Dank voor je reactie! Optie 4 had ik inderdaad ook al aan zitten denken. Ik heb ooit eens op een schuurdakje 1 paneel neergelegd die altijd aanstaat. Bij negatieve tarieven laat ik die inderdaad ook gewoon aanstaan, +/- 300 watt opwek, dan streep je in ieder geval het eigen verbruik weg op die momenten.tonwes99 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:07:
[...]
4- Mix 1 en 2, schakel de Hoymiles op 25% in de uren dat de stroomprijs negatief is (en jij waarschijnlijk teveel opwekt), Je levert dan nog wel iets terug (max 24 * 25%), maar je koopt iig niets bij.
De mix (4) lijkt mij aantrekkelijker dan de (post salderen-)kosten van optie 1 of de complexiteit van 2, maar ook (3) leven met de negatieve stroomprijs is te accepteren. En vooral, zorg dat je HA automatisering niet onnodig schrijft
Het probleem is, zoals je zelf al aangeeft, natuurlijk niet enorm groot. Tegelijkertijd ben ik niet voor niets een Home Assitant enthousiast, dus zal ik het zeker gaan proberen te voorkomen
Overigens valt het me zeker laatste maanden op dat de prijs wel lange periode richting de 0 (ex EB) gaat, maar er steeds minder onder komt. Zal me niet verbazen als de leveranciers en producenten het aanbod steeds beter kunnen gaan finetunen om negatieve stroomprijzen te voorkomen.