Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-11 21:50
tonwes99 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:07:
[...]

4- Mix 1 en 2, schakel de Hoymiles op 25% in de uren dat de stroomprijs negatief is (en jij waarschijnlijk teveel opwekt), Je levert dan nog wel iets terug (max 24 * 25%), maar je koopt iig niets bij.

De mix (4) lijkt mij aantrekkelijker dan de (post salderen-)kosten van optie 1 of de complexiteit van 2, maar ook (3) leven met de negatieve stroomprijs is te accepteren. En vooral, zorg dat je HA automatisering niet onnodig schrijft
Dank voor je reactie! Optie 4 had ik inderdaad ook al aan zitten denken. Ik heb ooit eens op een schuurdakje 1 paneel neergelegd die altijd aanstaat. Bij negatieve tarieven laat ik die inderdaad ook gewoon aanstaan, +/- 300 watt opwek, dan streep je in ieder geval het eigen verbruik weg op die momenten.

Het probleem is, zoals je zelf al aangeeft, natuurlijk niet enorm groot. Tegelijkertijd ben ik niet voor niets een Home Assitant enthousiast, dus zal ik het zeker gaan proberen te voorkomen :D

Overigens valt het me zeker laatste maanden op dat de prijs wel lange periode richting de 0 (ex EB) gaat, maar er steeds minder onder komt. Zal me niet verbazen als de leveranciers en producenten het aanbod steeds beter kunnen gaan finetunen om negatieve stroomprijzen te voorkomen.
@Marc Both
Edit: onderstaande tekst geldt voor Hoymiles micro-omvormers van het niet-wifi type.

Er zijn twee methodes om het vermogen van Hoymiles omvormers te beperken: Een "persistent" setting en een "non-persistent" setting. De persistent methode schrijft naar Flash/Eeprom en overleeft daarmee een herstart van de inverter (iedere ochtend dus). De non-persistent schrijft naar RAM en die instelling is dus weg na een reboot ('s morgens). De inverter valt na een reboot altijd terug naar de persistent setting.

De waarschuwing geldt voor de persistent instelling, niet voor de non-persistent instelling.

De app wijzigt de persistent instelling. De Hoymiles export limit implementatie gebruikt de non-persistent setting.
OpenDTU laat je beide instellingen wijzigen via de web interface, web-api of mqtt. Je dient de non-persistent setting te gebruiken voor continue bijregelen.

Bron: OpenDTU discord server

[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 10-11-2025 12:10 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07:30
Het is mij niet helemaal duidelijk of je een Hoymiles DTU nodig hebt of ook alleen met een opendtu uit de voeten kan?
@Tillumen
Voor de normale operatie heb je aan openDTU (of concullega Ahoy) voldoende. Sterker: Er mag voor een inverter maar één management-device tegelijkertijd aktief zijn. Dus òf een Hoymiles DTU òf een OpenDTU òf een Ahoy.

MAAR (er is altijd een maar):
OpenDTU en Ahoy kunnen (voor zover ik weet) twee dingen niet:
- firmware updates uitvoeren
- gridprofielen aanpassen

Dus daarvoor heb ik een Hoymiles DTU op de plank liggen.

Tip: Als je een OpenDTU of Ahoy management-device wel ziet zitten maar niet zelf de hardware in elkaar wil zetten: Er is een speciaal ontwikkelde versie beschikbaar. Deze draai ik zelf ook. Ik gebruik ook het, optionele, ethernet+POE dochterbordje omdat ik een sterke voorkeur voor bedrade verbindingen heb.

• Tillumen
Hermarcel schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:04:
@Tillumen
Voor de normale operatie heb je aan openDTU (of concullega Ahoy) voldoende. Sterker: Er mag voor een inverter maar één management-device tegelijkertijd aktief zijn. Dus òf een Hoymiles DTU òf een OpenDTU òf een Ahoy.

MAAR (er is altijd een maar):
OpenDTU en Ahoy kunnen (voor zover ik weet) twee dingen niet:
- firmware updates uitvoeren
- gridprofielen aanpassen

Dus daarvoor heb ik een Hoymiles DTU op de plank liggen.

Tip: Als je een OpenDTU of Ahoy management-device wel ziet zitten maar niet zelf de hardware in elkaar wil zetten: Er is een speciaal ontwikkelde versie beschikbaar. Deze draai ik zelf ook. Ik gebruik ook het, optionele, ethernet+POE dochterbordje omdat ik een sterke voorkeur voor bedrade verbindingen heb.
Check, dan zou t.z.t. een simpele DTU Wlite voldoende kunnen zijn als ik een keer de firmware wil aanpassen. Mag ik ervan uit gaan dat het grid profile goed staat bij levering?

Goede optie die opendtu, ga die bestellen
@Tillumen
Nog één dingetje:

OpenDTU en Ahoy zorgen ervoor dat je Hoymiles PV installatie volledig onafhankelijk wordt van de Hoymiles cloud. (Dit was één van de redenen voor mij om voor openDTU te gaan.)

Maar: Dit betekent ook dat je niet zomaar je installatie in de gaten kunt houden vanaf elke plek op de wereld. Wil je dat wel, dan zul je daar iets voor moeten regelen. Iets als: vpn naar huis toe, integreren in bv HomeAssistant of desnoods een poort openzetten in je router.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:25
Die integratie is dan ook een eitje. En Hass kun je dan weer mooi met Nabu Casa verbinden voor een paar Euro in de maand, en dan heb je je hele huis in de cloud hangen en niet alleen de zonnepanelen. Nog een voordeel, en dat dat kan gebeuren hebben we met Enecsys gezien, als Hoymiles tits-up gaat of z'n cloud achter een licentie zet, ben je daar ook niet meer van afhankelijk.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Tillumen
Hermarcel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:50:
@Tillumen
Nog één dingetje:

OpenDTU en Ahoy zorgen ervoor dat je Hoymiles PV installatie volledig onafhankelijk wordt van de Hoymiles cloud. (Dit was één van de redenen voor mij om voor openDTU te gaan.)

Maar: Dit betekent ook dat je niet zomaar je installatie in de gaten kunt houden vanaf elke plek op de wereld. Wil je dat wel, dan zul je daar iets voor moeten regelen. Iets als: vpn naar huis toe, integreren in bv HomeAssistant of desnoods een poort openzetten in je router.
Goede, VPN ligt er al dus dat gaat goed
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste