Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/NRUJNM7v3R26JU7IAIgbMIdg.png?f=user_large)
/f/image/OdBI1tpyb8BwZI0qydkYXMtt.png?f=fotoalbum_large)
Google satelliet beeld is oud en laat dakraam en doorvoeren nog niet zien.
Orientatie: zuid, dakhelling 49 gaden.
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/KdwP8bFEzMcD3qxVYnlHiEix.png?f=fotoalbum_large)
Dakpan is: 20,9 x 29,5 cm
Schaduw
De twee dakdoorvoeren (CV en ventilatie) en de beplanting tuin en bomen langs de weg in het voor- en najaar voor het onderste stuk dak naast de ramen 1e verdieping.Jaarverbruik
Nu ongeveer 2800kWh. Verwachteen afname door nieuwe zuinige koelkast (plm 300kWh), toename door installatie balansventilatie met WTW. In de toekomst ... We hebben nog verbouwplannen begane grond, waarmee de keuken over zal gaan van gasfornuis naar inductie (kan echter nog enkele jaren duren). ook ooit een warmtepomp? auto? ...Huidige elektriciteitsaansluiting
Redelijk recent geüpgraded naar 3x25A inclusief nieuwe (grote) verdeelkast met volop ruimte.We hebben nu geen slimme meter (geweigerd), maar wel een digitale met terugleverregisters.
Budget en doel
Aangezien ons energiecontract in oktober gaat aflopen, gaat met de huidige prijzen de terugverdientijd vrij kort zijn. In elk geval nog vol gebruik maken van salderen nu het nog kan, dus eigen gebruik opwekken. In de toekomst de wens om meer onafhankelijk te zijn. Denk eventueel aan thuisaccu.Verbouwplannen begane grond leveren ook dakoppervlak op een (nieuwe) schuur achter in de achtertuin op. Daar kan dus eventueel ook PV op uitgebreid worden later.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik doe het met plezier allemaal zelf.Bijhouden van data
Graag. En liefst (ook) lokaal beschikbaar ipv (alleen) via een clouddienst. Niet onmiddellijk, maar zou graag toekomstbestendig willen zijn voor slimme regelingen eigen gebruikers tov opwek.Reeds verkregen offertes
Vooral zelf rondgeshopt bij een paar grotere webwinkels.Regio
UtrechtMijn vragen concreet
1. Zet ik nu in op het zo vol mogelijk leggen van dit dak (inclusief een paar schaduwuitdagingen) , of kies ik voor een iets kleinere schaduwloos legplan waarmee ik ongeveer ons jaarverbruik opwek?2. Kan ik een paneel strak langs een dakraam leggen, of levert dat problemen op?
overwegingen:
- Ik kan 12 panelen van 410Wp kwijt, maar dan heb ik micro-omvormers of optimizers nodig ivm schaduw
- Kan ook 8 panelen van 410Wp kwijt zonder schaduw, dus met een simpele stringomvormer.
- leverbaarheid van Solaredge omvormers is problematisch
/f/image/lCzHrkqF7wPN0MglU0YzIqtD.png?f=fotoalbum_large)
Legplan 8 Panelen:
/f/image/FU3E6go0fs365Un3cZcS2CGa.png?f=fotoalbum_large)
Winkelwagentje samenstellen:
Een Solaredge gebaseerd systeem met 12 panelen (4920 Wp) komt aan materiaal (panelen, optimizers, omvormer, montagesysteem) op €5363. Dus €1,09/Wp
Een string met omvormer van Growatt met 8 panelen (3280 Wp) komt aan materiaal (panelen, omvormer, montagesysteem) op €2821. Dus €0,86/Wp
Ik ben geneigd om te kiezen voor de goedkopere 8 panelen optie, omdat
- de euro/Wp lager is
- de leverbaarheid geen probleem hoeft te zijn
- er in de toekomst nog ander dakvlak beschikbaar komt voor eventuele uitbreiding.
Maar ik hoor graag wat anderen zouden kiezen.