Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:37:
[...]

32 ga je er nooit doorheen krijgen. dat word dus 4x 25mm trekken. en je zal moeten trekken en duwen tegelijk.

enige andere optie die ik kan bedenken is tyleenbuis. dat zou geen issue moeten zijn als het alleen vloerverwarming moet doen.
tyleen is een interessante suggestie, ga daar ook ff naar kijken. Het is een systeem met alleen vloerverwarming en "maar" 7 kW, dus qua leidingdiameter maak ik me niet zo'n zorgen mocht ik een maat kleiner gaan. Maar heeft iemand ervaring met solar-leiding ? ik zie dat in nieuwbouw wel eens toegepast worden (of door de jongens die de Quatt installeren, die gebruiken ook vaak van die ribbelbuis). Is dat net zo goed qua levensduur enzo?

eigen ninja-edit: solarbuis is er in DN25 dus dat is qua diameter vergelijkbaar met 32x3 (dat is inwendig 26mm dus scheelt weinig )

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 31-03-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:43:
[...]

tyleen is een interessante suggestie, ga daar ook ff naar kijken. Het is een systeem met alleen vloerverwarming en "maar" 7 kW, dus qua leidingdiameter maak ik me niet zo'n zorgen mocht ik een maat kleiner gaan. Maar heeft iemand ervaring met solar-leiding ? ik zie dat in nieuwbouw wel eens toegepast worden (of door de jongens die de Quatt installeren, die gebruiken ook vaak van die ribbelbuis). Is dat net zo goed qua levensduur enzo?
Dien ik heb verwerkt was rvs dus dat zou langer mee moeten gaan dan de warmtepomp.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:39:
Maken het niet voor het eerst. Hebben hem in een split draaien en is bestaand ontwerp in nieuw jasje met nu R290. Itho is daarnaast marktleider in grondgebonden warmtepompen dus kennis genoeg.
Ik ben voor zover ik mij kan herinneren in dit topic nog nooit een Itho L/W WP tegen gekomen, dus veel ervaring kunnen ze er nooit mee hebben. En een W/W WP is weliswaar ook een WP, maar op details toch echt heel anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

eigen ninja-edit: solarbuis is er in DN25 dus dat is qua diameter vergelijkbaar met 32x3 (dat is inwendig 26mm dus scheelt weinig )
als het geribbeld is moet je het echt niet doen. de hoeveelheid wervelingen in die buis maakt het een effectieve doorlaat van een taksi rietje.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Ik ben voor zover ik mij kan herinneren in dit topic nog nooit een Itho L/W WP tegen gekomen, dus veel ervaring kunnen ze er nooit mee hebben. En een W/W WP is weliswaar ook een WP, maar op details toch echt heel anders.
Dat zegt toch niets. De HP-S L/W worden projectmatig vaak toegepast.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:42
[...]

Wellicht dat Rehau RAUTITAN flex een optie is. Volgens mij wel wat duurder, maar is vol kunststof en makkelijk buigbaar.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:48:
[...]

als het geribbeld is moet je het echt niet doen. de hoeveelheid wervelingen in die buis maakt het een effectieve doorlaat van een taksi rietje.
Er schijnen toch mensen te zijn die dat anders zien.
Maar dan heet het spiraalbuis en geen ribbelbuis..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsvX8wMcdnHo6T9jJi896Rhc2Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AaWai2D9VAEy6aFW2l2xha9.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Er schijnen toch mensen te zijn die dat anders zien.
Maar dan heet het spiraalbuis en geen ribbelbuis..

[Afbeelding]
Heb ik en dat werkt helemaal prima. Directe aansluiting tussen WP en verdeler. Meter of 7 schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Carboy54 toch is het getal op de sticker de keuze van de fabrikant. De Vaillant VWL75/6 "7 kW" warmtepomp doet 7.2 kW bij A-12W35.
Geen T-cap. Wel 12 kW bij A7W35, maar dat is nooit relevant :)

@Fr33z ik heb met hangen en wurgen 32mm pex incl dunne isolatie met een buigradius van 2 meter door een mantelbuis kunnen duwen en trekken.

Eerder kwam de zeta-waarde al voorbij; voor die rvs golfbuis vind ik https://www.oeg.net/nl/ar...VQ252bXNzTytMSTZSRW04cGs=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Nxg7LAP73ZMfABpIwwe2f929C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gnA53vGUOqZWmUYM9P2CvDt1.png?f=fotoalbum_large
Dus tot een kW of 7 en een meter of 20 is dat wel OK denk ik.
Je mag zelf bepalen of het een aanbeveling is of juist niet, maar Quatt doet niet anders ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
@Fr33z Hoe belangrijk is die isolatie hier? Het lijkt me dat dit stuk buis al binnenshuis is, en ook nog eens in schuimbeton ligt, dus waarom isolatie? dat maakt alles al weer een stuk moeilijker om door die 110 mm buis te trekken/drukken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:29:
@Fr33z Hoe belangrijk is die isolatie hier? Het lijkt me dat dit stuk buis al binnenshuis is, en ook nog eens in schuimbeton ligt, dus waarom isolatie? dat maakt alles al weer een stuk moeilijker om door die 110 mm buis te trekken/drukken.
In die zin belangrijk dat als 2 buizen in dezelfde pvc pijp tegen elkaar liggen ze gaan werken als warmtewisselaar.
Hoeveel invloed dat heeft bij het betrekkelijk lage temperatuur verschil van om en nabij de 5 graden laat ik dan maar even in het midden.
Andere nadelen kan ik namelijk even niet bedenken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat wordt vooral een probleem als die WP ook SWW moet gaan maken, want dan ga je bij zo'n leiding wel erg last krijgen van vermogensverlies. Voor alleen verwarmen zal het idd wel meevallen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

Dus wat doe je als zelf respecterende installateur als je door klanten op problemen wordt gewezen? Je liegt gewoon keihard zonder te blozen en legt alle verantwoordelijkheid bij de onwetende klant neer .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:50:
Dus wat doe je als zelf respecterende installateur als je door klanten op problemen wordt gewezen? Je liegt gewoon keihard zonder te blozen en legt alle verantwoordelijkheid bij de onwetende klant neer .
Je hebt bezoek gehad of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:16
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:50:
Vertel....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mail gestuurd naar onze installateur met daarin de bevindingen van een conculega . Alle punten die daarin benoemt werden als problemen zijn van te voren nooit met ons besproken of een of andere manier advies gegeven. Uiteraard geeft onze man aan dat dit wel besproken is en dat alle verantwoordelijkheid bij ons ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:58:
[...]

Mail gestuurd naar onze installateur met daarin de bevindingen van een conculega . Alle punten die daarin benoemt werden als problemen zijn van te voren nooit met ons besproken of een of andere manier advies gegeven. Uiteraard geeft onze man aan dat dit wel besproken is en dat alle verantwoordelijkheid bij ons ligt
En dit kan de beste man uiteraard aantonen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Aziraphale schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:59:
[...]

En dit kan de beste man uiteraard aantonen?
Nope .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Staat er wel iets op papier? Of wordt het welles niettus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dan lijkt het me dat hij geen poot heeft om op te staan en gewoon voor een goed werkende installatie moet zorgen. Iets met garantie en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Als zou dat zo zijn.....dan nog is hij verantwoordelijk. Wie is hier de vakman, installateur, heeft de opdracht aanvaard? Dan had hij zichzelf in moeten dekken en zaken schriftelijk moeten melden vastleggen VOOR de opdracht uitvoering. Jammer meneer de installateur. U trekt bij een eventuele rechtszaak aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Staat er wel iets op papier? Of wordt het welles niettus
Staat weinig op papier omdat wij er totaal geen verstand van hebben . Van een warmte verlies berekening of te smalle leidingen als problemen zien hadden wij nog nooit gehoord . Wij hebben hen 2 x de leidingen laten zien en dat was volgens hen geen probleem . Wij zijn er ook nooit op gewezen , want als dat wel zo zou zijn zouden wij nooit deze keuze gemaakt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:04:
[...]

Staat weinig op papier omdat wij er totaal geen verstand van hebben . Van een warmte verlies berekening of te smalle leidingen als problemen zien hadden wij nog nooit gehoord . Wij hebben hen 2 x de leidingen laten zien en dat was volgens hen geen probleem . Wij zijn er ook nooit op gewezen , want als dat wel zo zou zijn zouden wij nooit deze keuze gemaakt hebben
Dat wordt vrees ik een gevalletje rechtsbijstand met onafhankelijke expert. Altijd weer waardeloos als je zo'n bak geld hebt uitgegeven en als leek er eigenlijk op moet kunnen vertrouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 31-03-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Dat wordt vrees ik een gevalletje rechtsbijstand met onafhankelijke expert.
Advocaat wordt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Dan hadden ze dat in de offerte of in de kleine lettertjes moeten verwerken.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 02-04-2023 12:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Balen. Ik snap niet dat vakmensen zo in hun vak willen zitten. Wees trots op je vak en wees er goed in leer ik mijn kinderen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Dan hadden ze dat in de offerte of in de kleine lettertjes moeten verwerken.

Dus in andere woorden:

1. Verzoek de installateur vriendelijk voor een passende oplossing binnen redelijkheid.

2. Ervaar de consequenties, dus via een advocaat een aangetekende brief versturen met een passende oplossing en je anders genoodzaakt bent tot een rechtzaak…
Hebben zij niet gedaan , en wij komen erachter doordat ik hier foto’s plaatste en na aanleiding daarvan een adviseur liet langskomen.

Nu hebben zij een oplossing aangeboden die nergens op slaat, en leggen ze de andere punten keihard naast hen neer en de verantwoordelijkheid bij ons en sturen zij daarna de rest factuur op.

Nu hebben wij 4 dagen om te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Hebben zij niet gedaan , en wij komen erachter doordat ik hier foto’s plaatste en na aanleiding daarvan een adviseur liet langskomen.

Nu hebben zij een oplossing aangeboden die nergens op slaat, en leggen ze de andere punten keihard naast hen neer en de verantwoordelijkheid bij ons en sturen zij daarna de rest factuur op.

Balen dat je zo'n reactie krijgt in plaats van medewerking. Ze kunnen er immers zelf ook weer van leren.

Uit interesse, wat voor oplossing bieden ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik zou de laatste factuur sowieso niet betalen bij geen passende oplossing…
Maar wel even overleggen met een advocaat van hoe en wat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Tja en waneer kun je spreken van een werkende installatie?
Is dat alles optimaal? Of je huis wordt warm dus niet zeiken.

Dit zijn vervelende zaken, vooral als de installateur geen kennis van zaken heeft en keihard vind dat hij het goed gedaan heeft.

Kan een langslepende toestand worden, sterkte alvast :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:17:

Dit zijn vervelende zaken, vooral als de installateur geen kennis van zaken heeft en keihard vind dat hij het goed gedaan heeft.

Niet zeiken want jullie waren op de hoogte …. -> Niet dus

[ Voor 28% gewijzigd door backupdevice op 31-03-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:58:
Ik was wat aan het rondneuzen naar info over de Itho Amber monobloc.

Deze zou eventueel een goed alternatief voor de Panasonic monoblock kunnen zijn.
Want die clowns van Panasonic leveren maar niet.

Op een paar sites staat hij al te koop en dan is de prijs rond de € 5.400. Exclusief installatie.
Levertijd is nog onduidelijk, maar het wordt zeker juni.
De Warmtepompvoorjou is blijkbaar de hofleverancier van Itho (want zijn noemen het als dealer)

Op hun site staat hij ook, maar er stond wat onduidelijks over de prijs.

[Afbeelding]

Waar inclusief de subsidie staat moet volgens mij 'exclusief' staan.
Dus ik stelde deze vraag aan het bedrijf.

Maar ze gaven aan hen dat dus bij hen de prijs € 9.950 inclusief installatie is.
Mijn antwoord was dat ik meer dan € 4.000 voor installatie best veel vond.
dit was daarop weer hun antwoord: Dat is inderdaad een zeer groot verschil.
Dit is toch echt de prijs die we moeten maken. Was het maar onze marge

Ik vind het nogal.
Ik kan je wel zeggen dat het een eerlijke prijs is. Het is fors maar er zijn ook meerdere partijen bij betrokken. Met een schouw, twee dagen installeren, inregelen. Aanpassingen aan meterkast en leidingen. Het geld is zo op.

Een goedkoop alternatief is aansluiten en wegwezen. Je kan hier regelmatig lezen wat het gevolg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Ik kan je wel zeggen dat het een eerlijke prijs is. Het is fors maar er zijn ook meerdere partijen bij betrokken. Met een schouw, twee dagen installeren, inregelen. Aanpassingen aan meterkast en leidingen. Het geld is zo op.

Een goedkoop alternatief is aansluiten en wegwezen. Je kan hier regelmatig lezen wat het gevolg is.
Is het dan zo'n moeilijk apparaat?
Want bij de Panasonic Monoblocks lees ik vaak dat de handige doe-het-zelver het zelf kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

In dit geval maakt het niet uit wie er besteld die prijs is altijd gelijk incl. Installatie.
Dus de makkelijkste klusjes betalen voor de moeilijk klussen denk ik dan..

Ik zou een gespecificeerde offerte willen van wat ze gaan doen voor die centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
er zijn 2 buizen van 110mm beschikbaar dus ik heb wat opties. liefst wel beide in buis met wat isolatie. maar het wordt alleen LT verwarmen dus de temp. zal niet boven de 35C uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:51:
[...]

In dit geval maakt het niet uit wie er besteld die prijs is altijd gelijk incl. Installatie.

Wilde ik ook voor een zonnepanelen offerte inclusief verleggen van oude. Kreeg een heel verhaal per mail, maar geen specificatie. Rara. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Met serieus werk, mooie opstelplaats met grindbak, strakke afwerking, SWW boiler en goede noodzakelijke uitleg en voldoende nazorg redden wij het niet in 2 dagen. Reken dan zeker op 3 tot 4 dagen. Daarnaast is het materiaal schrikbarend in prijs gestegen. Koop maar eens wat koppelingen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Wilde ik ook voor een zonnepanelen offerte inclusief verleggen van oude. Kreeg een heel verhaal per mail, maar geen specificatie. Rara. 8)
Die lijkt me toch niet heel moeilijk.

Demonteren oude panelen xx euro
Herplaatsen oude panelen xx euro
( eventuele gebreken die aan het licht komen bij demontage zijn voor de opdrachtgever denk aan rotte stekkers afbrekende beugels of kapotte dakpannen etc. of als we dat mee moeten nemen in de offerte dan is dat een x bedrag)
Plaatsen nieuwe panelen xx euro
Aanpassen meterkast indien nodig xx euro
Leggen kabels van meterkast naar omvormer xx euro.

Dan heb je het meeste toch wel gehad.
Of wij zijn cowboys en dat kost het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Precies. En je kan ook gewoon wachten tot je eigen installateur kan leveren. Dan kan je maatwerk krijgen.

De partner van Itho kan niet te krap rekenen, want dan gaan de Ingehuurde installateurs beunwerk afleveren om kosten te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:55:
[...]

er zijn 2 buizen van 110mm beschikbaar dus ik heb wat opties. liefst wel beide in buis met wat isolatie. maar het wordt alleen LT verwarmen dus de temp. zal niet boven de 35C uitkomen.
Ik zou kiezen voor die spiraal buis van rvs waar ik een plaatje van had gepost, daar heb ik wel vertrouwen in, maar goed dat is slechts mijn mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Is het dan zo'n moeilijk apparaat?
Want bij de Panasonic Monoblocks lees ik vaak dat de handige doe-het-zelver het zelf kan.
nee het is niet echt moeilijk maar het loopt gewoon snel in de papieren. je hebt het over 4k installatiekosten. dat klinkt inderdaad als veel maar tel maar eens mee met mijn eigen calculatie voor een klusje waar ik naar kijk:

0,5 dag schouw, klant spreken en plan maken + offerte
0,5 dag materialen bij elkaar zoeken/bestellen etc
2 a 3 dagen installtiewerk
0,5 dag speling voor beetje coordineren, nazorg etc

heb je zo 3,5 tot 4,5 dag te pakken. tegen 500 euro ex btw is dat de eerste 2k al. dan nog 1-1,5k marge omdat je niet alle offertes wint en het ook wel eens tegenzit, BTW er op en je 4k is zomaar ingevuld.

je vergeet als consument vaak dat een installateur van die 4k maar 3,2k ontvangt. dan nog wat tijd, risico en spullen en t telt wel op.

edit: ik ben de post 'klein materiaal' vergeten, is ook snel paar honderd aan spul en leidingwerk/koppelingen.

moraal van t verhaal: als je het zelf kunt bedenken en bestellen en installeren scheelt t veel geld maar kost t je veel tijd. als iemand anders t moet doen kost t €€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Met serieus werk, mooie opstelplaats met grindbak, strakke afwerking, SWW boiler en goede noodzakelijke uitleg en voldoende nazorg redden wij het niet in 2 dagen. Reken dan zeker op 3 tot 4 dagen. Daarnaast is het materiaal schrikbarend in prijs gestegen. Koop maar eens wat koppelingen.
Even uit interesse wat rekenen jullie voor een manuur richting de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:10:
[...]
De partner van Itho kan niet te krap rekenen, want dan gaan de Ingehuurde installateurs beunwerk afleveren om kosten te drukken.
gezien het werk wat word afgeleverd tegen het "voltarief" maakt dat niet gek veel uit. beunwerk krijg je in de huidige markt toch wel, er is immers geen motivatie om het beter te doen, daarvoor moet eerst een klanttekort ontstaan ipv een installateurstekort.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 20:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Even uit interesse wat rekenen jullie voor een manuur richting de klant?
Gecertificeerd Stek en warmtepomp monteur 70 euro ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:18:
[...]

gezien het werk wat word afgeleverd tegen het "voltarief" maakt dat niet gek veel uit. beunwerk krijg je in de huidige markt toch wel, er is immers geen motivatie om het beter te doen, daarvoor moet eerst een klanttekort ontstaan ipv een installateurstekort.
Terug komen om beunwerk te herstellen moet dus ook in de prijs zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Gaat een interessante case worden hierzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Omebas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Terug komen om beunwerk te herstellen moet dus ook in de prijs zitten.
het is goedkoper om gewoon de telefoon niet op te nemen en de klant te negeren, immers heb je hun geld al en naar rechter stappen is nog duurder. gelukkig weten de meeste klanten niet dat ze genaaid zijn dus dat is doorgaans geen probleem tenzij de consument in deze op tweakers komt... O-)

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Hoe staat het met je eigen topic? Ik ben wel toe aan een samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:27:
Je probleem met stromings geluiden was snel opgelost door de pomp iets terug te draaien.
Wat is nu nog het probleem : krijg je het huis niet warm bij een koude nacht? Erg hoog kWh verbruik?

Ik vraag dit omdat er duizenden huizen zijn waar een warmtepomp is aangesloten op een voormalig CV systeem waar ook van alles aan te verbeteren is, maar waar de klant tevreden is met een suboptimaal systeem omdat hij niet beter weet.
De Remeha Elga Ace wordt ook met 22 mm leidingen aangesloten als ik het goed begrepen heb. Kan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:07:
[...]

Die lijkt me toch niet heel moeilijk.

Demonteren oude panelen xx euro
Herplaatsen oude panelen xx euro
( eventuele gebreken die aan het licht komen bij demontage zijn voor de opdrachtgever denk aan rotte stekkers afbrekende beugels of kapotte dakpannen etc. of als we dat mee moeten nemen in de offerte dan is dat een x bedrag)
Plaatsen nieuwe panelen xx euro
Aanpassen meterkast indien nodig xx euro
Leggen kabels van meterkast naar omvormer xx euro.

Dan heb je het meeste toch wel gehad.
Of wij zijn cowboys en dat kost het...
I know. Maar de onwetende klant die niet verder kijkt, tikken ze dan mooi af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Je probleem met stromings geluiden was snel opgelost door de pomp iets terug te draaien.
zijn probleem is niet opgelost, het symptoom is weggehaald, niet de ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Wat is nu nog het probleem : krijg je het huis niet warm bij een koude nacht? Erg hoog kWh verbruik?

Ik vraag dit omdat er duizenden huizen zijn waar een warmtepomp is aangesloten op een voormalig CV systeem waar ook van alles aan te verbeteren is, maar waar de klant tevreden is met een suboptimaal systeem omdat hij niet beter weet.
De Remeha Elga Ace wordt ook met 22 mm leidingen aangesloten als ik het goed begrepen heb. Kan beter.
Het gaat erom dat ik van te voren niet op de hoogte ben gebracht van het feit dat mijn gekochte oplossing nooit optimaal zal gaan werken. Ik had graag de keuze vooraf gehad om ja of nee te zeggen, niet achteraf gedwongen te accepteren .

Ik koop een oplossing en mag verwachten dat deze optimaal zal werken . Mochten er omstandigheden zijn die een optimale werking in de weg staan, zou ik daar van te voren van ingelicht moeten worden .

Eerste schatting van een externe partij is dat ik ongeveer 40% !!!!! Flow mis op mijn vloerverwarming. Zou jij daarmee akkoord gaan ?

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 31-03-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Gecertificeerd Stek en warmtepomp monteur 70 euro ex.
Dat zit op 't niveau wat ik in gedachte heb. Als je een installatie met z'n 2en doet zou je - vanuit klant geredeneerd 8) ) zeggen 1 zo'n top monteur en 1 wat minder ervaren voor € 50 ex.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:13:
[...]

nee het is niet echt moeilijk maar het loopt gewoon snel in de papieren. je hebt het over 4k installatiekosten. dat klinkt inderdaad als veel maar tel maar eens mee met mijn eigen calculatie voor een klusje waar ik naar kijk:

0,5 dag schouw, klant spreken en plan maken + offerte
0,5 dag materialen bij elkaar zoeken/bestellen etc
2 a 3 dagen installtiewerk
0,5 dag speling voor beetje coordineren, nazorg etc

heb je zo 3,5 tot 4,5 dag te pakken. tegen 500 euro ex btw is dat de eerste 2k al. dan nog 1-1,5k marge omdat je niet alle offertes wint en het ook wel eens tegenzit, BTW er op en je 4k is zomaar ingevuld.

je vergeet als consument vaak dat een installateur van die 4k maar 3,2k ontvangt. dan nog wat tijd, risico en spullen en t telt wel op.

edit: ik ben de post 'klein materiaal' vergeten, is ook snel paar honderd aan spul en leidingwerk/koppelingen.

moraal van t verhaal: als je het zelf kunt bedenken en bestellen en installeren scheelt t veel geld maar kost t je veel tijd. als iemand anders t moet doen kost t €€.
Ik ben zeer tevreden met mijn zelf geïnstalleerde installatie, na subsidie heeft 't mij maar € 4k gekost. Maar als ik mijn uren (vanaf eerste oriëntatie tot afronding installatie) had moeten rekenen dan wat 't een extreem dure installatie geworden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:27:
Sterkte!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:42:
[...]

Het gaat erom dat ik van te voren niet op de hoogte ben gebracht van het feit dat mijn gekochte oplossing nooit optimaal zal gaan werken. Ik had graag de keuze vooraf gehad om ja of nee te zeggen, niet achteraf gedwongen te accepteren .

Ik koop een oplossing en mag verwachten dat deze optimaal zal werken . Mochten er omstandigheden zijn die een optimale werking in de weg staan, zou ik daar van te voren van ingelicht moeten worden .

Eerste schatting van een externe partij is dat ik ongeveer 40% !!!!! Flow mis op mijn vloerverwarming. Zou jij daarmee akkoord gaan ?
Ik snap dat je over de zeik bent en alles nu kut is.

Wat je denk ik zou moeten doen.
Even rustig op papier zetten wat je nu eigenlijk gekocht hebt.
En dan niet wat je denkt dat je gekocht hebt maar wat er werkelijk hard op papier staat.
Dan kijken wat er nu technisch aan mankeert en dat moet je kunnen onderbouwen, dus dat zijn niet screenshotjes uit dit topic.

Doet de installatie wat je belooft is, je huis warm houden en verder wat?
Staat er ergens wat over hoeveel energie je zou moeten besparen? Kuub gas verus stroom of iets in die trend.

Even een stapje terug en kijken hoe je er nog iets uit kunt slepen om richting je verwachtingen te komen.

Hetzij een aanpassing of een credit nota zodat je het met een andere partij eventueel kunt oplossen.

In dat laatste geval zijn jullie van elkaar af maar garantie is dan ook weg, al vraag ik me af of ze daar überhaupt wat mee doen gezien de medewerking die ze nu verlenen.

In ieder geval even de emoties uitschakelen want die helpen nu niet met het oplossen.
Al snap ik dat je het liefste die hele zooi door hun ramen wil gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Die elga is toch max 6 kW? Dan is 22 mm ook nog net te doen. Zeker als bij de WP direct een splitsing zit voor de afgifte voor de verdieping waarop die Elga is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Ik snap dat je over de zeik bent en alles nu kut is.

Wat je denk ik zou moeten doen.
Even rustig op papier zetten wat je nu eigenlijk gekocht hebt.
En dan niet wat je denkt dat je gekocht hebt maar wat er werkelijk hard op papier staat.
Dan kijken wat er nu technisch aan mankeert en dat moet je kunnen onderbouwen, dus dat zijn niet screenshotjes uit dit topic.

Doet de installatie wat je belooft is, je huis warm houden en verder wat?
Staat er ergens wat over hoeveel energie je zou moeten besparen? Kuub gas verus stroom of iets in die trend.

Even een stapje terug en kijken hoe je er nog iets uit kunt slepen om richting je verwachtingen te komen.

Hetzij een aanpassing of een credit nota zodat je het met een andere partij eventueel kunt oplossen.

In dat laatste geval zijn jullie van elkaar af maar garantie is dan ook weg, al vraag ik me af of ze daar überhaupt wat mee doen gezien de medewerking die ze nu verlenen.

In ieder geval even de emoties uitschakelen want die helpen nu niet met het oplossen.
Al snap ik dat je het liefste die hele zooi door hun ramen wil gooien.
Emoties zijn uitgeschakeld. Dit is puur zakelijk.

Ons is iets verkocht wat nooit optimaal zal gaan werken zonder dat wij daarover ingelicht zijn.

Zou jij 15k uitgeven aan iets wat nooit optimaal gaat werken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Ik ben zeer tevreden met mijn zelf geïnstalleerde installatie, na subsidie heeft 't mij maar € 4k gekost. Maar als ik mijn uren (vanaf eerste oriëntatie tot afronding installatie) had moeten rekenen dan wat 't een extreem dure installatie geworden.
Ja maar dat is hobby toch....?
Ik ga de uren maar niet rekenen denk ik.
Puur de wp die was gratis na subsidie.
Buffervat 1000 liter was 850 euro ( maar zonder de houtcv niet nodig geweest )
Leidingwerk afsluiters en pompen 1500 ongeveer.

Optimaliseren van alles gaat nog wel een paar K kosten vloerverwarming en isolatie etc.
Maar reken je dat laatste bij de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Ons is iets verkocht wat nooit optimaal zal gaan werken zonder dat wij daarover ingelicht zijn.

Met voorkennis niet natuurlijk.

Maar maak dat allemaal maar eens hard.
Het is een gebrek aan kennis van hun kant geweest en dat proberen ze nu van tafel te vegen.
En nu is het zaak om daar nog wat uit te slepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Ja maar dat is hobby toch....?
Ik ga de uren maar niet rekenen denk ik.
Puur de wp die was gratis na subsidie.
Buffervat 1000 liter was 850 euro ( maar zonder de houtcv niet nodig geweest )
Leidingwerk afsluiters en pompen 1500 ongeveer.

Optimaliseren van alles gaat nog wel een paar K kosten vloerverwarming en isolatie etc.
Maar reken je dat laatste bij de wp?
Precies, die uren is investering in kennis, hobby en work-out (28 mm pijpen buigen, 100 x door kruipluik naar kruipruimte etc). Ik denk ook niet dat er een installateur zou zijn geweest die 't zo zou willen installeren en als ik die wel had gevonden had 't aantal uren ook 2 à 3 x normaal geweest. En nu ook nog de nodige uren om de boel te optimaliseren en wat kennis te delen via dit forum (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Erg emotioneel als je het mij vraagt. Een tweaker krijgt het wel optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
[...]

Mijn tip: je heb prima spul geleverd gekregen, maar dramatisch ontworpen en geinstalleerd. Ik zou de herstelschade proberen te inventariseren en hard te maken en die claimen, en dan met de tips van hier die punten 1 voor 1 oplossen. Ik denk dat je er zo 3-4k schade uit kunt slepen.

Staar je niet blind op die leiding diameters, de perfecte installatie bestaat niet en ga je niet krijgen. Je wil gewoon goedkoop en comfortabel verwarmen en dat is mogelijk na wat modificaties. Dat je 200-300 kWh per jaar duurder uit ben omdat het niet 100% perfect is who gives a shit. Hier heb ik ook leidingen hergebruikt, maar soms kan het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:17:

Er wordt inderdaad vaak voor een middenweg gekozen.

Een goed werkende installatie, misschien iets minder efficiënt maar het wordt tenminste wel gewoon goed warm (21 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lollercopter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Mijn tip: je heb prima spul geleverd gekregen, maar dramatisch ontworpen en geinstalleerd. Ik zou de herstelschade proberen te inventariseren en hard te maken en die claimen, en dan met de tips van hier die punten 1 voor 1 oplossen. Ik denk dat je er zo 3-4k schade uit kunt slepen.

Staar je niet blind op die leiding diameters, de perfecte installatie bestaat niet en ga je niet krijgen. Je wil gewoon goedkoop en comfortabel verwarmen en dat is mogelijk na wat modificaties. Dat je 200-300 kWh per jaar duurder uit ben omdat het niet 100% perfect is who gives a shit. Hier heb ik ook leidingen hergebruikt, maar soms kan het niet anders.
zijn installatie is niet perfect, verre van. de installatie is zo inefficent en draait zo op de randjes dat het zeker een rechtzaak waardig zal zijn/worden omdat de installatie gewoon zwaar ondermaats presteert. niet anders dan je een auto koopt die de dealer claimt 1:20 haalt en jij vervolgens niet verder komt dan 1:10 met een berg herrie omdat de ramen niet omhoog kunnen en de dealer zich er vanaf probeert te lullen met "je komt toch waar je wezen moet? zeur niet zo, wees blij dat je van ons een auto mocht kopen!". 8)7

en ja, daar mag een rechter wel een mening over gaan hebben als de installateur blijft bij zijn onkunde verdedigen ipv even doorbijten, zijn verlies nemen en accpeteren dat warmtepompen een andere sport zijn dan gasketels....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Er wordt inderdaad vaak voor een middenweg gekozen.

Een goed werkende installatie, misschien iets minder efficiënt maar het wordt tenminste wel gewoon goed warm (21 graden)
Ja hier is het ook een compromis maar wel bewust.

Als je nietswetend aan een wp begint met het geloof dat er een apparaat komt dat je van het gas af helpt tegen ook nog eens lagere kosten en je investeerd daar best wel een groot bedrag in...
Na ik kan me voorstellen dat je je wat genaait voelt.

En als er geen geluidsoverlast was geweest had @backupdevice gewoon een wat hogere stroom rekening gehad.

Er valt nog een hoop te winnen in de wp installatie voorlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

En de verzekering maar dokken omdat er weer eens wat bedrijfspanden afbranden. |:( i

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:22:
[...]

zijn installatie is niet perfect, verre van. de installatie is zo inefficent en draait zo op de randjes dat het zeker een rechtzaak waardig zal zijn/worden omdat de installatie gewoon zwaar ondermaats presteert. niet anders dan je een auto koopt die de dealer claimt 1:20 haalt en jij vervolgens niet verder komt dan 1:10 met een berg herrie omdat de ramen niet omhoog kunnen en de dealer zich er vanaf probeert te lullen met "je komt toch waar je wezen moet? zeur niet zo, wees blij dat je van ons een auto mocht kopen!". 8)7

en ja, daar mag een rechter wel een mening over gaan hebben als de installateur blijft bij zijn onkunde verdedigen.
Ja juist, en die rechter laat zich voorlichten door wie precies?
Ik snap je positie en je hebt ook best wel gelijk maar hoe gaat een particulier zich verdedigen tegen een installatie bedrijf dat al jaren WP's plaats en nooit klachten krijgt.

Is er eigenlijk een instantie die daar iets mee doet en waar je die steun zou kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:22:
[...]

Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat er toch voor +- 7-8 ruggen aan warmtepomp staat. Je moet waarschijnlijk weer 3k stukslaan om alle buizen opnieuw te leggen etc. Maar dan ben je een heel eind. Je wil gewoon van deze rukkers af komen. Dus je kan dan wel een rechtszaak starten, maar je kan beter een schikking regelen dan kan je tenminste door en het hoofdstuk afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Kijken of ze zijn aangesloten bij een branche organisatie. Via die manier kan een klacht worden ingediend. Dit gaat vaak een stuk sneller dan een rechtzaak. Met een beetje geluk werken ze dan mee, tenzij je klacht ongegrond wordt verklaard natuurlijk.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:44:
[...]

Dat wordt vooral een probleem als die WP ook SWW moet gaan maken, want dan ga je bij zo'n leiding wel erg last krijgen van vermogensverlies. Voor alleen verwarmen zal het idd wel meevallen.
Mmmmmm, ik heb dat gelijk even nagekeken in mijn grafieken, en constateer, dat tijdens een SWW run DeltaT op geen enkel moment boven de 4°C uit komt, dus jouw stellige standpunt hierover moet ik aan de kant vegen.
En de warmte afgifte daarvan? minimaal, en in elk geval binnen de schil, dus in het stook seizoen geen verlies; buiten het stookseizoen ook minimaal, omdat het in schuimbeton ligt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Ja juist, en die rechter laat zich voorlichten door wie precies?
Ik snap je positie en je hebt ook best wel gelijk maar hoe gaat een particulier zich verdedigen tegen een installatie bedrijf dat al jaren WP's plaats en nooit klachten krijgt.

Is er eigenlijk een instantie die daar iets mee doet en waar je die steun zou kunnen vinden?
daarom moet je ook onafhankelijke 3e partij erbij halen en een rapport op laten stellen. bij twijfel haal je er een 2e bij en vergelijk/middel je die. dat is vrij normaal in zulke zaken die hoog oplopen. vaak haalt de verdedigende partij ook wel 1 van zijn vriendjes erbij om in zijn voordeel te rapporteren. vaak zijn het wel wat spelltjes wat gespeeld word afhankelijk van het nivo en de bedragen die erom spelen. ik heb zelf ook al als onafhankelijk persoon erbij gezeten om direct vragen van de rechtbank te kunnen beantwoorden. maar was dan ook een miljoenenproject wat gewoon compleet de mist in was gelopen en het pand half afgebroken kon worden om alles te fixen. ook daar waren fouten gemaakt met leidingdiameters, stromingssnelheden en veel te grote warmtepompen. dus de circulatiepompen die uiteindelijk geplaatst waren in dat pand om de liters te kunnen halen lieten de kopjes op de tafels trillen, mede ook omdat de leidingen staal op staal waren gebeugeld en niet met rubbers ertussen en de extra pompen die halverwege in de plavonden waren gezet hielpen ook niet in het geluid en enorme stroomverbruik. alleen maar omdat de installateur rekende met 70 graden water ipv 40 en dunnere leidingen met wat vettere pompen onder zijn streep goedkoper waren. pand was onbewoonbaar voor 4 jaar tot de rechtzaak afgelopen was en alsnog voor een slordig miljoen of 2 verspijkerd werd. 1 grote warmtepomp van 400kW werd uieindelijk ook vervangen voor 3 stuks van 100kW in cascade die elk ook nog in trappen van 25kW werken. dat was stuk beter dan die 4 trappen van 100kW per stuk die de orginele machine had.

in mijn ervaring hebben rechters bar weinig geduld voor aannemers die zich niet aan de normen houden, zoals in dit geval met de leidingdiameters en wijze van bevestigen en ronduit onnodige bochten/fittingenwerk. als puntje paaltje word zal die aannemer in dit geval zich er alleen eruit kunnen lullen als die moszkowicz inhuurt of zo. installateur had beter moeten weten en de installatie niet uit moeten voeren tenzij de leiidngen van voldoende diameter waren. dat is zijn risico om te dragen in dit geval.
Lollercopter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat er toch voor +- 7-8 ruggen aan warmtepomp staat. Je moet waarschijnlijk weer 3k stukslaan om alle buizen opnieuw te leggen etc. Maar dan ben je een heel eind. Je wil gewoon van deze rukkers af komen. Dus je kan dan wel een rechtszaak starten, maar je kan beter een schikking regelen dan kan je tenminste door en het hoofdstuk afsluiten.
klopt, maar vaak willen die zogenoemde rukkers ook hun geld hebben die ze nog niet hebben gekregen. dus krijg je getouwtrek tussen dreigen met deurwaarders en rechtzaken van hun kant.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
[...]

4 of 6kW kan nog net met 22mm, maar 11kW niet. Het probleem dat @backupdevice heeft is dat er geen 11kW afgifte is met de 22mm leidingen. Die 11kW kan simpelweg niet door z'n leidingwerk zonder geluidsoverlast, alleen met veel hogere temperaturen en bijkomend slechter rendement.

Dus nee, niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Wat je dus zegt, is dat ik net zo goed een Itho Amber bij dewarmtepompvoorjou.nl kan bestellen, want die € 4.000 installatie is een heel normaal bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:13:

Die marge pakt een installateur op het apparaat dat hij verkoopt.
1-1.5 marge pakken op installatiekosten omdat je wel eens een offerte niet wint, is absurd.
Dat zit ook al verwerkt in € 60 per uur.
Ik gun iedereen zijn winst, en mensen moeten goed betaald worden.
Maar laten we nou niet helemaal gek gaan doen met z'n allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:29:
[...]

Wat je dus zegt, is dat ik net zo goed een Itho Amber bij dewarmtepompvoorjou.nl kan bestellen, want die € 4.000 installatie is een heel normaal bedrag?
nee, want al die zaken die carboy opnoemde krijg je niet voor dat geld. voor dat geld krijg je een "kwak-tegen-de-muur-en-smijt-in-de-tuin" installatie van je lokale gasketelboer.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:36:
[...]

nee, want al die zaken die carboy opnoemde krijg je niet voor dat geld. voor dat geld krijg je een "kwak-tegen-de-muur-en-smijt-in-de-tuin" installatie van je lokale gasketelboer.
Volgens mij haal je wat door de war.
Of je bent weer eens onduidelijk.

Voor welk geld krijg ik welke zaken niet?
Ik heb helemaal geen bedrag genoemd, dus geen idee waar je op doelt.

Ik heb alleen gezegd dat ik € 4.000 voor installatie nog al veel vond.
@Carboy54 reageerde daarop met te zeggen dat je daarom ook bij hem moet kopen, want voordeliger.
En vervolgens zegt hij dat die € 4.000 wel prima is, want ze hebben er veel werk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:40:
[...]

@Carboy54 reageerde daarop met te zeggen dat je daarom ook bij hem moet kopen, want voordeliger.
En vervolgens zegt hij dat die € 4.000 wel prima is, want ze hebben er veel werk mee.
ik zeg alleen dat je voor die 4000 alleen niet al teveel moet verwachten als het gaat om de puntjes op de i. dan krijg je een installatie "die het doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
killer2 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:11:
@blb4 Waarmee schakel je de WP dan uit, via welk evohome ding ? Of gebruik je de thermostaat van het zone kastje ?

Je kan ook ergens een middenweg kiezen, dat heb ik gedaan. Ik gebruik een honeywell evohome zonesysteem die dus ook via thermostaatkranen de watertoevoer naar elke individuele radiator regelt. Niet veel anders dus dan zo'n vloerverdeler met kranen per lus. Ik heb een aantal radiatoren permanent open gezet waarmee in elk geval altijd een minimale flow gegarandeerd is. De rest wordt nog wel door evohome nageregeld. En als evohome aangeeft helemaal geen warmte nodig te hebben schakelt de WP uit.

Meerdere wegen naar Rome :).
Ik schakel de WP uit via chenable bit van evohome (Opentherm), die is 0 (false) als er geen warmtevraag is en 1 (true) bij wel warmtevraag. Daarbovenop schakel ik 'm ook uit als woonkamer alleen 1 graden boven setpoint woonkamer komt. Maar dat laatste gaat niet rechtstreeks, daar zit wat externe logica tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:36:
[...]

Die marge pakt een installateur op het apparaat dat hij verkoopt.
1-1.5 marge pakken op installatiekosten omdat je wel eens een offerte niet wint, is absurd.
Dat zit ook al verwerkt in € 60 per uur.
Ik gun iedereen zijn winst, en mensen moeten goed betaald worden.
Maar laten we nou niet helemaal gek gaan doen met z'n allen.
Echt goede vakmensen zijn momenteel lastig te krijgen of je kan de hoofdprijs vragen.
Het tweede is de toestroom van goede vakmensen, hele opleidingen worden geen eens gevuld of misschien 1 klas per jaar van 20 man per opleidingscentrum (wat er nog van over is)
Certificerende instellingen welke cursussen uitstellen omdat er onvoldoende aanmeldingen zijn…

Het is gewoon marktwerking en op zichzelf geen slechte ontwikkeling.

Alleen daar tegenover moet je natuurlijk wel vakwerk leveren en niet even snel binnenharken en dan wegrennen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:20:
[...]

@Atomius had volgens mij al een zoneregeling. Die zal wel aan de thermostaatingang van de WP hangen. Dus die regeling kan ie gewoon behouden en gebruiken om de WP bij warmtevraag aan te zetten.
Het enige wat ie moet (moest) aanpassen is het permanent open zetten van zoveel mogelijk lussen (in de praktijk is dat meestal de begane grond + de badkamer).
Ja klopt dat was het advies.

Moet ik daarnaast nog draaien aan de flowmeters? Die staan alleen op 2 L/min terwijl die ook op 3,4,5 L/min kunnen staan.

Dat motortje doet alleen 0 of X (aan of uit), maar moduleerde niet het aantal L/min.

Maximale flow toch bij een WP zegt men..?

Vind het alleen wat spannend om eraan te draaien. Ik las ergens dat het kan gaan lekken als je het niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Atomius schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 05:15:
[...]

Ja klopt dat was het advies.

Moet ik daarnaast nog draaien aan de flowmeters? Die staan alleen op 2 L/min terwijl die ook op 3,4,5 L/min kunnen staan.

Dat motortje doet alleen 0 of X (aan of uit), maar moduleerde niet het aantal L/min.

Maximale flow toch bij een WP zegt men..?

Vind het alleen wat spannend om eraan te draaien. Ik las ergens dat het kan gaan lekken als je het niet goed doet.
Niet aan het glas draaien , maar de zwarte ring eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik zou in het proces het woord "optimaal" niet noemen.
Maar eerder dat de installatie niet adequaat is uitgevoerd waardoor deze nooit naar behoren kan werken. Dat komt realistischer en bescheidener over.

Maar het zal hoe dan ook een lastig proces zijn. Want je moet eigenlijk kunnen aantonen dat de installatie niet naar behoren werkt. Het is vrij eenvoudig aan te tonen dat een auto maar de helft van z'n topsnelheid bereikt, maar bewijs maar eens dat je wp de halve scop haalt van de spec.
Erkent de installateur dat de installatie onder de maat is?

Ben jij trouwens degene die de zaak start, of zijn zij het omdat je de helft nog niet hebt betaald?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:29:
[...]

Wacht gewoon nog even. Binnen niet al te lange tijd zijn er genoeg partijen die de Amber gaan leveren en dan kan jij netjes een gespecificeerde rekening krijgen. Daar heb jij meer aan. En wil je wel hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Insert12 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:07:
[...]

4 of 6kW kan nog net met 22mm, maar 11kW niet. Het probleem dat @backupdevice heeft is dat er geen 11kW afgifte is met de 22mm leidingen. Die 11kW kan simpelweg niet door z'n leidingwerk zonder geluidsoverlast, alleen met veel hogere temperaturen en bijkomend slechter rendement.

Dus nee, niet accepteren.
Bij mij ook niet, ik heb de foto's van het horror leidingsysteem gisteren gepost, maar dat wist de CV installateur in 2018 niet en ik ook niet.
Zo langzamerhand begint het kwartje te vallen.

Maar zo zullen er nog duizenden andere huizen zijn waar de klant het niet weet, maar niet klaagt zolang het huis warm blijft.
En ik heb in 2018 geen 15k betaald maar een fractie daarvan omdat ik proefkonijn was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
verkeerslicht schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:46:
[...]

Maar eerder dat de installatie niet adequaat is uitgevoerd waardoor deze nooit naar behoren kan werken. Dat komt realistischer en bescheidener over.

Maar het zal hoe dan ook een lastig proces zijn. Want je moet eigenlijk kunnen aantonen dat de installatie niet naar behoren werkt. Het is vrij eenvoudig aan te tonen dat een auto maar de helft van z'n topsnelheid bereikt, maar bewijs maar eens dat je wp de halve scop haalt van de spec.

Ben jij trouwens degene die de zaak start, of zijn zij het omdat je de helft nog niet hebt betaald?
Het is niet ingewikkeld. De installateur zal aan moeten tonen dat de stromingssnelheid in de installatie aan de norm voldoet, 0,5 meter per seconde in verblijfsruimten. Daar voldoet de installatie niet aan, anders had hij geen geluid gehad.
CJG schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:44:
[...]

Bij mij ook niet, ik heb de foto's van het horror leidingsysteem gisteren gepost, maar dat wist de CV installateur in 2018 niet en ik ook niet.
Zo langzamerhand begint het kwartje te vallen.

Maar zo zullen er nog duizenden andere huizen zijn waar de klant het niet weet, maar niet klaagt zolang het huis warm blijft.
En ik heb in 2018 geen 15k betaald maar een fractie daarvan omdat ik proefkonijn was.
Dat is wel het probleem in de installatiewereld, er wordt zo vaak maar wat gedaan in plaats van dat de normen gevolgd worden. De voorschriften zijn er gewoon, maar de gemiddelde installateur heeft ze nog nooit gezien. En dan krijg je bagger installaties.

[ Voor 27% gewijzigd door Insert12 op 01-04-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

verkeerslicht schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 06:46:
[...]

Installateur erkent in zijn reactie van gisteren dat de leidingen onder de maat zijn, en geeft dit aan ons te hebben medegedeeld. Wat niet waar is , en leuk detail te vermelden is dat dit niet in de offerte staat vermeld .

Wij zijn de zaak gestart . Zij krijgen nog circa 40% van de afgesproken prijs .

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 01-04-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 01:10:
[...]

ik zeg alleen dat je voor die 4000 alleen niet al teveel moet verwachten als het gaat om de puntjes op de i. dan krijg je een installatie "die het doet".
WTF?
Voor € 4.000 installatiekosten (dus zonder apparaat) krijg ik nog eens alleen een apparaat 'dat het doet'?
Werken die gasten met gouden tangen of zo.
Wat is dat voor waanzin?
Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:10:
Wacht gewoon nog even. Binnen niet al te lange tijd zijn er genoeg partijen die de Amber gaan leveren en dan kan jij netjes een gespecificeerde rekening krijgen. Daar heb jij meer aan.
Ik heb niet veel tijd om te wachten om dat (hopelijk) over niet al te lange tijd er een nieuwe betonvloer in mijn woning komt. VV ook. De vloer moet het opstookprotocol ondergaan. Zonder dat protocol geen PVC. Zonder PVC op de vloer geen keuken plaatsen. Alles in de keten moet het doen.
Nee, ik wil geen hybride, maar dat hoeft toch ook niet met de Amber?
De WP in zijn eentje is enkel verantwoordelijk voor de VV.
SWW komt via de WPB. Keuken via Quooker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:40:
[...]

Nee dat kopen ging over de aankoop van de Amber en waarbij een prijs stond vermeld van een vrij dure 6.5 Kw en niet over die 4000. Met 3 dagen arbeid en materiaal kom je overigens wel snel bij dat bedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 01-04-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:49:
[...]

Installateur erkent in zijn reactie van gisteren dat de leidingen onder de maat zijn, en geeft dit aan ons te hebben medegedeeld. Wat niet waar is , en leuk detail te vermelden is dat dit niet in de offerte staat vermeld .

Als het niet op papier staat blijft het bij welles nietes wat juridish dus word genegeerd en heeft men dus moedwillig en zonder clausule een wanprestatie geleverd. Immers wist men ervan en heeft niks gezegt en is niet weggelopen of men wist het niet en heeft het er maar op gegokt. Beide zijn risico bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Was hier nou niet ook een eigen topic over..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:49:
[...]

In plaats van een juridische procedure kun je ook proberen er met de installateur uit te komen : aanpassen van je leidingen geeft extra kosten, die zou je ook hebben moeten betalen wanneer je het voor de installatie had geweten. En misschien wil de installateur je nu wel tegemoet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:10:
[...]

Nee dat kopen ging over de aankoop van de Amber en waarbij een prijs stond vermeld van een vrij dure 6.5 Kw en niet over die 4000. Met 3 dagen arbeid en materiaal kom je overigens wel snel bij dat bedrag.
Dan moet je mijn post nog even teruglezen.
Dat hoge bedrag ging over het apparaat + installatie.
Ik weet niet precies welke verdeling ze hanteren, maar het totaalbedrag komt op € 9.550.
Stel even dat het apparaat € 5.000 kost, dan hebben het dus over € 4.550 installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:00:
[...]

WTF?
Voor € 4.000 installatiekosten (dus zonder apparaat) krijg ik nog eens alleen een apparaat 'dat het doet'?
Werken die gasten met gouden tangen of zo.
Wat is dat voor waanzin?

[...]

Ik heb niet veel tijd om te wachten om dat (hopelijk) over niet al te lange tijd er een nieuwe betonvloer in mijn woning komt. VV ook. De vloer moet het opstookprotocol ondergaan. Zonder dat protocol geen PVC. Zonder PVC op de vloer geen keuken plaatsen. Alles in de keten moet het doen.

[...]

Nee, ik wil geen hybride, maar dat hoeft toch ook niet met de Amber?
De WP in zijn eentje is enkel verantwoordelijk voor de VV.
SWW komt via de WPB. Keuken via Quooker.
Nee dat hoeft niet, maar dat is wel wat vooralsnog aangeboden wordt op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

CJG schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:19:
[...]

In plaats van een juridische procedure kun je ook proberen er met de installateur uit te komen : aanpassen van je leidingen geeft extra kosten, die zou je ook hebben moeten betalen wanneer je het voor de installatie had geweten. En misschien wil de installateur je nu wel tegemoet komen.
Wij willen er ook uit komen. Vandaar dat advies extern hebben ingewonnen en zijn bevindingen naar hen te hebben gemaild met het verzoek tot oplossing. Het antwoord daarop geeft ons weinig mogelijkheden.

[ Voor 27% gewijzigd door backupdevice op 01-04-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Gramser schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:18:
Was hier nou niet ook een eigen topic over..?
Ja ik zal daar verder gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Rzaan schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:21:
[...]

Dan moet je mijn post nog even teruglezen.
Dat hoge bedrag ging over het apparaat + installatie.
Ik weet niet precies welke verdeling ze hanteren, maar het totaalbedrag komt op € 9.550.
Stel even dat het apparaat € 5.000 kost, dan hebben het dus over € 4.550 installatiekosten.
je haalt denk ik wat dingen door elkaar. zoals al aangegevn de BTW. een installateur ziet van die 9,5k slechts een kleine 8k op zijn rekening staan, dat is de eerste tegenvaller al.

dan: in de hele keten zijn er verschillende stappen en partijen etc. als jij 2 dingen volledig los inkoopt, dus je koopt sie wp voor 5k en vraagt iemand om 3 dagen installtiewerk dan is 4k voor dat tweede deel inderdaad veel.

maar als je iemand vraagt om een compleet werkende installatie uit te denken, risico te nemen qua spullen en prijsstijging etc en het daarna ook te maken en op te leveren dan moet er ergens wat marge en risico ingeprijsd worden. Dat kan nooit allemaal uit 60 eur/uur komen (wat trouwens ex btw is hoop ik) en dus zal een installateur bijv nog 1k marge op de spullen willen pakken + nog wat voor nazorg/offertekosten etc.

ik zou in jouw gevak het volgende alternatief verwegen. koop 2 of 3 elektrische boilers van marktplaats of een doorstroomverwarmer voor cv (die van econo.nl bijv) en doe daar je opstookprotocol mee. Je gaat gewoon gezeik krijgen als het allemaal mooi achterelkaar moet ivm die vloer en die keuken. WPs zijn gewoon een onzekere factor qua levertijd/beschikbaarheid monteurs enzo. dat risico is er maar de vraag is hoe erg het is als er vertraginf optreedt. ik zou daarom sterk overwegen het opstoken dan ff simpel te doen met een paar honderd kwhs extra, ben je van deze planningstress af.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 01-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Fr33z schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:
[...]

je haalt denk ik wat dingen door elkaar. zoals al aangegevn de BTW. een installateur ziet van die 9,5k slechts een kleine 8k op zijn rekening staan, dat is de eerste tegenvaller al.

dan: in de hele keten zijn er verschillende stappen en partijen etc. als jij 2 dingen volledig los inkoopt, dus je koopt sie wp voor 5k en vraagt iemand om 3 dagen installtiewerk dan is 4k voor dat tweede deel inderdaad veel.

maar als je iemand vraagt om een compleet werkende installatie uit te denken, risico te nemen qua spullen en prijsstijging etc en het daarna ook te maken en op te leveren dan moet er ergens wat marge en risico ingeprijsd worden. Dat kan nooit allemaal uit 60 eur/uur komen (wat trouwens ex btw is hoop ik) en dus zal een installateur bijv nog 1k marge op de spullen willen pakken + nog wat voor nazorg/offertekosten etc.

ik zou in jouw gevak het volgende alternatief verwegen. koop 2 of 3 elektrische boilers van marktplaats of een doorstroomverwarmer voor cv (die van econo.nl bijv) en doe daar je opstookprotocol mee. Je gaat gewoon gezeik krijgen als het allemaal mooi achterelkaar moet ivm die vloer en die keuken. WPs zijn gewoon een onzekere factor qua levertijd/beschikbaarheid monteurs enzo. dat risico is er maar de vraag is hoe erg het is als er vertraginf optreedt. ik zou daarom sterk overwegen het opstoken dan ff simpel te doen met een paar honderd kwhs extra, ben je van deze planningstress af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Fr33z schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:
[...]

je haalt denk ik wat dingen door elkaar. in de hele keten zijn er verschillende stappen en partijen etc. als jij 2 dingen volledig los inkoopt, dus je koopt sie wp voor 5k en vraagt iemand om 3 dagen installtiewerk dan is 4k voor dat tweede deel inderdaad veel.

Mn schoonvader had binnen 3 weken een adlar castra staan. Je kan dus best snel een pomp krijgen. Hij kan goed onderhandelen. #bellerissneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:40:

Dit laatste is makkelijker gezegd dan gedaan.
als ik een handige harrie was op dit vlak, was dit wellicht een goed idee.
Maar ik zou bij God niet weten hoe ik dit ga aanvliegen.
Dus ook daar heb ik hulp bij nodig. Die hulp is niet gratis.
Noch zijn de spullen die ik moet aanschaffen gratis.
Dus dan ga ik zeker € 1.000 investeren in iets wat ik niet ga gebruiken na het opstookprotocol.
Of zie ik het verkeerd?
Pagina: 1 ... 6 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)