flippy schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:41:
[...]
Her probleem is dat die 27l/min NIET de vloer in komt. Die zit rondjes te draaien en de geprodcueerde energie komt niet in de vloer. Dat moet eerst veranderen. Je moet eerst naar een systeem met 0 menging. Grotere pijpen zorgen dan voor een lagere weerstand en minder pompverlies.
Focus op je afgiftesysteem en het verwijderen van spul wat er niet in moet zitten. Dat is dus ook die pompen. De pomp van de WP is echt wel voldoende als je die de kans geeft wat nuttigs te doen. Je zal dan ook zien dat je ineens de grootse moeite hebt om hogere temperaturen te halen om je vermogen te halen.
Q=m*c*dT
Het vermogen dat de vloer in gaat is goed genoeg, het huis is comfortabel warm.
Het vermogen dat de vloer in gaat is bepaald door de flow en de dT, aan die twee knoppen kan je draaien, pomp harder of correcties op je stooklijn.
Momenteel is de dT al enorm klein (~2°C) terwijl die veel groter zou kunnen zijn. Ik zie helemaal niet in waarom meer flow meer gaat helpen om het pendelen tegen te gaan.
En iets waar je overheen lijkt te lezen, ik heb al een paar weken op hoge flow gedraaid en dat gaf geen verbetering op het pendel-gedrag.
De zone-pompen staan zoals met vloerverwarming hoort op dP-c, een constante flow ongacht de drukval (totdat hij helemaal instort en geen flow meer geeft).
Ik meet op m'n lussen grofweg 1l/min (op stand 3/6) en heb in totaal 20 lussen liggen, zo'n 20l/min het huis in. Op stand 6/6 stijgt dat naar 1,5l/min per lus, waarmee ik ~30 l/min zou hebben (meer dan wat de WP pomp kan leveren).
Kijk als de unit enorm staat de draaien maar het huis wordt maar niet warm, dan geef ik je helemaal gelijk. Iets, waarschijnlijk drukval, zorgt er voor dat er onvoldoende flow is zodat er ook niks op kan warmen.
Ik ben het absoluut met je eens dat dat ontkoppel mengvaatje en de mengklep ongewenst is
En ook niet onbelangrijk om te noemen, ik waardeer je input echt!
Echter, mijn huis is warm, maar de WP staat te pendelen op het absoluut minimale vermogen.
Zou het iets zijn om de stooklijn te verhogen zodat het water dat de zones in gaat warmer is, en dan vervolgens het systeem te laten regelen door de zone-thermostaten?
Dan pakken die gewoon water wanneer er een warmtevraag is.
En dat schuurt weer enorm aan wat ik denk dat het ideale systeem is.
De WP houdt het buffervat WAR op temperatuur.
De 2 zone pompen direct op het buffervat. Per zone een Ta en Tr sensor (idealiter ook een flowsensor, maar duur), en software/aansturing die de pompflow (PWR) regelt zodat de Tr de ingestelde waarde blijft, bijv. bij een gewenste kamertemperatuur van 20°C na wat afstellen bepaald dat de Tr 22°C ofzo moet zijn. Wanneer de Tr te laag wordt, meer flow (want meer vermogen nodig).
Geen thermostaatregeling (die toch meestal aan/uit, want de flow kan niet beinvloed worden en de stooklijn ligt ook vast) en de WP die kalm WAR het vat op temperatuur houdt.
[
Voor 3% gewijzigd door
DropjesLover op 03-04-2023 13:32
]