Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
:strip_exif()/f/image/NSkNJZiaDqQIBpVS7AjFdJkC.jpg?f=fotoalbum_large)
@Rol-Co De eerste vier zijn nu klaar, twee gister gestort. Vanaf nu hebben we ook een geultje om de snoeren door te voeren. Zoals jullie zien is het kloppen bij één voet op het uiteinde niet helemaal goed gegaan, hier ga ik voor de rest op letten. Het lijkt niet poreus te zijn. Ik zet mijn betonvoeten op deze mat (pdf alert) (lijkt van de site gehaald te zijn, gevonden via Google Cache).
@sloth De kosten:
Per voet:
- 2,25 zakken betonmortel à 3,70 euro
- 1,5 wapeningsstaaf (12 euro per 5 stuks)
- 5 m10-huls (via T.net forum voor een zacht prijsje)
Voor 14 voeten twee soorten kisten van betonplex: plaat van 62,50 incl zaagsnedes.
Dit komt in mijn geval neer op ongeveer 17 euro per voet. Ik heb thuis een goede liniaalzaag en kan een betonmixer lenen van een bevriende aannemer. Ook de rubbermatjes waarop m'n schans komt heb ik nu niet meegerekend. Dit is wel veel goedkoper dan de 40/60 euro per schans die je bij bedrijven tegenkomt. Hou er wel rekening mee ik ik per twee voeten 2 uur bezig ben met ontkisten, herstellen van de bekisting, mortel aanmaken en gieten. Je moet hier wel de tijd voor hebben (hoewel veel mensen hier nu geen last hebben van reistijd).
[ Voor 0% gewijzigd door tostyijzer op 22-03-2020 10:16 . Reden: @-mentions gefixt ]
Tof wat ik hier allemaal langs zie komen!tostyijzer schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:14:toon volledige bericht
[Afbeelding]
@Rol-Co De eerste vier zijn nu klaar, twee gister gestort. Vanaf nu hebben we ook een geultje om de snoeren door te voeren. Zoals jullie zien is het kloppen bij één voet op het uiteinde niet helemaal goed gegaan, hier ga ik voor de rest op letten. Het lijkt niet poreus te zijn. Ik zet mijn betonvoeten op deze mat (pdf alert) (lijkt van de site gehaald te zijn, gevonden via Google Cache).
@sloth De kosten:
Per voet:
- 2,25 zakken betonmortel à 3,70 euro
- 1,5 wapeningsstaaf (12 euro per 5 stuks)
- 5 m10-huls (via T.net forum voor een zacht prijsje)
Voor 14 voeten twee soorten kisten van betonplex: plaat van 62,50 incl zaagsnedes.
Dit komt in mijn geval neer op ongeveer 17 euro per voet. Ik heb thuis een goede liniaalzaag en kan een betonmixer lenen van een bevriende aannemer. Ook de rubbermatjes waarop m'n schans komt heb ik nu niet meegerekend. Dit is wel veel goedkoper dan de 40/60 euro per schans die je bij bedrijven tegenkomt. Hou er wel rekening mee ik ik per twee voeten 2 uur bezig ben met ontkisten, herstellen van de bekisting, mortel aanmaken en gieten. Je moet hier wel de tijd voor hebben (hoewel veel mensen hier nu geen last hebben van reistijd).
Vier jaar geleden heb ik nog een half jaar met de bekisting in de tuin gezeten omdat er nog iemand me aan de gang zou gaan, niet dus.
Uiteindelijk heb ik ze afgevoerd naar de stort.
Nu lijkt het dat ik toch een aantal mensen heen weten te prikkelen da's toch leuk!
@tostyijzer heb jij de mortel niet veel te droog als ik het zo zie?
Jij was je tijd ver vooruit.
[ Voor 18% gewijzigd door tostyijzer op 22-03-2020 10:32 ]
Ik heb de mortel van de hornbach van 2,60 de 25kg en is prima spul, echter moet ik wel elke keer kijken naar de hoeveelheid water, de zak zegt 2,6 liter maar begin al standaard met 3 liter, en bij sommige zakken moet er nog wat bij om de goede dikte te geven.tostyijzer schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:31:
@mb1 Dat denk ik ook. Voortaan maar weeer hardop liters tellen. 🤓
Jij was je tijd ver vooruit.
De eerste 2 had ik ook droger, is op de foto wel te zien omdat er meer gaatjes in zitten, later wat natter gehouden en geeft mooiere voeten, ook als laatste met je platte hand op de mortel tikken en daarna met de spatel aaien geeft een betere afwerking van de zijkant.
@mb1
Ja die mallen zijn nogal groot, gooi je ook niet even in de kofferbak natuurlijk, dan is een nieuwe maken simpeler.
Betonplex 12mm is 50,- per plaat, 5 x 2/3 2m70 kost 30,- en dan nog wat boutjes en schroeven los, 10,-
Betonijzer is het lastigst, kost niks alleen het verzenden is 40,- , dus meer maken loont.
Gamma betonmortel geeft 2,25L per 25 kg aan, groot verschil met Hornbach! Ik doe nu ook iets meer dan aangeraden, maar ik haal de 3L/25kg bij lange na niet!
[ Voor 25% gewijzigd door tostyijzer op 22-03-2020 11:02 ]
Ze moeten minimaal uit zichzelf blijven staan, als je dan de panelen er op schroeft wordt het 1 geheel wat sterkte geeft, aan de achterkant kan je dan eventueel nog een platte strip kruislings doen of een hoeklijntje waar je gelijk de kabels aan kan tywrappen.MeTooPV schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:41:
Worden het geen domino steentjes als je ze dun maakt?
Naar aanleiding van reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" wil ik de discussie hier nog even verder zetten. Disclaimer: ik ben geen ingenieur of werktuigbouwkundige. Dit is buiten mijn comfort zone maar ik wil wel goede keuzes maken m.b.t. veiligheid en duurzaamheid (verwachte levensduur van +20 jaar). Beschouw dit dan ook niet als een "aanval" o.i.d. ik vraag hulp aan mensen die er echt kennis van hebben (en ik er helaas niet een van ben).
Rol-Co gebruikt als ik het goed begrijp geen betonschroefhuls maar boort gaten in de schans. De eindklemmen die de zonnepanelen bij opwaartse krachten moeten tegen houden, zijn bevestigd met 75mm schroeven en pluggen.
Gaat dit voor de beoogde levensduur wel goed blijven gaan?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je met betonschroefhulzen die je aan het betonstaal vast maakt geen zorgen hebt, maar dat het wat meer gedoe is met je bekisting te maken. Wat kosten betreft lijken betonschroefhulzen me niet veel duurder te zijn, in bulk 130 EUR voor 200 stuks.
Het valt me ook op dat @tostyijzer en @mb1 voor deze aanpak kiezen.
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 22-03-2020 15:01 ]
Beroeps technisch heb ik heel veel te maken met beton en water, vanwege een schoonmaak is het elke dag nat op dezelfde plekken en dingen die op de vloer in beton zijn vastgezet houden het langst met rvs houtdraadbouten en plastic pluggen, al het andere roest vast of na verloop af, ik zou niet weten waarom dat op het dak wel zou zijn.sloth schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:59:toon volledige bericht
@Rol-Co @reneeke1970
Naar aanleiding van reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" wil ik de discussie hier nog even verder zetten. Disclaimer: ik ben geen ingenieur of werktuigbouwkundige. Dit is buiten mijn comfort zone maar ik wil wel goede keuzes maken m.b.t. veiligheid en duurzaamheid (verwachte levensduur van +20 jaar). Beschouw dit dan ook niet als een "aanval" o.i.d. ik vraag hulp aan mensen die er echt kennis van hebben (en ik er helaas niet een van ben).
Rol-Co gebruikt als ik het goed begrijp geen betonschroefhuls maar boort gaten in de schans. De eindklemmen die de zonnepanelen bij opwaartse krachten moeten tegen houden, zijn bevestigd met 75mm schroeven en pluggen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat je met betonschroefhulzen die je aan het betonstaal vast maakt geen zorgen hebt, maar dat het wat meer gedoe is met je bekisting te maken. Wat kosten betreft lijken betonschroefhulzen me niet veel duurder te zijn, in bulk 130 EUR voor 200 stuks.
Het valt me ook op dat @tostyijzer en @mb1 voor deze aanpak kiezen.
Zou het echt vervelend worden kan ik er nog m6 tapeindjes in lijmen met chemisch anker.
Met de hulzen zit je te snel scheef ben ik bang, kleinste is M10 en gaan ze niet roesten denk je?
Het enigste dat je over het hoofd ziet is het inwateren en uit elkaar vriezen van de betonnen balk via de houtfred....Rol-Co schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:27:
[...]
Beroeps technisch heb ik heel veel te maken met beton en water, vanwege een schoonmaak is het elke dag nat op dezelfde plekken en dingen die op de vloer in beton zijn vastgezet houden het langst met rvs houtdraadbouten en plastic pluggen, al het andere roest vast of na verloop af, ik zou niet weten waarom dat op het dak wel zou zijn.
Zou het echt vervelend worden kan ik er nog m6 tapeindjes in lijmen met chemisch anker.
Met de hulzen zit je te snel scheef ben ik bang, kleinste is M10 en gaan ze niet roesten denk je?
In je zakelijke omgeving komt vorst niet voor denk ik....
De laterale krachten kunnen bij het indraaien al zo groot worden dat de balk splijt, laat staan bij bevriezing van ingelopen water.
Ik zou idd dan voor chemische ankers kiezen!
Ik heb nog wel een paar doosjes staan Rob😉.
Jawel, -24 maar daar komt weer niet veel water.mb1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:41:
[...]
Het enigste dat je over het hoofd ziet is het inwateren en uit elkaar vriezen van de betonnen balk via de houtfred....
In je zakelijke omgeving komt vorst niet voor denk ik....
Zo vast was ik niet van plan ze te gaan zetten, ook niet nodig, zal met een plug ook wel meevallen denk ik, met een tickel of betonanker zou dat kunnen.De laterale krachten kunnen bij het indraaien al zo groot worden dat de balk splijt, laat staan bij bevriezing van ingelopen water.
Ja kan ook, kan je het lekker dun houden.Ik zou idd dan voor chemische ankers kiezen!
Ik heb nog wel een paar doosjes staan Rob😉.
We gaan het zien, eerst goed uitharden....
Even getest met de eerste 2 voeten, die zijn van 7 maart, harder maar nog niet volledig uitgehard, boorhamer 5-8-10 geboord voor de zekerheid maar moest nog een beetje mijn best doen vond ik zelf.

Paar planken tegen de achterkant met een schroef in elke voet zodat de wind er niet onder kan komen geeft ook extra sterkte.Rol-Co schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Ze moeten minimaal uit zichzelf blijven staan, als je dan de panelen er op schroeft wordt het 1 geheel wat sterkte geeft, aan de achterkant kan je dan eventueel nog een platte strip kruislings doen of een hoeklijntje waar je gelijk de kabels aan kan tywrappen.
Gewoon een stuk RVS draadeind erin. Zie mijn foto's eerder in dit topic. Houdt gelijk het betonijzer op de juiste hoogte.sloth schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:59:
Die betonschroefhulzen zijn vrij slecht te krijgen in M8.

jobr jij hebt dus RVS draadeind opbouw zeg maar. Hoe ver steekt dit uit de betonschans, is dat niet storend? Dat kan ik uit je foto's niet zo goed afleiden.
Wat gebruik je verder om de zonnepanelen te bevestigen, alleen een sluitring en M8 moer, is dat breed genoeg?
Wat heb je verder nog nodig als je toch voor de M10 betonschroefhuls oplossing zou gaan, een sluitring en M10 bout? Ik lees namelijk ook wat over klemmen maar welke zijn dan passend voor M10?
[ Voor 7% gewijzigd door sloth op 22-03-2020 19:02 ]
Ik heb hier ook wat schletter klemmen, die zijn met M8 bouten. Dus als je er draadeindjes in wil neem dan M8.tostyijzer schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:13:
@sloth Ik heb met de panelenboer overlegt en verbindingsstukken met ruime tussenruimte gekregen. Ik raadt jou aan hetzelfde te doen.
https://www.gpceurope.com...n/sales/montagemateriaal/
Wind hebben we geen last van, ze staan met de hoge kanten tegen elkaar namelijk.jobr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:48:
[...]
Paar planken tegen de achterkant met een schroef in elke voet zodat de wind er niet onder kan komen geeft ook extra sterkte.
Maar maakt het zeker stevig.
Kleinste betonhuls is zelfs M10 dacht ik. Betonijzer hoeft niet vast, deed ik eerst ook maar je kan ook half vullen en dan ijzer er in leggen, dan de andere helft storten.Gewoon een stuk RVS draadeind erin. Zie mijn foto's eerder in dit topic. Houdt gelijk het betonijzer op de juiste hoogte.
Die betonschroefhulzen zijn vrij slecht te krijgen in M8.
Maar denken jullie dat het qua sterkte haalbaar is om dit te doen? Tot nog toe ben ik nog niet "hoger" dan 2 panelen tegen gekomen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ja, alleen zou ik een dubbele maken net als wij doen en dan een 3e losse hoge, die er achter past.Appie Heijn schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:24:
Ik ben voornemens om betonschansen te maken, 12 panelen in landscape. Voor een beetje schans (valk/chico) ben ik 700-900 euro kwijt. Volgens mij moet dat wel wat goedkoper kunnen![]()
Maar denken jullie dat het qua sterkte haalbaar is om dit te doen? Tot nog toe ben ik nog niet "hoger" dan 2 panelen tegen gekomen.
3 meter aan beton is niet handelbaar.
Morgen tussen de bedrijven door maar eens even aan het tekenen/rekenen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Of je teken een 3 meter versie met een middenvoet op 1m50 en knip die in 2e, dan heb je 2 delen die nog te tillen zijn.Appie Heijn schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:41:
@Rol-Co Thanks.
Morgen tussen de bedrijven door maar eens even aan het tekenen/rekenen.
De 355 Wp panelen waar ik nu naar kijk zijn 103 cm breed, dus heb ik weinig andere keuze dan naar 210 te gaan.
Het valt me ook op dat je om gewicht te sparen enkele uitsparingen hebt gemaakt. Maak je je geen zorgen om de structurele stevigheid op deze punten bijvoorbeeld door water/sneeuw/ijs?
Ben trouwens ook benieuwd hoeveel kg je schans weegt.
Je kan best 2 panelen van 103cm op een 1m90 schans maken hoor, steekt namelijk aan de lage kant en hoge kant gewoon wat uit. Mijn panelen komen portrait en zijn 201cm lang op 190cm schans.
Ik ben nieuw op dit forum
Heb eens vanalles gelezen. Zeer interessant allemaal
Nu ben ik bezig met aanschaf zonnepanelen
Als volgt
Ik vind t systeem van de betonnen voeten super (zeker kwa kosten ) dan reken ik geen tijd natuurlijk
Nu wil ik deze voeten maken van graniet
Omdat ik in een natuursteen bedrijf werk heb ik deze mogelijkheid
Geen betonrot mogelijk
Goed in te boren
Mooi af te werken
Kan op de mm nauwkeurig zagen
En in 1x ballast
Wat denken jullie hiervan ?
Zou er een nadeel zijn ?
Hmm nu je het zegt valt me nu pas op dat de panelen op de betonvoeten van sun-solar die @jurk738 ook gewoon wat uitsteken.Rol-Co schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:15:
@sloth
Je kan best 2 panelen van 103cm op een 1m90 schans maken hoor, steekt namelijk aan de lage kant en hoge kant gewoon wat uit. Mijn panelen komen portrait en zijn 201cm lang op 190cm schans.

@Carona11 welkom hier. Je bericht leest wat als een gedicht
Ja het zagen en de prijs, voor een normale nederlander.Carona11 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:42:toon volledige bericht
Hoi ,
Ik ben nieuw op dit forum
Heb eens vanalles gelezen. Zeer interessant allemaal
Nu ben ik bezig met aanschaf zonnepanelen
Als volgt
Ik vind t systeem van de betonnen voeten super (zeker kwa kosten ) dan reken ik geen tijd natuurlijk
Nu wil ik deze voeten maken van graniet
Omdat ik in een natuursteen bedrijf werk heb ik deze mogelijkheid
Geen betonrot mogelijk
Goed in te boren
Mooi af te werken
Kan op de mm nauwkeurig zagen
En in 1x ballast
Wat denken jullie hiervan ?
Zou er een nadeel zijn ?
@sloth Ik was je vraag over de massa even vergeten te beantwoorden. De grote schans heeft een massa van ongeveer 65 kg, de kleine schans ongeveer 55 kg.
[ Voor 16% gewijzigd door tostyijzer op 24-03-2020 17:05 ]
:strip_exif()/f/image/OKSyDqcdpubtbrdkuvvZn3yn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het ontkisten zat er door een constructiehout een plank klem. Bij het lostikken is er een haarscheur in het beton ontstaan. Kan dit kwaad en hoe repareer ik dit?
[ Voor 1% gewijzigd door tostyijzer op 25-03-2020 21:03 . Reden: barst vervangen door haarscheur ]
Dat is wel heel zwaar. Kan je dak dat aan ?tostyijzer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:19:
De grote schans heeft een massa van ongeveer 65 kg, de kleine schans ongeveer 55 kg.
(met als we dat ooit nog krijgen een pak sneeuw erbij 70kg/m2)
Het hele systeem heeft een massa van 400 kg (4 voeten á 55 kg en 6 panelen á 30 kg).jobr schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Dat is wel heel zwaar. Kan je dak dat aan ?
(met als we dat ooit nog krijgen een pak sneeuw erbij 70kg/m2)
Bij harde windstoten (150 km/h frontaal) waarin ik er vanuit ga dat de Cw-waarde gelijk is aan die van een plat vlak, komt er nog 300 kg aan extra druk op het dak te staan.
Als er een dik pak sneeuw ligt ga ik uit van een reductiefactor van 0,75. Mijn dak ligt op een plek waar de wind er altijd vat op heeft.
De dakbelasting is dan (wind niet meegerekend): 400 + (5,6*2,35)*0,75*70 = 1.090,9 kg.
Dit blijft nog onder de 1100 kg waarmee mijn dakkapel belast mag worden.
Daarnaast, ik heb de balast die de schans geeft ook nodig. Zoals eerder aangegeven ligt mijn dak altijd op de wind. Ik heb achter vrij zicht op wzw, de wind heeft ook vrij spel. Aan de ONO-kant ligt de schans met de hoge kant boven, de wind heeft heeft er daan goed vat op. Hoewel in een 'ontsnapingsgat' voor de lucht heb (er mist één paneel onder aan de ONO-kant) ben ik daar in m'n berekening voor de zekerheid niet van uit gegaan. Daarnaast, 220 kg per schans aan contragewicht, zoveel is dat toch niet? Een aluminiumschans met je ook verzwaren met veel betontegels.
8x410Wp met ieder een tigo onder het paneel.

@MatsuMatsu85
[ Voor 7% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 12-04-2020 18:07 ]
Ja toch? Moeten nog wel even andere schroeven in en afkitten maar dat kan later nog wel even. Leuk om te doen ook, lekker prutsen in de zon.MatsuMatsu85 schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:07:
@Rol-Co Ziet er super strak uit 👌 Laat de zon maar schijnen 😎

Ik ben begonnen zonder ruimte omdat door de totale lengtemaat ik wel eens bij de buren uit kon komen. Maar het viel mee, ik heb wat over omdat ik een cm of 5-6 gewonnen heb doordat het paneel over de hogere dakrand gaat.Rouske schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:29:
@Rol-Co de panelen van het dakje strak tegen elkaar aan of toch wat meer ruimte er tussen, zodat de warmte er makkelijker onderuit kan?
Er zit nu wel iets ruimte maar het is erg weinig, mochten ze te warm worden kan dat nog groter.

Ik neem aan één voor één🤣Aegle schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:09:
Ziet er strak uit, @Rol-Co.Wat ik me wel afvraag, hoe heb je in hemelsnaam die voeten het dak op gesjouwd?
Zo heb ik het iig gegaan.
@Rol-Co wat heb je tussen het beton en het dakleer zitten?
Zou je niet de grote schans uit meerdere delen kunnen maken om ze met, ik noem maar wat, stalen platen aan elkaar te verbinden?Appie Heijn schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:24:
Ik ben voornemens om betonschansen te maken, 12 panelen in landscape. Voor een beetje schans (valk/chico) ben ik 700-900 euro kwijt. Volgens mij moet dat wel wat goedkoper kunnen![]()
Yep, 2 tieners beneden en ik op dak om aan te pakken, hoge kant naar boven. Aanpakken boven en kantelen over de dakrand. Met 40kg per stuk wel te doen hoor en in half uurtje boven vanuit de achtertuin gehaald.
Dit zit er tussen mb1
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/flatfix-draagrubber.html
Vanmorgen was het begin niet goed, omvormer starte niet door laag voltage van slechts 8 panelen dus even gewisseld voor de sma, daarna 2 ongewillige tigo optimisers dus die uiteindelijk ook maar vervangen voor andere.
Nu draait het.
:strip_exif()/f/image/hwFZzJ5uCZflB5tuOhhpv0fV.jpg?f=fotoalbum_large)

Ik ben van plan om 16 panelen te gaan leggen.
2 x 2x3 = 6 panelen (totaal 8 betonschans) zuid gericht, 10 graden, landscape = totaal 12 panelen
1x 2x2 = 4 panelen (totaal 3 betonschans) zuid gericht, 10 graden, landscape = totaal 4 panelen
Is het eigengewicht van de panelen en de schans voldoende om alles tijdens een storm op zijn plaats te houden ?
Op ongeveer 5,5 meter hoogte .
Normale blokkendoos woning (1 etage).
[ Voor 3% gewijzigd door frissie op 17-04-2020 10:16 ]
Als het niet aan de kust is en de voeten zijn 50kg moet het voldoende zijn op 10 graden, hoger en kust moet je ballast toevoegen. Oost west is ook in orde met 40kgfrissie schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:16:
[...]
Op ongeveer 5,5 meter hoogte .
Normale blokkendoos woning (1 etage).
Leeuwarden, niet direct aan de kustRol-Co schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:58:
[...]
Als het niet aan de kust is en de voeten zijn 50kg moet het voldoende zijn op 10 graden, hoger en kust moet je ballast toevoegen. Oost west is ook in orde met 40kg
Dank voor je reactie

Specs:
- Lengte: 3 meter
- Gewicht: 70 kilo
- Dikte: 7,5 cm
- Hellingshoek: 10 graden
Ik maak er in totaal 4, om in totaal 9 panelen op een plat dak kwijt te kunnen.
De buitenste 2 en de achterzijdes maak ik waarschijnlijk dicht met 3mm dibond: licht en stevig materiaal.
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Nice! Nu nog met 4 man het dak op tillenSkef schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:17:toon volledige bericht
[...]
![]()
![]()
Hold my beer...
![]()
![]()
[Afbeelding]
Specs:Voorzien van wapening en ingegoten RVS M6 draadeinden. Onderling verbind ik ze met een M12 draadeind aan de voor- en achterzijde, zodat ze nooit kunnen schuiven. Hiervoor heb ik zowel aan de voor- als achterzijde 2 19mm buisjes meegestort.
Niet TE licht, het is er ook om niet weg te waaien toch? En 280kg voor 9 panelen is al niks.Ik maak er in totaal 4, om in totaal 9 panelen op een plat dak kwijt te kunnen.
De buitenste 2 en de achterzijdes maak ik waarschijnlijk dicht met 3mm dibond: licht en stevig materiaal.
Nummer 2 en 3 zijn al met een stuk natter beton gegoten, en zien er een stuk strakker uit. Al doende word je er steeds handiger in...Rol-Co schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:42:
[...]
Nice! Nu nog met 4 man het dak op tillenmaak je beton iets natter, krijg je een gladdere afwerking.
Daarom maak ik de zijkanten en achterkant ook helemaal dicht, dan komt de wind er niet onder.[...]
Niet TE licht, het is er ook om niet weg te waaien toch? En 280kg voor 9 panelen is al niks.
Voor de 5 panelen welke op het bijbehorende pannendak komen ga ik denk ik voor Clickfit Evo bevestiging.
Hier komen 4 panelen landscape en 1 portrait op te liggen.
Totaal komt er dan 14x 235wp bij, bij de 12x 285wp die ik al heb liggen.
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Die draadeinden monteer je dan zodat het geheel een driehoek vormt? Als die draadeinden horizontaal van steun naar steun gaan denk ik dat je constructie zijdelings kan neerklappen.
Het paneel er op zit ook vast! Dat is ook een 4 kant aluminium frame.Wolly schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Die draadeinden monteer je dan zodat het geheel een driehoek vormt? Als die draadeinden horizontaal van steun naar steun gaan denk ik dat je constructie zijdelings kan neerklappen.
Een vierkant frame is nooit zo stevig als een driehoek frame waarin driehoeken zijn verwerkt.Rol-Co schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:25:
[...]
Het paneel er op zit ook vast! Dat is ook een 4 kant aluminium frame.

Weet ik, maar de punt kan hij niet vastzetten, komt bij dat het stevig genoeg is door het gewicht en paneel klemmen.Wolly schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Een vierkant frame is nooit zo stevig als een driehoek frame waarin driehoeken zijn verwerkt.
[Afbeelding]
De zijkanten en de achterkant maak ik dicht met 3mm dibond. Dit is een aluminium sandwichpaneel wat erg sterk is. Hierdoor kan de wind er niet onder slaan, en creëer ik aan de achterkant een erg stevig verband.jobr schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:01:
Gewoon een paar schuttingplanken aan de achterkant schroeven. Gaat het echt niet omvallen. Zonder trouwens ook niet.
Netjes hoor. Denk er wel aan dat het betonijzer eigenlijk minmaal 2 cm (dacht ik) van de buitenkant van het beton moet. Staat wel ergens in dit topic.Beek73 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:42:
Ik ben er ook aan begonnen, 9 schansen maken voor 3 x 2 panelen in portrait op een schuurdak.
Hoek is 10 graden (ongeveer) met op de schans 3 x een rvs draadeind en aan de achterkant ook nog 2.
Die aan de achterkant wil ik gaan gebruiken om ze onderling te verbinden.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verbinden is niet echt nodig hoor. Gewoon wat schuttingplanken er tegen aan.
2x 6 of 2x 7 betonschansen maken is misschien wat veel van het goede, qua gewicht. Nu was mijn idee, mits mogelijk, om 3 of 4 schansen naast elkaar te zetten met daar 2 montagerails of hardhouten balken overheen in de breedte, waar de panelen op gemonteerd kunnen worden. Zou dit te doen zijn?
Als je de overkapping nog moet maken is het dan niet handiger om een aantal bevestigingspunten te plaatsen voor rail montage.emot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:39:
Is er een manier om de minimale ballast te berekenen? Ik ben in de nabije toekomst namelijk van plan 10 of 12 panelen op onze nog te bouwen houten overkapping te leggen. Deze komen 2x5 of 2x6 in portretligging op oost-west te liggen met een hellingshoek van ongeveer 10-13 graden.
2x 6 of 2x 7 betonschansen maken is misschien wat veel van het goede, qua gewicht. Nu was mijn idee, mits mogelijk, om 3 of 4 schansen naast elkaar te zetten met daar 2 montagerails of hardhouten balken overheen in de breedte, waar de panelen op gemonteerd kunnen worden. Zou dit te doen zijn?
Dan heb je ook geen nodeloos gewicht en bijbehorende zwaardere constructie nodig.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik had er oud frituurolie voor gebruikt.AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:11:
@Beek73 Waarmee heb je de binnenkant van de mal ingesmeerd?
@Beek73
Zien er super uit hoor!
[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 29-05-2020 20:43 ]
Heb ik naar zitten kijken. Enige (kant en klare) oplossing die ik kan vinden is deze: https://www.dakenshop.nl/...0YBgp2EAYYAiABEgInsvD_BwEDjaRoel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:10:
[...]
Als je de overkapping nog moet maken is het dan niet handiger om een aantal bevestigingspunten te plaatsen voor rail montage.
Dan heb je ook geen nodeloos gewicht en bijbehorende zwaardere constructie nodig.
Waarbij je bij 10-12 panelen denk ik al snel 4, 5 of misschien wel 8 ankers nodig hebt. Als ik dan verder nog een compleet frame moet gaan maken ben ik met een kant en klaar frame van Vdvalk volgens mij al goedkoper uit. Probleem bij die set in portret ligging is echter dat het frame voor en achter onder de panelen uit steekt en ik dus niet uit kom met de diepte van het dak van de overkapping.
Ik heb gewoon zonnebloemolie gebruikt.AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:11:
ik had nog een bus motor olie staan (al een jaartje of 10) dus die gebruik ik ervoor. Gewoon de mal lichtjes invrijven met een doek.AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:11:
Bedankt, valt op zich wel mee om te maken, Denk dat vooral het trillen belangrijk is om ze mooi te krijgen.Rol-Co schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:42:
[...]
Ik had er oud frituurolie voor gebruikt.
@Beek73
Zien er super uit hoor!
Ja toch, als je die mal hebt is het vooral wachten en goede morteldikte. Mortel van de hornbach? Of andere?Beek73 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:09:
[...]
Bedankt, valt op zich wel mee om te maken, Denk dat vooral het trillen belangrijk is om ze mooi te krijgen.
Ja, hornbach. Op de zak staat 2,3 liter per zak, maar ik gebruik 3 liter om het netjes te krijgen, anders toch te veel bellen. Wel 1 extra moeten maken, want ik was een beetje ongeduldig en dacht dat het al voldoende uitgehad was. Dus 1 gebrokenRol-Co schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:24:
[...]
Ja toch, als je die mal hebt is het vooral wachten en goede morteldikte. Mortel van de hornbach? Of andere?

Deze zijn het:
RUBBER TEGELDRAGER 150X150X10MM

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Staan ze al?Skef schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:17:toon volledige bericht
[...]
![]()
![]()
Hold my beer...
![]()
![]()
[Afbeelding]
Specs:Voorzien van wapening en ingegoten RVS M6 draadeinden. Onderling verbind ik ze met een M12 draadeind aan de voor- en achterzijde, zodat ze nooit kunnen schuiven. Hiervoor heb ik zowel aan de voor- als achterzijde 2 19mm buisjes meegestort.
Ik maak er in totaal 4, om in totaal 9 panelen op een plat dak kwijt te kunnen.
@WackoH
Foto van de voeten?
Maakt niet uit.Beek73 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:27:
Even een andere vraag, ik sluit de panelen per 2 aan op een APS YC 600 omvormer die aan 1 kant van de schans gemonteerd word. Hierdoor kan ik 1 paneel direct aansluiten maar van het andere paneel moet ik de DC-kabels verlengen. Moeten beide kabels van 1 paneel even lang zijn of maakt dat niet uit (mij lijkt dat het niet uitmaakt, omdat er hooguit een halve meter verschil tussen zit.)
Nog niet, nog druk met de laatste dingen, ik verwacht dit weekend of het weekend er na.
Halverwege juni ook maar besloten om de 8 jaar oude set op het dakkapel te vervangen door een nieuwe set met half-cel panelen en een APS QS1. (omdat de eerste set hiermee ook erg bevalt)
In het beton zit een 16mm staaf ijzer waar alle 6mm betonschroefhulzen aan vast zitten.
Alle panelen zijn d.m.v. Flatfix klemmen gemonteerd.
Tussen de betonvoeten aan de binnenkant van de achterste poot zijn Aluminium L-profielen geplaatst waarop de omvormer gemonteerd zit ruim boven het dakleer en tevens alle bekabeling en aarding via deze profielen laten lopen.
Ik twijfel nog om de achter dicht te maken, maar voor nu even genoeg buitenhuis geklust
Specs:
Betonvoeten , 30cm hoog, 158cm lang +/- 40kg
4x Trina Solar 330Wp en APS QS1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arzJYZejPWD6BLJGlYzkfqfJ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SaJ9BQFufsSExA958Trpk7En.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1lvyO6l161VDKoeRTiDW70Ro.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XM35soSIuLLsZvipYg37YXf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iclxpHBLTGuWh7zc2KWMnLly.jpg?f=fotoalbum_large)
Henry_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:14:toon volledige bericht
Allereerst dank aan iedereen die dit topic hebben gemaakt tot een plek waar veel informatie over do's en dont's met betrekking tot het zelf gieten van betonvoeten.
Halverwege juni ook maar besloten om de 8 jaar oude set op het dakkapel te vervangen door een nieuwe set met half-cel panelen en een APS QS1. (omdat de eerste set hiermee ook erg bevalt)
In het beton zit een 16mm staaf ijzer waar alle 6mm betonschroefhulzen aan vast zitten.
Alle panelen zijn d.m.v. Flatfix klemmen gemonteerd.
Tussen de betonvoeten aan de binnenkant van de achterste poot zijn Aluminium L-profielen geplaatst waarop de omvormer gemonteerd zit ruim boven het dakleer en tevens alle bekabeling en aarding via deze profielen laten lopen.
Ik twijfel nog om de achter dicht te maken, maar voor nu even genoeg buitenhuis geklust![]()
Specs:
Betonvoeten , 30cm hoog, 158cm lang +/- 40kg
4x Trina Solar 330Wp en APS QS1
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Well done!
Zwart geverfd? Waarmee?
Thanks
Zwart/grijs betonverf van de gamma, vooral gedaan vanwege de stukken beton die 'bloot' liggen buiten de de panelen en het idee dat het beter water afstotend is.
Ok, dat is misschien nog een ideetje inderdaad, mits het niet af bladdert.Henry_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:35:
[...]
Thanks![]()
Zwart/grijs betonverf van de gamma, vooral gedaan vanwege de stukken beton die 'bloot' liggen buiten de de panelen en het idee dat het beter water afstotend is.
Volgende keer wat dodekop door de mortel mengen is het gelijk zwart.Henry_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:35:
[...]
Thanks![]()
Zie ook mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"
[ Voor 10% gewijzigd door mb1 op 17-07-2020 14:08 ]
Ik heb wel een klein vraagje: staat het geheel, zo met 2 panelen op 3 schansen, goed stabiel? Dus als je boven in de hoek tegen de zijkant van het paneel duwt, schommelt het dan of niet?
Staat als een huis, geen beweging in te krijgen. Ik had de draadeinden op de kopse kanten erin meegestort om een kruisschoor te maken, maar dat is niet nodig.emot schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 07:40:
Ziet er goed uit!
Ik heb wel een klein vraagje: staat het geheel, zo met 2 panelen op 3 schansen, goed stabiel? Dus als je boven in de hoek tegen de zijkant van het paneel duwt, schommelt het dan of niet?
Ziet er fraai uit, mooie manier van plaatsen.Beek73 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:41:
[...]
Staat als een huis, geen beweging in te krijgen. Ik had de draadeinden op de kopse kanten erin meegestort om een kruisschoor te maken, maar dat is niet nodig.
Toch kan het geen kwaad om kruisschoren te plaatsen of de achterkant dicht te maken. Dan kunnen de panelen zich ook niet onder de klemmen uit werken. Vergis je niet in de kracht van wind.
A'dam PVOutput
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
beton aarden gaat niet lukken maar ik heb de panelen wel geaard.NRJ020 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:44:
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook bezig om 10 betonschansen te maken. Ik vroeg me af of jullie de schans zelf en de zonnepanelen ook nog aarden? Of is dit niet nodig?
Die zijn toch dubbel geïsoleerd? Heb altijd begrepen dat je enkel de metalen onderconstructie hoeft te aarden.jobr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
beton aarden gaat niet lukken maar ik heb de panelen wel geaard.
Zowel de frames als de modules zijn een ‘vreemd geleidend deel’ dat moeten worden geaard volgens NEN 1010.
Als er metalen onderconstructie is (rails o.i.d.), dan is het makkelijkste om de aarding via de onderconstructie te doen (wel via schroeven; metaal-op-metaal is niet echt een betrouwbare aarde, vooral niet met geanodiseerd aluminium).
Met betonschansen werkt dit niet (tenzij er een geleider is voorbereid). Maar, omdat het volgens de NEN nog steeds nodig is de frames te aarden, is de enige oplossing om de panelen zelf direct te aarden en deze aarde dan met de omvormer te verbinden.
Dat heeft @jobr dus keurig gedaan.
Zie bv. https://www.zonnepanelen.net/aarden-zonnepanelen/ en https://www.installatiejo...eem-worden-geaard-1019267
Die tweede bron die ik gaf, geeft 4 aarding-variaties!:
- Functionele aarding: aarding van de positieve of negatieve geleider van dunne-film panelen of back contact panelen om deze te beschermen tegen spanning corrosie.
- Aarding om elektrische veiligheid te kunnen borgen.
- Aarding als onderdeel van de bescherming van systeem componenten tegen overspanning die kunnen ontstaan bij bliksem ontladingen.
- Aarding van de constructie bij toepassing van een externe bliksemafleider-installatie
De 2de zal met de NEN verband houden.
De installatiehandleiding van mijn panelen (Qcells) maakte een onderscheid in 2 vormen van aarding.
1. Protective Grounding: The modules must be grounded in accordance with the local statutory regulations.
2. Functional grounding:
- For installations located in tropic regions (between 23.5° N and 23.5° S) with a module tilt of < 5°, functional grounding at the negative generator connection on the DC side must be implemented.
- Ensure that the difference of potential between the negative generator connection and the local earth potential (e.g. substructure, PE of the inverter) on each string in operation mode is positive or 0 V.
- Follow the directions of the inverter manufacturer and local statutory regulations.
- Only use inverters which include lincensed grounding kits.
- Functional grounding has also to be implemented in installation sites with increased salt content in the air. (e.g. close to the sea)
Schoor hoeft niet, als de betonvoeten goed vlak zijn aan de onderkant blijven ze prima staan en wordt het 1 geheel samen met de panelen.
@Beek73
Staat er super bij hoor! Middenklemmen ga je niet gebruiken? Of had je tekort?
Staan wel dicht op elkaar trouwens, geen schaduw? Of optimizers?
[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 09-08-2020 16:10 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/U24guI55vxbSMOvj1BgPIQ3Q.png?f=user_large)
De aarding loopt nu via de klem en geanodiseerd alumimium. Op deze manier is aarding niet gegarandeerd.
Als het goed is, zijn er in de frames (aan de onderzijde) gaatjes voor de aarding voorbereid.
Dat snap ik niet. Hij heeft toch twee middenklemmen per paneel gebruikt?Rol-Co schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:06:
@Beek73
Ze zijn wel topzwaar, dus echt stabiel is het niet. Maar op een dak zal er niet gauw een kracht zijn die de panelen om kan duwen.Rol-Co schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:06:
@ericplan @jobr @emot
Schoor hoeft niet, als de betonvoeten goed vlak zijn aan de onderkant blijven ze prima staan en wordt het 1 geheel samen met de panelen.
Als @Beek73 platen op de achterzijde zou schroeven om te voorkomen dat wind onder de panelen komt, is de constructie meteen 'verstijd'.
De betonvoeten zullen niet omvallen, dat is m’n punt niet. Maar de panelen kunnen wat bewegen, de schans staat op rubber voetjes. Het is geen statisch geheel. Een paneel kan zich loswrikken, op dezelfde manier als je dat zelf doet om iets los te krijgen. Mijn idee is dat je een fixatie aanbrengt, zodat je garandeert dat de afstand tussen twee bovenste klemmen niet groter kan worden. Dat kan met een schoor, of gewoon een stuk platstaf met een paar gaten.Rol-Co schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:06:
@ericplan @jobr @emot
@Beek73
Staan wel dicht op elkaar trouwens, geen schaduw? Of optimizers?
A'dam PVOutput
Uhh uit je eerste link in voorgaande post;WackoH schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:38:
@Beek73 Ik heb net een post over aarding geschreven en zag op jouw panelen het volgende:
[Afbeelding]
De aarding loopt nu via de klem en geanodiseerd alumimium. Op deze manier is aarding niet gegarandeerd.
Als het goed is, zijn er in de frames (aan de onderzijde) gaatjes voor de aarding voorbereid.
Zonnepanelen aarden is toch niet nodig?
De zonnepanelen zelf zijn dubbel geïsoleerd en daarom is het aarden hiervan niet nodig.
@ericplanWackoH schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:42:
[...]
Ze zijn wel topzwaar, dus echt stabiel is het niet. Maar op een dak zal er niet gauw een kracht zijn die de panelen om kan duwen.
Als @Beek73 platen op de achterzijde zou schroeven om te voorkomen dat wind onder de panelen komt, is de constructie meteen 'verstijd'.
Het kan wel om iets tegen de achterkant te sleutelen maar het is echt niet nodig, nu heb ik zelf 4 stuks naast elkaar dus kan anders zijn maar het gaat nergens heen hoor, het is zelfs moeilijk om het iets op te schuiven en daarom heeft hij waarschijnlijk de plaats mal gemaakt.
Als je kijkt zie je 3 tapeind per voet, echter 2 gebruikt.WackoH schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:40:
[...]
Dat snap ik niet. Hij heeft toch twee middenklemmen per paneel gebruikt?
In hetzelfde artikel staat ook "Het betekent dat de zonnepanelen via de omvormer geaard moeten worden."
Het belangrijkste is om te begrijpen wat de normsteller wil bereiken: Metalen mogen niet onder (gevaarlijke) spanning komen te staan. (statisch elektriciteit mag wel. Dat is alleen onprettig)
Dubbel geisoleerde apparaten hoef je niet aarden omdat er geen delen zijn die met spanning in aanraking kunnen komen, of omdat de buitenzijde b.v. van plastic is.
Dat geldt bij zonnepanelen voor het paneel zelf. Het frame zal niet gemakkelijk in aanraking komen met de spanningvoerende delen tussen het glas en kunststof.
Maar, het frame kan wel onder spanning komen te staan als er bv. een kabel doorschuurt (niet goed vastgemaakt & beweging door de wind) en met het frame contact maakt
In zo'n geval wil je dat de omvormer een waarschuwing geeft ('aardingsfout') en uitschakelt. De metalen delen komen niet onder spanning omdat het potentiaal van die delen gelijk aan die van de aarde wordt.
Via een metalen geaarde onderconstructie zijn de frames van de panelen bij een goede aanleg ook meteen geaard.
Maar als die geleidende constructie ontbreekt, is het verstandig de frames zelf te gaan aarden. Of contact tussen kabels en frames voorkomen door deze b.v. een kunststof buis te leggen (dan maak je de hele installatie dubbel geisoleerd)., of op de kabels op zo'n manier te leggen dat contact met het metalen delen uitgesloten is.
Ik heb bij mijn platdak PV systeem de kabels met tie wraps aan de frames van de panelen vastgemaakt. Dan is aarden van de frames dus wel nodig.
Maar als de kabels met geen redelijke mogelijkheid contact met de frames kunnen maken, hoeft het weer officieel wellicht niet (maar is het wel verstandig).