3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Ik probeer uit te vinden of de DMEGC 585 panelen bij een HMS-2000-4T gaan. De Voc is 52.70 en de Isc is 14.05. Als ik bij de settings van de Hoymiles kijk dan is Maximale ingangsspanning 65 dus daar zit ik onder de 90% maar moet ik de Isc vergelijken met de "Maximale ingangsstroom (A)" of de "Maximale ingangskortsluitstroom (A)"?
Indien het eerste dan kan ik de panelen niet gebruiken, indien het tweede wel. Ik ga de panelen (zo goed als) horizontaal plaatsen dus het is de bedoeling zo veel mogelijk de opbrengst te maximaliseren.
Jawel, hij wordt gevoed door DC.silverball schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:09:
[...]
Ja, zou hij nog wel babbelen met de DTU als de AC zijde niet goed is?
Tnx voor het meedenken iig
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Past een Hoymiles omvormer bij mijn panelen?Horla schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:25:
Kan iemand mij helpen met onderstaande:
Ik probeer uit te vinden of de DMEGC 585 panelen bij een HMS-2000-4T gaan. De Voc is 52.70 en de Isc is 14.05. Als ik bij de settings van de Hoymiles kijk dan is Maximale ingangsspanning 65 dus daar zit ik onder de 90% maar moet ik de Isc vergelijken met de "Maximale ingangsstroom (A)" of de "Maximale ingangskortsluitstroom (A)"?
Indien het eerste dan kan ik de panelen niet gebruiken, indien het tweede wel. Ik ga de panelen (zo goed als) horizontaal plaatsen dus het is de bedoeling zo veel mogelijk de opbrengst te maximaliseren.
YouTube: Hoe kies ik de juiste micro-omvormer bij mijn zonnepaneel?
[ Voor 9% gewijzigd door peter123 op 21-03-2025 23:13 ]
Ik heb dat filmpje uit de topicstart bekeken, het is daarom dat ik de vraag stel. Want als ik naar deze kit van cedel kijk, dan gebruiken zij Longi Hi-Mo X6 Explorer 535Wp panelen en daarbij is de maximale ingangsstroom 14,12 en dus niet geschikt voor de hms-2000-4Tpeter123 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:11:
[...]
Past een Hoymiles omvormer bij mijn panelen?
YouTube: Hoe kies ik de juiste micro-omvormer bij mijn zonnepaneel?

Dat is niet helemaal volgens spec, maar zal in de praktijk wel werken.Horla schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:19:
[...]
Ik heb dat filmpje uit de topicstart bekeken, het is daarom dat ik de vraag stel. Want als ik naar deze kit van cedel kijk, dan gebruiken zij Longi Hi-Mo X6 Explorer 535Wp panelen en daarbij is de maximale ingangsstroom 14,12 en dus niet geschikt voor de hms-2000-4T
Ik heb zojuist de Hoymiles microinverter calculator gevonden en volgens hen hebben de meeste Hoymiles een "Maximum input short circuit current(A)" van 25 en zijn ze dus compatibel. In de technische gegevens van Solarchamp staat iets anders maar zal Hoymiles zelf maar geloven zeker?peter123 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Dat is niet helemaal volgens spec, maar zal in de praktijk wel werken.

Ik heb de 580wp van deze al enige tijd erop zitten.Horla schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:25:
Kan iemand mij helpen met onderstaande:
Volgens mij geen probleem
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Omvormer wisselen bleek het probleem direct op te lossen, Bedankt voor het meedenken.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Gisteren is die bij mij toegekomen inclusief AC trunk connector en eindkap. Aan die trunk connector hebben ze een stuk kabel van 6mm gezet. In de handleiding lees ik effectief ook dat ze voor de 2000-4T 6mm kabel aanraden. Ik dacht echter 2.5mm te gebruiken aangezien we hier over nog geen 10A spreken en de kabel zo'n 5m lang zal zijn in mijn geval.
Voorlopig is het plan dus een lasdoos op dak te voorzien en daarin een verbinding te maken tussen de 6mm kabel aan de trunk connector en mijn 2.5mm kabel en zo naar de automaat te gaan. Goed plan of niet?
Ik heb zelf 6mm2 gebruikt maar bij mij gaat het om 8 panelen, 2 x HMS-2000-4T en 30 meter naar de meterkast. Maar de trunk connector is toch eigenlijk gewoon een lasdoos? Even openmaken (is een tool voor maar met een platte schroevendraaier of 2 lukt het ook wel) en de meegeleverde kabel vervangen door 2,5mm2. Dan de klemmen goed aandraaien en de wartel ook en als het goed is heb je een veilige en waterdichte verbinding.Horla schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:09:
Een vraagje voor de mensen die de HMS-2000-4T zelf geïnstalleerd hebben:
Gisteren is die bij mij toegekomen inclusief AC trunk connector en eindkap. Aan die trunk connector hebben ze een stuk kabel van 6mm gezet. In de handleiding lees ik effectief ook dat ze voor de 2000-4T 6mm kabel aanraden. Ik dacht echter 2.5mm te gebruiken aangezien we hier over nog geen 10A spreken en de kabel zo'n 5m lang zal zijn in mijn geval.
Voorlopig is het plan dus een lasdoos op dak te voorzien en daarin een verbinding te maken tussen de 6mm kabel aan de trunk connector en mijn 2.5mm kabel en zo naar de automaat te gaan. Goed plan of niet?
Andere optie is even 5 meter 6mm2 halen. Is wel stugger dan 2,5mm2 en ik ken je situatie niet (doorvoeren, buizen).
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC
Klopt. Maar ik heb idd de tool er niet bij gekocht en ik heb geen momentsleutel voor het aandraaien van de klemmen/wartel dus dacht ik: best behouden en oplossing zoeken. Maar misschien is die neopreen(?) kabel verwijderen wel een beter idee, dan heb ik ook geen aftakdoos meer nodig. Wartels met de handen vast draaien zal wel voldoende zijn.jeroenvanderl schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Maar de trunk connector is toch eigenlijk gewoon een lasdoos? Even openmaken (is een tool voor maar met een platte schroevendraaier of 2 lukt het ook wel) en de meegeleverde kabel vervangen door 2,5mm2. Dan de klemmen goed aandraaien en de wartel ook en als het goed is heb je een veilige en waterdichte verbinding.
Ik laat mijn vrouw altijd bij kasten e.d. de schroeven aandraaien want ik heb de neiging wat te hard aan te draaien. Zo heb ik een deuk in mijn stalen squat-rek omdat ik met mijn sleutel wat te hard doordraaide
De 2,5 mm is ruim voldoende voor de 10 amp maar het probleem is dat het spanning verlies over de aansluit kabel IxIxR is. De stroom I kun je niks aan doen maar door een dikkere kabel, dus lagere R, kun je dit verlies beperken.Horla schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:09:
Een vraagje voor de mensen die de HMS-2000-4T zelf geïnstalleerd hebben:
Dit is vooral van belang bij langere kabels.
Het spannings veschil tussen de meterkast en de omvormer is bij mij soms wel 6 volt (hier 2,5mm bij een lengte van 20m) hierdoor komt de spanning op de omvormer op meer dan 253 volt en deze schakeld dan uit, dit terwijl de netspanning rond de 248volt zit.
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je netspanning in de wijk, is hier met veel mensen met panelen vrij hoog.
Heb de fout gemaakt om te zuinig te zijn, beter was geweest een 4mm te nemen.
Conclusie dat je niet te snel moet bezuinigen op de aansluitkabel maar 5 meter zal waarschijnlijk het veschil niet maken tussen 2,5 of 4 mm.
Ross
Ik heb de kabel naar mijn tuinhuis dan ook op 6mm gerekend (een kleine 45m). Ik heb een kabel van 50m gekocht dus misschien heb ik net wel, net niet genoeg om de rest te gebruiken van de omvormer naar de automaat maar ik heb geen wago's voor 6mm kabelRoss11 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Conclusie dat je niet te snel moet bezuinigen op de aansluitkabel maar 5 meter zal waarschijnlijk het veschil niet maken tussen 2,5 of 4 mm.

Na installatie kreeg ik de volgende foutmelding: ""Abnormal grid phase".
Omdat ik zelf de fout niet kon vinden heb ik samen met een monteur heb ik gisteren de volgende controles gedaan:
- nalopen van alle bekabeling
- controle van de micro-omvormers
- Controle netspanning(237V) en frequentie(=50Hz)
- Controle fasevolgorde en fasering
- Grid profile omvormers: 2.0.0 (NL_NEN-EN50549-1_2019)
- upgraden firmware
Heb je de Power balance functionaliteit geconfigureerd?BennieAragosta schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:08:
Ik heb zelf een installatie van 15 panelen aangelegd met 3 (HMT-2250-6T) micro-omvormers. De panelen hebben 410W en op het dak is er nog ruimte voor 1 of 2 extra panelen.
Omdat ik zelf de fout niet kon vinden heb ik samen met een monteur heb ik gisteren de volgende controles gedaan:Maar ik blijf de foutmelding houden. Ik heb al een supportticket bij Hoymiles in geschoten en ik ga ook de leverancier een e-mail sturen. Maar heeft iemand van jullie een idee?
- upgraden firmware
Ik heb dit wel moeten doen voor mijn single phase omvormers die ik heb verdeeld over 3 fasen.
Zie:
https://www.hoymiles.com/...-miles-cloud-platform_en/
Vandaag bekend gemaakt
LINK
3650 watt in plaats van 2000
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
En de HMT series zou al geschikt moeten zijn voor 3 fase
jur! schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:02:
[...]
Heb je de Power balance functionaliteit geconfigureerd?
Ik heb dit wel moeten doen voor mijn single phase omvormers die ik heb verdeeld over 3 fasen.
Zie:
Heb je die Power balancing ook al actief in werking gezien? Bij een onbalans worden dan bij alle omvomers op een fase de export met een gelijke waarde gelimiteerd, of wordt dat per omvormer individueel bepaald?jur! schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:02:
[...]
Heb je de Power balance functionaliteit geconfigureerd?
Zie:
Ik heb 1 fase die echt uit lijn ligt met de overige 2, hierbij worden af en toe 1 omvormer maar soms ook 2 omvormers uitgeschakeld.Novax schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:23:
[...]
Heb je die Power balancing ook al actief in werking gezien? Bij een onbalans worden dan bij alle omvomers op een fase de export met een gelijke waarde gelimiteerd, of wordt dat per omvormer individueel bepaald?
Dit wordt dus per omvormer bepaald.
/f/image/Jq0gXELtZ2WKxRdMZZE8GxhM.png?f=fotoalbum_large)
Maar veroorzaakt die onbalans ook problemen en heb je het daarom aangezet of omdat dit verplicht is? (ik kan over dat laatste voor Nederland niet veel informatie vinden.)jur! schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:35:
Ik heb 1 fase die echt uit lijn ligt met de overige 2, hierbij worden af en toe 1 omvormer maar soms ook 2 omvormers uitgeschakeld.
Dit wordt dus per omvormer bepaald.
[Afbeelding]
Met die drie fase power balans configuratie, maak je volgens mij enkel duidelijk aan Hoymiles dat je 1 fase omvormers toepast in een 3 fase opstelling.
Ik heb wel al gezien dat hij probeert met de omvormers om de power te verlagen van de panelen, maar vaak resulteert het toch in het feit dat hij een volledige omvormer uitschakelt aangezien de spanning niet voldoende zakt.
Per fase heb ik 2x HMS-2000-4T en 1x HMS-1000-2T, en het mechanisme kiest er dan vaak voor om 1 HMS-2000-4T uit te schakelen. Hij blijft dan ook pollen en probeert dan na paar minuten om de HMS-1000-4T weer terug bij te schakelen.
De omvormers die ik hiervoor heb gehaald zijn:
HMS-800-2T en HMS-2000-4T. Nu las ik ook iets over omvormers voor zonnepanelen op het noorden dat die makkelijk een stuk kleiner gekozen kunnen worden, alleen tussen de 1600-4T en 2000-4T zat 9 euro verschil, dus vandaar dat ik heb gekozen voor de omvormer met meer vermogen. Als ik in de documentatie en hoymiles calculator kijk zie ik geen reden waarom deze configuratie slechter zou zijn, maar zie ik iets over het hoofd?
Het andere punt waar ik aan dacht is dat het nu het piekvermogen 1760W is en als ik de 1600-4T zou hebben gekozen zou dat 1600W zijn. Dat zou weer minder gunstig zijn voor bij het beoordelen van de energielabel? Tussen de 800-2T en 1000-2T zat een groter verschil qua prijs.
Te beginnen met OpenDTU waar je bij MQTT "Enable Home Assistant MQTT Auto Discovery" aan vinkt.
Daardoor vindt HA hem met zijn MQTT en heb je een hele rits items erbij.
Bij HA zet je het volgende in de configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| rest_command: post_pvoutput_data: url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" method: POST headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id payload: > {{ "d=" ~ now().strftime('%Y%m%d') ~ "&t=" ~ now().strftime('%H:%M') | urlencode ~ "&v1=" ~ states('sensor.hm700_yieldday') | float | int ~ "&v2=" ~ states('sensor.hm700_power') | float | int ~ "&v7=" ~ states('sensor.hm700_ch1_voltage') | float | int ~ "&v8=" ~ states('sensor.hm700_ch2_voltage') | float | int ~ "&v9=" ~ states('sensor.hm700_ch1_power') | float | int ~ "&v10=" ~ states('sensor.hm700_ch2_power') | float | int ~ "&v11=" ~ states('sensor.hm700_ch1_yieldday') | float | int ~ "&v12=" ~ states('sensor.hm700_ch2_yieldday') | float | int }} content_type: "application/x-www-form-urlencoded" |
In PVoutput maak je uiteraard een systeem aan zodat je een system ID hebt.
Ik stuur zo veel mogelijk items en heb het systeem voorzien van een omvormer met 2 strings zodat ik de panelen/mppt's apart kan weergeven (voor schaduw verloop e.d.).
V7 t/m V12 heb je alleen als donor, zorg dat alles in de zelfde volgorde staat als bij HA.
Heb je of wil je dat niet dan laat je V7-12 weg, let wel op de ~ die dan niet achter V2 (laatste item) staat.
In bovenstaande code verwijst !secret naar secrets.yaml die in dezelfde dir staat als configuration.yaml.
Daar komt dit in te staan:
1
2
3
4
5
6
| # Use this file to store secrets like usernames and passwords. # Learn more at https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/ some_password: welcome pvoutput_api_key: 1234xxxx1234 pvoutput_system_id: 123456 |
:strip_exif()/f/image/vMTmYshinfypCrRIxcJYGVds.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/n2teIvYeEmSAhCViMJYtlIyw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn automatisering is eenvoudig, ik trigger op een verandering van het (AC) vermogen en voor het mooie kan je tussen zon op/onder aangeven.
Op mijn Esp32 (WROOM) heb ik een oled 1306 met i2c aangesloten zodat ik de opbrengst kan zien.
In de documentatie kan je vinden welke RF module je nodig hebt voor de verschillende omvormers.
Er zit een anti-inbrand vinkje in OpenDTU en het display blijft desgewenst alleen bij productie aan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb toevallig nog wel een dunne zinken (of alu, ik ben nu aan het twijfelen - hoe zie je het verschil?) plaat liggen die ik op de steen kan kleven en daar bovenop de HMS-2000 waarbij de plaat dan als extra heatsink kan dienen maar is dat wel voldoende?
Mijn panelen liggen quasi plat op een plat dak dus er is ongeveer 12 cm ruimte tussen panelen en dak (6cm boordsteen, 2cm afstandhouders en 4 cm alu rail).
[ Voor 6% gewijzigd door Horla op 09-04-2025 09:28 ]
Van 800 watt voor twee panelen.
Is het een probleem dat de panelen samen 870wp zijn en de hoymiles maar 800 watt aankunnen? En wat is dat probleem dan?
Heel basale vraag misschien maar belangrijk
Nonsensical line goes here <---
Ik vond het ook wel op het randje qua gewicht, maar ik heb ze gewoon vastgezet met zelf tappers het hangt na 2 jaar nog steeds.Horla schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:15:
Hoe hebben de DIY mensen de hoymiles HMS-2000 opgehangen? Dat ding is vijf kg. Met twee zelftappende vijsjes in een alu rail zoals in de handleiding staat? Ik ben een beetje bang dat die het niet gaan houden. Ik heb Esdec Clickfit Evo rails dus ik kan geen van die glijdende moeren gebruiken want ik heb geen gleuf. Mijn eerste gedachte was hem gewoon op een steen onder een paneel te leggen en met kabelbinders vast zetten maar ik lees ook dat ze nogal warm worden dus dat is mogelijk geen goed idee.
Ik heb toevallig nog wel een dunne zinken (of alu, ik ben nu aan het twijfelen - hoe zie je het verschil?) plaat liggen die ik op de steen kan kleven en daar bovenop de HMS-2000 waarbij de plaat dan als extra heatsink kan dienen maar is dat wel voldoende?
Mijn panelen liggen quasi plat op een plat dak dus er is ongeveer 12 cm ruimte tussen panelen en dak (6cm boordsteen, 2cm afstandhouders en 4 cm alu rail).
Als je ze er los naast of onder gaat leggen, moet je er wel rekening mee houden dat je ook losse aardingen moet voorzien voor alle omvormers. Ik heb namelijk alle rails voorzien van aarde en daarop de omvormers geschroefd, zijn ze ook gelijk geaard.
De omvormer is geaard via de 3g2.5 kabel die je er op aansluit (ik heb maar vier panelen dus één omvormer). De rails moet ik sowieso aarden (België) dus daar heb ik kabel voor voorzien.jur! schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:58:
[...]
Ik vond het ook wel op het randje qua gewicht, maar ik heb ze gewoon vastgezet met zelf tappers het hangt na 2 jaar nog steeds.
Als je ze er los naast of onder gaat leggen, moet je er wel rekening mee houden dat je ook losse aardingen moet voorzien voor alle omvormers. Ik heb namelijk alle rails voorzien van aarde en daarop de omvormers geschroefd, zijn ze ook gelijk geaard.
BennieAragosta schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:08:
Ik heb zelf een installatie van 15 panelen aangelegd met 3 (HMT-2250-6T) micro-omvormers. De panelen hebben 410W en op het dak is er nog ruimte voor 1 of 2 extra panelen.
Omdat ik zelf de fout niet kon vinden heb ik samen met een monteur heb ik gisteren de volgende controles gedaan:Maar ik blijf de foutmelding houden. Ik heb al een supportticket bij Hoymiles in geschoten en ik ga ook de leverancier een e-mail sturen. Maar heeft iemand van jullie een idee?
- upgraden firmware
Dat klopt inderdaad, als je dan inderdaad een separate aarde hebt voor je rails en deze dan aansluit is het prima!Horla schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:13:
[...]
De omvormer is geaard via de 3g2.5 kabel die je er op aansluit (ik heb maar vier panelen dus één omvormer). De rails moet ik sowieso aarden (België) dus daar heb ik kabel voor voorzien.
mhoogendam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:44:
Je moet met je mobiel verbinden naar het DTU netwerk voordat je deze stappen kan doen:
1. Open de S-Miles Enduser app
2. Klik links bovenin op het poppetje ( profiel )
3. Klik op Netwerk configuratie
4. Klik op Opnieuw configureren
5. Klik bovenin op DTU AP Password Setting
6. Schakel de DTU AP Password Setting in
7. Voer het gewenste wachtwoord 2x in en klik op verzenden naar DTU
https://www.hoymiles.com/products/energy-storage
Ik ben nu toch voorzichtig wat aan het kijken wat er mogelijk is qua batterij oplossingen naast de micro omvormers van hoymiles. Zal allemaal niet zo efficiënt zijn als direct met DC een batterij opladen maar was eigenlijk niet van plan om alle micro omvormers te vervangen voor een centrale DC hybrid omvormer.
2027 is nog even weg maar ben wel nieuwsgierig of er al mensen met hoymiles micro omvormers iets doen met opslag.
De ervaring van Harold Halewijn is dat niet alle omvormers zich even goed laten sturen met het ophogen van de frequentie. Is jouw ervaring dat de HoyMiles omvormers zich goed laten terugregelen?SkiFan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:09:
@jur! Hoeft ook niet, een Victron Multiplus 2 kan door de frequentie te verschuiven op de interne fase ook het terugleveren naar 0 brengen. Voordeel is dat je veel flexibeler bent én zelf je 48V akku kunt bouwen.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Zou toch niet an de hardware versie liggen hoop ik....
Vraag ook uitgezet met Hoymiles.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Ik ben ook nog aan het zoeken naar ideeen. Vrijdag komen er 6 panelen bij en ik heb de DC kabels (6mm2) besteld, maar vrij lang zodat ik vanaf het schuine dak per zonnepaneel naar de microomvormer op het platte dak kan gaan. Als er dan iets stuk gaat kan ik er zelf bij. Maar aan de gevelpanelen kan ik de omvormers ook niet ophangen. Misschien dat ik ze in het hoekje naarleg, maar echt netjes is het niet.Horla schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:15:
Hoe hebben de DIY mensen de hoymiles HMS-2000 opgehangen? Dat ding is vijf kg.1
:strip_exif()/f/image/fZllYHQoGcueME3b0uTS01L3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou misschien kunnen zijn dat het op het montage materiaal past, maar dat zie ik vrijdag pas. De installateur komt met montagemateriaal, maar als het zichtbaar is vanaf de openbare weg (als het naast de panelen komt) is het wel een no voor mij.SkiFan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:
Waarom maak je dan niet 1 rail wat langer en hang je m daarop? Desnoods ondersteun je m met iets.
Volgens mij staat er in de handleiding dat hij bedekt moet zijn door een zonnepaneel voor regen (en wat ik zie van warmte ook de zon). Ik heb hem uiteindelijk gewoon op een steen gelegd onder het laatste paneel.SkiFan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:
Waarom maak je dan niet 1 rail wat langer en hang je m daarop? Desnoods ondersteun je m met iets.
Dan zou ik m gewoon onder het laatste paneel hangen. Zie je m niet, maar kun je er toch vrij gemakkelijk bij. Dak is vrij plat, dus indien nodig kun je m gewoon met een steen of zo ondersteunen.Antonl91 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:43:
[...]
Het zou misschien kunnen zijn dat het op het montage materiaal past, maar dat zie ik vrijdag pas. De installateur komt met montagemateriaal, maar als het zichtbaar is vanaf de openbare weg (als het naast de panelen komt) is het wel een no voor mij.
Dit verschuiven betekend dat de micro omvormers zichzelf uitschakelen als beveiliging?SkiFan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:09:
@jur! Hoeft ook niet, een Victron Multiplus 2 kan door de frequentie te verschuiven op de interne fase ook het terugleveren naar 0 brengen. Voordeel is dat je veel flexibeler bent én zelf je 48V akku kunt bouwen.
Is dat niet slecht ? Beetje zelfde als abrupt stroom erafhalen ?
Via je eigen installateursaccount in de installateurs app.markduffy schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:03:
Hoe kan ik deze zelf tekening aanpassen in de app? De partij die de installatie heeft geplaatst heeft m tot 2x toe verkeerd aangepast. en inmiddels zijn ze failliet 🤣
[Afbeelding]
Account bij hoymiles aanvragen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee, is in het ontwerp meegenomen. Hij gaat eerst terug regelen.Maxwp schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:10:
[...]
Dit verschuiven betekend dat de micro omvormers zichzelf uitschakelen als beveiliging?
Is dat niet slecht ? Beetje zelfde als abrupt stroom erafhalen ?
Ok dus de hoymiles hms 2000 4t alsvootbeeld gaat terug regelen als er een frequentie afwijking is vsn de 50hz ?SkiFan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Nee, is in het ontwerp meegenomen. Hij gaat eerst terug regelen.
Hij voldoet aan VDE-AR-N-4105, dus dat moet hij verplicht doen. Hier staat alles uitgelegd. Wel moet je uiteraard het juiste netprofiel geselecteerd hebben. Maar Europese staan volgens mij sowieso op Duits net ingesteld.Maxwp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:57:
[...]
Ok dus de hoymiles hms 2000 4t alsvootbeeld gaat terug regelen als er een frequentie afwijking is vsn de 50hz ?
https://www.energie-exper...nung/vde-ar-n-4105#c40694
Bij 51.5hz afwijking van de 50hz die men probeerd aan tenhouden schakelde hij helemaal af en daarvoor zot die op 50% van het vermogen.SkiFan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:42:
[...]
Hij voldoet aan VDE-AR-N-4105, dus dat moet hij verplicht doen. Hier staat alles uitgelegd. Wel moet je uiteraard het juiste netprofiel geselecteerd hebben. Maar Europese staan volgens mij sowieso op Duits net ingesteld.
https://www.energie-exper...nung/vde-ar-n-4105#c40694
Leuk dat dit zo moet net zoals het afschakeln bij uitvallen net spanning
Maar los van regels hoe is dat wel of niet schadelijk voor de omvormer zelf
En apparatuur in huis ?
Bij terugregelen zou de inverter zijn maximum output steeds meer moeten beperken naarmate de frequentie verder oploopt. Totdat, bij bv 53Hz, de inverter volledig afschakelt.
Ik heb sinds anderhalve maand 1 zonnepaneel met een 500W micro converter.
Mijn uitdaging is dat soms het geleverde vermogen in eens terug valt. Ten aanzien van de data die gelogd wordt zie ik daar geen verklaring voor. Voltage is niet te hoog of te laag, Frequentie is niet te hoog of te laag en ook de temperatuur is niet hoog.
Wat ik wel zie is dat het Voltage bij normaal vermogen rond de 28V zit op de PV module en zodra het geleverde vermogen instort zie ik dat het voltage op de PV module omhoog schiet naar de 47V.
/f/image/xgdIQ8uhMzyKXGAuIaxub7EV.png?f=fotoalbum_large)
In dit plaatje zie je op een dag wat het betekent. Voltage schiet omhoog en geleverd vermogen naar beneden. Later op de dag schiet het voltage weer omlaag en schiet het vermogen weer omhoog.
/f/image/O8sfdXfWchTMqAsULn9ve4mu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kKOUxYuVm5mTnIvrJk5AHfR3.png?f=fotoalbum_large)
Op deze 2 plaatjes zie je de data van vandaag. Zowel de data van de omvormer als van de PV module. Je ziet dat alle waardes binnen het normale bereik liggen en ineens schiet het PV Voltage omhoog en zakt mijn geleverde vermogen in.
Heeft 1 van jullie hier al is mee te maken gehad?
Met mijn leverancier kom ik tot op heden niet verder, die gokt wat raak via de mail en de Support van Hoymiles heeft een firmware update gedaan, maar de laatste versie stond er al op, en verder nog geen reactie gekregen op de data.
Het hangt stil en uit de wind. Een slecht contact zou altijd een bepaalde storing moeten geven denk ik dan. Intermitterend zou kunnen, maar ik zou verwachten dat ik dat zou moeten kunnen zien in de gelogde data.Hermarcel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:39:
@richierich123 Een wilde gok: Slechte verbinding in de (connectoren van de) paneelkabels?
Er zit 1 verlengkabel van 2 meter tussen het paneel en de inverter (gekozen voor 6mm dikte) en verder niks.
Hoe zou ik kunnen verifiëren of het idd een slecht contact is? En heeft iemand eenzelfde soort issue ooit gehad waarbij het een slecht contact was? Of heeft iemand wel is het issue gehad met een slecht contact en wat waren de symptomen daarvan?
[ Voor 6% gewijzigd door richierich123 op 09-05-2025 16:51 ]
Zoals ik al zei: Een wilde gok
Kijken met een warmtebeeldcamera kan meer inzicht geven. Slechte verbindingen komen voor. Als gevolg kan een paneel uitvallen of rare dingen gaan doen.
Over de perioden van anderhalve maand varieert het. Het is soms ook om 10 uur, of om 15:00 uur middags. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken. Bij de 27 Volt werkt het systeem dus ook veel beter dan bij de 47 Volt. Het zonnepaneel is een Trina Solar Vertex S+.peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:01:
Ik dacht dat 30-32V normaal was. Verder valt mij op dat het rond 12 uur is.
Zie onderstaande voorbeelden.
/f/image/n7OXxsXRrHb0CiGekChRKhMg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wvfqyiISkdZGYJj7Tyg2yWKC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door richierich123 op 09-05-2025 17:16 ]
Het is 1 paneel van 440W op een omvormer die 500W aan zou moeten kunnen. Is ook zo als 1 deel verkocht.peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:53:
De Voc is vrij hoog van dit paneel. Past dat wel?
Heb toevallig net als test een Enphase micro omvormer IQ8MC gekocht om te testen of dat nog een verschil maakt.
Vanmiddag nog wat getest met het omdraaien van de phase draad op de AC uitgang, dat maakte niks uit.
Maar vanmiddag dus ineens dropt het Voltage weer en direct schiet de levering omhoog. (Einde dag dus dat levert weinig op, maar als je de grafiek zou doortrekken vanwaar hij kwam dan scheelt dat bijna 50% levering op 1 dag)
/f/image/h7LiS1BejFrPkCNmsSCdz5ql.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8VWXtivhUR7lOBRrPPAzsDwl.png?f=fotoalbum_large)
Hoe zou ik dat uit kunnen sluiten?peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:02:
Ik denk dat de wilde gok juist zou kunnen zijn.
1
2
| hoymiles-wifi get-real-data-new --host 192.168.2.28 No response or unable to retrieve response for get-real-data-new |
Als ik direct verbind via de DTU wifi kan ik wel connecten. Heeft iemand tips? De firewall staat compleet uit bij de Experiabox.
De DTU heb ik aangesloten via ethernet, maar ook via WiFi werkte het niet.
Het probleem is dus zowel bij Enphase als Hoymiles?
Dan moet het wel het zonnepaneel zijn of de aansluiting daarvan.
Je kunt kijken welke spanning er uit het paneel komt.
En anders garantie claimen.
Nee, de enphase moet nog binnenkomen zodat ik die kan testen.peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:07:
[...]
Het probleem is dus zowel bij Enphase als Hoymiles?
Dan moet het wel het zonnepaneel zijn of de aansluiting daarvan.
Je kunt kijken welke spanning er uit het paneel komt.
En anders garantie claimen.
Intermitterende fouten zijn altijd lastig om te vinden. Eén oplossing is om te wachten tot de fout structureel wordt. Ik zou daar niet op wachten en beginnen met de bekabeling nalopen. Je schreef dat je verlengkabels hebt gebruikt. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, met het juiste gereedschap?
Wat is het merk/type van zowel het paneel als de omvormer?
Telefonisch contact gehad. Behulpzame mederwerker, maar probleem was nog niet opgelost.ercolano schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:15:
Iemand ervaring met de optie "vermogensregeling" via de app ? Ik heb 4 micros. De twee nieuwste met H 4.10 en Firmware 1.00.27 willen wel terugt toeren naar 2%, de twee micros die 1 jaar ouder zijn met H4.00 en sinds gistern Firmware 1.00.27 blijven gewoon op 100% draaien.
Vandaag handmatig de 2 "oude" omvormers uit het systeem gegooid en daarna weer opnieuw gekoppeld. Wat me opviel is dat de netprofiel beschrijving weg viel na het opnieuw in het systeem hangen. Vervolgens heb ik de verschillende netprofielen eens naast elkaar gelegd en het bleek dat bij de 2 oudere omvormers de APC functie op 0 stond. Aangezet in nieuw profiel en nu kan ik inderdaad alle 4 omvormers terug regelen
Bovenstaande ter info voor andere knutselaars.
En, wellicht belangrijker, ik begreep dat ze aardig opschieten met een dynamische tarief module. Keep ya posted.
Kabels kant en klaar gekocht. Heb alle connecties al los en opnieuw vast gezet.Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:15:
[...]
Intermitterende fouten zijn altijd lastig om te vinden. Eén oplossing is om te wachten tot de fout structureel wordt. Ik zou daar niet op wachten en beginnen met de bekabeling nalopen. Je schreef dat je verlengkabels hebt gebruikt. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, met het juiste gereedschap?
Wat is het merk/type van zowel het paneel als de omvormer?
Hoymiles hmt-500 met Trina solar vertex plus. 1 paneel met 1 micro omvormer. Veel simpeler als dat gaat het niet worden.
Even de specs van het panel vergeleken met die van de inverter: Lijkt ok.richierich123 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:11:
[...]
Kabels kant en klaar gekocht. Heb alle connecties al los en opnieuw vast gezet.
Hoymiles hmt-500 met Trina solar vertex plus. 1 paneel met 1 micro omvormer. Veel simpeler als dat gaat het niet worden.
Ik weet het verder niet.
Wat doe je dan steeds met de hand die regeling aanpassen zodat je niet te veel opwekt of zit er toch een automatische regeling achter?ercolano schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:15:
Iemand ervaring met de optie "vermogensregeling" via de app ? Ik heb 4 micros. De twee nieuwste met H 4.10 en Firmware 1.00.27 willen wel terugt toeren naar 2%, de twee micros die 1 jaar ouder zijn met H4.00 en sinds gistern Firmware 1.00.27 blijven gewoon op 100% draaien.
Begreep ooit eens dat je een meter in de meterkast kon plaatsen en deze met de dtu pro kon verbinden zodat dit automatisch zou gaan.
Geen idee wat daar van terecht is gekomen
Dat werkt gewoonMaxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Begreep ooit eens dat je een meter in de meterkast kon plaatsen en deze met de dtu pro kon verbinden zodat dit automatisch zou gaan.
ow dacht dat de dtu pro altijd crashte bij modbus aansluiting
en die meter moest toch via modbus aan de modbus poort van de dtu pro?
Nee, met de hand op 2% zetten als er langere tijd negatieve prijzen zijn (ik wek dit jaar door mn zonnepaneel fetisj meer op dan ik gebruik). Heb geen DTU pro, maar een dtu-light-s.Maxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Wat doe je dan steeds met de hand die regeling aanpassen zodat je niet te veel opwekt of zit er toch een automatische regeling achter?
Wel van de technisch dienst begrepen dat ze druk bezig zijn met een of andere module voor remote aansturing (die dan hopelijk ook op de light-s werkt).
Hoe lang duurt zo iets dergelijks?BarryH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:28:
[...]
Via je eigen installateursaccount in de installateurs app.
Vanuit (china?) Eerst wel vlotte reactie, daarbij hebben ze aangegeven dat t doorgezet wordt naar Hoymiles Nederland.
Maar op dit moment nogsteeds geen reactie.
15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling
Update, inmiddels heb in telefonisch contact gehad en per mail.BarryH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:28:
[...]
Via je eigen installateursaccount in de installateurs app.
Ik kan alleen een DIY account krijgen.
Daar kan de installatie niet aan overgedragen worden.
15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat zei die niet.
Hij bood alternatief aan om alle updates uit te voeren voor me en de aanpassingen aan de installatie door te voeren op de app
Lijkt me ook een prima dealmarkduffy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Dat zei die niet.
Hij bood alternatief aan om alle updates uit te voeren voor me en de aanpassingen aan de installatie door te voeren op de app
https://www.hoymiles.com/product/mit-5000-8t/
5000VA ( = bijna 22 A)
Geschikt voor 8 x 600 - 750Wp. 4 MPPT's. 3 Fasen aansluiting.
Wat een monster is dat zeg, zijn er al PV panelen in omloop met zulke vermogens? (MPPT: 12V-136VSkiFan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:18:
Hoymiles heeft trouwens echte flinke jongens nu.
5000VA ( = bijna 22 A)

Ik zie eerder toepassingen dat je twee 400 Wp panelen in serie aansluit en zo meerdere dakvlakken kan combineren op 1 omvormer.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Is, volgens mij, ook de bedoeling dat je meerdere panelen in serie aansluit per MPPT.Bravo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Wat een monster is dat zeg, zijn er al PV panelen in omloop met zulke vermogens? (MPPT: 12V-136V)
Ik zie eerder toepassingen dat je twee 400 Wp panelen in serie aansluit en zo meerdere dakvlakken kan combineren op 1 omvormer.
2m2 rn 585 wp is toch ook al aardigSkiFan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:38:
Die grote panelen zijn hier niet te koop. In China kun je wel van die lappen van 2,5 meter kopen.
Groter zou ik niet meer willen gaan worden zo langzaam onhandelbaar
Wow nice. dan zou ik voor mijn 36 panelen van 450 Wp maar 4 stuks nodig hebben (en nog een kleinere voor de laatste 4SkiFan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:18:
Hoymiles heeft trouwens echte flinke jongens nu.
5000VA ( = bijna 22 A)
heeft iemand ergens al een prijs gezien voor deze grote jongens?
[ Voor 4% gewijzigd door tibi op 25-05-2025 11:11 ]
tibi
Ik zit op een offgrid situatie met een klein systeem wat het lokale grid is. De hoymiles denken dus dat ze op het grid zitten maar zodra mijn batterijen vol zijn kan ik de energie niet meer kwijt en moet ik ze uitschakelen.
Kortom is daar een protocol voor?
tibi
https://github.com/reserve85/HoymilesZeroExport
tibi
Via de groothandel zo'n €340,- voor de MIT-5000-8T + iets van €30,- voor aansluitkabels en accessoires per omvormer.tibi schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Wow nice. dan zou ik voor mijn 36 panelen van 450 Wp maar 4 stuks nodig hebben (en nog een kleinere voor de laatste 4).
[ Voor 8% gewijzigd door ikke26 op 25-05-2025 11:35 ]
Uh ?tibi schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Wow nice. dan zou ik voor mijn 36 panelen van 450 Wp maar 4 stuks nodig hebben (en nog een kleinere voor de laatste 4).
Het blijft een 4 ingangen laag voltage systeem.
Edit
Sorry 12-136 volt?

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 25-05-2025 14:48 ]
Bovendien gaat er 3 fasen over je dak heen, dat vind ik ook een beetje meh vanuit veiligheidsoogpunt. Daar kan best veel vermogen samenkomen igv sluiting/smoren.