Uitlezen van Hoymiles micro-inverters kan middels de originele DTU apparatuur van Hoymiles. Nadeel hiervan is dat het vrij prijzig is. Zo kost de goedkoopste optie bij Cedel 160€ voor de Wifi-stick. Voordeel is dat dit een kant en klaar oplossing is.
Het kan echter ook anders, en véél goedkoper. Let wél, dit kan alleen bij de HM Serie, nog niet bij de HMS serie.
Op een Duits forum hebben mensen uitgezocht of je middels een software radio niet de Hoymiles kunt afluisteren. Dat bleek te kunnen.
Omdat niet iedereen hier Duits spreekt, en het niveau op technisch vlak toch vrij hoog is, zal ik mijn weg beschrijven:
Wat heb je nodig:
- Een ESP8266, een Wemos D1 mini is prima: Link
- Een software-radio, t.w. een NFR24L01+ (die plus is belangrijk): Link
- 8 kabels om de ESP op de radio aan te sluiten
Als je een beetje op de prijs let, en rondshopt, moet je onder de 10€ klaar kunnen zijn.
Je sluit de radio op de ESP aan middels volgend schema:
Je maakt nu verbinding met het Wifi netwerk wat de ESP aanmaakt, AHOY DTU. Het wachtwoord is esp_8266.
Nu kun je de ESP met je eigen draadloze netwerk verbinden, het apparaat een hostname geven en de inverters toevoegen. Het address moet het serienummer van je inverter zijn. Deze staat op de achterzijde van je inverter.
Ook kun je evt de pinout aanpassen, wat niet nodig is als je bovenstaand schema gebruikt. Je kunt ook je mqtt server opgeven. Daarmee kun je bv in Home Assistant ze meenemen. Onderstaand 2 sensoren om een paar waardes uit te lezen.
De print-inverter data is handig om aan te hebben, dan kun je via de serial monitor van de Arduino toolkit zien wat er voor data voorbij komt, en bv het ip-adres zo uitlezen.
Na een save en herstart krijg je dan bij een klik op visualization te zien wat je inverters doen. Bij versie 0.3.6 van 5-5-2022 ziet dat er zo uit:
Uitlezen in Home Assistant:
Ben er pas net mee bezig, maar ik gebruik de volgende sensor om ze in HA te halen. Let even op dat je het topic in de setup naar inverter zet (/ weghalen). Anders herken je ze niet. Met mqtt explorer kun je zien wat er daadwerkelijk naar je HA gestuurd wordt. Je moet overigens natuurlijk wel de Mosquitto plugin installeren in HA.
Deze regels aan je configuration.yaml toevoegen. Er zijn nog veel meer gegevens die via mqtt komen, zo kun je ook per paneel monitoren.
mqtt:
sensor:
- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
value_template: "{{ value | round(2) }}"
unit_of_measurement: "Wh"
device_class: energy
state_class: total_increasing
- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldTotal"
name: "HM-1500 Solar Inverter Lifetime Yield"
unique_id: "HM1500-1-LifetimeYield"
value_template: "{{ value | round(2) }}"
unit_of_measurement: "Wh"
state_class: total_increasing
- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
value_template: "{{ value | round(0) }}"
unit_of_measurement: "W"
state_class: measurement
Edit: MQTT code aangepast, zodat je 'm nu ook als opwekking in het energy-dashboard kunt gebruiken.
Edit2: 10-9-2022: MQTT code aangepast zodat het ook in nieuwere versies van Home Assistant werkt.
[Voor 108% gewijzigd door r_bleumer op 27-01-2023 21:38. Reden: Aanpassing MQTT code op nieuwere versie HASS]
Logging heb ik zelf geregeld met een Shelly 1 PM, die met enig gepruts precies in de werkschakelaar erbij past. Deze in MQTT mode naar eigen rasp-pi. Ik ben niet zo'n fan van clouds, en al helemaal niet van Chinese.
jbhc schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:16:
Is deze omvormer aan te raden of heeft er iemand ervaring mee? Ik heb 1 aps en "moet" er nog 1 bij hebben maar die zijn momenteel niet leverbaar.
Dit zou een mooi alternatief zijn.
Ik heb er meerdere in gebruik als vervanger van Enecsys. Wat direct opviel is dat ze eerder starten en langer doorgaan, dus meer opbrengst. De Service van de leverancier Cedel is ook erg goed. Ik heb zowel de enkelvoudige, de 2 voudige, als de 4 voudige in gebruik.
Met een Shelly 1 PM meet je gewoon hoeveel stroom er door de bedrading gaat, buiten de omvormer om. Dus dat kan sowieso altijd. Het zal er mogelijk een procentje of zo naast zitten. Maar blijkbaar kan je de omvormer zelf ook uitlezen, interessant. Ik ben benieuwd.
Ik heb de holymiles (HM-1500) ondertussen in huis evenals de ontvangers.
Dit of het volgende weekend gaan de extra panelen op de schuur en kan ik de omvormer in gebruik gaan nemen.
Daarna ga ik stoeien met het uitlezen al zal dat wel een uitdaging worden omdat ik een esp32 wil gaan gebruiken (Daar heb ik er namelijk nogal wat van liggen).
Momenteel heb ik deze eenvoudige kwh meter tussen de omvormer en de automaat in zitten: https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/
deze heeft een P0 uitgang welke ik nu met een esp32 via HomeAssistant uitlees. Dus ik ben benieuwd of die waardes overeen gaan komen.
Ik kom weer in de lucht als ik eea heb aangesloten.
@jbhc Wat ik begreep, was dat er mensen zijn die m zonder problemen werkend hebben gekregen op een ESP32. Gewoon de code van de 8266 pakken. Kan ook nog wel eens een stuk lekkerder lopen.
Ik ben een tijdje geleden voor een APS-DS3 omvormer gegaan omdat deze in tegenstelling tot de enphase omvormers bruikbaar zijn zonder gateway. Voor de ephase is namelijk een gateway vereist voor het in bedrijf stellen.
Met de APS kun je echter kun je net zoals met de Enpase verder helemaal niks (anders dan laten omvormen) zonder gateway en ik ga echt geen gateway kopen welke net zo duur is als een inverter.
De Holymiles is daar een mooie variatie op al dan niet ge-reverse engineerd.
Het geeft een fijn alternatief op al die dingen die maar met de buitenwereld moeten communiceren en was zowaar ook nog verkrijgbaar.
Ik ben een tijdje geleden voor een APS-DS3 omvormer gegaan omdat deze in tegenstelling tot de enphase omvormers bruikbaar zijn zonder gateway. Voor de ephase is namelijk een gateway vereist voor het in bedrijf stellen.
Met de APS kun je echter kun je net zoals met de Enpase verder helemaal niks (anders dan laten omvormen) zonder gateway en ik ga echt geen gateway kopen welke net zo duur is als een inverter.
De Holymiles is daar een mooie variatie op al dan niet ge-reverse engineerd.
Het geeft een fijn alternatief op al die dingen die maar met de buitenwereld moeten communiceren en was zowaar ook nog verkrijgbaar.
offtopic die van APS kost 55 euro voor 2 omvormers.
Let even op, versie 0.4.0 en nieuwer heeft de nieuwste versies van een of andere library nodig. Eerst dus even alle libraries bijwerken voordat je m compileert. Anders krijg je geen output te zien.
Ik heb de holymiles (HM-1500) ondertussen in huis evenals de ontvangers.
Dit of het volgende weekend gaan de extra panelen op de schuur en kan ik de omvormer in gebruik gaan nemen.
Daarna ga ik stoeien met het uitlezen al zal dat wel een uitdaging worden omdat ik een esp32 wil gaan gebruiken (Daar heb ik er namelijk nogal wat van liggen).
Momenteel heb ik deze eenvoudige kwh meter tussen de omvormer en de automaat in zitten: https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/
deze heeft een P0 uitgang welke ik nu met een esp32 via HomeAssistant uitlees. Dus ik ben benieuwd of die waardes overeen gaan komen.
Ik kom weer in de lucht als ik eea heb aangesloten.
Heb je ondertussen de extra panelen in combinatie met de hoymiles omvormer aan de praat gekregen?
Ik had vorige week een kleine tegenslag met betrekking tot de planning..... (Iets met alcohol )
Ik heb ondertussen wel alles klaar voor de panelen (incl. De bekabeling)
De extra panelen gaan morgen het dak op en dan kan ik verder.
jbhc schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:31:
Ik had vorige week een kleine tegenslag met betrekking tot de planning..... (Iets met alcohol )
Ik heb ondertussen wel alles klaar voor de panelen (incl. De bekabeling)
De extra panelen gaan morgen het dak op en dan kan ik verder.
Ik ben benieuwd, mijn hm1500 is besteld en komt hopelijk binnenkort binnen.
Ik heb de omvormer onder de 20 graden flatfix console gemonteerd. Dat past verticaal net. Wel moest ik inderdaad wat verlengkabels gebruiken naar de andere twee panelen.
[Voor 11% gewijzigd door r_bleumer op 29-05-2022 21:34]
Dit werkend krijgen op een esp32 blijkt toch wel een uitdaging. De code is echt geschreven voor een esp8266 en dit ombouwen is wel even een projectje apart.
edit: Na een 2e avond rommelen heb ik maar een esp8266 besteld. /edit
[Voor 18% gewijzigd door jbhc op 02-06-2022 09:38]
Goed, ik heb een normale esp8266 besteld en het schema van hier gevolgd.
Om het werkend te krijgen (en dit kostte mij nogal wat tijd om uit te vogelen) heb ik handmatig de Pinout in de setup van AHOY als volgt in moeten stellen:
Omdat het uitlezen nu mooi werkt viel het mij op dat de omvormer nogal warm werd. (60gr+) na het plaatsen van een ventilator (het ding hangt immers in de schuur) is de temperatuur behoorlijk gezakt (rond de 30gr) en lijkt de opbrengst ook hoger.....
Over de temperatuur van de micro-omvormers had ik ook al iets opgevangen via een australische reviewer. Deze gaf aan dat de temperatuur op liep tot 70 graden. Dacht toen; ja dat is down-under, logisch met die hitte daar.
Maar nu lees ik van @jbhc ook een 60+er.
Nu kom ik wel eens op zolder op een hete zomer dag en dan is het onder de pannen ook wel gauw boven de 45 graden. Is het bij jouw ook zo warm onder het dakbeschot?
Ik heb zelf de hms-2000 4t.
voor de geinteresseerden: https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html
In April was er nog maar summier iets te lezen en te vinden over de Hoymiles. Op youtube voornamelijk reviewers uit zuid-amerika (brazielië), azie en down-under En opkomend in Polen en bij onze ooster-buren.
Wel mooi dat het nu ook hier wordt opgepakt.
Wat ik jammer vind is dat de handleiding meer een installatie handleiding is, maar verder geen info te vinden is over de mogelijkheden om de omvormers te testen zonder dtu. Er geen ledje(s) of schakelaar op zit om iets duidelijk te maken.
Is daar bij anderen wat over bekend.
Ik heb nu een mobiele opstelling gemaakt met momenteel 2 (545wp) panelen (moeten er 4 worden) en de hms-2000 als plug en play samenstel.
Nu wil ik de opbrengst controleren zonder de dtu. Maar weet niet goed hoe dat te doen? Een simpele verbruikersmeter is daar volgens mij niet geschikt voor.
Iemand hier een idee (zonder esp wel te verstaan) ?
UItlezen op de meter werkt niet (optimaal) denk ik bij plug en play gezien de stroom verbruikers in je huisnetwerk.
Je hebt hem neem ik aan wel goed gemonteerd? Koelribben naar beneden.
Zo'n ventilatortje erop is natuurlijk een oplossing maar wel jammer als dat nodig is. Ben benieuwd wat nu met deze hitte de temperatuur is.
De mijne hangt nu vrij buiten, niet echt vergelijkbaar 45gr bij buitentemp van rond de 28gr.
Maar ik wil een deel van de omvormers straks ook binnen en onder de panelen monteren (panelen vormen het dak).
Bekeken, helaas, die EMATKWH1F32DMID moet op de rail in groepenkast gezet worden.
Ik wil juist tussen het stopcontact en de stekker iets hebben zodat ik de zuivere opbrengst kan zien.
Zeg maar het omgekeerde resultaat als bij een verbruikersmeter in je huis om te zien wat bijv de tv of vriezer verbruikt.
Als ik de stekker los koppel valt de spanning direct weg. Een " Tang Ampere Meter AC - DC " zou misschien een oplossing zijn maar ben daar niet zeker van. https://www.toolstation.nl/amperetang/p61650
geen ervaring mee.
[Voor 27% gewijzigd door Crackbull op 09-08-2022 14:39]
Crackbull schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:22:
Nu wil ik de opbrengst controleren zonder de dtu. Maar weet niet goed hoe dat te doen? Een simpele verbruikersmeter is daar volgens mij niet geschikt voor.
Iemand hier een idee (zonder esp wel te verstaan) ?
UItlezen op de meter werkt niet (optimaal) denk ik bij plug en play gezien de stroom verbruikers in je huisnetwerk.
@Wilke Jazeker, maar dat is mij een stap te hoog. heb de Duitse link deels doorgenomen, maar afgehaakt. Volgens mij moet je dan zelf programmeren. Ik ben geen programmeur ofzo.
Vandaar.
Heb hier de DTU hier al liggen maar ben zeker geen voorstander van cloud technologie. Dacht dat je met de DTU binnen je eigen netwerk het kon uitlezen. Maar volgens mij is dat niet het geval.
Crackbull schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:48:
@Wilke Jazeker, maar dat is mij een stap te hoog. heb de Duitse link deels doorgenomen, maar afgehaakt. Volgens mij moet je dan zelf programmeren. Ik ben geen programmeur ofzo.
Vandaar.
Die moeite heb ik zelf ook nog niet genomen (ben wel programmeur, maar heb te weinig tijd), maar met een Shelly 1 PM lukt het gemakkelijk en ben je voor €17 o.i.d. klaar.
@Crackbull Dan kun je je net zo goed in het direct met een ESP uitlezen verdiepen. Je moet gewoon zo'n Wemos D1 Mini en een Radio-ontvanger als in dit topic staat kopen, hele handel in elkaar schroeven, en de software op de ESP flashen. Moeilijk is dat niet. Lees het begin van het topic maar een door, daar staat het goed in beschreven. Als je problemen hebt kun je me DM'en. Programmeren hoef je niks.
Ik lees de omvormer overigens dan ook uit middels MQTT, daarmee laat ik hem in Home Assistant zien. De regels die je in config.yaml (meen ik) moet zetten heb ik ook aan het begin van het topic staan. Dit is alleen het meest elementaire, je kunt ook nog meer eruit halen, maar dan moet je even met MQTT Explorer kijken wat er allemaal voorbij komt. Da's bepaald geen rocket-science.
Overigens, er zit wel degelijk een knipperende statusled op, aan de hand waarvan je de meest elementaire zaken kunt zien.
[Voor 27% gewijzigd door r_bleumer op 09-08-2022 20:11]
Gister dit topic gevonden, kreeg geen inzicht of de omvormer wel functioneerde. Dan ga je zoeken op het net.....naar opties of oorzaken.
Maar ik ga het zeker nog eens naast elkaar leggen. Kreeg ook een tip van een medetweaker om hier eens na te kijken https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
Ik heb nog geen ledje kunnen vinden op de omvormer. Heb je ook de hms-2000-4t in gebruik? Want dan ben ik wel nieuwsgierig waar die led zit.
@Crackbull: Ik heb een 1600 in gebruik. Daar zit gewoon voor een ledje op, ergens rechtsonder op de behuizing, aan de zwarte kant, achter een plastic 'ruitje'. Dat ledje geeft middels de snelheid van knipperen codes omtrent het functioneren af.
Voor een ouder type vind ik deze codes, niet echt reden om aan te nemen dat de nieuwere anders zijn.
Langzaam groen knipperend (2s-gap): Stroom produceren en communiceren met DTU.
Snel groen knipperend (4s interval): levert stroom en communiceert niet met DTU.
Knipperend rood (tussenruimte van 1 s): Geen stroomvoorziening AC-net ongeldig (Voltage of frequentie buiten bereik).
Rood knipperend (altijd): GFDI-fout. De LED blijft rood en de storing wordt door de DTU gemeld.
[Voor 80% gewijzigd door r_bleumer op 09-08-2022 23:01]
Net één uit de doos gehaald en inderdaad er zit aan de achterkant een led verscholen tussen de koelribben.
Was me tijdens de installatie niet opgevallen.
Dacht dat dat een waterdichte afdichting was van een schroef verbinding.
Nu komt er direct een vraag boven drijven: wat geeft de led aan informatie?
Ik heb namelijk geen documentatie bij de omvormer ontvangen, over de info die met de led is uit te lezen........
Crackbull schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:05:
Net één uit de doos gehaald en inderdaad er zit aan de achterkant een led verscholen tussen de koelribben.
Was me tijdens de installatie niet opgevallen.
Dacht dat dat een waterdichte afdichting was van een schroef verbinding.
Nu komt er direct een vraag boven drijven: wat geeft de led aan informatie?
Ik heb namelijk geen documentatie bij de omvormer ontvangen, over de info die met de led is uit te lezen........
(1) Start-up Process
Flashing green five times (0.3s gap): Start-up success
Flashing Red five times (0.3s gap): Start-up failure
(2) Run Process
Flashing Fast Green (1s gap): Producing power. Flashing Slow Green (2s gap): Producing power but one input is abnormal. Flashing Slow Green (4s gap): Producing power but there is no communication with DTU. Flashing Red (1s gap): Not producing power AC grid invalid (Voltage or frequency out of range). Flashing Red (0.5s gap): There is a fault except the abnormality of grid. (3) Other Status
Flashing Red and Green alternately: Firmware is corrupted.
Handleiding van de HMS 2000 4T: https://www.hoymiles.com/...2000-4T_EU_EN_V202204.pdf
Laat toch net wat andere punten zien
(1) During Start-up
• Flashing green five times (0.3s gap): Start-up success
• Flashing Red five times (0.3s gap): Start-up failure
(2) During Operation
• Fast green flashes (1s gap): Producing power
• Slow green flashes (2s gap): Producing power but one input is abnormal
• Red flashes (0.5s gap): Invalid AC grid or hardware failure. Refer to Hoymiles Monitoring Platform for
more details
• Red flashes (1s gap): Not producing power due to invalid AC grid
• Solid red: Hardware failure. Please refer to Hoymiles Monitoring Platform for more details
(3) Other Status
• Red and Green flashes alternately: Firmware is broken
@Bravo Bedankt.
Ik krijg al vanaf het begin van de zoektocht naar micro-omvormers een foutmelding als ik de Hoymiles site wil benaderen.
Nu dus ook weer.
Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat www.hoymiles.com reageert.
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
ERR_TIMED_OUT
Toen ik zag dat er zo'n uitgebreide handleiding voor de HM-serie was, heb ik de Solarchamp benaderd en vandaag van de HMS-serie één ontvangen.
Voor degenen die de site, net als ik, ook niet kunnen bereiken, een deel-link (voor 12 maanden) aangemaakt van de handleiding. https://onlinedelen.eu/rL7cLYxz
Tweakers die zelf een pakket willen samen stellen mbv de Hoymiles microinverters heb ik hieronder mogelijk een interessante uitleg van een Oosterijker over het kiezen van de juiste panelen.
De uitleg is gericht op balkon modulen (klein systeem), echter kun je het in mijn ogen gerust opschalen naar een grotere installatie.
Zelf 20 panelen klaar liggen van 545wp op 5 hms-2000-4t's. Je bent hierdoor niet gebonden aan één vlak. Niet alle daken zijn geschikt om een grote installatie te plaatsen door ouderdom of vorm van het dak.
Wel fijn dat het in Nederland een stuk voordeliger is om panelen en omvormers aan te schaffen. Levering problemen zijn overal ondertussen maar goed........we hebben er mee te dealen.
Iemand hier een mening over? Ik heb Hoymiles al gemaild een paar dagen terug, maar nog niks gehoord.
Ik ga komende week een installatie aanleggen met driemaal HMS-2000-4T. In het installation manual van de omvormers staat dat de aluminium afdekplaat aan de bovenzijde dient te komen. Bij een normale installatie begrijp ik dat ivm ruimte tot paneel.
Maar mijn installatie is niet normaal en het zou me erg goed uitkomen als ik ze met de koelribben omhoog zou kunnen leggen. Ruimte genoeg tussen omvormeren paneel erboven. Zou dat acceptabel zijn?
Wat is dan de opstelling van de omvormer tov ondergrond en panelen?
Ik heb met dezelfde vraag gelopen. Had de koelrib eerst omhoog maar zag later dat het andersom gemonteerd werd.
Heb hem nu verticaal onder de panelen hangen. Lijkt mij zo het beste te koelen.
Voordeel is dat de led ook uit te lezen is.
Misschien is bij een schuine opstelling de luchtstroom over de bovenzijde minder dan langs de onderzijde. Als de stijgende luchtstroom al flink opwarmt door pannen of bitumen dakbedeking zal dat de koelribben minder koelen als deze naar beneden is gericht. Eerder verwarmen. De zwarte dakbedekking kan knap warm worden.
Bij omhoog gerichte koelribben trekt de luchtstroom door de thermiek de warmte mee van de koelribben, lijkt mij.
[Voor 42% gewijzigd door Crackbull op 12-08-2022 12:48]
Net als op deze foto niet echt een lange rail, alleen stukjes.
Inverter is te groot om tussen twee richels te passen.
ik wilde de inverter een kwartslag gedraaid op zo'n dakplaatrichel scroeven. dan liggen de koelribben ook gunstiger in de luchtstroom van laag naar hoog.
Dat kan denk ik flink warm worden onder dergelijke panelen. Incl dat donkere staal
Ik zal de omvormer zover mogelijk aan de onderkant plaatsen. Los van de vraag: naar boven of onder gerichte koelribben.
Plaats je de omvormer in het midden onde het paneel of meer naar boven dan zal zijn omgevingstemperatuur hoger worden.
Vandaag de temperatuur van mijn panelen en omvormer gemeten bij een buitentemp van 32gr.
De onderkant van het paneel is van witte folie maar dat was warmer dan de cel onder het glas (resp. 58 en 53gr) Omvormer 42gr. In veld opstelling. Panelen met blank alu frame.
Ik zal toch nog eens informeren bij de verkoper van de hms-2000-4t's wat je het beste kunt doen.
Juist de donkere zijde met de ribben is bedoeld om te koelen, dus die zijde moet de meeste frisse lucht hebben. Als je nu van plan bent om ze met de ribben tegen het dak te plaatsen, zodat de vlakke zijde naar boven komt, dan verwacht ik dat je geen optimale koeling zal hebben.
Met de zwarte ribben naar beneden is nu juist de methode die Hoymiles aangeeft in zijn documenten. Ik wil ze met de zwarte koelribben naar boven, naar het zonnepaneel leggen.
Het hangt er vanaf hoe groot de afstand is tot het dak en tot het paneel wat de meest optimale situatie is.
Hoymiles redeneert (naar mijn idee) in de voorschriften vanuit het standpunt dat de omvormer op dezelfde rail wordt gemonteerd als dat de zonnepanelen liggen. Dit is de standaard bij omvormers op het dak. Dan is er meer ruimte tussen het dak en de omvormer (door de rail) dan tussen de omvormer en het paneel, waar dus ook meer lucht langs kan stromen ter verkoeling.
In mijn situatie ligt de omvormer op een rail op een plat dak, met 20 cm tot het bovenliggende paneel. Daarom heb ik ervoor gekozen om de zwarte zijde naar het paneel te richten, aan die zijde is veel meer koelende lucht dan richting het platte dak.
Dus als je niet op dezelfde rails monteert als de panelen, dan zou je mijns inziens de richtlijn met zilveren zijde naar paneel nog eens kunnen heroverwegen.
Kijk naar de maximale stroom en of de voltages bij elkaar passen van de panelen en de omvormer en dan heb je het antwoord.
Ik heb 144 cell panelen (Canadian Solar HiKu450Wp) erop aangesloten, dat werkt nu twee weken zonder problemen.
Dank voor de antwoorden. Ik ben alleen niet zo technisch onderlegd dat ik precies weet wat ik hoe vergelijken en wat precies de criteria zijn. Dus ik ben maar zo vrij om even de specs van de HM1500 en de gekochte panelen hieronder te plakken:
Kan iemand me helpen met de conclusie m.b.t. de vraag of het al dan niet bij elkaar past?
Mocht je de Duitse taal beheersen, dan geeft deze video de eerste 6 minuten een goede uitleg om een omvormer passend bij je panelen te vinden (of vice versa). Anders even de vertalende ondertiteling gebruiken: YouTube: DIY Balkonsolar für 450€
Samenvatting: MPPT voltage moet passen bij de voltages van de panelen (heb je meer gegevens voor nodig dan ik zo snel zie in dit screenshot), max kortsluitstroom panelen mag niet hoger zijn dan de max kortsluitstroom van de omvormer (is te beantwoorden), max voltage panelen mag niet hoger zijn dan max voltage input omvormer (is te beantwoorden).
Dank, weer een stapje verder.
Welke gegevens zijn er nog nodig voor het eerste criterium ("MPPT voltage moet passen bij de voltages van de panelen")?
Als ik je goed begrijp is aan de andere twee criteria in ieder geval al voldaan?
Heel eerlijk voel ik er niet zoveel voor om de antwoorden voor jou uit te kauwen. Zonnepanelen zijn redelijk simpel te doorgronden als je snapt hoe het werkt. Dan kun je de bovenstaande vragen beantwoorden.
Als ik nu op afstand zeg dat het prima is en jij verder gaat, wil ik niet weten wat er verder nog kan gebeuren. Als je zelf gaat knutselen, moet je ook zelf begrijpen waar je mee bezig bent en wat je doet. Je bent zelf installateur, je bent zelf verantwoordelijk als het mis gaat en daar wil ik geen rol in hebben. En ja, ook met zonnepanelen kan het misgaan; er zijn voorbeelden genoeg van elektrocutie en brand door onkundige installaties.
De MPPT vraag wordt ook beantwoord in het filmpje. Ik wens je veel succes!
@Bravo Gelukkig is de kans op elektrocutie bij micro-inverters wat beperkter. In het ergste geval krijg je 230 op je fikken. Ja, dat kan dodelijk zijn, maar doorgaans leer je dat al vloekend heel snel af.
@MvW Ja, dat laatste gegeven lijkt ook te passen. Je kunt deze panelen dus gewoon op deze inverter gebruiken.
[Voor 21% gewijzigd door r_bleumer op 17-08-2022 10:19]
Hoi allen,
Ik hoop dat ik mag storen met een totaal andere vraag, maar ik kom er niet helemaal uit.
Sinds een maand zijn we in het bezit van 12 Hyundai 405Wp panelen aangesloten op 4x HM-1500.
Ik heb het gevoel dat er niet uitgehaald wordt wat er in zit, maar misschien heb ik het mis. Ik heb helaas te weinig kennis van pv installaties en wat ik daarvan zou kunnen verwachten.
Onderstaande grafiek is de opbrengst op een volledig zonnige dag (op elke andere zonnige dag is de grafiek identiek):
Idealiter zou ik een keurige parabool verwachten van zonsopkomst tot zonsondergang. Met name de dip in de grafiek aan het einde van de dag lijkt me niet te kloppen. De panelen liggen de hele dag in de volle zon, zonder schaduw. Ik vind ook dat het begin en einde wat matig, of verwacht ik teveel?
Ik begrijp ook niet hoe de verdeling van de inverters over de panelen. Ik zou bij 12 panelen 3 inverters verwachten.
Nu heb ik er (zie onderstaande afbeelding):
1) inverter met 3 panelen op het oosten
2) inverter met 2 panelen op het oosten en 2 panelen op het zuiden.
3) inverter met 2 panelen op het zuiden
4) inverter met 3 panelen op het westen
De dip aan het einde van de dag lijkt te gebeuren wanneer de 3 panelen op het oosten zouden moeten leveren. Er gebeurd wel wat, maar een stuk minder dan wat er eerder op de dag geleverd wordt
Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn?
Dit is een installateur die de handleiding duidelijk niet gelezen heeft. Je had gewoon met 3 inverters uitgekund. De Hoymiles hebben per paneel een MPPT Tracker.
Ik heb 1 HM 1500, en heb er 4 panelen op aangesloten. Die gaat om 2 x 245Wp en 2 x 400Wp. Die 245Wp liggen op 20 graden ZO, die 400Wp plat (3 graden NO). Performance van alle panelen is prima.
Als je de inverter wilt uitsluiten, kun je die panelen op west (natuurlijk performen die op oost niet einde middag, dan liggen ze immers in de schaduw) even op een van de andere inverters prikken en op die manier kijken of je curve dan verandert. Mij lijkt het dat west eigenlijk bijzonder weinig doet.
Kun je ook de curves per paneel zien met de DTU? Met de zelfbouw monitoring kan dat iig wel probleemloos.
De installateur heeft je onnodig een inverter te veel verkocht. Leuk voor op het schap, maar op je dak niet zo nuttig
r_bleumer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:17:
Dit is een installateur die de handleiding duidelijk niet gelezen heeft. Je had gewoon met 3 inverters uitgekund. De Hoymiles hebben per paneel een MPPT Tracker.
Ik heb 1 HM 1500, en heb er 4 panelen op aangesloten. Die gaat om 2 x 245Wp en 2 x 400Wp. Die 245Wp liggen op 20 graden ZO, die 400Wp plat (3 graden NO). Performance van alle panelen is prima.
...
Is dat zo dat de Hoymiles een MPPT per ingang heeft? Ik heb geen DTU en wacht nog op een maat die de ESP in elkaar steekt om goed te kunnen monitoren dus heb geen eigen data om het te onderbouwen.
Op screenshots zie ik telkens dat twee panelen hetzelfde voltage hebben (1+2 en 3+4), zie ook de eerste post over ESP8266. Ik ga er momenteel van uit dat er slechts twee MPPT actief zijn in de omvormer. En dat sluit aan bij de uitspraken van de leverancier in Oostenrijk (enercab.at):
https://www.enercab.at/ho...0-einphasig-4-module.html
Eingangsdaten (DC)
Übliche Modulleistung (W): max. 470W
Modulkompatibilität PV-Module mit 60 Zellen bis 72 Zellen oder 120 bis 144 Halbzellen
Spitzenleistung MPPT des Spannungsbereichs (V): 36-48 (2 seprate MPPT verbaut)
Anlaufspannung (V): 22
Betriebsspannungsbereich (V): 16-60
Maximale Eingangsspannung (V): 60
Maximaler Eingangsstrom (A): 4x11.5 (2 separate MPPT, also 2 Spannungsregler)
Geen probleem, goed dat jij het vanuit jouw data kan onderbouwen. Cedel en Solarchamp vertellen het ook niet dat je twee panelen per MPPT hebt en adverteren met een MPPT per paneel.
@MaartenP68 Kun je met de DTU ook de opwek per omvormer zien? Dan kan je beter zien welke piek waar vandaan komt.
Dank jullie voor de antwoorden, het was nogal een haast klus. Ze waren er van 14 uur tot 22 uur om er vervolgens achter te komen dat 12 panelen op vier dakvlakken toch wel veel tijd kost...
@r_bleumer Tsja, eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin om het dak op te gaan en dan eerst te moeten uitzoeken hoe het aangelegd is, vervolgens de boel ombouwen, het zaakje monitoren en dan de boel weer terug bouwen. Ik hoor het mezelf zeggen. Het klinkt inderdaad heel blasé, maar ik heb garantie en ik neem aan dat dat in de prijs opgenomen is.
@Bravo @r_bleumer Ja, ik kan zeker de opbrengst per paneel en per inverter zien. Een grafiekje in Watt, Hertz, Volt, Ampere. Ik vind het wel lastig ze te interpreteren ten opzichte van het totale vermogen.
Hebben jullie nog een idee over of de dip aan het einde vd dag en het matige begin en einde veroorzaakt kan worden doordat niet alle MPPT worden benut? Als ik deze site https://www.mcelectrical....les-microinverter-review/ moet geloven, moet er op één dakvlak met bijvoorbeeld 3 panelen, 2 inverters worden gebruikt. Bijvoorbeeld 1 HM-800 met 2 panelen en 1 HM-450 met 1 paneel.
Als ik die site moet geloven zal er bij mij ook wel wat gewijzigd moeten worden. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik ga binnenkort eens even bellen met bedrijf, het is geen kleintje...
Ik denk dat het bedrijf het prima heeft aangelegd en er niet zoveel gewijzigd hoeft te worden. Je hoeft geen andere inverters te kopen voor 3 panelen (de HMS-1500 heeft 2 MPPT weten we sinds vanmiddag), maar zolang ze in dezelfde richting liggen is dat geen enkel probleem.
Als je een grafiekje per omvormer (Watt) voor dezelfde dag hebt als het screenshot hierboven dan is het wat makkelijker zoeken naar die piek. Nu zijn er 4 omvormers die de piek (of het dal ervoor) kunnen veroorzaken en heb ik geen idee in welke zonrichting het zou zitten. Mag ook per PM.
Heeft de HM-800 dan ook maar 1 MPPT?
Ben bezig met 6 panelen aan te leggen, met 1 HM-1500. Daarop komen dus 4 panelen :-)
En ik wilde voor de resterende twee een HM-800 gebruiken, of eventueel toch nog een HM-1500, zodat ik er ooit desgewenst nog twee panelen bij kan plaatsen.
Bij die HM-1500 is het dan goed om te weten welke aansluiting waarbij hoort ...
Toevalligerwijs liggen de panelen zo dat 2 van de 4 eerder de volle zon krijgen dan de andere 2.
Wel liggen ze alle 4 met dezelfde oriëntatie en onder dezelfde hoek
Bravo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:12:
Heel eerlijk voel ik er niet zoveel voor om de antwoorden voor jou uit te kauwen. Zonnepanelen zijn redelijk simpel te doorgronden als je snapt hoe het werkt. Dan kun je de bovenstaande vragen beantwoorden.
Als ik nu op afstand zeg dat het prima is en jij verder gaat, wil ik niet weten wat er verder nog kan gebeuren. Als je zelf gaat knutselen, moet je ook zelf begrijpen waar je mee bezig bent en wat je doet. Je bent zelf installateur, je bent zelf verantwoordelijk als het mis gaat en daar wil ik geen rol in hebben. En ja, ook met zonnepanelen kan het misgaan; er zijn voorbeelden genoeg van elektrocutie en brand door onkundige installaties.
De MPPT vraag wordt ook beantwoord in het filmpje. Ik wens je veel succes!
Terechte opmerking/waarschuwing. Tevens één van de redenen om voor alle zekerheid goed door te vragen. Verder ga ik het samen met een aantal beter onderlegde en handigere mensen aanleggen. Ik moest vooral (mijn eigen) boodschappen doen. En tenslotte doet een elektricien de aansluiting in de meterkast en hem laat ik ook de installatie even nalopen.
@r_bleumer Ze hebben me niet echt teveel verkocht; ze (en ik ook) dachten 13 panelen neer te leggen, maar daar was niet voldoende ruimte voor. In de eindafrekening is 1 paneel en 1 inverter in mindering gebracht. De installateurs hebben niet heel goed nagedacht en hadden ook geen ervaring met Hoymiles. Voorheen installeerden ze alleen APS, maar dat was niet meer verkrijgbaar.
Ik heb de grafiekjes van de opbrengst van de panelen en de inverter op het westen bijgevoegd. Dit zijn dus de 3 panelen die minder presteren aan het einde van de dag. Zoals ik al zei; ik zie geen verband tussen de opbrengsten per paneel of inverter en de grafiek met de totale opbrengst. Misschien dat jullie het wel zien?
Dat lijkt toch vrij stevige schaduw te zijn. De lijn voor indirecte straling loopt er mooi in door.
Wat mij ook opvalt is dat West 3 heel veel minder (de helft) produceert dan 1 en 2. Ligt deze in dezelfde richting en hoek?
Hallo,
Ik las dat de metalen frames waarop de panelen gemonteerd worden geaard moeten zijn.
(Ik wil 4 panelen op mijn veranda leggen en de kat van de buren komt daar vaak voorbij, zie je toch snel met zo'n witte kat.)
Maar zie er niets over op het aansluitschema van de omvormer. (HM1500).
Klopt mijn vermoeden dat ik de omvormer dusdanig moet monteren dat deze via zijn bodemplaat het frame aard?
Of moet ik een losse aarddraad aan het frame maken en koppelen met geel/groene in de AC kabel in een kabeldoos of werkschakelaar?
In de beugel van de inverter zit een gat-met-schroefdraad. Deze is bedoeld voor een aardedraad. De nieuwste installatie-instructies vermelden dit ook: Zie paragraaf 5.4 in de manual
Zelf heb ik de constructie geaard dmv een aparte aardedraad naar de werkschakelaar/doos.
[Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 30-08-2022 19:08]
@Hermarcel Bedankt, daar had ik overheen gekeken.
Staat ook letterlijk wat ik dacht, namelijk dat je de omvormer op het metalen frame kan schroeven zodat het frame direct mee geaard wordt. Vlgns de NEN1010 moet je de aarde vereffenen.
Ik zou er graag, HM 1500, 4x 460Wp 144 half cell panelen op aansluiten. Kan dat?
Denken jullie dat de prijzen nog verder gaan stijgen?
[Voor 22% gewijzigd door PCan op 31-08-2022 16:38]
MaartenP68 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:43:
@r_bleumer Ze hebben me niet echt teveel verkocht; ze (en ik ook) dachten 13 panelen neer te leggen, maar daar was niet voldoende ruimte voor. In de eindafrekening is 1 paneel en 1 inverter in mindering gebracht. De installateurs hebben niet heel goed nagedacht en hadden ook geen ervaring met Hoymiles. Voorheen installeerden ze alleen APS, maar dat was niet meer verkrijgbaar.
Ik heb de grafiekjes van de opbrengst van de panelen en de inverter op het westen bijgevoegd. Dit zijn dus de 3 panelen die minder presteren aan het einde van de dag. Zoals ik al zei; ik zie geen verband tussen de opbrengsten per paneel of inverter[/URL]
Misschien helpt deze weergave? Dan zie je per omvormer + paneel.
Staat ook letterlijk wat ik dacht, namelijk dat je de omvormer op het metalen frame kan schroeven zodat het frame direct mee geaard wordt. Vlgns de NEN1010 moet je de aarde vereffenen.
Vereffenen, dat is inderdaad de term. Voorkomen dat er potentiaalverschillen ontstaan tussen de diverse metalen delen.
Ik zou er graag, HM 1500, 4x 460Wp 144 half cell panelen op aansluiten. Kan dat?
Denken jullie dat de prijzen nog verder gaan stijgen?
Ja, kan prima. Je zult wel wat clipping krijgen op goeie dagen. Maar ik verwacht niet dat dat veel en/of vaak zal zijn. Ik had zelf ook de HM-1500 op het oog voor 460W panelen, maar zag toen dat de HMS-2000-4T erg aantrekkeijk geprijsd was bij Solarchamps (ik heb geen banden met Solarchamps). Ik heb die toen gekozen, ook omdat die met de benodigde connectoren komt, waar je bij de HM-1500 nog de AC-connectoren en eindplug(gen) bij moet bestellen.
@Hermarcel Jammer dat ze geen HMS 1800 hebben.
Ik heb nog een paar vragen;
YmVK-as Grondkabel of YmVK buitenkabel via de schutting, wat is wijsheid?
DC lastscheider in de veranda? Zo ja, welke?
Link naar website met schema's groepenkast. Hoe zouden jullie dit oplossen (bijlage)
Ik heb polycarbonaat platen op mijn veranda. Welk bevestiging systeem is het handigst in verband met de warmte onder de panelen en de wind?
Is het verstandig om mijn veranda dak van aflopend naar het noorden, aflopend naar het zuiden te maken, of maakt dat te weinig uit?
Zie geen attachment. Maar: Grondkabel is natuurlijk fraaier. Bij voorkeur wel in een slagvaste PVC pijp. One can never be too sure.
Lastscheider op DC: Zie ik weinig nut voor. Bij een microinverter praat je over hooguit 35-50V. Het gaat hier niet om strings op 800V.
Polycarbonaat platen: Heb je een foto van de veranda?
N-Z: Altijd op Z, levert je gewoon iets meer op. Als je toch de keuze hebt.
[Voor 20% gewijzigd door r_bleumer op 01-09-2022 09:56]
@r_bleumer Sorry, was nog niet goed wakker.
Geen hoofdschakelaar, 2x aardlek direct op hoofdaansluiting 40/35A. Alle groepen B16. Aardlek 40A.
Beltrafo kan weg.
Wat is het probleem in de meterkast? Je hebt nog zat din-rail om een extra groepje erbij te trekken. Zie hier toch maar 1 fase, dus maakt de fase ook niks uit.
Waar nodig kan ik extra balken plaatsen. Bovenste deel kan losgeschroefd en gekanteld worden.
Maar als dat niet per sé nodig is, liever niet. Ligt nu op 7graden naar noorden.
@r_bleumer Nou, stel ik plaats de HMS 2000 dan heb je dus maximaal 35A van Stedin + 8,7A van de omvormer is 43,7A.
Lekker laten liggen dan, ik heb ze een graad of 2-3 op NO liggen. Enige bij mij is dat ze zo plat liggen dat ik ze gedurende het seizoen moet schoonmaken. Ik zou hier gewoon van die 6 meter railsen bestellen en die overal overheen schroeven. Zo clickfit systeem. Ik heb ze op een stalen dak liggen en heb flatfix evo geloof ik genomen. Montage ging erg snel.
Ik heb bij Cedel een HM-1500 gekocht, in de veronderstelling dat deze 4 MPPTs zou hebben. Ik ben bezig met 4 Trina 400 Wp panelen in een oost-west opstelling, waarbij langzaam gedurende de middag schaduw over de panelen kruipt. Hoe erg zou dit zijn?
De produktomschrijving bij Cedel noemt nu wel 2 MPPTs, maar zegt ook dat "ieder zonnepaneel dat op de HM-1500 wordt aangesloten op het eigen maximale kunnen presteren, zonder gehinderd te worden door bijvoorbeeld schaduw op de andere panelen".
@Wout Moerman Als ik het goed begrepen heb, staan de 4 panelen parallel op de HM-1500 en heb je het schaduwprobleem alleen bij serieschakeling.
@r_bleumer Voordeel als ik het zo laat is natuurlijk wel, dat smorgens en savonds de zon beter op de panelen staat gericht. Zeker buiten de zomermaanden.
[Voor 35% gewijzigd door PCan op 01-09-2022 10:44]
Vind ik(!) wat overdreven. Ruim boven de grond vind ik(!) een "kale" YMVK goed genoeg.
Lastscheider op DC: Zie ik weinig nut voor. Bij een microinverter praat je over hooguit 35-50V. Het gaat hier niet om strings op 800V.
Mee eens. Bij micro-inverters heeft elk paneel zijn eigen DC-verbinding met een inverter. Je zou dus net zoveel DC lastscheiders nodig hebben als je panelen hebt. Maximale DC spanning is inderdaad zo'n 50V (afhankelijk van Voc van paneel), dus lastscheiders zijn niet nodig aan de DC zijde. Wel een werkschakelaar plaatsen dicht bij de panelen. En zorgen voor potentiaal-vereffening tussen alle metalen delen.
Zo te zien heeft die er 2, dit staat bij Cedel:
1 MPPT (Maximum Power Point Tracker) per module (2 in totaal), gemiddeld 10 tot 30% meer opbrengst dan met een conventionele omvormer.
@r_bleumer Ja, nou, heb er nog eens goed over nagedacht. Bij storm staat die schutting heen en weer te zwabberen. Dan gaat hij aan mijn kabel trekken met alle gevolgen van dien. Dus toch maar aan het graven geslagen. Neem dan dat YmVK-as 2x2,5 voldoende is voor de HMS-2000?
PCan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:10:
@r_bleumer Ja, nou, heb er nog eens goed over nagedacht. Bij storm staat die schutting heen en weer te zwabberen. Dan gaat hij aan mijn kabel trekken met alle gevolgen van dien. Dus toch maar aan het graven geslagen. Neem dan dat YmVK-as 2x2,5 voldoende is voor de HMS-2000?
Ja, waarbij meer kabel mm2 dan minder verlies oplevert. Vergeet je de randaarde niet, dus 3 x 2,5?
[Voor 4% gewijzigd door r_bleumer op 01-09-2022 13:14]
Vorige week zelf 8 x 405Wp panelen geplaatst met 2x hoymiles 1500. Prima service van Cedel toen ik nog wat nadere vragen had. Omwille van de kosten niet gekozen voor monitoren van de panelen, maar een extra kWh meter geplaats. Alles was letterlijk plug and play. Ook voelde de omvormers degelijk. De tijd zal leren wat de echte kwaliteit is, tot nu toe erg tevreden.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details