Toon posts:

Off-grid solar PHEV laden

Pagina: 1
Acties:

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-05 19:58
Hallo,

Ik heb naar een antwoord op mijn vragen in het forum gezocht maar kon niets vinden. Daarom dit nieuwe topic.

Ik woon in Duitsland en zou eigenlijk een komplete solar-installatie op mijn garagedak willen. Maar de Duitse regeltjes zijn zo complex dat ik dit idee al weer heb laten varen. Het begon met de levertijden van de componenten. 10 weken tot 4 maanden !! Toen ben ik zelf op zoek gegaan in Nederland en heb daar panelen van JA Solar 460wp en Hoymiles mikro-omvormers kunnen kopen. Leverproblemen opgelost zou je zeggen. Alleen wil de eigenaar van het stroomnet dat alleen gekwalificeerde en bij hen aangesloten elektro firma's de installatie uitvoeren. Dat is het begin van de kartelvorming want de elektrofirma's schijnen onderling afgesproken te hebben dat ze alleen complete systemen leveren en installeren en verder niets. Ook op mijn voorstel om zelf de kabel in te graven en hen de installatie te laten doen met mijn panelen en omvormers werd van de hand gewezen. Ik heb diverse firma's in de wijde omtrek geprobeerd maar zij zijn schijnbaar alleen lid van het kartel. Ik kon wel een installatie laten verzorgen van 5 KwP voor 12.000 tot 14.000€. Je kan wel begrijpen denk ik dat ik aan dit verhaal een forse frustratie heb overgehouden. Had je dit niet van te voren kunnen bedenken ? Aangezien op de website van de eigenaar van het net staat dat je een firma in kan huren om de zaak aan te laten sluiten, gingen er bij mij geen alarmbellen af. Zo, dit moest ik even kwijt. 8)7 We hoeven hierover ook verder niet te discussieren.

Nu heb ik panelen en omvormers en vraag mij af hoe ik dit kan gaan inzetten voor een off-grid installatie op mijn garagedak ten dienste van de PHEV. Deze Ford Kuga Hybrid heeft een 15Kw accu en kan gewoon aan de stekker worden opgeladen. Hoe mooi zou het zijn als deze overdag kan worden opgeladen door de zon. Mijn auto staat overdag veel thuis.

Voor een off-grid installatie heb ik in Duitsland geen aanmelding, vergunning of aangewezen (kartel) vakman nodig. Een goede elektricien volstaat.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat in Nederland zouden doen. Hoeveel panelen ? welke omvormer ? Is de Hoymiles HMS 2000 in te zetten ? Wallbox noodzakelijk ?

Ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen.

Groet, Rob

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is me niet helemaal duidelijk of je al spullen hebt gekocht.

Een werkende oplossing met kwaliteitscomponenten (geen aliexpress meuk) zou een laadpaal zijn met een solar-only modus (SmartEVSE, Zappi), stroomtransformator (werkt alleen op AC), gewone on-grid inverters (zoals je Hoymiles denk ik) en een off-grid invertertje met pv support en kleine accu om de gridfrequentie te dicteren (Victron Multiplus II met powerassist, de kleinste dus 12V/800W met random tweedehands 100Ah accu). De accu hoeft niets te doen en is alleen nodig om de boel op te starten. De inverter/lader idem.

Punt van aandacht is dat het laadprotocol met de auto 6A als minimum heeft (~1400W). Met minder PV opbrengst dan dat gebeurt er dus niets.
Ook kan het opstarten van het geheel wat moeite kosten, immers als de startaccu vol is gaan de pv-inverters uit en wordt er dus geen PV opbrengst gemeten. Mogelijk moet je dat kip/ei verhaal met een waterkoker oid doorbreken en heb je daarom een grotere multiplus nodig.

Een elegantere en mogelijk goedkopere oplossing is een communicatieve offgrid solar inverter/charger (SunSpec modbus bijvoorbeeld) in combinatie met een EVSE met API (SmartEVSE, OpenEVSE) waarbij je de load balancing zelf doet met eigen software.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Romavami
Ja, ik heb al spullen in huis. Ik heb 12 panelen JA Solar 460 wP en drie Hoymiles HMS 2000.
Aan die omvormers zit ik natuurlijk niet vast. Dat kan ook een andere worden.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
nadeel is natuurlijk ook nog dat de Hoymiles HMS 2000 nog niet gecertificeerd is in Duitsland voor gebruik op het net.

• Romavami
dat klopt. De certificaten zouden eind deze maand klaar zijn.
Maar voor een Off-grid heb ik die niet nodig.
Off-grid gaat zonder de Duitse Burocratie.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
@Romavami Waar woon je ergens?

Nonsensical line goes here <---

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06 12:56
Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is wat ik denk;
- je hebt een batterij, namelijk in je auto, dus zou je off-grid moeten kunnen.
- besturing van je omvormer mist de 230VAC van het net om zichzelf in te kunnen stellen.
- Voedingsspanning vanuit je omvormer moet namelijk >230VAC zijn om terug te leveren naar het net, hij moet de elektronen als het ware terugduwen.

- Of het veilig is om even de netvoeding erop te zetten weet ik niet zeker.
Stuur een email naar de leverancier of Hoymiles zelf en vraag of ze een oplossing weten.

[Voor 8% gewijzigd door PCan op 26-09-2022 18:48]

• Romavami
Kranenburg net over de grens bij Nijmegen

• Romavami
@PCan

Ik heb ze gemaild. Thanx

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37
Er zijn installateurs die minder moeilijk doen. Ik heb er een in de buurt die bij ons bijv de meterkast heeft goedgekeurd nadat we die zelf vervangen hadden (dat is vergelijkbaar met pv).

Over 2 weken komt die weer langs omdat ik ook zonnepanelen wil en daar ook een deel van zelf wil leggen. Even zien wat er mogelijk is, misschien iets, misschien niets.

Dit zijn overigens typische Duitse dingen. Wen er maar aan want je olie-/gasketel is net zo’n ramp. Ketel moet perse een DE sticker hebben anders mag je hem er zo weer afschroeven van de schornsteinfegemeister.

• r_bleumer
  • Nu online
Romavami schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:47:
[...]

Kranenburg net over de grens bij Nijmegen
Stadtwerk Kleve?

• Romavami
Nee nee, Stadwerke Kleve heeft er niets mee te maken.
Het gaat om Westnetz.

• r_bleumer
  • Nu online
Romavami schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:16:
Nee nee, Stadwerke Kleve heeft er niets mee te maken.
Het gaat om Westnetz.
Ik heb mijn laadpaal apart besteld en door een Meister uit Kleve laten aansluiten. Die zal dat ook wel bij jou kunnen met je PV. Zal je per PB even zijn GSM nummer sturen als ik m kan vinden.

• Romavami
Ik heb dus 460Wp panelen.
De Hoymiles HMS 2000-4T zijn niet bruikbaar omdat ze OFF-GRID gebruikt worden.
Deze hebben inderdaad 230v nodig om te kunnen werken.

Ik wil dus niet laden vanaf een accu maar puur alleen overdag als er daglicht is.
Misschien zal de accu van de PHEV (14.4Kwh) niet helemaal vol geraken op sommige dagen maar dat is geen probleem.

Ik denk dat ik dan terecht kom bij een Hybrid Omvormer en een accu die groot genoeg is om de omvormer wakker te houden.

Vraag is natuurlijk hoeveel Watt de omvormer nodig heeft om "wakker" te blijven. Als dit de standby stand is dan is het niet veel. Ik lees bij voorbeeld bij een VEVOR 5000 een stadby gebruik van 2 Watt. Aan de hand daarvan moet dan bepaald worden hoe groot de accu wordt

Of zit ik er helemaal naast ?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De grid die de inverters (hoymiles of andere) moeten zien, hoeft niet de "echte" grid te zijn. Bij grid-uitval mag er ook een micro-grid gecreëerd worden door de inverter van je accupack. De PV-inverters zullen dan gewoon funktioneren.

Vergeet niet de ATS (Automatic Transfer Switch) die de "echte" grid loskoppelt van je micro-grid. Die is verplicht en de monteur van het nuts-bedrijf zal je dankbaar zijn. Verder voorkomt die switch dat je je burenvan energie gaat voorzien (en je micro-grid instort omdat de capaciteit tekortschiet).

[Voor 39% gewijzigd door Hermarcel op 08-10-2022 12:46. Reden: ATS toegevoegd]

• Romavami
@Hermacel
Vergeet niet de ATS (Automatic Transfer Switch) die de "echte" grid loskoppelt van je micro-grid. Die is verplicht en de monteur van het nuts-bedrijf zal je dankbaar zijn. Verder voorkomt die switch dat je je burenvan energie gaat voorzien (en je micro-grid instort omdat de capaciteit tekortschiet).
Maar het is beslist niet de bedoeling om de OFF-GRID aan te sluiten op het net. Daar zit hem nu net de krux.
In Duitsland mag ik een OFF-GRID installatie zonder aanmelding of burocratie gebruiken, mits hij niet is aangesloten op het net.

Wat je zegt over dat "micro-grid" is interessant. Er zou dan een accu op moeten komen te staan. De Hoymiles 2000 gebruiken volgens de datasheet: -Leistungsaufnahme bei Nacht (mW) < 50-
Betekent dat dan dat er minimaal 50 mW uit een accu moet komen om het systeem in standby van power te voorzien ? Een inverter om de 12 volt van de accu om te zetten naar 230v.

Ik heb nog geen duidelijke beelden bij een aansluitschema. Als ik mijn twee Hoymiles 2000 zou inzetten met 8 panelen dan heb ik een totaal van 3680 wP.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Romavami schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:18:
@Hermacel

[...]

Maar het is beslist niet de bedoeling om de OFF-GRID aan te sluiten op het net. Daar zit hem nu net de krux.
In Duitsland mag ik een OFF-GRID installatie zonder aanmelding of burocratie gebruiken, mits hij niet is aangesloten op het net.
Duidelijk
Wat je zegt over dat "micro-grid" is interessant. Er zou dan een accu op moeten komen te staan. De Hoymiles 2000 gebruiken volgens de datasheet: -Leistungsaufnahme bei Nacht (mW) < 50-
Betekent dat dan dat er minimaal 50 mW uit een accu moet komen om het systeem in standby van power te voorzien ? Een inverter om de 12 volt van de accu om te zetten naar 230v.

Ik heb nog geen duidelijke beelden bij een aansluitschema. Als ik mijn twee Hoymiles 2000 zou inzetten met 8 panelen dan heb ik een totaal van 3680 wP.
Vergeet niet dat je die accu ook moet kunnen laden. Dus je hebt "iets" nodig dat een grid creëert en vervolgens de output van de panelen kan gebruiken om de accu bij te laden (onderwijl de grid in de lucht houdend)

Ik heb me er verder nog niet in verdiept
FF snel gegoogled. Denk in onderstaand plaatje het aggregaat weg. De "Grid tied inverter" zijn de micro-inverters.

Bron

[Voor 15% gewijzigd door Hermarcel op 09-10-2022 11:44]

• Romavami
Ik lees wel op Internet dat de micro-inverters net-stroom nodig hebben ivm de frequentie van het net.

Er zijn ook hybride omvormers. Maar zijn er ook hybride omvormers die overweg kunnen met een ingangsstroom van 230v. ? Dan zou je namelijk daar de accu aan kunnen hangen en hybride omvormers schijnen wel zonder het net te kunnen.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-06 20:39
Romavami schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:21:
Ik lees wel op Internet dat de micro-inverters net-stroom nodig hebben ivm de frequentie van het net.

Er zijn ook hybride omvormers. Maar zijn er ook hybride omvormers die overweg kunnen met een ingangsstroom van 230v. ? Dan zou je namelijk daar de accu aan kunnen hangen en hybride omvormers schijnen wel zonder het net te kunnen.
Klopt. Stanaard omvormers moeten net gekoppeld zijn willen ze functioneren. Sterker nog, ze moeten zichzelf loskoppelen van het net zodra het net buiten de netcode komt (bandbreedte voor o.a. spanning en frequentie). Hybride omvormers daarentegen kunnen een eigen micro grid maken en vaak binnen een cycle switchen van net naar eilanbedrijf.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:46
Romavami schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:21:

Trouwens, kartelvorming, tja - hadden we dan ooit een vrije markt? ;)

Er zijn series van Deye met AC(grid)verbinding, noodstroomuitgang (werkt altijd, je zou dus ook standaard je hele huis hier op kunnen aansluiten) en GENerator-ingang (AC). Op de laatste kun je ook zonnepanelenoutput (AC) van bijv een stringomvormer invoeren. En uiteraard connectie met zonnepanelen (2x mppt) en een accu. Kan zowel on-grid als off-grid werken. Het laatste dus bijv met hulp van zonnepanelen, accu, noodstroomuitgang. Beduidend duurder dan 'gewone' netstroomomvormers, maar 'dan heb je ook wat'.

Bijv de 3-fasenserie: https://nl.deyeinverter.c...1/sun8-10-12ksg01lp3.html

Heb nog weinig of geen apparaten gezien die vergelijkbare specs hebben; de meeste werken met hoge-V-accu's.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Romavami Misschien gaat mijn idee te ver:
Leg je dak he-le-maal vol, overal waar panelen kunnen en mogen. Neem een thuis accu. Laad die met de zon.
Maak daarmede een eigen "grid" in je huis. En als je accu te leeg raakt laad je hem bij uit het net.
Voila, je sluit alleen een accu-lader aan op het grote echte grid en bent verder autonoom.
Dan kan en mag je verder toch alles zelf doen? Of heb ik dat fout?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

elke mm van je daken volgooien met zonnepanelen en een of meerdere Growatt SPF5000ES. combineer die met een paar 48V LFP rackmount accus uit china en je hebt een stabiele stroombron om je auto op te laden of andere dingen aan te drijven.

daarnaast kan je de accus aansluiten op een losse 48V LFP lader die eventueel een paar kW uit het net kan pakken om de accu op te laden als de stroom snachts goedkoper minder duur is bijvoorbeeld. of in de winter natuurlijk als de panelen te weinig doen.

[Voor 50% gewijzigd door flippy op 02-01-2023 07:07]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Romavami Als aanvulling op mijn vorige reactie: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Dat ontziet de accu en maakt je veel autonomer en verhoogt jouw opbrengst.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee