FORZAM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:27:
Ik had al een installatie 5x 400Wp Oost + 5x 400Wp Zuid gekoppeld aan een thuisbatterij (Want België, niet meer salderen).
Dit was de enige financieel interessant optie gezien op het westen gericht ik geen dakdeel heb waar meer dan 3 panelen op passen zonder veel schaduw.
Laat ik nu echter met wat geluk 2 panelen en een omvormer over kunnen nemen hebben voor een spotprijsje, wat het ineens wel interessant maakt om deze nog bij te leggen op dat beperkte stukje garagedak om zo het moment dat m'n opbrengst 's avonds stopt en ik de batterij begin aan te spreken voor eigen verbruik (Net op het moment dat de elektrische kookplaat en oven doorgaans aan gaan

) wat uit te stellen.
Elektrisch aansluiten is geen probleem, dat is me duidelijk, en heb ik alle nodige bekabeling voor en kan ik veilig op een lege groep aansluiten.
Waar ik echter door de bomen het bos niet meer zie is het montagesysteem.
De panelen dienen op een plat bitumen garagedak te komen liggen. Dit is zo'n 3m hoog, en heeft een hoge opstaande dakrand waardoor de windgevoeligheid behoorlijk laag is.
Ik ben op zoek naar een simpel en goedkoop systeem om deze zonder door het bitumen te boren (dus met ballast) kunnen neer te leggen.
Stoeptegels voor ballast, en grote rubbertegels om het bitumen te beschermen heb ik nog voldoende in de garage liggen, dus die kost moet ik niet meer meerekenen.
Wie heeft er hier een tip over een makkelijk leverbaar en bovenal goedkoop systeem om zo 2 panelen te bevestigen? (Bij voorkeur Portrait, da's wat makkelijker qua kabels en qua schaduw bij laagstaande zon.)
Even mezelf quoten, want dit loopt snel uit de hand...
Dit weekeinde dit setje geïnstalleerd, het gaat hier over een oude set van 2X 200W panelen met een Mastervolt Soladin 600 eraan.
Bevestiging heb ik uiteindelijk relatief makkelijk zelf gemaakt op basis van de bijgeleverde aluprofielen en deze wat aan te vullen met rest-alu profielen die ik nog liggen had.
Na enkele dagen monitoren kom ik nu al tot de conclusie dat het rendement van de panelen op deze plaats beter is dan verwacht. (Ik haal gewoon met 400Wp aan oude zooi op het westen 10% van wat ik opwek met de nieuwe 3900Wp installatie op Oost-Zuid).
Ik kom dus tot de conclusie dat het aan de huidige tarieven gewoon verstandig is om dit kleine dakoppervlak ook volledig te benutten. (Ook als Belg zonder salderingsmogelijkheid.)
Nu ben ik echter aan het kijken hoe ik dit het beste aanpak, en ik zit vast aan zelf doen, aangezien installateurs momenteel niet geïnteresseerd zijn in dit type kleine klusjes…
Belangrijke achtergrond:
- België
- Hoofdaansluiting 1x40A
- Reeds geïnstalleerd: 5x 390w Oost, 5x 390w Zuid, op een Solis RHI-3.6k-48ES-5G (3600W Nominal output).
Deze zit op een afzonderlijke nieuw aangelegde groep.
- Alle groepen zijn afgezekerd op 20A, en bekabeld met 2,5mm2. (Woning + elektra 15 jaar oud)
In België mag het totale vermogen van de aangesloten omvormers op 1x 40A maximum 5000W bedragen.
Ik heb momenteel plaats om 4 panelen op west bij te plaatsen, maximum Wp zal dus ergens tussen de 1200 en 1600 komen te liggen.
Ik zou deze aansluiten op iets als een Solis S5-GR1P1.5K-M met 1500W uitgangsvermogen (Of een equivalente Goodwe of iets dergelijks.
In theorie zit ik hier dus net boven wat toegelaten is (Want 5100W), maar ga ervan uit dat dit in de praktijk geen problemen zal opleveren aangezien mijn opstelling zo georienteerd is dat deze nooit samen allemaal maximaal opbrengen.
Momenteel is de hoogste generatie door m’n Oost-west opstelling 3250W. Voor de zekerheid zou ik in de omvormerinstellingen de maximum generation limiteren op 3300W.
Dan het aansluiten:
Vanuit de garage een nieuwe groep aanleggen naar de meterkast is niet onmogelijk, maar niet echt handig...
Nu heb daar ik wel een groep, dus ook weer bekabel met 2.5mm2 en afgezekerd op 20A die stroom voorziet voor een buitenunit van een Luch/Lucht warmtepomp (1520W max, 7A opstartstroom) en een opvoerpomp voor regenwater (600W).
De correcte manier om aan te sluiten lijkt me dus om hier waar die kabel de garage binnenkomt een PV-Verdeler te installeren (Mag op 16A, is ruim voldoende), daar de omvormer op aan te sluiten die maximaal 1500W teruglevert, en dan op de Wandcontactdozen van de PV-verdeler de Warmtepomp + opvoerpomp aansluit.
Maak ik hier ergens een denkfout, of klopt dit?
En dan even voor de zekerheid of ik het goed begrepen heb:
De noodzaak voor de PV verdeler is om ervoor te zorgen dat het volgende niet gebeurt:
Indien ik geen PV-Verdeler plaats, en de omvormer gewoon bij in de lasdoos van die groep aansluit kan zich in theorie het volgende scenario voordoen:
- Verbruikers in die groep gaan defect, of ik begin de beunhaas uit te hangen door er nog extra apparatuur op aan te sluiten (Bijvoorbeeld tot 5500W/25A). Normalerwijze zou dit niet lang goed gaan, want zou de 20A automaat na een tijdje moeten afslaan om te voorkomen dat de bekabeling overbelast raakt.
- Als ik daar echter een omvormer bij hang, en m’n panelen leveren op dat moment ook bijna hun piekvermogen (bvb. 1400W) “ziet” de 20A automaat in de meterkast dus “maar” 4100W/18,6A, die gaat er dus niet uitklappen, terwijl er wel 5500W/25A over de bekabeling gaat, die daar niet op voorzien is.
Heel verhaal, maar hoop dat hier iemand me even kan bevestigen of ik juist zit, of dat ik ergens grondig de mist inga. Dit is immers bedoeld als “Sanity-check” om na te gaan of ik er zelf kan aan beginnen, of dat ik m’n plannen best opberg en een installateur zoek die binnenkort in de winter wel nog wat werk wil 😉)