Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:51

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:40:
Nee dat hoeft niet, maar dat is wel wat vooralsnog aangeboden wordt op de website.
Daar had ik op de pagina over de prijzen inderdaad overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:16
backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:42:
[...]

Niet aan het glas draaien , maar de zwarte ring eronder
Ok gedraaid aan al die dingetjes, maar hij blijft op 2Lmin staan.. enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Atomius schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:59:
[...]

Ok gedraaid aan al die dingetjes, maar hij blijft op 2Lmin staan.. enig idee hoe dat kan?
niet genoeg liters aanvoer van de pomp. als je ze de andere kant op draait gaan de liters wel omlaag?

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 10:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:57
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:21:
[...]

Dan moet je mijn post nog even teruglezen.
Dat hoge bedrag ging over het apparaat + installatie.
Ik weet niet precies welke verdeling ze hanteren, maar het totaalbedrag komt op € 9.550.
Stel even dat het apparaat € 5.000 kost, dan hebben het dus over € 4.550 installatiekosten.
Ik heb uiteindelijk alles zelf gedaan (kon geen enkele installateur vinden die het wou doen binnen een half jaar). Ik was aan materiaal buiten de warmtepomp om ca. € 1600,- kwijt (meeste uit Duitsland besteld, anders was het nog veel duurder geweest). Als we voor het gemak ervan uitgaan dat een installateur dit ook wel zo ongeveer kwijt is (afhankelijk van de situatie natuurlijk), en dan 32 manuren werk (á € 60,-), kom ik op ca. € 3500,-.

Helemaal los gezien van BTW e.d. is dan € 4000,- toch niet zo'n gek bedrag? Als je het zelf kunt doen en de materialen een beetje slim inkoopt, kun je misschien € 2000,- besparen. Ik heb wel gekkere bedragen op dit forum voorbij zien komen en die waren een veelvoud van die € 4000,-.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 22:52
flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:10:
[...]

ik zeg alleen dat je voor die 4000 alleen niet al teveel moet verwachten als het gaat om de puntjes op de i. dan krijg je een installatie "die het doet".
Voordeel van Amber is dat ze, out of the box, wel vrij slim is. Zeker als de de ruimtesensor aangesloten is. De stooklijn wordt dan bijvoorbeeld automatisch bijgesteld als het te warm wordt in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:23:
[...]

Voordeel van Amber is dat ze, out of the box, wel vrij slim is. Zeker als de de ruimtesensor aangesloten is. De stooklijn wordt dan bijvoorbeeld automatisch bijgesteld als het te warm wordt in de kamer.
net als de quatt is "slim" vrijwel nooit iets wat goed uitpakt in de praktijk. slim = variabel, juist wat je niet wilt als je probeert een systeem goed te laten gedragen. je wilt juist voorspelbaarheid.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omebas
flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:28:
[...]

net als de quatt is "slim" vrijwel nooit iets wat goed uitpakt in de praktijk. slim = variabel, juist wat je niet wilt als je probeert een systeem goed te laten gedragen. je wilt juist voorspelbaarheid.
Ik heb alleen geen Quatt, maar een Amber. Dus ik kan dit rustig beweren over de Amber. En het pakt goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:54:
Dus dan ga ik zeker € 1.000 investeren in iets wat ik niet ga gebruiken na het opstookprotocol.
Of zie ik het verkeerd?
De uitdaging is altijd om dat soort zaken die je maar kort nodig hebt ergens gunstig tweedehands te kopen en dan voor eenzelfde bedrag naderhand weer te verkopen. Dan blijf je niet met overbodig materiaal zitten en kun je de netto kosten aardig in de hand houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:07:

Nu ziet de verbruikscurve in Homewizard er vele malen rustiger uit. Minder piekverbruik en meer constant. Eigenlijk zoals @koevlaas2 al voorspelde; minder pieken en alles. Maar ik wist dus niet dat die +10°C instelling zo stond. En toen waren de vloerverwarmingsverdelers ook nog niet verder open gedraaid. Wist ik veel..
*O* :9B d:)b

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:50:
[...]

De uitdaging is altijd om dat soort zaken die je maar kort nodig hebt ergens gunstig tweedehands te kopen en dan voor eenzelfde bedrag naderhand weer te verkopen. Dan blijf je niet met overbodig materiaal zitten en kun je de netto kosten aardig in de hand houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9olKhCdHO4vLbHDPTo5oXDTXYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0lFI6spzz1F7GehsS1yY9ic.jpg?f=user_large

O-)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:41

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:50:
[...]

Dat zou ik wel willen, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten kopen, en hoe het te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jojan265 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb uiteindelijk alles zelf gedaan (kon geen enkele installateur vinden die het wou doen binnen een half jaar). Ik was aan materiaal buiten de warmtepomp om ca. € 1600,- kwijt (meeste uit Duitsland besteld, anders was het nog veel duurder geweest). Als we voor het gemak ervan uitgaan dat een installateur dit ook wel zo ongeveer kwijt is (afhankelijk van de situatie natuurlijk), en dan 32 manuren werk (á € 60,-), kom ik op ca. € 3500,-.

Helemaal los gezien van BTW e.d. is dan € 4000,- toch niet zo'n gek bedrag? Als je het zelf kunt doen en de materialen een beetje slim inkoopt, kun je misschien € 2000,- besparen. Ik heb wel gekkere bedragen op dit forum voorbij zien komen en die waren een veelvoud van die € 4000,-.
Kijk dat is een realistische visie op de discussie. De kosten van alles eromheen lopen schrikbarend op door de prijsstijgingen van appendages. Ga maar eens een uponpor puntstukje 32 mm x2 halen dan weet je wat het kost. Bij de meeste installaties ben je € 1500 kwijt aan alle randzaken naast de warmtepomp. Voor een totale installatie met sww en montage ben je dan € 12.000 kwijt incl. een deskundige installateur en ex. subsidie. Ik zie echter offertes voorbij komen van € 20.000 voor een simpele Daikin 8 Kw. met buffer :-) Dat is dan wel weer andere koek en de kritiek op dergelijke prijzen is terecht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carboy54 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:33:
[...]

Kijk dat is een realistische visie op de discussie. De kosten van alles eromheen lopen schrikbarend op door de prijsstijgingen van appendages. Ga maar eens een uponpor puntstukje 32 mm x2 halen dan weet je wat het kost. Bij de meeste installaties ben je € 1500 kwijt aan alle randzaken naast de warmtepomp. Voor een totale installatie met sww en montage ben je dan € 12.000 kwijt incl. een deskundige installateur en ex. subsidie. Ik zie echter offertes voorbij komen van € 20.000 voor een simpele Daikin 8 Kw. met buffer :-) Dat is dan wel weer andere koek en de kritiek op dergelijke prijzen is terecht.
wat ik dan weer vrij bizar vind is de idiote hoeveelheid fittingen die installateurs tegen een installatie gooien tegeenwoordig. een buigtang hebben ze kennelijk nog nooit van gehoord....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Carboy54 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:33:
[...]
Voor een totale installatie met sww en montage ben je dan € 12.000 kwijt incl. een deskundige installateur en ex. subsidie. Ik zie echter offertes voorbij komen van € 20.000 voor een simpele Daikin 8 Kw. met buffer :-) Dat is dan wel weer andere koek en de kritiek op dergelijke prijzen is terecht.
Ik betaal graag €12K voor een deskundige installatie met alles erop en eraan.

Alleen rekent de installateur zich eerst rijk door de subsidie erop te plussen en de eigen marge te verdubbelen.

Niet fijn voor de consument maar niet gek gezien de huidige marktomstandigheden. Maar wat er bij mij niet in gaat is dat het een Russische roulette lijkt of je vervolgens überhaupt een deskundig geïnstalleerd systeem krijgt.

Even een slecht voorbeeld bij gebrek aan beter: het is alsof Apple besluit om de prijzen van hun producten te verdubbelen en tegelijk inferieure componenten erin gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
[...]

Dat zou ik wel willen, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten kopen, en hoe het te installeren.
Wanneer heb je de wp exact nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

dit was offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:10 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
dit was offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dit was offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
_

[ Voor 100% gewijzigd door Jojan265 op 02-04-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dit was offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dit was offtopic

[ Voor 114% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:12 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
_

[ Voor 100% gewijzigd door Jojan265 op 02-04-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
-

[ Voor 99% gewijzigd door blb4 op 03-04-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
dit was offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:12 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
_

[ Voor 100% gewijzigd door Jojan265 op 02-04-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
dit was offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:13 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:49:
[...]

Installateur erkent in zijn reactie van gisteren dat de leidingen onder de maat zijn, en geeft dit aan ons te hebben medegedeeld. Wat niet waar is , en leuk detail te vermelden is dat dit niet in de offerte staat vermeld .

Wij zijn de zaak gestart . Zij krijgen nog circa 40% van de afgesproken prijs .
Als je dat zwart op wit hebt staan is dat inderdaad wel een belangrijk gegeven.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jojan265 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:42:
[...]

Ik begeleid al ca. 30 jaar stagiaires van MBO en HBO, maar het niveau wordt steeds bedroevender.

Aanvullende praktische opleidingen, zoals de SOM meet- en regeltechniek is er helemaal niet meer (helaas). Dat waren echt goede opleidingen, waarbij je de kneepjes van het vak leerde van mensen uit de praktijk.
Ik ben dus echt benieuwd hoelang we dit nog vol gaan houden…
Want goede vakmannen voor warmtepompen ontbreken aanzienlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 01-04-2023 14:39 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:39:
[...]

Ik ben dus echt benieuwd hoelang we dit nog vol gaan houden…
Want goede vakmannen voor warmtepompen ontbreken aanzienlijk.
Tekort aan kwalitatieve vaklui en warmtepompen.

Vanaf 2026 verplicht een wp in bestaande woningen bij vervanging. Opgave om bijna 1 miljoen nieuwe woningen te bouwen met ook allemaal een warmtepomp.

Dat gaat niet lang goed, nee. Maar de wal zal het schip keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:48:
[...]

Vanaf 2026 verplicht een wp in bestaande woningen bij vervanging. Opgave om bijna 1 miljoen nieuwe woningen te bouwen met ook allemaal een warmtepomp.

de muziek zal nog wel even blijven spelen voor de huidige "generatie" installateurs die maximaal cashen.

eerst moet de markt verzadigd raken (dus meer installateurs kan klanten), dan moeten de mensen gaan realiseren dat hun hoge verbruik ligt aan de installatie en niet de warmtepomp en dan nog een ontiegelijke hoeveelheid rechtzaken en dan een beetje maatschappelijk vlak en dan komen mogelijk eens de betere installateurs bovendrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:02:
[...]

...
..., dan moeten de mensen gaan realiseren dat hun hoge verbruik ligt aan de installatie en niet de warmtepomp ...
Klopt, maar kunnen we er wat doen is de vraag? Ligt hier niet een mooie taak voor een/enkele Tweakers?
Ik denk (zomaar een vrije gedachte) aan een educatief pamflet/boekje gericht op de zowel de installateur en de consument. En daarmee natuurlijk de media/branchevereniging bestoken. Of bestaat dat alláng.

Als de boodschap bij 5% a 10% blijft hangen dat een wp nét iets anders geïnstalleerd moet worden dan een gasketel, is er al veel gewonnen.

Naast mopperen kunnen we misschien ook een positieve bijdrage leveren, of ben ik iets te optimistisch...?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
[...]

Nieuwbouw woningen kunnen met de module uit de fabriek.
Goed ontwerpen/product selecteren is dan nog wel een ding.
De rest is al uitdagend genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 02-04-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jaap19 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:16:
[...]

Klopt, maar kunnen we er wat doen is de vraag? Ligt hier niet een mooie taak voor een/enkele Tweakers?
Ik denk (zomaar een vrije gedachte) aan een educatief pamflet/boekje gericht op de zowel de installateur en de consument. En daarmee natuurlijk de media/branchevereniging bestoken. Of bestaat dat alláng.

Als de boodschap bij 5% a 10% blijft hangen dat een wp nét iets anders geïnstalleerd moet worden dan een gasketel, is er al veel gewonnen.

Naast mopperen kunnen we misschien ook een positieve bijdrage leveren, of ben ik iets te optimistisch...?
we moeten wel rieel blijven, waarom zouden ze in vredesnaam dingen gaan doen wat ze meer tijd kosten en op de marge drukt zonder enig voordeel voor hun? dat is een discussie die men kan gaan voeren als de marktwerking begint met het rotte vlees af te stoten en de installateurs meer op moeten gaan letten met wat ze afleveren.

ik heb met diverse partijen (zowel lokaal als hele grote nationale spelers) gepraat en niemand heeft ook maar de kleinste wil om hun huidige gedrag en normen aan te passen. de monteurs vaak wel, de mannen op kantoor trappen je vrijwel direct het kantoor uit als je met zo'n verhaal aankomt en de monteurs gaan niet hun kop opsteken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:48

dof

flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:46:
[...]

wat ik dan weer vrij bizar vind is de idiote hoeveelheid fittingen die installateurs tegen een installatie gooien tegeenwoordig. een buigtang hebben ze kennelijk nog nooit van gehoord....
En dan te bedenken dat onderstaand soort mooie koperen bochtjes helemaal geen drol kosten (1- 1,5 € in .de). Laat staan het buigen van koperbuis wat dus helemaal voor niks is. En met koperbuis is dit buigen echt geen "body work". Ok koper is wat duurder, maar de soldeer fittingen dus gewoon x malen goedkoper en bijkomend voordeel is dat het niet roest.

En solderen is met huidige goede spullen ook echt geen rocket science. Voor iedereen te leren binnen een half uurtje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUhXgJit_m4-tX2XRilCKqJ2j_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GGOnvxdZe5bVGjoJ1Oq6KLg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcN4_XLH9VB0wcXIJyY8CPb8T_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JO67pyDVJz3TMzpwOcupi9hD.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[...]

Op zich is er genoeg vaklui, maar die moeten eerst ervaring opdoen met warmtepompen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:05
Offtopic :)

[ Voor 97% gewijzigd door Whiskey48 op 02-04-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Verwijderd, iets te veel off topic...

[ Voor 95% gewijzigd door Jaap19 op 01-04-2023 15:40 ]

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

dit was offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
dof schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:25:
[...]

En dan te bedenken dat onderstaand soort mooie koperen bochtjes helemaal geen drol kosten (1- 1,5 € in .de). Laat staan het buigen van koperbuis wat dus helemaal voor niks is. En met koperbuis is dit buigen echt geen "body work". Ok koper is wat duurder, maar de soldeer fittingen dus gewoon x malen goedkoper en bijkomend voordeel is dat het niet roest.

En solderen is met huidige goede spullen ook echt geen rocket science. Voor iedereen te leren binnen een half uurtje...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor een installateur kost deze wijze van montage toch echt teveel tijd in bestaande woningen. Ook buigen is een tijdrovend klusje (het meten van een bocht is echt vakmanschap en kan lang niet iedereen).

Ik denk dat persen dan een beter idee is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2fe6DQB2f9VKVZSiLAXmgUL7Wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAjRY1KLA0DRoUynFlzrd55v.png?f=fotoalbum_large

of deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAMlMeXPinAMppkhYo4YnNA45GM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wetb7XtEEHBzL8kjaKMZ7rX9.png?f=user_large

Je kunt dan gemakkelijk je 28 mm leiding op lengte maken en je hebt een keurige installatie zonder restricties. Kost iets meer, maar dat verdien je snel terug in tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jojan265 op 01-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Whiskey48 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:32:
[...]

In de zonnepanelen branche zie je nu dat mensen van elders worden gehaald die hier (onveilig) het dak op worden gestuurd. Dit zie ik bij een warmtepomp installatie echter niet zo snel gebeuren, dit is veel technischer en zonder huer geldende certificaten kan die een stuk minder. In de zonnepanelen branche mag iedereen (nog) alles aanleggen.
Ondertussen in Brussel:

Europees Parlement wil vanaf 2030 verbod op F-gassen in splitsystemen

"Vandaag heeft het Europees Parlement in Brussel gestemd over het in te nemen standpunt rond de afbouw van HFK’s. Met een meerderheid van 426 stemmen voor, 109 tegen en 52 onthoudingen stemde het parlement in met een versnelde uitfasering van F-gassen; zo zou de toepassing van F-gassen zoals R32 in 2030 in splitsystemen moeten worden verboden. Het aangenomen standpunt geldt als vertrekpunt voor onderhandelingen die tot definitieve regelgeving moeten leiden."

Dus straks alleen nog monoblokjes of een natuurlijk koelmiddel ( propaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Whiskey48 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:32:
[...]

In de zonnepanelen branche zie je nu dat mensen van elders worden gehaald die hier (onveilig) het dak op worden gestuurd. Dit zie ik bij een warmtepomp installatie echter niet zo snel gebeuren, dit is veel technischer en zonder huer geldende certificaten kan die een stuk minder. In de zonnepanelen branche mag iedereen (nog) alles aanleggen.
warmtepompmarkt is niet anders hoor. een lichaamstemperatuur van ergens boven de 30 en een bacho vast kunnen houden en dan ben je er wel bij de meeste. er loopt dan 1tje ergens rond in het bedrijf met fgassen cat 2 en dan heb je vaak wel de limiet bereikt qua investeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Tijd voor een mod-je lijkt me....@teacher

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dof

dof

Ja vind ik ook :)

Maar om weer even on-topic te zijn...

M'n dakje is klaar en hij staat nu lekker droog en genoeg waai ruimte eromheen.
WAF heeft voor een plantenbak gezorgd en kiest nog wat mooie plantjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdwPaWiHwKDldUdnaUTumDax3V4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Vp3YGwynvIkO9HHmTxlJ3cP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

dit was offtopic

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Laat maar…

[ Voor 94% gewijzigd door DutchWing op 01-04-2023 17:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:00

backupdevice

Boeh!

verkeerslicht schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:09:
[...]

Als je dat zwart op wit hebt staan is dat inderdaad wel een belangrijk gegeven.
Zijn bewering staat in een e-mail maar niet op de offerte

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:12:
[...]

staat dat in de mail voor of na het installeren? O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Reminder MONITORING warmtepompen voor maart 2023

@Tomexergie ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:12:
[...]

In een eerdere mail sprak hij zichzelf volgens mij nog tegen.
Want toen zei hij dat ze de leiding hadden aangepast aan de diameter van de bestaande leidingwerk.
Dus dat icm een 11kW warmtepomp geeft al genoeg bevestiging over onkunde…

Alles bewaren in een mapje, aan je advocaat geven en dan een aangetekende brief met 2 opties.

1. Of ze kiezen voor een eerlijke oplossing en erkennen hun fouten.

2. Of ze kiezen voor een rechtszaak en kunnen alle proces kosten etc ook nog gaan betalen eventueel…

Ik weet al wat goedkoper is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:00

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:14:
[...]

staat dat in de mail voor of na het installeren? O-)
Na het installeren

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:12:
[...]

Ik kan mezelf alleen blijven herhalen.
Voor een computer programma wat de belasting invuld betalen we wel xxx per uur.
Voor een advocaat, terwijl iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen, maar dat is natuurlijk on mogelijk gemaakt met rechters die de waarheid verdraaien, betalen we wel xxx per uur.
Voor een manager die puur kijkt naar management truukjes betalen we wel xxx per uur..

Maar voor vakmannen die ECHT iets kunnen, die jaren zijn uitgeknepen omdat ze lager waren opgeleid.
En nu iets kunnen wat bijna niemand kan, weiger we te betalen..

Iets met vraag en aanbod, kijk naar olie en gas, energie, goud enz

Ik kan de installateurs/monteurs alleen maar gelijk geven. Mss halen ze nu de jackpot uit. Maar als het aan die Alfa's ligt, en de recessie komt gaan de lonen weer naar beneden. Een alfa vind, ik verdien een vermogen, maar een monteur mag niet zoveel verdienen.

Een vakman moet ook eens betaald krijgen voor wat hij kan, niet of wel hoog opgeleid.
8)

Dus gouden tangen hebben ze mss niet, maar wel gouden HANDJES _/-\o_ _/-\o_
Je eerste deel is natuurlijk populistsische kletskoek van de buitencategorie.
Vakmensen werden niet uitgeknepen. Er was gewoon minder vraag en meer aanbod van vakmensen.
Dan ligt de betaling lager. Had niks te maken met laag of hoog opgeleid.
Apothekers zijn ook hoog opgeleid, maar er waren er op een gegeven moment zoveel dat ze nauwelijks nog de kost konden verdienen.

Het 2de deel kan ik me wel enigszins in vinden.
Schaarste bepaalt de prijzen. Altijd. Wat je ook doet of kan.
Als de vraag groot is en het aanbod laag, dan stijgt de prijs.
Economische wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:04:
[...]

Wanneer heb je de wp exact nodig?
Exact weet ik niet, omdat de WP niet het enige is waarvan de levering of installatie onduidelijk is.
Maar ik denk over 6 tot 8 weken.
Want dan ligt er hopelijk een schuimbetonvloer, VV en dekvloer.

Wellicht dat de hoge prijs voor de installatie ook te maken heeft met de hybride waar je me terecht op wees.
Bij mij gaat het echter om WP > VV.
Ik ben geen installateur, maar dat lijkt me niet iets waar mensen 3 tot 4 dagen mee bezig zijn.
Ook niet een dag voor offerte en spullen bij elkaar zoeken.
Wellicht nog eens vragen wat installatie kost bij mijn soort installatie.

[ Voor 35% gewijzigd door Rzaan op 01-04-2023 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Ook je installateur kan voor je 2 close in boilers aan elkaar knopen als het je aan handigheid ontbreekt. Als tenminste de beschikpasrheid van de wp het probleem is. Bouw je er daarna een in je keuken blok

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

snameroc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:15:
Ook je installateur kan voor je 2 close in boilers aan elkaar knopen als het je aan handigheid ontbreekt. Als tenminste de beschikpasrheid van de wp het probleem is. Bouw je er daarna een in je keuken blok
Het doel van een warmtepomp is draaien met een hoog cop en geen gepruts met cop1 verwarmers.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

snameroc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:15:
Nog snel een 1 april grap lozen zeker :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
dunklefaser schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:36:
[...]

Nog snel een 1 april grap lozen zeker :+
Even goed terug lezen ja
Als je een vloer wil drogen en dat gaat niet omdat je wp niet op tijd geleverd krijgt is dit een mogelijkheid.
Als je dan als antwoord krijgt ik kan dat zelf niet is dit een optie. Kan ook met een echte doorstromer maar is sonde voor 6 weken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

snameroc schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:39:
[...]

Even goed terug lezen ja
Als je een vloer wil drogen en dat gaat niet omdat je wp niet op tijd geleverd krijgt is dit een mogelijkheid.
Als je dan als antwoord krijgt ik kan dat zelf niet is dit een optie. Kan ook met een echte doorstromer maar is sonde voor 6 weken.
Ik had hem door hoor, en dank je voor je aangedragen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

blb4 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:34:
[...]

Ontzettend zonde dat die structuur LTS -> MTS -> HTS verdwenen is.
Die is er nog gewoon hoor, alleen die liep leeg.... Nu weer in trek
VMBO MBO HBO _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:16:
[...]

Dit gevoel heb ik er ook bij. Dan hadden we zelf maar een vak moeten leren. :*)
Beta praktijkman hier /:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Aziraphale schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:52:
[...]

Erm, nu voelt deze Alfa zich toch wel enigszins aangesproken. Mensen met een alfa opleiding (taal & cultuur etc.) zijn echt niet degenen met de hoge inkomens en ik zou ook niet weten waarom ik significant meer zou moeten verdienen dan een monteur. Wat een onzin.
Ik zeg niet dat Alle Alfa's hogere inkomens hebben
Maar de realiteit is alfa's rulen the world

Een beta/vakman respecteer een beta vakman en zal niet snel over bedragen zeuren [ mss nu ff uitzondering]
Ik werk met vele alfa's wel dure auto, maar er iets aan moet gebeuren, go die bedragen dat slaat nergens een lampje vervangen.. [ dag werk buiten materiaalkosten ]

Het startsalaris van een startend docent van 22 jaar is bijna het eindsalaris van techneut op de werkvloer, met 30 jaar ervaring.....
Hoezo onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
-

[ Voor 99% gewijzigd door Aziraphale op 02-04-2023 10:09 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:54:
[...]

Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan.
als ik een handige harrie was op dit vlak, was dit wellicht een goed idee.
Maar ik zou bij God niet weten hoe ik dit ga aanvliegen.
Dus ook daar heb ik hulp bij nodig. Die hulp is niet gratis.
Noch zijn de spullen die ik moet aanschaffen gratis.
Dus dan ga ik zeker € 1.000 investeren in iets wat ik niet ga gebruiken na het opstookprotocol.
Of zie ik het verkeerd?
Je staart je blind op het opstartprotocol. Dat is alleen nodig bij zandcementvloeren die je met hoge temperatuur gaat verwarmen en dat doe je niet.

Een opstartprotocol gaat de droging van de vloer op geen enkele manier versnellen. Drogen duurt een week per cm laagdikte. Sneller gaat niet. Bij dekvloer van 7 cm kun je dus 7 weken niets op de vloer doen. EDIT: ik bedoel dus geen afwerkvloer. Je kunt er wel op lopen, dus je kunt in de rest van het huis gewoon verder.

Ook een bouwdroger gaat geen heel groot verschil maken. Wel iets, want de bovenste laag droogt wat sneller.

Een opstartprotocol is voor het gecontroleerd laten krimpen van de vloer. Dat doe je nadat de vloer goed droog is. Bij een zandcementvloer krijg je dan een net netwerk van krimpscheurtjes. Voor anhydriet, helemaal als het zwevend aangebracht is, is het niet nodig om de vloer helemaal af te koelen. Als de ruimte en de vloer op temperatuur zijn is het klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 03-04-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Aziraphale schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:46:
[...]

Het heeft gewoon beroerd weinig met alfa vs beta te maken. Een wis- of natuurkunde docent (=beta) kan beduidend meer eisen qua salaris dan ik als docent Engels (=alfa). Waar jij het over hebt is theoretisch vs praktisch opgeleid en dat is heel wat anders dan alfa/beta. En docenten worden aan het begin van hun carrière echt niet zo denderend betaald, als je kijkt naar werkdruk, verantwoordelijkheden etc. Maar goed, dat is hier off-topic, dus die discussie ga ik graag op een andere plek met je aan.
Bier en chips is inmiddels op maar doe even een duit in het zakje.

Mijn vriendin is tandarts. Is een universitaire studie maar is het alfa of beta? Alle geneeskundige opleidingen zijn half alfa en half beta. Dat laatste is toch wel van belang bij een wortelkanaalbehandeling of het plaatsen van een heupprothese door een chirurg...

En nou komt de grap, als tandarts wordt door de overheid elk jaar de behandeltarieven voor je vastgesteld ondanks dat 95% van je werk niet binnen het verzekerde domein van de basisverzekering valt.

Hee holladiee lang leve de vrije marktwerking..... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
-

[ Voor 100% gewijzigd door Aziraphale op 02-04-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Blihi schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:49:
[...]

Je staart je blind op het opstartprotocol. Dat is alleen nodig bij zandcementvloeren die je met hoge temperatuur gaat verwarmen en dat doe je niet.

Een opstartprotocol gaat de droging van de vloer op geen enkele manier versnellen. Drogen duurt een week per cm laagdikte. Sneller gaat niet. Bij dekvloer van 7 cm kun je dus 7 weken niets op de vloer doen.

Ook een bouwdroger gaat geen heel groot verschil maken. Wel iets, want de bovenste laag droogt wat sneller.

Een opstartprotocol is voor het gecontroleerd laten krimpen van de vloer. Dat doe je nadat de vloer goed droog is. Bij een zandcementvloer krijg je dan een net netwerk van krimpscheurtjes. Voor anhydriet, helemaal als het zwevend aangebracht is, is het niet nodig om de vloer helemaal af te koelen. Als de ruimte en de vloer op temperatuur zijn is het klaar.
Niets is wat overdreven. Je kan er wel overheen lopen.

Opstookprotocol wordt ook pas na uitharden gedaan als ik me niet vergis.

[ Voor 3% gewijzigd door Omebas op 01-04-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:28:
[...]

Niets is wat overdreven. Je kan er wel overheen lopen.
Idd hier ook in die weken het plafond en de muren af gewerkt.
Maar wel de vloer na die tijd opgestookt naar 40 graden en weer af laten koelen.
En er kwam toch nog relatief veel vocht vrij aan de ramen te zien.

Als er een plak pvc vloer op komt zou ik het maar wel doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
dof schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:01:
Ja vind ik ook :)

Maar om weer even on-topic te zijn...

M'n dakje is klaar en hij staat nu lekker droog en genoeg waai ruimte eromheen.
WAF heeft voor een plantenbak gezorgd en kiest nog wat mooie plantjes :)

[Afbeelding]
Dakje zelf gemaakt? Wat was de reden dat je voor een dak hebt gekozen? Ik vind het wel een heel goed idee. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vloer opstoken naar graadje of 30 watertemperatuur en airco aanzetten op drogen. dan pomp je de liters er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blihi schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:49:
Faber Beton zegt iets anders, en die vertrouw ik meer dan een tweaker (niets persoonlijks) en het is een voorwaarde voor garantie.
De vloerenboer gaf het ook aan overigens, en voor hen is het ook een garantievoorwaarde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:Ik stel het volgende voor: iedereen checkt even de posts van de afgelopen 3 dagen. Offtopic? Zelf leeghalen graag.

topics waar zoveel gewaardeerde mede tweakers zo hun best voor doen moedwillig vervuilen met offtopic geneuzel is niet lief.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 02-04-2023 07:26 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:47
ds23man schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:37:
[...]

Ondertussen in Brussel:

Europees Parlement wil vanaf 2030 verbod op F-gassen in splitsystemen

"Vandaag heeft het Europees Parlement in Brussel gestemd over het in te nemen standpunt rond de afbouw van HFK’s. Met een meerderheid van 426 stemmen voor, 109 tegen en 52 onthoudingen stemde het parlement in met een versnelde uitfasering van F-gassen; zo zou de toepassing van F-gassen zoals R32 in 2030 in splitsystemen moeten worden verboden. Het aangenomen standpunt geldt als vertrekpunt voor onderhandelingen die tot definitieve regelgeving moeten leiden."

Dus straks alleen nog monoblokjes of een natuurlijk koelmiddel ( propaan).
Dit is ook weer mooi, dus als vanaf 2030 mijn lucht/lucht warmtepomp lek zou raken en R32 is nergens meer te verkrijgen dan is het systeem mooi om zeep.
Beetje zonde als je systeem na 8 jaar onbruikbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

elektriekert schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:09:
[...]

Dit is ook weer mooi, dus als vanaf 2030 mijn lucht/lucht warmtepomp lek zou raken en R32 is nergens meer te verkrijgen dan is het systeem mooi om zeep.
Dat valt wel mee, de verkoop en productie van R32 zal pas in 2050 verboden zijn.

Wat wel opvalt op de laatste ISH beurs dat er meer dan 72 verschillende propaan monoblokken stonden. Dat geeft wel aan wat de trend zal zijn:

https://www.vakbladwarmte...opaan-en-nog-eens-propaan

https://www.vakbladwarmte...t-van-koudemiddel-propaan

https://www.vakbladwarmte...-propaan-lijkt-aanstaande

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:32
elektriekert schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:09:
[...]

Dit soort regelgeving geldt voor nieuwe installaties, niet voor reparaties aan bestaande installaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Insert12 op 02-04-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

IslandCow schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:34:
[...]

Dakje zelf gemaakt? Wat was de reden dat je voor een dak hebt gekozen? Ik vind het wel een heel goed idee. :o
Ja hoor, wat tuinhout (geïmpregneerde) balkjes en planken, hoekijzers, keilbouten voor in de muur, slotbouten voor versteviging van e.e.a. en bitumen leitjes op dat dakje.

Reden is dat zo'n monobloc jarenlang in weer en wind staat en dat er consensus is dat iets beschutting toch de levensduur verlengd. Zeg maar; het idee van een carport.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

dof schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:54:
[...]

Ja hoor, wat tuinhout (geïmpregneerde) balkjes en planken, hoekijzers, keilbouten voor in de muur, slotbouten voor versteviging van e.e.a. en bitumen leitjes op dat dakje.

Reden is dat zo'n monobloc jarenlang in weer en wind staat en dat er consensus is dat iets beschutting toch de levensduur verlengd. Zeg maar; het idee van een carport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaOL1GjtRVxGjfkoa871SbYvwNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtLw76EfLn0x0FBuTpuxanAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-BgiGvEbqNA3IFuyJzyz9KElNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFLZOfKTjHPGW1WQGvCZmPwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxKG2qD0diLF8jD8rQPkWixb5Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMIbfYKkT0teHojkxeUvaTfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Staat zo goed als droog. _/-\o_
En moestuin dakje.
Dit hout is meer dan 25 jaar weerbestendig
En wordt over een poosje mooi groenachtig.
En dus de WAF blij zal de kast minder opvallen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
dof schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:54:
[...]

Ja, precies!

Goed idee, ga ik ook aan mijn installateur vragen om te doen. Ik wil de warmtepomp denk ik hangen aan de zijkant van mijn huis, daar zijn vast wel wat leuke opties voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
IslandCow schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, precies!

Goed idee, ga ik ook aan mijn installateur vragen om te doen. Ik wil de warmtepomp denk ik hangen aan de zijkant van mijn huis, daar zijn vast wel wat leuke opties voor.
Je zou inderdaad kunnen overwegen om er een deurluifel boven te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat zo goed als droog. _/-\o_
En moestuin dakje.
Dit hout is meer dan 25 jaar weerbestendig
En wordt over een poosje mooi groenachtig.
En dus de WAF blij zal de kast minder opvallen 8)
Strak materiaal top waar gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Carboy54 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:10:
[...]

Strak materiaal top waar gekocht?
is lastig aan te komen, maar mooiste spul ever
https://www.accoya.com/nl/
En uit het KAN gebied..:-)

Had nog wat liggen... En ik kan schaven en zagen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 02-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Het is tijd om de garage aan te pakken. Ik heb nu de boiler ingepakt met glaswol. Dat werkt een beetje maar ziet er niet uit en er valt wel eens een stukje wol af.
Ik heb een aantal ideeën waarvan één Armaflex. Het is duur spul maar hout en andere isolatie (op glaswol/steenwol na) is ook niet goedkoop.
Heeft iemand een goede reden om het niet met Armaflex te doen?

PIF heb ik ook aan zitten denken maar ik verwacht dan condens problemen omdat je het toch niet helemaal luchtdicht krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:29:
Het is tijd om de garage aan te pakken. Ik heb nu de boiler ingepakt met glaswol. Dat werkt een beetje maar ziet er niet uit en er valt wel eens een stukje wol af.
Ik heb een aantal ideeën waarvan één Armaflex. Het is duur spul maar hout en andere isolatie (op glaswol/steenwol na) is ook niet goedkoop.

PIF heb ik ook aan zitten denken maar ik verwacht dan condens problemen omdat je het toch niet helemaal luchtdicht krijgt.
plakplaten/rol van armaflex zijn relatief goedkoop en het plakt echt als de ziekte. het is wel de meest nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LacsapOV schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:29:

Hennep wol. achtige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:38
Eens even een algemene vraag.

Ik denk niet dat iemand "DE" juiste oplossing kan geven, maar ik hoor graag eens wat meningen.

Van een CV-ketel wordt vaak gezegd, dat die een levensduur heeft van 15 jaar.
We weten natuurlijk dat sommigen dat niet halen en dat er ook wel exemplaren van meer dan 20 jaar nog prima draaien. Maar gemiddeld 15 jaar klopt misschien wel aardig. Sommige mensen gaan zelfs na 15 jaar preventief hun ketel vervangen, omdat ze niet midden in een stookseizoen in de problemen willen komen.

Maar hoe zit het nu met een WP?
Ik hoor ook regelmatig een levensduur van 15 jaar genoemd. Maar waar is dat op gebaseerd?
Bij een CV-ketel kun je bedenken dat het warmte uitwisselend oppervlak in de ketel op den duur wordt aangetast door het (zure) condensaat van de rookgassen.

Zoiets hebben we bij een WP natuurlijk niet.

Als we de verdamper een beetje schoonhouden, gebeurt er verder niet veel.
Ja misschien moet je ooit een keer een circulatiepompje vervangen of een driewegklep (als je er ook warm tapwater mee maakt). Maar compressor, verdamper, condensor en expansieventiel zullen het in het algemeen prima bllijven doen.
Het is immers een gesloten systeem, waarin ook olie dat met het koelmedium meekomt, keurig weer terugkeert naar de compresor.

Als het systeem niet lekt, kan het vele jaren mee.
Maar hoeveel?

Moet je na 20 jaar toch maar eens aan vervanging gaan denken? Of na 30? Of nog langer?
Als je een oude koelkast of diepvries hebt van 30 jaar of ouder doet die het meestal ook nog prima. Hooguit zijn de deurafdichtingen kapot, waardoor het verbruik oploopt, maar dat hebben we natuurlijk bij een WP niet.

Hoe denken jullie er over?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

flippy schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:33:
[...]

plakplaten/rol van armaflex zijn relatief goedkoop en het plakt echt als de ziekte. het is wel de meest nette oplossing.
Ja, via bijvoorbeeld Amazon kun je heel betaalbaar rollen Armaflex kopen. Fantastisch spul, plakt heel goed, je kunt het op de mm nauwkeurig knippen.
De XG is duurder dan de ACE, of dat verschil echt de moeite waard is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
@Zwerius Hoe lang gaat een airco mee?
Daar hebben wij hier niet zo'n ervaring mee, maar in de USA? In het midden- of verre Oosten?
Zijn daar betrouwbare cijfers over? zo ja, dan valt de WP in dezelfde categorie volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 02-04-2023 14:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:38:
@Zwerius Hoe lang gaat een airco mee?
Daar hebben wij hier niet zo'n ervaring mee, maar in de USA? In het midden- of verre Oosten?
Zijn daar betrouwbare cijfers over? zo ja, dan valt de WP in dezelfde categorie volgens mij.
Denk dat de meest bepalende factor de kwaliteit van de behuizing is. Ding staat in weer en wind buiten en als de gaten er in vallen zal het binnenwerk ook niet lang overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:24:

Ik denk niet dat iemand "DE" juiste oplossing kan geven, maar ik hoor graag eens wat meningen.

We weten natuurlijk dat sommigen dat niet halen en dat er ook wel exemplaren van meer dan 20 jaar nog prima draaien. Maar gemiddeld 15 jaar klopt misschien wel aardig. Sommige mensen gaan zelfs na 15 jaar preventief hun ketel vervangen, omdat ze niet midden in een stookseizoen in de problemen willen komen.

Ik hoor ook regelmatig een levensduur van 15 jaar genoemd. Maar waar is dat op gebaseerd?
Bij een CV-ketel kun je bedenken dat het warmte uitwisselend oppervlak in de ketel op den duur wordt aangetast door het (zure) condensaat van de rookgassen.

Ja misschien moet je ooit een keer een circulatiepompje vervangen of een driewegklep (als je er ook warm tapwater mee maakt). Maar compressor, verdamper, condensor en expansieventiel zullen het in het algemeen prima bllijven doen.
Het is immers een gesloten systeem, waarin ook olie dat met het koelmedium meekomt, keurig weer terugkeert naar de compresor.

Maar hoeveel?

Moet je na 20 jaar toch maar eens aan vervanging gaan denken? Of na 30? Of nog langer?
Als je een oude koelkast of diepvries hebt van 30 jaar of ouder doet die het meestal ook nog prima. Hooguit zijn de deurafdichtingen kapot, waardoor het verbruik oploopt, maar dat hebben we natuurlijk bij een WP niet.

Ik had eigenlijk gehoopt dat jij, met verreweg de langste ervaring in het Ecodan-topic, ons over een jaar of 10 het antwoord op deze vraag zou kunnen geven... ;)
Ik zou zeker niet preventief al na 15 jaar gaan vervangen. Wel gewoon blijven monitoren. Zolang je niets bijzonders hoort, voelt, ruikt of meet de WP gewoon door laten draaien. Dat is behalve het goedkoopst ook het duurzaamst.
En als de WP het dan over 10 jaar (dan is de jouwe bijna 25) het een keertje zou begeven, dan zijn de warmtepompen al weer veel meer gemeengoed, en zullen de idioot lange levertijden ook wel wat genormaliseerd zijn.
En zelfs met een lange levertijd: Je kunt de keet ook erg lang op 15+ graden houden met een paar straalkacheltjes.

Overigens worden ook CV-ketels vaak veel te vroeg vervangen. Veel installatiebedrijven hangen liever een nieuwe ketel op dan dat ze een brandertje, waterpomp of driewegklep vervangen. In onze oude woning was de (Nefit) ketel 17 jaar oud toen we verhuisden en die functioneerde nog als nieuw. Netjes elke twee jaar onderhoud (deze had zo'n aluminium wisselaar die nogal corrodeerde) hielp veel. Ik denk dat ook die wel 25 jaar oud kon worden.

Even ingaand op het antwoord van @ds23man hierboven: Hoe is de staat van het plaatwerk van jouw WP na 14 jaar?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2023 14:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Zwerius schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:24:

Maar hoeveel?

Tja, bij vrijwel alle elektrische en elektronische apparaten die ik heb meegemaakt zijn het de bewegende onderdelen die het vaakst/eerst stuk gaan. Dus ik hou er rekening mee dat de fan en pomp e.d. het kwetstbaarst zijn. Maar verder is dit een slag in de lucht. Wel probeer ik er op te letten dat die onderdelen niet naar extremen gaan.

Waarschijnlijk heeft @flippy de meeste ervaring met dingen die stuk gaan bij warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

dof schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:56:
[...]

Tja, bij vrijwel alle elektrische en elektronische apparaten die ik heb meegemaakt zijn het de bewegende onderdelen die het vaakst/eerst stuk gaan. Dus ik hou er rekening mee dat de fan en pomp e.d. het kwetstbaarst zijn. Maar verder is dit een slag in de lucht. Wel probeer ik er op te letten dat die onderdelen niet naar extremen gaan.

Waarschijnlijk heeft @flippy de meeste ervaring met dingen die stuk gaan bij warmtepompen.
Ik denk bij sommige vocht het probleem gaat worden
Er zijn er die leidingen die niet geisoleerd zijn hebben geisoleerd omdat het verlies te groot zou zijn.
Hierdoor gaan veel printplaten het koud krijgen...
En zullen er bolle dingen op een printplaat komen te staan.
Of de tweakers die in de software hebben tobbe, zoals een slow start, en met elektronica parameters omzeilen.

Lopen en laten lopen. koelkast/diepvries idee:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Zwerius De Japanse merken hebben minimaal 20 jaar ontwerplevensduur. Mits beschut en met gedegen verzorgend/technisch onderhoud moet dat ook haalbaar zijn volgens @flippy:

flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Loria Duo is niet rond en de voorkant moet open kunnen, dat maakt het een stuk lastiger. Met PIF kun je het nog redelijk netjes krijgen met nieten of magneetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Als ik zie dat er na twee jaar al oxidatie op de verdamper aanwezig is dan zal die niet het eeuwige leven hebben. Ook de behuizing van de Fujitsu Siemens is bedenkelijke kwaliteit. Zit ook al vliegenroest op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwerius
Hoeveel start/stops heb jij op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
CJG schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ja, via bijvoorbeeld Amazon kun je heel betaalbaar rollen Armaflex kopen. Fantastisch spul, plakt heel goed, je kunt het op de mm nauwkeurig knippen.
De XG is duurder dan de ACE, of dat verschil echt de moeite waard is weet ik niet.
Kun je die rollen ook gebruiken om een muur aan de binnenkant mee te isoleren? Of is het dan te beschadigingsgevoelig en moet er echt regelwerk etc overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dof schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:56:
[...]

Circulatiepompen gingen vroeger makkelijk 15-20 jaar mee, tegenwoordig moet je mazzel hebben met 10 jaar, veelal toch een intern defect in de elektronica.
Mechanisch zijn de circulatiepompen veelal nog in prima conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
CJG schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:38:
[...]

Kwam ook een concurrerend product tegen welke nog wat goedkoper is a 11,- euro m2 in 19mm
https://www.isotec-isolie...eet-19mm-self-adhesive-6m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LacsapOV schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:35:
Als ik zie dat er na twee jaar al oxidatie op de verdamper aanwezig is dan zal die niet het eeuwige leven hebben. Ook de behuizing van de Fujitsu Siemens is bedenkelijke kwaliteit. Zit ook al vliegenroest op.
Die wisselaars van Fujitsu rotten echt snel weg, al vaak genoeg bij kantoorpanden gezien.
En dan praat je over buitenunits met een leeftijd van 5-6 jaar…

Pagina: 1 ... 7 ... 213 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)