Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 672.464 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
jadjong schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
De vraag is dus hoe ver je omvormer terug kan schakelen, wat is het minimale vermogen dat het ding uit de panelen wilt halen.
Een aanvullende vraag: zijn er substantiële verschillen tussen omvormers (van bvb SMA, Fronius, Huawei, Goodwe, Growatt, etc) wat betreft hun efficiëntie om tijdens de winter zoveel mogelijk stroom te halen uit het weinige beschikbare licht? Zo ja, welke presteren het best op dit vlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 11:13
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Wordt een 50W lamp warm omdat die op een 484884773gigaWatt energiecentrale aangesloten is? :+ Die lamp wordt warm omdat hij 50W energie verstookt.
Dat is niet een eerlijke vergelijking . Het gaat er juist om of die lamp minder warm zou worden als de electriciteitscentrale minder dan die 50W kan leveren. En dat zal ook zo zijn.

Een 3KW omvormer met 3KW aan panelen zal maar af en toe even 3KW opwekken en met 6KW eraan het grootste deel van de dag. Dus met 3KW bereikt hij zijn maximale temperatuur potentieel nooit en met 6KW er aan wel.

Daar moet ie op zich tegen kunnen (net als dat een 50W lamp gewoon 50W kan leveren), mits hij zijn warmte deugdelijk kwijt kan. Dus niet in een afgesloten meterkast ophangen of zo... Of een hete zolder.

Anders zal je omvormer niet erg lang mee gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Pebblepath schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Een aanvullende vraag: zijn er substantiële verschillen tussen omvormers (van bvb SMA, Fronius, Huawei, Goodwe, Growatt, etc) wat betreft hun efficiëntie om tijdens de winter zoveel mogelijk stroom te halen uit het weinige beschikbare licht? Zo ja, welke presteren het best op dit vlak?
Geen idee joh, zijn er geen websites die omvormers testen op efficiëntie bij 10/20/30/40% belasting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
[...]

omdat het allemaal omvormers zijn die volgens het TL principe zijn ontworpen.
doen ze eigenlijk voor 99% het zelfde. ;)
hele kleine verschillen zijn er wel, maar dat is mieren sexueel behandelen (mierenneuken).

ik heb zelf een speciale omvormer(power-one->ABB->fimer) die zodra er minder als bepaalde W word geleverd.
dan gaat hij hz stapjes overslaan om zo wat efficiënter te zijn.
(door b.v. maar de helft van de hz te leveren heeft hij 2x zoveel tijd om de condensators te vullen.)
dit zie je allen heel weinig type omvormers terug en helpt het veel? nop merk er niks van om eerlijk te zijn.

* TL = trafoloos of eigenlijk 99% van de omvormers op de markt tegenwoordig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
[...]

ik heb trouwens wel deze grafiek voor je.
en ik mierenneuk wel even voor je. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
niet veel omvormer merken vertellen dit en dat is wel jammer.
als je op 10% van het vermogen van je omvormer zit, dan pas begint er een beetje fatsoenlijk rendement er uit te komen.
daar wil je wel rekening mee houden.
maar belangrijker voor dit type omvormer is dat je hem 345Vmpp geeft.
(345Vmpp bij 220V van de netbeheerder, geeft je netbeheerder een 240V dan tel er nog een aantal V bij op.
intern is alleen de mpp een beetje slim in je omvormer, de AC/DC convertor na de mpp die is vrij dom.
intern zet dus de mpp de Vmpp van de panelen om naar 345V-360V om, afhankelijk van de stroom die je krijgt van de netbeheerder. dit is grof verteld en klopt niet 100%, dus relativeer.)

houd er rekening mee dat als panelen warm zijn dat de Vmpp dan 10% daalt.
dus hang een 345V+10% aan panelen op de mpp en je zit perfect.
zijn dan de panelen warm dan staat de zon er op en is de Vmpp een +/- perfecte 345V.
in de winter heb je dan 10% meer Vmpp, want de panelen zijn dan koud.
(hoewel als panelen in de sneeuw liggen en de zon staat er op, dan smelt de sneeuw zo weg, dus ook dan worden ze wel warm.)

winter opbrengst is eigenlijk niet zo interessant voor de normale gebruiker.
mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
eigenlijk kan ik de omvormer beter uit zetten in december en januari, maar dat vind ik te veel moeite om te doen. ;)

edit: jep dit is een standaart 1 fase TL omvormer zo als het gros wat in de winkel te krijgen is.
ik heb geen grafiek voor 3fase omvormers, maar daar kun je de zelfde grafiek grofweg voor gebruiken.
allen dan is de 345V een 600V-720V.
en de speciale 1500V omvormers die je heel soms ziet heeft dat puntje weer ergens op de 1000V zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 03-08-2023 12:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
[...]

Wat je feitelijk wilt vergelijken zijn de rendementscurves van de PV-omvormers, zoals hieronder een voorbeeld.
Je kunt dan zien wat die bij deellast nog effectief van DC in AC omzet. Vooral beneden de 10% belasting, zakt het rendement snel in.

Overigens hoor je er hier in het forum niet vaak over, maar deze curve is ook belangrijk als je de keuze maakt voor een grotere of kleinere omvormer bij een bepaald Wp vermogen van je panelen.

Een grotere omvormer zal vaker in het lage deellastbereik [in%] werken. En dus met slechter rendement werken.

Dus een kleinere omvormer zal misschien bij pieken in de zomer even wat afvlakken, maar een groot deel van het jaar (met minder licht) is het rendement van de omvormer hoger.

Hoe het saldo uitpakt (voor Nederlandse condities) weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0lXg_XCFNoLjiScqVtpzYxUT7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUL4wR8i2tiiI4bzYWoxzqAK.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
Zwerius schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Wat je feitelijk wilt vergelijken zijn de rendementscurves van de PV-omvormers, zoals hieronder een voorbeeld.
Je kunt dan zien wat die bij deellast nog effectief van DC in AC omzet. Vooral beneden de 10% belasting, zakt het rendement snel in.
Nuttige feedback, dank.

Bij wijze van voorbeeld vond ik zo'n rendementscurve voor de SMA STP10.0-3AV-40 omvormer in deze datasheet:
https://ecotecworld.nl/me...P8-10-3AV-40-DS-en-20.pdf

Bij minder dan 10% van het vermogen begint het rendement inderdaad flink te dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g28FThKmA1WJlw06fWMnvyt8SJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVsSEmhEta9sSlEDneMY7R8r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migjes
Pebblepath schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Nuttige feedback, dank.

Bij wijze van voorbeeld vond ik zo'n rendementscurve voor de SMA STP10.0-3AV-40 omvormer in deze datasheet:
https://ecotecworld.nl/me...P8-10-3AV-40-DS-en-20.pdf

Bij minder dan 10% van het vermogen begint het rendement inderdaad flink te dalen.

[Afbeelding]
jep, de meeste omvormers hebben een aardige drop in rendement rond de 10% vermogen.
maar hoe belangrijk is dit, dat is een andere vraag.

lage opbrengst komt eigenlijk door bewolking.
(ja je hebt ook lage opbrengst in de ochtend en avond omdat de zon dan door meer atmosfeer heen moet schijnen en er ook meer kracht uitgefilterd word.
en in de winter staat de zon ook lager aan de horizon en heb je het zelfde probleem.
maar dat is gewoon hoe het is en kun je niks aan doen.)
lage winter opbrengst komt eigenlijk door dat je zo weinig uren hebt in die dagen.
vooral rond de kerst is het rampzalig donker voor je zonnepanelen.
24 december = zon op 8:44 zon onder 16:34 uren effectief 7:50
24 juni = zon op 5:23 zon onder 22:01 uren effectief 16:38
de eerste 1 a 2 uur en de laatste 1 a 2 uur zijn een stuk minder effectief, dan staat de zon nog laag aan de horizon.
dus grof weg een 6 uur in de winter en een 14 uur in de zomer opbrengst.
dat maakt winter amper interessant.

stiekem kan een zonnige dag in januari stiekem toch nog best leuk opleveren.
lager als een zomer dag door de te korte uren, maar 50+% van je Wp geen probleem dat doen de panelen wel, ook in die omstandigheden.

probleem is dus bewolking.
dat filtert veel kracht uit de zon, maar niet alles.
je haalt nog steeds een 1/6 van je Wp, met gemak.

voordeel van bewolking is wel, het licht weerkaats en word diffuse.
in de zon heb je een schaduw, met bewolking is je schaduw zo goed als weg want het licht komt van alle kanten.
hier kun je leuk gebruik van maken als je een oost west set hebt.
zie ook mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op andere momenten hun top halen, kan ik zonder verlies gewoon 6430Wp op een 4kW omvormer hangen.
met bewolking doen je panelen maar 1/6 van hun Wp, maar oost-west en bewolking met 6430Wp betekend nog steeds 1000-2000W en dat is ruim 25-50% van het omvormer vermogen.
de richting die de panelen opkijken met bewolking maakt dan ook niet uit.*
(dit zelfde trukje als oost west kun je ook doen door panelen vrij plat op dak en panelen vrijstijl op dak te combineren, je verdeling is dan niet op de dag maar over de seizoenen.)

dus mijn conclusie, die 10% en dan het rendement wat dan bedroevend begint te worden, is amper een probleem wat er toe doet.
geneuzel in de marges. ;)

* tracker installaties, die de panelen mee draaien met de zon, gaan helemaal de zonnepanelen plat houden.
hoe platte de panelen de beter het werkt met bewolking.
(alleen tracker installaties zijn verschrikkelijk, gaan gewoon altijd kapot en zonnepanelen zijn te goedkoop.
panelen gewoon oost-west leggen is goedkoper.)

@Rouske
oeps, aangesapt.
lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
migjes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
dus mijn conclusie, die 10% en dan het rendement wat dan bedroevend begint te worden, is amper een probleem wat er toe doet. geneuzel in de marges. ;)
Dank voor jouw nuchtere en pragmatische analyse, en eens ermee. Fijn zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Om het dan maar even expliciet te maken; overdimensioneren is goed. Zit je zelden echt heel laag in het vermogen, heb je beter rendement op de momenten dat die opbrengst er meer toe doet (bij lage opbrengst) en jammer dan dat je aftopping hebt op momenten dat er een teveel aan opbrengst is, maar dat maakt eigenlijk niet echt uit. Het is ook maar een klein deel van de jaaropbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10-2023

ktipr

Ondertitel

Ongelofelijk wat een informatie hier al. Toch heb ik net even mijn eigen topic gemaakt over een gek dingetje waar ik tegenaan loop. Ik heb na het plaatsen van een nieuwe omvormer, volgens mijn P1 data, tegelijkertijd verbruik en opwek. Dit terwijl ik dat met mijn oude omvormer niet had.

Tegelijkertijd opwek en verbuik na plaatsing nieuwe omvormer

Enige idee?

And that's the way the cookie crumbles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:23
onetime schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:30:
Om het dan maar even expliciet te maken; overdimensioneren is goed. Zit je zelden echt heel laag in het vermogen, heb je beter rendement op de momenten dat die opbrengst er meer toe doet (bij lage opbrengst) en jammer dan dat je aftopping hebt op momenten dat er een teveel aan opbrengst is, maar dat maakt eigenlijk niet echt uit. Het is ook maar een klein deel van de jaaropbrengst.
Om die uitspraak echt te kunnen doen zouden we informatie moeten hebben van 2 of meer omvormers in dezelfde familie. Een 3 kW omvormer is qua componenten praktisch gelijk met een 3.6 kW model bij de meeste merken, als de efficientie van beide omvormers in één grafiek geplot wordt zou duidelijk moeten worden of het kleinere model echt een lagere ondergrens heeft. Even de analogie naar warmtepompen, waarbij de 5, 7 en 9 kWh bij Panasonic allemaal dezelfde ondergrens hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 18:18
@migjes 24 december = zon op 8:44 zon onder 16:34 uren effectief 7:50
24 december juni= zon op 5:23 zon onder 22:01 uren effectief 16:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Oilman Bij jouw interpretatie heb je gelijk; ik dacht aan veel extra panelen leggen. Dak vol. Zelfde omvormer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Pebblepath schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Dank voor jouw nuchtere en pragmatische analyse, en eens ermee. Fijn zo!
ach kan nog wel even verder gaan.

eerst kennis.
normaal rapporteren tweakers hun set als in: ik heb 10kWh gisteren opgewekt.
dat is niet handig, heb je dat gedaan met 4000Wp of met 2000Wp, het maakt wel een stapje uit natuurlijk.
hiervoor proberen we hier het om te rekenen naar kWh/kWp.
dus 10kWh/4kWp = 2,5kWh/kWp V.S. 10kWh/2kWp = 5kWh/kWp.
en nu kun je een beetje vergelijke wie het er beter heeft gedaan die dag.

maar ook dit is nog niet perfect, iemand kan panelen hebben met een hoek van 45 graden, en iemand kan een plat dak hebben panelen op 10 graden.
de 1 doet meer in de lente en herfst opwekken als de zon niet erg hoog aan de hemel staat.
en de ander doet dat meer in de zomer.\
dus tel je alle dagen van het jaar bij elkaar op en dat geeft je een getal als 750-1200kWh/kWp. *
dan doe je al een leukere vergelijking.

wil je dit helemaal leuk doen, dan tel je steeds 365dagen bij elkaar op en zet je dit in een langlopend kWh/kWp grafiek.
die van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
het eerste dipje in mijn grafiek zijn wat problemen met wat stekkers.
(jep ook bij mij kan het soms fout gaan, van fouten leer je.)

maar waar ik het over wil hebben is juni 2015.
1 omvormer was toen nog 3,3kW.
en ik had net mijn set omgebouwd tot 2x7x190Wp oost en 10x300Wp west.
jaar later (ja je test per jaar als je een beetje slim bent) heb ik de omvormer vervangen voor 4kW verzie.
(kosten voor mij 0€, lol)
probeer de meeropbrengst maar eens te vinden. ;)
de kWh/kWp heeft een jaar nodig om terug te veren, maar bleef weer gewoon hangen op +/-750kWh/kWp.
ook met de 4kW omvormer het bleef hangen op +/-750kWh/kWp.
onder dimensioneren is gewoon geen ramp, maar het is gewoon erg slecht voor je bloeddruk als je de omvormer ziet aftoppen. >:)

daarna mei 2018.
de 2x7x190Wp werd wat oud(relatief ze doen het nog steeds goed maar nu bij anderen op het dak.) en eigenlijk allang terug verdiend.
dus tijd voor iets nieuws.
dus ik wou eens HIT panelen proberen.
normaal heb je mono panelen (en in die tijd ook nog multi) en dunne film panelen.
een HIT paneel is dan mono met daar boven op een laagje dunne film.
met mono haal je hogere Wp als met dunne film, maar dunne film werkt op een ander deel van het spectrum en dat deel gaat beter door wolken heen.
de combi geeft je dan betere cellen in je paneel met theoretisch meer opbrengst.
(vergis je niet HIT paneel van 245Wp is best krachtig, het paneel is ook maar 158x79cm groot.
zeker in die tijd, nu niet meer zo veel verschil, de tijd veranderd.)
en jep die zie je wel terug in de grafiek.

helaas een maar:
ik had gehoopt dat ik op die manier ook meer winter opbrengst zou hebben.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
helaas, de zomers werden beter, maar de winters werden dat niet.
(wel meer Wp dus relatief meer kWh.)

wil je eigenlijk een accutje vullen of zo?

hit panelen, en dunne film panelen ze zijn vrijwel niet meer te krijgen. :-(
ze hadden hun voordelen, zoals dunne film die kon je krijgen met ergens rond de 100Vmpp per paneel.
tja dan is een 350V halen voor de mpp wel heel makkelijk.
of zo als mijn HIT panelen die al snel een 40Vmpp doen.
dit maakt mijn 7x245Wp als snel een 300+V en kun je makkelijk 2 strings parallel doen op 1 mpp.
(de HIT panelen had je ook in 3 verschillende maten, die je kon mixen in 1 string. lekker rond een dakraam werken was soms mogenlijk.)

*) jep 750kWh/kWp bekend dat je per jaar 0,75kWh per Wp opwekt.
en 1200kWh/kWp is een 1,2kWh per Wp.
1200kWh/kWp die zie je soms wel als het setje ergens rond de kust streek licht/ligt.
die hebben veel koude zee wind langs de panelen en daardoor zakken die een stuk minder in de hete zomer dagen met als gevolg hoge jaar opbrengsten. (de basterd's grrr jaloers, lol.)
die mensen kunnen maar beter niet onder dimensioneren, dat is behoorlijk zonde in die streken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
migjes schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:05:
[...]
ach kan nog wel even verder gaan.
Nou, van mij mag je gerust nog vaker verder gaan, erg boeiend die materies waarmee u ons kennis en inzicht brengt, veel dank.

Aanvullende vraag: iemand zei me dat naast kWh/kWp nog andere parameters belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: indicatoren die aangeven dat stroom wordt opgewekt op de "juiste" uren van de dag, met name uren waarop er typisch veel stroom nodig is (bij het ontbijt, bij het avondeten, wanneer warm water moet opgewekt worden, wanneer de auto moet opgeladen worden, enz). Zo is een oost-west opstelling die wat minder kWh/kWp op jaarbasis heeft versus een zuid opstelling mogelijks "nuttiger" voor een gezin in de praktijk, wanneer er op de gewenste uren van meer stroom geleverd wordt.

Verder nog is er ook allicht de financiële overweging: topscores behalen qua kWh/kWp is fijn indien de panelen/installatie die nodig is om die te halen ook een goede investering blijkt qua terugbetalingstermijn, qua totale winst over bvb 25 jaar, qua kost/kWh van de geleverde zonnestroom, e.d.

Dus naar de kost/Wp zal ook moeten gekeken worden, als extra parameter boven op de kWh/kWp én of de stroom op de gewenste uren van de dag (of dagen van het jaar) er is.

Met andere woorden: maximale stroom halen uit de beschikbare dakoppervlakte, aan de laagste kost per opgewekte kWh, en dit afgestemd op leveren van die stroom op momenten dat die stroom het meest nodig is.

Heeft u hier nog overwegingen bij?

[ Voor 4% gewijzigd door Pebblepath op 04-08-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
.

[ Voor 101% gewijzigd door Pebblepath op 05-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
Pebblepath schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Nou, van mij mag je gerust nog vaker verder gaan, erg boeiend die materies waarmee u ons kennis en inzicht brengt, veel dank.

Aanvullende vraag: iemand zei me dat naast kWh/kWp nog andere parameters belangrijk zijn. Bijvoorbeeld: indicatoren die aangeven dat stroom wordt opgewekt op de "juiste" uren van de dag, met name uren waarop er typisch veel stroom nodig is (bij het ontbijt, bij het avondeten, wanneer warm water moet opgewekt worden, wanneer de auto moet opgeladen worden, enz). Zo is een oost-west opstelling die wat minder kWh/kWp op jaarbasis heeft versus een zuid opstelling mogelijks "nuttiger" voor een gezin in de praktijk, wanneer er op de gewenste uren van meer stroom geleverd wordt.
mmm, oost-west verdeeld de opbrengst lekker.
daar door heb je zeker meer eigen rechtstreeks gebruik, en hoe meer je dat hebt de minder je hoeft op te slaan in een accu.
maar je ontbijt of avond eten dat doet er niet toe.
dat zijn hoge gebruiken maar korte pieken.
belangrijker is b.v. de ijskast, die gaat 2a4x per uur even aan en dit de hele dag door.
maar ook je modem/router/switch, die staat ook 24x7 aan.
of het stand-by staan van de TV en andere apparatuur.
dit noemen we ook wel het sluipverbruik.
mogen allemaal maar kleine vermogens zijn, maar 24uur x 365dagen maakt aardig de bulk van je jaar gebruik.
(goed je sluipverbruik in kaart brengen en iets aan doen, is vele malen effectiever als panelen en accu's.
eerst zorgen dat je gebruik omlaag gaat, dan pas denken aan panelen en accu's is voor de slimme mensen. alleen domme mensen geven kapitalen uit aan niet bestaande problemen. ;) )

alleen relatieveer, het helpt een beetje, maar zie er niet de heilige graal in.
(officieel heb ik geen meet mogelijkheid hier voor.
of te wel ik heb nog een ouderwetse feraris meter.
voordeel, ik saldeer niet, ik reken per jaar netjes 1kWh af en de leverancier snapt het verder ook niet.
de netbeheerder wel, d egast die mij eens in de 3 jaar komt controleren, die kan wel lachen met mijn achteruit rennende ferarris.
on officieel meet ik dit wel, en zie ik nu een 30% rechtstreeks gebruikt, en dat is iets hoger als de meeste zuid setjes die eerder tussen de 20 a 30% zitten.)
Verder nog is er ook allicht de financiële overweging: topscores behalen qua kWh/kWp is fijn indien de panelen/installatie die nodig is om die te halen ook een goede investering blijkt qua terugbetalingstermijn, qua totale winst over bvb 25 jaar, qua kost/kWh van de geleverde zonnestroom, e.d.

Dus naar de kost/Wp zal ook moeten gekeken worden, als extra parameter boven op de kWh/kWp én of de stroom op de gewenste uren van de dag (of dagen van het jaar) er is.
ach, probeer eens panelen te kopen die boven de 200€ zitten vandaag de dag.
met een beetje geluk kom je in de richting, maar dan koop je al snel een 550Wp paneel.
en eigenlijk gaat het niet om de prijs van het paneel, maar de prijs per Wp die je betaald.
200/550=0,36€/Wp
tja, ik betaalde 10+ jaar geleden soms wel 1,5€/Wp, dus de mensen moeten niet zo piepen over de prijs.
bijna alles kan gewoon.

(we hebben allen in deze sector nog best veel cowboy's als leverancier.
ik zie nog regelmatig offertes voor bij komen voor meer als 2€/Wp all in.
en dat is wel erg duur, of te wel er word gebruik gemaakt van onwetendheid van simpele beginners.)
Met andere woorden: maximale stroom halen uit de beschikbare dakoppervlakte, aan de laagste kost per opgewekte kWh, en dit afgestemd op leveren van die stroom op momenten dat die stroom het meest nodig is.

Heeft u hier nog overwegingen bij?
jep relatieveer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pebblepath
Ja, relativeren in het leven is vaak nuttig. En optimaliseren ook. En leren waar optimaliseren het meest nuttig is, da's ook fijn. En om dat te kunnen überhaupt moeten we eerst veel leren. En zo is de cirkel dan rond. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebblepath
Hybride omvormer gezocht met 3 of 2 MPP-trackers en voldoende stroomsterkte

Ik heb een hybride omvormer nodig met 3 MPP-trackers en met een maximaal vermogen van 10kW, waarbij elk van de trackers een stroom van minstens 14A aankan.

Een goed alternatief is ook een hybride omvormer met 2 MPP-trackers en met een maximaal vermogen van 10kW, waarvan de eerste tracker een stroom van minstens 14A aankan en de tweede tracker een stroom van minstens 28A (twee 14A strings in parallel verbonden). (Van dit type vond ik tot dusver enkel de SMA Tripower STP10).

Welke omvormers voldoen aan een van deze twee specificaties?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 00:39
Hier via Airbnb een eco huis op zonne energie.
Koken is op butaan en warm water. Koelkast, vaatwasser, wasmachine, airco en pomp zwembad etc etc op zon en 's nachts via accus. Verder geen idee van de installatie maar ziet er fraai uit. Foto s net gemaakt bij blauwe lucht.
(backup generator voor het geval dat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLvA5hWA97iGJPxgIr-VQhGKXnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0TzeDK1ntrnNKivZ62g0oTF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nyTeAUrNScd6yjE636tf53YmmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLMG1QHzXqQsXuorGsaJmTVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYI2tQGQ51e_OTo-XVxgUJFR3yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vNo5NGabTNvWExpa7FaVPB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZW5BPlFhR7HB64VuY9-K_oOtxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkRXK6D1ceFOakwPy2YoN4TI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nlbMfZjfIHR3TVxQlzm320wyfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G42SwBNUR4VNpJgOFlFQYy5B.jpg?f=fotoalbum_large

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27
Omdat ik een eigen topic voor deze vraag aanmaken niet echt nodig vind (heb geen storing/ last van uitval) toch hier maar eens als vraagje.
Eerst de situaties:
AC schuur wordt gerapporteerd door Solis omvormer: kabel vanaf meterkast 13meter 4x2.5mm2 +AS, vanaf onderverdeler 5x 2.5mm2 (7meter). Ik weet dikte niet optimaal maar het is niet anders. (wederom geen soring)
AC zolder: growatt omvormer: 9meter 5x 6mm2 > onderverdeler > 2meter 5x 2.5mm2.
Nu had ik gezien kabel dikte op zolder lagere AC voltages verwacht maar dat is het dus niet. Natuurlijk zijn het ook 2 verschillende omvormers dus ook verschillende meet methodes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdU6KHYgm15-xD63rymJI4Gn3Qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yaXdGBnpJAzcOAIPDARDdrCF.png?f=user_large
Als ik dan hier kijk zit er z'n 14v verschil in de metingen.
Helaas heb ik nog geen mogelijkheid om de voltages via P1 op mijn meter uit te lezen. Wel een goede Fluke meter ter beschikking maar voordat ik daar mee bezig wou ik het toch eerst eens hier spiegelen voor een mogelijke oorzaak.
Schuur installatie is alles in 1 oriëntatie (zuid), zolder is oost/west

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@The-Source Begin nu eens met die Fluke, dat is -en op beide alle plaatsen dezelfde meter- en betrouwbaarder dan ingebouwde meters.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 05-08-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:49
onetime schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:14:
@The-Source Begin nu eens met die Fluke, dat is -en op beide alle plaatsen dezelfde meter- en betrouwbaarder dan ingebouwde meters.
Wat is het vermogen (of eigenlijk de stroom) dat de omvormers leveren in de schuur en op zolder? Dat i.c.m. de aderdikte bepaald het spanningsverlies over de kabels.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Jojan265 P = U x I, I = P / U, U = I x R. R = U / I. dit in te vullen met de door de Fluke gemeten waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Wattpiek / m² versus efficiëntie
Het zou mij logisch lijken dat deze waarden overeenkomen met elkaar als je zonnepanelen vergelijkt. Dus als paneel 1 een 1% hogere efficiëntie heeft dan paneel 2 dat paneel 1 ook een 1% hogere wattpiek / m² heeft dan paneel 2.

Voorbeeld:
Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp = 1762 mm x 1034 mm bij 440 Wp = 1,82 m² = 241,51 Wp/m² bij efficiëntie van 22,02%
Sunpower Maxeon 3 = 1690 mm x 1046 mm bij 400 Wp = 1,77 m² = 226,28 Wp/m² bij efficiëntie van 22,60%

Zoals je ziet is dit raar. Paneel 1 heeft meer wattpiek per m² maar minder efficiëntie. En dit is niet een beetje. Komt dit door manipulatie in de wattpiek per paneel (door marketing afdelingen)? Of gaat mijn denkwijze hier ergens mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:59
f.heinen schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:58:
Wattpiek / m² versus efficiëntie
Het zou mij logisch lijken dat deze waarden overeenkomen met elkaar als je zonnepanelen vergelijkt. Dus als paneel 1 een 1% hogere efficiëntie heeft dan paneel 2 dat paneel 1 ook een 1% hogere wattpiek / m² heeft dan paneel 2.

Voorbeeld:
Jinko Solar Tiger Neo N-Type 440wp = 1762 mm x 1034 mm bij 440 Wp = 1,82 m² = 241,51 Wp/m² bij efficiëntie van 22,02%
Sunpower Maxeon 3 = 1690 mm x 1046 mm bij 400 Wp = 1,77 m² = 226,28 Wp/m² bij efficiëntie van 22,60%

Zoals je ziet is dit raar. Paneel 1 heeft meer wattpiek per m² maar minder efficiëntie. En dit is niet een beetje. Komt dit door manipulatie in de wattpiek per paneel (door marketing afdelingen)? Of gaat mijn denkwijze hier ergens mis?
Fornaat van het zonnepaneel is niet gelijk aan de grootte van alle cellen bij elkaar opgeteld. Het oppervlakte van alle cellen is een bepaald percentage van de grootte van het totale paneel, dit kan o.a. variëren door het design. Geen marketing manipulatie dus.

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 06-08-2023 13:05 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
nMad schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Fornaat van het zonnepaneel is niet gelijk aan de grootte van alle cellen bij elkaar opgeteld. Het oppervlakte van alle cellen is een bepaald percentage van de grootte van het totale paneel, dit kan o.a. variëren door het design. Geen marketing manipulatie dus.
Dank voor je feedback.
Als dat het geval is, dan is wattpiek/m² dus een beter maatstaf voor je effectieve wattpiek per oppervlak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Hebben zonnepanelen nou eigenlijk een onder- en bovenkant?
Ik wil de onderste rij panelen "op zijn kop leggen" om niet gekruist door te hoeven koppelen.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@weasel
Nee maakt niet uit.
Enige waar je voor moet waken is dat er geen water via de kabel naar je junction box kan lopen.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2023 14:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
weasel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
Ik wil de onderste rij panelen "op zijn kop leggen" om niet gekruist door te hoeven koppelen.
Ik zou niet de witte kant boven leggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Is het al dan niet hebben van een InstallQ certificaat een dealbreaker voor jullie?

Bij mij op de dakkapel moet ballastvrij gelegd worden en dat lijken érg weinig bedrijven te doen. Ik heb nu eindelijk een semi-lokaal, klein bedrijf gevonden waar ik op de meeste vlakken heel positief over ben: Duidelijke communicatie, ze lijken verstand van zaken te hebben, ze denken goed mee, de mede-eigenaar die de schouwing kwam doen was sympathiek en enthousiast, en de offerte was ook prima. Verder zit er vijf jaar garantie op de installatie. Ze hebben 70+ recensies op Google waarin ook de afterservice een aantal keer als positief wordt benoemd.

Maar: Op hun website staat weinig over hun ervaring in het vak, en ze lijken dus geen InstallQ (of dergelijke) certificaten te hebben.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:10
TheCory schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:12:
Is het al dan niet hebben van een InstallQ certificaat een dealbreaker voor jullie?

Bij mij op de dakkapel moet ballastvrij gelegd worden en dat lijken érg weinig bedrijven te doen. Ik heb nu eindelijk een semi-lokaal, klein bedrijf gevonden waar ik op de meeste vlakken heel positief over ben: Duidelijke communicatie, ze lijken verstand van zaken te hebben, ze denken goed mee, de mede-eigenaar die de schouwing kwam doen was sympathiek en enthousiast, en de offerte was ook prima. Verder zit er vijf jaar garantie op de installatie. Ze hebben 70+ recensies op Google waarin ook de afterservice een aantal keer als positief wordt benoemd.

Maar: Op hun website staat weinig over hun ervaring in het vak, en ze lijken dus geen InstallQ (of dergelijke) certificaten te hebben.

Wat zouden jullie doen?
Je hebt uitgebreid onderzoek gedaan. Zo'n dergelijke installateur heeft vaak helemaal geen interesse in zo'n certificaat. Als je gevoel zegt doen, gewoon doen. Het is ook geen hogere wiskunde uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:09
weasel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
Je loopt risico op kleurverschil. Maar weet niet of je daar gevoelig voor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:01
Gadver de gadver

Lekkage bij ons nieuwe dakkapel na installatie zonnepanelen. Nooit lekkage gehad en nu bij de eerste goede stevige bui water naar binnen. Gelukkig de binnenkant nog niet afgewerkt.

Ergens loopt er water naar binnen via het dakbeschot zo achter het epdm van het dakkapel. Ook is er een stuk epdm kapot gelopen.

Zelf kan ik het verder niet goed beoordelen. Los van dat er ook epdm stuk gelopen is (niet op de plek van de lekkage) wel loopt er hierdoor water onder het epdm. Haken zijn niet ingeslepen dus er zitten zeker kieren. Is dit een vereiste?

Situatie: hellend dak 43 graden. Nieuwe dakpannen. Geen panelen op het dakkapel.

Nu maar hopen dat de installateur mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

fmb

Deef_K schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:56:
Gadver de gadver

Lekkage bij ons nieuwe dakkapel na installatie zonnepanelen. Nooit lekkage gehad en nu bij de eerste goede stevige bui water naar binnen. Gelukkig de binnenkant nog niet afgewerkt.

Ergens loopt er water naar binnen via het dakbeschot zo achter het epdm van het dakkapel. Ook is er een stuk epdm kapot gelopen.

Zelf kan ik het verder niet goed beoordelen. Los van dat er ook epdm stuk gelopen is (niet op de plek van de lekkage) wel loopt er hierdoor water onder het epdm. Haken zijn niet ingeslepen dus er zitten zeker kieren. Is dit een vereiste?

Situatie: hellend dak 43 graden. Nieuwe dakpannen. Geen panelen op het dakkapel.

Vervelend, sterkte!
Bij ons 2 jaar geleden ook veel op zoek geweest naar lekkage in de dakkapel. Bleek bij ons uiteindelijk door een gebroken dakpan vlak boven de dakkapel en onder een zonnepaneel te komen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:32
aveenhuysen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:16:
Hier via Airbnb een eco huis op zonne energie.
Koken is op butaan en warm water. Koelkast, vaatwasser, wasmachine, airco en pomp zwembad etc etc op zon en 's nachts via accus. Verder geen idee van de installatie maar ziet er fraai uit. Foto s net gemaakt bij blauwe lucht.
(backup generator voor het geval dat)

[Afbeelding]
Het zal daar niet vaak waaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 17:07

Sebazzz

3dp

Toevallig gisteren op Zomerkassa een item over zonnepaneelbeunen die kapotte dakpannen achterlaten en slecht oplapwerk. Uiteindelijk zelfs het op afstand uitschakelen van zonnepanelen.

Hopelijk gaat het bij jou beter!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:35
TheCory schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:12:

Wat zouden jullie doen?
Ik zou (voortaan) vooral even goed doorvragen en op papier krijgen wie daadwerkelijk straks de installatie bij je gaat doen. Ballastvrij betekend dat er een verankering in/op de dakbedekking van de dakkapel komt? Doen ze dat zelf of doet een dakdekker/loodgieter dat? Het lijkt me dan vooral kritisch dat dat deel heel goed gebeurd.

Ze hebben allemaal handjes tekort momenteel. Hier tot mijn spijt met een bedrijf in zee gegaan die alle mogelijke certificaten en logotjes op de site had staan en ook goede reviews had. Uiteindelijk kwamen er gewoon een busje met polen van een onderaannemer waarmee nauwelijks te communiceren viel die er één grote *****bende van gemaakt hebben. Hun eigen team(s) schijnen wel goed werk te leveren hoor ik van anderen en inmiddels zijn ze ook weer gestopt met deze onderaannemer, maar kijk daarmee dus heel goed uit, want ze proberen allemaal mee te liften op de grote vraag momenteel, maar kunnen daarmee niet altijd kwaliteit blijven leveren.

Die certificaten zeggen mij iig helemaal niets meer.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
RonJ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:14:
Ik zou (voortaan) vooral even goed doorvragen en op papier krijgen wie daadwerkelijk straks de installatie bij je gaat doen. Ballastvrij betekend dat er een verankering in/op de dakbedekking van de dakkapel komt? Doen ze dat zelf of doet een dakdekker/loodgieter dat? Het lijkt me dan vooral kritisch dat dat deel heel goed gebeurd.
Ik weet in ieder geval zeker dat ze het zelf komen leggen en niet met onderaannemers werken. Hij had het over een specifiek teamlid dat hij naar deze opdracht wou sturen omdat die een achtergrond als timmerman heeft, en de naam van die monteur wordt ook in een aantal recensies genoemd.

Verder heb ik niet doorgevraagd naar wie specifiek voor die verankering zorgt; dat had ik inderdaad wel moeten doen. Hij zei iig wel dat ze een loodgieter in het team hebben.
RonJ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:14:... die er één grote *****bende van gemaakt hebben.
Dat is ruk, zeg :X
RonJ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:14:
Die certificaten zeggen mij iig helemaal niets meer.
Begrijp ik, na zo'n ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
TwingyTwingy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:16:
Je hebt uitgebreid onderzoek gedaan. Zo'n dergelijke installateur heeft vaak helemaal geen interesse in zo'n certificaat. Als je gevoel zegt doen, gewoon doen. Het is ook geen hogere wiskunde uiteindelijk.
Mijn gevoel zegt idd dat dit gewoon goed zit, dus dan is zon bericht bemoedigend te lezen. Dankjewel! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:35
TheCory schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Ik weet in ieder geval zeker dat ze het zelf komen leggen en niet met onderaannemers werken. Hij had het over een specifiek teamlid dat hij naar deze opdracht wou sturen omdat die een achtergrond als timmerman heeft, en de naam van die monteur wordt ook in een aantal recensies genoemd.

Verder heb ik niet doorgevraagd naar wie specifiek voor die verankering zorgt; dat had ik inderdaad wel moeten doen. Hij zei iig wel dat ze een loodgieter in het team hebben.

[...]

Dat is ruk, zeg :X

[...]

Begrijp ik, na zo'n ervaring!
Uiteindelijk is het na wat briefjes van een bevriende advocaat nog enigszins goedgekomen en heb ik de laatste restpuntjes (bijvoorbeeld: Aardekabels bevestig je toch gewoon aan de klem van de panelen/zijscherm op het platdak met een veterstrik-knoop :/ ) maar zelf opgelost en heb ook de inbedrijfsstelling maar zelf gedaan. De omvormer hangt nu aan mn eigen installateursaccount, mocht er dan ooit nog wat zijn qua garantie dan regel ik het zelf wel met solaredge. Ik wil die clowns hier nooit meer zien.

Nog even een aanvulling: Gaan ze gebruik maken van een platdak montagesysteem of wordt er bijv. een rail op een dakanker gebruikt (zoals bij golfplaat/stalen/zinkdaken). Zorg iig dat de zijkanten langs de panelen netjes dichtgemaakt worden, zowel tegen rukwinden over de dakkapel die er dan niet onder kunnen slaan als tegen vogelnesten eronder. De zijplaatjes voor onze dakkapellen werden bij ons nagaleverd en er zat na een week of 6 al een overdekte vogel-starterswoning onder aan één kant toen ik die plaatjes ging bevestigen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
Deef_K schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:56:
Gadver de gadver

Onder de kapotgelopen epdm kan het water ergens anders heen lopen. Meestal naar de laagste plek, dus in de buurt van de afvoer. Het regent zelden in als de dakpannen aan de onderkant niet goed sluiten, bijvoorbeeld bij dakhaken of kabels. Eerder bij gebroken pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Bij mij komen ze bijna elk jaar weer de lekkage aan de dakkapel fixen :(. Dus ook daarin zijn kwaliteitsverschillen qua oplevering.. (stond dat die nieuw was namelijk). Was het hiervoor wel goed?

Nu na 5 keer lijkt t verholpen maar blijft afkloppen.. sterkte :'(

[ Voor 5% gewijzigd door JWT op 07-08-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Zwartoog schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:00:
[...]

Het zal daar niet vaak waaien...
Exact wat ik dacht.
Zou het hier niet beter zijn geweest voor een Oost/West-opstelling? Nu heb je kans dat de accu al vol is voordat de middag begint. Dan heb je ook nog eens minder last van eventuele wind.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 10:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sQxwtOXqtacYojz8a1Lh86iG5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J80WgeOAHyRlWrl60OS9gBrL.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu snap ik dat veel mensen hier geen fan zijn van grote zonnepanelen, maar ik kom zo toch wel enorm goed uit O-)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

jobr schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:37:
[...]
Ik zou niet de witte kant boven leggen :)
Toch is dat volgens Randall Munroe beter:
https://xkcd.com/2812

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:11

Gamer

mobile

Situatie :
2 omvormers op verschillende fase geïnstalleerd, nml 1 en 3.
Nu blijkt dat mijn verbruik heel hoog is terwijl dit niet zo is, zie beide foto's.
Wat is er hier verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y71A39bTlZbEx2cf3SISEO6I_Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYv0F8KD69w36Jv3IDG4t3XJ.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit nakijk op de omvormers zelf is het precies of de opbrengst van nr1 bijgeteld wordt bij nr2.
Foutje in het uitlezen of zit er ergens een draadje mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Gamer Wat als je de "foute" omvormer op een andere fase aansluit? Het lijkt er op dat er ergens verkeerd om wordt gemeten.

Edit: lees je dit uit via de P1? Of met CT-klemmen. Indien dat eerste, zal dat ook verkeerd naar je leverancier gestuurd worden.

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 10-08-2023 14:31 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
silverball schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:54:
[Afbeelding]

Nu snap ik dat veel mensen hier geen fan zijn van grote zonnepanelen, maar ik kom zo toch wel enorm goed uit O-)
Welke maten hebben deze panelen?
Dapdodo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Je loopt risico op kleurverschil. Maar weet niet of je daar gevoelig voor bent.
Vanwege de verschillende hoeken waarop het licht valt op de panelen?

[ Voor 19% gewijzigd door weasel op 09-08-2023 19:43 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 10:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

weasel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Welke maten hebben deze panelen ?
1050x 2108 dus is nog te doen. Was wel een uitdaging om het dak op te krijgen.

Zojuist de kabel netjes in een buis langs de regenpijp via de kruipruimte naar binnen gevoerd, morgen nieuwe meterkast ophangen en dan is de boel mooi afgerond en aangesloten. Naja misschien indien nodig nog naar 3 fase een keer.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:28
Gamer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:17:
Situatie :
2 omvormers op verschillende fase geïnstalleerd, nml 1 en 3.
Nu blijkt dat mijn verbruik heel hoog is terwijl dit niet zo is, zie beide foto's.
Wat is er hier verkeerd?
[Afbeelding]

Als ik dit nakijk op de omvormers zelf is het precies of de opbrengst van nr1 bijgeteld wordt bij nr2.
Foutje in het uitlezen of zit er ergens een draadje mis?
Kan een uitleesfout zijn, 1 van de fasen wordt 'verkeerd' uitgelezen. Dus verbruik = teruglevering en andersom. Meet je met CT klemmen? 1 verkeerd om dan waarschijnlijk.

Als de elektrameter zelf ook maar amper terugloopt, is er een fase fysiek verkeerd aangesloten in de meter. Dat kan natuurlijk, maar is zeldzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 09-08-2023 22:17 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meer mensen die de laatste dagen last hebben van ontbrekende data bij GoodWe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
MikeyMan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:05:
Meer mensen die de laatste dagen last hebben van ontbrekende data bij GoodWe?
Nee lijkt normaal, is je wifi wel ok?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik ben eens voorzichtig aan het oriënteren om op mijn vers opgeleverde schuur/tuinhuis ook PV te gaan installeren. Aan alle elektra is gedacht, er ligt een 5x 4mm2 kabel naar de meterkast, er is een aardlek in de meterkast aanwezig, en er zijn (dubbelop) per fase ook aardlekautomaten geïnstalleerd in de schuur in een extra verdeelkast. Er zijn echter nog 2 zaken waar ik wat advies / input voor nodig heb:

Eerste punt zijn de panelen zelf. Gezien de aankomende afbouw van de salderingsregeling leek het mij verstandig om, net als op mijn huis, voor een oost-west opstelling te gaan. Verder heeft dit voor het oog ook de voorkeur, maar dat is ondergeschikt. Een snelle tekening leert dat. Ik zo ook netjes de meeste panelen op mijn schuur kwijt kan. De schuur heeft een plat dak en loopt schuin toe. Ik heb echter een rechthoekig dakvlak beschikbaar van 610x360 meter, waarbij de noord-zuid as over de lengte van 610cm loopt. Het schuine stuk wil ik niet benutten. Effectief zou ik een oost-west ‘dakje’ willen maken van 4x2 panelen in portait stand. Ik kom er alleen niet goed uit hoe lang mijn panelen dan mogen zijn zodat het wel past. De montage materialen waar ik naar gekeken heb https://www.solar-bouwmar...1598534.html?id=242840471) Blubase Connect geeft een hoogte aan van 305mm, maar dit is niet het hoogste punt van het paneel, daar loop ik even op vast qua maatvoering. Doel is uiteraard om zo veel mogelijk vermogen op deze oppervlakte kwijt te kunnen.

Tweede punt is de omvormer. Ik heb nu al een Growatt met 2 trackers hangen, is uit te lezen via modbus (direct richting HomeAssistant) en bevalt prima. Zo’n zelfde omvormer zou ik ook hier kunnen gebruiken, met losse trackers voor Oost en West. Met 4 panelen per string kom ik wel aan voldoende start-spanning, maar ik vraag me af of dit wel zo efficiënt is. Omdat ik ook ‘last’ ga hebben van spanning aan de oost kant (zonsopkomst tot max 11u) heb ik ook aan microomvormers gedacht. Hoymiles heeft vrij betaalbare micros beschikbaar waar 4 panelen op kunnen, scheelt me ook weer een omvormer in de schuur, Enphase heeft een forse meerprijs. De meerprijs voor 2x Hoymiles vs. 1 Growatt is 283 euro, met de huidige tarieven ongeveer 800 kWh die ik extra op moet wekken om het verschil terug te verdienen, dat zou moeten lukken. Wat is wijsheid?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjAntoon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Nee lijkt normaal, is je wifi wel ok?
Wifi is stabiel, router staat ernaast. Wilde helemaal geen wifi, maar die dongel zat in de doos ;)

Toch maar opnieuw verbonden, en nu wel data. Jammergenoeg wordt de historie alleen niet bijgewerkt. Dus mis de data van gisteren.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
MikeyMan schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Wifi is stabiel, router staat ernaast. Wilde helemaal geen wifi, maar die dongel zat in de doos ;)

Toch maar opnieuw verbonden, en nu wel data. Jammergenoeg wordt de historie alleen niet bijgewerkt. Dus mis de data van gisteren.
Hmm, ik zie het nu ook af en toe, maar de data komt er dan later wel weer bij. Maar af en toe op 0 voor even ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjAntoon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:22:
[...]

Hmm, ik zie het nu ook af en toe, maar de data komt er dan later wel weer bij. Maar af en toe op 0 voor even ja.
Gisteren opnieuw verbonden. Inmiddels de voorgaande dagen ook binnen. Maar nu weer offline. Toch maar een lan dongel kopen, dit is irritant. Ding hangt zowat tegen mn accesspoint aan. Nota bene :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
MikeyMan schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Gisteren opnieuw verbonden. Inmiddels de voorgaande dagen ook binnen. Maar nu weer offline. Toch maar een lan dongel kopen, dit is irritant. Ding hangt zowat tegen mn accesspoint aan. Nota bene :X
Die troep werkt vaak nog met wifi standaarden die ten tijde van WindowsME al achterhaald waren. Wat je kan doen, naast een kabel er in steken :P, is een 2.4GHz only SSID aanmaken op alleen dat ene accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Die troep werkt vaak nog met wifi standaarden die ten tijde van WindowsME al achterhaald waren. Wat je kan doen, naast een kabel er in steken :P, is een 2.4GHz only SSID aanmaken op alleen dat ene accesspoint.
Ja het gekke is dat het maanden goed gaat dus. En nu ineens gekloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:14
@gastje01 zoek de vrij summiere montage handleiding op. Elementen zijn 1822 mm ofzo. Iets dan 75mm zit voor de onder rand van het paneel - dat is de helft van de lengte van het kortste koppel seem wat daar in schuift . Dus ik denk dat je onder de 1750mm paneel lengte zal moeten kijken.

Omvormer zal heel weinig uitmaken in geval van weinig schaduw. Heb je bij hoymiles monitoring kastje mee gerekend? Centrale omvormer is wel makkelijker vervangen, garantie vergelijkbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 12-08-2023 06:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Ronald schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 06:29:
@gastje01 zoek de vrij summiere montage handleiding op. Elementen zijn 1822 mm ofzo. Iets dan 75mm zit voor de onder rand van het paneel - dat is de helft van de lengte van het kortste koppel seem wat daar in schuift . Dus ik denk dat je onder de 1750mm paneel lengte zal moeten kijken.

Omvormer zal heel weinig uitmaken in geval van weinig schaduw. Heb je bij hoymiles monitoring kastje mee gerekend? Centrale omvormer is wel makkelijker vervangen, garantie vergelijkbaar.
Dat had ik gedaan, reden dat ik er niet uit kwam is dat het hoogste punt van de bevestiging niet het hoogste punt van het paneel zou worden. Na wat schetsen op een papiertje en was roestige stelling van Pythagoras kennis ben ik er wel min of meer uit. Als ik panelen van 180cm neem passen ze plat, in een lichte hoek (hoogste punt 35cm) scheelt dit hooguit een paar cm, lekker aan de veilige kant blijven dus. Ik had verwacht dat het verschil groter zou zijn.

Qua monitoring maakt het weinig verschil, de Growatt die ik heb lees ik met een modbus printje uit (ESP + wat zooi voor ongeveer een tientje), de Hoymiles kun je ook voor een vergelijkbaar bedrag uitlezen.

Ik heb wel last van schaduw, in de toekomst mogelijk meer omdat het nu nog een jonge boom is, de micro’s lijken voor deze situatie de betere keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 12-08-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik zit hier even te puzzelen met een setup voor mijn ouders:
- Dak pal west, ongeveer 45deg helling
- Ruimte voor 8x 550Wp Ja-Solar in portrait (komt mooi uit qua layout)
- Geen schaduw

Ik zit alleen te puzzelen met de omvormer. Die panelen hebben een max power current van 13A. Ik zat in eerste instantie te denken aan een simpele Goodwe of Growatt, maar ik zie dat die maar 11A en 12.5A respectievelijk aan kunnen als maximum input current. Of kijk ik naar de verkeerde max stroom? De Growatt heeft een max ingangsstroom per MPPT van 16A, de Goodwe een Max Short Current van 13.8A.
Of zit ik bij deze panelen gewoon vast aan een SMA, die doet volgens mij max 16A DC per MPPT....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DRAFTER86 de recente solax modellen kunnen wat meer stroom aan had ik gemerkt, wellicht is dat een optie?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 19:08
hier 49 paneeltjes, grotendeels van het gas af(CV alleen nog voor warmwater)

wonen in het buitengebied en hebben veel ruimte op de schuur, hetzelfde geldt voor de buren, ieder jaar komen er een paar honderd panelen bij in de straat.

al sinds de aanleg (2 jaar geleden) problemen met hoge spanning op het net, wordt steeds erger, er is al geklaagd bij enexis en er is al wat verbeterd, maar hoe meer nieuwe zonnepanelen hoe groter de problemen maar ook de klachten van de buurt.

Goede nieuws is dat Enexis een nieuw electra (transformator ???) huisje wil plaatsen in de straat, dit zou de problemen oplossen.

Nu wordt er gedacht dat onze voortuin de ideale plek is, en wil men een stukje van mijn voortuin kopen.

An sich hebben we ruimte zat, we willen graag bijdragen aan de energy transitie, het lost direct onze problemen op en als wij het niet plaatsen, zetten de buren het misschien in de voortuin waardoor het misschien wel in het/ons zicht komt.

Weet iemand of er nog nadelen waar we rekening mee moeten houden? Overlast door geluid? Werkzaamheden? Straling?

Ruimte tussen huis en huisje schat ik op zo'n 10 meter (tot de voorkant van het huis), de achtertuin waar we spelen en recreeren is minimaal 30 meter verderop.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wij hebben vanuit de bouw een jaar of 5 geleden 2 paneeltjes mee gekregen, hieronder zitten volgens mij Enphase M215 omvormers onder.

Deze zitten aan de binnenkant van het dak aangsloten ipv onder de panelen zelf omdat ze direct naar het stopcontact gaan.

Nu maken ze gedurende de dag de hele tijd een tikkend geluid, ik dacht eerst dat dit normaal was, maar begreep na wat inlezen dat dit enkel bij het opstarten hoor te gebeuren.

Klopt dit?

Het getik gaat echt de hele dag door om de paar seconden totdat het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DRAFTER86 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:39:
Ik zit hier even te puzzelen met een setup voor mijn ouders:
- Dak pal west, ongeveer 45deg helling
- Ruimte voor 8x 550Wp Ja-Solar in portrait (komt mooi uit qua layout)
- Geen schaduw

Ik zit alleen te puzzelen met de omvormer. Die panelen hebben een max power current van 13A. Ik zat in eerste instantie te denken aan een simpele Goodwe of Growatt, maar ik zie dat die maar 11A en 12.5A respectievelijk aan kunnen als maximum input current. Of kijk ik naar de verkeerde max stroom? De Growatt heeft een max ingangsstroom per MPPT van 16A, de Goodwe een Max Short Current van 13.8A.
Of zit ik bij deze panelen gewoon vast aan een SMA, die doet volgens mij max 16A DC per MPPT....
jep er zijn steeds meer panelen die een 13A+ beginnen te leveren.
en er zijn meer omvormers die maar 10A kunnen verwerken.
(ik gebruik voorbeeld getallen, versimpeld.)

wat gebeurd er dan, zie een voorbeeld van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
in totaal kan mijn omvormer dit wel aan, maar per mpp is er een beperking.
dit zie je van 16:00 tot 18:00.

kan de omvormer dit aan, jep geen probleem.
is dit een groot verlies, nop stelt niks voor.

officieel:
naast de max A die een mpp kan verwerken is er ook een maximale kortsluit stroom die de mpp aan kan.
zoek die op voor je panelen, en de omvormer.
deze behoor je aan te houden en niet over heen te gaan.
(nu zijn er al een aantal tweakers hier geweest die zijn er vet overheen gegaan.
2 stringen parallel en je knalt er wel over heen, die rapporteren nog steeds geen problemen.
dus zo heel hard is deze grens niet.
maar om nu 20A - 24A panelen op een 10A - 15A mpp te zetten, dan gaat het wel aardig veel verlies geven.
ook wel erg veel voor mijn bloed.)

edit:
ik geef je een grafiek van een oost-west set en oost en west halen op andere momenten hun top.
als je ouders kunnen, doe een oost-west set.
ik heb nu 6430Wp op maar een 4kW omvormer.
dus flink meer Wp op een kleinere omvormer (goedkopere) als je zou denken is mogenlijk.
kleinste omvormers met 2 mpp's zijn ongeveer 2,5kW, maar daar kan heel leuk 2x6x400Wp(of meer) aan gehangen worden.
(en nog veel meer mogelijkheden, 2x6x???Wp is een beetje +/- de ondergrens met oost-west)
over productie is gewoon tof als het kan voor erg weinig extra kosten. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
borgdaville schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:19:
hier 49 paneeltjes, grotendeels van het gas af(CV alleen nog voor warmwater)

wonen in het buitengebied en hebben veel ruimte op de schuur, hetzelfde geldt voor de buren, ieder jaar komen er een paar honderd panelen bij in de straat.

al sinds de aanleg (2 jaar geleden) problemen met hoge spanning op het net, wordt steeds erger, er is al geklaagd bij enexis en er is al wat verbeterd, maar hoe meer nieuwe zonnepanelen hoe groter de problemen maar ook de klachten van de buurt.

Goede nieuws is dat Enexis een nieuw electra (transformator ???) huisje wil plaatsen in de straat, dit zou de problemen oplossen.

Nu wordt er gedacht dat onze voortuin de ideale plek is, en wil men een stukje van mijn voortuin kopen.

An sich hebben we ruimte zat, we willen graag bijdragen aan de energy transitie, het lost direct onze problemen op en als wij het niet plaatsen, zetten de buren het misschien in de voortuin waardoor het misschien wel in het/ons zicht komt.

Weet iemand of er nog nadelen waar we rekening mee moeten houden? Overlast door geluid? Werkzaamheden? Straling?

Ruimte tussen huis en huisje schat ik op zo'n 10 meter (tot de voorkant van het huis), de achtertuin waar we spelen en recreeren is minimaal 30 meter verderop.
Ik zou eens gaan luisteren bij een vgl. huisje

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
migjes schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

jep er zijn steeds meer panelen die een 13A+ beginnen te leveren.
en er zijn meer omvormers die maar 10A kunnen verwerken.
(ik gebruik voorbeeld getallen, versimpeld.)

wat gebeurd er dan, zie een voorbeeld van mijn dak:
[Afbeelding]
in totaal kan mijn omvormer dit wel aan, maar per mpp is er een beperking.
dit zie je van 16:00 tot 18:00.

kan de omvormer dit aan, jep geen probleem.
is dit een groot verlies, nop stelt niks voor.

officieel:
naast de max A die een mpp kan verwerken is er ook een maximale kortsluit stroom die de mpp aan kan.
zoek die op voor je panelen, en de omvormer.
deze behoor je aan te houden en niet over heen te gaan.
(nu zijn er al een aantal tweakers hier geweest die zijn er vet overheen gegaan.
2 stringen parallel en je knalt er wel over heen, die rapporteren nog steeds geen problemen.
dus zo heel hard is deze grens niet.
maar om nu 20A - 24A panelen op een 10A - 15A mpp te zetten, dan gaat het wel aardig veel verlies geven.
ook wel erg veel voor mijn bloed.)

edit:
ik geef je een grafiek van een oost-west set en oost en west halen op andere momenten hun top.
als je ouders kunnen, doe een oost-west set.
ik heb nu 6430Wp op maar een 4kW omvormer.
dus flink meer Wp op een kleinere omvormer (goedkopere) als je zou denken is mogenlijk.
kleinste omvormers met 2 mpp's zijn ongeveer 2,5kW, maar daar kan heel leuk 2x6x400Wp(of meer) aan gehangen worden.
(en nog veel meer mogelijkheden, 2x6x???Wp is een beetje +/- de ondergrens met oost-west)
over productie is gewoon tof als het kan voor erg weinig extra kosten. >:)
Lariekoek. Het is natuurlijk zo dat de omvormer stroom trekt uit de panelen. De panelen dumpen geen stroom in de omvormer. De omvormer begrenst zowel het maximum af te geven vermogen aan het net als de opgenomen stroom uit de panelen. De maximum stroom die de fabrikant van de omvormer opgeeft, is bedoeld als waarschuwing dat je niet raar moet opkijken van aftopping als je panelen meer kunnen leveren.

Het werkt net als je lichtnet thuis. Een ladertje van een telefoon trekt hooguit 100mA uit een stopcontact dat 16A kan leveren. Niemand zet een 100mA zekering in zijn groepenkast om zijn telefoon te beschermen.

@DRAFTER86 kan probleemloos zo'n Goodwe of Growatt omvormer gebruiken. Met de panelen onder 45° pal west wordt die maximum stroom zelden gehaald en komt aftopping eerder door begrenzing van het maximum verhogen. Dat geeft dan een kleine vermindering van de jaarlijkse opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Werkt dan ook met een hoymiles micro? Ik heb nu twee horizontale panelen waarbij er altijd 1 van de 2 iets of meer schaduw heeft. Doen nu max 8.6a, meestal stuk minder.
Kunnen 14A kortsluitstroom, maar dat is met de achterkant, daar zit nu een muur / tuinhek.

De omvormer heeft 4x16A mppt, 4x25A max kortsluitstroom.
Kan me voorstellen dat het richting de winter hoger wordt. Gaat me nu vooral om de laatste maand innova, nog iets van juli compenseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:36
Gezocht micro omvormer voor 2 panelen.
liefst wel te monitoren zijn zonder allemaal extra kosten.
Wat is hiervoor de beste optie?

APS DS3-L
Homiles HM-800
Deye SUN800G3-EU-230

[ Voor 16% gewijzigd door GabrielZ op 14-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 07:39
GabrielZ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:28:
Gezocht micro omvormer voor 2 panelen.
liefst wel te monitoren zijn zonder allemaal extra kosten.
Wat is hiervoor de beste optie?

APS DS3-L
Homiles HM-800
Deye SUN800G3-EU-230
APS EZ1 al gezien? Deze kan d.m.v. wifi gemonitord worden.

Zelf ben ik zeer tevreden met APsystems.
Heb verschillende YC600, DS3-L en DS3 micro's in gebruik, dit i.c.m. de ECU-R.
De goedkopere ECU-B is eventueel ook een optie bij kleine systemen. En anders werken ze zonder ECU ook prima.

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Nou, het is een kwestie van tijd voordat we bij elke leverancier toeslag betalen voor zonnepanelen. Het precedent is geschept :(

Misschien moeten ze hun naam veranderen van Vandebron naar Alleenvanonzebron :+

[ Voor 20% gewijzigd door Sebazzz op 15-08-2023 07:52 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:52
Sebazzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:42:

Nou, het is een kwestie van tijd voordat we bij elke leverancier toeslag betalen voor zonnepanelen. Het precedent is geschept :(
En daarbij komen natuurlijk ook nog hogere tarieven van de netbeheerders, omdat die de uitbreiding van de netten ook ergens van moeten betalen.
Maakt natuurlijk wel, dat het verhogen van het eigenverbruiksgedeelte steeds lonender wordt. Dus tijd voor thuisaccu's?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:05
Thuisaccu’s gaan vanwege onze geografische ligging en grote verschillen tussen zomer en winter nooit serieus het verschil maken, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draconian
  • Laatst online: 08-05 09:51
Sebazzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:42:

Misschien moeten ze hun naam veranderen van Vandebron naar Alleenvanonzebron :+
Hoorde het net op het nieuws. Dit is schandalig. Je koopt zonnepanelen en wek zelf energie op maar dan moet je heffing gaan betalen. Dus wek je iets meer op dan 5000 kWh/jaar dan betaal je tot 46 euro extra per maand.
Het is allemaal een wassen neus deze verduurzaming.
https://www.volkskrant.nl...en-vermoedelijk~b5c45740/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Draconian schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Hoorde het net op het nieuws. Dit is schandalig. Je koopt zonnepanelen en wek zelf energie op maar dan moet je heffing gaan betalen. Dus wek je iets meer op dan 5000 kWh/jaar dan betaal je tot 46 euro extra per maand.
Ik begrijp het wel voor de mensen die het systeem exploiteren en tweede meters installeren om hun 30 megawattuurpiek aan panelen terug te leveren en het eigenlijk voor de rest verzieken terwijl ze in een normale woonwijk wonen. Maar iemand die de panelen op de groei heeft gekocht met nog verdere verduurzaming in vooruitzicht moet niet gestraft worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Sebazzz op 15-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 06:49
Sebazzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Ik begrijp het wel voor de mensen die het systeem exploiteren en tweede meters installeren om hun 30 megawattuurpiek aan panelen terug te leveren en het eigenlijk voor de rest verzieken terwijl ze in een normale woonwijk wonen. Maar iemand die de panelen op de groei heeft gekocht met nog verdere verduurzaming in vooruitzicht moet niet gestraft worden.
Dit is onzin. Die "idioten", zoals jij ze noemt, lachen om een boete van € 550,- per jaar. Dan zou de boete pas moeten ingaan bij een teruglevering van > 5000 kWh/jaar.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:10
Vandebron is overigens wel een echte juppen-leverancier. Die is sowieso al nooit de goedkoopste en is vooral de leverancier dat je op verjaardagen kan pochen hoe groen jij wel niet bent. Die types lachen om die heffingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 16:15

rvk

Ik begrijp het nut van extra kosten niet zo. Ze kunnen toch de terugleververgoeding verlagen? Bij Essent krijg je ook maar 5,5 cent (veel lager dan bij andere). Als die dit grapje uit gaan halen krijg je niets meer voor je teruglevering.

Alleen als die minimale terugleververgoeding er komt wordt gaat dat misschien niet meer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rvk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:58:
Ik begrijp het nut van extra kosten niet zo. Ze kunnen toch de terugleververgoeding verlagen? Bij Essent krijg je ook maar 5,5 cent (veel lager dan bij andere). Als die dit grapje uit gaan halen krijg je niets meer voor je teruglevering.

Alleen als die minimale terugleververgoeding er komt wordt gaat dat misschien niet meer op.
Deze heffing heeft niets met netto teruglevering te maken, ze maken die kosten ook als jij 0 kWh netto teruglevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

TwingyTwingy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:52:
Vandebron is overigens wel een echte juppen-leverancier. Die is sowieso al nooit de goedkoopste en is vooral de leverancier dat je op verjaardagen kan pochen hoe groen jij wel niet bent. Die types lachen om die heffingen.
Zullen we even niet generaliseren? Ik zit al jaren bij Vdb, ben zeker geen yup. Afgelopen half jaar hard gewerkt en flink geïnvesteerd in verduurzaming, en extra panelen om het extra verbruik te compenseren en zsm gasloos te gaan. Ik neem straks nog steeds meer stroom af an dat ik aanlever.
En nu flikt Vdb dit? Ik heb nog niet precies bekeken wat de gevolgen voor mij precies gaan zijn, maar als ik meer ga betalen dan zoek ik toch echt een andere leverancier.

Nomen nescio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 16:15

rvk

Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:00:
[...]
Deze heffing heeft niets met netto teruglevering te maken, ze maken die kosten ook als jij 0 kWh netto teruglevert.
O wacht. Dit is niet na saldering maar op basis van je teruglever meter. Yikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bra-Jo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Zullen we even niet generaliseren? Ik zit al jaren bij Vdb, ben zeker geen yup. Afgelopen half jaar hard gewerkt en flink geïnvesteerd in verduurzaming, en extra panelen om het extra verbruik te compenseren en zsm gasloos te gaan. Ik neem straks nog steeds meer stroom af an dat ik aanlever.
En nu flikt Vdb dit? Ik heb nog niet precies bekeken wat de gevolgen voor mij precies gaan zijn, maar als ik meer ga betalen dan zoek ik toch echt een andere leverancier.
Dikke kans dat elke leverancier dit binnen korte tijd gaat doen omdat anders alle zonnepanelen bezitters bij dat ene bedrijf gaan zitten die het niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kwam een specifiek discussietopic over dit nieuws ook tegen:
Maandelijkse heffing op het bezit van zonnepanelen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 21:36
Mbt vandebron, wat ik niet snap/begrijp is dat er bij ons in de buurt plannen zijn om een 'zonneweide' aan te leggen, terwijl vandebron eigenlijk zegt: er zijn teveel zonnepanelen. Ik kan dit niet rijmen.

En dan zeker niet met de tekst die ik de persvoorlichter vandaag 4x in 1 minuut hoorde zeggen, namelijk dat vandebron heel blij is met zonnepaneelbezitters en dat ze dat ook promoten....
Maar dat nu de niet zonnepaneelbezitters mee betalen aan de 'extra' kosten die de zonnepaneel bezitters veroorzaken. Als ze dan echt ballen zouden hebben dan moeten ze deze extra vergoeding in mindering brengen bij degene zonder zonnepanelen want die zorgen er voor dat er niet die extra kosten gemaakt gaan worden. Maar onderaan de streep: Vandebron krijgt nu alleen nog maar klanten zonder zonnepanelen (= extra opbrengst want vandebron kan inkopen op zon uren...)

Afgezien daarvan: ik heb serieuze plannen voor het plaatsen van een windmolen(tje), kan ik die teruglevering daar dan weer afhalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BB-One schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:17:
Afgezien daarvan: ik heb serieuze plannen voor het plaatsen van een windmolen(tje), kan ik die teruglevering daar dan weer afhalen?
offtopic:
Je mag je geld ook gewoon direct aan mij overmaken als je serieus in die onzin verhalen geloofd van rendement op een windmolen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Er staat ook dat die heffing niet van toepassing is bij een dynamisch contract dus probleem opgelost.

Het eerlijkst zou deze heffing m.i. overigens zijn als het op basis van terugleververmogen zou zijn ipv jaarlijks teruggeleverde energie. Maar goed, dan zou het ook eerlijk zijn als de lagere gasprijs met dank aan je zonnepanelen meeberekend wou worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 21:36
True schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

offtopic:
Je mag je geld ook gewoon direct aan mij overmaken als je serieus in die onzin verhalen geloofd van rendement op een windmolen.
Haha ik doe dat niet (alleen) voor het financiële rendement, vind het aan de ene kant interessant (je zou het hobby kunnen noemen) maar aan de andere kant ook om mijn eigen stroomverbruik zoveel als mogelijk uit te vlakken bijvoorbeeld 's nachts ('zelfvoorzienend') en of dat lukt is natuurlijk de vraag, maar de beste test is een praktijktest ;)
ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik voor een dergelijke 'hobby' geld heb en over heb en dat ik ook ruimte rond mijn huis heb waar ik zoiets neer kan zetten. Nu alleen nog de gemeente overtuigen dat het belachelijk is dat je (héél veel) leges moet betalen voor een vergunning, terwijl de gemeente pretendeert 'groen' te zijn. (ook onderdeel van de hobby :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

BB-One schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:17:
En dan zeker niet met de tekst die ik de persvoorlichter vandaag 4x in 1 minuut hoorde zeggen, namelijk dat vandebron heel blij is met zonnepaneelbezitters en dat ze dat ook promoten....
Dat snap ik wel, dat ze nu heel blij met de zonnepaneeleigenaren zijn. Die terugleverheffing is niet gekozen zodat ze er slechter van worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mars18
  • Laatst online: 26-05 14:04
[...]

Hopen dat ze omvallen, boevenstreken dit

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:19
Zijn er omvormers welke geschikt zijn voor zowel 1 fase als 3 fase? In de zin dat de capaciteit van 4 tot 5kwh wordt verspreid over 3 fases.

[ Voor 23% gewijzigd door BaBoK op 15-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
BaBoK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:44:
Zijn er omvormers welke geschikt zijn voor zowel 1 fase als 3 fase? In de zin dat de capaciteit van 4 tot 5kwh wordt verspreid over 3 fases.
Nee, de drie fase varianten gaan in storing als je er twee niet aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Zijn er omvormers welke geschikt zijn voor zowel 1 fase als 3 fase? Capaciteit 4 tot 5kwh
lol, er bestaan geen omvormers voor 4 tot 5 kWh. >:)
er bestaan wel omvormers van 4 to 5 kW.
en die doen dat dan per uur een 4 tot 5 kWh.
maar ik begrijp je verder wel. lol ;)

vrijwel alle verkrijgbare omvormers zijn van het TL type.
dus een 1 fase heeft een 350V nodig van de panelen/mpp om zijn DC/AC converter te vullen.
en een 3 fase gebruikt hier een 600-720V voor nodig om zijn DC/AC converter te vullen van de panelen/mpp.
dit verschil is te groot om een 1 en 3 fase omvormer in 1 te maken.
dus ik gok dat die niet bestaan.
(zeg nooit nooit, heel misschien is er ergens wel een vreemde omvormer te krijgen die dit wel kan. :?
fronius heeft wel wat 3x 1fase in 1 apparaat gehad, die dit in principe bijna konden, maar nog net niet.
het idee was toen dat als er meer ruimte was op 1 van de 3 fase dat die dan meer geleverd kreeg als de andere fase's, dus die waren intern 1 fase met een 3 fase externe aansluiting.)

maar 4 tot 5 kW 1fase omvormer, dat kan vaak ook nog wel op een een 3fase aansluiting hoor.
(afhankelijk van je situatie, die ik niet weet dus een grofweg antwoord. ook om piepers geen wind te geven hier of het nu 4 of 5kW is etc etc , heb geen zin in die onzin discussie. )
en als je op fase 1 1000W levert en op fase 2 1000W gebruikt, dan doet de meter (slim of niet) dit intern tegen elkaar wegstrepen en 0W afrekenen.
dus of je nu op 1 fase of op 3 fase levert, het maakt niet uit financieel. (nu niet en straks ook niet.)
misschien wel in je eigen gedachten, want stroom kan niet van fase 1 naar fase 2 overspringen, want ze zijn niet in fase, maar dat moet je dan voor je zelf interessant vinden.
en ik heb op een 4kW al 6430Wp hangen.
dus je hebt eigenlijk wel heel veel Wp nodig om een 3 fase omvormer nodig te moeten hebben.
maar soms is het ook interessant om 2x een 1fase te nemen, voor nu op 1 fase, en als je dan 3 fase hebt dan verdeel je die over 2 fase.
etc etc..
veel oplossingen te verzinnen.
(persoonlijk: pas als je meer panelen wil als 12 per mpp, dus meer als 24 dan ontkom je niet meer aan een 3fase omvormer. en ja er is een grijs gebiedje er tussen in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Nee volgens mij niet. Je hebt een 1 fase of een 3 fase omvormer.
Je kunt wel een 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fase meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05 14:02
Komt deze extra heffing dan wel terecht bij de netbeheerders?
Ik las dat het een heffing is omdat het net vol zit. Echter is een energiemaatschappij iets anders dan een netbeheerder.

En de netbeheerder heeft last van de hoge spanningen/vermogens. De energiemaatschappijen niet.

Dan maar off-grid met zon en een generator voor de 3 donkere maanden 🫢.

Grt alex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Alexvdiest schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:24:

En de netbeheerder heeft last van de hoge spanningen/vermogens. De energiemaatschappijen niet.
Maar de energiemaatschappij heeft er last van dat ze duur stroom moeten inkopen van salderende klanten op het moment dat de marktprijs laag is. Ik moet trouwens nog maar zien hoe dit afloopt, salderen is wettelijk verplicht en wat vdb doet is gewoon een heffing op teruggeleverde/gesaldeerde stroom. Dat het bedrag niet vast is per kWh omdat ze met staffels werken doet daar weinig aan af imho.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Zijn er omvormers welke die geschikt zijn voor zowel 1 fase als 3 fase? In de zin dat de capaciteit van 4 tot 5kwh wordt verspreid over 3 fases.
Waarom zou je dat willen? Voor de saldering hoef je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Onlangs een Goodwe Gw2500-XS gemonteerd, vandaag dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gD3Gn7PC_UPI_to7pkjqFzvHi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwUeXPfFC9eCwwMMuboRphG9.png?f=fotoalbum_large

Ik weet zeker dat de inverter gedurende dat uur wel gewoon functioneerde. De app gaf wel vermogen aan en ook de energiegrafiek is hoger na dat moment. Misschien een database-probleempje oid bij Goodwe…

Iemand met een Goodwe die ook eens zou willen kijken?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren