Hulp bij keuze van (mijn 1e) PV systeem pannendak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftfrES2O1fWAkpFHT3zFRuTIqR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NRUJNM7v3R26JU7IAIgbMIdg.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcTCvEiOrFTY8NWCnPDMhRyzJTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdBI1tpyb8BwZI0qydkYXMtt.png?f=fotoalbum_large

Google satelliet beeld is oud en laat dakraam en doorvoeren nog niet zien.
Orientatie: zuid, dakhelling 49 gaden.
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xns5Attd5OMQXorqxtg-iQi_fAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KdwP8bFEzMcD3qxVYnlHiEix.png?f=fotoalbum_large

Dakpan is: 20,9 x 29,5 cm
Schaduw
De twee dakdoorvoeren (CV en ventilatie) en de beplanting tuin en bomen langs de weg in het voor- en najaar voor het onderste stuk dak naast de ramen 1e verdieping.
Jaarverbruik
Nu ongeveer 2800kWh. Verwachteen afname door nieuwe zuinige koelkast (plm 300kWh), toename door installatie balansventilatie met WTW. In de toekomst ... We hebben nog verbouwplannen begane grond, waarmee de keuken over zal gaan van gasfornuis naar inductie (kan echter nog enkele jaren duren). ook ooit een warmtepomp? auto? ...
Huidige elektriciteitsaansluiting
Redelijk recent geüpgraded naar 3x25A inclusief nieuwe (grote) verdeelkast met volop ruimte.
We hebben nu geen slimme meter (geweigerd), maar wel een digitale met terugleverregisters.
Budget en doel
Aangezien ons energiecontract in oktober gaat aflopen, gaat met de huidige prijzen de terugverdientijd vrij kort zijn. In elk geval nog vol gebruik maken van salderen nu het nog kan, dus eigen gebruik opwekken. In de toekomst de wens om meer onafhankelijk te zijn. Denk eventueel aan thuisaccu.
Verbouwplannen begane grond leveren ook dakoppervlak op een (nieuwe) schuur achter in de achtertuin op. Daar kan dus eventueel ook PV op uitgebreid worden later.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik doe het met plezier allemaal zelf.
Bijhouden van data
Graag. En liefst (ook) lokaal beschikbaar ipv (alleen) via een clouddienst. Niet onmiddellijk, maar zou graag toekomstbestendig willen zijn voor slimme regelingen eigen gebruikers tov opwek.
Reeds verkregen offertes
Vooral zelf rondgeshopt bij een paar grotere webwinkels.
Regio
Utrecht
Mijn vragen concreet
1. Zet ik nu in op het zo vol mogelijk leggen van dit dak (inclusief een paar schaduwuitdagingen) , of kies ik voor een iets kleinere schaduwloos legplan waarmee ik ongeveer ons jaarverbruik opwek?
2. Kan ik een paneel strak langs een dakraam leggen, of levert dat problemen op?

overwegingen:
  • Ik kan 12 panelen van 410Wp kwijt, maar dan heb ik micro-omvormers of optimizers nodig ivm schaduw
  • Kan ook 8 panelen van 410Wp kwijt zonder schaduw, dus met een simpele stringomvormer.
  • leverbaarheid van Solaredge omvormers is problematisch
Legplan 12 Denim 410Wp glas-glas panelen (1730x1134)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brzQazaHlQEKj2uSW7VZg5WcTx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lCzHrkqF7wPN0MglU0YzIqtD.png?f=fotoalbum_large

Legplan 8 Panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MD-cYgSHIEWRIK2BKPY6YV2PbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FU3E6go0fs365Un3cZcS2CGa.png?f=fotoalbum_large

Winkelwagentje samenstellen:
Een Solaredge gebaseerd systeem met 12 panelen (4920 Wp) komt aan materiaal (panelen, optimizers, omvormer, montagesysteem) op €5363. Dus €1,09/Wp
Een string met omvormer van Growatt met 8 panelen (3280 Wp) komt aan materiaal (panelen, omvormer, montagesysteem) op €2821. Dus €0,86/Wp

Ik ben geneigd om te kiezen voor de goedkopere 8 panelen optie, omdat
- de euro/Wp lager is
- de leverbaarheid geen probleem hoeft te zijn
- er in de toekomst nog ander dakvlak beschikbaar komt voor eventuele uitbreiding.

Maar ik hoor graag wat anderen zouden kiezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
Schaduw is geen reden om een paneel niet te leggen. Dus leg elk hoekje een gaatje gewoon vol.

Ook string omvormers kunnen hier al 2 decennia mee om gaan.

Aangezien je zelf wil leggen geld: zelf begrijpen, want zelf verantwoording voor alles. Maar vraag alles wat je niet weet of niet zeker weet.

Ontwerp begint met simulatie software. Persoonlijk vind ik solaredge designer het makkelijkste, maar sunny design is makkelijker op registratie.

Ga eerst nadenken over je legplank. Daarna pas de omvormer oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:43
Ik zou:
- stringomvormer nemen, die bij hoog netvoltage terugregelt (niet puur afslaat)
-> schaduw impact van die pijpjes valt erg mee (en wellicht kan je naar een ander model dakdoorvoer die lager is (b.v. bovenste lijkt voor ventilatie. volgens mij kan dat ook onder de panelen door, maar dat moet je voor WTW wel even uitzoeken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ME048W1vkrVI4QnQw4jv6NZ4Lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/buTFw45QwQGKYB4og91QU7mA.png?f=user_large
- eventueel ook je gasketel dakdoorvoer naar de gevel: extra paneel
- of 10 panelen (allemaal portrait) of 12 (als het je minder uitmaakt die 2 bij de nok erbij
- de 2 linker panelen op de 2e rij van onderen uitlijnen met de panelen erboven en eronder. En dan een bredere spleet met de 2 ernaast voor lief nemen. Toont veel netter.

En kijk eens of je een wat minder hoog paneel kan vinden, waardoor je de bovenste rij toch staand kan doen.
Of alles liggend?

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 30-08-2022 12:16 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
10 uitgelijnd met string omvormer zou geloof ik mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 09:24
Ik ben ook van plan om een gelijkaardig project zelf uit te voeren. Heb geen enkele ervaring met plaatsen van zonnepanelen op de theoretische kennis na. Het plaatsen op het hellende dakdeel lijkt mij dus wel spannend. Welke veiligheidsmaatregelen ben jij van plan hiervoor te nemen?

En ben je eventueel bereid om de firma waar je alles aankoopt te delen?

Ik zou durven gaan voor 10-12 panelen met de stringomvormer. Veel schaduw zal je niet hebben.

Hartelijk dank en veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
Ronald schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:53:
Schaduw is geen reden om een paneel niet te leggen. Dus leg elk hoekje een gaatje gewoon vol.

Ook string omvormers kunnen hier al 2 decennia mee om gaan.
Maar eventueel wel bepalend in de keuze van de omvormer (string/micro/optimizer). Point taken: opbrengst is opbrengst.
Aangezien je zelf wil leggen geld: zelf begrijpen, want zelf verantwoording voor alles. Maar vraag alles wat je niet weet of niet zeker weet.
Vandaar ook dit topic. En bij voorbaat dank voor een ieder die me helpt meer te begrijpen. Er komen ongetwijfeld nog wat meer vragen over dingen die ik zelf niet kan vinden of niet duidelijk (genoeg) zijn.
Ontwerp begint met simulatie software. Persoonlijk vind ik solaredge designer het makkelijkste, maar sunny design is makkelijker op registratie.

Ga eerst nadenken over je legplank. Daarna pas de omvormer oplossing.
Ben al met Solaredge simulatie aan de gang geweest. Ik moet het nog een keer 'goed' doen (met obstakels), ipv met een simpel 49 graden dakvlak op het zuiden.

@BarryH Goed punt om op te letten bij de omvormer, dank je. De WTW dakdoorvoer is in deze capaciteit niet in een ander model te krijgen. De CV, tja die zit er nu een klein jaar, was misschien beter geweest om als muurdoorvoer te doen... gemiste kans.
Even de uitlijning wat netter gemaakt... 10 panelen zou er zo uit kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpJTMBPDH-r0oA_mdpk1HwtYvEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z8CUrFb6ANF0uYDzCC7oafPT.png?f=fotoalbum_large
De ruimte boven het dakraam is zo'n 165 cm (na aftrek 30cm vrij) blijft er dan niet genoeg over voor staande panelen.

@Rubbaa Ik heb voor werk aan de achterzijde van het huis al een setje trapjes getimmerd die precies voor dit pannendak geschikt zijn. Ik kan zo van goot tot nok lopen op horizontale tredes. Verder kan ik gebruik maken van een set klimspullen om mezelf te zekeren bij werken aan het dak.

Ik heb nog geen firma definitief op het oog. Dat komt pas als ik een ei gelegd heb over wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Soepvlieg Heb je het dak echt opgemeten (niet vanuit de panmaat geredeneerd) en kom je onderaan goed uit in de dakgoot (dat het regenwater er niet overheen gaat)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
@BarryH de gemelde dakpan maat is het resultaat van afmeting dak delen door hoeveelheid pannen. Ik heb mijn dak al eens goed opgemeten ivm andere plannen. Hoeveel hoger dan het dakbeschot/panlat komen de zonnepanelen uiteindelijk te liggen? Hangt af van afmetingen dakhaken + profiel, maar ik kan van bijvoorbeeld het esdec systeem geen afmetingen van de onderdelen vinden. Ik kan panelen zoals hierboven getekend nog wat omhoog schuiven, dan blijft er bij de dakgoot naast de ramen 1e verdieping een hele dakpan vrij aan de onderrand, dat gaat goed komen.

@Ronald Inmiddels heb ik via dxf mijn dak inclusief obstakels en de bomen in de straat in Solaredge designer gezet. Interessante verfijning van de verwachtte opbrengst: die bomen hebben toch nog wel wat meer invloed dan ik verwacht had.

Ik heb 4 simulaties staan nu. Met 8, 10 panelen (allemaal portrait laag op dak), 10 panelen (deels landscape hoog op het dak), 12 panelen. Telkens met een andere inverter erbij.
Hierzo de rapporten van Solaredge designer:
8x410Wp met SE2200H.pdf
10x410Wp hoog met SE3000H.pdf
10x410Wp laag met SE3000H.pdf
12x410Wp met SE3500H.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Soepvlieg boven de pannen:
2-4 cm ruimte
3-4 cm profielen
3-4 cm paneeldikte

• Soepvlieg
Het financiële plaatje ziet er voor alle 4 de opties sowieso positief uit (dat is ook geen verrassing). Vooral van invloed is de opbrengst van terugleveren (in de jaren dat salderen niet meer kan). €0,09 of (bijvoorbeeld) €0,20 maakt uiteraard een enorm verschil.

Naar de toekomst toe meer gericht verbruik bij eigen opwek (slimme apparaten) en/of een thuisbatterij, gaan meer kWh tegen inkooptarief uitsparen, en minder kWh tegen teruglevertarief opleveren.
Met 12 panelen lukt het met thuisopslag om meer maanden net-onafhankelijk te zijn, dan met 8. Maar dat duurt nog een paar jaar, en dan zal de installatieprijs per Wp verder gezakt zijn (?) En tzt is weer dakvlak beschikbaar op een nieuw te bouwen schuur achter in de tuin.

Met de 8 of 10hoog panelen opties heb ik nauwelijks schaduw invloed en kan ik met een stringomvormer toe, die ik een paar maanden eerder werkend op het dak heb liggen dan een SE oplossing. Een paar maanden (weliswaar met lagere opbrengst) waarin nog 100% gesaldeerd wordt...

@BarryH Heb je aanbevelingen voor welke stringomvormers gaan goed om met een vol net en regelen terug ipv uitgaan?

• BarryH
Volgens mij -maar lees de specs en vraag het de leveranciers - gaan oa SMA en Goodwe er goed mee om, maar zijn er meer merken die dit goed doen.

• Soepvlieg
Het gaat toch de 12 panelen met SE3500H worden.

Passen MC4 stekkers van de S440 power optimisers goed op de MC4 stekkers van een Denim paneel? Of moet ik die allemaal nog vervangen zodat ze van dezelfde fabrikant zijn? Met slechts 10cm kabellengte aan de S440 lijkt het me dat de geleverde stekker gewoon gebruikt kan worden...

Heb geen antwoord meer gezien op de vraag of er iets op tegen is om een paneel vrij strak langs een dakraam te leggen. Wie zwijgt stemt toe? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepvlieg
En verdient de layout van de DC stroomkring aandacht? Is het van belang de oppervlakte van de lus te minimaliseren (EMC en zo)?
Dus een 'lang' traject van de + of - kabel langs alle optimisers te maken, ten koste van wat extra DC weerstand. Of maak ik me druk om niks en kan ik gewoon een rondje maken over het dak?

edit: een snelle zoekactie geeft natuurlijk al antwoord. Lusoppervlak klein houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Soepvlieg op 01-09-2022 13:03 ]

• BarryH
@Soepvlieg Panelen kunnen straks langs je dakraam.
Denk na over:
1/ kan ik de dakraamrand nog schoonmaken
2/ kan het nog open
3/ komen de dakpanbeugels (van montage rails naar dakbeschot) in het gebied waar je dakraamrand zit (dus het frame wat oa voor waterdichtheid zorgt.
(lijkt me niet snel een issue)
n.b. als je zelf legt, dan kan je vast een paneel ook weer loshalen mocht dat nodig zijn. n.b. zorg dat je het dakraam dus uit zn kozijn kan lichten van binnenuit, dan kan je vanuit dat gat makkelijk aan de panelen wat doen.

Pagina: 1