• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Slarno schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Allebei niet. De fabrikanten hebben er voor gelobbyd om de bestaande business te beschermen en een nieuw verdienkanaal op te tuigen.
Klinkt logisch.

Maar wat nu als je als politiek minder gas wil verbruiken op papier.
Dan is zo'n hybride ding best wel handig.
Volgens wat ik net even op Google vind kan het in elk huis en kost een pak minder dan full electric. Altijd warm
Dus de kans dat meer mensen in stappen is groter.

Welk geluid wil ik dan als politiek horen.. en wat ga ik ventileren als goede oplossing.
Want ja mijn cijfers moeten op papier kloppen of het echt een goede oplossing is boeit niet.

Dan ga ik met dat in mijn achterhoofd de fabrikanten de vragen stellen waarop ik mijn juiste antwoord krijg..

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06 20:34
overhyped schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Wat hier beschreven wordt is nu wel precies de TvT fetisch waar we vanaf moeten. We moeten gewoon van gas af, punt. En het totaal is nog steeds prima rendabel, als je de investering kan doen en de tijd hebt. Tuurlijk, even een jaartje prijsplafond kan dit 1 jaar iets minder uitpakken, maar zo'n installatie doe je niet voor 1 jaar.
Ik ben allergisch voor kreten zoals : " We Moeten "

Daarmee gaan we ons echt niet redden van de ondergang.
:?
Er zal zowiezo een gedragsverandering moeten plaats vinden , vele bewoners van deze planeet hebben domweg een te grote footprint.
En een mentaliteit van : ikke en de rest kan stikken.

Dat er velen zijn die de transitie een warm hart toe dragen , perfect.!

Maar kom bij mij niet aan met : we moeten.
Ik fiets me rot , er zijn er vele die niet eens een fiets bezitten.
8)7
Daar valt iets meer te winnen.

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:29
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Klinkt logisch.

Maar wat nu als je als politiek minder gas wil verbruiken op papier.
Dan is zo'n hybride ding best wel handig.
Volgens wat ik net even op Google vind kan het in elk huis en kost een pak minder dan full electric. Altijd warm
Dus de kans dat meer mensen in stappen is groter.

Welk geluid wil ik dan als politiek horen.. en wat ga ik ventileren als goede oplossing.
Want ja mijn cijfers moeten op papier kloppen of het echt een goede oplossing is boeit niet.

Dan ga ik met dat in mijn achterhoofd de fabrikanten de vragen stellen waarop ik mijn juiste antwoord krijg..
Op papier wordt de besparing prima behaald, in de praktijk ook vast wel. Dit is gewoon ingefluisterd door de fabrikanten trouwens, op het ministerie is niet de kennis aanwezig die nodig is om te bepalen wat er qua warmtepomp nodig is voor de Nederlandse woningen. Bij fabrikanten wel, en die hebben verteld dat All Electric alleen voor nieuwbouw en heel erg goed geïsoleerde woningen een optie is. Voor het gros is hybride the way to go. Je kunt de arme mensen namelijk niet dwingen tot een investering van 50k zodat ze nu al naar All Electric kunnen gaan.

Dit komt echt volledig uit de koker van de fabrikanten. Eerst bang maken met torenhoge kosten en dan een budget vriendelijk alternatief dat goedkoper is en ook wel aardig werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:27
MotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Jij vergeet ook 1 ding. De meeste hebben nu al moeite om rond te komen en/of te sparen. Toen ik ging samen wonen kon ik van 1 inkomen een huis kopen. De meeste hier hebben het gewoon goed.
De energietransitie is voor een groot deel een financieringsprobleem. Voor alle technische problemen kan je hier terecht :*) .

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Jan2023 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Er zal zowiezo een gedragsverandering moeten plaats vinden , vele bewoners van deze planeet hebben domweg een te grote footprint.

8)7
Ondanks dat het off topic is ben ik het hier mee eens.
Het van het gas af moeten is voor mij ook niet een motiverende term.

Er zijn te veel mensen op de aardkloot en die willen ook mogelijk allemaal meer dan een ander.
Kijken naar wat hebben we eigenlijk nodig zou al een verbetering zijn.
Het oude spul moet eerst op.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:58

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:13:
[...]

Het enige dat ik zo snel even kan verzinnen is een doorstroom verwarmer die laag genoeg instelbaar is met een expansievat, pompje en maximaalthermostaat plus een vul en ontluchtingtoestand rechtreeks op je vloerverwarming.

Cop1 bult kwh's maar dan kun je verder wel je gang gaan.
die kWh's is niet zo'n probleem. Ik heb veel overcapaciteit met mijn panelen.

Heb je iets van een link van zo'n apparaat?
Of waar ik moet gaan zoeken voor zoiets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10
overhyped schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Wat hier beschreven wordt is nu wel precies de TvT fetisch waar we vanaf moeten. We moeten gewoon van gas af, punt. En het totaal is nog steeds prima rendabel, als je de investering kan doen en de tijd hebt. Tuurlijk, even een jaartje prijsplafond kan dit 1 jaar iets minder uitpakken, maar zo'n installatie doe je niet voor 1 jaar.
Allereerst heb ik het niet eens over TvT gehad. Ten tweede moeten we helemaal niet "van het gas af". We mogen verantwoordelijk omgaan met de resources die we hebben, en dat doe je niet door als een kip zonder kop van het gas af te gaan.
Ik ben kritisch over de rol van een boiler op basis van een warmtepomp om de simpele reden dat je met een hogere temperatuur moet werken en daarmee de efficiëntie afneemt. Het kosten/baten -plaatje is daardoor minder gunstig en - nogmaals - het geld is misschien nuttiger te besteden.

• blb4
MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:24:
Ja zoiets gewoon wat itelligentie eroverheen en dan op zeker moment worden did bewegingen kleinet rondom een bepaald setpoint zoals de curve van uitdempende veer beweging of weer groter als het bv wat kouder wordt of kennlijk langer duurt omdat er windje op staat etc
Dit zou met Opentherm probleemloos moeten kunnen. Thermostaat met WAR die dan 't setpoint doorgeeft aan de WP.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• verkeerslicht
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:00:
[...]

als de "retour" vloeistof voor het expansieventiel nog steeds 50 graden is bijvoorbeeld en in de verdamper heerst een verdampingsdruk/temperatuur van -5 krijg je dus het probleem dat er maar heel weinig vloeistof in de verdamper word gelaten. en dat betekent dus weer minder gas wat de compressor aan kan zuigen waardoor die word gedwongen om langzamer te draaien anders zakt de verdampingtemperatuur/druk nog verder en word het probleem alleen maar groter en minder efficeint.

sommige daikin multisplits kan je kopen met een extra voorkoeler die de vloeistof afkoelt tot buitenluchttemperatuur alvorens het de verdamper ingaat. dat helpt enorm in het op peil houden van de massastroom waardoor de machine op lagere temperaturen kan door blijven draaien maar gaat ten koste van de efficeintie.
En als die voorkoeler nou gewoon binnen de thermische schil zou staan? Vast te makkelijk gedacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Slarno schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Op papier wordt de besparing prima behaald, in de praktijk ook vast wel. Dit is gewoon ingefluisterd door de fabrikanten trouwens, op het ministerie is niet de kennis aanwezig die nodig is om te bepalen wat er qua warmtepomp nodig is voor de Nederlandse woningen. Bij fabrikanten wel, en die hebben verteld dat All Electric alleen voor nieuwbouw en heel erg goed geïsoleerde woningen een optie is. Voor het gros is hybride the way to go. Je kunt de arme mensen namelijk niet dwingen tot een investering van 50k zodat ze nu al naar All Electric kunnen gaan.

Dit komt echt volledig uit de koker van de fabrikanten. Eerst bang maken met torenhoge kosten en dan een budget vriendelijk alternatief dat goedkoper is en ook wel aardig werkt.
Dat is dan ook precies de oplossing die politiek goed past.

En laten we wel wezen die investeringen die nodig zijn voor een relatief groot deel van de woningen zijn ook niet te dragen voor Jan met de pet.

Dus hybride dan doen we er het maximale aan.

Dat past hartstikke mooi om toch een meerderheid mee te krijgen in verminderen van gas verbruik.

verkeerslicht schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:53:
[...]

En als die voorkoeler nou gewoon binnen de thermische schil zou staan? Vast te makkelijk gedacht...
dat kan je doen maar niet geweldig practisch vannuit het oogpunt van de fabrikant. en die voorkoeler zit voor de verdamper dus die absorbeert die warmte weer grotendeels. ;)
Slarno schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Allebei niet. De fabrikanten hebben er voor gelobbyd om de bestaande business te beschermen en een nieuw verdienkanaal op te tuigen.
klopt, dat is ook de specifieke reden waarom de intergas/daikin combinatie niet van elkaar kan worden gehaald en de daikin resoluut weigert te werken als de intergas niet werkt of geen gas krijgt.

[Voor 36% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 20:55]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Slarno
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:48:
[...]

De energietransitie is voor een groot deel een financieringsprobleem. Voor alle technische problemen kan je hier terecht :*) .
Absoluut, als 60% van de huishoudens niet rond kan komen dan kun je nu al vast stellen dat de energietransitie niet al te hard door kan gaan. 6 op de 10 heeft er simpelweg geen geld voor. Ook subsidies helpen dan niet, je moet alsnog geld hebben om het voor te schieten.
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Dat is dan ook precies de oplossing die politiek goed past.

En laten we wel wezen die investeringen die nodig zijn voor een relatief groot deel van de woningen zijn ook niet te dragen voor Jan met de pet.

Dus hybride dan doen we er het maximale aan.

Dat past hartstikke mooi om toch een meerderheid mee te krijgen in verminderen van gas verbruik.
Nee klopt. We hebben hier ook de boel gerenoveerd vorig jaar en meteen alles volledig geïsoleerd. Alleen aan isolatie en installatiewerk zijn we al wel 40k kwijt geweest. Terwijl je met eenmalig 5 tot 10k al tot 80% van de besparing komt en je dan een hybride wp hebt.

[Voor 42% gewijzigd door Slarno op 28-03-2023 20:58]

• blb4
ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Gezien de offertes die je de afgelopen tijd voorbij ziet komen werkt het helaas niet zo. SWW is bij alle een extreme kostende verhoging van de investering. Het werkt gewoon heel simpel: mevrouwtje U kunt 90 % op Uw gasrekening besparen door op een WP over te gaan voor Uw verwarming. Kost U 5000 euro. Oh U wilt gelijk helemaal van het gas af? Dat kost U dan 5000 euro extra.
't is hopeloos. Firma Jacobse & van Es. Vooral als je dan bedenkt dat 't aan materialen niet meer dan € 6500 hoeft te kosten voor All-Electric. Waar je dan nog € 2850 subsidie op krijgt. Daarvan zou de hele installatie makkelijk aangelegd moeten kunnen worden (~ 40 manuren).

• Slarno
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:54:
[...]

dat kan je doen maar niet geweldig practisch vannuit het oogpunt van de fabrikant. en die voorkoeler zit voor de verdamper dus die absorbeert die warmte weer grotendeels. ;)

[...]

klopt, dat is ook de specifieke reden waarom de intergas/daikin combinatie niet van elkaar kan worden gehaald en de daikin resoluut weigert te werken als de intergas niet werkt of geen gas krijgt.
Reden genoeg om die combi dus niet aan te schaffen.

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Hoeveel vloerverwarming krijg je?
Aantal groepen x liters per minuut?
Opstook protocol start temperatuur?
Heb je 1 of 3 fases?

Er is vast wat te verzinnen.

• verkeerslicht
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Dat is best slim eigenlijk! Scheelt mogelijk nog ietsje aan defrosts ook nog.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:59:
Hoeveel vloerverwarming krijg je?
Totaal iets van 90 m²
Aantal groepen x liters per minuut?
Geen idee nog, maar ik denk 10 of 11 groepen.
Opstook protocol start temperatuur?
Starttemperatuur is me nog niet verteld, maar eindtemperatuur - dacht ik - 34 graden
3 x 25
MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:20:
Ps met ietwat intelligentie zou een warmtepomp toch gewoon op basis van de kamertemp en je setpoint qua kamertemp rondom die temp moeten kunnen moduleren .. de wp weet de buiten temp dus kan daar rekening mee houden etc
Dat is precies wat de adaptieve ruimteregeling van Mitsubishi doet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Totaal iets van 90 m²

[...]

Geen idee nog, maar ik denk 10 of 11 groepen.

[...]

Starttemperatuur is me nog niet verteld, maar eindtemperatuur - dacht ik - 34 graden

[...]

3 x 25
Deze vind ik zo gauw even.

Nu dus op zoek naar een schappelijke doorstroomverwarmer die begint op die lage temperatuur of je moet er zelf een thermostaat aan fabrieken.
Dan heb je nog iets nodig om de temperatuur te beveiligen, een maximaal thermostaat bijv.
Het vermogen dat je in die vloer kunt pompen met 3x25 zal het probleem niet zijn.

En ik neem maar voor het gemak even aan dat na deze exercitie de boel op mp of in het oud ijzer beland.

Even googlen dus op iets passende.

Of een paar leidingen van je oude ketel houtje touwtje naar de nieuwe verdeler.
Met als minpunt dat het je hinderd in andere werkzaamheden mischien.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 12:48
Captor schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:
Ik heb in mijn huidige CV circuit ongeveer 4m 24mm kunststof leiding (17mm inwendig). Volgens alle berichten hier en de theorie is dat te krap, helaas kan ik dit niet vergroten. Maar als ik de veelgebruikte tabel op warmtepompweetjes.nl erbij pak viel mijn oog op een detail. Ze hebben het over een stroomsnelheid van 1m/s.

[Afbeelding]

Stel je maakt hier 1,5m/s van door de pompsnelheid te verhogen Dan zou het wellicht toch niet zo'n bottleneck zijn? Nadeel lijkt me leidingruis en meer stroomverbruik en slijtage pomp. Of zie ik iets over het hoofd?

In deze post pomp iemand 20//min door een 24mm flex met een binnen diameter van 16mm. Dus het kan wel.
20mm flex, 16 intern, maar ja, dat is wat de wp er max hoor heen krijgt. Metertje of 6 flex, 10m 22mm staal.
dankzij de plofketelinstallateur die de leiding omhoog heeft geboord dus ook een stuk flex te smal, staat op de lijst om 22 staal ervan te maken maar doe dat ff na 't stook seizoen denk ik.
Verder weinig last van, heeft 4 jaar zo gedraaid voor ik 't überhaupt door had. Geen geruis oid, wellicht iets meer pomp verbruik maar ik heb geen vergelijking.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Of een paar leidingen van je oude ketel houtje touwtje naar de nieuwe verdeler.
Met als minpunt dat het je hinderd in andere werkzaamheden mischien.
Gekke gedachte:
Ouwe ketel van zolder.
Naast de verdeler zetten buiten of binnen.
Flexibele gasleiding naar de ketel.
Zoiets?

• blb4
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Gekke gedachte:
Ouwe ketel van zolder.
Zoiets?
Als je 't zelf wil doen moet je dat ff voor 1 April fixen....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:57:
[...]

't is hopeloos. Firma Jacobse & van Es. Vooral als je dan bedenkt dat 't aan materialen niet meer dan € 6500 hoeft te kosten voor All-Electric. Waar je dan nog € 2850 subsidie op krijgt. Daarvan zou de hele installatie makkelijk aangelegd moeten kunnen worden (~ 40 manuren).
dat klinkt geinig maar als ik het vanuit het oogpunt van de installateur bekijk zou ik het niet kunnen aanbieden voor 2850. Dat komt o.a. hierdoor:

eerst is er al 21% btw die je moet afdragen, dus al 500 euro minder en nog 2350 omzet over. daarvoor moet je deze dingen doen:
* leads verzamelen (kan relatitief makkelijk, kost weinig tijd maar toch een stap die nodig is)
* offerte-aanvragen binnenkrijgen, beoordelen en bij mensen langsgaan voor een intake en verkoopgesprek
* dan offerte maken en versturen, beetje achteraan mailen etc.

de eerste 500 tot 700 eur kosten heb je hiermee al te pakken. Dit is zeker een dag werk namelijk. Dan moet je nog wat geld opnemen voor het feit dat je bijv. 50% van de offertes wint dus tel daar eens 500 euro aan marge/omzet bij op. Dan nog 2 mandagen installatiekosten en je bent weer een duizendje verder. Zit ik zomaar op 2300 euro zonder ruimte te hebben voor storingen/garanties/terugkomen om meuk op te lossen.

Het lijkt altijd heel simpel om te zeggen "ja nee installatie is 1 dag werk dus dat moet voor 600 euro wel kunnen". Maar als je een installatiebedrijfje bent dan gaat dat niet op die manier. Bijna niemand heeft zelf al precies in beeld wat hij/zij wil hebben of past in de woning en daar moet je dus goed naar kijken en tijd aan besteden. Dan win je ook nog eens de helft van de dingen niet en soms moet je terugkomen etc. Al die dingen kosten zo 1000-1500 bovenop de feitelijke uren voor de installatie zelf.

bottom-line: het lijkt makkelijk om voor ~6,5k netto een WP geinstalleerd te krijgen maar dat is het niet per se. Ik denk dat 7,5 tot 8k ook een heel logische prijs kan zijn bijv. :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:26:
[...]

Als je 't zelf wil doen moet je dat ff voor 1 April fixen....
Want?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Gekke gedachte:
Ouwe ketel van zolder.
Zoiets?
Als je dan met je rookgassen een beetje leuk wegkomt dan is dat een optie.
Maar kan die ketel op 20 graden stoken?
Anders moet je daar een voorziening voor treffen.
Tijdelijk een mengverdeler of zo.

Probeer in ieder geval goed duidelijk te krijgen wat de anhydriet vloeren boer aan beveelt en wat de pvc boer graag wil. Betreft opstookprotocol en vochtpercentage.

Ze zijn nog wel eens wat precies icm met garantie en dat soort gezeik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Nieuwe regels,maar daar zou ik me persoonlijk voor die korte termijn niet al te druk om maken.
Mits je je huis niet platbrand of stikt in de rookgassen.
Maar ja wie gaat hard maken dat het niet voor april al zo was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Fr33z schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:27:
[...]

dat klinkt geinig maar als ik het vanuit het oogpunt van de installateur bekijk zou ik het niet kunnen aanbieden voor 2850. Dat komt o.a. hierdoor:

eerst is er al 21% btw die je moet afdragen, dus al 500 euro minder en nog 2350 omzet over. daarvoor moet je deze dingen doen:
* leads verzamelen (kan relatitief makkelijk, kost weinig tijd maar toch een stap die nodig is)
* offerte-aanvragen binnenkrijgen, beoordelen en bij mensen langsgaan voor een intake en verkoopgesprek
* dan offerte maken en versturen, beetje achteraan mailen etc.

de eerste 500 tot 700 eur kosten heb je hiermee al te pakken. Dit is zeker een dag werk namelijk. Dan moet je nog wat geld opnemen voor het feit dat je bijv. 50% van de offertes wint dus tel daar eens 500 euro aan marge/omzet bij op. Dan nog 2 mandagen installatiekosten en je bent weer een duizendje verder. Zit ik zomaar op 2300 euro zonder ruimte te hebben voor storingen/garanties/terugkomen om meuk op te lossen.

Het lijkt altijd heel simpel om te zeggen "ja nee installatie is 1 dag werk dus dat moet voor 600 euro wel kunnen". Maar als je een installatiebedrijfje bent dan gaat dat niet op die manier. Bijna niemand heeft zelf al precies in beeld wat hij/zij wil hebben of past in de woning en daar moet je dus goed naar kijken en tijd aan besteden. Dan win je ook nog eens de helft van de dingen niet en soms moet je terugkomen etc. Al die dingen kosten zo 1000-1500 bovenop de feitelijke uren voor de installatie zelf.

bottom-line: het lijkt makkelijk om voor ~6,5k netto een WP geinstalleerd te krijgen maar dat is het niet per se. Ik denk dat 7,5 tot 8k ook een heel logische prijs kan zijn bijv. :+
Tuurlijk, ik maakt 't net iets te simpel. Maar huidige prijzen zijn absurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Na 1 April moet je gecertificeerd zijn om aan een gasgestookt apparaat te werken. Lobby van de CV branch vanwegen hun inkomstenderving aan firma beun de haas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Tuurlijk, ik maakt 't net iets te simpel. Maar huidige prijzen zijn absurd.
Mjah het is inderdaad wel bizar momenteel.
Ik doe eigenlijk niet veel aan beunklusjes omdat ik daar gewoon ook niet heel veel zin in heb en nodig heb ik het ook niet.

Maar de laatste tijd word het toch wel wat drukker op de lijn.
En als het dan klusjes zijn dat ik in 1 avond of op een zaterdag kan doen zonder al te veel zooi mee te slepen.. easy money zeg maar, dan doe ik ze toch maar omdat de vergoeding gewoon te goed is.

Daar en in de supermarkt merk ik dat de prijzen wel echt hoog zijn momenteel.

Voor de rest geven we niet veel uit aan zaken die niet nodig zijn. Al ligt die beleving tussen de waf en mijzelf weer op een andere grens :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Als je dan met je rookgassen een beetje leuk wegkomt dan is dat een optie.
Maar kan die ketel op 20 graden stoken?
Anders moet je daar een voorziening voor treffen.
Tijdelijk een mengverdeler of zo.

Probeer in ieder geval goed duidelijk te krijgen wat de anhydriet vloeren boer aan beveelt en wat de pvc boer graag wil. Betreft opstookprotocol en vochtpercentage.

Ze zijn nog wel eens wat precies icm met garantie en dat soort gezeik.
@Rzaan , Ik zou toch ff naar zo'n ding kijken die @DutchWing gevonden had. of 't G2 model met thermostaat

Gasleiding en lucht aan/afvoer regelen lijkt me ook niet eenvoudig.

• Ronald.42
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Ik zou toch ff naar zo'n ding kijken die @DutchWing gevonden had. of 't G2 model met thermostaat

Die had ik ook gezien maar dan moet je er een andere thermostaat aan klussen deze begint op 30 graden.

• blb4
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Die had ik ook gezien maar dan moet je er een andere thermostaat aan klussen deze begint op 30 graden.
da's nou weer jammer

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Een close in boiler en een cv pomp en een expansie vat en eventueel nog een leiding thermostaat en je bent er 2 kW

snameroc

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:49:
[...]

@Rzaan , Ik zou toch ff naar zo'n ding kijken die @DutchWing gevonden had. of 't G2 model met thermostaat

Hier moet ik eens effe induiken.
Veel dank.
Zie nog niet helemaal voor me hoe dit aangesloten gaat worden op de verdeler, maar daar is vast een mouw aan te passen
Ook kijken hoe laag ik kan gaan. Nooit lager dan de omgevingstemperatuur in ieder geval, denk ik.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Er staat ook deze op de site: - 6 kW en 9 kW - 3 fase regelthermostaat ingebouwd (5-75 ºC)

• Ronald.42
snameroc schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Een close in boiler en een cv pomp en een expansie vat en eventueel nog een leiding thermostaat en je bent er 2 kW
AKA doorstroomverwarmer. Maar die 2 kw met een natte vloer die moet drogen zie ik nog niet voor me.
En de temperatuur begint volgens wat ik kon vinden zo snel even bij 20 graden, dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk met de thermostaat van een close in boiler.
Maar ook ik weet niet alles.

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Er staat ook deze op de site: - 6 kW en 9 kW - 3 fase regelthermostaat ingebouwd (5-75 ºC)
Ah ik was niet verder gekomen dan de regel daarvoor :+
Dan zou het kunnen werken.
Wel een maximaal thermostaat meenemen voor het geval dat ;)

Ook wel echt slecht dat ik dat niet gelezen heb 8)7

[Voor 37% gewijzigd door Ronald.42 op 28-03-2023 22:15]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Ah ik was niet verder gekomen dan de regel daarvoor :+
Dan zou het kunnen werken.
Wel een maximaal thermostaat meenemen voor het geval dat ;)
Maar als het buiten 30 graden is in de zomer, wordt dat sowieso de start-temperatuur voor het opstook-protocol.
Met een warmtepomp kan ik nog wat lager komen, maar met een CV ketel of zo'n doorstromer gaat dat nooit lukken.
snameroc schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Zo hebben ze het bij mij destijds ook gedaan en met 2kw hoef je echt niet bang te zijn dat de vloer te heet wordt ;)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Maar als het buiten 30 graden is in de zomer, wordt dat sowieso de start-temperatuur voor het opstook-protocol.
Met een warmtepomp kan ik nog wat lager komen, maar met een CV ketel of zo'n doorstromer gaat dat nooit lukken.
Nee Dat klopt.
Maar je wil sowieso niet koelen dat is zinloos als je wil drogen.
Als de aanvang 30 graden zou zijn maar dat is je vloer dan niet dan begin je daar.
Ik zou het opvatten als mijn vloer is 25 graden en ik mag max 5 graden per etmaal omhoog naar 40 graden dat je opstookprotocol een dag korter duurt.

Het gaat om de temperatuur van de vloer niet van de buitenlucht.

Maar nogmaals zorg dat je dat op papier hebt van de vloerenboer die moet de garantie geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:09
@Rzaan iets dergelijks als onderstaande kan ook. Is in feite ook een doorstroomverwarmer, maar dan min of meer in cv-ketel vorm en met wat instelmogelijkheden.
Ook in 6kW verkrijgbaar voor dezelfde prijs.

https://warmteshop.eu/pro...-cv-ketel-eco-sb-3kw-dat/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Nee Dat klopt.
Maar je wil sowieso niet koelen dat is zinloos als je wil drogen.
Als de aanvang 30 graden zou zijn maar dat is je vloer dan niet dan begin je daar.
Ik zou het opvatten als mijn vloer is 25 graden en ik mag max 5 graden per etmaal omhoog naar 40 graden dat je opstookprotocol een dag korter duurt.

Het gaat om de temperatuur van de vloer niet van de buitenlucht.

Maar nogmaals zorg dat je dat op papier hebt van de vloerenboer die moet de garantie geven.
Het opstookprotocol is toch niet alleen bedoeld om te drogen?
Maar toch vooral om de vloer geleidelijk te laten uitzetten en te laten krimpen zonder dat er scheuren ontstaan?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Grolsch schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Zo hebben ze het bij mij destijds ook gedaan en met 2kw hoef je echt niet bang te zijn dat de vloer te heet wordt ;)
Met een 2 kW kan je toch niet 100 m² vloerverwarming op 40 graden krijgen, toch?

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:36
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Dat wordt bepaald door de pid regeling van je wp.
Wp komt in de buurt van doel water temperatuur dus vermogen moet terug.
Maar als je ruimte temperatuur bereikt is kan het zo zijn dat je kamerthermostaat zegt van het is wel klaar zo.

En tja als je huis op temperatuur is waarom zou hij dan door moeten draaien?

Ik loop er hier meestal tegen aan omdat ik minder afgifte heb dan dat de wp de buffer in drukt.
Afgelopen "winter" was de langste run iets meer dan 3 uur en de kortste zitten rond de 50 minuten.

Ik ga nog wat isoleren en wat vloerverwarming bijleggen en daarmee hoop ik op een wat lagere water temperatuur.
Daarmee doen de radiatoren dan weer minder en hoop ik dat alles wat trager wordt.

En dan met een lagere watertemperatuur en wat tweaken in de pid regeling zou het beter moeten kunnen.
In ieder geval wordt de cop hoger met een lagere water temperatuur.

Maar met de kennis van nu had mijn wp wel wat kleiner gekund of in ieder geval een model dat wat verder terug wil in vermogen. :+
Met lagere Ta gaan je radiatoren ook minder doen, wat een vermindering van afgifte betekent. Dus of het bijleggen van (een beetje) vv je echt gaat helpen? Ik merk bij mij (alleen radiatoren) ook dat als de Ta te laag is, dat de retour sneller te hoog wordt en de wp uit gaat. Ergens zit een optimimum.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Ronald.42
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Het opstookprotocol is toch niet alleen bedoeld om te drogen?
Maar toch vooral om de vloer geleidelijk te laten uitzetten en te laten krimpen zonder dat er scheuren ontstaan?
Ja maar als die al 25 graden is ga je van daar uit naar die 40.
En weer terug naar aanvangs temperatuur.

Stel ze storten die vloer met water van 10 graden en zakjes van 20 graden.
Als de vloer klaar is mag je er 24 uur niet in.
Ondertussen na 7 dagen(want het was 30 graden buiten) is je vloer opgewarmd naar 25 graden, dan ga je van daaruit verder toch?

Stel dat je na 7 dagen de vloer gaat terug koelen(bij 30 graden buiten) naar 20 graden dan denk ik dat het vochtpercentage niet snel in de buurt komt op het nivo dat je pvc boer wil gaan plakken.

• Ronald.42
Joris 407 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Met lagere Ta gaan je radiatoren ook minder doen, wat een vermindering van afgifte betekent. Dus of het bijleggen van (een beetje) vv je echt gaat helpen? Ik merk bij mij (alleen radiatoren) ook dat als de Ta te laag is, dat de retour sneller te hoog wordt en de wp uit gaat. Ergens zit een optimimum.
Er komt ongeveer 22m2 vloerverwarming bij.
De isolatie op de noordoost muur zou 9000kwh per stookseizoen minder verliezen.

Ik ga er voor nu maar vanuit dat de temperatuur van de huidige vloerverwarming naar beneden kan.

Ik moet dan nog wel wat klooien met mijn verdelers.
Die mengen nu nog maar dat moet ik eigenlijk de nek omdraaien als ik wp verwarm.( ideetje is er wel)

En dan hoop ik dat de wp binnen zijn bereik in kan grijpen op het beperken van vermogen of zelfs iets met war.
Desnoods zou ik in de schuur nog wat afgifte kunnen regelen als ik dan voor dezelfde centen in de vorm van gewonnen cop dat mee kan verwarmen, nu staat het daar op 10 graden en als ik wat wil doen gaat ie omhoog naar 18.
Maar als dat constant 18 is vind ik dat ook niet erg.

Maar ja, hoop is uitgestelde teleurstelling.
Dus ik weet het eigenlijk ook niet

• snameroc
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Met een 2 kW kan je toch niet 100 m² vloerverwarming op 40 graden krijgen, toch?
Neem je er 2 in serie

snameroc

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-05 21:26
flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:09:
[...]

in de kruipruimte gewoon reguliere meerlagenbuis.

als je maar een metertje of zo door de grond moet is het handiger om gewoon mantelbuis of zelfs rioolbuis te nemen met gewoon meerlaagbuis erin en volknikkeren met isolatie tot je in de kruipruipte bent en dan met armaflex XF verder onder het huis door. in het huis kan je reguliere buisisolatie pakken. zo hebben het al meerdere hier het ook gedaan.
Toch nog even een vervolgvraag.

De meerlagenbuis moet via de kruipruimte naar de verdeler gaan. Dat wil ik doen met diameter 32 x 3 mm.
Bestaande hoofd CV leiding naar die radiatoren (eerste verdieping en bijkeuken) is 22mm koperleiding.
Hoe koppel ik de meerlagenbuis hieraan?
Als ik bijv. kijk op https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-auf-kupferrohr/ dan vind ik niet de gewenste combinatie.

Wel zie ik bijv.
Pressfitting-Übergang 26 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 22 mm Kupferrohr
Pressfitting-Übergang 32 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 28 mm Kupferrohr

Dus of ik zou een overgang moeten maken van meerlagenbuis 32 x 3 mm naar meerlagenbuis 26 x 3,0 mm en dan met koppeling naar 22 mm koper.
Of van meerlagenbuis 32 x 3,0 mm naar 28 mm koper en dan van 28 mm koper naar 22 mm koper.

Is er een voorkeur voor een van de twee?
Is deze beperking er ook met andere merken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
martijn1981 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:17:
[...]

De meerlagenbuis moet via de kruipruimte naar de verdeler gaan. Dat wil ik doen met diameter 32 x 3 mm.
Bestaande hoofd CV leiding naar die radiatoren (eerste verdieping en bijkeuken) is 22mm koperleiding.
Als ik bijv. kijk op https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-auf-kupferrohr/ dan vind ik niet de gewenste combinatie.

Wel zie ik bijv.
Pressfitting-Übergang 26 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 22 mm Kupferrohr
Pressfitting-Übergang 32 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 28 mm Kupferrohr

Dus of ik zou een overgang moeten maken van meerlagenbuis 32 x 3 mm naar meerlagenbuis 26 x 3,0 mm en dan met koppeling naar 22 mm koper.
Of van meerlagenbuis 32 x 3,0 mm naar 28 mm koper en dan van 28 mm koper naar 22 mm koper.

Ik zou pers 32 mm x 28mm + sok 28mm met een verloopring/verloopstuk 28x22 nemen.
Dan kun je 22mm buis in een 28mm sok stoppen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

martijn1981 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:17:
[...]

Wel zie ik bijv.

als het op dezelfde plek gaat als de vloerverdeler zou ik een T stuk pakken met een 23x23x25 aansluiting bijvoorbeeld, dan zit je meteen op de goede diameter. "rechtdoor" voor eht water is dan de verdeler in waar toch het meeste heenmoet en de afslag is dan naar je radiatoren.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 23:28]

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-05 21:26
@DutchWing dank je duidelijk.
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:27:
[...]

als het op dezelfde plek gaat als de vloerverdeler zou ik een T stuk pakken met een 23x23x25 aansluiting bijvoorbeeld, dan zit je meteen op de goede diameter. "rechtdoor" voor eht water is dan de verdeler in waar toch het meeste heenmoet en de afslag is dan naar je radiatoren.
Ja het is op de zelfde plek als de verdeler.

De huidige setup is dat de hoofd CV leiding van zolder regelrecht (met aftakkingen naar de radiatoren boven) richting de kruipruimte gaat en vanuit hier richting 1. de verdeler in de bijkeuken en 2. kleine radiator welke ook in de bijkeuken staat. Radiator staat klein beetje open.

Het lijkt mij het makkelijkst om de meerlagenbuis richting de verdeler te laten gaan en dan een aftakking te maken naar de huidige CV leiding in de bijkeuken die nu in feite de aanvoer is.

@Skippy in feite zou jij dan datgene wat @DutchWing aangaf doen incl. t stuk. Bijvoorbeeld zoals hieronder?
1. pers 32 mm x 28mm
2. Daarna t-stuk 28-x-22-x-28
3. de 28 gaat dan verder naar de verdeler
4. de 22 uitgang naar de bestaande aanvoerleiding voor de radiatoren.

Begrijp ik het zo een beetje?

https://leidingshop.nl/bo...Fczh5knB0jWhoCZ2cQAvD_BwE

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Jan2023 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:45:
[...]

8)7
besef je dat je even veel moet gebruikte in jouw betoog als ik in ‘t mijne ;) maar volgens mij zitten we wel op 1 lijn. Egoïsme van de mens doet het klimaat geen goed, zie de laatste verkiezingen. Maargoed, we zitten niet in de kroeg. Warmtepompen! Yes! (Even weer OT)

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 11:39
Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
Mijn Panasonic Monoblock is nog steeds niet geleverd (joh?!?)
Zit in hetzelfde schuitje. Verbouwing is gestart en had nog geen enkel zicht op de levering van een Panasonic.
Heb 'm lekker geannuleerd en wacht nu op een Itho Daalderop Amber die mei/juni geleverd gaat worden 8)
leonlwd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:39:
Ik ben erg nieuwsgierig naar de COP waardes van het opwarmen van SWW. Welke dag COP voor het opwarmen van SWW is 'normaal' en kan ik verwachten in deze tijd van het jaar?
Zoek even op de posts van @Tomexergie met de verbruiks- en COP-overzichten (gepind in dit topic). Daarin staat alle data die je zoekt.
De schoorsteenkap is verwijderd. COP blijft rond 1,5

Maar nu ik weer WAR draai (nog steeds zonder schoorsteenkap) is de dag COP omhoog geschoten en zit ik gemiddeld per dag nu rond de 7. eea lijkt dus wel effect op elkaar te hebben.
Dat is onmogelijk.
Ten eerste omdat de regeling voor de ruimtetemperatuur geen invloed heeft op het rendement van het SWW maken. Dat staat compleet los van elkaar.
En ten tweede die COP van 7 voor SWW. Dat haalt geen enkele warmtepomp (tenzij het buiten 20 graden is en je SWW-setpoint op 25 oid staat, maar dat lijkt niet bepaald realistisch).

Maar beide vragen had je drie weken geleden ook al in het Ecodan topic gesteld en zijn daar toen ook al beantwoord...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:21
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:26:
de briefing/folder/brocure die de politiek heeft gebruikt om hybride te pushen is opgesteld door valliant, intergas en aanverante kornuiten. daar zat geen enkele warmtepompfabrikant bij.
Vaillant geen WP fabrikant? Ze hebben inmiddels capaciteit voor 500.000 stuks per jaar in eigen fabrieken en doen het ontwerp zelf.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Vaillant geen WP fabrikant? Ze hebben inmiddels capaciteit voor 500.000 stuks per jaar in eigen fabrieken en doen het ontwerp zelf.
das geen goede reclame, het is dus eerste generatie van een bedrijf die 0 ervaring heeft, en dat kan je ook zien in hun ontwerp. vergelijk het maar eens met een moderne tesla versus zoiets als een id3 of andere eerste generatie electrische autos van een brandstofmotorfabrikant, het zijn draken van machines vannuit een engineering perspectief, de ford mach-e is helemaal een triest voorbeeld hierin. en wat tot zover van de rolband bij valliant komt raak ik niet van onder de indruk ten opzichte van de gevestigde orde.

niet vergeten dat hun naam prominent was in die hiele hibride discussie dus WP's zijn een "moetje"voor hun om mee te komen, niet iets waar ze all in op gaan, anders waren ze ook niet heel druk hun gasketels aan het promoten en verkopen ver buiten europa en natuurlijk de hibride systemen hier, dan verkopen ze een wp EN een gasketel, das pas goed zakendoen....
Plexxodus schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:33:
[...]

Zit in hetzelfde schuitje. Verbouwing is gestart en had nog geen enkel zicht op de levering van een Panasonic.
Heb 'm lekker geannuleerd en wacht nu op een Itho Daalderop Amber die mei/juni geleverd gaat worden 8)
https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J
Verfügbar
kan dus gewoon met aanhangert erheen hobbelen en eentje meenemen.... O-)

[Voor 25% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 08:50]

• Slarno
leonlwd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:39:
Ik ben erg nieuwsgierig naar de COP waardes van het opwarmen van SWW. Welke dag COP voor het opwarmen van SWW is 'normaal' en kan ik verwachten in deze tijd van het jaar?

Voorheen haalde ik een COP per dag op SWW van ongeveer 1,5 gemiddeld draaiende op WAR (met de beruchte schoorsteenkap)

Er is een retourleiding aangepast (losse boilier loopt niet meer via buffervat) en ben overgestapt op vaste voorloop. COP bleef rond 1,5.

De schoorsteenkap is verwijderd. COP blijft rond 1,5

Maar nu ik weer WAR draai (nog steeds zonder schoorsteenkap) is de dag COP omhoog geschoten en zit ik gemiddeld per dag nu rond de 7. eea lijkt dus wel effect op elkaar te hebben.
Die COP van 7 is voor verwarmen, voor SWW is een COP van 3 heel redelijk. Een COP van 7 ga je nooit halen voor SWW. Op bcrg.nl staan de tapwater profielen van een hoop fabrikanten, daar kun je eens neuzen. Het is weliswaar een meting in een klimaatkamer en niet vanuit de praktijk, maar wel voor alle fabrikanten gelijk en daardoor goed vergelijkbaar.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:25
@flippy Moet je hier toch eens uiteen zetten wat er zo wezenlijk anders is aan de "eerste generatie" Vaillant warmtepompen ten opzichte van "de gevestigde orde", wie dat dan ook mogen zijn.

Eerst geef je aan de Vaillant geen warmtepompfabrikant is, vervolgens beweer je, als ze het wel blijken te zijn, dat dat ook niet goed is.

Ik zie in Vaillant een bedrijf dat gewoon goed inspeelt op wat er gebeurt in de wereld. Waarom moeten ze ineens "all in" gaan op warmtepompen en een succesvolle historische bedrijfstak maar afstoten? Als de consument dat ook niet doet...?

Misschien begrijp ik je niet goed, maar je lijkt iets tegen Vaillant te hebben? Ik heb een AWB, is dat wel goed :+?

[Voor 10% gewijzigd door Gramser op 29-03-2023 08:52]

OhSunnyDay

• ds23man
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Na 1 April moet je gecertificeerd zijn om aan een gasgestookt apparaat te werken. Lobby van de CV branch vanwegen hun inkomstenderving aan firma beun de haas.
Nee, komt omdat de erkende CV branche zelf aan het beunen is geweest met als gevolg de nodige CO doden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:51:
@flippy Moet je hier toch eens uiteen zetten wat er zo wezenlijk anders is aan de "eerste generatie" Vaillant warmtepompen ten opzichte van "de gevestigde orde", wie dat dan ook mogen zijn.

Eerst geef je aan de Vaillant geen warmtepompfabrikant is, vervolgens beweer je, als ze het wel blijken te zijn, dat dat ook niet goed is.

Ik zie in Vaillant een bedrijf dat gewoon goed inspeelt op wat er gebeurt in de wereld. Waarom moeten ze ineens "all in" gaan op warmtepompen en een succesvolle historische bedrijfstak maar afstoten? Als de consument dat ook niet doet...?

Misschien begrijp ik je niet goed, maar je lijkt iets tegen Vaillant te hebben? Ik heb een AWB, is dat wel goed :+?
Het lijkt mij ook evident dat een fabrikant als Panasonic, Daikin of Mitsubishi, die al decennia lang op wereldwijde schaal ervaring hebben met warmtepompen (een airco is ook een warmtepomp), een beter ontwikkeld en geoptimaliseerd product kunnen leveren dan een lokale producent van CV ketels die dit er nu bij gaat doen...maargoed...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maar dat apparaat moet ik zelf in elkaar gaan knutselen.
Da's niks voor mij.
Moet je hier toch eens uiteen zetten wat er zo wezenlijk anders is aan de "eerste generatie" Vaillant warmtepompen ten opzichte van "de gevestigde orde", wie dat dan ook mogen zijn.

hun eigen versie is voor zover ik kan zien gewoon een 1:1 kopie van het chinese fabrikaat wat ze eerst verkochten met hun label erop. kast is wat anders maar veel meer is er niet anders qua hardware behalve de plaats van fabrikage. dat ga je niet verhullen met een nieuwe jas aantrekken. dus qua ontwerpers hebben ze dus niet een blanco tekentafel gedaan maar gewoon iemand anders zijn ontwerp overgenomen.
dat in ogenschouw nemen dat ze dus zelf alleen tot zover een nieuwe buitenkant hebben gemaakt en de aircofabrikanten al enkele decennia bezig zijn en hun ontwerpen en vooral de software tot in de puntjes geoptimaiseerd hebben voor zowel fabricage als het werken van de machine zelf is dat niet iets wat een nieuwe speler even in kan halen. dat is gewoon hoe het werkt. het is niet zo dat valliant een berg topengineers bij daikin of mitsubishi heeft weggekocht om hun eigen ontwerp op de markt te zetten.

en de comsument koopt wat je hun door de strot duwt, dat zie je nu met hybridesystemen. als ze echt naar WP's zouden stappen hadden zze hun ketelfabriek zo kunnen sluiten en WP's daar gaan maken.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 08:58]

• ds23man

Vaillant ontwerpt en produceert zijn Wpen al jaren zelf. Het zijn geen stickerplakkers!

• ds23man
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:57:
[...]

hun eigen versie is voor zover ik kan zien gewoon een 1:1 kopie van het chinese fabrikaat wat ze eerst verkochten met hun label erop. kast is wat anders maar veel meer is er niet anders qua hardware behalve de plaats van fabrikage. dat ga je niet verhullen met een nieuwe jas aantrekken. dus qua ontwerpers hebben ze dus niet een blanco tekentafel gedaan maar gewoon iemand anders zijn ontwerp overgenomen.
dat in ogenschouw nemen dat ze dus zelf alleen tot zover een nieuwe buitenkant hebben gemaakt en de aircofabrikanten al enkele decennia bezig zijn en hun ontwerpen en vooral de software tot in de puntjes geoptimaiseerd hebben voor zowel fabricage als het werken van de machine zelf is dat niet iets wat een nieuwe speler even in kan halen. dat is gewoon hoe het werkt. het is niet zo dat valliant een berg topengineers bij daikin of mitsubishi heeft weggekocht om hun eigen ontwerp op de markt te zetten.

en de comsument koopt wat je hun door de strot duwt, dat zie je nu met hybridesystemen. als ze echt naar WP's zouden stappen hadden zze hun ketelfabriek zo kunnen sluiten en WP's daar gaan maken.
Als ik jouw was zou ik eerst eens de Arotherm plus eens van binnen bekijken, de bouwkwaliteit is dermate hoog dat zelfs Nibe er nog een puntje aan kan zuigen. Verder zie je dat het ontwerp echt Europees is en Vaillant geeft ook aan dat ze alleen onderdelen gebruiken die in de EU geproduceerd worden. Je moet die bias knop in je hoofd eens wat verder dicht draaien. :+

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Vaillant ontwerpt en produceert zijn Wpen al jaren zelf. Het zijn geen stickerplakkers!
ze ontwerpen en doen het zelf en hebben totaal geen bestaande ontwerp van midea/gree gekopieerd/geleend net als als nibe geen mitsubischi onderhuids is.

valliant is druk bezig met een boel aanpassingen in hun modellen wat zeker geen vertrouwen geeft als ze constant modellen reviseren en updaten. er rommelt genoeg daar achter de schermen. en de andere spelers zijn niet veel beter. iedereen zit gewoon teveel te rommelen nog. kijk eens naar de gevestigde orde die 1x in de 5 jaar of zo een nieuw model/revisie op de markt brengt.

en ik weet 100% zeker dat de valliant compressor niet in europa word gemaakt. emerson/copeland maakt alleen de grote compressors in belgie en bulgarije dacht ik. het kleine spul wat in deze units gaat komt uit de non-EU lagelonenlanden.

laat wel even voorop staan dat meer spelers op het veld beter is, maar de gasketelboeren lopen echt nog niet mee in de eredivisie. ook met nibe kom ik vaak zat rare dingen tegen die ik nooit met mitsubishi heb en remhea is helemaal een draak soms, van die loop ik gewoon steeds vaker weg.

[Voor 21% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 09:27]

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 11:39
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:44:
[...]

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

[...]

kan dus gewoon met aanhangert erheen hobbelen en eentje meenemen.... O-)
Iets met 9kW ;)
haal je er 2, ze zijn toch al voorbereid op een cascadeopstelling... O-)

dubbel de subsidie, dubbel plezier. :*)

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 09:24]

• Gramser
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:08:
[...]

ze ontwerpen en doen het zelf en hebben totaal geen bestaande ontwerp van midea/gree gekopieerd/geleend net als als nibe geen mitsubischi onderhuids is.

valliant is druk bezig met een boel aanpassingen in hun modellen wat zeker geen vertrouwen geeft als ze constant modellen reviseren en updaten. er rommelt genoeg daar achter de schermen. en de andere spelers zijn niet veel beter. iedereen zit gewoon teveel te rommelen nog. kijk eens naar de gevestigde orde die 1x in de 5 jaar of zo een nieuw model/revisie op de markt brengt.

en ik weet 100% zeker dat de valliant compressor niet in europa word gemaakt. emerson/copeland maakt alleen de grote compressors in belgie en bulgarije dacht ik. het kleine spul wat in deze units gaat komt uit de non-EU lagelonenlanden.

laat wel even voorop staan dat meer spelers op het veld beter is, maar de gasketelboeren lopen echt nog niet mee in de eredivisie. ook met nibe kom ik vaak zat rare dingen tegen die ik nooit met mitsubishi heb en remhea is helemaal een draak soms, van die loop ik gewoon steeds vaker weg.
Ik snap het punt nog steeds niet helemaal. Tuurlijk, het kan beter, maar m.i. is er met Vaillant gewoon een betrouwbare speler op de markt gekomen die in heel veel gevallen gewoon een goed product neerzet. Je moet toch ook ergens beginnen, als fabrikant? En het is niet zo dat ze elk jaar een nieuw model warmtepomp uitbrengen. Was het beter geweest als ze onder een andere naam, als spin-off waren gaan produceren?

Ik geef je overigens wel gelijk in één ding: software-updates die niet kunnen worden doorgevoerd op afstand, maar waarvoor een hele printplaat vervangen moet worden. Was/is geloof ik het geval bij sommige split-units. Zoiets is gewoon niet houdbaar en dat gaat veel tijd en geld kosten als er steeds een Vaillant-mannetje moet gaan rijden en schroeven... en wat als zo'n WP ergens 3-hoog aan een gevel hangt? Niet ideaal.

Gelukkig heb ik een oer-hollandse warmtepomp, blijkbaar :+ : https://www.awb.nl/over-awb/historie-van-awb/

OhSunnyDay

• ds23man
Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Ik snap het punt nog steeds niet helemaal. Tuurlijk, het kan beter, maar m.i. is er met Vaillant gewoon een betrouwbare speler op de markt gekomen die in heel veel gevallen gewoon een goed product neerzet. Je moet toch ook ergens beginnen, als fabrikant? En het is niet zo dat ze elk jaar een nieuw model warmtepomp uitbrengen. Was het beter geweest als ze onder een andere naam, als spin-off waren gaan produceren?

Ik geef je overigens wel gelijk in één ding: software-updates die niet kunnen worden doorgevoerd op afstand, maar waarvoor een hele printplaat vervangen moet worden. Was/is geloof ik het geval bij sommige split-units. Zoiets is gewoon niet houdbaar en dat gaat veel tijd en geld kosten als er steeds een Vaillant-mannetje moet gaan rijden en schroeven... en wat als zo'n WP ergens 3-hoog aan een gevel hangt? Niet ideaal.

Gelukkig heb ik een oer-hollandse warmtepomp, blijkbaar :+ : https://www.awb.nl/over-awb/historie-van-awb/
Ik zou Vaillant niet een cv boertje willen noemen die even wat warmtepompjes gaat maken. Ze hebben in 2016 al besloten om 2 BILJOEN tot aan 2030 te investeren in de warmtepomp:

https://www.vaillant-grou...s-heat-pump-business.html

En dat met een jaarlijkse omzet van 2,6 BILJOEN per jaar, en dat met een familiebedrijf waar geen hijgerige investeerders in de nek hangen.

Daar in tegen maakt Bosch er wel een potje van, zelden zo'n diarree in korte tijd aan nieuwe producten gezien die totaal niet op elkaar aansluiten. Daar zit totaal geen visie of strategie achter.

• Slarno
ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Ik zou Vaillant niet een cv boertje willen noemen die even wat warmtepompjes gaat maken. Ze hebben in 2016 al besloten om 2 BILJOEN tot aan 2030 te investeren in de warmtepomp:

En dat met een jaarlijkse omzet van 2,6 BILJOEN per jaar, en dat met een familiebedrijf waar geen hijgerige investeerders in de nek hangen.

Daar in tegen maakt Bosch er wel een potje van, zelden zo'n diarree in korte tijd aan nieuwe producten gezien die totaal niet op elkaar aansluiten. Daar zit totaal geen visie of strategie achter.
Das miljard. De Engelse vertaling van billion is miljard. Alsnog een hele serieuze investering natuurlijk.

• Gramser
[...]

Ik zou Vaillant niet een cv boertje willen noemen die even wat warmtepompjes gaat maken.
Ik dus ook niet! Maar @flippy lijkt vooral vertrouwen te hebben in de Japanse merken die al jarenlang airco's maken. Het zij zo.

OhSunnyDay

Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:51:
[...]

paar dingetjes:

wie zegt dat valliant een betrouwbare speler is? ze maken pas een paar jaar warmtepompen.

en software updates is ook niet iets om reclame over te maken. enig idee hoevaak ik updates heb moeten doen aan een mitsubishi of de printplaat moeten vervangen wegens een software issue?

spoiler:
nooit
[...]

dat klopt, bosch beschouw ik ook totaal niet als speler in de markt. het bedrijf waar ik voor werk is ook steeds meer merken aan het afpellen waar wij gewoon niet meer aan werken or reparaties aan doen.

de nieuwe spelers zitten teveel te emmeren nog met hun stabiliteit en robuustheid van hun producten wat weer raar gedrag en storingen veroorzaakt wat je gewoon niet ziet bij de oudere spelers.
je kan je er rustig een paar miljard in steken over 10 jaar verspreid maar dat geeft je nog niet de capciteit om meteen een tof product neer te zetten. kijk maar eens goed naar de electrische autoindustrie, daar gebeurt precies hetzelfde met nog veel grotere bedragen. de eerste electrische mercedes, VAG of ford zijn/waren allemaal draken van machines. en die tokos hebben veel diepere zakken dan valliant en vrienden en die lukken het ook niet om een tof 1e generatieding neer te zetten.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 10:15]

• Gramser
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:11:
[...]

paar dingetjes:

wie zegt dat valliant een betrouwbare speler is? ze maken pas een paar jaar warmtepompen.

en software updates is ook niet iets om reclame over te maken. enig idee hoevaak ik updates heb moeten doen aan een mitsubishi of de printplaat moeten vervangen wegens een software issue?

spoiler:
nooit
Miljoenen mensen die een ketel hebben hangen? En steeds meer mensen die een warmtepomp van ze hebben? Installateurs die een beroep kunnen doen op technici van Vaillant zelf wanneer er support nodig is?

Tuurlijk kunnen er zaken beter. Zeker als je "pas" bent begonnen met de fabricage van warmtepompen. Dat van die software/printplaten noem ik dan ook bewust. Maar tegelijkertijd is dat vermoedelijk maar bij een fractie van de installaties het geval.

Tegelijkertijd denk ik zomaar dat als ik aan een willekeurige installateur van Vaillant-warmtepompen dezelfde software/printplaat-vervang-vraag stel, hij of zij zomaar hetzelfde antwoord gaat geven. Redeneren vanuit je eigen praktijk en dat als argument op tafel leggen is altijd wat... gekleurd, zullen we maar zeggen.

Ik ga je vermoedelijk niet overtuigen hiermee. Maar hopelijk zie je zelf wel dat je wel erg redeneert vanuit je eigen voorkeuren.

Overigens: er zijn ook start-ups die wel "vanaf nul" zijn begonnen. Da's ook geen koek-en-ei. Je verlangt feitelijk dat een nieuwe speler meteen een even goed product neerzet als een fabrikant die al jaren warmtepompen maakt, zonder dat het mag "afkijken" of eerst jaren ervaring op mag doen. En het moet allemaal zelf geproduceerd/gefabriceerd worden. Op die manier kan geen enkel bedrijf starten én overleven.

[Voor 13% gewijzigd door Gramser op 29-03-2023 10:22]

OhSunnyDay

Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Miljoenen mensen die een ketel hebben hangen? En steeds meer mensen die een warmtepomp van ze hebben? Installateurs die een beroep kunnen doen op technici van Vaillant zelf wanneer er support nodig is?
gasketelervaring is compleet irrelevant bij warmtepompen. net als dat verbrandingsmotorervaring niet relevant is als je met electromotoren en accus bezig gaat. (zie ford en VAG)
het is een compleet andere sport. en het duurt gewoon even voor men er goed in word. en valliant en elke andere gasketelboer komt pas net om de hoek kijken en komen nu uit met een extern ingekochte unit (remeha) of stampen nu pas hun eerste generatie eruit. en die dingen zijn gewoon inherent minder goed dan de spelers die al 30+ jaar voorsprong hebben. dat is alles wat ik zeg erover. hoe lang het duurt voor ze bijtrekken en ze beetje mee kunnen komen met de rest moet nog blijken, dat kan niemand zeggen. daarvoor moet eerst die 2e en 3e generatie over een paar jaar ook nog eens de garantieperiode uit zijn en de betrouwbaarheid bewezen kan worden. dus dat duurt nog wel een jaartje of 10.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 11:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik kan ze nog gewoon vinden en krijgen, maar wie weet is dat mosterd na de maaltijd voor jou ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• ds23man
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:29:
[...]

gasketelervaring is compleet irrelevant bij warmtepompen. net als dat verbrandingsmotorervaring niet relevant is als je met electromotoren en accus bezig gaat. (zie ford en VAG)
het is een compleet andere sport. en het duurt gewoon even voor men er goed in word. en valliant en elke andere gasketelboer komt pas net om de hoek kijken en komen nu uit met een extern ingekochte unit (remeha) of stampen nu pas hun eerste generatie eruit. en die dingen zijn gewoon inherent minder goed dan de spelers die al 30+ jaar voorsprong hebben. dat is alles wat ik zeg erover. hoe lang het duurt voor ze bijtrekken en ze beetje mee kunnen komen met de rest moet nog blijken, dat kan niemand zeggen. daarvoor moet eerst die 2e en 3e generatie over een paar jaar ook nog eens de garantieperiode uit zijn en de betrouwbaarheid bewezen kan worden. dus dat duurt nog wel een jaartje of 10.
Je doet nou net of alleen Japanners goede dingen kunnen maken. Amerikaanse en Europese fabrikanten waren al bezig met airco's in auto's voordat de Japanners hun eerste serieuze productie auto op de markt moesten brengen. En dan hebben we het nog niet eens over koelkasten....

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Je doet nou net of alleen Japanners goede dingen kunnen maken. Amerikaanse en Europese fabrikanten waren al bezig met airco's in auto's voordat de Japanners hun eerste serieuze productie auto op de markt moesten brengen. En dan hebben we het nog niet eens over koelkasten....
als die dingen zo goed zijn waar zijn alle amerikaans fabrikaat aircos en warmtepompen dan die beter zijn dan de japanners?

zie bar weinig goodman's of trane of lennox in de brochures staan in europa. tenminstie niet in in het kleine grut waar we hier over praten.

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 11:01]

• ds23man
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:59:
[...]

als die dingen zo goed zijn waar zijn alle amerikaans fabrikaat aircos en warmtepompen dan die beter zijn dan de japanners?

zie bar weinig goodman's of trane of lennox in de brochures staan in europa. tenminstie niet in in het kleine grut waar we hier over praten.
Omdat die de Europese markt totaal niet interessant vinden. Ze hebben zo'n gigantische binnenlandse markt dat export gewoon niet loont. Voor de japanners is het een ander verhaal, die zijn volledig afhankelijk van export omdat hun interne markt klein is. Is gewoon een economisch verhaal.

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Omdat die de Europese markt totaal niet interessant vinden. Ze hebben zo'n gigantische binnenlandse markt dat export gewoon niet loont. Voor de japanners is het een ander verhaal, die zijn volledig afhankelijk van export omdat hun interne markt klein is. Is gewoon een economisch verhaal.
das iets te rooskleurig gedacht. ze verkopen nks buiten de US want het is rommel wat 15+ jaar achterloopt op wat we hier hebben. ongeregelde compressors en expanisventielen is nog steeds de norm daar, iets wat we al 20 jaar geleden in europa achter ons hebben gelaten. sommige staten hebben inmiddels al wat zwaardere eisen maar onder de streep is het gewoon triest hoe ver ze achterlopen in het gros wat ze verkopen. goedkope fabrikage is verreweg de grootste factor daar. ik ken meerdere mensen in californie die nog steeds met R22 flessen lopen te slepen op regelmatige basis. iets wat hier gewoon niet meer een ding is.

[Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 11:16]

• snameroc
Zinloze discussie over Vaillant.
Sonde van de internet energie verbruik.
Denk aan het millieu!

snameroc

• Gramser
Ach, @flippy vraagt "wie zegt dat Vaillant een betrouwbare speler is". Ik geef dat aan. Dat ze pas "sindskort" warmtepompen maken, doet m.i. niet ter zake voor de betrouwbaarheid van het bedrijf. Er is geen reden om aan te nemen dat ze met warmtepompen niet net zo betrouwbaar zouden kunnen opereren. Sterker nog, dat doen ze al.

Maar ik laat het er maar bij, want nu gaan we het over auto's en de VS hebben. Niet mijn smaak :)

OhSunnyDay

• snameroc
Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:06:
Ach, @flippy vraagt "wie zegt dat Vaillant een betrouwbare speler is". Ik geef dat aan. Dat ze pas "sindskort" warmtepompen maken, doet m.i. niet ter zake voor de betrouwbaarheid van het bedrijf. Er is geen reden om aan te nemen dat ze met warmtepompen niet net zo betrouwbaar zouden kunnen opereren. Sterker nog, dat doen ze al.

Maar ik laat het er maar bij, want nu gaan we het over auto's en de VS hebben. Niet mijn smaak :)
Heel verstandig
Overigens heb ik zelf ook een vaillant arotherm en ben er blij mee, oftewel hij voldoet voor mij.
Het is net als met auto de een wil dit de ander dat, er zijn geen echt slechte autos en de rest is emotie

snameroc

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:06:

Als ik zo wat testrapporten lees op internet in Duitsland komt Vaillant toch vaak als 1 van de beste naar boven. En Duitsers zijn toch het volkje wat echt op kwaliteit uit is.

Lees veel mee in Daikin topic en daar lees ik dan weer veel problemen met fatsoenlijk inregelen van die dingen en hoog verbruik. Verder is de service van Daikin k.. met peren. Ik heb hier een pokkend geluid in mijn L/L in de swingfunctie en ben nu 2 maanden onderweg om dit op te lossen. Als je Daikin belt word je fijn afgewimpeld en installateur wacht ook maar op antwoord.

Vaillant heb ik een paar keer gebeld met wat kritische vragen en werd aller vriendelijkst geholpen en boden zelfs excuses aan dat hun dealernetwerk in mijn regio nog steeds te klein is.

Tja, wat is goed?

• MotorBeast
snameroc schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Heel verstandig
Overigens heb ik zelf ook een vaillant arotherm en ben er blij mee, oftewel hij voldoet voor mij.
Het is net als met auto de een wil dit de ander dat, er zijn geen echt slechte autos en de rest is emotie
Een Italiaanse auto komt er bij mij toch echt niet in. Zelfs geen Ferrari als ik hem kon betalen. Dan werd het toch echt een Porsche. 8)

• Gramser
Doe mij maar gewoon een leuk Skodaatje. Ik heb nu een Fabia Combi. Maak die elektrisch, en nog wat goedkoper, heb je een prima ding aan:)

OhSunnyDay

• MotorBeast
@Gramser Ook verkapt Duits. ;) Maar laten we ontopic blijven.

[Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 12:29]

• snameroc
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Als ik zo wat testrapporten lees op internet in Duitsland komt Vaillant toch vaak als 1 van de beste naar boven. En Duitsers zijn toch het volkje wat echt op kwaliteit uit is.

Lees veel mee in Daikin topic en daar lees ik dan weer veel problemen met fatsoenlijk inregelen van die dingen en hoog verbruik. Verder is de service van Daikin k.. met peren. Ik heb hier een pokkend geluid in mijn L/L in de swingfunctie en ben nu 2 maanden onderweg om dit op te lossen. Als je Daikin belt word je fijn afgewimpeld en installateur wacht ook maar op antwoord.

Vaillant heb ik een paar keer gebeld met wat kritische vragen en werd aller vriendelijkst geholpen en boden zelfs excuses aan dat hun dealernetwerk in mijn regio nog steeds te klein is.

Tja, wat is goed?
Ik heb ook goede ervaringen met bellen met Vaillant

En er zijn ook mensen die blij zijn met italiaanse auto’s

snameroc

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 08:23
Inmiddels is bij mij (situatie hoog verbruik Daikin warmtepomp) een Daikin monteur langsgeweest. Die concludeerde een paar dingen:

Een draaiknop naar het buffervat stond niet goed ingesteld. Hij stond zó ver open dag er teveel vloerverwarmingswater door de buffer ging.

Interessant wel, want eerst stond die te vér dichtgedraaid waardoor er een error 7H-05 ontstond in het systeem. Dat had de loodgieter toen "opgelost" door hem helemaal open te draaien. Maar ik denk dat je zo een bypass creëert en er dan gewoon heel weinig flow is door je buizenstelsel?

Maar waarom ontstond die error dan? De Daikin monteur zei dat de WP niet makkelijk het water in de vloerverwarmingsbuizen kon pompen.

Hij demonstreerde dit als volgt. Hij draaide wat aan die buffervatknop en deed een soort flow proefmeting waarbij hij iets genaamd "debiet" bekeek. In liters per minuut. Het systeem schoot telkens weer in dezelfde 7H error. Hij zei dat dat niet klopte en was ontevreden.

Hij heeft toen alle verschillende vloerverwarmingsverdelers van 1 naar 2 opengedraaid (max 3) om meer flow te bewerkstelligen.

Dit gaf resultaat. Het systeem schoot niet meer in error. Wel zag hij nog steeds veel wisselende getallen waar dit maximaal 0,5 liter mag afwijken.

Hij bleef dus ontevreden en zei dat iets de flow nog steeds blokkeerde. Hij vermoedde dat er vuil in het filter zat maar kon dit niet schoonmaken omdat de warmtepomp tamelijk ingebouwd zit (weinig ruimte). Dus dat moest de loodgieter nog van hem doen.

Verder zei ik nog tegen hem dat ik het verbruik gigantisch vond en toen zei hij dat ik niet op forums moest vergelijken met anderen.

Oh ja en hij zei dat je de curve echt op 38 moet laten staan. Dat is de standaardinstelling en dat doen ze altijd zo, "ook bij nieuwbouw".

Ik dacht dat het probleem nu grotendeels opgelost was (van dat hoge verbruik).

Dat leek ook zo, maar tegelijkertijd was het ook een stuk warmer geworden dan begin maart.

Eergisteren nacht echter werd het -5 en ja hoor, opnieuw dat hoge verbruik.

Ik dacht van, het flowprobleem is waarschijnlijk (deels) opgelost, maar is álles echt opgelost..?

Dus ik kijken eergisteren ochtend op het display. Wat zie ik staan? Een vloerverwarmingstemperatuur van 45 graden. Ik geloofde de oogjes niet.

Wat bleek? Op zich is de warmtetemperatuurscurve wel goed ingesteld, maar in het menu daarvóór stond er een instelling op +10°... Say what?

Dus de hele warmtecurve wordt opgeteld met +10°..?

No wonder dat mijn eerdere poging om de warmtecurve naar beneden te zetten niet veel uithaalde..

Dus ik die instelling op 0 gezet (ik dacht nog, bedoelde koevlaas dit misschien?) en nu lijkt hij éindelijk wel de ingestelde curve te volgen..

Maar we zijn nu inmiddels wel:
1. Een standaard Daikin bezoek om de boel in te stellen.
2. Een extra loodgietersbezoek op mijn verzoek.
3. Een extra Daikin bezoek op mijn verzoek.

Verder..

En er volgt dus nóg een loodgietersbezoek voor dat filter.

Ik vind het lastig te begrijpen dat al die lui kennelijk niet weten hoe je zo'n apparaat goed instelt. En dat ze allemaal vinden dat ik me er teveel in probeer te verdiepen terwijl dat niet nodig zou zijn.

Vreemd toch? Als ik niet had volgehouden had ik een systeem gehad wat door te nauwe openingen vloerverwarmingswater liep te persen, grotendeels over de buffer liep en daardoor veel te veel energie aan het verbruiken was, en met vuil in een filter (als dat tenminste de oorzaak is van die wisselende flow).

Nu ziet de verbruikscurve in Homewizard er vele malen rustiger uit. Minder piekverbruik en meer constant. Eigenlijk zoals @koevlaas2 al voorspelde; minder pieken en alles. Maar ik wist dus niet dat die +10°C instelling zo stond. En toen waren de vloerverwarmingsverdelers ook nog niet verder open gedraaid. Wist ik veel..

Oh ja en ik heb in de gaten gehouden of de temperatuur in de woonkamer onder die 10 -> 0 instelling te lijden had, maar nee, blijft gewoon comfortabele op 20 graden staan.

Het enige is nu nog dat als ik bij sensoren naar debiet kijk, dat ik dan die flow zie wisselen van 7 naar 15 naar whatever liter per minuut (als de pomp aanslaat natuurlijk). Daarbij hoor je ook dat het ding tegen weerstand zit aan te werken daar binnen. Hij zoemt ongelijkmatig. Zoemt steeds harder tot hij die 15 bereikt en zakt dan weer af naar 7.

Wat een verhaal. Ik ben een dikke leek op dit gebied, maar wil wel dat de boel correct is ingesteld. Maar stel je voor dat je je hier niet in verdiept want geen tijd, wil of kennis, dan heb je dus gewoon een verkeerd draaiend systeem wat veel teveel verbruikt..? :/

Oh en vergeef me eventuele fouten, dank.

Misschien kan die curve toch ook nog wel lager ooit, maar eerst maar eens die debietflow stabiel krijgen.

Anyhow, nog wat plaatjes om te illustreren wat ik allemaal bedoel:

Vloerverwarmingswater nu op 27 graden bij 14 graden buiten (conform curve):

Curve:

Hier stond hij dus op +10°:

Draaiknop:

Verbruik (links is voordat 10->0, rechts is daarna):

@Atomius
Paar tips:
Teken eens een schema van je systeem, want waarom zit daar een of andere bypass in? En dan ook nog een buffervat? Beide zouden niet nodig moeten zijn, maar die bypass al helemaal niet. Of heb je een zoneregeling die alle zones dicht kan laten lopen? Dan moet je dát oplossen, dan kan daarna die bypass gewoon dicht.
En installeer naast de kWh meter die je totale verbruik meet even een meter (kan ook van Home Wizard) die alléén het verbruik van je WP meet. Dat maakt het analyseren veel gemakkelijker.

Verder lijkt een Ta van 38 graden bij -5 bij nieuwbouw met vloerverwarming veel te hoog. Geen idee hoe die "monteur" erbij komt dat dat normaal is. Meer dan 30 zou echt niet nodig moeten zijn. Dit kan trouwens ook te maken hebben met dat buffervat. Als je dan primaire en secundaire flow niet netjes op elkaar afstemt heb je een (veel) hogere watertemperatuur nodig.
Zonder buffervat is het allemaal veel eenvoudiger en waarschijnlijk is 27°C oid dan zelfs wel voldoende.

[Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2023 14:25]

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-06 14:33
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:33:
[...]

Zoek even op de posts van @Tomexergie met de verbruiks- en COP-overzichten (gepind in dit topic). Daarin staat alle data die je zoekt.

[...]

Thnx ga ik even kijken!

Dat is onmogelijk.
Ten eerste omdat de regeling voor de ruimtetemperatuur geen invloed heeft op het rendement van het SWW maken. Dat staat compleet los van elkaar.
En ten tweede die COP van 7 voor SWW. Dat haalt geen enkele warmtepomp (tenzij het buiten 20 graden is en je SWW-setpoint op 25 oid staat, maar dat lijkt niet bepaald realistisch).

Maar beide vragen had je drie weken geleden ook al in het Ecodan topic gesteld en zijn daar toen ook al beantwoord...
Klopt maar zoek nog steeds een verklaring. Ben gister weer overgeschakeld naar een vaste voorloop van 28. Zal eens kijken wat het met de COP doet en of deze weer zo ver omlaag gaat..

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 08:23
Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:22:
@Atomius
Paar tips:
Teken eens een schema van je systeem, want waarom zit daar een of andere bypass in? En dan ook nog een buffervat? Beide zouden niet nodig moeten zijn, maar die bypass al helemaal niet. Of heb je een zoneregeling die alle zones dicht kan laten lopen? Dan moet je dát oplossen, dan kan daarna die bypass gewoon dicht.
En installeer naast de kWh meter die je totale verbruik meet even een meter (kan ook van Home Wizard) die alléén het verbruik van je WP meet. Dat maakt het analyseren veel gemakkelijker.

Verder lijkt een Ta van 38 graden bij -5 bij nieuwbouw met vloerverwarming veel te hoog. Geen idee hoe die "monteur" erbij komt dat dat normaal is. Meer dan 30 zou echt niet nodig moeten zijn. Dit kan trouwens ook te maken hebben met dat buffervat. Als je dan primaire en secundaire flow niet netjes op elkaar afstemt heb je een (veel) hogere watertemperatuur nodig.
Zonder buffervat is het allemaal veel eenvoudiger en waarschijnlijk is 27°C oid dan zelfs wel voldoende.
Dank. Ik bedoelde eigenlijk dat ik dacht dat door middel van de kraan naar het buffervat geheel open te draaien, er dan sprake is van een bypass. Want de weerstand naar buffervat is dan minder dan naar de vloerverwarming. Kan het mis hebben, maar dit is (ook wat ik van de Daikin monteur) begreep.

Dus nu staat die kraan maar een beetje open en de vloerverwarmingsverdelers staan ook meer open dus als het goed is is het qua flow veel beter dan eerst (oude situatie was dus de buffervatkraan helemaal open en verdelers meer dicht).

En hij zei dat idd van die 38 Ta nieuwbouw. Dacht al dat jullie het daar niet mee eens zouden zijn. Hij zei dat ik hem eerst maar eens een jaar moest laten draaien en dan kan je daarna die curve eventueel proberen te verlagen. Maar hij zag niet in waarom eigenlijk.

Edit: en ik heb idd zoneregeling op de 1e verdieping met name voor 4 afzonderlijke kamers. Beneden is één geheel.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13
leonlwd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Klopt maar zoek nog steeds een verklaring. Ben gister weer overgeschakeld naar een vaste voorloop van 28. Zal eens kijken wat het met de COP doet en of deze weer zo ver omlaag gaat..
Even langsgereden vorige week. Met kap staat het toch mooier :9

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600

• ds23man
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb het even voor je nagezocht, Vaillant is al in 2006 met warmtepompen begonnen:

Wikipedia: Vaillant Group

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Ik heb het even voor je nagezocht, Vaillant is al in 2006 met warmtepompen begonnen:

Wikipedia: Vaillant Group
Dat spreekt niet in hun voordeel als ik zie wat er nu op daken staan te lekken....

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:10
Eerder al een post gedaan in het Panasonic monobloc topic, maar ik plaats het nu even hier omdat er ook andere modellen in beeld komen.

Afgelopen September een Panasonic 7J monobloc besteld bij een Panasonic installateur. Plaatsing en installatie stond gepland voor April. Hun vorige week benaderd of de planning gehaald ging worden en de reactie was dat zij van hun leverancier / Panasonic NL geen enkele duidelijkheid krijgen OF en WANNEER de warmtepomp nog komt. Vandaag afgesproken met de installateur en een paar opties besproken:
a) Panasonic K of L serie. Echter pas leverbaar vanaf Sept en 25%/30% meerprijs. Eigenlijk geen optie.
b) Nibe F2050-6 monobloc. Uit voorraard leverbaar, echter zou dit ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel exact)
c) Mitsubishi monobloc. Welk type is nog onduidelijk, maar zou ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel).
d) Toshiba HWT-601HW. Leverbaar uit voorraad en zonder meerprijs.
e) Zelf nog een optie aangereikt met een Panasonic 7J, gekocht uit een ander EU land. De installateur moest dit intern bespreken of ze hieraan mee willen werken.

Momenteel ben ik me aan het inlezen op de Toshiba HWT-601HW in vergelijking tot de Panasonic 7J monobloc. Ik vind hier relatief weinig info over (wel het Toshiba Estia topic doorgelezen natuurlijk). De volgende verschillen vallen me tot nu toe op:
- Natuurlijk is de Toshiba een split systeem, maar dat zou eventueel kunnen. De plaats van de WP zou eerst alleen werken met een monobloc, maar de plek is gewijzigd en nu zou ook een split kunnen. Leiding tussen binnen en buitendeel zou beperkt zijn tot een paar meter.
- De Toshiba levert iets minder vermogen op -7gr C (6.06kW vs 6.80kW). Ik kom van ~1000m3 gas, dus zou genoeg moeten zijn volgens de Koevlaas formule.
- De Toshiba krijg ik minder subsidie op terug (2700 vs 2850).
- Volgens de specs heeft de Toshiba een iets hogere SCOP.
- Begrijp dat de Toshiba wat verder kan terug moduleren en dus lager minimum vermogen heeft. Zou een voordeel kunnen zijn.
- De buitenunit heeft een lagere geluidsdruk dan de 7J (38dB vs 50dB) maar iets hoger max. geluidvermogen (61dB vs 59dB). Hier snap ik de ballen van...
- De buitenunit is wat minder groot. Dit zou me iets meer flexibiliteit geven met plaatsen buiten, maar staat wat verlies van binnenplek in technische ruimte tegenover.

Heeft verder nog iemand iemand nuttige input over deze vergelijking? Hoe verhoudt de Toshiba Estia HWT-601HW zich tot de Panasonic 7J monobloc?
De Panasonic 7J heeft natuurlijk veel gebruikers hier op tweakers en algemeen goede reviews (en lijkt vrij betrouwbaar). Ik kan nog vrij weinig vinden over de HWT-601HW...

Alle input is welkom!

• ds23man
flippy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Dat spreekt niet in hun voordeel als ik zie wat er nu op daken staan te lekken....
Jij hebt een hele vervelende karaktertrek: je wil altijd gelijk hebben. :+ 8)7 8)7 |:(

ds23man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Jij hebt een hele vervelende karaktertrek: je wil altijd gelijk hebben. :+ 8)7 8)7 |:(
Ik zeg wat ik zie, ik laat me niet beinvloeden door marketing of mooie praat van fabrikanten, dat hebben de meeste al wel afgeleerd met daikin aanprijzen. Het is niet een mening dat de buitendelen van vallaint en remeha goedkope troep uit china levert of hebben geleverd het staat er letterlijk in als je de kap eraf trekt, dan ga je over in feiten, niet meningen. Dat je de feiten niet bevalt kan ik weinig aan doen.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-03-2023 15:44]

Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:
Dank. Ik bedoelde eigenlijk dat ik dacht dat door middel van de kraan naar het buffervat geheel open te draaien, er dan sprake is van een bypass. Want de weerstand naar buffervat is dan minder dan naar de vloerverwarming. Kan het mis hebben, maar dit is (ook wat ik van de Daikin monteur) begreep.
Ik begrijp nog steeds niks van. Kun je niet even een schema tekenen? Heb je nou een buffervat parallel staan aan je afgiftesysteem en toch alleen maar 1 pomp in de binnenunit en geen secundaire pomp? En gebruik je dan dat bypassventiel om de flow door de buffer te regelen? Dat is wel heel erg ongebruikelijk.

Maar als dat zo is ook enorm positief, want dan kun je dat ventiel gewoon helemaal dichtdraaien en ben je gelijk van het overbodige buffervat af.
Dus nu staat die kraan maar een beetje open en de vloerverwarmingsverdelers staan ook meer open dus als het goed is is het qua flow veel beter dan eerst (oude situatie was dus de buffervatkraan helemaal open en verdelers meer dicht).
Vloerverwarmingsverdelers (je zult zones bedoelen) meer open? Dat is ook al helemaal vanuit een verkeerde gedachte. Verreweg het optimaalst is dat je die eerst allemaal helemaal open draait, en dan vervolgens alleen op de plaatsen waar het te warm wordt de betreffende lus iets knijpen. Zo hou je maximale flow, minimale dT en maximaal rendement.
En hij zei dat idd van die 38 Ta nieuwbouw. Dacht al dat jullie het daar niet mee eens zouden zijn. Hij zei dat ik hem eerst maar eens een jaar moest laten draaien en dan kan je daarna die curve eventueel proberen te verlagen. Maar hij zag niet in waarom eigenlijk.
Heb je hem gevraagd of hij je energierekening gaat betalen? Begreep deze monteur nou werkelijk niet het verband tussen Ta en COP?
Edit: en ik heb idd zoneregeling op de 1e verdieping met name voor 4 afzonderlijke kamers. Beneden is één geheel.
Als dat beneden allemaal open staat kan het buffervat dicht.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:36
wtu schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:28:
Eerder al een post gedaan in het Panasonic monobloc topic, maar ik plaats het nu even hier omdat er ook andere modellen in beeld komen.

Afgelopen September een Panasonic 7J monobloc besteld bij een Panasonic installateur. Plaatsing en installatie stond gepland voor April. Hun vorige week benaderd of de planning gehaald ging worden en de reactie was dat zij van hun leverancier / Panasonic NL geen enkele duidelijkheid krijgen OF en WANNEER de warmtepomp nog komt. Vandaag afgesproken met de installateur en een paar opties besproken:
a) Panasonic K of L serie. Echter pas leverbaar vanaf Sept en 25%/30% meerprijs. Eigenlijk geen optie.
b) Nibe F2050-6 monobloc. Uit voorraard leverbaar, echter zou dit ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel exact)
c) Mitsubishi monobloc. Welk type is nog onduidelijk, maar zou ook meerprijs geven (nog onbekend hoeveel).
d) Toshiba HWT-601HW. Leverbaar uit voorraad en zonder meerprijs.
e) Zelf nog een optie aangereikt met een Panasonic 7J, gekocht uit een ander EU land. De installateur moest dit intern bespreken of ze hieraan mee willen werken.

Momenteel ben ik me aan het inlezen op de Toshiba HWT-601HW in vergelijking tot de Panasonic 7J monobloc. Ik vind hier relatief weinig info over (wel het Toshiba Estia topic doorgelezen natuurlijk). De volgende verschillen vallen me tot nu toe op:
- Natuurlijk is de Toshiba een split systeem, maar dat zou eventueel kunnen. De plaats van de WP zou eerst alleen werken met een monobloc, maar de plek is gewijzigd en nu zou ook een split kunnen. Leiding tussen binnen en buitendeel zou beperkt zijn tot een paar meter.
- De Toshiba levert iets minder vermogen op -7gr C (6.06kW vs 6.80kW). Ik kom van ~1000m3 gas, dus zou genoeg moeten zijn volgens de Koevlaas formule.
- De Toshiba krijg ik minder subsidie op terug (2700 vs 2850).
- Volgens de specs heeft de Toshiba een iets hogere SCOP.
- Begrijp dat de Toshiba wat verder kan terug moduleren en dus lager minimum vermogen heeft. Zou een voordeel kunnen zijn.
- De buitenunit heeft een lagere geluidsdruk dan de 7J (38dB vs 50dB) maar iets hoger max. geluidvermogen (61dB vs 59dB). Hier snap ik de ballen van...
- De buitenunit is wat minder groot. Dit zou me iets meer flexibiliteit geven met plaatsen buiten, maar staat wat verlies van binnenplek in technische ruimte tegenover.

Heeft verder nog iemand iemand nuttige input over deze vergelijking? Hoe verhoudt de Toshiba Estia HWT-601HW zich tot de Panasonic 7J monobloc?
De Panasonic 7J heeft natuurlijk veel gebruikers hier op tweakers en algemeen goede reviews (en lijkt vrij betrouwbaar). Ik kan nog vrij weinig vinden over de HWT-601HW...

Alle input is welkom!
Een K&L 25% duurder? Vergeet dat maar en tel er € 2.400 bij op. Een Panasonic uit het buitenland wordt in Nederland niet ondersteund door de Panasonic organisatie en dat zal de installateur niet aandurven.

• MotorBeast
Atomius schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ta 38? Eeeeeuh dat doe ik met ...... radiatoren tot ongeveer -2 buiten in een nageisoleerd jaren 70 huis. VV is juiste HET systeem om nog lager te kunnen aanvoeren.
Pagina: 1 2 3 ... 35 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee