Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-05 20:43
Dank allen voor de interessante topic - heb al wat bijgeleerd.

Op mijn beurt twee kleine vragen. In onze nieuwbouw komt er een Thermia Atlas 18kw.

1. Blijkbaar met ingebouwde warmwaterboiler van 180 liter. Dit leek me weinig, maar wat denken jullie van volgende warmwater productie, die me hoger lijkt dan ik dacht:

Volume warm water 40c: 307 liter
COP, warm water: 3,05
Warm water inclusief HGW: 545 liter (HGW staat voor een Hot Gas Water technologie) ***

Zou dit voldoende zijn voor een gezin van 4 personen: 2 douches et 1 bad te vullen ?

PS: ik stel me de vraag omdat er elder gelezen had dat voor ons gezin, toch eerder een warmtepompboiler van 300+ liter aangeraden was.

2. Met een extra accessoire kan de pomp blijkbaar ook koelen in de zomer - heeft iemand recente ervaring in het algemeen met koelen met een warmtepomp? Lijkt me redelijk efficient indien je zonnepanelen productie tijdens de dag kan inzetten voor koeling?

*** With HGW (Hot Gas Water heater), Thermia has developed a unique patent-pending method for producing hot water. At the same time as water is being heated for distribution through the house’s heating system, hot water is produced at very high temperature through an extra de-superheater. This means that during the part of the year when the house is heated, you get lots of hot water at a very low cost.

[ Voor 11% gewijzigd door jwpi op 29-03-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 12:36

wtu

Carboy54 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Een K&L 25% duurder? Vergeet dat maar en tel er € 2.400 bij op. Een Panasonic uit het buitenland wordt in Nederland niet ondersteund door de Panasonic organisatie en dat zal de installateur niet aandurven.
We hebben de prijs niet in zoveel detail besproken. De installateur vervangt ook mijn hele afgiftesysteem (incl. 100m2 nieuwe vloerverwarming en 2x Jaga Strada hybrids). Als hij 25% bedoelde van mijn hele order is dat meer dan 2400 :)

Het zou me ook positief verrassen als hij meegaat met een buitenlands model. Ga ik morgen horen...

Ik probeer nu met name meer gevoel te krijgen bij de Toshiba optie. Heeft iemand daar feedback op? Wel een erkend Japans bedrijf met veel ervaring in airco's (wat mij betreft positief).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
jwpi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:29:

Op mijn beurt een kleine vraag. In onze nieuwbouw komt er een Thermia Atlas 18kw.
Hier gaan al alle alarmbellen af. Hoe groot wordt die nieuwbouw wel niet dat je 18 kW aan verwarmingsvermogen nodig hebt? :?
(Ter vergelijking, ik verwarm hier 1200 m³ (gebouwd 2020) met 8 kW, en had achteraf aan 5 of 6 kW ook genoeg gehad...)
Blijkbaar met ingebouwde warmwaterboiler van 180 liter. Dit leek me weinig, maar wat denken jullie van volgende warmwater productie, die me hoger lijkt dan ik dacht:

Warm water inclusief HGW: 545 liter (HGW staat voor een Hot Gas Water technologie) ***

Zou dit voldoende zijn voor een gezin van 4 personen: 2 douches et 1 bad te vullen ?

PS: ik stel me de vraag omdat er elder gelezen had dat voor ons gezin, toch eerder een warmtepompboiler van 300+ liter aangeraden was.

*** With HGW (Hot Gas Water heater), Thermia has developed a unique patent-pending method for producing hot water. At the same time as water is being heated for distribution through the house’s heating system, hot water is produced at very high temperature through an extra de-superheater. This means that during the part of the year when the house is heated, you get lots of hot water at a very low cost.
Leuk marketingverhaal, maar die "very low cost" zie ik in de COP voor warm water van 3.05 vooralsnog niet terug. Dat haal ik hier ook makkelijk, en dat met een standaard warmtepomp zonder zo'n systeem.
300 liter is overigens voldoende voor een gezin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Op mijn beurt twee kleine vragen. In onze nieuwbouw komt er een Thermia Atlas 18kw.

1. Blijkbaar met ingebouwde warmwaterboiler van 180 liter. Dit leek me weinig, maar wat denken jullie van volgende warmwater productie, die me hoger lijkt dan ik dacht:

2. Met een extra accessoire kan de pomp blijkbaar ook koelen in de zomer - heeft iemand recente ervaring in het algemeen met koelen met een warmtepomp? Lijkt me redelijk efficient indien je zonnepanelen productie tijdens de dag kan inzetten voor koeling?

hoe groot is dat huis dat je 18kW nodig hebt in nieuwbouw? zit er een bowlingbaan en kartbaan bij?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:40:
[...]

hoe groot is dat huis dat je 18kW nodig hebt in nieuwbouw? zit er een bowlingbaan en kartbaan bij?
Dan kom ik langs. Leuk karten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Zoiets moet wel. Hier een 7 kW die te groot is voor jaren 50 hoekwoning van 430 m³. Nieuwbouw isolatie minimaal 2 x zo goed, dan moet die hut wel zo'n 2500 m³ zijn oid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:44:
Zoiets moet wel. Hier een 7 kW die te groot is voor jaren 50 hoekwoning van 430 m³. Nieuwbouw isolatie minimaal 2 x zo goed, dan moet die hut wel zo'n 2500 m³ zijn oid.
Nee, nog veel meer. Twee keer zoveel inhoud geeft niet twee keer zoveel buitenoppervlak. Voor 18 kW moet je dus denken aan minimaal 3000 à 4000 m³....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Nee, nog veel meer. Twee keer zoveel inhoud geeft niet twee keer zoveel buitenoppervlak. Voor 18 kW moet je dus denken aan minimaal 3000 à 4000 m³....
Niet denken vanuit een vinexwoning met een plafondhoogte van 2,6 meter....

Heb hier 300m2 met een plafondhoogte van 4 meter, geeft 1200m3 inhoud.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpi
Dank voor de input. Een ruwe berekening brengt me op 2.000m³. Een nieuwbouw dus volledig geisoleerd. Een heel deel ligt trouwens onder de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jwpi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:55:
Dank voor de input. Een ruwe berekening brengt me op 2.000m³. Een nieuwbouw dus volledig geisoleerd. Een heel deel ligt trouwens onder de grond.
dan is het nog steeds teveel vermogen, tenzij er ook een leiiding word getrokken naar de buren.

ik zie veel liever 2 kleintje units in cascade voor zulke panden en ook niet zon idiote tank erbij. dat slaat nergens op. dit is overduidelijk opgesteld door iemand die alleen maar naar een exel zit te kijken maar niet vooruit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpi
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:02:
[...]

dan is het nog steeds teveel vermogen, tenzij er ook een leiiding word getrokken naar de buren.

ik zie veel liever 2 kleintje units in cascade voor zulke panden en ook niet zon idiote tank erbij. dat slaat nergens op. dit is overduidelijk opgesteld door iemand die alleen maar naar een exel zit te kijken maar niet vooruit.
Geen leiding naar de buren :).

Minimaal verbruik is 4kw, dus op zich normaal toch geen probleem met aan/afzetten (pendelen) veronderstel ik?

PS weer al wat bijgeleerd, ook al heb ik geen echt antwoord op mijn vragen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jwpi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:21:
Geen leiding naar de buren :).
Minimaal verbruik is 4kw, dus op zich normaal toch geen probleem met aan/afzetten (pendelen) veronderstel ik?
Ik zou zijn kleine broertje (de 12 kW variant) nemen. Er zal toch wel een warmteverliesberekening van die hut zijn? Daar staat onderaan vast geen 18 kW. Zeker ook omdat inhoud in kelders een veel kleiner verliesvermogen (ca 1/3) heeft dan inhoud boven de grond.
PS weer al wat bijgeleerd, ook al heb ik geen echt antwoord op mijn vragen :)
Dat is ook logisch, want je zit hier in het verkeerde topic. Een snelle google actie op die WP leert dat het een W/W WP is (waarmee het vermogen nog verder omlaag kan, want die hoeven niet te defrosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 16:14
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:22:
@Atomius
Paar tips:
Teken eens een schema van je systeem, want waarom zit daar een of andere bypass in? En dan ook nog een buffervat? Beide zouden niet nodig moeten zijn, maar die bypass al helemaal niet. Of heb je een zoneregeling die alle zones dicht kan laten lopen? Dan moet je dát oplossen, dan kan daarna die bypass gewoon dicht.
En installeer naast de kWh meter die je totale verbruik meet even een meter (kan ook van Home Wizard) die alléén het verbruik van je WP meet. Dat maakt het analyseren veel gemakkelijker.

Verder lijkt een Ta van 38 graden bij -5 bij nieuwbouw met vloerverwarming veel te hoog. Geen idee hoe die "monteur" erbij komt dat dat normaal is. Meer dan 30 zou echt niet nodig moeten zijn. Dit kan trouwens ook te maken hebben met dat buffervat. Als je dan primaire en secundaire flow niet netjes op elkaar afstemt heb je een (veel) hogere watertemperatuur nodig.
Zonder buffervat is het allemaal veel eenvoudiger en waarschijnlijk is 27°C oid dan zelfs wel voldoende.
Een avdo bypass en een buffer in serie is niet ongebruikelijk als alle groepen dicht kunnnen lopen. Misschien heeft ie dat.. Alleen onnodig want begane grond is waarschijnlijk altijd open. Zon handboek radiator kan ook als bypass dienen, die staan ook altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:53:
Niet denken vanuit een vinexwoning met een plafondhoogte van 2,6 meter....
Heb hier 300m2 met een plafondhoogte van 4 meter, geeft 1200m3 inhoud.
Wat heeft die plafondhoogte nou weer met met de kwestie inhoud vs WP-vermogen te maken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15

1. Ik ben niet bekend met HGW. Verder hangt het helemaal af van je gebruik.

307 liter water op 40 graden kan je zo'n 15 minuten douchen als je een flinke regendouche hebt. Of als je een bespaardouchekop hebt zo'n 45 minuten. Met een WTW nog langer. Je kan zelf bepalen of dat voldoende is. Een bad is zo'n 150 liter dus als iemand in bad ziet dan blijft er nog maar de helft van je warme water over voor douchen.

2. Staat genoeg over in dit topic.

A. 1e verschil zit in condenserend en niet condenserend koelen. Als je onder het dauwpunt gaat koelen (condenserend) dan worden al je leidingen nat en vloer ook. Het kan wel, maar dan moeten alle leidingen geisoleerd worden en gaat sowieso niet met vloerverwarming. Niet condenserend koelen kan altijd, maar werkt matig.

B. Vloerverwarming koelt niet goed. Je moet eigenlijk met ventilatoren gaan werken op je vloer of radiatoren met ventilatoren.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
O, @jwpi : Ik zit nog even in de specs te duiken: In die dure W/W wp zit maar een watertankje van 184 liter. Dan kun dat mooie HGW-systeempje daar wel 545 liter van maken, maar dat werkt alleen in het stookseizoen, wat bij een nieuwbouwwoning maar een dikke 4 maanden duurt... De rest van het jaar zit je dus met zo'n mini SWW-vaatje van 184 liter....
Ik zou met een grote boog om dit veel te dure systeem heen lopen en gewoon een WP kopen met een standaard 300 liter vat op bijvoorbeeld 48 graden. Daarmee kun je het hele jaar rond zo'n 400 liter water van 38°C maken. Veel simpeler, goedkoper en dus het grootste deel van het jaar ook meer warm water.

Over dat koelen: Daar is al waanzinnig veel over geschreven. Gewoon even dit topic (en vooral zijn voorganger(s)) even teruglezen (gebruik de zoekfunctie)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Wat heeft die plafondhoogte nou weer met met de kwestie inhoud vs WP-vermogen te maken? :?
Heel simpel, warmte stijgt naar boven. Schijnt een fenomeen te zijn die in het verleden ook al voorkwam bij een CV ketel en er in oude panden een verlaagd plafond werd aangelegd. Je verwarmt geen vierkante meter maar kubieke inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:39:
Heel simpel, warmte stijgt naar boven. Schijnt een fenomeen te zijn die in het verleden ook al voorkwam bij een CV ketel en er in oude panden een verlaagd plafond werd aangelegd. Je verwarmt geen vierkante meter maar kubieke inhoud.
Ja, en daarom vergeleek ik toch ook kubieke meters? Jij begint ineens over vierkant meters. Deze discussie gaat dus nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Ja, en daarom vergeleek ik toch ook kubieke meters? Jij begint ineens over vierkant meters. Deze discussie gaat dus nergens over.
Die gaat wel ergens over, maakt nogal uit of je 100m2 verwarmt met een plafondhoogte van 2,6 meter of 4 meter. Ik verwarm liever 200m2 met een hoogte van 2,6 meter dan 100m2 met een hoogte van 4 meter. Boven de 2,5 meter wonen geen mensen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Ta 38? Eeeeeuh dat doe ik met ...... radiatoren tot ongeveer -2 buiten in een nageisoleerd jaren 70 huis. VV is juiste HET systeem om nog lager te kunnen aanvoeren.
Die Ta van 38 graden bij Atomius zal denk ik tot een ander resultaat leiden dan bij jou met je airco.
Als jij je airco uit zet zal de warmte snel vertrokken zijn en een vloer die met 38 graden is opgewarmt zal die warmte langer vasthouden denk ik zo.

Ik pomp hier 40 graden water in de vloer , nog wel met een gasketel , maar in de nacht zit daar nog zoveel energie in dat er amper nog wordt opgewarmd.

Offtopic
Vandaag on site gesprek gehad met Roy van ClimaSense , gaf mij een goed gevoel om maar eens zo,n popiejopie term te gebruiken.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Die gaat wel ergens over, maakt nogal uit of je 100m2 verwarmt met een plafondhoogte van 2,6 meter of 4 meter. Ik verwarm liever 200m2 met een hoogte van 2,6 meter dan 100m2 met een hoogte van 4 meter. Boven de 2,5 meter wonen geen mensen meer...
Als je nu op 4 mtr hoogte een ventilator zet die de lucht op een bescheiden flow naar beneden drukt heb je nog wat aan die warmte.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:46:
Zucht ... Daarom ging deze discussie ook over kuubs inhoud en niet over vierkante meters. Jij begint ineens over vierkante meters en plafondhoogtes, terwijl die er helemaal niet toe doen als je het over kuubs hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Die Ta van 38 graden bij Atomius zal denk ik tot een ander resultaat leiden dan bij jou met je airco.
Als jij je airco uit zet zal de warmte snel vertrokken zijn en een vloer die met 38 graden is opgewarmt zal die warmte langer vasthouden denk ik zo.

Ik pomp hier 40 graden water in de vloer , nog wel met een gasketel , maar in de nacht zit daar nog zoveel energie in dat er amper nog wordt opgewarmd.

Offtopic
Vandaag on site gesprek gehad met Roy van ClimaSense , gaf mij een goed gevoel om maar eens zo,n popiejopie term te gebruiken.
;)
Lezen....Ta met radiatoren als ik de HR Ketel gebruik. 40 graden in je vloer kan je net zo goed niet die dure investering doen van VV. Mijn T33-s zijn fors goedkoper.

Mijn L/L doet met echte koude buiten zelfs meer dan 38 graden om 55m2 warm te houden en blazen maar. Waarom denk je dat ik L/W wil?

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp nog steeds niks van. Kun je niet even een schema tekenen? Heb je nou een buffervat parallel staan aan je afgiftesysteem en toch alleen maar 1 pomp in de binnenunit en geen secundaire pomp? En gebruik je dan dat bypassventiel om de flow door de buffer te regelen? Dat is wel heel erg ongebruikelijk.

Maar als dat zo is ook enorm positief, want dan kun je dat ventiel gewoon helemaal dichtdraaien en ben je gelijk van het overbodige buffervat af.

[...]

Vloerverwarmingsverdelers (je zult zones bedoelen) meer open? Dat is ook al helemaal vanuit een verkeerde gedachte. Verreweg het optimaalst is dat je die eerst allemaal helemaal open draait, en dan vervolgens alleen op de plaatsen waar het te warm wordt de betreffende lus iets knijpen. Zo hou je maximale flow, minimale dT en maximaal rendement.

[...]

Heb je hem gevraagd of hij je energierekening gaat betalen? Begreep deze monteur nou werkelijk niet het verband tussen Ta en COP?

[...]

Als dat beneden allemaal open staat kan het buffervat dicht.
Ik heb een overzicht gemaakt, hopelijk is het nu duidelijker. Ik weet hier echt niets van maar leer graag. Als ik nog foto's moet maken in meer detail doe ik dat.

Ze hebben volgens mij dus een buffervat naast de binnenunit van de WP gezet inderdaad. En dan gebruiken ze die draaiknop om de buffer wel of niet of een beetje mee te laten doen, denk ik?

En je bedoelt de zones meer open draaien? En dan bedoel je die rode dingetjes denk ik, want daar draaide de Daikinmonteur ook aan. Hij had ze iets meer opengezet, op 2 zei hij toen. Ze stonden op 1. Ik zie L/min erop staan.

Maar als ik alles helemaal open zou draaien, gaat dat dan wel goed met dat Watts naregelsysteem? Want die zet automatisch met motortjes (heel langzaam) de dingen open en dicht.

Ja ik denk dat de Daikinmonteur dan vrij basale dingen niet snapt, wel vreemd idd.

Edit: ik heb de stooklijn omlaag gebracht van 38 naar 35 nu en ik zie de debietsensor nu ineens op een steady 16,1 L/min gaan. Na opnieuw opstarten. Eerst ging ie van 7 naar 15 naar 23 liter en vanalles ertussenin, heel random.

Overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA293Oply8udLmrvUquaTfQZUSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFmYt1RNQytumfs3uaHyHUFm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 29-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Zucht ... Daarom ging deze discussie ook over kuubs inhoud en niet over vierkante meters. Jij begint ineens over vierkante meters en plafondhoogtes, terwijl die er helemaal niet toe doen als je het over kuubs hebt.
Je begrijpt mijn punt niet. Het gaat erom hoe de kuubs verdeelt zijn en waar de verwarmde kuubs nuttig zijn. In mijn huis zijn de eerste meters vanaf de grond een graad of 20-21, daarboven een graad of 25 maar daar woon ik niet. Dat is het nadeel van hoge plafonds....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jan2023 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Als je nu op 4 mtr hoogte een ventilator zet die de lucht op een bescheiden flow naar beneden drukt heb je nog wat aan die warmte.
Deze theorie is in het verleden meerdere malen voorbij gekomen, maar ik heb nog steeds geen bewijs dat het effectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:46:
Je begrijpt mijn punt niet. Het gaat erom hoe de kuubs verdeelt zijn en waar de verwarmde kuubs nuttig zijn. In mijn huis zijn de eerste meters vanaf de grond een graad of 20-21, daarboven een graad of 25 maar daar woon ik niet. Dat is het nadeel van hoge plafonds....
Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Echter, dat speelt niet als je vloerverwarming hebt in combinatie met dikke isolatie. Dan is de vloer immers het warmst. De lucht daarboven zal dus nergens warmer zijn dan de vloer.
Hier is de vloer net boven de 21 graden, en de ruimte een paar tiende daaronder. Geen grote temperatuurverschillen dus, en dan maakt de hoogte van een ruimte ook nauwelijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:10:
[...]

Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Echter, dat speelt niet als je vloerverwarming hebt in combinatie met dikke isolatie. Dan is de vloer immers het warmst. De lucht daarboven zal dus nergens warmer zijn dan de vloer.
Hier is de vloer net boven de 21 graden, en de ruimte een paar tiende daaronder. Geen grote temperatuurverschillen dus, en dan maakt de hoogte van een ruimte ook nauwelijks uit.
Ik gebruik een externe sensor, die had ik eerst op de tv kast staan op 40cm hoogte. Toen werd het gevoelsmatig bloedheet in de woonkamer. Daarna de sensor een meter hoger gezet en de gemeten temp steeg bijna 1 hele graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Schoon man een WP zo voeden: https://nos.nl/artikel/24...stzaan-al-jaar-van-stroom 8)7

Man. man, man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roetfiltertje erop en adblue erin, niks aan de hand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 12:36

wtu

Mijn vraag was een beetje ondergesneeuwd in de m2 en m3 discussie die op hoog tempo het topic vulde, maar heeft iemand nog advies mbt Toshiba Estia (vs Panasonic 7J monobloc).
wtu schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:28:
Eerder al een post gedaan in het Panasonic monobloc topic, maar ik plaats het nu even hier omdat er ook andere modellen in beeld komen.

Afgelopen September een Panasonic 7J monobloc besteld bij een Panasonic installateur. Plaatsing en installatie stond gepland voor April. Hun vorige week benaderd of de planning gehaald ging worden en de reactie was dat zij van hun leverancier / Panasonic NL geen enkele duidelijkheid krijgen OF en WANNEER de warmtepomp nog komt. Vandaag afgesproken met de installateur en een paar opties besproken:
a) Panasonic K of L serie. Echter pas leverbaar vanaf Sept en 25%/30% meerprijs. Eigenlijk geen optie.
b) Nibe F2050-6 monobloc. Uit voorraard leverbaar, echter zou dit ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel exact)
c) Mitsubishi monobloc. Welk type is nog onduidelijk, maar zou ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel).
d) Toshiba HWT-601HW. Leverbaar uit voorraad en zonder meerprijs.
e) Zelf nog een optie aangereikt met een Panasonic 7J, gekocht uit een ander EU land. De installateur moest dit intern bespreken of ze hieraan mee willen werken.

Momenteel ben ik me aan het inlezen op de Toshiba HWT-601HW in vergelijking tot de Panasonic 7J monobloc. Ik vind hier relatief weinig info over (wel het Toshiba Estia topic doorgelezen natuurlijk). De volgende verschillen vallen me tot nu toe op:
- Natuurlijk is de Toshiba een split systeem, maar dat zou eventueel kunnen. De plaats van de WP zou eerst alleen werken met een monobloc, maar de plek is gewijzigd en nu zou ook een split kunnen. Leiding tussen binnen en buitendeel zou beperkt zijn tot een paar meter.
- De Toshiba levert iets minder vermogen op -7gr C (6.06kW vs 6.80kW). Ik kom van ~1000m3 gas, dus zou genoeg moeten zijn volgens de Koevlaas formule.
- De Toshiba krijg ik minder subsidie op terug (2700 vs 2850).
- Volgens de specs heeft de Toshiba een iets hogere SCOP.
- Begrijp dat de Toshiba wat verder kan terug moduleren en dus lager minimum vermogen heeft. Zou een voordeel kunnen zijn.
- De buitenunit heeft een lagere geluidsdruk dan de 7J (38dB vs 50dB) maar iets hoger max. geluidvermogen (61dB vs 59dB). Hier snap ik de ballen van...
- De buitenunit is wat minder groot. Dit zou me iets meer flexibiliteit geven met plaatsen buiten, maar staat wat verlies van binnenplek in technische ruimte tegenover.

Heeft verder nog iemand iemand nuttige input over deze vergelijking? Hoe verhoudt de Toshiba Estia HWT-601HW zich tot de Panasonic 7J monobloc?
De Panasonic 7J heeft natuurlijk veel gebruikers hier op tweakers en algemeen goede reviews (en lijkt vrij betrouwbaar). Ik kan nog vrij weinig vinden over de HWT-601HW...

Alle input is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb een overzicht gemaakt, hopelijk is het nu duidelijker. Ik weet hier echt niets van maar leer graag. Als ik nog foto's moet maken in meer detail doe ik dat.

Ze hebben volgens mij dus een buffervat naast de binnenunit van de WP gezet inderdaad. En dan gebruiken ze die draaiknop om de buffer wel of niet of een beetje mee te laten doen, denk ik?

En je bedoelt de zones meer open draaien? En dan bedoel je die rode dingetjes denk ik, want daar draaide de Daikinmonteur ook aan. Hij had ze iets meer opengezet, op 2 zei hij toen. Ze stonden op 1. Ik zie L/min erop staan.

Maar als ik alles helemaal open zou draaien, gaat dat dan wel goed met dat Watts naregelsysteem? Want die zet automatisch met motortjes (heel langzaam) de dingen open en dicht.

Ja ik denk dat de Daikinmonteur dan vrij basale dingen niet snapt, wel vreemd idd.

Edit: ik heb de stooklijn omlaag gebracht van 38 naar 35 nu en ik zie de debietsensor nu ineens op een steady 16,1 L/min gaan. Na opnieuw opstarten. Eerst ging ie van 7 naar 15 naar 23 liter en vanalles ertussenin, heel random.

Overzicht:

[Afbeelding]
Dat laatste is je probleem. Je moet de Watts regeling op je benedenverdieping uitschakelen. Tenminste, de thermostaat mag wel werken (moet zelfs), maar de zones moeten daar altijd open blijven staan. Bij gewone groepen is dat simpelweg een kwestie van het motortje verwijderen. Bij jou kan dat vast ook wel.
Hetzelfde geldt voor de groep van de badkamer. Anders ga jij nooit een goed en stabiel werkend WP-systeem krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:14
wtu schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:05:
Mijn vraag was een beetje ondergesneeuwd in de m2 en m3 discussie die op hoog tempo het topic vulde, maar heeft iemand nog advies mbt Toshiba Estia (vs Panasonic 7J monobloc).

I
[...]
pakken wat je krijgen kan, als dat een toshiba is en je hebt vertouwen in de installateur dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

En als het 38 graden is gaat het zelfs met 1 boiler pendelen, aan-uit. >:)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Dat laatste is je probleem. Je moet de Watts regeling op je benedenverdieping uitschakelen. Tenminste, de thermostaat mag wel werken (moet zelfs), maar de zones moeten daar altijd open blijven staan. Bij gewone groepen is dat simpelweg een kwestie van het motortje verwijderen. Bij jou kan dat vast ook wel.
Hetzelfde geldt voor de groep van de badkamer. Anders ga jij nooit een goed en stabiel werkend WP-systeem krijgen.
Ok dank je, maar is dat Watts systeem dan niet compatibel met een WP? Waarom zouden ze dat dan hebben gebruikt? En waarom alleen woonkamer en badkamer?

En waarom kan een WP systeem niet stabiel zijn met een Watts naregelsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Ok dank je, maar is dat Watts systeem dan niet compatibel met een WP? Waarom zouden ze dat dan hebben gebruikt? En waarom alleen woonkamer en badkamer?

naregeling is inherent fout bij een WP. naregeling geeft aan dat je warmtebalans in de ruimtes gewoon niet op orde is. daardoor moet je onnodig met hogere temperaturen draaien en extra pompen en tanks aansluiten en moet de WP omgaan met soms sterk wisselende belastingen doordat de kamers open en dicht gaan. dat kost je hele zure punten op de efficientie, denk 10~15% of meer in stroomverbruik al zal het vaak wel hoger liggen dan dat. neit vergeten dat al die motortjes en dergelijke ook flink wat stroom wegtikken....
kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn dat je WP aan moet slaan om een WC ergens een halve graad op te warmen.
als je installatie gewoon goed inregelt zodat de kamers gelijk opwarmen is de naregeling niet nodig en kan je draaien op veel lagere temperaturen en veel strakkere stooklijn wat je meer comfort oplevert en meer efficientie en natuurlijk een klap simpelere installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
Is dat weer niet een beetje overtrokken? die individuele motortjes gebruiken iets van 2 Watt, zo uit mijn hoofd; en in deze setup, is er 1 centrale motor voor de hele bg (net als ik die heb) en die gebruikt dus ook 2 x niks.
Naregeling is niet zo erg als jij het hier weer voorstelt, gewoon een aanpassing aan de reëele omstandigheden, in mijn geval een badkamer op het koudste deel van mijn huis.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:58:
Is dat weer niet een beetje overtrokken? die individuele motortjes gebruiken iets van 2 Watt, zo uit mijn hoofd; en in deze setup, is er 1 centrale motor voor de hele bg (net als ik die heb) en die gebruikt dus ook 2 x niks.
Naregeling is niet zo erg als jij het hier weer voorstelt, gewoon een aanpassing aan de reëele omstandigheden, in mijn geval een badkamer op het koudste deel van mijn huis.
er is nogal een verschil in een dichtdrukken van een badkamer versus een dozijn of meer groepen door je hele huis met een thermostaat in elke kamer die een eigen plan trekt.

in die sitautie merkt de WP er niks van en kan je gewoon direct van de WP voeden. in grotere naregeling gaat dat niet en zit je vast aan pompen, hogere temperaturen, buffertanks en het stroomverbruik van de motortjes en thermostaten.

doorgaans moet je met een buffertank een graad of 5 er wel bovenop doen in je Ta, dus dat is al een harde 10% meer in stroomverbruik. dus dat tikt wel rap aan.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@flippy Geldt dat ook voor thermostatische kranen? Mag hopen van niet want die heb ik boven overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:20:
@flippy Geldt dat ook voor thermostatische kranen? Mag hopen van niet want die heb ik boven overal.
ja, want die doen hetzelfde als een motortje op een verdeler. al kan je die vaak wel instellen op een beperkt bereik zodat ze altijd wel openstaan op een kiertje.

belangrijker is wat je op de BG hebt waar de meeste warmte heengaat en of de WP al zijn liters daar kan dumpen als boven alles dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:20:
@flippy is - samen met anderen - redelijk extreem (en uitgesproken) als 't gaat om naregeling. Ik snap de gedachte die er achter zit maar ik ben (ook niet helemaal alleen) wat gematigder over dit punt. Naregeling kan best maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent wat 't kan een erg slecht functionerende installatie opleveren. Zonder naregeling is 't in elk geval een stuk eenvoudiger.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:34:
[...]

@flippy is - samen met anderen - redelijk extreem (en uitgesproken) als 't gaat om naregeling. Ik snap de gedachte die er achter zit maar ik ben (ook niet helemaal alleen) wat gematigder over dit punt. Naregeling kan best maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent wat 't kan een erg slecht functionerende installatie opleveren. Zonder naregeling is 't in elk geval een stuk eenvoudiger.
Ho even. Ik ben niet tegen naregeling an zich, maar een normaal formaat huis heeft er simpelweg niks aan. Pas als je richting of over de 400m2 gaat valt er wat voor te zeggen. Daaronder doet het gewoon te weinig om de investering en verlies in efficientie te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:25:
[...]

ja, want die doen hetzelfde als een motortje op een verdeler. al kan je die vaak wel instellen op een beperkt bereik zodat ze altijd wel openstaan op een kiertje.

belangrijker is wat je op de BG hebt waar de meeste warmte heengaat en of de WP al zijn liters daar kan dumpen als boven alles dicht zit.
Beneden staat altijd alles open, boven op 19 graden. Bij 19 graden bij normaal weer zullen die dingen nauwelijks iets vragen. Moet het echt niet warmer hebben boven. Ja onder het dekbed. Ga echt niet van die open/dicht knoppen gebruiken met dan weer veel te warme slaapkamers of te koud. Boven hangen overal van die 1 plaats radiatoren. Dat zal toch weinig invloed hebben op de flow?

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp nog steeds niks van. Kun je niet even een schema tekenen? Heb je nou een buffervat parallel staan aan je afgiftesysteem en toch alleen maar 1 pomp in de binnenunit en geen secundaire pomp? En gebruik je dan dat bypassventiel om de flow door de buffer te regelen? Dat is wel heel erg ongebruikelijk.

Maar als dat zo is ook enorm positief, want dan kun je dat ventiel gewoon helemaal dichtdraaien en ben je gelijk van het overbodige buffervat af.

[...]

Vloerverwarmingsverdelers (je zult zones bedoelen) meer open? Dat is ook al helemaal vanuit een verkeerde gedachte. Verreweg het optimaalst is dat je die eerst allemaal helemaal open draait, en dan vervolgens alleen op de plaatsen waar het te warm wordt de betreffende lus iets knijpen. Zo hou je maximale flow, minimale dT en maximaal rendement.

[...]

Heb je hem gevraagd of hij je energierekening gaat betalen? Begreep deze monteur nou werkelijk niet het verband tussen Ta en COP?

[...]

Als dat beneden allemaal open staat kan het buffervat dicht.
Ouwe loodgieter hier, afgekeurd en al, en zelf een monoblok gemonteerd jaren terug, ondanks dat ik koude technisch absoluut niet onderlegd ben. Probeerseltje wat me netto nog geen 300 euro heeft gekost :9 . Ik vraag me af in hoeverre je een monteur van warmtepompen ,over het algemeen, verstand heeft van het afgifte systeem, waar ik dan wel weer verstand van heb en zie hier eigenlijk "altijd" problemen met het totaal plaatje waar toch echt de afgifte het grootste probleem veroorzaakt. Wat mij ook opvalt dat dikkere diameters er zijn om leiding weerstand op te heffen en dat er best wat vernauwingen in mogen (kamstrup welke juist met een vernauwing het beste meten) enz enz. Dus mogen we hier de , doorsnee, monteur voor verantwoordelijk houden?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:39:
[...]

Ho even. Ik ben niet tegen naregeling an zich, maar een normaal formaat huis heeft er simpelweg niks aan. Pas als je richting of over de 400m2 gaat valt er wat voor te zeggen. Daaronder doet het gewoon te weinig om de investering en verlies in efficientie te verantwoorden.
:) Ik ben toch blij met de naregeling in mijn zo goed als redelijkerwijs mogelijk geïsoleerde jaren 50 hut van totaal 130 m² met alleen radiatoren. Wij vinden het niet fijn om 't hele huis op dezelfde temperatuur te houden maar willen wel de mogelijkheid hebben om b.v. werkkamers en een 2de badkamer warmer te hebben indien gewenst. Ook is door zoninstraling in de woonkamer of een paar kaarsen aan in de woonkamer de warmtevraag in de WK vaak klein terwijl ik dan b.v. wel een dag boven wil werken met een behaaglijke temperatuur. Dat werkt nu allemaal naar behoren hier. Natuurlijk heb ik met de overgang van CV naar WP wel zaken aangepast, zo staan er een aantal radiatoren altijd open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:51:
[...]

:) Ik ben toch blij met de naregeling in mijn zo goed als redelijkerwijs mogelijk geïsoleerde jaren 50 hut van totaal 130 m² met alleen radiatoren. Wij vinden het niet fijn om 't hele huis op dezelfde temperatuur te houden maar willen wel de mogelijkheid hebben om b.v. werkkamers en een 2de badkamer warmer te hebben indien gewenst. Ook is door zoninstraling in de woonkamer of een paar kaarsen aan in de woonkamer de warmtevraag in de WK vaak klein terwijl ik dan b.v. wel een dag boven wil werken met een behaaglijke temperatuur. Dat werkt nu allemaal naar behoren hier. Natuurlijk heb ik met de overgang van CV naar WP wel zaken aangepast, zo staan er een aantal radiatoren altijd open.
Gelukkig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
hrt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:50:
[...]

Ouwe loodgieter hier, afgekeurd en al, en zelf een monoblok gemonteerd jaren terug, ondanks dat ik koude technisch absoluut niet onderlegd ben. Probeerseltje wat me netto nog geen 300 euro heeft gekost :9 . Ik vraag me af in hoeverre je een monteur van warmtepompen ,over het algemeen, verstand heeft van het afgifte systeem, waar ik dan wel weer verstand van heb en zie hier eigenlijk "altijd" problemen met het totaal plaatje waar toch echt de afgifte het grootste probleem veroorzaakt. Wat mij ook opvalt dat dikkere diameters er zijn om leiding weerstand op te heffen en dat er best wat vernauwingen in mogen (kamstrup welke juist met een vernauwing het beste meten) enz enz. Dus mogen we hier de , doorsnee, monteur voor verantwoordelijk houden?
Tja, wat willen we met z'n allen? Hier op Tweakers willen we volgens mij niet anders dan dat de meeste mensen willen; een comfortabel en efficiënt warmtesysteem en omdat we wat verder kijken dan de niet Tweaker wordt er meer nadruk op de efficiëntie gelegd. En dan kom je toch echt uit op een goede afstemming tussen opwekking en afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:53:
[...]

naregeling is inherent fout bij een WP. naregeling geeft aan dat je warmtebalans in de ruimtes gewoon niet op orde is. daardoor moet je onnodig met hogere temperaturen draaien en extra pompen en tanks aansluiten en moet de WP omgaan met soms sterk wisselende belastingen doordat de kamers open en dicht gaan. dat kost je hele zure punten op de efficientie, denk 10~15% of meer in stroomverbruik al zal het vaak wel hoger liggen dan dat. neit vergeten dat al die motortjes en dergelijke ook flink wat stroom wegtikken....
kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn dat je WP aan moet slaan om een WC ergens een halve graad op te warmen.
als je installatie gewoon goed inregelt zodat de kamers gelijk opwarmen is de naregeling niet nodig en kan je draaien op veel lagere temperaturen en veel strakkere stooklijn wat je meer comfort oplevert en meer efficientie en natuurlijk een klap simpelere installatie.
Ok.

Ik snap alleen nog niet helemaal waarom het motortje uit de woonkamerzone moet maar de thermostaat behouden.

Want de thermostaat meet de temp in de ruimte en stuurt daarop dan het motortje aan toch?

Dus zonder motortje wordt er niks meer aangestuurd en is er "free flow" onafhankelijk van de temp in de woonkamer.

Dan gaat het er alleen om hoe dicht of open staat ie.

Edit: CREATIEF IDEE: en als ik nu de stookcurve heel laag zet maar niet te laag? Dan blijven alle motortjes/zones continu openstaan toch? Heb je dan niet hetzelfde effect?

En ontzettend bedankt voor alle reacties trouwens. Ben heel blij met jullie. Vannacht sick laag stroomverbruik van maar 2,5 kWh. Nieuw record..

Wel sneu al die arme mensen die zo'n ding aanschaffen en niet zelf aan de instellingen durven te gaan zitten met hulp van een Tweakers forum en vervolgens een jaarverbruik hebben van 10000 kWh :/

[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 30-03-2023 06:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:08:
[...]

Edit: CREATIEF IDEE: en als ik nu de stookcurve heel laag zet maar niet te laag? Dan blijven alle motortjes/zones continu openstaan toch? Heb je dan niet hetzelfde effect?
De stooklijn zo instellen dat deze precies klopt is per definitie de bedoeling. Idealiter gaat de verwarming dan ook niet meer uit tot er - vanwege de buitentemperatuur - niet meer gestookt hoeft te worden.

Maar dan voel je meteen op je klompen aan dat de elektrische kraantjes er nog maar voor spek en bonen zitten.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Punt is wel dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden hier.

Ik zit met hetzelfde als jij feitelijk, en dat is dat mijn radiatoren boven onderbemeten zijn om echt mee te kunnen als LTV. Wil je dus boven het even warm, of warmer kunnen stoken dan beneden, dan ga je met zoneregeling of thermostaatkranen gewoon nat. Dan is het in eerste plaats zaak om die radiatoren groter te maken, en vervolgens kun je, óf aan een zoneregeling denken, óf - en dat is denk ik wat @flippy bedoelt - de radiatoren permanent zo ver open zetten dat de ruimte gewoon WAR meeregelt. De laatste is vooral "kis" qua regelen terwijl bij een naregeling de bufferinhoud moet kloppen met het na te regelen gedeelte.

Houd je echter van koude slaapkamers (zoals ik), dan knijp je permanent de radiatoren boven dusdanig af dat het altijd klopt. Wat heb je dan nog aan thermostaatkranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Grappig genoeg is dit wel de voordeligste manier. Je kunt beter je huis van stroom voorzien met een diesel aggregaat en de zonnestroom terug verkopen aan de hoogste bieder op het net, dan je eigen stroom gebruiken. Per kWh maak je daar echt winst op, zelfs als je het aggregaat moet huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

hrt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:50:
[...]

Sinds een tijdje is het verplicht in de woningwet dat bij het plaatsen van een nieuwe warmtebron de installatie waterzijdig moet worden ingeregeld. Dat betekend bij een WP een delta T van 5 graden. Juridisch komt een installateur er niet mee weg om het afgiftesysteem niet na te lopen en aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Het kan wel (ik doe het ook, zelfs met een Honeywell naregeling), maar er is wel een basisprincipe dat je moet volgen: het afgiftevermogen moet altijd hoger zijn dan de modulatie-ondergrens van de WP. Ofwel, als alleen de kleinste ruimte warmte vraagt moet je daar het vermogen kwijt kunnen.

Ik doe dat door de lus van de badkamer en van het toilet + deel van de hal beneden altijd mee te laten lopen. Daar zijn de motortjes dus af gehaald. Ook is de stooklijn zodanig gekozen dat dit vermogen altijd afgegeven kan worden.

Flippy geeft terecht aan dat dat iets aan efficientie kost, want als je continu de hele vloer zou verwarmen kun je met lagere temperaturen werken en dat is (meestal) efficienter voor de WP. Die 10% tot 15% durf ik niet te zeggen. Ik ben tevreden met hoe het hier werkt en ik haal prima MCOP en COP's zonder enig pendelgedrag.
Het kan dus wel, maar kies wel een WP die een ruim modulatiebereik heeft, zoals de systemen van Mitsubishi (Powerinverter) of van Toshiba (Estia), hoewel er vast meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
blb4 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:51:
[...]

Hetzelfde hier, alleen radiatoren en inderdaad ook een aantal altijd open. Geen overdreven stroomverbruik, maar wel 1 of 2x per week de zolder warm om te werken. Badkamer alleen vanaf smiddags 17u. Vanwege de radiatoren moet ik toch met relatief hoge Ta werken en heb ik die ruimtes binnen 2u op temperatuur. Ik ben nog niet klaar met tweaken, maar het werkt wel aardig. De cop zal vast beter kunnen; ik kan het buffervat met 2 kranen uit het circuit halen, dat ga ik nog proberen. Als ik alles altijd op temperatuur moet houden, hoeveel kWh kost dat dan?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-04 15:38
Ik heb mijn verhaal gedaan in het topic van Daikin Altherma, maar daar werd ik doorverwezen naar dit topic. Hopelijk kunnen jullie mij helpen :-)

Situatie;
- 2 weken geleden is een Daikin Monobloc geïnstalleerd op de ketel die ik al had (Intergas Prestige CW 6).
- Huis van 2011 dus isolatie e.d. prima
- Vloerverwarming (+-65 m2) met mengverdeler en pomp

De eerste avond dat de installatie gedaan was deed hij niks, hij ging elke keer over op de ketel. De installateur is terug gekomen en was vergeten wat instellingen aan te passen. Hij stond o.a. nog op type verwarming met radiatoren ingesteld. Ook twijfelde hij of er wellicht een 3 weg klep bij moest, hij zou nog wat zaken uitzoeken. Maar na het aanpassen van de instellingen deed hij het eigenlijk prima (dacht ik). Hij stond ingesteld op een stooklijn van 37-55 bij -10 en 18. Hij stond dus bij temperaturen van +- 10 graden 2 uur lang te werken op 1500/2000 watt, en ging weer uit. Ik dacht dat dit zo hoorde. Zodra het kouder werd een paar dagen terug is heeft hij 's nacht 6/7 uur lang op 1500w lopen werken, maar kwam nooit op temperatuur. Omdat ik niet echt vertrouwen heb in de installateur ben ik eerste in dat andere topic hier terechtgekomen, en heb de stooklijn aangepast naar 25-35 bij -10 en 15 (en later nog wat verhoogd naar 28-38). Hierdoor werkt hij op een stuk lager vermogen, maar hij haalt op geen enkel moment de doeltemperatuur. Ingesteld op 21.5 blijft hij hanger op 21.1/21.2. Als ik kjik naar het stroomverbruik, zie ik dat hij een half uur werkt, en dan weer een paar minuten niks doet, en weer opnieuw.
Zie plaatje. Dit is zowel 's nachts als overdag, dus zouden geen defrosts kunnen zijn. In het andere topic gaf iemand aan dat het waarschijnlijk de pomp bij de mengverdeler die zorgt voor een slechte flow. Hebben jullie wellicht nog ideeën/tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5bIjGahZBmdDgn4QJprjKv5jqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qanG1OYsMXOwDeVeRofqDiGQ.jpg?f=fotoalbum_large

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:01:
[...]

er is nogal een verschil in een dichtdrukken van een badkamer versus een dozijn of meer groepen door je hele huis met een thermostaat in elke kamer die een eigen plan trekt.
het is andersom, mijn badkamer is het koudste, dus gaan "overal" die energie slurpende motortjes van jouw bijna overal aan het werk: dicht dus.
met een buffertank een graad of 5 er wel bovenop doen in je Ta, dus dat is al een harde 10% meer in stroomverbruik. dus dat tikt wel rap aan.
Je had het over het energie verbruik van die motortjes op de verdeler; nu niet ineens wat anders er bij halen, omdat je lijkt klem te zitten.
Je schreef tenslotte (waar ik op reageerde): neit vergeten dat al die motortjes en dergelijke ook flink wat stroom wegtikken....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
verkeerslicht schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:07:
[...]

Ik zit met hetzelfde als jij feitelijk, en dat is dat mijn radiatoren boven onderbemeten zijn om echt mee te kunnen als LTV. Wil je dus boven het even warm, of warmer kunnen stoken dan beneden, dan ga je met zoneregeling of thermostaatkranen gewoon nat. Dan is het in eerste plaats zaak om die radiatoren groter te maken, en vervolgens kun je, óf aan een zoneregeling denken, óf - en dat is denk ik wat @flippy bedoelt - de radiatoren permanent zo ver open zetten dat de ruimte gewoon WAR meeregelt. De laatste is vooral "kis" qua regelen terwijl bij een naregeling de bufferinhoud moet kloppen met het na te regelen gedeelte.

Houd je echter van koude slaapkamers (zoals ik), dan knijp je permanent de radiatoren boven dusdanig af dat het altijd klopt. Wat heb je dan nog aan thermostaatkranen?
Zolang je in elke ruimte (allemaal 't zelfde of elk apart, kan beide) de temperatuur redelijk constant wil houden en de omstandigheden (lees warmteverlies) redelijk contant blijft/alleen varieert met de buitentemperatuur is op WAR stoken en alleen 1 x inregelen voldoende. Op het moment dat je met temperatuur wil variëren (gecombineerde slaap/studeerkamer) of de warmtebalans verstoord wordt door andere omstandigheden (b.v. zoninstraling in een deel van de ruimtes) dan ga je dat zonder ingrepen niet opgelost krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Zolang je in elke ruimte (allemaal 't zelfde of elk apart, kan beide) de temperatuur redelijk constant wil houden en de omstandigheden (lees warmteverlies) redelijk contant blijft/alleen varieert met de buitentemperatuur is op WAR stoken en alleen 1 x inregelen voldoende. Op het moment dat je met temperatuur wil variëren (gecombineerde slaap/studeerkamer) of de warmtebalans verstoord wordt door andere omstandigheden (b.v. zoninstraling in een deel van de ruimtes) dan ga je dat zonder ingrepen niet opgelost krijgen.
Daar heb je wel een terecht punt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-05 21:37
ik sta op het punt om akkoord te geven op een offerte maar ik heb nog wat twijfels.

situatie:
Huis:
  • vrijstaand
  • oppervlak 161m2
  • bouwjaar 2001
  • A label
  • twee badkamers
  • beneden vloerverwarming met een mengverdeler
  • boven reguliere radiatoren (ik wil er twee gaan vervangen door jaga's)
  • Gas verbruik 2020 (vorige bewoners): 1520 2021: 1249 , 2022: 1069 (op hele koude dagen met vorst ligt het verbruik rond de 12m3 deze winter geen dag verbruik hoger dan 10m3 gezien).
Wat nu geoofereerd is: een Daikin split systeem met een 11kw buitenunit met 230liter binnenunit, met behoud van de mengverdeler.

Daikin Alterma EBVH11 Verwarmen
Daikin buitendeel ERLA11
Daikin bediening EKRUCBL

Volgens mij is het behouden van de mengverder niet slim, aangezien dat hier vaak wordt afgeraden en ik heb twijfels of de wp niet te zwaar is zelf was ik uitgekomen op 8-9kw met de koevlaas methode kom je zelfs op 6,3 uit als je 1300m3 aanhoud.

Wat ik kan terugvinden kan de Daikin ERLA11 terugmoduleren tot 2,1kw. Als ik dan naar mijn verbruik kijk in home assistant zie ik dat de huidige cv ketel om de boel op temperatuur (19C) te houden doorgaans rond de 0,3-0,6m3 per uur verbruikt en in de avond 1-2 uur wat meer (0,9) omdat de temperatuur dan volgens programma 1C omhoog gaat. Dat zou je natuurlijk gewoon 24/7 op 20 kunnen zetten en daarmee verbruik wat meer evenredig over de dag verdelen maar dan nog vermoed ik dat deze WP (veel?) te zwaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:20:
ik sta op het punt om akkoord te geven op een offerte maar ik heb nog wat twijfels.

situatie:
Huis:
  • vrijstaand
  • oppervlak 161m2
  • bouwjaar 2001
  • A label
  • twee badkamers
  • Gas verbruik 2020 (vorige bewoners): 1520 2021: 1249 , 2022: 1069 (op hele koude dagen met vorst ligt het verbruik rond de 12m3 deze winter geen dag verbruik hoger dan 10m3 gezien).
Wat nu geoofereerd is: een Daikin split systeem met een 11kw buitenunit met 230liter binnenunit, met behoud van de mengverdeler.

Daikin buitendeel ERLA11
Daikin bediening EKRUCBL

Volgens mij is het behouden van de mengverder niet slim, aangezien dat hier vaak wordt afgeraden en ik heb twijfels of de wp niet te zwaar is zelf was ik uitgekomen op 8-9kw met de koevlaas methode kom je zelfs op 6,3 uit als je 1300m3 aanhoud.

Wat ik kan terugvinden kan de Daikin ERLA11 terugmoduleren tot 2,1kw. Als ik dan naar mijn verbruik kijk in home assistant zie ik dat de huidige cv ketel om de boel op temperatuur (19C) te houden doorgaans rond de 0,3-0,6m3 per uur verbruikt en in de avond 1-2 uur wat meer (0,9) omdat de temperatuur dan volgens programma 1C omhoog gaat. Dat zou je natuurlijk gewoon 24/7 op 20 kunnen zetten en daarmee verbruik wat meer evenredig over de dag verdelen maar dan nog vermoed ik dat deze WP (veel?) te zwaar is.
Als ik je dagverbruik tijdens strenge vorst (12m3) even terug reken zou je op zo'n dag 4-5 kW aan thermisch vermogen genoeg hebben. Ik zou ze eerst maar eens vragen hoe ze op die 11 kW komen, met zo'n zware pomp ga je een fijn pendelfestijn krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online

situatie:
Huis:
  • vrijstaand
  • oppervlak 161m2
  • bouwjaar 2001
  • A label
  • twee badkamers

Daikin buitendeel ERLA11
Daikin bediening EKRUCBL

Ik ken die Daikin niet maar WP is wel erg zwaar. Dat hij kan terugmoduleren tot 2,1 kW is wel mooi maar mogelijk kan een wat kleiner model dat nog beter? ik heb jaren 50 hoekhuis redelijk goed nageïsoleerd van 130 m2 en heb aan mijn 7 kW voldoende, had ook een 5 kW kunnen zijn. Die mengverdelers moeten er natuurlijk uit. Zeker als je ook je afgifte boven al wat wil verbeteren, dan kan je altijd met een lage Ta 'stoken'. Ze zullen er ook wel een buffertank in hebben zitten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Ik ken die Daikin niet maar WP is wel erg zwaar. Dat hij kan terugmoduleren tot 2,1 kW is wel mooi maar mogelijk kan een wat kleiner model dat nog beter? ik heb jaren 50 hoekhuis redelijk goed nageïsoleerd van 130 m2 en heb aan mijn 7 kW voldoende, had ook een 5 kW kunnen zijn. Die mengverdelers moeten er natuurlijk uit. Zeker als je ook je afgifte boven al wat wil verbeteren, dan kan je altijd met een lage Ta 'stoken'. Ze zullen er ook wel een buffertank in hebben zitten neem ik aan?
Nee alleen een nieuw expansievat maar dat lijkt mij heel normaal verder, al weet ik niet of er in die daikin all-in-one binnenunit wellicht nog iets zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:07:
[...]

Zonder die kranen wordt het echt te warm boven. Ik kan nu met 1 unit L/L de hele bovenverdieping op 19 graden houden met de deuren open.

@haakjesluiten Ik zat op eenzelfde verbruik ongeveer. Daikin zit er eigenlijk net tussen als je 7 nodig hebt.. 6 en 8. Waar ik offerte heb uitstaan adviseert mij een 6. Ter info ik doe hier nu een woonkamer 55m2 met een 4,2 L/L en die had kleiner kunnen zijn. Hele huis is 140m2 en daar hangt hier 8kW en dat is teveel hier. 11 is echt overkill.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 30-03-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
Ik heb mijn verhaal gedaan in het topic van Daikin Altherma, maar daar werd ik doorverwezen naar dit topic. Hopelijk kunnen jullie mij helpen :-)

Situatie;
- 2 weken geleden is een Daikin Monobloc geïnstalleerd op de ketel die ik al had (Intergas Prestige CW 6).

De eerste avond dat de installatie gedaan was deed hij niks, hij ging elke keer over op de ketel. De installateur is terug gekomen en was vergeten wat instellingen aan te passen. Hij stond o.a. nog op type verwarming met radiatoren ingesteld. Ook twijfelde hij of er wellicht een 3 weg klep bij moest, hij zou nog wat zaken uitzoeken. Maar na het aanpassen van de instellingen deed hij het eigenlijk prima (dacht ik). Hij stond ingesteld op een stooklijn van 37-55 bij -10 en 18. Hij stond dus bij temperaturen van +- 10 graden 2 uur lang te werken op 1500/2000 watt, en ging weer uit. Ik dacht dat dit zo hoorde. Zodra het kouder werd een paar dagen terug is heeft hij 's nacht 6/7 uur lang op 1500w lopen werken, maar kwam nooit op temperatuur. Omdat ik niet echt vertrouwen heb in de installateur ben ik eerste in dat andere topic hier terechtgekomen, en heb de stooklijn aangepast naar 25-35 bij -10 en 15 (en later nog wat verhoogd naar 28-38). Hierdoor werkt hij op een stuk lager vermogen, maar hij haalt op geen enkel moment de doeltemperatuur. Ingesteld op 21.5 blijft hij hanger op 21.1/21.2. Als ik kjik naar het stroomverbruik, zie ik dat hij een half uur werkt, en dan weer een paar minuten niks doet, en weer opnieuw.
Zie plaatje. Dit is zowel 's nachts als overdag, dus zouden geen defrosts kunnen zijn. In het andere topic gaf iemand aan dat het waarschijnlijk de pomp bij de mengverdeler die zorgt voor een slechte flow. Hebben jullie wellicht nog ideeën/tips?

[Afbeelding]
Post eens een foto van jouw gehele verdeler en eventueel close-ups van de temperaturen op de thermostaten op de aanvoer- en retourbalken op de verdeler, pompstand en stand thermostaatknop verdeler.

Edit: weet je ook de diameter en lengte van de leidingen tussen wp en verdeler, en aantal groepen en buisleidingdiameters en hoh afstand tussen buizen in vloer?

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 30-03-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Zonder die kranen wordt het echt te warm boven. Ik kan nu met 1 unit L/L de hele bovenverdieping op 19 graden houden met de deuren open.

@haakjesluiten Ik zat op eenzelfde verbruik ongeveer. Daikin zit er eigenlijk net tussen als je 7 nodig hebt.. 6 en 8. Waar ik offerte heb uitstaan adviseert mij een 6. Ter info ik doe hier nu een woonkamer 55m2 met een 4,2 L/L en die had kleiner kunnen zijn. Hele huis is 140m2 en daar hangt hier 8kW en dat is teveel hier. 11 is echt overkill.
Hier is beneden 65M2 met 700 meter vloerverwarming slang.

De daikin ERGA08EV lijkt inderdaad een betere fit te zijn die is 7,5kw en bij -10 nog 6,9kw verwarmingsvermogen. Het zit net binnen de behoeften en de kans dat we hier koudere temperaturen dan -10 gaan zien is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Nee alleen een nieuw expansievat maar dat lijkt mij heel normaal verder, al weet ik niet of er in die daikin all-in-one binnenunit wellicht nog iets zit?
Ik ken die Daikin niet, ik geloof idd wel dat er systemen zijn waarbij buffertank in binnen unit is ingebouwd. Nieuw Expansievat is natuurlijk alleen nodig als de oude niet recent vernieuwd is oid maar daar zou ik niet over vallen, kosten zijn te overzien en dan krijg je geen gezeur met installateur die er niet voor wil instaan als je die oude wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Hier is beneden 65M2 met 700 meter vloerverwarming slang.

De daikin ERGA08EV lijkt inderdaad een betere fit te zijn die is 7,5kw en bij -10 nog 6,9kw verwarmingsvermogen. Het zit net binnen de behoeften en de kans dat we hier koudere temperaturen dan -10 gaan zien is vrij klein.
Zou je geen losse boiler pakken van 300 liter met een split ipv all in one? Al verbruik je minder water dan hoef je minder SWW aan te maken op lagere boiler temperatuur en is je verbruik een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Zou je geen losse boiler pakken van 300 liter met een split ipv all in one? Al verbruik je minder water dan hoef je minder SWW aan te maken op lagere boiler temperatuur en is je verbruik een stuk minder.
ik heb niet veel te kiezen ik ben al een jaar opzoek naar een installateur en ik heb deze nu via Daikin gevonden en ze hebben binnen redelijke termijn (6 maanden) tijd, ze doen alleen de all in one oplossing waarschijnlijk omdat het makkelijker is voor hun. Daar kan ik opzich mee leven. Ik ga nu een nieuwe offerte vragen en dan met de 7,8wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:34:
[...]

ik heb niet veel te kiezen ik ben al een jaar opzoek naar een installateur en ik heb deze nu via Daikin gevonden en ze hebben binnen redelijke termijn (6 maanden) tijd, ze doen alleen de all in one oplossing waarschijnlijk omdat het makkelijker is voor hun. Daar kan ik opzich mee leven. Ik ga nu een nieuwe offerte vragen en dan met de 7,8wp.
Je mag inderdaad op dit moment blij zijn dat je binnen 6 maanden een installatie kan krijgen. Heel verstandig dat je een stap terug gaat in vermogen. 11 kW is gekkenhuis voor een woning uit 2001, daar kan ik mijn rijksmonument met 300m2 90% van de tijd warm mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Climasense. Levertijd 10-12 weken. En die leveren je gewoon een boiler als je die wil (ik kan niet anders met mijn bad.). Offerte duurt alleen lang. Climasense is ook 1 van de grootste dealers in Nederland van Daikin.

NB: wie betaalt, die bepaalt. Wat jij wil natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 30-03-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 16:14
eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:

Situatie;

[Afbeelding]
Heb je een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Heeft 2 pompen draaien in zijn systeem waarvan die in de verdeler op hoogste stand staat te draaien. Volgens mij is dat het probleem. Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
@Superbeagle Ik ga zo even wat foto's maken van de verdeler. Hoe de situatie met de vv precies is durf ik niet te zeggen, dat lag er allemaal al, en ik heb geen offertes/facturen gekregen bij overdracht huis van de vv.

@Omebas Geen buffervat

@MotorBeast Ik heb de pomp bij de verdeler gisterenavond op de laagste stand gezet om te kijken hoe de nacht zou gaan. Niet goed blijkbaar, want hij is op de ketel overgeschakeld. Hij staat nu op middelste stand, om te kijken hoe dat nu gaat

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
@Superbeagle De foto's;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3xNEm4XjID8qcHD-Mc2OpuHkeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DypKmBr3BULFqm4kXvE1ruXm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLOsXrNf-YVFSD4_31yK9zDrDgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZXyw6bEJJmzJRlo95GJslI1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJKD7-kZjWnmMtmNWrVPLrkEoK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUFzoCPfDJY45zKwW8ejDb5A.jpg?f=fotoalbum_tile

greetz, me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:57:
@Superbeagle Ik ga zo even wat foto's maken van de verdeler. Hoe de situatie met de vv precies is durf ik niet te zeggen, dat lag er allemaal al, en ik heb geen offertes/facturen gekregen bij overdracht huis van de vv.

@Omebas Geen buffervat

@MotorBeast Ik heb de pomp bij de verdeler gisterenavond op de laagste stand gezet om te kijken hoe de nacht zou gaan. Niet goed blijkbaar, want hij is op de ketel overgeschakeld. Hij staat nu op middelste stand, om te kijken hoe dat nu gaat
das juist verkeerd om. die verdeler moet zo hard mogelijk pompen en de groepen moeten zo ver mogelijk open.

liters
liters
liters

warmtepompen zijn geen cv ketels, dus minder pompen maakt de problemen juist groter.

meer minder heet water. dat je uberhaupt met zulke temperaturen bezig bent is al verkeerd opgezet door de installateur, die verdeler moet pomploos gemaakt worden of vervangen door eentje zonder pomp zodat alle liters door de vloer gaan.

als je direct 30 graden de vloer in kan jassen heb je die hele gasketel niet nodig. deze opstelling is zoals je al merkt een enorme kapitaalvernietiging. elke 10 graden die je van je stooktemperatuur af kan halen is 20% minder energieverbruik. dus de 40~45 waar je nu rond zit te hangen kan dan terug naar 25~30 en dat is dus al een slordige 40% winst die je kan pakken door een andere verdeler te nemen en de buffertank eruit te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@flippy Heb ik toch wat van je geleerd want dat had ik hem zo ook doorgegeven in Daikin topic. Maar jullie zijn de echte kenners. _/-\o_ Vandaar mijn verwijzing naar hier.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 30-03-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
@flippy

Hij heeft een aantal dagen op de hoogste stand gestaan, daarmee kreeg ik de dips (half uur werken, 10 min uit, etc). In het andere topic werd aangegeven dat de pomp beneden dan juist teveel water wil waardoor de wp niet kan moduleren.

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eWobbuh
MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:06:
@flippy Heb ik toch wat van je geleerd want dat had ik hem zo ook doorgegeven in Daikin topic. Maar jullie zijn de echte kenners. _/-\o_
Dat dus :)

greetz, me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:06:
@flippy

Hij heeft een aantal dagen op de hoogste stand gestaan, daarmee kreeg ik de dips (half uur werken, 10 min uit, etc). In het andere topic werd aangegeven dat de pomp beneden dan juist teveel water wil waardoor de wp niet kan moduleren.
de pomp beneden wilt niks, die draait neutraal in de verdeler rond als de bypass open staat. probleem is dat de thermostaatkraan en voetventiel teveel weerstand geven en hogere temperaturen forceren.

er zitten teveel zaken tussen de WP en de vloer zelf die de boel verzieken en wat de WP hopeloos probeert te compenseren. niet de WP de schuld geven waar die niks aan kan doen, probleem zit hem hier zoals gewoonlijk in het afgiftesysteem.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:06:
@flippy

Ik dacht dat je niet modulerende verdelerpomp tegen je modulerende in de Wp werkt. Is niet in balans. Maar ik bemoei er niet meer mee met mijn alleen inlees kennis. @flippy en anderen gaan je uit de brand helpen. d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 30-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Helemaal links zit ook nog een bypass. Die kan ook aardig roet in 't eten gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Ik dacht dat je niet modulerende verdelerpomp tegen je modulerende in de Wp werkt. Is niet in balans. Maar ik bemoei er niet meer mee met mijn alleen inlees kennis. @flippy en anderen gaan je uit de brand helpen. d:)b
als de daikin op dt staat te regelen en de pomp in de verdeler staat in gedeeltelijk bypass levert dat dus alleen maar nog meer drama op. de variabelen moeten weg en dat betekent in dit geval dus de hele meuk inculsief die stomme bypass weghalen en een gesloten verdeler direct van de aanvoer de vloer in en klaar. en de temperatuur regel je op de daikin stooklijn. en die ketel kan dan ook bij het grofvuil als er een SWW tank bij word gezet....

en gebruik 90 graden bochten, niet 90 graden fittingen.... O-)

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik snapte ook al niet waarom die ketel er nog hing. Hybride als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Knietjes vervangen door bochten: check. Maar zijn er ook alternatieven voor T-koppelingen die een beetje beter doorstromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Neem aan dat de WP uit was toen deze foto werd gemaakt ( Ta van 22 graden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:29:
Knietjes vervangen door bochten: check. Maar zijn er ook alternatieven voor T-koppelingen die een beetje beter doorstromen?
grotere diameters is beste oplossing. als je lastig zit met leiidngen die niet vervangen kunnnen worden kan je op zulke plekken Y fittingen pakken met binnendraad en een geschikte koppeling erop schroeven met kolmat easyfit en verder gaan met nog een 45 bocht. kost meer ruimte maar geeft de minste weerstand en dus minder herrie bij hogere snelheden. verre van optimaal maar is een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:34:
[...]

grotere diameters is beste oplossing. als je lastig zit met leiidngen die niet vervangen kunnnen worden kan je op zulke plekken Y fittingen pakken met binnendraad en een geschikte koppeling erop schroeven met kolmat easyfit en verder gaan met nog een 45 bocht. kost meer ruimte maar geeft de minste weerstand en dus minder herrie bij hogere snelheden. verre van optimaal maar is een optie.
Toch raar dat dit niet standaard in assortiment voor knelkoppelingen zit. Net wel iets van Malleabel gevonden! Als ik eens niets te doen heb kan ik daarmee de T-koppelingen waarmee mijn WP in de kruipruimte op mijn (28 mm) leidingnetwerk zit aangesloten vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VD8ieogWfVC2QrCMC48LvND8n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqO9Zu3GZhITkpk4apBlkOOr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Toch raar dat dit niet standaard in assortiment voor knelkoppelingen zit. Net wel iets van Malleabel gevonden! Als ik eens niets te doen heb kan ik daarmee de T-koppelingen waarmee mijn WP in de kruipruimte op mijn (28 mm) leidingnetwerk zit aangesloten vervangen.

[Afbeelding]
als je die fittingen kan krijgen moet je die pakken ja, maar die vind je niet bij de lokale bouwmarkt.
let wel dat je een slag grotere fitting pakt zodat je goed uitkomt met binnendraad en geen vernouwing maakt met de adapter die je erin draait.

let wel op: die dingen zijn van gietijzer, niet messing.

de reden waarom je ze niet vind is omdat het in correct bemeten systemen niet nodig hebt en ze zijn duurder. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:53:
[...]

als je die fittingen kan krijgen moet je die pakken ja, maar die vind je niet bij de lokale bouwmarkt.
let wel dat je een slag grotere fitting pakt zodat je goed uitkomt met binnendraad en geen vernouwing maakt met de adapter die je erin draait.
Hier in Utrecht zit nog een geweldige Loodgieters/installateurs-DHZ zaak, daar heb ik 26 jaar geleden al mijn hele CV systeem (behalve ketel) vandaan gehaald en nu ook weer voor de WP bijna alle fittingen van betrokken. (Bijna) alles wat ze niet in huis hebben is er de volgende dag, ouderwetse service!! En wat je over hebt breng je terug. Ik ga ervan uit dat ze deze ook kunnen leveren, heb er wel een een paar Malleabel bochten gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:53:
[...]

let wel op: die dingen zijn van gietijzer, niet messing.

de reden waarom je ze niet vind is omdat het in correct bemeten systemen niet nodig hebt en ze zijn duurder. ;)
Welke maat heb je nodig om op 28 mm staal aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Welke maat heb je nodig om op 28 mm staal aan te sluiten?
wil je zeker weten dat je geen vernouwingen hebt moet je de 1-1/4 versie pakken. dat is een rechte doorlaat zonder interne vernowing om naar kleinere fitting te gaan en verlaagt de snelheid in de T fitting zelf zodat je watertechnisch vrijwel geen verlies hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17

backupdevice

Boeh!

situatie:
Huis:
  • vrijstaand
  • oppervlak 161m2
  • bouwjaar 2001
  • A label
  • twee badkamers

Daikin buitendeel ERLA11
Daikin bediening EKRUCBL

Check ff je centrale leidingen waarop zij de WP op aan willen sluiten. Wil je flow dan wil je die zeker vanaf 28MM hebben , beter 32MM ... Copyright @flippy

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Check ff je centrale leidingen waarop zij de WP op aan willen sluiten. Wil je flow dan wil je die zeker vanaf 28MM hebben , beter 32MM ... Copyright @flippy
Voor 11kw mag ik wel hopen dat ze 32 aanleggen anders gaat het zoizo niet goedkomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Voor 11kw mag ik wel hopen dat ze 32 aanleggen anders gaat het zoizo niet goedkomen....
Herkenbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Wat vaak wordt vergeten is dat 32 mm splitsen in een bestaand systeem van bij voorbeeld 22 mm in totaal ook 44 mm op levert naar 2 kanten 😃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

2x diameter van 22mm != 44mm
Of is het als grap bedoeld gezien de smiley?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
De zichtbare buizen zijn 22 en de rest gaat de vloer/koof in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

haakjesluiten schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:23:
De zichtbare buizen zijn 22 en de rest gaat de vloer/koof in
Zou niet tekenen. 11KW en 22MM is geen succes .Of je moet genoegen willen nemen met een sub optimale oplossing bij zo'n grote investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Ja, dat soort koppelingen mis ik bij het assortiment "pers" ook.
Ik wil 32mm opsplitsen, en dan vind ik het jammer dat zo'n je met een normaal T-stuk tenminste 1 kant op een haakse scherpe bocht hebt in de reeds vernauwde doorgang. Misschien is een dergelijke koppeling ook wel interessant voor mij. Of zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0_6q8zM0kWOpKNhDL7xQ4JU6z4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xCMjSTi9jY3rD1qWFQpAp6hO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
verkeerslicht schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Ja, dat soort koppelingen mis ik bij het assortiment "pers" ook.
Ik wil 32mm opsplitsen, en dan vind ik het jammer dat zo'n je met een normaal T-stuk tenminste 1 kant op een haakse scherpe bocht hebt in de reeds vernauwde doorgang. Misschien is een dergelijke koppeling ook wel interessant voor mij. Of zoiets:
[Afbeelding]
Geeft wel ff hoofdpijn om de juiste te selecteren, je moet de stroomrichting verdomd goed in de gaten houden. Da’s dan wel ‘t voordeel van een simpele T-koppeling.

Ik zie bij mijzelf vooral voordeel op ‘t punt waar ik de WP - via 2 stuks 28mm T-koppeling op de bestaande installatie heb aangesloten. WP zit op de onderkant van de T, afgifte BG op 1 kant, afgifte rest huis op de andere kant.

Mogelijk ook nog 2 x T-koppeling bij splitsing BG voor/achter, die zijn nu 22/28/22 mm.

Maar goed, moet ik wel een x tijd en zin hebben…..

Pagina: 1 ... 4 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)