Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:14:
[...]

Geeft wel ff hoofdpijn om de juiste te selecteren, je moet de stroomrichting verdomd goed in de gaten houden. Da’s dan wel ‘t voordeel van een simpele T-koppeling.

Ik zie bij mijzelf vooral voordeel op ‘t punt waar ik de WP - via 2 stuks 28mm T-koppeling op de bestaande installatie heb aangesloten. WP zit op de onderkant van de T, afgifte BG op 1 kant, afgifte rest huis op de andere kant.

Mogelijk ook nog 2 x T-koppeling bij splitsing BG voor/achter, die zijn nu 22/28/22 mm.

Maar goed, moet ik wel een x tijd en zin hebben…..
Tja, ongeveer gelijke situatie... En ach, misschien doet het er ook wel niet zoveel toe omdat door de splitsing de flow ook verdeeld wordt naar twee kanten op. Ik ga ook eerst maar eens kijken of het niet gewoon werkt met een regulier T-stukje ;)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

backupdevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Zou niet tekenen. 11KW en 22MM is geen succes .Of je moet genoegen willen nemen met een sub optimale oplossing bij zo'n grote investering.
dat is niet eens suboptimaal, dat werkt gewoon niet. das proberen brandslang te voeden door een rietje.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 15:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Hoeveel flow verlies je nu eigenlijk in een 28 mm leiding met een knie tov een bocht?
Zijn daar harde cijfers over?
Is dat 5 % of 20 %?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:26:
Hoeveel flow verlies je nu eigenlijk in een 28 mm leiding met een knie tov een bocht?
Zijn daar harde cijfers over?
Is dat 5 % of 20 %?
het word berekend op equavilente lengte. dus hoeveel rechte buis aan weerstand geeft een fitting of bocht. daarom word ook maximale leidinglengtes opgegeven en niet het aantal bochten bijvoorbeeld.

hier heb je site met wat voorbeelden: https://www.katmarsoftwar...ing-equivalent-length.htm

daarom is meerlaags ook vaak in het voordeel omdat ruwe stalen pijp veel meer weerstand geeft dan gladde meerlaags pijp. denk factor 3 a 5.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 15:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Wat vaak wordt vergeten is dat 32 mm splitsen in een bestaand systeem van bij voorbeeld 22 mm in totaal ook 44 mm op levert naar 2 kanten 😃
2 x 22 = 31,1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Komt dat mooi uit 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:36:
[...]

het word berekend op equavilente lengte. dus hoeveel rechte buis aan weerstand geeft een fitting of bocht. daarom word ook maximale leidinglengtes opgegeven en niet het aantal bochten bijvoorbeeld.

hier heb je site met wat voorbeelden: https://www.katmarsoftwar...ing-equivalent-length.htm

daarom is meerlaags ook vaak in het voordeel omdat ruwe stalen pijp veel meer weerstand geeft dan gladde meerlaags pijp. denk factor 3 a 5.
Dit gaat me boven de pet @flippy . 8)

Anders gevraagd : loont het de moeite dit soort constructies aan te laten passen ?
Wacht op een offerte van mijn installateur maar het blijft akelig stil.
Links is de binnenunit van de WP waar een 22 mm leiding naar een 22 mm leiding van de CV gaat die uiteindelijk aansluit op een 28 mm leiding die door de verdiepingvloer naar de verdeler van vloerverwarming gaat maar ook weer met 2 knietjes en een T splitsing.
En: ik kan geen flow meten .............. Het is een oud zweeds model dat door Itho Daalderop in enigszins gewijzigde vorm ook op de markt wordt gebracht.

Je ziet dat ik de eerste klant van deze CV boer was die een WP wilde .........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FktY3bIthZZfFOkla6ZlAYEDuRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLr1udt92DvbiRH6UCjXfs7t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZqlMegruNVON1TYsuTTc0AJhSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CcDybEebpKxgc5l65MkSNr7b.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:38
@CJG, over het algemeen zal 1 knietje in een installatie niet meteen ellende opleveren. Maar hier zie je b.v. dat die linkse buis 3 knietjes heeft die er allemaal eenvoudig uit kunnen en in de rechter buis zitten er 2 die er ook uit kunnen. Dat zijn er zomaar 5, dat tikt toch wel aan.

Zo te zien zijn de aansluitingen van de WP ook nog eens een grotere diameter dan 22mm en als ik jou tekst zo lees (onderste foto is wat onoverzichtelijk) lijkt 't er wel op dat de installatie zich hier al splits over meerdere richtingen dus dan zal 't zeker nuttig zijn om vanaf de WP met 28 mm te vertrekken en dan ergens in te haken op de installatie met een 22/28/22 T-stuk. (WP op 28 mm, 2 x 22 mm voor de installatie) of zelfs 28/28/22 als 1 van de leidingen van de installatie 28 mm is.

P.S.: Wie of wat is daar links op de muur doodgeslagen ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 30-03-2023 17:54 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CJG schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Dit gaat me boven de pet @flippy . 8)

Anders gevraagd : loont het de moeite dit soort constructies aan te laten passen ?
Wacht op een offerte van mijn installateur maar het blijft akelig stil.
Links is de binnenunit van de WP waar een 22 mm leiding naar een 22 mm leiding van de CV gaat die uiteindelijk aansluit op een 28 mm leiding die door de verdiepingvloer naar de verdeler van vloerverwarming gaat maar ook weer met 2 knietjes en een T splitsing.
En: ik kan geen flow meten .............. Het is een oud zweeds model dat door Itho Daalderop in enigszins gewijzigde vorm ook op de markt wordt gebracht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De horror...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:20:
ik sta op het punt om akkoord te geven op een offerte maar ik heb nog wat twijfels.

situatie:
Huis:
  • vrijstaand
  • oppervlak 161m2
  • bouwjaar 2001
  • A label
  • twee badkamers
  • beneden vloerverwarming met een mengverdeler
  • boven reguliere radiatoren (ik wil er twee gaan vervangen door jaga's)
  • Gas verbruik 2020 (vorige bewoners): 1520 2021: 1249 , 2022: 1069 (op hele koude dagen met vorst ligt het verbruik rond de 12m3 deze winter geen dag verbruik hoger dan 10m3 gezien).
Wat nu geoofereerd is: een Daikin split systeem met een 11kw buitenunit met 230liter binnenunit, met behoud van de mengverdeler.

Daikin Alterma EBVH11 Verwarmen
Daikin buitendeel ERLA11
Daikin bediening EKRUCBL

Volgens mij is het behouden van de mengverder niet slim, aangezien dat hier vaak wordt afgeraden en ik heb twijfels of de wp niet te zwaar is zelf was ik uitgekomen op 8-9kw met de koevlaas methode kom je zelfs op 6,3 uit als je 1300m3 aanhoud.

Wat ik kan terugvinden kan de Daikin ERLA11 terugmoduleren tot 2,1kw. Als ik dan naar mijn verbruik kijk in home assistant zie ik dat de huidige cv ketel om de boel op temperatuur (19C) te houden doorgaans rond de 0,3-0,6m3 per uur verbruikt en in de avond 1-2 uur wat meer (0,9) omdat de temperatuur dan volgens programma 1C omhoog gaat. Dat zou je natuurlijk gewoon 24/7 op 20 kunnen zetten en daarmee verbruik wat meer evenredig over de dag verdelen maar dan nog vermoed ik dat deze WP (veel?) te zwaar is.
Mengverdeler behouden is niet slim inderdaad

Bij een warmtepomp hoort geen mengverdeler. Het woord zegt het al. Mengen. Deze mengt water. Een warmtepomp levert lage temperatuur water en dit moet niet met nog kouder water gemengd worden.

CV Ketel gesloten mengverdeler met pomp
Warmtepomp open verdeler zonder pomp

Waarom is dit zo moeilijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Mijn advocaat bereidt een schadeclaim voor B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:41
Omebas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:55:
[...]

Mengverdeler behouden is niet slim inderdaad

Bij een warmtepomp hoort geen mengverdeler. Het woord zegt het al. Mengen. Deze mengt water. Een warmtepomp levert lage temperatuur water en dit moet niet met nog kouder water gemengd worden.

CV Ketel gesloten mengverdeler met pomp
Warmtepomp open verdeler zonder pomp

Waarom is dit zo moeilijk. |:(
Ja helder 7,8kw wp en open verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CJG schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:37:
Een goede CV monteur zou het gewoon buigen.
Dit is gewoon hobby werk.

Hebben ze zelfs nog een knel-spie knietje in een t stuk 3x knel gedaan _O-

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

DutchWing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Een goede CV monteur zou het gewoon buigen.
Dit is gewoon hobby werk.

Hebben ze zelfs nog een knel-spie knietje in een t stuk 3x knel gedaan _O-
Is dit nu lastig te repareren met 28 mm staal of 32 mm meerlaags leiding of kan iedere CV monteur dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Carboy54 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Wat vaak wordt vergeten is dat 32 mm splitsen in een bestaand systeem van bij voorbeeld 22 mm in totaal ook 44 mm op levert naar 2 kanten 😃
Dit klopt van geen kanten.

2x 22 is eerder gelijk aan 32 dan aan 44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Veelal zit er links op de retour balk bij robot een RTL-inregelventiel welke je met een inbus kunt indraaien.
Deze helemaal dichtdraaien en dan 1 hele slag open.

Zie ook: (niet dezelfde handleiding maar het idee is hetzelfde)
https://www.robotclimate....oad/file/135/product/724/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 23:22
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
@CJG, over het algemeen zal 1 knietje in een installatie niet meteen ellende opleveren. Maar hier zie je b.v. dat die linkse buis 3 knietjes heeft die er allemaal eenvoudig uit kunnen en in de rechter buis zitten er 2 die er ook uit kunnen. Dat zijn er zomaar 5, dat tikt toch wel aan.

Zo te zien zijn de aansluitingen van de WP ook nog eens een grotere diameter dan 22mm en als ik jou tekst zo lees (onderste foto is wat onoverzichtelijk) lijkt 't er wel op dat de installatie zich hier al splits over meerdere richtingen dus dan zal 't zeker nuttig zijn om vanaf de WP met 28 mm te vertrekken en dan ergens in te haken op de installatie met een 22/28/22 T-stuk. (WP op 28 mm, 2 x 22 mm voor de installatie) of zelfs 28/28/22 als 1 van de leidingen van de installatie 28 mm is.

P.S.: Wie of wat is daar links op de muur doodgeslagen ;) )
Al die verhalen over haakse bochten zijn in mijn beleving zwaar overtrokken. Ik heb mijn vaillant 75/6 via 2x15 meter 28mm staal halververwege op de 22mm stamleiding aangesloten dus de ene kant gaat naar de radiatoren op de begane grond en de andere kant naar de radiatoren boven.
Schrik niet in de 2 x15 meter zitten in totaal 26 haakse knelfittingen en het werkt gewoon goed 1300 liter gebouwen stroom zegt vwzia. Geen idee of de pomp daar hard voor moet werken dat gaat automatisch. De haakse knieen hebben geen vernauwingen tov de buis dat dan weer wel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CJG schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Is dit nu lastig te repareren met 28 mm staal of 32 mm meerlaags leiding of kan iedere CV monteur dat?
Dit hoort elke CV monteur te kunnen, alleen de keerkleppen eventueel op dezelfde plaats houden.

Keerklep ketel in de aanvoer bij:
- Geen driewegklep of als driewegklep ketel in de aanvoer zit.

Keerklep ketel in de retour bij:
- Als de driewegklep ketel in de retour zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Omebas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Dit klopt van geen kanten.

2x 22 is eerder gelijk aan 32 dan aan 44.
Dat is juist. Dus met een aanvoer van 32 gesplitst naar 2x22 houd je ongeveer netto 32 mm over gelijk aan de aanvoer van 32 mm. Werkt in de praktijk dus prima zonder extra weerstand

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:19:
en het werkt gewoon goed 1300 liter gebouwen stroom zegt vwzia.
:?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Iets met flow en google translate? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 13:58
DutchWing schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Veelal zit er links op de retour balk bij robot een RTL-inregelventiel welke je met een inbus kunt indraaien.
Deze helemaal dichtdraaien en dan 1 hele slag open.

Zie ook: (niet dezelfde handleiding maar het idee is hetzelfde)
https://www.robotclimate....oad/file/135/product/724/
Die zie ik bij mij niet zitten. Kan ook nergens een specifiek type op het ding vinden

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het afgifte-debiet is bij Vaillant af te lezen op een VWZ AI apparaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Carboy54 het veranderen van richting levert turbulentie en ook daarom ook extra weerstand op, zonder vernauwing.
Voor pers is wel een vernauwing, en is deze tabel relevant (Uponor, 2 m/s):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29JbZBRYMgBSiOesq41xczzWcTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K92GBki8oMkMFbWCKwBK9uMr.png?f=fotoalbum_large

Bij knel is geen vernauwing en deze tabel (VSH) relevant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__2tP1-cd2mJ1JYjx0hsVJhDP8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXLfLBzUHxnaURuBqzCGT9Gk.png?f=fotoalbum_large
Bij hogere stroomsnelheden neemt de turbulentie en dus de weerstand onevenredig toe, ik dacht kwadratisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Je mag er van vinden wat je wil maar het enige wat ik er mee bedoel is dat het met veel bochtjes toch gewoon werkt en dat het niet perse problemen hoeft te geven. Ik zie zo een opmerking veel bochten geeft problemen net zo iets als een warmtepomp werkt niet met alleen radiatoren. Ik heb beide alleen radiatoren en veel bochten en het werkt perfect.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:20:
Je mag er van vinden wat je wil maar het enige wat ik er mee bedoel is dat het met veel bochtjes toch gewoon werkt en dat het niet perse problemen hoeft te geven. Ik zie zo een opmerking veel bochten geeft problemen net zo iets als een warmtepomp werkt niet met alleen radiatoren. Ik heb beide alleen radiatoren en veel bochten en het werkt perfect.
overal heenrijden met een 3 ton zware aanhanger achter je polo is verre van optimaal ook al "werkt het".

ik kan je garanderen dat jouw pomp zich helemaal de pleuris draait. dat je er niks van merkt is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:28:
[...]

overal heenrijden met een 3 ton zware aanhanger achter je polo is verre van optimaal ook al "werkt het".

ik kan je garanderen dat jouw pomp zich helemaal de pleuris draait. dat je er niks van merkt is iets anders.
Het stroom verbruik is maar 25 wat van de buitenunit als de pomp draait maar wat jij wil
Dit soort uitspraken is nou precies de reden dat ik hier niet zo een zin in heb. Ik heb het zelf geïnstalleerd en ben er blij mee het werkt goed en er zijn nu eenmaal altijd mensen die het beter weten en dat van de daken roepen

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Het stroom verbruik is maar 25 wat van de buitenunit als de pomp draait maar wat jij wil
Dit soort uitspraken is nou precies de reden dat ik hier niet zo een zin in heb. Ik heb het zelf geïnstalleerd en ben er blij mee het werkt goed en er zijn nu eenmaal altijd mensen die het beter weten en dat van de daken roepen
stel je voor hoe weinig hij dan verbruikt als je die fittingen vervangt. dan zal ie waarschijnlijk je stroom opleveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Al die verhalen over haakse bochten zijn in mijn beleving zwaar overtrokken. Ik heb mijn vaillant 75/6 via 2x15 meter 28mm staal halververwege op de 22mm stamleiding aangesloten dus de ene kant gaat naar de radiatoren op de begane grond en de andere kant naar de radiatoren boven.
Schrik niet in de 2 x15 meter zitten in totaal 26 haakse knelfittingen en het werkt gewoon goed 1300 liter gebouwen stroom zegt vwzia. Geen idee of de pomp daar hard voor moet werken dat gaat automatisch. De haakse knieen hebben geen vernauwingen tov de buis dat dan weer wel.
28 naar 2 x 22 is goed, hoe breder de diameter hoe minder effect. Die knietjes zijn elk een equivalent van 1,5 0,8 meter leiding dus de extra drukval van die knietjes is gelijk aan 26 x 0,8 = ~ 21 m leiding.
(zie tabel hierboven van @Proton_ )

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 30-03-2023 22:05 . Reden: link weggehaald naar website met foutive info. ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
1300 liter door 26 mm inwendig is nu ook geen wereld hoeveelheid. Dat lukt ook door een 13mm inwendig om je bad te vullen. Je moet het allemaal in perspectieftief zien. Het zijn allemaal van die internet uitspraken. Het is niet verboden om zelf na te denken. Tegenwoordig roept iedereen maar iedereen maar na. Zo heb ik vorige week mijn warmtepomp boiler van 200 liter geplaatst en was verbaasd hoe snel die vol was. En ook hoe snel hij weer leeg is als je in bad gaat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Die zie ik bij mij niet zitten. Kan ook nergens een specifiek type op het ding vinden
Bij Robot noemen ze dat een LTV-inregelventiel en zit enkel op de PRO-versies van de verdelers. Jij hebt waarschijnlijk een Standaard versie.

LTV-inregelventiel op PRO-verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bI4SrgXBHqgSddjLQSwMS_iAlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMZ4vDsznFcjBb2vErVfM00U.jpg?f=user_large

Iets anders, heb je dit witte kapje al losgedraaid om vast te stellen dat de afsluiter helemaal openstaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPgCTY07Ag1hv1hJOSKwDiYshsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKSf0BYkc2cHRiSHxxCG80Mi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-08 22:58
Ik heb een top-flow mengverdeler. Lijkt op datgene wat je ziet hier https://www.top-flow.nl/.
Zijn deze verdelers te verbouwen zodat ze pomploos worden en gebruikt kunnen worden met een warmtepomp? En is dit sowieso slim, volgens mij is de CV aansluiting maar 1/2".

Zijn er, indien vervangen beter is, pomploze verdelers welke qua vorm / aansluitingen overeenkomen met deze zodat het zonder al te veel moeite aangesloten kan worden op de bestaande buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:09:
1300 liter door 26 mm inwendig is nu ook geen wereld hoeveelheid. Dat lukt ook door een 13mm inwendig om je bad te vullen. Je moet het allemaal in perspectieftief zien. Het zijn allemaal van die internet uitspraken. Het is niet verboden om zelf na te denken. Tegenwoordig roept iedereen maar iedereen maar na. Zo heb ik vorige week mijn warmtepomp boiler van 200 liter geplaatst en was verbaasd hoe snel die vol was. En ook hoe snel hij weer leeg is als je in bad gaat.
Het is natuurlijk ook helemaal niet zwart/wit. Er zitten in elke installatie altijd wel wat bottlenecks; 3-wegklep, toch ergens een niet te vermijden knietje enz. Vaak wordt ook niet begrepen hoe bottlenecks werken, dan wordt gedacht dat 1 versmalling meteen je hele installatie om zeep helpt. Dat is natuurlijk niet zo.
Wel is 't zo dat een pomp meer druk moet leveren om een bepaalde hoeveelheid water rond te pompen. Dit kost dus extra energie en laat die pomp extra slijten. Dit hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn alhoewel er laatst hier ook een voorbeeld langs kwam waarbij een 2de (moderne, zuinige) pomp continue 75W stond weg te stoken. Vervolgens geeft deze extra druk kans op geluidsoverlast, dat was in die situatie ook zeker een klacht. En dan ook nog de kosten: een 28 mm knie kost al snel € 10,-- en elk uitgespaard knietjes maakt je installatie dus ook nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:56:
[...]

28 naar 2 x 22 is goed, hoe breder de diameter hoe minder effect. Die knietjes zijn elk een equivalent van 1,5 meter leiding dus de extra drukval van die knietjes is gelijk aan 26 x 1,5 = ~ 40 m leiding.
https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/
De link gaat over lucht compressors en drukval in luchtleidingen. In een gesloten systeem als een cv systeem is de druk overal gelijk min de verschil druk van pomp in pomp uit en dat is hooguit 100milliebar

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:48:
[...]

De link gaat over lucht compressors en drukval in luchtleidingen. In een gesloten systeem als een cv systeem is de druk overal gelijk mijn de verschil druk van pomp in pomp uit en dat is hooguit 100milliebar
Oeps, 't is ook erg lastig hierover goede informatie te vinden. Iets eerder stonden al wel wat tabellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Het is natuurlijk ook helemaal niet zwart/wit. Er zitten in elke installatie altijd wel wat bottlenecks; 3-wegklep, toch ergens een niet te vermijden knietje enz. Vaak wordt ook niet begrepen hoe bottlenecks werken, dan wordt gedacht dat 1 versmalling meteen je hele installatie om zeep helpt. Dat is natuurlijk niet zo.
Wel is 't zo dat een pomp meer druk moet leveren om een bepaalde hoeveelheid water rond te pompen. Dit kost dus extra energie en laat die pomp extra slijten. Dit hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn alhoewel er laatst hier ook een voorbeeld langs kwam waarbij een 2de (moderne, zuinige) pomp continue 75W stond weg te stoken. Vervolgens geeft deze extra druk kans op geluidsoverlast, dat was in die situatie ook zeker een klacht. En dan ook nog de kosten: een 28 mm knie kost al snel € 10,-- en elk uitgespaard knietjes maakt je installatie dus ook nog goedkoper.
Staat tegenover dat staal niets kost dat het mooi strak recht is en dat ik het als electro man zelf kon maken. Als die kunstof meerlagen buizen zijn nooit mooi recht en hebben een grotere wanddikte. Ik heb overwogen om een buigijzer te huren maar dat zou maar op een paar plaatsen een bochtje bespaart hebben. Bij al die perskoppelingen heb je vernouwingen en die heb je bij messing knel in het geheel niet. De veroordelers hier hebben geen idee hoe de leiding verloop is en wat wel en niet kan maar veroordelen met een grote uitgesproken mening.
Nogmaals het functioneert fantastisch en er in nergens leiding geruis. Het stroomverbruik van de pomp is nihil tov de compressor. En laat je niks wijsmaken een waterpomp verslijt niet van water verpompen er zijn immers geen metalen of kunststof wrijvingsvlakken zoals in een compressor

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Staat tegenover dat staal niets kost dat het mooi strak recht is en dat ik het als electro man zelf kon maken. Als die kunstof meerlagen buizen zijn nooit mooi recht en hebben een grotere wanddikte. Ik heb overwogen om een buigijzer te huren maar dat zou maar op een paar plaatsen een bochtje bespaart hebben. Bij al die perskoppelingen heb je vernouwingen en die heb je bij messing knel in het geheel niet. De veroordelers hier hebben geen idee hoe de leiding verloop is en wat wel en niet kan maar veroordelen met een grote uitgesproken mening.
Nogmaals het functioneert fantastisch en er in nergens leiding geruis. Het stroomverbruik van de pomp is nihil tov de compressor. En laat je niks wijsmaken een waterpomp verslijt niet van water verpompen er zijn immers geen metalen of kunststof wrijvingsvlakken zoals in een compressor
Precies, niet zwart/wit dus :). Ik ben sowieso nog van de oude (stalen) school, daarmee heb ik dus ook mijn WP aangesloten. 15 en 22 mm buigijzers heb ik zelf liggen, 28mm kon ik lenen. Total body work-out :). Later begreep ik ook dat alle fittingen voor die kunststof leidingen ook vernauwingen geven dus die heb ik er dan ik elk geval niet inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Een 15 en 22 mm buigijzer heb ik ook al 40 jaar. Maar 28 niet en voegt ook niet zoveel toe heb je wel eens gezien hoe mooi rond een 28 mm knie van messing van binnen in de bocht is?

Als ik zie hoe slordig de installatie in nieuwbouw huizen met meerlagen buis eruit zier er uit ziet ben ik trots op mijn werk. Geen revolutie werk en ik heb het gevoel dat ik zelf kan nadenken en niet heel internet na roeptoetert

[ Voor 39% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 22:21 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

martijn1981 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:36:
Ik heb een top-flow mengverdeler. Lijkt op datgene wat je ziet hier https://www.top-flow.nl/.
Zijn deze verdelers te verbouwen zodat ze pomploos worden en gebruikt kunnen worden met een warmtepomp? En is dit sowieso slim, volgens mij is de CV aansluiting maar 1/2".

Zijn er, indien vervangen beter is, pomploze verdelers welke qua vorm / aansluitingen overeenkomen met deze zodat het zonder al te veel moeite aangesloten kan worden op de bestaande buizen?
Hangt ervan af. Heb je een foto van de linker- en rechterzijkanten van de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 13:58
Superbeagle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Bij Robot noemen ze dat een LTV-inregelventiel en zit enkel op de PRO-versies van de verdelers. Jij hebt waarschijnlijk een Standaard versie.

LTV-inregelventiel op PRO-verdeler
[Afbeelding]

Iets anders, heb je dit witte kapje al losgedraaid om vast te stellen dat de afsluiter helemaal openstaat?
[Afbeelding]
Geen idee wat het is of doet, maar deze staat helemaal open.

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
Superbeagle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hangt ervan af. Heb je een foto van de linker- en rechterzijkanten van de verdeler?
Zonet even twee foto's gemaakt. Niet heel erg makkelijk omdat de verdeler in de hoek zit van een kast in onze bijkeuken. Foto's zijn ook niet heel erg duidelijk. Hopelijk geeft het wat inzichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcO2kGzPdTPSz7qfQbM8UGwuTe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ0miuKG0VT7xPV3a52ZEQwf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmeK1cg-Uf2IhJB944VR8LDvKtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5rKDdqatNQdlz6gNvXGt9jk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Het is hier Tweakers jongen. Kritisch zijn is juist de toegevoegde waarde. Als jij blij bent goed toch? Een ander gaat graag tot het naadje. Ruuuuuustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Kritisch zijn mag maar nogmaals de ene situatie is de andere niet. En ik heb al meer gezegd je mag zelf nadenken en het is beter om niet alle uitspraken op internet zonder nadenken over te nemen.

[ Voor 67% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 23:29 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:56:
[...]

stel je voor hoe weinig hij dan verbruikt als je die fittingen vervangt. dan zal ie waarschijnlijk je stroom opleveren!
Dan zou ik gelijk een patent aanvragen, een circulatiepomp welke stroom oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:36:
[...]

Dan zou ik gelijk een patent aanvragen, een circulatiepomp welke stroom oplevert :)
Ja, 't is jammer dat de WP warmte levert en geen stroom, dan hadden we de perfecte Perpetuum mobile in onze thuis staan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

martijn1981 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Zonet even twee foto's gemaakt. Niet heel erg makkelijk omdat de verdeler in de hoek zit van een kast in onze bijkeuken. Foto's zijn ook niet heel erg duidelijk. Hopelijk geeft het wat inzichten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om hem helemaal pomploos te maken moet de pomp worden verwijderd. Aan de voorkant blijven dan twee openingen waar de pomp heeft gezeten. De bovenste opening is van de mengkamer naast de retourbalk. Die heeft geen functie meer en kan worden voorzien van een blindstop.

Vervolgens moet de aanvoerleiding (waar de thermostaatkraan op zit) direct worden aangesloten op de aanvoerbalk beneden. Je hebt hiervoor twee opties. Via de onderste opening van de verwijderde pomp of rechts bij de rood gemarkeerde blindstop op de foto. Maar daar heb je weinig ruimte.

De retourleiding kan daar blijven zitten. Een alternatieve locatie is ook rechts als op de groen gemarkeerde locatie ook een blindstop zit. Is niet duidelijk te zien. Maar rechts heb je sowieso weinig ruimte om te klooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKk29RYemupUNtCPA6PdNWwP4h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcEbSTUJf0qogs5ueuZ8rprz.jpg?f=fotoalbum_large

Controleer wel of al die openingen minstens ¾” zijn anders heeft het geen zin om om te bouwen.

Een chiquere oplossing om over te stappen van verdeler met pomp naar een pomploze verdeler is deze hier van @BrainCrash BrainCrash in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:37:
[...]

Geen idee wat het is of doet, maar deze staat helemaal open.
Mooi, want daaronder zit een voetventiel om de retour te knijpen. En dit wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Proton_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:10:

[Afbeelding]
Bij hogere stroomsnelheden neemt de turbulentie en dus de weerstand onevenredig toe, ik dacht kwadratisch.
Dat zijn duidelijke cijfers. Hoe kan ik 0,75 m/sec omrekenen naar liters per minuut??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
Superbeagle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 06:55:
[...]

Om hem helemaal pomploos te maken moet de pomp worden verwijderd. Aan de voorkant blijven dan twee openingen waar de pomp heeft gezeten. De bovenste opening is van de mengkamer naast de retourbalk. Die heeft geen functie meer en kan worden voorzien van een blindstop.

Vervolgens moet de aanvoerleiding (waar de thermostaatkraan op zit) direct worden aangesloten op de aanvoerbalk beneden. Je hebt hiervoor twee opties. Via de onderste opening van de verwijderde pomp of rechts bij de rood gemarkeerde blindstop op de foto. Maar daar heb je weinig ruimte.

De retourleiding kan daar blijven zitten. Een alternatieve locatie is ook rechts als op de groen gemarkeerde locatie ook een blindstop zit. Is niet duidelijk te zien. Maar rechts heb je sowieso weinig ruimte om te klooien.

[Afbeelding]

Controleer wel of al die openingen minstens ¾” zijn anders heeft het geen zin om om te bouwen.

Een chiquere oplossing om over te stappen van verdeler met pomp naar een pomploze verdeler is deze hier van @BrainCrash BrainCrash in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, duidelijk verhaal. De huidige openingen (aanvoer & retour) zijn 1/2". T/m 7 groepen (welke ik heb) is dat 1/2". Daarboven 3/4".
Als ik de retourleiding laat zitten op bestaande dan is dat sowieso een 1/2" opening.
Ik zal kijken of ik kan zien hoe groot die andere openingen zijn. Ga eigenlijk uit van 1/2".
En ja idd beperkt ruimte aan de rechterkant maar daar is wel wat aan te doen ;)

Ik heb die andere post ook gezien. Een alternatief is bijv. idd de Technea Variotherm verdeler welke wellicht makkelijk in te passen ter vervanging van de oude (je kunt bij die volgens mij de beide balken verschuiven qua positie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
CJG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Dat zijn duidelijke cijfers. Hoe kan ik 0,75 m/sec omrekenen naar liters per minuut??
Als je de binnendiameter weet kun je dat omrekenen, anders niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Blihi schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Als je de binnendiameter weet kun je dat omrekenen, anders niet.
25 mm bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
CJG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:47:
[...]

De dwarsdoorsnede in de pijp (in vierkante meters) vermenigvuldigen met 0,75 (v). Dan heb je m3/s. Keer 1000 geeft L/s. Nogmaals keer 60 voor L/min.

Dus stel, je hebt 28 mm stalen buis met 25,6 mm binnendiameter. De oppervlak is pi*(0,0256/2)^2. Keer 0,75 x 1000 x 60 = 23,2 L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb daar een excel dingetje voor op mijn telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlHn5w5u5iVNiLj_TSCi2nqHIUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKhRX8C9EJAgHBbX3AjENlcN.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

marcop23 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:54:
[...]

De dwarsdoorsnede in de pijp (in vierkante meters) vermenigvuldigen met 0,75 (v). Dan heb je m3/s. Keer 1000 geeft L/s. Nogmaals keer 60 voor L/min.

Dus stel, je hebt 28 mm stalen buis met 25,6 mm binnendiameter. De oppervlak is pi*(0,0256/2)^2. Keer 0,75 x 1000 x 60 = 23,2 L/min.
Helder.
Bij een 28 mm leiding geeft volgens de tabel van @Proton_ een 90 graden bocht bij 23 liter / minuut een stromingsweerstand van 0,7 meter equivalente buislengte, een knie van 0,8 meter. Dat is meer dan 10% verschil, lijkt best veel, zeker wanneer je 6 knietjes of T splitsingen hebt.

Of is een extra meter equivalente buislengte niet zo relevant??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:22
Goedemorgen, ik weet niet of dit de plek is, ik stel daarom mijn vraag:
Is het raadzaam om 1 service contract af te sluiten voor 1 nieuw geïnstalleerd full electric systeem, prijs €350 per jaar. Daarbij garantie verlenging naar 5 jaar.
Graag lees ik jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
Nee, niet raadzaam. Onderhoud stelt niet veel voor. Het hooguit het schoonmaken van de binnenkant waar de ventilator zit en verder wat controle dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
ronaldbommel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:04:
Is het raadzaam om 1 service contract af te sluiten voor 1 nieuw geïnstalleerd full electric systeem, prijs €350 per jaar. Daarbij garantie verlenging naar 5 jaar.
Ik betaal 8 Euro per maand en kan daarmee rekenen op storing oplossen en na 2 jaar komen ze voor een servicebeurt. Wat dat voorstelt zie ik eind dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:53:
[...]

naregeling is inherent fout bij een WP. naregeling geeft aan dat je warmtebalans in de ruimtes gewoon niet op orde is. daardoor moet je onnodig met hogere temperaturen draaien en extra pompen en tanks aansluiten en moet de WP omgaan met soms sterk wisselende belastingen doordat de kamers open en dicht gaan. dat kost je hele zure punten op de efficientie, denk 10~15% of meer in stroomverbruik al zal het vaak wel hoger liggen dan dat. neit vergeten dat al die motortjes en dergelijke ook flink wat stroom wegtikken....
kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn dat je WP aan moet slaan om een WC ergens een halve graad op te warmen.
als je installatie gewoon goed inregelt zodat de kamers gelijk opwarmen is de naregeling niet nodig en kan je draaien op veel lagere temperaturen en veel strakkere stooklijn wat je meer comfort oplevert en meer efficientie en natuurlijk een klap simpelere installatie.
Ok. Ik snap het idee van @Andrehj van het motortje eraf slopen maar vond dat nog een beetje spannend. Dus ik heb de knop die erop zit naar manual gedraaid ipv auto. Hopelijk hetzelfde effect? :)

Echt interessant dit. Ik zag eerst dus die rode schijfjes in dat water van de zoneverdelers (warm) de hele tijd op en neer gaan. Dus dat motortje zit continu die warmtepomp af te knijpen waardoor hij de WP laat pendelen om de woonkamer tussen de 19,5 en 20,5 graden te houden? (Thermostaat daar staat op 20 graden.)

Maar nu heb ik hem dus op manual gezet en loopt de boel lekker continu door op de begane grond/woonkamer.

Dat is de bedoeling toch? En met de juiste stooklijn zou je dan altijd op 20 graden BG moeten zitten begrijp ik uit jullie verhaal? Voor hetzelfde geldt wordt het daar nu 22-23 graden?

Dus dan wordt het nu een kwestie van heel goed de WP instellen, want anders zorgt niets ervoor dat de woonkamer op 20 graden blijft, toch?

Die thermostaat meet nu alleen nog de temperatuur in de woonkamer maar verder niet, toch?

Snap ik het een beetje..?

Edit: en die zoneverdelers woonkamer staan op 2 liter per minuut, terwijl die ook vol open kunnen naar 3-4-5 liter per minuut. Op 2 houden of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 31-03-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:41
Nog een vraag over de opstelplek van de WP, ik ga hem op het platte dak van de 1e etage tegen de muur van de 2e etage. Dit is echter de westkant, de kant waar 95% van de flinke storm/wind vandaan komt. Kan dat nog kwaad voor de fan die er in zit of zorgen de lammelen er voor dat de wind voldoende gebroken wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 31-03-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Atomius schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Ok. Ik snap het idee van @Andrehj van het motortje eraf slopen maar vond dat nog een beetje spannend. Dus ik heb de knop die erop zit naar manual gedraaid ipv auto. Hopelijk hetzelfde effect? :)

Echt interessant dit. Ik zag eerst dus die rode schijfjes in dat water van de zoneverdelers (warm) de hele tijd op en neer gaan. Dus dat motortje zit continu die warmtepomp af te knijpen waardoor hij de WP laat pendelen om de woonkamer tussen de 19,5 en 20,5 graden te houden? (Thermostaat daar staat op 20 graden.)

Maar nu heb ik hem dus op manual gezet en loopt de boel lekker continu door op de begane grond/woonkamer.

Dat is de bedoeling toch? En met de juiste stooklijn zou je dan altijd op 20 graden BG moeten zitten begrijp ik uit jullie verhaal? Voor hetzelfde geldt wordt het daar nu 22-23 graden?

Dus dan wordt het nu een kwestie van heel goed de WP instellen, want anders zorgt niets ervoor dat de woonkamer op 20 graden blijft, toch?

Die thermostaat meet nu alleen nog de temperatuur in de woonkamer maar verder niet, toch?

Snap ik het een beetje..?
Je snapt 't aardig :) . Idee is dat je 't water zo direct mogelijk je vloer in krijgt en dat je een stooklijn weet in te stellen die bij alle buitentemperaturen 't warmteverlies van je huis weet te compenseren. Als sommige ruimten te koud of juist te warm worden kan je - handmatig - de zones die te warm worden/ 't warmst zijn iets knijpen.

Maar met alleen een stooklijn zal je niet altijd de juiste temperatuur hebben, vooral te warm komst snel voor door b.v. zoninstraling, houtkachel, veel mensen in de kamer etc. Dat kan je opvangen door een thermostaat die dan niet aan al die kleppen gaat zitten draaien maar die of de stooklijn beïnvloed (watertemperatuur naar beneden of boven bijstelt) of de WP gewoon uitschakelt bij te hoge kamertemperatuur. Dat laatste (aan/uit thermostaat) komt geloof ik 't meeste voor.

Je kan ook ergens een middenweg kiezen, dat heb ik gedaan. Ik gebruik een honeywell evohome zonesysteem die dus ook via thermostaatkranen de watertoevoer naar elke individuele radiator regelt. Niet veel anders dus dan zo'n vloerverdeler met kranen per lus. Ik heb een aantal radiatoren permanent open gezet waarmee in elk geval altijd een minimale flow gegarandeerd is. De rest wordt nog wel door evohome nageregeld. En als evohome aangeeft helemaal geen warmte nodig te hebben schakelt de WP uit.

Meerdere wegen naar Rome :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
@Atomius Wil je het simpel houden, laat de kamerthermostaat dan de wp aan/uit schakelen. Ik zou daar mee beginnen en dan kun je later beoordelen of je het nog fancier wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap19 op 31-03-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
CJG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Helder.
Bij een 28 mm leiding geeft volgens de tabel van @Proton_ een 90 graden bocht bij 23 liter / minuut een stromingsweerstand van 0,7 meter equivalente buislengte, een knie van 0,8 meter. Dat is meer dan 10% verschil, lijkt best veel, zeker wanneer je 6 knietjes of T splitsingen hebt.

Of is een extra meter equivalente buislengte niet zo relevant??
Dat ligt er denk ik maar net aan. Heb je al een krap bemeten leidingdoorvoer, dan lijkt het me zaak om zo weinig mogelijk extra vernauwingen toe te voegen. Dus dan iets meer moeite doen om vernauwingen te vermijden. Maar als je leidingdiameter al ruim gekozen is, maakt een extra metertje ook niet zo veel uit.

Maar ik ben hier niet de expert. Ik heb nog nooit een knelkoppeling aangedraaid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

22 mythes over warmtepompen ontkracht

https://www.zeronaut.be/d...n-ontkracht/?ref=Roadtrip

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:10:
@Carboy54 het veranderen van richting levert turbulentie en ook daarom ook extra weerstand op, zonder vernauwing.
Voor pers is wel een vernauwing, en is deze tabel relevant (Uponor, 2 m/s):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit nog even naar deze nuttige tabellen te kijken.
Kan ik dan zeggen dat bij een halvering van stroomsnelheid (dus van 2 naar 1m/s), äL kwadratisch afneemt van bijvoorbeeld 4 naar 1?

Reden van vragen is dat 2m/s voor 32x3 buis wel hoog is, namelijk ca. 64L/minuut.
1 m/s, of de 0,75m/s zoals in de tabel eronder is dan realistischer.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@verkeerslicht het eerlijke antwoord is dat ik dat niet weet.
Het kwadratische sloeg op de drukval, dus halve stroomsnelheid is een kwart van de drukval en 1/8 pompvermogen, maar dat geldt voor zowel rechte buizen als appendages :)
Er zitten dankzij de turbulentie ook nog niet-lineariteiten in die voor een afwijking op dit eenvoudige verband zorgen maar daar durf ik geen getal op te plakken. Ik verwacht dat äL iets afneemt bij lagere stroomsnelheid maar hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

In navolging op mijn post DropjesLover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" heb ik een OTGW aangeschaft en na wat gepruts (juiste poort gebruiken |:( ) krijg ik er ook waardes uit.
Ik zie helaas exact hetzelfde terug in de logging van de watertemperatuur bijv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX1swLvROEDdKJiPymU4i2H0O3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKW7ksotFOPCA9Qj8U803qkE.jpg?f=fotoalbum_large

Met zo'n kleine dT snap ik wel dat hij snel afschakelt, maar ook de Tr komt niet in de buurt van de Ta :?

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 31-03-2023 14:40 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
verkeerslicht schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Zit nog even naar deze nuttige tabellen te kijken.
Kan ik dan zeggen dat bij een halvering van stroomsnelheid (dus van 2 naar 1m/s), äL kwadratisch afneemt van bijvoorbeeld 4 naar 1?

Reden van vragen is dat 2m/s voor 32x3 buis wel hoog is, namelijk ca. 64L/minuut.
1 m/s, of de 0,75m/s zoals in de tabel eronder is dan realistischer.
Is idd kwadratisch met de stroomsnelheid, zolang de stroming laminair is (Reynolds getal < 2300). Een eenvoudig online tooltje (rekening houdend met Reynolds) vind je op: https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 11:14

Jan2023

KISS

haakjesluiten schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:33:
Nog een vraag over de opstelplek van de WP, ik ga hem op het platte dak van de 1e etage tegen de muur van de 2e etage. Dit is echter de westkant, de kant waar 95% van de flinke storm/wind vandaan komt. Kan dat nog kwaad voor de fan die er in zit of zorgen de lammelen er voor dat de wind voldoende gebroken wordt?
Kan het niet zo snel terug vinden , maar eerder eens gelezen dat het nadelig is als de wind vol op de uitstroomopening staat.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Kan het niet zo snel terug vinden , maar eerder eens gelezen dat het nadelig is als de wind vol op de uitstroomopening staat.
Bij windkracht 10 vol op de ventilator kan je een storingsmelding krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was wat aan het rondneuzen naar info over de Itho Amber monobloc.

Deze zou eventueel een goed alternatief voor de Panasonic monoblock kunnen zijn.
Want die clowns van Panasonic leveren maar niet.

Op een paar sites staat hij al te koop en dan is de prijs rond de € 5.400. Exclusief installatie.
Levertijd is nog onduidelijk, maar het wordt zeker juni.
De Warmtepompvoorjou is blijkbaar de hofleverancier van Itho (want zijn noemen het als dealer)

Op hun site staat hij ook, maar er stond wat onduidelijks over de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NoRBKzIBokJRer4gYPfPX8yQzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IRRhidNEuM6SsPcpYKkKhhct.png?f=user_large

Waar inclusief de subsidie staat moet volgens mij 'exclusief' staan.
Dus ik stelde deze vraag aan het bedrijf.

Maar ze gaven aan hen dat dus bij hen de prijs € 9.950 inclusief installatie is.
Mijn antwoord was dat ik meer dan € 4.000 voor installatie best veel vond.
dit was daarop weer hun antwoord: Dat is inderdaad een zeer groot verschil.
Dit is toch echt de prijs die we moeten maken. Was het maar onze marge

Ik vind het nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:58:

Deze zou eventueel een goed alternatief voor de Panasonic monoblock kunnen zijn.

Op een paar sites staat hij al te koop en dan is de prijs rond de € 5.400. Exclusief installatie.
De Warmtepompvoorjou is blijkbaar de hofleverancier van Itho (want zijn noemen het als dealer)

[Afbeelding]

Maar ze gaven aan hen dat dus bij hen de prijs € 9.950 inclusief installatie is.

Ik vind het nogal.
Dus gewoon bij mij bestellen als dealer he. Levertijd is ook duidelijk hoor vanochtend nog bevestigd door Itho. Gezien het gedoe rondom Panasonic flink ingekocht. Er komen er in totaal 9000 aan bij Itho dit jaar. Overigens staat de subsidie nog niet vast voor de genoemde prijs van de 9.5 Kw versie. Ik schat 3150 euro maar de RVO moet dat nog goedkeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:58:

[Afbeelding]

Ik vind het nogal.
Mocht je er vragen over hebben. Ik heb er één draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Omebas op 31-03-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Dus gewoon bij mij bestellen als dealer he. Levertijd is ook duidelijk hoor vanochtend nog bevestigd door Itho.
Zij gaven aan juni op zijn vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Zij gaven aan juni op zijn vroegst.
Eerste leveringen in mei de rest van mijn voorraad komt juni/juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Omebas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Heel veel snap ik niet van die apparaten, geef ik meteen toe.
Maar zoals wellicht duidelijk had ik voor een Panasonic 9 kW monobloc gekozen.
Omdat deze in ieder geval voldoende vermogen heeft voor mijn huis, maar ik heb misschien maar 5 kW nodig in de praktijk (geen idee, want alles gaat veranderen in mijn huis)

Dus dat is voor mij van belang.
Dat ie monobloc is, is mooi.
Dat ik geen buffervat nodig heb, is helemaal goed.
Hij heeft al het nieuwe koelmiddel.
Schijnt ook technisch net iets nieuwer te zijn.

Maar ik begrijp dat jij één van de testers bent?
en mede op jouw bevindingen zullen er nog wel aanpassingen aan gedaan moeten worden.

Al met al lijkt de Amber me een goed alternatief.
Wel een stuk duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Jan2023 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Ik dacht eerst, dat je mijn verhaal van februari '21 in herinnering had, dat was gepubliceerd een paar duizend pagina's terug, maar dat zal dus wel niet want je bent hier pas een maandje of zo,
Maar het is wel waar, in mijn enige ervaring, was dat met die koude periode rond 8 februari '21 toen het uit het oosten heel hard waaide, gecombineerd met een temperatuur van -10°C en veel sneeuw.
Een afscherming er tijdelijk voorgehangen (die ik al klaar had staan ivm de weersverwachting) en dat loste alle problemen op.
Het probleem was, dat de buitenunit na de gebruikelijke defrost niet meer gelijk aan het verwarmen begon, wat ik weet aan het te koud blijven van de temperatuur zender op de pomp. Toen de wind niet meer zo hard door de unit blies, was dit probleem verholpen, en ging hij gelijk weer aan het verwarmen na afloop van de defrost.
Maar dat is dan ook mijn enige ervaring hiermee, terwijl de wp en inmiddels 5 "winters" staat.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Eerste leveringen in mei de rest van mijn voorraad komt juni/juli.
2 leveranciers noemden beide juni als eerst mogelijke maand.
Hun tekst, niet de mijne.

Itho zelf zegt 'medio 2023' of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:02:
[...]

2 leveranciers noemden beide juni als eerst mogelijke maand.
Hun tekst, niet de mijne.

Itho zelf zegt 'medio 2023' of zoiets.
Die hebben er wellicht niet zoveel in voorraad genomen als ik 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Omdat deze in ieder geval voldoende vermogen heeft voor mijn huis, maar ik heb misschien maar 5 kW nodig in de praktijk (geen idee, want alles gaat veranderen in mijn huis)

en mede op jouw bevindingen zullen er nog wel aanpassingen aan gedaan moeten worden.

Prijs ligt gemiddeld 800 euro hoger maar de subsidie zal hoogstwaarschijnlijk ook hoger worden gewaardeerd ten op zichte van de Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
@blb4 Waarmee schakel je de WP dan uit, via welk evohome ding ? Of gebruik je de thermostaat van het zone kastje ?

Je snapt 't aardig :) . Idee is dat je 't water zo direct mogelijk je vloer in krijgt en dat je een stooklijn weet in te stellen die bij alle buitentemperaturen 't warmteverlies van je huis weet te compenseren. Als sommige ruimten te koud of juist te warm worden kan je - handmatig - de zones die te warm worden/ 't warmst zijn iets knijpen.

Maar met alleen een stooklijn zal je niet altijd de juiste temperatuur hebben, vooral te warm komst snel voor door b.v. zoninstraling, houtkachel, veel mensen in de kamer etc. Dat kan je opvangen door een thermostaat die dan niet aan al die kleppen gaat zitten draaien maar die of de stooklijn beïnvloed (watertemperatuur naar beneden of boven bijstelt) of de WP gewoon uitschakelt bij te hoge kamertemperatuur. Dat laatste (aan/uit thermostaat) komt geloof ik 't meeste voor.

Je kan ook ergens een middenweg kiezen, dat heb ik gedaan. Ik gebruik een honeywell evohome zonesysteem die dus ook via thermostaatkranen de watertoevoer naar elke individuele radiator regelt. Niet veel anders dus dan zo'n vloerverdeler met kranen per lus. Ik heb een aantal radiatoren permanent open gezet waarmee in elk geval altijd een minimale flow gegarandeerd is. De rest wordt nog wel door evohome nageregeld. En als evohome aangeeft helemaal geen warmte nodig te hebben schakelt de WP uit.

Meerdere wegen naar Rome :).
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ronaldbommel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:04:
zonde van het geld. en je hebt zoizo 5 jaar garantie op vrijwel elke machine vanaf de fabrikant dus ze willen je laten betalen voor iets waar je al recht op hebt.

gewoon 1 a 2x per jaar flink met de dasty en een tuinslang erdoor gaan en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Omebas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Er blijft niet veel vermogen over bij -10 °C en 35 °C aanvoertemperatuur. Iets om rekening mee te houden. Ook is het onduidelijk of defrosts zijn meegenomen bij de bepaling. Wat zijn jouw bevindingen hierover?

6,5 kW -> 4,05 kW
9,5 kW -> 5,5 kW
12,0 kW -> 7,28 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl6A4hGlvHPnDhBv_Ju5P1Z54CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snF3L9Bt1UBLtgsbVFNxhpsv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Prijs ligt gemiddeld 800 euro hoger maar de subsidie zal hoogstwaarschijnlijk ook hoger worden gewaardeerd ten op zichte van de Panasonic.
Waarom zal de Itho meer subsidie krijgen dan een Panasonic? Zoals @Superbeagle laat zien is het vermogen als je het nodig hebt niet over naar huis te schrijven.
€5400 voor een kale 9,5 kW (of is het 5,5 kW?) warmtepomp, het wordt steeds gekker.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Waarom zal de Itho meer subsidie krijgen dan een Panasonic? Zoals @Superbeagle laat zien is het vermogen als je het nodig hebt niet over naar huis te schrijven.
€5400 voor een kale 9,5 kW (of is het 5,5 kW?) warmtepomp, het wordt steeds gekker.
Die prijs is voor de 9.5 Kw incl wifi en windows interface.
, backup en dynamische pomp. De 6.5 kost 4695. Met 5 jaar garantie. De RVO moet hem nog inschalen maar het modulerend max vermogen ligt hoger dan van de Panasonic dus wellicht iets meer subsidie nog. R290 gedraagt zich anders dan R32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

RichieB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:50:
[...]

De subsidie is direct gerelateerd aan de besparing van CO2 uitstoot, niet de verkoopprijs. En dat is ook de reden dat een WPB in verhouding veel minder ontvangt.

[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 31-03-2023 17:04 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Superbeagle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Er blijft niet veel vermogen over bij -10 °C en 35 °C aanvoertemperatuur. Iets om rekening mee te houden. Ook is het onduidelijk of defrosts zijn meegenomen bij de bepaling. Wat zijn jouw bevindingen hierover?

6,5 kW -> 4,05 kW
9,5 kW -> 5,5 kW
12,0 kW -> 7,28 kW

[Afbeelding]
Dit is bij -10 en niet bij wat je vaak ziet -7/35. Veel warmtepompen niet T cap komen niet veel verder. Bovendien zijn dit voorlopige niet bevestigde cijfers die komen nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaap19 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:02:
@Atomius Wil je het simpel houden, laat de kamerthermostaat dan de wp aan/uit schakelen. Ik zou daar mee beginnen en dan kun je later beoordelen of je het nog fancier wilt.
@Atomius had volgens mij al een zoneregeling. Die zal wel aan de thermostaatingang van de WP hangen. Dus die regeling kan ie gewoon behouden en gebruiken om de WP bij warmtevraag aan te zetten.
Het enige wat ie moet (moest) aanpassen is het permanent open zetten van zoveel mogelijk lussen (in de praktijk is dat meestal de begane grond + de badkamer).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
vraagje voor de liefhebbers hier. Ik ga een vriend helpen met installatie van een monoblock en nu heeft hij een pvc-leiding in de betonvloer ingestort als soort mantelbuis. Gaat om een leiding van rond 110mm die verticaal de vloer door gaat en dan 2 x 45 graden bocht maakt en daarna horizontaal door het beton loopt tot aan een muurdoorvoer. Het horizontale stuk is een meter of 6.

Kom je daar doorheen en vooral, kom je de bocht om met bijv. uponor unipipe 32x3 (zou semi-beweeglijk moeten zijn)? Of is een beter alternatief van die solar-buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:23:
vraagje voor de liefhebbers hier. Ik ga een vriend helpen met installatie van een monoblock en nu heeft hij een pvc-leiding in de betonvloer ingestort als soort mantelbuis. Gaat om een leiding van rond 110mm die verticaal de vloer door gaat en dan 2 x 45 graden bocht maakt en daarna horizontaal door het beton loopt tot aan een muurdoorvoer. Het horizontale stuk is een meter of 6.

Kom je daar doorheen en vooral, kom je de bocht om met bijv. uponor unipipe 32x3 (zou semi-beweeglijk moeten zijn)? Of is een beter alternatief van die solar-buis?
Probeer eens een stukje uponor te buigen 🙃 nee dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:25:
[...]

Probeer eens een stukje uponor te buigen 🙃 nee dus
buigen lukt me wel goed met de hand als ik een beetje ruimte heb, maar in zo'n buis is dat toch anders. Daarom mijn vraag of iemand zoiets al eens geprobeerd heeft. En bij "nee dat gaat niet" dus de vraag of bijv. van die ribbelbuis voor zonneboilers ook geschikt kan zijn voor monoblock aansluiten? bijv dit https://www.wildkamp.nl/p...25-op-rol-l-25-m/15374702

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:08
Carboy54 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Dit is bij -10 en niet bij wat je vaak ziet -7/35. Veel warmtepompen niet T cap komen niet veel verder. Bovendien zijn dit voorlopige niet bevestigde cijfers die komen nog.
Panasonic WH-MDC09J3E5 (niet-T-CAP) levert bij -15/35 nog 7,6 kW
Daikin ERGA08EV levert bij -10/35 nog 6,9 kW

De Itho presenteert met 5,5 kW gewoon niet erg best als het koud wordt.

[ Voor 209% gewijzigd door RichieB op 31-03-2023 17:36 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Ik zou het nog geen seconde overwegeb en nooit een warmtepomp kopen van een toko die deze voor het eerst maakt. Dat betekent namelijk dat jij de betatester gaat zijn. Leuk als je de WP gratis krijgt en zelf ontzettend techneut bent, maar als consument wil je dat echt niet.

Heb je al eens gekeken naar Mitsubishi? Die maken ook gewoon monoblocks (heten dan alleen "packaged units" en er zit wel een binnenunit bij, wat je bedrading enorm vereenvoudigt). En zijn volgens mij wel leverbaar. En Mitsubishi heeft met warmtepompen etc al decennia ervaring.
@Ronaldvdijk is tot nu toe de enige gebruiker van een Mitsu Packaged Unit in het Ecodan topic, maar omdat de besturing precies gelijk is aan die van de splits lijkt dat geen groot bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:23:

Huh hoe dik is die beton vloer?
2x110 45 graden levert al wat hoogte op.
Die 45 graden bochten zitten echt in het beton?

Hoe dan ook het is de omgekeerde volgorde.
Ik heb in de kamer naar de houtcvkachel 2x22 mm in 50 mm pvc met isolatie.

Eerst de pijp buigen 90 graden met de pijpenbuiger, dan isolatie erom dan de pvc pijp erom.
Dat ging wel met 2 x 45 graden pvc bochten en isolatie.

Andersom zie ik mezelf nog geen 16 mm uponor door die bochten drukken zelfs zonder isolatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Huh hoe dik is die beton vloer?
2x110 45 graden levert al wat hoogte op.
Die 45 graden bochten zitten echt in het beton?

Hoe dan ook het is de omgekeerde volgorde.
Ik heb in de kamer naar de houtcvkachel 2x22 mm in 50 mm pvc met isolatie.

Eerst de pijp buigen 90 graden met de pijpenbuiger, dan isolatie erom dan de pvc pijp erom.
Dat ging wel met 2 x 45 graden pvc bochten en isolatie.

Andersom zie ik mezelf nog geen 16 mm uponor door die bochten drukken zelfs zonder isolatie..
ik weet dat andersom beter is maar het ligt er helaas al. volgens mij is het schuimbeton dus vrij dik. Maar goed, ook al ligt het in de grond, maakt voor het probleem weinig uit. Daarom de vraag of iemand dit al eens geprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:32:
[...]

ik weet dat andersom beter is maar het ligt er helaas al. volgens mij is het schuimbeton dus vrij dik. Maar goed, ook al ligt het in de grond, maakt voor het probleem weinig uit. Daarom de vraag of iemand dit al eens geprobeerd heeft.
Ah ja schuimbeton dan kan dat qua dikte, is hier een meter dik namelijk.

32 mm uponor ik zie het niet gemakkelijk gebeuren.
Mischien als je aan 1 kant trekt en de andere kant druk dat je het er doorheen kan frotten zonder isolatie maar ik zie het niet zitten eerlijk gezegd. Kans op knikken en beschadigen en twee ongeisoleerde leidingen tegen elkaar....

Maar die solar buis is wel een stuk soepeler en al geïsoleerd is alleen de diameter wel toereikend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:32:
[...]

32 ga je er nooit doorheen krijgen. dat word dus 4x 25mm trekken. en je zal moeten trekken en duwen tegelijk.

enige andere optie die ik kan bedenken is tyleenbuis. dat zou geen issue moeten zijn als het alleen vloerverwarming moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:37:
[...]

32 ga je er nooit doorheen krijgen. dat word dus 4x 25mm trekken. en je zal moeten trekken en duwen tegelijk.

enige andere optie die ik kan bedenken is tyleenbuis. dat zou geen issue moeten zijn als het alleen vloerverwarming moet doen.
Tyleen is niet lucht dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Ik zou het nog geen seconde overwegeb en nooit een warmtepomp kopen van een toko die deze voor het eerst maakt. Dat betekent namelijk dat jij de betatester gaat zijn. Leuk als je de WP gratis krijgt en zelf ontzettend techneut bent, maar als consument wil je dat echt niet.

Heb je al eens gekeken naar Mitsubishi? Die maken ook gewoon monoblocks (heten dan alleen "packaged units" en er zit wel een binnenunit bij, wat je bedrading enorm vereenvoudigt). En zijn volgens mij wel leverbaar. En Mitsubishi heeft met warmtepompen etc al decennia ervaring.
@Ronaldvdijk is tot nu toe de enige gebruiker van een Mitsu Packaged Unit in het Ecodan topic, maar omdat de besturing precies gelijk is aan die van de splits lijkt dat geen groot bezwaar.
Maken het niet voor het eerst. Hebben hem in een split draaien en is bestaand ontwerp in nieuw jasje met nu R290. Itho is daarnaast marktleider in grondgebonden warmtepompen dus kennis genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:38:
[...]

Tyleen is niet lucht dicht..
niet een geweldig probleem bij 25~30 graden water.

1x per jaar of zo beetje water bijvullen en de ontluchter bezig houden is stuk minder gezeik dan de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:39:
[...]

niet een geweldig probleem bij 25~30 graden water.

1x per jaar of zo beetje water bijvullen en de ontluchter bezig houden is stuk minder gezeik dan de alternatieven.
Ha ninja edit zag ik 8)

Nee als je geen staal in je verwarmings systeem hebt zou het kunnen.
Verdeler, pompen,kleppen ,radiatoren etc etc

Die solar buis heb ik onlangs nog eens mee gewerkt en ik vond dat best wel soepel spul.
Alleen het is ribbelbuis dus meer weerstand en ik weet niet of je dat in geschikte diameters kan krijgen.

Pagina: 1 ... 5 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)