EVfan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:27:
Even een vraag om misschien wat ervaring/statistiek te kunnen vergaren.
Bij mijn zoon in het noorden van het land is een week geleden, na een maand of 10 wachten sinds het tekenen van de offerte, en 5 maal verzetten van de installaties datum, eindelijk de zonnepanelen installatie opgeleverd.
19 panelen, 30% ZO, 45% ZW en 25% NW, 405 Wp elk, met een SolarEdge 3 fase 6 kW omvormer, en S500B optimizers.
De installatie heeft een week gedraaid nu.
Tot onze verbazing heeft de Installateur aangegeven dat het 4 weken kan duren voordat de installatie is aangemeld bij SolarEdge, en we dus met de app de performance kunnen monitoren.
Is dat een normale doorlooptijd?
Veel erger is echter dat na een week de installatie in storing is gegaan. Rood lampje onderaan, een reset geeft geen soelaas.
Dus de installateur laten terugkomen.
Die heeft wat zaken gemeten en kreeg daarbij een foutcode die hij nog nooit eerder had gezien.
Wat dat zegt is me niet duidelijk, immers, hoeveel ervaring hij heeft is ons niet bekend.
Maar nadat we onze verwondering uitspraken over het feit dat een zo’n dure omvormer er na een week de brui aan geeft, merkte hij op: „van SolarEdge raakt 1 op de 10 omvormers kort na de installatie defect“. Ofwel, dit geval is niet zo bijzonder(?) Huh!
Dat lijkt me toch wel bijzonder onwaarschijnlijk.
Iemand op dit forum die als ervaringsdeskundige hier iets meer achtergrond van heeft. Klopt dit? Is het zo beroerd gesteld met de MTBF van een toch als heel goed bekend staand merk als SolarEdge?
Inmiddels is de foutcode ons nu bekend (en die had de installateur nooit gezien, zucht): 3x10E.
Even op de SolarEdge site zoeken levert als mogelijke foutoorzaak: “safety event-energy production is affected due to increased temperature at the power optimizer. The affected inverter is locked”.
Tja, is dit een slechte connector, een defecte optimizer of nog iets anders?
Heeft iemand hier meer erbaring mee of kennis van?
De installateur “heeft geen tijd”. Geduld gevraagd. Maar weer zien hoe nu dan.
Ik zal deze installateur niemand meer aanraden, eerder het tegenovergestelde.
Ook de virtual layout maken en aanmelden op de SolarEdge site gaat 4 weken duren.
Ik weet dat de markt overbelast is, en dat er een scramble is bij veel leveranciers.
Maar bijna 1 jaar tussen getekende offerte en installatie is wel zuur, en dan nog 5 maal de datum verzetten, en gedurende installatie enkele keren weggaan om ergens anders iets op te lossen, en uiteindelijk de installatie in 3 stukken afmaken. En als klap op de vuurpijl na een week de hele installatie in storing.
Hopelijk heeft een van jullie een stukje informatie over deze foutcode.
Alvast bedankt.