Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 674.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
Dit vind ik wel een gave ontwikkeling:

https://solarmagazine.nl/...ederland-op-landbouwgrond

Soort bifacial panelen vertikaal geplaatst.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@BarryH Dat idee hebben we al eens bekeken met een veehouder hier op forum die ook gras voor zijn eigen vee teelt... maar was voor hem te lastig met oog op benodigde apparatuur, maar wel een mooi idee verder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:

Kwam gisteren een energieschutting tegen. Lijkt meer op een warmtewisselaar dan PV maar wel een leuk idee als je een tuin hebt met weinig beplanting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Uszka die energieschutting zou een bron moeten zijn voor een warmtepomp, ipv een grondbron of een "airco buitenunit". Maar dat is meer iets voor het L/W topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
Heeft er misschien iemand ervaring met First Choice zonnepanelen die bij Solar-bouwmarkt verkocht worden? Qua formaat zijn ze voor mij wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Uszka schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Kwam gisteren een energieschutting tegen. Lijkt meer op een warmtewisselaar dan PV maar wel een leuk idee als je een tuin hebt met weinig beplanting.
Gisteren besproken in de duurzame kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep72
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
Ben opzoek naar tips / advies voor mijn Pv panelen plan. Heb hiervoor een nieuw topic aangemaakt:
Advies PV instalatie
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Ik ben aan het stoeien met de indeling om 8 oude panelen van mijn hoofd dak op mijn garage dak te krijgen. Mocht iemand hier goed in zijn dan ontvang ik graag je advies ;) Topic: Evanrvb in "Indeling dak uitbreiding PV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:44
Beste tweakers

Ik wil 6 panelen gaan plaatsen op mijn platte dak onder een hoek van 10 graden, volledig op het zuiden, nu zouden er op het schuine dak ook nog 3 passen die dan op 35 graden liggen. Kan dit zonder problemen in 1 string of moeten de 3 panelen een optimizer?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JRtwg8B/IMG-20220827-185806.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Royytje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:55:
Beste tweakers

Ik wil 6 panelen gaan plaatsen op mijn platte dak onder een hoek van 10 graden, volledig op het zuiden, nu zouden er op het schuine dak ook nog 3 passen die dan op 35 graden liggen. Kan dit zonder problemen in 1 string of moeten de 3 panelen een optimizer?

[Afbeelding]
3 orientaties, weinig panelen per orientatie...

Dit lijkt me een prima plek voor micro inverters. Het kan op 1 string, maar is zeer suboptimaal omdat de panelen verschillende optimale tijden hebben waarop ze goed presteren in het jaar en de slechtste bepaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 27-08-2022 19:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
JvS schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:58:
[...]
3 orientaties, weinig panelen per orientatie...

Dit lijkt me een prima plek voor micro inverters. Het kan op 1 string, maar is zeer suboptimaal omdat de panelen verschillende optimale tijden hebben waarop ze goed presteren in het jaar en de slechtste bepaalt.
Bedankt voor de reactie, micro inverters had ik ook naar gekeken maar schrok van de prijs, voor de 6 panelen ga ik 1 schans maken dus dat is 1 oriëntatie. Zullen de 3 panelen op het schuine dak met optimizers veel verlies geven ?

Of 6 panelen op een string omvormer en 3 micros

[ Voor 3% gewijzigd door Royytje op 27-08-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zullen de 3 panelen op het schuine dak met optimizers veel verlies geven ?
Die 3 zullen dan gelimiteerd worden door de 6 die platter liggen als de zon lager staat. Je zult eerder die 6 optimizers moeten geven, omdat die gemiddeld slechter presteren (behalve midden op de dag in hoogzomer, dan doen die het weer beter :))

6in string en 3 micro kan ook. Je kan ook zeggen ik pak die verliezen en zet het gewoon in een string. 9 panelen is beter dan 6. Ik zou dit simuleren om te weten hoeveel je dit gaat schelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 23:37
Royytje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Bedankt voor de reactie, micro inverters had ik ook naar gekeken maar schrok van de prijs, voor de 6 panelen ga ik 1 schans maken dus dat is 1 oriëntatie. Zullen de 3 panelen op het schuine dak met optimizers veel verlies geven ?

Waarom geen schans voor 9 panelen, ook over het schuine dak? Dan kan je af met een simpele 1 MPPT stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 14:42
Iemand die een alternatief weet als de "Hyundai 405WP HiE-S400VG Full Black Shingled" ?

Dacht makkelijk de huidige 6x panelen (200-245Wp) te upgraden naar 6x ~400Wp panelen met behoud van omvormer want max output van de omvormer is 2200W en er "mag" max 2400Wp aan panelen hangen volgens de specs.
Alleen zie ik dat de omvormer max 10A als DC input kan hebben, wat dus een dingetje is blijkbaar.

De "Hyundai 405WP HiE-S400VG Full Black Shingled" heeft een hogere voltage Vmpp van ~38V en een max Impp van ~10,5A. Bijna perfect dus, minimaal verlies op max vermogen.

Alleen de prijs van ruim 250,-- EUR vind ik best pittig aangezien een JA Solar 200,-- EUR kost voor ook 400Wp.
Echter heeft deze een lagere voltage (~31V) en hogere Immp van ~13A en dus niet maximaal kan benutten...
(uitgerekend zou ik max ~1900W (31V x 10A) = eruit kunnen halen, nogal zonde dus).

Ook gekeken om een nieuwe omvormer te halen maar gezien de prijzen gaat voorkeur toch naar enkel PV panelen vervangen :o :+ .

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Uszka schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Waarom geen schans voor 9 panelen, ook over het schuine dak? Dan kan je af met een simpele 1 MPPT stringomvormer.
Dit dus, zo zou ik het doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Royytje kijk eens naar aps ds3-l; wat prijs vriendelijker dan enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Even een update op het volgende ideetje dat ik gewoon heb uitgevoerd:
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:32:
Wie heeft er ervaring met Flatfix fusion en micro-omvormers? Ik wil dit nu gaan plaatsen maar er is wel weinig ruimte voor een Enphase M250. Het enige wat ik mij kon bedenken was liggend aan de rand van de ballastbak maar dan niet over de bak heen; dan kan die erg nat worden enzo. Als ik hem aan de rand naar voren (richting de lage kant) laat uitsteken dan ligt die een stuk beter verscholen en ik verstevig die rand dan met een strip aluminium die wél over de bak heen loopt.

Edit: even een schets erbij.

[Afbeelding]

Die bak is van vrij dun alu dus de rand gaat doorbuigen zonder versteviging, daarom dacht ik tussen de rand en de omvormer een alu strip van 1mm ofzo die ook aan de andere kant vast zit. Daarmee komt een deel van het gewicht óp de opstaande rand van de bak, daar waar oranje over gaat in rood.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cAv7jBtOF5r_d_TjEzAA9FOwWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1INDGHTalxOZwSgObrcGGRF0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZMIGn4WnmBp1WDTEy_sfmAV2Rw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GhdPQHVYMzaU23IYeRIaUbt.jpg?f=fotoalbum_medium

Zit superstevig zo :) Grofweg de helft van die bak (denkbeeldige lijn op de helft loop over de breedte) is met dit systeem blootgesteld aan de hemel als je geen oost-west opstelling hebt. Met deze constructie komt de micro-omvormer met gemak onder de zonnepaneel, ik schat een cm of 10. Plus 40cm achter het paneel zit de achtergevel van de eerste verdieping dus heel veel kans om schuin in te regenen is er ook niet. Uiteraard heb ik de profielen een beetje gevijld zodat ze geen kabels beschadigen.
BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:

Grappig, ik zat er van de week aan te denken onze complete zijgevel, die op 20 graden van het zuiden ligt ofzo en in de zomer de hele dag zon vangt, te bekleden met zonnepanelen vanaf 2 meter hoogte, gewoon echt verticaal; én energie én buiten houden van zonnestraling in huis. Áls ik dat idee ooit ga uitvoeren dan mag ik wel de 3fase leiding voor de laadpaal gaan splitsen met een pv-verdeler want 29 (de 10 die ik nu bij leg plus 19 nieuwe, had het al berekend) panelen op een 1fase 2,5qmm lijntje (waar die 10 van nu op komen) lijkt me niet handig :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Vraag je dan wel een vergunning aan? dat mag namelijk niet zomaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Op gevels is inderdaad vergunningsplichtig, en kans lijkt me, afhankelijk van de locatie, aanzienlijk dat dat niet zo maar toegestaan wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben met een vergunning hiervoor bezig, die is nodig als je gevel aan een zijde zit waar ook een openbaar terrein is (Bij mij de zijstraat naast de zijtuin). En het is niet eenvoudig.
Welstand moet het "mooi / te pruimen" vinden. Dus die willen dat het vlak zonnepanelen niet dominant is.
Ik kan 14 panelen kwijt, maar waar zij op hinten is meer 6-8 panelen.
Wel jammer, want juist in de winter is zo'n steile hoek gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

martijn v o schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:02:
Vraag je dan wel een vergunning aan? dat mag namelijk niet zomaar.
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:03:
Op gevels is inderdaad vergunningsplichtig, en kans lijkt me, afhankelijk van de locatie, aanzienlijk dat dat niet zo maar toegestaan wordt.
Dank voor de waarschuwing :) Ik heb nog 87 projecten op de lijst staan en het gaat dit jaar op het tempo van een zonnepaneel op de noordpool tijdens de winter dus áls het al gaat gebeuren dan duurt het nog wel even :+ Maar wel goed om tegen die tijd even na te vragen.
BarryH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:04:
Ik ben met een vergunning hiervoor bezig, die is nodig als je gevel aan een zijde zit waar ook een openbaar terrein is (Bij mij de zijstraat naast de zijtuin). En het is niet eenvoudig.
Welstand moet het "mooi / te pruimen" vinden. Dus die willen dat het vlak zonnepanelen niet dominant is.
Wij grenzen aan een andere particuliere tuin, wellicht is dat mijn redding. Wel zonde met zo een welstandscommissie; daar moet eens doordringen dat de meest duurzame optie niet altijd de mooiste is. En als je het met all black panelen doet zonder ruimtes ertussen en kabels wegwerkt dan is dat toch relatief gezien allemaal niet zo bijzonder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
BarryH schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:04:
Ik ben iets soortgelijks aan het overwegen, maar dan aan een schutting (ook vrijwel gericht op het zuiden).
En een schutting is aan de achterzijde/zijkant van een woning vergunningvrij (tot 2 m hoogte) dacht ik.
En dan een rij panelen in landscape boven langs de schutting, dus ruwweg van 1 tot 2 meter hoogte vanaf de grond.
Heb het eigenlijk nog niet gezien, maar moet op vrij veel plaatsen mogelijk zijn in Nederland.
Uiteraard moet de begroeiing voor de schutting dan lager dan 1 m blijven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zwerius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ik ben iets soortgelijks aan het overwegen, maar dan aan een schutting (ook vrijwel gericht op het zuiden).
En een schutting is aan de achterzijde/zijkant van een woning vergunningvrij (tot 2 m hoogte) dacht ik.
En dan een rij panelen in landscape boven langs de schutting, dus ruwweg van 1 tot 2 meter hoogte vanaf de grond.
Heb het eigenlijk nog niet gezien, maar moet op vrij veel plaatsen mogelijk zijn in Nederland.
Uiteraard moet de begroeiing voor de schutting dan lager dan 1 m blijven.
Je schuttingconstructie wordt ook wel iets duurder lijkt mij, 20kg extra bovenin, zeker tijdens storm, dat vereist wel een bepaalde mate van stevigheid. Wij hebben nu een douglas 19planks schutting, zitten in elke hoek vast met een klein profieltje aan de buitenste planken met elk profieltje 2 kleine, ondiepe (want 18mm planken ofzo) schroefjes. Daar zou ik mij niet helemaal comfortabel bij voelen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Zwerius Als je schutting in het achtererf gebied zit kan het. Of als het daarbuiten zit maar je hebt in het verleden een vergunning gekregen voor een schutting van 1,8m hoog. OF er staat zoiets en je neemt de gok.
nb. een hoge haag van planten/struiken telt niet. Dit gaat echt om schuttingen/muren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
JT schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:11:
Je schuttingconstructie wordt ook wel iets duurder lijkt mij, 20kg extra bovenin, zeker tijdens storm, dat vereist wel een bepaalde mate van stevigheid.
In principe maakt dat niks uit. Bij een schutting is de windbelasting zwaar dominant, en die verandert door die panelen niet. Die palen gaan door het gewicht van de panelen echt niet verder de grond in zakken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

In principe maakt dat niks uit. Bij een schutting is de windbelasting zwaar dominant, en die verandert door die panelen niet. Die palen gaan door het gewicht van de panelen echt niet verder de grond in zakken.
Niet de grond in, maar je schutting kan wel heen en weer bewegen en dat doet het dan met 20kg gewicht bovenin (topzwaar) meer. Ik denk dat je gewicht in de bovenste helft x2 a x3 wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 28-08-2022 12:47 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou ik zou eerder afvragen hoe lang het duurt voordat een dief je zonnepaneel van de schutting haalt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:56:
Nou ik zou eerder afvragen hoe lang het duurt voordat een dief je zonnepaneel van de schutting haalt...
Misschien toch beter om ze maar niet te aarden dan >:)
Lekstroom heeft ook voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mag je aardingskabels voor tussen panelen en van een paneel naar de kabeldoos gewoon van vd draad met aangeknepen kabelschoentjes met oog maken?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:13:
Mag je aardingskabels voor tussen panelen en van een paneel naar de kabeldoos gewoon van vd draad met aangeknepen kabelschoentjes met oog maken?
dat moet kunnen volgens mij. Je moet je bij alles wel afvragen hoe het er na 10 jaar op het dak uitziet. Dus je moet wel alleen vertinde spullen gebruiken volgens mij. Het kan flink roesten als het buiten hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Sinds ik zelf zonnepanelen heb kijk ik ook vaak hoe anderen het hebben aangepakt. Was vorige week aan het fietsen in Noord-Holland en zag ik op een huis de panelen diagonaal naast de dakkapel liggen. Vroeg me af hoe ze dat hebben gedaan met de rails.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msCaXDkzOM3TDkkVLj6q0nsFQM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp4vZzBydwCCrkOzTzhmnRnk.jpg?f=fotoalbum_large

(foto van Google Maps)

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jan-1981 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:59:
Sinds ik zelf zonnepanelen heb kijk ik ook vaak hoe anderen het hebben aangepakt. Was vorige week aan het fietsen in Noord-Holland en zag ik op een huis de panelen diagonaal naast de dakkapel liggen. Vroeg me af hoe ze dat hebben gedaan met de rails.

[Afbeelding]

(foto van Google Maps)
Oef dat ziet er echt lelijk uit. Ook die zonnecollector aan de achterkant steekt wel heel ver uit :/
Toen ik zelf met Clickfix Evo bezig was zag ik dat de dakhaak gewoon draaibaar is in alle richtingen, dus ik denk dat het niet eens zo lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jan-1981 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:59:

[Afbeelding]

(foto van Google Maps)
Kan je toch gewoon een dakpan verzetten, de klem kan 360 graden rond dus hoe het paneel er aan komt maakt die dakhaak met rail niet uit, het zal geen standaard clickfit zijn, die kan het niet maar de rails met bouten en blij moeren van wurth bijv weer wel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vraagje over betonvoeten: hoe zet je de bekabeling vast? het paneel zit strak op het beton, dus maak je dan een kabelgoot aan voor of achterzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BarryH
Bekabeling van paneel naar paneel niet, er zitten uitsparingen waardoor die kabels langs kunnen:
Zie: https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/

Verder is het wel "wijs" aan de achterzijde ze aan elkaar te maken.
Februaristorm van afgelopen jaar, heeft de panelen opgelift, en zijn uit de klemmen gekomen.
Dat had niet gebeurd als de betonvoeten onderling verbonden waren aan de achterzijde. (starre constructie heb je dan)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
AUijtdehaag schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:25:
@BarryH
Bekabeling van paneel naar paneel niet, er zitten uitsparingen waardoor die kabels langs kunnen:
Zie: https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/

Verder is het wel "wijs" aan de achterzijde ze aan elkaar te maken.
Februaristorm van afgelopen jaar, heeft de panelen opgelift, en zijn uit de klemmen gekomen.
Dat had niet gebeurd als de betonvoeten onderling verbonden waren aan de achterzijde. (starre constructie heb je dan)
Ik had andere op het oog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyKnpEGfism9CHrRKP2jJRkr8IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oYjeozV5mqy3Ip2WcBMrczjW.png?f=fotoalbum_large

Maar evt. zou ik ook die bij sun-solar kunnen alen.

Waar zou je ze mee aan elkaar verbinden? Ik dacht bij bovenstaand model aan een plank tuinhout, maar bij de sun solar voeten komt die dan horizontaal en dan blijft er water op liggen -> houtrot.

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 28-08-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

dat moet kunnen volgens mij. Je moet je bij alles wel afvragen hoe het er na 10 jaar op het dak uitziet. Dus je moet wel alleen vertinde spullen gebruiken volgens mij. Het kan flink roesten als het buiten hangt.
En het koper van de draad dan? Ik had gezocht op kant en klare kabels en zag daar ook ergens gewoon zelfgemaakte kabels in een webshop. Vandaar mijn vraag :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

En het koper van de draad dan? Ik had gezocht op kant en klare kabels en zag daar ook ergens gewoon zelfgemaakte kabels in een webshop. Vandaar mijn vraag :)
Ik heb vertinde koperdraad gebruikt.
geen idee of zo'n zelfgemaakte kabel lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 16:43
En als je het uiteinde incl klemmend deel nu eens afdicht met krimpkous waar een lijmlaag in zit. Kan er volgens mij geen vocht bij de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edwin2021 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:31:
En als je het uiteinde incl klemmend deel nu eens afdicht met krimpkous waar een lijmlaag in zit. Kan er volgens mij geen vocht bij de kabel.
Kan krimpkous tegen 10 jaar vorst, zon etc?
Niet robuust genoeg denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-08-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Ik heb vertinde koperdraad gebruikt.
geen idee of zo'n zelfgemaakte kabel lang mee gaat.
Zulk spul?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Bij Elektramat kun je ook 4mm² kopen, per meter. Met een paar 6mm RVS zelftappers en RVS kartelringen zit het muurvast voor jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Royytje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Wellicht is Het Hoymiles topic een meer betaalbare optie voor micro omvormers? O.a. hier te koop: https://webshop.cedel.nl/Micro-omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11-2023
2 vragen: Overdimensionering en schaduw

Situatie: Schuin pannendak, helling 45’, orientatie pal op Z-O, dakdeel zonder obstakels 6m x 18m, echter aan de oostkant een hoge boom en zuidkant een hoge schouw.

Overdimensionering:
de maximum omvormer voor 3 fase huisaansluiting is 10kva, nu wil ik zoveel mogelijk productie in de wintermaanden, zomer is van ondergeschikt belang omdat we overgegaan zijn naar warmtepompen voor verwarming, koeling in de zomer doen we niet of nauwelijks dus vandaar, nu is mijn vraag hoe zoek ik het optimaal punt voor overdimensionering, ik zie als vuistregel 1.2 maar is dit in mijn geval misschien interessanter om eerder naar 1.3 te gaan daar ik geen grotere omvormer kan/mag plaatsen (zonder extra meter etc..) en ons huidig jaarlijks elektriciteitsverbruik al ca. 10.000kWh is zonder de warmtepompen en er komt ca. 12kW elektrisch vermogen bij aan warmtepompen.

Schaduw:
In totaal 30 panelen (2 strings van 15) waar aan de zijkant op 6 of 9 panelen vanaf 16u schaduw van een schouw op komt te vallen in de zomer. Schouw kan ik niets aan doen.
Zet ik op deze panelen een Tigo optimizer of niet? In de winter zal het niet veel uitmaken want dan is het al bijna donker en door eventuele grote overdimensionering (zie hierboven) weet ik niet of het veel uitmaakt in de zomer.

Speed is nothing without control, but who cares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:10
Beste tweakers,

Als ik een string van 10 LONGi-LR4-60-HPB-375M panelen bij volle zon 376v meet is dat dan redelijk of duidelijk te weinig te noemen? De panelen liggen op een hellend dak (35gr) 254⁰ WZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZUCmzXE1loF8rxJPOfSelpHIOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbjBwLqEt8HOuGQqGJZwc2mG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWVjMwP7DGkzTc3wHFbhKeMtexQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWkO4iXrBfLcPthmnO41xiEs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:37

911GT2

en blazen maar!

Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van panelen. Maar ik loop eigenlijk tegen een aantal issues aan.
1. ik heb een jaren 30 woning, dus daar is het al niet heel fraai om panelen op te leggen. Maar ook heeft het dak een knik rondom dakkapellen en dakramen. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veT5Y7p293jWRv14e_vrP333xLI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Trq8ysN7N2s7kGgo1ngXjNhG.png?f=fotoalbum_medium
Is er ergens een manier waar ik een soort preview kan maken van hoeveel panelen er op kunnen en hoe dat er dan uit ziet?
2. het dak van mijn garage is een zadelkap gedeeld met de buren waar ik de schaduwkant van heb. Hoe hoog is het rendement van de schaduwzijde?
3. Zoals op bovenstaande foto te zien is heb ik ook een carport. De vraag is zou een carport in staat zijn om het gewicht van panelen te kunnen dragen?
4. Een andere plek voor mogelijk panelen zou zijn tegen de (betonnen) schutting dat valt zeker in de middag veel zon op. Maar die ligt ook aan het terras dus ik ben bang voor hitte uitstraling en reflecties. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@speedfreak_be Als je in NL woont en je hebt een standaard 3x25A huis aansluiting is idd het max omvormervermogen, netjes volgens de spelregels, 3x16A (10-11kW)
Echter: je mag zeker 2 omvormers plaatsen: dus 10-11kW + 1 van 6kW, daarmee blijf je onder je 17kW vermoge nvan je aansluiting en je bent ook netjes-zogenaamd-"selectief".

Verder:
zelfs met een 10kW omvormer kan je er gerust 20kW panelen aanhangen. Mits je de harde grenzen (DC voltage) niet overschrijdt.

Met sunnydesignweb kan je makkelijk simuleren wat de te verwachten opbrengst per jaar/maand zal zijn.

(even een account aanmaken, maar geen kosten)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
tuppes schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:33:
Beste tweakers,

Als ik een string van 10 LONGi-LR4-60-HPB-375M panelen bij volle zon 376v meet is dat dan redelijk of duidelijk te weinig te noemen? De panelen liggen op een hellend dak (35gr) 254⁰ WZW.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meet je de open klemspanning? Dan zou je voor 10 panelen ~414 V moeten meten. Onder belasting is 376 V prima. Weet je wel zeker dat er geen 9 panelen zijn aangesloten i.p.v. 10? (9×41.4 V=373 V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:51
Wij moeten een aantal zonnepanelen verplaatsen die met het EVO clicksysteem zijn gemonteerd. Een collega waarschuwde mij om geen schroevendraaier te gebruiken voor het loshalen van de rails, omdat dan het klikgedeelte van de dakhaak verbuigt en je de haak niet meer kan gebruiken. Hoe halen jullie de rails los van de dakhaken zonder de haken te vervormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:12
Ik heb het hier al vaker gelezen maar verbaasde me net toch dat mijn Growatt met een uithangsvermogen van 6.000W net een piekvermogen had van bijna 6.400W.

2.920 oost / 5.475 west
Benieuwd hoe het aftoppen vd omvormer gaat zijn volgend jaar juni.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

badjakker schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:49:
Wij moeten een aantal zonnepanelen verplaatsen die met het EVO clicksysteem zijn gemonteerd. Een collega waarschuwde mij om geen schroevendraaier te gebruiken voor het loshalen van de rails, omdat dan het klikgedeelte van de dakhaak verbuigt en je de haak niet meer kan gebruiken. Hoe halen jullie de rails los van de dakhaken zonder de haken te vervormen?
Ik doe dat wel met schroevendraaier, maar dan wel achteraf (of bij het opnieuw bevestigen) dat gedeelte weer terugbuigen zodat er weer spanning op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 12-09 14:06
Martin7182 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Meet je de open klemspanning? Dan zou je voor 10 panelen ~414 V moeten meten. Onder belasting is 376 V prima. Weet je wel zeker dat er geen 9 panelen zijn aangesloten i.p.v. 10? (9×41.4 V=373 V)
Of bij één van de panelen de + en - stekkers verkeerd om zitten. Ik gok op meting onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
911GT2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:34:
Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van panelen. Maar ik loop eigenlijk tegen een aantal issues aan.
1. ik heb een jaren 30 woning, dus daar is het al niet heel fraai om panelen op te leggen. Maar ook heeft het dak een knik rondom dakkapellen en dakramen. Zie foto.
[Afbeelding]
Is er ergens een manier waar ik een soort preview kan maken van hoeveel panelen er op kunnen en hoe dat er dan uit ziet?
2. het dak van mijn garage is een zadelkap gedeeld met de buren waar ik de schaduwkant van heb. Hoe hoog is het rendement van de schaduwzijde?
3. Zoals op bovenstaande foto te zien is heb ik ook een carport. De vraag is zou een carport in staat zijn om het gewicht van panelen te kunnen dragen?
4. Een andere plek voor mogelijk panelen zou zijn tegen de (betonnen) schutting dat valt zeker in de middag veel zon op. Maar die ligt ook aan het terras dus ik ben bang voor hitte uitstraling en reflecties. Iemand daar ervaringen mee?
Ik weet dat sommige installateurs speciale software hebben die op basis van afmetingen en een foto je een simulatie kunnen maken (maar dat was bij mij 10 jaar geleden).
Vergeet de schaduwzijde, dat levert veel te weinig op, net zoals je schutting.
De enige plaats die ik zie is je dak boven de dakkapellen.

Een goede installateur zal vooraf de afmetingen nagaan, en dan bepalen hoe veel panelen je op je dak krijgt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 19:22
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ik weet dat sommige installateurs speciale software hebben die op basis van afmetingen en een foto je een simulatie kunnen maken (maar dat was bij mij 10 jaar geleden).
Vergeet de schaduwzijde, dat levert veel te weinig op, net zoals je schutting.
De enige plaats die ik zie is je dak boven de dakkapellen.

Een goede installateur zal vooraf de afmetingen nagaan, en dan bepalen hoe veel panelen je op je dak krijgt.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb zoals eerder genoemd : gratis en je hoeft niet eens een account aan te maken volgens mij... Kan je dakkapellen, bomen etc allemaal in opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
Ik wil mijn zonnepanelen uitbreiden met 4 panelen op het zuiden en 9 op het oosten. Panelen zijn 415WP

Ik dacht aan een Goodwe 4200 omvormer met 4 panelen op 1 string en de 9 panelen op de andere string.

De opstartspanning van de Goodwe is 120 volt. De panelen leveren circa 30 volt per paneel. Dit wordt wellicht kritisch tov de opstartspanning.

Weten jullie of de opstartspanning per string geld of per omvormer? Ik dacht dat de 9 panelen op het oosten de omvormer altijd wel zouden 'aanzetten' en de 4 panelen op het zuiden geen probleem zouden vormen. Als de opstartspanning echter per string geldt wordt het wel een probleem wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
FransvWoerkom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Of bij één van de panelen de + en - stekkers verkeerd om zitten. Ik gok op meting onder belasting.
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? MC4 stekkers kun je niet verkeerd om aansluiten. Of je moet de oude stekkers vervangen en daarbij de nieuwe stekkers er verkeerd opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
badjakker schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:49:
Je kunt het klikgedeelte met de hand iets naar achteren trekken zonder schroevendraaier ertussen. Bij monteren sowieso bij een aantal klemmen even een zelftapper erbij inschroeven voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik kreeg zojuist nieuwe tarieven van mijn energie leverancier (oxxio) en het viel me op dat er maar liefst 17 cent zit tussen dag en nachtstroom. De laatste jaren was dit verschil teruggelopen tot 1-2 cent (op 20 cent, dus ca 10%) , nu is het bijna 25%.

IK had eigenlijk het omgekeerde verwacht, omdat overdag electriciteit soms een negatieve prijs heeft door overschot van panelen en wind.

Opeens wordt het ook relevant hoe er gesaldeerd wordt over dag en nachtstroom. Sowieso is het wel interessant omdat je vooral overdag (= duur) opwekt en 's avonds (= "goedkoop") verbruikt als je tenminste buitenhuis werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@exroosje of als je een electrische auto hebt - alleen 's nachts laden.

Niet per se logisch, wel goedkoper.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Laatst online: 22:19
Stel, je staat nu op het punt om zonnepanelen te leggen. ( zoals ik nu )
Zou je dan nog steeds het dak vol leggen ?

Ik heb nog een goed contract tot 10-2024 met voordelige tarieven.
Dit scheelt mij zoveel tov iemand met een variabel contract, dat ik nu de mogelijkheid pak om te verduurzamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ-OhSI-RDH3XqHfVf0vbJpEyHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZCmDfxEJag6SlNbLM4z7aWu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pjotter1965 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:58:
Stel, je staat nu op het punt om zonnepanelen te leggen. ( zoals ik nu )
Zou je dan nog steeds het dak vol leggen ?

Ik heb nog een goed contract tot 10-2024 met voordelige tarieven.
Dit scheelt mij zoveel tov iemand met een variabel contract, dat ik nu de mogelijkheid pak om te verduurzamen.

[Afbeelding]
Ja altijd. Dat roepen we hier al jaren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@pjotter1965 ja, want je wil het in 1x goed doen en na 2024 is de kans groot dat er wel een fatsoenlijk teruglevertarief komt (minimaal 70-80% van kaal tarief, wat dan misschien alsnog 40ct is).
Ook zou het zomaar kunnen dat je op het pad naar fossielvrij meer (planbare) gebruikers krijgt: auto, warmtepompboiler etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 22:49
Zoals eerder aangegeven zou ik uitbreiding van mijn zonnepanelen krijgen. Inmiddels is dat gebeurt en heb ik een SMA STP 6.0 over. Deze omvormer heb ik pas sinds juni dit jaar (verving onder garantie hetzelfde type omvormer die augustus 2021 geplaatst was).
Wat zou een redelijke vraagprijs zijn voor deze omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 20:49
Ik heb nog een plat dak over, naast een hoger gelegen bouwdeel.
Dit platte dak ligt tot het middaguur in de zon, daarna schuift de schaduw langzaam over een steeds groter gedeelte van het platte dak totdat dit rond een uur of 4 geheel in de schaduw ligt.

Ik wil over de breedte van dit platte dak oost-west panelen gaan leggen, en heb de keuze om ze portrait te leggen (waarbij 2 panelen de breedte van het dak overspannen) of landscape (waarbij 4 panelen datzelfde doen).
Is 1 van deze 2 opties beter dan de ander gezien de schaduwwerking? Stel 2 panelen in portrait liggen allebei voor de helft in de schaduw, levert dat evenveel op als 2 landscape panelen waarvan er 1 in de zon ligt en 1 in de schaduw?
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk opschrijf zo...
De omvormers zijn micro's dus het gaat alleen om de opbrengst per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:51
Franciesco schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:52:
Zoals eerder aangegeven zou ik uitbreiding van mijn zonnepanelen krijgen. Inmiddels is dat gebeurt en heb ik een SMA STP 6.0 over. Deze omvormer heb ik pas sinds juni dit jaar (verving onder garantie hetzelfde type omvormer die augustus 2021 geplaatst was).
Wat zou een redelijke vraagprijs zijn voor deze omvormer?
Wat was er stuk als ik vragen mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 16:43
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Goede vraag. Hangt denk ik af van het soort krimpkous. Als het UV bestendig is en geschikt is voor outdoor use zou ik geen probleem verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

ASW1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:56:
Ik heb nog een plat dak over, naast een hoger gelegen bouwdeel.
Dit platte dak ligt tot het middaguur in de zon, daarna schuift de schaduw langzaam over een steeds groter gedeelte van het platte dak totdat dit rond een uur of 4 geheel in de schaduw ligt.

Ik wil over de breedte van dit platte dak oost-west panelen gaan leggen, en heb de keuze om ze portrait te leggen (waarbij 2 panelen de breedte van het dak overspannen) of landscape (waarbij 4 panelen datzelfde doen).
Is 1 van deze 2 opties beter dan de ander gezien de schaduwwerking? Stel 2 panelen in portrait liggen allebei voor de helft in de schaduw, levert dat evenveel op als 2 landscape panelen waarvan er 1 in de zon ligt en 1 in de schaduw?
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk opschrijf zo...
De omvormers zijn micro's dus het gaat alleen om de opbrengst per paneel.
Als je 'gewone' half cell panelen gebruikt maakt het niet veel uit. Die zijn in 6-en gedeeld qua bypass diodes met van lange-tot-lange kant gezien 3 zones en 2 van korte naar korte 6 totaal dus). Als zo'n zone teveel schaduw vangt gaat ie in bypass en gaat de rest lekker verder. Dit werkt bv prima bij mijn LONGIs en APS micro's (zie sig).

Als het Hyundai shingled panelen zijn dan zijn die juist in meerdere zones van lang tot lang opgedeeld (als ik het me goed herinner) en is schaduw van kort tot kort dus killing. Gewone 3-bypass panelen (dus non-half cell) gaan juist wel goed met schaduw van kort tot kort overweg want dan gaat niet meteen het hele paneel uit.

Kortom, ligt aan je panelen :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ASW1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:56:
Stel 2 panelen in portrait liggen allebei voor de helft in de schaduw, levert dat evenveel op als 2 landscape panelen waarvan er 1 in de zon ligt en 1 in de schaduw?
De laatste leveren meer op want een paneel half in de schaduw levert minder dan 50% vermogen. Bij gedeeltelijke schaduw moet je rekening houden met de paneelconstructie met bypass diodes; meestal is een paneel opgedeeld in 3 evenwijdige (landscape) stroken die per stuk kortgesloten kunnen worden d.m.v. een diode. Het paneel levert dan 0%, 33%, 66% of 100%, afhankelijk van het aantal stroken dat (gedeeltelijk/geheel) in de schaduw liggen.
Ik heb hier een soortgelijke setting en heb de panelen zo gelegd dat de steeds bredere strook schaduw (in de herfst) overlapt met de lange kant van de panelen. Zou ik de panelen een kwartslag draaien, dan is het kleinste beetje schaduw al funest en doet het hele paneel niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 20:49
Termy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Kortom, ligt aan je panelen :p.
Ik was er al bang voor dat er geen simpel eenduidig antwoord voor is te geven maar bedankt voor de uitleg!
Martin7182 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

De laatste leveren meer op want een paneel half in de schaduw levert minder dan 50% vermogen. Bij gedeeltelijke schaduw moet je rekening houden met de paneelconstructie met bypass diodes; meestal is een paneel opgedeeld in 3 evenwijdige (landscape) stroken die per stuk kortgesloten kunnen worden d.m.v. een diode. Het paneel levert dan 0%, 33%, 66% of 100%, afhankelijk van het aantal stroken dat (gedeeltelijk/geheel) in de schaduw liggen.
Ik heb hier een soortgelijke setting en heb de panelen zo gelegd dat de steeds bredere strook schaduw (in de herfst) overlapt met de lange kant van de panelen. Zou ik de panelen een kwartslag draaien, dan is het kleinste beetje schaduw al funest en doet het hele paneel niets meer.
Er van uitgaande dat welke 2 panelen dan ook met beiden halfschaduw ongeacht de orientatie minder zullen presteren dan 1 paneel in de zon en schaduw doet vermoeden dat optie B bijna altijd beter zal zijn dan A, vat ik het zo goed samen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky770GE8u3yHY_tJOXPVJmmNKTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eKemWSzlGzcyIWeQqO0vsNp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 29-08-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@ASW1 voor 'oude' niet-half cell panelen geldt dat zeker. Voor half-cell ligt het iets ingewikkelder, maar zou ik ook voor optie B kiezen. Ik weet niet in hoeverre het uitmaakt dat je micro-omvormers gebruikt. Ik heb zelf een stringomvormer met schaduwmanagenent en dan werkt B met half-cells prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Situatie: een monumentaal pand waar we geen PV's op het dak mogen of willen. Heb nog wel een strookje tuin over op het oosten waar er een stuk of 8-10 kunnen liggen, wel deels in de schaduw van een boom. Is zoiets nog wel rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kurma schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:30:
Situatie: een monumentaal pand waar we geen PV's op het dak mogen of willen. Heb nog wel een strookje tuin over op het oosten waar er een stuk of 8-10 kunnen liggen, wel deels in de schaduw van een boom. Is zoiets nog wel rendabel?
hmm klinkt niet ideaal. En het is vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:31:
[...]

hmm klinkt niet ideaal. En het is vergunningsplichtig.
Inderdaad vergunningsplichtig, dus voordat ik dat hele traject weer inga wil ik wel eerst een idee hebben of het de moeite waard is :P
Overigens krijg ik het er waarschijnlijk wel doorheen, omdat het alternatief is om ze op het dak te plaatsen. En dat wil de monumentencommissie zeker niet. Niet alle panelen krijgen overigens last van de schaduw van de boom.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurma op 30-08-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Kurma
Loont wel, zeker als je het zelf doet.
Kan je voor Eur 0,7 per watt piek wel realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Martin7182 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Ja ik heb de open klemspanning opgemeten. Op deze foto beter te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wf13pGgmd_5X1Xj17IidW1ZepY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0swjzN239iqFXNZtFJO9mSWX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar stel dat er een fout zit in een van 10 panelen, kan ik daar achter komen door van elk paneel de open klemspanning te meten?

Op de volgende foto zie je een staaf diagram van de opbrengst van deze maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZdfj9yTJA_vj3vBRXSviRo4MG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdNUdGpjcVFHivyBUmFRtBpd.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag de 26e was het hier een mooie zonnige dag maar niet voor de 10 panelen op mijn dak. Zaterdagmorgen was het tamelijk bewolkt en heb ik 2 panelen afgekoppeld waardoor ik zondag bij een licht bewolkte dag weer iets meer opbrengst had. Mijn bedoeling was om 2 strings van 5 panelen te maken voor een betere opbrengst maar twijfel daar nu aan of dat wel de juiste oplossing is!

Tips zijn van harte welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@tuppes Heb je ook informatie over het AC voltage gedurende de dag?
Mijn hypothese obv de 23/8 grafiek: Je AC voltage (bij de omvormer) gaat naar 250Volt+ en de omvormer gaat terugregelen of uit en probeert het later opnieuw.

2 opties voor oorzaken:
1/ het voltage bij de meterkast is niet te hoog -> te slechte bekabeling/contacten tussen meterkast en omvormer
2/ het voltage bij de meterkast is ook hoog -> probleem in "het net" , wellicht heb je 3fases en kan je naar een fase met een lager voltage OF netbeheerder bellen (maar dan moet je zelf echt in de meterkast boven de 250Volt meten

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 30-08-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@tuppes Wellicht kan je met PVCalc de max opbrengst voor dag x berekenen en dan weet je hoeveel je er vanaf zit.
Als ik de augustus grafiek zie, dan denk ik dat je last hebt van andere mensen in je wijk, wellicht omdat je zelf een slechte kabel hebt, waardoor b.v. bij de meterkast 245volt, bij de omvormer al 252volt geeft en dus een probleem

het voltage verschil tussen meterkast en omvormer neem volgens mij kwadratisch toe met de energieopwek van je omvormer. 2 panelen minder kan dus een significant effect hebben hierop.

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 30-08-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Soullancer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Wat was er stuk als ik vragen mag
Dat weet ik niet precies, maar het effect was dat de omvormer regelmatig uitschakelde.
Maar zoals gezegd: die defecte omvormer is in juni dit jaar door de installateur (na contact met SMA) omgewisseld voor een ander exemplaar. En die in juni geplaatste omvormer (dus niet de defecte omvomer) heb ik nu over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@tuppes Nog 1 vraagje: het plaatje met opbrengst per dag maakt onderscheid tussen zelfgebruik en teruglevering volgens de legenda.
Echter: ik zie nooit teruglevering. En een gigantisch zelfgebruik (15kWh).
Is dit wel het goede plaatje om de hele opbrengst van je PV te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 22:30
Ik heb zojuist een eigen topicje gemaakt specifiek voor mijn situatie.

Wat is wijsheid:
- zo vol mogelijk leggen (rekening te houden met schaduw) maar wel nog moeten wachten op een lastig leverbare omvormer
- zonder schaduwproblemen voldoende neerleggen voor opwek huidige gebruik en 'gewone' leverbare stringomvormer kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Hallo allemaal, ik wil op ons schuurtje nog 3 extra tweedehands paneeltjes leggen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg die dakpannen niet voldoende naar boven geschoven om de dakklemmen goed te monteren en aan te draaien. De pannen zitten ook vast met haken maar ook met die los en die van de twee daarboven lukt t niet. Dus wat ik doe is dakhaken los, pannen daarboven omhoog tillen en dan… gaat de pan niet verder dan 5 cm omhoog. Iemand nog tips?
Of een handige klusser in de buurt van Amersfoort die mij voor een kleine vergoeding kan helpen? 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dNc4p4wVu3tezhSUzaDP9so8vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOKNCMkmgK7oYnrgYAsDFThD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPeAW7Ztt4SYU2YV5w9iDblCWaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2jRYBpSQxt3fdDwT51VKAew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
FransvWoerkom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Nee de stekkers verkeerd inpluggen is niet het geval. Hoe of wat bedoel je met meting onder belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:57:
@tuppes Wellicht kan je met PVCalc de max opbrengst voor dag x berekenen en dan weet je hoeveel je er vanaf zit.
Als ik de augustus grafiek zie, dan denk ik dat je last hebt van andere mensen in je wijk, wellicht omdat je zelf een slechte kabel hebt, waardoor b.v. bij de meterkast 245volt, bij de omvormer al 252volt geeft en dus een probleem

het voltage verschil tussen meterkast en omvormer neem volgens mij kwadratisch toe met de energieopwek van je omvormer. 2 panelen minder kan dus een significant effect hebben hierop.
Hopelijk is mijn uitleg niet te lang van tekst!

Half mei met mijn zoon 10 LONGi ZPNL 375 MN BW LR4-60HPH op het dak geplaatst en aangesloten op een Solax X1 1 fase 3.3-T Boost 2MP omvormer. Vanaf de eerste dag was de opbrengst beneden alle verwachting. Een berekening van de mogelijke opbrengst van de groothandel en eentje zelf gemaakt met de tool van Thomas Berger geeft een resultaat waar ik tevreden mee zou zijn maar niet met de werkelijke opbrengst. Hier een berekening van 25 augustus.

https://www.thomasberger....f2=0&peakw2=&temp_coeff2=

In de excelsheet van Solax cloud van diezelfde dag zie je om een 13.17 u voldoende voltage maar geen vermoegen en ligt de opbrengst de hele middag plat. Als iemeand hier een verklaring voor heeft, graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4mtcV2_4kbndRIr17IHXuVmcm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzhhdgXScrPWoscOm5zEPard.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen 2 panelen afgekoppeld en dat gaat een stuk beter, geen grillige curves meer ondanks een strak blauwe lucht.
Meerdere keren met de TD van Solax gebeld maar een passende oplossing voor die slechte opbrengst is nog niet gevonden omdat de oorzaak niet aan de omvormer kon liggen. De volgens hun te dunne AC kabel (3x2.5mm) is vervangen door een 7mtr. 3x6mm kabel en de 3.3-T Bosst 2MP omvormer door een Solax 3.6-T Boost 2MP zoals in de offerte stond. Verder de panelen gecontroleerd met een thermische kamera voor zover dat mogelijk was maar geen hotspot of andere warmte vlek kunnen ontdekken. Met een string van 8 panelen en de Solax 3.6 omvormer heb ik een 200w meer piekvermogen op het piek dan met de Solax 3.3 omvormer.
Door Enexis de eerder aangevraagde stroom verzwaring uitgevoerd en de oude ferrarismeter vervangen door een slimme meter!
Bij mooi weer liep de voltage van het stroomnet hoog op en heb Enexis gebeld. Ondertussen heeft er een voltage weekmeting plaats gevonden door Enexis(Fase1=250v - Fase2=253v en Fase3=251v) en meteen een verlaging van 7 volt in het trafohuis gedaan en met met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:25:
@tuppes Nog 1 vraagje: het plaatje met opbrengst per dag maakt onderscheid tussen zelfgebruik en teruglevering volgens de legenda.
Kan dat liggen aan het feit dat er tussentijds een stroommeter wissel heeft plaats genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
tuppes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Ja ik heb de open klemspanning opgemeten. Op deze foto beter te zien.
[Afbeelding]

Maar stel dat er een fout zit in een van 10 panelen, kan ik daar achter komen door van elk paneel de open klemspanning te meten?
Dus als ik het goed begrijp dan heb je twee problemen; te hoge AC spanning en te lage DC spanning. Met 10 panelen meet je een open klemspanning die 9 panelen zouden moeten hebben. Ik zou de string opdelen in steeds kleinere stukken om te zien waar de te lage spanning vandaan komt. Als het kan, dan inderdaad elk paneel afzonderlijk even doormeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 20:03

j4y

BarryH schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:25:
Zo te zien heeft @tuppes een Solax. Bij mijn Solax staat de opbrengst ook onder Zelfgebruik. Vraag me niet waarom. Maar hoeft dus geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Martin7182 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Dus als ik het goed begrijp dan heb je twee problemen; te hoge AC spanning en te lage DC spanning. Met 10 panelen meet je een open klemspanning die 9 panelen zouden moeten hebben. Ik zou de string opdelen in steeds kleinere stukken om te zien waar de te lage spanning vandaan komt. Als het kan, dan inderdaad elk paneel afzonderlijk even doormeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JlkmWhGICXiDrGJvVLUgGl0MbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdR7fjz0PpOIa2cD8vtQpzKx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de kabelroute met momenteel paneel 9 en 10 afgekoppeld. De panelen 1 en 2 had ik eerder ook al eens er tussen uit gelaten. Dus samen gevat zou ik een storing in de panelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 moeten zoeken.

Eerlijk gezegd heb ik nog geen open klem spanning van een string met 8 panelen gemeten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Martin7182 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Moet dat doormeten stralend weer of kan dat ook bij zwaar bewolkt weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Ik heb hier panelen staan die niet lief samen speelden met de APsystems DS3 (want te laag Vmp), dus ik zit te wachten op levering van een set DS3-L.

Nu wijst @JvS me er zowaar op (deze post) dat de DS3D is aangekondigd, waar 2 x 2 panelen in serie aan kunnen. Zie de spec sheet daarvan hier.

Wie kan me helpen vast te stellen of ik ook deze nieuwe DS3D op mijn panelen zou kunnen aansluiten? Dat scheelt me de helft van de omvormers. Ik heb hier twee type panelen staan, de JAM54S30-405 en de JAM60S20-390 (zie links voor de spec sheets).

Wat ik zelf zie is dat de DS3D een operating voltage range van 52-118V heeft, en dat is per twee panelen in serie neem ik aan. De JAM54S30-405 levert bij NOCT 29.47V, dus twee daarvan zouden met bijna 59V daar prima in moeten zitten. Zelfde voor de JAM60S20-390 met 33.2V per paneel, dus 66.4V in totaal.

Zie ik dat goed? Vergeet ik nog andere zaken die mogelijk incompatibel zijn?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
tuppes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Moet dat doormeten stralend weer of kan dat ook bij zwaar bewolkt weer?
Zolang ze vermogen kunnen leveren maakt het niet uit; bij zonnig weer is de spanning hooguit een fractie hoger. Het mooist is als je ze onder dezelfde omstandigheden een voor een doormeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het laten plaatsen van panelen. Nu heeft 1 bedrijf 6x Duo micro omvormers aangeboden, worden dus op 2 panelen aangesloten. Andere bedrijven hebben gewoon 12 losse microomvormers aangeboden waar het toch weer een stuk duurder van wordt.

Ik kan op internet niet echt een duidelijk antwoord vinden maar wat is het mogelijke nadeel van duo omvormers of wat is het voordeel van 12 losse omvormers?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
.Frank schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:34:
Ik heb hier panelen staan die niet lief samen speelden met de APsystems DS3 (want te laag Vmp), dus ik zit te wachten op levering van een set DS3-L.

Nu wijst @JvS me er zowaar op (deze post) dat de DS3D is aangekondigd, waar 2 x 2 panelen in serie aan kunnen. Zie de spec sheet daarvan hier.

Wie kan me helpen vast te stellen of ik ook deze nieuwe DS3D op mijn panelen zou kunnen aansluiten? Dat scheelt me de helft van de omvormers. Ik heb hier twee type panelen staan, de JAM54S30-405 en de JAM60S20-390 (zie links voor de spec sheets).

Wat ik zelf zie is dat de DS3D een operating voltage range van 52-118V heeft, en dat is per twee panelen in serie neem ik aan. De JAM54S30-405 levert bij NOCT 29.47V, dus twee daarvan zouden met bijna 59V daar prima in moeten zitten. Zelfde voor de JAM60S20-390 met 33.2V per paneel, dus 66.4V in totaal.

Zie ik dat goed? Vergeet ik nog andere zaken die mogelijk incompatibel zijn?
Gekeken naar de specs moet het inderdaad werken...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
JAM54S30-405 e      Totaal  +10%    +20%
Voc[V]  37,23       74,46   81,906  89,352
Vmp[V]  31,21       62,42   68,662  74,904
Isc[A]  13,87       27,74       
Imp[A]  12,98       25,96       

JAM60S20-390        Totaal  +10%    +20%
Voc[V]  41,94       83,88   92,268  100,656
Vmp[V]  35,33       70,66   77,726  84,792
Isc[A]  11,58       23,16       
Imp[A]  11,04       22,08       

DS3D            
Peak tracking[V]    68-90           
Operating range[V]  52-118          
Max Current         20Ax2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

In de maritieme wereld gebruiken we vaak Densoband om bijv. wartels af te dichten. Verlijmde krimpkous heb ik regelmatig toch zien lekken en scheuren.

Dat Densoband is smerig spul om te verwerken en je moet het goed aanwrijven maar als je het na 15 jaar afhaalt zijn de wartels nog als nieuw.

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

Chaoss schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:48:
Ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het laten plaatsen van panelen. Nu heeft 1 bedrijf 6x Duo micro omvormers aangeboden, worden dus op 2 panelen aangesloten. Andere bedrijven hebben gewoon 12 losse microomvormers aangeboden waar het toch weer een stuk duurder van wordt.

Ik kan op internet niet echt een duidelijk antwoord vinden maar wat is het mogelijke nadeel van duo omvormers of wat is het voordeel van 12 losse omvormers?
Als de duo elk een eigen mppt heeft maakt het weinig uit.

En geen van de bedrijven bieden een string omvormer aan? Of heb je een complex dakvlak/veeeel schaduw? Normaal is dat een veel kosten efficiëntere investering, wil je toch meer geld uitgeven neem dan als het pas wat meer panelen. 👍

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 30-08-2022 19:26 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Nee dak met alleen zon en op het zuiden Maar ik neig toch meer naar micro-omvormers. Veiliger en makkelijker uit te breiden met meer panelen of een thuisaccu.

Meer panelen past voor nu helaas niet, kan er 12 kwijt op de zuidkant, noordkant heeft weinig nut. Als ik ga uitbreiden moet het op het platte dak van de garage maar dat is voor nu te duur.

[ Voor 37% gewijzigd door Chaoss op 30-08-2022 19:33 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

Chaoss schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:32:
Nee dak met alleen zon en op het zuiden Maar ik neig toch meer naar micro-omvormers. Veiliger en makkelijker uit te breiden met meer panelen of een thuisaccu.

Meer panelen past voor nu helaas niet, kan er 12 kwijt op de zuidkant, noordkant heeft weinig nut. Als ik ga uitbreiden moet het op het platte dak van de garage maar dat is voor nu te duur.
Dan ben ik vooral benieuwd waarom dit makkelijker te combineren is met een accu? Is toch altijd AC wat gecombineerd gaat worden in de toekomst met een lader en accu? Vertel je maakt me nieuwsgierig.

Veiliger valt denk ik wel mee met 6 in een DC string tov alle 12 op een AC kabel, maar laten we daar maar niet teveel op in zoomen. Ben vooral benieuwd naar het accu combi verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 30-08-2022 19:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandram
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Donderdag laat ik Longhi 370w panelen installeren. Ik zag dat men van plan is om ze op het platte dak in een hellingshoek van 13 graden neer te leggen. Volgens de installateur geeft dat de optimale opbrengst voor deze panelen. Op internet lees ik echter dat 35 graden een optimale opbrengst geeft.
Kan dat wat de installateur zegt kloppen?

Topichijacking is niet zo netjes. Verplaatst naar algemeen topic

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 30-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Chaoss Als je in de nabije toekomst een thuisbatterij denkt te willen, dan zou je ook een hybride omvormer kunnen overwegen.
Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren