Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Indiaan706 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:52:
[...]

[...]
Ik heb een schuurtje met een vergelijkbaar dak, als het jouwe, ook net een paar graden schuin dus. Ben benieuwd hoe jij het uiteindelijk gedaan hebt.
Ah helemaal niet gepost hier het resultaat, maar ligt er al een poosje op daar. Ff zoeken maar heb nog een ‘bouwtekening’ en eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wtMqmRYB/5e1a4ae9-ecc4-4992-9967-0b2879a3a00b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gxSdmcLb/DA6276-E9-E620-4-DE8-8-BEB-25-FC442-A7-A80.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XpWngz6m/E759899-E-076-E-4-A5-A-9970-D64-E267-DCCFC.jpg

In het kort; rails over de totale lengte, op de uiteindes vast geschroefd op de dakrand door het epdm(met van die schroeven met rubbertje)

En 2 stoepbandjes, gaten in geboord en ook in de rails, die met bout+moer vastgemaakt.

Alles op rubberen matjes gelegd, ligt er mooi op zo:) die beugels heb ik later nog wat voor gehaald, die klemmen nu beetje schuin op de foto nog daar hoorde nog een kapje tussen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:36
Ik heb het zelfde systeem en je mist inderdaad de "eindklemsteun"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwnWt-1ObKTkWAChrGfBCl0BrcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSSCHn75OF3r21dDSuSXlpWG.jpg?f=fotoalbum_large

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 10:52
Hoi hoi,

ben ook (omg waar ben ik aan) begonnen met een poging tot doe-het-zelf. Eerste ligt in de maak. Van beton 'gieten' was niet bepaald te spreken, tis meer dik nat zand scheppen. Nu 2,4l gebruikt per zak hornbach beton. Zitten er 3 in (nou ja, op wat ik er naast gegooid heb na dan).

Klopt redelijk met m'n volume berekening die op 73kg uitkwam.

Het vlak/plat in de mal krijgen viel nog niet mee. Grote platte steen met stuk plastic omwikkelt en daar maar mee gestampt. Gezien het zo dik is hoef ik iig niet bang te zijn dat het er onder door lekt. Van luchtbellen die naar boven komen is ook geen sprake :D.

Volgende poging denk ik maar naar 3l per zak. Zit ook krimpwapening en kunststofwapening in.

Heb een plat dak met een opstaande rand van bijna 70cm. Hoogste punt is 80cm en loopt af naar 40. Komt op 11 graden.

Geen idee of het genoeg weegt. Zie plekken waar ze tot 50kg of meer per vierkante meter paneel aanhouden. Kom op grofweg 18. Nu heb ik dus wel die rand om het huis heen, waar de panelen aan de bovenkant max 20cm bovenuit steken.

Ms dat ik de buitenste 2 wel veranker aan de muur nog.

Komen ook nog 6 wat kortere voor 4 panelen in portret. Wind is ms een groter ding. Die zullen grofweg 50kg per stuk wegen. 4m2 aan 2 panelen met 3 van die dingen zal meer dan 35kg per m2 zijn. Ze staan niet direct tegen de muur itt de anderen.

Ben benieuwd of dit wat gaat worden :D. Dit gaat zeker niet m'n hobby worden iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN5EBMFNj_Lq5mmk7T1uKfrSUBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIolmWfd5rfrC1nBdkVj9l20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K8Z3LEPdeT4jnsN5C1Bb4QYCiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dydcjA5Ggw2GYlvsc2lbN1R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 15:56
Snap niet helemaal waarom mensen zo graag dat beton zelf willen gieten, zo duur zijn die dingen niet om te kopen kant en klaar. Het is al een klus genoeg om de zonnepanelen erop te plaatsen en monteren enzo.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky
Ik wil het niet 'graag' zelf gieten. Maar zit wel met een opstaande muur van 70cm dus heb m'n panelen wat hoger nodig dan het dak en in landscape met 2 panelen per stuk kon ik niet echt veel vinden behalve 5 graden.

En dan moet ik bakken aan tegels ofzo het dak op zien te krijgen om het te verhogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Tja, waarom... Naast dat je ze zo custom-made kunt maken... Omdat het kan en voldoening geeft?

Andere mensen lopen marathons, spelen avonden lang games of hangen met een zak chips voor de TV. Dat snap ik weer niet.

Ieder z'n ding :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@YoshiBignose Zo kun je alles wel van tafel vegen: waarom zelf groenten snijden als je het ook voorgesneden kunt kopen? Voor mij was de reden dat het precies moest passen en er geen geschikt systeem bestond. Maar ook als er een betonsysteem was, had ik dat waarschijnlijk nagemaakt - is toch ook gewoon leuk :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
freaky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
Het vlak/plat in de mal krijgen viel nog niet mee. Grote platte steen met stuk plastic omwikkelt en daar maar mee gestampt. Gezien het zo dik is hoef ik iig niet bang te zijn dat het er onder door lekt. Van luchtbellen die naar boven komen is ook geen sprake :D.
Misschien wat meer water erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 15:56
Thijsmans schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:53:
@YoshiBignose Zo kun je alles wel van tafel vegen: waarom zelf groenten snijden als je het ook voorgesneden kunt kopen? Voor mij was de reden dat het precies moest passen en er geen geschikt systeem bestond. Maar ook als er een betonsysteem was, had ik dat waarschijnlijk nagemaakt - is toch ook gewoon leuk :)
Ik zie er alleen maar mensen over klagen dat het heel veel werk is dus tja, hoe leuk is het? Ik snap wel dat je zo alles van de tafel kan vegen maar waar trek je de grens? Ik zie mensen ook niet zelf het beton maken... of eigen zonnepanelen maken.

Enige geldige reden is misschien als de maten anders net niet passen, maar ik weet even niet meer waar ik mijn betonschansen had gehaald maar ze hadden veel soorten.

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 18-02-2025 15:55 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 12:14
freaky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
Hoi hoi,

je moet er even een SDS boorhamer op standje 'niet draaien maar hakken' tegenaandrukken of een zware schuurmachine, dan zie je het ineens vloeibaar worden en goed in de mal zakken. Zo niet, dan zit het denk ik erg vol lucht en wordt het erg broos...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky
Heeft even geduurd, maar mede dankzij dit topic staat het spulletje inmiddels te draaien.

Theoretisch maximum piek van 8645W (19x455). Hoogste piek (AC) die ik tot nu toe gezien heb was 7616, maar heel best was het weer niet van het weekend.

Spul zat wel onder het saharazand van de regens begin vorige week. Dat komt er niet heel makkelijk af op 11 graden. Zelfs met waterslang er op en dweil er over droogde het meermaals op met zandvlekjes erop. Als iemand daar tips voor heeft _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzyIT5J4WEWKk0OVg88X9BFGZ8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0VshBoJYb89vhZWVPDDjXQC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet met de tuinslang (= waarschijnlijk kraanwater?) afspoelen, maar met regenwater.
Anders blijven er alsnog allemaal kalkresten achter.

En dat Saharastof? ( gelukkig is het geen zand) Na een paar regenbuitjes is echt wel weg.
Maar qua opbrengstverschil ga je dat nauwelijks merken. Na een keertje schoonmaken, zien de vogels het ook weer als een perfecte target area voor hun schijt. (bij mij tenminste wel). ;)

Wel ff een andere vraag:
zo te zien op je foto zijn de panelen aan de korte zijde ingeklemd. Gaan ze niet heel erg flexen als het hard waait c.q. windvlagen eronder komen?
Ik kan niet goed zien of dit ook van die 2m joekels zijn. Maar in mijn situatie, bij ca. 1,7m lengte zie ik toch wel wat flex tijdens windkracht 7 of meer...
https://flic.kr/s/aHBqjAvpm2

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 31-03-2025 09:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Heb het nog niet waargenomen, maar goed, kan het alleen zien als ik op het dak sta.

Verwacht dat de opstaande rand om m'n dak heen al een hoop wind zal remmen, aan de achterkant komen ze ongeveer 10cm boven de rand uit, maar ze zullen stuk minder wind vangen dan op een regulier plat dak zonder die rand.

Ze zijn 1762x1134. Volgens de installatiehandleiding hier op pagina 19 (NEG9R.28).

kunnen ze in deze opzet dit verdragen:
Uplift load ≤ 1600 Pa
Downforce load ≤ 2200 Pa

Het scheelt wel aanzienlijk met op de lange zijde:
Uplift load ≤ 4000 Pa
Downforce load ≤ 5400 Pa

Maar goed, 1600Pa is conform sheet hier al iets van 183km/h

[ Voor 13% gewijzigd door freaky op 31-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Had je die steunen niet liever andersom gehad, met de zware kant beneden? Nu lijken ze 'topzwaar' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Wellicht was dat wel beter geweest, maar niet veel meer aan te doen nu.

Zeker dat lange stuk staat wel stevig dus maak me er niet echt zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35

Harrie

NederVlaming

Ik heb een simpele / kleine vraag, wellicht dat iemand hier dat wel weet.
Wanneer ik 2 panelen in landscape op een betonvoet leg, en aansluit op een micro omvormer, heb ik dan nog MC4 verlengkabels nodig?
Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2024/01/5grlanglaag.jpg
Ik wil ze leggen zoals de panelen hier rechtsachter.

Zijn de kabels aan de panelen dan lang genoeg om naar de micro-omvormer te gaan?
Het is 1 omvormer voor 2 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Heb je zelf al gekeken in de spec sheets van de panelen die je op het oog hebt?
Daarin zou de lengte moeten staan zouden je zelf een inschatting kan maken.

Bv. bij het onderstaande paneel zijn de aansluitdraden minstens 1.25 m lang en beginnen ongeveer in het midden. Van daar is het 0.94 m naar de rand. Dus dan zou het zonder verlangkabel moeten kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8mBU5ZEPtvVG65JpZR1C1YzIjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJWYPb4uEbtHkaxmodg6FKYT.png?f=fotoalbum_large

Maar er blijkbaar ook panelen met twee versies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gh0vAYWnAZzxEACY31ovI6W69A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xozaYWmqOQdgDMCuHosPoGLr.png?f=user_large

Dus spec sheet checken en bij twijfel bij leverancier navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

WackoH schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:15:
Heb je zelf al gekeken in de spec sheets van de panelen die je op het oog hebt?
Daarin zou de lengte moeten staan zouden je zelf een inschatting kan maken.

Bv. bij het onderstaande paneel zijn de aansluitdraden minstens 1.25 m lang en beginnen ongeveer in het midden. Van daar is het 0.94 m naar de rand. Dus dan zou het zonder verlangkabel moeten kunnen.
[Afbeelding]

Maar er blijkbaar ook panelen met twee versies:
[Afbeelding]

Dus spec sheet checken en bij twijfel bij leverancier navragen.
Thanks. Ondertussen heb ik panelen, en de kabel lengtes gevonden. Ik heb betonvoeten gekocht, en de leverancier daarvan heeft op hun website staan dat je micro omvormers op het aluminium profiel van de panelen kan monteren.
Nu vind ik die micro omvormer (APS EZ1M) vrij zwaar, en dat profiel van de panelen vrij dun.

Heeft iemand dat effectief zo gedaan? Ik zie dat veel mensen hier nog een extra aluminium profiel over hun betonvoeten hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12:58

JT

VETAK y0

Harrie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Thanks. Ondertussen heb ik panelen, en de kabel lengtes gevonden. Ik heb betonvoeten gekocht, en de leverancier daarvan heeft op hun website staan dat je micro omvormers op het aluminium profiel van de panelen kan monteren.
Nu vind ik die micro omvormer (APS EZ1M) vrij zwaar, en dat profiel van de panelen vrij dun.

Heeft iemand dat effectief zo gedaan? Ik zie dat veel mensen hier nog een extra aluminium profiel over hun betonvoeten hebben liggen.
Ik heb in mijn betonsteunen aan de zijkant, onder het paneel schroefdraad aangebracht. Daar hangen mijn micro's aan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

JT schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Ik heb in mijn betonsteunen aan de zijkant, onder het paneel schroefdraad aangebracht. Daar hangen mijn micro's aan.
Dat is een mooie oplossing; ik heb standaard steunen die af fabriek enkel schroefdraad voor de paneel klemmen hebben.
Ik dacht misschien kan ik er nog in boren en een plug ofzo indraaien.. Maar ze zijn ook maar een 20cm hoog, niet hoog genoeg om de omvormer rerchtop hangend te monteren.
Horizontaal of in het vlak van het paneel zou wel gaan.

Dit is het voorstel van de fabrikant, maar mijn model omvormer is wel wat groter, is eentje met 2 ingangen voor 2 panelen.
Lijkt me nogal wat gewicht aan dat dunne profiel van het paneel.
Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2024/05/micro-omvormer-scaled.jpg

Edit: ik kwam net deze post tegen na wat verder zoeken in dit topic.
ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
De inverter op de betonvoet gemonteerd, dat is ook nog een mogelijkheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 05-06-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12:58

JT

VETAK y0

Harrie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is een mooie oplossing; ik heb standaard steunen die af fabriek enkel schroefdraad voor de paneel klemmen hebben.
Ik dacht misschien kan ik er nog in boren en een plug ofzo indraaien.. Maar ze zijn ook maar een 20cm hoog, niet hoog genoeg om de omvormer rerchtop hangend te monteren.
Horizontaal of in het vlak van het paneel zou wel gaan.

Dit is het voorstel van de fabrikant, maar mijn model omvormer is wel wat groter, is eentje met 2 ingangen voor 2 panelen.
Lijkt me nogal wat gewicht aan dat dunne profiel van het paneel.
[Afbeelding]

Edit: ik kwam net deze post tegen na wat verder zoeken in dit topic.
ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
De inverter op de betonvoet gemonteerd, dat is ook nog een mogelijkheid.
Op een ander dak heb ik een paar panelen op Flatfix Fusion liggen, daar heb ik iets gelijksoortigs gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cAv7jBtOF5r_d_TjEzAA9FOwWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1INDGHTalxOZwSgObrcGGRF0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZMIGn4WnmBp1WDTEy_sfmAV2Rw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GhdPQHVYMzaU23IYeRIaUbt.jpg?f=fotoalbum_medium

Met mijn betonsteunen had ik inderdaad wat meer ruimte voor verticaal:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste