel nodig om er uit te komen, alle troep laten liggen.
Echt die partij mag zich doodschamen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Je moet dT niet zien als iets instelbaars. De pomp moet gewoon maximaal. Je voert water aan met 35 en het komt met een bepaalde temperatuur terug. Bijvoorbeeld 32. Je dT is 3 bij maximale flow.hackbard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:51:
[...]
maar hoezo kan je dan niet het beste de dT op 1 of 0,5 zetten? Is er niet ergens een punt waar de pomp zo veel energie verbruikt dat het niet meer loont?
En is dT instellen afhankelijk van buitentemperatuur nou een ingenieuze idee, of iets voor de prullenbak?
Nu kan, als het warmer wordt, het voorkomen dat je aanvoert met 25 graden en het komt met 25 terug. dT=0 Hier kan je geen warmte aan toevoegen en dan komt de sturing op dT denk ik om de hoek kijken. Door de pompsnelheid te verlagen komt er kouder water retour.
Je pomp moet ook zijn warmte kwijt kunnen dus dT=0 is geen warmteafgifte. Er moet dus wel iets aan warmte toe te voegen zijn aan het water en ook iets warmte om te verliezen in de kamer. Maar geen 9 graden en ook geen 7.
Bij vloerverwarming kan de hele stooklijn lager door het enorme afgiftevermogen.
Bij een radiator haal je makkelijk lage dT. Vergeet cv ketel denken.
Normaal gesproken is bij kouder weer de aanvoer temperatuur hoger en bij gelijke flow zal de dT dan ook wat hoger zijn.MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:57:
[...]
Moet delta T juist niet kleiner zijn met koud weer? Daarmee verhoog je de afgifte van warmte volgens mij, Dus precies omgekeerd.
dT is geen instelling maar een resultaat.
Edit: dit is dus weer typisch het cv ketel verhaal. (hoe komen er vanaf!) Het maakt dus niks uit hoeveel de radiator afkoelt en hoeveel warmte deze daardoor dus verliest aan de ruimte. Want wij voeren dezelfde hoeveelheid warmte aan, maar met een lagere temperatuur en een hogere snelheid. Resultaat is hetzelfde maar het grote verschil-> Hier houdt ons pompje van!
[ Voor 30% gewijzigd door Omebas op 04-04-2023 12:55 ]
Is dit een instelling op de meeste warmtepompen of is dit een knutselprojectje?
Een pomp die 1200l/u rondstuurt zal toch ook wel wat vermogen verbruiken.
Het pompverbruik zakt met een factor 8 als het debiet halveert bij gelijk blijvende weerstand.
[ Voor 14% gewijzigd door baxxie op 04-04-2023 12:27 ]
Eigenlijk moet je helemaal niet sturen op ΔT maar op het hoogste rendement van de warmtebron waarbij de referentieruimte op temperatuur blijft ongeacht de buitentemperatuur.MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:57:
[...]
Moet delta T juist niet kleiner zijn met koud weer? Daarmee verhoog je de afgifte van warmte volgens mij, Dus precies omgekeerd.
Bij een HR-ketel is dit bij een zo laag mogelijk gemeten retourtemperatuur en bij een warmtepomp bij een zo laag mogelijk gemeten aanvoertemperatuur.
Alle parameters moeten ingesteld worden met dat beoogde rendementsdoel.
Ik denk dat dit het enige is wat er efficienter aan is..baxxie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:25:
Het klinkt wel als een goed plan dat de circulatiepomp wat aftoert als het water bijna even warm terugkomt als dat het vertrekt.
Is dit een instelling op de meeste warmtepompen of is dit een knutselprojectje?
Een pomp die 1200l/u rondstuurt zal toch ook wel wat vermogen verbruiken.
Het pompverbruik zakt met een factor 8 als het debiet halveert bij gelijk blijvende weerstand.
De warmteafgifte wordt niet efficienter.
Normaal als het water te warm terug komt gaat ook de aanvoer temperatuur omhoog. De compressor kan dan alleen nog uitschakelen om de temperatuur niet verder op te laten lopen. Pendelgedrag krijg je dan.
Ik ben benieuwd of de lagere pompstand dit pendelen vermindert. Je zou zeggen dat als het water langzamer stroomt de warmtepomp hier ook meer warmte in stopt.
Edit: dit kan alleen bij warmtepomp met een pwm pomp erin vermoed ik en dit is dan een instelling.
[ Voor 5% gewijzigd door Omebas op 04-04-2023 12:37 ]
Tot op het ogenblik dat de compressor op minimum debiet draait natuurlijk.
Mss maakt het alles wel wat complexer wanneer de compressor zijn minimum vermogen nadert.
Ja maar de hoeveelheid water wordt minder. Je hebt twee dingen. Temperatuur en hoeveelheid.baxxie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:54:
Stel dat het debiet naar 50% gaat en de compressor ook, dan blijft de aanvoertemp toch dezelfde.
Tot op het ogenblik dat de compressor op minimum debiet draait natuurlijk.
Mss maakt het alles wel wat complexer wanneer de compressor zijn minimum vermogen nadert.
1 liter van 35 graden en 2 liter van 35 graden zijn allebei even warm. Maar 2 liter is meer warmte.
Klopt, maar er is ook minder warmte nodig aangezien de vloer het niet afgegeven krijgt.Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:57:
1 liter van 35 graden en 2 liter van 35 graden zijn allebei even warm. Maar 2 liter is meer warmte.
Als de aanvoer temp en de retour temp er dicht bij elkaar liggen, wil dit zeggen dat vermogen te hoog ligt. Dit is het punt waarop we gerust minder debiet kunnen geven.
Het hoge debiet is enkel nodig om veel vermogen te transporteren.
De pomp van mijn warmtepomp gebruikt tot 50W om 1200l rond te pompen. Dit is 438kWh/jaar op vollast.
Ik weet niet hoe vaak de pomp effectief af staat maar af en toe het debiet halveren zou toch wel wat stroom kunnen schelen.
[ Voor 17% gewijzigd door baxxie op 04-04-2023 13:21 ]
Regelt jullie WP zelf helemaal niets ?baxxie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:11:
[...]
Klopt, maar er is ook minder warmte nodig aangezien de vloer het niet afgegeven krijgt.
Als de aanvoer temp en de retour temp er dicht bij elkaar liggen, wil dit zeggen dat vermogen te hoog ligt. Dit is het punt waarop we gerust minder debiet kunnen geven.
Het hoge debiet is enkel nodig om veel vermogen te transporteren.
Heb hier de WP een Dt gegeven van 4*C Werkt prima. Regelt zelf de flow en elk vertrek komt prima op temperatuur. ( 16 radiatoren en 10M2 vloerverwarming )
Daarvoor gewerkt met vaste pompsnelheid van plm. 30L/min. WP regelde zelf Dt af op plm. 3*C. Werkte prima, nauwelijks enig verschil met ingestelde Dt daarvoor.
Kennelijk kan de WP bijzonder veel zelf goed regelen als het leidingensysteem deugt alsook de Afgifte. Vorige week COP van rond de vijf met gemiddeld redelijke isolatie.
Ta tussen 30 en 36*C
Ik dacht dat heet de discussie over Deta T regelen hierover ging.
[ Voor 27% gewijzigd door baxxie op 04-04-2023 13:25 ]
Het is m.i. niet een kwestie van "als" en ook niet van "wat bijregelen".baxxie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:23:
Ik heb nog geen warmtepomp. Als de warmtepomp dit zelf wat bijregelt lijkt me dat ideaal.
Ik dacht dat heet de discussie over Deta T regelen hierover ging.
Op basis van adequate instellingen kan de WP autonoom zijn werk doen en zo heeft de fabrikant het ook bedoeld..
Het ging erom dat de dT niet ingesteld moet zijn op 9 en waarom.Gary199 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:21:
[...]
Regelt jullie WP zelf helemaal niets ?
Heb hier de WP een Dt gegeven van 4*C Werkt prima. Regelt zelf de flow en elk vertrek komt prima op temperatuur. ( 16 radiatoren en 10M2 vloerverwarming )
Daarvoor gewerkt met vaste pompsnelheid van plm. 30L/min. WP regelde zelf Dt af op plm. 3*C. Werkte prima, nauwelijks enig verschil met ingestelde Dt daarvoor.
Kennelijk kan de WP bijzonder veel zelf goed regelen als het leidingensysteem deugt alsook de Afgifte. Vorige week COP van rond de vijf met gemiddeld redelijke isolatie.
Ta tussen 30 en 36*C
Verder kan met een hogere flow de aanvoer temperatuur omlaag. Dit wint het van het pompverbruik.
Energieverbruik door de pomp zie ik als van ondergeschikt c.q.geen belang.Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:34:
[...]
Het ging erom dat de dT niet ingesteld moet zijn op 9 en waarom.
Verder kan met een hogere flow de aanvoer temperatuur omlaag. Dit wint het van het pompverbruik.
Het gaat dan immers om iets meer of minder terwijl de aanmaak van warmte veel meer energie vraagt en efficiency op dat punt meer kost of brengt.
Althans, dat is mijn ervaring op basis van continue metingen.
Maar mogelijk zijn er andere ervaringen.
Kees_frl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ben benieuwd - in fase 2 hebben ze ook bij een aantal woningen de ventilator/fan al moeten vervangen.
Issue daar is dat die kappen niet aan de straatkant zijn geplaatst maar aan de tuinkant. Dus bijna niet te bereiken. Mooi de zwaarste hoogwerker gepakt en alle nieuwe opritten mogen opnieuw aangelegd worden.
Ze hebben dat ding zelfs bij ons in de tuin gezet maar dat was een grote blubber partij en zijn ze vast komen te zitten. Groot materieel nodig om er uit te komen, alle troep laten liggen.

Meer info dit is meer dan grillig alleen!annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:49:
vraag: is dit normaal gedrag van onze warmtepomp? of moet ik iets aanpassen zodat hij minder grillig is.
[Afbeelding]
welke info zoek je nog?
we hebben een oude elga 5 kw en draaid naar alle tevredenheid want we zijn de laatste dagen nadat hij opnieuw en dik keer goed gevuld is van het gas af.
we draaien op war en de temperatuur in de kamer met vloerverwarming blijft mooi stabiel ook in de nacht nu het kouder is.
Elke 15 minuten (of zo) terug naar 75 Watt? Dat kan een wp toch niet, geen enkele?annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:49:
vraag: is dit normaal gedrag van onze warmtepomp? of moet ik iets aanpassen zodat hij minder grillig is.
[Afbeelding]
hij brengt de temperatuur omhoog en voelt dan de warme retour en gaat dan in stapjes terug?
pomp snelheid te hoog?
ik gok maar hoor, wellicht moet ik iets volledig anders proberen vandaar dat ik deze vraag post op dit forum.
geweldig dat jullie zo snel al reageren, dat wordt gewaardeerd.
En dat dal naar 75 W?annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:11:
ik zit nu te denken hij schiet omhoog en dan in stapjes terug.
hij brengt de temperatuur omhoog en voelt dan de warme retour en gaat dan in stapjes terug?
pomp snelheid te hoog?
ik gok maar hoor, wellicht moet ik iets volledig anders proberen vandaar dat ik deze vraag post op dit forum.
geweldig dat jullie zo snel al reageren, dat wordt gewaardeerd.
als ik nu naar de verbruiksmeter kijk (slimme stekker)
15:15 978 w
15:35 407 w
15:55 999 w
16:05 447 w
dat kan nooit gezond zijn voor de apparatuur
ik heb een elga tool, ik zal hem eens aansluiten en dan kom ik hierop terugGramser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:23:
Ik denk dat dit de levensduur van de compressor niet ten goede komt, zoveel starts/stops op een dag. Je wil eigenlijk dat je warmtepomp zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen draait. Jouw grafiek lijkt erop te duiden dat het afgiftesysteem te krap bemeten is voor wat de WP levert, maar een expert ben ik nou ook weer niet. Op hoeveel graden stook je? Is er een minimum aanvoertemperatuur ingesteld misschien? Hoeveel graden is het water dat de WP verlaat?
ik heb op de aan en afvoer van vloerverwarming verdeler een temperatuurmeter zitten.
daar zit 2 graden verschil in.
boven bij de elga heb ik dat ook en daar zit nu een krappe 1 graad verschil in.
Het ziet eruit als.annestweak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]
Warmtevraag -> compressor start met hoog toerental - > water nadert setpoint -> terugmoduleren -> terugmoduleren -> terugmoduleren -> compressor uit -> water onder setpoint -> repeat
Het gekke is dat je dit met deze buitentemperatuur niet verwacht.
Lijstje van instellingen + overzicht van systeem zou helpen.
idd heeft nefit een pompinstelling, die op basis van dT de pompsnelheid regelt. Zal wel gaan om een pwm pomp.Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:34:
[...]
Ik denk dat dit het enige is wat er efficienter aan is..
De warmteafgifte wordt niet efficienter.
Normaal als het water te warm terug komt gaat ook de aanvoer temperatuur omhoog. De compressor kan dan alleen nog uitschakelen om de temperatuur niet verder op te laten lopen. Pendelgedrag krijg je dan.
Ik ben benieuwd of de lagere pompstand dit pendelen vermindert. Je zou zeggen dat als het water langzamer stroomt de warmtepomp hier ook meer warmte in stopt.
Edit: dit kan alleen bij warmtepomp met een pwm pomp erin vermoed ik en dit is dan een instelling.
En ja, een lagere pompstand en dus hoger dT instelling kan mijns inziens soms pendelen vermindern. Met een kleine dT pompinstelling helpt vermogen omlaag moduleren weinig, zodra de gewenste aanvoer bereikt is omdat er al veel energie in het systeem zit. Er resteerd niets anders dan uit gaan. Met een groter dT (dus minder hard werkende pomp) is de gewenste aanvoertemperatuur sneller/makkelijker bereikt en kan de wp nog een tijd op laag vermogen doorpruttelen.
Ik heb het idee dat hier met slecht isolatie en radiatoren de stooklijn niet verder omlaag kan. Wel dacht ik dat met een flexibele, van buitentemperatuur afhankelijke dT pompinstelling nog wat te halen valt. Maar ik ga weer eens testen met stooklijn omlaag en pomp harder= dT instelling lager.
Dank voor het meedenken allemaal.
Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
[...]
Het ziet eruit als.
Warmtevraag -> compressor start met hoog toerental - > water nadert setpoint -> terugmoduleren -> terugmoduleren -> terugmoduleren -> compressor uit -> water onder setpoint -> repeat
:strip_exif()/f/image/oMDUyl4D5zIPmb5j1mVHPmy3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upyXeNDLHimTdvxTygwdxIgl.jpg?f=fotoalbum_large)
ps de elga draait solo
ik heb de opstelling zo dat de elga de kamer op 21gaden houdt via war
en de ketel springt aan als de temperatuur onder de 20 graden komt.
wat nog niet gebeurd is.
Niet verwacht? Ik heb vandaag mijn L/L nog niet eens aan gehad. Jij vind het koud?Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
[...]
Het ziet eruit als.
Wat houdt "gevraagd setpoint=17" in bij heat. Erg warm krijg je het daar niet van...
geen idee, daar houdt mijn kennis ook opOmebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:17:
[...]
Wat houdt "gevraagd setpoint=17" in bij heat. Erg warm krijg je het daar niet van...
heb ook geen idee of ik dit daar enig invloed op heb
ik heb de pompsnelheid omlaag gebracht en het lijkt erop dat de tijd van hoog en laag vermogen nog korter op elkaar is. dat werkt dus niet.
ik zet m zo op volle snelheid.....
De grafiek begint op 3 april...MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:08:
[...]
Niet verwacht? Ik heb vandaag mijn L/L nog niet eens aan gehad. Jij vind het koud?
omdat ik mij afvroeg of dit normaal was ben ik deze vraag gaan stellen op dit forum.
Ik vind het nog frappant dat het gewoon een hele wijk betreft… En dan nog op dezelfde voet zo willen doorgaan.Kees_frl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ben benieuwd - in fase 2 hebben ze ook bij een aantal woningen de ventilator/fan al moeten vervangen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
[ Voor 28% gewijzigd door DutchWing op 04-04-2023 18:24 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zijn nog andere project ontwikkelaars, met andere bouwers. Zal het vast iets beter gaan.DutchWing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:15:
[...]
Ik vind het nog frappant dat het gewoon een hele wijk betreft… En dan nog op dezelfde voet zo willen doorgaan.
Wij hebben een eigen aannemer, maar bouwen naast één van deze woningen. Zonder overleg gewoon op onze grond, op laatst hebben ze gewoon metalen hekken onder die hoogwerker gegooid.
Compleet verwrongen, blubber, gaten etc - vrachtwagen en kraan nodig gehad om dat vanuit onze grond te trekken en alles laten liggen..
Dus achteraan geweest en dag later bijna alles verwijderd. Geen excuses, gaten of wat dan ook niet opgevuld etc.
Ben dus erg benieuwd hoe en wat ze bij @leonlwd gaan doen. Wel begrepen dat het voor de rest in Fase 2 van de wijk beter draait.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zelfde weer als vandaag bijna. Nachten zijn koud maar mijn huis verliest bijna geen warmte meer door de zon die de stenen overdag verwarmt.
Dat noem ik tunnelvisie net als het standaard toepassen van een buffervatDutchWing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:15:
[...]
Ik vind het nog frappant dat het gewoon een hele wijk betreft… En dan nog op dezelfde voet zo willen doorgaan.
Nu praat je over jouw huis, dat is nogal specifiek..MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:39:
[...]
Zelfde weer als vandaag bijna. Nachten zijn koud maar mijn huis verliest bijna geen warmte meer door de zon die de stenen overdag verwarmt.
Net zoals iemand zegt: Met dit weer? Bij de een pendelt een Wp nu al bij een ander moet er nog gestookt worden. Vandaar mijn opmerking.elektriekert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:07:
[...]
Nu praat je over jouw huis, dat is nogal specifiek..
Is het bijvoorbeeld mogelijk continu 20 graden de vloer in te sturen?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
zolang de vloer kouder is dan het inkomende water zal je afgifte van warmte hebben en kan je WP dus lopen. vraag is waneer je warmteproductie het minimale van de WP bereikt doordat de vloer de warmte niet meer opneemt.GJA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:01:
Wat is eigenlijk de laagste temperatuur die een warmtepomp een vloerverwarming continue in kan sturen en wat zijn daarvoor de bepalende factoren?
Is het bijvoorbeeld mogelijk continu 20 graden de vloer in te sturen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik bedoelde dus dit weer van -3 tot 9 graden van de afgelopen dagen. Maar je hebt de oorzaak gevonden lees ik. Bij de een pendelt een warmtepomp en bij de ander niet!MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:49:
[...]
Net zoals iemand zegt: Met dit weer? Bij de een pendelt een Wp nu al bij een ander moet er nog gestookt worden. Vandaar mijn opmerking.
Maar mijn gevoel zou ik mijn huis warm kunnen houden met een vloer van 22 graden. Niet naar een hogere temperatuur brengen maar wel op temperatuur houden. Het lukt echter niet de temperatuur naar de vloer lager te krijgen dan 24 graden en dat is al tricky omdat de WP dan stopt met verwarmen. Ik snap eigenlijk nog niet helemaal hoe het werkt; vandaar de vraag.timovd schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:10:
@GJA ligt vooral aan je afgifte. Met 20 graden heb je nauwelijks afgifte als je wil verwarmen naar bijvoorbeeld 18 graden. De retourtemperatuur is dan vrijwel gelijk als de aanvoer. Met 25 zit je al enorm laag. Vanwaar je vraag?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Dan kan de warmtepomp zijn minimale vermogen dus niet kwijt. Wil je nog lager zonder uit te gaan dan moet de flow omhoog.GJA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:21:
[...]
Maar mijn gevoel zou ik mijn huis warm kunnen houden met een vloer van 22 graden. Niet naar een hogere temperatuur brengen maar wel op temperatuur houden. Het lukt echter niet de temperatuur naar de vloer lager te krijgen dan 24 graden en dat is al tricky omdat de WP dan stopt met verwarmen. Ik snap eigenlijk nog niet helemaal hoe het werkt; vandaar de vraag.
Het was toch niet mijn probleem?Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:15:
[...]
Ik bedoelde dus dit weer van -3 tot 9 graden van de afgelopen dagen. Maar je hebt de oorzaak gevonden lees ik. Bij de een pendelt een warmtepomp en bij de ander niet!
Warmtepompen gaan soms bij een retour van 20 graden of lager oordelen dat hij zijn verwarmings capaciteit niet haalt en schakelt de backup ongewenst in. Panasonic bv.Omebas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:26:
[...]
Dan kan de warmtepomp zijn minimale vermogen dus niet kwijt. Wil je nog lager zonder uit te gaan dan moet de flow omhoog.
Prima idee maar indien jouw watervolume op orde is door voldoende radiatoren is een defrost geen probleem. Zo niet 50 ltr buffer in serie in de retour voor de defrost.MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:28:
Vandaag nog even overleg gehad met de installateur die wel serieus meedenkt. Een verademing. Ik stelde voor om ipv split en boiler wellicht een mono in de achtertuin ipv voortuin te plaatsen (dan hoef ik nog maar 11 meter te overbruggen) en dan een WP Boiler ernaast te plaatsen. Dit omdat ik vermoed dat dit met radiatoren toch beter gaat werken tijdens SWW run. Hij vond dit een goed idee. Hoe denken de kenners hierover. Mijn gedachtegang was dat ik immers niet net zoals met VV een enorme buffer aan warmte heb bij echte koude buiten.
Carboy54 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:33:
[...]
Op zich is splitsen een prima idee gezien de lengte van de leidingen maar indien jouw watervolume op orde is door voldoende radiatoren is een defrost geen probleem. Zo niet 50 ltr buffer in serie in de retour voor de defrost.
Het is in dit geval niet je alleen het afgiftesysteem die hier leidend is, maar ook je warmteverlies en de thermische massa van je huis. Als je je warmte hierdoor lang vastgehouden blijft worden, ook tijdens een SWW run, dan gaat dat geen probleem zijn ongeacht je afgiftesysteem. Die radiators zijn snel afgekoeld in vergelijking met vvw, ze zijn ook zo weer warmMotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:28:
Vandaag nog even overleg gehad met de installateur die wel serieus meedenkt. Een verademing. Ik stelde voor om ipv split en boiler wellicht een mono in de achtertuin ipv voortuin te plaatsen (dan hoef ik nog maar 11 meter te overbruggen) en dan een WP Boiler ernaast te plaatsen. Dit omdat ik vermoed dat dit met radiatoren toch beter gaat werken tijdens SWW run. Hij vond dit een goed idee. Hoe denken de kenners hierover. Mijn gedachtegang was dat ik immers niet net zoals met VV een enorme buffer aan warmte heb bij echte koude buiten.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Snap ik maar als je een paar uur bezig bent met een SWW run bij -5 overdag dan ben ik toch bang dat het geen 19/20 graden blijft met radiatoren die binnen no time koud zullen zijn.verkeerslicht schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:41:
[...]
Het is in dit geval niet je alleen het afgiftesysteem die hier leidend is, maar ook je warmteverlies en de thermische massa van je huis. Als je je warmte hierdoor lang vastgehouden blijft worden, ook tijdens een SWW run, dan gaat dat geen probleem zijn ongeacht je afgiftesysteem. Die radiators zijn snel afgekoeld in vergelijking met vvw, ze zijn ook zo weer warm
Bij een lange sww run kan dat een punt zijn zonder serie bufferMotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:49:
[...]
Snap ik maar als je een paar uur bezig bent met een SWW run bij -5 overdag dan ben ik toch bang dat het geen 19/20 graden blijft met radiatoren die binnen no time koud zullen zijn.
Het ging me niet om de defrost maar SWW run.Carboy54 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:33:
[...]
Prima idee maar indien jouw watervolume op orde is door voldoende radiatoren is een defrost geen probleem. Zo niet 50 ltr buffer in serie in de retour voor de defrost.
Zal hier altijd lang zijn. Bad wordt eigenlijk iedere dag gevuld in de winter. 50 liter buffer zal denk ik niet veel doen.Carboy54 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:50:
[...]
Bij een lange sww run kan dat een punt zijn zonder serie buffer
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 04-04-2023 20:52 ]
Gelukkig kan de airco dan ook nog ff aanMotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:49:
[...]
Snap ik maar als je een paar uur bezig bent met een SWW run bij -5 overdag dan ben ik toch bang dat het geen 19/20 graden blijft met radiatoren die binnen no time koud zullen zijn.
Maar op zich lijkt me een WPB geen slecht idee i.c.m. je zonnepanelen.
Liever niet. Was niet voor niets een van de weinige kritische gebruikers van L/L.elektriekert schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:53:
[...]
Gelukkig kan de airco dan ook nog ff aan
Maar op zich lijkt me een WPB geen slecht idee i.c.m. je zonnepanelen.
Hier is ie toch echt versneld gekomen door de gas prijzen.MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:55:
[...]
Liever niet. Was niet voor niets een van de weinige kritische gebruikers van L/L.Achteraf had ik dat ding nooit moeten kopen voor verwarmen. Okee, koelen in de zomer is zalig maar was bijzaak.
Wel heeft het ons minimaal 600M3 gas bespaard a 2euro de kuub.
Volledig offtopic dus hier houd ik het ook bij
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt