In Duitsland wordt ook voor de meter gesaldeerd, dus fase 1 terugleveren en fase 3 afnemen met gelijke vermogens levert een 0 op de meter. Ik zou persoonlijk geen HV batterij nemen, altijd gedoe om m uit te breiden. En dan moet je weer bij het systeem van die ene leverancier blijven die de HV akku levert en moeten die modules maar net nog beschikbaar zijn. Als je een 48V accu wilt uitbreiden, plaats je er gewoon een bak bij met min-of-meer dezelfde cellen. Dat kun je ook gewoon na jaren nog doen. Ik heb voor Victron op 1 fase gekozen. Kwaliteits-spul wat ook in Duitsland toegestaan is en ook aan VDE4015-2022 voldoet. Uiteindelijk komt er dan nog 1 accu bij en 2 Multiplussen, zodat je én je noodstroom afgedekt hebt, én je capaciteit voldoende is. In mijn geval voldoet 16 kWh. Mijn zwager heeft bij een klein gezin met EV een 11 kWh accu, en precies zoals ik al vermoedde, is dat dus te weinig. Maar nu kan ie geen uitbreiding meer krijgen of tegen de hoofdprijs.
Even nog wat extra uitleg. Ik heb nu 4 merken MPPT's/omvormers. Enecsys 3x, Hoymiles, Trannergy en Victron (MPPT). De opwek van de Victron gaat direct via DC-DC conversie de accu in. Die andere 3 modellen, daarvan wordt maximaal 3800 watt (16A) door de Victron MultiPlus2 5000VA afgevangen en in 48-55 V DC omgezet, zodat daarmee de accu geladen wordt. Is vervolgens te weinig zonnestroom en moet je uit het net stroom halen, dan haalt de Multiplus dus stroom uit de akku om de meter te laten stilstaan.
Bij de Victron Multiplus kun je de omvormers op 2 manieren aansluiten. Direct aan de AC-ingang, of aan de AC uitgang 1. Normaal, als het stroomnet functioneert, zijn ingang 1 en uitgang 1 met een relais verbonden. Valt het publieke stroomnetwerk weg bij een storing, dan gaan je inverters uiteraard ook uit indien ze aan AC-ingang 1 hangen. We willen geen electriciens electrocuteren. Dat is anders wanneer je ze aan AC uitgang 1 hangt. Zodra het publieke net wegvalt, dan bouwt de Multiplus op AC uitgang 1 een eigen net op. Wel wordt het dan van belang dat de Multiplus de inverters, zodra de accu vol raakt kan terugregelen. Dit kan op meerdere manieren, maar de meest botte en functionerende manier is via de in VDE4015 gekozen manier van de verhoging van de frequentie van 50 naar 51 herz. Victrons eigen MPPT's worden via canbus door de Cerbo (regelcomputertje van Victron) teruggeregeld. Dat werkt feilloos. Andere merken kunnen door de Cerbo via modbus-TCP teruggeregeld worden.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Maar je snapt het beter als je het ziet.
Oja, deze reactie is zo laat omdat ik nu op Curacao ben voor een vriend. Daar hebben we een off-grid systeem gebouwd met een ATS als fallback. Niet de keuze die ik in NL of DE zou maken. Maar, het werkt en we hebben zo geen gezanik met Aqualectra, de stroomboer hier op het eiland die nog geen stabiel net kan maken al leg je ze het uit hoe. Ons huisnet schiet nu niet meer van 205-235 Volt, maar is gewoon altijd 220V.
[
Voor 57% gewijzigd door
SkiFan op 28-03-2026 02:01
]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.