Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 674.973 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
The Spank schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:04:
Even brutale vraag:

Wij hebben vorige week donderdag op onze woning (schuin dak), ligging Noord Oosten, geen last van schaduw, 15 sunpower maxeon3 415wp panelen laten leggen met een SMA tripower 5.0 omvormer.

Wat zou dit systeem normaliter moeten opleveren met de huidige weersomstandigheden ? Piek afgelopen dagen lag op max 4,5k.

Het lijkt erop of dat ze 2 strings hebben gemaakt. Is dat goed/slim/noodzakelijk ?

Opbrengst van gisteren ter illustratie:

[Afbeelding]
Noord-oost is verre van ideaal. Ziet er voor deze tijd van het jaar prima uit en de opbrengst stort helemaal in 2e helft van de middag, ook dat is normaal voor NO panelen. Het zou mij verbazen als je ooit de maximale Wp gaat halen op NO. 6,225kWh ga je denk ik nooit zien.

Als je maar 1 string kunt uitlezen dan is er maar 1 string aangesloten. Waarom denk je dat het 2 strings zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:38
bvdbos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

10 graden? Hoe lang zijn de panelen? Ofwel : hoe ver komen ze omhoog?

Misschien makkelijker om een betonband op de dak te leggen en daarop de rail te schroeven?
standaard ca. 1.7x1,0m.

het is maar een schuurdakje met houten balklaag. voelt stevig om op de lopen verder maar toch. evt. kan ik de balken onder de betonband wel verzwaren, dat wel.

10 graden om ze niet te lomp te laten zijn, voor mezelf en voor de buren. Vandaar ook helemaal zwart en een gewenste ranke constructie, en niet zon shiny alu buizenframe verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door fuzzyduck op 23-08-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Beste tweakers, ik wil jullie graag om hulp vragen.

Ik heb onlangs mijn nieuwe huis betrokken. Op dit huis liggen acht zonnepanelen die nooit zijn aangemeld. Ik dacht dit zelf even snel alsnog te gaan doen echter moet ik een hoop vragen beantwoorden om dit correct te doen.

Het papierwerk van de installatie blijkt lastig te achterhalen voor de oude eigenaar maar hij geeft wel aan dat alles correct is aangesloten voor de rest.

Nu wil ik zelf op onderzoek uitgaan en vroeg mijzelf af hoe het beste te werk te gaan. De omvormers bijvoorbeeld, moeten die zich ergens dichtbij de panelen bevinden? Om het type paneel te achterhalen moet ik dan waarschijnlijk het dak op? Staan er type aanduidingen op de achterkant van alle panelen?

Misschien nog andere tips voor de aanmelding? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Spank
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-08-2022
Uszka schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Noord-oost is verre van ideaal. Ziet er voor deze tijd van het jaar prima uit en de opbrengst stort helemaal in 2e helft van de middag, ook dat is normaal voor NO panelen. Het zou mij verbazen als je ooit de maximale Wp gaat halen op NO. 6,225kWh ga je denk ik nooit zien.

Als je maar 1 string kunt uitlezen dan is er maar 1 string aangesloten. Waarom denk je dat het 2 strings zijn?
Dank voor je snelle bericht !

Ja, NO is niet ideaal. Op de voorkant liggen daarom ook nog 6 panelen met een sunnyboy 2.0

Ik heb er weinig verstand van, maar ik dacht het 2 strings zijn, omdat ze beide ingangen hebben gebruikt op de omvormer (er komen 4 kabels van de panelen af), maar wellicht zegt dat helemaal niks. zoals ik zei: ik ben geen techneut ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 19:22
The Spank schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:04:
Even brutale vraag:

Wij hebben vorige week donderdag op onze woning (schuin dak), ligging Noord Oosten, geen last van schaduw, 15 sunpower maxeon3 415wp panelen laten leggen met een SMA tripower 5.0 omvormer.

Wat zou dit systeem normaliter moeten opleveren met de huidige weersomstandigheden ? Piek afgelopen dagen lag op max 4,5k.

Het lijkt erop of dat ze 2 strings hebben gemaakt. Is dat goed/slim/noodzakelijk ?

Opbrengst van gisteren ter illustratie:

[Afbeelding]
Sunnydesign zegt dat je aan een SB4.0-1AV-41 omvormer genoeg hebt (uitgaande perfect NO, 39 dakhelling en zuiden vh land)...

Totaal aantal PV-panelen 15
Piekvermogen 6,23 kWp
Aantal PV-omvormers 1
Nominaal AC-vermogen van PV-omvormers 4,00 kW
Werkelijk AC-vermogen 4,00 kW
Verhouding werkelijk vermogen 64,3 %
Jaarlijkse energieopbrengst 4.068 kWh
Extra opbrengst door SMA Shadefix 0 kWh
Energierendementsfactor 99,5 %
Performance ratio 84,3 %
Spec. energieopbrengst 654 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
fuzzyduck schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
standaard ca. 1.7x1,0m.

het is maar een schuurdakje met houten balklaag. voelt stevig om op de lopen verder maar toch. evt. kan ik de balken onder de betonband wel verzwaren, dat wel.

10 graden om ze niet te lomp te laten zijn, voor mezelf en voor de buren. Vandaar ook helemaal zwart en een gewenste ranke constructie, en niet zon shiny alu buizenframe verhaal.
10 graden en 1,7 m lang -> sin(10)=0,17 x 1,7 = 0,3 meter. Moeten helaas dan flinke betonbalken zijn :/

Als je onder en boven een het draadeind goed vastzet met een fatsoenlijk passend revet dan komt er geen water doorheen lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35

Bravo

Second Best

[...]

standaard ca. 1.7x1,0m.

Kijk eens naar betonnen voetjes om de panelen op te bevestigen: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen. Tenzij ook deze oplossing te zwaar is voor het dak, maar dan is een alu frame met tegels om de boel niet weg te laten vliegen dat waarschijnlijk ook.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
bvdbos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

10 graden en 1,7 m lang -> sin(10)=0,17 x 1,7 = 0,3 meter. Moeten helaas dan flinke betonbalken zijn :/

Als je onder en boven een het draadeind goed vastzet met een fatsoenlijk passend revet dan komt er geen water doorheen lijkt mij?
Ze gaan in landscape liggen. Ik zal je betonbandjes in overweging nemen. Eens kijken wat voor maten er zijn. Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
[...]

standaard ca. 1.7x1,0m.

als je er over kunt lopen dan kan het best nog veel gewicht hebben.

hoe platter je de panelen legt, de minder gewicht je nodig hebt als ballast.
(de windt kan er gewoon moeilijker onder komen.)

dus wil je gewoon simpel doen dan kun je:
simpel een paar L profielen halen in de bouwmarkt, die juist zagen en zo maak je bakjes onder het paneel.
waar je een paar stoeptegel onder kunt leggen (gratis stoeptegels te krijgen op markt plaats etc etc).
is er geen gat op de juiste plaats voor het profiel, dan boor je die er even in.
(stoep tegel zit dus in het paneel. ;) )

na deel: ja je panelen liggen (vrij/geheel) plat en spoelen slecht schoon, dus 1x in de 2 jaar (of beter elk voorjaar) even de panelen poetsen.
klusje van niks, zo gedaan op dat schuurtje.
plattere panelen vangen minder zon (voor al in de winter), maar verschil met 10 graden is zo klein, dat je het niet hoeft te laten.

maar een beton voet maken kan ook hoor, het is maar hoe moeilijk je wil doen en wat je een leuk resultaat vind, maar denk echt niet te moeilijk. ;)

maar gebruik wel rubberen voetjes onder de panelen/beton/stoeptegls, dit om de bitumen te beschermen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:41
LooneyTunes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Vermogen-in (PV) is relatief groot t.o.v het uitgaande vermogen (rendement).
Het verschil moet ergens blijven, en aangezien er geen mechanische componenten in de omvormer zitten (afgezien van wat relais en e.v.t. ventilatoren) zal dat dus als warmte (kachel) afgevoerd moeten worden.

[...]

Heeft m.í. niets met aftopping te maken.
Als-ie gaat aftoppen zal het vermogen dat uit de PV komt beperkt worden d.m.v. sturing op de spanning en stroom (zwaarder of minder zwaar belasten om zo het MPPT punt te veranderen zodat Pin weer ongeveer gelijk wordt als Pout. (minus de efficiëntie van de omvormer)

Als ik hier kijk bij mijn 2 systemen doet de Solis ~70 Watt aan eigen verbruik (bij ~3500 W vanaf het dak) en de Omnik zo'n 50 Watt aan eigen verbruik bij ~2000 W van het dak.

Dat zijn toch hele andere waarden dan 250 Watt.
En de tijd van ""remweerstanden"" ligt alweer ver achter ons. ;)

Al geprobeerd er een eitje op te bakken? ;)
Of (waarschijnlijker) wordt er ergens veel te enthousiast gerekend. (en bestaan er blijkbaar nergens meer meetfouten en/of meetonnauwkeurigheden in dit soort electronica)
Ik dacht aan aftopping vanwege het maximale vermogen van 4080 VA. Maar dan zou je dat (ietsje hoger) ook moeten zien als PV vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
Wij hebben 14 panelen van 310WP op ons West dak (4 lagen) aangesloten op een 1 fase Goodwe 4200. We willen uitbreiden ivm aanschaf EV en eventueel warmtepomp. Aan de zuidkant zouden er 4 kunnen en aan de Oostkant zouden we er 9 willen (maar 3 lagen ivm schaduw). Ik zit te denken aan panelen van minimaal 400WP..

We hebben nu een 1 fase meterkast maar gaan in oktober over naar 3x25A. Mijn vraag is hoe ik de panelen straks het beste kan gaan aansluiten.

Opties die ik zie:
1) Huidige 1 fase goodwe houden en een 2e 1 fase erbij. goedkoopste oplossing met voordeel is dat ik dan totaal 4 strings kan maken, maar nadeel is dat er 1 fase onbenut blijft . Weet ook niiet of ik zoveel panelen op 1x25A kan aansluiten.
2) huidige omvormer eruit en nieuwe 3 fasen omvormer waarop alle panelen op worden aangesloten. Nadeel daarbij is dat ik maar 2 strings kan maken en met optimizers zal moeten gaan werken.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ik zoek wat advies. Ik zit momenteel in een huurappartment met een balkon pal op het zuiden en zonder eigen dak. Gezien de vrij idiote stroomtarieven wil ik aan dit balkon dus welgeteld 1 paneel ophangen. Of dit mag van de verhuurder staat hier even los van. Daar ga ik nog achteraan. Gelieve hier even niet op in te gaan. Doel is een stuk van het vaste verbruik op te vangen met het paneel. Omdat het maar 1 paneel is zou ik wel een relatief hoogvermogend paneel willen (zeg 400watt). Ik heb echter geen plaats voor een XL-paneel. De standaardmaat van zeg 1.7m bij 1m werkt met wat prutsen wel.

Op GOT zijn in ieder geval twee mensen te vinden die iets soortgelijks hebben gedaan. Mijn paneel zou vergelijkbaar komen te hangen. Ik heb een balkon met een glazen wand met een dik stalen frame. Het paneel zou dan met een U-haak (ofzo) over dat stalen frame komen te hangen met ook een bevestiging aan de onderkant. Hierover ook niet direct vragen (slimme ideeen overigens welkom). Ik besef mij hierbij dat de plaatsing niet optimaal is. Mogelijk kan ik aan de onderkant nog een balkje monteren zodat ie iets onder een hoek staat, maar de vraag is of dat past (zit aan de buitenkant van het balkon nog een ingebouwde zonnewering.

Waar ik een beetje op stukloop zijn hoe ik eea ga aanpakken met componenten. Ik weet wel dat ik ga voor een paneel waarmee ik direct op het stopcontact wil inprikken. Dat kan met slechts 1 paneel (ruim) op die groep en omdat mijn appartement niet heel nieuw is (2006 geloof ik) zou dit volgens de NEN ook nog mogen.

Het paneel moet dus aan een micro-omvormer komen te hangen. Echter: de links / omvormers uit de topic start bestaan niet meer. Feitelijk denk ik dat er momenteel voor mij twee opties zijn:
- Een Enphase 7 micro-omvormer (en afhankelijk van of ik half-cut neem of niet een variant van die 7)
- Een Hoymiles HM-400 (hier kan ik geen half-cut paneel op aansluiten geloof ik maar dat is lastig vindbaar)

Zie ik hier omvormers over het hoofd ? Het lijkt erop dat er bijzonder weinig (betaalbare) keus is momenteel. Complicerende factor is dat Enphase alleen garantie lijkt te leveren als je de omvormer online brengt en dat was ik niet van plan. Is er in mijn geval nou echt maar 1 keuze mogelijk, namelijk die Hoymiles?

Cedel biedt een kit aan van 1 paneel en 1 zo'n Hoymiles omvormer. Deze kit bevat ook direct een aansluitkabel met correcte connector. Deze kit moet 499 euro kosten zonder bevestigingsmateriaal. Lijkt mij aan de dure kant en ik kan het volgens mij ook prima zelf samenstellen. De omvormer lost kost daar los 169 euro. Daar komen nog wat connectors bij. Pak een semi-willekeurig paneel (dus wel ff letten op half-cut of niet) en klaar ben ik volgens mij. Zo'n paneel kan je wel krijgen rond 200 euro (via Solar Outlet) en de connectoren zijn ook niet zo duur. Allebei de omvormers zijn wel dusdanig gespecificeerd dat je er volgens mij ongeveer alles op kan aansluiten wat er op de markt is, maar daar laat ik me graag in corrigeren. Het is voor mij allemaal nieuw.

De vraag is nu: welke connectoren heb ik nodig. Ik kan echt heel slecht vinden hoe dit aan AC-kant werkt. De connectoren aan paneelkant zijn voor zover ik kan zien standaard MC4. Dat moet ik standaard kunnen inprikken om de omvormer volgens mij. Aan AC-kant komt er (duh) echter een kabel uit waarvan ik nergens kan vinden hoe dat exact werkt. Is dat ook een standaardconnector ? Zit er aan de omvormerkant een female of male aansluiting? Wat moet ik halen om daar een kabel plus Schuko aan vast te maken? Mag toch hopen dat die kant de female-aansluiting is omdat je die in een live stopcontact steekt. Zit de male-aansluiting standaard aan zo'n omvormer als ik hem los koop?

Naja, input wordt dus gewaardeerd. Als de conclusie is: met alle losse onderdelen kom je ook rap op 499 euro dus je kan beter zo'n kit kopen is dat uiteraard ook prima. Ik ben echter niet vies wat wat klussen dus dat is geen overweging. Terugverdientijd is voor mij overigens niet direct een overweging. Het is ook gewoon leuk om er mee aan de slag te zijn.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:10:
Wij hebben 14 panelen van 310WP op ons West dak (4 lagen) aangesloten op een 1 fase Goodwe 4200. We willen uitbreiden ivm aanschaf EV en eventueel warmtepomp. Aan de zuidkant zouden er 4 kunnen en aan de Oostkant zouden we er 9 willen (maar 3 lagen ivm schaduw). Ik zit te denken aan panelen van minimaal 400WP..

We hebben nu een 1 fase meterkast maar gaan in oktober over naar 3x25A. Mijn vraag is hoe ik de panelen straks het beste kan gaan aansluiten.

Opties die ik zie:
1) Huidige 1 fase goodwe houden en een 2e 1 fase erbij. goedkoopste oplossing met voordeel is dat ik dan totaal 4 strings kan maken, maar nadeel is dat er 1 fase onbenut blijft . Weet ook niiet of ik zoveel panelen op 1x25A kan aansluiten.
2) huidige omvormer eruit en nieuwe 3 fasen omvormer waarop alle panelen op worden aangesloten. Nadeel daarbij is dat ik maar 2 strings kan maken en met optimizers zal moeten gaan werken.

Wat zouden jullie aanraden?
Welk probleem denk je te hebben als je op 2-fasen teruglevert dan op 3-fase. Ik zie het probleem niet, en zou dus gewoon lekker een 2e omvormer erbij kopen met 2 MPPT voor zuid en oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Wat is momenteel een normale zuid opbrengst tov de systeem capaciteit? Mijn zonnepanelen zijn zaterdag in werking gesteld. Het piek wattage is 6598 van de 7400 wP, dan kom ik op 89%. (Deze gaat mijn pet even te boven Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 .)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
Dre schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Welk probleem denk je te hebben als je op 2-fasen teruglevert dan op 3-fase. Ik zie het probleem niet, en zou dus gewoon lekker een 2e omvormer erbij kopen met 2 MPPT voor zuid en oost.
Ik dacht met name aan het laden van de auto op zonnestroom als het salderen eraf is. Ik laad dan met 3 fasen waardoor ik alsnog 1 fase moet inkopen. Ik bedenkt mij trouwens nu dat mijn Tesla Wall ook op 2 fasen kan worden aangesloten als dat idd een probleemloos zou zijn. Zou ik 5300Wp aan panelen wel op 1 25a fase kunnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 14:02
sdk1985 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:42:
Wat is momenteel een normale zuid opbrengst tov de systeem capaciteit? Mijn zonnepanelen zijn zaterdag in werking gesteld. Het piek wattage is 6598 van de 7400 wP, dan kom ik op 89%. (Deze gaat mijn pet even te boven Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 .)
Ligt ook aan de hellingshoek waarop ze liggen. Hier op 10° piekt het rond deze tijd van het jaar op 80-85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Ik heb sinds een paar weken een tweede PV installatie op mijn dak laten leggen.
Het gaat om 14 panelen van 430 Wp aangesloten in 2 strings op een Sunnyboy 5.0.

Wat ik bizar vind is dat de string A die het meeste vermogen geeft de laagste spanning levert, maar natuurlijk mee stroom.

Ik dacht altijd dat de spanning per paneel zowat stabiel was, maar dat de omvormer vooral de stroom ging sturen.

Nu, gezien de waarden van totaal vermogen heb ik geen twijfels over de goed werking, maar ik probeer te begrijpen hoe die MPP trackers werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drN3geTBsfyEOuZ9Vso1zgPVP6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlaQqmbjz3kBFeOEK6xCTVW3.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ik dacht met name aan het laden van de auto op zonnestroom als het salderen eraf is. Ik laad dan met 3 fasen waardoor ik alsnog 1 fase moet inkopen. Ik bedenkt mij trouwens nu dat mijn Tesla Wall ook op 2 fasen kan worden aangesloten als dat idd een probleemloos zou zijn. Zou ik 5300Wp aan panelen wel op 1 25a fase kunnen aansluiten?
nop, intern word er in de (slim of niet)meter alle drie de fase bij elkaar opgeteld of afgetrokken.

dus levert je op fase 1 1000W en gebruik je op fase 2 500W en fase 3 500W.
dan registreert je meter 0W gebruik, probleem zit meer in het hoofd van de mensen als in de dingen die echt gebeuren.

ik heb zelf 6430Wp op 1x een 16A groep.
aantal Wp zegt niks over de groep waar je het op aansluit.
in theorie (zij dat het niet slim is) kun je ook 6430Wp op een 10A groep aansluiten.
dus ik zou die vraag anders stellen voor het juiste antwoord. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Boefjes bij Eneco,

Ze gaan de teruglever vergoeding aanpassen vanaf 5 september naar 9 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:59:
Boefjes bij Eneco,

Ze gaan de teruglever vergoeding aanpassen vanaf 5 september naar 9 cent per kWh.
Ik kwam precies naar dit topic om te checken hoe dit zat :p Ik dacht juist volgend jaar mijn contract op te splitsen icm nieuwe zonnepanelen. Dat feestje gaat dus niet meer op. Worden de huidige contracten ook aangepast of zit je dan nog goed als je een jaar contract hebt kunnen regelen?

Het was ook wel te verwachten opzich... helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Boefjes bij Eneco,

Tja, dan maar snel over schakelen. Bolt biedt circa 20ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
migjes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

nop, intern word er in de (slim of niet)meter alle drie de fase bij elkaar opgeteld of afgetrokken.

dus levert je op fase 1 1000W en gebruik je op fase 2 500W en fase 3 500W.
dan registreert je meter 0W gebruik, probleem zit meer in het hoofd van de mensen als in de dingen die echt gebeuren.

ik heb zelf 6430Wp op 1x een 16A groep.
aantal Wp zegt niks over de groep waar je het op aansluit.
in theorie (zij dat het niet slim is) kun je ook 6430Wp op een 10A groep aansluiten.
dus ik zou die vraag anders stellen voor het juiste antwoord. ;)
Ok, dus het maakt qua terugleveren na afschaffen salderen niet uit, thx. Mbt tot de groep, ik dacht een piek vermogen van 5000 watt / 230 = 21,7A wat meer is dan standaard 16A groep. Hoe moet ik het max vermogen tov een groep zien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Ok, dus het maakt qua terugleveren na afschaffen salderen niet uit, thx. Mbt tot de groep, ik dacht een piek vermogen van 5000 watt / 230 = 21,7A wat meer is dan standaard 16A groep. Hoe moet ik het max vermogen tov een groep zien dan?
Maar op een heldere zonnige dag verwacht ik toch dat die 16A er uit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Tja, dan maar snel over schakelen. Bolt biedt circa 20ct.
In Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic werd overzicht van de consumentenbond van juli gelinkt maar ook in het topic zelf staat een overzicht van teruglevertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Boefjes bij Eneco,

Innova. 71 ct per kwh. Jaarcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:00
de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

En ook die zal binnen een korte tijd de vergoeding terug schroeven door alle wisselende tlv hoppers. Bij Eneco zag je het ook iedereen moest die hoge tlv hebben ineens, daar komt Eneco van terug tijdelijk gok ik om die mensen maar weer eens even weg te jagen.

Snap het persoonlijk wel dat iedereen het doet maar het helpt wel.de redelijke tlvs om zeep door zo massaal weer over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
dubbel

[ Voor 102% gewijzigd door jobr op 23-08-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Let maar op , als het zo doorgaat wordt alles open gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:07
Hoi allen,

Ik heb een vraagje over mijn serie geschakelde PV installatie van 2600Wp (8x325Wp) op een SunnyBoy 2.5 (met maar 1 aansluiting aan de onderkant). Opbrengst nu max 2100Wp. Dit alles ligt op een schuin dak.

Deze wil ik zelf graag gaan uitbreiden met een tweetal zonnepanelen, maar dit is op het schuine dak ietwat moeilijk te bereiken.

Wie kan mij wat vertellen of het mogelijk is, om panelen onder een andere hoek (op plat dak) bij te plaatsen?
Of is dit echt funest voor de installatie en is bijleggen op het schuine dak de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Soullancer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

En ook die zal binnen een korte tijd de vergoeding terug schroeven door alle wisselende tlv hoppers.
Ze zullen toch echt moeten wachten tot het contract verlopen is, 1 jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Soullancer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

Snap het persoonlijk wel dat iedereen het doet maar het helpt wel.de redelijke tlvs om zeep door zo massaal weer over te stappen
Is simpelweg niet tegen te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
de Peer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Ze zullen toch echt moeten wachten tot het contract verlopen is, 1 jaar dus.
Onvoorziene omstandigheden. Kunnen ze gewoon openbreken. En ze geven jouw de gelegenheid kosteloos te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Onvoorziene omstandigheden. Kunnen ze gewoon openbreken. En ze geven jouw de gelegenheid kosteloos te vertrekken.
Ja wie weet, het is Russische roulette nu op de energiemarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
sdk1985 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:42:
Met ideale hoek van 35° haal ik 81% van Wp bij volle zon en 97% bij wisselend bewolkt weer. Midden NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Martin7182 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Met ideale hoek van 35° haal ik 81% van Wp bij volle zon en 97% bij wisselend bewolkt weer. Midden NL.
Andersom denk ik :9 .

Ik moet wel zeggen dat ik 14 panelen op een hoek heb (denk 35?) met daarop nog 5 optimizers (geen schaduw deze tijd van het jaar) en 6 platte op een tweede string. Wellicht dat dit niet helpt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@sdk1985 Nee, niet andersom; in de volle zon gaat het minder hard vanwege de warmte.

Voor platte panelen zit ik nu rond 64% volle zon en 81% wisselend bewolkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Ik ben ook bezig met het aanschaffen van zonnepanelen. Als ik dit nu zo lees met Eneco dan gaan er velen energieleveranciers volgen... Heeft zonnepanelen aanschaffen dan nog wel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Samplex
Spreiding van opbrengst en je basisload afdekken heeft altijd zin.

En maak het niet (overbodig) te duur, over 10 jaar is het hopeloos verouderde techniek tegenover de dan geldende standaard.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2022 06:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Samplex schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 05:01:
Ik ben ook bezig met het aanschaffen van zonnepanelen. Als ik dit nu zo lees met Eneco dan gaan er velen energieleveranciers volgen... Heeft zonnepanelen aanschaffen dan nog wel zin?
Tuurlijk. Je koopt de panelen toch niet vanwege de TLV? De afgelopen 10 jaar was de tlv ook onder de 10 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
LogiZ5500 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:21:
Hoi allen,

Ik heb een vraagje over mijn serie geschakelde PV installatie van 2600Wp (8x325Wp) op een SunnyBoy 2.5 (met maar 1 aansluiting aan de onderkant). Opbrengst nu max 2100Wp. Dit alles ligt op een schuin dak.

Deze wil ik zelf graag gaan uitbreiden met een tweetal zonnepanelen, maar dit is op het schuine dak ietwat moeilijk te bereiken.

Wie kan mij wat vertellen of het mogelijk is, om panelen onder een andere hoek (op plat dak) bij te plaatsen?
Of is dit echt funest voor de installatie en is bijleggen op het schuine dak de enige optie?
Beide is niet echt een optie. Ander dakvlak sowieso niet, maar zonder vrijwel identieke panelen is zelfs op hetzelfde dak lastig...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
https://solarmagazine.nl/...niet-letterlijk-in-de-wet

We gaan allemaal bloeden

Als je bezwaar wil aantrekken.

https://solarmagazine.nl/...den-door-energiebedrijven

[ Voor 46% gewijzigd door Adriaan71 op 24-08-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 05:20:
@Samplex
Spreiding van opbrengst en je basisload afdekken heeft altijd zin.

En maak het niet (overbodig) te duur, over 10 jaar is het hopeloos verouderde techniek tegenover de dan geldende standaard.
Niet akkoord.
PV is nu een mature technologie. Mijn panelen van 12 jaar oud doen het ook nog, en ik zie geen enkel verschil in opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35

Bravo

Second Best

Korvaag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:32:
Ik zoek wat advies. Ik zit momenteel in een huurappartment met een balkon pal op het zuiden en zonder eigen dak. Gezien de vrij idiote stroomtarieven wil ik aan dit balkon dus welgeteld 1 paneel ophangen. Of dit mag van de verhuurder staat hier even los van. Daar ga ik nog achteraan. Gelieve hier even niet op in te gaan. Doel is een stuk van het vaste verbruik op te vangen met het paneel. Omdat het maar 1 paneel is zou ik wel een relatief hoogvermogend paneel willen (zeg 400watt). Ik heb echter geen plaats voor een XL-paneel. De standaardmaat van zeg 1.7m bij 1m werkt met wat prutsen wel.

Op GOT zijn in ieder geval twee mensen te vinden die iets soortgelijks hebben gedaan. Mijn paneel zou vergelijkbaar komen te hangen. Ik heb een balkon met een glazen wand met een dik stalen frame. Het paneel zou dan met een U-haak (ofzo) over dat stalen frame komen te hangen met ook een bevestiging aan de onderkant. Hierover ook niet direct vragen (slimme ideeen overigens welkom). Ik besef mij hierbij dat de plaatsing niet optimaal is. Mogelijk kan ik aan de onderkant nog een balkje monteren zodat ie iets onder een hoek staat, maar de vraag is of dat past (zit aan de buitenkant van het balkon nog een ingebouwde zonnewering.

Waar ik een beetje op stukloop zijn hoe ik eea ga aanpakken met componenten. Ik weet wel dat ik ga voor een paneel waarmee ik direct op het stopcontact wil inprikken. Dat kan met slechts 1 paneel (ruim) op die groep en omdat mijn appartement niet heel nieuw is (2006 geloof ik) zou dit volgens de NEN ook nog mogen.

Het paneel moet dus aan een micro-omvormer komen te hangen. Echter: de links / omvormers uit de topic start bestaan niet meer. Feitelijk denk ik dat er momenteel voor mij twee opties zijn:
- Een Enphase 7 micro-omvormer (en afhankelijk van of ik half-cut neem of niet een variant van die 7)
- Een Hoymiles HM-400 (hier kan ik geen half-cut paneel op aansluiten geloof ik maar dat is lastig vindbaar)

Zie ik hier omvormers over het hoofd ? Het lijkt erop dat er bijzonder weinig (betaalbare) keus is momenteel. Complicerende factor is dat Enphase alleen garantie lijkt te leveren als je de omvormer online brengt en dat was ik niet van plan. Is er in mijn geval nou echt maar 1 keuze mogelijk, namelijk die Hoymiles?

Cedel biedt een kit aan van 1 paneel en 1 zo'n Hoymiles omvormer. Deze kit bevat ook direct een aansluitkabel met correcte connector. Deze kit moet 499 euro kosten zonder bevestigingsmateriaal. Lijkt mij aan de dure kant en ik kan het volgens mij ook prima zelf samenstellen. De omvormer lost kost daar los 169 euro. Daar komen nog wat connectors bij. Pak een semi-willekeurig paneel (dus wel ff letten op half-cut of niet) en klaar ben ik volgens mij. Zo'n paneel kan je wel krijgen rond 200 euro (via Solar Outlet) en de connectoren zijn ook niet zo duur. Allebei de omvormers zijn wel dusdanig gespecificeerd dat je er volgens mij ongeveer alles op kan aansluiten wat er op de markt is, maar daar laat ik me graag in corrigeren. Het is voor mij allemaal nieuw.

De vraag is nu: welke connectoren heb ik nodig. Ik kan echt heel slecht vinden hoe dit aan AC-kant werkt. De connectoren aan paneelkant zijn voor zover ik kan zien standaard MC4. Dat moet ik standaard kunnen inprikken om de omvormer volgens mij. Aan AC-kant komt er (duh) echter een kabel uit waarvan ik nergens kan vinden hoe dat exact werkt. Is dat ook een standaardconnector ? Zit er aan de omvormerkant een female of male aansluiting? Wat moet ik halen om daar een kabel plus Schuko aan vast te maken? Mag toch hopen dat die kant de female-aansluiting is omdat je die in een live stopcontact steekt. Zit de male-aansluiting standaard aan zo'n omvormer als ik hem los koop?

Naja, input wordt dus gewaardeerd. Als de conclusie is: met alle losse onderdelen kom je ook rap op 499 euro dus je kan beter zo'n kit kopen is dat uiteraard ook prima. Ik ben echter niet vies wat wat klussen dus dat is geen overweging. Terugverdientijd is voor mij overigens niet direct een overweging. Het is ook gewoon leuk om er mee aan de slag te zijn.
Lees je nog wat verder in de materie. Er zijn meerdere micro omvormermerken, APS, Enphase, Envertech, Hoymiles...Micro omvormers hebben altijd een passende aansluiting om aan te sluiten, maar die moet je er wel bij bestellen. Vervolgens maak je daar een kabel aan vast die je aan een stekker aansluit of direct in een lasdoos monteert.
De duits taligen zijn heel druk bezig met dit onderwerp, zoek eens op de term 'Balkon Solar'. YouTube: DIY Balkonsolar für 450€
En als je in een keer klaar wil zijn, dan is zo'n complete set erg handig. Dan weet je zeker dat je alle kabeltjes, aansluitinkjes etc hebt, anders zou je iets over het hoofd kunnen zien (al denkt een webshop vaak mee en belt je op als je een foutje in je bestelling hebt zitten). Moet je nog wel even nadenken over de bevestigingsmaterialen. Je wil niet dat bij een storm het paneel een paar verdiepingen naar beneden zeilt en iets of iemand raakt (https://www.petershotnews...-onder-zware-storm-eunice 16:43)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Ik miste in de 1e post wat uitleg over de white backsheet en 'full black' monokristal zonnepanelen. Full black lijkt wat duurder te zijn terwijl de opbrengst wat lager is (door extra warmte opname op de zwarte backsheet). Extra nadeel van full black is ook dat de extra opgenomen warmte ook in kleine mate je huis extra kan verwarmen in de zomer.

Is de keuze voor 'full black' puur een esthetische? Een white backsheet paneel lijkt me op alle andere vlakken (eigenschappen/kosten) een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mag ik even vragen waar ik terecht kan, ik denk niet 100% in het juiste topic te zitten, maar ik niet waar anders heen.
Ik krijg binnenkort mijn slimme meter geïnstalleerd (Vlaanderen, geen keuze dus) waardoor mijn zonnepanelen een stuk minder financieel voordelig worden. Nu zou ik mijn verbruik een stuk slim willen maken en bijvoorbeeld bepaalde apparaten enkel inschakelen wanneer mijn PV systeem voldoende opwerkt.
Op termijn komt een er airco, deze dan in het naseizoen laten opwarmen wanneer ik niet thuis ben bijvoorbeeld. Die warmte energie in mijn schil gepompt overdag, zal later op de avond gas besparen. En zal nog altijd voordeliger zijn dat mijn salderingstarief.
Bestaan hier kant en klare oplossingen voor? Soort van voorkeurschakelaar in de kast. Of moet ik echt de domotica-richting uitgaan?
Voor sommige zaken zoals een wasmachine kan ik mss uit de voeten met een timer schakeling. Deze kan je immers niet halverwege de cyclus een paar uur stil leggen omdat het bewolkt wordt... Maar een airco die enkel draait wanneer er voldoende opgewekt wordt, lijkt mij wel een droomscenario. Zowel zomer als winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Bravo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Lees je nog wat verder in de materie. Er zijn meerdere micro omvormermerken, APS, Enphase, Envertech, Hoymiles...Micro omvormers hebben altijd een passende aansluiting om aan te sluiten, maar die moet je er wel bij bestellen. Vervolgens maak je daar een kabel aan vast die je aan een stekker aansluit of direct in een lasdoos monteert.
De duits taligen zijn heel druk bezig met dit onderwerp, zoek eens op de term 'Balkon Solar'. YouTube: DIY Balkonsolar für 450€
En als je in een keer klaar wil zijn, dan is zo'n complete set erg handig. Dan weet je zeker dat je alle kabeltjes, aansluitinkjes etc hebt, anders zou je iets over het hoofd kunnen zien (al denkt een webshop vaak mee en belt je op als je een foutje in je bestelling hebt zitten). Moet je nog wel even nadenken over de bevestigingsmaterialen. Je wil niet dat bij een storm het paneel een paar verdiepingen naar beneden zeilt en iets of iemand raakt (https://www.petershotnews...-onder-zware-storm-eunice 16:43)
Bedankt voor de input. De Duiters had ik ook al gevonden ja (niet vermeld in bericht). Van daaruit zat ik ook erg te twijfelen over die 499 euro. Je kan een paar tientjes besparen, maar of het dat waard is?

Ik ga het paneel uiteraard stevig bevestigen. Gelukkig woon ik op de onderste verdieping (met uitzicht op een grasveld dus geen schaduw van andere flats/huizen ofzo). Naar beneden vallen is dus slechts 2 meter (er zit nog een half ingegraven parkeergarage onder m'n flat dus ik zit niet direct op de grondniveau). Moet je het nog steeds deugdelijk monteren uiteraard maar het klettert niet 8 verdiepingen richting aarde. Deugdelijk monteren moet ik het sowieso want ik maak me wel iets zorgen over diefstal omdat je er met een klein laddertje dus zo bij ben.

Denk dat ik gewoon die Cedel-set ga bestellen!

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Joindry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:37:
Mag ik even vragen waar ik terecht kan, ik denk niet 100% in het juiste topic te zitten, maar ik niet waar anders heen.
Ik krijg binnenkort mijn slimme meter geïnstalleerd (Vlaanderen, geen keuze dus) waardoor mijn zonnepanelen een stuk minder financieel voordelig worden. Nu zou ik mijn verbruik een stuk slim willen maken en bijvoorbeeld bepaalde apparaten enkel inschakelen wanneer mijn PV systeem voldoende opwerkt.
Op termijn komt een er airco, deze dan in het naseizoen laten opwarmen wanneer ik niet thuis ben bijvoorbeeld. Die warmte energie in mijn schil gepompt overdag, zal later op de avond gas besparen. En zal nog altijd voordeliger zijn dat mijn salderingstarief.
Bestaan hier kant en klare oplossingen voor? Soort van voorkeurschakelaar in de kast. Of moet ik echt de domotica-richting uitgaan?
Voor sommige zaken zoals een wasmachine kan ik mss uit de voeten met een timer schakeling. Deze kan je immers niet halverwege de cyclus een paar uur stil leggen omdat het bewolkt wordt... Maar een airco die enkel draait wanneer er voldoende opgewekt wordt, lijkt mij wel een droomscenario. Zowel zomer als winter.
Zelfde situatie hier, ook in B. Veel hangt af van je (over)capaciteit.

Kant en klaar ben ik nog niks tegen gekomen. Wij proberen de wasmachine te laten draaien tussen 10 en 15 h, afwas ook overdag indien mogelijk.
De airco/wp ga ik gewoon manueel aan/uit zetten, maar comfort primeert toch.
Verwacht daar niet te veel van. Een vaatwasser verbruikt amper 1-1,5 kWh.

Veel belangrijker is dat je de juiste energieleverancier hebt. Ik zat bij Total, maar nu bij Bolt. Dat is een verschil van 9ct naar 20ct per teruggeleverde kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Kant en klaar ben ik nog niks tegen gekomen.
Verwacht daar niet te veel van.
Ik wil dit toch even niet onderschatten.
Stel dat ik 6u overdag mijn overproductie mijn airco met 2kW kan laten verwarmen. Dan behoud ik mijn living mooi op 21 graden (inclus schil) in de nazomer. Situatie is natuurlijk wel specifiek, het moet wat zonnig zijn, maar toch al koud. Die 1,2 euro 2.4 (2* 6 * 20 cent) ga ik mijn huis geen dag mee op temperatuur houden met mijn CV ketel.
De overproductie in de zomer, naar koeling toe, is nog een heel ander paar mouwen. Stel je zet een hele dag je airco aan 10u. Het is twee uur bewolkt. In die twee uur kost je verbruik evenveel dan je saldeert in de loop van de dag. (zelfs aan 20 cent/uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Niet akkoord.
PV is nu een mature technologie. Mijn panelen van 12 jaar oud doen het ook nog, en ik zie geen enkel verschil in opbrengst.
En 1 paneetje van 12 jaar oud levert ook gewoon 325 watt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joindry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Stel dat ik 6u overdag mijn overproductie mijn airco met 2kW kan laten verwarmen. Dan behoud ik mijn living mooi op 21 graden (inclus schil) in de nazomer. Situatie is natuurlijk wel specifiek, het moet wat zonnig zijn, maar toch al koud. Die 1,2 euro (6 * 20cent) ga ik mijn huis geen dag mee op temperatuur houden met mijn CV ketel.
6 x 2 kWh = 12 kWh * 20 cent is 2,4 euro. foutje?
En inderdaad, deze situatie komt niet heel veel voor. Alleen in voorjaar/najaar.
De overproductie in de zomer, naar koeling toe, is nog een heel ander paar mouwen. Stel je zet een hele dag je airco aan 10u. Het is twee uur bewolkt. In die twee uur kost je verbruik evenveel dan je saldeert in de loop van de dag. (zelfs aan 20 cent/uur)
Als het bewolkt is heb je ook gewoon genoeg stroom om de airco te laten draaien. Bovendien verbruikt een airco bijna niets om te koelen. 100-300 Watt is het hier maximaal.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Nee, mijn panelen leveren 185 Wp per stuk, maar zijn wel kleiner dan mijn nieuwe panelen van 430 Wp.

Maar het klopt dat de opbrengst per m2 omhoog gegaan is, maar dat is alleen kritisch als je dak klein is. Ik heb 2 installaties, en zit daarmee aan zowat het maximum van wat ik als particulier mag/kan plaatsen zonder als bedrijf aanzien te worden.

Ik zie geen enkele reden om me "slecht" te voelen over die 12-jaar oude installatie, of om die voortijdig te vervangen.

Je kan altijd blijven wachten op "nieuwer en beter", maar ondertussen heb ik toch 12 jaar zowat gratis stroom gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:10
@FransvWoerkom en @MP3-Junky

in de gegevens die ik heb van mijn panelen en omvormer staan de volgende waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2nMaRg3NB3cn9Dtmk5nevNEO6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYMqHGmq7qLJxXTnLqvWplUC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ER2bgj89j59RHWXsnTFqsnxdoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELZilzyfvqyRiKaDTsP4iesB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSz5OgIRS_Wezjf5e1magOo1MHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uh9mvFOY44pfuV7QSnUI3LU.png?f=fotoalbum_large

Waar ik mij het meeste over verbaas is waarom er bij 10 panelen op opeens de grafiek naar nul of bijna nul duikelt en met een string van 8 panelen gebeurt dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btgu20oDP8y2xVmLAFPHB4-hLY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0SPwAq1uMl6TSZJ6juQbUMo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 15:17
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Kant en klaar ben ik nog niks tegen gekomen. Wij proberen de wasmachine te laten draaien tussen 10 en 15 h, afwas ook overdag indien mogelijk.
Verwacht daar niet te veel van. Een vaatwasser verbruikt amper 1-1,5 kWh.

Veel belangrijker is dat je de juiste energieleverancier hebt. Ik zat bij Total, maar nu bij Bolt. Dat is een verschil van 9ct naar 20ct per teruggeleverde kWh.
Toen ik een tijdje geleden aan het rondzien was voor panelen werd er door een installateur verteld dat SMA blijkbaar een systeem heeft met smartplugs of rechtstreekse verbinding zodat je toestellen kunt laten schakelen naargelang de overcapaciteit. Hiervoor moest er wel een extra component (SMA Home Manager) in de kast geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

150 Wp per m2 voor mijn 10+ jaar oude panelen vs 200 Wp per m2 voor nieuwe. € 0.15 per Wp vs € 0.43 per Wp. Pick your poison.

Die 15 cent per Wp schroef ik wel tegen mijn schutting (richting het zuiden aan), dan zorg ik voor een betere jaarspreiding van mijn opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Joindry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Stel dat ik 6u overdag mijn overproductie mijn airco met 2kW kan laten verwarmen. Dan behoud ik mijn living mooi op 21 graden (inclus schil) in de nazomer. Situatie is natuurlijk wel specifiek, het moet wat zonnig zijn, maar toch al koud. Die 1,2 euro 2.4 (2* 6 * 20 cent) ga ik mijn huis geen dag mee op temperatuur houden met mijn CV ketel.
Je spreekt over verwarmen... in de winter zal je niet zo dikwijls 2kW of meer uit je panelen zien komen.
En als het gebeurt (zonneschijn), dan heb je op dat moment ook minder verwarming nodig.
Nu... 2kW in een L/L WP betekent 8kW-9kW warmte, die heb je hopelijk enkel nodig als het vriest, dus niet heel dikwijls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

150 Wp per m2 voor mijn 10+ jaar oude panelen vs 200 Wp per m2 voor nieuwe. € 0.15 per Wp vs € 0.43 per Wp. Pick your poison.

Die 15 cent per Wp schroef ik wel tegen mijn schutting (richting het zuiden aan), dan zorg ik voor een betere jaarspreiding van mijn opwek.
15ct per Wp.
Stuur me maar een paar paletten graag. Die wil ook nog op het Noorden leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

15ct per Wp.
Stuur me maar een paar paletten graag. Die wil ook nog op het Noorden leggen.
Ik wil er ook nog wel een paar bij hebben, heb nog wel plek voor een stuk of 17 op mijn schuurdak en dan de schuttingen nog... Maar dat is wel de prijs die ik er laatst voor betaald heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Ik wil er ook nog wel een paar bij hebben, heb nog wel plek voor een stuk of 17 op mijn schuurdak en dan de schuttingen nog... Maar dat is wel de prijs die ik er laatst voor betaald heb...
Als particulier... Ik heb vragen, veel vragen.

Dat zou betekenen dat een paneel van 400 Wp slechts 60€ kost.
Ik denk dat je een nulletje verkeerd zit. Gangbare prijzen voor een installatie (incl omvormer) zitten rond de 1,3-1,5€ per WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Als particulier... Ik heb vragen, veel vragen.

Dat zou betekenen dat een paneel van 400 Wp slechts 60€ kost.
Ik denk dat je een nulletje verkeerd zit. Gangbare prijzen voor een installatie (incl omvormer) zitten rond de 1,3-1,5€ per WP.
Ik heb het alleen over panelen. Dat was de discussie toch? Laatst heb ik een aantal 200 Wp panelen gekocht voor 15 cent per Wp en terugverdient. Volledige installaties en nieuwe panelen zijn uiteraard veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

tja dat zou ik best willen doen, maar er zijn veel grenzen en ongeveertjes.
of sommige situaties, en daar krijg je hier allemaal discussies van die helemaal niet interessant zijn.
(en ik geen zin in heb.)

maar grof weg een paar handvatten.
een 16A groep, die gaat niet uit met 16,0001A dat is eerder rond de 18A.
dus daar kan een 4000VA omvormer aanhangen (als een installateur dit snap dan weet je dat hij echt kennis heeft van zaken, snap hij dit niet dan heb je de standaard dombo te pakken.)
(zou een 5000VA op een 20A groep kunnen? geen idee zelf niet geprobeerd, maar ik verwacht dat er wel wat mogenlijk is.)

een 4000VA omvormer, daar kun je 4000Wp aanhangen.
maar hoeveel uur per jaar doet 4000Wp ook echt het volle leveren, bar weinig uren kan ik je zeggen.
dus je kunt eigenlijk wel 30% meer Wp er aan hangen als je dat wil.
heel klein beetje verlies en flink meer winst.
(alleen sommige mensen hebben dan in eens last van hun bloeddruk als ze de omvormer een keer zien aftoppen, lol)

hoe groot kan de groep zijn die je kunt op hangen?
dat is ook zo een lastige, vaak word gesteld op 3x25A, niet meer als 3x16A, maar soms word ook gesteld 5000VA per fase.
leuke theorieën, maar de praktijk is vaak zo anders, dat ik er geen bal van geloof. ;)
ik kom plaatsen tegen waar ik 1x16 op 1x35A max aan durf.
maar heb ook al plaatsen gezien waar 1x40A op 1x35A gewoon goed kan (oke dat was dan 2x16a+1x5A ;) ).

maar als je wil laten leggen, dan ben je afhankelijk van je installateur, en wat hij durft, of nog erger wat hij durft en de kennis voor heeft (als dan 1 van de 2 ontbreekt heb je natuurlijk brokken of niks leuks).

edit:
kijk hier heb je er al 1 binnen 5 minuten een reactie, oei oei, er staat weer 1 woordje in dat iemand niet bevalt en er is altijd iemand die iets te veel of te weinig vind, lol.
of anders gezegd, het is nooit goed, er is altijd een pieper. >:)

edit2:
kijk nog geen 10 minuten en nummer 2.
had ik het verhaal anders geschreven, dan was er vast iemand geweest die ging piepen over dat kan veel beter met meer etc etc....
punt is duidelijk he, dit is gewoon een lastig onderwerp in een grote groep. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 24-08-2022 11:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
migjes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:39:
dus daar kan een 4000VA omvormer aanhangen (als een installateur dit snap dan weet je dat hij echt kennis heeft van zaken, snap hij dit niet dan heb je de standaard dombo te pakken.)
Noem iemand maar een "dombo" die geen apparatuur buiten spec bij een klant gaat installeren.... 8)7

Ik zou dat als installateur ook vertikken. Je moet helemaal geen automaten langdurig gaan overbelasten, daar wordt het thermische deel van zo'n automaat beslist niet beter van.
Als jij iets op 17 of 18 A nominaal hebt uitgerekend, dan hoor je daar gewoon een 20A groep van te maken (met bijbehorende bedradingsdoorsnedes).

Iemand die de zaken netjes wil aanleggen een "dombo" noemen gaat mij echt veel te ver!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
migjes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

tja dat zou ik best willen doen, maar er zijn veel grenzen en ongeveertjes.
of sommige situaties, en daar krijg je hier allemaal discussies van die helemaal niet interessant zijn.
(en ik geen zin in heb.)

maar grof weg een paar handvatten.
(zou een 5000VA op een 20A groep kunnen? geen idee zelf niet geprobeerd, maar ik verwacht dat er wel wat mogenlijk is.)

een 4000VA omvormer, daar kun je 4000Wp aanhangen.
maar hoeveel uur per jaar doet 4000Wp ook echt het volle leveren, bar weinig uren kan ik je zeggen.
dus je kunt eigenlijk wel 30% meer Wp er aan hangen als je dat wil.
heel klein beetje verlies en flink meer winst.
(alleen sommige mensen hebben dan in eens last van hun bloeddruk als ze de omvormer een keer zien aftoppen, lol)

hoe groot kan de groep zijn die je kunt op hangen?
dat is ook zo een lastige, vaak word gesteld op 3x25A, niet meer als 3x16A, maar soms word ook gesteld 5000VA per fase.
leuke theorieën, maar de praktijk is vaak zo anders, dat ik er geen bal van geloof. ;)
ik kom plaatsen tegen waar ik 1x16 op 1x35A max aan durf.
maar heb ook al plaatsen gezien waar 1x40A op 1x35A gewoon goed kan (oke dat was dan 2x16a+1x5A ;) ).

maar als je wil laten leggen, dan ben je afhankelijk van je installateur, en wat hij durft, of nog erger wat hij durft en de kennis voor heeft (als dan 1 van de 2 ontbreekt heb je natuurlijk brokken of niks leuks).
Helemaal niet akkoord....

Je hoort de specs te volgen, en als electricien daar regelmatig van af wijken gaat problemen opleveren.

Mijn eerste omvormer 4kW (4560 Wp aan panelen) werd afgezekerd met 20A. theoretisch is dat prima omdat je een stroom verwacht van 17.3A als de omvormer vol vermogen kan leveren (zonnige dag in Juni rond het middaguur).
Maar... paar weken na de installatie sprong de zekering, en toen ben ik met de installateur in de specs van de omvormer gaan kijken, en daar stond: afzekeren met 25 A. Daarna is de zekering nooit meer gesprongen.
En als je wat gaat zoeken, dan bleek ik een vrij gevoelige zekering te hebben, en je moet ook rekening houden met het reactief vermogen.

In België moet je overigens een keuring aanvragen na de installatie, en dan wordt dit nagekeken.
Is dat in Nederland niet verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Mijn eerste omvormer 4kW (4560 Wp aan panelen) werd afgezekerd met 20A. theoretisch is dat prima omdat je een stroom verwacht van 17.3A als de omvormer vol vermogen kan leveren (zonnige dag in Juni rond het middaguur).
Maar... paar weken na de installatie sprong de zekering, en toen ben ik met de installateur in de specs van de omvormer gaan kijken, en daar stond: afzekeren met 25 A. Daarna is de zekering nooit meer gesprongen.
En als je wat gaat zoeken, dan bleek ik een vrij gevoelige zekering te hebben, en je moet ook rekening houden met het reactief vermogen.

In België moet je overigens een keuring aanvragen na de installatie, en dan wordt dit nagekeken.
Is dat in Nederland niet verplicht?
Waardoor sprong de zekering nu. Was de zekering rot, zat er een draadje los, of liep er veel meer dan 20A :) Persoonlijk zou ik afwijken van de fabrikant en 20A (of 16A) toepassen, dat lijkt mij veiliger omdat die eerder aanspreekt.

En reactief vermogen. Welk reactief vermogen verwacht je met PV, je zal daar vast aan gemeten hebben bij je kleine installatie :)

Is de zekering nu vervangen door 25A of niet (is mij niet duidelijk uit je verhaal)

Wat voor stroom liep er tijdens die uitschakeling (grafiek).

Altijd leerzaam ervaringen, mits voldoende technische uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Waardoor sprong de zekering nu. Was de zekering rot, zat er een draadje los, of liep er veel meer dan 20A :) Persoonlijk zou ik afwijken van de fabrikant en 20A (of 16A) toepassen, dat lijkt mij veiliger omdat die eerder aanspreekt.

En reactief vermogen. Welk reactief vermogen verwacht je met PV, je zal daar vast aan gemeten hebben bij je kleine installatie :)

Is de zekering nu vervangen door 25A of niet (is mij niet duidelijk uit je verhaal)

Wat voor stroom liep er tijdens die uitschakeling (grafiek).

Altijd leerzaam ervaringen, mits voldoende technische uitleg.
Zekering is inderdaad vervangen, en dat meten is niet zo simpel omdat je moet aanwezig zijn op het moment dat er gedurende minstens een half uur vol vermogen geleverd wordt.

Dus welke stromen er echt waren... geen idee, maar het is daarna nooit meer mis gegaan.
Zowel ik als de installateur hadden geen zin in uitgebreide diagnoses omdat de oplossing simpel en goedkoop was, en dus ook snel uitgevoerd kon worden.

Feit is: in de spec van de omvormer stond: afzekeren met 25A, en dat hebben we dus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 22:40
Heeft of weet iemand waar ze nog 12
Esdec ClickFit EVO Pannendak - Dakhaak 1008040 hebben liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
gerthallink schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:46:
Heeft of weet iemand waar ze nog 12
Esdec ClickFit EVO Pannendak - Dakhaak 1008040 hebben liggen.
Op mijn dak... maar je krijgt ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Zekering is inderdaad vervangen, en dat meten is niet zo simpel omdat je moet aanwezig zijn op het moment dat er gedurende minstens een half uur vol vermogen geleverd wordt.

Dus welke stromen er echt waren... geen idee, maar het is daarna nooit meer mis gegaan.
Zowel ik als de installateur hadden geen zin in uitgebreide diagnoses omdat de oplossing simpel en goedkoop was, en dus ook snel uitgevoerd kon worden.

Feit is: in de spec van de omvormer stond: afzekeren met 25A, en dat hebben we dus gedaan.
In mijn geval gaat het om 4 panelen van 400wp op zuid en 9 panelen op Oost. Samen 5200WP, maar volgens mij zou een 4.2KW omvormer hier voldoende zijn. Vraag is nu of die achter een 20A zekering mag in een 3x25A meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:15

ErikVers

e-Duurzaam

Apolopo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

In mijn geval gaat het om 4 panelen van 400wp op zuid en 9 panelen op Oost. Samen 5200WP, maar volgens mij zou een 4.2KW omvormer hier voldoende zijn. Vraag is nu of die achter een 20A zekering mag in een 3x25A meterkast.
En waarom niet een 4k 3fase omvormer, lijkt mij het mooiste. Een 3 fase meterkast met zulke watt piek vraagt hierom :-) Je kunt niet 1 paneel meer op zuid kwijt ivm betere opstart voltage? Of heb ik iets gemist?

Mocht echt op 1 fase moeten kun je ook twee losse overwegen. Goodwe; Zuid 1500w en voor t oosten 3000w
Ik zelf zou liever niet 20A adviseren/aansluiten icm (3x) 25A net aansluiting. Daar is een 3 fase omvormer mooier omdat je verdeelt over de fase je opwekking. Of 2x 1 fase zoals die twee die ik hierboven benoem.

[ Voor 52% gewijzigd door ErikVers op 14-01-2023 16:58 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Apolopo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Reglementair mag dat, maar kijk eens naar de specs van je omvormer.
Als daar 20A staat is het goed, anders loop je een (beperkt) risico dat de zekering er af ten toe uit vliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWayVk6ee6SPATYmVBCOyMH3gvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WbOSyyz38sjTE9GUVEH8Ucfg.png?f=fotoalbum_large

https://www.bnr.nl/nieuws...ies-bevat-serieuze-fouten

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 24-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Moeten installaties in NL niet gekeurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:37:
Moeten installaties in NL niet gekeurd worden?
Alleen zakelijk, niet voor consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Whiskey48 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:31:
[Afbeelding]

https://www.bnr.nl/nieuws...ies-bevat-serieuze-fouten

Bij mij ook een niet Nederlands sprekende installateur (uit India), een stagair die er niks van bakte en een door alle vertraging sacherijnige voorman.

De Aardlekautomaten gebruikt in de meterkast ook van de goedkopere Chinese kwaliteit.
Wie bij mij op het dak mag klimmen en wie mijn meterkast mag aanpassen
bepaal ik nog steeds zelf, betalen mag ik natuurlijk ook :Y .
Chagrijnig wordt ik van de politiek O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Reglementair mag dat, maar kijk eens naar de specs van je omvormer.
Als daar 20A staat is het goed, anders loop je een (beperkt) risico dat de zekering er af ten toe uit vliegt.
Dit strookt niet met de TS daar is te zien dat de /1.6 regel of de twee stappen kleinere eindgroep tov net aansluiting toch nog steeds in 2022 wordt aangehouden. Iets wat je in de praktijk ook ziet.
Jij geeft aan dat dit reglementair mag, zou je dit kunnen onderbouwen?

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
dunklefaser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Wie bij mij op het dak mag klimmen en wie mijn meterkast mag aanpassen
bepaal ik nog steeds zelf , betalen mag ik natuurlijk ook :Y .
Ik denk dat voor 99% van de consumenten dit niet geld. Je kent de markt niet en geen enkel bedrijf heeft tijd. Je kan enkel uitgaan van google review recenties, maar dat zegt ook niet alles. Het is toch een beetje afwachten hoe het gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:17
Tja, er was geen echte bronvermelding bij die 2/3 en ook niet een duiding van het soort problemen.

Zelf er met je neus bovenop staan is meestal het beste (voor tweakers)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ErikVers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Dit strookt niet met de TS daar is te zien dat de /1.6 regel of de twee stappen kleinere eindgroep tov net aansluiting toch nog steeds in 2022 wordt aangehouden. Iets wat je in de praktijk ook ziet.
Jij geeft aan dat dit reglementair mag, zou je dit kunnen onderbouwen?

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Nee, kan ik niet onderbouwen, maar ik ken de nederlandse regels niet zo goed.

In B heb ik nog nooit gehoord over die 1.6 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Nee, kan ik niet onderbouwen, maar ik ken de nederlandse regels niet zo goed.

In B heb ik nog nooit gehoord over die 1.6 regel.
Misschien dan je tekst aanpassen Reglementair ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:00
Voor zover ik weet moet er minstens een stap zitten tussen hoofdzekering (die het energie bedrijf komt herstellen) en de eerstvolgende erna. Dus hoofdzekering 25A dan elke groep max 16A.
Doe je dit niet dan loop je de kans dat de hoofdzekering mee eruit gaat als de groep zekering eruit gaat. En de hoofdzekering (is verzegeld) komt het energie bedrijf vervangen tegen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ErikVers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Misschien dan je tekst aanpassen Reglementair ?
Uit de TS:
"De zekering in de groepenkast dient bij voorkeur (vuistregel) 1,6 x kleiner te zijn vanwege selectiviteit. (Zie kopje selectiviteit). Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen!"

Er staat: bij voorkeur.
Mijn kennis van het Arei vertelde me dat je achter een 20A zekering voor bv een 2de kast ook nog 20A zekeringen per kring mag plaatsen.

In elk geval, in mijn huis is er in de hoofdkast een leiding van 2.5mm3 die naar de zolder loopt voor de verwarming nu gebruikt voor een 2de kast waarop 2 kringen stopcontacten en 1 kring verlichting staat.
Stopcontacten achter 20A, verlichting 16A.
Misschien niet optimaal, maar wel reglementair volgens mijn kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Uit de TS:
"De zekering in de groepenkast dient bij voorkeur (vuistregel) 1,6 x kleiner te zijn vanwege selectiviteit. (Zie kopje selectiviteit). Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen!"

Er staat: bij voorkeur.
Mijn kennis van het Arei vertelde me dat je achter een 20A zekering voor bv een 2de kast ook nog 20A zekeringen per kring mag plaatsen.

In elk geval, in mijn huis is er in de hoofdkast een leiding van 2.5mm3 die naar de zolder loopt voor de verwarming nu gebruikt voor een 2de kast waarop 2 kringen stopcontacten en 1 kring verlichting staat.
Stopcontacten achter 20A, verlichting 16A.
Misschien niet optimaal, maar wel reglementair volgens mijn kennis.
Ok maar zou voor dit forum toch iets meer veiligheid inbouwen :-)

Houd gewoon de /1.6 of de twee stappen kleinere A regel aan, of je moet echt weten wat je doet door jarenlange ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
ErikVers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

En waarom niet een 4k 3fase omvormer, lijkt mij het mooiste. Een 3 fase meterkast met zulke watt piek vraagt hierom :-) Je kunt niet 1 paneel meer op zuid kwijt ivm betere opstart voltage? Of heb ik iets gemist?

Mocht echt op 1 fase moeten kun je ook twee losse overwegen. Goodwe; Zuid 1500w en voor t oosten 3000w
Ik zelf zou nooit 20A adviseren/aansluiten icm (3x) 25A net aansluiting. Daar doe je gewoon een 3 fase omvormer op. Of 2x 1 fase zoals die twee die ik hierboven benoem.
Het initiële probleem was het aantal strings dat ik tot beschikking zou hebben.
Ik heb ook al 14 panelen (310WP) op Zuid/West die aangesloten zijn op een Goodwe 4.2KW1 fase omvormer. De onderste laag van deze 14 panelen heeft in van okt/maart wat last van schaduw en deze zitten nu in een aparte string op de Goodwe.

Als ik de reeds aanwezige 14 panelen samen met de te leggen 4 panelen op zuid (max aantal op dat dak) en 9 panelen op Oost op 1 3-fasen omvormer aansluit heb ik maar 2 strings beschikbaar voor 3 dakvlakken waarbij ook nog schaduw een rol speelt. Ik zou dan al met optimizers moeten gaan werken (die niet leverbaar zijn) en dan wordt het wel een erg groot prijsverschil tov een extra 1 fase omvormer.
Een nieuwe 3 fasen omvormer voor alleen de nieuwe panelen op Zuid/Oost zou idd ook kunnen, maar dan wordt de combinatie met de 1 fase 4.2KW omvormer mischien te veel van het goede voor de fase waarop die is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Apolopo, dan doe je de onderste ZW laag op de nieuwe omvormer en samen met een van de twee nieuwe strings en de andere op de oude omvormer? Even slim spreiden met je piek. Aan de andere kant zal de aftopping waarschijnlijk sowieso niet erg groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ErikVers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ok maar zou voor dit forum toch iets meer veiligheid inbouwen :-)

Houd gewoon de /1.6 of de twee stappen kleinere A regel aan, of je moet echt weten wat je doet door jarenlange ervaring.
Ja, maar een 4kW omvormer afzekeren met 16A vind ik ook een slecht idee. Als de curve van die zekering traag is, kan het lukken, maar er is ook een grote kans dat een mooie niet te warme dag in mei de zekering er uit vliegt en je het pas een paar weken later gaat merken... zonde dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tommie12 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ja, maar een 4kW omvormer afzekeren met 16A vind ik ook een slecht idee. Als de curve van die zekering traag is, kan het lukken, maar er is ook een grote kans dat een mooie niet te warme dag in mei de zekering er uit vliegt en je het pas een paar weken later gaat merken... zonde dan.
tja ik heb er 6430Wp aan hangen dit geeft mij in de lente best wel wat uren de volle 4kW het net op door de 16A groep. (en ook nog oost-west, dus veel langere tijd als een zuid set.)
dit nu al 4 jaar, en nog nooit ook maar 1x een probleem gehad. ;)
(niet helemaal waar, ik heb mijn kabel van 3x2,5mm wel moeten vervangen voor 3x4mm.
dit is alleen niet voor de 4kW, maar rond de 600-800W levering kun je een vreemde golf in het systeem krijgen, waar de connector van de extra kWh meter op reageerde. knetter geluiden uit de meter kast is een duidelijke waarschuwing.
dit komt door dat mijn omvormer een redding mode heeft voor als er weinig uit de panelen komt, dan gaat hij hz overslaan om zo toch lekker door te kunnen leveren, en dat geeft wat vreemde effecten.
en toevallig had de kWh meter nog ouderwetse schroef koppelingen, dat is minder goed als de moderne steek koppelingen, maar dit is een lokaal probleem geen algemeen probleem.)

ook hangt mijn systeem gewoon aan een gedeelde 30mA ALS.
als je de juiste omvormer hebt is dit geen enkel probleem.
(dit wisselt heel erg met omvormers, lastig voorspellen welke dat goed kunnen en welke dat niet ;) )
en eigenlijk is dit belangrijker als de groep.
maar zoals je ook wel zult weten, je moet de ALS 1x per 3 maanden even testen of hij het nog doet.
dat zul je vast ook wel doen, niet?
(lol, doet niemand zo ver ik weet. ;) )

en bij mij als er een fout is, dan weet ik dit binnen 24 uur hoor, ik log dagelijks dus dat merk ik wel. ;)

natuurlijk ben ik het er ook mee eens, ben je niet een advanced gebruiker/leverancier, dan blijf toch a.u.b gewoon onder de 16A met een 16A groep, het is niet alleen de groep waar het omgaat, maar ook je verdere huis installatie waar je naar moet kijken.
we krijgen hier soms mensen die meer kunnen en mensen die minder kunnen.

maar onthoud wel, hoe zwaarder de groep, de hoger je de A maakt, de gevaarlijker het word.
liever zo laag mogenlijk afzekeren, tot dat je op het grensje zit.
dat is het verstandigst.
dus een 4kW omvormer is veiliger op 16A als op 20A groep.
en 25A dat is nog gevaarlijker als 20A. ;)
een normale groep laat voor 3 seconde 3x zijn A door, dus met 25A moet je kabel ook tegen 75A voor 3 seconde kunnen, en dat is best heftig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
Joindry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:37:
Ook maar even voor @Tommie12, veel airco's hebben al dan niet met een optionele printplaat een raamcontact en een aanwezigheid/kaartlezer ingang, dit is vooral bedoeld voor hotels. Die zou je kunnen misbruiken om eea te regelen op basis van beschikbare zonne-energie.

Zoals anderen wel al zeiden, je hebt met een airco vrij weinig vermogen dat je kwijt kan omdat je alleen de lucht verwarmd of koelt. Zet je m weer uit dan is het zo weer de temperatuur van daarvoor. Dus zo heel veel gas ga je in de avonden niet besparen hiermee.

Als je vloerverwarming hebt zou ik dáár een warmtepomp voor kopen (die kunnen ook koelen), dan heb je veel meer thermische massa om je PV-vermogen in kwijt te raken. De betere hebben standaard al uitgebreide mogelijkheden om te sturen op voordeeltarieven en beschikbaarheid van zonnestroom.

Terug on topic ;)
Gezien de huidige en vooral deze winter te verwachten stroomtarieven hebben wij hier besloten om toch dit jaar c.q. z.s.m. al zonnepanelen te nemen in ipv Q1 volgend jaar. Deels op een platdak van de garage (pal op zuid) en deels in oost-west opstelling op het hellende dak. We hebben vorige week 7 partijen, landelijk en lokaal aangeschreven tbv een offerte en de eerste druppelen nu binnen.

Wát een drama zijn de eerste offertes die we nu krijgen zeg. Alsof er een stel half-bezopen studenten lukraak paneeltjes op luchtfoto's aan het plakken zijn :X

- Men legt doodleuk door tot helemaal op het dak van de buren
- Men offreert bizar lelijke patronen op de voorkant van de woning
- Men offreert panelen op een overkapping die volledig omringd is door bomen en dus de halve dag geen zon krijgt
- Ondanks dat ik duidelijk aangeef dat de situatie/locatie van airco buitenunits is gewijzigd en een dakraam is verwijderd tov de luchtfoto's gaat men hier toch gewoon omheen (opmerkingen worden dus niet gelezen)
- Men gaat dezelfde (op een af andere manier altijd solaredge) omvormer gebruiken voor het woonhuis als de garage, ondanks een kabelafstand van zo'n 25 meter als dit netjes door de woning moet.
- Men weigert iets (toe) te zeggen mbt de gebruikte componenten in de meterkast.

Hopelijk krijgen we een beter aanbod bij de 2 lokale partijen, die eerst op locatie komen kijken, want op deze manier zie ik er maar vanaf om op het hellende dak wat te leggen. Dan doe ik de garage zelf wel.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 24-08-2022 16:07 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Apolopo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Het initiële probleem was het aantal strings dat ik tot beschikking zou hebben.
Ik heb ook al 14 panelen (310WP) op Zuid/West die aangesloten zijn op een Goodwe 4.2KW1 fase omvormer. De onderste laag van deze 14 panelen heeft in van okt/maart wat last van schaduw en deze zitten nu in een aparte string op de Goodwe.

Als ik de reeds aanwezige 14 panelen samen met de te leggen 4 panelen op zuid (max aantal op dat dak) en 9 panelen op Oost op 1 3-fasen omvormer aansluit heb ik maar 2 strings beschikbaar voor 3 dakvlakken waarbij ook nog schaduw een rol speelt. Ik zou dan al met optimizers moeten gaan werken (die niet leverbaar zijn) en dan wordt het wel een erg groot prijsverschil tov een extra 1 fase omvormer.
Een nieuwe 3 fasen omvormer voor alleen de nieuwe panelen op Zuid/Oost zou idd ook kunnen, maar dan wordt de combinatie met de 1 fase 4.2KW omvormer mischien te veel van het goede voor de fase waarop die is aangesloten.
Laat je informeren door je installateur of leverancier. Ik zou me richten op de drie fase. Dit hoeft geen problemen te geven normaal met je bestaande set(s).

Of ga voor de genoemde twee maal 1 fase. Dit kan wel eens de snelste opstart en mooie verdeling in je meterkast geven 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 12-09 14:06
migjes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:30:
[...]
dit komt door dat mijn omvormer een redding mode heeft voor als er weinig uit de panelen komt, dan gaat hij hz overslaan om zo toch lekker door te kunnen leveren, en dat geeft wat vreemde effecten.
en toevallig had de kWh meter nog ouderwetse schroef koppelingen, dat is minder goed als de moderne steek koppelingen, maar dit is een lokaal probleem geen algemeen probleem.)
[...]
Aha, jij woont op een van die eilanden waar ze 's morgens hz overslaan zodat iedereen die zich verslaapt toch nog op tijd op zijn werk is, wat ze 's middags inhalen door extra hz toe te voegen zodat iedereen eerder naar huis mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:49
Hebben jullie inzicht in jullie eigen gebruik van de zonnepanelen ? Ik bedoel dan het percentage dat je werkelijk direkt verbruikt , achter de meter. Sommige sites vermelden dat dit rond de 30% ligt bij een gemiddeld gezin. Dit is een belangrijk gegeven , wanneer salderen wordt afgebouwd.

Mijn huidig gebruik is 2500Kwh + 1200m3 gas. Ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen met een opbrengst van 3550 Kwh ( oost-west ).

Ik sinds kort een L/L warmtepomp ( airco ) met de bedoeling te verwarmen, dus om het eigen gebruik te verhogen.
Nu is de warmte vraag in de winter natuurlijk het hoogst, wanneer de zonnepanelen maar weinig opbrengen.
Waarschijnlijk is het verwarmen in de tussenseizoenen het meest zinvol.

Jullie ervaringen gevraagd : klopt die 30 % eigen gebruik ?
Zoja , dan heb ik voldoende reserve om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pjotter1965 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:40:
Hebben jullie inzicht in jullie eigen gebruik van de zonnepanelen ? Ik bedoel dan het percentage dat je werkelijk direkt verbruikt , achter de meter. Sommige sites vermelden dat dit rond de 30% ligt bij een gemiddeld gezin. Dit is een belangrijk gegeven , wanneer salderen wordt afgebouwd.

Mijn huidig gebruik is 2500Kwh + 1200m3 gas. Ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen met een opbrengst van 3550 Kwh ( oost-west ).

Ik sinds kort een L/L warmtepomp ( airco ) met de bedoeling te verwarmen, dus om het eigen gebruik te verhogen.
Nu is de warmte vraag in de winter natuurlijk het hoogst, wanneer de zonnepanelen maar weinig opbrengen.
Waarschijnlijk is het verwarmen in de tussenseizoenen het meest zinvol.

Jullie ervaringen gevraagd : klopt die 30 % eigen gebruik ?
Zoja , dan heb ik voldoende reserve om te verwarmen.
In Nederland hebben we de salderingsregeling. Er is financieel gezien dus geen noodzaak om eigen verbruik te verhogen om om te verwarmen als de zon schijnt.

Je kunt het eigen gebruik uitrekenen. Hier op tweakers hoor je getallen tussen de 30-60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Je kunt het eigen gebruik uitrekenen. Hier op tweakers hoor je getallen tussen de 30-60%
Ik heb sinds februari panelen en heb 2,8MWh opgewekt (gemeten door omvormers) en 2,3MWh teruggeleverd, (gemeten door slimme meter) dat is 18% eigen gebruik, Andersom heb ik 800kWh afgenomen in dit jaar (incl januari wel), dus ik heb van mijn eigen verbruik 61% zelf opgewekt :).

Overigens is een L/L warmtepomp sowieso goedkoper verwarmen en daarnaast is salderen niet in een keer weg. Het is nog t/m 2024 100% en pas in 2028 mag je minder dan 50% van je gebruik (of opbrengst, maar ik gok dat het verbruik gaat worden) salderen.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 24-08-2022 18:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Overigens is een L/L warmtepomp sowieso goedkoper verwarmen
Zeker, doe ik ook al sinds 2017
en daarnaast is salderen niet in een keer weg. Het is nog t/m 2024 100% en pas in 2028 mag je minder dan 50% van je gebruik (of opbrengst, maar ik gok dat het verbruik gaat worden) salderen.
Sterker nog, voorlopig is er nog niets zeker. kan maar zo allemaal niet doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
bvdbos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

10 graden? Hoe lang zijn de panelen? Ofwel : hoe ver komen ze omhoog?

Misschien makkelijker om een betonband op de dak te leggen en daarop de rail te schroeven?
Zo gaat het worden, dan kom ik precies uit met m'n restanten composiet die ik over heb na sloop dakterras. Groot DIY gehalte met eigen spullen zonder iets te kopen.

Per paneel 2 driehoeken.

1. Paneel schuift iets door naar beneden over schuine ligger zodat hij dichter tegen dak aan zit.
2. Horizontale ligger aan schuine ligger met RVS schroeven van onderaf.
3. Staande poot iets terug liggend aan hoge zijde zodat ik schroeven door de ligger de paneelflens in kan draaien. Tevens zijn ze uit het zicht.
4. Zelfde montage aan de lage zijde, daar kan ik bij doordat de horizontale ligger iets teruggeschoven is.
5. Driehoeken verzwaard met stoeptegels onder de panelen.

Dit zorgt voor blinde ligging op het dak wat ik graag wilde.

PS. Paneel is een andere. Wat ga gebruiken zijn full blacks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emIEhElGiX2BaGyoS3rVuVpg-mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BqcGmDdWfxisLpW0v1fuAye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Nu online
Vanmiddag de importeur en distribiteur van Bluesun in Nederland en Duitsland over de vloer gehad met een leuke offerte maar het is wel erg lastig reviews van het merk te vinden, de naam is hier op het forum ook nauwelijks genoemd.

Iemand ervaring met dit merk? Datasheet: https://sunnergy.nl/Datas...15W%20Mono%20Shingled.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Janpietertje89 op 24-08-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:37:
@Apolopo, dan doe je de onderste ZW laag op de nieuwe omvormer en samen met een van de twee nieuwe strings en de andere op de oude omvormer? Even slim spreiden met je piek. Aan de andere kant zal de aftopping waarschijnlijk sowieso niet erg groot zijn.
Dat is een erg goed advies, dank je!.

Een mogelijkheid is om de bestaande 4.2KW omvormer aan te sluiten op de onderste string van 7 van panelen op het zuidwesten en een string van de nieuwe 4 panelen op het zuiden / 2 panelen (die 2 dan met Tigo optimizers) op het Oosten. Op een nieuwe omvormer kan dan een string van de bovenste 7 panelen op het ZW en 7 nieuwe panelen op het oosten.

Het piekvermogen voor beide omvormers zal dan rond de 3.6KW zijn, genoeg voor een 16A zekering! De nieuwe omvormer zou dan zelfs een 3.6KW model mogen zijn lijkt me.

Als ik geen optimizers wil gebruiken zou ik ook een nieuwe omvormer kunnen aansluiten op 7x310WP (ZW) & 4x415WP (Z) en de bestaande 4.2KW op 7x310WP (ZW) en 9x415WP (O). Het piekvermogen van die laatste komt dan op 4.2KW wat dan wel een 20A zekering vergt. Die 20A zit er overigens nu ook al achter mijn 1x40A aansluiting, de vraag is of die kan blijven zitten als ik naar 3x25A ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
pjotter1965 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:40:
  1. Dit is hier off-topic. Maar uiteraard is er al lang een topic speciaal voor dit onderwerp: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
  2. Dit is niet zo te zeggen, want enorm afhankelijk van de hoeveelheid PV op je woning. Gelukkig wordt het gewoon voor je gemeten door je slimme meter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
JvS schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Het is nog t/m 2024 100% en pas in 2028 mag je minder dan 50% van je gebruik (of opbrengst, maar ik gok dat het verbruik gaat worden) salderen.
Je bedoelt waarschijnlijk afname en invoeding. Opbrengst en verbruik zijn voor de energieleverancier niet zichtbaar. Alle voorstellen/teksten die ik heb gezien spreken over percentage van invoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk afname en invoeding. Opbrengst en verbruik zijn voor de energieleverancier niet zichtbaar. Alle voorstellen/teksten die ik heb gezien spreken over percentage van invoeding.
Ja uiteraard.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
Snelk check: mag een omvormer (2500w output) eigenlijk wel direct aangesloten worden op installatiedraad aan de 230V zijde (koperen -harde kern- kabels)?

Het gaat om een stekker met schroefklemmen, met de schroefjes direct op het koper. Zijn daar geen aderhulsjes oid noodzakelijk?

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 12-09 14:06
smitjr02 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:16:
Snelk check: mag een omvormer (2500w output) eigenlijk wel direct aangesloten worden op installatiedraad aan de 230V zijde (koperen -harde kern- kabels)?

Het gaat om een stekker met schroefklemmen, met de schroefjes direct op het koper. Zijn daar geen aderhulsjes oid noodzakelijk?
Adereindhulzen zijn juist voor litze draad, waarvan de kern uit verschillende draadjes bestaat. Draad met massieve kern kan direct onder een schroef. Als de connector vaak los moet, dan is een soepele kabel met litze aders beter/mooier, maar eigenlijk is de verbinding tussen werkschakelaar en omvormer een vaste verbinding en die mag met kabel met massieve aders.
Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren