Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Ok, dus het maakt qua terugleveren na afschaffen salderen niet uit, thx. Mbt tot de groep, ik dacht een piek vermogen van 5000 watt / 230 = 21,7A wat meer is dan standaard 16A groep. Hoe moet ik het max vermogen tov een groep zien dan?
tja dat zou ik best willen doen, maar er zijn veel grenzen en ongeveertjes.
of sommige situaties, en daar krijg je hier allemaal discussies van die helemaal niet interessant zijn.
(en ik geen zin in heb.)
maar grof weg een paar handvatten.
een 16A groep, die gaat niet uit met 16,0001A dat is eerder rond de 18A.
dus daar kan een 4000VA omvormer aanhangen (als een installateur dit snap dan weet je dat hij echt kennis heeft van zaken, snap hij dit niet dan heb je de standaard dombo te pakken.)
(zou een 5000VA op een 20A groep kunnen? geen idee zelf niet geprobeerd, maar ik verwacht dat er wel wat mogenlijk is.)
een 4000VA omvormer, daar kun je 4000Wp aanhangen.
maar hoeveel uur per jaar doet 4000Wp ook echt het volle leveren, bar weinig uren kan ik je zeggen.
dus je kunt eigenlijk wel 30% meer Wp er aan hangen als je dat wil.
heel klein beetje verlies en flink meer winst.
(alleen sommige mensen hebben dan in eens last van hun bloeddruk als ze de omvormer een keer zien aftoppen, lol)
hoe groot kan de groep zijn die je kunt op hangen?
dat is ook zo een lastige, vaak word gesteld op 3x25A, niet meer als 3x16A, maar soms word ook gesteld 5000VA per fase.
leuke theorieën, maar de praktijk is vaak zo anders, dat ik er geen bal van geloof.
ik kom plaatsen tegen waar ik 1x16 op 1x35A max aan durf.
maar heb ook al plaatsen gezien waar 1x40A op 1x35A gewoon goed kan (oke dat was dan 2x16a+1x5A

).
maar als je wil laten leggen, dan ben je afhankelijk van je installateur, en wat hij durft, of nog erger wat hij durft en de kennis voor heeft (als dan 1 van de 2 ontbreekt heb je natuurlijk brokken of niks leuks).
edit:
kijk hier heb je er al 1 binnen 5 minuten een reactie, oei oei, er staat weer 1 woordje in dat iemand niet bevalt en er is altijd iemand die iets te veel of te weinig vind, lol.
of anders gezegd, het is nooit goed, er is altijd een pieper.
edit2:
kijk nog geen 10 minuten en nummer 2.
had ik het verhaal anders geschreven, dan was er vast iemand geweest die ging piepen over dat kan veel beter met meer etc etc....
punt is duidelijk he, dit is gewoon een lastig onderwerp in een grote groep.
[
Voor 10% gewijzigd door
migjes op 24-08-2022 11:01
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)