Marc Both schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:07:
Goedenavond, ik wil met een hoymiles setup gaan werken voor een extra 4-tal panelen op 't schuurdak.Ik heb een beetje bijzondere setup en moet met 700 Wattpiek panelen gaan werken voor een optimale benutting van mijn dakvlak.
Hiervoor ga ik gebruik maken van 2 verschillende omvormers.
• Hoymiles HMS-800W-2T Wi-Fi <
Linkje>
• Hoymiles HMS-2000-4T <
Linkje> Gecombineerd met de Hoymiles DTU WLite-S <
Linkje>
Ik wil het draaien in mijn Home Assistant setup en bekijk daar de Doe Duurzaam guide voor <
Linkje>. Vraag over deze setup. Zijn er mensen die eenzelfde setup hebben en gaat Home Assistant "akkoord" met het mixen van beide setups in de integratie?
Dan nog een generieke vraag over de omvormers. Ik zie dat de volgende waarschuwing gegeven wordt bij het limiteren van de opwek
Please refrain from using the current power limitation feature for zero feed-in, as it may lead to damaging the inverter due to excessive writes to the EEPROM Wat is jullie ervaring hiermee? Gebruiken jullie de functie of hebben jullie de automatisering zo aangepast dat hij maximaal 'x' keer per uur mag switchen? Ik heb nu een dynamisch contract, nu de salderingsregeling nog geld laat ik mijn andere panelen eigenlijk altijd aanstaan, omdat de prijs zelden daadwerkelijk onder de 0ct schiet inclusief belasting. Maargoed, dat wordt zometeen relevanter.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Veel omvormers (met name Growatt, GoodWe, Sofar, Deye, Solis) slaan de vermogen-limiet instelling op in interne EEPROM. Als je deze instelling continu wijzigt (bijv. elke minuut), slijt die EEPROM: elke geheugenlocatie heeft typisch een levensduur van ~10.000–100.000 schrijfcycli.
Als je bij negatieve stroomprijzen elke minuut “limiteer naar 11% → nu 31% → nu 21%” schrijft, afhankelijk van je eigen gebruik op dat moment, zit je binnen een zomer aan 24000 writes → mogelijk defect.
Hoe groot is het probleem? Over 2025 was dit 450 uur met een prijs van eur-0,014
Opties:
1- Zet hem op nul infeed als de prijs voor enkele uren uur negatief is. Je inkoop is immers ook gratis. Maar ja, die energiebelasting (althans, post salderen, nu nog geen issue).... In 2025 450 uur, bij eigen gebruik 1kW x (eur0,134-0,014)x1,21 maakt eur60 die je weggooit. Als een negatief blok 5 uur duurt, zijn dit 90 blokken/jaar, dus 180 writes on/ff.
2- Maak de sturing intelligent, bereken je gemiddelde teruglevering in de laatste 15 minuten als de stroomrijs negatief is. 1x/15 minuten betekent 1600x/jaar, dus levensduur van 6-60 jaar.
3- Leef met negatieve stroomprijs. Dus als je in die 450 uur 4kWh over had, kost dat je eur24/jaar.
4- Mix 1 en 2, schakel de Hoymiles op 25% in de uren dat de stroomprijs negatief is (en jij waarschijnlijk teveel opwekt), Je levert dan nog wel iets terug (max 24 * 25%), maar je koopt iig niets bij.
De mix (4) lijkt mij aantrekkelijker dan de (post salderen-)kosten van optie 1 of de complexiteit van 2, maar ook (3) leven met de negatieve stroomprijs is te accepteren. En vooral, zorg dat je HA automatisering niet onnodig schrijft
https://www.anwb.nl/energ...-lage-stroomtarieven-voor
[
Voor 8% gewijzigd door
tonwes99 op 10-11-2025 07:28
]