• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-03 22:23
@r_bleumer ik heb nu 4 sets: 1680Wp oost, 2400Wp zuid, 2200Wp West en 3280Wp oost op het tuinhuisje totaal 30 panelen ca 9500Wp. Zonneboiler met 32HP en 300L vat. Deze sets zitten alle achter een aparte 16a 1fase groep. Al deze groepen worden gemeten door een 3fase HW wife kWh meter. Werkt perfect om het totaal te monitoren van de zonnestroom

[Voor 26% gewijzigd door jrrooster op 01-09-2022 17:32]

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-03 19:15
@Hermarcel hoi, is die prijs van de HMS-2000-4T op de website van Solarchamps inclusief BTW?

Grondkabel is duur, bijna €5 de meter. Denk erover om alleen het ondergrondse deel YmVK-as te leggen tot aan een werkschakelaar op de veranda. En dan bij het huis een lasdoos te plaatsen om weer over te gaan op YmVK 3x2,5mm2.

Maakt het uit voor de BTW teruggave belastingdienst of je de spullen bij meerdere webshops gekocht hebt?

[Voor 64% gewijzigd door PCan op 02-09-2022 07:54]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
PCan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:59:
@Hermarcel hoi, is die prijs van de HMS-2000-4T op de website van Solarchamps inclusief BTW?
Ja :)

En bij mij zijn drie stuks binnen een dag geleverd.

De HMS-2000-4T is fysiek een stuk groter dan de HM-1500, meer koelribben ook. Mijn verwachting(!) is dan ook dat de warmtehuishouding bij de HMS-2000-4T beter zal zijn als je dezelfde panelen inzet.

[Voor 38% gewijzigd door Hermarcel op 02-09-2022 10:06. Reden: (1) leveringssnelheid toegevoegd, (2) Info over afmetingen toegeoegd]

• PCan
Ik heb voor de grondkabel 12,3m 2x 4mm2 besteld en om geld uit te sparen voor binnen 20m 3x2,5mm2.
De meterkast zit aan de andere kant van het huis.

Nu zie ik op Youtube dat 20m 2,5mm2 wel tot 8 volt hogere omvormerspanning kan zorgen, waardoor deze boven de kritische grens van, ik dacht 254V~ output zou komen.
Daarbij valt de omvormer uit.

Ik heb geen WiFi dongel besteld, dus kan hem niet uitlezen.
Moet ik me zorgen maken en alsnog 20m 4mm2 voor binnen bestellen?

• kangethe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
@r_bleumer

Bedankt voor de uitleg, onderdelen besteld en de software op de esp gezet. Lijkt goed te werken!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:33
PCan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:03:
Ik heb voor de grondkabel 12,3m 2x 4mm2 besteld en om geld uit te sparen voor binnen 20m 3x2,5mm2.
De meterkast zit aan de andere kant van het huis.

Nu zie ik op Youtube dat 20m 2,5mm2 wel tot 8 volt hogere omvormerspanning kan zorgen, waardoor deze boven de kritische grens van, ik dacht 254V~ output zou komen.
Daarbij valt de omvormer uit.

Ik heb geen WiFi dongel besteld, dus kan hem niet uitlezen.
Moet ik me zorgen maken en alsnog 20m 4mm2 voor binnen bestellen?
1 inverter , kan me daarbij weinig voorstellen.

Nonsensical line goes here <---

• PCan
Ik mis een paar onderdelen bij de HMS 2000.
Geen AC Trunk port Cap, geen AC Trunk connector Unlock tool en geen AC Trunk cable, 10AWG cable.
Zit alleen een connector met eindkapje bij. :-(

Voortaan beter kijken wat er standaard bij zit.

https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html

Meer dan 3x2,5mm2 gaat er niet in, daar is de wartel te klein voor.

[Voor 44% gewijzigd door PCan op 03-09-2022 17:00. Reden: vsi]

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:49:
Ik mis een paar onderdelen bij de HMS 2000.
Geen AC Trunk port Cap, geen AC Trunk connector Unlock tool en geen AC Trunk cable, 10AWG cable.
Zit alleen een connector met eindkapje bij. :-(
Meer heb je toch ook niet nodig? Alleen de YMVK-kabel nog. Tooltje heb je ook niet nodig: T-Connector is open en tooltje is alleen om hem (weer) open te maken.

• PCan
@Hermarcel Nou, die grondkabel 2x4mm2 krijg ik er niet in. Dan zou ik vanaf de werkschakelaar YMvK 2x4mm2 moeten kopen, dacht dat er een Neopreen kabel 3x4 bij zou zitten. Of ik moet een stuk 3x2,5mm2 gebruiken. Twijfel nog steeds of ik binnen ook niet naar 3x4mm2 had gemoeten. Maar ja, die 3x2,5 gaan ze ws niet terugnemen bij Elektramat.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar heb je die 4mm2 eigenlijk op gebaseerd? 2000VA bij 250V is maar 8A. Dat zou zelfs makkelijk door 1.5mm2 kunnen.

Of heb ik iets gemist?

• Hermarcel
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:29:
Waar heb je die 4mm2 eigenlijk op gebaseerd? 2000VA bij 250V is maar 8A. Dat zou zelfs makkelijk door 1.5mm2 kunnen.

Of heb ik iets gemist?
Precies. 2 volbelaste HMS-2000-4T per 2.5mm2 is geen probleem.

Ik heb even gekeken. In de specs van de Trunk-cable connector lees ik dat de maximale buitendiameter van de kabel 12.5 +- 0.4 oftewel 12.9 mm is.
Een snelle search leert mij dat 3x6mm2 13.1 mm is.
Waarschijnlijk past dat wel, anders past 3x4mm2 zeker.

[Voor 42% gewijzigd door Hermarcel op 03-09-2022 20:25]

• PCan
@bbbrumbrum @Hermarcel Ik zag een video op Youtube waarbij men het had over hoge voltages in de omvormer waardoor deze zichzelf telkens uitschakelde, veroorzaakt door de belasting bij te dunne kabeladers. Maar dat zullen meerdere omvormers zijn geweest.
Daarnaast heb je de kabelcalculator. Die zegt bij de volle 33m van Omvormer naar meterkast (33m) zou je 6mm2 moeten gebruiken en bij alleen de 20meter binnen al 3x4mm2.

• Hermarcel
  • Niet online
33 meter? Tja...

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:44:
@bbbrumbrum @Hermarcel Ik zag een video op Youtube waarbij men het had over hoge voltages in de omvormer waardoor deze zichzelf telkens uitschakelde, veroorzaakt door de belasting bij te dunne kabeladers. Maar dat zullen meerdere omvormers zijn geweest.
Daarnaast heb je de kabelcalculator. Die zegt bij de volle 33m van Omvormer naar meterkast (33m) zou je 6mm2 moeten gebruiken en bij alleen de 20meter binnen al 3x4mm2.[Afbeelding]
Tsja, en wat wil Elektramat precies? Centjes verdienen.
Ik zou je aanraden bijvoorbeeld de TKF calculator (kabelproducent) te gebruiken.
Elektramat wil het verlies onder de 1% houden, en dat levert veeeeeeeeeel koper op.

Wat is je nominale netspanning op zonnige dagen? Want op de meeste plekken is dit helemaal geen probleem. En dan nog kun je zelf goed testen of dit een probleem gaat zijn:
@Dre legt het hier uit: Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Edit: wie weet hier trouwens of de Hoymiles' throttlen bij 253V ipv hard afschakelen? Veel nieuwe generatie omvormers bouwen het vermogen geleidelijk af, om onder die spanningsdrempel te bljven.

[Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-09-2022 22:05]

• PCan
Is er nou een DTU lite W100 én een DTU-Lite 4G te koop? Die eerste voor max 99 en de laatste volgens Duitse Youtube, voor max. 4 panelen? Ik zie die laatste nergens te koop.

• r_bleumer
Heb ze ook vaker gezien, maar niet te koop. Totaal oninteressant, die lite.

• PCan
@r_bleumer Hoezo? De W100 is gewoon €65 goedkoper dan de pro. En voor mijn 4 paneeltjes ....

• r_bleumer
Da's dan vermoedelijk de enige use-case. En dan kun je beter zo'n zelfbouw-monitor maken. Geeft je meer opties.

• PCan
Dat ga ik zeker bestuderen. Vind het al #raar dat ik zo'n extra dongel nodig moet hebben.
Ik heb al een router en smartphone die het WiFi signaal kunnen opvangen, dus zou een App voldoende moeten zijn. Hoeven de Chinezen ook niet mee te kijken wanneer ik thuis ben en ga slapen etc.

Als ik nou eens mijn Brennerstuhl ertussen zet. Dus maak een wcd, steek de pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E
er in en ga via een stekker door naar de meterkast.

Mag dat?

Niet doen hoor! komt vanaf de meterkast spanning op de pennen van de steker te staan en dat is zeer gevaarlijk.

[Voor 40% gewijzigd door PCan op 04-09-2022 13:56. Reden: vsi]

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCan schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:12:
Dat ga ik zeker bestuderen. Vind het al #raar dat ik zo'n extra dongel nodig moet hebben.
Ik heb al een router en smartphone die het WiFi signaal kunnen opvangen, dus zou een App voldoende moeten zijn. Hoeven de Chinezen ook niet mee te kijken wanneer ik thuis ben en ga slapen etc.

Als ik nou eens mijn Brennerstuhl ertussen zet. Dus maak een wcd, steek de pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E
er in en ga via een stekker door naar de meterkast.

Mag dat?

Niet doen hoor! komt vanaf de meterkast spanning op de pennen van de steker te staan en dat is zeer gevaarlijk.
Een PVomvormer op stekker mag al niet, maar die zou iig moeten afschakelen als hij geen netspanning meer ziet. Een stekker aan MK zijde is gewoon Darwin-award waardig.

Gewoon een dinrail kWh metertje in de MK naast de PVgroep monteren.

Daarnaast, je gebruikt een overkill aan koper om vervolgens 2kW continu door een gestekkerde verbinding te jagen… Dat staat nogal haaks op elkaar.

[Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-09-2022 14:16]

• PCan
@bbbrumbrum :-) Ik liet me ff gaan, sorry.
Als ik de site van de Belastingdienst goed gelezen heb, is voor BTW teruggave alleen vereist;

- Dat jouw naam en adres op de facturen staan van het materiaal
- Dat jouw naam en adres op de energierekening staan.
- Dat je tijdelijk gebruikt maakt van de KOR regeling.
- Dat de panelen gekocht zijn en in gebruik zijn genomen in het jaar waarover je de BTW terugvraagt.
- Daarna ga je BTW betalen voor terug levering, dat bedrag wordt in mindering gebracht op je teruggave.
- Teruglevering a.d. hand van je Wp vermogen per jaar. Dus ik ga 4x460Wp ophangen.
Ik start mijn levering in oktober, dus forfait bedrag x 3/12?
Hoe doe je dit in de volgende jaren met de terug levering?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:44
Weet iemand een installateur, in noord holland die hoymiles omvormers gebruikt.
Ik zou namelijk graag mijn bestaande set willen uitbreiden.

• PCan
Ik heb grote moeite om de No-Go zone te halen. Moet ik me daar zorgen over maken?

De Eaton AFDD+ systemen hebben een Vlamboogbeveiliging, Aardlekbeveiliging en Kortsluit-&overbelasting stroombeveiliging in één apparaat.
Voor mijn gevoel zou dat een goede beveiliging zijn voor de PV groep. Maar dat zegt Eaton zelf niet.
Waarom?

https://www.eaton.com/con...atalog-ca220616-nl-nl.pdf

[Voor 70% gewijzigd door PCan op 08-09-2022 10:17]

• kalikatief
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-03 00:13
Ik ben momenteel in het midden van een Hoymiles installatie die nog niet operationeel is. (Ze kwamen bij installatie een omvormer tekort, en dit is nadat ze het oorspronkelijke systeem al niet konden leveren, dus redelijk plotseling Hoymiles...)

Nu zie ik sindsdien een onbeveiligde wifi verbinding in de lucht hangen waarvan ik aanneem dat deze van de DTU-Pro is die nog niet geconfigureerd is. Komt hier correct een slotje op nadat de installatie is afgerond? De gasten die het installeren zijn Pools en alhoewel het goede fysieke installateurs zijn weet ik niet hoe hun ICT kennis is als ik deze vraag aan hen stel gezien hun uitleg grofweg dit was: 'we just need to scan a couple of codes from your inverters and then it starts working'...

Ik voel me niet echt comfortabel met de gedachte dat ik straks permanent een open netwerk (verbonden aan mijn interne netwerk) zit te broadcasten waarvan de SSID dermate herkenbaar is af te leiden naar een bepaald product dat het enkel een kwestie van tijd is totdat het apparaat 100% een zwaktepunt is.

(Mijn buurman heeft een installatie van een ander merk waar je de gegevens van het eigen wifi netwerk moet invullen op de control unit die op de zolder hangt, en ik ben dus ietwat verrast dat ik de lucht vervuil met nog een extra publiek zichtbaar netwerk.)

• PCJR
  • Laatst online: 13:54
PCan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:59:

Maakt het uit voor de BTW teruggave belastingdienst of je de spullen bij meerdere webshops gekocht hebt?
nee, ik heb 7 of 8 shops nodig gehad, alles van solar ergens anders vandaan. Boeit niet, ging om de totaalkosten.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• PCan
@kalikatief Je gaat in je Router, bijvoorbeeld via de App op je smartphone, en blokkeert tijdelijk dat apparaat. Is een paar minuten werk. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je router als je niet weet hoe.
Zo gauw de heren weer verder gaan, deblokkeer je het weer.
Ik ga er ff vanuit dat de Pro als toegangspunt dient op je thuisnetwerk?

[Voor 26% gewijzigd door PCan op 09-09-2022 11:26]

• kalikatief
@PCan Ja dat spreekt voor zich en is al gebeurd. :)

Mijn vraag was met name of hier een slotje op komt nadat deze is ingesteld omdat ik online erg weinig kan vinden over de controle die ik ZELF heb over dat apparaat. Er zit geen enkele web interface op voor zover ik kan zien met nmap, en misschien geeft hun cloud omgeving toegang tot dit soort instellingen, maar dat is dus nog niet iets dat ik kan zien.

Aangezien dat dit het Hoymiles topic is dacht ik dat er vast wel iemand is die mij kan vertellen hoe de wifi kant van die DTU-Pro in elkaar zit als alles goed werkt.

Edit: Ik had je vraag gemist. De DTU-Pro is via ethernet verbonden met mijn echte router die zelf een goed beveiligd SSID uitzendt.

[Voor 10% gewijzigd door kalikatief op 09-09-2022 13:55]

• Hermarcel
  • Niet online
kalikatief schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:51:
...
omdat ik online erg weinig kan vinden over de controle die ik ZELF heb over dat apparaat.
...
Ik heb dit gevonden en wil daar binnenkort mee aan de gang: https://www.shinetech-pow...ing-3Gen-DTU-Pro-V1.2.pdf

• PCan
Tip: Je kunt diverse Apps downloaden om de hellingshoek in graden te meten.
De eenvoudigste, dus ws de beste zonder irritante spyware, is de Simple Inclinometer.
Die geeft realtime de hoeken tussen horizontaal en verticaal. Je legt je smartphone op het paneel of draagconstructie en kijkt of deze wel (zuid) tussen de 10 en 20 graden ligt voor de maximale opbrengst.

• kalikatief
Oh, die had ik nog niet gezien. Ik ga daar binnenkort even doorheen pluizen, alhoewel ik al wel een library voor Python had gevonden die de Modbus poort kan uitlezen, dus ik wist er indirect al wel wat van. Maar met een handleiding voelt het een stuk vertrouwder om daar in te duiken, dus bedankt!

• r_bleumer
Toevoeging: MQTT code in 2e post aangepast voor HA versies van 2022.12 en hoger.

[Voor 6% gewijzigd door r_bleumer op 10-09-2022 21:17]

• PCan
Waarom zou ik een kWh meter nodig hebben als ik een slimme meter heb?
https://www.stedin.net/slimme-meter/info-en-handleidingen
Mijn aansluitplan

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCan schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:01:
Waarom zou ik een kWh meter nodig hebben als ik een slimme meter heb?
https://www.stedin.net/slimme-meter/info-en-handleidingen
Mijn aansluitplan[Afbeelding]
Je slimme meter saldeert.

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-01 16:43
De Hoymiles HMS-2000-4t is in Duitsland nog niet gecertificeerd. Dat is een voorwaarde om ze aan het net te mogen hangen. Daar valt niet mee te sjoemelen. Zonder certificaat geen aansluiting. Hoymiles zegt dat ze er druk mee aan het werk zijn.

Ondertussen worden ze in Duitsland vrij verhandeld.

Ik wil in totaal 5520 Wp (12 panelen 460 Wp) op een garagedak leggen. Daarvoor is de 1500 net te krap. Deze mag volgens de datasheet 4 x 470Wp hebben. Ik ga dus naar wachtem op de 2000.

Dus als iemand certificaten voor de 2000 langs ziet komen; graag

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

r_bleumer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:42:
Uitlezen van Hoymiles micro-inverters kan middels de originele DTU apparatuur van Hoymiles. Nadeel hiervan is dat het vrij prijzig is. Zo kost de goedkoopste optie bij Cedel 160€ voor de Wifi-stick. Voordeel is dat dit een kant en klaar oplossing is.

Het kan echter ook anders, en véél goedkoper.

Op een Duits forum hebben mensen uitgezocht of je middels een software radio niet de Hoymiles kunt afluisteren. Dat bleek te kunnen.

https://www.mikrocontroller.net/topic/525778?page=single

Omdat niet iedereen hier Duits spreekt, en het niveau op technisch vlak toch vrij hoog is, zal ik mijn weg beschrijven:

Wat heb je nodig:

- Een ESP8266, een Wemos D1 mini is prima: Link
- Een software-radio, t.w. een NFR24L01+ (die plus is belangrijk): Link
- 8 kabels om de ESP op de radio aan te sluiten

Als je een beetje op de prijs let, en rondshopt, moet je onder de 10€ klaar kunnen zijn.

Op deze ESP8266 flash je middels de Arduino toolkit de volgende sketch:https://github.com/grindylow/ahoy

Je sluit de radio op de ESP aan middels volgend schema:

[Afbeelding]

Je maakt nu verbinding met het Wifi netwerk wat de ESP aanmaakt, AHOY DTU. Het wachtwoord is esp_8266.

Nu kun je de ESP met je eigen draadloze netwerk verbinden, het apparaat een hostname geven en de inverters toevoegen. Het address moet het serienummer van je inverter zijn. Deze staat op de achterzijde van je inverter.

Ook kun je evt de pinout aanpassen, wat niet nodig is als je bovenstaand schema gebruikt. Je kunt ook je mqtt server opgeven. Daarmee kun je bv in Home Assistant ze meenemen. Onderstaand 2 sensoren om een paar waardes uit te lezen.

De print-inverter data is handig om aan te hebben, dan kun je via de serial monitor van de Arduino toolkit zien wat er voor data voorbij komt, en bv het ip-adres zo uitlezen.

Na een save en herstart krijg je dan bij een klik op visualization te zien wat je inverters doen. Bij versie 0.3.6 van 5-5-2022 ziet dat er zo uit:

[Afbeelding]

Uitlezen in Home Assistant:

Ben er pas net mee bezig, maar ik gebruik de volgende sensor om ze in HA te halen. Let even op dat je het topic in de setup naar inverter zet (/ weghalen). Anders herken je ze niet. Met mqtt explorer kun je zien wat er daadwerkelijk naar je HA gestuurd wordt. Je moet overigens natuurlijk wel de Mosquitto plugin installeren in HA.

Deze regels aan je configuration.yaml toevoegen. Er zijn nog veel meer gegevens die via mqtt komen, zo kun je ook per paneel monitoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
mqtt:

sensor:

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldDay"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Daily Yield"
       unique_id: "HM1500-1-TotalYield"
       value_template: "{{ value | round(2) }}"
       unit_of_measurement: "kWh"
       device_class: energy
       state_class: total_increasing

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/YieldTotal"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Lifetime Yield"
       unique_id: "HM1500-1-LifetimeYield"
       value_template: "{{ value | round(2) }}"
       unit_of_measurement: "kWh"
       state_class: total_increasing

- state_topic: "inverter/HM-1500/ch0/P_AC"
       name: "HM-1500 Solar Inverter Current Yield"
       unique_id: "HM1500-1-CurrentYield"
       value_template: "{{ value | round(0) }}"
       unit_of_measurement: "W"
       state_class: measurement

Edit: MQTT code aangepast, zodat je 'm nu ook als opwekking in het energy-dashboard kunt gebruiken.
Edit2: 10-9-2022: MQTT code aangepast zodat het ook in nieuwere versies van Home Assistant werkt.
Ook ik heb een gokje gewaagd met een set Hoymiles HMS-2000-4T omvormers (icm Longi halfcut 415Wp panelen).

Ik heb bovenstaande uitgevoerd - leek me super om de inverters zo (goedkoop) in home assistant te krijgen!

Maar helaas krijg ik 'm niet aan de praat. Dat wil zeggen; de Wemos flashen en verbinden met de radio lijkt te lukken. Ik krijg na opstarten soms echter wel in de webinterface van de Wemos dit te zien:
WARNING! your NRF24 module can't be reached, check the wiring and pinout (setup)
Dit verschijnt en verdwijnt echter willekeurig, en in de serialmonitor komt er geen enkele bericht hierover terug, geen errormelding.
In de log lijkt het gewoon alsof er continu contact wordt gezocht, maar niet gevonden. Geen error, toch?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
I: RF24 Amp Pwr: RF24_PA_I: MAX
I: Radio Config:
SPI Frequency       = 1 Mhz
Channel         = 3 (~ 2403 MHz)
Model           = nRF24L01+
RF Data Rate        = 250 KBPS
RF Power Amplifier  = PA_MAX
RF Low Noise Amplifier  = Enabled
CRC Length      = 16 bits
Address Length      = 5 bytes
Static Payload Length   = 32 bytes
Auto Retry Delay    = 250 microseconds
Auto Retry Attempts = 0 maximum
Packets lost on
    current channel = 0
Retry attempts made for
    last transmission   = 15
Multicast       = Disabled
Custom ACK Payload  = Disabled
Dynamic Payloads    = Enabled
Auto Acknowledgment = Disabled
Primary Mode        = RX
TX address      = 0xdeadbeef01
pipe 0 (closed) bound   = 0xdeadbeef01
pipe 1 ( open ) bound   = 0x1234567801
pipe 2 (closed) bound   = 0xc3
pipe 3 (closed) bound   = 0xc4
pipe 4 (closed) bound   = 0xc5
pipe 5 (closed) bound   = 0xc6
I: [NTP]: 2022-09-13 15:56:40
I: Requesting Inverter SN 11648014XXXX
I: Requesting Inverter SN 11648014XXXX

Bij 'statistics' in de webinterface staat nu:
Statistics:

Receive success: 0
Receive fail: 0
Frames received: 0
Send Cnt: 21

Inverter #0: Inverter1 (v0) is not available and is not producing
Inverter #1: Inverter2 (v0) is not available and is not producing
Inverter #2: n/a
MQTT: not connected
Ik krijg het idee dat ik moet starten met troubleshooten met de radiomodule, maar heb geen idee hoe. Er zitten geen lampjes op (of in elk geval zijn ze uit..) dus weet niet of er daadwerkelijk contact is. Ik weet ook niet of de Hoymiles 2000 serie op dezelfde manier werken (HMS-1800 wordt genoemd in github, maar z'n grotere broer niet).

Iemand die de 2000 serie ook op deze manier kan uitlezen?
Of een idee hoe ik de communicatie met de radiomodule kan testen?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• PCan
@Romavami Hebben ze de HMS2000 niet meer bij Solarchamp.eu ?
Ze vragen wel €8,47 verzendkosten voor een brievenbuspakketje (DBU) :-(.

• Hermarcel
  • Niet online
Scatman_II schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:14:
[...]
Ik weet ook niet of de Hoymiles 2000 serie op dezelfde manier werken (HMS-1800 wordt genoemd in github, maar z'n grotere broer niet).

Iemand die de 2000 serie ook op deze manier kan uitlezen?
De HMS en HMT types gebruiken een andere frequentie (sub-1GHz ISM) om te communiceren dan de HM types (2.4GHz). Daarom is er ook een ander type DTU (DTU-s) nodig. Ik ben heel nieuwsgierig naar een DTU-s alternatief, maar heb nog niks gevonden.

[Voor 0% gewijzigd door Hermarcel op 13-09-2022 18:59. Reden: Tikfoutje]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hermarcel schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:28:
[...]

De HMS en HMT types gebruiken een andere frequentie (sub-1GHz ISM) om te communiceren dan de HM types (2.4GHz). Daarom is er ook een ander type DTU (DTU-s) nodig. Ik ben heel nieuwsgierig naar een DTU-s alternatief, maar heb nog niks gevonden.
Aii dat is jammer! Ik heb me iets laten opjagen in deze fase 2 van mijn solarprojectje (ik gebruik voor fase 1 APSystems omvormers, maar die waren niet meer te krijgen..) en had dus net iets meer moeten uitzoeken, blijkbaar.

Dan wordt het nu twijfelen tussen een of meer Shelly's of toch die dure wifi module bijkopen..
Of de inverters nog omwisselen, maar dat is zo'n gedoe als de panelen al liggen 7(8)7

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• SebastiaanvB
  • Laatst online: 16-09-2022
Goedemiddag,
Ik sta op het punt om een aantal Hoymiles HMS-2000 of HM-1500 micro's te kopen voor panelen op ons dak.
Panelen zullen of Maysun MS510 worden operating voltage 43.2V, Max A current 11.81, Short circuit A 12.42 en Open circuit V 52.1 met 150 1/3cut cells IP68 rated. Danwel Bluesun 425G12-54HPH met STC operating voltage 32.03V, Max A current 13.29, Short circuit A 14.18 en Open circuit V 38.25 met 108 half cells (6*18) IP68 rated.
Nu mijn vraag, kunnen deze panelen gewoon op de hoymiles en hoe moet ik de cellen zien (hoymiles heeft 60/72 advies), zijn de panelen dan eigenlijk 50 danwel 54 cel?
Ik zie door de bomen het bos even niet meer en op internet niets over te vinden.
Alvast dank voor de reacties

• Hermarcel
  • Niet online
De MS510 is net teveel van het goede voor de HM-1500: De maximum current van dit paneel is een tikje hoger dan de maximum current die de inverter mag verstouwen. In de praktijk zal dit best goed gaan, maar toch...

De 425G12-54HPH past zowel op de HM-1500 als de HMS-2000. De HMS-2000 is een beetje overkill.

De HMS-2000 is nieuwer (moderner?) qua ontwerp dan de HM-1500.

De HMS-2000 heeft 4 MPPT's, waar de HM-1500 er twee heeft. Dit kan van belang zijn als de panelen in verschillende richtingen/hellingshoeken liggen of als er wisselende schaduwen op de panelen vallen.

De HMS-2000 gebruikt een andere vorm van communicatie met de DTU (monitoring hardware) dan de HM-1500. Zij gebruiken ieder een ander type DTU (niet uitwisselbaar). Voor de nieuwere vorm van communicatie is nog geen alternatief voorhanden: Je zit dan vast aan een Hoymiles DTU. Voor de HM-1500 zijn zelfbouw "DTU" mogelijk op basis van Arduino. Deze heb ik nog niet gezien voor de HMS-2000, maar zal vast wel komen. De lagere RF frequentie van de HMS-2000 zou tot een beter bereik moeten leiden (tussen DTU en omvormers).

De HMS-2000 is fysiek groter dan de HM-1500. Dit kan een lagere temperatuur betekenen door een betere warmte-afgifte (bij dezelfde panelen).

Ik zou de volgende keuzes maken:
HMS-2000-4T met viermaal MS510. Volgens mij heb je dan een mooie set samengesteld.

Datasheets:
HM-1500
HMS-2000-4T

[Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 15-09-2022 09:12. Reden: Datasheets toegevoegd]

• SebastiaanvB
  • Laatst online: 16-09-2022
Hermacel,
Dank je voor de uitgebreide reactie, zojuist contact gehad met de importeur en die dacht dat de 1500 ook 4 MPPT's had, gaan sowieso meer naar de HMS serie toe. Jammer dat de HMS-1600 er nog niet is.
Na een opnieuw intekenen en meten op het dak tot de conclusie gekomen dat de 510 toch net niet past (kom 10cm op dak van de buren) dus het gaat de 425 worden met de HMS-2000 (nieuwere techniek en gescheiden MPPT's en 20 euro incl duurder per stuk). Gaan er 6 komen op het dak dus een kleine 10Kw energie.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:44
SebastiaanvB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:21:
Hermacel,
Dank je voor de uitgebreide reactie, zojuist contact gehad met de importeur en die dacht dat de 1500 ook 4 MPPT's had, gaan sowieso meer naar de HMS serie toe. Jammer dat de HMS-1600 er nog niet is.
Na een opnieuw intekenen en meten op het dak tot de conclusie gekomen dat de 510 toch net niet past (kom 10cm op dak van de buren) dus het gaat de 425 worden met de HMS-2000 (nieuwere techniek en gescheiden MPPT's en 20 euro incl duurder per stuk). Gaan er 6 komen op het dak dus een kleine 10Kw energie.
Bij de importeur is de hms-2000 gewoon leverbaar?
Dat is fijn om te horen

• Hermarcel
  • Niet online
SebastiaanvB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:21:
Hermacel,
In de datasheet van de HM-1500 staat niets over het aantal MPPT's duidelijk aangegeven dat deze 2 MPPT's heeft. In de sheet voor de HMS-2000 is dit wel aangegeven (4) 4 aangegeven. Google er maar eens op. Cedel vermeldt het correct (Kudo's) onder eigenschappen voor de HM-1500.

Mbt prijs: Ik heb de HMS-2000-4T bij Solarchamp gekocht. Ze werden geleverd inclusief de benodigde AC (Trunk) connectoren. Bij de HM-1500 moest ik die apart bijbestellen. Prijsverschil is dan nagenoeg nul.

[Voor 17% gewijzigd door Hermarcel op 15-09-2022 11:05. Reden: 2 MPPT's staat wel in datasheet van HM-1500]

• Romavami
PCan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:08:
@Romavami Hebben ze de HMS2000 niet meer bij Solarchamp.eu ?
Ze vragen wel €8,47 verzendkosten voor een brievenbuspakketje (DBU) :-(.
Ik heb er drie gehaald bij Solarchamp. Ze zijn absoluut de goedkoopste. In Duitsland worden ze verhandeld tot 520 Euro tegen 340 bij Solarchamp. Overigens weegt 1 micro-omvormer zeker 3 kg. en is dus zeker geen brievenbus pakketje. Nu is het wachten op de Duitse certificaten. Zowel Hoymiles in Seoul als Hoymiles Duitsland gaan er van uit dat die certificaten deze maand afkomen. (woon net over de grens, vandaar)

[Voor 9% gewijzigd door Romavami op 15-09-2022 14:53]

• PCan
@Romavami Neen, had het over de DTU, die zat in een bubbeltjes enveloppe. En dat kostte dus €8,47 verzendkosten.

Maar, de DTU-Lite-S (voor de HMS/HMT series, werkt niet op de HM),
Ziet er strak en solide uit. Geleverd met een stevige EU steker adapter.
Account op verzoek aangemaakt.

Bijna alles ligt/staat nu klaar voor montage. Moet alleen tot oktober wachten op de Esdec Clickfit EVO set.
Rails, stokschroeven, onderlegschijf, Module klemmen, montagehulp en kit.
Volgens Warmteservice is het "te druk". :-(

• Hermarcel
  • Niet online
Romavami schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:46:
Ik heb er drie gehaald bij Solarchamp. Ze zijn absoluut de goedkoopste. In Duitsland worden ze verhandeld tot 520 Euro tegen 340 bij Solarchamp. Overigens weegt 1 micro-omvormer zeker 3 kg. en is dus zeker geen brievenbus pakketje. Nu is het wachten op de Duitse certificaten. Zowel Hoymiles in Seoul als Hoymiles Duitsland gaan er van uit dat die certificaten deze maand afkomen. (woon net over de grens, vandaar)
Ik heb, hier in Portugal, een drietal HMS-2000-4T's geïnstalleerd met een DTU-Pro-S en bijbehorende KwH-meter ivm export-management. Moet je in Duitsland niet ook je export beperken/managen?

Fraai spul, nietwaar? Fysiek dan toch. Draait als een trein, elk op een eigen fase.

[Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 15-09-2022 23:52]

• PCan
Ik twijfel een beetje over de plus en min aansluitingen tussen omvormer en panelen.
Klopt de tabel rechtsonder?

• kangethe
  • Laatst online: 14-12-2022
Weet iemand hoe je 4 omvormers met 1 espn kan verbinden? Het lukt mij namelijk met maximaal 3.

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:02:
Ik twijfel een beetje over de plus en min aansluitingen tussen omvormer en panelen.
Klopt de tabel rechtsonder?[Afbeelding]
Verkeerd aansluiten kan toch niet? Soms staat er een + of - op de connector of de kabel van de panelen. Ik weet zo niet of dit ook bij de inverters is.

• PCan
@Hermarcel sorry, ja ik had de resolutie wel erg laag gemaakt. Op de panelen is links de min, met female plug en rechts de plus met male plug. Echter op het schema staat female, male, female en male. Aan de omvormer is het dus female, male, male, female. Ik ben bijna zeker dat de middelste 2 male's de min pluggen zijn. En dus de buitenste female de plus. Geen idee of er nog iets van diodes in zonnepanelen zitten.

• Hermarcel
  • Niet online
Denk eraan dat de pin (het metalen contact) de gender bepaalt. En dat is bij MC4 connectoren dus precies andersom dan de kunststof behuizing.

Male
Female

[Voor 76% gewijzigd door Hermarcel op 16-09-2022 19:49. Reden: links naar male en female toegevoegd]

• PCan
@Hermarcel Klopt.
Er lag nog een A4tje in de doos van SolarChamp.
Zonnepaneel male< rode kabel (+)>female omvormer.
Zonnepaneel female<zwarte kabel (-)>male omvormer.
En afbeelding paneel is van de onderkant. Dus als je deze omdraait zit (+) links en (-) rechts.
Dat is als je het label aan jouw kant houdt!

• Hermarcel
  • Niet online
kalikatief schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:24:
[...]

Oh, die had ik nog niet gezien. Ik ga daar binnenkort even doorheen pluizen, alhoewel ik al wel een library voor Python had gevonden die de Modbus poort kan uitlezen, dus ik wist er indirect al wel wat van. Maar met een handleiding voelt het een stuk vertrouwder om daar in te duiken, dus bedankt!
Met QModMaster kan ik de inverters uitlezen. Waarschijnlijk ook wel aansturen, maar dat ga ik niet doen.

Denk eraan dat Modbus/TCP alleen werkt via de LAN aansluiting, niet via Wifi. Je kunt de normale communicatie wel over Wifi laten lopen en een netwerkkabel gebruiken voor je ModBus/TCP toepassing. Ik zat te denken aan een RaspberryPi 4 met kort lan-kabeltje naar de DTU en wifi koppeling naar mijn accesspoint/router. Zowel DTU als RPI gebruiken 5V dus da's mooi.

En dan Home-assistant op de RPI. :P

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:19:
@Hermarcel Klopt.
Er lag nog een A4tje in de doos van SolarChamp.
Zonnepaneel male< rode kabel (+)>female omvormer.
Zonnepaneel female<zwarte kabel (-)>male omvormer.
En afbeelding paneel is van de onderkant. Dus als je deze omdraait zit (+) links en (-) rechts.
Dat is als je het label aan jouw kant houdt!
Maar zijn je vragen nu beantwoord?

• PCan
@Hermarcel Ja.
Maar wat gebeurt er als Hoymiles failliet gaat, dan kunnen we geen gebruik meer maken van hun cloud dienst en werkt de DTU niet meer.

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:37:
@Hermarcel Ja.
Maar wat gebeurt er als Hoymiles failliet gaat, dan kunnen we geen gebruik meer maken van hun cloud dienst en werkt de DTU niet meer.
Alle data die in de app/website wordt gbruikt is ook direct op te vragen uit de DTU. Het protocol hiervoor is ModBus/TCP. Ik heb vandaag (toevallig) de eerste communicatie met de DTU (DTU-Pro-S) gelegd.

• Romavami
Hermarcel schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:50:
[...]

Ik heb, hier in Portugal, een drietal HMS-2000-4T's geïnstalleerd met een DTU-Pro-S en bijbehorende KwH-meter ivm export-management. Moet je in Duitsland niet ook je export beperken/managen?

Fraai spul, nietwaar? Fysiek dan toch. Draait als een trein, elk op een eigen fase.
Ik moet voor Duitsland wachten op de certificaten. Hoymiles belooft deze eind september gereed te hebben.

• Hermarcel
  • Niet online
Romavami schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:
[...]

Ik moet voor Duitsland wachten op de certificaten. Hoymiles belooft deze eind september gereed te hebben.
Ja, dat schreef je al. Ik was benieuwd naar een export limitering (60% van geïnstalleerde PV vermogen?) waarvan ik gehoord heb dat in Duitsland aan de orde is.

• PCan
Je gelooft het niet, maar er blijkt weldegelijk een + en een - op de MC4 stekers te staan.
En ik had het volkomen mis. De binnenste twee zijn + (plus), de buitenste twee zijn - (min).

• Hermarcel
  • Niet online
PCan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:18:
Je gelooft het niet, maar er blijkt weldegelijk een + en een - op de MC4 stekers te staan.
En ik had het volkomen mis. De binnenste twee zijn + (plus), de buitenste twee zijn - (min).[Afbeelding]
@PCan tekening zelf gemaakt? Mag ik vragen waarmee?

• PCan
@Hermarcel met paint.
De basis komt van SolarChamp/Hoymiles.
Je kopieert een afbeelding en plakt die in Paint, daarna kan je hem bewerken.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:47

Bravo

Second Best

Ter informatie voor een ieder die ook bezig is met de AHOY-DTU, in versie 0.5.17 blijft de status van de inverters '... is available and is not producing', zolang de Wemos niet aan een wifi-netwerk wordt gehangen. Als er wel een wifi-netwerk is ingesteld en de NTP werkt, dan gaat de data stromen en werkt het helemaal!

[Voor 4% gewijzigd door Bravo op 23-09-2022 14:34]

Flickr
Canon 6D
17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Hermarcel
  • Niet online
Ik vond deze foto nog op mijn telefoon. Links is de HM-1500, rechts de HMS-2000-4T. Het lijkt me dat de rechter thermisch beter is bij gebruik van dezelfde panelen (zelfde vermogen). Dus als de prijs nagenoeg gelijk is, zou ik voor de rechter gaan. Meer reserve is langere levensduur.

• PCan
Valt mee.

[Voor 30% gewijzigd door PCan op 24-09-2022 11:30]

• Hermarcel
  • Niet online
Kleine 1% dus. Wat wordt het als je alles met 4mm2 doet?

• Romavami
Zijn Hoymiles HMS mkicro-converters geschikt voor Off-grid ?

• PCan
@Hermarcel 232,17 Volt.
@Romavami Ik heb me laten vertellen dat je alleen off-grid kan met een thuisbatterij.
Omvormers zouden zonder netvoeding niet werken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Romavami schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:09:
Zijn Hoymiles HMS mkicro-converters geschikt voor Off-grid ?
Niet op zich zelf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• FAQ
  • Niet online
Wat ik me afvroeg, als je de hoymiles 2000 gaat gebruiken met slechts 3 panelen, kan dat tot problemen leiden? Gewoon 1 van de ingangen doorverbinden?

• Hermarcel
  • Niet online
FAQ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:08:
Wat ik me afvroeg, als je de hoymiles 2000 gaat gebruiken met slechts 3 panelen, kan dat tot problemen leiden? Gewoon 1 van de ingangen doorverbinden?
Nee, niet doorverbinden. Gewoon open laten en speciale, waterdichte, mc4 afsluitdoppen erop. De omvormer waarschuwt wel dat er één paneel niet ok is (goh!), maar de andere drie (of twee, of één) zullen normaal werken.

• Romavami
PCan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:04:
@Romavami Ik heb me laten vertellen dat je alleen off-grid kan met een thuisbatterij.
Omvormers zouden zonder netvoeding niet werken.
Kan je dat verduidelijken ?
Wil je eens meelezen in mijn andere topic: Off-grid solar PHEV laden

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:28
Na een dag hard werken, liggen hier ook zonnepanelen op het dak.

9x 455 watt op 3x HMS-2000. Gisteren helaas te laat klaar om opbrengst te zien, maar nu is er duidelijk teruglevering zichtbaar.

Alleen de DTU heb ik nog niet aan de praat, in de voorbereiding geen account aangevraagd bij Hoymiles, maar dat zal komende week wel geregeld zijn.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Romavami schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:19:
[...]

Kan je dat verduidelijken ?
Wil je eens meelezen in mijn andere topic: Off-grid solar PHEV laden
Een link naar het topic zou handig zijn.

En het is heel simpel: alle netomvomers vallen af zodra het net wegvalt.
Je wilt een hybride omvormer die in eilandmodus kan. Komt wel wat meer bij kijken, want zodra je in eilandmodus gaat moet ook de verbinding met het net verbroken worden voor de veiligheid van andere mensen/monteurs die verder in de straat wellicht met datzelfde net bezig zijn.
Als je off-grid wilt, is het misschien handiger om volledig op DC over te stappen, dus een MPPT lader voor je accu en een omvormer naar de DC spanning die je voor je huis nodig hebt, en evt een 230V omvormer voor apparatuur die niet op DC kan.

• Romavami
Hier is de link:

Off-grid solar PHEV laden

• PCan
Wel vreemd/ verdacht dat op het NL adres van de EU vertegenwoordiging van Hoymiles, dat op de omvormer staat, een totaal ander bedrijf zit: https://www.instockmarket.nl/

Iemand al eens contact gehad met Said Roubiou?

@mjjveldt account kan je door de leverancier van de omvormer laten maken, bij mij heeft SolarChamp het gedaan.

[Voor 8% gewijzigd door PCan op 26-09-2022 18:14]

• Romavami
Hier is de link:

Off-grid solar PHEV laden

• mjjveldt
PCan schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:11:
Wel vreemd/ verdacht dat op het NL adres van de EU vertegenwoordiging van Hoymiles, dat op de omvormer staat, een totaal ander bedrijf zit: https://www.instockmarket.nl/

Iemand al eens contact gehad met Said Roubiou?

[Afbeelding]

@mjjveldt account kan je door de leverancier van de omvormer laten maken, bij mij heeft SolarChamp het gedaan.
thanks zal de leverancier eens benaderen.

Gyroscoopweg 25 lijkt een bedrijfsverzamel gebouwtje, zit ook nog een logistieke dienstverlener in oa.

En Nederland staat natuurlijk bekend om de brievenbussen

[Voor 3% gewijzigd door mjjveldt op 26-09-2022 19:12]

• PCan
Warmteservice blijft moeilijk doen over de levering van mijn Esdec montagesysteem.
Zij geven de fabrikant de schuld en kunnen nog steeds geen leverdatum noemen.
Wat ervaren jullie bij de levertijden van rails en bevestigingsmaterialen?

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-03 16:28
Gisteren bij mijn schoonvader het monitoringaccount ingesteld maar wat een draak van een App zeg.... Slechte vertalingen, Chinese onbegrijpelijke tekens en omslachtige Wizard. Hij had er zelf de hele middag al mee lopen pielen en het was hem niet gelukt.

Ik was in de Race voor een HM-1500 of HM-2000 voor een extra setje maar ik denk dat ik toch maar voor APS of zo ga.

• Hermarcel
  • Niet online
Borne schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:26:
Gisteren bij mijn schoonvader het monitoringaccount ingesteld maar wat een draak van een App zeg.... Slechte vertalingen, Chinese onbegrijpelijke tekens en omslachtige Wizard. Hij had er zelf de hele middag al mee lopen pielen en het was hem niet gelukt.

Ik was in de Race voor een HM-1500 of HM-2000 voor een extra setje maar ik denk dat ik toch maar voor APS of zo ga.
Chinese tekens heb ik nog niet gezien. Vertaling is ook best ok, vind ik.
Heb je misschien een oude versie van de app?

• mjjveldt
Het was even wachten, maar het account is inmiddels binnen en gelijk aan de slag gegaan met configureren.
Ik moest even de VPN (Adguard) uitzetten om de netwerkinstellingen naar de DTU te versturen maar daarna ging het opzich prima. Nog even gestoeit met hoe de panelen op het dak liggen en gelukkig kan je dat oneindig vaak herorganisen.

Dingen die in de app bij mij niet werken - toevoegen foto van de installatie, dan crasht de installer app.

Daarna even gestoeid met hoe de data in Home Assistant te krijgen. (HMS omvormers dus helaas gebonden aan de Hoymiles DTU).
Eerste scan aan opties:
- de Hoymiles add on - cloud integratie (add on)
- Modubs over TCP - lokaal (direct) (mqtt)
- Modbus over RS485 - lokaal (maar spullen niet in huis)

Omdat ik nog niet wist wat het bereik van de DTU / omvormers was op Sub1G, en de UTP op zolder nog niet afgewerkt is. Gestart met de Hoymiles add-on was mijn eerste poging, dacht lekker snel en eenvoudig. Maar kreeg deze niet zo 123 aan de praat. Wel ondertussen geconstateerd dat het bereik van de DTU - omvormers prima vanaf de meterkast naar het dak gaat, en dus voor een lokale oplossing.

Gezien ik geen MQTT heb draaien gegaan voor de eerste van de twee opties, en dit draait als een zonnetje.

Totaal uurtje aan het stoeien geweest.

edit: en na een paar dagen modbus over tcp en dat werkt foutloos en stabiel sindsdien.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 14:00
Heb je een account (en internetverbinding) nodig om de DTU te configureren?
Ik ben wel geinteresseerd in een Hoymiles systeem, maar wil liever geen afhankelijkheid van Chinese servers om lokaal iets aan te passen.

If it ain't broken, tweak it!

• Aitor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-11-2022
mjjveldt schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:33:
Na een dag hard werken, liggen hier ook zonnepanelen op het dak.

9x 455 watt op 3x HMS-2000. Gisteren helaas te laat klaar om opbrengst te zien, maar nu is er duidelijk teruglevering zichtbaar.

Alleen de DTU heb ik nog niet aan de praat, in de voorbereiding geen account aangevraagd bij Hoymiles, maar dat zal komende week wel geregeld zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi, heel mooi gedaan :)

Ik wil hetzelfde montage systeem gebruiken (maar dan landscape). Waar heb je de omvormers aan vast gebout?

Bedankt!

• mjjveldt
Aitor schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:49:
[...]

Hoi, heel mooi gedaan :)

Ik wil hetzelfde montage systeem gebruiken (maar dan landscape). Waar heb je de omvormers aan vast gebout?

Bedankt!
Thanks,
Dit is ook landscape, maar de 9 panelen vertekenen het een beetje. Plan was op de staander vastschroeven, maar dan had ik mc4 verlengkabels nodig die ik niet had.
Nu liggen ze midden op de balastbak met 1 schroef en paar grote tierips muurvast.

• Romavami
Voor wie het interesseert,

vanmorgen kreeg ik rechtsstreeks uit China de Duitse certificaten voor de Hoymiles HMS serie.
1600 - 1800 - 2000 etc.

Aangezien ik hier geen pdf kan aanhangen, stuur maar een PB als je interesse hebt.

Groet Robert

• PCan
Ik ga vier JA-Solar JAM72S20-460/MR panelen op de Hoymiles HMS2000-4T aansluiten.
Nu zeggen de voorschriften dat de (verleng-) kabel altijd een male en een female connector moet bevatten.

Echter, ik heb keer op keer de bekabeling aan de hand van de schema’s bekeken en dan kom ik vanaf de omvormer + op de – (min) van het paneel uit en andersom.
Zowel op de + ingangen van de omvormer als op de + uitgang van de panelen zit een male connector.
Achterop het paneel zit een male connector op de plus uitgang en een female connector op de min ingang.
Volgens de beschrijving van het paneel bevat de “junction box” 3 diodes.
Gaat het werken als ik domweg de male connectoren in de female connectoren stop?

Edit. Ik heb alle connectoren bekeken en standaard staat op alle female connectoren een + en op de male connectoren een - (min). Dit zegt dus helemaal niets over de polarisatie.
In tegenstelling tot wat ik eerder in dit topic beweerde, ga ik er weer vanuit dat de middelste twee (male) connectoren de - (min) connectoren zijn.

[Voor 18% gewijzigd door PCan op 01-10-2022 12:24]

• Hermarcel
  • Niet online
ja, je koppelt plus aan min. Net als panelen in serie. De inverter staat ook in serie met het paneel.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ben je het niet enorm aan het overdenken? Het past maar op 1 manier, de juiste.

• PCan
@bbbrumbrum Ja, dat komt omdat ik zo lang op mijn Esdec spullen moet wachten, nog bijna 2 weken (sinds 1/9), dan ga je over details lopen nadenken. Tegen de tijd dat eindelijk mijn panelen erop kunnen is het afgelopen met het mooie weer. :-(.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb je ze nog niet aan de gang? Heb hier ook 2 panelen met APS micro tegen de garage van de buren staan in afwachting van het speelhuisje waar de panelen op moeten komen. Toch al een paar goeie dagen meegepakt de laatste weken.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 00:02

pcprutser

No message

Afgelopen weekend heb ik 8x 405Wp gelegd met twee HM-1500 in serie, werkt als een speer. Voor het monitoren heb ik een AHOY DTU gemaakt a-la:
r_bleumer schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:42:
Uitlezen van Hoymiles micro-inverters kan middels de originele DTU apparatuur van Hoymiles. Nadeel hiervan is dat het vrij prijzig is. Zo kost de goedkoopste optie bij Cedel 160€ voor de Wifi-stick. Voordeel is dat dit een kant en klaar oplossing is.

Het kan echter ook anders, en véél goedkoper.

........
Data komt van beide inverters soms binnen. Maar veel vaker faalt het ontvangen van data uit beide inverters (de receive fail counter loopt flink op gedurende de dag..). Ik heb al geprobeerd om de DTU op een andere plek te zetten, zonder resultaat (afstand tussen de DTU en beide omvormers is ongeveer 1 meter), ook heb ik de Amplifier Power Level op HIGH gehad en na het doorspitten van de Discord terug gezet naar LOW. Allemaal zonder resultaat. Sterker nog: het aantal ontvangen berichten loopt alleen maar terug.
Iemand een idee om deze DTU stabiel(er) te krijgen?

• Bravo

Bravo

Second Best

pcprutser schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:31:
Afgelopen weekend heb ik 8x 405Wp gelegd met twee HM-1500 in serie, werkt als een speer. Voor het monitoren heb ik een AHOY DTU gemaakt a-la:
[...]

Data komt van beide inverters soms binnen. Maar veel vaker faalt het ontvangen van data uit beide inverters (de receive fail counter loopt flink op gedurende de dag..). Ik heb al geprobeerd om de DTU op een andere plek te zetten, zonder resultaat (afstand tussen de DTU en beide omvormers is ongeveer 1 meter), ook heb ik de Amplifier Power Level op HIGH gehad en na het doorspitten van de Discord terug gezet naar LOW. Allemaal zonder resultaat. Sterker nog: het aantal ontvangen berichten loopt alleen maar terug.
Iemand een idee om deze DTU stabiel(er) te krijgen?
Ik heb hier ook een flink aantal recieved failed meldingen. succes ; failed verhouding 1:6.
Dit weekend ben ik een duits forum tegengekomen waar de suggestie wordt gedaan om een condensator van 10uF over de 3,3V en GND van de Nordic+ module te zetten, zodat deze een stabielere voeding zou hebben.

Gevonden, maar een andere bron (https://github.com/tbnobody/OpenDTU):
- The NRF24L01+ needs relatively much current. With bad power supply (and especially bad cables!) a 10uF capacitor soldered directly to the NRF24L01+ board connector brings more stability (pin 1+2 are the power supply). Note the polarity of the capacitor....
- You can try to use an USB power supply with 1A or more instead of connecting the ESP32 to the computer.
- Try a different USB cable. Once again, a stable power source is important. Some USB cables are made of much plastic and very little copper inside.

[Voor 21% gewijzigd door Bravo op 04-10-2022 14:19. Reden: bron gevonden]

Flickr
Canon 6D

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 00:02

pcprutser

No message

Bravo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ik heb hier ook een flink aantal recieved failed meldingen. succes ; failed verhouding 1:6.
Dit weekend ben ik een duits forum tegengekomen waar de suggestie wordt gedaan om een condensator van 10uF over de 3,3V en GND van de Nordic+ module te zetten, zodat deze een stabielere voeding zou hebben.

Gevonden, maar een andere bron (https://github.com/tbnobody/OpenDTU):
- The NRF24L01+ needs relatively much current. With bad power supply (and especially bad cables!) a 10uF capacitor soldered directly to the NRF24L01+ board connector brings more stability (pin 1+2 are the power supply). Note the polarity of the capacitor....
- You can try to use an USB power supply with 1A or more instead of connecting the ESP32 to the computer.
- Try a different USB cable. Once again, a stable power source is important. Some USB cables are made of much plastic and very little copper inside.
Gisteren een 100uF ertussen gezet. Helaas zonder resultaat. Kan zijn dat de connectie niet helemaal lekker was, maar de multimeter gaf wel stabiel 3,3V aan of het was al te laat en de opbrengst was al gestopt.
Anyhow, ik heb nu een ESP32 besteld (https://www.tinytronics.n...emos-lolin32-esp32-cp2104), die hopelijk wel wat stabieler is.

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 06:23
Ik heb HM-1500 met twee panelen op oost en twee panelen op west.

Ik vermoed dat de panelen met dezelfde oriëntatie op dezelfde MPPT van de Hoymiles moeten zitten? Op basis van de data van de AHOY DTU blijkt dat niet het geval te zijn gezien we er vanuit gingen dat de omvormer 4 trackers had. Zou dat veel in opbrengst kunnen schelen? Ik had de indruk dat de installatie wat minder geeft dan ik verwacht, maar buiten de zomer heb ik op bepaalde momenten van de dag heb ook last van schaduw op de panelen.

• Hermarcel
  • Niet online
Als de twee panelen (intern in de inverter) parallel zijn geschakeld dan maakt het niet veel uit. Maar als ze serieel geschakeld zijn, dan zeker wel. Ik heb die info nog niet gezien.

Proberen dan maar?

• Stefan9068
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-03 19:37
Ik zit met een soortgelijk probleem als LSDsmurf. Afgaande op de afbeelding van r_bleumer in het begin van dit topic lijkt het erop dat de HM-1500 elk van de vier panelen onafhankelijk kan monitoren. Klopt dit?
Echter zitten er dus slechts 2 MPPTs in. Volgens Cedel parallel geschakeld waarbij ze zeggen:
Dankzij de 2 parallel geschakelde MPPT's kan ieder zonnepaneel dat op de HM-1500 wordt aangesloten op het eigen maximale kunnen presteren, zonder gehinderd te worden door bijvoorbeeld schaduw op de andere panelen.
Uit de reactie van Hermarcel begrijp ik dat het paneel dat de MPPT deelt met een ander paneel bij schaduw de performance van deze niet naar beneden trekt (waarschijnlijk staan beide panelen intern parallel op elkaar)?
Mijn voorkeur zou in principe gaan naar de HM-1500 omdat hierbij de DTU zelf gemaakt kan worden (en dit dus zo'n 200EUR bespaard...) maar dan mag dit niet ten koste gaan van de opbrengst natuurlijk. Of biedt de HMS-2000 dan toch betere prestaties bij vier panelen met verschillende opbrengsten?

[Voor 13% gewijzigd door Stefan9068 op 09-10-2022 13:57. Reden: Tussentijdse reactie]

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 06:23
Hermarcel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:29:
Als de twee panelen (intern in de inverter) parallel zijn geschakeld dan maakt het niet veel uit. Maar als ze serieel geschakeld zijn, dan zeker wel. Ik heb die info nog niet gezien.

Proberen dan maar?
Ik vermoed parallel gezien de panelen die op channel 1 en channel 2 zitten steeds hetzelfde voltage hebben, idem met de panelen die op channel 3 en 4 zitten. Bij een vlugge test waarbij één paneel bedekt werd met karton leek er geen effect te zijn op de opbrengst van het andere paneel dat op dezelfde MPPT zit.

• Bravo

Bravo

Second Best

LSDsmurf schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Ik vermoed parallel gezien de panelen die op channel 1 en channel 2 zitten steeds hetzelfde voltage hebben, idem met de panelen die op channel 3 en 4 zitten. Bij een vlugge test waarbij één paneel bedekt werd met karton leek er geen effect te zijn op de opbrengst van het andere paneel dat op dezelfde MPPT zit.
De MPPT zal via het wijzigen van het voltage proberen uit te vinden welk voltage de beste output levert. Dit is dan over twee kanalen (dus twee panelen). Als je snel even een paneel in de schaduw legt, zal de andere daar inderdaad geen last van hebben. De omvormer heeft nog geen tijd gehad om zich op de nieuwe situatie in te stellen.

Mijn observaties met panelen die stuk voor stuk uit de schaduw in de zon komen: Er is een moment dat het voltage omhoog gaat, zodat de bypass diodes aangesproken worden en een deel van het paneel dat in de zon ligt goed gaat leveren.
Als 1 paneel volledig in de zon ligt en de andere in de schaduw, dan wordt het voltage verhoogt, zodat de bypass diodes van het schaduwpaneel worden gebruikt en het paneel wordt afgeschakeld. Dit kost een beetje performance van het paneel in de zon doordat het voltage hoger ligt dan optimaal.

Plaatje van gisteren:

De oplettende kijker ziet dat bij de 1 paneel per mppt hogere voltages worden gehaald, dit heeft te maken met de instraling van het paneel zelf, waardoor nog meer bypass diodes geactiveerd worden. Het betreffen 455Wp panelen van Canadian Solar.

edit: ik kijk er nog een keer naar, het verhaal met de bypass diodes gaat niet op, want de opwek van het schaduwpaneel stort niet in. Wie weet wel de juiste uitleg?

[Voor 4% gewijzigd door Bravo op 10-10-2022 09:51]

Flickr
Canon 6D

• PCan
Geen enkele omvormer van Hoymiles kan op eilandbedrijf werken.

• Hermarcel
  • Niet online
:X

In Gen3 grid profile. Geen idee wat het doet. NIET uitzetten in een grid-connected systeem tenzij er een ATS (Auto Transfer Switch) aanwezig is.
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee