Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 673.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:45
Joepla schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:39:
Iemand met een Goodwe die ook eens zou willen kijken?
Exact het zelfde.
13:15 2660 watt, 13:20 0 tot 14:10.
Ik was niet thuis, en zag het pas later. De logfile van het Ziggo modem liet niets zien van een internet-uitval.
Maar aangezien jij het ook hebt, zal het wel bij Goodwe liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lryzcwuXVq64Bces6ESDI7Kxfk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFctCuc4PssEMexaWIb5Jgks.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door LooneyTunes op 16-08-2023 03:19 . Reden: Plaatje er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

LooneyTunes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 03:16:
[...]

Exact het zelfde.
13:15 2660 watt, 13:20 0 tot 14:10.
Ik was niet thuis, en zag het pas later. De logfile van het Ziggo modem liet niets zien van een internet-uitval.
Maar aangezien jij het ook hebt, zal het wel bij Goodwe liggen.
Goed om te weten, dank daarvoor.
Ik zag alle waardes realtime wel doorkomen (AC/DC spanningen e.d.) er is alleen geen logdata beschikbaar gedurende die periode.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:18
Ik ben op zoek naar een RS485-stekker voor mijn SAJ Suntrio 6K omvormer. Er zat oorspronkelijk een connector in de doos, maar die heeft de installateur waarschijnlijk meegenomen en wij hebben het huis pas recent in bezit. Het gaat om deze connector: YouTube: SAJ Suntrio Plus: RS485 Port Connection

Handleiding: https://img.saj-electric....0V0-20211229022813318.pdf

Weet iemand waar ik zo'n stekker kan kopen? Lijkt me niet dat deze specifiek is voor dit merk, maar weet niet hoe deze heet en waar ik hem dan kan aanschaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door manusjevanalles op 16-08-2023 14:12 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
manusjevanalles schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:12:
Ik ben op zoek naar een RS485-stekker voor mijn SAJ Suntrio 6K omvormer. Er zat oorspronkelijk een connector in de doos, maar die heeft de installateur waarschijnlijk meegenomen en wij hebben het huis pas recent in bezit. Het gaat om deze connector: YouTube: SAJ Suntrio Plus: RS485 Port Connection

Weet iemand waar ik zo'n stekker kan kopen? Lijkt me niet dat deze specifiek is voor dit merk, maar weet niet hoe deze heet en waar ik hem dan kan aanschaffen.
geen idee welke of waar je de stekker vandaan zou kunnen halen.
sorry.

maar kan je wel deze tip geven.
hang er eerst een netwerk kabel aan. (met pinnetjes of iets dergelijks als het maar blijft hangen met redelijk contact.)
en probeer hem uit te lezen.
een RS485 is niet altijd het simpelste uit te lezen.
ik had zelf 3 converter nodig voordat ik er 1 had gevonden die comptabel was met mijn omvormer.
(toevallig een goedkope via alibaba die werkte die had de juiste chip in de convertor zit, probleem is dat je nooit weet welke chip er in de convertor zit als je hem koopt. :-( )
en dan had ik ook nog de mazzel dat er software was voor mijn omvormer om uit te lezen.
gewoon om eerst uit te vogelen of je hem wel kun uitlezen, voordat je geld uit geeft aan een connector waar je niks mee kunt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
migjes schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

geen idee welke of waar je de stekker vandaan zou kunnen halen.
sorry.

maar kan je wel deze tip geven.
hang er eerst een netwerk kabel aan. (met pinnetjes of iets dergelijks als het maar blijft hangen met redelijk contact.)
en probeer hem uit te lezen.
een RS485 is niet altijd het simpelste uit te lezen.
ik had zelf 3 converter nodig voordat ik er 1 had gevonden die comptabel was met mijn omvormer.
(toevallig een goedkope via alibaba die werkte die had de juiste chip in de convertor zit, probleem is dat je nooit weet welke chip er in de convertor zit als je hem koopt. :-( )
en dan had ik ook nog de mazzel dat er software was voor mijn omvormer om uit te lezen.
gewoon om eerst uit te vogelen of je hem wel kun uitlezen, voordat je geld uit geeft aan een connector waar je niks mee kunt.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb zitten kijken naar die aansluiting, maar niet makkelijk om daar een losse kabel aan vast te maken. Die pinnetjes zitten vlakbij elkaar, en kan er niet zomaar iets aan vastmaken. Krokodillenklemmetjes zou nog het makkelijkst gaan, maar die gaan dan makkelijk tegen elkaar aanzitten en zo kortsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:37

Kan het niet heel goed zien in dat filmpje, maar zoek es op XLR stekker. Lichtshows bij festivals e.d. maken ook gebruik van RS-485 om lampen, moving-heads etc aan te sturen. Die stekker in het filmpje lijkt op de XLR die ze daar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
BernieW schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Kan het niet heel goed zien in dat filmpje, maar zoek es op XLR stekker. Lichtshows bij festivals e.d. maken ook gebruik van RS-485 om lampen, moving-heads etc aan te sturen. Die stekker in het filmpje lijkt op de XLR die ze daar gebruiken.
Dat is een goede suggestie! De plaatjes van die stekker lijken inderdaad op de pinnen in de omvormer. Ik zal zo'n stekker via Aliexpress kopen, dat kost 1-2 euro zie ik en dan kan ik kijken of de afmetingen e.d. juist zijn. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:37

Weet iemand waar ik zo'n stekker kan kopen?
Ik zou Oosterberg even een mailtje sturen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 15:40
Ik begreep zojuist van een zonnepanelenlecerancier dat mijn dak eigenlijk te klein is voor panelen. De dakkapel dan niet meegerekend. (Hier liever niets op). Op de west-zuidwest kant zouden 3 panelen in landschape kunnen. En aan de oost-noordoost kant kunnen er wel 6 ofzo. Nu werkt dit bedrijf alleen met string omvormers en dat kan blijkbaar niet met 3 panelen, gezien de opstartspanning die dan te laag zou blijven. Geen idee of 6 panelen op oost-zuidoost dat ook niet zouden kunnen. Heb hier nog geen verstand van. Maar met micro optimizers zou het wel kunnen? Zit nog in een oriënterende fase, zeker gezien de vdB ontwikkeling. Het verbruik hier is nog geen 1900 kWh per jaar. Kan ik hier nog iets mee? Of de panelen ideeën maar laten varen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Micros kan altijd. Met deze kleine aantallen waarschijnlijk handig en dan zo veel mogelijk, dus beide kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@scofield Het best bruikbare advies krijg je met de Tips bij openen vragentopic zonnepanelen :)
Als je het oppervlakkig wil houden, roep je vooral vragen op en algemene opmerkingen die bij jou niet van toepassing zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
@scofield

Hier ook een omvormer met 2 strings, met 6 en 3 panelen. Kan prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Heb jij dan niet van doen met opstartspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 00:37
@scofield

Volgens mij is er vrij weinig licht voor nodig om de panelen hun spanning te laten halen en met 3 panelen (van ieder 37V Voc) kom ik binnen het MPPT-spanningsbereik van mijn model omvormer. (80V-500V)

De specificaties van beide zijn daarvoor wel belangrijk, een installateur zoekt dat voor je uit en evt. kun je een eigen topic openen om het ontwerp te laten checken.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 11:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gewoon kijken naar opstartspanning en MPPT bereik zodat je weet of er iets nuttigs kan gebeuren met x panelen en vervolgens is het minimum vermogen degene die bepaalt of je daadwerkelijk gaat opwekken, niet de spanning.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
Een vraagstuk die iemand misschien kan beantwoorden:

2 scenarios.

1.

- 3120 WP (8x390wp) op 17 graden ZZO
- hoogste piek in de zomer = 2200 Watt.
- jaar opbrengst tot nu toe 2090 kWh.

2.

- 2950 WP (10x295wp) op 45 graden Zuid
- hoogste piek in de zomer 2500 Watt
- Jaar opbrengst tot nu toe 2280 kWh.

Beide string, beide geen obstakels. Waarom brengt setup 2 meer op gemiddeld met minder en ook in de zomer piek uren waar een 45 graden hoek niet echt optimaal zou moeten zijn.

Is er iets mis met de omvormer van setup 1?
Kan het te maken hebben met het aantal panelen (10 vs 8) en de string voltage. Geen idee wat de omvormer van setup 2 is maar setup 1 is een growatt 3300TL-X maar de 2500, 3000 en 3300 hebben alle hetzelfde opstart voltage.

Mis ik iets simpels hier of is er iets mis met setup 1?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
computerjunky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:55:

2 scenarios.

1.

2.

Beide string, beide geen obstakels. Waarom brengt setup 2 meer op gemiddeld met minder en ook in de zomer piek uren waar een 45 graden hoek niet echt optimaal zou moeten zijn.

Kan het te maken hebben met het aantal panelen (10 vs 8) en de string voltage. Geen idee wat de omvormer van setup 2 is maar setup 1 is een growatt 3300TL-X maar de 2500, 3000 en 3300 hebben alle hetzelfde opstart voltage.

Setup #1 blijft duidelijk achter. Piek van 2200 bij een set van 3100 wp op zo'n lage hoek is echt te laag.

Is het een omvormer met 1 of 2 mppts? En indien met 2, kan ie wel op 1 het volledige vermogen verwerken?

Heb je monitoring op de omvormer? Misschien af en toe een netspannings issue?

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 17-08-2023 22:00 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

@computerjunky Volgens de OP kopje "Oriëntatie en locatie" kan het zo'n 10% schelen, puur op oriëntatie. De rest kan stof/vervuiling, paneeltolerantie en temperatuur zijn. Interessant om in te duiken, maar er hoeft niet per sé iets mis te zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41

2 scenarios.

1.

2.

Hoogste piek in de zomer zegt niet zoveel. Volgens pvcalc klopt de jaaropbrengst van scenario 1 tot dusverre wel. Scenario 2 heb ik zelf liggen, maar dan 3500Wp. Teruggerekend naar 2950Wp kom ik op 2153kWh dit jaar tot vandaag dus ook redelijk in de buurt. Kijk zelf maar, dan kun je je eigen coordinaten invullen:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
hesselbeertje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Setup #1 blijft duidelijk achter. Piek van 2200 bij een set van 3100 wp op zo'n lage hoek is echt te laag.

Is het een omvormer met 1 of 2 mppts? En indien met 2, kan ie wel op 1 het volledige vermogen verwerken?

Heb je monitoring op de omvormer? Misschien af en toe een netspannings issue?
1 tracker en ja. 13.5 amp dat is meer als genoeg. Er is ook geen aftoppen te zien.
Nee netspanning is hier nooit boven de 235v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
FransvWoerkom schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:30:
[...]

Hoogste piek in de zomer zegt niet zoveel. Volgens pvcalc klopt de jaaropbrengst van scenario 1 tot dusverre wel. Scenario 2 heb ik zelf liggen, maar dan 3500Wp. Teruggerekend naar 2950Wp kom ik op 2153kWh dit jaar tot vandaag dus ook redelijk in de buurt. Kijk zelf maar, dan kun je je eigen coordinaten invullen:
Thomasberger geeft voor mij pieken van 2500+ aan maar dat haal ik echt alleen net na een wolkenpak en dan zakt het snel weer af naar 2200. De setup 2 heeft daar geen last van en haalt op volle zon dagen gewoon 200 a 300 watt meer op de top van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:30
@computerjunky string stroom en spanning grafieken, in elk geval op een mooie dag zij belangrijke gegevens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:06
scofield schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:01:
Ik begreep zojuist van een zonnepanelenlecerancier dat mijn dak eigenlijk te klein is voor panelen. De dakkapel dan niet meegerekend. (Hier liever niets op). Op de west-zuidwest kant zouden 3 panelen in landschape kunnen. En aan de oost-noordoost kant kunnen er wel 6 ofzo. Nu werkt dit bedrijf alleen met string omvormers en dat kan blijkbaar niet met 3 panelen, gezien de opstartspanning die dan te laag zou blijven. Geen idee of 6 panelen op oost-zuidoost dat ook niet zouden kunnen. Heb hier nog geen verstand van. Maar met micro optimizers zou het wel kunnen? Zit nog in een oriënterende fase, zeker gezien de vdB ontwikkeling. Het verbruik hier is nog geen 1900 kWh per jaar. Kan ik hier nog iets mee? Of de panelen ideeën maar laten varen…..
Het zijn ofwel
Micro- omvormers
ofwel optimizers.

Geen combinatie dus van de 2 ;) en met jou laag aantal panelen, kan je kijken naar micro-omvormers.
Maar er zijn ook genoeg stringomvormers die daar wel mee overweg kunnen.
Moet je gewoon naar omvormers kijken die 1-1.5kW vermogen hebben. Opstartspanning van 60V. Heb je minstens 2 panelen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
computerjunky schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 05:26:
[...]
Thomasberger geeft voor mij pieken van 2500+ aan maar dat haal ik echt alleen net na een wolkenpak en dan zakt het snel weer af naar 2200. De setup 2 heeft daar geen last van en haalt op volle zon dagen gewoon 200 a 300 watt meer op de top van de dag.
Die pieken haal je hier in Oost-Groningen niet in de zomer, maar in het voorjaar. In de zomer zit er teveel water in de atmosfeer. Hier voor het laatst op 21-april op het maximum van mijn 3kW SMA omvormer. Een paar jaar geleden zag ik het nog wel eens van 12:00 tot 14:00 aftoppen op 3kW. De laatste jaren eigenlijk niet meer. Maar de jaaropbrengst is niet minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

In het voorjaar heb je door de lagere temperatuur meer opbrengst (watt), maar minder zonuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

2 scenarios.

1.

2.

Hoeveel ingangen zijn er op de omvormer? Bij de oudere Omniksols moest je een y stekker gebruiken zodat beide ingangen gebruikt worden en er meer vermogen worde gegeven aan ac kant.
Toevallig achter gekomen bij mijn schoonmoeder moeder, 2500Wp op een ingang aangesloten gaf maximaal 1500Watt aan AC kant en parallel mijt y stuk op beide ingangen zie ik meer dan 2300Watt langskomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scofield
bottom line schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

Het zijn ofwel
Micro- omvormers
ofwel optimizers.

Geen combinatie dus van de 2 ;) en met jou laag aantal panelen, kan je kijken naar micro-omvormers.
Maar er zijn ook genoeg stringomvormers die daar wel mee overweg kunnen.
Moet je gewoon naar omvormers kijken die 1-1.5kW vermogen hebben. Opstartspanning van 60V. Heb je minstens 2 panelen nodig.
Ik zou zoals eerder beschreven, 3 panelen in landscape kwijt kunnen op de zonnigste kant onder ongeveer 40 tot 45 graden hellingshoek. En de noordoost kant een stuk of 6. Een panelen installateur moet er toch mee uit de voeten kunnen om niet perse micro’s te hoeven plaatsen maar 2 strings zoals jij verteld met een lagere opstartspanning. Ik ben nog steeds maar een leek in panelenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Kan iemand mij simpel uitleggen waarom het via de Growatt app lijkt alsof de omvormer er uit gaat en via de web interface lopen alle grafieken netjes door? Is die app zo gammel of snap ik het niet?

Woon nog niet in het huis en op de zonnige momenten was ik niet aanwezig dus heb nog niet fysiek kunnen kijken of de omvormers er uit vliegen.

Betreft 2x een Growatt 2500TL-XH.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZCa0OLPaLpXgBztNFvRCnd2m6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idOhXIFHWQyL3e4VBilu7gJQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVvUcYezeMEofwAvvt7CAX4-jRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C35mh8rEG9BLacdBAxEBLoYC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mal-TKjwscUp2tx3lkK0QSggPtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJdnmtGsZvEkEg3ZKl7cqFt8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2f2RNefLAIvBRqr-otEvrphe_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suzkyAzd3NwZtTT1OosxG0W9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dersan op 21-08-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 09:59

rvk

Dersan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:42:
Kan iemand mij simpel uitleggen waarom het via de Growatt app lijkt alsof de omvormer er uit gaat en via de web interface lopen alle grafieken netjes door? Is die app zo gammel of snap ik het niet?
Lijkt erop alsof de web interface minder waardes gebruikt per zoveel minuten waardoor die geen dip laat zien.

Maar het kan ook zijn dat de webinterface de 0 waardes ertussen uit weg laat en de app niet. Je kunt kijken wat de daadwerkelijke waarde zijn in de web interface (download of onder water kijken naar de api/json gegevens).

Ik neem eigenlijk wel aan dat ze allebei gebruik maken van dezelfde brondata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:06
scofield schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Ik zou zoals eerder beschreven, 3 panelen in landscape kwijt kunnen op de zonnigste kant onder ongeveer 40 tot 45 graden hellingshoek. En de noordoost kant een stuk of 6. Een panelen installateur moet er toch mee uit de voeten kunnen om niet perse micro’s te hoeven plaatsen maar 2 strings zoals jij verteld met een lagere opstartspanning. Ik ben nog steeds maar een leek in panelenland.
Inderdaad.
Genoeg opties daarvoor. Gewoon iemand anders ervoor zoeken.
Of het door hun laten doen, en zeggen dat je zelf voor de omvormer zorgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:14
Even een vraag om misschien wat ervaring/statistiek te kunnen vergaren.
Bij mijn zoon in het noorden van het land is een week geleden, na een maand of 10 wachten sinds het tekenen van de offerte, en 5 maal verzetten van de installaties datum, eindelijk de zonnepanelen installatie opgeleverd.
19 panelen, 30% ZO, 45% ZW en 25% NW, 405 Wp elk, met een SolarEdge 3 fase 6 kW omvormer, en S500B optimizers.
De installatie heeft een week gedraaid nu.
Tot onze verbazing heeft de Installateur aangegeven dat het 4 weken kan duren voordat de installatie is aangemeld bij SolarEdge, en we dus met de app de performance kunnen monitoren.
Is dat een normale doorlooptijd?
Veel erger is echter dat na een week de installatie in storing is gegaan. Rood lampje onderaan, een reset geeft geen soelaas.
Dus de installateur laten terugkomen.
Die heeft wat zaken gemeten en kreeg daarbij een foutcode die hij nog nooit eerder had gezien.
Wat dat zegt is me niet duidelijk, immers, hoeveel ervaring hij heeft is ons niet bekend.
Maar nadat we onze verwondering uitspraken over het feit dat een zo’n dure omvormer er na een week de brui aan geeft, merkte hij op: „van SolarEdge raakt 1 op de 10 omvormers kort na de installatie defect“. Ofwel, dit geval is niet zo bijzonder(?) Huh!
Dat lijkt me toch wel bijzonder onwaarschijnlijk.
Iemand op dit forum die als ervaringsdeskundige hier iets meer achtergrond van heeft. Klopt dit? Is het zo beroerd gesteld met de MTBF van een toch als heel goed bekend staand merk als SolarEdge?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@EVfan Heb je het SolarEdge topic al gelezen? Optimizers gaan in ieder geval vaak defect, meestal in het begin heb ik begrepen. Omvormers weet ik niet. Het grote SolarEdge topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Voor mijn GoodWe GW2500-XS zoek ik een paar nieuwe MC4 connectoren. Ik heb een paar liggen, maar die passen niet en in de manual wordt ook gezegd alleen de meegeleverde exemplaren te gebruiken, wat ik op zich wel begrijp.
Iemand die weet welk merk dit moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

EVfan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:27:
Bij mijn zoon in het noorden van het land is een week geleden, na een maand of 10 wachten sinds het tekenen van de offerte, en 5 maal verzetten van de installaties datum, eindelijk de zonnepanelen installatie opgeleverd.
19 panelen, 30% ZO, 45% ZW en 25% NW, 405 Wp elk, met een SolarEdge 3 fase 6 kW omvormer, en S500B optimizers.
Tot onze verbazing heeft de Installateur aangegeven dat het 4 weken kan duren voordat de installatie is aangemeld bij SolarEdge, en we dus met de app de performance kunnen monitoren.
Veel erger is echter dat na een week de installatie in storing is gegaan. Rood lampje onderaan, een reset geeft geen soelaas.
Die heeft wat zaken gemeten en kreeg daarbij een foutcode die hij nog nooit eerder had gezien.
Wat dat zegt is me niet duidelijk, immers, hoeveel ervaring hij heeft is ons niet bekend.
Maar nadat we onze verwondering uitspraken over het feit dat een zo’n dure omvormer er na een week de brui aan geeft, merkte hij op: „van SolarEdge raakt 1 op de 10 omvormers kort na de installatie defect“. Ofwel, dit geval is niet zo bijzonder(?) Huh!
Iemand op dit forum die als ervaringsdeskundige hier iets meer achtergrond van heeft. Klopt dit? Is het zo beroerd gesteld met de MTBF van een toch als heel goed bekend staand merk als SolarEdge?
De groeten aan je zoon dan, hij heet Niels toch?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:59
martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Euhm? Jij bent de genoemde installateur ofzo? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuurlijk niet gekkie, dan had het in een keer gewerkt :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Zal ik doen, ja hij heet Niels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:34
Joepla schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:24:
Voor mijn GoodWe GW2500-XS zoek ik een paar nieuwe MC4 connectoren. Ik heb een paar liggen, maar die passen niet en in de manual wordt ook gezegd alleen de meegeleverde exemplaren te gebruiken, wat ik op zich wel begrijp.
Iemand die weet welk merk dit moet zijn?
Vreemd. MC4 is een standaard connector, en die zou dus gewoon moeten passen. Ik heb deze week nog een Goodwe 1000W omvormer (opnieuw) aangesloten, met MC4 connectoren van Elektramat en dat ging zonder problemen.

Weet je zeker dat de connectoren die je had liggen geen Sunclix waren? Die lijken wel op MC4 maar zijn net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Even een algemene opmerking; MC4 = MC4, maar het ene merk schijnt het andere niet te zijn. Daar waar er brand of zo bij een solar installatie is ontstaan zijn gemixte merken een verdachte. Als je dus merken mixt, liever niet, controleer ze dan bij de eerste zware belasting of ze niet (te) warm worden. En loop alles zo nu en dan na.

Ik heb enkele jaren terug Amerikaanse, niet MC4, af fabriek gemonteerde connectoren gehad, die er af gesmolten zijn. Geen brand gelukkig. Had door de logging binnen een dag door dat er iets mis was, kon er vanuit het dakraam bij, één paneel er tussen uit en verder. Binnen een week met MC4 herstelt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

dennisfr schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Vreemd. MC4 is een standaard connector, en die zou dus gewoon moeten passen. Ik heb deze week nog een Goodwe 1000W omvormer (opnieuw) aangesloten, met MC4 connectoren van Elektramat en dat ging zonder problemen.

Weet je zeker dat de connectoren die je had liggen geen Sunclix waren? Die lijken wel op MC4 maar zijn net anders.
Volgens mij waren het Amphenol MC4 connnectoren… Net even een ander type geprobeerd en die past wel. Kon geen merk vinden, maar zal bij daglicht even beter kijken. In ieder geval goed om te weten dat het geen exotisch ding is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 09:27
Dersan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:42:

Woon nog niet in het huis en op de zonnige momenten was ik niet aanwezig dus heb nog niet fysiek kunnen kijken of de omvormers er uit vliegen.

Betreft 2x een Growatt 2500TL-XH.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dit gewoon een fout in de app, ik heb exact hetzelfde. Komt de ene dag wel en de andere dag niet voor. Als ik deze momenten tegenover m'n P2 meter zet dan wordt er gewoon geproduceerd.

Een maat van mij heeft dit ook op exact dezelfde momenten als ik, dus het lijkt bij velen (of iedereen) tegelijk voor te komen.

Gisteren meerdere momenten:
- 11:55 - 12:10
- 13:15 - 13:30
- 13:50 - 14:00
- 14:40 - 14:50
- 17:05 - 17:15

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgertje op 21-08-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
"algemeen topic" dus bij deze...

Onlangs bedacht ik me dat die hele solar transitie beter als coöperatieven was ingezet. Met een beetje visie vanuit de gemeenten, had men braakliggende terreinen, industrieterreinen en landbouwareaal (goedkoop!) kunnen vrijmaken/onteigenen/herbestemmen om daar 'en masse' en op een gemakkelijke manier enorme EV installaties op te plaatsen.

Een particulier kan dan gunstig intekenen op een coöperatieve/deeleigenaar worden. Daar zijn vast constructies voor te verzinnen. Net zoals dat met windmolens kan.

Op dat niveau is het ook een stuk eenvoudiger om de volgende stap in de transitie te zetten: bufferen en opslaan. Als je dan toch al een paar duizend panelen in de wei hebt liggen, kan daar vast wel nog een waterstof/batterij/whatever installatie bij.

Vermijd je ook het probleem dat er teveel aan het net teruggeleverd wordt op wijk/straat niveau. Dit soort installaties schakel je in het netwerk op het niveau van de laatste nodes. Bvb 10-15 wijken.

Geen gedoe met vage bedrijfjes die even snel willen cashen. Belabberde monteurs, belabberde kwaliteit, installateurs die je (oude) dak vernielen bij het installeren... En vooral ook een stop op die visuele 'vervuiling' van alle lelijke panelen die eke particulier in de meest lelijke configuratie op z'n dak wil smijten.

Alles technisch goed onderhouden met een waterdicht onderhoudscontract
Gemakkelijk te installeren en uit te breiden (werken op grondniveau, ipv op ladders/liften). Gewoon een paar betonblokken neer plempen en panelen aan bevestigen (simpel gesteld)

Ik heb 1 plat dak van ongeveer 40m2 (dubbele garage) waar ik in de toekomst eventueel panelen op wil. Gemakkelijk te bereiken, gemakkelijke troubleshooting, en meteen bovenop de garage. Op het schuine dak heb ik op dit moment geen mogelijkheid want eigenlijk moet het dak vervangen worden, maar dat is een werkje voor de toekomst (na een moeilijke renovatie is het budget min of meer op). Om nu panelen op een verouderd dak te plaatsen, enkel om die na vijf jaar er terug af te halen en op een nieuw dak te plaatsen is ook niet ideaal.

Met gedeelde grote installaties zou je ook als appartement eigenaar (waar op het gebouw geen panelen kunnen worden voorzien) ook intekenen op een solar farm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 18:46
Amos_x schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:28:
Onlangs bedacht ik me dat die hele solar transitie beter als coöperatieven was ingezet. Met een beetje visie vanuit de gemeenten, had men braakliggende terreinen, industrieterreinen en landbouwareaal (goedkoop!) kunnen vrijmaken/onteigenen/herbestemmen om daar 'en masse' en op een gemakkelijke manier enorme EV installaties op te plaatsen.
Dit soort collectieve oplossingen c.q. coöperaties bestaan wel hoor. Ik vraag me wel af of je een gemeente verantwoordelijk moet maken voor dit soort projecten. Vaak komt een project dan toch weer terecht bij een vriendje die toevallig de aanbesteding wint. Of men laat zich gewoon een oor aannaaien qua kosten, waardoor de totale kosten alsnog hoger zijn. Ik zie dit bij het collectieve warmteproject in onze wijk. Qua kosten hadden alle huizen al 3x een nieuwe warmtepomp kunnen krijgen, maar er wordt liever met geld gesmeten naar een niet-rendabel en in verhouding meer vervuilende collectieve WKO oplossing. Het helpt daarbij ook niet dat gemeentesamenstellingen regelmatig veranderen, waardoor projecten veel langer duren of gewoon helemaal stopgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@eborn Privaat Publieke samenwerking lijkt me dan de oplossing om niet in een politiek moeras te belanden. Heb je ergens nog wat mensen die je ter verantwoording kan roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:59

Een particulier kan dan gunstig intekenen op een coöperatieve/deeleigenaar worden. Daar zijn vast constructies voor te verzinnen. Net zoals dat met windmolens kan.

Op dat niveau is het ook een stuk eenvoudiger om de volgende stap in de transitie te zetten: bufferen en opslaan. Als je dan toch al een paar duizend panelen in de wei hebt liggen, kan daar vast wel nog een waterstof/batterij/whatever installatie bij.

Vermijd je ook het probleem dat er teveel aan het net teruggeleverd wordt op wijk/straat niveau. Dit soort installaties schakel je in het netwerk op het niveau van de laatste nodes. Bvb 10-15 wijken.

Geen gedoe met vage bedrijfjes die even snel willen cashen. Belabberde monteurs, belabberde kwaliteit, installateurs die je (oude) dak vernielen bij het installeren... En vooral ook een stop op die visuele 'vervuiling' van alle lelijke panelen die eke particulier in de meest lelijke configuratie op z'n dak wil smijten.

Gemakkelijk te installeren en uit te breiden (werken op grondniveau, ipv op ladders/liften). Gewoon een paar betonblokken neer plempen en panelen aan bevestigen (simpel gesteld)

Ik heb 1 plat dak van ongeveer 40m2 (dubbele garage) waar ik in de toekomst eventueel panelen op wil. Gemakkelijk te bereiken, gemakkelijke troubleshooting, en meteen bovenop de garage. Op het schuine dak heb ik op dit moment geen mogelijkheid want eigenlijk moet het dak vervangen worden, maar dat is een werkje voor de toekomst (na een moeilijke renovatie is het budget min of meer op). Om nu panelen op een verouderd dak te plaatsen, enkel om die na vijf jaar er terug af te halen en op een nieuw dak te plaatsen is ook niet ideaal.

Met gedeelde grote installaties zou je ook als appartement eigenaar (waar op het gebouw geen panelen kunnen worden voorzien) ook intekenen op een solar farm.
Hier liggen de panelen ook op een grote garage, geen schaduwval, het aanzien van het huis blijft er schoner van en de ligging is veel beter. Zelf al een aantal keer op het dak geweest om problemen te verhelpen.
Dus ik kan het aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13

https://energiesamen.nu/energiecooperaties misschien is er al 1 bij jou in de buurt.

Die bij mij in de buurt heeft nu een paar projecten, zonnepanelen, op daken. Het zijn kleinschalige projecten. Dak op bedrijfsgebouw, een groot winkelpand, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18

Ik zou het gek vinden om daar grondoppervlak voor vrij te maken terwijl een hele hoop daken gewoon staan te vragen voor PV.
Maar voor batterijen ben ik het eens dat dat beter op wijkniveau of dorpsniveau kan geregeld worden, gewoon omdat die dingen veel duurder zijn, en minder plaats in nemen.
Daarenboven is het veel beter om die op dat wijkniveau te regelen. Het is zinloos als ik mijn batterij leeg duw op het net terwijl de buur vindt dat zijn batterij moet geladen worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:27:
Inmiddels is de foutcode ons nu bekend (en die had de installateur nooit gezien, zucht): 3x10E.
Even op de SolarEdge site zoeken levert als mogelijke foutoorzaak: “safety event-energy production is affected due to increased temperature at the power optimizer. The affected inverter is locked”.
Tja, is dit een slechte connector, een defecte optimizer of nog iets anders?
Heeft iemand hier meer erbaring mee of kennis van?

De installateur “heeft geen tijd”. Geduld gevraagd. Maar weer zien hoe nu dan.

Ik zal deze installateur niemand meer aanraden, eerder het tegenovergestelde.
Ook de virtual layout maken en aanmelden op de SolarEdge site gaat 4 weken duren.
Ik weet dat de markt overbelast is, en dat er een scramble is bij veel leveranciers.
Maar bijna 1 jaar tussen getekende offerte en installatie is wel zuur, en dan nog 5 maal de datum verzetten, en gedurende installatie enkele keren weggaan om ergens anders iets op te lossen, en uiteindelijk de installatie in 3 stukken afmaken. En als klap op de vuurpijl na een week de hele installatie in storing.

Hopelijk heeft een van jullie een stukje informatie over deze foutcode.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hallo allen,

Ik heb sinds 2019 een 24 panelen installatie op het dak. Doet het goed.
Binnen afzienbare tijd schakelen we ook om naar gasloos en gaat de CV ketel eruit.
Inclusief de dakafvoer.
Daarmee komt er plaats voor een extra paneel, dus zo’n paneel zoek ik.
Het gaat om een Panasonic HIT KURO all black 325 of 335Wp (of zelfs een 315 Wp als die er nog is).
Ik heb het internet al afgestroopt, maar kan slechts een mogelijk bron vinden: beneluxsolar.
Echter, de home page van die firma werkt niet en op e-mail wordt niet geantwoord.
Dus de hoop dat die het paneel nog kunnen leveren, als ze nog bestaan, is aan het verdampen.
Daarom de vraag aan jullie, meer ogen zien veel meer tenslotte.
Kent iemand een bron voor dit paneel, of weet iemand ergens nog een voorraadje te liggen?
Dank voor jullie hulp en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
Hier even een stomme vraag die ik toch maar stel.
Wil zonnepanelen leggen op de carport alleen loopt het wat lastig met de nieuwe 4mm2 grondkabel die hiervoor gelegt gaat worden.
Is het mogelijk om het om te draaien qua installatie volgorde en dat ik de 4 panelen al op het dak leg en aansluit op de omvormer. Lijkt mij dat ze dan nog niks doen. Zit dan nog geen aarde aangesloten natuurlijk.

Ze liggen nogal in de weg. Anders wordt het gewoon wachten tot de grondkabel er helemaal ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:45
@DJ-Promo ik zou ze leggen, evt. aansluiten op de omvormer, maar de DC schakelaar op je omvormer uit zetten. Of de DC kabels nog even los laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DJ-Promo Natuurlijk kan dat. Alleen weten we niet voldoende om te bepalen of de opwek zal beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
onetime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:03:
@DJ-Promo Natuurlijk kan dat. Alleen weten we niet voldoende om te bepalen of de opwek zal beginnen.
Zijn 4 panelen op zuid. De omvormer is een Goodwe GW1500-XS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DJ-Promo Ja, dat gaat werken. Tijdelijk ergens anders, binnenkort definitief geplaatst, ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
onetime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:19:
@DJ-Promo Ja, dat gaat werken. Tijdelijk ergens anders, binnenkort definitief geplaatst, ga ik vanuit.
Is niet iets tijdelijks, ga omvormer met panelen plaatsen waar ze moeten komen. De grondkabel laat alleen op zich wachten. Nu staat er nogal wat spul in de weg (schuurtje vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DJ-Promo Als je bedoeld dat er later meer aangesloten wordt is dat ook goed. Maar je hebt heel veel voor jou vanzelfsprekende informatie weggelaten en dan moeten we gaan gissen. Als je zelf de specs van je panelen en de omvormer had opgezocht had je eigenlijk zelf het antwoord al kunnen geven.

Of bedoel je wat anders; "Zit dan nog geen aarde aangesloten natuurlijk. [...] 4mm2 [...] 4panelen" hier heb je me dan aardig mee op het verkeerde been gezet.
- niet van belang voor tijdelijk (panelen + frame)
- 4mm2 netkabel voor 4panelen? Ik dacht solar kabel naar de omvormer en de rest van de panelen.
Voor 4 panelen is 1,5mm2 al voldoende. (als je netspanning een normale en geen hoge waarde heeft.)

Er is namelijk normaal gesproken geen installatie volgorde; de laatste stap sluit de keten en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24
Deze liggen bij een kennis van mij, paar jaar oud op een 1 fase SE5K (16 panelen)

Bij inspectie zien ze er zo uit (alle 16)

Paneel en REC Alpha 375, op S440 optimizers

Lijkt mij dat dit niet " kan ", wie heeft de juiste onderbouwing zodat de leverancier niet terugkomt met " op de logging doen ze het goed " ...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1f5HxV61/ZP1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qgpcn616/ZP2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RqG7TCYs/ZP3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jantje112 Is dit een partij waar teveel soldeer op de cellen is gekomen? Of zijn het lucht blaasjes?
Als het soldeer is, netjes is anders, maar voldoen ze aan de spec? Is de opbrengst wat het moet zijn?
Gaat de opbrengst niet significant achteruit?

Zijn het lucht blaasjes? Delaminatie dus? Dan garantie claim, want die gaan op relatief korte termijn, enkele jaren, met insluipend vocht, kapot. Gaat de opbrengst al (significant) achteruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@jantje112
Zou dit in ieder geval zo snel mogelijk melden bij de installateur/leverancier. Mijn installateur deed heel moeilijk met garantie omdat er maar 6 maanden garantie op de arbeid zou zitten. (ging om delaminatie van CSUN zonnepanelen). In mijn geval veroorzaakte het een aardfout waardoor de hele installatie uitviel :P

Als het een productiefout betreft gewoon z.s.m. laten vervangen. Eventueel je juridisch bij laten staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 21-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Zie hier hoe die CSUN panelen eruit zagen:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:33
ben2513 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:49:
Mag ik dit afkitten om het dak luchtdicht te maken?

[Afbeelding]
Is dat normaal bij professionele installatie? Gewoon een gat in het dak?
Hoe ziet het eruit bij jullie? Krijg straks een zon365 installatie, zorgwekkend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Hoe ziet het eruit bij jullie? Krijg straks een zon365 installatie, zorgwekkend.
Tja wat is professioneel tegenwoordig...

Als ik ergens wat instaleer probeer ik altijd wel om de gaten in hout, isolatie en folie weer zo'n netjes mogelijk aan te helen op de mantelbuis.

Maar ik denk zomaar dat de gemiddelde zonnepanelen installateur ergens een gat in maakt kabels erdoor en klaar.

Is gewoon een kwestie van uren besparen.
Gat boren 5 minuten, alles netjes afwerken 1 uur tel uit je winst.

En dan nog zo'n eentje pannen op de dakhaken.
Ze kunt ze er zo op leggen en dan gaan de pannen een stukje open staan.
Of je slijpt de pannen een stukje uit zodat alles netjes sluit.
Kost wel een hoop tijd maar ik stel het altijd wel voor.
Voor het water is het nooit echt een punt maar tegen eventueel ongedierte zoals wespennesten is het niet onaardig.
Maar die keuze laat ik over aan de eigenaar omdat je er gauw een paar uurtjes langer werk door hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCHpSGNhB1O7pNyDqcGxgaSuZQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozU9F5Wb5HEM6WpKSVxGv2oH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hSOc1ifJMEp7S0dTLHRoicpmYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z36kUgL5p8VxCWuHdGOs6p2L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald.42 op 21-08-2023 22:28 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
andru123 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

't Kan nog veel gekker hoor. Bij een maat van me hebben ze de loodslab om de CV-schoorsteen gesloopt, hij kon zo langs de buis naar buiten kijken. Kwam hij een dag later achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
onetime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:43:
@jantje112 Is dit een partij waar teveel soldeer op de cellen is gekomen? Of zijn het lucht blaasjes?
Als het soldeer is, netjes is anders, maar voldoen ze aan de spec? Is de opbrengst wat het moet zijn?
Gaat de opbrengst niet significant achteruit?

Zijn het lucht blaasjes? Delaminatie dus? Dan garantie claim, want die gaan op relatief korte termijn, enkele jaren, met insluipend vocht, kapot. Gaat de opbrengst al (significant) achteruit?
Opbrengst lijkt nog wel ok, maar dit jaar is minder tov vorig jaar. De vlekken waren er bij oplevering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
onetime schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:33:
@DJ-Promo Als je bedoeld dat er later meer aangesloten wordt is dat ook goed. Maar je hebt heel veel voor jou vanzelfsprekende informatie weggelaten en dan moeten we gaan gissen. Als je zelf de specs van je panelen en de omvormer had opgezocht had je eigenlijk zelf het antwoord al kunnen geven.

Of bedoel je wat anders; "Zit dan nog geen aarde aangesloten natuurlijk. [...] 4mm2 [...] 4panelen" hier heb je me dan aardig mee op het verkeerde been gezet.
- niet van belang voor tijdelijk (panelen + frame)
- 4mm2 netkabel voor 4panelen? Ik dacht solar kabel naar de omvormer en de rest van de panelen.
Voor 4 panelen is 1,5mm2 al voldoende. (als je netspanning een normale en geen hoge waarde heeft.)

Er is namelijk normaal gesproken geen installatie volgorde; de laatste stap sluit de keten en het werkt.
Ik wilde puur weten of inderdaad deze volgorde kon qua installatie.
Dit zijn trouwens de onderdelen:

DMEGC 405WP (4x)
Goodw GW1500-XS
Solarstell Connect montageset Zuid
Solarkabel 4mm2

De carport zit minimaal 25m van mijn meterkast. Vandaar de 4mm2 grondkabel. Als ik calculators online invul dan schiet ie rond deze waarde van 2.5mm naar 4mm2.
Vandaar dat ik de dikkere heb gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Het maakt niet echt uit welke materialen je hebt, tenzij het een offgrid omvormer is doet het ding niets totdat je 230V heb aangesloten. Kan geen kwaad om de DC kant nu al te monteren op de omvormer aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
jadjong schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:23:
Het maakt niet echt uit welke materialen je hebt, tenzij het een offgrid omvormer is doet het ding niete totdat je 230V heb aangesloten. Kan fgeen kwaad om de DC kant nu al te monteren op de omvormer aan te sluiten.
Thanks! Is meer dat ik niet wil dat er iets van spanning op die panelen staat omdat het niet weg kan en de kat van de buren er naast ligt :P. Met de werkschakelaar die er komt kun je natuurlijk dit onderbreken alleen de aarde blijft wel intakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Met een werkschakelaar kun je de spanning niet van de panelen halen. Eigenlijk helpt alleen goed afdekken tegen zonlicht.
Ik zou er niet te moeilijk over doen. Bij iedereen staat er overdag continue spanning op de panelen, of ze nou zijn aangesloten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
DJ-Promo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Thanks! Is meer dat ik niet wil dat er iets van spanning op die panelen staat omdat het niet weg kan en de kat van de buren er naast ligt :P. Met de werkschakelaar die er komt kun je natuurlijk dit onderbreken alleen de aarde blijft wel intakt.
Zodra een paneel zon vangt komt er spanning uit. Vergelijk het met de stroomvoorziening van de netbeheerder. Als jij de hoofdschakelaar van je groepenkast om zet heeft de kabel jouw huis is nog altijd spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
Volgens mijn beleving zijn REC panelen van een hogere segment en hebben daardoor ook 25 jaar garantie.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:09
Na de meterkast om te hebben gebouwd naar een 3 fase installatie, de vakantie en andere perikelen eindelijk even rustig de tijd gehad om vorderingen te maken voor de aanleg van panelen op het dak.

De meterkast, waar nog het enphase 3 fase geval bij in moet komen. 1 string ligt al naar de carport. 2 stringen gaan naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwirePisig1VmErJFfCnGW5LX34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S06R4WdZyMiyOQoytujiTRG5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de lasdoos op zolder. Hier wil ik ook de dakvoer maken voor de 2 kabels die ik over het dak laat lopen, over de nok en dan aansluit op de panelen aan de andere kant van het dak. Reden hiervoor is dat het lastig is om de kabels netjes weg te werken binnenshuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUVZnWkNBfI5bLXs15uE0wAjVrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OosynAWoVjfrBPkgE66jFobL.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de volgende klus is een nette dakdoorvoer maken. Heeft iemand misschien een goed voorbeeld /foto / filmpje hoe ik dit kan doen?

Van binnenuit naar buiten boren? 16mm pvc erdoor heen steken? Hoe vast te maken? Zijn hier handige wartels voor? Hoe krijg ik het goed waterdicht?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Waterdicht maken niet zo boeiend (beetje pur er tussen), ik neem aan dat er dakpannen liggen :) Die zorgen ervoor dat het waterdicht is.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik zit te twijfelen om een paar extra zonnepanelen te plaatsen op onze schuur. Mijn doel is om rond het einde van de middag wat meer eigen energie op te wekken. Het is dan vaak spitsuur in huis, koken, boiler, etc.. Zo af en toe komen er wel tweedehands panelen voorbij die ik wel kan gebruiken denk ik.

Technisch heb ik nu dit:
Growatt: 5000TL3-S
Panelen: 16x Jinko Solar Eagle Percium all black 305wp

De panelen zitten op 1 string. Reken ik dan goed dat ik maximaal 6000W mag aansluiten? Of mogen er wel meer panelen en is het daarboven gewoon afgetopt? Dan zou ik nog 6000-(16*305)= 1120 mogen bijplaatsen? Kosten technisch gezien zou mooi zijn dat ik nog 8*250 of 300 op deze omvormer kwijt kan. Of hebben jullie nog andere ideen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsSVaH0Kmuf5ktohn69WeIJs0AA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jn5l7e11XyOAnPiXaPMaqCxk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPf0y0mIwz4Ey0QdjFDNokyGCEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L7Am3t71WjcpcNzchqJ2ydt2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Als je vooral op de late middag nog wilt opwekken, dan zou je kunnen overwegen om een flink aantal op West te doen. Of je vult de huidige string aan tot 7000-8000wp. Dan heb je ook een flinke boost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DJ-Promo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:49:
[...] Thanks! Is meer dat ik niet wil dat er iets van spanning op die panelen staat omdat het niet weg kan en de kat van de buren er naast ligt :P. Met de werkschakelaar die er komt kun je natuurlijk dit onderbreken alleen de aarde blijft wel intakt.
Sorry, je schrijft hier zulke rare dingen dat ik niet anders kan dan concluderen dat je er helaas weinig van begrijpt. Laat het alsjeblieft in ieder geval door iemand met kennis van zaken controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Mattie112 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:47:
Waterdicht maken niet zo boeiend (beetje pur er tussen), ik neem aan dat er dakpannen liggen :) Die zorgen ervoor dat het waterdicht is.
Ik heb het gat niet eens opgevuld, misschien nog eens doen. Het dakbeschot hier kan niet tegen water, het zou week worden en afbrokkelen. Waterdicht maken helpt dan sowieso niet tegen vocht. Wel heb ik de pvc buizen door/na het gat een stuk door laten lopen zodat de kabels beter beschermd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

Gamer

mobile

Huidige situatie (België) :
3x25A aansluiting wegens installatie laadpaal (voorlopig 1 EV)
12x410wp (45 graden) in 2 strings op het Westen met SH5.0RS 1 fase omvormer die zit op fase 3
https://solarclarity.comp...tasheet_V123_20210906.pdf
Hierop zit ook een batterij aangesloten.

24x190wp op het Zuiden met een SH4.0RS 1 fase omvormer op fase 1 die nog 7 jaar groene stroom certificaten opbrengt.
Hier mag niets aangepast worden.

Ik zou nog 6 of 9 410wp panelen op het Oosten (45graden) willen leggen en deze aansluiten op de 5Kw omvormer om in de ochtend een betere opbrengst te hebben.
Hoe zouden deze panelen het beste verdeeld worden aan de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leon1e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:12:
Ik zit te twijfelen om een paar extra zonnepanelen te plaatsen op onze schuur. Mijn doel is om rond het einde van de middag wat meer eigen energie op te wekken. Het is dan vaak spitsuur in huis, koken, boiler, etc.. Zo af en toe komen er wel tweedehands panelen voorbij die ik wel kan gebruiken denk ik.

Technisch heb ik nu dit:
Growatt: 5000TL3-S
Panelen: 16x Jinko Solar Eagle Percium all black 305wp

De panelen zitten op 1 string. Reken ik dan goed dat ik maximaal 6000W mag aansluiten? Of mogen er wel meer panelen en is het daarboven gewoon afgetopt? Dan zou ik nog 6000-(16*305)= 1120 mogen bijplaatsen? Kosten technisch gezien zou mooi zijn dat ik nog 8*250 of 300 op deze omvormer kwijt kan. Of hebben jullie nog andere ideen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de datasheet https://www.stralendgroen...rowatt-3000-6000TL3-S.pdf max recomended pv 6000 w

Maar als het de andere kant betreft, en een eigen string, gewoon volgooien met max 16 panelen
fuck de garantie ;)

Vul de 2 strings (orientaties) even in en kijk wat je gaat aftoppen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 23:14
Gamer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:04:
Huidige situatie (België) :
3x25A aansluiting wegens installatie laadpaal (voorlopig 1 EV)
12x410wp (45 graden) in 2 strings op het Westen met SH5.0RS 1 fase omvormer die zit op fase 3
https://solarclarity.comp...tasheet_V123_20210906.pdf
Hierop zit ook een batterij aangesloten.

24x190wp op het Zuiden met een SH4.0RS 1 fase omvormer op fase 1 die nog 7 jaar groene stroom certificaten opbrengt.
Hier mag niets aangepast worden.

Ik zou nog 6 of 9 410wp panelen op het Oosten (45graden) willen leggen en deze aansluiten op de 5Kw omvormer om in de ochtend een betere opbrengst te hebben.
Hoe zouden deze panelen het beste verdeeld worden aan de omvormer?
specs panelen en omvormer doornemen om te kijken of de 12 panelen in 1 string kunnen en anders parallel 2x6 op MPPT1. Dan heb je MPPT2 vrij voor de extra panelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:48:
Na de meterkast om te hebben gebouwd naar een 3 fase installatie, de vakantie en andere perikelen eindelijk even rustig de tijd gehad om vorderingen te maken voor de aanleg van panelen op het dak.

De meterkast, waar nog het enphase 3 fase geval bij in moet komen. 1 string ligt al naar de carport. 2 stringen gaan naar boven.

[Afbeelding]

Hier de lasdoos op zolder. Hier wil ik ook de dakvoer maken voor de 2 kabels die ik over het dak laat lopen, over de nok en dan aansluit op de panelen aan de andere kant van het dak. Reden hiervoor is dat het lastig is om de kabels netjes weg te werken binnenshuis.
[Afbeelding]

Dus de volgende klus is een nette dakdoorvoer maken. Heeft iemand misschien een goed voorbeeld /foto / filmpje hoe ik dit kan doen?

Van binnenuit naar buiten boren? 16mm pvc erdoor heen steken? Hoe vast te maken? Zijn hier handige wartels voor? Hoe krijg ik het goed waterdicht?
Heeft iemand nog een goede tip hoe ik kan weten waar ik ongeveer uitkom onder het dak? Ik wil natuurlijk in het ergste geval niet onder een tengel en liever niet onder een panlat uitkomen.

Hebben jullie hier nog slimme dingen voor gedaan? Opgemeten? Of gewoon boren en op hoop van zegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36
Bowen_HAFX schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:54:
Heeft iemand nog een goede tip hoe ik kan weten waar ik ongeveer uitkom onder het dak? Ik wil natuurlijk in het ergste geval niet onder een tengel en liever niet onder een panlat uitkomen.

Hebben jullie hier nog slimme dingen voor gedaan? Opgemeten? Of gewoon boren en op hoop van zegen?
Van buiten naar binnen boren?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Dit ga ik inderdaad maar doen, bedankt @Andrehj . Even opmeten dat ik in ieder geval niet in de muur of vloer terecht kom en dan gewoon vanaf buiten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Martin7182 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Ik heb het gat niet eens opgevuld, misschien nog eens doen. Het dakbeschot hier kan niet tegen water, het zou week worden en afbrokkelen. Waterdicht maken helpt dan sowieso niet tegen vocht. Wel heb ik de pvc buizen door/na het gat een stuk door laten lopen zodat de kabels beter beschermd zijn.
Echt super boeiend is het niet natuurlijk maar qua isolatie zou het wel wat netter zijn om het dicht te maken (mits je buis ook dicht zit / afgedopt (wartel) is :)

Deze ruimte is te huur!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-06 10:54

E.P

Heb je al bij Aliexpress gezocht naar een kabel dak doorvoer.

Succes

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

Volgens de datasheet https://www.stralendgroen...rowatt-3000-6000TL3-S.pdf max recomended pv 6000 w

Maar als het de andere kant betreft, en een eigen string, gewoon volgooien met max 16 panelen
fuck de garantie ;)

Vul de 2 strings (orientaties) even in en kijk wat je gaat aftoppen
Fuck de garantie kan ik inkomen ;-), maar kan er nog iets fout gaan? Brandgevaarlijker door oververhitting of iets?

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
leon1e schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Fuck de garantie kan ik inkomen ;-), maar kan er nog iets fout gaan? Brandgevaarlijker door oververhitting of iets?
Nee

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:54
Heb nu een jaar of 5 zonnepanelen op mijn schuine dak liggen.
Nu ben ik me aan het oriënteren op het vervangen van de dakpannen.

Hiervoor moeten er 13 panelen met click fit evo systeem tijdelijk van t dak en naderhand weer terug. Elektrische installatie kan blijven zoals die is en bekabeling kan ook worden hergebruikt.

Iemand enig idee wat een redelijke prijs zou zijn voor verwijderen en weer monteren ?
Ik kan zelf evt helpen met aanpakken van de panelen.

Ben nog in afwachting van reactie van de installateur Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ_xftv6SSvOV8YFStN3JDl9Tzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSeazVIq5XGKXgyOyb9QfqnA.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@pentaw1nz b.v de installatiekosten van solar-outlet nemen? of neem zelf de regie en laat het de dakdekkers doen op uurtarief
En waarom moeten de rails van het dak?

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 24-08-2023 18:53 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pentaw1nz
BarryH schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:53:
@pentaw1nz b.v de installatiekosten van solar-outlet nemen? of neem zelf de regie en laat het de dakdekkers doen op uurtarief
En waarom moeten de rails van het dak?
De panlatten gaan er ook af en er wordt een folie gelegd.
Alles moet er dus af.
Elektrische installatie kan blijven.

Ik ga ff checken op solar outlet, thanks.

Dakdekkers willen het ook wel doen, maar ik heb garantie bij de installateur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
pentaw1nz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

De panlatten gaan er ook af en er wordt een folie gelegd.
Alles moet er dus af.
Elektrische installatie kan blijven.

Ik ga ff checken op solar outlet, thanks.

Dakdekkers willen het ook wel doen, maar ik heb garantie bij de installateur.
Ik zou denken dat voor 1x de installatiekosten ze de panelen en rails wel kunnen demonteren en weer monteren (omdat ze niets aan het E werk hoeven te doen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

pentaw1nz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:11:
Heb nu een jaar of 5 zonnepanelen op mijn schuine dak liggen.
Nu ben ik me aan het oriënteren op het vervangen van de dakpannen.

Hiervoor moeten er 13 panelen met click fit evo systeem tijdelijk van t dak en naderhand weer terug. Elektrische installatie kan blijven zoals die is en bekabeling kan ook worden hergebruikt.

Iemand enig idee wat een redelijke prijs zou zijn voor verwijderen en weer monteren ?
Ik kan zelf evt helpen met aanpakken van de panelen.

Ben nog in afwachting van reactie van de installateur [Afbeelding]
Zijn die pannen dan poreus of zoiets?
Of gewoon voor het uiterlijk?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
klump4u schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Zijn die pannen dan poreus of zoiets?
Of gewoon voor het uiterlijk?
Zijn 50 jaar oude betonpannen. Die hebben niet t eeuwige leven.
Slijten langzaam door en worden poreus.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Ik zou denken dat voor 1x de installatiekosten ze de panelen en rails wel kunnen demonteren en weer monteren (omdat ze niets aan het E werk hoeven te doen.
Ze moeten twee keer langskomen, steiger opbouwen. Risico dat dingen spontaan afbreken vanwege ouderdom, hergebruik van zaken is ook nooit fijn als ondernemer.

Denk dat je van geluk mag spreken als iemand het wil doen met behoud van garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:28
Vraagje: kan een 3-fase omvormer ook (vrijwel) volledig leveren op 1-fase? We hebben onlangs een digitale/slimme meter gekregen en in combo met de HomeWizard P1 uitlezer ben ik ben er achtergekomen dat onze 3-fase Diehl Platinum 4601S het gros van z'n opgewekte energie op 1 fase zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm6gRzr-lfCXfdNwpQFZ_uGvW8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvXMb8ylTdTWmcTEwSZsf4Xf.png?f=fotoalbum_large

Ik kon het eerst bijna niet geloven, maar ook de stroomtang zegt hetzelfde:
L1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UEoKQVdCuCNJzlPUXDwVrm6yfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkqGk6RDHongv4GF6AN19KyE.jpg?f=fotoalbum_large

L2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meKjB68WMsCoBzWepCqebaOuTyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnxpaHWiIOtlCvCDpcc5C7BN.jpg?f=fotoalbum_large

L3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBaoqMuUCfp_ekoj9-zhgqfts8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3QW1XWDc2eZuKVS0Nlt0LJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de de gegevens die de omvormer zelf bijhoud uitgelezen, en ik kan helemaal terug naar de installatiedatum in 2008 gaan. Ook daar staan bij 'AC current peak' waardes tot ~17A. Ik sluit wel niet uit dat de gegevens die de omvormer bijhoud de stroomwaardes van de 3 fases bij elkaar optelt, aangezien ze niet apart vermeld worden.

Iemand enig idee of dit normaal bedrijf is voor deze omvormer? Of zit ie al sinds 2008 abusievelijk op 1-fase te kachelen? En zo ja.. hoe kan dat electronisch gezien? (ben dan wel benieuwd waarom ie nog niet stuk is als 1-fase alles te verduren krijgt, ik ken weinig van electronica maar ik zou in eerste instantie denken dat dat wel wat dingetjes overbelast)

Ik zie overigens ook mooi hoe de netspanning door de jaren heen omhoog is gegaan :)
(vlnr: 2008 tot 2023)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTvFAul0KFiLjckWym52YnDo-v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hteGQ7KjXr8dB9yzA2DuG4Bg.png?f=fotoalbum_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:04:
Vraagje: kan een 3-fase omvormer ook (vrijwel) volledig leveren op 1-fase? We hebben onlangs een digitale/slimme meter gekregen en in combo met de HomeWizard P1 uitlezer ben ik ben er achtergekomen dat onze 3-fase Diehl Platinum 4601S het gros van z'n opgewekte energie op 1 fase zet:

[Afbeelding]

Ik kon het eerst bijna niet geloven, maar ook de stroomtang zegt hetzelfde:
L1:
[Afbeelding]

L2:
[Afbeelding]

L3:
[Afbeelding]

Ik heb ook de de gegevens die de omvormer zelf bijhoud uitgelezen, en ik kan helemaal terug naar de installatiedatum in 2008 gaan. Ook daar staan bij 'AC current peak' waardes tot ~17A. Ik sluit wel niet uit dat de gegevens die de omvormer bijhoud de stroomwaardes van de 3 fases bij elkaar optelt, aangezien ze niet apart vermeld worden.

Iemand enig idee of dit normaal bedrijf is voor deze omvormer? Of zit ie al sinds 2008 abusievelijk op 1-fase te kachelen? En zo ja.. hoe kan dat electronisch gezien? (ben dan wel benieuwd waarom ie nog niet stuk is als 1-fase alles te verduren krijgt, ik ken weinig van electronica maar ik zou in eerste instantie denken dat dat wel wat dingetjes overbelast)

Ik zie overigens ook mooi hoe de netspanning door de jaren heen omhoog is gegaan :)
[Afbeelding]
De Diehl Platinum 4601S is een 1-fase omvormer, waarom er dan een 3-fase Wieland stekker aan zit is mij een raadsel. De DC-spanning van maximaal 580V verraad het al een beetje, een 3-fase omvormer zit optimaal op 660V en gaat meestal tot 900V+ door. 580V maximaal is typisch een spanning voor een 1-fase omvormer (360V optimaal).

De enige reden die ik kan verzinnen om een 3-fase stekker eraan te zetten is om mensen te misleiden en de omvormer voor een hoger bedrag (3-fase is duurder) in de markt te zetten. Of iets met spanningsbewaking / ENS :?

Volgens de handleiding levert ie over fase L1 terug. Ik ben benieuwd of fase L2 en L3 uberhaupt gebruikt worden in de omvormer 8)7

[Edit]
Oh, het verhaal met spanningen van mij zou wel eens niet kunnen kloppen. Het is een omvormer met trafo, dat kom ik al een tijd niet meer tegen :) (overzetverhouding trafo is mij onbekend). Gewicht van 43kg en EU-efficiency van 93,6% zijn tegenwoordig ook beter geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 25-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
Capt Waffles schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:04:

[Afbeelding]
Je ziet vooral dat de spanning meer varieert, hoger in de zomer, en lager in de winter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

en dan door de draagbalk boren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Capt Waffles
Denk eraan dat je met een P1-meter niet meet wat de omvormer levert, maar wat er van/naar de grid gaat. Zo te zien doe je met de stroomtang hetzelfde. Misschien zitten er dikke verbruikers op L1 en L2? Bv een kookplaat/oven? Dan gaat de opgewekte energie van die fases naar die apparaten ipv naar de grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:28
Hermarcel schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:45:
@Capt Waffles
Denk eraan dat je met een P1-meter niet meet wat de omvormer levert, maar wat er van/naar de grid gaat. Zo te zien doe je met de stroomtang hetzelfde. Misschien zitten er dikke verbruikers op L1 en L2? Bv een kookplaat/oven? Dan gaat de opgewekte energie van die fases naar die apparaten ipv naar de grid.
Yep, op de P1 uitlezing is inderdaad alleen netto van opwek/verbruik te zien, dat snap ik. Op moment van de screenshot was er echter niets zwaars aan het draaien. En met de stroomtang ben ik zeker dat dat zuiver omvormer opwek was, aangezien dat in een subpanel waar enkel de omvormer op zit gemeten is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bppJeaZ7uOr6r5SS_5w2gLLelI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYSqOyPz1yC0d68NYysvadVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren