Toon posts:

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste
Acties:

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:39
Ik had in het PV topic al eens geroepen dat ik als ik tijd had eens een stukje zou schrijven over de door mij zelf gemaakte betonschansen.

Wat heb je allemaal nodig en wat kost dit:
Als eerste een hoop tijd, want al met al kost het toch wel meer dan 2 uur per stuk en dan heb ik het nog niet over het maken van de bekisting gehad!

ik ben begonnen met van afvalhout de gewenste vorm te maken

Hier heb ik een 7x7 cm hardhouten paal en twee stukken werkblad gebruikt.

Vervolgens heb ik de gehele binnenkant bekleed met plastic om te zorgen dat de betonmortel zo min mogelijk plakt.

Tevens heb ik de gehele binnenkant met olijfolie ingevet, nogmaals om plakken te voorkomen.

Binnen in het hart van de bekisting heb ik een ijzeren staaf (betonijzer) geplaatst voor de sterkte en ook heb ik hierin schroefdraad getapt waar ik later de panelen mee vastzet.
De ijzeren staven zijn ooit vrij gekomen bij de afbraak van de bakkerij van m'n opa en stonden nog bij m'n oom in de schuur ;)
Tevens heb ik voetjes onder de bekisting gezet zodat de bovenzijde waterpas staat.

Vervolgens heb ik per balk 10 kg portland gebruikt kosten circa €2
Tevens circa 35 kg grind/zand mengsel kosten circa €2

Hier is de binnenzijde wat beter te zien.
Indien je de mortel niet té nat maakt kan na ca 36 uur voorzichtig ont-kist worden.

Productie komt opgang!

Vervolgens heb ik liggers na een ruime week drogen (voorzichtigheid gewenst, want volledig uitharden kost een maand!) op dak geplaatst.
Ik heb gekozen voor Trespa plaatjes van 30*30 onder de hoge voet van de schans hier heb ik rubberstroken onder gelegd om beschadiging aan het dakleer te voorkomen.
Onder het lage deel van de voet heb ik gewoon stroken dakleer gelegd om ook weer beschadiging van het dakleer te voorkomen.

Dit moet er op bevestigd worden.

Uiteindelijk gaan er bij mij 12 stuks SF170S op mijn garage dak.
Ik heb gekozen voor een hoek van 4,5 - 5 graden omdat ik dat qua zichtbaarheid vanaf de weg het netste vond.

Ik hoop dat een ieder die geïnteresseerd is hier wat aan heeft.
Zoals in het PV topic reeds geroepen is de bekisting voor een kratje bier af te halen ;)

[Voor 42% gewijzigd door mb1 op 17-04-2016 07:32]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-03 17:23
fix je images (url=) verwijderen..
als je ipv Plaat bericht, Bekijk bericht klikt, zie je hoe je bericht eruit ziet.

[Voor 54% gewijzigd door CappieL op 14-04-2016 16:34]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ziet er goed uit zeg, erg nice!
Mooie voeten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mb1
Dank je!
Als er verder nog vragen zijn stel ze gerust ik zal ze proberen te beantwoorden.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-03 14:19
Komt het met het afwateren wel goed, nu je eigenlijk alle water op een relatief klein stukje krijgt, aan de voet van de panelen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mb1
We gaan het meemaken!
Ik denk dat het wel meevalt de voeten zijn iets langer als de panelen, dus er zit nog wel 15 cm tussen de dak opstand en de onderzijde van de panelen, net de breedte van een normale dakgoot dus.
De afvoer van het dak van de woning loost ook op dit dak, die pijp komt onder de panelen uit zoals te zien op de foto.
het hele spul zou nog een paar centimeter naar links kunnen dan heb ik nog wat extra ruimte.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 23:54
Erg mooi geworden, complimenten! ik heb het ook nog even overwogen om te gaan doen maar uiteindelijk toch gekozen voor een aluminium schans voor 4x SF170.

Afwateren komt wel goed, ik heb um ook dicht bij de rand staan, geen probleem.

In aanbouw (mrt '16)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 11:18

HeroS

SmartHome Nerd

mb1 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:18:
Ik had in het PV topic al eens geroepen dat ik als ik tijd had eens een stukje zou schrijven over de door mij zelf gemaakte betonschansen.
Wat een ontzettend goed idee! Moet je een patent op aanvragen >:)

Blog over domotica: http://www.hellosmarthome.nl

• mb1
Pattent, mwa ik moet eerlijk bekennen dat ik het een beetje heb afgekeken van: http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/ ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou je in de ts de fotos willen verkleinen?

Thanks!

Wise enough to play the fool

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plus de linkjes ff fixen door afsluiten met een [/] :)

dat had ik dus gedaan ;)

[Voor 26% gewijzigd door teacher op 16-04-2016 09:03]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Wat leuk, zelf bouw en toeval. Ik ben nu bezig met hout. Foto's komen nog :)

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hmmm nu zijn de foto's verdwenen, het zag er goed uit!

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• mb1
Ik heb de foto's aangepast ze zijn nu klikbaar.

[Voor 50% gewijzigd door mb1 op 17-04-2016 14:42]

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-03 22:44
Netjes, is dit uitbreiding op de huidge set of ben je verhuisd?

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• mb1
Mark, dit is uitbreiding op m'n set.
En wel om 3 redenen, ten eerste wilde ik al een tijdje een grotere omvormer zoals je weet!

De 2e reden was we wilden een afdakje maken aan de kop van de garage in de tuin, dit wilde ik niet met dakbedekking doen maar een dak met zonnepanelen (nog niet op de foto's) vond ik wat duurzamer!

En last but not least, "onze" leverancier had inmiddels zoveel adresjes van me ontvangen dat hij bereid was mij een an offer I could not refuse te doen voor een 3.1 set.

Nu heb ik dus de nieuwe turbo omvormer (Steca 4.25kW AC) op zolder gehangen ten dienste van mijn "oude" 24 stuks SF170S panelen op de woning, even terzijde maar ook deze heeft al staan aftoppen afgelopen 2 weken met 4,08 kWp aan panelen erop, maar dat zal jouw niet verbazen!

De 12 panelen op de garage en de 6 nog te plaatsen op het afdak gaan dus straks op de "oude" Steca 3600.
Maar eens even kijken hoe dat gaat en of dit ook nog langdurig boven de 3 kW gaat uitkomen, anders moet je maar eens komen praten ;)
De laatste 6 gaan we na de mei vakantie eerst eens plaatsen.

De overtollige kW's gaan zoals het er nu uitziet in een warmte pomp gestopt worden en de vloer in huis moet er nog even aan geloven voor de vloerverwarming die nog aangelegd moet worden!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je een foto van die nieuwe steca turbo?

• mb1
Jazeker!

Zoek de verschillen.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik vind het een mooi DIY project, maar ben je niet bang voor betonrot?
Als je liggers niet geheel waterdicht zijn zal de bewapening kunnen roesten.
Heb je hier rekening mee gehouden?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 16:29
ik wil ook aan afdak gaan maken van zonnepanelen. Zat zelf te denken om met tuinhout de constructie te maken panelen erop en met van die serre profielen ofzo de panelen waterdicht aan te sluiten. Of heeft iemand een beter idee? Bij ons wordt het een soort schuurtje 2 x 5m. Dus wil ik panelen nemen van 2m lang waar er helaas niet zoveel van zijn.

• mb1
De afstand van het ijzer tot buitenkant beton is >2,5 cm volgens m'n pa (43 jaar ervaring in de bouw) is dat normaalgesproken voldoende.

• mb1
martijnr17 schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:21:
ik wil ook aan afdak gaan maken van zonnepanelen. Zat zelf te denken om met tuinhout de constructie te maken panelen erop en met van die serre profielen ofzo de panelen waterdicht aan te sluiten. Of heeft iemand een beter idee? Bij ons wordt het een soort schuurtje 2 x 5m. Dus wil ik panelen nemen van 2m lang waar er helaas niet zoveel van zijn.
2x4 SF is nagenoeg 2 x 5 meter ;)

• Oxellaar
  • Niet online
mb1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:22:
De afstand van het ijzer tot buitenkant beton is >2,5 cm volgens m'n pa (43 jaar ervaring in de bouw) is dat normaalgesproken voldoende.
Kijk, goed voorbereid dus ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 16:29
mb1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:25:
[...]

2x4 SF is nagenoeg 2 x 5 meter ;)
Ja inderdaad. Even verder kijken dan mijn neus lang is. Soms zit je in een tunnel ze moeten 2m lang zijn haha.

• migjes
  • Laatst online: 22-03 16:34
mb1 schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:22:
dat zou voldoende moeten zijn. ;)

meng verhouding van beton?
1x portland + 2x zand + 3x grind is standaard.
maar als ik het netter wil hebben, gebruik ik meestal minder grind en meer zand.
en dan voeg ik wat toeslag middel toe voor wat meer water dichtheid en een beetje afwasmiddel voor makkelijker trillen.
(ik doe dat meestal op het gevoel, en test tijdens het mengen of er nog meer zand bij moet.)

paar vraagjes, ik neem aan dat je ook aftrilt?
(met dit soort kleine projectjes, doe ik dat met de hand + troffel.)

ziet er wel goed en professioneel uit zo. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-11-2022

Schlumpie

Professioneel prutser

Ziet er erg netjes uit! Tof gedaan!

Offtopic: Is het wel 'ingevet' als je een olie gebruikt? :P

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• mb1
migjes schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:26:
[...]

dat zou voldoende moeten zijn. ;)

meng verhouding van beton?
1x portland + 2x zand + 3x grind is standaard.
maar als ik het netter wil hebben, gebruik ik meestal minder grind en meer zand.
en dan voeg ik wat toeslag middel toe voor wat meer water dichtheid en een beetje afwasmiddel voor makkelijker trillen.
(ik doe dat meestal op het gevoel, en test tijdens het mengen of er nog meer zand bij moet.)

paar vraagjes, ik neem aan dat je ook aftrilt?
(met dit soort kleine projectjes, doe ik dat met de hand + troffel.)

ziet er wel goed en professioneel uit zo. ;)
Als ik m'n pa even citeer is het beter iets te veel dan te weinig portland!
Ik had 3 zakken is 75 kg en moest 7 liggers storten. Ik heb iets achter de hand gehouden voor een ander projectje (5kg) en had dus 70 kg voor 7 stuks.
Voor de rest heb ik standaard zand/grind (8-16mm) gehaald.
Ik maakte in de kuip 10kg Portland en 40 kg zand/grind aan en hield dan ietsjes over.

Met een staaf ijzer in de mortel porren heb ik het verdichten gedaan, eveneens met een mokertje op de houten onderbalk slaan, net zo lang tot er geen belletjes meer omhoog kwamen.
Toeslagmiddelen heb ik verder niet gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mb1
TD-er schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:41:
Komt het met het afwateren wel goed, nu je eigenlijk alle water op een relatief klein stukje krijgt, aan de voet van de panelen?
Nou we hebben de ultieme test zojuist gehad.
Wat een STORTBUI!
maar geen centje pijn er stond een cm of 3 - 4 aan water op het dak, ik zag aan de voet niet echt een probleem ontstaan het water verdeelde zich netjes over het dak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-03 14:19
Nou dan heb je inderdaad wel een mooie test gehad :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• mb1
Ik heb om te beginnen maar eens een topic naam verandering aangevraagd bij de mod's omdat ik ook met hout ben los gegaan!

Hier in het kort een overzicht van de stappen die ik heb genomen om nog een zes tal panelen kwijt te kunnen achter de garage.

eerst de voeten gestort ik heb met een grondboor een gat geboord tot een 80 cm diep (vorst grens) dit gat heb ik breed uit laten lopen aan de onderzijde zodat en in de grond een soort van voet ontstaat.
Dit gat heb ik gevuld met een vuilniszak een stukje bekisting erop en vervolgens gevuld met beton.
Voor het mooie heb ik er een beetje zwartsel (dodekop) door gedaan voor de kleur.
Na het vullen met beton heb ik er een stukje betonijzer met daaraan een M16 draadstang bevestigd ingedrukt.

Vervolgens heb ik er na een aantal dagen de houten constructie bevestigd.
De palen heb ik voorzien van inwendige M16 schroefdraad.
Tussen de voet en de paal een stukje rubber om te voorkomen dat de paal snel gaat rotten

ik heb stukjes Trespa gebruikt om de panelen op de balken te bevestigen.

Hierboven wat details die zeggen denk ik meer dan 1000 woorden.

Dit is het dan geworden :)

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi hoor, knap werk!

Noord komt niets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mb1
Nee voorlopig maar niet, eerst maar eens zien deze kWh's allemaal te verstoken.
De vrouw wil ook nog binnen afzienbare tijd een veranda achter in de tuin.
Ik heb al eens zitten brainstormen of het als dakbedekking niet voordeliger is om er SF,s op te gooien......
Marja dat ding moet 8 meter breed worden en daar gaan dan zo weer een 24 stuks op als het een zadeldak wordt.
Lastig lastig.

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:37
Knap hoor! Petje af!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-03 11:15
@mb1
Afdakje ziet er super uit.
Heb je nog iets tussen de panelen gedaan zodat het een waterdicht dak is?

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:27:
@mb1
Afdakje ziet er super uit.
Heb je nog iets tussen de panelen gedaan zodat het een waterdicht dak is?
Zo te zien wel op de foto van de aarde kabel.

• mb1
Klopt op die foto kijk je tegen de onderzijde van tape aan.
Van het weekeind ga ik dat vervangen voor http://www.rubbermagazijn...nfrais-profiel-zwart.html dat is inmiddels in huis.
Dit naar voorbeeld van Gasschuif uit het PV topic deel 4.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-03 22:38
Complimenten! Ziet er allemaal erg strak uit.

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:50

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mooi man, inderdaad complimenten.. Netjes gelegd.
Onder mijn paneeltjes veel stof, geen water. De rubber strip houd zich goed dus, ligt er nu 2 jaar.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 12:03
Hoe ga je dat met die rubber strips doen op het punt waar er vier panelen samenkomen?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mb1
Rubber is extreem goed te verlijmen met cyanoacrylaatlijm (secondenlijm).
In de lengterichting laat ik het rubber doorlopen en de twee haaks daarop komende stukken lijm ik stuitend tegen de in lengterichting lopende strook.

Ergens dit weekeind of volgende week ga ik dat doen, de resultaten zal ik hier posten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-03 20:48
Zo wow dat ziet er allemaal mooi uit. Ben je een vakman of is het "slechts" liefhebberij dat je allemaal weet hoe het moet? In elk geval strak werk hoor! :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mb1
Nee ik ben geen vakman is hobby, maar ik geef al vanaf m'n jonge jaren mijn ogen goed de kost ;)
Scheelt wel dat m'n vader meer dan 40 jaar in de bouw heeft gewerkt, ik heb dus wel één en ander aan constructies langs zien komen.
Zelf controleer ik in het dagelijks leven alleen technische installaties.

Het mooie van GOT vindt ik dat je lering kan trekken uit de creaties van anderen.
Ik heb best een hoop langs zien komen waarvan ik dacht OK of NOT!
Door je eigen ideeën en die van anderen te combineren kom je vaak tot mooie weloverwogen dingen.

Uit heel veel topics heb ik alleen maar informatie gehaald en niets gepost, wellicht kan ik op deze manier iets terug doen :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mb1
Nou de rubberen strip zit er in, was nog wel een heel gepruts.
Het rubber wat ik heb gebruikt is de http://www.rubbermagazijn...nfrais-profiel-zwart.html met dank aan Gasschuif!
Ik had in basis 6 mm tussenruimte tussen de panelen aangehouden. Met het uitlijnen van de panelen was het toch soms iets meer (niet zo'n probleem) of soms iets minder geworden, wat het toch lastig maakte.
De vaseline pot is er dus nog aan te pas gekomen!

Let niet op de vieze vingers op de panelen, die zijn er inmiddels af.

De rubber profielen heb ik met secondenlijm http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm?nodeid=8802625486849 tegen elkaar gelijmd.

[Voor 7% gewijzigd door mb1 op 11-06-2016 10:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Secondenlijm word hard, gewoon blanke sillicone er onder werkt ook goed.

Mooi gedaan kerel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mb1
Bedankt voor de tip!
Ik heb voor de zekerheid net nog even de kruisen van onderaf met antraciet kleurige siliconenkit volgepompt, kon er nog bij vanaf de onderzijde.

• Rol-Co

Rol-Co

Met trijs :)
Doorzichtig grijze. Zo zou ik het ook doen als ik wat zou maken, 1 baan rechtdoor of alle 4 los strak tegen elkaar met in het hart van het kruis een bult siliconen.

Met rubber moet je ook oppassen dat je het niet uit rekt omdat je het er dan makkelijker in krijgt, voor je het weet is het te kort geworden.
Beter een beetje lengte duwend er in voeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 12:56

NBK

Weercam-Avatar

De meeste soorten rubber hebben sowieso de neiging om een beetje te krimpen. Nou zal dat op deze lengtes niet zo'n probleem zijn.
Panelen strak tegen elkaar monteren moet je ook weer mee oppassen. De panelen zetten uit als ze warm worden en dat moet wel ergens heen kunnen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Je dak staat er nog dus het zal wel niet zo'n probleem zijn. Maar met hoeveel kilogram per betonvoet moet men rekening houden? Heb je ook een (technische) tekening van je constructie welke wij mogen gebruiken 8)

Ook ben ik zeer benieuwd hoeveel een soortgelijke constructie van aluminium weegt en wat de voor- en nadelen zijn van beton versus andere constructies.

[Voor 42% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 13-06-2016 09:22]

• mb1
De voeten wegen zo'n 50 kg per stuk.
De 12 panelen zijn bij elkaar 15 m2.
Ik heb 7 voeten toegepast dat is bij elkaar 350 kg. dit komt neer op 23 kg/m2.
Standaard hoort een platdak voor een belasting van minimaal 100 kg/m2 uitgelegd te zijn, dus nee ik heb dit verder niet berekend.
Het voordeel is in mijn ogen dat je niet een dure aluminium constructie hoeft te kopen welke je naderhand alsnog met beton(tegels) moet verzwaren😉

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-03 20:59
ik zou wellicht ook zelf betonschansen willen maken . weet iemand welke maat instort voorziening ik zou moeten gebruiken om de klemmen mee in te draaien voor de bevestiging van de panelen ?
zijn er veel bevestigingsmiddelen met een bout verankering (bij voorkeur zwart ) en welke maat hebben deze dan m8 m10 of wellicht m12 ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• Geronimoos
  • Laatst online: 22-03 23:54
Klemplaatjes voor de panelen zijn M6 of M8, de tussenruimte tussen de panelen is meestal ook <10mm. De TS heeft een betonijzer staat ingegoten en daarin schroefdraad getapt, waarschijnlijk dus betonijzer rond 12-16mm, met daarin M6 of M8.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-03 20:59
Ik wil het iets anders doen . waarschijnlijk komen er instort ankers in de juiste m maat . Deze kunnen dan in de bekisting op de exacte positie gemaakt worden . in de koppen komen wellicht ook schroefankers zodat de betonvoeten ook aan elkaar gekoppeld kunnen worden met een soort van windvanger ala flatfix .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-03 22:20
Een goedkope windvanger is wat boeren gebruiken voor hun ligboxstallen.
UV bestendig netdoek. Werkt fantastisch bij hevige wind en is zeer sterk.

• jeroenrn
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-07-2022
Ziet er mooi uit hoor!

Waarom heb je trespa plaatjes gebruikt om de panelen te bevestigen?
Is dit puur voor het werken van het hout?

• mb1
Het Trespa heb ik gebruikt omdat ik de panelen iets wilde laten oversteken over de balken puur voor het aanzicht.
Ik zocht iets wat een beetje in de kleur was van de panelen en kwam op Trespa uit wat ik nog had liggen.
Ik heb heb het Trespa boven op de balk geschroefd en de panelen met slotboutjes door het Trespa heen bevestigd.
Mocht je nog interesse hebben gehad in de mallen voor de betonbalkjes.
Ik had ze een jaar lang bewaard voor een andere Tweaker, maar deze moet nog steeds langskomen, ik heb ze afgelopen weekeind dus maar eens tot brandhout gedegradeerd......

Acties:
  • +3Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-02 19:41

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Zelfde concept, iets andere werkwijze:

6 betonvoetjes 10 graden

betonvoet mal

betonvoet

Voor de SF die op de schuur komen te liggen, laatste project. vol=vol

[Voor 8% gewijzigd door crazyharrie op 15-05-2017 22:59]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroenrn
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-07-2022
Ben zelf ook van plan om zoiets te bouwen.
Maar vroeg mij af wat de dikte van de balken is onder de panelen en de steunpalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mb1
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar de breedte heb ik op 7 cm gehouden dit staat ook in de start post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

jeroenrn schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:26:
Ben zelf ook van plan om zoiets te bouwen.
Maar vroeg mij af wat de dikte van de balken is onder de panelen en de steunpalen.
De steunen van mij zijn 245cm lang, 7cm breed en 10cm dik. Bij de steunpaal 20cm dik en 45cm hoog. dubbel gewapend met 6mm betonijzer. gewicht ong 45 kilo per stuk
Minimaal 18 uur laten harden voordat je de mal verwijderd, en 5 dagen voordat je gaat belasten.

Staan op het dak de SF te ondersteunen, die geplaatst werden nadat ik de schuur heb moeten vergroten dmv een overkapping omdat de SF anders niet gingen passen

[Voor 10% gewijzigd door crazyharrie op 30-05-2017 22:59]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben ook van plan om van dit soort steunen te gaan maken. (Lijkt me geinig om ook eens iets met beton te doen.) Ik heb al wat hout verzameld om een bekisting van te maken. Maar heeft iemand een tip waar ik als particulier van die schroefhulzen die crazyharrie laat zien in M6 of M8 kan kopen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jurk738 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:28:
Ik ben ook van plan om van dit soort steunen te gaan maken. (Lijkt me geinig om ook eens iets met beton te doen.) Ik heb al wat hout verzameld om een bekisting van te maken. Maar heeft iemand een tip waar ik als particulier van die schroefhulzen die crazyharrie laat zien in M6 of M8 kan kopen?
Geen idee of de prijs een beetje aantrekkelijk is maar ze worden bij BOL wel verkocht.

https://www.bol.com/nl/p/...074098013%26itm_role%3Din

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ernemmer
Je link verwijst naar M12 gaten.

De kleinste die ik kon vinden is met M10 gaten (nog te groot meestal)
https://www.gyzs.nl/demu-...4af10-40db4f563c-83194353

(heb er nog 72 van liggen. Iemand interesse? ;) PM maar)

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2017 20:15]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:12:
@Ernemmer

M12, zit ie goed vast :D

• crazyharrie

crazyharrie

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:12:
@Ernemmer

Ze worden niet kleiner geproduceerd dan M10

[Voor 0% gewijzigd door crazyharrie op 06-08-2017 00:01. Reden: typo]

• jurk738
  • Niet online
jurk738 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:28:
In plaats van zelf te gaan klussen heb ik toch maar 4 kant en klare betonvoeten gekocht (bij sun-solar). De voeten zijn 2m lang (en staan onder 7graden) zodat er prima 2 SF panelen in portait op passen.

Afgelopen weekend heb ik het zaakje geinstalleerd:
https://tweakers.net/ext/f/64PX3fUMyh2rgHhnteumXd3S/thumb.jpg

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jurk738 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:25:
[...]

In plaats van zelf te gaan klussen heb ik toch maar 4 kant en klare betonvoeten gekocht (bij sun-solar). De voeten zijn 2m lang (en staan onder 7graden) zodat er prima 2 SF panelen in portait op passen.

Afgelopen weekend heb ik het zaakje geinstalleerd:
[afbeelding]
Betonvoeten bestellen alleen in combinatie met onze zonnepanelen.
Website sunsolar

Zijn ze ook los te bestellen (en wat was je kwijt aan verzendkosten)?

[Voor 8% gewijzigd door Wolly op 08-09-2017 13:32]

• jurk738
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:32:
[...]

Website sunsolar

Zijn ze ook los te bestellen (en wat was je kwijt aan verzendkosten)?
Neem gewoon even contact met sunsolar op (SolarKing).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jurk738 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:55:
[...]

Neem gewoon even contact met sunsolar op (SolarKing).
Dat kan, maar een forum is juist zo bedoeld dat iedereen kan profiteren van de kennis.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wolly
Er komt 5 euro toeslag per voet bij (geloof ik) zonder panelen af te nemen.
Verzendkosten weet ik niet. Ik haal mijn spullen altijd op bij Daniel.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-03 20:01
Ik ben naar aanleiding van topic ook begonnen met het maken van betonvoeten. Deze zijn bedoeld voor een portrait opstelling.

Dit is mijn bekisting:

Voet wordt ongeveer 155 cm lang en 7 cm breed. Helling is ongeveer 8 graden en hoogte op het smalle deel circa 10cm.
Alles met plastic tape beplakt en nog een stuk plastic op de bodem. Betonijzer wat ik heb gebruikt is 16 mm dik. In de volgende voeten heb ik het betonijzer een hoek gegeven van 45 graden ipv 90 graden waardoor deze schuin in de voet komt te zitten.
Aangezien de schroefhulzen van M8 niet echt goed verkrijgbaar zijn heb ik een RVS M8 draadeind gebruikt. Op deze manier kan ik ook het betonijzer positioneren en vastzetten.

Draadeind ziet er zo uit:

In de balk loodrecht een gat van 8mm geboord en vervolgens aan de binnenkant van de balk heb ik een gat van circa 29 mm rond (zodat een steeksleutel nog op de moer past) en 15 mm diep geboord. Vervolgens een dop met een 3D printer gemaakt waardoor je de moer en ring kan afdekken (zou ook wel kunnen met een flessendop oid) en het gat weer kan opvullen. Aan de buitenkant van de balk ook een moer met ring waardoor je het draadeind goed vast kan zetten. Door de U in het draadeind kun je het betonijzer op de juiste hoogte stellen. Dop valt dus gelijk met de balk. Met tiewrap betonijzer vastgezet zodat deze niet kan draaien.

Vervolgens beton erin en 2 dagen wachten.
Resultaat is dan:

Nu nog 6 te gaan.

Met dank aan het beantwoorden van wat vragen door @mb1 en @Atomic2005.

edit: bekisting in smeren met zonnebloemolie dan komt het beton iets makkelijk los.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ook hier gaan we betonschansjes maken, ik ben benieuwd, de malletjes zijn klaar. >:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:14:
Ook hier gaan we betonschansjes maken, ik ben benieuwd, de malletjes zijn klaar. >:)

[Afbeelding]
Mooi maar geen draadeindes erin om panelen te bevestigen?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Komen er geen betonschroefhulzen of draadeinden in?

• Rol-Co

Rol-Co

@klump4u @AUijtdehaag

Nee, die zijn allemaal zo groot in formaat, ik ga straks gewoon gaatje boren en plug er in, dan met een rvs schroef en clickfit bevestiging, misschien ook nog wel clickfit schroeven. 3 per paneel van 2 meter.
Dan kan ik gewoon 5mm dikke schroeven gebruiken.

• Rol-Co

Rol-Co

Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:14:

[Afbeelding]
En dat is 4 :)

6 to go 8)

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 12-03-2020 18:04]

• jobr
Mooi ontwerp :)
Alleen nog het inhammetje vergeten in het midden bovenop waar de kabels langs kunnen lopen.

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:20:
[...]

Mooi ontwerp :)
Alleen nog het inhammetje vergeten in het midden bovenop waar de kabels langs kunnen lopen.
Geen last van, kabels moeten naar de optimizer :) maar zouden ook gewoon onder de balk door kunnen toch?

• jobr
Rol-Co schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Geen last van, kabels moeten naar de optimizer :) maar zouden ook gewoon onder de balk door kunnen toch?
Ja dat kan. Alleen bovenlangs was in ieder geval bij mij de kans wat kleiner dat ze het dak raakten en in het water zouden komen te liggen. Daarvoor gewoon even een afgerond stukje hout in de mal opnemen.

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:35:
[...]

Ja dat kan. Alleen bovenlangs was in ieder geval bij mij de kans wat kleiner dat ze het dak raakten en in het water zouden komen te liggen. Daarvoor gewoon even een afgerond stukje hout in de mal opnemen.
Ja klopt, zo wilde ik ook nog iets in de mal zetten voor een gaatje of gat te kweken waar een stekker door kan maar beton is ruw en wind is geen goed idee, dus beter aan de onderkant of achterkant wat plugjes en schroef oogjes die een kwart open gebogen zijn, dan hangt het mooi.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• tostyijzer
  • Laatst online: 16-03 11:50
Ik ben ook begonnen met schansen.
Het doel is om totaal 8 schansen onder een hoek van 15 graden en 6 schansen onder een hoek van 10 graden maken. De schansen onder een hoek van 15 graden krijgen ook uitsparingen in het beton om te zorgen dat de massa niet te groot is. Dit is nu opgelost met pvc-buizen, maar bij de volgende gieting wordt om het PVC een kartonnen mal gedaan, zodat bij de grote poot een grote ovale opening komt ipv 4x een rondje. Dit ziet er dan wat netter uit en bespaard nog meer massa. Daarnaast wordt er 2x een PVC-pijpje van 19 mm meegegoten om kabels doorheen te geleiden. Ook wordt er gebruik gemaakt van m10-betonschrofhulsen om de panelen aan te bevestigen en het betonijzer op te laten rusten.

Afmetingen schansen 10 en 15 graden:
lengte schuine deel: 2100 mm
hoofdbalk: 100mm*100mm
Voet: 200 mm lang

Mochten jullie nog tips hebben of gekke dingen zien, hoor ik het graag.

[Voor 4% gewijzigd door tostyijzer op 15-03-2020 18:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@tostyijzer

Waarom die middenpoot en lengte dan? Als je zo met het gewicht zit kan je de middenpoot toch skippen en ze 1m90 maken?
Een paneel kan best een stukje over steken, mijn panelen zijn 201cm en de voet is 190cm, met een totaal gewicht van 39,5kg.

• tostyijzer
@Rol-Co
Spreiding van druk. Ik zet ze op m'n dakkapel waar 'beloopbaar' vapoplex op ligt. Op deze manier wil ik de druk zo spreiden dat druk door de schans de druk onder een mensenvoet niet overschreid. De dakkapel mag tot 1100 kg belast worden, daar blijf ik ruim onder.

Inkorten van de constructie is wel een goede tip, ik ga even puzzelen.

[Voor 11% gewijzigd door tostyijzer op 15-03-2020 19:16]

• Rol-Co

Rol-Co

@tostyijzer

De 100mm breed is ook meer dan zat, ik houd de 69mm van de balk aan, meer dan genoeg. Zou weer gewicht schelen, hoogte is wel 100.

Welke klemmen ga je gebruiken met 10mm schroefdraad? Dat is me nogal een dikte zeg.

Maar wel lekker bezig? Scheelt nog best geld als je zelf maakt en je er veel moet hebben, ook kan je zelf de hoek bepalen.
>:)

Inmiddels bezig met 7 & 8 ;)

[Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 15-03-2020 19:40]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co @tostyijzer Dit is misschien een oplossing voor de M10
https://nl.aliexpress.com/item/32953944989.html

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2020 19:43]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja ik heb al veel dingen bekeken maar ik neem gewoon pluggen en clickfit schroeven. Ik snap alleen niet hoe diegene dat doen met 10mm.
Edit: ah een busje er in draaien, hmm, die mag je wel lijmen dan anders wordt het drama.

Deze ga ik gebruiken
https://www.hornbach.nl/s...ml?varCat=S4740##v8229589

Met deze schroeven dus
https://www.jenm-zonnepan...-montageschroef-75mm.html

En matjes onder de voeten
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/flatfix-draagrubber.html

En deze klemmen
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/flatfix-eindklem-40mm.html
https://www.jenm-zonnepan...ix-fusion-middenklem.html

:)

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 15-03-2020 19:50]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat zijn hele kleine matjes, heb ze ook maar ik ga ze wel vervangen, is me toch te fragiel.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:59
Past er een M8-bout door die flatflix klemplaatjes? Flatflix lijkt zelf M6 te gebruiken.

• tostyijzer
@AUijtdehaag @Rol-Co Mijn klemmen hebben 17 mm tussenruimte, ik zit met 10 mm veilig. Ik heb de klemmen gekregen van de zonnepaneelboer, dit gebruikt hij ook om panelen op rails op het dak te leggen.

• Rol-Co

Rol-Co

digifun schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Dat zijn hele kleine matjes, heb ze ook maar ik ga ze wel vervangen, is me toch te fragiel.
Mijn voeten zijn ook slechts 70 mm bij 210 aan de hoge kant en 70 bij 330 aan de lage kant, dus in de lengte is toch genoeg?
Tenzij je een groter draag oppervlakte wil maken natuurlijk.
0fbe schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:43:
Past er een M8-bout door die flatflix klemplaatjes? Flatflix lijkt zelf M6 te gebruiken.
Er komt geen m8 door maar clickfit schroeven en die zijn 6,5, de pluggen zijn 8mm.

@tostyijzer

Oh dat zijn grote klemmen, beetje als ik heb op zuid, die zijn ook 2cm met m8 imbus bout. Daar kan wel 10 door ja als je die iets op boort.

@tostyijzer
En? Al voeten klaar?

• jobr
digifun schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:38:
[...]

@Rol-Co
Dit is mooi spul.

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt maar 60,- aan materiaal is wat veel denk ik.
Minimale afname: 3 rollen

• jobr
Rol-Co schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Klopt maar 60,- aan materiaal is wat veel denk ik.

[...]
Niet gezien. Ik kon eind 2019 nog gewoon 1 rol kopen.

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:04:
[...]

Niet gezien. Ik kon eind 2019 nog gewoon 1 rol kopen.
Dit is wel veel, niet erg maar dan moet ik betonvoeten gaan verkopen :) , met matjes.

10 grote klaar, morgen gaan de kleintjes er uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En ook 2 baby voeten :)

90 centimeter lang, gewicht nog onbekend maar ligt rond de 20 kg

• mb1
Rol-Co schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:38:

[Afbeelding]
Deftig!
Ik zou wel even wachten tot het beton volledig is uitgehard (30dgn) voordat ik zou gaan boren...

En wat komt er qua paneeltjes op te liggen?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:38:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit maar ik had er toch draadeindes in gedaan, hoe ga je er in boren?

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Ziet er goed uit maar ik had er toch draadeindes in gedaan, hoe ga je er in boren?
Hoe bedoel je?

@mb1

8x410 en 2x340 met tigo.

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 20-03-2020 21:40]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Hoe bedoel je?

@mb1

8x410 en 2x340 met tigo.
Diamantboor of klopboor.

• Rol-Co

Rol-Co

Boorhamer, klein beginnen en die zonder kloppen groter boren. Maar eerst uitharden.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mooi werk hoor @mb1 @Rol-Co :)

Wat is ongeveer de materiaalkost per voet? Als ik alles bij elkaar op tel, dan schat ik ongeveer een tientje?

Zelf ben ik helaas niet zo handig, ik heb ook geen ervaring met beton te maken. Maar de prijs op de markt lijkt me al snel 60 euro per voet te zijn. Dat scheelt echt een berg geld bij meer dan 12 stuks..
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee