Het warmtepomp met een zonneboiler combineren topic.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Waarom dit topic:

Er is een periode geweest waar er volop zonneboilers zijn geinstalleerd om energie te besparen, terwijl PV panelen nog veels te duur waren. Nu is het tijd voor de volgende stap, maar een bestaande zonneboiler maakt de situatie wat complexer dan een een warmtepompie erin klappen en door.
Ik heb hier een paar topics gevonden maar dat waren vaak vrij specifieke situaties, de intentie is om hier een ''ik heb een zonneboiler en wil graag ook een warmtepomp, wat nu?'' verzamelplaats van te maken.

Echt concrete informatie en goed gedocumenteerde projecten heb ik nog niet veel kunnen vinden, het zijn voornamelijk fabrikanten die hun eigen totaalpakket willen verkopen.

Een paar punten die alvast van belang kunnen zijn:

- Wil je het huidige boilervat behouden of ga je voor een extra vat met meerdere spiralen?

- Ga je voor een hybride opstelling of full electric?

- Ga je voor warm water voor een aparte warmtepompboiler of alles in 1 installatie?

- Hoe ga je de boel aansturen qua stroom/zonnewarmte?

Om het af te trappen, mijn situatie:

Zonneboiler met oudere CV-ketel, geplaatst bij de bouw. Woning komt uit 2000 dus redelijk geisoleerd, we hebben het de afgelopen winter prima weten te redden met 50 graden door de (vloer)verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzySNKWQ4Vz25DA1aR8EDj910mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2KJl9pjo7ro8kpf6cZEPvGP.jpg?f=fotoalbum_large

De CV-ketel is niet de jongste meer, en de zonneboiler regeltechniek begint ook een beetje kuren te vertonen(plakkend relais bij pompschakelaar, technisch tikje helpt meestal weer een tijdje).

Dankzij de zonneboiler staat er al wel gelukkig een boilervat, dus daar hoeft geen plekje voor worden te verzonnen.

Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit hoe en wat maar werk voor onze situatie met de volgende parameters:

- 3 personen waarvan 1 kind, piekmomenten zijn 's ochtends en 's avonds (regendouche en bad)
- Huidige boilervat mag plaatsmaken voor een grotere, of eventueel twee(voor SWW en buffer voor verwarming)
- Sturen op goedkope/zonnestroom zou fijn zijn
- Als de boiler warm is met zonnewarmte dan zou het mooi zijn om restwarmte in de verwarming te kunnen dumpen in het voor en na-seizoen maar het is geen must.

Wat al duidelijk is dat het hart rond een groot vat gebouwd zal worden, ik zit met twee gedachtenstromen te spelen voor de nieuwe installatie:

- 1 groot (hygiene) buffervat met 3 spiralen, 1 voor de zonneboiler, 1 voor sanitair en 1 voor de warming.
- 2 kleinere vaten, 1 voor SWW en 1 voor de verwarming, die allebei op de zonneboiler zijn doorgelust.

Met twee vaten kun je in de zomer makkelijker koelen indien nodig zonder gedoe met kleppen, maar 1 vat is efficienter. De vraag is wel of die de trap op kan :P

Ik heb bij een paar installateurs de vraag uitstaan, maar ja druk en half Nederland wil een warmtepomp nu dus het is nummertje trekken.

Dus, als er hier al mensen zijn met een succesvolle update/upgrade van CV+ZB naar (hybride)WP+ZB dan horen we graag jullie ervaringen zodat we wat beter beslagen ten ijs kunnen komen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:36
In 2020 zonneboiler 2x 18hp op Oost/ west met 300 liter hygiëne boiler geïnstalleerd. Met 3 weg klep, voor retour verhoging voor de CV. ( Klein zonneboiler systeempje)

In de winter bleef het vat rond de 25 graden en was binnen minuten de warmte eruit door de retour verhoging.

Nu afgelopen december 5Kw Panasonic warmtepomp aangesloten de 3weg klep hergebruikt en het vat is alleen nog voor de SWW. WP brengt het vat naar 53 graden en is in de winter net voldoende voor een douche beurt ( regen douche) vermoed dat door het hygiëne spiraal niet de volledige warmte kan benutten rond de 45 graden waardoor de douche wat kouder aanvoelt.

Geen spijt van deze keuze. Maar als ik alles eerder had geweten had ik voor een ander systeem gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:17
Ik heb ook de overstap gemaakt van CV + ZB naar WP + ZB. Zie onderstaand schema. Aangezien er nog geen mogelijkheid was om nieuwe leidingen te leggen van beneden (technische ruimte) naar de zolder (waar de warmtepompboiler staat), een ventilatiewarmtepomp geïnstalleerd voor het verwarmen van het water in de warmtepompboiler, indien de zon niet genoeg kracht heeft. Later dit jaar of volgend jaar staat er een verbouwing van de badkamer op het programma, en dan kan ik bij de leidingkoker waar de aanvoer en retour doorheen moeten vanaf de driewegklep naar de warmtepompboiler. Dan kan ik kiezen welke warmtepomp het warmwater kan verzorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SGg-yFlp-D_K8deU7ewVki_pzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hhtgnQ29K6vhMSdgYhlmHcW.png?f=fotoalbum_large

Het overhevelen van warmte vanuit de zonneboiler naar de warmtepompboiler wordt bestuurd via homeassistant en dit werkt tot nu toe heel goed. Zie hieronder de grafieken van de afgelopen drie dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbeMf2P4M7gPF4LLFv8xfwiD7cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZIM63pdjovN7ebSQzDwMmUe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkPJCT9P4pSUkO-s0OdGm1blPgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZgy1RjOsDdnLBW8nwoxG5by.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat de temperatuur in de zonneboiler > 60 °C is en dit meer dan 4 °C boven de temperatuur van de bovenste temperatuur is in de warmtepompboiler, dan gaat de bovenste driewegklep richting de bovenkant van de warmtepompboiler en de circulatiepomp aan. Op deze manier wordt de warmtepomp vanaf boven gevuld met warmte. Als de bovenkant warm genoeg is, en de rest van de warmtepompboiler nog niet, dan gaat de onderste driewegklep richting de circulatie-ingang van de warmtepomp.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p3zSe8KNO-nsK5bQL5mfy5FbvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9p38Kd0Cl1FCqCektjWI5oo.png?f=fotoalbum_large

bovenstaand is de setup die ik afgelopen jaar heb gebouwd. De zonneboiler wordt alleen gebruikt voor SWW. Als de temperatuur niet meer hoog genoeg wordt, zal de warmtepomp via de grote warmtewisselaar in de djg 300l boiler het water verwarmen.

In de afgelopen winter heb ik wel eens met de hand de warmtepomp aangespoord een SWW run te doen aan het begin van een zonnige dag om de zon vervolgens een legionella run te laten doen :*)

Ik overweeg om een extra warmtewisselaar in het cv circuit te zetten voor ons opzetzwembad maar ik zie nog een beetje op tegen de extra kleppen en de regeling daarvoor.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
Hoi,

Kennen jullie het zonneboiler topic al?
Bartolomus in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"
Zit heel veel kennis/info over collectoren en bijverwarming met pelletkachels/houtcv /wp's.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Swenno schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:01:
In 2020 zonneboiler 2x 18hp op Oost/ west met 300 liter hygiëne boiler geïnstalleerd. Met 3 weg klep, voor retour verhoging voor de CV. ( Klein zonneboiler systeempje)

In de winter bleef het vat rond de 25 graden en was binnen minuten de warmte eruit door de retour verhoging.

Nu afgelopen december 5Kw Panasonic warmtepomp aangesloten de 3weg klep hergebruikt en het vat is alleen nog voor de SWW. WP brengt het vat naar 53 graden en is in de winter net voldoende voor een douche beurt ( regen douche) vermoed dat door het hygiëne spiraal niet de volledige warmte kan benutten rond de 45 graden waardoor de douche wat kouder aanvoelt.

Geen spijt van deze keuze. Maar als ik alles eerder had geweten had ik voor een ander systeem gekozen.
Ah dus de WP bediend bij jou zowel de SWW vat als verwarming in de winter? Hoe had je het dan nu aangepakt?
Jojan265 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:53:
Ik heb ook de overstap gemaakt van CV + ZB naar WP + ZB. Zie onderstaand schema. Aangezien er nog geen mogelijkheid was om nieuwe leidingen te leggen van beneden (technische ruimte) naar de zolder (waar de warmtepompboiler staat), een ventilatiewarmtepomp geïnstalleerd voor het verwarmen van het water in de warmtepompboiler, indien de zon niet genoeg kracht heeft. Later dit jaar of volgend jaar staat er een verbouwing van de badkamer op het programma, en dan kan ik bij de leidingkoker waar de aanvoer en retour doorheen moeten vanaf de driewegklep naar de warmtepompboiler. Dan kan ik kiezen welke warmtepomp het warmwater kan verzorgen.

[Afbeelding]

Het overhevelen van warmte vanuit de zonneboiler naar de warmtepompboiler wordt bestuurd via homeassistant en dit werkt tot nu toe heel goed. Zie hieronder de grafieken van de afgelopen drie dagen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op het moment dat de temperatuur in de zonneboiler > 60 °C is en dit meer dan 4 °C boven de temperatuur van de bovenste temperatuur is in de warmtepompboiler, dan gaat de bovenste driewegklep richting de bovenkant van de warmtepompboiler en de circulatiepomp aan. Op deze manier wordt de warmtepomp vanaf boven gevuld met warmte. Als de bovenkant warm genoeg is, en de rest van de warmtepompboiler nog niet, dan gaat de onderste driewegklep richting de circulatie-ingang van de warmtepomp.
Interessant systeem, dus als ik jouw tekening goed bekijk staan beide vaten wel op zolder? Merk je verschil in de COP van je warmtepompboiler tov je L/W unit(monoblock zo te zien?)?
Het sturen via HA is interessant maar het lijkt me dat je dan wel een failsafe hebt voor als de boel er ooit eens uit ligt?
Baapje327 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:38:
Hoi,

Kennen jullie het zonneboiler topic al?
Bartolomus in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"
Zit heel veel kennis/info over collectoren en bijverwarming met pelletkachels/houtcv /wp's.
Klopt ken ik maar omdat het toch een vrij specifieke situatie is leek het me ook de moeite waard om er een apart topic voor aan te maken, omdat de informatie in het ZB topic vrij verspreid staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
In mijn vorige huis plaatste ik eerst ook een zonneboiler en kwam later de warmtepomp.
Het zonneboilervat was een 300 liter RVS vat met 2 spiralen. Eentje onder voor de zonneboiler, en eentje boven waarmee ik eerst de CV retour opwarmde.
Met komst van de warmtepomp, heb ik de warmtepomp op de bovenste spiraal gezet, zodat de warmtepomp altijd de bovenste 150 liter warm houd en de zonnecollectoren altijd nog wat kunnen toevoegen aan de onderste helft die anders wat kouder blijft.
Niet een ideaal systeem omdat de warmtepomp denk ik net wat vaker aanslaat op de winter dag (vanwege kou onderin het vat) en de spiralen zijn eigenlijk wat te klein voor de warmtepomp qua oppervlakte. Maar wel heel praktisch om uit te voeren en hergebruik van het vat, en ook als de warmtepomp het vat warm hield, dan kon er nog wat warmte bij onderin, als de collectoren maar lage temperaturen halen.

Want voordat collectoren in de winter (of natte herfst etc) voorbij de 50 graden van de warmtepomp zijn gekomen is de dag alweer voorbij en wordt er niks opgebracht.

Je zou een bestaande zonneboiler dus ook voor een andere nieuwe boiler kunnen zetten.

@Jojan265 Waarin heb je deze tekening gemaakt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:36
Erasmo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Ah dus de WP bediend bij jou zowel de SWW vat als verwarming in de winter? Hoe had je het dan nu aangepakt
Geen zonneboiler en dak vol gelegd met zonnepanelen. En een vat genomen die geschikt is met de warmtepomp.

Mijn daken liggen op Oost en West en kan per zijde 12 panelen kwijt. Achteraf had ik dus beter de daken kunnen benutten voor stroom. Maar ben nu ook gewoon tevreden als ik gratis douche op de zon en de warmtepomp niet meer aan hoef tot september/ oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Erasmo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:36:
Interessant systeem, dus als ik jouw tekening goed bekijk staan beide vaten wel op zolder? Merk je verschil in de COP van je warmtepompboiler tov je L/W unit(monoblock zo te zien?)?
Het sturen via HA is interessant maar het lijkt me dat je dan wel een failsafe hebt voor als de boel er ooit eens uit ligt?
Beide vaten stasn op zolder. De aansluiting van de WP moet nog aangelegd worden. Dit gebeurd als we de badkamer gaan aanpakken. Pas dan kan ik een vergelijk maken met COP. Mijn gevoel zegt dat het waarschijnlijk niet veel gaat uitmaken, maar ik heb dan een backup voor SWW (WAF).

Uitval van HA zorgt er alleen voor, dat ik niet meer efficiënt het vermogen van de ZB naar de WPB overhevel. Het gevolg zal zijn, dat de ventilatiewarmtepomp een keer teveel aangaat. Dat is geen probleem, alleen jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
!null schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:14:

@Jojan265 Waarin heb je deze tekening gemaakt?
Autocad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenK
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:04
Wij hebben al enkele jaren een zonneboiler en hadden afgelopen jaar een offerte laten maken om een wartepompboiler bij aan te sluiten.

De bedoeling was om het huidige vat (400l) te vervangen door een nieuw (270l) dat zowel op een warmtepomp als zonneboiler kon worden aangesloten.

Toen men echter kwam nakijken om te installeren lieten de techniekers weten dat zo een combinatie in één vat af te raden is. Tijdens zomerdagen wordt het water in het vat makkelijk +90° en dat zou volgens hen binnen de twee jaar schade geven aan het warmtepompgedeelte.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me vreemd dat zo'n combinatieboilervat daar niet op voorzien zou zijn maar anderzijds hebben de techniekers ook geen reden om de installatie af te blazen (wat nu gebeurd is)

De boiler die we wilden laten installeren was een solarEDEL D270 AIR ECH SOLAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
LievenK schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:47:
Wij hebben al enkele jaren een zonneboiler en hadden afgelopen jaar een offerte laten maken om een wartepompboiler bij aan te sluiten.

De bedoeling was om het huidige vat (400l) te vervangen door een nieuw (270l) dat zowel op een warmtepomp als zonneboiler kon worden aangesloten.

Toen men echter kwam nakijken om te installeren lieten de techniekers weten dat zo een combinatie in één vat af te raden is. Tijdens zomerdagen wordt het water in het vat makkelijk +90° en dat zou volgens hen binnen de twee jaar schade geven aan het warmtepompgedeelte.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me vreemd dat zo'n combinatieboilervat daar niet op voorzien zou zijn maar anderzijds hebben de techniekers ook geen reden om de installatie af te blazen (wat nu gebeurd is)

De boiler die we wilden laten installeren was een solarEDEL D270 AIR ECH SOLAR
Dit klinkt mij als een excuus om de extra "complexiteit" van de zonneboiler niet te willen opnemen in de opdracht. Ik weet niet wat voor soort zonneboiler je hebt, maar kun je daar de temperatuur van je sww vat niet begrenzen op 65/70 graden zodat de zonneboiler stopt bij 70 graden in plaats van door te trekken tot 90? Dan is het argument van een stukke warmtepomp meteen weg. (Misschien staat er wel een advies in de handleiding van de wp boiler?)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Ik snap even niet wat de temperatuur van de boiler met de WP te maken heeft. WP dient domweg niet eens te proberen te verwarmen of te circuleren als het vat boven setpoint van de WP is.

Nog sterker: waarom moet er een ander vat? Wat is het bestaande vat voor model?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenK
LinuZZ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 05:20:
[...]

Dit klinkt mij als een excuus om de extra "complexiteit" van de zonneboiler niet te willen opnemen in de opdracht. Ik weet niet wat voor soort zonneboiler je hebt, maar kun je daar de temperatuur van je sww vat niet begrenzen op 65/70 graden zodat de zonneboiler stopt bij 70 graden in plaats van door te trekken tot 90? Dan is het argument van een stukke warmtepomp meteen weg. (Misschien staat er wel een advies in de handleiding van de wp boiler?)
Moet ik nakijken maar nu je het zegt, ik geloof van wel. Het circuleren stopt sowieso wanneer 100° wordt bereikt om schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenK
Ronald schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 05:47:
Ik snap even niet wat de temperatuur van de boiler met de WP te maken heeft. WP dient domweg niet eens te proberen te verwarmen of te circuleren als het vat boven setpoint van de WP is.

Nog sterker: waarom moet er een ander vat? Wat is het bestaande vat voor model?
Zoals ik het had begrepen zou het te maken hebben met de de koelvloeistof (R-32?) van de warmtepomp die ook door het vat loopt en als het zonneboiler gedeelte dan het water tot +90° opwarmt wordt ook die koelvoeistof onrechtstreeks mee (te?) warm.

In het huidige vat is niets voorzien om de koelvloeistof van een warmtepomp op aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
R32 gaat volgens mij nooit direct naar de boiler. Altijd via een warmtewisselaar in binnenuit. Vandaar water naar boiler.

Je zonneboiler gebruikt zeer waarschijnlijk water met glycol tegen bevriezing. Dat circuit is natuurlijk te scheiden met platenwisselaar/pomp. Wil je niet in je CV circuit hebben, teveel gezeur en kosten.

Verder heb je genoeg oppervlak in spiraal nodig. Maar installateur klinkt liever lui dan moe. Een 400l boiler weg doen zijn een hoop kosten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Ronald schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:40:
R32 gaat volgens mij nooit direct naar de boiler. Altijd via een warmtewisselaar in binnenuit. Vandaar water naar boiler.

Je zonneboiler gebruikt zeer waarschijnlijk water met glycol tegen bevriezing. Dat circuit is natuurlijk te scheiden met platenwisselaar/pomp. Wil je niet in je CV circuit hebben, teveel gezeur en kosten.

Verder heb je genoeg oppervlak in spiraal nodig. Maar installateur klinkt liever lui dan moe. Een 400l boiler weg doen zijn een hoop kosten
Het gaat over een nieuwe warmtepomp boiler, daar zit de warmtepomp bovenop de boiler geplaatst. Ik kan me daar best voorstellen dat het met 95 graden te warm wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik denk dat de installateur geen zin heeft in de iets complexere installatie. Bij ons kwam de ZB voor de WP plaatsen ook bij iedereen uit de offerte rollen. Wellicht niet het meest efficiënte maar soit KISS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
We zijn hier trouwens uiteindelijk met lichte tegenzin voor een Quatt gegaan. Onze woning is redelijk goed geïsoleerd waardoor ik verwacht eigenlijk vrijwel altijd op de WP te kunnen verwarmen, en dankzij de zonneboiler wordt er uit het SWW een flinke hap genomen. En als er dan voor 3k een Quatt geplaatst wordt dan is het moeilijk om een oplossing van 18k te verantwoorden als je gasverbruik geschat naar <200m3 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:27
@!null Weet je de oppervlakte van de spiraal en de capaciteit van je WP bij SWW run?

Ik heb nu:
1/ ZB met 2 200liter boilers (2011). 1 boiler met 2e spiraal voor CV ondersteuning, 1 boiler met 2e spiraal nog vrij (ik denk met ca. 0,8m2 oppervlak. Beide boilers onderin verwarmd door 2x28HP met een prio schakeling.
2/ een ELGA (oudje, uit 2013) waarmee ik 2700-3500kWh verstook en bijna al de warmte voor verwarming levert. De ELGA benut ook de cv ondersteuning van de ZB
3/ een Calenta ketel (2011) voor naverwarming SWW (ca 30-50m3/jaar) en ondersteuning ELGA (komt neer op aan bij vorst, ca. 30-50m3 per jaar). Maar soms nog wel 11-12m3 gas op 1 dag nodig.

Ik denk over vervangen ELGA en Calenta door een pana monblocq van 9kW (=7,5kW bij -10/45).
Maar twijfel of SWW dan kan doen door de WP op de bovenste spiraal van 0,8m2 aan te sluiten. OF dat ik die boiler moet vervangen OF dat ik de boiler met een hewalex moet verwarmen en de pana alleen voor CV gebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
@BarryH Nee weet ik niet meer.
Warmtepomp was een 5kw Panasonic die niet zijn volledige vermogen kwijt kon maar dat was Ok.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1