Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 674.981 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
JvS schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Ik heb sinds februari panelen en heb 2,8MWh opgewekt (gemeten door omvormers) en 2,3MWh teruggeleverd, (gemeten door slimme meter) dat is 18% eigen gebruik, Andersom heb ik 800kWh afgenomen in dit jaar (incl januari wel), dus ik heb van mijn eigen verbruik 61% zelf opgewekt :).

Overigens is een L/L warmtepomp sowieso goedkoper verwarmen en daarnaast is salderen niet in een keer weg. Het is nog t/m 2024 100% en pas in 2028 mag je minder dan 50% van je gebruik (of opbrengst, maar ik gok dat het verbruik gaat worden) salderen.
als je 2800 hebt opgewekt en 2300 ingevoed, heb je dus 500kWh direct verbruikt, daarnaast 800kWh uit het net, dan heb je dus in totaal 1300kWh verbruikt. Hiervan komt 500kWh direct van je panelen, Dan heb je dus van je eigen verbruik 100% * 500 / 1300 = 38% zelf opgewekt, niet 61% ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kleine sanity check. Kan logistiek gezien nog drie panelen kwijt, maar solaredge zit vol. Zit te zoeken of er een alternatief is voor micro omvormers in de zin van een kleine omvormer. Kom wel wat Chinees spul tegen, maar heb mn twijfels over deze oplossingsrichting. Toch maar gewoon SolarEdge?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

"chinees spul" is nogal breed. APS en Hoymeles wordt veel gebruikt en is ook "chinees spul" volgens mij.

Dus sanity check iets concreter maken zou helpen

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 25-08-2022 12:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Wij willen een veranda in de tuin en het leek me wel practisch om i.p.v. het "standaard" dak alleen panelen op het frame te leggen. Voor de beeldvorming zie hier een voorbeeld https://www.pext.nl/solar-veranda/.

Afgezien van de noordzijde hebben we verder onze dakruimte (zuid en carport O/W) reeds benut en dit lijkt, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid panelen e.d. al gauw meer op te gaan leveren tegen minder kosten dan de noordkant vol te leggen plus dat we dan nog een extra plek creëren waar we hopelijk ook enigszins kunnen ontsnappen aan hitte (wat betreft ontsnappen aan de hitte heb ik overigens twijfels over aangezien de panelen ook knap warm worden). Grofweg zitten we te denken aan +/- 10 panelen van rond de ~400 watt piek in 2 rijen van 5 anders gezegd een veranda van max 6 meter bij max 4 meter.

Aangezien jij (@revolution-nl) me ongeveer een jaar voor was met dat idee ben ik wel nieuwsgierig of je er nog werk van gemaakt hebt? Mochten anderen ook ervaring hiermee of ideeën/ meningen hierover hebben hoor ik het graag. Ik zit nu nog in de "duckduckgo-fase" dus veel meer dan een idee is het op het moment nog niet. Het idee is wel om het zelf te gaan doen in ieder geval.

PVoutput

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Ronald_O schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:04:
Wij willen een veranda in de tuin en het leek me wel practisch om i.p.v. het "standaard" dak alleen panelen op het frame te leggen. Voor de beeldvorming zie hier een voorbeeld https://www.pext.nl/solar-veranda/.

Afgezien van de noordzijde hebben we verder onze dakruimte (zuid en carport O/W) reeds benut en dit lijkt, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid panelen e.d. al gauw meer op te gaan leveren tegen minder kosten dan de noordkant vol te leggen plus dat we dan nog een extra plek creëren waar we hopelijk ook enigszins kunnen ontsnappen aan hitte (wat betreft ontsnappen aan de hitte heb ik overigens twijfels over aangezien de panelen ook knap warm worden). Grofweg zitten we te denken aan +/- 10 panelen van rond de ~400 watt piek in 2 rijen van 5 anders gezegd een veranda van max 6 meter bij max 4 meter.

Aangezien jij (@revolution-nl) me ongeveer een jaar voor was met dat idee ben ik wel nieuwsgierig of je er nog werk van gemaakt hebt? Mochten anderen ook ervaring hiermee of ideeën/ meningen hierover hebben hoor ik het graag. Ik zit nu nog in de "duckduckgo-fase" dus veel meer dan een idee is het op het moment nog niet. Het idee is wel om het zelf te gaan doen in ieder geval.
In elk geval ga je minder doorslag van warmte hebben, je verandadak zit sowieso in de schaduw.
Ik merk het al aan panelen die op een geïsoleerd plat dak liggen. Ook daar minder doorslag van warmte.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ronald_O
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

In elk geval ga je minder doorslag van warmte hebben, je verandadak zit sowieso in de schaduw.
Ik merk het al aan panelen die op een geïsoleerd plat dak liggen. Ook daar minder doorslag van warmte.
Het idee is dus juist om de panelen als dak te gebruiken. Zolang dat geen slecht idee is natuurlijk..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Ronald_O
Panelen krijg je niet waterdicht aan elkaar aangesloten, dus er moet toch nog iets onder, en ik hoop dat je daar ook wat isolatie in doet. Anders kan je een veranda echt bijna niet gebruiken.
Te warm in de zomer, en je ballen vriezen af in de winter...

• Ronald_O
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:22:
@Ronald_O
Panelen krijg je niet waterdicht aan elkaar aangesloten, dus er moet toch nog iets onder, en ik hoop dat je daar ook wat isolatie in doet. Anders kan je een veranda echt bijna niet gebruiken.
Te warm in de zomer, en je ballen vriezen af in de winter...
Daar was ik al bang voor.. isolatie had ik daardoor ook aan gedacht. Hoopte alleen dat ze wel waterdicht aan elkaar geplaatst konden worden.

Ze lijken er op die website ook iets over de naden te hebben geplaatst daarvoor maar hoe dat dan weer vast (lees waterdicht) zit is mij niet duidelijk (wellicht rubbers).

PVoutput

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JvS schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:58:
"chinees spul" is nogal breed. APS en Hoymeles wordt veel gebruikt en is ook "chinees spul" volgens mij.

Dus sanity check iets concreter maken zou helpen
Ok, goed punt... Laat ik het zo zeggen, als het niet Chinees hoeft, dan liever niet was mijn gedachte.

1200-1500 watt zou voldoende moeten zijn voor drie panelen. Met solaredge, zoals ik nu al heb, zit je dan gauw op 900 euro voor de omvormer alleen. Dat leek me, zeker gezien het gebrek aan schaduw, totale overkill.

Maar, wellicht moet ik over dit bezwaar heen stappen inderdaad. Uiteindelijk is het allemaal chinees spul natuurlijk. Toch maar voor een setje gaan dan.

Een Growatt setje van drie panelen 385-395 all black met 1000watt omvormer komt op rond de 1350 euro.
Hoewel Goodwe dan weer beter wordt ondersteund door domoticz.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 25-08-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Ik zit nu al boven de 90% van mijn totale jaaropbrengst (9.300 kWh opgewekt met een installatie van 10.000 kWp). Is dit wat ik mag verwachten of doet mijn installatie het uitzonderlijk goed?

Edit: met dank aan @borft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2022 15:25 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

MikeyMan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:49:
Kleine sanity check. Kan logistiek gezien nog drie panelen kwijt, maar solaredge zit vol. Zit te zoeken of er een alternatief is voor micro omvormers in de zin van een kleine omvormer. Kom wel wat Chinees spul tegen, maar heb mn twijfels over deze oplossingsrichting. Toch maar gewoon SolarEdge?
Er zijn micro-omvormers voor 3 panelen, zoals de APS QS1200 en de Hoymiles HM1000/1200/1500 (tot 4 panelen). Lijkt me prima voor jouw situatie!

This title is for sale, please send me a PM

• Tommie12
Joris748 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:22:
Ik zit nu al boven de 90% van mijn totale jaaropbrengst (9.300 kWh opgewekt met een installatie van 10.000 kWp). Is dit wat ik mag verwachten of doet mijn installatie het uitzonderlijk goed?
Je bent geen uitzondering. 2022 is een jaar met heel veel zon, en ik denk dat de orientatie van je installatie ook optimaal is.
Vanaf September gaat het snel verminderen hoor...
En December zal zowat 1/7 zijn van Juni.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

the-body schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Er zijn micro-omvormers voor 3 panelen, zoals de APS QS1200 en de Hoymiles HM1000/1200/1500 (tot 4 panelen). Lijkt me prima voor jouw situatie!
Thanks, die lijken beiden niet heel simpel via Lan aan Domoticz te koppelen, maar ik ga hier eens mee aan de slag. 1000Watt lijkt me voldoende, aangezien ik er twee iets vlakker ga leggen ivm schaduw op ander paneel.

• Joris748
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Je bent geen uitzondering. 2022 is een jaar met heel veel zon, en ik denk dat de orientatie van je installatie ook optimaal is.
Vanaf September gaat het snel verminderen hoor...
En December zal zowat 1/7 zijn van Juni.
(y)

Oriëntatie pal zuid, hoek 45 graden, geen enkele schaduw en ze staan op een soort schans, dus optimale ventilatie. December vorig jaar was 1/6 van juni dit jaar, respectievelijk 250 en 1500 kWh.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:28
Sinds wanneer liggen je panelen? Je kunt ongeveer onderstaande percentages aanhouden. Dit jaar was maart geen 8%, maar eerder iets van 12%. Vanaf 1 jan zit ik nu op 95% van Wp. Afgelopen 12 maanden was dat ongeveer 113%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aFP9pS_ExndztAGz-gGF1HVF_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQuPsHuBXpN13rIxmXii5B3v.png?f=user_large

• Joris748
Martin7182 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Sinds wanneer liggen je panelen? Je kunt ongeveer onderstaande percentages aanhouden. Dit jaar was maart geen 8%, maar eerder iets van 12%. Vanaf 1 jan zit ik nu op 95% van Wp. Afgelopen 12 maanden was dat ongeveer 113%.
[Afbeelding]
De panelen zijn begin december 2021 in gebruik genomen.

• borft
Dat is interessant, mijn opbrengst is altijd precies 100% van mijn opbrengst; wat is er met die 10% gebeurd? ;)

Een installatie van 10000kWp, 10MWp is ook wel heel groot, dan valt een opbrengst van 9300kWh me een beetje tegen, of is dat alleen vandaag tot nu toe?

• Joris748
borft schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Dat is interessant, mijn opbrengst is altijd precies 100% van mijn opbrengst; wat is er met die 10% gebeurd? ;)

Een installatie van 10000kWp, 10MWp is ook wel heel groot, dan valt een opbrengst van 9300kWh me een beetje tegen, of is dat alleen vandaag tot nu toe?
Dat is vanaf 1 januari 2022 tot en met vandaag. Hebben nog een flink stuk jaar te gaan, dus die opbrengst gaat dik boven de 10.000 kWh komen. Dus meer opbrengst dan ik op basis van de capaciteit zou verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2022 15:07 ]

• Tommie12
Joris748 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Dat is vanaf 1 januari 2022 tot en met vandaag. Hebben nog een flink stuk jaar te gaan, dus die opbrengst gaat dik boven de 10.000 kWh komen. Dus meer opbrengst dan ik op basis van de capaciteit zou verwachten.
Waarschijnlijk wel ja. Maar je hebt een perfect orientatie zonder schaduw in een heel goed jaar.

• borft
Joris748 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Aah, ik snap het al denk ik. Je bedoelt dat je 10kWp (en niet 10000kWp) aan vermogen hebt liggen. En je berekent de opbrengst in kWh als percentage van het vermogen kWp. Dus wat je eigenlijk uitrekent is hoeveel uur je panelen op hun nominale vermogen moeten draaien om die opbrengst te halen (in uren * 10), en dan noem je het een percentage ;)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Ronald_O Je kan rubberprofiel kopen waarmee je de naad tussen de panelen waterdicht maakt. Bij de klemmen houdt je wel een zwak punt.
Daarnaast heb ik gehoord dat je aan de onderkant soms wel wat condens hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Joris748
borft schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Aah, ik snap het al denk ik. Je bedoelt dat je 10kWp (en niet 10000kWp) aan vermogen hebt liggen. En je berekent de opbrengst in kWh als percentage van het vermogen kWp. Dus wat je eigenlijk uitrekent is hoeveel uur je panelen op hun nominale vermogen moeten draaien om die opbrengst te halen (in uren * 10), en dan noem je het een percentage ;)
:o

• BarryH
  • Nu online
APS
Solis

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Joris748
BarryH schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:23:
@Ronald_O Je kan rubberprofiel kopen waarmee je de naad tussen de panelen waterdicht maakt. Bij de klemmen houdt je wel een zwak punt.
Wat voor rubbers zijn dat en waar kan ik die vinden? Ben daar al eerder naar op zoek geweest, zonder succes.

• BarryH
  • Nu online
Joris748 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Wat voor rubbers zijn dat en waar kan ik die vinden? Ben daar al eerder naar op zoek geweest, zonder succes.
zelf geen ervaring mee, maar google zegt:

https://www.rubbermagazij...mm-l-25m_zwart_10382.html
En als je een H profiel gebruikt tussen je panelen kan je wellicht zonder...

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 25-08-2022 15:34 ]

• Ronald_O
BarryH schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:23:
Dank voor de tip. De condens maak ik me niet druk om. Ben niet van om het zo dicht mogelijk te maken dus zal min of meer vergelijkbaar zijn met de condensvorming van de andere panelen lijkt me.

PVoutput

• Tommie12
BarryH schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

zelf geen ervaring mee, maar google zegt:

https://www.rubbermagazij...mm-l-25m_zwart_10382.html
En als je een H profiel gebruikt tussen je panelen kan je wellicht zonder...
Ik vraag me wel af welke installateur je een 'waterdicht' garantie daarop gaat geven.
Feit is, je zal nog altijd een soort van onderdak met isolatie en dampscherm moeten voorzien, anders wordt het miserie.

Er is een reden waarom dit niet standaard aangeboden wordt.
De enige fabrikant die ik ken die echt 'dakzonnepanelen' aanbiedt is Tesla, maar voorlopig enkel in de VS.

• Ronald_O
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Ik vraag me wel af welke installateur je een 'waterdicht' garantie daarop gaat geven.
Feit is, je zal nog altijd een soort van onderdak met isolatie en dampscherm moeten voorzien, anders wordt het miserie.

Er is een reden waarom dit niet standaard aangeboden wordt.
De enige fabrikant die ik ken die echt 'dakzonnepanelen' aanbiedt is Tesla, maar voorlopig enkel in de VS.
Mogelijk zie ik iets over het hoofd, maar waar ben je precies bang voor? De panelen liggen toch altijd in weer en wind. Zolang je ze niet strak tegen de isolatie aan legt en ze niet volledig onder gedompeld kunnen worden i.c.m. ventileren lijkt me wat condens/ vocht geen issue.

PVoutput

• Tommie12
Ronald_O schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Mogelijk zie ik iets over het hoofd, maar waar ben je precies bang voor? De panelen liggen toch altijd in weer en wind. Zolang je ze niet strak tegen de isolatie aan legt en ze niet volledig onder gedompeld kunnen worden i.c.m. ventileren lijkt me wat condens/ vocht geen issue.
Water dat er door loopt en regen in de veranda, of spreken we over een 'open veranda'?
In dat geval wordt het een donker boeltje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Joris748 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

De panelen zijn begin december 2021 in gebruik genomen.
Vanaf begin december zit ik op 97% van Wp in kWh opbrengst. Maar er moet nog ~2% omvormerverlies vanaf, dan kom ik op 95%. Cijfers boven de 100% zijn heel normaal hoor. Het is min of meer toeval dat je in NL per jaar ongeveer het aantal kWh haalt als je piekvermogen van je panelen in W. Als je dagelijks met een auto rijdt die max. 100 km/h kan, dan kun je in een jaar toevallig ook best op 100.000 km uitkomen.

93% is wel wat je mag verwachten. Ik zit met 35° dakhoek op het zuiden ietsje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Water dat er door loopt en regen in de veranda, of spreken we over een 'open veranda'?
In dat geval wordt het een donker boeltje...
Wellicht helpt dit.. zoiets doel ik op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuia0QEkiKRKfCjZvo2upelIxFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nlUGbuZfSKQzFk5PBbmrnpe4.png?f=user_large

PVoutput

• Tommie12
Ronald_O schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding]
Okeee….
Dan moet het haalbaar zijn, en als er een paar druppels door gaan is er ook geen probleem.
Zorg maar voor voldoende helling.

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mijn ouders zijn ook om, zonnepanelen en warmtepomp staat op de planning.

Nu de vraag.. bestaan er tegenwoordig al goed geintergreerde zonnepanelen die zowel energie leveren als warm water opwarmen? Of is dit in Nederland nooit rendabel en kan je beter een boiler+warmtepomp installeren?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Kaaiman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:54:

Nu de vraag.. bestaan er tegenwoordig al goed geintergreerde zonnepanelen die zowel energie leveren als warm water opwarmen? Of is dit in Nederland nooit rendabel en kan je beter een boiler+warmtepomp installeren?
Dat laatste ja. Warmtepomp en een warmtepompboiler.
dat is mainstream en dus het best betaalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Dat laatste ja. Warmtepomp en een warmtepompboiler.
dat is mainstream en dus het best betaalbaar
Dat weet ik. (Ze hebben ook al 2 airco-units, de warmtepompunit.is dam voor het warm water). Maar ik dacht dat gecombineerde systemen bestaan, waarbij water langs/door het zonnepaneel loopt. Het water warmt op en koelt tegelijk de zonnepanelen voor hoger remdement. Maar zie eigenlijk niemand in mijn omgeving die hebben. Is het in Nederland gewoon niet warm genoeg voor dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:34
@Kaaiman Lijkt alleen nuttig te zijn voor beperkt dakoppervlak:

https://www.zonnepanelen.net/hybride-zonnepanelen/

[ Voor 4% gewijzigd door FireAge op 25-08-2022 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Niet online
Bedankt.. prijs is dus simpelweg te hoog. Dan kunnen ze beter de schuur extra volleggen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ronald_O schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zoiets gemaakt met glas-glas panelen zonder frame in pext profielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/293OvyBPDtLtNOzyNoQYC7vd8UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jrCfMoq2noK0wID5XzJwTWC.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen is het wel moeilijk om glas-glas zonder frame te vinden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Rimco schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Geen last van de warmte die de panelen maken? Of is het vooral indirect licht wat er op de panelen komt en worden ze niet zo warm? Lijkt redelijk omgeven door groen zo op de foto namelijk.

Aangezien je aangeeft dat de panelen lastig te vinden zijn.. welke heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald_O op 26-08-2022 07:50 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Wij zijn ook bezig om bij ons zonnepanelen te laten plaatsen. Ook al had ik twijfels of het dak door de schouwing zou komen kwam er een niet verwacht antwoord. Men kwam met een reden dat het type dakpan niet geschikt zou zijn voor de haken die ze zouden gaan monteren.

Ik ga het dak nu toch denk ik maar laten doen en de extra vertraging pakken. En dan kijken we wel of de panelen door dakdekkers ook gedaan kunnen worden ( hun adverteren er wel mee ).

Ik zei ook dat ik het maar een hele rare manier van werken/denken vind.

Ik heb geprobeerd om uit te zoeken welke dakpannen niet geschikt zouden zijn, maar kan daar niets over vinden?
Een offerte weigeren omdat je niet veilig zou kunnen werken?
Een offerte weigeren omdat je niet op het dak van de buren wil staan/werken?

Heb ik nou gewoon een hele slechte boer te pakken gehad ookal heeft deze een redelijke naamsbekendheid.

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ronald_O schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 05:58:
[...]

Ziet er goed uit! Geen last van de warmte die de panelen maken? Of is het vooral indirect licht wat er op de panelen komt en worden ze niet zo warm? Lijkt redelijk omgeven door groen zo op de foto namelijk.

Aangezien je aangeeft dat de panelen lastig te vinden zijn.. welke heb je?
Dit geheel staat op het zuiden gericht en als de zon er vol op staat voel je vooral stralingswarmte van de zon zelf. Een beetje als dat je onder een parasol zit waarbij de zon er vol op staat en je ook de warmte nog voelt. Daarbij voegt het feit dat het om PV gaat geen warmte toe, maar snoept er een beetje vanaf. Ik zou het dan ook niet de koelste plek noemen op zo'n moment (want dan moet je echt gaan isoleren tegen de warmte), maar het water en groen helpt natuurlijk wel. Even de benen in het water en dan merk je nergens iets van ;)

De panelen hadden wij van https://ymxsolar.com/prod...al-frameless-zonnepaneel/ maar dat was al 2 jaar geleden en geeft ondertussen natuurlijk een 404 ;) Aardige mensen die persoonlijk de panelen kwamen leveren, dus je kan ze eens bellen of ze nog iets kunnen regelen. De PDF is er nog wel: https://ymxsolar.com/app/.../02/YMX-60PD-300-330M.pdf. Ook toen al kon ik maar weinig vinden als ik zocht op "bifacial/glas-glas frameless/frameloos/zonder frame". Op dit moment lijkt https://www.estg.eu/nl-nl...360w-glas-glas-frameloos/ een mogelijkheid (ongeveer 215 ex BTW) en verwacht in september (maar voor ons zouden ze te groot zijn geweest).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Kaaiman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:54:

Wellicht bedoel je PVT panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Vorige week zijn zonnepanelen geplaatst en toen ik vd week mijn dak bekeek viel me op dat er 2 dakpannen net niet recht liggen.

Kan dit kwaad? Moet ik hier over “klagen” en vragen ze alsnog recht te leggen? Dit zal vermoed ik best lastig worden aangezien ze er niet bij kunnen.

Ik bekijk mijn dak normaliter niet, maartoch, heb wel 10K betaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOgBpwt8oVNfxGCXav4ce7R7VeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPLctlO5EgPGyfRtATzwqYjo.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
VidaR-9 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:49:
Vorige week zijn zonnepanelen geplaatst en toen ik vd week mijn dak bekeek viel me op dat er 2 dakpannen net niet recht liggen.

Kan dit kwaad? Moet ik hier over “klagen” en vragen ze alsnog recht te leggen? Dit zal vermoed ik best lastig worden aangezien ze er niet bij kunnen.

[Afbeelding]
Zou geen foto nemen en opsturen, want dan is het antwoord kan geen kwaad.

Laat ze maar lekker langskomen en rechtzetten. Bij een harde wind ben je in eerste instantie 1 dakpan kwijt en dan twee en dan misschien wel 10.
Als je dan gaat klagen dan ben je te laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Rimco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Dit geheel staat op het zuiden gericht en als de zon er vol op staat voel je vooral stralingswarmte van de zon zelf. Een beetje als dat je onder een parasol zit waarbij de zon er vol op staat en je ook de warmte nog voelt. Daarbij voegt het feit dat het om PV gaat geen warmte toe, maar snoept er een beetje vanaf. Ik zou het dan ook niet de koelste plek noemen op zo'n moment (want dan moet je echt gaan isoleren tegen de warmte), maar het water en groen helpt natuurlijk wel. Even de benen in het water en dan merk je nergens iets van ;)

De panelen hadden wij van https://ymxsolar.com/prod...al-frameless-zonnepaneel/ maar dat was al 2 jaar geleden en geeft ondertussen natuurlijk een 404 ;) Aardige mensen die persoonlijk de panelen kwamen leveren, dus je kan ze eens bellen of ze nog iets kunnen regelen. De PDF is er nog wel: https://ymxsolar.com/app/.../02/YMX-60PD-300-330M.pdf. Ook toen al kon ik maar weinig vinden als ik zocht op "bifacial/glas-glas frameless/frameloos/zonder frame". Op dit moment lijkt https://www.estg.eu/nl-nl...360w-glas-glas-frameloos/ een mogelijkheid (ongeveer 215 ex BTW) en verwacht in september (maar voor ons zouden ze te groot zijn geweest).
Dank voor het delen van je ervaring en informatie. Klinkt als een prima plek om te vertoeven. Wij zitten helaas niet zo mooi aan het water maar wellicht kan ik een grachtje graven ;)

Mocht het te warm gaan worden bij ons kunnen we wellicht pir met een reflecterend laagje eronder doen. Vast goed voor de opbrengst met bifacial.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
hoihoi66 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:53:
[...]
Zou geen foto nemen en opsturen, want dan is het antwoord kan geen kwaad.

Laat ze maar lekker langskomen en rechtzetten. Bij een harde wind ben je in eerste instantie 1 dakpan kwijt en dan twee en dan misschien wel 10.
Als je dan gaat klagen dan ben je te laat ;)
Belangrijkste is inderdaad dat alles blijft liggen met storm.

Zonder foto kan ik wel doen, maar vermoed dat de eerste vraag dan is: stuur maar een foto.

Aan de andere kant. Als ze zeggen dat het geen kwaad kan en de boel waait er toch af met storm weet ik ook waar ik moet zijn (en is het gedocumenteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:59
Rimco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Ziet er goed uit, ik zie dergelijke panelen ook op de fastned stations.

Wat gebruik je ter bevestiging en om er “tussen” af te dichten? Of loop het water er doorheen als het regent?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ronald_O schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring en informatie. Klinkt als een prima plek om te vertoeven. Wij zitten helaas niet zo mooi aan het water maar wellicht kan ik een grachtje graven ;)

Mocht het te warm gaan worden bij ons kunnen we wellicht pir met een reflecterend laagje eronder doen. Vast goed voor de opbrengst met bifacial.
Wij zitten ook niet aan het water, maar hebben deze vijver zelf gegraven. Geeft een soortgelijk effect ;) In ons geval gebruiken we ook de reflectie van het water om de achterkant te belichten en komt er nog wel wat licht tussen de cellen door zodat het niet zo donker wordt. Dat geeft (in mijn optiek) een heel ander gevoel dan een dak wat compleet dicht/donker is van de onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpK2zAvLyRYUEwrguH3XLkViiOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw0SBexb6uPTW4UCJdzKxa9W.jpg?f=fotoalbum_large
jantje112 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Ziet er goed uit, ik zie dergelijke panelen ook op de fastned stations.

Wat gebruik je ter bevestiging en om er “tussen” af te dichten? Of loop het water er doorheen als het regent?
Het zijn allemaal profielen uit deze serie: https://www.glasmaatje.nl...rofiel/97/losse-profielen. Daarbij heb ik alleen de "dwarsverbinding" gebruikt om het geheel zo goed als vlak te houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGwoMpebkb4FjcZlVe-Ss8RacdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx0ZoycCaYm73hnuCoAj0OhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is in principe al grotendeels waterdicht behalve in de hoeken waar de verschillende profielen bij elkaar komen. Had op dat moment nog niet de juiste (zwarte) kit in huis, dus het ligt nu nog op zonder en drupt een beetje, maar dat krijg je wel waterdicht. Het is in dat opzicht niet anders dan een gewone glazen overkapping/lichtstraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
Ik zou me daar niet druk om maken. Dat komt vanzelf wel weer goed te liggen lijkt me.

Ik zou me meer storen aan het feit dat ze (tenminste) 3 panelen zijn vergeten te leggen :P
En dat de witte labeltjes er niet afgehaald zijn.

Edit: oh wacht, ik keek naar de verkeerde dakpannen. Die jij bedoelt liggen echt niet goed inderdaad en dat moet hersteld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 26-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
de Peer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Ik zou me daar niet druk om maken. Dat komt vanzelf wel weer goed te liggen lijkt me.

Ik zou me meer storen aan het feit dat ze (tenminste) 3 panelen zijn vergeten te leggen :P
En dat de witte labeltjes er niet afgehaald zijn.

Edit: oh wacht, ik keek naar de verkeerde dakpannen. Die jij bedoelt liggen echt niet goed inderdaad en dat moet hersteld worden.
Lol. Er hadden er veel meer kunnen liggen inderdaad, maar bewust open gelaten met oog op ruimte voor dakraam. Dan zouden die scheve pannen ook niet meer uitmaken, maar dakraam is nog even toekomst.

En achter liggen er nog 15, dus ben sowieso goed voorzien.

Ik heb de installateur maar even gemaild. Eens zien wat ze zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 26-08-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24
Rimco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Wij zitten ook niet aan het water, maar hebben deze vijver zelf gegraven. Geeft een soortgelijk effect ;) In ons geval gebruiken we ook de reflectie van het water om de achterkant te belichten en komt er nog wel wat licht tussen de cellen door zodat het niet zo donker wordt. Dat geeft (in mijn optiek) een heel ander gevoel dan een dak wat compleet dicht/donker is van de onderkant:

[Afbeelding]

[...]

Het zijn allemaal profielen uit deze serie: https://www.glasmaatje.nl...rofiel/97/losse-profielen. Daarbij heb ik alleen de "dwarsverbinding" gebruikt om het geheel zo goed als vlak te houden:

[Afbeelding]

Dit is in principe al grotendeels waterdicht behalve in de hoeken waar de verschillende profielen bij elkaar komen. Had op dat moment nog niet de juiste (zwarte) kit in huis, dus het ligt nu nog op zonder en drupt een beetje, maar dat krijg je wel waterdicht. Het is in dat opzicht niet anders dan een gewone glazen overkapping/lichtstraat.
Heel tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:27
VidaR-9 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Lol. Er hadden er veel meer kunnen liggen inderdaad, maar bewust open gelaten met oog op ruimte voor dakraam. Dan zouden die scheve pannen ook niet meer uitmaken, maar dakraam is nog even toekomst.

En achter liggen er nog 15, dus ben sowieso goed voorzien.

Ik heb de installateur maar even gemaild. Eens zien wat ze zeggen..
Bij ons lagen ook een stuk of 5 pannen niet lekker (de kabel die door t dak naar zolder ging lag er onder), mailtje gestuurd met foto en ze zijn het komen herstellen (logisch ook :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24
iketot schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Bij ons lagen ook een stuk of 5 pannen niet lekker (de kabel die door t dak naar zolder ging lag er onder), mailtje gestuurd met foto en ze zijn het komen herstellen (logisch ook :-))
Bij mij waren ze op 1 dak alle pannen vergeten terug te schuiven die ze opzij hadden geschoven.
Gelukkig zag m'n vrouw dit nog nét op tijd toen ze thuis kwam en de monteurs nog net niet waren weggereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Rimco schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:32:
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, maar zo'n constructie met een dak zonder onderliggende isolatie wordt drijfnat van de condens bij heldere nachten. Platte daken (van carports e.d.) worden niet voor niets voorzien van een dunne isolatielaag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Ronald_O schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:04:

Overbuurman heeft dit met gewone zonnepanelen gedaan, Houten veranda en op de balken een vlak rubber met daarop de panelen, panelen zitten vast met de gebruikelijke zonnepanelen klemmen.

Lekt niet maar het is wel stuk donker dan wat @Rimco heeft, logisch want de panelen zijn gewoon dicht.

Als ik zou kiezen zou ik de methode van @Rimco kiezen, misschien wat duurder maar oogt ook mooier naar mijn mening.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Rimco schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Jazsie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Overbuurman heeft dit met gewone zonnepanelen gedaan, Houten veranda en op de balken een vlak rubber met daarop de panelen, panelen zitten vast met de gebruikelijke zonnepanelen klemmen.

Lekt niet maar het is wel stuk donker dan wat @Rimco heeft, logisch want de panelen zijn gewoon dicht.

Als ik zou kiezen zou ik de methode van @Rimco kiezen, misschien wat duurder maar oogt ook mooier naar mijn mening.
Ben het met jullie eens. Vind het een stuk mooier en dicht maken kan altijd nog mocht dat nodig zijn om iets wat ik nu niet voorzie. Ga er binnenkort maar eens rustig voor zitten en een boodschappenlijstje maken in een eigen topic. Dank voor de input tot dusver :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
VidaR-9 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Belangrijkste is inderdaad dat alles blijft liggen met storm.

Zonder foto kan ik wel doen, maar vermoed dat de eerste vraag dan is: stuur maar een foto.

Aan de andere kant. Als ze zeggen dat het geen kwaad kan en de boel waait er toch af met storm weet ik ook waar ik moet zijn (en is het gedocumenteerd).
Dan denk ik heel snel aan de gezegde ‘beter voorkomen………

Is het bedrijf na 2 jaar falliet en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Wie heeft er ervaring met Flatfix fusion en micro-omvormers? Ik wil dit nu gaan plaatsen maar er is wel weinig ruimte voor een Enphase M250. Het enige wat ik mij kon bedenken was liggend aan de rand van de ballastbak maar dan niet over de bak heen; dan kan die erg nat worden enzo. Als ik hem aan de rand naar voren (richting de lage kant) laat uitsteken dan ligt die een stuk beter verscholen en ik verstevig die rand dan met een strip aluminium die wél over de bak heen loopt.

Edit: even een schets erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePxNG24hhuOx2IRf73MWzG7Squg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k5qqCXv5lEEM0tAAt54kl8ZV.png?f=user_large

Die vak is van vrij dun alu dus de rand gaat doorbuigen zonder versteviging, daarom dacht ik tussen de rand en de omvormer een alu strip van 1mm ofzo die ook aan de andere kant vast zit. Daarmee komt een deel van het gewicht óp de opstaande rand van de bak, daar waar oranje over gaat in rood.

[ Voor 35% gewijzigd door JT op 26-08-2022 11:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat voor twijfel heb je?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Wat voor twijfel heb je?
Nou, deels principieel, deels wat zorgen over de veiligheid van het spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Nou, deels principieel, deels wat zorgen over de veiligheid van het spul...
Principieel? Je wilt alles hetzelfde houden qua merk? Veiligheid, APS is wel een vrij grote speler. Maar je zou natuurlijk naar Enphase kunnen kijken. Komt ook tweedehands nog wel eens langs.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Principieel? Je wilt alles hetzelfde houden qua merk? Veiligheid, APS is wel een vrij grote speler. Maar je zou natuurlijk naar Enphase kunnen kijken. Komt ook tweedehands nog wel eens langs.
Nee, liever geen spul uit China. Maar zoals ik al aangaf, zal het meeste spul goeddeels uit China komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MikeyMan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Nee, liever geen spul uit China. Maar zoals ik al aangaf, zal het meeste spul goeddeels uit China komen.
Doel je nu op volledig Chinese merken of producten gefabriceerd in China? Is SolarEdge dat dan niet? Ik heb even gekeken, op mijn Enphase M250 staat in ieder geval dat die ontworpen is in Californie maar gemaakt in China.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring of expertise met terugleveren van circa 14.113 kWh per jaar met 17,39 kWp op een 3x25A woonhuisaansluiting? Er zijn 3 automatische hoofdzekeringen aanwezig voor elke fase.

16A: 3680W 3x=11.040
20A: 4600W 3x=13.800
25A: 5750W 3x=17.250

SMA omvormers. SMA designer geeft 5,33 kW per fase weer. 16 kW nominaal.

Wat voor zekering/ALS heb je toegepast? Andere maatregelen?

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 26-08-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Vanavond ga ik 5 extra panelen (1450 Wp, Westelijk georienteerd) aansluiten via een Solax X1 Mini 1.5.

Deze worden via een PV verdeler aangesloten op een wasmachinegroep.
De PV verdeler heeft twee B16 groepen, en 1 WCD.

De logica is natuurlijk om de omvormer vast bekabeld aan te sluiten, en de WCD te gebruiken voor een andere verbruiker.

Is er echter iets dat me in de praktijk tegen houdt om de omvormer aan te sluiten via het stopcontact?
Dit zou voor mij volgende voordelen hebben:

- Op die manier kan ik meerdere stopcontacten voorzien op een meer praktische locatie voor andere apparatuur.
- Ik kan een smart Plug (https://www.robbshop.nl/x...tekker-zigbee-2300w-1pack) gebruiken om de opbrengst te monitoren exclusief omvormerverliezen.
- Ik kan met die smart-plug de omvormer remote ontkoppelen van het net in geval van issues.

Zowel de WCD als de stekker die ik zou gebruiken aan de installatiekabel zijn geschikt voor 16A.
De smart plug is rated op 10A (Ik zou eventueel nog voor een 16A kunnen gaan...)

Zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FORZAM schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:13:
Vanavond ga ik 5 extra panelen (1450 Wp, Westelijk georienteerd) aansluiten via een Solax X1 Mini 1.5.

De logica is natuurlijk om de omvormer vast bekabeld aan te sluiten, en de WCD te gebruiken voor een andere verbruiker.

Is er echter iets dat me in de praktijk tegen houdt om de omvormer aan te sluiten via het stopcontact?

- Op die manier kan ik meerdere stopcontacten voorzien op een meer praktische locatie voor andere apparatuur.
- Ik kan een smart Plug (https://www.robbshop.nl/x...tekker-zigbee-2300w-1pack) gebruiken om de opbrengst te monitoren exclusief omvormerverliezen.
- Ik kan met die smart-plug de omvormer remote ontkoppelen van het net in geval van issues.

Zowel de WCD als de stekker die ik zou gebruiken aan de installatiekabel zijn geschikt voor 16A.
De smart plug is rated op 10A (Ik zou eventueel nog voor een 16A kunnen gaan...)

Ik weet niet of je wat over het hoofd ziet. Maar ik heb laatst gezocht op energiemeters met wifi, Eaton heeft er een die is ontwikkeld in samenwerk met een domoticamerk. Dus dat zou je kunnen gebruiken mocht je hem toch vast willen aansluiten. Daarnaast weet ik niet of je kinderen hebt maar als die de stekker eruit trekken terwijl die vol te leveren staat dan geeft dat ook risico. Ik heb ook begrepen (maar DYOR) dat een pv verdeler niks meer is dan een kleine groepenkast. Als dat zo is dan kun je ook een reguliere groepenkast aansluiten en zoveel stopcontacten daarop aansluiten naast je vaste aansluiting van je omvormer.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Ik weet niet of je wat over het hoofd ziet. Maar ik heb laatst gezocht op energiemeters met wifi, Eaton heeft er een die is ontwikkeld in samenwerk met een domoticamerk. Dus dat zou je kunnen gebruiken mocht je hem toch vast willen aansluiten. Daarnaast weet ik niet of je kinderen hebt maar als die de stekker eruit trekken terwijl die vol te leveren staat dan geeft dat ook risico. Ik heb ook begrepen (maar DYOR) dat een pv verdeler niks meer is dan een kleine groepenkast. Als dat zo is dan kun je ook een reguliere groepenkast aansluiten en zoveel stopcontacten daarop aansluiten naast je vaste aansluiting van je omvormer.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Zo'n PV-Verdeler is inderdaad niet meer dan een groepenkastje, vandaar dat mijn idee van aansluiten dus ook zou kunnen.

Eigenlijk is mijn vraag dus niet anders dan wanneer ik een aparte groep zou aanleggen vanaf de meterkast, en daar in plaats van de omvormer vast op aan te sluiten hier een WCD tussen plaats en de omvormer met een stekker aansluit.

Omvormer blijft dus het enige apparaat op die groep, enige verschil is vast/via WCD.

Ik weet inderdaa dat ik een DIN kWh-meter zou kunnen toevoegen in de kast om de opbengst te monitoren, maar da's dan weer een extra kost, en dan kan ik niet remote schakelen. (Ik ben al aan het doordenken dat er binnen enkele aren met dynamische prijzen momenten zullen zijn dat terugleveren effectief geld gaat kosten op momenten van zonnestroomoverschot....)

Veiligheid naar onbedoeld lostrekken is inderdaad een dingetje. Geen kinderen, maar ik zou zo maar in een verwarde bui eens de stekker moeten losmaken terwijl de omvormer aan het leveren is.
Voor zover ik weet zit er echter in iedere goedgekeurde omvormer een beveiliging die alles stopzet van zodra de netspanning wegvalt.
(Anders zou bvb. bij een stroompanne van het net/uitschakelen van je hoofdschakelaar geen garantie zijn dat je huisinstallatie effectief spanningsloos is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
hoihoi66 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Dan denk ik heel snel aan de gezegde ‘beter voorkomen………

Is het bedrijf na 2 jaar falliet en dan?
Eens hoor. Ben nu in contact met ze en moest idd foto’s mailen. Benieuwd wat ze zeggen.

Gaat om Coolblue dus zal niet snel omvallen, maar niet uit te sluiten natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
FORZAM schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Zo'n PV-Verdeler is inderdaad niet meer dan een groepenkastje, vandaar dat mijn idee van aansluiten dus ook zou kunnen.

Eigenlijk is mijn vraag dus niet anders dan wanneer ik een aparte groep zou aanleggen vanaf de meterkast, en daar in plaats van de omvormer vast op aan te sluiten hier een WCD tussen plaats en de omvormer met een stekker aansluit.

Omvormer blijft dus het enige apparaat op die groep, enige verschil is vast/via WCD.

Ik weet inderdaa dat ik een DIN kWh-meter zou kunnen toevoegen in de kast om de opbengst te monitoren, maar da's dan weer een extra kost, en dan kan ik niet remote schakelen. (Ik ben al aan het doordenken dat er binnen enkele aren met dynamische prijzen momenten zullen zijn dat terugleveren effectief geld gaat kosten op momenten van zonnestroomoverschot....)

Veiligheid naar onbedoeld lostrekken is inderdaad een dingetje. Geen kinderen, maar ik zou zo maar in een verwarde bui eens de stekker moeten losmaken terwijl de omvormer aan het leveren is.
Voor zover ik weet zit er echter in iedere goedgekeurde omvormer een beveiliging die alles stopzet van zodra de netspanning wegvalt.
(Anders zou bvb. bij een stroompanne van het net/uitschakelen van je hoofdschakelaar geen garantie zijn dat je huisinstallatie effectief spanningsloos is...)
Waarom wil je het zo ingewikkeld doen, bv een shelly pm kan wat je wil, en dan zonder een stekker? Er is een reden waarom het niet de bedoeling is om via een stopcontact terug te le leveren. Daarnaast, waarom wil je je omvormer uit kunnen zetten? als je hem uitschakelt, heb je helemaal geen opwek meer. Is het niet slimmer, met het scenario dat je schetst, om de opwek te beperken tot je eigen behoefte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
[...]
Vuile contacten. Apparaten met stekker zijn niet bedoeld voor langdurig hoge vermogens. Ik zou de omvormer gewoon via een vaste verbinding aansluiten. Tegen de tijd (ooit?) dat je moet gaan betalen om terug te leveren, kun je er altijd nog iets tussen zetten. Een Shelly PM o.i.d. ertussen zou kunnen, maar hoe zit het met de ieniemienie relaiscontacten van zo'n apparaat? Ik heb hier eens bijna brand gehad met een tijdklok op de wasmachine; die was volgens de specificaties geschikt voor 16A maar smolt toch weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

[Afbeelding]
Coolblue het binnenkort even recht leggen als ze klus in de buurt hebben d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:43
FORZAM schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ik zou zeker niet voor wcd met steker gaan. Erg link wat er zal maar iemand die steker loshalen en aan de pinnen zitten. Als je zo wilt monitoren gebruik dan los kastje met bv een fibaro schakelaar + fysieke schakelaar. Kun je de aansluiting monitoren en aan uitschakeln via domotica én je kunt fysiek de zonnepanelen loskoppelen zonder dat je ergens aan kunt komen.
Btw is volgens mij ook niet toegestaan door nen1010

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edwin2021, @FORZAM NL loopt hier blijkbaar wat de standaard en de normen betreft wat achter.
In Duitsland zijn zgn. "Balkonkraftwerke" met stekker namelijk gebruikelijk en toegestaan
(en veilig volgens de VDE).

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 26-08-2022 16:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:43
Spannend 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-09 14:29
dunklefaser schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:11:
@edwin2021, @FORZAM NL loopt hier blijkbaar wat de standaard en de normen betreft wat achter.
In Duitsland zijn zgn. "Balkonkraftwerke" met stekker namelijk gebruikelijk en toegestaan
Dit klopt en zijn eigenlijk ook beveiligd.werkt alleen als de stekker in het stopcontact zit anders wordt het systeem uit geschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
dunklefaser schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:11:
Of loopt Duitsland achter? Stopcontacten zijn gewoon niet bedoeld voor terugleveren. Wordt ook lachen als iemand er een keer een stekkerdoor tussen douwt, of andere verbruikers op de groep zet.

Good luck met de verzekering als je daar brand door krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

borft schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Of loopt Duitsland achter? Stopcontacten zijn gewoon niet bedoeld voor terugleveren. Wordt ook lachen als iemand er een keer een stekkerdoor tussen douwt, of andere verbruikers op de groep zet.

Daarom zou ik zoiets natuurlijk in NL niet aanbevelen, maar in een ver verleden waren
soortgelijke 600W PV-installaties juist in NL toegestaan (toen nog met minder veiligere omvormers).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
borft schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Die stopt toch als je de stekker er uit haalt...

En met 600W is het amper 3A. Ik zou het zelf niet kopen, maar ook niet dramatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Zo'n 600Watt installatie zou ik zo plaatsen. Het grote voordeel is dat je dit kan installeren als je een lamp kan ophangen.

Ik heb ook niet gehoord over problemen hiermee in NL in het verleden...

Ander onderwerp:
weet iemand hoe je deze kan montage beugels hoort te gebruiken als je een dak met bitumen als ondergrond hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-rCI7NlUhK9xfFZqC30ROh_3Nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05ZjUEnsAWhmNcHpHdh9IHFF.png?f=fotoalbum_large

Mijn eigen idee:
rubber eronder en met popnagel op een Lprofiel vastzetten. en het Lprofiel belasten met tuintegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Die stopt toch als je de stekker er uit haalt...

En met 600W is het amper 3A. Ik zou het zelf niet kopen, maar ook niet dramatiseren.
Het betreft hier een Solax X1 Mini 1.5 van 1500W. Geen drama idd. maar wel ietsje meer dan 600W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helm39
  • Laatst online: 08-09 21:50
Op dit moment zelf ook aan het oriënteren op zonnepanelen. Vooraf was het idee veel zonnepanelen te plaatsen en gebruik te maken van de hoge TLV. Nu is uiteraard de vraag of dit nog gaat gebeuren. Ik verwacht dat veel mensen nu aan het beoordelen zijn wat voor hun situatie wenselijk is. Hierna tref je enkele berekeningen aan die ik voor mijn situatie heb gemaakt:

Optie 1: 3.624 kWh opwek. Investering van € 6.361.
Optie 2: 4.921 kWh opwek. Investering van € 7.928.
Optie 3: 6.397 kWh opwek. Investering van € 11.036.

Uitgangspunten die ik heb gebruik zijn uit onderstaand overzicht te herleiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDukFJxT42GT-Qt5FOUNzRiXiLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1j6LltEY0i06w6VLSpyOEBws.png?f=fotoalbum_large

Uitkomsten zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLdKDUSjoOJjhVA_iFTEFZEPe0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDfDkZOQ8PJb76VJBr6gwt2Z.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast een variant waarbij ik uit ben gegaan van een starttarief van € 0,5 en een TLV van € 0,15. Uitkomst is dan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpNw7fPfuHNz4fuIgDhfYIsK8uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y037caWXOrnJwCmgrjYOlkWO.png?f=fotoalbum_large

Kortom, veel varianten met ieder eigen uitkomst en terugverdientijd/rendement. Wellicht hebben jullie er wat aan (als er geen schoonmaakfoutjes inzitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:03:
Zo'n 600Watt installatie zou ik zo plaatsen. Het grote voordeel is dat je dit kan installeren als je een lamp kan ophangen.

Ik heb ook niet gehoord over problemen hiermee in NL in het verleden...

Ander onderwerp:
weet iemand hoe je deze kan montage beugels hoort te gebruiken als je een dak met bitumen als ondergrond hebt?

[Afbeelding]

Mijn eigen idee:
rubber eronder en met popnagel op een Lprofiel vastzetten. en het Lprofiel belasten met tuintegels
Ik weet niet hoe het hóórt, maar jouw idee klinkt op zich prima :) Eventeel een U profiel in plaats van een L.
Helm39 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:36:
Op dit moment zelf ook aan het oriënteren op zonnepanelen. Vooraf was het idee veel zonnepanelen te plaatsen en gebruik te maken van de hoge TLV. Nu is uiteraard de vraag of dit nog gaat gebeuren. Ik verwacht dat veel mensen nu aan het beoordelen zijn wat voor hun situatie wenselijk is. Hierna tref je enkele berekeningen aan die ik voor mijn situatie heb gemaakt:

Optie 1: 3.624 kWh opwek. Investering van € 6.361.
Optie 2: 4.921 kWh opwek. Investering van € 7.928.
Optie 3: 6.397 kWh opwek. Investering van € 11.036.

Uitgangspunten die ik heb gebruik zijn uit onderstaand overzicht te herleiden:
[Afbeelding]

Uitkomsten zijn als volgt:
[Afbeelding]

Daarnaast een variant waarbij ik uit ben gegaan van een starttarief van € 0,5 en een TLV van € 0,15. Uitkomst is dan als volgt:
[Afbeelding]

Kortom, veel varianten met ieder eigen uitkomst en terugverdientijd/rendement. Wellicht hebben jullie er wat aan (als er geen schoonmaakfoutjes inzitten).
Kan aan mij liggen, maar is 1,76 per wattpiek niet een beetje aan de hoge kant?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helm39
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Ik weet niet hoe het hóórt, maar jouw idee klinkt op zich prima :) Eventeel een U profiel in plaats van een L.

[...]

Kan aan mij liggen, maar is 1,76 per wattpiek niet een beetje aan de hoge kant?
8000 WP, overige is verwachte opbrengst. Is inclusief verplaatsen van afvoerpijp in het dak. Wellicht dat daar nog een verklaring in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Helm39
Prijzen zijn best stevig. Zou je een eigen topic kunnen maken dat we kunnen kijken of het niet beter kan.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Helm39 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

8000 WP, overige is verwachte opbrengst. Is inclusief verplaatsen van afvoerpijp in het dak. Wellicht dat daar nog een verklaring in zit.
Oh lol ik deed euro's gedeeld door opbrengst 8)7 |:( Waar twijfel je aan of het gaat gebeuren? Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik toch wat zou gaan doen en ik heb het geld op de plank zonder dat ik allerlei dingen moet laten dan zou ik wel voor overcapaciteit gaan. Nu ga je sowieso sneller terugverdienen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dre schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:54:
@Helm39
Prijzen zijn best stevig. Zou je een eigen topic kunnen maken dat we kunnen kijken of het niet beter kan.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Dat lijkt dus wel mee te vallen toch? 8000wp zegt hij, dat is minder dan een euro per wp.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helm39
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Dat lijkt dus wel mee te vallen toch? 8000wp zegt hij, dat is minder dan een euro per wp.
4.800 WP optie 1.

@Dre Heb een topic aangemaakt en hier goed advies gekregen. Heb nog wat offertes lopen. Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helm39
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Oh lol ik deed euro's gedeeld door opbrengst 8)7 |:( Waar twijfel je aan of het gaat gebeuren? Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik toch wat zou gaan doen en ik heb het geld op de plank zonder dat ik allerlei dingen moet laten dan zou ik wel voor overcapaciteit gaan. Nu ga je sowieso sneller terugverdienen.
Komt met name door de langere terugverdientijd van optie 3 als ik van huidige uitgangspunten uitga. Wie weet wat over 10 jaar op de markt is te verkrijgen. Ontwikkelingen gaan hard wat dat betreft. Echter wordt de terugverdientijd rap minder als de prijs per kWh omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Helm39 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Komt met name door de langere terugverdientijd van optie 3 als ik van huidige uitgangspunten uitga. Wie weet wat over 10 jaar op de markt is te verkrijgen. Ontwikkelingen gaan hard wat dat betreft. Echter wordt de terugverdientijd rap minder als de prijs per kWh omhoog gaat.
Zit je al volledig op elektro? Zo nee, heb je overgaan op een warmtepomp en een elektrische kookplaats al meegenomen in je berekening? Want dat gaat op een gegeven moment gebeuren plus je pakt daar natuurlijk ook winst mee met zonnepanelen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

mrmrmr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:52:
Heeft er iemand ervaring of expertise met terugleveren van circa 14.113 kWh per jaar met 17,39 kWp op een 3x25A woonhuisaansluiting? Er zijn 3 automatische hoofdzekeringen aanwezig voor elke fase.

16A: 3680W 3x=11.040
20A: 4600W 3x=13.800
25A: 5750W 3x=17.250

SMA omvormers. SMA designer geeft 5,33 kW per fase weer. 16 kW nominaal.

Wat voor zekering/ALS heb je toegepast? Andere maatregelen?
Scheelt bij ons niet veel, dus laat ik reageren:

26kWp vooral verdeeld over O/W (dak) en een stukje zuid (pergola hierboven) op een SE16k. Vanwege de O/W verdeling komt het niet ver boven de 16kW DC, dus prima verhouding. Verwachtte jaaropbrengst 18MWh.

Op dit moment zit dit via 5x6mm2 YMVK op een ABB 3x20A automaat die dan weer achter een Doepke 300mA type B aardlek zit (zit er voor toekomstige EV lader). Dit alles zit dan weer op onze 3x25A hoofdaansluiting (automaten). Heb daarbij wel alle andere aardlekautomaten in 63A uitgevoerd en de hele meterkast bedraad met 10mm2. In het grote elektratopic kom je nog wel meer details van onze meterkast tegen met foto's.

Plan is om wellicht nog een keer uit te breiden. We zijn al van 16kWp naar 26kWp gegaan en denken nu aan een totaal van 34kWp. Daarbij moeten we wel overstappen naar een SE25k en de automaat vervangen door 3x25A. Dit is dan echt helemaal niet meer selectief, maar wil eerst kijken of het op de huidige 3x25A aansluiting kan met wellicht wat peak shaving of de omvormer iets beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Vraagje voor de buurvrouw :).

Recentelijk heeft ze een nieuw wifi netwerk gekregen en daardoor heeft de SMA Sunnyboy 2.5 geen verbinding meer met het internet. Ze heeft een aantal keer het verkeerde wachtwoord ingevoerd en daardoor krijgt ze nu permanent de melding dat ze een minuut moet wachten totdat ze weer kan inloggen.

Ze weet niet zeker of het wachtwoord van de SMA nog wel klopt (ze is 80+, ik moet het allemaal van een briefje lezen :D), dus het handigste lijkt mij een reset en dan een nieuw wachtwoord instellen. Ik kom er echt maar niet achter hoe ik dat ding in een soort recovery modus krijgt. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt?

De installateur heeft er geen PUK code bijgedaan, daarvoor gaat ze maandag de installateur bellen. Dus het word hoe dan ook opgelost, maar als ik haar kan helpen met die reset dan zou dat top zijn :)

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helm39
JT schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Zit je al volledig op elektro? Zo nee, heb je overgaan op een warmtepomp en een elektrische kookplaats al meegenomen in je berekening? Want dat gaat op een gegeven moment gebeuren plus je pakt daar natuurlijk ook winst mee met zonnepanelen.
Nog niet volledig op elektro. Warmtepomp (en vloerisolatie) ontbreekt nog. Daar heb je zeker gelijk aan. Wij gaan voor overcapaciteit, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Muncher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:40:
Vraagje voor de buurvrouw :).

Recentelijk heeft ze een nieuw wifi netwerk gekregen en daardoor heeft de SMA Sunnyboy 2.5 geen verbinding meer met het internet. Ze heeft een aantal keer het verkeerde wachtwoord ingevoerd en daardoor krijgt ze nu permanent de melding dat ze een minuut moet wachten totdat ze weer kan inloggen.

Ze weet niet zeker of het wachtwoord van de SMA nog wel klopt (ze is 80+, ik moet het allemaal van een briefje lezen :D), dus het handigste lijkt mij een reset en dan een nieuw wachtwoord instellen. Ik kom er echt maar niet achter hoe ik dat ding in een soort recovery modus krijgt. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt?

De installateur heeft er geen PUK code bijgedaan, daarvoor gaat ze maandag de installateur bellen. Dus het word hoe dan ook opgelost, maar als ik haar kan helpen met die reset dan zou dat top zijn :)

Alvast dank!
volgens mij met de pukcode. die op een sticker op de handleiding staat (bij mijn 2018/2019 sma omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

volgens mij met de pukcode. die op een sticker op de handleiding staat (bij mijn 2018/2019 sma omvormer).
Er staat wel een “pic” code achterop de handleiding. Een lang reeks getallen. Kan dat hem zijn? Zo ja, waar voer ik dus in? (Inloggen en dan installateur kiezen oid)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FORZAM

Zal mezelf even quoten en iedereen bedanken voor het advies.
Ik hoop nog altijd dat het in de praktijk wel mogelijk geweest was via een wcd, maar heb alles uiteindelijk maar vast aangesloten na alle argumenten die hier aangedragen werden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
FrankHe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:19:
Mijn vader heeft vorig jaar een offerte laten maken en ik wist niet wat ik zag. De meterkast is driefase, op de offerte stond een éénfase inverter. In de berekening voor de terugverdientijd werd doodleuk uitgegaan van de Watt piek van alle zonnepanelen bij elkaar en niet van het duidelijk lagere Watt-piek-vermogen van de inverter. Stelletje prutsers!

Ik heb mijn vader de echte terugverdientijd voorgerekend op basis van het maximaalvermogen van de inverter en daarbij het vooruitzicht dat salderen met enige waarschijnlijkheid sneller afgebouwd gaat worden dan wat ze hem hadden verteld. Ook het feit dat een dak met zuid-oriëntatie veel elektriciteit opwerkt op de momenten dat je zelf het minste vermogen afneemt. Uitgelegd dat tegenwoordig de oost-west-oriëntatie gangbaar is omdat dit beter aansluit op de piekmomenten van elektriciteitsgebruik.
Ik lees hier dingen waar ik me zorgen om maak... Dit komt uit het Elektra huisinstallaties topic, maar is daar off-topic... Dus ik gooi de reactie hier. (@FrankHe :-) )

De opbrengst van een zuid gerichte installatie komt domweg overeen met pak hem beet 1kWh/Wp/jaar. Het is wat ruw, maar in de praktijk niet fout. Nog sterker er zijn installaties die in de praktijk 1,1x doen.... Mijn pa doet 1,03x met een boom er voor... In het slechtste jaar.... en het is ZZW,

Er wordt normaal een omvormer met lager vermogen gebruikt omdat panelen hun normvermogen maar een paar uur per jaar halen. Dat betekent niet dat de opbrengst evenredig omlaag gaat... Absoluut niet. Met een omvormer van de helft van de Wp haal je rustig 80% binnen.

een 1 fase omvormer in een 3 fase installatie is ook niet per definitie fout, en bij 3kW domweg de juiste keuze, 4kW meestal de juiste keuze, 5kW soms de juiste keuze.

Dus maakt de installateur een slordige berekening, of maak jij een nog grotere rekenfout , verkeerde aannamen en heb je je vader verkeerd voorgelicht.... :-(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:50
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Ik lees hier dingen waar ik me zorgen om maak... Dit komt uit het Elektra huisinstallaties topic, maar is daar off-topic... Dus ik gooi de reactie hier. (@FrankHe :-) )

De opbrengst van een zuid gerichte installatie komt domweg overeen met pak hem beet 1kWh/Wp/jaar. Het is wat ruw, maar in de praktijk niet fout. Nog sterker er zijn installaties die in de praktijk 1,1x doen.... Mijn pa doet 1,03x met een boom er voor... In het slechtste jaar.... en het is ZZW,

Er wordt normaal een omvormer met lager vermogen gebruikt omdat panelen hun normvermogen maar een paar uur per jaar halen. Dat betekent niet dat de opbrengst evenredig omlaag gaat... Absoluut niet. Met een omvormer van de helft van de Wp haal je rustig 80% binnen.

een 1 fase omvormer in een 3 fase installatie is ook niet per definitie fout, en bij 3kW domweg de juiste keuze, 4kW meestal de juiste keuze, 5kW soms de juiste keuze.

Dus maakt de installateur een slordige berekening, of maak jij een nog grotere rekenfout , verkeerde aannamen en heb je je vader verkeerd voorgelicht.... :-(
U gaat volledig voorbij aan de terugverdientijd bij gedeeltelijke of volledige afbouw van saldering. Zie onder andere dit nieuwsbericht:
Eneco schroeft vergoeding voor terugleveren zonnestroom flink terug

Mijn vader gebruikt de meest elektriciteit in de ochtend en in late namiddag. Op het piekmoment van de dag wanneer de zon pal zuid staat wordt er veel energie aan het net teruggeleverd maar daar krijg je dus minder geld voor. Je zou bijna kunnen stellen dat je gratis energie produceert voor in dit geval Eneco.

De berekening die de PV-boer had gemaakt was echt veel en veel te optimistisch en klopte werkelijk van geen kanten. Zelfs met rommelen met de getallen kwam de terugverdientijd dacht ik uit rond de 9 jaar en dat was dus op basis van 100% saldering. Dat is de kern van wat ik probeerde over te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
@FrankHe Sorry, maar ik ben Eneco klant... Daar weet ik echt wel van... En een hele waslijst aan leveranciers die er niet in mee gaan... Geen goed argument. Nog sterker... Laten we Eneco er eens bij halen: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

1 hele euro... Ik herhaal 1 hele euro bij afname van 1 kWh.

Een zonnestroom installatie dekt gemiddeld 30% van het verbruik af direct uit de panelen en dit wordt nooit gezien door leverancier... Dat voorkomt dus 1 hele euro per kWh
Dat alleen is dus bij een vrij gemiddeld verbruik en vrij gemiddelde PV installatie al 1000 euro per jaar waard op basis van dit model contract.

Ik ben erg stellig: jouw berekening rammelt harder dan die van de installateur.Maar als je vrede hebt met dit niet willen onderzoeken: even goede vrienden... maar tof vind ik je niet namens je vader.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 27-08-2022 10:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:50
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:41:
@FrankHe Sorry, maar ik ben Eneco klant... Daar weet ik echt wel van... En een hele waslijst aan leveranciers die er niet in mee gaan... Geen goed argument. Nog sterker... Laten we Eneco er eens bij halen: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

1 hele euro... Ik herhaal 1 hele euro bij afname van 1 kWh.

Een zonnestroom installatie dekt gemiddeld 30% van het verbruik af direct uit de panelen en dit wordt nooit gezien door leverancier... Dat voorkomt dus 1 hele euro per kWh
Dat alleen is dus bij een vrij gemiddeld verbruik en vrij gemiddelde PV installatie al 1000 euro per jaar waard op basis van dit model contract.

Ik ben erg stellig: jouw berekening rammelt harder dan die van de installateur.Maar als je vrede hebt met dit niet willen onderzoeken: even goede vrienden... maar tof vind ik je niet namens je vader.
Uw aannames aangaande het elektriciteitsgebruik van mijn vader zijn niet correct. Ik was en ben enorme voorstander van PV, maar in deze specifieke situatie was het geen goede economische casus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@FrankHe Zoals je het verhaal tot nu toe hier vertelt kloppen er een aantal zaken niet.

Dus aan alle andere lezers: negeer deze posts van @FrankHe voorlopig

Anders gaat iedereen op verkeerde informatie handelen.

Over salderen:
https://solarmagazine.nl/...ot-2025-volledig-salderen
kortom: vanaf 2025 tot 2031 wordt dit afgebouwt. Daarna krijg je nog steeds een vergoeding.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren