Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik denk dat de wilde gok juist zou kunnen zijn.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richierich123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 17:28
peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:02:
Ik denk dat de wilde gok juist zou kunnen zijn.
Hoe zou ik dat uit kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-06 22:03
Ik probeer mijn Hoymiles DTU uit te lezen via HomeAssistant. Met mijn oude wifi set lukte dat prima, maar met KPN experiabox 12 en superwifi lijken er interne poorten geblokkeerd te zijn? Als ik probeer te verbinden krijg ik dit:

code:
1
2
hoymiles-wifi get-real-data-new --host 192.168.2.28
No response or unable to retrieve response for get-real-data-new

Als ik direct verbind via de DTU wifi kan ik wel connecten. Heeft iemand tips? De firewall staat compleet uit bij de Experiabox.

De DTU heb ik aangesloten via ethernet, maar ook via WiFi werkte het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
richierich123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Het probleem is dus zowel bij Enphase als Hoymiles?
Dan moet het wel het zonnepaneel zijn of de aansluiting daarvan.
Je kunt kijken welke spanning er uit het paneel komt.
En anders garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richierich123
peter123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Het probleem is dus zowel bij Enphase als Hoymiles?
Dan moet het wel het zonnepaneel zijn of de aansluiting daarvan.
Je kunt kijken welke spanning er uit het paneel komt.
En anders garantie claimen.
Nee, de enphase moet nog binnenkomen zodat ik die kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
richierich123 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Intermitterende fouten zijn altijd lastig om te vinden. Eén oplossing is om te wachten tot de fout structureel wordt. Ik zou daar niet op wachten en beginnen met de bekabeling nalopen. Je schreef dat je verlengkabels hebt gebruikt. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, met het juiste gereedschap?

Wat is het merk/type van zowel het paneel als de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 18:15
ercolano schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:15:
Iemand ervaring met de optie "vermogensregeling" via de app ? Ik heb 4 micros. De twee nieuwste met H 4.10 en Firmware 1.00.27 willen wel terugt toeren naar 2%, de twee micros die 1 jaar ouder zijn met H4.00 en sinds gistern Firmware 1.00.27 blijven gewoon op 100% draaien.
Zou toch niet an de hardware versie liggen hoop ik....
Vraag ook uitgezet met Hoymiles.
Telefonisch contact gehad. Behulpzame mederwerker, maar probleem was nog niet opgelost.
Vandaag handmatig de 2 "oude" omvormers uit het systeem gegooid en daarna weer opnieuw gekoppeld. Wat me opviel is dat de netprofiel beschrijving weg viel na het opnieuw in het systeem hangen. Vervolgens heb ik de verschillende netprofielen eens naast elkaar gelegd en het bleek dat bij de 2 oudere omvormers de APC functie op 0 stond. Aangezet in nieuw profiel en nu kan ik inderdaad alle 4 omvormers terug regelen :)
Bovenstaande ter info voor andere knutselaars.

En, wellicht belangrijker, ik begreep dat ze aardig opschieten met een dynamische tarief module. Keep ya posted.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richierich123
Hermarcel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Intermitterende fouten zijn altijd lastig om te vinden. Eén oplossing is om te wachten tot de fout structureel wordt. Ik zou daar niet op wachten en beginnen met de bekabeling nalopen. Je schreef dat je verlengkabels hebt gebruikt. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, met het juiste gereedschap?

Wat is het merk/type van zowel het paneel als de omvormer?
Kabels kant en klaar gekocht. Heb alle connecties al los en opnieuw vast gezet.
Hoymiles hmt-500 met Trina solar vertex plus. 1 paneel met 1 micro omvormer. Veel simpeler als dat gaat het niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
richierich123 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Kabels kant en klaar gekocht. Heb alle connecties al los en opnieuw vast gezet.
Hoymiles hmt-500 met Trina solar vertex plus. 1 paneel met 1 micro omvormer. Veel simpeler als dat gaat het niet worden.
Even de specs van het panel vergeleken met die van de inverter: Lijkt ok.

Ik weet het verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:27
ercolano schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:15:
Iemand ervaring met de optie "vermogensregeling" via de app ? Ik heb 4 micros. De twee nieuwste met H 4.10 en Firmware 1.00.27 willen wel terugt toeren naar 2%, de twee micros die 1 jaar ouder zijn met H4.00 en sinds gistern Firmware 1.00.27 blijven gewoon op 100% draaien.
Zou toch niet an de hardware versie liggen hoop ik....
Vraag ook uitgezet met Hoymiles.
Wat doe je dan steeds met de hand die regeling aanpassen zodat je niet te veel opwekt of zit er toch een automatische regeling achter?
Begreep ooit eens dat je een meter in de meterkast kon plaatsen en deze met de dtu pro kon verbinden zodat dit automatisch zou gaan.
Geen idee wat daar van terecht is gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Begreep ooit eens dat je een meter in de meterkast kon plaatsen en deze met de dtu pro kon verbinden zodat dit automatisch zou gaan.
Dat werkt gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ow dacht dat de dtu pro altijd crashte bij modbus aansluiting
en die meter moest toch via modbus aan de modbus poort van de dtu pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Modbus via TCP (ethernet) was/is fragiel. De meter wordt met seriele modbus aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Heb hier in homeassistant ingesteld dat als de energieprijs van Tibber negatief is, het vermogen van de panelen naar 3% gaat. Zodra de uurprijs weer positief is, mag het weer naar 100%. Werkt tot nu toe perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Als je niet te snel update ( meer dan 3min) werkt Mobus over ethernet goed. Sinds Hoymiles de update frequentie naar 5 minuten heeft gezet ipv 15 minuten werkt het nog beter. Helaas kun je de omvormers er niet mee uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 18:15
Maxwp schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Wat doe je dan steeds met de hand die regeling aanpassen zodat je niet te veel opwekt of zit er toch een automatische regeling achter?
Nee, met de hand op 2% zetten als er langere tijd negatieve prijzen zijn (ik wek dit jaar door mn zonnepaneel fetisj meer op dan ik gebruik). Heb geen DTU pro, maar een dtu-light-s.
Wel van de technisch dienst begrepen dat ze druk bezig zijn met een of andere module voor remote aansturing (die dan hopelijk ook op de light-s werkt).

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Via je eigen installateursaccount in de installateurs app.
Account bij hoymiles aanvragen
Hoe lang duurt zo iets dergelijks?
Vanuit (china?) Eerst wel vlotte reactie, daarbij hebben ze aangegeven dat t doorgezet wordt naar Hoymiles Nederland.

Maar op dit moment nogsteeds geen reactie.

15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Via je eigen installateursaccount in de installateurs app.
Account bij hoymiles aanvragen
Update, inmiddels heb in telefonisch contact gehad en per mail.

Ik kan alleen een DIY account krijgen.
Daar kan de installatie niet aan overgedragen worden.

15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
@markduffy En waarom niet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Nu online
Dat zei die niet.
Hij bood alternatief aan om alle updates uit te voeren voor me en de aanpassingen aan de installatie door te voeren op de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:52
markduffy schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Dat zei die niet.
Hij bood alternatief aan om alle updates uit te voeren voor me en de aanpassingen aan de installatie door te voeren op de app
Lijkt me ook een prima deal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Hoymiles heeft trouwens echte flinke jongens nu.

https://www.hoymiles.com/product/mit-5000-8t/

5000VA ( = bijna 22 A)

Geschikt voor 8 x 600 - 750Wp. 4 MPPT's. 3 Fasen aansluiting.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 17:03

Bravo

Second Best

SkiFan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:18:

5000VA ( = bijna 22 A)

Wat een monster is dat zeg, zijn er al PV panelen in omloop met zulke vermogens? (MPPT: 12V-136V 8)7 )
Ik zie eerder toepassingen dat je twee 400 Wp panelen in serie aansluit en zo meerdere dakvlakken kan combineren op 1 omvormer.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Wat een monster is dat zeg, zijn er al PV panelen in omloop met zulke vermogens? (MPPT: 12V-136V 8)7 )
Ik zie eerder toepassingen dat je twee 400 Wp panelen in serie aansluit en zo meerdere dakvlakken kan combineren op 1 omvormer.
Is, volgens mij, ook de bedoeling dat je meerdere panelen in serie aansluit per MPPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Die grote panelen zijn hier niet te koop. In China kun je wel van die lappen van 2,5 meter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@SkiFan Een deel van mijn panelen meten 2,41 bij 1,13 mtr, dus ruim 2,7 m2. Maar ook van deze panelen zou je er twee in serie kunnen zetten en binnen de specs van die inverter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
SkiFan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:38:
Die grote panelen zijn hier niet te koop. In China kun je wel van die lappen van 2,5 meter kopen.
2m2 rn 585 wp is toch ook al aardig
Groter zou ik niet meer willen gaan worden zo langzaam onhandelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibi
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 11:11
SkiFan schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:18:

5000VA ( = bijna 22 A)

Wow nice. dan zou ik voor mijn 36 panelen van 450 Wp maar 4 stuks nodig hebben (en nog een kleinere voor de laatste 4 ;) ).

heeft iemand ergens al een prijs gezien voor deze grote jongens?

[ Voor 4% gewijzigd door tibi op 25-05-2025 11:11 ]

tibi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibi
Een ander vraagje over de hoymiles. Er is vast iemand die weet hoe ik de omvormers kan dimmen en of uitschakelen als mijn batterijen vol zijn.

Ik zit op een offgrid situatie met een klein systeem wat het lokale grid is. De hoymiles denken dus dat ze op het grid zitten maar zodra mijn batterijen vol zijn kan ik de energie niet meer kwijt en moet ik ze uitschakelen.

Kortom is daar een protocol voor?

tibi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tibi
ik denk dat dit een goed begin is. Ik wil dan niet lokaal meten maar vanuit de centrale batterij bepalen of het tijd is om af te schalen maar in ieder geval moet het mogelijk zijn:

https://github.com/reserve85/HoymilesZeroExport

tibi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18
tibi schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Wow nice. dan zou ik voor mijn 36 panelen van 450 Wp maar 4 stuks nodig hebben (en nog een kleinere voor de laatste 4 ;) ).

Via de groothandel zo'n €340,- voor de MIT-5000-8T + iets van €30,- voor aansluitkabels en accessoires per omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door ikke26 op 25-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
tibi schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Uh ?
Het blijft een 4 ingangen laag voltage systeem.

Edit
Sorry 12-136 volt? *O* 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 25-05-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik zie het nut van dergelijke grote jongens niet echt. Je hebt nog steeds maar 4 trackers. Kun je 2 a 3 panelen per tracker leggen. Heb je niet de voordelen van een micro-inverter (1 tracker per paneel) maar wel de nadelen (het kreng ligt op het dak, als er iets kapot gaat kun je weer het dak op en de zooi gaan slopen).

Bovendien gaat er 3 fasen over je dak heen, dat vind ik ook een beetje meh vanuit veiligheidsoogpunt. Daar kan best veel vermogen samenkomen igv sluiting/smoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:40
Als ik dan toch persé mijn opwekking wil monitoren met die DTU van Hoymiles, misschien deze dan aan zo'n Gamma tijdschakelaar hangen? 15 minuten per dag om even de data te synchroniseren is genoeg om de data van gisteren door te krijgen...Als een kwaadwillende hacker Nederlandse omvormers plat legt, zijn de mijne tenminste net online...

https://solarmagazine.nl/...rs-zonnepanelen-verbieden

[ Voor 17% gewijzigd door tonwes99 op 28-05-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 13:58

Tazzios

..

Ik zie zojuist dat er ook wifi versies zijn:
Hoymiles HMS-500W-1T plug en play met geïntegreerde WiFi voor 1 zonnepaneel

(Ik zag het nog niet 1 2 3 in het topic genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik heb laatst de 800W 2T WiFi versie geïnstalleerd met twee panelen op een schuurtje.

Verbinding maken met het netwerk ging wel onnodig lastig, moest geloof ik eerst via een telefoon hotspot een software update uitvoeren die mislukte. Maar als het eenmaal werkt is het fijn dat je geen extra apparaat nodig hebt voor monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

straat schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:44:
Ik heb laatst de 800W 2T WiFi versie geïnstalleerd met twee panelen op een schuurtje.

Verbinding maken met het netwerk ging wel onnodig lastig, moest geloof ik eerst via een telefoon hotspot een software update uitvoeren die mislukte. Maar als het eenmaal werkt is het fijn dat je geen extra apparaat nodig hebt voor monitoring.
Ik probeer nu deze handleiding te door lopen maar blijf ik heb geen account, wil ik liever ook niet aanmaken maar het aanmaken mag niet. direct connect is ook geen optie.
(https://www.offgridtec.co...ck-Installation-Guide.pdf)

De app ziet ook anders uit. Heb je misschien tips?

Edit:

GElukt, precieze locatie moet je delen anders krijg je direct connect optie niet. :|

[ Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 04-06-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:11
Nieuwe installatie sinds gisteren met 12 445wp panelen op 3 hoymiles quatro’s (Hoymiles HMS-
1600-4T). Op 1 quatro zien we vandaag duidelijk dat de 4 panelen minder opbrengen en op bepaald moment zelfs uitgevallen. Stroom even vd installatie, daarna geeft die quatro duidelijk meer dan de andere panelen en even erna weer duidelijk minder…iemand dit ook al ad hand gehad? Buiten de twee panelen uiterst rechts liggen ze allemaal in dezelfde richting. Geen schaduw, bewolkt weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmdSzSELMaJxDFEKsX5-TjQbKKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGnz9VAz8wiHes9XTiPh6qFh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOINS5tOESWm_vXOBE3aKKrgnz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24RGCh2vVKR5t3oR63YuK2ct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6PFJvIc4Q6FxeuIkBspSpRr6sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnjo2DcgDw6uZKMvVLeX7IhK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@vtrke Heb je de omvormers verdeeld over drie fasen? Kijk eens naar de spanningen op de drie fases. Te hoge spnning op één fase kan leiden tot stoppen van de inverter op die fase.

Er zit een time-out op de uitschakeling bij een te hoge spanning. Pas na deze timeout zal de omvormer stoppen met produceren. Vandaar dat het even werkt na inschakelen. Dat de panelen meer leveren dan de anderen kan veroorzaakt worden doordat die panelen afgekoeld zijn door de uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
Hermarcel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:27:
@vtrke Heb je de omvormers verdeeld over drie fasen? Kijk eens naar de spanningen op de drie fases. Te hoge spnning op één fase kan leiden tot stoppen van de inverter op die fase.

Er zit een time-out op de uitschakeling bij een te hoge spanning. Pas na deze timeout zal de omvormer stoppen met produceren. Vandaar dat het even werkt na inschakelen. Dat de panelen meer leveren dan de anderen kan veroorzaakt worden doordat die panelen afgekoeld zijn door de uitschakeling.
Nee, alles zit op 1 en dezelfde fase. Heb zelfs geen 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@vtrke Hmm, dan zou ik de kabels controleren. Omdat alle vier panelen op dezelfde manier reageren zou mijn aandacht eerst naar de netaansluiting van de omvormer gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hermarcel op 07-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
Ik heb zoiets ook gehad (wel andere omvormer) en hij maakte toen zoals hierboven gesuggereerd geen goed contact in mijn zelf aangelegde pv buitengroep.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Met OpenDTU kan je in de eventlog goed zien wat de reden van een shutdown is.

Overigens zal je ook bij wisselvallig weer zien dat de panelen voor korte tijd een veel hoger piekvermogen hebben dan tijdens een volledig zonnige dag, het is dus normaal dat een paneel dat al een tijd continu heeft geproduceerd een lager vermogen haalt dan een paneel wat je pas net hebt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
vtrke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:23:
Nieuwe installatie sinds gisteren met 12 445wp panelen op 3 hoymiles quatro’s (Hoymiles HMS-
1600-4T). Op 1 quatro zien we vandaag duidelijk dat de 4 panelen minder opbrengen en op bepaald moment zelfs uitgevallen. Stroom even vd installatie, daarna geeft die quatro duidelijk meer dan de andere panelen en even erna weer duidelijk minder…iemand dit ook al ad hand gehad? Buiten de twee panelen uiterst rechts liggen ze allemaal in dezelfde richting. Geen schaduw, bewolkt weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even gekeken en toch een tiental overspanning meldingen (meer dan 253V) waardoor ie uitschakeld. Is dat normaal voor wisselvallig weer (zon, geen zon wisselen vandaag heel snel af)? En hoe oplossen? Kan je uitschakellimiet verhogen bij de hoymiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@vtrke Als je de afschakelgrens verhoogt in het grid-profile, dan loop je de kans dat de spanning in je meterkast te hoog oploopt en schade aan apparatuur gaat opleveren. Een beter alternatief is om de verliezen in de kabels tussen meterkast en omvormers te verminderen met een dikkere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Wat gebeurd er als je de andere 2 uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Mag ik nu uit deze post afleiden dat je met een eigen gemaakte DTU (al dan niet met een ESP32) de opwekking uit kan schakelen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@JT ja. Voor openDTU via gui, mqtt en/of rest-api.
Voor Ahoy weet een ander forumlid het misschien. Ik heb geen ervaring met Ahoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ahoy-DTU kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Top. Ik ga waarschijnlijk 4 panelen leggen van 450+wp. Ik heb al wel wat Enphase, allemaal tweedehands gekocht voor kleinere panelen. Maar voor dergelijke panelen wordt wel een duur geintje met Enphase. Met kabel 152,50 voor 384 watt. Tweedehands niet te vinden. Maar ik wil wel m'n panelen uit kunnen zetten bij te negatieve prijzen :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Wil voor m'n hoofddak geen micro's. Vandaar dat Hoymiles daar niet op komt. Dat dak is eng hoog, geen dakgoot, dus daar vervang je niet zomaar even een inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11
SkiFan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:04:
Wil voor m'n hoofddak geen micro's. Vandaar dat Hoymiles daar niet op komt. Dat dak is eng hoog, geen dakgoot, dus daar vervang je niet zomaar even een inverter.
Op mijn schuine dak heb ik ook panelen liggen, maar de hoymiles omvormer hangt ergens anders. Ik had bewust DC kabels op lengte gekocht zodat de omvormer op een bereikbare plek kon hangen.

Het was even puzzelen voor de installateurs, zelf had ik het al helemaal in m'n hoofd zitten :9

Verste panelen 4x 7m dc kabel
Middelste panelen 4x 5m dc kabel
Dichtstbijzijnde panelen 4x 3m dc kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik heb 1 Hoymiles op mn garagedak. Het huisdak wordt voorzien van een Victron SmartSolar MPPT 450/100. Dit heeft voor mij als voordeel dat het hele handeltje op 48V werkt. Lekker makkelijk en betaalbaar vanwege de akku's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 18:40
Antonl91 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:13:
[...]

Op mijn schuine dak heb ik ook panelen liggen, maar de hoymiles omvormer hangt ergens anders. Ik had bewust DC kabels op lengte gekocht zodat de omvormer op een bereikbare plek kon hangen.

Het was even puzzelen voor de installateurs, zelf had ik het al helemaal in m'n hoofd zitten :9

Verste panelen 4x 7m dc kabel
Middelste panelen 4x 5m dc kabel
Dichtstbijzijnde panelen 4x 3m dc kabel
Zorg wel dat de DC kabels flink dik zijn, de stroom is daar veel hoger doordat de spanning lager is.
Te dunne kabels zorgen voor veel vermogen verlies en dus warmte.
Dat is ook de rede dat de omvormers liefst direct onder de panelen geplaatst wordt.
Verlies is kwadraat van de stroom keer de weerstand van de kabel. Stroom is soms wel 13 ampère

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11
Ross11 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Zorg wel dat de DC kabels flink dik zijn, de stroom is daar veel hoger doordat de spanning lager is.
Te dunne kabels zorgen voor veel vermogen verlies en dus warmte.
Dat is ook de rede dat de omvormers liefst direct onder de panelen geplaatst wordt.
Verlies is kwadraat van de stroom keer de weerstand van de kabel. Stroom is soms wel 13 ampère
Ik heb 6mm2 kabels gebruikt, als ik met 1% spanningsval reken dan zou ik 8.11mm2 moeten nemen, voor 3% is 2.32mm2 voldoende. Dus het zal wel ergens daar tussenin zitten en dat is prima. Dit gaat over de 2 panelen met de langste kabels.... Met de panelen met kortere kabels zit ik onder de 1% volgens acdesinger.app https://acdesigner.app/dckabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 18:40
Iemand ervaring met de "Hoymiles Plug en Play thuisbatterij Micro opslag Hoymiles MS-A2, 2240 Wh"

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:28
Ik wil graag de export van stroom beperken danwel tegenhouden. Kan ik de Hoymiles DTU Pro S met modbus aansluiten op de Eastron SDM640 Modbus V2? Of werkt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Joris273 Nee, dat werkt alleen met een door Hoymiles ondersteunde meter. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:40
Hermarcel schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:28:
@Joris273 Nee, dat werkt alleen met een door Hoymiles ondersteunde meter. Zie hier.
Maar… dit wil je alleen bij negatieve teruglevertarieven, iedere cent die je krijgt is welkom. En… eigenlijk wil je altijd met negatieve tarieven je opwekking stoppen, ongeacht wat je energiemeter zegt. Immers, zelf een thuishaven of boiler voedt je dan liever uit het net.

Dus… er moet een koppeling zijn met internet-tarief-info. Dus Home Assistant met Open-DTU of Hoymiles-DTU integratie lijkt onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:28
tonwes99 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Maar… dit wil je alleen bij negatieve teruglevertarieven, iedere cent die je krijgt is welkom. En… eigenlijk wil je altijd met negatieve tarieven je opwekking stoppen, ongeacht wat je energiemeter zegt. Immers, zelf een thuishaven of boiler voedt je dan liever uit het net.

Dus… er moet een koppeling zijn met internet-tarief-info. Dus Home Assistant met Open-DTU of Hoymiles-DTU integratie lijkt onvermijdelijk.
Als het terugleveren me een paar tientjes in de maand oplevert, wordt de teruglevering gewoon gestaakt. Op dit moment lever ik ongeveer 10000kWh terug.

Ik profiteer in de winter dan wel van relatief veel opbrengst, anders zou ik de panelen er in zijn geheel wel af kunnen halen.

Het probleem met HA vind ik een beetje dat de boel het te regelmatig door updates van óf de HA-software óf updates van de website/webservice via welke een device wordt gemanaged, niet meer doet. En daar ben ik een beetje klaar mee.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste