10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
iemand daar al mee bekend?
ben al enige tijd van het topic weg maar hoe zit het nu met het brickedn van de DTU pro als je deze met HA deed uitlezen?
is dat inmiddels verholpen met een firmware update?
Ik heb niet gehoord dat Hoymiles dit gaat doen.Maxwp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:38:
ik heb eens ergens gelezen dat hoymiles zelf met een HA integratie zou komen
iemand daar al mee bekend?
ben al enige tijd van het topic weg maar hoe zit het nu met het brickedn van de DTU pro als je deze met HA deed uitlezen?
is dat inmiddels verholpen met een firmware update?
Dat bricken was alleen als je te snel data vroeg aan de DTU. Hoymiles deed dat om de 15 min. Je kon in de integratie elke willekeurige tijd instellen, maar vanaf ongeveer 3 min werkte het wel goed. Later werd de DTU om de 5 minuten uitgelezen en heb inderdaad wel een update uitgevoerd destijds. Bij mij werkt de knutselintegratie al lange tijd goed, maar door HA updates was er ook wel eens wat aan de hand. De ontwikkelaar spong daar altijd snel op in en had binnen een dag als een werkende update.
https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
ok dus max 3 min en niet korter en dan gaat het nog goed dan?peter123 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:04:
[...]
Ik heb niet gehoord dat Hoymiles dit gaat doen.
Dat bricken was alleen als je te snel data vroeg aan de DTU. Hoymiles deed dat om de 15 min. Je kon in de integratie elke willekeurige tijd instellen, maar vanaf ongeveer 3 min werkte het wel goed. Later werd de DTU om de 5 minuten uitgelezen en heb inderdaad wel een update uitgevoerd destijds. Bij mij werkt de knutselintegratie al lange tijd goed, maar door HA updates was er ook wel eens wat aan de hand. De ontwikkelaar spong daar altijd snel op in en had binnen een dag als een werkende update.
https://github.com/ArekKubacki/Hoymiles-Plant-DTU-Pro
dan zal ik hem maar op 5 min houden ;-) maar wil hem ook gebruiken om te sturen zoals de terug levering wat te dempen
dat werkt ook goed nu? las wat over dat het niet goed was voor de emprom van de inverter om te vaak te wijzigen?
Meer dan 3 minuten was destijds de oplossing, maar we zijn wat updates verder. Ga dit maar niet proberenMaxwp schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:23:
[...]
ok dus max 3 min en niet korter en dan gaat het nog goed dan?
dan zal ik hem maar op 5 min houden ;-) maar wil hem ook gebruiken om te sturen zoals de terug levering wat te dempen
dat werkt ook goed nu? las wat over dat het niet goed was voor de emprom van de inverter om te vaak te wijzigen?
Als je wilt dempen dan kan dat via HA alleen met de homemade DTU en niet met de DTU van Hoymiles. Er zijn al verzoeken neergelegd bij de maker van de HA intergratie, maar dat gaat geloof ik niet.
Je zult de Hoymiles dus via de app of via een browser moeten reduceren. Je kunt deze dan nog steeds niet sturen met p1=0.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Hsndmatig via de app of browser heeft geen zin.peter123 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Meer dan 3 minuten was destijds de oplossing, maar we zijn wat updates verder. Ga dit maar niet proberen![]()
Als je wilt dempen dan kan dat via HA alleen met de homemade DTU en niet met de DTU van Hoymiles. Er zijn al verzoeken neergelegd bij de maker van de HA intergratie, maar dat gaat geloof ik niet.
Je zult de Hoymiles dus via de app of via een browser moeten reduceren. Je kunt deze dan nog steeds niet sturen met p1=0.
Het gaat erom minder terug te leveren je kan niet constant de waarde handmatig bliiven aanpassen.
Hoymiles had toch ook nog via rs485 modbus en een power metrr op dinrail oplossingbzelf hiervoor ?
KloptMaxwp schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Hsndmatig via de app of browser heeft geen zin.
Het gaat erom minder terug te leveren je kan niet constant de waarde handmatig bliiven aanpassen.
Hoymiles had toch ook nog via rs485 modbus en een power metrr op dinrail oplossingbzelf hiervoor ?
https://webshop.cedel.nl/...Fase-kWh-meter-met-Modbus
Maar hier heb ik geen ervaring mee. Misschien iemand anders.
Ik weet alleen wel dat je de opdrachten om een percentage terug te schakelen niet al te snel achter elkaar kunt geven in de app.
Je kunt ook overwegen om een batterij te nemen en hier je stroom in op te slaan.
[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 17-03-2026 13:45 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ja heb ik al maar is veel te weinig.peter123 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Klopt
https://webshop.cedel.nl/...Fase-kWh-meter-met-Modbus
Maar hier heb ik geen ervaring mee. Misschien iemand anders.
Ik weet alleen wel dat je de opdrachten om een percentage terug te schakelen niet al te snel achter elkaar kunt geven in de app.
Je kunt ook overwegen om een batterij te nemen en hier je stroom in op te slaan.
Soweiso in de zomer
Dat is lastig ja als je veel panelen hebt. Ik zit ook op een piek van 6kW. De laders kunnen dit net aan, maar de batterijen zitten in de zomer snel vol.Maxwp schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Ja heb ik al maar is veel te weinig.
Soweiso in de zomer
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ik heb de vraag ook bij Hoymiles gesteld maar die verwees mij naar een installateur om daar advies te halen.
Mijn installatie is een 3 fase 7kWp met 4 Hoymiles HMS-2000-t4 micro-omvormers.
De panelen liggen op het garagedak en de meterkast is in de kelder.
Op dit moment lever ik bijna 2/3 terug aan het net. Ik woon in Duitsland en krijg daarvoor een vergoeding van 8,1 cent/kW (20 jaar vast).
Nu denk ik na over een accu. Dit moet dan een hoogvolt accu zijn van ca 10 kw.
Mijn eerste vraag: Als ik bij Hoymiles wil blijven moet ik dan de HYT-10 of de HAT-10 hebben.? Ik kom er niet uit.
Mijn 2e vraag: Is de GoodWe GW10K-BT ook geschikt ?
En dan komen we bij de accu. Dit moet een hoogvolt zijn.
GoodWe Lynx Home F 10Kw ?
Dyness Tower T10 10,66 kWh ?
Pylontech Force H3 2 x 5,12 kWh ?
Wie kan mij raad geven
Groet, Robert
Voor 10kWh kun je overwegen om een accu te kopen die de wisselstroom weer omzet naar gelijkstroom om in de accu te laden. Dan hoef je de micro omvormers niet te vervangen.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Dan heb ik mij misschien niet duidelijk uitgedrukt. Ik wil de micro-omvormers niet vervangen. Maar de micro-omvormers hebben een uitgangsspanning van 230 volt. Om daarmee een accu te kunnen laden moet er een omvormer achter geschakeld worden die van die 230 volt een spanning maakt waarmee een accu geladen kan worden. Althans zo is het mij door Hoymiles al eens eerder uitgelegd.
Dan kun je elke thuisbatterij gebruiken die je wil en hoef je geen hybride omvormer te kopen. Die zit al in de thuisaccu.Romavami schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:06:
#Peter123
Dan heb ik mij misschien niet duidelijk uitgedrukt. Ik wil de micro-omvormers niet vervangen. Maar de micro-omvormers hebben een uitgangsspanning van 230 volt. Om daarmee een accu te kunnen laden moet er een omvormer achter geschakeld worden die van die 230 volt een spanning maakt waarmee een accu geladen kan worden. Althans zo is het mij door Hoymiles al eens eerder uitgelegd.
Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Allereerst, mooi dat je in Duitsland 20j vast eur0,081/kWh kunt krijgen, ook als de zon volop schijnt.Romavami schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:43:
Misschien is er iemand die even met mij mee kan kijken.
Ik heb de vraag ook bij Hoymiles gesteld maar die verwees mij naar een installateur om daar advies te halen.
Mijn installatie is een 3 fase 7kWp met 4 Hoymiles HMS-2000-t4 micro-omvormers.
De panelen liggen op het garagedak en de meterkast is in de kelder.
Op dit moment lever ik bijna 2/3 terug aan het net. Ik woon in Duitsland en krijg daarvoor een vergoeding van 8,1 cent/kW (20 jaar vast).
Nu denk ik na over een accu. Dit moet dan een hoogvolt accu zijn van ca 10 kw.
Mijn eerste vraag: Als ik bij Hoymiles wil blijven moet ik dan de HYT-10 of de HAT-10 hebben.? Ik kom er niet uit.
Mijn 2e vraag: Is de GoodWe GW10K-BT ook geschikt ?
En dan komen we bij de accu. Dit moet een hoogvolt zijn.
GoodWe Lynx Home F 10Kw ?
Dyness Tower T10 10,66 kWh ?
Pylontech Force H3 2 x 5,12 kWh ?
Wie kan mij raad geven
Groet, Robert
In Nederland wordt teruglevering over de 3 fasen gesommeerd, dus als je zonnepanelen over 3 fasen verspreid zijn (3x400V), dan kun je gewoon een 240V Marstec voor eur1000 gebruiken. Andersom, als al je panelen op 1 fase staan, kun je gewoon op 3 fasen je EV laden.
Even nog wat extra uitleg. Ik heb nu 4 merken MPPT's/omvormers. Enecsys 3x, Hoymiles, Trannergy en Victron (MPPT). De opwek van de Victron gaat direct via DC-DC conversie de accu in. Die andere 3 modellen, daarvan wordt maximaal 3800 watt (16A) door de Victron MultiPlus2 5000VA afgevangen en in 48-55 V DC omgezet, zodat daarmee de accu geladen wordt. Is vervolgens te weinig zonnestroom en moet je uit het net stroom halen, dan haalt de Multiplus dus stroom uit de akku om de meter te laten stilstaan.
Bij de Victron Multiplus kun je de omvormers op 2 manieren aansluiten. Direct aan de AC-ingang, of aan de AC uitgang 1. Normaal, als het stroomnet functioneert, zijn ingang 1 en uitgang 1 met een relais verbonden. Valt het publieke stroomnetwerk weg bij een storing, dan gaan je inverters uiteraard ook uit indien ze aan AC-ingang 1 hangen. We willen geen electriciens electrocuteren. Dat is anders wanneer je ze aan AC uitgang 1 hangt. Zodra het publieke net wegvalt, dan bouwt de Multiplus op AC uitgang 1 een eigen net op. Wel wordt het dan van belang dat de Multiplus de inverters, zodra de accu vol raakt kan terugregelen. Dit kan op meerdere manieren, maar de meest botte en functionerende manier is via de in VDE4015 gekozen manier van de verhoging van de frequentie van 50 naar 51 herz. Victrons eigen MPPT's worden via canbus door de Cerbo (regelcomputertje van Victron) teruggeregeld. Dat werkt feilloos. Andere merken kunnen door de Cerbo via modbus-TCP teruggeregeld worden.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Maar je snapt het beter als je het ziet.
Oja, deze reactie is zo laat omdat ik nu op Curacao ben voor een vriend. Daar hebben we een off-grid systeem gebouwd met een ATS als fallback. Niet de keuze die ik in NL of DE zou maken. Maar, het werkt en we hebben zo geen gezanik met Aqualectra, de stroomboer hier op het eiland die nog geen stabiel net kan maken al leg je ze het uit hoe. Ons huisnet schiet nu niet meer van 205-235 Volt, maar is gewoon altijd 220V.
[ Voor 57% gewijzigd door SkiFan op 28-03-2026 02:01 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Bij mij thuis installeren hoeft niet, dat lukt mij zelf wel. Een stappenplan is vooral wat ik zoek. En een materiaallijst. Welke computer kies ik het beste (klein, laag verbruik)? Welke software moet daarop geïnstalleerd worden en hoe doe je dat. En welke configuratie stappen moet ik vervolgens nog doen.
Ik kan dat zelf allemaal wel uitzoeken met o.a. de informatie op dit forum, maar dat kost me veel tijd. Tijd die ik al niet veel heb en liever besteed aan adviseren van anderen op het gebied van zonnepanelen, thuisbatterijen en noodstroom systemen (deels gratis in de privé sfeer, deels betaald via mijn werk).
Is er hier iemand te vinden die me (en wellicht anderen) daarbij wil helpen?
Als je iets over Enphase of SolarEdge wilt weten in ruil daarvoor: vraag maar raak!
Home Assistant OS heb ik op een oude laptop lopen en detecteert de p1 van homewizzard automatisch.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Maar, je ze doen blijkbaar wel wat, want de functie negatieve opbrengst zit nu in de app en je kunt een dynamische provider selecteren. Het werkt bij mij alleen nog niet.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Doe je dan de netto prijs (incl. inkoopvergoeding en belasting) of de inkoopprijs?Tdem schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:50:
Hier in Home Assistant ingesteld dat als de stroomprijs van Tibber lager dan 0,00 euro is, de DTU power limit naar 3 gaat. Zodra de prijs boven de 0 euro komt, gaat het weer naar 100. Werkt goed.
Hier gaat de limiet bij negatieve inkoopprijs ook naar 10% (+/- 500W), de batterij (5kWh) zit dan meestal toch al vol.
Na een jaar de app niet te hebben geopend, zag ik een nieuwe optie verschijnen. Helaas krijg ik deze optie niet aangeklikt en een foutmelding.
Heeft iemand anders dit probleem ondervonden? Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar tot nu toe heb ik niets nuttigs gevonden. Ik gebruik 6x HM-1500 apparaten met een DTU lite.
:strip_exif()/f/image/3bvpnVYb2jKys2bEAc9M1eKj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door appeltjemac op 26-04-2026 09:30 ]
Appeltjes voor de dorst
Nu nog het tarief inclusief belasting en vergoeding inderdaad. Volgend jaar maar even kijken hoe het dan moet, ivm afschaffen saldering.Canis Lupus schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:27:
[...]
Doe je dan de netto prijs (incl. inkoopvergoeding en belasting) of de inkoopprijs?
Hier gaat de limiet bij negatieve inkoopprijs ook naar 10% (+/- 500W), de batterij (5kWh) zit dan meestal toch al vol.
Kreeg ik ook van 3 terug (totaal 6 micro’s) - na even wachten en checken blijkt de aanpassing wel doorgevoerd te zijnappeltjemac schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:29:
Hoi allemaal,
Na een jaar de app niet te hebben geopend, zag ik een nieuwe optie verschijnen. Helaas krijg ik deze optie niet aangeklikt en een foutmelding.
Heeft iemand anders dit probleem ondervonden? Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar tot nu toe heb ik niets nuttigs gevonden. Ik gebruik 6x HM-1500 apparaten met een DTU lite.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze: https://github.com/suaveolent/ha-hoymiles-wifipeter123 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:22:
Ik kan wel het tarief invullen, maar nog geen regeling aanzetten. Een prachtige optie als die werkt.
@Tdem Welke HA integratie gebruik je?
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Ik heb hem getest en werkte 2 dagen perfect. Nu is helaas de wifi niet meer te benaderen van de DTU... zal vandaag de oude firmware er weer op zetten.
[ Voor 77% gewijzigd door peter123 op 30-04-2026 09:33 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Als er wifi op zit heb je geen dtu nodig.Codeaction schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:43:
Hallo Heren. Ik ben bezig zelf een paar zonnepanelen aan te sluiten met de Hoymiles HMS-800W-2T. Is dit direct zonder extra dtu to verbinden aan Homey of wel vereist?
Waar vind ik deze instelling terug? Ik gebruik de S-Miles Enduser app, eveneens op een Iphoneappeltjemac schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:29:
Hoi allemaal,
Na een jaar de app niet te hebben geopend, zag ik een nieuwe optie verschijnen. Helaas krijg ik deze optie niet aangeklikt en een foutmelding.
Heeft iemand anders dit probleem ondervonden? Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar tot nu toe heb ik niets nuttigs gevonden. Ik gebruik 6x HM-1500 apparaten met een DTU lite.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit in de S-Miles Installer app.Jeronimo- schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:53:
[...]
Waar vind ik deze instelling terug? Ik gebruik de S-Miles Enduser app, eveneens op een Iphone
Eerst aanbieder ingesteld op dynamisch en tarief ingesteld (energiebelasting + opslag van de leverancier), vervolgens kon de schakelaar om.
(NB: eerder had ik ook een update van de DTU doorgevoerd.)
[ Voor 28% gewijzigd door bart.koppers op 30-04-2026 19:43 ]
Heb via Hoymiles en mijn installateur al eens om toegang gevraagd, maar dit niet gekregen. Vind het bijzonder dat ik als eigenaar/eindgebruiker deze functionaliteit (nog) niet heb, terwijl dit over mijn product en bijhorende kosten gaat.bart.koppers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:40:
[...]
Zit in de S-Miles Installer app.
Eerst aanbieder ingesteld op dynamisch en tarief ingesteld (energiebelasting + opslag van de leverancier), vervolgens kon de schakelaar om.
(NB: eerder had ik ook een update van de DTU doorgevoerd.)
Nu zijn er alternatieven om met bijv. OpenDTU en HA dit te bewerkstelligen, maar ben van mening dat ik dit als Enduser gewoon moet kunnen gebruiken. Tijd om Hoymiles nog maar een keer te benaderen..
Eens.Jeronimo- schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:50:
[...]
Heb via Hoymiles en mijn installateur al eens om toegang gevraagd, maar dit niet gekregen. Vind het bijzonder dat ik als eigenaar/eindgebruiker deze functionaliteit (nog) niet heb, terwijl dit over mijn product en bijhorende kosten gaat.
Nu zijn er alternatieven om met bijv. OpenDTU en HA dit te bewerkstelligen, maar ben van mening dat ik dit als Enduser gewoon moet kunnen gebruiken. Tijd om Hoymiles nog maar een keer te benaderen..
Aanbieder, type en tarief kunnen al wel ingesteld worden in de user-app.
Schakelaartje “Bescherming tegen negatieve tarieven” alleen (nog) niet.
Maar misschien komt dat nog - was wel blij verrast dat ze dit hebben opgepakt.
Helaas - vandaag sterk negatieve tarieven.bart.koppers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:18:
[...]
Eens.
Aanbieder, type en tarief kunnen al wel ingesteld worden in de user-app.
Schakelaartje “Bescherming tegen negatieve tarieven” alleen (nog) niet.
Maar misschien komt dat nog - was wel blij verrast dat ze dit hebben opgepakt.
Alles ingesteld zoals ik denk dat zou moeten. Maar niks, noppa wordt er automatisch teruggeregeld door Hoymiles.
Blijft gewoon terugleveren.
Met een 5kW tegen rond de 0,40€ negatief… dat kost geld..!
Hier hetzelfde issue vandaag, automatisering ingeregeld via HomeAssistant maar de inverters werden niet uitgeschakeld ondanks dat het commando wel werd gestuurd. Nu de DTU Pro-S firmware van V00.07.04 teruggezet op V00.02.23 via Hoymiles portal, nu werkt het in en uitschakelen van de inverters wel weer.bart.koppers schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Helaas - vandaag sterk negatieve tarieven.
Alles ingesteld zoals ik denk dat zou moeten. Maar niks, noppa wordt er automatisch teruggeregeld door Hoymiles.
Blijft gewoon terugleveren.
Met een 5kW tegen rond de 0,40€ negatief… dat kost geld..!
Ik heb inmiddels een automatisering gebouwd die lijkt naar de prijzen en dan de panelen uit kan schakelen. Dit werkt via de JSON REST/web interface. Deze zet ik met succes al in voor familie en vrienden. Mocht Hoymiles het niet helemaal goed kunnen regelen, dan kan ik hier wel een online dienst van maken.bart.koppers schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:18:
[...]
Eens.
Aanbieder, type en tarief kunnen al wel ingesteld worden in de user-app.
Schakelaartje “Bescherming tegen negatieve tarieven” alleen (nog) niet.
Maar misschien komt dat nog - was wel blij verrast dat ze dit hebben opgepakt.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Na het van stroom voorzien van de DTU komt er dan 1 meting binnen en daarna is het voorbij. De stekker uit de DTU halen en er opnieuw erin steken levert dan meestal weer een meting op en dan stopt het weer. Het ledje knippert eerst tussen rood/groen/blauw en blijft dan stabiel groen branden. Klopt het dat dat ledje aangeeft dat er goede communicatie is tussen de inverter en de DTU? Heb de DTU via WiFi 2.4 GHz op mijn Unifi aangesloten en die vindt dat die verbinding goed is.
Hou nu trouwens via een tussenstekker in de gaten of de inverter verder wel goed zijn werk doet en dat is zo.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik het verder kan onderzoeken?
Ik heb een enphase en een hoymiles niets spannends aan.
Je krijgt maar eens in de 5 of 15 minuten een update. Welke firmware heb je?jansipke schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:35:
Hallo allemaal. Ik heb sinds een paar weken de Hoymiles HMS-1600-4T inverter met 4 panelen op mijn schuurtje liggen. Ik heb ook een DTU WLite-S voor de metingen. In de S-Miles Home app en op de website zie ik soms een meting verschijnen, maar dat werkt vaak maar kort.
Na het van stroom voorzien van de DTU komt er dan 1 meting binnen en daarna is het voorbij. De stekker uit de DTU halen en er opnieuw erin steken levert dan meestal weer een meting op en dan stopt het weer. Het ledje knippert eerst tussen rood/groen/blauw en blijft dan stabiel groen branden. Klopt het dat dat ledje aangeeft dat er goede communicatie is tussen de inverter en de DTU? Heb de DTU via WiFi 2.4 GHz op mijn Unifi aangesloten en die vindt dat die verbinding goed is.
Hou nu trouwens via een tussenstekker in de gaten of de inverter verder wel goed zijn werk doet en dat is zo.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik het verder kan onderzoeken?
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Okappeltjemac schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:29:
Hoi allemaal,
Na een jaar de app niet te hebben geopend, zag ik een nieuwe optie verschijnen. Helaas krijg ik deze optie niet aangeklikt en een foutmelding.
Heeft iemand anders dit probleem ondervonden? Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar tot nu toe heb ik niets nuttigs gevonden. Ik gebruik 6x HM-1500 apparaten met een DTU lite.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben tijdje weg geweest maar waar vind je dit ? Is er een app uitgebracht ?
Dank voor het meedenken. Heb het probleem inmiddels gevonden. Ik gebruik Home Assistant met de Hoymiles integratie om ook daar de opwek te kunnen bekijken. In de documentatie van die integratie staat aangegeven dat je niet vaker dan iedere 32 seconden de DTU moet uitvragen. Standaard staat die waarde op 35 seconden en daar had ik 'm op laten staan. Heb die waarde later veranderd in 65 seconden en dat werkte al iets beter, maar heb 'm daarna verhoogd naar 125 seconden en heb nu geen enkel probleem meer. Krijg dus nu zowel in HA als in de Hoymiles app keurig de opwek te zien.peter123 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:23:
[...]
Je krijgt maar eens in de 5 of 15 minuten een update. Welke firmware heb je?
@jansipke Dat gebeurde bij mij ook met de WiFi Hoymiles integratie. Je kunt je DTU bricken als je te vaak om data vraagt of te snel opdrachten geeft. Ik zou de 3 tot 5 minuten aanhouden.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Welke app hebben we het over? Ik zie deze functies nergens staanpeter123 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:56:
@Maxwp Ik denk dat als je niet de officiële DTU gebruikt dit heel lastig voor ze wordt. Met de officiële app zou je dmv de prijs de zonnepanelen automatisch kunnen afschakelen. Ik kan mijn dynamische E.leverancier invoeren, maar het werkt nog niet bij mij. Komt denk ik nog.
@jansipke Dat gebeurde bij mij ook met de WiFi Hoymiles integratie. Je kunt je DTU bricken als je te vaak om data vraagt of te snel opdrachten geeft. Ik zou de 3 tot 5 minuten aanhouden.
Is dat buj eem hoymiles thuis accu ?
https://global.hoymiles.com/website/login
[ Voor 132% gewijzigd door peter123 op 15-05-2026 16:17 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Hoymiles heeft het volgens mij nog niet klaar allemaal.Maxwp schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Welke app hebben we het over? Ik zie deze functies nergens staan
Is dat buj eem hoymiles thuis accu ?
Om eea in te stellen moet je met een installer account inloggen cq de installer app (S-Miles installer app) gebruiken om het in te stellen. Heb daar Dynamisch aangegeven, aanbieder gekozen, tarieven ingesteld. En vervolgens de optie aangezet “bescherming tegen negatieve tarieven”.
In de S-Miles User app kan ik de dynamische tarieven ook zien/regelen. De beschermingsoptie zie ik daar echter helemaal niet terug.
Maar vlgs mij werkt het allemaal nog niet, er wordt niks teruggeregeld.
Ook voor de site geldt: alleen als je met Installer account inlogtpeter123 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:15:
Ik zie nu dat het alleen op de website is van Hoymiles.
https://global.hoymiles.com/website/login
Enjge wat ik daar kan vinden is dat de berekende opbrengst word gedaan aan de hand van vaste of dynamische tarrievenbart.koppers schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:47:
[...]
Hoymiles heeft het volgens mij nog niet klaar allemaal.
Om eea in te stellen moet je met een installer account inloggen cq de installer app (S-Miles installer app) gebruiken om het in te stellen. Heb daar Dynamisch aangegeven, aanbieder gekozen, tarieven ingesteld. En vervolgens de optie aangezet “bescherming tegen negatieve tarieven”.
In de S-Miles User app kan ik de dynamische tarieven ook zien/regelen. De beschermingsoptie zie ik daar echter helemaal niet terug.
Maar vlgs mij werkt het allemaal nog niet, er wordt niks teruggeregeld.
Das puur om te zien hoeveel je installetie heeft opgebracht
Niet alleen. En ook dat stukje werkt nu nog niet goed - bij negatieve tarieven wordt er 0 weergegeven.Maxwp schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:03:
[...]
Enjge wat ik daar kan vinden is dat de berekende opbrengst word gedaan aan de hand van vaste of dynamische tarrieven
Das puur om te zien hoeveel je installetie heeft opgebracht
Ik doelde op "The negative rate protection is currently on, which means the micros will automatically shut down during the negative rate hours until the rates turn positive."
Dit kan je dus alleen aanzetten als je als Installer bent ingelogd. En Dynamisch hebt ingeregeld.
Onder het mom van goede ervaringen moet je ook delen:
Aug 2022 is onze nieuwbouw woning opgeleverd met 9 zonnepanelen, twee HM-1200 micro omvormers en één HM-350 micro omvormer. Samen met een DTU-W100, zo'n kleine stick. Dit werkte allemaal prima. Tot Feb 2025, toen de DTU niets meer binnenkreeg. Na veel proberen en contact met leverancier en fabrikant, was de conclusie dat deze DTU kapot was. Na een tijdje toch maar een offerte opgevraagd voor een nieuwe DTU, waarbij het advies was een DTU-Pro te nemen a 175 euro + 60 euro installatiekosten.
Op Marktplaats een nieuwe (gesealde) DTU-Pro gekocht voor 65 euro en zelf kunnen installeren via de S Miles installer app + S Miles home app. Het verbaasde mij dat dit zo eenvoudig ging! LINK heeft mij erg geholpen! Wie weet heeft een mede-tweaker hier wat aan
[ Voor 3% gewijzigd door Leezer14 op 20-05-2026 14:26 ]
Ik heb zojuist volgens degroenenerds de integratie aan de praat gekregen. Maar welk attribuut moet ik hebben in mijn automation? en naar welke waarde kan ik die zetten? Ik vermoed 'power level', die staat nu op 0%, dan zou ik die voor max 5% teruglevering naar 95 moeten schuiven? klopt die gedachte? En kan het zijn dat de micro-omvormers hierdoor extra slijten? Heb 1x HM-800 en 3x HM-1500.harrr schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:41:
[...]
Ik heb inmiddels een automatisering gebouwd die lijkt naar de prijzen en dan de panelen uit kan schakelen. Dit werkt via de JSON REST/web interface. Deze zet ik met succes al in voor familie en vrienden. Mocht Hoymiles het niet helemaal goed kunnen regelen, dan kan ik hier wel een online dienst van maken.
Geen idee wat zij gebruiken. Ik schakel het vermogen niet terug maar ik laat ze softwarematig helemaal uit schakelen. Op dat moment haal ik dus ook energie uit het net of thuisaccus.Jailhouse schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb zojuist volgens degroenenerds de integratie aan de praat gekregen. Maar welk attribuut moet ik hebben in mijn automation? en naar welke waarde kan ik die zetten? Ik vermoed 'power level', die staat nu op 0%, dan zou ik die voor max 5% teruglevering naar 95 moeten schuiven? klopt die gedachte? En kan het zijn dat de micro-omvormers hierdoor extra slijten? Heb 1x HM-800 en 3x HM-1500.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Hoe schakel je ze softwarematig uit dan?harrr schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Geen idee wat zij gebruiken. Ik schakel het vermogen niet terug maar ik laat ze softwarematig helemaal uit schakelen. Op dat moment haal ik dus ook energie uit het net of thuisaccus.
Ik gebruik PHP, want hier heb ik jarenlange ervaring in, en je zou het ook via een eigen hostingpakketje bij een provider kunnen draaien waardoor je zelf geen server hoeft te draaien. Maar ik gebruik in elk geval deze functies. Je kunt de endpoints (en action 7 voor uit en 6 voor aan) eruit halen voor je eigen integratie:
function hoymilesTurnOff(string $token, array $inv): array
{
return hoymilesSendCommand($token, $inv, 7);
}
function hoymilesTurnOn(string $token, array $inv): array
{
return hoymilesSendCommand($token, $inv, 6);
}
function hoymilesSendCommand(string $token, array $inv, int $action): array
{
return apiPost('/pvm-ctl/api/0/dev/command/put', [
'action' => $action,
'dev_sn' => $inv['sn'],
'dev_type' => 3,
'dtu_sn' => $inv['parent_dtu_sn'] ?? $inv['dtu_sn'],
], $token);
}10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

[ Voor 28% gewijzigd door fluz op 30-05-2026 13:17 ]
Liggen de 3 panelen verder weg dan de andere? Hoe langer de kabel hoe groter de weerstand en het verschil in spanning tussen de meterkast en de omvormer. Weet je wat op dat moment de spanning is in de meterkast? Heb je 3 fases of 1 fase aansluiting? Kun je ook nog even de spanning controleren op die eerste piek? Wat is de spanning van de andere panelen op dat moment?
[ Voor 15% gewijzigd door peter123 op 30-05-2026 17:53 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Je hebt 1 kabel van 3 draden 2,5mm2 naar de meterkast? Dus de uiterste 4 zitten ook op deze kabel? Dat zou dan 16x300Wp=4800Wp op 1 kabel?
[ Voor 11% gewijzigd door peter123 op 31-05-2026 08:31 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Panelen zijn met één kabel 5x2,5 aangesloten dus 1 omvormer per fase is max 3000W. Vind ik ok.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Verder heb ik een p1 meter en een Home Assistant. Ik heb de integratie Nimbus hiervoor geinstalleerd.
Maar hoe kan ik de export verminderen?
De installateur adviseert een DTU-pro ter vervanging van de DTU-W100. Is dit genoeg om de export te kunnen controleren?
Wat zou ik als alternatief kunnen doen?
1. OpenDTU of Ahoy? ik weet niet hoe volwassen deze projecten zijn. Maar flashen ansich is mij niet onbekend, vind het altijd wel een precaire klus. Bovendien weet ik niet of patches voor de omvormers dan nog door komen. OpenDTU lijkt overigens niet beschikbaar voor mijn HM's. Zie ik dat goed?
2. Ik zie in de integratie een power-level entity. die heb ik van 0 naar 98% gezet. Ik zoek nu even naar waar ik het effect kan zien. Iemand tips? Ik neem me nu voor om morgen in de app vd energieleverancier te kijken hoeveel ik terugleverde. Wat meespeelt is dat ik de entity benamingen niet altijd begrijp (ligt aan mij), als iemand mij kan tippen over de juiste benaming in een hoymiles zou dat heel fijn zijn.
Weet iemand nog andere mogelijkheden?
ps: php of esp32 bordjes maken: dat beheers ik niet. Maar op een home assistant werken met automations, helpers en blueprint: daar kom ik wel uit.
Hoor het graag
+ 4-2026: Je kunt nu ook met firmware V00.07.04 van de DTU en de Home Assistant integratie https://github.com/suaveolent/ha-hoymiles-wifi de omvormers op 2% vermogen reduceren. Deze integratie werkt alleen als de DTU via WiFi verbonden is met de router en heeft geen cloud nodig, dus werkt ook nog als internet er uit ligt. Via de app zal dit misschien in de toekomst ook automatisch kunnen. Je hebt dus geen zelf gemaakte DTU meer nodig.
Hoymiles werkt aan een automatische power-level via de website, maar dit is nog niet live. Ik heb slechte ervaringen met de genoemde HA integratie, maar misschien werkt het bij jou wel.
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Mag ik vragen wat die slechte ervaring inhield? Ik zie in de app wel een wijzig-optie voor een percentage uitgangsvermogen . Maar die geeft een foutmelding als ie dat aan de omvormers doorgeeft. Kan me voorstellen dat de integratie dat ook heeft?peter123 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:53:
@Jailhouse Uit de 1ste post:
+ 4-2026: Je kunt nu ook met firmware V00.07.04 van de DTU en de Home Assistant integratie https://github.com/suaveolent/ha-hoymiles-wifi de omvormers op 2% vermogen reduceren. Deze integratie werkt alleen als de DTU via WiFi verbonden is met de router en heeft geen cloud nodig, dus werkt ook nog als internet er uit ligt. Via de app zal dit misschien in de toekomst ook automatisch kunnen. Je hebt dus geen zelf gemaakte DTU meer nodig.
Hoymiles werkt aan een automatische power-level via de website, maar dit is nog niet live. Ik heb slechte ervaringen met de genoemde HA integratie, maar misschien werkt het bij jou wel.
Maar ik denk dat Hoymiles wel voor 1-1-2027 de integratie werkende heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door peter123 op 02-06-2026 11:38 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Pas wel op met het limiteren van het vermogen op deze manier. De HA integratie zegt hier zelf over: "Please refrain from using the current power limitation feature for zero feed-in, as it may lead to damaging the inverter due to excessive writes to the EEPROM."peter123 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:53:
@Jailhouse Uit de 1ste post:
+ 4-2026: Je kunt nu ook met firmware V00.07.04 van de DTU en de Home Assistant integratie https://github.com/suaveolent/ha-hoymiles-wifi de omvormers op 2% vermogen reduceren. Deze integratie werkt alleen als de DTU via WiFi verbonden is met de router en heeft geen cloud nodig, dus werkt ook nog als internet er uit ligt. Via de app zal dit misschien in de toekomst ook automatisch kunnen. Je hebt dus geen zelf gemaakte DTU meer nodig.
Hoymiles werkt aan een automatische power-level via de website, maar dit is nog niet live. Ik heb slechte ervaringen met de genoemde HA integratie, maar misschien werkt het bij jou wel.
Zijn er andere manieren om het output vermogen heel vaak te sturen/veranderen die niet je EEPROM overmatig beschrijven?jansipke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:30:
[...]
Pas wel op met het limiteren van het vermogen op deze manier. De HA integratie zegt hier zelf over: "Please refrain from using the current power limitation feature for zero feed-in, as it may lead to damaging the inverter due to excessive writes to the EEPROM."
https://www.hoymiles.com/nl/hibattery-4020-x.html
https://www.hoymiles.com/nl/hibattery-4020-ac.html
De micro-inverters kennen twee methodes om de outpower te regelen:AzertyNL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:26:
[...]
Zijn er andere manieren om het output vermogen heel vaak te sturen/veranderen die niet je EEPROM overmatig beschrijven?
Persistant: deze setting overleeft een restart van inverter omdat de setting naar flash/eeprom wordt geschreven. Deze methode is ongeschikt om vaak te gebruiken ivm beperkt aantal schrijfacties van het opslaggeheugen. Hoe hoog of laag de limiet is is niet bekend (vziw). Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Temporary: de setting wordt naar ram geschreven en heeft daardoor niet de beperking van het aantal schrijfacties, wel is de setting weg na een reboot (ook elke ochtend dus).
Blijkbaar kent de HA integratie alleen de Persistent methode. Ik heb er geen ervaring mee.
OpenDTU (en ik verwacht ook Ahoy) kent beide methodes via de GUI. Maar via de API (mqtt of REST) wordt alleen de Temporary methode gebruikt. Precies vanwege de flash/eeprom beperkingen.
Edit: Als openDTU of Ahoy je wel wat lijkt, maar je hebt geen zin/tijd/etc om zelf de hardware in elkaar te zetten. Kijk hier eens: OpenDTU Fusion. Draait hier al een paar jaar zonder problemen met negen HMS-2000-4T inverters.
[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 03-06-2026 14:09 ]
Ik ben wat argwanend omdat ook hier geen lijst met inverters staat, op enig moment wordt naar Openfusion opendtu verwezen en daar staat mijn inverter HM-800 noch HM-1500 op. Wel de 2t en 4t varianten (geen idee wat de verschillen zouden zijn). Als dat wel het geval was dan zou het het waard zijn om te proberen voor minder dan 50 euro.Hermarcel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:08:
[...]
De micro-inverters kennen twee methodes om de outpower te regelen:
Persistant: deze setting overleeft een restart van inverter omdat de setting naar flash/eeprom wordt geschreven. Deze methode is ongeschikt om vaak te gebruiken ivm beperkt aantal schrijfacties van het opslaggeheugen. Hoe hoog of laag de limiet is is niet bekend (vziw). Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Temporary: de setting wordt naar ram geschreven en heeft daardoor niet de beperking van het aantal schrijfacties, wel is de setting weg na een reboot (ook elke ochtend dus).
Blijkbaar kent de HA integratie alleen de Persistent methode. Ik heb er geen ervaring mee.
OpenDTU (en ik verwacht ook Ahoy) kent beide methodes via de GUI. Maar via de API (mqtt of REST) wordt alleen de Temporary methode gebruikt. Precies vanwege de flash/eeprom beperkingen.
Edit: Als openDTU of Ahoy je wel wat lijkt, maar je hebt geen zin/tijd/etc om zelf de hardware in elkaar te zetten. Kijk hier eens: OpenDTU Fusion. Draait hier al een paar jaar zonder problemen met negen HMS-2000-4T inverters.
Typefoutje mijnerzijds, ik bedoelde idd opendtu. Ik volg alles nauwlettend, contract loopt nog tot feb 27.Hermarcel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:44:
@Jailhouse ondersteuning wordt bepaald door hardware én software: openDTU
edit: HM-800 en HM-1500 zonder de xT toevoeging bestaan volgens mij niet.
Check anders de Discord server
[ Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 03-06-2026 19:55 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dat zou goed nieuws zijn! De omvormersmodellen heb ik rechtstreeks overgenomen uit de apparatuurlijst uit de Hoymiles app. De installateur adviseert overigens een dtu-pro met nog ‘iets’ in de meterkast. Hij noemt dus niet dat de omvormers ongeschikt zijn, dat past bij jouw mening. Dat ‘iets’ is denk ik een p1 meter of ct-klemmen. Da’s aanzienlijk duurder. Heb verder nog niets verder uitgevraagd, heb immers nog een halfjaar. Eigenlijk tot maart, want dan begint grofweg het terugleverseizoen.Hermarcel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:50:
@Jailhouse 2T en 4T slaat op het aantal MPPT-trackers in de inverter. Meestal is het aantal trackers gelijk aan het aantal aan te sluiten panelen. Dus 2T voor de HM-800 en 4T voor de HM-1500.
HM-800 en HM-1500 zonder de xT toevoeging bestaan volgens mij niet.
Deze 8 hangen overigens niet aan een Hoymiles maar aan een Trannergy PVL3400 die ik voor 70€ op Marktplaats gevonden heb.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Powermanagement met de DTU-Pro kan ook. Je hebt dan wel een specifieke Hoymiles-versie nodig van een CHINT energiemeter.
Als je powermanagement met OpenDTU of Ahoy wil doen, dan heb je ook "iets" nodig dat openDTU/Ahoy de opdracht geeft om de power aan te passen. Dit kan bv vanuit Home Assistant.
[ Voor 16% gewijzigd door Hermarcel op 03-06-2026 20:21 ]
Home assistant staat hier al een paar jaar te zoemen. Ik merk dat ik een beste noob ben mbt de zonnepanelen. Die opendtu fusion komt dus in de plaats van de hoymiles DTU-W100? Of is de OpenDtuFusion aanvulling en kunnen ze tegelijk werken? De fusion bestuur ik dan met behulp van automations, op powerlevel (denk ik).Hermarcel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:08:
@Jailhouse
Powermanagement met de DTU-Pro kan ook. Je hebt dan wel een specifieke Hoymiles-versie nodig van een CHINT energiemeter.
Als je powermanagement met OpenDTU of Ahoy wil doen, dan heb je ook "iets" nodig dat openDTU/Ahoy de opdracht geeft om de power aan te passen. Dit kan bv vanuit Home Assistant.
Dit zijn de sensoren in Home Assistant. Deze zijn per inverter:
/f/image/Q86Dw85nh239oXvHVNHKD5Fd.png?f=fotoalbum_large)
En de configurations, ook per inverter:
Het is me gelukt deze uit te lezen (Daily Energy in kWh, current power in kW en power level in %) en het vermogen te regelen via Home Assistant dmv de Hoymiles Modbus TCP integratie.
De Daily Energy geeft onjuiste info (stapje omlaag einde zo rond 21.30 ) op sommige dagen:
In de Hoymiles S-Miles is dit niet te zien en einde vd dag zijn de opgewekte kWh'tjes dus niet gelijk met HA.
Na wat zoeken lijken er meer mensen last van te hebben van deze bug (?) en vermoed ik dat een firmware update dit kan verhelpen.
Firmware van de DTU-Pro is nu V00.02.15.
Mijn vraag: adviseren jullie mij de firmware te laten bijwerken door Hoymiles of verlies ik dan andere functionaliteit zoals de huidige koppelingsmogelijkheid met Home Assistant?
Change notes van de diverse firmware updates heb ik niet kunnen vinden. Hoymiles lijkt daar niet open over te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Tobias op 04-06-2026 17:50 ]
"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"
[ Voor 39% gewijzigd door peter123 op 05-06-2026 06:45 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Kan dit door Home Assistent (en de P1 data die ik daar beschikbaar heb) direct over Wifi te laten communiceren met een API van een HMS-800W-2T (W de Wifi serie microomvormers dus)?
Dit lijkt me een simpelere oplossing dan een HMS-800-2T + openDTU of AhoyDTU en scheelt de bijkomende kosten voor een openDTU fusion bordje, dat lijkt de setup die ik voornamelijk zie als methode om te communiceren met de inverter om het maximale vermogen regelmatig te sturen, maar een aanpak op basis van de 800W omvormer ben ik nog niet tegengekomen.
[ Voor 5% gewijzigd door AzertyNL op 08-06-2026 17:18 ]
string de beste?peter123 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:10:
Als je je micro-omvormers wilt vervangen door een string omvormer is dat een dure optie. Wel de beste. Je hoeft niet bij Hoymiles te blijven.
Voor 10kWh kun je overwegen om een accu te kopen die de wisselstroom weer omzet naar gelijkstroom om in de accu te laden. Dan hoef je de micro omvormers niet te vervangen.
micro omvormers zijn de betere optie volhens mij
nog niemnand die e data van hoymiules cloud heeft weten importern in HA?Hermarcel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:33:
@Jailhouse Inderdaad: In plaats van. DTU en openDTU kunnen niet tegelijkertijd. Je verliest dus de Hoymiles cloud met de historie die je daar hebt opgebouwd. Ik heb wel een DTU (pro) op de plank liggen voor als er eens een firmware update voor de inverters nodig is.
Dit zijn de sensoren in Home Assistant. Deze zijn per inverter:
[Afbeelding]
En de configurations, ook per inverter:
[Afbeelding]
bij mij word HA super traag als ik die gebruikpeter123 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:53:
@Jailhouse Uit de 1ste post:
+ 4-2026: Je kunt nu ook met firmware V00.07.04 van de DTU en de Home Assistant integratie https://github.com/suaveolent/ha-hoymiles-wifi de omvormers op 2% vermogen reduceren. Deze integratie werkt alleen als de DTU via WiFi verbonden is met de router en heeft geen cloud nodig, dus werkt ook nog als internet er uit ligt. Via de app zal dit misschien in de toekomst ook automatisch kunnen. Je hebt dus geen zelf gemaakte DTU meer nodig.
Hoymiles werkt aan een automatische power-level via de website, maar dit is nog niet live. Ik heb slechte ervaringen met de genoemde HA integratie, maar misschien werkt het bij jou wel.
enige idee waarom dit niet werkt via gewoon de ethernet?
Dat kun je zo niet stellen.Maxwp schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:56:
[...]
string de beste?
micro omvormers zijn de betere optie volhens mij
In mijn geval was string gewoon de beste optie.
Ik denk nog niet goed ontwikkeld. Maar als jij dat ook hebt, zal iedereen het wel met die app hebben.Maxwp schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:01:
[...]
bij mij word HA super traag als ik die gebruik
enige idee waarom dit niet werkt via gewoon de ethernet?
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Sarcasm?peter123 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Ik denk nog niet goed ontwikkeld. Maar als jij dat ook hebt, zal iedereen het wel met die app hebben.
Of lees ik het verkeerd haha
[ Voor 9% gewijzigd door peter123 op 09-06-2026 17:52 ]
10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Inmiddels zijn er 6x 465 wp aangesloten op 2x HMT-1800-4T. Ik heb inderdaad ook dat de CT spoelen van Enphase geen juiste meting kan doen. Er komen nog 6 panelen bij van 465. Verder werkt het goed.JWT schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:13:
Ik ook. Werkt gewoon. De hms-2000s zitten wel op een andere groep dus de enphase app klaagt over de metingen.
Inmiddels ook prijzen bekend.lum666348 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:12:
Ik zag dat Hoymiles onlangs een nieuwe thuisaccu heeft uitgebracht.
https://www.hoymiles.com/nl/hibattery-4020-x.html
https://www.hoymiles.com/nl/hibattery-4020-ac.html
uitvoering: Hoymiles HiBattery 4020 AC
Voor mij interessant omdat ik al een Hoymiles setje op de schuur heb liggen, dit past er dan perfect bij zonder dat ik een extra groep hoef te leggen.