PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
https://solarmagazine.nl/productzoekerlikewise schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:09:
Is er een site waar je zonnepanelen kunt filteren op afmetingen?
Afmetingen van beide dakvlakken oost-west zijn 6x6,8 meter dus er passen makkelijk veel meer panelen op. Ik ga met 2700kWh al 2x zoveel opwekken dan dat ik momenteel verbruik dus heb al een redelijke overproductie. Dak vol leggen vind ik een beetje risicovol omdat ik waarschijnlijk binnen 3-4 jaar ga verhuizen. Voor mijn specifieke situatie zal ik eventueel nog wel een eigen topic maken dus wil even terug naar mijn sunny design schatting.Ronald schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:03:
@Janpietertje89 Ik vermoed dat er iets mis gaat in de simulatie die je gemaakt hebt. ik verwacht iets rond die 2700, Zeker ook aan een string omvormer.
Maar passen er slechts 8? Zulke steile daken zijn niet zo heel gebruikelijk bij kleine woningen
Kleine systemen zijn relatief duur, en 2700kWh zou zeldzaam zijn als je daar op lange duur genoeg aan hebt.
Oost-west opstelling onder 50 graden zonder schaduw geeft sunny design 495 kWh/kWp, waar zou ik fout zitten? Als ik alle 8 panelen naar oost verplaats kom ik op 770kWh/kWp. Het lijkt dus iets met de oost-west oriëntatie te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 19-08-2022 21:43 ]
Ik zou dan alleen 1 kant van het dak volleggen. Dan hebben de volgende bewoners de mogelijkheid om het andere dakvlak vol te leggen. Leg dus alleen oost of alleen west helemaal vol.Janpietertje89 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
Afmetingen van beide dakvlakken oost-west zijn 6x6,8 meter dus er passen makkelijk veel meer panelen op. Ik ga met 2700kWh al 2x zoveel opwekken dan dat ik momenteel verbruik dus heb ik al een redelijke overproductie. Dak vol leggen vind ik een beetje risicovol omdat ik waarschijnlijk binnen 3-4 jaar ga verhuizen. Voor mijn specifieke situatie zal ik eventueel nog wel een eigen topic maken dus wil even terug naar mijn sunny design schatting.
Oost-west opstelling onder 50 graden zonder schaduw geeft sunny design 495 kWh/kWp, waar zou ik fout zitten?
Het is gewoon erg lastig om over een paar jaar dezelfde zonnepanelen te krijgen. Maten en specificaties veranderen snel.
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-08-2022 21:38 ]
Duidelijk, oosten zit iets richting het zuiden -77° dus zou qua opbrengst sowieso wat gunstiger zijn. Lijkt me een goed plan enkel voor oost te gaan want oost-west opstelling gaat pas echt waarde toevoegen als salderen een heel stuk is afgebouwd.Dre schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
Ik zou dan alleen 1 kant van het dak volleggen. Dan hebben de volgende bewoners de mogelijkheid om het andere dakvlak vol te leggen. Leg dus alleen oost of alleen west helemaal vol.
Het is gewoon erg lastig om over een paar jaar dezelfde zonnepanelen te krijgen. Maten en specificaties veranderen snel.
-Waarom schreeuwt de markt om …. of gaat het verhaal erover erin als zoete koek?
-en kent iemand een …. tussen … en …..?
Bij reactie svp quote op oorspronkelijke bericht om voor iedereen overzichtelijk te houden;
ErikVers in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
@Dre
Nb:
Niet om te zeuren maar valt me op dat veel mensen hier komen lurken voor hun eigen stuatie en weer afhaken als ze die info hebben, hopelijk kunnen we samen naar een topic met meer inhoud ipv losse situaties.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 20-08-2022 11:51 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Deze klopt niet, als één omvormer uitvalt dan blijft de rest nog werken. Als één omvormer in een string-opstelling uitvalt dan ligt de hele string eruit.ErikVers schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:05:
Iemand nog?
-Je meer single points off failure gaat installeren (zie hun eigen verhaal dat een omvormer zo zou moet worden bekeken)
Weet iemand of er voor schuren een vergunningsplichting is?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Check even de vergunningsregels in jouw gemeente of de landelijke. https://www.omgevingsloket.nl/Sebazzz schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:42:
Ik heb een bakstenen schuur met betonnen dak in mijn tuin. Ik denk erover om hier nog een of twee panelen op te leggen, waarschijnlijk met micro-omvormers. Deze gaat dan via een PV verdeler op een dedicated groep waar de schuur op zit.
Weet iemand of er voor schuren een vergunningsplichting is?
Check ook de startpost van dit topic even.
Meestal geldt de regel dat de hoogte van je opstelling ook de afstand tot de rand van het dak moet zijn. Oftewel als je vanaf de grond in een hoek van 45 graden omhoog kijkt mag je de panelen niet zien liggen.
Of dit ook geldt als de schuur achter je huis ligt weet ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 20-08-2022 09:48 ]
Maar die string omvormer is in een handomdraai vervangen en dat kun je makkelijk zelf doen terwijl voor die micro-omvormers iemand op je dak, tegen commercieel tarief, eerst zonnepanelen moet gaan losmaken.bvdbos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Deze klopt niet, als één omvormer uitvalt dan blijft de rest nog werken. Als één omvormer in een string-opstelling uitvalt dan ligt de hele string eruit.
Dan verschillen we hierover van mening, dank voor je reactie 👍bvdbos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Deze klopt niet, als één omvormer uitvalt dan blijft de rest nog werken. Als één omvormer in een string-opstelling uitvalt dan ligt de hele string eruit.
Nb:
Beter zou ik hier het woord single weg kunnen halen. Feit blijft dat je met micro je meer “point of failure” monteert en het lastig te vervangen is.
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 20-08-2022 11:49 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Stringomvormer is makkelijk te vervangen inderdaad, en zelfs door 1 man in een uurtje tijd. Daarbij denk ik de kans van falen van 25 omvormers die in weer en wind hangen groter is dan één omvormer die in huis hangt. En moet je nagaan dat je soms zelfs alle panelen eraf moet halen om bij het meest ongunstige paneel te komen. 2 man, steiger, en weer een dag verder om 1 microomvormer te vervangen.
Qua betrouwbaarheid gaat er naar mijn mening niks boven een stringomvormer.
Garantie stelt niet veel voor, want als het geld kost dan geeft een installateur niet thuis.
Overigens kan je je afvragen of de verkoper kijkt naar zijn eigen belangen, of naar de belangen van de consument. De eerlijke verkoper kiest wat het beste is voor de consument. En ook consumenten kopen meer op emotie dan rationeel verwacht ik zo
[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 05-09-2022 07:53 ]
Deze verkoper wel :-)Dre schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:59:
Stringomvormer is makkelijk te vervangen inderdaad, en zelfs door 1 man in een uurtje tijd. Daarbij denk ik de kans van falen van 25 omvormers die in weer en wind hangen groter is dan één omvormer die in huis hangt. En moet je nagaan dat je soms zelfs alle panelen eraf moet halen om bij het meest ongunstige paneel te komen. 2 man, steiger, en weer een dag verder om 1 microomvormer te vervangen.
Qua betrouwbaarheid gaat er naar mijn mening niks boven een stringomvormer.
Overigens kan je je afvragen of de verkoper kijkt naar zijn eigen belangen, of naar de belangen van de consument. En ook consumenten kopen meer op emotie dan rationeel verwacht ik zo
Vandaar dat ik hier ook spar en niet kijk naar alleen eigen verdienste.
Noem mezelf trouwens liever adviseur.
Meer componenten geeft eigenlijk altijd meer kans op falen. Microomvormer gebruiken ook gewoon elektronica, en misschien wel dezelfde als in een stringomvormer zitten. KISS is mijn advies.Martin7182 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:06:
Meer punten waar het fout kan gaan betekent niet automatisch een hogere kans op storing vergeleken met een eenvoudiger systeem met kwalitatief minder goede componenten. [...]
Overigens zou je ook nog wat van de milieubelasting van microomvormer kunnen vinden. 25× een H-brug, 25× een spoel, 25× een condensator, en niet repareerbaar. Versus een stringomvormer (1× H-brug, 1× een spoel, 1× een condensator en wel repareerbaar).
Maar heb ik het dezelfde dag nog draaien en zelf goed te doen, wie doet die ene micro omvormer onder het paneel op je dak wisselen?bvdbos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wel oost-west, met dakkapellen en boom die blijft groeien. Dus het hangt echt af van je (schaduw) case.
Verder is het gewoon lekker om met 220 te werken ipv een string, veel grotere keus uit goed installatiemateriaal om mee te werken en dunnere kabels. Gereedschap wat je toch al hebt of dozen met wago klemmen en adereindhulzen.
Hier ook alles micro want dat had ik eerst al (aps), meerprijs viel mee en valt weg tegen langere levensduur. Was ook direkt leverbaar en dat was bij stringomvormers moeilijker.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Stel je hebt 25 panelen met microomvormers. Hoe breng je de microomvormers naar binnen, want 25 gaten in het dak en 50 verlengkabels zie ik niet zitten om eerlijk te zijndigifun schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:34:
Micro's kun je natuurlijk ook op een plaats hangen waar je gemakkelijk bij kunt, een verlengkabeltje is zo gemaakt.
Verder is het gewoon lekker om met 220 te werken ipv een string, veel grotere keus uit goed installatiemateriaal om mee te werken en dunnere kabels. Gereedschap wat je toch al hebt of dozen met wago klemmen en adereindhulzen.
Hier ook alles micro want dat had ik eerst al (aps), meerprijs viel mee en valt weg tegen langere levensduur. Was ook direkt leverbaar en dat was bij stringomvormers moeilijker.

Of hang je de microomvormers op 1 centrale plek op de muur en laat je daar 25× DC+ en 25× DC- heen lopen.
Ik heb er geen beeld van hoe dat werkt.
Als je het zelf legt zou ik dat doen inderdaad, maar dat is veel en lange dc kabels voor de bovenste panelen.digifun schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:34:
Micro's kun je natuurlijk ook op een plaats hangen waar je gemakkelijk bij kunt, een verlengkabeltje is zo gemaakt.
Dit spoort dan weer niet met bovenstaande als je ze binnen hangt, dan is de string met 2 kabeltjes door het dakbeschot naar de omvormer natuurlijk 10x makkelijker, de rest zit al aan de panelen.Verder is het gewoon lekker om met 220 te werken ipv een string, veel grotere keus uit goed installatiemateriaal om mee te werken en dunnere kabels. Gereedschap wat je toch al hebt of dozen met wago klemmen en adereindhulzen.
Al die AC verbindingen is niet gunstig, zeker niet voor pv die sommige dagen 14 uur vol belast worden, beter 1 kabel van meterkast naar omvormer.
Vast ook andersom geweest, wat de prijs betreft kan je 2 string omvormer kopen voor 1 set micro dus de levensduur valt dan ook wel mee, ik draai hier met een omvormer van minimaal 10 jaar oud en heb gewoon een reserve op de plank die op alle 3 mijn setjes kan.Hier ook alles micro want dat had ik eerst al (aps), meerprijs viel mee en valt weg tegen langere levensduur. Was ook direkt leverbaar en dat was bij stringomvormers moeilijker.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ok, je bent bekend met het feit dat dit verschil er globaal ook zou zijn met een string omvormer? Dit vanwege de diode maar vooral door het juist plaatsen van een optimizer.JWT schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:26:
Bij mij scheelt het nu 150kWh tussen het beste en slechtste paneel (400 vs 550kWh), met de rest er op alle punten tussenin. In 1,4 jaar.
Wel oost-west, met dakkapellen en boom die blijft groeien. Dus het hangt echt af van je (schaduw) case.
Ik was eigenlijk meer opzoek naar onafhankelijke test en niet echt naar wat iemand heeft aangeschaft. De mens is van nature meer bereid om hun eigen bezit en denken positief te benaderen 😋🙈
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
ik snap je uitleg nog niet helemaal (zal aan mij liggen). Waar ik denk dat mijn verwarring in zat is dat ik dacht dat saldering betekent dat de energiemaatschappij ook de afgenomen stroom moet wegstrepen tegen de terug geleverde stroom. Dat doen ze nu maar is (kennelijk?) niet verplicht. Zoals ik het nu begrijp moeten ze tot het verbruik wat je eerder afgenomen hebt 80% van het leveringstarief (LVT) teruggeven. Daarboven een veel lager bedrag (TLV).Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Waar je zo te zien de mist in gaat is in de verwarring tussen salderen en terugleveren. Die 80% voor terugleveren is niet salderen, dat is alleen wat je netto teruglevert, dus als je al naar 0 gesaldeerd hebt. Wat GC bedoelt, en ook klopt, is dat je vanaf 2031 (voor zover we nu weten) voor alles dat je opwekt en niet zelf gebruikt het TLtarief krijgt. Dit zorgt er dus voor dat er geen verschil meer is tussen terugleveren en terugleveren-voor-salderen, want salderen is er dan niet meer en elke kWh die je het net op stuurt wordt vergoed zoals je nu voor netto teruglevering krijgt (dus voor elke kWh die meer hebt ingevoed dan je verbruikt hebt).
ik heb nu een google docs gemaakt. Heb zitten zoeken of iemand eerder al zoiets gedeeld had, maar kon het niet vinden. Klopt deze?Minder verbruik dan teruglevering:
Verbruik 2500 kWh
Teruglevering 3000 kWh
Te salderen 1.920 kWh (64% van 3.000)
Netto energiebelasting te betalen 580 kWh
Je betaalt voor de afname het levertarief voor 2.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 580 kWh (2.500 kWh verbruik – 3.000 kWh * 64% salderen) Ook ontvang je voor de teruglevering een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor 2.500 kWh (tot aan de hoeveelheid die je afneemt) en voor de overige 500 kWh het in het contract afgesproken teruglevertarief.
https://docs.google.com/s...ocork5-MIuhjopAey/pubhtml
Ik heb zojuist de later toegevoegde edit wat strakker opgeschreven; ik hoop nog steeds op een reactiecville schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:16:
Ik heb een probleem met mijn SMA STP6 inverter dat vorig jaar januari ook al eens voorgekomen is en nu terug is. Wat is het probleem? Het Web GUI laat geen of maar gedeeltelijk data zien en de upload naar PVoutput via SBFspot stopt. Een volledige power-down lost het probleem gedeeltelijk en maar tijdelijk op.
Verdere observaties:Ik heb vorig jaar geprobeerd advies van SMA te krijgen maar die kwamen niet verder dan het voorstel om een power-down te doen. Heeft iemand nog een idee?
- ik heb het probleem ontdekt omdat ik een bericht van PVoutput kreeg dat mijn systeem offline was
- ik heb de meest recente versie van de firmware (3.11.11.R) maar het probleem was er ook met de voorlaatste versie
- als ik toegang probeer via Firefox (Windows 10), krijg ik de foutmelding "No connection to the device". Op hetzelfde moment kan ik de inverter wel pingen en via Chrome heb ik wel toegang.
- energie opwekking en ModBus verbindingen blijven gewoon werken
- de ontbrekende data wordt soms op een later moment weer zichtbaar
EDIT: ik heb een veel te hoge waarde na de power-down gevonden: 330995700.000W. De oorzaak daarvan is niet bekend. Ik begrijp niet waarom SBFspot die waarde er niet uitfiltert. Ik heb de maximale waarde in SBFspot geconfigureerd op 10000W.
Dit verklaard wel waarom PVoutput het niet slikt maar niet de andere problemen: waarom zo'n hoge output, waarom filtert SBFspot die er niet uit, waarom een leeg scherm en waarom geen FireFox?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dat % van tarief heeft niks te maken met salderen, alleen met echte teruglevering. Salderen is per definitie het volledig wegstrepen van verbruik.
Een praktijkvoorbeeld:
Op een dag zoals vandaag verbruik je in de nacht stroom want geen zon. Zodra de zon opkomt beginnen je panelen op te wekken. Je huis zal steeds minder van het net af nemen tot je opwek groter is dan je verbruik en vanaf dat moment registreert je meter geen verbruik meer en alleen teruglevering. Aan't eind van de dag (of tussendoor als het niet zo'n mooie dag is en/of je grootverbruikers aan hebt) gaat je huis weer stroom van het net trekken.
Uiteindelijk heb je dan een bepaald aantal kWh afgenomen van het net (je levertelwerk is omhoog gegaan) en een aantal kWh teruggeleverd (je teruglevertelwerk is omhoog gegaan).
Zoals de zaken er nu voor staan zal in 2031 dat precies zijn wat er gebeurt: kortom, levering was levering tegen de tarieven uit je contract inclusief belastingen en opslagen en voor teruglevering krijg je een vergoeding. Die vergoeding zou, zover we nu weten, dan 80% van het kale levertarief moeten zijn. Dus 20% minder dan stroom kopen je kost, vóór alle belastingen en opslagen die je sowieso niet krijgt. Die belastingen etc is waarom je nu bij Eneco 61 ct/kWh TLV krijgt en niet 82 ct/kWh, want dat is met alle belastingen en opslagen.
Dan nu de situatie met salderen. Wat krijg je nu voor je teruggeleverde kWh die dag? Dat ligt er dus aan. Hoeveel heb je tot nu toe in je lopende contract(jaar) verbruikt en teruggeleverd? Als je al op netto meer teruggeleverd dan verbruikt staat dan krijg je voor de teruglevering de TLV. Zo niet, dan wordt het van je verbruik afgehaald en krijg je dus het volledige levertarief, ongeacht bij wie je zit, want dat is hoe salderen wettelijk werkt.
Enige kanttekening hierbij is dat het zou kunnen dat leveranciers proberen te salderen op een andere termijn dan een jaar, maar of dat echt zo is staat nu nog niet vast want daar heeft niemand daadwerkelijk een voorbeeld van zover ik gezien heb (behalve wanneer het een fout betrof en toen werd het na klagen gecorrigeerd).
Duidelijker kan ik het niet maken ben ik bang
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Staat meestal wel in de installatie handleiding van de omvormer hoeveel A er gebruikt moet worden (officieel).sdk1985 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:19:
Even voor mijn begrip; Ik hoorde de elektricien zeggen dat het met 20A gezekerd werd (NOARK Electric 111539). Nu is mijn systeem capaciteit 7400 wp. Dus dan kom ik op meer dan 30A. Maar dat is dan geen probleem want het is 3-fase? Alleen dan had het toch gewoon met 16A gekund?
Wil niet zeggen dat je dit zal halen met je hoeveelheid panelen.
Blijven beide panelen binnen de specs van de DS3-L? Dus Voc en Isc? Qua Vmpp gaat het zo te zien wel goed lijkt het, maar misschien dat de stroom problematisch is?Ep Woody schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:42:
Ik loop tegen iets aan, hebben jullie dat toevallig ook eens bij de hand gehad. Ik heb een DS3-L met twee ingangen en twee MPPT's (als het goed is), maar als ik daar 2 verschillende type panelen aan hang 60 en 72 cell dan heb ik op een van de ingangen geen productie en op de andere wel. Op input 1 heb ik een spanning van 36.6 volt en op input 2 van 33.2, maar qua productie is het 80 Watt vs 1 Watt. Doe ik iets fout?
Krijg je trouwens hetzelfde als je ze omdraait? Dus paneel A op ingang 2 en paneel B op ingang 1? Je hebt ook gedubbelcheckt dat je elk paneel op 1 kanaal aangesloten hebt?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Daarom zei ik ook "betekent niet automatisch een hogere kans op storing". Meestal geven meer componenten inderdaad meer kans op falen. Maar niet altijd. Bij 25 loopt de kans snel op, maar dat is wel een bovengemiddeld aantal. Wat ik alleen bedoel: elke situatie is anders, dus micro's zijn niet altijd beter of slechter dan een stringomvormer.Dre schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:19:
[...]
Meer componenten geeft eigenlijk altijd meer kans op falen. Microomvormer gebruiken ook gewoon elektronica, en misschien wel dezelfde als in een stringomvormer zitten. KISS is mijn advies.
Overigens zou je ook nog wat van de milieubelasting van microomvormer kunnen vinden. 25× een H-brug, 25× een spoel, 25× een condensator, en niet repareerbaar. Versus een stringomvormer (1× H-brug, 1× een spoel, 1× een condensator en wel repareerbaar).
Omdraaien heb ik pas net gedaan, maar toen ik nog 2x2 72 cel panelen op de DS3-L had was het geen probleem. Maar probeerde ik 2x 60 cel (2x110 Wp) op input 2 en 4x72 cel (190 Wp) op ingang 1 te zetten gebeurde er niets met ingang 2. Alles parallel uiteraard.Termy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:46:
[...]
Blijven beide panelen binnen de specs van de DS3-L? Dus Voc en Isc? Qua Vmpp gaat het zo te zien wel goed lijkt het, maar misschien dat de stroom problematisch is?
Krijg je trouwens hetzelfde als je ze omdraait? Dus paneel A op ingang 2 en paneel B op ingang 1? Je hebt ook gedubbelcheckt dat je elk paneel op 1 kanaal aangesloten hebt?
Dan zit ik op de verkeerde winkels te kijken?! Nog niet tegengekomen.
Winkelman bijvoorbeeld. 1 van de bekendste.likewise schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
Dan zit ik op de verkeerde winkels te kijken?! Nog niet tegengekomen.
Op de vroege ochtend even een kort testje gedaan hoewel de 60 cel panelen nog in de schaduw liggen. De 72 cel panelen op de andere ingang zorgt voor een opwek op de andere input. Ga de boel vandaag in de gaten houden als de zon wat hoger staat. Eventueel weer even een van de sets panelen afkoppelen.Termy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:46:
[...]
Het leek mij een handige truc, met de huidige zon pak ik maximaal 400 watt met de 4x190Wp panelen, oftewel het topt maar een klein beetje af op 1 input. En dan 700 Wp aan andere panelen op de andere input levert een vergelijkbare opwek.
Iemand enig idee hoeveel ik hiervoor nog zou kunnen krijgen als ik hem verkoop? (ik hoop eigenlijk niet zoveel zodat ik hem aan mijn zus cadeau kan doen zonder dat ze zich bezwaard voelt.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Gewicht in oud ijzer lijkt me een redelijke prijs...blitzkrieg schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:28:
Ik heb nog een Omnik Omniksol-5k-TL2 liggen samen met een 20A alamat. Is goed 3 jaar oud en verwijderd ivm. gewijzigde situatie zonnepanelen.
Iemand enig idee hoeveel ik hiervoor nog zou kunnen krijgen als ik hem verkoop? (ik hoop eigenlijk niet zoveel zodat ik hem aan mijn zus cadeau kan doen zonder dat ze zich bezwaard voelt.)
Reëel, wat de gek er voor geeft, zeker gezien de huidige schaarste...
Omnik is failliet dus geen support van leverancier meer... Weet niet of je nog bij alle functionaliteit kan? En 2e hands... Dus 1/4 van de nieuwprijs oid?Ep Woody schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Gewicht in oud ijzer lijkt me een redelijke prijs...
Reëel, wat de gek er voor geeft, zeker gezien de huidige schaarste...
In een normale markt lijkt me dat inderdaad een redelijke prijs, maar je hebt best kans dat het nu het dubbele is. De tweedehands markt is nogal losgeslagen... Er wordt makkelijk € 0.50 per Wp betaalt voor een complete set excl installatie.bvdbos schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
Omnik is failliet dus geen support van leverancier meer... Weet niet of je nog bij alle functionaliteit kan? En 2e hands... Dus 1/4 van de nieuwprijs oid?
Support is inderdaad weg.bvdbos schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
Omnik is failliet dus geen support van leverancier meer... Weet niet of je nog bij alle functionaliteit kan? En 2e hands... Dus 1/4 van de nieuwprijs oid?
Online portal is overgenomen door Solarman.
Een nieuwe 5kw is er vanaf €600, dus €150 en €50 voor de alamat ofzo?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Aan één kant kan ik makkelijk het dak op via een lagere verdieping, andere zijde is 11m naar de grond. Kan ik voorkomen dat ik met een hoogwerker moet werken aan die kant?
Ik vroeg me af: is het mogelijk 3x2 dakjes te assembleren, 3 panelen te monteren en deze set dan naar de dakrand te schuiven? Evt met 4 hulpglijgoten en 1 persoon per goot?
Of moet zoiets altijd op de plek gebeuren?
Ik heb nl. het idee dat alles op het dak gemonteerd kan worden behalve het vastschroeven van de paneelhouders aan de gevaarlijke kant (11m).
Geen ervaring mee, maar het lijkt me toch dat je gewoon bij de dakrand kunt beginnen met bouwen en dan naar binnen toe werkt?likewise schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:05:
Ervaringsdeskundige gevraagd: Flatfix Fusion O-W of soortgelijk type op een plat dak, lange zijde panelen parallel aan dakrand.
Aan één kant kan ik makkelijk het dak op via een lagere verdieping, andere zijde is 11m naar de grond. Kan ik voorkomen dat ik met een hoogwerker moet werken aan die kant?
Ik vroeg me af: is het mogelijk 3x2 dakjes te assembleren, 3 panelen te monteren en deze set dan naar de dakrand te schuiven? Evt met 4 hulpglijgoten en 1 persoon per goot?
Ik heb nl. het idee dat alles op het dak gemonteerd kan worden behalve het vastschroeven van de paneelhouders aan de gevaarlijke kant (11m).
Zoals @kipfel zegt kan je gewoon aan die kant beginnen. Hoe ziet je rand er verder uit? Bij ons is er een opstaande rand van zo'n 40 cm breed dus zelfs als ik daar maar 10 cm van weg blijf kan ik makkelijk langs die kant lopen en doen. Hier zo dus ook zelf gelegd (al meerdere keren) zonder hoogwerken op 9 m hoog.likewise schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:05:
Ervaringsdeskundige gevraagd: Flatfix Fusion O-W of soortgelijk type op een plat dak, lange zijde panelen parallel aan dakrand.
Die luxe heb ik (uiteindelijk) niet, ik heb daar 30cm ruimte en de potentie tot vallen is meteen 11 meter.Termy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Zoals @kipfel zegt kan je gewoon aan die kant beginnen. Hoe ziet je rand er verder uit? Bij ons is er een opstaande rand van zo'n 40 cm breed dus zelfs als ik daar maar 10 cm van weg blijf kan ik makkelijk langs die kant lopen en doen. Hier zo dus ook zelf gelegd (al meerdere keren) zonder hoogwerken op 9 m hoog.
Ik zal het even in een apart topic toelichten met een bovenaanzicht foto en legplan.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2143052
https://norway.postsen.com/news/amp/36266
Nou, zo te zien blijven de tekorten van REC alpha panelen voorlopig hangen. Hopelijk gaat het verder ok, anders hebben eigenaren van REC panelen straks misschien geen garantie meer...
[ Voor 38% gewijzigd door Monkeydancer op 21-08-2022 19:47 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Voltage mag in theorie ook niet boven de 253v ook komen hier.AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:13:
@NiGeLaToR
Bij SMA kan dat.
Maar mogen is een 2e...
Maargoed, inmiddels begint de hele buurt in opstand te komen dus wie weet.. word er wel een beetje moedeloos van na 9 jaar. Speelt hier al een tijdje, zeker met 1-fase. Ondanks dat ik op de laagste fase zit met de 1-fase inverter loopt het erg op, maar de tweede inverter met 3-fase gaat veel minder vaak uit. 2-3 x per dag tegen tientallen keren van de AEG.
Thanks voor je antwoord, ik houd het in mijn achterhoofd.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heb deze week 12 zelfgelegde panelen in gebruik genomen, in totaal 5400 wp.
Ze liggen oost-west op een schaduwloos plat dak in het westen van het land.
Wat kan ik op jaarbasis grofweg verwachten qua opbrengst?
ZoietsASW1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:56:
Hoeveel opbrengst op jaarbasis mag ik verwachten?
Zie tabel in de start-post.ASW1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:56:
Hoeveel opbrengst op jaarbasis mag ik verwachten?
Sinds vrijdagavond de slimme stekker er aan om wat accurater te kunnen meten. Pieken komen niet boven de 650W uit zo te zien, toch wat lager dan verwacht voor 1000WP op zuid?de Peer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Dat hangt van het tijdstip af. Ik zou wel een hogere piek verwachten.
Echter als je omvormer aftopt bij 500W, dan behaal je dus het maximum (van je omvormer).
Waar is de slimme stekker nog voor nodig, je hebt toch de P1 meting al?
:strip_exif()/f/image/A6KUwXYQy1gZ6e3DuhdAVP1o.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja veel lager. hier klopt iets niet...Terrz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Sinds vrijdagavond de slimme stekker er aan om wat accurater te kunnen meten. Pieken komen niet boven de 650W uit zo te zien, toch wat lager dan verwacht voor 1000WP op zuid?
[Afbeelding]
De vorm van de grafiek wijst op bewolking?
Ik krijg straks 25 panelen, in serie. Als er eentje op termijn minder presteert is dat niet eenvoudig te achterhalen.
Bij het gebruik van optimizers/micro-omvormers wel. (Noodzaak is er voor mij niet ivm geen schaduw)
niets moet......behalve adem halen
Ja, dus tussen de wolken door zou je hoge pieken verwachten, maar die zijn er niet, ook bij zijn eeerdere metingen niet.bvdbos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
De vorm van de grafiek wijst op bewolking?
Ik vind het onbelangrijk. Als er 1 niet goed presteert (maar de rest niet hindert) dan laat ik hem ook lekker liggen.Niwla schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:46:
In hoeverre vinden jullie individuele monitoring per paneel belangrijk?
Ik krijg straks 25 panelen, in serie. Als er eentje op termijn minder presteert is dat niet eenvoudig te achterhalen.
Bij het gebruik van optimizers/micro-omvormers wel. (Noodzaak is er voor mij niet ivm geen schaduw)
Je kunt ook te veel weten ;-)
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
Nu heb ik vanochtend het opleverrapport ontvangen (Coolblue). Hierin staat bijvoorbeeld dat kabels over het gehele traject doorgevoerd zijn door PVC. Dit deed me afvragen wat ze hiermee bedoelen, omdat het lijkt alsof ik onder de panelen wel gewoon wat losse draden zie. Waarvan ik overigens vermoed dat dit gewoon de draden van de panelen zijn om de strings te vormen. Gaat zoiets niet schuren/slijten?
Zelf echt 0,0 kennis hierover en vertrouw eigenlijk geheel op de professionaliteit van de installateur. Ik heb ook eigenlijk geen behoefte om de ladder op te gaan om wat beter te kijken.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Met een doorvoer wordt bedoeld als ze door een muur of dak gaan.VidaR-9 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:16:
Afgelopen week is bij mij de installatie van zonnepanelen afgerond. Achterzijde was al 2 maanden terug gedaan, maar voorzijde kon nu pas gedaan worden door een ander team.
Nu heb ik vanochtend het opleverrapport ontvangen (Coolblue). Hierin staat bijvoorbeeld dat kabels over het gehele traject doorgevoerd zijn door PVC. Dit deed me afvragen wat ze hiermee bedoelen, omdat het lijkt alsof ik onder de panelen wel gewoon wat losse draden zie. Waarvan ik overigens vermoed dat dit gewoon de draden van de panelen zijn om de strings te vormen. Gaat zoiets niet schuren/slijten?
Zelf echt 0,0 kennis hierover en vertrouw eigenlijk geheel op de professionaliteit van de installateur. Ik heb ook eigenlijk geen behoefte om de ladder op te gaan om wat beter te kijken.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ik heb het vermogen van de inverter genomen; dat is n.l. het echte maximum.ben2513 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:47:
Mag ik bij het invullen van de belastingaangifte voor de btw teruggaaf rekening houden met de ligging van de panelen? Ik heb er namelijk 30 á 345WP, maar 20 daarvan op noorden. Omdat ik met 30*345WP boven de 10000wp zit moet ik mijn forfait zelf berekenen, en wordt het dus hoger. Als ik 10* 345 en 20* (345*0,65) reken dan zit ik maar op 8000.
Ha, daar heb ik niet aan gedacht. Leuk, doe ik ook. Dank je!cville schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Ik heb het vermogen van de inverter genomen; dat is n.l. het echte maximum.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Wisselend bewolkt?Terrz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Sinds vrijdagavond de slimme stekker er aan om wat accurater te kunnen meten. Pieken komen niet boven de 650W uit zo te zien, toch wat lager dan verwacht voor 1000WP op zuid?
[Afbeelding]
En het is 2e helft augustus, 2 maanden na de langste dag. De zon staat veel lager nu. Mijn 3200Wp set haalt ook geen pieken meer van 3,2kWh of hoger.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ligt ook aan de hellingshoek van de panelen. Die van mij liggen op 10 graden op een plat dak. Met 45 graden kan ik mij voorstellen dat het nog steeds naar max piekt want midden op de dag staat de zon loodrecht op de panelen.Señor Sjon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:25:
Ik heb ook op zuid, maar tussen 12.00 en 15.00 als de zon vol doorkomt na bewolking schiet hij nog steeds voorbij het STC vermogen. Afgelopen zaterdag 3x na een dal. Maximaal was 11,3 kWp terwijl 10,92 op het dak ligt. Panelen warmen dan snel weer op en dan daalt het weer.
Kan je doen. Er staat natuurlijk vrij letterlijk dat je het WattPeak vermogen van je panelen op moet geven, dus gecorrigeerd voor orientatie, of omvormervermogen klopt gewoon niet. Denk dat de kans dat je erop gepakt wordt vrij klein is, maar je zet er wel een handtekening onder dat je het naar waarheid hebt ingevuld, en dat is natuurlijk niet zo.ben2513 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Ha, daar heb ik niet aan gedacht. Leuk, doe ik ook. Dank je!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Is niet toegestaan. Het gaat niet om wat logisch is of hoe het technisch zit, het gaat om de regeltjes.cville schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Ik heb het vermogen van de inverter genomen; dat is n.l. het echte maximum.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 13:26 ]
Klopt niet; ik heb netjes een brief aan de inspecteur geschreven en mijn aangifte is verder zonder commentaar geaccepteerd.
Het klopt wel, alleen jij beweert een uitzonderingspositie gekregen te hebben.cville schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Klopt niet; ik heb netjes een brief aan de inspecteur geschreven en mijn aangifte is verder zonder commentaar geaccepteerd.
Dat zou nieuwswaardig zijn, als de de regels onder bepaalde voorwaarden opeens niet meer gelden voor specifieke personen. Ik denk dat het hier om een misverstand gaat. Wat heeft het anders nog voor zin om een 10.000 Wp grens te definieren?
Dat de aangifte geaccepteerd wordt zegt niet zo veel, want die worden neem ik aan niet (allemaal) gecontroleerd. Je bent zelf verantwoordelijk voor het correct en binnen de wet aangifte doen.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 13:33 ]
ik ben op zoek naar goede betrouwbare installateur in omgeving Amsterdam.
Kunnen jullie mij een goede installateur aanraden waar ik nog meer offerte kan opvragen?
Tot nu toe heb ik op twee plekken offerte opgevraagd.
Coolblue: 11x Suntech 390WP + omvormer rond 5400 ex BTW
Greenfocus: 11x Hyundai 430WP + Solis mini 3600 omvormer voor 4900 ex BTW
Laatste paar weken een wat bijzondere probleem met mijn zonnepaneel installaties.
Ik heb al een jaar 9x395wp (Trina TSM-DE09.05) op mijn hoogste dak liggen en eigenlijk geen problemen ervaren. Omvormer Goodwe 3000D-NS
Afgelopen maand heb ik zelf 10xDMEGC 495wp (DM505M10-66HSW/-V) op twee andere dakvlakken liggen.
4 op een Goodwe 1500XS and 6 op een Goodwe 2500XS.
Ze liggen allemaal op mijn huis, alleen oriëntatie is anders.
De laatste 10 heb ik zelf geïnstalleerd en ik ben daarna ook meer gaan opletten wat de omvormers eigenlijk doen, en ik zie dat de Goodwe 3000D-NS naar mijn mening wat raar gedrag toont.
De Vpv lijkt niet stabiel te zijn rond de middaguren. Ik heb op dagen gekeken waar er geen wolk te verkennen is, zie plaatje van Semsportal van 13 augustus 2022 bijvoorbeld:
:strip_exif()/f/image/tfFvaSeNQ7Nnthf9SsjRbwZY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een voorbeeld van vandaag, vandaag wel volken maar ik zou dan hetzelfde verwachten bij de 3 omvormers..
:strip_exif()/f/image/Rve2f9Y82OUNXou6Hb82lYS7.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een dag kort na de installatie was de curve zo:
:strip_exif()/f/image/i0mxYUrt8pruWTysUN0gZJrD.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee? Heb ik een vogel rond de middag op mijn hoogste dak lopen en niet op de rest?
Oh en ik heb een ticket gemaakt bij Goodwe, die hebben de firmware van de 3000D-NS geupdate, de plaatje van vandaag is na de update, dus lijkt zover geen verschil te maken. Ik heb dat uiteraard aan hun teruggemeld en wacht nu op reactie.
[ Voor 5% gewijzigd door Naliya op 22-08-2022 14:54 ]
Lijkt me dat er iets mis is. Een vogel veroorzaakt zoiets niet.Naliya schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
Hoi Iedereen,
Laatste paar weken een wat bijzondere probleem met mijn zonnepaneel installaties.
Ik heb al een jaar 9x395wp (Trina TSM-DE09.05) op mijn hoogste dak liggen en eigenlijk geen problemen ervaren. Omvormer Goodwe 3000D-NS
Afgelopen maand heb ik zelf 10xDMEGC 495wp (DM505M10-66HSW/-V) op twee andere dakvlakken liggen.
4 op een Goodwe 1500XS and 6 op een Goodwe 2500XS.
Ze liggen allemaal op mijn huis, alleen oriëntatie is anders.
De laatste 10 heb ik zelf geïnstalleerd en ik ben daarna ook meer gaan opletten wat de omvormers eigenlijk doen, en ik zie dat de Goodwe 3000D-NS naar mijn mening wat raar gedrag toont.
De Vpv lijkt niet stabiel te zijn rond de middaguren. Ik heb op dagen gekeken waar er geen wolk te verkennen is, zie plaatje van Semsportal van 13 augustus 2022 bijvoorbeld: [Afbeelding]
Hier nog een voorbeeld van vandaag, vandaag wel volken maar ik zou dan hetzelfde verwachten bij de 3 omvormers..[Afbeelding]
Op een dag kort na de installatie was de curve zo:
[Afbeelding]
Iemand een idee? Heb ik een vogel rond de middag op mijn hoogste dak lopen en niet op de rest?
Oh en ik heb een ticket gemaakt bij Goodwe, die hebben de firmware van de 3000D-NS geupdate, de plaatje van vandaag is na de update, dus lijkt zover geen verschil te maken. Ik heb dat uiteraard aan hun teruggemeld en wacht nu op reactie.
je post nu volgens mij Vpv en een vermogensgrafiek van verschillende tijdspunten/dagen. Interessant zou het zijn om te zien of het vermogen van de Goodwe 3000 ook echt omlaag gaat als de Vpv op en neer gaat.
Heb je geen terugleverproblemen? (overbelasting net) Wordt het uitgangsvoltage hoger dan 250V? Zou de omvormer oververhit kunnen zijn?
Klopt maar, 600Watt piek is dan wel laag voor een 1000WP set. Nu de zon er vol op staat meet ik 580W.Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
Wisselend bewolkt?
En het is 2e helft augustus, 2 maanden na de langste dag. De zon staat veel lager nu. Mijn 3200Wp set haalt ook geen pieken meer van 3,2kWh of hoger.
zijn 2 strings van 3x 170WP panelen op van die plastic bakken vol op zuid (ongeveer 45 graden helling).
Ik heb de omvormers even losgekoppeld van elkaar en meet dan ongeveer 280Watt afzonderlijk per omvormer. Dus beide strings blijven wat achter met de theoretische opbrengst.
[ Voor 14% gewijzigd door Terrz op 22-08-2022 15:19 ]
Die micro-omvormers komen toch elk onder het paneel waar ze aangesloten zijn? Dan lijkt me 90cm meer dan ruim genoeg.Hinotori schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:51:
Ik heb het plan om zelf 10 panelen met Enphase micro-omvormers te gaan leggen. Op zich lijken de Jinko JKM410M-54HL4-V Tiger Neo me wel wat. Volgens Winkelman hebben die een kabellengte van 90cm. Erg ruim is dat allemaal niet bij een paneelgrootte van 172x113cm. Weet iemand of ik met die kabellengte de aansluiting met de Enphase redelijk kan halen met de panelen in portrait, of heb ik toch echt een extra kabel nodig?
Hierbij Vpv + Vermogen van 13 augustus met ter vergelijking de 1500XS.de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Lijkt me dat er iets mis is. Een vogel veroorzaakt zoiets niet.
je post nu volgens mij Vpv en een vermogensgrafiek van verschillende tijdspunten/dagen. Interessant zou het zijn om te zien of het vermogen van de Goodwe 3000 ook echt omlaag gaat als de Vpv op en neer gaat.
Heb je geen terugleverproblemen? (overbelasting net) Wordt het uitgangsvoltage hoger dan 250V? Zou de omvormer oververhit kunnen zijn?
![]() | ![]() |
Netvoltage is hoog, maar niet boven 253 (hoogste gemeten is 252.2):
:strip_exif()/f/image/2l9yh5pC0ZMNGnLGB66TSupu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht zelf, dat het zoiets zou kunnen zijn. De 3000D-NS is met 2.5mm^2 VD draad aangesloten en de 1500XS en 2500XS met 4mm^2 VD draad. Ik meet ca. 1v verschil bij de omvormer tussen de twee aansluitingen. Maar dan zou ik een Vac failure verwachten en die krijg ik niet, de omvormer valt niet uit. Of schroeft de Goodwe het vermogen terug als je 253 nadert?
De instabiele Vpv valt wel samen met de hogere voltages op de dag.
Ik heb de temperatuur van de omvormer bekeken, die piekt om 15:00 met 43 graden, niet op het moment van de instabiele Vpv.
Het is wel opvallend dat het lijkt te zijn begonnen toen ik de 1500XS en 2500XS geïnstalleerd hebben, maar ik had vroeger ook geen vergelijking natuurlijk, als ik nu terugkijk is het niet te zeggen of het door een wolk of iets anders kwam.
[ Voor 13% gewijzigd door Naliya op 22-08-2022 16:17 ]
Aha, maar is de conclusie dan niet dat je net overbelast is en dat jouw Goodwe op het hoogtepunt van de dag dus zichzelf terugschakelt?Naliya schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Netvoltage is hoog, maar niet boven 253 (hoogste gemeten is 252.2):
Volgens mij schroeft Goodwe inderdaad het vermogen terug. Ik heb er zelf geen ervaring mee want hier komt het voltage nooit boven de 245V.
Boven de 253V ga je niet zien, juist doordat alles dan terugschroeft en uitschakelt.
je kunt nog kijken of het netvoltage op een andere fase lager is, en dan daar naar switchen als dat mogelijk is.
[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 16:32 ]
Nouw ja, dat zou kunnen. Maar ik was in de veronderstelling dat de GoodWe pas uitschakelde als er over en periode van 10 minuten meer dan 253v gemeten wordt. Dat is in ieder geval de norm.de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
Aha, maar is de conclusie dan niet dat je net overbelast is en dat jouw Goodwe op het hoogtepunt van de dag dus zichzelf terugschakelt?
Volgens mij schroeft Goodwe inderdaad het vermogen terug. Ik heb er zelf geen ervaring mee want hier komt het voltage nooit boven de 245V.
Boven de 253V ga je niet zien, juist doordat alles dan terugschroeft en uitschakelt.
je kunt nog kijken of het netvoltage op een andere fase lager is, en dan daar naar switchen als dat mogelijk is.
En in dat geval krijg je en error op de omvormer, Vac failure met bijbehorende error code en er wordt dan 5 minuten gewacht voordat de omvormer weer gaat proberen.
Dat zie ik niet, ik sta naast de omvormer en ik zie de Vpv schommelen op de scherm.
Maar misschien doet hij iets wat niet staat omschreven in de handleiding.
De norm zegt dat ie uit moet schakelen, dat is natuurlijk niet handig voor de opbrengst, dus probeert ie dat te voorkomen, door het vermogen terug te schroeven. Je omvormer met het meeste vermogen heeft de dunste bekabeling, en dus zeer waarschijnlijk de hoogste spanning, en zal dan als eerste zijn vermogen terugschroeven als de 253V in zicht komt.Naliya schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Nouw ja, dat zou kunnen. Maar ik was in de veronderstelling dat de GoodWe pas uitschakelde als er over en periode van 10 minuten meer dan 253v gemeten wordt. Dat is in ieder geval de norm.
En in dat geval krijg je en error op de omvormer, Vac failure met bijbehorende error code en er wordt dan 5 minuten gewacht voordat de omvormer weer gaat proberen.
Dat zie ik niet, ik sta naast de omvormer en ik zie de Vpv schommelen op de scherm.
Maar misschien doet hij iets wat niet staat omschreven in de handleiding.
om te testen:
- zet hem eens op een andere fase
- zet de vermogenslimiter eens op bv 1500W, dan wordt de stroom, en dus de valspanning lager
- wat gebeurt er als de andere omvormers uitstaan, gaat het dan weg?
- wat voor spanning meet je in de meterkast?
Sinds eind mei heb ik 10 panelen in serie liggen, aangesloten op een Solax X1 3.6 Boost omvormer en ook hier geen last van schaduw. De opbrengst is bedroevend slecht te noemen. Als ik 2 panelen afkoppel heb ik een betere opbrengst dan met 10 panelen. Waar de bottleneck in het systeem zit weet ik nog niet maar met optimirzers zou ik in een oogopslag kunnen zien of het een slecht paneel is of niet. De omvormer sluit ik uit omdat die vervangen is. Of hij kan geen string van 10 panelen aan, dan heb ik de verkeerde informatie gekregen van de verkoper/fabrikant.Niwla schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:46:
In hoeverre vinden jullie individuele monitoring per paneel belangrijk?
Mijn 9 jaar oude SMA omvormer begon ook te klagen over hoge spanning nadat er een nieuwe GW met 22 panelen bij was gekomen. Er bleek toen een 3,5V spanningsverschil tussen de omvormer en de meterkast. Na een nieuwe dikkere en kortere kabel was het probleem opgelost.Naliya schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Het is wel opvallend dat het lijkt te zijn begonnen toen ik de 1500XS en 2500XS geïnstalleerd hebben, maar ik had vroeger ook geen vergelijking natuurlijk, als ik nu terugkijk is het niet te zeggen of het door een wolk of iets anders kwam.
Wat voor panelen heb je?tuppes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:15:
[...]
Sinds eind mei heb ik 10 panelen in serie liggen, aangesloten op een Solax X1 3.6 Boost omvormer en ook hier geen last van schaduw. De opbrengst is bedroevend slecht te noemen. Als ik 2 panelen afkoppel heb ik een betere opbrengst dan met 10 panelen. Waar de bottleneck in het systeem zit weet ik nog niet maar met optimirzers zou ik in een oogopslag kunnen zien of het een slecht paneel is of niet. De omvormer sluit ik uit omdat die vervangen is. Of hij kan geen string van 10 panelen aan, dan heb ik de verkeerde informatie gekregen van de verkoper/fabrikant.
Dat valt mij ook steeds meer op als zonnepanelen noob (ligt sinds begin juni).Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
Wisselend bewolkt?
Eind juni haalde ik enkele keren de max (en zelfs iets erover) van 5.475Wp op west. Nu ligt er sinds paar dagen ook 2.920Wp op oost bij maar kom ik nog steeds niet boven de 5kWh als piek.
Dus goede tip van @migjes in mijn topic toentertijd om niet te zware omvormer te nemen (nu 6000W).
Edit: mijn 15 panelen west op hoogtepunt van t jaar (22 juni) haal ik dus over gehele dag meer opbrengst dan vandaag met 15 op west en 8 op oost. 🤓
[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 22-08-2022 17:58 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ja dat scheelt ietsje. Maar netvoltage blijft erg hoog. Blijkbaar kan het net het verschil maken.FransvWoerkom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:27:
[...]
Mijn 9 jaar oude SMA omvormer begon ook te klagen over hoge spanning nadat er een nieuwe GW met 22 panelen bij was gekomen. Er bleek toen een 3,5V spanningsverschil tussen de omvormer en de meterkast. Na een nieuwe dikkere en kortere kabel was het probleem opgelost.
LONGi 375WP MN BW LR4-60HPH Half-cut afmeting 1.775 x 1.038 x 0.035
[ Voor 10% gewijzigd door tuppes op 22-08-2022 19:08 ]
Hier in Oost-Groningen zijn de afgelopen jaren veel zonneparken en panelen op woningen en boerenschuren bij gekomen. Op een zonnige middag staat er op de drie fasen meer dan 245V. Gelukkig heeft het windpark N33 een eigen ingang bij Tennet/Meeden.de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Ja dat scheelt ietsje. Maar netvoltage blijft erg hoog. Blijkbaar kan het net het verschil maken.
Ik heb 11 stuks 390wp op dezelfde omvormer. (Vol zuid) Ik dacht zelf aan 1 string maar de fabrikant gaf aan 2 strings. Volgens mij te maken met Max Ampere per tracker. Zou goed kunnen dat jij daar overeen gaat.tuppes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:15:
[...]
Sinds eind mei heb ik 10 panelen in serie liggen, aangesloten op een Solax X1 3.6 Boost omvormer en ook hier geen last van schaduw. De opbrengst is bedroevend slecht te noemen. Als ik 2 panelen afkoppel heb ik een betere opbrengst dan met 10 panelen. Waar de bottleneck in het systeem zit weet ik nog niet maar met optimirzers zou ik in een oogopslag kunnen zien of het een slecht paneel is of niet. De omvormer sluit ik uit omdat die vervangen is. Of hij kan geen string van 10 panelen aan, dan heb ik de verkeerde informatie gekregen van de verkoper/fabrikant.
Lees ik dat goed, 4290w aansluiten op een 3.6 kw omvormer? Ik had ook aan 2 strings gedacht maar vraag me wel af of ik met 2 x 5 panelen op 254⁰ WZW voldoende opwek om de omvormer op te starten. Rond 13.30u is pas het volle vermogen bereikt.MP3-Junky schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Ik heb 11 stuks 390wp op dezelfde omvormer. (Vol zuid) Ik dacht zelf aan 1 string maar de fabrikant gaf aan 2 strings. Volgens mij te maken met Max Ampere per tracker. Zou goed kunnen dat jij daar overeen gaat.
ja dat lees je goed. Ik maak gebruik van een PV verdeler op een 16A groep. Wilde niet het risico lopen dat de groep er uit klapt.tuppes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:45:
[...]
Lees ik dat goed, 4290w aansluiten op een 3.6 kw omvormer? Ik had ook aan 2 strings gedacht maar vraag me wel af of ik met 2 x 5 panelen op 254⁰ WZW voldoende opwek om de omvormer op te starten. Rond 13.30u is pas het volle vermogen bereikt.
De Solax 3.6 kw levert trouwens een piekvermogen van 4kw. Dus aftoppen is zeer minimaal.
Je panelen leveren maximaal 11,6A; de omvormer kan per string 12,8A aan. De maximale spanning per paneel is 41,1V; de omvormer kan 600V hebben. De omvormer kan dus makkelijk die 10 panelen aan op één string. De opstartspanning van de omvormer is 100V, dus met 5 panelen start hij gegarandeerd op.tuppes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:45:
[...]
Lees ik dat goed, 4290w aansluiten op een 3.6 kw omvormer? Ik had ook aan 2 strings gedacht maar vraag me wel af of ik met 2 x 5 panelen op 254⁰ WZW voldoende opwek om de omvormer op te starten. Rond 13.30u is pas het volle vermogen bereikt.
Hoeveel je panelen hadden moeten opleveren op een bepaalde dag, kun je hier laten uitrekenen:
https://www.thomasberger....w2=2700&temp_coeff2=-0.35
Het weghalen van twee panelen om te kijken wat dat scheelt heeft alleen zin als de hemel straalblauw is gedurende lange tijd. Anders meet je alleen het overtrekken van wolkenvelden.
En verbaas je niet over de 4290Wp van mp3_junkie. De omvormer levert niet meer dan de omvormer aankan. Dat is 3680W.
Dat ligt aan je omvormer. Sommige hebben een hoger piekvermogen. Solax heeft zelfs 2 versies van de 3.6 kw.FransvWoerkom schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:00:
[...]
En verbaas je niet over de 4290Wp van mp3_junkie. De omvormer levert niet meer dan de omvormer aankan. Dat is 3680W.
/f/image/gXV6SU6GYllKUAqzPMaB9HyC.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een grafiek van mijn Solax 3.6:
/f/image/AuoGDwpirVpVVOaxgebETJ1t.png?f=fotoalbum_large)
Staat-ie hier nou serieus als kachel van ~250 Watt te draaien?
Edit: dit is duidelijk aftopping, dus niets aan de hand. De ohmse verliezen zullen veel minder zijn dan ~250 W.
[ Voor 43% gewijzigd door Martin7182 op 23-08-2022 11:14 ]
Nee, eerder een ventilator.LooneyTunes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Staat-ie hier nou serieus als kachel van ~250 Watt te draaien?
Maar ik weet ook niet wat het verschil is tussen PV-vermogen en AC-vermogen. Ik vermoed omzetverlies DC>AC? En op dit soort pieken ook een beetje aftopping.
Hierbij meer details van dat moment:
/f/image/ZNEl3HEkfD8LnSIfapT2RfhG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door MP3-Junky op 23-08-2022 11:35 ]
Vermogen-in (PV) is relatief groot t.o.v het uitgaande vermogen (rendement).Martin7182 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:06:
Edit: dit is duidelijk aftopping, dus niets aan de hand. De ohmse verliezen zullen veel minder zijn dan ~250 W.
Het verschil moet ergens blijven, en aangezien er geen mechanische componenten in de omvormer zitten (afgezien van wat relais en e.v.t. ventilatoren) zal dat dus als warmte (kachel) afgevoerd moeten worden.
Heeft m.í. niets met aftopping te maken.MP3-Junky schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:20:
Nee, eerder een ventilator.![]()
Maar ik weet ook niet wat het verschil is tussen PV-vermogen en AC-vermogen. Ik vermoed omzetverlies DC>AC? En op dit soort pieken ook een beetje aftopping.
Als-ie gaat aftoppen zal het vermogen dat uit de PV komt beperkt worden d.m.v. sturing op de spanning en stroom (zwaarder of minder zwaar belasten om zo het MPPT punt te veranderen zodat Pin weer ongeveer gelijk wordt als Pout. (minus de efficiëntie van de omvormer)
Als ik hier kijk bij mijn 2 systemen doet de Solis ~70 Watt aan eigen verbruik (bij ~3500 W vanaf het dak) en de Omnik zo'n 50 Watt aan eigen verbruik bij ~2000 W van het dak.
Dat zijn toch hele andere waarden dan 250 Watt.
En de tijd van ""remweerstanden"" ligt alweer ver achter ons.
Al geprobeerd er een eitje op te bakken?
Of (waarschijnlijker) wordt er ergens veel te enthousiast gerekend. (en bestaan er blijkbaar nergens meer meetfouten en/of meetonnauwkeurigheden in dit soort electronica)
[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 23-08-2022 12:29 ]
5 zonnepanelen wil ik op een plat bitumen dak van de schuur onder 10 graden optillen in landscape modus. Bitumen ligt op underlayment/spaanplaat gebrand. Recht toe recht aan dus.
Ik wil een ranke zwarte constructie aangezien alle buren er ook naar moeten kijken. Dus eigenlijk onzichtbaar.
Ik dacht een DIY stokschroef van een RVS draadeind door het dak heen te prikken. Dan dakzijde met een RVS ring en bitumen kit deze ring vastdraaien met een moer. Dan pers je de bitumen onder de ring alle kanten op. Dan per 2 panelen 3x door dak.
Dan over de uitstekende draadeinden een horizontale zwarte composiet regel(had ik nog).
Maar ik ben bang dat ik uiteindelijk lekkage krijg..
Ervaringen met bitumen kit?
:strip_exif()/f/image/3eoLqGJB7Fvbr37uaNx55LIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben vorige week donderdag op onze woning (schuin dak), ligging Noord Oosten, geen last van schaduw, 15 sunpower maxeon3 415wp panelen laten leggen met een SMA tripower 5.0 omvormer.
Wat zou dit systeem normaliter moeten opleveren met de huidige weersomstandigheden ? Piek afgelopen dagen lag op max 4,5k.
Het lijkt erop of dat ze 2 strings hebben gemaakt. Is dat goed/slim/noodzakelijk ?
Opbrengst van gisteren ter illustratie:
:strip_exif()/f/image/CMhedWeKwCcRCVieYI21ImBH.jpg?f=fotoalbum_large)
10 graden? Hoe lang zijn de panelen? Ofwel : hoe ver komen ze omhoog?fuzzyduck schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:52:
Ook ik heb een bevestigings vraagstuk. Op m'n schuur.
5 zonnepanelen wil ik op een plat bitumen dak van de schuur onder 10 graden optillen in landscape modus. Bitumen ligt op underlayment/spaanplaat gebrand. Recht toe recht aan dus.
Ik wil een ranke zwarte constructie aangezien alle buren er ook naar moeten kijken. Dus eigenlijk onzichtbaar.
Ik dacht een DIY stokschroef van een RVS draadeind door het dak heen te prikken. Dan dakzijde met een RVS ring en bitumen kit deze ring vastdraaien met een moer. Dan pers je de bitumen onder de ring alle kanten op. Dan per 2 panelen 3x door dak.
Dan over de uitstekende draadeinden een horizontale zwarte composiet regel(had ik nog).
Maar ik ben bang dat ik uiteindelijk lekkage krijg..
Ervaringen met bitumen kit?
[Afbeelding]
Misschien makkelijker om een betonband op de dak te leggen en daarop de rail te schroeven?
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren