Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Het valt mij op dat veel gebruikers van een Daikin L/W de grootste moeite hebben om dat ding netjes te laten draaien. Is dat toeval of is het inherent aan een Daikin? Ik heb op dit moment 2 offerte aanvragen uitstaan voor een Vaillant en Daikin maar krijg ondertussen bij Daikin een wat minder gevoel. Weet wel dat de service van Daikin niet best is want zit nu al weken met een tikkende unit binnen (L/L) zonder snelle opvolging naar de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MotorBeast schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:42:
Het valt mij op dat veel gebruikers van een Daikin L/W de grootste moeite hebben om dat ding netjes te laten draaien. Is dat toeval of is het inherent aan een Daikin? Ik heb op dit moment 2 offerte aanvragen uitstaan voor een Vaillant en Daikin maar krijg ondertussen bij Daikin een wat minder gevoel. Weet wel dat de service van Daikin niet best is want zit nu al weken met een tikkende unit binnen (L/L) zonder snelle opvolging naar de installateur.
ja, de daikins zijn wat meer iffy in bepaalde situaties. ik zou ze ook niet zo snel adviseren tegenover een panasonic of mitsu, die gedragen zich veel voorspelbaarder.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het valt mij wel op dat je bij Daikin rustig 30-45 minuten in de wacht staat als installateur.
Bij Mitsubishi (Alklima) veelal na 5-10 minuten iemand aan de lijn.

Dat zegt ook wel iets…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:05:
[...]

Het valt mij wel op dat je bij Daikin rustig 30-45 minuten in de wacht staat als installateur.
Bij Mitsubishi (Alklima) veelal na 5-10 minuten iemand aan de lijn.

Dat zegt ook wel iets…
laatste keer dat ik daikin belde terugbelverzoek gedaan en ze belden inderdaad wel terug... 3 uur later...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:48
Hier idem, 2 weken na ophangen FTXM42 begon het Lagerhuis te tikken aan de linkerzijde van de airco, er zijn er meer met dit probleem in het lucht/lucht forum.
Zelf heb ik al een keer de schroeven gelost van het huis en net iets anders vastgezet (2 delen van Lagerhuis verschoven)
Toen was het voor een dagje weg :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
elektriekert schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:15:
[...]

Hier idem, 2 weken na ophangen FTXM42 begon het Lagerhuis te tikken aan de linkerzijde van de airco, er zijn er meer met dit probleem in het lucht/lucht forum.
Zelf heb ik al een keer de schroeven gelost van het huis en net iets anders vastgezet (2 delen van Lagerhuis verschoven)
Toen was het voor een dagje weg :9
Heb ik ook bij een klant gehad, wel op kunnen lossen en de klant niet meer gehoord.
Ook iets met de kap gedaan, met een ringetje ertussen in mijn herinnering.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
koevlaas2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:42:
[...]

Heb ik ook bij een klant gehad, wel op kunnen lossen en de klant niet meer gehoord.
Ook iets met de kap gedaan, met een ringetje ertussen in mijn herinnering.
Zit bij mij in swing links/rechts. Soms hoor ik uren niet en dan weer uren wel. Tik, tik, tik , tik. Gekmakend, :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:56:
[...]

Zit bij mij in swing links/rechts. Soms hoor ik uren niet en dan weer uren wel. Tik, tik, tik , tik. Gekmakend, :X
Je rol loopt aan tegen de behuizing ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:32
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:56:
[...]

Komt me bekend voor van mijn Daikin. Klinkt het als een 'flappend' geluid?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:54:
[...]

Komt me bekend voor van mijn Daikin. Klinkt het als een 'flappend' geluid?
Ik heb 5x een FTXM thuis maar met geen 1 dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:32
koevlaas2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:56:
[...]

Ik heb 5x een FTXM thuis maar met geen 1 dit probleem.
Ik hoor het alleen als het 's nachts echt stil is en vind het niet zo storend. Dacht eerlijk gezegd dat het normaal was...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
koevlaas2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:16:
[...]

Je rol loopt aan tegen de behuizing ?
Nee, het is rechtsonder vooraan in het mechaniek van de lamellen. Maar hier behoorlijk offftopic. Wil al L/W omdat ik geen geruis/geblaas meer in mijn kamer wil heb ik er nu ook nog tok, tok, tok bij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zit in het mechaniek, die wil nog wel eens wat speling hebben wat het erger maakt. Je kan her zien als je de kap van de unit haalt en kijkt naar de lamelmodule met de stappenmotortjes. Meestal komt het van de kleine lamel. De besturing laat de motor verder gaan dan de palletjes toelaten waardoor deze gaat tikken. Je kan het verminderen door dik vet erin te smeren.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 04-04-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:21:
Zit in het mechaniek, die wil nog wel eens wat speling hebben wat het erger maakt. Je kan her zien als je de kap van de unit haalt en kijkt naar de lamelmodule met de stappenmotortjes. Meestal komt het van de kleine lamel. De besturing laat de motor verder gaan dan de palletjes toelaten waardoor deze gaat tikken. Je kan het verminderen door dik vet erin te smeren.
Vreemde is dat het niet continue aanwezig is. Je hebt het over DE kleine lamel. Ik vermoed dat je bedoelt dat stangetje wat de boel aanduwt vanuit rechts van de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:18:
[...]

Vreemde is dat het niet continue aanwezig is. Je hebt het over DE kleine lamel. Ik vermoed dat je bedoelt dat stangetje wat de boel aanduwt vanuit rechts van de unit?
Het verschilt per serie wat het precies veroorzaakt, lg heeft het ook vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Koop je zogenaamd kwaliteit met een Daikin. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:05
Daikin hier. Hier heb ik het bij de binnenunit beneden ook. Het komt en het gaat, zeker met verwarmen. Ik heb het idee hoe hoger de uitblaastemperatuur hoe minder getik. Waarschijnlijk omdat er iets meer of minder uit zet van binnen door de warmte. De twee binnenunits boven hebben het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vinom schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:24:
Daikin hier. Hier heb ik het bij de binnenunit beneden ook. Het komt en het gaat, zeker met verwarmen. Ik heb het idee hoe hoger de uitblaastemperatuur hoe minder getik. Waarschijnlijk omdat er iets meer of minder uit zet van binnen door de warmte. De twee binnenunits boven hebben het niet.
Spuitbus HHS van wurth. Dat spuit ik in alle scharnierende of bewegende delen en het gaatje in de lager van de waaier. Dat houd de meeste units wel stil voor een poos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:05
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:36:
[...]

Spuitbus HHS van wurth. Dat spuit ik in alle scharnierende of bewegende delen en het gaatje in de lager van de waaier. Dat houd de meeste units wel stil voor een poos.
Kan ik nog eens naar kijken. Het is ieder geval iets in/bij/met de ventilator rol want als ik de fan sneller of langzamer zet gaat het getik ook sneller of langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:36:
[...]

Had het al geprobeerd met WD40. Het lijkt net alsof het ergens overheen springt als je dat tikkende geluid hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:51:
[...]

Had het al geprobeerd met WD40. Het lijkt net alsof het ergens overheen springt als je dat tikkende geluid hoort.
lijkt alleen zo. de stappenmotor drukt door als de lamel aan het einde is gekomen en dat klinkt als tikken doordat de motor het mechaniek onder spanning zet en uiteindelijk "doorslaat". je hoort een vergelijkbaar geluid als je een airco op stroom zet en het expansieventiel in het buitendeel word teruggedraaid naar het nulpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:43:
[...]

lijkt alleen zo. de stappenmotor drukt door als de lamel aan het einde is gekomen en dat klinkt als tikken doordat de motor het mechaniek onder spanning zet en uiteindelijk "doorslaat". je hoort een vergelijkbaar geluid als je een airco op stroom zet en het expansieventiel in het buitendeel word teruggedraaid naar het nulpunt.
Het is alleen niet als hij aan het einde komt maar juist als hij begint aan zijn swing naar links. Naar rechts hoor ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:05:
[...]

Het is alleen niet als hij aan het einde komt maar juist als hij begint aan zijn swing naar links. Naar rechts hoor ik niets.
dan komt het door de armpjes die erin zitten. het middenpunt is net waar de amrpjes de andere kant weer opgaan bij de meeste. lg heeft weer een iets ander mechaniek en doet dat bij uiterst rechts en panasonic ergens halverwege. goed insoppen met dik vet dempt het effect redelijk al zal het niet helemaal weggaan. het blijft dun plastic in een klankkast.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-04-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:07:
[...]

dan komt het door de armpjes die erin zitten. het middenpunt is net waar de amrpjes de andere kant weer opgaan bij de meeste. lg heeft weer een iets ander mechaniek en doet dat bij uiterst rechts en panasonic ergens halverwege. goed insoppen met dik vet dempt het effect redelijk al zal het niet helemaal weggaan. het blijft dun plastic in een klankkast.
Niet weggaan? :'( Het heeft 3 jaar stil gefunctioneerd. Ik zal eens vetter spul dan WD40 gaan opsnorren. Bedankt voor het meedenken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:11:
[...]

Niet weggaan? :'( Het heeft 3 jaar stil gefunctioneerd. Ik zal eens vetter spul dan WD40 gaan opsnorren. Bedankt voor het meedenken!!!
ik ben geen fan van de auto standen die de lamellen constant aanhouden. gewoon 1x goed zetten en niet meer aankomen. je wilt juist een stabielen luchtstroom in de kamer, loopt de machine ook rustiger van.

(flip geeft toe dat hij de lamellen in serverruimtes gewoon compleet eruit trekt inclusief rooster O-) )

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-04-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:14:
[...]

ik ben geen fan van de auto standen die de lamellen constant aanhouden. gewoon 1x goed zetten en niet meer aankomen. je wilt juist een stabielen luchtstroom in de kamer, loopt de machine ook rustiger van.

(flip geeft toe dat hij de lamellen in serverruimtes gewoon compleet eruit trekt inclusief rooster O-) )
Ik was er juist na 3 jaar stoken achter dat 3D rustiger loopt, setpoint klopt en lucht beter verdeeld wordt. Heb hier 1 unit op 55m2. Hangt niet in een hoek gefrommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:23
Ik merk ook dat de uitblaasrichting veel uitmaakt, ik had met een MHI ZS ook af en toe een tik - heel irritant. De binnenunit hangt in de hoek en ik liet hem daarom schuin uitblazen. Nu rechtdoor, en nergens meer last van, en maakt voor het verspreiden van de warmte niet uit eigenlijk.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:18:
[...]

Nee, het is rechtsonder vooraan in het mechaniek van de lamellen. Maar hier behoorlijk offftopic. Wil al L/W omdat ik geen geruis/geblaas meer in mijn kamer wil heb ik er nu ook nog tok, tok, tok bij. :+
Laat jij die lamellen dan heen en weer zwaaien ? Ik doe dit niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb dit probleem ook, draai de airco praktisch altijd op "indoor quite" mode op de slaapkamer en dan is het echt rete irritant. tik tik tik tik tik tik, als ik de ventilator sneller zet gaat het getik ook sneller maar verdwijnt ook als deze snel genoeg staat zeg maar. (ik gebruik de swing overigens niet.)

En het probleem is er ook niet altijd, heb het idee dat de airco eerst een tijd moet draaien voordat het uberhaupt komt.

Geluid komt van links onder, ik kan me herinneren dat ik vorig jaar de kap er eens afgehaald heb en dan is het geluid er weer praktisch niet.
Links boven een opgevouwen bankpasje tussen de de kap en de muur schuiven was voor toen eigenlijk de beste oplossing. (niet heel fraai overigens)

[ Voor 4% gewijzigd door Tail op 22-05-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tail
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10-2024
Toevoeging, als ik druk op de plek van de pijl dan lijkt het aanzienlijk minder te worden.
Daar lijkt de as van de ventilator te zitten ofzo want daar draait iets binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL3CayeFA99zPNoDJd3Rrw2wke8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZEnaJq79BSDJrLrNJTjn42D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Tail op 22-05-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-04 22:13
Tail schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:37:
Toevoeging, als ik druk op de plek van de pijl dan lijkt het aanzienlijk minder te worden.
Daar lijkt de as van de ventilator te zitten ofzo want daar draait iets binnen.
[Afbeelding]
Precies dit heb ik ook, tikkende geluid... Heb hem zelf ook op indoor silent mode. Zelfs dan. Hoor je het heel goed!

Hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Zie mijn reactie op het andere topic over het tikken van de airco, daar staat de oplossing.

“ Tikkend geluid split airco “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWijenberg
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
Misschien totaal unrelated met jullie tikkende Daikin binnenunits hoor, maar wilde dit toch even plaatsen... misschien heeft iemand er iets aan.
Ik had twee weken geleden voor het eerst last van een tikkende binnen unit op de slaapkamer van mijn zoon. Je hoort het overdag nauwelijks maar als het 's avonds stil is en probeert te slapen is het best irritant.
Het vreemde was wel dat die unit boven uit staat (maar hij doet altijd een klein beetje mee met de unit van beneden.) en dat de frequentie van het getik verandert. Soms 1x per seconde en soms 1x per halve minuut en alles daar tussen in.

Gelukkig kwam de installateur langs om te zoeken en het bleek de waterafvoerslang te zijn. Die hangt een stukje in de regenpijp en aan die regenpijp zit een regenton. Die is vol en daardoor drupt het in de vulautomaat. De regenpijp is dan een klankkast en dat gaat via het afvoerpijpje naar de binnenunit.
Oplossing was dus om het afvoerpijpje uit de regenpijp te halen.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Groet, Chris.
Pagina: 1