Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 17:06
Is het mogelijk om bijvoorbeeld met 4 goten, een rij van 3 x 2 O-W landscape panelen naar de dakrand te schuiven wanneer alleen de eerste 3 panelen zijn bevestigd?

Ik zie het nl. niet zitten aan de NW zijde de panelen vast te schroeven, gevaarlijke hoogte 11m en smalle rand (30 cm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1yYqJ4SeTflsEzG-k3KLgWwgo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSspbSQSXPNfsTtyaHt7qaDG.png?f=fotoalbum_large

Mijn gedachte was als volgt: als ik dit rijtje in 4 goten kan zetten, kan ik na het vastmonteren van de 3 NW panelen dit rijtje naar de dakrand schuiven (in 4 goten), en dan de goten eronderuit halen.

Het gaat me vooral om het vastzetten van de klem wat volgens mij niet lukt vanaf de hoge basis, daarvoor moet je echt aan de lage kant kunnen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08-kHQpNRnvEbeBSM2NpXpeapiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCa7H8sVNbuRmtxo9aiuvh4F.png?f=fotoalbum_large

Ideeen?

[ Voor 33% gewijzigd door likewise op 21-08-2022 16:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tja, heel schokkend lijkt het me niet. Ziet er niet heel anders uit dan bij mij en of je nou 5 of 11 m valt, matig is dat toch wel. Je kunt jezelf natuurlijk ook gewoon zekeren.

Hier hoe het bij mij ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUYRjDKfwuSTtwKEMN9BVgAb4yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuuIItO3rBZvkiTMKURzoCk6.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben ongeveer 1m90 en kan prima bij deze 1,038m panelen beide klemmen vastzetten vanaf 1 kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 21-08-2022 16:44 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
Gaat het om de rand linksboven of linksonder? Linksboven lijkt meer dan 30 cm, eerder het dubbele. Linksonder (korte zijde v.d. panelen) hoeven geen klemmen denk ik. Heb je echt aparte goten nodig, of kun je misschien al schuiven voordat de ballast erin ligt? Je kunt anders ook een valbeveiligingssetje gebruiken; als je van binnenuit werkt, dan hoef je alleen max.1 meter over de panelen te reiken, terwijl je kunt steunen op de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 01:00
Termy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:44:
Tja, heel schokkend lijkt het me niet. Ziet er niet heel anders uit dan bij mij en of je nou 5 of 11 m valt, matig is dat toch wel. Je kunt jezelf natuurlijk ook gewoon zekeren.

Hier hoe het bij mij ligt:
[Afbeelding]

Ik ben ongeveer 1m90 en kan prima bij deze 1,038m panelen beide klemmen vastzetten vanaf 1 kant.
Het verschil is dat jij begonnen bent met een half dakje. Dat kan @likewise ook doen en dan twee complete dakjes in het midden en vervolgens afsluiten met een half dakje rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als hij niet met de hoge kant aan de rand zit is het juist makkelijker want dan hoef je geen achterplaten langs de rand vast te schroeven. Dan kan je dus wel alles vanaf de veilige kant doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 01:00
Dan moet je dus niet bang zijn dat je al schroevend naar de rand glijdt en ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
Je moet sowieso niet bang zijn. En gewoon goed gezekerd. Dappere helden heb je alleen in de film ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Dank voor alle antwoorden. Het rare is dat ik wel zo van een berg van 600m hoog loop met een paraglide scherm boven me, maar dat een dak van 11m hoog spannender is.

Goed zekeren dus met een harnasje en blijkbaar is werken vanaf de veilige kant te doen.

Daarom dank voor julie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
FransvWoerkom schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Het verschil is dat jij begonnen bent met een half dakje. Dat kan @likewise ook doen en dan twee complete dakjes in het midden en vervolgens afsluiten met een half dakje rechtsonder.
Dank, heb ik overwogen maar wil ik niet doen; ik wil de kans op optillen door een windvlaag minimaliseren, en dus hele dakjes maken, en de zijkanten dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

likewise schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Dank, heb ik overwogen maar wil ik niet doen; ik wil de kans op optillen door een windvlaag minimaliseren, en dus hele dakjes maken, en de zijkanten dicht.
Dan kan het dus ook bijna niet mis gaan want dan hoef je nooit tussen paneel en afgrond te staan. Ik heb geen idee hoe @FransvWoerkom dat ziet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Termy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:23:
[...]

Dan kan het dus ook bijna niet mis gaan want dan hoef je nooit tussen paneel en afgrond te staan. Ik heb geen idee hoe @FransvWoerkom dat ziet gebeuren.
Nou ja, de vraag is hoe je van de hoge kant van het dakje de lage kant vastschroeft. Ik ging ervan uit dat dat niet zou lukken, en daar is mijn hele verhaal op gebaseerd.

Daarom handig om te weten dat ik met mijn plan verder kan zonder een hoogwerker in de toch al erg drukke (bijna winkel)straat te zetten.

Thanks all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

likewise schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:42:
[...]

Nou ja, de vraag is hoe je van de hoge kant van het dakje de lage kant vastschroeft. Ik ging ervan uit dat dat niet zou lukken, en daar is mijn hele verhaal op gebaseerd.

Daarom handig om te weten dat ik met mijn plan verder kan zonder een hoogwerker in de toch al erg drukke (bijna winkel)straat te zetten.

Thanks all.
Tja, zoals gezegd lukt mij dat prima maar misschien is dat m'n lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
Termy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Tja, zoals gezegd lukt mij dat prima maar misschien is dat m'n lengte.
Uit interesse, waarom ben jij ben een enkele rij begonnen i.p.v. met een dakje? Heeft dat een bepaald voordeel in jouw situatie? Misschien schaduw dakrand?

Edit: wellicht minder invloed van de schaduw van de pijpjes op je dak, zie ik bij nader inzien?

Ik zou (niet gehinderd door voorkennis of ervaring) laag blijven aan de dakrand i.v.m. minder effect van opstijgende windvlagen en minder kijkzicht op de panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door likewise op 24-08-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

likewise schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Uit interesse, waarom ben jij ben een enkele rij begonnen i.p.v. met een dakje? Heeft dat een bepaald voordeel in jouw situatie? Misschien schaduw dakrand?

Edit: wellicht minder invloed van de schaduw van de pijpjes op je dak, zie ik bij nader inzien?

Ik zou (niet gehinderd door voorkennis of ervaring) laag blijven aan de dakrand i.v.m. minder effect van opstijgende windvlagen en minder kijkzicht op de panelen.
Vanwege schaduw door rand en pijp idd. De rand is nog best hoog dus ver steekt het niet uit en het heeft aan beide kanten achterplaten en zijplaten. Probleemloos de stormen dit jaar overleefd.

Pagina: 1