Ik begrijp deze conclusie (en de vele +-jes) niet helemaal. Want deze (n=1) waarneming weerlegt de stelling van @flippy toch niet? Die heeft het over de situatie dat de warmtepomp tegen zijn limieten aanloopt. Het is toch niet zo dat een 11,2kW Mitsubishi warmtepomp met een Ta van 52 al bij -2 graden buitentemperatuur al tegen zijn limieten aanloopt? Kan ook zijn dat ik abuis ben hoor.Grolsch schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:
M.b.t. de Monoblock vs Split discussie ben ik het nog niet (of helemaal niet) eens met Flippy.
Wij (en de hele wereld) worden afgeschilderd als een stel volslagen idioten, maar de vork zit toch echt anders in de steel.
Punt 1, uitspraak dat een split unit 1KW warmte per 10 meter verliest, dit slaat helemaal nergens op.
Ik heb er 20 meter leiding tussen zitten, en mijn Mitsu deed op 25-01-2023 terwijl het 2 graden onder 0 was nog steeds ruim 13KW thermisch bij Ta 52 graden (SWW run), exact volgens de databijbel.
En als de split 1KW per meter zou verliezen, hoe kan het dan zo zijn dat je bij mijn unit (SHW112YHA) tot 75m1 leidinglengte mag gaan? Zou betekenen dat er van de 11,2KW maar 3,7KW overblijft.
En natuurlijk heeft een split verliezen, net zoals een monoblock die heeft.
Waterleidingen zijn qua diameter aanzienlijk groter dan koudemiddelleidingen, en hebben daardoor dus ook een veel groter warmteverlies.
Als je met Ta 52 buiten vertrekt in het geval van een monoblock, dan komt daar 20 meter verder ook geen water van 52 graden aan.
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in weer een discussie over dit onderwerp, maar wou dit toch even gezegd hebben
Dus ik moet een split, oh nee een mono of toch een split? Nee joh mono enz enz.Grolsch schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:
M.b.t. de Monoblock vs Split discussie ben ik het nog niet (of helemaal niet) eens met Flippy.
Wij (en de hele wereld) worden afgeschilderd als een stel volslagen idioten, maar de vork zit toch echt anders in de steel.
Punt 1, uitspraak dat een split unit 1KW warmte per 10 meter verliest, dit slaat helemaal nergens op.
Ik heb er 20 meter leiding tussen zitten, en mijn Mitsu deed op 25-01-2023 terwijl het 2 graden onder 0 was nog steeds ruim 13KW thermisch bij Ta 52 graden (SWW run), exact volgens de databijbel.
En als de split 1KW per meter zou verliezen, hoe kan het dan zo zijn dat je bij mijn unit (SHW112YHA) tot 75m1 leidinglengte mag gaan? Zou betekenen dat er van de 11,2KW maar 3,7KW overblijft.
Waterleidingen zijn qua diameter aanzienlijk groter dan koudemiddelleidingen, en hebben daardoor dus ook een veel groter warmteverlies.
Als je met Ta 52 buiten vertrekt in het geval van een monoblock, dan komt daar 20 meter verder ook geen water van 52 graden aan.
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in weer een discussie over dit onderwerp, maar wou dit toch even gezegd hebben

Ik zou een monoblock nemen. Als dat ding de geest geeft hoef je alleen twee leidingen te koppelen en een paar draadjes vast te knopen en gaan met de banaan.MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:01:
[...]
Dus ik moet een split, oh nee een mono of toch een split? Nee joh mono enz enz.![]()
Is het niet gewoon lood om oud ijzer?
Ook minder kans op lekkage van koudemiddel.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model 3 SR+
klopt, zijn verhaal weerleg ik ook niet. is zitten alleen een berg haken en selectieve ogen aan en vertekenen ook wat ik heb gezegd om de draai eraan te maken dat splits "beter zijn".CharmingDemon schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:16:
[...]
Ik begrijp deze conclusie (en de vele +-jes) niet helemaal. Want deze (n=1) waarneming weerlegt de stelling van @flippy toch niet? Die heeft het over de situatie dat de warmtepomp tegen zijn limieten aanloopt. Het is toch niet zo dat een 11,2kW Mitsubishi warmtepomp met een Ta van 52 al bij -2 graden buitentemperatuur al tegen zijn limieten aanloopt? Kan ook zijn dat ik abuis ben hoor.
het probleem is dat men veel te basaal en "als het niet in de handleiding staat is het niet zo" manier zit te kijken en rekenen. dat is gewoon een "tweakers ding", hoort er een beetje bij op dit forum (en daarbuiten) en kan je niet echt iemand kwalijk nemen.
deN=1 discussie soms vervelend omdat een machine zoals grolsch die heeft meer dan 2x zo groot is dan die van veel anderen, wat juist ook onderdeel is van het probleem. grotere machines hebben onder andere veel grotere massastromingen door de grotere compressor en dus inherent minder last van dit effect in de basis (wat ook duidelijk word gestaafd in de boekwerken) en word pas zichtbaar bij de meer extreme situaties, en die komen gewoon niet echt voor in het geval van zo'n machine met veel meer "reserves". de kleine machines en vooral de split aircos hebben er veel meer last van. die zie je veel sneller last ervan hebben op een manier dat het op gaat vallen. er zijn zat installaties waar ik aan sleutel die soms leidingsets hebben van dik over de 100m lang. maar daar word ook voldoende rekening gehouden met de verliezen.
de leidingvorm, leidingisolatie, machineformaat en een stapel andere variabelen zijn allemaal een factor in hoeverre je er wat van merkt en de installatie niet absorbeert door zijn gedrag aan te passen valt niet te zeggen, alleen kijken naar de geproduceerde (nuttige) warmte is gewoon te kortzichtig. zolang men niet weet hoeveel energie daadwerkelijk uit de compressor komt zijn alle cijfers gewoon nutteloos om te vergelijken. dat de machine zijn capaciteit nog steeds haalt wilt alleen maar zeggen dat je (nog) niet buiten de limieten komt waarin de unit kan compenseren door te spelen met onder andere gasdrukken en compressorvermogen.
dit soort verschillen/variabelen en "onreine" metingen geeft gewoon een scheef beeld van de relatieit en haalt ook precies aan wat ik steeds zeg: het is een vies ingewikkeld concept en met soms enorme variabelen. dat is ook 1 van de redenen waarom vrijwel alle aircomensen liever werken met simpele aan/uit installaties, waaronder ik.
men zet ook niet de eerder genoemde correctiefactors en gewoon in klare taal dat men aanzienlijk veel energie verliest over leidingsets als het niet een serieuze factor is in het ontwerp van een systeem.
dat men moeite heeft met de concepten of zich lastig kan verenigen in wat de ontwerpers van deze machines is geen reden om het dan maar als onzin te bestempelen. of denkt men echt dat de grijze baarden bij daikin, mitubischi en panasonic maar wat dom zitten te krabbelen in hun design manuals om die installatieontwerpers een beetje te zieken en eigenaren onnodig op kosten drijven?
wat ik altijd zeg: men moet nemen wat de beste optie is voor jouw toepassing, welke voor en nadelen je wilt accepteren die bij eke type hoort is aan jou. jij bent degene die ermee moet leven, iets wat veel installateurs vergeten....MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:01:
[...]
Dus ik moet een split, oh nee een mono of toch een split? Nee joh mono enz enz.![]()
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Maar zoals gezegd moet ik 25 meter met leiding overbruggen.LacsapOV schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:07:
[...]
Ik zou een monoblock nemen. Als dat ding de geest geeft hoef je alleen twee leidingen te koppelen en een paar draadjes vast te knopen en gaan met de banaan.
Ook minder kans op lekkage van koudemiddel.
Ik ben voor de mono.MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Maar dan vooral omdat ik dat zelf kan doen.
Monoblock dikkere leidingen lagere temperatuur. DeltaT naar de buitenwereld kleiner maar oppervlak groter.
Split dunne leidingen hogere temperatuur. DeltaT naar de buitenwereld groter maar oppervlakte kleiner.
Warmteverlies binnen de verwarmde schil zie ik persoonlijk niet als warmteverlies hooguit als extra afgifte.
Verder geld volgens mij gewoon waar je warmte verliest in je leidingwerk naar de buitenwereld.. isolatie, isolatie en isolatie...
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
ja, dat moet je ook doen. vooral de gasleiding (de dikkere) is belangrijk. dat helpt al veel en is het ook iets wat men zelf goed kan. al had de installateur het natuurlijk meteen goed moeten doen....CJG schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:19:
@Zwartoog @Blihi
Het advies dat ik kreeg gaat over een split, nml dat alleen de dikkere koelmiddel leiding extra geïsoleerd hoeft te worden.
En het advies was ook om de Armaflex over de bestaande isolatie aan te brengen.
Heeft iemand daar een mening over?
de heter en de makkelijker de buitenunit het gas bij het binnendeel kan krijgen de efficeinter het hele feest werkt.
[Voor 9% gewijzigd door flippy op 27-03-2023 19:25]
Kon zo niet weer vinden hoeveel van die 25 meter buiten is. Maar zoals gezegd gewoon goed isoleren. Ook al ben je niet handig, zoals je zelf zegt, Armaflex moet lukken. Dan zou je zelfs op de bodem en zijkant van de geul nog EPS kunnen leggen. Wil je helemaal gek doen dan parels in de geul en daarboven weer een plaat EPS.MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:10:
[...]
Maar zoals gezegd moet ik 25 meter met leiding overbruggen.
Dat EPS is verdomde sterk en rot niet.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model 3 SR+
Maar voor koelmiddelleidingen geldt in principe toch hetzelfde? Warmte die je niet verliest hoef je niet extra op te warmen.Blihi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
[...]
Als je de koelleidingen bedoelt klopt dat. Je hoeft alleen de dikke aanvoerleiding te isoleren. Die wordt warm.
Dat lijkt me een juiste conclusie, alleen is die leiding kouder en het warmteverlies minder.Zwartoog schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Maar voor koelmiddelleidingen geldt in principe toch hetzelfde? Warmte die je niet verliest hoef je niet extra op te warmen.
Maar het blijft verlies als het weg waait.
Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik ga tzt voor een mono.
Die ga ik voor mijn uitbouw (op minimale afstand volgens de richtlijn) en moet vervolgens zo'n 5 meter door de kruipruimte. Dan omhoog richting de bijkeuken en zo'n 2 meter naar de verdeler.
Is de gangbare aanpak dan het eerste stuk met RFS flex (tot fundering) en vervolgens met terrendis leiding via de kruipruimte naar de verdeler?
Of is in zo'n situatie zo'n terrendis leiding overkill en kan ik beter een normale meerlagenbuis gebruiken met isolatie of een meerlagenbuis zonder isolatie om deze vervolgens zelf te isoleren?
https://benem.nl/terrendi...t-duo-32-x-160-pe-xa.html
Die ga ik voor mijn uitbouw (op minimale afstand volgens de richtlijn) en moet vervolgens zo'n 5 meter door de kruipruimte. Dan omhoog richting de bijkeuken en zo'n 2 meter naar de verdeler.
Is de gangbare aanpak dan het eerste stuk met RFS flex (tot fundering) en vervolgens met terrendis leiding via de kruipruimte naar de verdeler?
Of is in zo'n situatie zo'n terrendis leiding overkill en kan ik beter een normale meerlagenbuis gebruiken met isolatie of een meerlagenbuis zonder isolatie om deze vervolgens zelf te isoleren?
in de kruipruimte gewoon reguliere meerlagenbuis.martijn1981 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:03:
Ik ga tzt voor een mono.
als je maar een metertje of zo door de grond moet is het handiger om gewoon mantelbuis of zelfs rioolbuis te nemen met gewoon meerlaagbuis erin en volknikkeren met isolatie tot je in de kruipruipte bent en dan met armaflex XF verder onder het huis door. in het huis kan je reguliere buisisolatie pakken. zo hebben het al meerdere hier het ook gedaan.
Zoverre eens maar met de veel lagere watertemperaturen heb je automatisch minder verlies (kleinere Dt) toch?Grolsch schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Meter of 15 buiten. Wellicht toch maar de unit in de achtertuin. Dan is de lengte nog maar zo'n 15 meter totaal schat ik. Scheelt weer 10 meter. Alleen dan heb ik 3 units in de achtertuin.LacsapOV schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Kon zo niet weer vinden hoeveel van die 25 meter buiten is. Maar zoals gezegd gewoon goed isoleren. Ook al ben je niet handig, zoals je zelf zegt, Armaflex moet lukken. Dan zou je zelfs op de bodem en zijkant van de geul nog EPS kunnen leggen. Wil je helemaal gek doen dan parels in de geul en daarboven weer een plaat EPS.
Dat EPS is verdomde sterk en rot niet.

Grolsch wilde geen verdere discussie......Grolsch schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ja, alleen krijg je die warmte "gratis" in de verdamper. De verloren warmte zal dus uit de buitenlucht gehaald worden en niet toegevoegd worden door gas te verbranden.Zwartoog schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Maar voor koelmiddelleidingen geldt in principe toch hetzelfde? Warmte die je niet verliest hoef je niet extra op te warmen.
Dit heeft wel enig effect op de defrosts. Doordat het koelmiddel kouder terugkomt krijg je niet iets eerder defrosts, maar dat effect zal marginaal zijn.
Dat gaat alleen op als je je WP enkel voor verwarmen gebruikt. Als je er ook SWW mee wilt maken is isolatie van alle leidingen tussen buitenunit en SWW-vat extra belangrijk (zowel bij split als monoblock), omdat jeRonald.42 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:11:
Warmteverlies binnen de verwarmde schil zie ik persoonlijk niet als warmteverlies hooguit als extra afgifte.
- op hogere temperaturen meer verlies hebt (juist daar waar je COP toch al het slechtst is) en
- anders niet of veel moeilijker op de compressor bij de 55 °C kunt komen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik heb 2 lagen armaflex AF over de twee leidingen samen gedaan en daar 2x pvc tape over. Meer isolatie is meer beter, dus inderdaad armaflex over de bestaande isolatie heen.CJG schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:19:
@Zwartoog @Blihi
Het advies dat ik kreeg gaat over een split, nml dat alleen de dikkere koelmiddel leiding extra geïsoleerd hoeft te worden.
En het advies was ook om de Armaflex over de bestaande isolatie aan te brengen.
Heeft iemand daar een mening over?
Daar kan ik in mee gaan.Andrehj schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:55:
[...]
Dat gaat alleen op als je je WP enkel voor verwarmen gebruikt. Als je er ook SWW mee wilt maken is isolatie van alle leidingen tussen buitenunit en SWW-vat extra belangrijk (zowel bij split als monoblock), omdat je
- op hogere temperaturen meer verlies hebt (juist daar waar je COP toch al het slechtst is) en
- anders niet of veel moeilijker op de compressor bij de 55 °C kunt komen.

Maar met een split vliegt de vloeistof toch door de leidingen naar de binnenunit? Dus dan weer minder verlies. Of zie ik dat verkeerd?Blihi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:59:
[...]
Ik heb 2 lagen armaflex AF over de twee leidingen samen gedaan en daar 2x pvc tape over. Meer isolatie is meer beter, dus inderdaad armaflex over de bestaande isolatie heen.
Verlies is verlies. Als de aanvoer naar binnen minder verliest hoeft de compressor minder hard te werken voor hetzelfde resultaat (warmte binnen). Dus isoleren. En ook de retour van de split isoleren zoals al gezegd is. Ook daar zit verlies op, deze is tijdens SWW rustig 40+ graden en als het buiten vriest dan verlies je daar ook flink.MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:19:
[...]
Maar met een split vliegt de vloeistof toch door de leidingen naar de binnenunit? Dus dan weer minder verlies. Of zie ik dat verkeerd?
Dat laatste klopt dus niet helemaal.Stevenlameris schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:23:
[...]
Verlies is verlies. Als de aanvoer naar binnen minder verliest hoeft de compressor minder hard te werken voor hetzelfde resultaat (warmte binnen). Dus isoleren. En ook de retour van de split isoleren zoals al gezegd is. Ook daar zit verlies op, deze is tijdens SWW rustig 40+ graden en als het buiten vriest dan verlies je daar ook flink.
Je hoge druk vloeistof leiding mag zodanig afkoelen als de verdamper qua energie onttrekt uit de buitenlucht.
Het beste is om al deze warmte te nuttig in de condensor en geen verdere verliezen te hebben.
Maar dat kun je dan uitrekenen met een log p h diagram en mollier diagram.
[Voor 25% gewijzigd door DutchWing op 28-03-2023 00:59. Reden: Om het duidelijker te maken.]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D
Heet gas gaat van buiten naar binnen door de dikke leiding. Die moet je dus goed isoleren. In de binnenunit condenseert het gas en geeft daarbij warmte af aan het cv water. Vloeistof gaat terug naar de buitenunit (de temperatuur van die vloeistof is liefst gelijk aan de retourtemperatuur van de CV, dan is alle warmte er uit).MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:19:
[...]
Maar met een split vliegt de vloeistof toch door de leidingen naar de binnenunit? Dus dan weer minder verlies. Of zie ik dat verkeerd?
In de verdamper van buitenunit wordt de vloeistof weer gas en daarbij wordt energie uit de buitenlucht gehaald. Eenmaal verdampt gaat het gas weer de compressor in. Het gas heeft dan idealiter de buitentemperatuur aangenomen.
Dat de vloeistof in het traject van binnen naar buiten wat verder afkoelt is niet erg. Die warmte komt er dus in de verdamper weer bij en wordt uit de buitenlucht gehaald.
Daarom is de COP ook voornamelijk afhankelijk van de Tlift (verschil aanvoer binnen en omgeving buiten) en doet de retourtemperatuur van het koelmiddel er nauwelijks toe.
Nee, dat is niet waar. Warmte onttrek je in de verdamper, puur vanwege het verdampen zelf. En dat gebeurt bij de omgevingstemperatuur, de temperatuur van het koelmiddel is daarvoor minder relevant.DutchWing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:01:
[...]
Dat laatste klopt dus niet helemaal.
Want je moet dan onder het vriespunt zitten om warmte uit de omgeving te kunnen onttrekken.
De retourtemperatuur van het koelmiddel komt niet onder de retourtemperatuur van het cv water. Anders zou het cv water het vloeibare koelmiddel weer opwarmen.Veelal zit je zo’n 2-5 graden onder de omgevingstemperatuur.
Dit effect zien duikers ook. Zelfs in tropisch water zal op de luchtfles ijs vormen. De overgang van vloeibare lucht (230 bar in de cilinder) naar gasvormige lucht (waterdruk) zorgt voor sterke afkoeling van de omgeving (water van 30 graden), waardoor er ijs kan ontstaan op de eerste trap (gemonteerd op de gasfles).
Dubbel.
[Voor 98% gewijzigd door DutchWing op 27-03-2023 22:27]
Ik heb even mijn tekst van het vorige aangepast om het duidelijker te maken.Blihi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Nee, dat is niet waar. Warmte onttrek je in de verdamper, puur vanwege het verdampen zelf. En dat gebeurt bij de omgevingstemperatuur, de temperatuur van het koelmiddel is daarvoor minder relevant.
Na het expansieventiel zit je tussen de 2-5 graden onder de omgevingstemperatuur, vervolgens gaat dit door de verdamper, het vloeistof verdampt nog meer en onttrekt warmte uit de buitenlucht.
Zo wordt het ook gewoon uitgelegd:
YouTube: De werking van een Vaillant warmtepomp (uitgebreid)
[Voor 61% gewijzigd door DutchWing op 28-03-2023 01:03. Reden: Duidelijker]
om het nog leuker te maken is er een nog grotere factor die grotendeels de efficeintie van dat verdampingsproces bepaalt: het verschil tussen de temperatuur van het gas wat word gevormd en de druk ervan. dat heet ook wel de overhitting. ouderwetse systemen met een simpel expansieventiel reguleren op een overhitting van rond de 8 graden. dus het gas is 8 graden verwijderd van weer terugvallen in vloeistof. daardoor weet men zeker dat er geen vloeistof terug kan stromen in de compressor. want zoals we hopelijk allemaal weten doe je dat maar 1x met een compressor.
moderne systemen met een electronisch expansieventiel regelen zo strak dat ze nog maar 2~3 graden overhitting hebben. dus heel dicht bij het overslaan naar vloeistof. dat zorgt voor maximale energieoverdracht zonder onnodig energie te verspillen.
dezelfde truc speelt ook aan de hete kant (maar dan wil je juist vloeistof) en daar heet de afgekoelde vloeistof onderkoeling. maar je kan wel voorstellen dat je liever 20 graden vloeistof naar je expansieventiel wilt sturen dan 55 graden vloeistof. dat levert dan weer hele andere problemen op en dat is wat veel warmtepompen de nek omdraait als ze altijd op 55 graden staan te stampen want doordat er zon boel hete vloeistof is verdampt er maar heel weinig waardoor de compressor geen koelend gas krijgt en dus langzamer moet gaan draaien enzovoort enzovoort, uitendelijk loop je dus tegen een muur aan en word het onmogelijk voor het systeem om fysiek verder te gaan.
moderne systemen met een electronisch expansieventiel regelen zo strak dat ze nog maar 2~3 graden overhitting hebben. dus heel dicht bij het overslaan naar vloeistof. dat zorgt voor maximale energieoverdracht zonder onnodig energie te verspillen.
dezelfde truc speelt ook aan de hete kant (maar dan wil je juist vloeistof) en daar heet de afgekoelde vloeistof onderkoeling. maar je kan wel voorstellen dat je liever 20 graden vloeistof naar je expansieventiel wilt sturen dan 55 graden vloeistof. dat levert dan weer hele andere problemen op en dat is wat veel warmtepompen de nek omdraait als ze altijd op 55 graden staan te stampen want doordat er zon boel hete vloeistof is verdampt er maar heel weinig waardoor de compressor geen koelend gas krijgt en dus langzamer moet gaan draaien enzovoort enzovoort, uitendelijk loop je dus tegen een muur aan en word het onmogelijk voor het systeem om fysiek verder te gaan.
[Voor 29% gewijzigd door flippy op 27-03-2023 22:54]
Kleine correctie: De lucht (het mengsel uit stikstof en zuurstof etc.) is bij 230 bar in een duikfles nog steeds een gas en geen vloeistof. Sterker nog, je kan lucht ook door een nog zo hoge druk bij kamertemperatuur niet vloeibaar maken. - Basale natuurkunde.Blihi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:17:
Dit effect zien duikers ook. Zelfs in tropisch water zal op de luchtfles ijs vormen. De overgang van vloeibare lucht (230 bar in de cilinder) naar gasvormige lucht (waterdruk) zorgt voor sterke afkoeling van de omgeving (water van 30 graden), waardoor er ijs kan ontstaan op de eerste trap (gemonteerd op de gasfles).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik begrijp je verhaal (denk ik), maar op een of andere manier voelt het toch niet zo efficiënt. Als die retour nog een temperatuur heeft van bijvoorbeeld 40°C (wat ik een paar berichten terug las), dan zit daar toch nog bruikbare energie in en had voor mijn gevoel nog kunnen bijdragen aan verwarming. Maar vervolgens is het blijkbaar prima dat die 40°C verdwijnt in de buitenlucht... Hoe zit dat?DutchWing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Daardoor zit je wel 2-5 graden onder de omgevingstemperatuur uiteindelijk.
Ik heb het over de verdamper niet over de condensor.
Verdampen kost energie dus je onttrekt warmte uit de omgeving.
Kijk dit filmpje maar…
Vandaar dat de hoge druk vloeistof minder belangrijk is als de hoge druk persgas.
Dus extra isolatie om de isolatie die er volgens mij al standaard omheen zit? In ieder geval bij mijn L/L standaard van die witte isolatie. Al zou ik dan met 2 leidingen naar boven met mijn L/L wel hele grote koven nodig hebben om de leidingen in te proppen. Heeft dat echt nut? Als ik zie hoe weinig mijn L/L verbruiken met verwarmen, weegt dan die investering er wel tegenop of zijn we alleen bezig een wedstrijd wie heeft de hoogste Cop te winnen?Stevenlameris schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:23:
[...]
Verlies is verlies. Als de aanvoer naar binnen minder verliest hoeft de compressor minder hard te werken voor hetzelfde resultaat (warmte binnen). Dus isoleren. En ook de retour van de split isoleren zoals al gezegd is. Ook daar zit verlies op, deze is tijdens SWW rustig 40+ graden en als het buiten vriest dan verlies je daar ook flink.
technisch gezien is het niet " isolatie", het is een "condenswerende laag" die wat isolerende eigenschappen heeft.MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:13:
[...]
Dus extra isolatie om de isolatie die er volgens mij al standaard omheen zit? In ieder geval bij mijn L/L standaard van die witte isolatie. Al zou ik dan met 2 leidingen naar boven met mijn L/L wel hele grote koven nodig hebben om de leidingen in te proppen. Heeft dat echt nut? Als ik zie hoe weinig mijn L/L verbruiken met verwarmen, weegt dan die investering er wel tegenop of zijn we alleen bezig een wedstrijd wie heeft de hoogste Cop te winnen?
Ik heb m’n tekst even aangepast, na paar keer opnieuw lezen was het inderdaad niet echt duidelijk… Dus ik begrijp @Blihi hierin wel.verkeerslicht schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:58:
[...]
Ik begrijp je verhaal (denk ik), maar op een of andere manier voelt het toch niet zo efficiënt. Als die retour nog een temperatuur heeft van bijvoorbeeld 40°C (wat ik een paar berichten terug las), dan zit daar toch nog bruikbare energie in en had voor mijn gevoel nog kunnen bijdragen aan verwarming. Maar vervolgens is het blijkbaar prima dat die 40°C verdwijnt in de buitenlucht... Hoe zit dat?
Het beste is zoveel mogelijk warmte te benutten in de condensor tot op zekere hoogte.
Het efficiëntste is om wat je met verdampen qua energie uit de omgeving haalt, via de condensor aan het cv water te geven.
En hoe lager de persgas temperaturen, hoe minder hard de compressor het gas moet comprimeren wat extra energie kost.
Even in Jip en Janneke uitgelegd…
Wel bijzonder dat filmpje. Blijkbaar stroomt er bij Vaillant anti-vries door de verdamper en wordt het koelmiddel indirect verdampt. Ik wist niet beter dan dat het koelmiddel zelf door de verdamper geleid wordt.DutchWing schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Ik heb even mijn tekst van het vorige aangepast om het duidelijker te maken.
Na het expansieventiel zit je tussen de 2-5 graden onder de omgevingstemperatuur, vervolgens gaat dit door de verdamper, het vloeistof verdampt nog meer en onttrekt warmte uit de buitenlucht.
Zo wordt het ook gewoon uitgelegd:
Een condensor is niet hetzelfde als een warmtewisselaar in een CV ketel. In zo'n warmtewisselaar wil je dat alle warmte overgedragen wordt en dus dat de rookgassen dezelfde temperatuur hebben als de retour van het CV water (meer energie kun je niet overdragen).verkeerslicht schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:58:
[...]
Ik begrijp je verhaal (denk ik), maar op een of andere manier voelt het toch niet zo efficiënt. Als die retour nog een temperatuur heeft van bijvoorbeeld 40°C (wat ik een paar berichten terug las), dan zit daar toch nog bruikbare energie in en had voor mijn gevoel nog kunnen bijdragen aan verwarming. Maar vervolgens is het blijkbaar prima dat die 40°C verdwijnt in de buitenlucht... Hoe zit dat?
Een condensor laat gassen op hoge druk condenseren tot vloeistof. Daarbij komt energie vrij en die wordt in het CV water gestopt. Wat er over blijft is een vloeistof die nog enigszins warm is en onder hoge druk staat. Die warmte kun je ook nog overdragen, dat zou dan door een conventionele warmtewisselaar zijn.
Uiteindelijk is het het ventiel dat ervoor zorgt dat de vloeistof in de buitenunit weer gas wordt als het de verdamper in gaat. Dat is het moment dat de restwarmte dus afgevoerd wordt (verloren gaat als je wilt). Of dat nu puur in de buitenunit bij dat ventiel gebeurt, of al onderweg van de binnenunit naar de buitenunit maakt niet uit. De verdamper is groot genoeg om al het koelmiddel weer te laten opwarmen tot de buitentemperatuur bij lage druk voordat het de compressor in gaat.
@Blihi Dat is alleen bij de Flexotherm zo, een w/w warmtepomp die ook kan ontdooien 
Dan heb je dus een soort van autoradiator buiten staan en kun je ongeïsoleerde waterleiding gebruiken naar de buitenunit. Ook pvt is dan eenvoudig aan te sluiten. Ten koste van een extra warmtewisselaar en omdat het een ouder model is, sowieso vrij laag rendement.

Dan heb je dus een soort van autoradiator buiten staan en kun je ongeïsoleerde waterleiding gebruiken naar de buitenunit. Ook pvt is dan eenvoudig aan te sluiten. Ten koste van een extra warmtewisselaar en omdat het een ouder model is, sowieso vrij laag rendement.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
In de energieverliesdiscussie mis ik een rekenvoorbeeldje. Hoeveel energie zit er nou in die koelleiding? De energie-inhoud van het het gas is toch niet zo hoog in vergelijk met verdamping/condensatie, zou ik denken. En als er weinig thermische energie in zit, kun je ook niet veel verliezen...
PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat parallel. Waterloop-regeling, kamerthermostaat schakelt circulatiepomp. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.
Dank je wel!flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:09:
[...]
in de kruipruimte gewoon reguliere meerlagenbuis.
als je maar een metertje of zo door de grond moet is het handiger om gewoon mantelbuis of zelfs rioolbuis te nemen met gewoon meerlaagbuis erin en volknikkeren met isolatie tot je in de kruipruipte bent en dan met armaflex XF verder onder het huis door. in het huis kan je reguliere buisisolatie pakken. zo hebben het al meerdere hier het ook gedaan.
Dan moet bijv. https://www.heizungsdisco...025-dvgw-verbundrohr.html gaan werken voor mijn toekomstige project lijkt me.
Is er veel verschil tussen bijv bovenstaande of bijv.
https://www.warmteservice...20170?origin=-tl003-9-69-
De tweede is 2x zo duur.
Niet dat het extreem veel uitmaakt voor zo'n eenmalige uitgave. Waar komt het grote verschil vandaan?
Ik heb in mijn huidige CV circuit ongeveer 4m 24mm kunststof leiding (17mm inwendig). Volgens alle berichten hier en de theorie is dat te krap, helaas kan ik dit niet vergroten. Maar als ik de veelgebruikte tabel op warmtepompweetjes.nl erbij pak viel mijn oog op een detail. Ze hebben het over een stroomsnelheid van 1m/s.
Stel je maakt hier 1,5m/s van door de pompsnelheid te verhogen Dan zou het wellicht toch niet zo'n bottleneck zijn? Nadeel lijkt me leidingruis en meer stroomverbruik en slijtage pomp. Of zie ik iets over het hoofd?
In deze post pomp iemand 20//min door een 24mm flex met een binnen diameter van 16mm. Dus het kan wel.
Stel je maakt hier 1,5m/s van door de pompsnelheid te verhogen Dan zou het wellicht toch niet zo'n bottleneck zijn? Nadeel lijkt me leidingruis en meer stroomverbruik en slijtage pomp. Of zie ik iets over het hoofd?
In deze post pomp iemand 20//min door een 24mm flex met een binnen diameter van 16mm. Dus het kan wel.
[Voor 0% gewijzigd door Captor op 28-03-2023 09:58. Reden: typo]
Ik vind persoonlijk dat een paarhonderd euro (afhankelijk van de grootte van het project) wel uitmaakt.martijn1981 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:02:
[...]
Dank je wel!
Dan moet bijv. https://www.heizungsdisco...025-dvgw-verbundrohr.html gaan werken voor mijn toekomstige project lijkt me.
Is er veel verschil tussen bijv bovenstaande of bijv.
https://www.warmteservice...20170?origin=-tl003-9-69-
De tweede is 2x zo duur.
Niet dat het extreem veel uitmaakt voor zo'n eenmalige uitgave. Waar komt het grote verschil vandaan?
Waar 't grote verschil exact vandaan komt weet ik niet, maar ik weet wel dat haast alles in Nederland ongeveer 150% kost in vergelijking met Duitsland.
De prijs van fittingen scheelt zelfs een factor twee met Bonfix, Uponor of Henco, en daar heb je er stiekem toch meer van nodig dan je zou verwachten (is mijn beperkte ervaring).
Om een ander voorbeeld te noemen. De veelgebruikte Caleffi 546317 kost in NL 200 euro, maar is in Duitsland voor nog geen 150 te vinden. En dan gaat het om precies hetzelfde product van hetzelfde merk.
Er zijn hier op het forum meer mensen die succesvol met leidingen/fittingen van Pipetec of heima24 hebben gewerkt. Ook voldoen de merken aan de nodige cerfiticaten.
Dank voor deze uitleg. Makes sense. Samenvattend dus (als ik het goed begrijp):Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:41:
[...]
Een condensor is niet hetzelfde als een warmtewisselaar in een CV ketel. In zo'n warmtewisselaar wil je dat alle warmte overgedragen wordt en dus dat de rookgassen dezelfde temperatuur hebben als de retour van het CV water (meer energie kun je niet overdragen).
Een condensor laat gassen op hoge druk condenseren tot vloeistof. Daarbij komt energie vrij en die wordt in het CV water gestopt. Wat er over blijft is een vloeistof die nog enigszins warm is en onder hoge druk staat. Die warmte kun je ook nog overdragen, dat zou dan door een conventionele warmtewisselaar zijn.
Uiteindelijk is het het ventiel dat ervoor zorgt dat de vloeistof in de buitenunit weer gas wordt als het de verdamper in gaat. Dat is het moment dat de restwarmte dus afgevoerd wordt (verloren gaat als je wilt). Of dat nu puur in de buitenunit bij dat ventiel gebeurt, of al onderweg van de binnenunit naar de buitenunit maakt niet uit. De verdamper is groot genoeg om al het koelmiddel weer te laten opwarmen tot de buitentemperatuur bij lage druk voordat het de compressor in gaat.
Idealiter zit er weinig bruikbare restwarmte in het koelmiddel na het condenseren. Het verlies is dus verwaarloosbaar (anders zou het wel gebruikt worden is mijn hypothese). Omdat er uiteindelijk toch afgekoeld moet worden tot beneden de buitentemperatuur, is isoleren dus niet nuttig, al kan het bij grotere afkoeling mogelijk ietsjepietsje sneller tot defrosts leiden.
edit: Ik vermoed dat er wel een ideaal-temperatuur bestaat aan de ingang van de verdamper, waarbij het koelmiddel precies zo ver onder de omgevingstemperatuur daalt, dat het enerzijds wel maximaal veel warmte uit de lucht haalt, en tegelijkertijd de temperatuur zo hoog mogelijk is als het koelmiddel de verdamper verlaat.
[Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 28-03-2023 09:50]
De ideaal-temperatuur aan de ingang van de verdamper hangt af van de druk. Op dat punt moet de vloeistof gasvormig worden en dat doe je door de druk te verlagen (door het volume te vergroten). Het ventiel regelt dat, want het volume zelf ligt vast (inhoud van de verdamper).verkeerslicht schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Dank voor deze uitleg. Makes sense. Samenvattend dus (als ik het goed begrijp):
Idealiter zit er weinig bruikbare restwarmte in het koelmiddel na het condenseren. Het verlies is dus verwaarloosbaar (anders zou het wel gebruikt worden is mijn hypothese). Omdat er uiteindelijk toch afgekoeld moet worden tot beneden de buitentemperatuur, is isoleren dus niet nuttig, al kan het bij grotere afkoeling mogelijk ietsjepietsje sneller tot defrosts leiden.
edit: Ik vermoed dat er wel een ideaal-temperatuur bestaat aan de ingang van de verdamper, waarbij het koelmiddel precies zo ver onder de omgevingstemperatuur daalt, dat het enerzijds wel maximaal veel warmte uit de lucht haalt, en tegelijkertijd de temperatuur zo hoog mogelijk is als het koelmiddel de verdamper verlaat.
Het gas in de verdamper wordt nooit warmer dan de buitentemperatuur.
als de "retour" vloeistof voor het expansieventiel nog steeds 50 graden is bijvoorbeeld en in de verdamper heerst een verdampingsdruk/temperatuur van -5 krijg je dus het probleem dat er maar heel weinig vloeistof in de verdamper word gelaten. en dat betekent dus weer minder gas wat de compressor aan kan zuigen waardoor die word gedwongen om langzamer te draaien anders zakt de verdampingtemperatuur/druk nog verder en word het probleem alleen maar groter en minder efficeint.verkeerslicht schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:41:
[...]
Dank voor deze uitleg. Makes sense. Samenvattend dus (als ik het goed begrijp):
sommige daikin multisplits kan je kopen met een extra voorkoeler die de vloeistof afkoelt tot buitenluchttemperatuur alvorens het de verdamper ingaat. dat helpt enorm in het op peil houden van de massastroom waardoor de machine op lagere temperaturen kan door blijven draaien maar gaat ten koste van de efficeintie.
Tuurlijk, als je de druk maar hoog genoeg maakt krijg je door een rietje ook 20l/min. Maar precies wat je aangeeft, dat komt dus met hogere pompdruk, hoger stroomgebruik, herrie etc. Die 1 m/s stroomsnelheid is denk ik een praktijkgetal, als je daarbij in de buurt blijft - liefst er nog wat onder - dan ik de weerstand acceptabel en kan je met een normale pomp zonder grote problemen de gewenste hoeveelheid water transporteren. Die 1 m/s is natuurlijk geen in steen gehouwen waarde, maar als je er ver boven gaat zitten ga je daar nadelige gevolgen van ondervinden / kan je problemen verwachten.Captor schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:
Ik heb in mijn huidige CV circuit ongeveer 4m 24mm kunststof leiding (17mm inwendig). Volgens alle berichten hier en de theorie is dat te krap, helaas kan ik dit niet vergroten. Maar als ik de veelgebruikte tabel op warmtepompweetjes.nl erbij pak viel mijn oog op een detail. Ze hebben het over een stroomsnelheid van 1m/s.
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Ik ben erg nieuwsgierig naar de COP waardes van het opwarmen van SWW. Welke dag COP voor het opwarmen van SWW is 'normaal' en kan ik verwachten in deze tijd van het jaar?
Voorheen haalde ik een COP per dag op SWW van ongeveer 1,5 gemiddeld draaiende op WAR (met de beruchte schoorsteenkap)
Er is een retourleiding aangepast (losse boilier loopt niet meer via buffervat) en ben overgestapt op vaste voorloop. COP bleef rond 1,5.
De schoorsteenkap is verwijderd. COP blijft rond 1,5
Maar nu ik weer WAR draai (nog steeds zonder schoorsteenkap) is de dag COP omhoog geschoten en zit ik gemiddeld per dag nu rond de 7. eea lijkt dus wel effect op elkaar te hebben.
Voorheen haalde ik een COP per dag op SWW van ongeveer 1,5 gemiddeld draaiende op WAR (met de beruchte schoorsteenkap)
Er is een retourleiding aangepast (losse boilier loopt niet meer via buffervat) en ben overgestapt op vaste voorloop. COP bleef rond 1,5.
Maar nu ik weer WAR draai (nog steeds zonder schoorsteenkap) is de dag COP omhoog geschoten en zit ik gemiddeld per dag nu rond de 7. eea lijkt dus wel effect op elkaar te hebben.
@leonlwd Dat zal nogal verschillen of je SWW opwarmt to 45°C of 55°C.
Een Cop van 1,5 is idd wel heel droevig. Ik zou toch minimaal een COP van 3 verwachten.
Mijn beroerde Enzavu oplossing doet voor SWW in het stookseizoen een COP van dik 2, waarbij tot ca. 30°C het werk van de warmtepomp is en daarboven met COP=1 in een e-boiler wordt doorverwarmd naar 45°C.
Een Cop van 1,5 is idd wel heel droevig. Ik zou toch minimaal een COP van 3 verwachten.
Mijn beroerde Enzavu oplossing doet voor SWW in het stookseizoen een COP van dik 2, waarbij tot ca. 30°C het werk van de warmtepomp is en daarboven met COP=1 in een e-boiler wordt doorverwarmd naar 45°C.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Een COP van 7 voor het maken van warm water is extreem hoog.leonlwd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:39:
Ik ben erg nieuwsgierig naar de COP waardes van het opwarmen van SWW. Welke dag COP voor het opwarmen van SWW is 'normaal' en kan ik verwachten in deze tijd van het jaar?
Ik doe zes dagen per week een SWW run, waarbij de boiler naar 45 graden (onderin gemeten) gebracht wordt. Daarbij ligt de COP tussen de 1.7 en de 4.5, met een gemiddelde van ongeveer 3.
Op zondagen doe ik de Legionella-run en wordt het hele vat naar 65 graden gebracht, deels met het elektrisch element. Dan ligt de COP tussen de 1 en de 3.5 met een gemiddelde van 2.
Overall, dus gemeten per maand, ligt de MCOP voor warm water tussen de 2.4 (januari) en de 2.9 (november) en de SCOP voor dit stookseizoen (sinds 1-11-2022) ligt op 2.6 voor SWW alleen.
Interessante cijfers en geeft ook meteen aan waarom WPB of boilers op een WP zo'n gigantische beroerde terugverdientijd hebben. Daarom is volledig van het gas af een heel duur grapje.Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Een COP van 7 voor het maken van warm water is extreem hoog.
Ik doe zes dagen per week een SWW run, waarbij de boiler naar 45 graden (onderin gemeten) gebracht wordt. Daarbij ligt de COP tussen de 1.7 en de 4.5, met een gemiddelde van ongeveer 3.
Op zondagen doe ik de Legionella-run en wordt het hele vat naar 65 graden gebracht, deels met het elektrisch element. Dan ligt de COP tussen de 1 en de 3.5 met een gemiddelde van 2.
Overall, dus gemeten per maand, ligt de MCOP voor warm water tussen de 2.4 (januari) en de 2.9 (november) en de SCOP voor dit stookseizoen (sinds 1-11-2022) ligt op 2.6 voor SWW alleen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik doe even ruig mee.
Getallen, het was ongeveer 25m3 gas per maand.
Het is nu 40Kwh per maand voor de wpb.
25m3x8?kwh= 200kwh aan gas
200:40=een cop van 5 dan toch?
Dat is dan het stukje van 20 a 25 graden naar 55 en wekelijks een legio run.
Dat eerste stukje van tussen de 5 en 10 graden naar 20 a 25 wordt door een warmtewisselaar van de 33 graden buffer gehaald dus dat stukje cop valt weg in het verwarmen van de woning, na ja het valt niet weg maar ik weet niet hoeveel dat is.
En als de hout cv aan staat dan komt er nog wat meer vanuit die buffer omdat het water cv zijde dan tegen de 60 graden is in die voorverwarmen wisselaar.
Dus lang verhaal kort, voorgaande heb je helemaal geen zak aan. Wat betreftvergelijkingsmateriaal
Getallen, het was ongeveer 25m3 gas per maand.
Het is nu 40Kwh per maand voor de wpb.
25m3x8?kwh= 200kwh aan gas
200:40=een cop van 5 dan toch?
Dat is dan het stukje van 20 a 25 graden naar 55 en wekelijks een legio run.
Dat eerste stukje van tussen de 5 en 10 graden naar 20 a 25 wordt door een warmtewisselaar van de 33 graden buffer gehaald dus dat stukje cop valt weg in het verwarmen van de woning, na ja het valt niet weg maar ik weet niet hoeveel dat is.
En als de hout cv aan staat dan komt er nog wat meer vanuit die buffer omdat het water cv zijde dan tegen de 60 graden is in die voorverwarmen wisselaar.
Dus lang verhaal kort, voorgaande heb je helemaal geen zak aan. Wat betreftvergelijkingsmateriaal

Ik doe het lekker toch...ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Interessante cijfers en geeft ook meteen aan waarom WPB of boilers op een WP zo'n gigantische beroerde terugverdientijd hebben. Daarom is volledig van het gas af een heel duur grapje.
Als je zelf je energie opwekt en een beetje slim gebruikt maakt van waneer die energie beschikbaar is dan lijkt het niet zo raar.
Vooral omdat je bij de laatste stap het vastrecht van rond de 250 euro per jaar ook bespaard.( al is er onder de zoveel m3 een lager tarief 500m3 was de grens dacht ik)
Had mijn ketel overigens vorig jaar niet compleet verrot geweest dan denk ik dat hij nog gehangen had.
Maar door samenloop van, dan maar gelijk door pakken.
En nu maar zien wat er terug komt voor de saldering, dat zal bepalen hoe slim deze zet was.
Tja. Mijn gasprijs stond nog vast tot juni 2023 (ben dus voor die tijd van het gas af gegaan) voor 78 ct/m3, terwijl ik nu een vast elektracontract (tot september) heb met een teruglevertarief van 78 ct/kWh.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Interessante cijfers en geeft ook meteen aan waarom WPB of boilers op een WP zo'n gigantische beroerde terugverdientijd hebben. Daarom is volledig van het gas af een heel duur grapje.
Ik betaal effectief dus veel meer dan voorheen, want in plaats van 1300 m3 gas (1300 euro inclusief vastrecht) lever ik nu pakweg 3300 kWh minder stroom terug (kost me dus 2575 euro). Dus het eerste jaar warmtepomp heeft me even 1200 euro gekost (en daar heb ik dan ook nog eens zo'n 10,000 euro voor moeten investeren). Jammer.... Maar op de lange termijn zal het ding zich hopelijk wel terugverdienen.
Op dit moment liggen de tarieven voor nieuwe contracten op 33 ct/kWh elektra, of 126 ct/m. Mijn SCOP sinds 1-11-2022 is 4.1 en ik haalde vroeger 9 kWh/m3 uit gas, dus per kWh warmte bespaar ik nu net geen 6 ct.
Er is sinds 1-11-2022 10 MWh aan warmte geproduceerd, dus dat is een fictieve besparing van 600 euro per jaar, plus vastrecht a 250 euro, levert dus 850 euro per jaar op. Een terugverdientijd van ruim 13 jaar dus.
Maar goed, de vraag is hoe de prijzen voor gas en elektra zich gaan ontwikkelen en daar kun je gewoon helemaal niets zinnigs op zeggen.
Net ook zo'n brief van Stedin ontvangen, een stuk minder vriendelijke en veel dwingender toon dan Liander. Zal 'm vanavond ff delen.Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Ik doe het lekker toch...
Als je zelf je energie opwekt en een beetje slim gebruikt maakt van waneer die energie beschikbaar is dan lijkt het niet zo raar.
Vooral omdat je bij de laatste stap het vastrecht van rond de 250 euro per jaar ook bespaard.( al is er onder de zoveel m3 een lager tarief 500m3 was de grens dacht ik)
Had mijn ketel overigens vorig jaar niet compleet verrot geweest dan denk ik dat hij nog gehangen had.
Maar door samenloop van, dan maar gelijk door pakken.
En nu maar zien wat er terug komt voor de saldering, dat zal bepalen hoe slim deze zet was.
[Afbeelding]
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Ik bedoel het stukje SWW. Laat daar de berekening op los als je per jaar 200m3 aan gas mee bespaart terwijl je zo een 3000 euro extra voor moet investeren ( als je de offertes tegenwoordig ziet).Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Tja. Mijn gasprijs stond nog vast tot juni 2023 (ben dus voor die tijd van het gas af gegaan) voor 78 ct/m3, terwijl ik nu een vast elektracontract (tot september) heb met een teruglevertarief van 78 ct/kWh.
Ik betaal effectief dus veel meer dan voorheen, want in plaats van 1300 m3 gas (1300 euro inclusief vastrecht) lever ik nu pakweg 3300 kWh minder stroom terug (kost me dus 2575 euro). Dus het eerste jaar warmtepomp heeft me even 1200 euro gekost (en daar heb ik dan ook nog eens zo'n 10,000 euro voor moeten investeren). Jammer.... Maar op de lange termijn zal het ding zich hopelijk wel terugverdienen.
Op dit moment liggen de tarieven voor nieuwe contracten op 33 ct/kWh elektra, of 126 ct/m. Mijn SCOP sinds 1-11-2022 is 4.1 en ik haalde vroeger 9 kWh/m3 uit gas, dus per kWh warmte bespaar ik nu net geen 6 ct.
Er is sinds 1-11-2022 10 MWh aan warmte geproduceerd, dus dat is een fictieve besparing van 600 euro per jaar, plus vastrecht a 250 euro, levert dus 850 euro per jaar op. Een terugverdientijd van ruim 13 jaar dus.
Maar goed, de vraag is hoe de prijzen voor gas en elektra zich gaan ontwikkelen en daar kun je gewoon helemaal niets zinnigs op zeggen.
Daar is een ander topic voor: Ronald.42 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Ik denk zo maar dat het vervolg bij Liander ook minder vriendelijk zou zijn.blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:54:
[...]
Net ook zo'n brief van Stedin ontvangen, een stuk minder vriendelijke en veel dwingender toon dan Liander. Zal 'm vanavond ff delen.
Maar ik ben dat voor geweest door rechtstreeks met liander te bellen na het geklier van Engie.
Moest volgens Liander via mijn aansluiting.nl etc etc.
Maar na een kort uiteenzetting van mijn kant kon het wel gelijk geregeld worden.
Mijn contract van 3 jaar vast loopt tot 7 april ik meen iets van 22 cent de Kwh.
En omdat ik niet wist waar ik uit zou komen met opwekking versus verbruik mooi zo laten lopen.
Nu lijk ik wel aardig kwh's over te houden dus kijken waar we met het nieuwe contract op uit gaan komen.
Deze maand maart was al een stuk beroerder dan de maart van vorig jaar dat dan weer wel

Maar voordat de offtopic politie weer langs komt, laten we het maar weer over warmtepompen gaan hebben

Ik heb die niet appart op de offerte staan, maar gewoon als totaalprijs. Ik redde het niet met 200 m3 per jaar voor SWW. Ik zit op +/- 200 kWh warmte per maand voor SWW. Dat is dus 2400 per jaar, ofwel 267 m3 gas bij een goede ketel.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:00:
[...]
Ik bedoel het stukje SWW. Laat daar de berekening op los als je per jaar 200m3 aan gas mee bespaart terwijl je zo een 3000 euro extra voor moet investeren ( als je de offertes tegenwoordig ziet).
Dat zou dus ruim 550 euro per jaar kosten (variabele kosten plus volledige vastrecht) op gas. Op elektra kost dit +/- 925 kWh stroom (waarschijnlijk minder, want mijn SCOP van 2.6 is puur alleen de winter, 's zomers zal die hopelijk hoger liggen) of 325 euro bij de huidige tarieven. De besparing is dus ruim 200 euro per jaar.
Een investing van 3000 euro duurt dan 15 jaar om terug te verdienen. Dat is lang, maar niet overdreven lang.
En daarbij is het gevoel om gasloos te wonen ook wat waard. Daarbij moest ik wel van het gas af. Ik had de gasleiding nodig om daar de elektra doorheen te leggen naar de warmtepomp

Een gasketel verdien je ook niet terug...Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Ik heb die niet appart op de offerte staan, maar gewoon als totaalprijs. Ik redde het niet met 200 m3 per jaar voor SWW. Ik zit op +/- 200 kWh warmte per maand voor SWW. Dat is dus 2400 per jaar, ofwel 267 m3 gas bij een goede ketel.
Dat zou dus ruim 550 euro per jaar kosten (variabele kosten plus volledige vastrecht) op gas. Op elektra kost dit +/- 925 kWh stroom (waarschijnlijk minder, want mijn SCOP van 2.6 is puur alleen de winter, 's zomers zal die hopelijk hoger liggen) of 325 euro bij de huidige tarieven. De besparing is dus ruim 200 euro per jaar.
Een investing van 3000 euro duurt dan 15 jaar om terug te verdienen. Dat is lang, maar niet overdreven lang.
En daarbij is het gevoel om gasloos te wonen ook wat waard. Daarbij moest ik wel van het gas af. Ik had de gasleiding nodig om daar de elektra doorheen te leggen naar de warmtepompPast precies, een 5x4 mm2 YMvK kabel door een 25mm Rehau gasleiding.
Aanschaf, onderhoud,gasverbruik en vervangen na 12 tot 15? Jaar
En dat onderhoud mag je zelf ook niet meer doen.. volgens de nieuwe regels. Net als het vervangen.
Een gasketel kost 1000-1200 euro en verwarmt je huis zelfs bij -30 en doet je SWW in overvloedige hoeveelheden. Een WP met boiler of een WP met WPB ben je zo tegen de 10K kwijt en dan moet je systeem nog aangepast en geïnstalleerd worden. En dan heb je beperkt SWW en het is de vraag of je het huis nog warm houdt bij -15.Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Een gasketel verdien je ook niet terug...
Aanschaf, onderhoud,gasverbruik en vervangen na 12 tot 15? Jaar
En dat onderhoud mag je zelf ook niet meer doen.. volgens de nieuwe regels. Net als het vervangen.
Ik speel nu even de advocaat van de duivel......

Zie mijn uitgebreide rekensom in het oude topic. WP doe je voor de lange termijn in de hoop dat gas uit de bocht vliegt, relatief stroom goedkoop blijft en als je wil bijdragen aan een beter klimaat.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:19:
[...]
Een gasketel kost 1000-1200 euro en verwarmt je huis zelfs bij -30 en doet je SWW in overvloedige hoeveelheden. Een WP met boiler of een WP met WPB ben je zo tegen de 10K kwijt en dan moet je systeem nog aangepast en geïnstalleerd worden. En dan heb je beperkt SWW en het is de vraag of je het huis nog warm houdt bij -15.
Dan ga ik op mijn roze wolk zitten.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:19:
[...]
Een gasketel kost 1000-1200 euro en verwarmt je huis zelfs bij -30 en doet je SWW in overvloedige hoeveelheden. Een WP met boiler of een WP met WPB ben je zo tegen de 10K kwijt en dan moet je systeem nog aangepast en geïnstalleerd worden. En dan heb je beperkt SWW en het is de vraag of je het huis nog warm houdt bij -15.
Ik had collega's die 650 per maand aan energie betaalden voor het plafond.
Die van ons is voor dit contract jaar een paar honderd terug

Het valt en staat toch met kun je en wil je er in investeren en was je op tijd.
En ben je van plan nog een lange tijd in hetzelfde huis te wonen.
Sowieso 30 zonnepanelen raak je op een flat niet kwijt.
En dan kom je in de prijs per kwh versus m3 gas.
En ga zo maar door met pro's en con's
Heb je hier [van je oude post] nog een linkje van?MotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:22:
[...]
Zie mijn uitgebreide rekensom in het oude topic. WP doe je voor de lange termijn in de hoop dat gas uit de bocht vliegt, relatief stroom goedkoop blijft en als je wil bijdragen aan een beter klimaat.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal
Ik zeg niet dat een WP niet rendeert voor de verwarming, juist wel. De crux zit hem nou net in het laatste stukje om volledig van het gas af te gaan wat betreft het SWW. Dat kost nou net klauwen vol met geld waar de tvt ongeveer gelijk staat met de levensduur. In heel veel gevallen is het gewoon goedkoper om een CV die niet al te oud is te laten hangen voor SWW en kan het zelfs rendabeler zijn om een goedkoop keteltje neer te hangen als vervanging. Veel huizen zijn gewoon niet geschikt om een 270 liter boiler te plaatsen, nog even afgezien van onmogelijke leiding tracés. Nieuwbouw is een ander verhaal, daar kan je volledig vanaf nul beginnen qua ontwerp.MotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:22:
[...]
Zie mijn uitgebreide rekensom in het oude topic. WP doe je voor de lange termijn in de hoop dat gas uit de bocht vliegt, relatief stroom goedkoop blijft en als je wil bijdragen aan een beter klimaat.
Eens, en het is ben bang ook een beetje een gevoelskwestie om "van het gas af te zijn". Want in werkelijkheid ga je met een COP van 3 helaas nog steeds voor een aanzienlijk deel gebruikmaken van elektriciteit die is opgewekt op basis van fossiele brandstoffen met een efficiëntie van 42%.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:40:
[...]
Ik zeg niet dat een WP niet rendeert voor de verwarming, juist wel. De crux zit hem nou net in het laatste stukje om volledig van het gas af te gaan wat betreft het SWW. Dat kost nou net klauwen vol met geld waar de tvt ongeveer gelijk staat met de levensduur. In heel veel gevallen is het gewoon goedkoper om een CV die niet al te oud is te laten hangen voor SWW en kan het zelfs rendabeler zijn om een goedkoop keteltje neer te hangen als vervanging. Veel huizen zijn gewoon niet geschikt om een 270 liter boiler te plaatsen, nog even afgezien van onmogelijke leiding tracés. Nieuwbouw is een ander verhaal, daar kan je volledig vanaf nul beginnen qua ontwerp.
Met dat in het achterhoofd zijn er slimmere investeringen te doen.
'vroeger' met gas ketel en veel m3 was men ook niet de hele tijd bezig met het feit dat het niks mag kosten en hoe efficient alles is etc etc
Wat hier beschreven wordt is nu wel precies de TvT fetisch waar we vanaf moeten. We moeten gewoon van gas af, punt. En het totaal is nog steeds prima rendabel, als je de investering kan doen en de tijd hebt. Tuurlijk, even een jaartje prijsplafond kan dit 1 jaar iets minder uitpakken, maar zo'n installatie doe je niet voor 1 jaar.verkeerslicht schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:13:
[...]
Eens, en het is ben bang ook een beetje een gevoelskwestie om "van het gas af te zijn". Want in werkelijkheid ga je met een COP van 3 helaas nog steeds voor een aanzienlijk deel gebruikmaken van elektriciteit die is opgewekt op basis van fossiele brandstoffen met een efficiëntie van 42%.
Met dat in het achterhoofd zijn er slimmere investeringen te doen.
Je vergeet 1 ding: 95% van de Nederlanders denkt alleen met de portemonnee.overhyped schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:17:
[...]
Wat hier beschreven wordt is nu wel precies de TvT fetisch waar we vanaf moeten. We moeten gewoon van gas af, punt. En het totaal is nog steeds prima rendabel, als je de investering kan doen en de tijd hebt. Tuurlijk, even een jaartje prijsplafond kan dit 1 jaar iets minder uitpakken, maar zo'n installatie doe je niet voor 1 jaar.
Jup.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Je vergeet 1 ding: 95% van de Nederlanders denkt alleen met de portemonnee.
Lpg momenteel een 13 cent per kwh.. cv ketel op lpg iemand?
En in principes kan je niet wonen.Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:24:
[...]
Jup.
Lpg momenteel een 13 cent per kwh.. cv ketel op lpg iemand?

Technische vraag echt over een warmtepomp 😉.
Hoe werkt het nu met het variëren in vermogen van de WP; wanneer regelt ie terug?
De theorie die ik uit alle WP topics heb geleerd; zo lang mogelijk ononderbroken laten draaien op het laagst mogelijke vermogen.
Maar hoe krijg ik dat vermogen naar beneden en is het ook mogelijk dat mijn huis gewoon een bepaalde ondergrens aan vermogen nodig heeft om een bepaalde temperatuur vast te kunnen houden?
Wat er nu gebeurt; op een gegeven moment is de ingestelde temperatuur bereikt, meegeholpen door de zon, en gaat ie gewoon uit. Al voordat het vermogen van de WP naar beneden kan.
Hoe werkt het nu met het variëren in vermogen van de WP; wanneer regelt ie terug?
De theorie die ik uit alle WP topics heb geleerd; zo lang mogelijk ononderbroken laten draaien op het laagst mogelijke vermogen.
Maar hoe krijg ik dat vermogen naar beneden en is het ook mogelijk dat mijn huis gewoon een bepaalde ondergrens aan vermogen nodig heeft om een bepaalde temperatuur vast te kunnen houden?
Wat er nu gebeurt; op een gegeven moment is de ingestelde temperatuur bereikt, meegeholpen door de zon, en gaat ie gewoon uit. Al voordat het vermogen van de WP naar beneden kan.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |
Dan heb je waarschijnlijk een te hoge stooklijn gecombineerd met een niet volledig waarsafhankelijke regeling. Een ondergrens aan benodigd vermogen heeft elke woning die een CV-installatie nodig heeft - en als het goed is is het vermogen van je WP daarop gekozen.
Als je begint met de kamerbijschakeling op inactief te zetten en puur WAR te draaien, dan weet je bij welke stooklijn je woning op de juiste temperatuur blijft zonder dat hij uitslaat. Dat vereist wel wat spelen met die stooklijn, en de manier waarop is weer afhankelijk van je merk en type warmtepomp.
Als je begint met de kamerbijschakeling op inactief te zetten en puur WAR te draaien, dan weet je bij welke stooklijn je woning op de juiste temperatuur blijft zonder dat hij uitslaat. Dat vereist wel wat spelen met die stooklijn, en de manier waarop is weer afhankelijk van je merk en type warmtepomp.
[Voor 15% gewijzigd door Gramser op 28-03-2023 18:02]
Dat wordt bepaald door de pid regeling van je wp.GJA schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:58:
Technische vraag echt over een warmtepomp 😉.
Wp komt in de buurt van doel water temperatuur dus vermogen moet terug.
Maar als je ruimte temperatuur bereikt is kan het zo zijn dat je kamerthermostaat zegt van het is wel klaar zo.
En tja als je huis op temperatuur is waarom zou hij dan door moeten draaien?
Ik loop er hier meestal tegen aan omdat ik minder afgifte heb dan dat de wp de buffer in drukt.
Afgelopen "winter" was de langste run iets meer dan 3 uur en de kortste zitten rond de 50 minuten.
Ik ga nog wat isoleren en wat vloerverwarming bijleggen en daarmee hoop ik op een wat lagere water temperatuur.
Daarmee doen de radiatoren dan weer minder en hoop ik dat alles wat trager wordt.
En dan met een lagere watertemperatuur en wat tweaken in de pid regeling zou het beter moeten kunnen.
In ieder geval wordt de cop hoger met een lagere water temperatuur.
Maar met de kennis van nu had mijn wp wel wat kleiner gekund of in ieder geval een model dat wat verder terug wil in vermogen.

Ruilen..Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:07:
[...]
Dat wordt bepaald door de pid regeling van je wp.
Wp komt in de buurt van doel water temperatuur dus vermogen moet terug.
Maar als je ruimte temperatuur bereikt is kan het zo zijn dat je kamerthermostaat zegt van het is wel klaar zo.
En tja als je huis op temperatuur is waarom zou hij dan door moeten draaien?
Ik loop er hier meestal tegen aan omdat ik minder afgifte heb dan dat de wp de buffer in drukt.
Afgelopen "winter" was de langste run iets meer dan 3 uur en de kortste zitten rond de 50 minuten.
Ik ga nog wat isoleren en wat vloerverwarming bijleggen en daarmee hoop ik op een wat lagere water temperatuur.
Daarmee doen de radiatoren dan weer minder en hoop ik dat alles wat trager wordt.
En dan met een lagere watertemperatuur en wat tweaken in de pid regeling zou het beter moeten kunnen.
In ieder geval wordt de cop hoger met een lagere water temperatuur.
Maar met de kennis van nu had mijn wp wel wat kleiner gekund of in ieder geval een model dat wat verder terug wil in vermogen.
True, en het totale project is nog steeds rendabel, je moet alleen niet te veel inzoomen op details. Gewoon naar het totaal kijken.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Mijn Panasonic Monoblock is nog steeds niet geleverd (joh?!?)
Hopelijk komt hij nog ergens deze zomer en anders moet ik een andere monoblock zien te vinden.
Maar ondertussen begint hier de verbouwing beetje bij beetje.
Vandaag Faber over de vloer gehad om te praten over een schuimbetonvloer met VV.
Om op deze vloer een PVC vloer te laten leggen, moet ik de vloer aan het opstookprotocol onderwerpen.
Maar als ik nog geen WP heb, weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Nu staat er nog een CV ketel op zolder, maar die gaat verdwijnen.
Hoe kan ik toch het opstook-protocol uitvoeren?
Is er een tijdelijke oplossing hiervoor?
Hopelijk komt hij nog ergens deze zomer en anders moet ik een andere monoblock zien te vinden.
Vandaag Faber over de vloer gehad om te praten over een schuimbetonvloer met VV.
Om op deze vloer een PVC vloer te laten leggen, moet ik de vloer aan het opstookprotocol onderwerpen.
zie ik anders, zelfs als je alleen naar de centen kijkt. een wpb kost rond de 2k, een boilervat met driewegklep 1,5-2k met eventueel veel.duur leidingwerk of niet. je bespaard daarmee circa 300 euro vastrecht per jaar, dus jaartje of 7 ben je er al. verder kost een nieuwe ketel ook gewoon 2k en heb je dus afschrijving/reservering voor vervanging op dat ding. dus het plaatje is al vrij snel redelijk positief.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:40:
[...]
Ik zeg niet dat een WP niet rendeert voor de verwarming, juist wel. De crux zit hem nou net in het laatste stukje om volledig van het gas af te gaan wat betreft het SWW. Dat kost nou net klauwen vol met geld waar de tvt ongeveer gelijk staat met de levensduur. In heel veel gevallen is het gewoon goedkoper om een CV die niet al te oud is te laten hangen voor SWW en kan het zelfs rendabeler zijn om een goedkoop keteltje neer te hangen als vervanging. Veel huizen zijn gewoon niet geschikt om een 270 liter boiler te plaatsen, nog even afgezien van onmogelijke leiding tracés. Nieuwbouw is een ander verhaal, daar kan je volledig vanaf nul beginnen qua ontwerp.
Dat zal vast kunnen, maar daar heb ik de kennis niet voor.MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:20:
Ps met ietwat intelligentie zou een warmtepomp toch gewoon op basis van de kamertemp en je setpoint qua kamertemp rondom die temp moeten kunnen moduleren .. de wp weet de buiten temp dus kan daar rekening mee houden etc
Ik zit hier wat te klooien met een buffervat van 1000 liter en vv verdelers met menging en pomp.
Want hout cv zo nu en dan.
Als de isolatie en vloerverwarming klaar is dan wil ik volgend stookseizoen eens kijken wat er meer mogelijk is.
Dat kan dan ook zomaar betekenen dat de houtcv een gewone houtkachel wordt en het buffervat verdwijnt het jaar daar op.
Ik doe nu consessies voor die hout cv.
Tja en waarom.
Het houtkacheltje is gewoon super lekkere warmte en we hebben dan ook gewoon alles warm.
Niet zoals je soms ziet de woonkamer 25 graden en met de deuren open vries je nog met je reet aan de wc vast met alleen een houtkacheltje in de woonkamer.
Tja keuzes keuzes...
Precies dit.....MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:20:
Ps met ietwat intelligentie zou een warmtepomp toch gewoon op basis van de kamertemp en je setpoint qua kamertemp rondom die temp moeten kunnen moduleren .. de wp weet de buiten temp dus kan daar rekening mee houden etc
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HomeAssistant: HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A1 | gasloos |
Ik heb in principe ook een faber vloer.Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
Mijn Panasonic Monoblock is nog steeds niet geleverd (joh?!?)
1 meter dik schuimbeton zelf met die slang staan blubberen 2x want het was te dik voor 1x
Daarna zelf vloerverwarming gelegd
Anhydriet dekvloer heb ik alleen koffie en koek hoeven doen.
Opstook protocol heb ik met de cv gedaan toen nog.
Eerste 24 uur na de dekvloer moest alles dicht blijven.
Daarna de raampjes en deuren op een kier.
En na 8! Weken (de dekvloer was 8cm) drogen voorzichtig de vloer opgestookt met de cv ketel.
Maar ik heb een mengverdeler dus daarop elke dag de temperatuur omhoog en de kamerthermostaat op 30 graden.
En die oude ketel maar pendelen

Maar met een wp verdeler zonder menging zou het ook moeten kunnen.
Even kijken hoe je de cv water temperatuur moet instellen en of die laag genoeg kan.
Eventueel een maximaal thermostaat op de leiding dat de ketel uitgaat mocht hij te ver doorschieten.
Ja ik zit ook nog te klooien hier maar verbaas me overhoe dom die wp lijkt te zijn .. daarnaast hoeft het van mij niet perse niks te kosten oid
Jij vergeet ook 1 ding. De meeste hebben nu al moeite om rond te komen en/of te sparen. Toen ik ging samen wonen kon ik van 1 inkomen een huis kopen. De meeste hier hebben het gewoon goed.ds23man schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Het zou bij jou met war toch gewoon goed moeten kunnen werken?MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:39:
Ja ik zit ook nog te klooien hier maar verbaas me overhoe dom die wp lijkt te zijn .. daarnaast hoeft het van mij niet perse niks te kosten oid
Ik heb het probleem dat die mengverdelers gaan lopen klooien onder de 30 graden Ta.
Vloer is meestal maar max 25 graden maar met een Ta onder de 30 wordt dat hem niet met die mengverdeler.
Heb zitten kijken of ik iets zou kunnen met een klepmotor op het mengventiel van de verdeler.
Wp aan dan pomp vv verdeler uit en mengventiel dicht.
Maar dan moet ik zelf iets fabrieken, dat zit nog wel in mijn hoofd mocht ik de houtcv laten staan.
Toen wij het huis kochten 17 jaar terug moest dat op 2 lonen en uiteindelijk van het bouwdepot boodschappen halen want alles was opMotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:54:
[...]
Jij vergeet ook 1 ding. De meeste hebben nu al moeite om rond te komen en/of te sparen. Toen ik ging samen wonen kon ik van 1 inkomen een huis kopen. De meeste hier hebben het gewoon goed.

Nu na wat baan wisselingen en veel zelf doen is dat gelukkig een grijs verleden.
Maar vergeten ben ik het niet dus ik snap dat men niet zomaar 20K uit de mouw schud voor wat zonnepanelen en een wp plus eventueel wpb.
En dan moet je die centen ook nog die kant op willen gooien en niet richting andere zaken die je dan belangrijker vind maar mischien minder handig zijn.
In mijn huis komt de verdeler op een totaal andere plek te zitten.Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:38:
Maar met een wp verdeler zonder menging zou het ook moeten kunnen.
Even kijken hoe je de cv water temperatuur moet instellen en of die laag genoeg kan.
Eventueel een maximaal thermostaat op de leiding dat de ketel uitgaat mocht hij te ver doorschieten.
dus ik zou dan de huidige verwarmingsketel op een of andere manier op die nieuwe verdeler moeten zien te krijgen.
Daarnaast moet die verwarmingsketel van de zolder af, want daar komt de WPB en een WTW.
Zoveel plek is er nou ook weer niet.
Bestaat er zoiets als een verplaatsbare WP of ketel die je tijdelijk op je verdeler kunt aansluiten?
Het enige dat ik zo snel even kan verzinnen is een doorstroom verwarmer die laag genoeg instelbaar is met een expansievat, pompje en maximaalthermostaat plus een vul en ontluchtingtoestand rechtreeks op je vloerverwarming.Rzaan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:05:
[...]
In mijn huis komt de verdeler op een totaal andere plek te zitten.
dus ik zou dan de huidige verwarmingsketel op een of andere manier op die nieuwe verdeler moeten zien te krijgen.
Daarnaast moet die verwarmingsketel van de zolder af, want daar komt de WPB en een WTW.
Zoveel plek is er nou ook weer niet.
Bestaat er zoiets als een verplaatsbare WP of ketel die je tijdelijk op je verdeler kunt aansluiten?
Cop1 bult kwh's maar dan kun je verder wel je gang gaan.
je zou dat gewoon niet moeten willen weten WAR etcRonald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:58:
[...]
Het zou bij jou met war toch gewoon goed moeten kunnen werken?
Ik heb het probleem dat die mengverdelers gaan lopen klooien onder de 30 graden Ta.
Vloer is meestal maar max 25 graden maar met een Ta onder de 30 wordt dat hem niet met die mengverdeler.
Heb zitten kijken of ik iets zou kunnen met een klepmotor op het mengventiel van de verdeler.
Wp aan dan pomp vv verdeler uit en mengventiel dicht.
Maar dan moet ik zelf iets fabrieken, dat zit nog wel in mijn hoofd mocht ik de houtcv laten staan.
War werkt bij jou net als hier?MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:13:
[...]
je zou dat gewoon niet moeten willen weten WAR etc
5 graden verschil Ta nodig omdat de wind niet zuid maar Oost is bij dezelfde buitentemperatuur?
MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:13:
[...]
je zou dat gewoon niet moeten willen weten WAR etc de logica in een wp zou mi alles moeten regelen met wat self learning — zo ingewikkeld kan het niet zijn — is het kouder wat harder lopen — in de buurt temp wat langzamer — erboven nog lamgzamer etc.. duurt het langer dan wat harder lopen etc .. gewoon wat straightforward algoritmes implementeren
Klopt maar dan moet dat ding merken dat het langer duurt kennelijk op dat moment etcRonald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:16:
[...]
War werkt bij jou net als hier?
5 graden verschil Ta nodig omdat de wind niet zuid maar Oost is bij dezelfde buitentemperatuur?
Een tijdsafhankelijke war stooklijn zeg maar.MisterB schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:18:
[...]
Klopt maar dan moet dat ding merken dat het langer duurt kennelijk op dat moment etc
Setpoint 20 in de kamer.
Huidig is 18
We gaan stoken op Ta 25 maar na een half uur is huidig nog maar 18,2 dus Ta omhoog naar 27.
Zoiets?
Ja zoiets gewoon wat itelligentie eroverheen en dan op zeker moment worden did bewegingen kleinet rondom een bepaald setpoint zoals de curve van uitdempende veer beweging of weer groter als het bv wat kouder wordt of kennlijk langer duurt omdat er windje op staat etc
Gezien de offertes die je de afgelopen tijd voorbij ziet komen werkt het helaas niet zo. SWW is bij alle een extreme kostende verhoging van de investering. Het werkt gewoon heel simpel: mevrouwtje U kunt 90 % op Uw gasrekening besparen door op een WP over te gaan voor Uw verwarming. Kost U 5000 euro. Oh U wilt gelijk helemaal van het gas af? Dat kost U dan 5000 euro extra.Fr33z schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
[...]
zie ik anders, zelfs als je alleen naar de centen kijkt. een wpb kost rond de 2k, een boilervat met driewegklep 1,5-2k met eventueel veel.duur leidingwerk of niet. je bespaard daarmee circa 300 euro vastrecht per jaar, dus jaartje of 7 ben je er al. verder kost een nieuwe ketel ook gewoon 2k en heb je dus afschrijving/reservering voor vervanging op dat ding. dus het plaatje is al vrij snel redelijk positief.
Ja, de hybride oplossing wordt nogal gepusht door de overheid en dan krijg je dat.
Overheid of... de onbekwame installateur.Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:51:
Ja, de hybride oplossing wordt nogal gepusht door de overheid en dan krijg je dat.
Als er een ketel bij hangt wordt het altijd warm de wp is dan bijzaak.
En geen gezeik van klanten die in de kou zitten.
De rest kun je dan verklaren door dat een wp nu eenmaal veel stroom kost.
Lekker veel omzet voor weinig risico.
Klopt, maar ook bijvoorbeeld de consumentenbond wijst stevast naar hybride als de oplossing.
de briefing/folder/brocure die de politiek heeft gebruikt om hybride te pushen is opgesteld door valliant, intergas en aanverante kornuiten. daar zat geen enkele warmtepompfabrikant bij.
Allebei niet. De fabrikanten hebben er voor gelobbyd om de bestaande business te beschermen en een nieuw verdienkanaal op te tuigen.Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:58:
[...]
Overheid of... de onbekwame installateur.
Als er een ketel bij hangt wordt het altijd warm de wp is dan bijzaak.
En geen gezeik van klanten die in de kou zitten.
De rest kun je dan verklaren door dat een wp nu eenmaal veel stroom kost.
Lekker veel omzet voor weinig risico.